Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Boudewijn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:39:

Kwamen ze net als bedankje met "een soort waterpas" die ze hadden geërfd oid. Ik kijk 1x naar het foudraal en herken een 3 meter Nedo Messfix. Geniaal ding voor binnenmaten van kasten, en stond stiekem al een tijd op het verlanglijstje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5ZYTA7e2BkXRCBhcFUjuAdjgUA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a3v3gd6ZKkWcgiz4hUTCvh2b.jpg?f=user_large

https://nedo.com/nl/produ...ten/nedo-messfix-compact/

Nou snap ik 'm beter maar wanneer gebruik je nou zo'n meetstok? Lasermeter en rolmaat doen hetzelfde. Waar is deze specifiek voor ontworpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pietje belhamel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]

Nou snap ik 'm beter maar wanneer gebruik je nou zo'n meetstok? Lasermeter en rolmaat doen hetzelfde. Waar is deze specifiek voor ontworpen?
wedstrijdje limbo dansen met de collega's tijdens de vrijmibo :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 19:15
[...]

[Afbeelding]

Dergelijke meetstokken bestonden al ver voor de lasermeters. En met een rolmaat kan je nooit nauwkeurig tussen twee vlakken in meten.
Heb er destijds ook wel eens naar gekeken, maar voor het weinige gebruik vond ik ze te duur.
Heb me voor die enkele keren kunnen redden met twee latten en een lijmklem.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

JukeboxBill schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:06:
En met een rolmaat kan je nooit nauwkeurig tussen twee vlakken in meten.
Dat kun je prima. Of je houdt rekening met de lengte van je rolmaat, of je doet het in twee stappen:
1. zet een punt op een bepaalde afstand van de ene kant
2. meet vervolgens vanaf de andere kant tot het punt

En dan is er ook nog de door Ture Anders Ljungbergs bedachte talmeter, tegenwoordig van Hultafors.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

[Afbeelding]

Hij werdt vooral door inmeters van gordijnen etc gebruikt. dat kan met alleen een rolmaat erg onhandig meten zijn in je eentje.
laser meters waren er uiteraard niet altijd en in het begin schreeuwend duur en dat is veder nog niet zo erg , maar het vertrouwen in de lasermeter was er ook niet van de ene op de andere dag. Dus zag je die meet stokken tot een jaar of 5 geleden nog wel eens.. daarna heb ik ze als ik eerlijk ben niet meer in het wild gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

[Afbeelding]

Nauwkeurigheid tov laser. Rolmaat is met verticaal binnenmaten meten ook niet 100% lekker.

Het lastige is dat de minomale binnenmaat 110cm is. Dat is voor mij veel te groot. Als je kamerhoge kasten en dergelijke maakt is het een gouden stuk gereedschap.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 21:40
8088 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Dat kun je prima. Of je houdt rekening met de lengte van je rolmaat, of je doet het in twee stappen:
1. zet een punt op een bepaalde afstand van de ene kant
2. meet vervolgens vanaf de andere kant tot het punt

En dan is er ook nog de door Ture Anders Ljungbergs bedachte talmeter, tegenwoordig van Hultafors.
Stuk sneller ook dan naar de schuur/bus/hoek te moeten lopen om dat ding 'welke je al 5 jaar niet gebruikt hebt, maar laatst nog ergens zag liggen, maar waar was dat ookalweer, te pakken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Nauwkeurigheid tov laser. Rolmaat is met verticaal binnenmaten meten ook niet 100% lekker.

Het lastige is dat de minomale binnenmaat 110cm is. Dat is voor mij veel te groot. Als je kamerhoge kasten en dergelijke maakt is het een gouden stuk gereedschap.
Mm afwijkingswaarde van een kwaliteitslaser (1mm per 10 meter) zal toch nooit minder af dan zo'n stok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 16:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zaphara schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:02:
[...]
Mm afwijkingswaarde van een kwaliteitslaser (1mm per 10 meter) zal toch nooit minder af dan zo'n stok?
Moet je vertellen aan de mensen die in de tijd werkten dat er geen lasermeters zijn. Worden ze blij van!

Wat meer ontopic, het is soms ook niet altijd even duidelijk of je precies goed meet met een laser. Zo'n stok is lekker fysiek en duidelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door rockhopper op 20-03-2025 15:37 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:42
twain4me schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Hij werdt vooral door inmeters van gordijnen etc gebruikt. dat kan met alleen een rolmaat erg onhandig meten zijn in je eentje.
laser meters waren er uiteraard niet altijd en in het begin schreeuwend duur en dat is veder nog niet zo erg , maar het vertrouwen in de lasermeter was er ook niet van de ene op de andere dag. Dus zag je die meet stokken tot een jaar of 5 geleden nog wel eens.. daarna heb ik ze als ik eerlijk ben niet meer in het wild gezien.
Mijn kozijnen zijn er 3 maanden geleden nog mee ingemeten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:42
No Hands schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Mijn kozijnen zijn er 3 maanden geleden nog mee ingemeten.
Mijn keuken werd er een paar maanden geleden ook nog mee ingemeten. Een andere keukenzaak gebruikte deze schuiflat ook bij mijn vorige keuken een 5 jaar geleden. Blijkbaar is het nog steeds een ding bij keukenzaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 14:17
Gereedschap dat je al hebt, dat je kent en kunt vertrouwen geniet altijd de voorkeur.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:50
Morgen eens kijken of ik deze set ergens kan ophalen:

https://encrypted-tbn0.gs...5CPTnNyll8HJeCANz4oFboQ&s

Volgelaat masker met motorunit op je rug. Echt niet goedkoop, maar het lijkt mij wel een heel stuk comfortabeler werken dan een half gelaat masker die altijd zeiknat word van t vocht wat je uitademt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:14:
Morgen eens kijken of ik deze set ergens kan ophalen:

https://encrypted-tbn0.gs...5CPTnNyll8HJeCANz4oFboQ&s

Volgelaat masker met motorunit op je rug. Echt niet goedkoop, maar het lijkt mij wel een heel stuk comfortabeler werken dan een half gelaat masker die altijd zeiknat word van t vocht wat je uitademt.
Wat voor halfgelaatsmasker heb je dan? Bij van mij zit er een naar beneden gerichte uitadem opening op (ook op m'n volgelaatsmasker, trouwens). Als ik ze langer draag, drupt daar de condens van m'n adem uit, van binnen blijft het over het algemeen droog, buiten het gebruikelijke zweet.

3M 7502 + filters

Ben wel benieuwd naar hoe zo'n vizier met motorunit werkt in de praktijk, als ze de air flow aan de binnenkant van het vizier blazen, zou het ook moeten helpen met beslaan, misschien zelfs als koeling? Laat vooral ook weten hoe het je bevalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:50
henkie196 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Wat voor halfgelaatsmasker heb je dan? Bij van mij zit er een naar beneden gerichte uitadem opening op (ook op m'n volgelaatsmasker, trouwens). Als ik ze langer draag, drupt daar de condens van m'n adem uit, van binnen blijft het over het algemeen droog, buiten het gebruikelijke zweet.

[Afbeelding: 3M 7502 + filters]

Ben wel benieuwd naar hoe zo'n vizier met motorunit werkt in de praktijk, als ze de air flow aan de binnenkant van het vizier blazen, zou het ook moeten helpen met beslaan, misschien zelfs als koeling? Laat vooral ook weten hoe het je bevalt ;)
Ik heb het halfgelatmasker ook van sundstrom. Die word echt smzeilnat van binnen, zeker met zwaar inspannend sloopwerk.

Ja, ik heb al wat filmpjes gekeken, zelf al probeer je het beslaat ie niet! En op stand 2 raden ze aan voor warm weer idd. Ik ben erg benieuwd, zal het laten weten!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rockhopper schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Moet je vertellen aan de mensen die in de tijd werkten dat er geen lasermeters zijn. Worden ze blij van!

Wat meer ontopic, het is soms ook niet altijd even duidelijk of je precies goed meet met een laser. Zo'n stok is lekker fysiek en duidelijk.
Dit dus. Ik heb een blauwe bosch lasermeter, ik durf daarmee niet op de mm nauwkeurig te werken. Met mijn nieuwe huis, het opmeten van oppervlakken voor gips/verf/vloer is het echt geniaal ding.
Als je er elke dag mee werkt leer je er wel betrouwbaar mee werken denk ik zo.

Bij die messfix ga ik wel directere feedback krijgen. Vraag is alleen of ik hem vaak genoeg ga gebruiken of dat ik deze toch op MP zet en wat mooie doppen oid terugkoop. Ik vond het in ieder geval leuk om weer eens een 'raar' stuk gereedschap hier te delen :) . Weer eens wat anders dan "meh ik heb een electrische boor (sic.) en ik wil boortjes, welke moet ik kopen" :)

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 21-03-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:25
Ik ben op zoek naar een leuke stofzuigertje voor in de schuur. Niet te groot aangezien de ruimte beperkt is. Heb nu een heel klein model op accu met een opvangbak van 10L. Op zich is de opvangbak groot genoeg maar op accu is een nadeel gebleken aangezien stofzuigers nogal stroom vreten.

Een vierkant model met wieltjes leek me wel handig. Zat zelf te kijken naar een HiKOKI RP200YLWAZ. https://www.hikoki-powert...s/stofzuigers/rp200ylwaz/ Voor onder de €200 te krijgen bij diverse adressen. Maar wellicht heeft iemand een betere optie in die prijsklasse?

Het liefst natuurlijk met auto start (en als het kan ook met accu gereedschap maar dat zal wel moeilijk worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 10:01

copykat

Good copy isn't bad

* copykat irriteert zich weer aan z'n antieke bosch 54 cirkelzaag.

Dus wéér rondje review YT om te zien welke zo goed is dat ik me niet irriteer aan slechte zaagsnede enzo maar ook niet een arm kosten bij aanschaf.
2 sporen:
Metabo ks 55 of ks 66 ( net even wat meer diepte waardoor je wel zonder splinters aan de onderzijde zit. ( 54mm minus lineaal dikte is net een deur niet doorhalen. )
Lineaal met 240cm totale lengte.

Of een invalzaag. Maar dan is het toch makita, bosch, dewalt, metabo. De einhel, scheppenbach, parkside zijn toch net niet wat je wilt en is een "is net niet goed genoeg maar ik kan/wil niet meer betalen apparaat.)
In precisie bedoel ik.

Dit alles als 230vac snoer.
Inval is toch weer oeps vanaf 300-400 euro

Andere optie is dewalt accu 18v xr setup
DeWALT DCS572NT-XJ 18v XR, 2 lineaals er bij. Klaar.
Geen snoer maar tja stofzuiger heeft snoer nodig plus auto start werkt op 230vac en dus waarom zou ik accu nemen?

Keuzeskeuzes.

Eerst maar werken met wat ik wel heb. 😅

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Ik heb geen klagen over mijn Einhell TP-CS 18/190. Genoeg kracht, met goed hout mooie snedes. 45 graden voor de French cleat wall was ook mooi zuiver. Als er een nieuw blad op moet zal ik wel even kijken naar een hogere klasse blad, maar voor nu nog prima. De 2 x 1 meter lineal is ook handig in gebruik en goed betaalbaar.
Dit jaar komen ze ook met een invalzaag op accu. Ben benieuwd.

Had ik er meer voor over gehad dan had ik denk ik naar een HiKOKI 36v model gekeken of Makita XGT lijkt me ook een mooi systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Vooral vanwege de ruimte die hij buiten gebruik inneemt is voor mij de Beta 1729DM450 nog steeds de beste keus. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:29:
Vooral vanwege op de ruimte die hij buiten gebruik inneemt is voor mij de Beta 1729DM450 nog steeds de beste keus. :Y
Een goede handzaag is goud waard, maar even wat platen multiplex ermee verzagen oid ga ik echt niet doen.
Beide gereedschappen hebben een andere use-case.

@copykat Mafell is neem ik aan buiten budget? Hun MT55 is een serieus fijne zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:29:
Vooral vanwege op de ruimte die hij buiten gebruik inneemt is voor mij de Beta 1729DM450 nog steeds de beste keus. :Y
Ik heb meerdere van deze .... :P

@Boudewijn
Ja Mafell is iets boven m'n zoek bedrag..
Had gekeken naar dit filmpje om te zien wat een no go is.
Invalzaag is iets duurder dan cirkelzaag op een geleide rail,

YouTube: Die Beste Tauchsäge der Welt! Der große Tauchsägen (mit Kabel) Vergl...

Twijfel een beetje of ik wel of niet moet investeren in een nieuwe cirkelzaag en rail.

Heeft geen haast maar zoals altijd als je weer eens wat doet denk je " dat moet mooier en beter en makkelijker kunnen" :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 14-10 13:19

inhico

pw

Zelf heb ik wel eens gezaagd met de 230V invalzagen van Makita en de 18V van Metabo. Ik merk weinig verschil bij het werken ermee. De Metabo heeft als voordeel dat die wat diepere zaagsneden aankan. Ik heb nu de Metabo op 18V omdat ik die goed uit allerlei tests kwam, ik er relatief voordelig een kon aanschaffen en omdat er toen nog geen 230V variant van was (hetgeen eigenlijk mijn voorkeur heeft). Die 230V schijnt best goed te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=HcRUOClPZ8M. Als ie afgezien van de stroomvoorziening gelijk is aan de 18V versie dan is het een prima zaag.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 10:06
copykat schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:08:
* copykat irriteert zich weer aan z'n antieke bosch 54 cirkelzaag.

Dus wéér rondje review YT om te zien welke zo goed is dat ik me niet irriteer aan slechte zaagsnede enzo maar ook niet een arm kosten bij aanschaf.
2 sporen:
Metabo ks 55 of ks 66 ( net even wat meer diepte waardoor je wel zonder splinters aan de onderzijde zit. ( 54mm minus lineaal dikte is net een deur niet doorhalen. )
Lineaal met 240cm totale lengte.

Of een invalzaag. Maar dan is het toch makita, bosch, dewalt, metabo. De einhel, scheppenbach, parkside zijn toch net niet wat je wilt en is een "is net niet goed genoeg maar ik kan/wil niet meer betalen apparaat.)
In precisie bedoel ik.

Dit alles als 230vac snoer.
Inval is toch weer oeps vanaf 300-400 euro

Andere optie is dewalt accu 18v xr setup
DeWALT DCS572NT-XJ 18v XR, 2 lineaals er bij. Klaar.
Geen snoer maar tja stofzuiger heeft snoer nodig plus auto start werkt op 230vac en dus waarom zou ik accu nemen?

Keuzeskeuzes.

Eerst maar werken met wat ik wel heb. 😅
Ik beschik toevallig over een invalzaag en een cirkelzaag en ondanks dat ze allebei best wel vergelijkbaar zijn, hebben ze wel een andere use case. Mijn Festool invalzaag vind ik nog steeds harstikke fijn om mee te werken als het precies moet zijn. Daarnaast is invallen soms gewoon een hele handige functie.
Weliswaar kan mijn Bosch accu cirkelzaag ook op een lineaal, maar gebruik ik die toch vooral als het net wat minder precies komt. Daarnaast is een accuzaag soms ook wel handig. Geen kabels uitrollen enz. Ik zaag namelijk wel eens zonder stofzuiger.

Mocht ik echt maar 1 van de twee zagen mogen kiezen dan zou het zeker de invalzaag zijn. In principe kan je daar alles mee wat met de cirkelzaag ook kan. Behalve een stukje afkorten is lastig. Maar daar zijn alternatieven voor.

En tja qua prijs.... Buy once, cry once., 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tijdens voetbal een beetje rondneuzen.
( wat een dijk van een wedstrijd zeg. Beetje jammer vd pingels aan get eind maar voor de rest. Top)
DeWalt, was een beetje m'n idee van nog betaalbaar en toch een invalzaag werd schokking laatste in een test met bosch, 2 festools, makita en Mafell. Werd volledig afgekraakt als lelijk, onhandige inval beweging, teveel speling en geen feature s om warm van te worden
Makita was vleesnogvisch.
Bosch verrassend
Mafell de winnaar.
Nou is dit natuurlijk niet meteen De Waarheid maar er zit wel een patroon in.

Dus 3xx euro is niet genoeg als je invalzaag met rails wilt. Eerder 550-600 euro
Mijn gebruiks hoeveelheid is te weinig omdat te verantwoorden...

Ik denk dat ik terug val naar goede cirkelzaag. Of kijken of ik iets op MP voorbij zie komen.
De budget invalzagen... tja.... teweinig mogelijkheid om te testen of ervaring op te doen om t te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:05:
( wat een dijk van een wedstrijd zeg. Beetje jammer vd pingels aan get eind maar voor de rest. Top)
DeWalt, was een beetje m'n idee van nog betaalbaar en toch een invalzaag werd schokking laatste in een test met bosch, 2 festools, makita en Mafell. Werd volledig afgekraakt als lelijk, onhandige inval beweging, teveel speling en geen feature s om warm van te worden
Bosch verrassend
Mafell de winnaar.

Dus 3xx euro is niet genoeg als je invalzaag met rails wilt. Eerder 550-600 euro

Ik denk dat ik terug val naar goede cirkelzaag. Of kijken of ik iets op MP voorbij zie komen.
De budget invalzagen... tja.... teweinig mogelijkheid om te testen of ervaring op te doen om t te proberen.
Dat mafell won is niet gek. Ding is 2x zo duur als de gewone merken.Er staat er een op mp voor 425€, weer niet of dat een optie is voor je?

De bosch, is een uitgeklede mafell. De voorritsknop heeft hij niet en een paar andere kleine dingen meen ik. De basis is gelijk, en laat dat nou en een heel goed systeem zijn en hetgeen 90% van het werk doet (ik gebruik die voorrits functie en de 46-graden-kanteling zelden, het is bijna altijd 90 graden en 2cm diep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

copykat schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:05:
Bosch verrassend
Mafell de winnaar.

Je kunt overwegen om voor de Bosch Amazon en de Duitse Amazon in de gaten te houden komende week. Zoals @Boudewijn al aangeeft is die Bosch de Mafell minus wat functies, en regelmatig in de ramsch.

Ik heb die bosch en ben er meer dan tevreden over, voor het lompe werk heb ik er een gewone cirkelzaag naast.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Pff was weer een maandag van door pakken. Half Rotterdam en omgeving gezien. Wat kunnen mensen soms dingen verkloten in hun onwetendheid...
Maar goed back to zagen.

Linkje van die review:
https://www.gereedschappr...npCtEaG0-mK4aAocrEALw_wcB

Ik zit ook veel shorts te kijken van Yasuhirotv die laat dingen ( hout bewerking en hout verbindingen) zien op geniaal eenvoudige manier met simpel electrisch handgereedschap.
En hij gebruikt eigenlijk eenvoudige tools met slimme hacks.. zie de link. Een simpele cirkelzaag op accu.

@Pixeltje Ja ik denk dat ik op MP en zo een beetje naar die bosch ga kijken. En ik ga die metabo's ksa 55/66 eens bepotellen.
Bij een bouwmarkt of gereedschap zaak.
Inval heeft voorkeur maar ik denk dat sec gesproken de zaagsnede even nauwkeurig zou kunnen zijn met een conventionele cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
copykat schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:35:
Pff was weer een maandag van door pakken. Half Rotterdam en omgeving gezien. Wat kunnen mensen soms dingen verkloten in hun onwetendheid...
Maar goed back to zagen.

Linkje van die review:
https://www.gereedschappr...npCtEaG0-mK4aAocrEALw_wcB

Ik zit ook veel shorts te kijken van Yasuhirotv die laat dingen ( hout bewerking en hout verbindingen) zien op geniaal eenvoudige manier met simpel electrisch handgereedschap.
En hij gebruikt eigenlijk eenvoudige tools met slimme hacks.. zie de link. Een simpele cirkelzaag op accu.

@Pixeltje Ja ik denk dat ik op MP en zo een beetje naar die bosch ga kijken. En ik ga die metabo's ksa 55/66 eens bepotellen.
Bij een bouwmarkt of gereedschap zaak.
Inval heeft voorkeur maar ik denk dat sec gesproken de zaagsnede even nauwkeurig zou kunnen zijn met een conventionele cirkelzaag.
Theoretisch klopt het dat je met een cirkelzaag net zo nauwkeurig kan werken, maar de kans dat je een fout introduceert is groter.

Je moet, meten, aftekenen (geldt voor beide) en dan leg je bij een invalzaag je lineaal klaar en zaagt, altijd op dezelfde plek...

Bij een cirkelzaag moet je een aanslag gebruiken, rekening houden met de afstand zaagblad tot aanslag enz. Veel meer kans op fouten. En, het werkt zo veel sneller met de invalzaag. Tekenen op twee punten en zagen maar.

Ik ben de laatste weken veel hout aan het zagen als achterhout voor metalstud wanden en dat zaag ik met de cirkel zaag uit hand zonder aanslag. Is redelijk recht en voor het doel prima. Voor de platen die op andere wanden kwamen als hout achter het gips en die strak op elkaar moeten aansluiten denk ik er niet eens over na om het met de cirkelzaag te doen.

Ik zou toch ook zeker de Makita nog eens bekijken, denk dat die zaag de beste prijs / kwaliteit verhouding heeft.

[ Voor 2% gewijzigd door Fuel_80 op 24-03-2025 19:14 . Reden: Tikfout.... ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
Ik begrijp nog steeds niet dat mensen roepen dat een invalzaag nauwkeuriger en sneller is dan een cirkelzaag.
Ik heb een cirkelzaag uit de vorige eeuw met bijbehorende lineaal en hier is het de splinterstrip op de goede plek leggen en zagen.
Of ik mis wat of iedereen roept maar wat zonder ervaring hiermee te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DasNieNix schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:32:
Ik begrijp nog steeds niet dat mensen roepen dat een invalzaag nauwkeuriger en sneller is dan een cirkelzaag.
Ik heb een cirkelzaag uit de vorige eeuw met bijbehorende lineaal en hier is het de splinterstrip op de goede plek leggen en zagen.
Met een cirkelzaag wordt vaak een handcirkelzaag bedoelt waarmee je "uit de losse pols" zaagt. Een invalzaag komt vervolgens vaak met een liniaal, daar waar een cirkelzaag die vaak niet heeft. En in het Engels zijn er weer twee termen voor, een track saw en een plunge saw. Terwijl het (hier?) vaak of een handcirkelzaag zonder liniaal is of een invalzaag met liniaal. Als jij een handcirkelzaag hebt met liniaal zal dat identiek zijn aan een invalzaag (met liniaal) tenzij je daadwerkelijk wilt invallen natuurlijk.

Als ik even DuckDuckGo op plaatjes van "cirkelzaag" zie ik ook 0 linialen. Zoek ik op "invalzaag" is om en nabij de helft van de plaatjes met een liniaal erbij en bij de overgrote meerderheid meteen te herkennen dat de voet geschikt is voor een liniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Fuel_80 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Theoretisch klopt het dat je met een cirkelzaag net zo nauwkeurig kan werken, maar de kans dat je een fout introduceert is groter.

Je moet, meten, aftekenen (geldt voor beide) en dan leg je bij een invalzaag je lineaal klaar en zaagt, altijd op dezelfde plek...

Bij een cirkelzaag moet je een aanslag gebruiken, rekening houden met de afstand zaagblad tot aanslag enz. Veel meer kans op fouten. En, het werkt zo veel sneller met de invalzaag. Tekenen op twee punten en zagen maar.

Ik ben de laatste weken veel hout aan het zagen als achterhout voor metalstud wanden en dat zaag ik met de cirkel zaag uit hand zonder aanslag. Is redelijk recht en voor het doel prima. Voor de platen die op andere wanden kwamen als hout achter het gips en die strak op elkaar moeten aansluiten denk ik er niet eens over na om het met de cirkelzaag te doen.

Ik zou toch ook zeker de Makita nog eens bekijken, denk dat die zaag de beste prijs / kwaliteit verhouding heeft.
Ik bedoel natuurlijk wel een cirkelzaag met lineaalvoet en lineaal met antisplinterstrip.
Ook die leg je langs je streepjes en jassen maar.
Grootste verschil is je kan niet én invallen en een bepaalde diepte garanderen. Met een beetje handigheid kan je wel invallen door de diepte afstelling los te draaien en je zaag voet naar beneden te drukken op je lineaal en dan de zaag draaiend laten zakken. Maar om die dan precies op 2cm weer vast te zetten is niet te doen. Daar is de invalzaag koning in.

Ja ik denk dat die Makita op MP vaker voorkomt als 2de hansje.

Kijk dit ding is echt lastig netjes te laten zagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ond6MDs3AQwHNsJWjr8HkiNIsnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q56jUTl4wsFeGtjWrtOOshP0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83xECeKSNQCcFRsCVn3zhn7fjsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuxDQMo0CnT2U4xl3SOVGJbU.jpg?f=fotoalbum_large
Er zit zo'n klik schoen op en is eigenlijk een gewone cirkelzaag met platte voet. Door die extra schoen en dus de extra dikte is de diepte verminderd zodat ik net geen 40mm deur kan doorzagen zonder splinteren. Plaat materialen gaan wel al is de antisplinterstrip ook een beetje verkeert om en nageplakt op de andere kant. Een standaard strip is te smal om goed vast te plakken.

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 24-03-2025 19:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
In principe kan het met beiden. Maar met een cirkelzaag moet je wel net degene hebben met een geschikte voet. Een invalzaag is volgens mij altijd geschikt voor gebruik op lineaal, dus hoef je niet zo goed op de kleine letters te letten. Meestal zijn de instellingen voor diepte en hoek ook wat makkelijker nauwkeurig in te stellen. 20mm diepte om net door een 18mm plaat te komen? In twee seconden ingesteld op m'n invalzaag. Als ik het zo zie is het bij de meeste cirkelzagen wat ruwer met instellen, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Beide van mijn zagen, zowel de invalzaag als de cirkelzaag, lopen op dezelfde type liniaal. De cirkelzaag heeft een lomper blad en de invalzaag een fijner blad. De invalzaag gebruik ik vooral voor plaatmateriaal, de cirkelzaag krijgt ook lomper spul te eten. De nauwkeurigheid komt in dat geval dus vooral van blad- en materiaalkeuze.

Ik denk dat je met beide apparaten nauwkeurig kunt werken, de invalzaag heeft mijn voorkeur voor netter werk en door de betere stofafzuiging ook voor werk wat binnenshuis gedaan moet worden.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:50
Raymond schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:38:
Nu met de gratis 4040F accu actie van Makita, overweeg ik een voorzichtige instap in het XGT systeem.
Ik overweeg al langer een tophandle kettingzaag, voor erbij. Nu zou ik een XGT makita kunnen nemen. Ook lekker stiller dan een benzine. Met Hornbach LPG en de €100 aan cadeaukaarten die ik heb, zou ik ongeveer €235 voor de machine kwijt zijn.

Alleen nu bedacht ik me net dat ik dan ook nog voor bijna €90 een lader moet kopen. Dat maakt het allemaal weer wat minder aantrekkelijk.

Gelukkig heb ik nog tot september om te twijfelen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNq2fRlDy2PadnTnr1vPrdARMKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qGtgmhyNwgtTdqQl2qLcrQm.jpg?f=fotoalbum_large

Dat heeft niet lang geduurd. LPG van Hornbach gebruikt, dus de snellader kostte 69,50 en de uc002g02 kostte 332,16. Dik 77 eur korting :)
Ik had nog cadeaubonnen, dus uiteindelijk voor relatief weinig geld nu een kleine tophandle zaag, die me goed van pas gaat komen.
Wel grappig dat de meegeleverde sleutel ook een kant heeft voor een bougie :+

En een voorzichtige instap in het xgt systeem gemaakt.
Maar dat xgt is wel een dure hobby hoor. Alle xgt machines zijn merkbaar duurder dan de lxt tegenhangers en de accu's zijn helemaal onbetaalbaar.
Ik zie me voorlopig nog niet alle lxt vervangen door xgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-10 16:59
henkie196 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:54:
[...]

In principe kan het met beiden. Maar met een cirkelzaag moet je wel net degene hebben met een geschikte voet. Een invalzaag is volgens mij altijd geschikt voor gebruik op lineaal, dus hoef je niet zo goed op de kleine letters te letten. Meestal zijn de instellingen voor diepte en hoek ook wat makkelijker nauwkeurig in te stellen. 20mm diepte om net door een 18mm plaat te komen? In twee seconden ingesteld op m'n invalzaag. Als ik het zo zie is het bij de meeste cirkelzagen wat ruwer met instellen, in ieder geval.
Een cirkelzaag die het net zo netjes doet als een invalzaag is vaak wat duurder. Ze worden vaak ook met een wat ander doel gemaakt. Een cirkelzaag zal je sneller pakken als je even een balkje moet afkorten, speedsquare ertegen aan en hop, haaks afgekort. Zeker met accu is dat echt heel praktisch. Dat kan gewoon niet normaal met een invalzaag. Een invalzaag is weer top met plaatmateriaal.

De mechaniek van het instellen van de diepte van een invalzaag werkt anders dan van een cirkelzaag. Bij de invalzaag val je in tot je de stop raakt. Bij de cirkelzaag stel je hem in en gaat er gewoon meer materiaal en tooling zitten in het maken van een stevig diepte instelmechanisme.

Je ziet tegenwoordig ook best goede invalzagen van hele goedkope merken. Als je dan van het zelfde merk een cirkelzaag koopt is het een simpel ding met wat blik om de boel in het gareel te houden.

Ik heb afgelopen jaar een Festool HKC 55 gekocht, met afkortrail. Daar zie je het verschil met een goedkopere cirkelzaag goed. Instellen van de diepte is een stevig en simpel mechanisme, het wegduwen van de kap gaat in een gemakkelijke beweging waarbij je vingers niet in de buurt van het blad komen, etc.. Maar als ik 'm naast m'n TS55 leg zie je ook meteen dat je voor die TS55 een hoop minder staal nodig hebt. Dat hele invalmechanisme kan je, als ik het zelf zo beoordeel, zelfs met wat minder geld best goed maken. Die HKC is veel 'beefier' dan de TS.

Kan ook zijn dat de andere doelgroep wat impact heeft, maar als ik de betere cirkelzagen (die van Makita, Festool, etc) bekijk dan zijn die ook fors prijziger dan de 80-120 euro kostende die je bij veel DIY zaken ziet.

|>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zolang je cirkelzaag op geleider werkt is hij vziw net zo (on)nauwkeurig als een invalzaag van dezelfde kwaliteit.
Ik ben fan van invalzagen, maar niet vwg de precisie tov de cirkelzaag.

Een cirkelzaag-zonder-geleider is een ander verhaal. Vast ideaal voor op de bouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik denk dat @Pixeltje en @simon het goed verwoorden.
Stofafzuiging is bij cirkelzagen wegens de roterende fence die de uitvoer van zaagsel blokkeert, bosch heeft een sleuf in de fence omdat te verbeteren, een stuk slechter. Vreemd genoeg is mijn oudje best aardig omdat de uitgang halverwege is geplaatst en dus voor de fence. Geen idee waarom t nu achterop zit.
Zaagblad is belangrijker dan menig beseft.
Schulp blad, 48tands, die aparte dewalt vorm breed en smal uitstaande tanden.
Ik denk dat de inval bladen vooral fijnsnijdend zijn en mindergeschikt voor vezelige balken door halen. Dunner maar wel gevoeliger voor kromslaan , slag in je velg gevoel zegmaar.
De inval zaag is blijkbaar stabieler in inzakken kwa constructie dan de cirkelzaag. Torsie bedoel ik.

Probleem met groeps review is dat je opel astra's met highend voertuigen vergelijkt Dus Mafell en de scheppenbach klonen, meerdere merken die er het zelfde uitzien met kleine bedieningverschillen is een gelopen race.
In de Gotoolstv werd de voet van Makita 6000 als instabiel beschreven en de DeWalt als stevig. Bosch en Mafell werden vrijwel overal gezien als top. Festool ook maar duur...

Als je kijkt naar inval is ontlopen van einhel/vonroc/parkside enz. Bodem prijs 400 euro voor een set met lineaal.
Met cirkelzaag en lineaal kan daar 50% vanaf. Dat prijsgedrag is naar boven toe denk ik wel gelijk.
Dus de vraag is als je vooral buiten zaagt, stof is dan minder een issue, "is een goede stabiele cirkelzaag met geleiding en een goed scherp schulpblad niet voldoende voor de indencienteel gebruiker?
Voorbeeld
https://www.gereedschapce...bnCpbDmTnikAaAp8sEALw_wcB

https://www.gereedschapce...rail-2st-in-foudraal.html

Ik zou wel eens een shootout willen zien tussen deze twee modellen. Kijken waar de verschillen niet met een workaround kan worden vergeleken. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:14
En ik maar denken dat een cirkelzaag op lineaal de gewoonste zaak van de wereld is maar dat blijkt dus niet vaak zo te zijn als ik de reacties zo lees.

Diepte instelling gaat met een knop op de voorkant en is snel en best nauwkeurig, op de lineaal rekening houden met de extra 10 mm dikte van de lineaal. Invallen heb ik in al die jaren nog nooit behoefte aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
DasNieNix schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:06:
En ik maar denken dat een cirkelzaag op lineaal de gewoonste zaak van de wereld is maar dat blijkt dus niet vaak zo te zijn als ik de reacties zo lees.

Diepte instelling gaat met een knop op de voorkant en is snel en best nauwkeurig, op de lineaal rekening houden met de extra 10 mm dikte van de lineaal. Invallen heb ik in al die jaren nog nooit behoefte aan gehad.
Als voorbeeld, bosch levert de gks - 18 - 57 ( een hand cirkel zaag op accu met 57 mm zaagdiepte) in twee varianten. Een variant die niet op de geleiderail kan, en een die wel op de rail kan (toevoeging aan de naam G). Waarbij de laatste meestal een beetje duurder is.

De duurdere en betere invalzagen hebben een dubbele indicatie voor de zaagdiepte, voor gebruik met en zonder liniaal. Dat scheelt alweer nadenken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@DasNieNix cirkelzagen zijn met de zaagservices bij bouwmarkten voor veel mensen een muurbloempje.
Zo haaks, met nette sneden als met die zaagbladen krijg ik het nooit. Dus als je je bouwtekening netjes voorbereid dan heb je plaatjes precies op maat en t pas makkelijker in je luxe auto als bonus.

Pas met een deur aanpassen of een sponning in een balk maken of iets met hout/ plaatmateriaal dat je al hebt liggen komt een cirkelzaag in beeld bij mij.
Afkortzaag gebruik ik meer.

Vandaar dat ik dit oude geval ooit overgenomen had 20? Jaar geleden van iemand die een betere gekocht had.

Nu ik wat dingen doe die een nette snede nodig heeft en wat meer plaatwerk bewaar dat over is begint hij iets meer in gebruik tekomen. Daarvoor was t vooral een zaag om grote dingen handzaam te verkleinen om aan de straat te zetten.

😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik weet niet of ik het het beste hier, of in het klustopic kan vragen. Maar aangezien het om lijm/kit gaat, toch maar ff hier:

Ik zoek een lijm of kit waarmee ik goed een HEDP (Wikipedia: Polyetheen) kraan in een hedp regenton kan lijmen. De draad is niet te best en hij zit te laag in de regenton om hem vanaf de binnenkant te vast te draaien (ik pas er niet in en ik wil m'n dochtertje er niet in laten zakken :P ).

Dus die lijm moet tegen wat belasting kunnen (als er aan de kraan wordt gezeten) en tegen weer en water kunnen kunnen. Wat is aan te raden om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Raymond schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:48:
Ik weet niet of ik het het beste hier, of in het klustopic kan vragen. Maar aangezien het om lijm/kit gaat, toch maar ff hier:

Ik zoek een lijm of kit waarmee ik goed een HEDP (Wikipedia: Polyetheen) kraan in een hedp regenton kan lijmen. De draad is niet te best en hij zit te laag in de regenton om hem vanaf de binnenkant te vast te draaien (ik pas er niet in en ik wil m'n dochtertje er niet in laten zakken :P ).

Dus die lijm moet tegen wat belasting kunnen (als er aan de kraan wordt gezeten) en tegen weer en water kunnen kunnen. Wat is aan te raden om te gebruiken?
Polymax of hightac. Is ook in zwart te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
copykat schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Polymax of hightac. Is ook in zwart te verkrijgen.
Maar volgens mij doen die geen PE lijmen. Hightac zeker niet, dat staat in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Raymond schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Maar volgens mij doen die geen PE lijmen. Hightac zeker niet, dat staat in de specs.
Ik zie op YT wel eens filmpjes voorbij komen over het lassen van PE m.b.v een soldeerbout/brander en ty-ribs als lasmateriaal. Nooit zelf geprobeerd, maar wie weet werkt het.

[ Voor 42% gewijzigd door JukeboxBill op 25-03-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
JukeboxBill schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Ik zie op YT wel eens filmpjes voorbij komen over het lassen van PE m.b.v een soldeerbout/brander en ty-ribs als lasmateriaal. Nooit zelf geprobeerd, maar wie weet werkt het.

En als het gaat om een kraanuitloop kan je er ook iets met schroefdraad op monteren.
Een versterking op de scheur popnagelen met kit er tussen zou ook kunnen.
Hangt dus allemaal af van wat er stuk is.
Er is niet iets stuk stuk of gescheurd. De schroefdraad is slecht, daarom kan de kraan er niet indraaien.
(Of eigenlijk: de kraan zit dan niet goed vast). Dus ik zoek bij voorkeur iets dat ik op de schroefdraad kan doen, waarmee de kraan goed vastgelijmd blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JukeboxBill schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Dat kan zeker maar dan moet je wel een schoon werkstuk hebben, een gelijke temperatuur en direct samenbrengen.
https://www.startpage.com...y=PP-R+welding&cat=images

Ollie had in zijn vorige huizen PP-R waterleiding op basis van versmelting, reuze handig in het stortwerk

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 09:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Raymond schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Er is is stuk of gescheurd. De schroefdraad is slecht, daarom kan de kraan er niet indraaien.
(Of eigenlijk: de kraan zit dan niet goed vast). Dus ik zoek bij voorkeur iets dat ik op de schroefdraad kan doen, waarmee de kraan goed vastgelijmd blijft zitten.
ik zou loctite 570 eens bekijken. en anders je vraag eens daar neerleggen, ze hebben meerdere afdichtende en lijmende producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2atLPfCTiGqMeNMpACxvRkoSGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoOppEkINXd6LC9YA3laQeG1.jpg?f=fotoalbum_large
Zo m'n lineaal klemmen zijn binnen, moest die verlengde frees hebben dus verzendkosten dus maar meteen een "kadootje " aan mezelf gegeven.

Binnenkort maar de deur verder in frezen en breedte in passen.

En 't slot inpassen beslag voor bereiden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10 13:16

BTS

De bosch professioneel go 3 is op Amazon in de aanbieding (lente deal), met nog een kortingcode van 10,- maakte het 45,-. Ik vond het de moeite waard. Hopelijk voor sommige mede tweakers hier ook.
Vorige week stond die op 73,-.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
BTS schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:35:
De bosch professioneel go 3 is op Amazon in de aanbieding (lente deal), met nog een kortingcode van 10,- maakte het 45,-. Ik vond het de moeite waard. Hopelijk voor sommige mede tweakers hier ook.
Vorige week stond die op 73,-.
Besteld! Stond al een tijdje op t lijstje als mogelijk handig. Heb nu de GSR-12v die goed bevalt voor schroeven etc, maar is relatief groot/zwaar. Ben benieuwd of het gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-08 08:06
Compleet nieuwe gereedschapcollectie aan het aanleggen voor een aanstaande nieuwbouwwoning. We komen uit huur waar nooit veel gelegenheid was tot eigen werkzaamheden maar dat gaat veranderen :)

Heb het nodige al gekocht de afgelopen tijd, en nu aan het kijken naar een afkortzaag.
Verwachte werkzaamheden:
- Koof keuken (afzuigkanaal + spotjes)
- Tussenmuren zolder (Twijfel nog tussen metal stud & hout)
- Ingebouwde inloop kledingkast (Pax)
- Trapkast
- Plinten in verstek
- Douglas houten overkapping (Twijfel nog tussen zelfbouw pakket vs compleet zelfbouw)
- Laminaat verdieping + zolder

Ben van plan één van deze op te halen in DE:
https://www.hornbach.de/p...2-8-mm-48-zaehne/8801909/

https://www.hornbach.de/p...LN&isInitialRequest=false

Ik neig naar de Makita omdat ik de rest ook van Makita heb, echter lees ik veel (oudere) reviews m.b.t. roest op Hornbach. Weet iemand of dat gefixed is of nog steeds een issue?

Kan ik met deze machines verder goed vooruit gezien de bovenstaande werkzaamheden?
M.b.t. de overkapping is de diameter wellicht te klein, maar om alleen daarvoor een grotere te kopen lijkt mij niet nodig. Kan ook insnijden en laatste stuk met de hand.

(Oplevermoment komt er aan en ben op het moment erg veel aan het regelen/uitzoeken dus aardig wat tijdgebrek nu. Daarna wel de agenda leeg voor het klussen. Bedankt voor de hulp vast!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
PRzlBly schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:58:
Compleet nieuwe gereedschapcollectie aan het aanleggen voor een aanstaande nieuwbouwwoning. We komen uit huur waar nooit veel gelegenheid was tot eigen werkzaamheden maar dat gaat veranderen :)

Heb het nodige al gekocht de afgelopen tijd, en nu aan het kijken naar een afkortzaag.
Verwachte werkzaamheden:
- Trapkast
- Plinten in verstek
- Douglas houten overkapping (Twijfel nog tussen zelfbouw pakket vs compleet zelfbouw)

Ik neig naar de Makita omdat ik de rest ook van Makita heb, echter lees ik veel (oudere) reviews m.b.t. roest op Hornbach. Weet iemand of dat gefixed is of nog steeds een issue?

Kan ik met deze machines verder goed vooruit gezien de bovenstaande werkzaamheden?
M.b.t. de overkapping is de diameter wellicht te klein, maar om alleen daarvoor een grotere te kopen lijkt mij niet nodig. Kan ook insnijden en laatste stuk met de hand.

(Oplevermoment komt er aan en ben op het moment erg veel aan het regelen/uitzoeken dus aardig wat tijdgebrek nu. Daarna wel de agenda leeg voor het klussen. Bedankt voor de hulp vast!)
Ik ken beide machines niet, maar heb een soort van vergelijkbare metabo. Gebruik de machine eigenlijk nagenoeg nooit omdat ik ze te lomp vind (lastig) te verplaatsen enz. en daardoor is ze vaak ook net niet precies genoeg. Als de machine een vaste plek krijgt is dat natuurlijk wat minder een probleem.
Voor een houten regelwerk pak ik nu mijn (accu) cirkelzaag. Net zo makkelijk en vooral veel handiger. Voor verstekken ontkom je bijna niet aan een afkortzaag natuurlijk.

Wat ik wel weet is dat ik zo wie zo zou zoeken naar een machine die de geleiders aan de voorzijde heeft zitten. Dat scheelt heel veel plek met opruimen en maakt de machines net wat makkelijker te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:22

Verwachte werkzaamheden:
- Trapkast
- Plinten in verstek

Voor wat het waard is: mijn zwager heeft vorig jaar de makita bij hornbach gekocht en heeft iig geen last van roest.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Verwachte werkzaamheden:
- Trapkast
- Plinten in verstek

Kijk goed naar de maximale snijhoogte, zeker als je ook meters aan plinten wil gaan verzagen, dat wordt nogal eens vergeten door mensen. Meeste gemiddelde afkortzagen gaan tot 60-70mm hoogte. Als ik me het nog goed herinner heeft Metabo eentje in de prijsklasse die jij zoekt die wil hoge plinten kan verzagen.

En voor al je gereedschap: Eens in het halfjaar beschermen tegen roest met Boeshield T-9, beter bestaat niet en is maar 20,- o.i.d voor een flesje.

[ Voor 3% gewijzigd door Zaphara op 27-03-2025 21:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
Zaphara schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:48:

En voor al je gereedschap: Eens in het halfjaar beschermen tegen roest met Boeshield T-9, beter bestaat niet en is maar 20,- o.i.d voor een flesje.
Vallen er dan geen onderdelen af? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 21:00

Verwachte werkzaamheden:
- Trapkast
- Plinten in verstek

Een jaar of twee geleden zelf de Makita aangeschaft. Zelf ben ik toen ook die "roest problemen" tegen gekomen, maar ook ergens destijds gelezen dat de nieuwste reeks van Makita die problemen niet meer had. Dus toen de gok gewaagd en bij mij tot op heden geen problemen ermee. Wel deel ik de mening hierboven dat het verplaatsen van een afkortzaag zwaar en lomp is. Toch heb ik al mening plintje, balkje, latje, etc. er doorheen gehaald en zou ik niet meer zonder kunnen.

Mijn keuze is toen trouwens op de Makita gevallen omdat mijn andere keuze (Festool) gewoon te duur was voor mijn gebruik. En destijds kon ik bij de Hornbach met de LPG een mooie deal scoren.

Edit: Er is ook een 1019 versie (duurder) van Makita. Die heeft zoals hierboven genoemd is de geleiders aan de voorkant zitten. Mogelijk ook een goede optie als ruimte mee gerekend moet worden (ik kon hem hier ook met de geleiders aan de achterkant prima kwijt dus het extra geld destijds ook niet waard)

[ Voor 6% gewijzigd door Hotman op 28-03-2025 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-10 22:02
elektriekert schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:57:
Binnenkort wil ik een kernboor kopen met sds+ aansluiting om 2 gaten door een bakstenen muur.
Een een spouwmuur en de andere een halfsteense muur.

Voor beiden gaten zal ik schuin moeten boren onder een hoek van 45 graden.
Beiden gaten zal ik lager dan de vloer moeten boren (daar is ruimte voor)

Hoe houd ik die kernboor op zijn plek?
Voor een 400mm kernboor is geen centreerboor meen ik te zien.

Er is ooit eens gedeeld dat er een waterdichte ‘pur’? bestaat voor het afdichten om een mantelbuis, weet iemand de naam nog van dat spul? :p aquaseal oid?

Edit: sika waterstop, en kneuters wat duur!
Of de soufflé aquaswell

Bij voorbaat dank
Het is gelukt met een Wiltec 71mm kernboor van 400mm lang met een SDS plus aansluiting totaal net geen 70€.
I.c.m. een Ferm (goedkoop) boorhamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWtv9hHzoXG6O8GeGopHmfhy18g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvDYul3OQ9p65h6R2CDCnAnW.jpg?f=fotoalbum_large

Onder de kernboor lopen verwarmingsbuizen, links ervan 125mm PVC voor elektra en utp/stp naar de garage, rechts ervoor een gasleiding, erboven elektra en rechts ervan ook nog grondkabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTbzxy7_iBiI9koe4j2xk_iuoYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T20PDPhunCfmxeI12vqVhBF7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat dit wel het laatste gat wordt wat ik hier heb geboord, maar een kernboor werkt verrassend goed.
Ik heb eerst voorgeboord met een dozenboor van 68mm van Parkside, paar centimeter en dan over op de kernboor van 71mm, dit was genoeg om schuin te kunnen starten met boren :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fuel_80 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:19:
[...]

Ik ken beide machines niet, maar heb een soort van vergelijkbare metabo. Gebruik de machine eigenlijk nagenoeg nooit omdat ik ze te lomp vind (lastig) te verplaatsen enz. en daardoor is ze vaak ook net niet precies genoeg. Als de machine een vaste plek krijgt is dat natuurlijk wat minder een probleem.
Voor een houten regelwerk pak ik nu mijn (accu) cirkelzaag. Net zo makkelijk en vooral veel handiger. Voor verstekken ontkom je bijna niet aan een afkortzaag natuurlijk.

Wat ik wel weet is dat ik zo wie zo zou zoeken naar een machine die de geleiders aan de voorzijde heeft zitten. Dat scheelt heel veel plek met opruimen en maakt de machines net wat makkelijker te verplaatsen.
@PRzlBly Ik heb ook een Metabo afkortzaag (kgs 216 m) en gebruik hem in ieder geval niet voor precies werk, want het resultaat is nooit precies. Ik heb hem al meerdere keren afgesteld, maar op een of andere manier is hij nooit echt perfect. Daar zal hij dan ook niet voor bedoeld zijn denk ik. Nu is dat de prijsklasse rond 200 Euro, dus wellicht dat de makita of bosch wat preciezer zijn.

Verder denk ik dat roest vooral afhankelijk is van waar je je gereedschap bewaart. In een vochtige schuur gaat alles roesten natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 28-03-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Wat betreft precisie afkortzagen: ik heb bij mijn Metabo KGS 254 het standaard blad met 2,4 mm brede tanden vervangen door een blad van Freud, dat eigenlijk bedoeld is voor accuzagen. Die heeft een tandbreedte van 2,1 mm.
Door de mindere dikte en dat het veel betere kwaliteit is dan de Metabo bladen, die ik er voorheen op had zitten, hoef je veel minder kracht te zetten om er doorheen te komen en daardoor minder torsie in het frame en geleiding van de machine.
Blad kost wel 4x zo veel, dus voor ruw werk en tuinhout doe ik de oude er weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:54

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:31:
Wat betreft precisie afkortzagen: ik heb bij mijn Metabo KGS 254 het standaard blad met 2,4 mm brede tanden vervangen door een blad van Freud, dat eigenlijk bedoeld is voor accuzagen. Die heeft een tandbreedte van 2,1 mm.
Door de mindere dikte en dat het veel betere kwaliteit is dan de Metabo bladen, die ik er voorheen op had zitten, hoef je veel minder kracht te zetten om er doorheen te komen en daardoor minder torsie in het frame en geleiding van de machine.
Blad kost wel 4x zo veel, dus voor ruw werk en tuinhout doe ik de oude er weer op.
Vergeet niet dat een blad zelf ook kan flexen. Een dunner blad geeft daardoor ook snel een minder stabiele zaagsnede.
Als ik een 3.2mm blad op mijn afkortzaag monteer en heel langzaam afneem dan geeft dat een stuk nauwkeurigere zaagsnede dan met een dun blad erdoorheen rammen.

Ik ben zelf erg blij met de een 2.8/1.8 zaagblad van CMT op mijn afkortzaag, maar dit model wordt nu alleen nog maar als 3.2/2.5 gemaakt: (285.060.11M)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:36
Wat is eigenlijk de maximale blad diameter die op een KGS-254 past? Metabo zelf zegt natuurlijk 254mm... Ik zoek eigenlijk een wat fijner vertand extra blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

DjoeC schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:53:
Wat is eigenlijk de maximale blad diameter die op een KGS-254 past? Metabo zelf zegt natuurlijk 254mm... Ik zoek eigenlijk een wat fijner vertand extra blad.
Als we dan toch de CMT broshure open hebben, is 60 tanden genoeg? 8)
https://bovenfrezenshop.n...w-254x2.4-1.8x30-z-60-cmt
294.060.10M

Of zoek je iets voor non-ferro en trespa?
297.081.10M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je 260mm kwijt kunt kun je een mooi 80-tands blaadje kwijt:

https://www.festool.nl/ac...-260x2,5x30-w80#Overzicht

Mooi spul, wel aan de prijs.

2.5-1.8mm , 80 tandjes.
Hier is hij al een stuk vriendelijker geprijsd:
https://www.gereedschapce...2Gyzu2EAQYASABEgKFD_D_BwE

[ Voor 37% gewijzigd door Boudewijn op 28-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:36
Boudewijn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:40:

't Moet wel leuk blijven.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:41:
[...]

't Moet wel leuk blijven.....
Daarom raad ik een Festool aan , leuk gereedschap.

au serieux: kijk ff naar mijn edit, bij gereedschapcentrum is hij voor een redelijke prijs op te pikken. 118e in de btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:40:

2.5-1.8mm , 80 tandjes.
Hier is hij al een stuk vriendelijker geprijsd:
https://www.gereedschapce...2Gyzu2EAQYASABEgKFD_D_BwE
Dat blad wordt trouwens ook gewoon door CMT gemaakt: https://www.amazon.nl/CMT...lar-260X2-5/dp/B08138FTS8

Ontwikkeld in 'samenwerking' met festool en wordt ook aangeprezen als 'Ideal for FESTOOL® & others'

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 28-03-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

80 tanden is overigens wel heel veel voor 260mm, dat is alleen écht goed voor plaatmateriaal (minder tanden in je materiaal) of met een heeeele langzame zaagbeweging.

Voor aluminium gebruik ik 80 tanden 260mm, voor hout is dat al snel te klein.
Meer tanden is niet altijd meer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
dragonhaertt schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Vergeet niet dat een blad zelf ook kan flexen. Een dunner blad geeft daardoor ook snel een minder stabiele zaagsnede.
Als ik een 3.2mm blad op mijn afkortzaag monteer en heel langzaam afneem dan geeft dat een stuk nauwkeurigere zaagsnede dan met een dun blad erdoorheen rammen.
Dat "rammen" doe ik dan ook nooit, zelfs niet met een dik blad. Gewoon de zaag het werk laten doen.
En dat "flexen" geloof ik eigenlijk niet in bij een stationair machine als je er normaal mee om gaat. Blad strekt zich ook door toerental.
Maar goed, ieder doet het op z'n eigen eigenwijze wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Dat "rammen" doe ik dan ook nooit, zelfs niet met een dik blad. Gewoon de zaag het werk laten doen.
En dat "flexen" geloof ik eigenlijk niet in bij een stationair machine als je er normaal mee om gaat. Blad strekt zich ook door toerental.
Maar goed, ieder doet het op z'n eigen eigenwijze wijze.
Als je dik hardhout probeert te zagen dan merk je dat echt wel met een dunner blad.
Zeker bij de grotere bladen.
Zeker bij hout met een onregelmatige nerfrichring.

Er is een reden dat de wat betere zaagtafels allemaal 3.2mm bladen gebruiken.
Dunne zaag is leuk voor minder materiaal verlies en minder krachtige machines, maar als je genoeg vermogen hebt is een dik blad echt een voordeel.

Op mijn accu invalzaag heb ik ook liever een dunner blad, maar in de 230 of 400v machines liever wat dikker!

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 28-03-2025 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aan de andere kant ram je als het goed is ook niet met een afkortzaag. Ik heb die dikke festool en ondanks dat hij het denk ik prima kan ga ik daar zeker niet mee lopen raggen. Die 80 tands bladen zijn mooi voor zichtwerk in plaat. Voor gewoon werk pak ik een 60 tands blad. Schulpen doe ik niet met de afkortzaag.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 28-03-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Dat blad wordt trouwens ook gewoon door CMT gemaakt: https://www.amazon.nl/CMT...lar-260X2-5/dp/B08138FTS8

Ontwikkeld in 'samenwerking' met festool en wordt ook aangeprezen als 'Ideal for FESTOOL® & others'
yup. Prima spul dus.

De schroevendraaiers en bitjes van festool komen bij wiha vandaan, de zaagbladen bij cmt. Freesjes zou me ook niet verbazen, en boren weet ik niet. Ik ben geen fan van de verbruiksaccessoires-van-gefeedschapsboeren, maar in dit geval is het hetzelfde spul of niveau als ik zelf zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
JukeboxBill schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:31:
Wat is nu precies het verschil tussen een standaard zaagblad en een accuzaagblad? De dikte, om de accu te sparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
dragonhaertt schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Als een van de laatste bezitters [en gebruikers] van een ouderwetse handzaag kan ik alleen maar zeggen dat mijn Bahco Superior het dikste blad heeft en het beste zaagt van al mijn niet-Japanse zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDs4ZnkofJ1ed1WLPtAmtuVi4LU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t8a5vumdyrnQ8A2Fuw2GjfVt.png?f=user_large

https://www.bahco.com/nl_...andeld-hout-pb_2700_.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Kwam onlangs dit zaagje bij de kringloop tegen. Neem aan dat het het afkorten van deuvels oid is maar dat weet ik niet zeker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJd2Dnp1CeQsArbSa8BVGsVlHjw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/etbFY4RvTi8oElkMLcuWYeVo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Il7ji7Cx7WYuDutv7cFF7Vsg20=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pf6TylDA7aVZP4nvmqGUpHQF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

pietje belhamel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:47:
Kwam onlangs dit zaagje bij de kringloop tegen. Neem aan dat het het afkorten van deuvels oid is maar dat weet ik niet zeker. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is volgens mij een fineer zaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
pietje belhamel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:20:
[...]

Wat is nu precies het verschil tussen een standaard zaagblad en een accuzaagblad? De dikte, om de accu te sparen?
Zoiets ja, accumachines hebben doorgaans minder vermogen en door een dunner blad is er minder kracht nodig.
Overigens niet alleen bij accumachines, heb een (oude) zaagtafel van Elektra Beckum. Daar zat oorspronkelijk ook maar een blad van 2,2 mm bij. Daar moet ik geen dikker blad op doen want dat trekt ie niet, of ik moet heel langzaam zagen.
Is ook maar 210 mm dia, dus voor buigen ben ik niet bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Dat is volgens mij een fineer zaag!
Yup. volgens mij ook.

Let met invalzagen op dat bij zaagblad-wisselen je of een nieuwe splinterstrip mag kopen (als je blad dunner wordt) of je je strip even opnieuw in moet zagen (bij een dikker blad). Continu wisselen van dikte kun je niet straffeloos doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Boudewijn op 29-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:13
Ik ben een beetje in twijfel:
De Bosch GSR 12v-15 FC kopen, dus de versie met opzetstukken. Deze heeft een koppel van 30 nM
Of de Bosch GSR 12v-15 kopen (niet FC, ook 30 nM) samen met een Parkside PAS D7 schroefmachine met o.a. excentrisch en haaks opzetstuk (koppel van 10 nM)

Ik weet niet hoe zit het met schroeven in bijvoorbeeld hout. Is het dan juist niet prettig dat de Parkside een wat lager koppel heeft? Mijn idee is namelijk dat zo’n hoog koppel er sneller voor zorgt dat het bitje uit de schroef schiet (ook met het juiste en goede kwaliteit bitje). Klopt dat, of is dat onzin? Of is dat te regelen met de Bosch?

Dat de Parkside van een heel ander kwaliteitsniveau is weet ik, maar ik wilde dit aspect wel meenemen. Daarnaast heb je bij de combi Bosch + Parkside gelijk twee apparaten, waardoor je minder moet wisselen als je moet boren en schroeven. Kan ook handig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Retrospect
Ik heb de 35 FC en het zal je verbazen hoe vaak die opzetstukjes goed van pas komen als je ze eenmaal hebt.

Heb de Bosch IXO ook gehad, vergelijkbaar met die Parkside. Leuk ding om Ikea kasten mee in elkaar te zetten maar veel meer moet je er niet mee willen doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Retrospect op 29-03-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
musicfreak schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:45:
Ik ben een beetje in twijfel:
De Bosch GSR 12v-15 FC kopen, dus de versie met opzetstukken. Deze heeft een koppel van 30 nM
Of de Bosch GSR 12v-15 kopen (niet FC, ook 30 nM) samen met een Parkside PAS D7 schroefmachine met o.a. excentrisch en haaks opzetstuk (koppel van 10 nM)

Ik weet niet hoe zit het met schroeven in bijvoorbeeld hout. Is het dan juist niet prettig dat de Parkside een wat lager koppel heeft? Mijn idee is namelijk dat zo’n hoog koppel er sneller voor zorgt dat het bitje uit de schroef schiet (ook met het juiste en goede kwaliteit bitje). Klopt dat, of is dat onzin? Of is dat te regelen met de Bosch?

Dat de Parkside van een heel ander kwaliteitsniveau is weet ik, maar ik wilde dit aspect wel meenemen. Daarnaast heb je bij de combi Bosch + Parkside gelijk twee apparaten, waardoor je minder moet wisselen als je moet boren en schroeven. Kan ook handig zijn.
Dat koppel hoef je je niet druk om te maken. Om grotere schroeven in hout te draaien heb je nog veel meer koppel nodig. Wegslippen is met de huidige torx schroeven eigenlijk niet meer aan de orde. Dat gebeurt alleen met een verkeerd bitje nog.

Twee machines is handig, wisselen van bitjes of boren is altijd een handeling extra.... Maar ik zou dan wel gewoon een reguliere accuboormachine overwegen. Ik ken de parkside niet, maar het lijkt mij niet meteen een heel handige machine, zeker niet in hout.

Met de Bosch flexiclick koop je een handige machine die je uit moeilijke situaties kan redden vanwege de vele opzetstukken. Ik heb een vergelijkbare van een ander merk en zou hem niet willen missen.

Het is vooral de vraag, wat verwacht je er de komende tijd mee te gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:04:
[...]

Yup. volgens mij ook.

Let met invalzagen op dat bij zaagblad-wisselen je of een nieuwe splinterstrip mag kopen (als je blad dunner wordt) of je je strip even opnieuw in moet zagen (bij een dikker blad). Continu wisselen van dikte kun je niet straffeloos doen.
Goed punt.
Ik heb m'n nieuwe speeltje even schoon gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2PkN9bJvBRFbyMpIz_scx8EUo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFi0E2Qf0GnTyTxEHiBfB2Ak.jpg?f=fotoalbum_large
T blad wat er in zit mforce 165x2.0x20mm 24T is nog wel goed maar de 165mmx2.2x 20mm 48T is een beetje bot.B-07353 ( wat kost slijpen? Is dat rendabel?)

En kan ik de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QDe-aCsngRPbmatj-lc6wSD0XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lWRmbNKKB8Jt9SgCNs983gq.jpg?f=fotoalbum_large Er ook in zetten? Is een 1.8mm. Dunner dan de 24T
Diameter is 5mm verschil... dus even meenemen in de diepte klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf6P8No0Gmei4UXrT4sDRvrSHEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIdyX02AEnnn92vFAhciGfyV.jpg?f=fotoalbum_large

Die bladen zijn nieuw gekocht voor de bosch psk 54 en ongebruikt.... zonde om niet te gebruiken toch?
Er in zit een scherpe 160 16, 20mm, 36T.
Kan ik die ongestraft in de makita doen of is t slimmer om ze te verkopen en de voor invalzaag te kopen.

Wat me eigenlijk opvalt is dat alle tand verschillen ook verschillende breedte in zaag snede heeft.
Is dat altijd? Ook bij de invalzagenbladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Goed punt.
[Afbeelding]
T blad wat er in zit mforce 165x2.0x20mm 24T is nog wel goed maar de 165mmx2.2x 20mm 48T is een beetje bot.B-07353 ( wat kost slijpen? Is dat rendabel?)

En kan ik de [Afbeelding] Er ook in zetten? Is een 1.8mm. Dunner dan de 24T
Diameter is 5mm verschil... dus even meenemen in de diepte klaar.

[Afbeelding]

Die bladen zijn nieuw gekocht voor de bosch psk 54 en ongebruikt.... zonde om niet te gebruiken toch?
Er in zit een scherpe 160 16, 20mm, 36T.
Kan ik die ongestraft in de makita doen of is t slimmer om ze te verkopen en de voor invalzaag te kopen.

Wat me eigenlijk opvalt is dat alle tand verschillen ook verschillende breedte in zaag snede heeft.
Is dat altijd? Ook bij de invalzagenbladen?
Ik was laatst 22€ kwijt voor 48 tanden. Kosten zijn vnml kosten per tand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Ik was laatst 22€ kwijt voor 48 tanden. Kosten zijn vnml kosten per tand.
Ah 50% van een nieuwe dus.
https://www.toolmax.nl/ma...txq3l950PXFsaAu2zEALw_wcB
Das misschien interessant om te doen dus.
Scheelt even nieuwe blades kopen.

De bijgeleverde lineaal-geleider heeft wat abuse gehad dus een nieuwe antispliterstrip is wel nodig. Kan die gebruikt worden voor gewoon werk.
Koop ook een nieuwe op termijn, 50 euro zag ik, die dan voor fijn werk is met een vaste blade dikte. ( wat je schreef over strips en verschillende blades.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 14-10 13:19

inhico

pw

Wat betreft die dikte van het zaagblad op een invalzaag: dat maakt toch niet uit voor je splinterstrip? Het zaagblad ligt altijd tegen de machine aan en dus de binnenkant (aan de strip-kant) op dezelfde positie. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

edit: aha, duidelijk. Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 30-03-2025 20:34 ]

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32

MJV

inhico schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:04:
Wat betreft die dikte van het zaagblad op een invalzaag: dat maakt toch niet uit voor je splinterstrip? Het zaagblad ligt altijd tegen de machine aan en dus de binnenkant (aan de strip-kant) op dezelfde positie. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Vaak steken de tanden van het blad iets meer of iets minder uit tov de bladdikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:13:
[...]

Vaak steken de tanden van het blad iets meer of iets minder uit tov de bladdikte.
Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Ah 50% van een nieuwe dus.
https://www.toolmax.nl/ma...txq3l950PXFsaAu2zEALw_wcB
Das misschien interessant om te doen dus.
Scheelt even nieuwe blades kopen.

De bijgeleverde lineaal-geleider heeft wat abuse gehad dus een nieuwe antispliterstrip is wel nodig. Kan die gebruikt worden voor gewoon werk.
Koop ook een nieuwe op termijn, 50 euro zag ik, die dan voor fijn werk is met een vaste blade dikte. ( wat je schreef over strips en verschillende blades.)
Sowieso zijn splinterstrips verbruiksmaterialen, zeker bij festool/makita met die lijmrand.
Blaadjes, ja ik vind het zonde en je kunt ze minstens een keer of 6 laten slijpen. De winkel/slijper geeft vanzelf aan dst het klaar is. Ben je tanden kwijt, dan wordt het na een paar tanden een ander verhaal (en ben je een lompe boer). Maar goed, ik ben vrij zuinig en gebruik relatief dure bladen.

En, ik laat in de randstad (!) bij een dure (!) winkel slijpen. In het oosten, direct bij de slijperij zal het ook een stuk goedkoperderderder zijn.

Ik zou ff goed nadenken welke maten blad je gaat gebruiken. Juist vwg splinterstrips. Mede daarom gebruik ik allemaal bladen van hetzelfde merk/serie.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 30-03-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@copykat Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Verzenden is ook nog een kostenfactor. Dus meerdere zaagbladen tegelijk laten slijpen scheelt nogal.

Maar dan nog is laten slijpen ongeveer even duur als een nieuw ecotools prof zaagblad. Dus ik vind slijpen alleen lonen bij de duurdere zaagbladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat voor blad zouden jullie adviseren als net plaatwerk blad? 40T of 60T?
Is er veel verschillende tussen de originelen en ecotools bladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
copykat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:37:
Hangt natuurlijk ook af van de diameter. Eigenlijk hoor je te spreken over TPI (Tooth Per Inch) of pitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Hangt natuurlijk ook af van de diameter. Eigenlijk hoor je te spreken over TPI (Tooth Per Inch) of pitch.
165mm
Makita zou dan dit zijn

https://www.toolmax.nl/ma...7rR_zvHD-22UaArjOEALw_wcB

Denk ik.
Maar goed ik heb dus deze al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf6P8No0Gmei4UXrT4sDRvrSHEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIdyX02AEnnn92vFAhciGfyV.jpg?f=fotoalbum_large
En voor fijn zagen hoef je niet super diep te zagen dus is 160mm ook goed. Zaagsnede breedte is t zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
[quote]copykat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Goed punt.
[Afbeelding]

Ik laat altijd mijn blad slijpen van mijn invalzaag. Is 14 euro inclusief btw en factuur bij een lokale slijperij.
Vind dat persoonlijk net zo handig als een nieuw goedkoop blad kopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:37:
Voor 160/165 mm is 48T vrij standaard voor net werk, 24T voor grof werk of schulpen. Verschil tussen een duurder CMT blad of een goedkoop ecotools blad kan zijn dat het duurdere blad stijver is, en daardoor uiteindelijk het duurdere blad wat netter / preciezer is. Daarnaast kan het geluid wat minder zijn.

Er kunnen nog meer verschillen zijn, hardheid van het blad, harding van de tanden, tandhoeken e.d. CMT heeft meestal wel aardig wat info in hun brochure staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Denk ook ff aan het milieu aub :)

Ik gebruik die goedkope blaadjes alleen voor laminaat. Daarna is je blad afgeschreven, goedkoop of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Voor 160/165 mm is 48T vrij standaard voor net werk, 24T voor grof werk of schulpen. Verschil tussen een duurder CMT blad of een goedkoop ecotools blad kan zijn dat het duurdere blad stijver is, en daardoor uiteindelijk het duurdere blad wat netter / preciezer is. Daarnaast kan het geluid wat minder zijn.

Er kunnen nog meer verschillen zijn, hardheid van het blad, harding van de tanden, tandhoeken e.d. CMT heeft meestal wel aardig wat info in hun brochure staan.
dit. 48t is prima allround. Dat is ook de reden waarom je hem standaard bij je zaag krijgt. Enige wat je er niet echt mee kunt is schulpen.

32t kun je wel mee schulpen vindt mafell, ik vind het een beetje vlees-noch-vis en pak liever of een schulpblad of een net blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Raymond schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:02:
@copykat Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Verzenden is ook nog een kostenfactor. Dus meerdere zaagbladen tegelijk laten slijpen scheelt nogal.

Maar dan nog is laten slijpen ongeveer even duur als een nieuw ecotools prof zaagblad. Dus ik vind slijpen alleen lonen bij de duurdere zaagbladen.
Net binnen van de lokale gereedschapshop.
32 euro voor 24 T
48 euro voor 48T
Daar gaat m'n goede voornemen en milieu....
Das nieuwprijs voor een vervanger.

Iemand regio 020 noordelijk die een goedkopere slijper weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:48:
[...]

32 euro voor 24 T
48 euro voor 48T

Wow. Wat een geld. Ik ben hier in dh dus de helft kwijt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
copykat schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:48:
[...]

32 euro voor 24 T
48 euro voor 48T

Was ook mijn ervaring hier bij een plaatselijke gereedschapzaak.
Je kan eens online proberen. Zit je wel met verzendkosten, maar ergens brengen en halen kost toch ook geld, tenzij je gaat fietsen.
Als je meer van dezelfde hebt, dan wordt het wel iets voordeliger omdat je de instelkosten spreidt.

Pagina: 1 ... 242 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).