Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:50:
Volgende keer toch Festool zaag aanschaffen. Dan hoef je niet zoveel met kit te verbloemen *O*
Ik zal er aan denken, de volgende keer dat ik de voegen tussen muur en plafond moet kitten :P

Qua die kitpistolen heb ik geen ervaring, alleen m'n vertrouwde HK40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Flix20 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Volgende keer toch Festool zaag aanschaffen. Dan hoef je niet zoveel met kit te verbloemen *O*
Alles onder een duimdikte kun je kitten!

Lul :+
Raymond schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Ach, het was meer een soort waarschuwing tegen gear-acquisition-syndrome :)
Beetje zonde om een apparaat van 300eur te kopen om erachter te komen dat de tool die je al hebt liggen toch fijner werkt.

Been there, done that. Wie niet, in dit topic :)
Ik heb van beide de accu's al in overvloed, dus de investering zou 170 euro zijn. Dat vind ik nog te overzien. :)

@twain4me Is dat de 180 van Makita? Apart van het schoonmaken (wat bij elk pistool kut had geweest vermoed ik) andere nadelen?

[ Voor 53% gewijzigd door KillaZ op 26-02-2025 14:12 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KillaZ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:08:
[...]

@twain4me Is dat de 180 van Makita? Apart van het schoonmaken (wat bij elk pistool kut had geweest vermoed ik) andere nadelen?
Ja de 180 en ik heb hem ongeveer 4 jaar denk ik veder kan ik niet eccht iets negatiefs benoemen. werkt altijd en is dood simpel: kracht instellen -> knopje drukken. bij knopje loslaten trekt hij zelf direct een stukje terug. Hij is wat breder en komt daardoor niet in elk hoekje waar een handpistool nog wel kan komen.

In het algemeen
Vooral hightack is een zegen. met bv.chemisch anker ben je wat gevoel kwijt (daar voel je normaal dat het gat vol begint te raken.) acryl ofzo doe ik vaak gewoon met de hand, maar beglazingskit en hightack dus echt niet meer. (ik heb handen waar snel ontstekingen in komen, daarom heb ik toen voor een knopje + accu gekozen ipv een bijna net zo dure handspuit :+)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 26-02-2025 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Alles onder een duimdikte kun je kitten!

Lul :+

[...]

Ik heb van beide de accu's al in overvloed, dus de investering zou 170 euro zijn. Dat vind ik nog te overzien. :)

Wellicht nog ten overvloede, maar gebruik geen acrylaatkit. Zelfs de A205 van Ottoseal heeft maar een geringe bewegingsopname, en voor het afkitten van een dergelijke voeg altijd voor hybride gaan (bijv. de M360 van Ottoseal of Hybriseal van Den Braven, deze plakt wel wat langer tijdens het uitharden). Is net zo prima overschilderbaar, maar kan veel meer werking opvangen.

Eigenlijk uberhaupt nooit zinvol meer om acrylaatkit te gebruiken, tenzij tijd zo'n grote factor is dat je meteen de volgende dag moet verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 13:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De Makita accu actie liep tot eind van vorige maand en ik had gehoopt dat ze een vergelijkbare actie zouden doen met de tuin apparatuur. De DUB362Z staat nog op de wenslijst namelijk.

Maar dat hebben ze helaas niet. Tenminste niet voor de LXT 18V accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:32
KillaZ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:01:
Heeft iemand hier ervaring met de Milwaukee M12 kitspuit? Ik moet heel wat meters gaan kitten, dus twijfel even of ik voor de M12 of voor de Makita DCG180 moet gaan.

De Makita heb ik vaker gezien in mijn omgeving, de M12 eigenlijk niet. Aangezien een kitspuit een kitspuit is ben ik even benieuwd naar hoe fragiel de stang is, die ziet er op reviews namelijk uit alsof hij van papier mache is. Gezien het gewicht lijkt mij de M12 fijner werken, qua prijs hoef je het niet te laten in ieder geval.
Mijn kitter gebruikt als ie op accu kit zon m12 spuit, zijn leven is kitten dus ik geloof wel dat t een goed ding is als hij hem heeft :+

Ik heb een bosch electrische kitspuit, daar ben ik niet zo tevreden over...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 15:59
Iemand enig idee hoe ik aan dit ding kom? Of iemand die hem heeft maar niet gebruikt? Deze zit/zat bij de Makita VC2512L, maar ik heb nu een VC2012L en daar zit ie niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ue76pBGAccZRNlELu6DRaZQ-BI4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/37ZuYPLDIAI2ULuxHmW55J95.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:58

MJV

Vinze schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:07:
Iemand enig idee hoe ik aan dit ding kom? Of iemand die hem heeft maar niet gebruikt? Deze zit/zat bij de Makita VC2512L, maar ik heb nu een VC2012L en daar zit ie niet bij.

[Afbeelding]
Onderdelentekening bij Kruis gereedschap? Of anders Makita NL eens mailen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Vinze schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:07:

[Afbeelding]
Makita W107402799 Slangklem, is online verkrijgbaar op meerdere plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zacht schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:04:
[...]

topper!

@Vinze

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/vc2512l

nummer 22 op de lijst

als je op jouw specifieke type stofzuiger zoekt dan staat hij er ook:

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/vc2012l

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 05-03-2025 08:44 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:16
@Vinze Het zullen de naweeën van Vastelaoves wel zijn, want bij het zien van die foto was mijn eerste gedachte een houdertje om een vlaggenstokje aan een oor te klemmen... :+

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 09:41
Mijn Makita HR2230 Lekt wat olie. De machine is iets van 10 jaar oud en heeft niet meer dan 200 gaten geboord. Graag zou ik het verhelpen. Is er nog kans dat Makita dit onder garantie oplost? Heeft de iemand ervaring met eventuele kosten voor een dergelijke reparatie? Anders moet ik mij er wellicht in verdiepen om het zelf te fixen.

Het lekken valt mij eigenlijk wel tegen. Ik had verwacht dat dit een buy it for life aankoop was gezien mijn incidentele gebruik. Wellicht ook een beetje pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bumpy_NL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:35:
Mijn Makita HR2230 Lekt wat olie. De machine is iets van 10 jaar oud en heeft niet meer dan 200 gaten geboord. Graag zou ik het verhelpen. Is er nog kans dat Makita dit onder garantie oplost? Heeft de iemand ervaring met eventuele kosten voor een dergelijke reparatie? Anders moet ik mij er wellicht in verdiepen om het zelf te fixen.

Het lekken valt mij eigenlijk wel tegen. Ik had verwacht dat dit een buy it for life aankoop was gezien mijn incidentele gebruik. Wellicht ook een beetje pech.
Ook hier bied Kruis een explosietekening en onderdelen, ik weet zo 1,2,3 even nietwat je allemaal zou moeten vervangen maar ik nam de gok voor een 10 jaar oude machine.

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/hr2230

Kijk even op youtube/reddit/et cetera of iemand een keer zo'n operatie heeft vastgelegd, van veel gangbare types zijn er wel reparatie of onderhoudsfilmpjes te vinden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toevallig liep ik gisteren een nieuwe hogedrukreiniger van Makita tegen het lijf, de DHW180.

Een relatief simpel plastic ding uit de LXT lijn met ruim aanbod aan opzetstukken en in staat om water te halen uit kraan, emmer of zelfs fles die je eraan hangt.
Qua kracht uiteraard niet te vergelijken met een echte met snoer en waarschijnlijk niet echt geschikt om een heel terras mee te gaan ontgroenen. Dat doe ik nu met een standaard Nilfisk en terrasborstel maar dat schiet evengoed al niet op. De vuilfrees en hoge kracht gebruik ik zelden want dat doet meestal meer kwaad dan goed, tenzij op de bodem van de groene kliko wellicht. :P

Zo'n accuvariant lijk mij wel handig voor auto wassen (schuimen/spuiten/spoelen) en het wassen van ramen op een moeilijk bereikbare plaats (en dan bijv. afspoelen met osmosewater zodat ik niet hoef te trekken).

Nu zijn er wel meer merken die zoiets hebben dus ik ben wel benieuwd, zijn er tweakers die iets soortgelijks hebben en zo ja hoe bevalt dat?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ickeicke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 22:18
Gonadan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:22:
Toevallig liep ik gisteren een nieuwe hogedrukreiniger van Makita tegen het lijf, de DHW180.

Een relatief simpel plastic ding uit de LXT lijn met ruim aanbod aan opzetstukken en in staat om water te halen uit kraan, emmer of zelfs fles die je eraan hangt.
Qua kracht uiteraard niet te vergelijken met een echte met snoer en waarschijnlijk niet echt geschikt om een heel terras mee te gaan ontgroenen. Dat doe ik nu met een standaard Nilfisk en terrasborstel maar dat schiet evengoed al niet op. De vuilfrees en hoge kracht gebruik ik zelden want dat doet meestal meer kwaad dan goed, tenzij op de bodem van de groene kliko wellicht. :P

Zo'n accuvariant lijk mij wel handig voor auto wassen (schuimen/spuiten/spoelen) en het wassen van ramen op een moeilijk bereikbare plaats (en dan bijv. afspoelen met osmosewater zodat ik niet hoef te trekken).

Nu zijn er wel meer merken die zoiets hebben dus ik ben wel benieuwd, zijn er tweakers die iets soortgelijks hebben en zo ja hoe bevalt dat?
Van Ryobi heb ik de "RY18PWX41A" power washer. Dat is mijn eerste Ryobi 18 volt apparaat en het bevalt goed. Die Ryobi doet max 41 bar en 160 liter, de Makita 24 bar en 150 liter ("luchtvolume" bij Ryobi en watervolume bij Makite). Ik weet niet hoe dat gemeten wordt en wat je daar in de praktijk van merkt bij verschillende spuitmonden.

Dat is een "HP" brushless apparaat, Ryobi heeft ook een niet-brushless variant die 24 bar biedt, daar heb ik wel van gelezen dat die een stuk minder effectief werkt.

Voor het afspuiten van ramen, gevel, tuinmeubels, auto, etc. werkt het prima. Tuintegels worden met schoonspuiten ook prima schoon eigenlijk, al heb je voor grote oppervlakken bij traditionele hogedrukreinigers wel betere borstels meestal. Ik heb geen bedrade hogedrukreiniger, dus daar kan ik het niet mee vergelijken.

Die Ryobi kwam met een adapter om PET flessen aan te sluiten. Dat leek me heel handig omdat je dan helemaal geen slangen of snoeren nodig hebt, maar in de praktijk is zo'n fles in 10 seconden (op volle kracht) leeg. Slang in een emmer hangen werkt wel prima.

[ Voor 5% gewijzigd door ickeicke op 05-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

miicker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:23:
Ik heb een tijdje terug deze gekocht:
DSS501ZJ

Nu wilde ik een geleiderail kopen, maar bij het overzicht van Makita wordt deze dus niet genoemd: https://www.makita.nl/ken...en-op-de-geleiderail.html

Deze past dus niet op de geleiderail van Makita, zo lijkt het.. Is er dan geen enkele waar deze wel op past? Als ik dat had geweten had ik hem nooit gekocht...
Je kan ook deze printen: https://www.printables.co...adapter-for-makita-dss501
De zelftappende schroefjes voor in plastic kan je bij rvspaleis.nl kopen.

Of ik stuur hem naar je op voor een redelijk bedrag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 05-03-2025 13:16 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bumpy_NL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:35:

Kruis heeft zoveel ervaring dat ze je denk ik wel een richtprijs kunnen geven voor reparatie.

Een enkel druppeltje bij een warme boor is niet erg en is ook wel ene beetje inherent aan het product
met 200 gaten zou meer nog niet aan de hand moeten zijn. Dat is meer iets door overbelasting.
ik denk niet dat makita ernog iets aan gaat doen. je hebt waarschijnlijk ook nooit borenvet gebruikt. dat is doorgaans wel een must als je aanspraak wil maken op garantie of coulance.

Waarschijnlijk gaat het over minder dan 10 euro aan onderdelen.

Als ik het zo hoor heb je pech, maar ook uitlenen is "gevaarlijk". Verreweg de meeste mensen slopen de pakking doordat ze teveel willen van de machine. "lekker hangen, lekker beuken, lekker doorgaan., twas er in een uurtje al uit " De temperatuur wordt te hoog, het vet wordt te dun, de pakking raakt beschadigd en je hebt een druiper :+ borenvet kan dat deels voorkomen omdat dan de boorkop minder heet wordt, maar het meeste heeft te maken met de gorilla die de machine vast heeft. te grote boren gebruiken kan het trouwens ook veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 08-05 15:59
zacht schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Top, dat is hem, thanks! Het heet een slangklem dus, ik gebruikte 'm voor het snoer en daar zocht ik op.
Fraggert schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:29:
[...]

@Vinze

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/vc2512l

nummer 22 op de lijst

als je op jouw specifieke type stofzuiger zoekt dan staat hij er ook:

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/vc2012l
Ik had wel al op de Makita website gekeken maar daar zag ik 'm niet als los onderdeel, bedankt voor de link!

@trabant Zo had ik er nog niet naar gekeken, en nu is het een gevalletje was has been seen.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inbusjes gekocht om dingen op te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvrO2MHc0yieasgE5QohuRVIj-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdIaAARxYCxcvJo82wUlnZXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Niet voor mijn motorblok.
spoiler:
Kleine dingetjes. Normaal setje ernaast. Normale setje is ook nieuw, had al Wera's maar die hebben een irritant plastic laagje dat een beetje losraakt... daarna zijn ze en rot in de houder te steken en wordt het telkens rotter. Design-faal.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drvFgoXZofjGGzZYirRffx-8yeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNCYV7yT7apBa4cMTR4wrjy1.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog wat clipjes om gereedschap op te hangen en een terugslagloze hamer. En wat bitjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 05-03-2025 22:15 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Lang wezen dralen met die inductieverwarmer. Noem het koudwatervrees, maar beoordelingen op Aliexpress met "...and it 'll do the job a few times" boezemden ook niet bepaald vertrouwen in, zelfs niet voor €130,-.
En ineens was deze BGS 3391 afgeprijsd van 420,- naar 370,-... Tuurlijk, die is ook in China gemaakt, maar wel in opdracht van een Duits bedrijf en geen Chinees.
Het is weliswaar niet vandaag besteld - morgen geleverd, maar ik zit ook niet op hete kolen.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 06-03-2025 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zaphara schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Klopboormachine heb je niets aan, die klop functie is weer zo typisch net-niet vergeleken met een boorhamer Je geeft al aan dat je een boorhamer hebt. Koop een schroefboormachine in het accusysteem dat je al hebt (zo niet -> TXS/CXS 18). Veel lichter qua gewicht wat je altijd merkt met het werken.

Let er ook op dat je kwaliteitsbits koopt, ergo PB Swiss, of in het uiterste geval Wera. Nooit aanrommelen met die dertien in een dozijn rotbitjes die je na twee keer weggooit van de standaardmerken.
Even los of die DeWalt bruikbaar is als klopboor, in mijn ogen vervangt een boorhamer niet een klopboor. Beiden hebben hun plek en toepassing. Ik heb een Makita DHP481 klopschroefboor (de zwaarste van Makita destijds) en een HR2300 boorhamer en 100% afhankelijk van de muur pak ik of de boorhamer of de klopboor. Beton 100% direct de HR2300. Maar bij baksteen blijft die zo ver mogelijk vandaan. De boorhamer slaat dat direct kapot, terwijl de klopboor juist daar prima in boort.

Overigens staat er bij mij nog wel een lichte schroefboormachine (dus zonder klop) op m'n verlanglijstje. De DHP481 is namelijk wel erg zwaar voor licht boor- en schroefwerk in hout/gips.

Voor mijn schroefmachine gebruik ik overigens Makita bits, die doen het ook wel goed. Milwaukee schijnt overigens ook erg goed te zijn.
Van PB Swiss heb ik wat bits in m'n stubby schroevendraaier, maar ik ben niet heel erg overtuigd van de kwaliteit. Ze zijn in ieder geval gevoelig voor roest.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:57:
Even los of die DeWalt bruikbaar is als klopboor, in mijn ogen vervangt een boorhamer niet een klopboor. Beiden hebben hun plek en toepassing. Ik heb een Makita DHP481 klopschroefboor (de zwaarste van Makita destijds) en een HR2300 boorhamer en 100% afhankelijk van de muur pak ik of de boorhamer of de klopboor. Beton 100% direct de HR2300. Maar bij baksteen blijft die zo ver mogelijk vandaan. De boorhamer slaat dat direct kapot, terwijl de klopboor juist daar prima in boort.

Overigens staat er bij mij nog wel een lichte schroefboormachine (dus zonder klop) op m'n verlanglijstje. De DHP481 is namelijk wel erg zwaar voor licht boor- en schroefwerk in hout/gips.
Maar over het algemeen kan een gewone boormachine (met een goede steenboor) net zo goed die bakstenen muren in komen, dus er valt wel iets voor te zeggen om een boormachine een klopboormachine te laten vervangen. En om te boren hoef je, buiten de grote gatboren, geen sterke boormachine te hebben. Die heb je nodig voor het zwaardere schroefwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

henkie196 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Maar over het algemeen kan een gewone boormachine (met een goede steenboor) net zo goed die bakstenen muren in komen, dus er valt wel iets voor te zeggen om een boormachine een klopboormachine te laten vervangen. En om te boren hoef je, buiten de grote gatboren, geen sterke boormachine te hebben. Die heb je nodig voor het zwaardere schroefwerk.
Er zit bij mij toch wel een flink verschil in boorsnelheid tussen wel of geen klopstand gebruiken. Met klopstand druk ik een 6mm boor binnen een paar tellen de steen in, zonder kost het een stuk meer moeite en tijd, wordt de boor aanzienlijk heter en is het risico op verbranden van de boor een stuk groter. Nadeel van de klopstand is vooral het geluid :X

En dat is ook logisch, een steenboor snijdt niet, die werkt als een beitel. En een beitel werkt het beste die niet alleen schraapt, maar ook klopt.

Bij een boorhamer is de beitelfunctie nog sterker/belangrijker en is het draaien primair nog voor het afvoeren van boorgruis.

Daarom moet je bij een klopboor ook juist wel druk uitoefenen (hij moet wel schrapen, naast het kloppen) en een hamerboor niet (die moet vooral kunnen slaan).

Alles hang samen met de hardheid van het materiaal waar je in wilt boren. Ik heb in een huis gewoond waar de klopstand totaal niet nodig was (veroorzaakte alleen maar schade juist), maar in mijn huidige woning heb ik hem wel degelijk nodig op de gebruikte bakstenen. Beton kom ik met de klopboor niet in, daarvoor is echt een boorhamer nodig.

En wat die DeWalt betreft, ik heb hem niet bekeken, maar wat ik begrijp is dat die licht gebouwd is. Dat betekent dat relatief veel van de klopkracht verloren gaat richting hand van de persoon die boort. Een fysiek zwaardere machine zal meer tegendruk geven en makkelijker/beter boren. Maar die is dan weer minder handig met relatief licht werk als schroeven of kleine diameter boren in hout of kunststof.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Binnenkort wil ik een kernboor kopen met sds+ aansluiting om 2 gaten door een bakstenen muur.
Een een spouwmuur en de andere een halfsteense muur.

Voor beiden gaten zal ik schuin moeten boren onder een hoek van 45 graden.
Beiden gaten zal ik lager dan de vloer moeten boren (daar is ruimte voor)

Hoe houd ik die kernboor op zijn plek?
Voor een 400mm kernboor is geen centreerboor meen ik te zien.

Er is ooit eens gedeeld dat er een waterdichte ‘pur’? bestaat voor het afdichten om een mantelbuis, weet iemand de naam nog van dat spul? :p aquaseal oid?

Edit: sika waterstop, en kneuters wat duur!
Of de soufflé aquaswell

Bij voorbaat dank

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 06-03-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:55

Vliegvlug

Flight Simple

Boudewijn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:14:
Inbusjes gekocht om dingen op te maken.
[Afbeelding]

Niet voor mijn motorblok.
spoiler:
Kleine dingetjes. Normaal setje ernaast. Normale setje is ook nieuw, had al Wera's maar die hebben een irritant plastic laagje dat een beetje losraakt... daarna zijn ze en rot in de houder te steken en wordt het telkens rotter. Design-faal.
Je hebt destijds gewoon de verkeerde Wera inbusset gekocht! ;)

Precies om die reden heb ik juist de versie van Wera zonder kunststof omhulsel gehaald, zie Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Wera heeft ook setjes met zo’n kunststof omhulsel maar daar ben ik bewust niet voor gegaan hoewel het er wel leuk uit ziet. Het lijkt me dat het snel vies wordt en ik las in reviews dat het omhulsel bij sommigen los kwam te zitten waardoor het rond de inbus kon draaien wat het lastig maakt het goed vast te pakken.
Bovendien worden de schachten er dikker van en dat kan bij krappe plekken ook onhandig zijn.

Heb daarom toen de Wera 950/9 inbusset aangeschaft:
Knipex zijsnijtang & Wera inbussleutel set

Bevalt 2 jaar later nog steeds prima :)

De 200mm 74 02 200 Knipex zijsnijtang die ik toen al kwijt was is helaas nog steeds niet opgedoken. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vliegvlug schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:20:
[...]

Je hebt destijds gewoon de verkeerde Wera inbusset gekocht! ;)

Precies om die reden heb ik juist de versie van Wera zonder kunststof omhulsel gehaald, zie Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Wera heeft ook setjes met zo’n kunststof omhulsel maar daar ben ik bewust niet voor gegaan hoewel het er wel leuk uit ziet. Het lijkt me dat het snel vies wordt en ik las in reviews dat het omhulsel bij sommigen los kwam te zitten waardoor het rond de inbus kon draaien wat het lastig maakt het goed vast te pakken.
Bovendien worden de schachten er dikker van en dat kan bij krappe plekken ook onhandig zijn.

Heb daarom toen de Wera 950/9 inbusset aangeschaft:
[Afbeelding: Knipex zijsnijtang & Wera inbussleutel set]

Bevalt 2 jaar later nog steeds prima :)

De 200mm 74 02 200 Knipex zijsnijtang die ik toen al kwijt was is helaas nog steeds niet opgedoken. :'(
toon volledige bericht
Ja inderdaad. Je hebt gelijk.

Maar nu heb ik een mooie PB set erbij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

elektriekert schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:57:
Binnenkort wil ik een kernboor kopen met sds+ aansluiting om 2 gaten door een bakstenen muur.

Er is ooit eens gedeeld dat er een waterdichte ‘pur’? bestaat voor het afdichten om een mantelbuis, weet iemand de naam nog van dat spul? :p aquaseal oid?

Of de soufflé aquaswell

Bij voorbaat dank
toon volledige bericht
400mm? dat is flink om uit de hand onder een hoek met sds (+ )te gaan boren. ik zou het met mijn boor in iedergeval niet doen. lagers e.d. krijgen het zwaar en dan wil je niet dat je ook nog aan het wiebelen bent omdat je uit de hand staat te boren. bij dergelijke diameters is veel ervaring of een boorstandaard wat mij betreft een must. of je moet het allemaal in een 30 euro parkside drukken :+ grotere diameters kernboor starten is gewoon even oefenen je hebt daar idd doorgaans geen centerboor ( doorn) voor een mal maken is natuurlijk altijd een optie.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-03-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 18:18
elektriekert schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:57:

Of de soufflé aquaswell

Bij voorbaat dank
toon volledige bericht
Hier heb ik dat (in een rechte lijn) kunnen redden door met een lange boor (12?) door beide muren te prikken.
Vervolgens met een kortere kernboor van binnen en van buiten het gat gemaakt door de binnen- en buitenmuur.
De boor (met centreerboor) had ik voor die ene doorvoer gehuurd bij een verhuurbedrijf. Misschien heb je hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 20:05
een vraag over een heel ander type gereedschap : een verticuteer machine.....
Ik ben recent verhuisd naar een veel groter perceel met circa 600 vierkante meter gras. Verticuteren met de hark gaat dan niet meer lukken, dus ik ben op zoek naar een machine, en het liefst op accu, en van een A merk.

Ik zit qua gereedschap in het Makita LTX systeem, en hoewel daar ook een 18V verticuteermachine voor is lijkt me deze te licht, ik zoek eigenlijk een 36V machine.

Nu heb ik de volgende 3 machines gevonden:

- Stihl RLA240: Stihl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fugXzVAZYeJThZnpXJABdp9drs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWBNKnGwU3Oj7APuFj4HsVNx.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is compleet met 2 5Ah accu's en lader rond de 550 euro

- husqvarna S 138i: husqvarna

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2_KNdxUQXDY8QHWPxVv7bGpnDE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/cod1CXG3ulzBB47hdRMMmqWi.webp?f=user_large

Deze is rond de 600 met 1 accu en lader, maar daar moet nog een extra accu bij van rond de 170, dus totaal rond de 770 euro

- Makita UV001GZ: Makita

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqjZdLcByb3fx4xysEy9Ckl4QHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpGWAhUC8bW0f6f5BcAB8juT.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege dat ik alles van Makita heb, en ik hiermee ook meteen in het XGT accu landschap binnenloop (voor toekomstige aanschaffen wellicht handig) heeft deze eigenlijk de voorkeur, maar deze is helaas ook verre weg het duurste.
Zo'n 750 voor de machine plus nog eens dik 300 voor een lader met 2 accu's. Voor totaal bijna 1100 euro. Wel is er nu de gratis accu actie, dus totaal wel 3 accu's dan.

Heeft iemand ervaring met een van deze machines? En bevalt deze of niet? Wat is wijs in deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
breagor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:24:
Ik ben recent verhuisd naar een veel groter perceel met circa 600 vierkante meter gras. Verticuteren met de hark gaat dan niet meer lukken, dus ik ben op zoek naar een machine, en het liefst op accu, en van een A merk.

Ik zit qua gereedschap in het Makita LTX systeem, en hoewel daar ook een 18V verticuteermachine voor is lijkt me deze te licht, ik zoek eigenlijk een 36V machine.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze is rond de 600 met 1 accu en lader, maar daar moet nog een extra accu bij van rond de 170, dus totaal rond de 770 euro

[Afbeelding]

Vanwege dat ik alles van Makita heb, en ik hiermee ook meteen in het XGT accu landschap binnenloop (voor toekomstige aanschaffen wellicht handig) heeft deze eigenlijk de voorkeur, maar deze is helaas ook verre weg het duurste.
Zo'n 750 voor de machine plus nog eens dik 300 voor een lader met 2 accu's. Voor totaal bijna 1100 euro. Wel is er nu de gratis accu actie, dus totaal wel 3 accu's dan.

Heeft iemand ervaring met een van deze machines? En bevalt deze of niet? Wat is wijs in deze?
toon volledige bericht
Geen ervaring met deze machines. Maar ter info Welkoop heeft de RLA240 en t/m zondag 20% korting op tuingereedschap, misschien interessant voor je.

Een ding om op te letten met Stihl is dat ze 2 36v accusystemen hebben, AK en AP. AK is de consumenten lijn en gaat "maar" tot 5Ah.

https://www.stihl.nl/nl/s...ijden#verticuteermachines

edit: Makita heeft nu een XGT accu actie op XGT tuingereedschap met een adviesprijs boven de 400 ex btw. Het is maar een 2Ah accu maar alsnog mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:58
breagor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ik zou even nadenken over hoe vaak je gaat verticuteren. Een grasmaaier op accu heb ik ook, een verticuteer machine met snoer heb ik destijds voor 75 euro van marktplaats gehaald. Ik gebruik dat ding hooguit twee keer per jaar, dan maakt dat snoer mij ook niet zoveel uit.

Eigenlijk denk ik dat je je kan afvragen of de hoge investering in accu's opweegt tegen het beperkte voordeel dat ze opleveren gezien het beperkte gebruik. Als je al accu's hebt die passen op een machine zou ik daarvoor kiezen, anders zou ik bedraad nemen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
Met 600 vierkante meter gras ga je niet meer wegkomen met de Stiga SV 213E die ik ooit nieuw voor iets van €100 gekocht heb. Best een aardige machine overigens voor dat bedrag. Ook bij mijn 2 kleine grasveldjes vind ik de kabel al irritant, dus ik snap de wens voor een met accu wel. Zelf zou ik dan kijken naar de Einhell GE-SA 36/35. Niet in de laatste plaats omdat ik de accu's al heb. De GE/TE en GP/TP machines zijn best aardig tot goed, de accu's goedkoop (en vaak gratis met acties).

Bij de Einhell ben je voor 190 (machine) + 100 ( 2 x 4AH en oplader) klaar voor onder de €300,-
Met de accu's kan je 300 vierkante meter doen. Je zal dus in 2 beurten moeten gaan of een extra accu setje kopen. Voor €110 heb je 2 x 5,2AH zonder lader. Komt het totaal op €400 voor in 1 keer 700 vierkante meter gras.

https://www.einhell.nl/p/3420685-ge-sa-36-35-li-solo/

Maar dat is geen A merk. Ik weet van Stihl (waar je 3 accu's nodig hebt om je gras in 1 keer te doen) dat zij ook verschillende productgroepen hebben. Dat professionals dus veel Stihl gebruiken klopt, maar vaak wel van een andere productgroep dan consumenten.

Al met al vind ik het nogal een bedrag voor die 2 keer per jaar dat iemand waarschijnlijk gaat verticuteren. Ik zou een goede met snoer gaan zoeken denk ik. Of een setje met 1 accu kopen en en dat spreiden over meerdere momenten. 600 vierkante meter achter elkaar is ook niet grappig meer. Gewoon lekker pauze nemen of het spreiden over 2 dagen.

[ Voor 47% gewijzigd door Retrospect op 07-03-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:40:
[...]

400mm? dat is flink om uit de hand onder een hoek met sds (+ )te gaan boren. ik zou het met mijn boor in iedergeval niet doen. lagers e.d. krijgen het zwaar en dan wil je niet dat je ook nog aan het wiebelen bent omdat je uit de hand staat te boren. bij dergelijke diameters is veel ervaring of een boorstandaard wat mij betreft een must. of je moet het allemaal in een 30 euro parkside drukken :+ grotere diameters kernboor starten is gewoon even oefenen je hebt daar idd doorgaans geen centerboor ( doorn) voor een mal maken is natuurlijk altijd een optie.
Het is net iets duurder dan Parkside:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTdJphAcCzqX2XV3YAZ9bksP130=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nu7KAnRqvKwvOUY15XQnf2to.png?f=fotoalbum_large

Het vorige gat waar een 125mm doorheen moest (spouwmuur) heb ik met een 22mm 600mm steenboor gemaakt en dan in het rond prikken en eruit te beitelen.
Maar dan ben je vervolgens ook weer tijd kwijt aan het dichtsmeren van de muren.

Wellicht dat ik een begin kan maken met zo'n goedkope diamantboor van een tegelsetje, of een andere stem gaten voor van Parkside die ik nog heb.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 23:35
@breagor als je toch al xgt overweegt, dan lekker die makita doen. Anders moet je later alsnog die 300eur aan accu en lader uitgeven.

Zoals hierboven al gesteld: verticuteren doe je 1 à 2x per jaar. Ipv 700eur uitgeven, kan je ook zoiets overwegen: https://www.kokverhuur.nl...ines/?catalog_layout=vert

Kan je 15 jaar verticuteren en heb je niet 364dg per jaar dat ding in de weg staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Rob Z schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:54:
[...]

Hier heb ik dat (in een rechte lijn) kunnen redden door met een lange boor (12?) door beide muren te prikken.
Vervolgens met een kortere kernboor van binnen en van buiten het gat gemaakt door de binnen- en buitenmuur.
De boor (met centreerboor) had ik voor die ene doorvoer gehuurd bij een verhuurbedrijf. Misschien heb je hier iets aan.
Bedankt voor de tips in ieder geval :)

De halfsteense muur kan ik nog wel met zo’n kleinere dozenboor doorprikken.
De spouwmuur is wel een lastige aangezien ik aan de buitenzijde te maken heb met een gresbuis die op 60cm diep ligt.

Ik kan ook weer niet te hoog uitkomen in de meterkast aangezien daar stroomkabels, gaspijp en CV buizen lopen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
@Robertdj Goede tip van de Welkoop....scheelt toch weer 50 euro!
Als ik voor de Stihl kies dan had ik ook liever het AP systeem gehad, maar helaas hebben ze daarin geen accu verticuteer machine

@Saint2Saint een snoer is helaas echt geen optie, dat vind ik zeer onhandig, tevens moet ik dan 60 meter verlengsnoer uitrollen. Helaas zit ik niet in een accu systeem waar een goede verticuteer machine van is, dus zal naar een nieuw systeem moeten :-(

@Retrospect De Einhell heb ik inderdaad ook bekeken, qua specs lijkt die op zich prima maar Einhell is kwalitatief denk ik toch iets minder, en gezien de oppervlakte durf ik dat risico niet aan...buy one cry once verhaal :-)
Zou idd met de Makita alleen een lader kunnen kopen en wachten op de gratis accu, bespaart me 220 euro, maar ja ook 2 accu's minder en 2 maanden wachten voordat ik kan verticuteren. En 1 is meestal geen in mijn optiek, dus dan zal ik toch de portemonnee leegkloppen denk ik voor de extra accu's.

@Raymond kijk daar had ik nog niet bij stil gestaan...huren kan natuurlijk ook inderdaad. Als ik zo snel zoek vind ik echter alleen benzine en snoer modellen te huur...dan valt het voor mij toch weer af, maar zeker goed idee, ga nog even verder kijken of er echt geen op accu te huur is...

Dank!

De Husqvarna valt denk ik af, dus het wordt de Stihl of Makita.....de Makita lonkt vanwege het accu systeem. Alleen wel veel geld voor, wat jullie terecht zeggen, max 2 keer per jaar gebruik.
Ik denk nog even na :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@breagor

Dat soort machines op accu ga je waarschijnlijk nergens in de verhuur vinden. Het risico dat er andere accu's terug komen dan dat er met de machine meegeleverd worden is voor de verhuurder véél te groot.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Will_M schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:59:
@breagor

Dat soort machines op accu ga je waarschijnlijk nergens in de verhuur vinden. Het risico dat er andere accu's terug komen dan dat er met de machine meegeleverd worden is voor de verhuurder véél te groot.
Dat lijkt mij niet. Datzelfde argument geldt voor allerlei accessoires. Een beetje diamantboor kost een veelvoud van een accu en die kan je ook gewoon huren.

Bovendien:
https://www.boels.com/nl-...cu-gereedschap/c/ktsxgkah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Ik heb 2 jaar geleden verscheidene apparaten in de handen gehad van Stihl in de consumentenklasse en was niet onder de indruk van het keiharde plastic. Ben toen voor Stiga gegaan voor accu tuin spul. Heb behoorlijk wat gereedschap van Einhell in de TP en TE klasse en dat heeft me eigenlijk nog nooit teleurgesteld.

Ik zou ook geen bezwaar hebben tegen huren van een benzine variant. Die hebben veel kracht en krijgen het werk sowieso snel en goed gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Even gegoogled:
https://www.k-rentool.nl/...erticuteermachine-40-volt

Het is dus te huur. Wellicht ook in de buurt van waar je woont.

En voor een half uurtje verticuteren zou ik geen bezwaar hebben tegen een benzine machine. Ff afstemmen met de buren dat die hem ook kunnen gebruiken en iedereen happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Raymond schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:09:
Even gegoogled:

En voor een half uurtje verticuteren zou ik geen bezwaar hebben tegen een benzine machine. Ff afstemmen met de buren dat die hem ook kunnen gebruiken en iedereen happy :)
Gelijk een mooie kans om het uit te proberen en of dat ook de machine is die je wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Raymond schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:09:
Even gegoogled:

Helaas helemaal in Den Haag, ik zit rond Groningen, zou mooie test zijn van het apparaat. Maar dat geeft hoop, ik ga ook ff speuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20

inhico

pw

Wat betreft de verticuteermachine: tikje off topic maar weet je zeker dat je die nodig hebt?
Ik nog nooit geverticuteerd en zou niet weten waarom ik zou verticuteren.

Verder is mijn ervaring met tuinmachines dat je dan graag accu's hebt die wat langer meegaan per lading. Dus 8Ah, 10Ah of nog meer. Dat zijn accu's die je niet vaak op je gewone gereedschap zult gebruiken. Dus het maakt niet veel uit of je al in een accusysteem zit: je koopt waarschijnlijk toch wel nieuwe accu's. De acculader is vaak niet zo duur.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
inhico schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:15:
Wat betreft de verticuteermachine: tikje off topic maar weet je zeker dat je die nodig hebt?
Ik nog nooit geverticuteerd en zou niet weten waarom ik zou verticuteren.

Verder is mijn ervaring met tuinmachines dat je dan graag accu's hebt die wat langer meegaan per lading. Dus 8Ah, 10Ah of nog meer. Dat zijn accu's die je niet vaak op je gewone gereedschap zult gebruiken. Dus het maakt niet veel uit of je al in een accusysteem zit: je koopt waarschijnlijk toch wel nieuwe accu's. De acculader is vaak niet zo duur.
Mijn voortuin heeft het ook nauwelijks nodig, mijn achtertuin daarentegen is binnen 2 jaar een compleet mosveld als ik het niet doe. Zal wel iets met schaduw en weinig zonuren te maken hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Retrospect op 07-03-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:11
Retrospect schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Mijn voortuin heeft het ook nauwelijks nodig, mijn achtertuin daarentegen is binnen 2 jaar een compleet mosveld als ik het niet doe. Zal wel iets met schaduw en weinig zonuren te maken hebben.
Schaduw, grondsoort, stikstof, vocht, ga maar door. Ik moet binnenkort weer aan de gang (Eliet verticuteermachine op benzine) en verwacht minimaal 2-3 kuub zooi op te moeten ruimen. Vorig jaar het gazon machinaal doorgezaaid maar het mos doet t beter.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:59
Retrospect schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Mos kan je het beste bestrijden met ijzersulfaat, het verticuteren zal dan ook makkelijker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
procaliber schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Mos kan je het beste bestrijden met ijzersulfaat, het verticuteren zal dan ook makkelijker gaan.
Klopt. Maar verticuteren blijft noodzakelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 01:12:
Lang wezen dralen met die inductieverwarmer. Noem het koudwatervrees, maar beoordelingen op Aliexpress met "...and it 'll do the job a few times" boezemden ook niet bepaald vertrouwen in, zelfs niet voor €130,-.
En ineens was deze BGS 3391 afgeprijsd van €420,- naar €370,-... Tuurlijk, die is ook in China gemaakt, maar wel in opdracht van een Duits bedrijf en geen Chinees.
Het is weliswaar niet vandaag besteld - morgen geleverd, maar ik zit ook niet op hete kolen.
Zei ik dat? Woensdagavond laat besteld, en anderhalve dag later, vlak na de lunch, geleverd. Maar goed, als je als bedrijf iets in de aanbieding doet, kun je het maar beter op voorraad hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g6UqnGu.jpeg
Omdat mijn Duitse pakjesadres een garage is, konden we het ding meteen even testen, zelf hadden ze zo'n speeltje nog niet. De bout werd inderdaad snel roodgloeiend, net als in de film. B)
Zover hoef je het volgens de meertalige manual (inclusief blokdiagram) niet te laten komen, die zegt: begin met twee seconden en kijk of de moer dan al los wil, indien nodig herhalen.
Omdat door het handvat ook de koellucht heen moet, ligt het apparaat wel wat lomp in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
procaliber schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Let op: Krijg geen ijzersulfaat onder je schoenen, op je terras, tegels, pad of wat dan ook dat roestplekken kan krijgen - je krijgt die vlekken nooit meer weg!

Wij zijn overigens bijna zover dat we zeggen: mos is ook groen, net als gras: laat maar. zo'n 1.000 m2, elk jaar 200-300kg kalk - verticuteren, bemesten, niets helpt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Wat hier plat en groen is, staat vol met bodembedekkers zoals klaver en kruiptijm. Het scheelt ook een kostbare halve vierkante meter vloerruimte in de garage. Daar stond ooit de maaier, waar ik nu niet meer mijn nek over breek. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 12:56
elektriekert schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Het is net iets duurder dan Parkside:
[Afbeelding]

Het vorige gat waar een 125mm doorheen moest (spouwmuur) heb ik met een 22mm 600mm steenboor gemaakt en dan in het rond prikken en eruit te beitelen.
Maar dan ben je vervolgens ook weer tijd kwijt aan het dichtsmeren van de muren.

Wellicht dat ik een begin kan maken met zo'n goedkope diamantboor van een tegelsetje, of een andere stem gaten voor van Parkside die ik nog heb.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Is een kernboor huren met statief en verleng bussen niet handiger? Dan kun je vooraf de hoek vastleggen en met water boren. Huren kost de wereld niet en dan weet je tenminste dat het gat strak en netjes is. Uitbeitelen als altijd minder netjes en minder goed te sturen. Zoiets als dit:

https://www.maxihuur.com/...ntboormachine-d3-statief/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Fuel_80 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Is een kernboor huren met statief en verleng bussen niet handiger? Dan kun je vooraf de hoek vastleggen en met water boren. Huren kost de wereld niet en dan weet je tenminste dat het gat strak en netjes is. Uitbeitelen als altijd minder netjes en minder goed te sturen. Zoiets als dit:

https://www.maxihuur.com/...ntboormachine-d3-statief/
Als ik deze zou gebruiken moet ik eerst door mijn gasmeter heen denk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
iemand ervaring met een elektrische trekveer?

bijvoorbeeld:
https://nl.milwaukeetool....l-accu-trekveer/m18-fpft/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik zie niks over een afstandsbediening zodat je vanaf de "andere kant" kunt besturen (aanvoeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:42
DjoeC schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Ik zie niks over een afstandsbediening zodat je vanaf de "andere kant" kunt besturen (aanvoeren).
Dat zou de enige reden kunnen zijn om zo'n apparaat te willen hebben als DHZ'er die vaak in z'n eentje moet werken.
Het trekken zal sneller gaan, maar een vastlopende draad blijft nog steeds vastlopen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Robertdj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:41:
[...]
edit: Makita heeft nu een XGT accu actie op XGT tuingereedschap met een adviesprijs boven de 400 ex btw. Het is maar een 2Ah accu maar alsnog mooi meegenomen.
Volgens de Makita site krijg je bij die verticuteermachine een BL4040F, dat is de nieuwe high-output 4Ah XGT accu met tabless 21700 cellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:37

Typhone

Who Dares Wins

Altrex heeft in haar assortiment dit soort trapjes. Deze zijn voor professioneel gebruik maar ik ben aan het dubben of ik er ook eentje aanschaf.

Die brede treden zijn heel erg prettig ook om langere tijd op hoogte te werken.
Enige nadeel is dat €315,- nogal prijzig is voor iets wat ik nu tijdelijk (verbouwing) veel ga gebruiken maar straks enkele keren per jaar gaat zijn.

Bestaan er hiervan goedkopere / kwalitatief goede alternatieven? Ik ben met 1.93m en 100kg niet zo'n fan van die freubele lichtgewicht trapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Typhone Als ik met mijn 1.82 en ±95 kg boven op een lullige vijf treden Altrex-kopie van de Lidl of Aldi (en die is vele kilo's geleden, toen ik nog een jonge god was, aangeschaft) wiebel, dan ligt dat aan de ondergrond (tuin) en niet aan de trap.
En anders ligt het aan mijzelf, omdat ik net iets verder wil reiken dan ik vanuit die positie eigenlijk kan.

Maar kijk eens bij toko's in (tweedehands) magazijninrichting. Want ik mag aannemen, dat je zoiets koopt voor de functie, niet voor het mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Typhone schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:18:
Altrex heeft in haar assortiment dit soort trapjes. Deze zijn voor professioneel gebruik maar ik ben aan het dubben of ik er ook eentje aanschaf.

Enige nadeel is dat €315,- nogal prijzig is voor iets wat ik nu tijdelijk (verbouwing) veel ga gebruiken maar straks enkele keren per jaar gaat zijn.

Bestaan er hiervan goedkopere / kwalitatief goede alternatieven? Ik ben met 1.93m en 100kg niet zo'n fan van die freubele lichtgewicht trapjes.
Stofafzuiging,werkkleding, en trapjes/ladders zijn de dingen waar ik vroeger altijd op bezuinigde en nu eigenlijk nooit meer. Kies gewoon waar jij goed op kan/wil staan. ik ben zelf fan van die dubbele trapjes, de aankoop jaren uitgesteld, want ...duur! Tweedehands tegenaan gelopen en wenste toen dat ik het jaren terug had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:43
Eens met bovenstaand. Mijn motto is altijd nooit op veiligheid bezuinigen en zelden op comfort.
Maar trappen komen op zoveel fronten goed van pas.
Ik heb 2 verbouwingen geleden ook door de zure appel heen gebeten en een wat duurdere Altrex trap gekocht. Ondertussen dus 2 verbouwingen verder en ook met dingen als ruitenwassen ben ik er maar wat tevreden mee dat ik niet op een gaar gammel trapje sta te hannesen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05

Al op Marktplaats oid gekeken naar een gebruikte?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:35

dragonhaertt

@_'.'

Altrex heeft ook de Giant Total Black in het assortiment.
Geen profi trap, maar wel al een stuk steviger dan het gemiddelde action/blokker keukentrapje.
In twee treden bij bijv. Hornbach te krijgen, maar blijkbaar hebben ze die ook met 3 treden. (al zou ik dan eerder de Double-Decker pakken)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@Typhone Kijk eens naar een paar treedjes meer, bijvoorbeeld een Altrex Taurus oid. Bij boven je hoofd werken is het wel prettig om een deel van je spulleboel op de bovenste trede/het plateau te kunnen zetten.

Ik heb een 12 treeds Skyworks via Troostwijk (failliete schilder) aangeschaft. Kan ik de goten schoonmaken zonder dat ik een ladder nodig heb... Andere sites: onlineveilingmeester, vavato, proveiling.

Voor binnen een oude Brabantia trap vervangen door een Altrex double-decker -> foute aankoop. Zwabbert, voelt iel en heeft bij hetzelfde aantal treden minder hoogte - maar goed, die aankoop was in een naive perriode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een industrietrap van little jumbo. Heb een vergelijkbaar postuur, ben zelfs wat zwaarder.
Echt een degelijke fijne trap en iets goedkoper dan 300€. Heb hem nu 2.5 jaar en veel geklust.

Een klusser die ik ken heeft ook zo'n laag trapje van ze en is er tevreden over. Heb hem ook wel eens gebruikt, dikke prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 11-03-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:13
Op aanraden van verschillende comments hier wil ik een Huepar kruislijnlaser kopen.

Ik zie alleen niet het verschil tussen de B03CG & de B03CG Pro
B03CG
https://www.amazon.nl/dp/B07WZFLJM6
B03CG Pro
https://www.amazon.nl/dp/B082DDJ3SJ

De Pro lijkt mij nieuwer, aangezien de normale niet meer op de site staat. Alleen qua specs zie ik zo niks.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:30
evmmb schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:23:
Op aanraden van verschillende comments hier wil ik een Huepar kruislijnlaser kopen.

Ik zie alleen niet het verschil tussen de B03CG & de B03CG Pro
B03CG
https://www.amazon.nl/dp/B07WZFLJM6
B03CG Pro
https://www.amazon.nl/dp/B082DDJ3SJ

De Pro lijkt mij nieuwer, aangezien de normale niet meer op de site staat. Alleen qua specs zie ik zo niks.

Iemand?
Is het niet enkel een verschil in accessoires? (Tripod statief of niet). Wat je zegt, op de site is er maar 1 versie.

Op de .com website staat i zonder pro, lijkt identiek. (Edit)

[ Voor 5% gewijzigd door SimonBR39 op 11-03-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-05 09:57
Ik wil van een onregelmatige oude steensmuur aan de binnenkant de bakstenen die het meest uitsteken afslijpen, 1 à 2 cm. Het hoeft niet perfect strak langs de omliggende stenen, mag best een paar mm uitsteken naderhand, maar niet veel meer anders heeft het weinig zin. Waarmee kan dit het beste? Ik heb een multitool, maar nog geen slijptol -- die kan ik eventueel aanschaffen. Slijptol klinkt handiger want gaat wat sneller lijkt me, maar afgaand op plaatjes hebben die een soort beschermkap dus hoe dicht kom je daarmee langs de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

badna schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:50:
Ik wil van een onregelmatige oude steensmuur aan de binnenkant de bakstenen die het meest uitsteken afslijpen, 1 à 2 cm. Het hoeft niet perfect strak langs de omliggende stenen, mag best een paar mm uitsteken naderhand, maar niet veel meer anders heeft het weinig zin. Waarmee kan dit het beste? Ik heb een multitool, maar nog geen slijptol -- die kan ik eventueel aanschaffen. Slijptol klinkt handiger want gaat wat sneller lijkt me, maar afgaand op plaatjes hebben die een soort beschermkap dus hoe dicht kom je daarmee langs de muur?
bouwstofzuiger, gelaatsmasker, haakse slijper, komschijf, stofafzuiging adapter voor je haakse slijper en voldoende afdekzeil/folie?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
Ik zou een steenbeitel en een vuistje nemen. Het is een oude steensmuur, dus dat is niet kneiterhard. En met de hand geeft veel minder zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vergeet je multitool maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Saint2Saint schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:38:
[...]

Ik zou een steenbeitel en een vuistje nemen. Het is een oude steensmuur, dus dat is niet kneiterhard. En met de hand geeft veel minder zooi.
Maar ga je dan die stenen vrij strak krijgen? Zou ik lastig vinden. Ik zou kap verwijderen, pbms opzetten en gaan slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:55:
Maar ga je dan die stenen vrij strak krijgen? Zou ik lastig vinden. Ik zou kap verwijderen, pbms opzetten en gaan slijpen.
Dat ga je met beitel vast niet zo strak krijgen als met een slijptol, maar met een gemiddelde kap ga je ook geen 1-2 cm uitstekend op een muur eraf krijgen. Kap eraf halen lijkt me echt een heel slecht idee. Niet alleen super-onveilig, maar je staat in een paar seconden in een enorme stofwolk te werken.

Beitel lijkt me het meest praktische, maar je gaat wel redelijk wat af moeten werken met fill en finish of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik zou een komschijf gebruiken, voor komschijven zijn er andere veiligheidskappen (met afzuiging) maakt het natuurlijk wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
Met zo'n komschijf, waar moet je dan aan denken qua tijd? Hoe lang duurt het bv. om van een kopse steen -- 10 bij 5 cm -- 1 cm af te halen? En hoe lang doe je met zo'n schijf, want die zijn best duur zie ik, zo 30 euro per stuk zelfs bij ecotools. De meeste stenen steken niet zo ver uit maar ik moet uiteindelijk best wel wat vierkante meters, nu 15 en later nog wel 60.

Nog aanraders qua merk/model slijper? Ik zit meestal in segment Makita/Bosch blauw. Ik zou denk ik voor bedraad gaan dus ecosysteem maakt dan niet uit. Zo'n kap met afzuiging klinkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Het kan ook niet met een sleuvenfrees voor leidingen?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Boudewijn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Dat ligt eraan hoe oud die stenen zijn. Als die twee eeuwen oude bakstenen neemt, kom je een redelijk eind met vlak afwerken met een beitel. Als het max 50 jaar oude stenen zijn, wordt dat lastiger, maar niet onmogelijk. Daarnaast weet ik niet hoe de uiteindelijke afwerking moet worden. Moet het gestuct worden, wordt er gips overheen gezet, gaan er tegels overheen. De context zou helpen om te kijken wat het beste gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Wildplasser
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 18:33
Dit heb ik laatst nog uitgezocht aangezien ik tegen hetzelfde probleem aan liep. Ik had eerst een Parkside muurschuurmachine met komschijf, maar daar was uiteindelijk het tandwiel afgebroken buiten de garantie.

Ik heb toen gekozen voor de makita Ga5040c1 aangezien deze het SJS systeem heeft. Dit is een veer in de aandrijving die de machine beschermd bij klappen, wat zeker voor gaat komen als je aan de gang gaat bij een komschijf. Verder heeft hij ook een toerental regeling zodat je ook rustig kan werken.

Samen met de bijbehorende stofkap van makita:191W06-8 heb ik mijn muurtje vlak gekregen. Deze bestond wel uit gele bakstenen waar ik zo doorheen vloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 07:13

copykat

Good copy isn't bad

badna schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:26:
Met zo'n komschijf, waar moet je dan aan denken qua tijd? Hoe lang duurt het bv. om van een kopse steen -- 10 bij 5 cm -- 1 cm af te halen? En hoe lang doe je met zo'n schijf, want die zijn best duur zie ik, zo 30 euro per stuk zelfs bij ecotools. De meeste stenen steken niet zo ver uit maar ik moet uiteindelijk best wel wat vierkante meters, nu 15 en later nog wel 60.

Nog aanraders qua merk/model slijper? Ik zit meestal in segment Makita/Bosch blauw. Ik zou denk ik voor bedraad gaan dus ecosysteem maakt dan niet uit. Zo'n kap met afzuiging klinkt wel goed.
Ik een betonkomfrees met stofzuiger gehuurd om m'n kanaalplaten overgangen te vlakken voor laminaat. Werkt als een zonnetje.
Spullen aanschaffen is duurder als je goed spul wilt.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badna
Saint2Saint schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:40:
Dat ligt eraan hoe oud die stenen zijn. Als die twee eeuwen oude bakstenen neemt, kom je een redelijk eind met vlak afwerken met een beitel. Als het max 50 jaar oude stenen zijn, wordt dat lastiger, maar niet onmogelijk. Daarnaast weet ik niet hoe de uiteindelijke afwerking moet worden. Moet het gestuct worden, wordt er gips overheen gezet, gaan er tegels overheen. De context zou helpen om te kijken wat het beste gaat werken.
De stenen zijn zo'n honderd jaar oud. Heel zacht zijn ze niet, want ik ben nu een laag cement eraf aan het bikken met zowel een hakhamer als een handbeitel, en daarbij blijven de stenen zonder veel moeite vrijwel intact.

Context gaat beetje off-topic: het zijn buitenmuren. Er zat alleen die cementlaag op en een heel dun pleisterlaagje. Ik wil dit van binnen isoleren -- het wordt nu op koude nachten een graad of 8 in deze kamers :P. De ruimten zijn klein en ik zit met o.a. trappen tegen de muur en een overgang naar een schuin dak dus de isolatie kan niet erg dik worden. Elke centimeter ruimte die ik kan maken is dus meegenomen, vandaar dat ik die cementlaag weghaal, en liefst dus ook die paar stenen die uitsteken. Waarschijnlijk wordt de nieuwe opbouw van buiten naar binnen: stenen, dampopen folie, houtvezelisolatie, dampremmende of klimaatfolie, afwerking. Als de stenen nog erg ruw zijn na afslijpen/komschijfschuren moet ik het misschien eerst nog vlaksmeren maar dat hoopte ik eigenlijk te vermijden, deze muren zijn al veel meer werk dan ik hoopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
DJ Wildplasser schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:43:
[...] Ik heb toen gekozen voor de makita Ga5040c1 aangezien deze het SJS systeem heeft. Dit is een veer in de aandrijving die de machine beschermd bij klappen, wat zeker voor gaat komen als je aan de gang gaat bij een komschijf. Verder heeft hij ook een toerental regeling zodat je ook rustig kan werken.

Samen met de bijbehorende stofkap van makita:191W06-8 heb ik mijn muurtje vlak gekregen. Deze bestond wel uit gele bakstenen waar ik zo doorheen vloog.
O dat klinkt best wel goed, bedankt. Die speciale betonkomfrezen die copykat noemt zag ik ook langskomen. Dat is er specifiek voor gemaakt, maar een haakse slijper verwacht ik nog wel vaker te kunnen gebruiken. Keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 13:24
Waarom de dampremmende folie direct achter de stenen?
Als er vochtdoorslag is door de muur gaat de folie denk ik niet helpen. Dat moet je vanaf de buitenkant voorkomen door de voegen in goede conditie te hebben en evt. Impregneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
Shutdown98 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:49:
Waarom de dampremmende folie direct achter de stenen?
Als er vochtdoorslag is door de muur gaat de folie denk ik niet helpen. Dat moet je vanaf de buitenkant voorkomen door de voegen in goede conditie te hebben en evt. Impregneren.
(Je bedoelt dampopen ipv dampremmend neem ik aan.) Ik dacht als extra barrière tegen doorslaand vocht. De muur is een paar jaar geleden nog van buiten onderhouden: scheuren gedicht en delen opnieuw gevoegd. Maar ik zag op andere plekken alweer een gescheurde steen en wat afbrokkelend voegwerk dus dat is een terugkerend probleem. Ik zal zeker proberen om de buitenkant in goede conditie te krijgen/houden en de houtvezelisolatie kan vrij goed omgaan met vocht, maar een extra laagje kon geen kwaad dacht ik. Waarom denk je dat de folie niet helpt op deze manier? Omdat er geen luchtlaag tussen zit?

Wat zou een betere oplossing zijn? Ik zie dat bij dampopen folie 2 cm luchtspouw wordt aangeraden maar dat is ongeveer de helft van de ruimte die ik heb voor isolatie :|. Misschien een laagje traskalk? Dat is waterwerend en dampopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DJ Wildplasser schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:43:
Dit heb ik laatst nog uitgezocht aangezien ik tegen hetzelfde probleem aan liep. Ik had eerst een Parkside muurschuurmachine met komschijf, maar daar was uiteindelijk het tandwiel afgebroken buiten de garantie.
Je moet parkside ook niet meer dan 10 minuten gebruiken he :P

Ik zou voorzichtig beitelen, gaat dat goed dan is dat lekker (veilig, goedkoop, weinig stof). Werkt dat niet of ziet het er niet uit, dan zou ik een komschijf op een slijptol pakken en rustig slijpen. Gezien het geen enorme hoeveelheden stenen zijn en ze vrij zacht zijn is dat prima.

Slijpen zonder kap. Tsja ik doe het ook wel eens en het verdient inderdaad geen schoonheidsprijs (vandaar ook dat ik op PBMs hintte) en moet je niet doen als je het kunt voorkomen. Ik zorg wel dat ik niet in de baan van de schijf sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
badna schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:32:
[...]

De stenen zijn zo'n honderd jaar oud. Heel zacht zijn ze niet, want ik ben nu een laag cement eraf aan het bikken met zowel een hakhamer als een handbeitel, en daarbij blijven de stenen zonder veel moeite vrijwel intact.
Wijnrood, neigend naar paars? Dan zouden het veldbrandstenen kunnen zijn, die werden doorgaans voor schoorstenen gebruikt en maak dan je borst maar nat.
Ik zou een gemengde techniek proberen: een stuk inslijpen en dan bikken met een handbeitel.
En ook buiten is PBM zinvol: stofmaskers, oogbescherming eventueel een hulpje met een stofzuiger.

Edit: en natuurlijk ook PBM voor dat hulpje. Die zie ik nog steeds te vaak onbeschermd de volle laag krijgen. Vooral leuk bij lassen. "Kun je dit even daartegen vasthouden?" En toen stond ik onder stroom. Een paar extra handschoenen kost de wereld niet.

[ Voor 16% gewijzigd door trabant op 14-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Sleuvenfrees is helemaal geen optie.
Dacht dat je een rand van een hoek af moest halen. |:(

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 13:24
Dampopen idd.
Als je een dergelijke folie gebruikt zit die vaak aan de buitenzijde achter dakpannen of gevelbekleding.
Nooit aan binnenkant van de muur.
Dat is een beetje mijn punt. De plek van de folie zit aan de binnenkant van de constructie waar je vocht wil voorkomen. Dat doe je door klimaatfolie aan de binnenzijde te gebruiken en te zorgen dat vocht niet doorslaat van buiten naar binnen.

Ik ben helemaal voor dampopen isoleren zoals je van plan bent, maar als je maar 4-5cm kan isoleren en je hebt een 1 steens onderhouds gevoelige buitenmuur dan is het wel lastig.
Ik zou de vraag ook stellen bjj de houtvezel leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 07:13

copykat

Good copy isn't bad

badna schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:35:
[...]

O dat klinkt best wel goed, bedankt. Die speciale betonkomfrezen die copykat noemt zag ik ook langskomen. Dat is er specifiek voor gemaakt, maar een haakse slijper verwacht ik nog wel vaker te kunnen gebruiken. Keuzes keuzes.
Ik heb beide gedaan.
Ik had al een haakse slijper en moest m'n muur na tegelhandel wat vlakken.
Ik had een ventilator in m'n afzuigpijp, 1.5m en je zit op dak dus niks er tussen. Om t stof iets weg te trekken . Maar pfff zonder afzuiging op de haakse slijper is het niet fijn.

Die afzuiging met zak op zo'n profi betonslijper is ook stoffig maar veel minder , 90% gaat de zak in. Als je er al woont is dat denk ik wel een grote factor. ( je wilt niet 7dagen naderhand stoffen om alle dwarrelstof weg te krijgen.)

Alles voor bereiden wat schilder plastic ophangen en over je spullen en dan los gaan met de betonslijper. ( flink vermogen)
Vergeet je pbm en p3 filter halfgelaat masker niet.( zo'n stoffen schilder overal is ook fijn om niet buiten "rokend" in de wind te staan met je bakkie koffie. Omdat je kleding vol stuifstof zit :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Beter een speciale boor huren dan zo'n gaar budgetmerk kopen voor een paar euro die je na 2x gebruiken weg kan gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nieuw gereedschap 8)

Ik had aan de overburen een hornbach-verfbrander uitgeleend, die wilden een of ander stuk plastic smelten voor een carnavalsoutfit. Prima joh lekker doen.

Kwamen ze net als bedankje met "een soort waterpas" die ze hadden geërfd oid. Ik kijk 1x naar het foudraal en herken een 3 meter Nedo Messfix. Geniaal ding voor binnenmaten van kasten, en stond stiekem al een tijd op het verlanglijstje. Ik vond hem alleen te duur voor de 2x per jaar dat ik hem gebruik :X

(https://www.gereedschapce...-meetstok-3m-380-211.html)

Lekker hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nu met de gratis 4040F accu actie van Makita, overweeg ik een voorzichtige instap in het XGT systeem.
Ik overweeg al langer een tophandle kettingzaag, voor erbij. Nu zou ik een XGT makita kunnen nemen. Ook lekker stiller dan een benzine. Met Hornbach LPG en de €100 aan cadeaukaarten die ik heb, zou ik ongeveer €235 voor de machine kwijt zijn.

Alleen nu bedacht ik me net dat ik dan ook nog voor bijna €90 een lader moet kopen. Dat maakt het allemaal weer wat minder aantrekkelijk.

Gelukkig heb ik nog tot september om te twijfelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAo5reerXyIwwcuzq2DHAwrBuxQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5sDuaOhotJ4C84MD7w2VgBi.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb voor een projectje in de haast een impactschroevendraaier gebruikt in plaats van mijn impact wrench, maar nu zit de adapter vast…. :P
Heeft iemand nog een idee om dit te redden zonder dat de kans op helemaal slopen te groot wordt? Ik heb penetratieolie en een goede tang gebruikt, maar het zit echt muurvast.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 10:53

Mimiix

Professioneel Prutser

Ample Energy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

Ik heb voor een projectje in de haast een impactschroevendraaier gebruikt in plaats van mijn impact wrench, maar nu zit de adapter vast…. :P
Heeft iemand nog een idee om dit te redden zonder dat de kans op helemaal slopen te groot wordt? Ik heb penetratieolie en een goede tang gebruikt, maar het zit echt muurvast.
Andere kant op iets vastdraaien?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ample Energy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]

in de andere richting slagschroeven wil nog wel eens helpen. (niet telang mee doorgaan, dan zit hij weer vast)
daarna een goede verloop kopen, want deze heeft waarschijnlijk teveel of te weinig speling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04:33
Vierkante kop vasthouden in de bankschroef en dan de andere richting op draaien? Als je de hele tijd één kant op hebt gerateld heb je kans dat de adapter zichzelf heeft vastgeklemd. Zal niet het meest harde staal zijn...

Edit: te traag, wat de anderen boven mij dus zeggen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Hobbez86 op 19-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
En wat als je geen bankschroef hebt?😇

Zou hem misschien op een moer van een wiel kunnen zetten, maar liever niet eigenlijk. Weet zo snel niks anders eigenlijk.

[ Voor 60% gewijzigd door Ample Energy op 19-03-2025 16:43 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:29
Ample Energy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:41:

Zou hem misschien op een moer van een wiel kunnen zetten, maar liever niet eigenlijk. Weet zo snel niks anders eigenlijk.
Steeksleutel 6 op het stuk van de schacht die uitsteekt vlak bij de machine? Wel voorzichtig mee doen, zo'n slagschroevendraaier lanceert hem zo door je werkplaats/schuur/garage als je niet oppast :o

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 07:05
dunedanh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Steeksleutel 6 op het stuk van de schacht die uitsteekt vlak bij de machine? Wel voorzichtig mee doen, zo'n slagschroevendraaier lanceert hem zo door je werkplaats/schuur/garage als je niet oppast :o
Een echte vent klemt hem tussen zijn tanden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ample Energy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:41:

Gewoon stevig beetpakken met tang en verkeerdom ratelen.
Een keer een mep met een hamer wil ook wel helpen.

En anders gewoon meer kracht zetten. Ding moet toch los, dus niet zo voorzichtig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 21:47
Idd, gewoon flinke tik met de hamer erop, terwijl je de machine met de andere hand vasthoudt, daar schrikt ie van en komt los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Bedankt voor het meedenken. Hamer is niet gelukt, dus zal eens rondvragen of iemand een bankschroef heeft.

Pagina: 1 ... 241 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).