Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02
Voor niet al te duur gereedschap, wat je niet vaak gebruikt, hoef je echt niet naar de 2 A's uit te wijken.
Dan ga ik liever naar Hornbach voor hun huismerk. Kan je het i.i.g. eerst nog bekijken. Garantieperikelen en daarmee het gedoe met terugsturen heb je dan ook niet.

offtopic:
Bij Amazon koop al al jarenlang niet meer. Vroeger was het wel interessant voor 2de hands Engelstalige boeken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Het dreigt een beetje off topic te geraken maar toch.

Ik maak altijd de keuze die zo veel mogelijk duurzaamheid/volhoudbaarheid en eigen economie kan steunen.... waar dat kan, want ik weet ook wel dat niet alles (meer) mogelijk is.
Dus toen ik 5 jaar geleden tuingereedschap moest hebben is dat ook Snijboer geworden. En gebruik ik het dan veel, nou nee totaal niet misschien 5-10x per jaar. Maar ik heb duurzaam geïnvesteerd (na mij kan er nog iemand zijn hele leven plezier van hebben) en lokaal (NL) is er weer geld de economie gegaan.

Ik zeg ook altijd, je koopt jezelf arm als je goedkope spullen komt, met de redenering. Goedkoop wordt niet lokaal geproduceerd, je hebt er meer dan 1 voor nodig in je leven, het is meestal geproduceerd met minder normen en wetten die in deze omgeving wel gelden. En de werkgelegenheid en geld verdwijnt hiermee uit onze omgeving.

En om weer on-topic af te sluiten.
Zijn er meer mensen die Bessey artikelen hebben besteld maar waar het al maanden (begin december besteld) niet geleverd wordt?
Heb al bij de importeur nagevraagd maar die geeft aan niet algemeen te kunnen beantwoorden (heb de naam van de webshop niet genoemd). Deze wist wel te vertellen dat een artikel op dit moment niet op voorraad was bij Bessey.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:02:
En om weer on-topic af te sluiten.
Zijn er meer mensen die Bessey artikelen hebben besteld maar waar het al maanden (begin december besteld) niet geleverd wordt?
Heb al bij de importeur nagevraagd maar die geeft aan niet algemeen te kunnen beantwoorden (heb de naam van de webshop niet genoemd). Deze wist wel te vertellen dat een artikel op dit moment niet op voorraad was bij Bessey.
Ik denk dat veel (hand)gereedschapsfabrikanten veel dingen produceren in kleinere batches, omdat vaak de afname niet voldoende is om continue het hele jaar door te produceren (op een kosten-effectieve manier). Daarom zou het soms langer kunnen duren om bepaalde artikelen op voorraad te krijgen, zeker als in een periode de afname groter dan verwacht was en dus de voorraad op is geraakt.

Geen idee of het echt zo is, maar ik heb zo wel eens een paar maanden moeten wachten op een het vernvangen van een defect verlengstukje van m'n 1/4" Hazet ratelset, omdat ze het niet op voorraad hadden, en omdat de nieuwe batch nog niet gemaakt was (of binnengekomen, want het verlengstuk heeft als enige niet Made in Germany er op staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:06

copykat

Good copy isn't bad

Van wat ik zie met productie is dat het omzetten en "kalibreren" van een productielijn kosten met zich mee brengen dus veel producenten/fabrikanten proberen op "forcast" in te schatten hoeveel er geproduceerd moet worden per productiejaar. Dus hun afnemers moeten aangeven hoeveel ze denken af te nemen per periode.
als één van die periodes net ff teveel afgenomen word ( meer dan geforcast) is de magazijn buffer te snel leeg voor hun agenda van produceren. Wat opzich gunstig is omdat dan de omzet forcast 100% plus meer is maar in de logistiek een probleem oplevert.
kosten bate analise op versnelt ombouwen productielijn om aan de vraag te voldoen of gewoon de agenda volgen en in backorder laten vallen. (veel kan opgevangen worden met forcast/verbruik van afnemers onderling. maar soms is het gewoon op.)
(met ons bedrijf merk ik dat het zo gaat) Dus ik neem aan in de retail/groothandel van gereedschap ook.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Je kan lange levertijden vermijden door iets te bestellen bij een winkel met eigen voorraad.

Als ik iets op korte termijn nodig heb dan zoek ik een webwinkel, waarvan ik weet dat die een betrouwbaar voorraadbeheer heeft. Dan kom je over het algemeen terecht bij een winkel die ook of vooral aan bedrijven levert. En dat kost dan af en toe een 10tje meer, jammer dan.

Of ik ga naar de lokale gereedschap boer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Nou ja, deze webwinkel heeft een kleuren code van groen naar rood. Dit product was licht groen wat betekent op voorraad bij leverancier/importeur/producent binnen 1-3 werkdagen bij ons binnen en 1 werkdag later naar jou verzonden
Maar in de afgelopen maanden heb ik gemerkt dat deze kleur codering dus voor verschillende merken die zij voeren dus echt niets zegt. Van de 5 bestellingen is er geen één geweest waarvan er geen backorder in voor kwam, achtergrond ik bestel alleen als ze het volgens hun code op voorraad hebben of "op voorraad bij leverancier"

Waar ging de bestelling om? Bessey STE 300 set 24

Moet nu nog een afkortzaag bestellen (richting 4 cijferig) met daarbij een onderstel voor de verbouwing (uitbouw d.m.v. HSB met SLS hout) omdat mijn huidige dat niet haalt.
Ik denk dat ik maar eens ga rondmailen (bevestiging) voordat ik ook maar ergens een order ga plaatsen.

Lokaal bestellen, ik zou heel graag willen dat ik dat kon in mijn omgeving. Ik heb er geld voor over om dat te doen maar met gereedschap lukt me dat dus niet. Ik heb geen mogelijkheid om bij B2B te bestellen/kopen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:10:
@Boudewijn we hebben denk ik eerder het over de financiële keuzes gehad met gereedschap en ik waardeer
Maar ik juig toe dat het speelveld gelijk word. Dus geen import die niet voldoet aan onze veiligheids eisen. Ce mark en controles. :)
Ja dat is sowieso goed. Bij die amazon-frees betwijfel ik wel of hij helemaal de "KEMA keur" of TUV of whatever voor keur heeft. Vind dat wel beetje spannend met dingen die met 20k rpm draaien.

Zelf zou ik liever een tweedehands merk-artikel kopen dan een namaak, nog even los van de geopolitieke situatie, maar ik snap prima dat er andere mensen zijn met andere meningen en andere portemonnaies.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand bekend met deze unit van Parkside; De haakse slijper-houder.

Ik heb deze Bosch en slijp niet zovaak, maar vind het wel fijn als zaken recht(er) zijn.

Ik was bij LIDL en lag al in de kar, maar ja, de laatste tijd net even teveel dingen gekocht die net niet passen enzo. Dus eerst nadenken, dan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
Blomminator schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:21:

Ik heb deze Bosch en slijp niet zovaak, maar vind het wel fijn als zaken recht(er) zijn.

Ik was bij LIDL en lag al in de kar, maar ja, de laatste tijd net even teveel dingen gekocht die net niet passen enzo. Dus eerst nadenken, dan kopen.
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar deze van Parkside is ook in de aanbieding. Denk dat je hier vele malen nauwkeuriger en rechter kan zagen dan met een slijptol en steuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Ik heb zoiets van Black&Decker van tig jaar oud. Zuiver haaks doorslijpen lukt redelijk als je er maar niet te veel op gaat leunen.
En je kan er maar smalle dingetjes mee doorslijpen.
Verder is het een crime om de slijper te monteren en af te stellen dus ik heb er een el-cheapo slijper van de Hornbach permanent op zitten.

Lees ook de review op de Lidl site.
Iemand heeft het er over dat zijn Bosch slijper niet haaks kan worden gemonteerd. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat de handgreep schuin op de machine staat. De schroefdraad in de machine wordt gebruikt om de slijper te monteren.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 18-02-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:02
Ik zit een beetje te kijken naar een bouwstofzuiger.
Kennelijk maakt het niet zoveel uit wat je koopt?
Ik dacht, dan ga ik voor een goedkope Parkside van de Lidl.
Maar deze Parkside: https://www.lidl.nl/p/par...gzuiger-1500-w/p100376641
kost met EUR 85
meer dan deze Bosch van de Praxis https://www.praxis.nl/ger...versalvac15-1000w/5604438
die nu voor EUR 80 te koop staat...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:01
De Parkside is 30l, Bosch 15l. De Parkside heeft ook meer wattage, voor zover dat te vertrouwen valt.
Maar: de Parkside heeft een plug voor je 220v schuur-/zaag-/...machine, die de stofzuiger automatisch inschakelt als je de ingeplugde machine aanzet. Dat maakt volgens mij echt wel een verschil in gebruikgsgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

Vliegvlug

Flight Simple

DBBMAX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:30:
Voor mijn invalzaag heb ik 2 rails van 1.5 meter. Nu merk ik dat een rail van 150cm voor de meeste werkzaamheden te lang en te onhandig is. Daarom zit ik eraan te denken om een rail van 150cm erbij te kopen en deze in 2 stukken te zagen.
Nu is mijn vraag: in welke 2 maten zou ik deze zagen? eentje van 80 cm en eentje van 70 cm? of eentje van 100 en eentje van 50 cm?
Grappig, dit brengt me weer terug naar 2018:
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Toen waren de Makita rails nog standaard 1400mm ipv 1500mm en ben daarom voor een 60cm/80cm verhouding gegaan en dat bevalt prima. Zou daarom met een 150cm rail voor 65cm/85cm gaan. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 18-02-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:54

wmc

DBBMAX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:30:
Voor mijn invalzaag heb ik 2 rails van 1.5 meter. Nu merk ik dat een rail van 150cm voor de meeste werkzaamheden te lang en te onhandig is. Daarom zit ik eraan te denken om een rail van 150cm erbij te kopen en deze in 2 stukken te zagen.
Nu is mijn vraag: in welke 2 maten zou ik deze zagen? eentje van 80 cm en eentje van 70 cm? of eentje van 100 en eentje van 50 cm?
Ik heb hetzelfde gedaan, en heb 100cm en 50cm gekozen, met de gedachte dat ik een 150 en een 100 samen kan voegen tot een 250cm lange rail om plaatmateriaal te zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:04:
Ik zit een beetje te kijken naar een bouwstofzuiger.
Kennelijk maakt het niet zoveel uit wat je koopt?
Ik dacht, dan ga ik voor een goedkope Parkside van de Lidl.
Maar deze Parkside: https://www.lidl.nl/p/par...gzuiger-1500-w/p100376641
kost met EUR 85
meer dan deze Bosch van de Praxis https://www.praxis.nl/ger...versalvac15-1000w/5604438
die nu voor EUR 80 te koop staat...
Staat ook het een en ander over in de TS, maar dingen om op te letten bij een bouwstofzuiger:
  • Zuigvermogen, normaalgesproken uitgedrukt in onderdruk en volumestroom. In dit geval heeft de Parkside een 260 "Airwatts" specificatie, wat dat ook mag betekenen, en een max volumestroom van 36.9 l/s. De Bosch geeft een 240 mbar onderdruk en 64 l/s op. De Bosch klinkt behoorlijk respectabel, maar is wel opgegeven bij de turbine, niet bij de zuigmond (zoals bij de betere merken meestal het geval is). Vermogen dat het apparaat opneemt zegt in dit geval iets over hoe efficient de turbine / compressor van de stofzuiger is, in dit geval lijkt de Bosch wat efficienter met z'n vermogen om te gaan.
  • Filter klasse. In dit geval zeggen beiden er niks over, zou er dus niet op rekenen dat fijnstof ook heel goed afgevangen wordt.
  • Type stofzak. Beiden worden zo te zien standaard met een papieren stofzak geleverd. Dit is niet zo goed als een fleece stofzak, want kan scheuren en slaat makkelijk dicht bij veel fijnstof (zoals schuurwerkzaamheden).
  • Lengte van de slang. 3m van de Parkside is OK, maar niet erg lang. Een volle plaat zagen moet je de stofzuiger een beetje tactisch in het midden zetten, als je een plafond wilt schuren moet je bij op de stofzuiger staan om nog wat ruimte te hebben. De Bosch geeft niet eens op wat de lengte van de slang is, maar zo te zien ook niet langer dan 3m.
  • Inschakelautomaat is fijn om de stofzuiger automatisch aan te laten springen bij het aanzetten van het apparaat dat je gebruikt. De Parkside heeft dit, zo te zien, de Bosch niet.
  • Regelbaar zuigvermogen is goed om niet te veel onderdruk te trekken bij bv. schuren, want als de schuurmachine te hard op de ondergrond wordt getrokken, kan die z'n werk niet zo goed doen. Wederom, de Parkside lijkt dit te hebben, de Bosch niet.
Ik kan niet bij je in de portomonnee kijken, maar ik zou persoonlijk in ieder geval iets zoeken dat een L-klasse klassificatie heeft qua stoffiltering. Het is wellicht ook wat makkelijker te verantwoorden als je bedenkt dat je een bouwstofzuiger bij bijna iedere klus wel kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
henkie196 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Staat ook het een en ander over in de TS, maar dingen om op te letten bij een bouwstofzuiger:
  • Zuigvermogen, normaalgesproken uitgedrukt in onderdruk en volumestroom. In dit geval heeft de Parkside een 260 "Airwatts" specificatie, wat dat ook mag betekenen, en een max volumestroom van 36.9 l/s. De Bosch geeft een 240 mbar onderdruk en 64 l/s op. De Bosch klinkt behoorlijk respectabel, maar is wel opgegeven bij de turbine, niet bij de zuigmond (zoals bij de betere merken meestal het geval is). Vermogen dat het apparaat opneemt zegt in dit geval iets over hoe efficient de turbine / compressor van de stofzuiger is, in dit geval lijkt de Bosch wat efficienter met z'n vermogen om te gaan.
  • Filter klasse. In dit geval zeggen beiden er niks over, zou er dus niet op rekenen dat fijnstof ook heel goed afgevangen wordt.
  • Type stofzak. Beiden worden zo te zien standaard met een papieren stofzak geleverd. Dit is niet zo goed als een fleece stofzak, want kan scheuren en slaat makkelijk dicht bij veel fijnstof (zoals schuurwerkzaamheden).
  • Lengte van de slang. 3m van de Parkside is OK, maar niet erg lang. Een volle plaat zagen moet je de stofzuiger een beetje tactisch in het midden zetten, als je een plafond wilt schuren moet je bij op de stofzuiger staan om nog wat ruimte te hebben. De Bosch geeft niet eens op wat de lengte van de slang is, maar zo te zien ook niet langer dan 3m.
  • Inschakelautomaat is fijn om de stofzuiger automatisch aan te laten springen bij het aanzetten van het apparaat dat je gebruikt. De Parkside heeft dit, zo te zien, de Bosch niet.
  • Regelbaar zuigvermogen is goed om niet te veel onderdruk te trekken bij bv. schuren, want als de schuurmachine te hard op de ondergrond wordt getrokken, kan die z'n werk niet zo goed doen. Wederom, de Parkside lijkt dit te hebben, de Bosch niet.
Ik kan niet bij je in de portomonnee kijken, maar ik zou persoonlijk in ieder geval iets zoeken dat een L-klasse klassificatie heeft qua stoffiltering. Het is wellicht ook wat makkelijker te verantwoorden als je bedenkt dat je een bouwstofzuiger bij bijna iedere klus wel kunt gebruiken.
Super bedankt voor de info.
Ik klus niet zo heel erg vaak en heb geen vaste locatie, zoals een werkplaats ofzo.
Daarom zoek ik een compact exemplaar.
In de Hornbach zag ik een compacte, maar die werkte op accu en kostte gelijk EUR 300+
Gezien ik niet zo vaak klus, heb ik liever geen accu machines.
Deze koppelen me aan een accu ecosysteem en zorgen ervoor dat over 5-6 jaar de apparaten onbruikbaar worden omdat de accus niet meer werken.
Liever een stekker in het stopcontact, welke over 20 jaar nog steeds werkt.

Soms pak ik wel eens een reguliere stofzuiger. Dat lijkt ook wel te werken.

Stel ik zou een L-klasse zoeken met inschakelautomaat, bijvoorbeeld van Bosch...
Wat voor soort modellen of prijzen kijk ik dan tegenaan?

Ik zie wel bijvoorbeeld de Bosch GAS 18V-10 L Professional.
Lekker compact, maar wel een accu en geen inschakelautomaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GarBaGe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Ik klus niet zo heel erg vaak en heb geen vaste locatie, zoals een werkplaats ofzo.
In de Hornbach zag ik een compacte, maar die werkte op accu en kostte gelijk EUR 300+
Deze koppelen me aan een accu ecosysteem en zorgen ervoor dat over 5-6 jaar de apparaten onbruikbaar worden omdat de accus niet meer werken.

Stel ik zou een L-klasse zoeken met inschakelautomaat, bijvoorbeeld van Bosch...

Mijn oudste makita accu's gaan hard richting de 20 jaar inmiddels het is al even geen nimh meer he ;) ook vernieuwen je accu's bij een accusysteem. bv je koopt een tuin machine die handiger werkt met een hogere capasiteit. dus mijn oudste accu's zijn bijna 20 jaar waar mijn jongste net iets meer dan een jaar is.
Je kan er nu ook wel veilig vanuit gaan dat je 15 jaar na het beeindigen van een accu lijn gewoon passende accu's kan vinden nieuw of aftermarket. er zijn gewoon zo vreselijk veel machines in gebruik met dezelfde accu. dat daar vanzelf iemand in het gat springt.

Maar ik snap je wens opzich wel. en ik zie zelf weinig usecase voor een stofzuiger op accu bij een gemiddelde DHZ-er dus als je gebruik allemaal beperkt is, zou ik gewoon die parkside nemen.
ze hebben ook nog een peformance https://www.lidl.nl/p/par...r-1300-w/p100384665?gQT=1 mar als je er dat soort geld aanuit wil geven zou ik persoonlijk voor een merk gaan.. niet dat er snel iest stuk gaat aan een stofzuiger, maar onderdelen kunnen kopen blijf ik altijd wel handig vinden.

Reguliere stofzuigers werken ook, ze werken alleen vaak niet heel lang en beschiken over minder fijnstof filtering. ik heb zelf ooit een oude AEG gehad die ik had gekregen dat ding heeft het jaren gedaan als " bouwstofzuiger" voor veel mensen is dat gewoon genoeg ( en ook veilig genoeg) maargoed je moet wel het geluk hebben dat het heel blijft, dus ik zou je eigen huis en keuken stofzuiger maar gewoon laten staan :P

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 19-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

my 2 cents: uit de hand een lijntje volgen of echt iets goeds kopen. geen ervaring met exact dit model maar wel met het idee, het ombouwen etc ik heb hem na 3 keer gebruiken weggedaan en een metaalsnij machine gekocht maar die blijft meestal ook gewoon in de schuur en volg ik het lijntje gewoon met de hand. eigenlijk alleen als ik veel moet afkorten pak ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:58
twain4me schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Mijn oudste makita accu's gaan hard richting de 20 jaar inmiddels het is al even geen nimh meer he ;) ook vernieuwen je accu's bij een accusysteem. bv je koopt een tuin machine die handiger werkt met een hogere capasiteit. dus mijn oudste accu's zijn bijna 20 jaar waar mijn jongste net iets meer dan een jaar is.
Je kan er nu ook wel veilig vanuit gaan dat je 15 jaar na het beeindigen van een accu lijn gewoon passende accu's kan vinden nieuw of aftermarket. er zijn gewoon zo vreselijk veel machines in gebruik met dezelfde accu. dat daar vanzelf iemand in het gat springt.

Maar ik snap je wens opzich wel. en ik zie zelf weinig usecase voor een stofzuiger op accu bij een gemiddelde DHZ-er dus als je gebruik allemaal beperkt is, zou ik gewoon die parkside nemen.
ze hebben ook nog een peformance https://www.lidl.nl/p/par...r-1300-w/p100384665?gQT=1 mar als je er dat soort geld aanuit wil geven zou ik persoonlijk voor een merk gaan.. niet dat er snel iest stuk gaat aan een stofzuiger, maar onderdelen kunnen kopen blijf ik altijd wel handig vinden.

Reguliere stofzuigers werken ook, ze werken alleen vaak niet heel lang en beschiken over minder fijnstof filtering. ik heb zelf ooit een oude AEG gehad die ik had gekregen dat ding heeft het jaren gedaan als " bouwstofzuiger" voor veel mensen is dat gewoon genoeg ( en ook veilig genoeg) maargoed je moet wel het geluk hebben dat het heel blijft, dus ik zou je eigen huis en keuken stofzuiger maar gewoon laten staan :P
Ah ja, oude stofzuigers.
Zo heeft mijn Pa nadat de groene rechthoekige Miele stofzuiger al 3x was overleden. (2x kabelbreuk en 1x koolborstels) besloten om deze als bouwstofzuiger te gebruiken voor nog jaren.
Bij het aanzetten leek het alsof er een vliegtuig over kwam maar stuk wilde die ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

Vliegvlug

Flight Simple

wmc schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:54:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan, en heb 100cm en 50cm gekozen, met de gedachte dat ik een 150 en een 100 samen kan voegen tot een 250cm lange rail om plaatmateriaal te zagen.
Heb destijds bewust niet voor 50cm gekozen, zie Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" onderaan.
De voet van mijn Makita SP6000 invalzaag is al ruim 30cm lang namelijk en dan houd je met 50cm wel erg weinig zaagbreedte over als je niet wilt invallen.
60cm gaat prima maar zou, als de liniaal 10cm langer was geweest, er toch nog 5cm bij hebben gedaan.
Niet zozeer voor de zaagbreedte maar vooral dat het vastzetten van de liniaal met een klem op mijn workmate dat net een beetje makkelijker zou zijn. Hij steekt dan iets meer uit zodat ik meer ruimte heb om de klem onderin de rail vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:30:

Op accu zou ik ook niet gauw doen voor een stofzuiger, tenzij je specifiek ergens werkt zonder toegang tot een stopcontact. Als suggestie, de in dit topic vrij populaire Makita VC2512L is L-klasse en zo te zien kleiner dan de Parkside.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:15:
[...]

my 2 cents: uit de hand een lijntje volgen of echt iets goeds kopen. geen ervaring met exact dit model maar wel met het idee, het ombouwen etc ik heb hem na 3 keer gebruiken weggedaan en een metaalsnij machine gekocht maar die blijft meestal ook gewoon in de schuur en volg ik het lijntje gewoon met de hand. eigenlijk alleen als ik veel moet afkorten pak ik hem.
Thnx, en ook @DBBMAX en @JukeboxBill
Dit klinkt niet als de heilige graal. Ik woon nu ook weer niet zo riant én heb geen lopende projecten om die bandzaag te verantwoorden. Als dat zover is, koop ik dat wel dan.

Kijk, zo bespaar je jezelf een teleurstelling met een impulsaankoop die niet nodig blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@GarBaGe
Ik heb die 1500watt parkside met regelbare afzuiging. Prima ding.
Ok niet voor steenstof en fijnstof maar met de fleece zak én lamellen filter is het indencienteel Prima te doen.

M'n projectje cycloon afzuiging heeft nu z'n eigen zuiger gekregen .
Een as zuiger van de action.
Stond naar me te knipogen in z'n eentje dus maar meegenomen.
Lijkt erg op deze
https://www.bol.com/nl/nl...LMWhPElj7rsRoCCTkQAvD_BwE

Misschien ook iets voor jou.
Lekker klein metalen opvangbak en lamellen filter. Voor af en toe iets van troep zuiden prima.

Mocht je meer budget willen verbruiken.
Kijk eens naar de Starmix versies als alternatief voor bosch en die gele eh hogedrukreiniger merk... Kärcher bedoel ik

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 19-02-2025 17:51 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Op accu zou ik ook niet gauw doen voor een stofzuiger, tenzij je specifiek ergens werkt zonder toegang tot een stopcontact. Als suggestie, de in dit topic vrij populaire Makita VC2512L is L-klasse en zo te zien kleiner dan de Parkside.
+1 d:)b

@GarBaGe ik was net deze Makita aan het opzoeken voor je als tip. Komt erg vaak naar voren hier.

Zou ook mijn keuze zijn mocht ik er nu een zoeken, ik heb al zo'n 20 jaar een Festool CTL26 staan maar toen was de keuze een heel stuk beperkter, vooral als we naar zuigdruk/debiet kijken wt er toen op de markt was.
Daarvoor zelfs de compacte Mini gehad, maar die bleek echt onvoldoende te zijn voor forse freesbewerkingen dus die "miskoop" maakte snel plaats voor de veel betere CTL26.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 19-02-2025 11:55 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
henkie196 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Die Makita staat hier ook nog op de wenslijst, is wel veel goedkoper te krijgen dan bij Toolstation overigens: uitvoering: Makita VC2512L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
rens-br schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Die Makita staat hier ook nog op de wenslijst, is wel veel goedkoper te krijgen dan bij Toolstation overigens: uitvoering: Makita VC2512L.
Via de pricewatch en Coolblue heb ik nu ook deze stofzuiger gezien:
Nilfisk Multi II 30 T

Net ff wat goedkoper nog dan de Makita.
Is dat wat?

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:54:
+1 d:)b

@GarBaGe ik was net deze Makita aan het opzoeken voor je als tip. Komt erg vaak naar voren hier.

Zou ook mijn keuze zijn mocht ik er nu een zoeken, ik heb al zo'n 20 jaar een Festool CTL26 staan maar toen was de keuze een heel stuk beperkter, vooral als we naar zuigdruk/debiet kijken wt er toen op de markt was.
Daarvoor zelfs de compacte Mini gehad, maar die bleek echt onvoldoende te zijn voor forse freesbewerkingen dus die "miskoop" maakte snel plaats voor de veel betere CTL26.
Ben nu wel benieuwd wat de Festool CTL Mini vroeger deed, dan. Tegenwoordig heeft de mini maar een beetje lagere volumestroom dan de CTL 26, maar met dezelfde onderdruk. De Makita VC2512L heeft ook dezelfde onderdruk en nog weer een beetje lagere volumestroom.

Alledrie met een relatief korte slang, zo te zien, alhoewel ik de werkelijke lengte van de slang nergens terug kan vinden voor die apparaten. Gezien de vervangingsonderdelen, neem ik aan een 3.5m voor de Makita, en niet al te lang voor de CTL apparaten, want het moet in dat vak bovenop passen.

Hoofdnadeel van de Makita lijkt me het gebrek aan regelbaar vermogen, alhoewel je min of meer hetzelfde kunt bereiken door valse lucht aan te zuigen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:47:
[...]

Ben nu wel benieuwd wat de Festool CTL Mini vroeger deed, dan. Tegenwoordig heeft de mini maar een beetje lagere volumestroom dan de CTL 26, maar met dezelfde onderdruk. De Makita VC2512L heeft ook dezelfde onderdruk en nog weer een beetje lagere volumestroom.
dat is inmiddels heel wat jaren terug dus cijfers heb ik niet voor je maar de onderdruk en volumestroom waren echt beduidend lager, de Mini was prima geschikt om mee te schuren maar forse kantbewerkingen met een kopieerfrees was echt volkomen kansloos.

Zelfs met deze spaanvanger/stofkap op de OF1010:

Afbeeldingslocatie: https://mastertools.nl/cdn/shop/files/446e18ad-768e-11eb-8114-005056b31774_1600_1066.jpg?v=1695433860

ik weet dat de stofzuigers nu nagenoeg hetzelfde presteren, trust me, ik had liever de veel kleinere Mini gehad met de prestaties van de grotere machines....die CTL26 is echt lomp groot en zwaar.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bestaat er ook zo'n stofkapje voor de makita rt0700c frees? Dat zou een mooie toevoeging zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
[...]

Ben nu wel benieuwd wat de Festool CTL Mini vroeger deed, dan.
Via google kon ik zo snel niks vinden, maar die was toen echt wel een heel stuk beperkter dan zijn grotere broers, weet ik nog.

Gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFJWielfRluUUA_BhWxh6sT4baM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L1MxUId9gyPgBighaYwxOIwT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Raymond op 20-02-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:19
BounceMeister schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:39:
Bestaat er ook zo'n stofkapje voor de makita rt0700c frees? Dat zou een mooie toevoeging zijn!
Ken je iemand met een 3D printer?
https://cults3d.com/en/3d...plate-with-dust-collector

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 20:48
GarBaGe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Nilfisk Multi II 30 T

Is dat wat?
De Makita is ook een rebranded Nilfisk, zijn ook andere merken die ze voeren zoals Flex. Ken dit model van Nilfisk verder niet maar kan me zomaar voorstellen dat er weinig verschil in zit als de specs overeen komen.

Ik heb de Makita zelf ook en ben daar, blijkbaar als een van de weinige, helemaal niet zo tevreden over. Bij de zwaardere klusjes (grover afval bij schaven bijv) kom je puf te kort en heeft geen nazuig functie. De machine werkt bij mij niet beter of slechter dan een Gamma huismerk van de helft van de prijs. Ik gebruik hem nu dan ook voor meer huis/tuin stofzuiger dan met bouw projecten.

Ben gegaan voor een Starmix 1635, zeer tevreden over. Maar dat is dan ook wel een hele andere categorie.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De Festool kopie van parkside al overwogen?
https://www.lidl.nl/p/par...0HxSw9EAQYASABEgK7DPD_BwE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
hehe, ik las dat alsof Festool een kopie gemaakt zou hebben van een parkside machine :D

• BounceMeister
  • Niet online
[...]

Nilfisk Multi II 30 T

Is dat wat?
Ik heb zo'n Nilfisk Multi II nu ruim een jaar ofzo. Op zich een goede klusstofzuiger, ik heb er een zelfgemaakte dust collector aan hangen voor wanneer ik veel aan het zagen ben. Start/stop via het stopcontact is handig. Lekker lange slang eraan en ook een vrij lang snoer. Het laatste beetje water uit het zwembad zuigen gaat ook goed. Je kunt de slang ook op de uitgang aansluiten en hem laten blazen.

Minpunten:
Hij wordt statisch dus zit de buitenkant helemaal vol met stof/zaagsel.
Aan het einde van de zuigslang zit een gebogen stuk buis waar je de rechte metalen buizen in kan schuiven om normaal te stofzuigen. Op zich handig, maar zo'n groot stuk plastic buis is wel lastig om aan gereedschap te hebben zitten zoals een schuurmachine om een freesmachine.

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 19:55

valluik

Probeert ook maar wat

[...]

Nilfisk Multi II 30 T

Is dat wat?
Ik heb een Bosch AdvancedVac 20, heeft een stopcontact op de voorkant voor je gereedschap en je kan er voordelig fleece zakken voor krijgen. Heeft hier al menige mishandeling doorstaan. Destijds in de actie op Amazon gekocht voor 95 eu of zoiets, zal nu een tientje meer zijn op het juiste moment. Erg tevreden over :)

• Jemi
  • Laatst online: 13-10 18:43
https://www.lidl.nl/p/par...-accu-en-lader/p100382709

Iemand ervaring met deze klopboorhamer? Er staat bij dat deze een slagkracht heeft van 5,8J. Hoe is dit in de praktijk of kan ik beter investeren in een Makita (daar de instapmodellen tussen de 1 en 2J slagkracht hebben en eentje van ca. 5J slagkracht 500 euro kost.)

Achtergrond is binnenkort een verbouwing, dus wil het gereedschap graag draadloos hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Jemi op 20-02-2025 14:29 ]

• JukeboxBill
Jemi schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:27:

Iemand ervaring met deze klopboorhamer? Er staat bij dat deze een slagkracht heeft van 5,8J. Hoe is dit in de praktijk of kan ik beter investeren in een Makita (daar de instapmodellen tussen de 1 en 2J slagkracht hebben en eentje van ca. 5J slagkracht 500 euro kost.)

Achtergrond is binnenkort een verbouwing, dus wil het gereedschap graag draadloos hebben.
Vraag 1 is of je die slagkracht wel nodig hebt.
Vraag 2 is hoe vaak en hoe lang je de machine gaat gebruiken.

Voor gaten boren en licht sloopwerk, zoals metselwerk, tegeltjes en stuc bikken heb je aan 2 a 3 joule genoeg.
Slopen is ook vooral een behendigheid, niet alleen pure kracht.

• henkie196
  • Niet online

Als je een gaatje wilt boren in een betonnen muur of plafond, ben je beter af met een 2-3 J boorhamer. Dit ding weegt (zonder accu, neem ik aan) bijna 5 kg, dat is niet heel relaxt als je gaatjes wilt boren in het plafond om een lamp op te hangen. Dit is meer geschikt voor het lichte sloopwerk. Of spierballen kweken, wat je voorkeur heeft.

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:21
In de hoop dat ladders ook onder gereedschap vallen: weet iemand of de stabiliteitsbalk onder een Altrex-ladder een beetje makkelijk te verwijderen is? Specifiek bij dit model.

Ik wil ‘m graag zónder gebruiken in een kelderdoorgang van ca 60 cm breed, maar ook mét op vochtige grond voor het snoeien van de heg.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:43
Geen ervaring ermee, maar op basis van de foto lijkt de balk vast te zitten met popnagels......

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Jemi
  • Laatst online: 13-10 18:43
JukeboxBill schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Vraag 1 is of je die slagkracht wel nodig hebt.
Vraag 2 is hoe vaak en hoe lang je de machine gaat gebruiken.

Voor gaten boren en licht sloopwerk, zoals metselwerk, tegeltjes en stuc bikken heb je aan 2 a 3 joule genoeg.
Slopen is ook vooral een behendigheid, niet alleen pure kracht.
Ja klopt, het zal voornamelijk tegeltjes zijn en gaten boren inderdaad. Het zijn geen constructieve aanpassingen wat ik in de woning ga doen.
henkie196 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Als je een gaatje wilt boren in een betonnen muur of plafond, ben je beter af met een 2-3 J boorhamer. Dit ding weegt (zonder accu, neem ik aan) bijna 5 kg, dat is niet heel relaxt als je gaatjes wilt boren in het plafond om een lamp op te hangen. Dit is meer geschikt voor het lichte sloopwerk. Of spierballen kweken, wat je voorkeur heeft.
Het gewicht had ik inderdaad nog niet naar gekeken. 5 kilo is wel aan de zware kant inderdaad.

https://mastertools.nl/pr...0CLi4REAQYAiABEgJ2U_D_BwE

Of zoiets?

https://www.gereedschapce...0WAC9vEAQYAyABEgIHpfD_BwE

Het enige verschil wat ik zelf zie is dat de een koolstofborstel loos is en de ander niet.

• JukeboxBill
Stellar schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:19:
In de hoop dat ladders ook onder gereedschap vallen: weet iemand of de stabiliteitsbalk onder een Altrex-ladder een beetje makkelijk te verwijderen is? Specifiek bij dit model.

Ik wil ‘m graag zónder gebruiken in een kelderdoorgang van ca 60 cm breed, maar ook mét op vochtige grond voor het snoeien van de heg.
Aangezien je bij Altrex die balk ook kan kopen als los onderdeel is die i.i.g. vervangbaar.
Kan zijn dat je de popnagels moet uitboren. Als de balk weer terug er op moet, met lange bouten en borgmoeren vastmaken.
Misschien een beetje "bemoederend" maar denk er om dat je iets van antislip onder de bomen doet.

In de gebruiksaanwijzing is nog dit te vinden:
Gebruiksinstructie telescoopladders
Voor gebruik
- Gebruik de ladder, indien uitgeschoven langer is dan 3.00 meter, nooit zonder
stabiliteitsbalk.
- Monteer voor gebruik de meegeleverde stabiliteitsbalk volgens de
montage-instructie op de stabiliteitsbalk
Balk wordt ws. los bijgeleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 20-02-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb een Makita HR2300X10 die 2,3j slagkracht doet en geloof me, die stuitert soms al. 10mm in beton met kiezel kost totaal geen moeite. En die weegt 2,7kg (is een 230v machine) en ik kan je zeggen, dat is behoorlijk wat. Hoe zwaarder de machine en hoe harder hij slaat, hoe onnauwkeuriger je gaat werken.

Die Parkside is dus complete overkill als je geen zwaar werk wil gaan doen.

Wil je niet te veel uitgeven, is deze het overwegen waard. Ja, accu is makkelijker, maar ook zwaarder en mogelijk beperkt in de duur dat je hem kan gebruiken. 230v betekent een verlengsnoer, maar wel lichter en onbeperkt te gebruiken.

Zelf vind ik het geen beperking voor gebruik in en rond het huis dat ik een verlengsnoer nodig heb.

Draadloos zijn bij mij de klopboor en slagschroefmachine, die sleep ik overal heen. En zolang het geen hard beton is, komt de klopboor ook nog wel erin.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56

dragonhaertt

@_'.'

https://altrex.com/nl_NL/...teitsbalk-ladder-monteren
Hier staat een handleiding over hoe je de stabiliteitsbalk monteert van een ander model.
Misschien kan je het juiste model ook op de website vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 20-02-2025 16:04 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Ho ho, dat is een Metabo kopie, niet de Festool naam besmeuren >:)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zaphara schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Oh sorry hè! :+ .
Op YouTube zag ik voornamelijk reviews t.o.v. festool

• henkie196
  • Niet online
Metabo koopt in bij Starmix, maar het is verre van een directe kopie, en de bak bovenop, plus de sleeve om de slang doet meer aan Festool denken. Ik denk dat de kleur nog het meeste gekopieerd is van Starmix, maar verder meer invloed van Festool ;) Qua uiterlijk, in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004

Als je maar genoeg inzoomt, zie je dat wat de onderste popnagels lijken een sleuf/kruiskop hebben. Dus het moet kunnen. Hoe die ladder vervolgens staat zonder die balk is een ander verhaal. Wellicht dat je een reserve exemplaar nodig hebt en dat voor kelderdoorgangebruik inkort.

KPN is een drieletterwoord

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Als iemand je kopieert dan heb je t goed gedaan toch? Zie t als een compliment...
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10 13:03
[...]

Nilfisk Multi II 30 T

Is dat wat?
Wij hebben de stalen versie.

https://www.coolblue.nl/en/product/837075/nilfisk-multi-ii-30-t-vsc-inox.html

De zuigkracht is behoorlijk goed. We hebben nu tijdens de bouw meerdere stofzuigers staan, maar ik pak altijd deze omdat hij gewoon veel meer power heeft. Qua functies hetzelfde als de kunststof uitvoering, maar ik heb geen last van dat hij statisch wordt. Ook is het zwaartepunt wat lager, waardoor hij altijd soepel mee wil rollen.

Ik ben inderdaad ook enthousiast over hoe lang de slang is. Dat hij op de automatische stand nog een paar seconden blijft zuigen is heel handig.

Wij hergebruiken de zakken trouwens meerdere keren. We snijden 'm open en naaien hem daarna weer dicht. Maar een beetje degelijk gaffertape zou de truck ook moeten doen. Dan is een zak zo'n 4-5 keer te gebruiken.

Dat aan het einde van de slang de een 'krom' eindstuk zit ervaar ik als een voordeel. Bij onze invulzaag kan ik daardoor de slang wegdraaien van het werk en in onze dust-collector steekt de slang niet direct naar boven maar maakt al een draai opzij, waardoor er minder kracht op de slang staat.

Qua cycloon gebruiken we bij een afkortzaag deze in combinatie met een kunststof voerton die goed sluit:
https://www.amazon.nl/Yinong-cycloonafscheider-stofafscheider-afzuigtechniek-cycloon-stofscheider/dp/B098SPXKF6/

Dit vangt daar zeker 95% van het afgezogen zaagsel af. Dat gaan bij ons (als het van schoon hout is) de tuin in, maar scheelt ook veel zakken wisselen

Een setje rubberen verlopen zorgt dat altijd alles wel past:
https://www.amazon.nl/Universele-Adapter-Attachment-Flexibele-Stofzuiger/dp/B0CBGM8667/

[ Voor 20% gewijzigd door jedego op 21-02-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
[...]

Alledrie met een relatief korte slang, zo te zien, alhoewel ik de werkelijke lengte van de slang nergens terug kan vinden voor die apparaten. Gezien de vervangingsonderdelen, neem ik aan een 3.5m voor de Makita, en niet al te lang voor de CTL apparaten, want het moet in dat vak bovenop passen.

Hoofdnadeel van de Makita lijkt me het gebrek aan regelbaar vermogen, alhoewel je min of meer hetzelfde kunt bereiken door valse lucht aan te zuigen.
Ik zou persoonlijk altijd voor de CTL Midi gaan in dat geval, daar is nu ook een herziene versie van in aantocht met standaard AC, dus wellicht kan men de huidige versie ergens nog zelfs wat goedkoper krijgen. Midi is echt een ideale combinatie van kracht/gewicht/literinhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een simpele parkside invalzaag gekocht voor een enkele keer dat ik iets moet zagen. Nu blijkt dat het zaagblad niet in lijn staat met de 'geleider' er achter. Ook heeft het eerste keer zagen er voor gezorgd dat er een randje van de beschermkap gezaagd is. Voor zover ik kan zien is het zaagblad niet verstellen in axiale richting. Klopt dat? Dan wordt het terugsturen voor garantie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIHXOhVJc73nKKH5OZNCiGF7GOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr7lUGluifyjQ3rl5ydPPf43.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3Yg5zTbMU21zIuAjugxGWG9fg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LdpDTSBBfghPucijN7d1ZJF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Melvin15397 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:41:
Ik heb een simpele parkside invalzaag gekocht voor een enkele keer dat ik iets moet zagen. Nu blijkt dat het zaagblad niet in lijn staat met de 'geleider' er achter. Ook heeft het eerste keer zagen er voor gezorgd dat er een randje van de beschermkap gezaagd is. Voor zover ik kan zien is het zaagblad niet verstellen in axiale richting. Klopt dat? Dan wordt het terugsturen voor garantie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat je een stukje van je splinterstrip op je geleider lineaal afzaagt is normaal, maar niet van je beschermkap :X

Ik zou hem terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet je splinterstrip inzagen, die zit op je liniaal. Dit lijkt op een niet goed aangedraaid zaagblad, of gewoon een slecht apparaat. Haal je blad aub eens los en kijk of het netjes en goed op de as zit, soms zit er een nokje in de bevestigingsmoer en kan de boel maar op 1 manier goed in elkaar.

Het spouwmes (wat jij geleider noemt) moet achter het zaagblad zitten, dit is naast het zaagblad. het spouwmes zorgt ervoor dat als door kracht(en in het hout) je zaagsnede dichtklemt het spouwmes de klemming opvangt ipv je zaagblad, waardoor de kans op kickback veel kleiner wordt. Doe jezelf een lol en lees daar wel even over in, scheelt je gevaarlijke acties.

offtopic:
Heeft laatst ook weer eens een mooie partij kickback gezien. Was toch ff schrikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je blad niet goed zit, dat behoord in 1 lijn te zitten met het spouwmes.
ik zou het blad even los halen om te kijken.. voor de volgende keer: dit is wel iets om te controleren voordat je gaat zagen. Een spouwmes is 1 van je belangrijkste veiligheids elementen. dat moet gewoon op de juiste plek zitten tenopzichte van de zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Het lijkt erop dat je blad niet goed zit, dat behoord in 1 lijn te zitten met het spouwmes.
ik zou het blad even los halen om te kijken.. voor de volgende keer: dit is wel iets om te controleren voordat je gaat zagen. Een spouwmes is 1 van je belangrijkste veiligheids elementen. dat moet gewoon op de juiste plek zitten tenopzichte van de zaag.
Ik vraag me af hoever je hiermee in een plaat komt. Als dat spouwmes naast je zaagsnede zit houdt het na 15 cm gewoon op denk ik. Of je moet hem heel bruut erin forceren maar dan wil ik echt niet in de buurt staan :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Ik vraag me af hoever je hiermee in een plaat komt. Als dat spouwmes naast je zaagsnede zit houdt het na 15 cm gewoon op denk ik. Of je moet hem heel bruut erin forceren maar dan wil ik echt niet in de buurt staan :X
Exact, en daarom is het gevaarlijk mensen die niet weten dat het anders behoord aan te voelen en dus niet stoppen of je op deze manier kan zagen durf ik niet te zeggen, maar ik zou het maar niet proberen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Het spouwmes (wat jij geleider noemt) moet achter het zaagblad zitten, dit is naast het zaagblad. het spouwmes zorgt ervoor dat als door kracht(en in het hout) je zaagsnede dichtklemt het spouwmes de klemming opvangt ipv je zaagblad, waardoor de kans op kickback veel kleiner wordt. Doe jezelf een lol en lees daar wel even over in, scheelt je gevaarlijke acties.
Spouwmes, dat woord zocht ik. Ik zal wat info opzoeken over kickback.

Het zaagblad zit goed gemonteerd (had ik vooraf ook gecontroleerd, ik had de rest beter ook kunnen bekijken...). De as heeft twee afgevlakte zijdes waar deze adapter overheen geschoven zit, totdat deze niet verder kan. Het zaagblad kan hier ook niet anders op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf_Bq_SoMQD7VTzKBxfSrxOpbeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHbUNVUuiUIT7nyhrjE7XiWd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaoK3MJztWw9TwYQSNaV7HgnrSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjKCRcWmydiFq6N9jqHUkwDh.jpg?f=fotoalbum_large

Hij gaat terug voor reparatie. Helaas al in oktober gekocht en niet eerder geprobeerd, dus gewoon terugsturen kan niet meer.
Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Inderdaad langs een geleider een plaat geprobeerd te zagen en na ongeveer 15cm ging het niet verder.

[ Voor 11% gewijzigd door Melvin15397 op 22-02-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Okay ja als je dat hebt uitgelopen is het product gewoon niet werkend. Slechte QA.

Btw: je kunt je splinterstrip laten zitten omdat de zaag nu te ver van de rail afzaagt. Een beter uitgevoerd exemplaar zal een nieuwe rand zagen.

[ Voor 47% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Laatst online: 21:50
Ik heb gisteren mijn nieuwe Makita DGA513ZJ haakse slijper voor het eerst gebruikt. Met een doorslijpschijf metaal een leiding bewerkt. Daarna wilde ik een andere slijpschijf monteren, maar krijg de sluitmoer met geen enkele mogelijkheid los. Er is zelfs een pinnetje van de sleutel gebroken.

Met mijn vorige slijper op netstroom dit nog nooit gehad. Iemand enig idee hoe ik hem los krijg? Met waterpomptang niet gelukt. Zit er aan te denken een nokkendop voor een slagschroefmachine te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je draait wel de goede kant in? Kan Engelse draad zijn ivm draairichting. Dan draai je je idd een ongeluk als je dat niet weet :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
The Eagle schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:00:
Je draait wel de goede kant in? Kan Engelse linkse draad zijn ivm draairichting. Dan draai je je idd een ongeluk als je dat niet weet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
mountaink schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:41:
Ik heb gisteren mijn nieuwe Makita DGA513ZJ haakse slijper voor het eerst gebruikt. Met een doorslijpschijf metaal een leiding bewerkt. Daarna wilde ik een andere slijpschijf monteren, maar krijg de sluitmoer met geen enkele mogelijkheid los. Er is zelfs een pinnetje van de sleutel gebroken.

Met mijn vorige slijper op netstroom dit nog nooit gehad. Iemand enig idee hoe ik hem los krijg? Met waterpomptang niet gelukt. Zit er aan te denken een nokkendop voor een slagschroefmachine te halen.
Met een drevel en hamer kan je de ring wel lostikken. Verzeker je dan wel eerst van de goede draairichting.
Gewoonlijk is losdraaien met de draairichting van de schijf mee.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 23-02-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Laatst online: 21:50
JukeboxBill schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Met een drevel en hamer kan je de ring wel lostikken. Verzeker je dan wel eerst van de goede draairichting.
Gewoonlijk is losdraaien met de draairichting van de schijf mee.
Uiteraard de juiste draairichting, schroefdraad los is met de schijf draairichting mee. Ga het vandaag nog eens met een nieuwe nokkensleutel proberen, anders toch de nokkenkop. Probleem is ook dat het vastzetten en daarna proberen te draaien niet heel handig gaat gezien de handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
mountaink schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Uiteraard de juiste draairichting, schroefdraad los is met de schijf draairichting mee. Ga het vandaag nog eens met een nieuwe nokkensleutel proberen, anders toch de nokkenkop. Probleem is ook dat het vastzetten en daarna proberen te draaien niet heel handig gaat gezien de handelingen.
Met een (grote) waterpomptang wil het ook wel is lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mocht je 'm nog niet gekocht hebben, balk is te monteren/demonteren zonder veel moeite.
Hier een foto van de mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJF98EygHo3eSVnmtf82PwUVLQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/puyPhmIfYzzoedHmGLrvfdnr.png?f=fotoalbum_large

Check ook even de LPG bij bijv. de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p...up-go-11-treden/10111564/ zo heb ik 'm destijds ook gehaald :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Zo heb ik ooit eens een klapper gehad met mijn 1100W Metabo haakse slijper (top ding).
Het schijfje liep vast en klapte uit elkaar.
Uiteindelijk de kop van de haakse slijper in de bankschroef vast gezet en met een koudbeitel in een gat van de sluitring los geslagen.
De machine was verder nog functioneel gelukkig :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Ik wil een accuboormachine aanschaffen, maar twijfel tussen de aanschaf van een schroefboormachine of klopboormachine. Concreet gaat het om deze twee modellen van Dewalt:

Klopboor uitvoering: DeWalt DCD709D2T-QW
Schroefboor uitvoering: DeWalt DCD708D2T-QW

We hebben in huis veel betonnen muren, hiervoor hebben we al een boorhamer. We hebben een klopboormachine met netsnoer, en willen graag een goed apparaat kopen om vooral mee te schroeven maar af en toe ook te kunnen boren in de niet-betonnen muren en in hout.

Dan kom je op een klopboor uit, alleen weet ik niet of er voor het schroefwerk ook nadelen zitten aan het gebruik een klopboormachine. Werkt het even prettig? Kan je dan ook last hebben van zwabberen van de boorkop? Of valt dat in de praktijk wel mee?
Gewicht van bovenstaande modellen is bijna gelijk zag ik. Misschien voldoet voor zo'n schroefboor de 12 volt versie ook wel, scheelt nog 200 gram in gewicht.

Dan nog de vraag of je met beide type apparaten ook rustig een een schroef ergens in kan draaien. Of gaat het gelijk met een flinke kracht? Ik meen dat dat regelbaar is met de knop bij de boorkop? Misschien suffige vraag hoor maar ik ben er niet zo in thuis ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

musicfreak schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:08:
Ik wil een accuboormachine, maar twijfel tussen de aanschaf van een schroefboormachine of klopboormachine. Concreet gaat het om deze twee modellen van Dewalt:

We hebben in huis veel betonnen muren, hiervoor hebben we al een boorhamer. We hebben een klopboormachine met netsnoer, en willen graag een goed apparaat kopen om vooral mee te schroeven maar af en toe ook te kunnen boren in de niet-betonnen muren en in hout.

Zijn er voor het schroefwerk nadelen aan het gebruik een klopboormachine? Werkt het even prettig? Kan je dan ook last hebben van zwabberen van de boorkop? Of valt dat in de praktijk wel mee?
Gewicht van bovenstaande modellen is bijna gelijk zag ik. Misschien voldoet voor zo'n schroefboor de 12 volt versie ook wel, scheelt nog 200 gram in gewicht.

Dan nog de vraag: of je met beide type apparaten ook rustig een een schroef ergens indraaien? Of gaat het gelijk met een flinke kracht? Ik meen dat dat regelbaar is met de knop bij de boorkop? Misschien suffige vraag hoor maar ik ben er niet zo in thuis ;).
Als je alleen wilt schroeven pak je een schroefboor en niet de klopboor, sommige stenen kom je met een schroefboor overigens niet doorheen en heb je wel een klopstand nodig. Maar ik vind klopboren (non SDS+) sowieso waardeloos omdat die de machine laten kloppen en niet de boor waardoor je machine veel meer slijt. Als je er doorheen komt met de schroefboor zit je prima, als je klop nodig hebt (bij harde muren) pak je een SDS+ machine.

Kijkend naar die schroefboor: https://www.dewalt.nl/pro...pact-drill-driver-2-x-2ah "Instelbaar koppelmechanisme met 15 standen voor uniforme resultaten en optimale precisie bij het schroeven" ;) je kunt er prima mee schroeven. Voordat je op de bestellenknop drukt wacht nog even, ik reageer puur vanuit mijn ervaring en die is ook zeker niet heilig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Hmmm ja dat dat zou je denken inderdaad met die tekst. Bij de klopboor DCD709L2T staat deze tekst inderdaad niet maar de tekst daar is sowieso wat summier echter bij voorganger (?) DCD796D2 die hier wel vaker besproken is staat:
'Instelbaar koppelmechanisme met 15 standen voor consistent schroefwerk in verschillende materialen'

Nu klinkt optimale precisie beter dan consistent schroefwerk, maar ik kon er niet helemaal de conclusie uit trekken dat een klopboor een no-go is voor netjes schroeven.

En het ding is dus dat ik niet alleen wil schroeven maar soms ook wil boren in de niet betonnen muren van ons huis. Vandaar dat ik dus op de klopboor kwam, die op sommige sites ook klop/schroefboor wordt genoemd.
Maar goed, dan moeten beiden (schroeven en boren) wel een beetje lekker werken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@musicfreak De klopfunctie van die lichte accuboren stelt niets voor. Daar hoef je hem niet voor te kopen.
Dat in de specs 13 mm in steen staat, is omdat er een boor van 13 mm in past. Maar die krijg je echt niet in een keer in een stenen muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Helder. Blijft de vraag nog staan of deze Dewalt klopboor ook minder goed schroeft dan de schroefboor.

Als dat niet uitmaakt dan haal ik de klopboor hier bij Toolstation, die hebben ze op voorraad. De DCD708D2T schroefboor hebben ze niet (kan ik wel online bestellen natuurlijk), wel hebben ze de DCD777M2T met 4Mah accu maar dat is weer zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
musicfreak schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:18:
Helder. Blijft de vraag nog staan of deze Dewalt klopboor ook minder goed schroeft dan de schroefboor.

Als dat niet uitmaakt dan haal ik de klopboor hier bij Toolstation, die hebben ze op voorraad. De DCD708D2T schroefboor hebben ze niet (kan ik wel online bestellen natuurlijk), wel hebben ze de DCD777M2T met 4Mah accu maar dat is weer zwaarder.
Wat schroeven betreft zijn ze identiek: 15 standen, 65 Nm koppel, 0-450/0-1650 RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ja qua specs zijn ze gelijk maar meer in algemeenheid kan een klopboor even goed schroeven als een schroefboor, dat bedoelde ik 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
musicfreak schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:39:
Ja qua specs zijn ze gelijk maar meer in algemeenheid kan een klopboor even goed schroeven als een schroefboor, dat bedoelde ik 🙂
De specs die ik noemde, zijn van belang bij schroeven.
De klopfunctie van de klopboormachine wordt uitgeschakeld bij het schroeven en dan is het gewoon een schroefmachine.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:52
[...]

Als er eenmaal spanning op staat kun je de vergrendeling meestal wel loslaten toch?
Ik heb sinds enige tijd zo'n snelspanmoer op mijn slijpschijven: ideaal. Nooit meer gekloot met die sleutels maar gewoon zonder gereedschap snel even een slijpschijf wisselen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Bobmeister schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:40:
[...]

Als er eenmaal spanning op staat kun je de vergrendeling meestal wel loslaten toch?
Ik heb sinds enige tijd zo'n snelspanmoer op mijn slijpschijven: ideaal. Nooit meer gekloot met die sleutels maar gewoon zonder gereedschap snel even een slijpschijf wisselen. 8)
Ik heb nog nooit de sleutel gebruikt om schijven vast te zetten, altijd even aan het schijfje trekken is voldoende.
Wel eenmaal om proberen te lossen omdat ie vast was geslagen en gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
musicfreak schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:18:

Mijn ervaring met gelijksoortige Bosch blauw machines is dat ze even goed schroeven, maar degene met klopfunctie is zo'n 1,5cm langer (vanwege het klopmechanisme). Waarschijnlijk ook iets zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
Even uit het blote hoofd: Was het niet ook zo dat een klopfunctie eigenlijk altijd wel samen ging met meer speling?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

trabant schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:27:
Even uit het blote hoofd: Was het niet ook zo dat een klopfunctie eigenlijk altijd wel samen ging met meer speling?
Veel klopboormachines hebben meer speling op de kop ja, er zit bij mijn 2 makita machines ook wel wat verschil.

DDF484...geen speling
DHP484...ietsje speling (klopboor)..maar ik heb filmpjes van ergere voorbeelden gezien

als je 8mm in hout boort voor je schutting buiten hoef je daar niet over te denken, ik merk het vooral dat het wat irritant is met kleinere diameters boortjes en ook als het materiaal waarin je boort harder is, bijv. kunststof of staal.

ik ben in de regel pietluttig precies en pak dus meestal de DDF als ik de klopfunctie niet nodig heb.

Ik heb de DHP er extra bij genomen als 2de boormachine om niet constant te hoeven bitjes/boortjes wisselen en met de klopfunctie kan ik de grote zware Boschhammer in de kist laten als ik een keer in de bakstenen moet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier moet je maar 1 ding mee doen en dat bij de dichtsbijzijnde LIDL dat ding over de balie flikkeren en je geld terugkrijgen.

Niet openmaken en niet mee gaan lopen kloten, hooguit met een nieuwe naar huis gaan om het nog een kans te geven.

edit, ik had verder moeten lezen, je hebt hem al weggestuurd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 24-02-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dratsabylgu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 17:12
Ik wil een accuboormachine aanschaffen, maar twijfel tussen de aanschaf van een schroefboormachine of klopboormachine.
Ik zou deze set kopen: DeWALT DCK2062P2T-QW combopack
Dat is een boormachine en impact driver combo set incl lader en 2 stuks 5Ah accu's.
Met die 2 stuks 5Ah accu's heb je altijd voldoende power voor een hele dag klussen.
Als je nog een DeWalt machine erbij wilt hebben kan je voortaan alleen de machine kopen.

Voor veel schroefwerk is een impact driver ideaal het is mijn meest gebruikte machine want even een gaatje boren gaat er ook prima mee. Wel een setje boren met de juiste opname erbij kopen.

De boormachine gebruik ik vooral als ik met 2 machines tegelijk wil werken dus de impact driver voor het schroeven en de boormachine voor het (voor)boren.
En natuurlijk voor boren die niet in een impact driver passen zoals b.v. een gatenzaag.

Boren in harde steen en beton altijd met je boorhamer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Laatst online: 11:43
Dratsabylgu schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Ik zou deze set kopen: DeWALT DCK2062P2T-QW combopack
Dat is een boormachine en impact driver combo set incl lader en 2 stuks 5Ah accu's.
Met die 2 stuks 5Ah accu's heb je altijd voldoende power voor een hele dag klussen.
Als je nog een DeWalt machine erbij wilt hebben kan je voortaan alleen de machine kopen.

Voor veel schroefwerk is een impact driver ideaal het is mijn meest gebruikte machine want even een gaatje boren gaat er ook prima mee. Wel een setje boren met de juiste opname erbij kopen.

De boormachine gebruik ik vooral als ik met 2 machines tegelijk wil werken dus de impact driver voor het schroeven en de boormachine voor het (voor)boren.
En natuurlijk voor boren die niet in een impact driver passen zoals b.v. een gatenzaag.

Boren in harde steen en beton altijd met je boorhamer doen.
Deze set heb ik ook, super blij mee! Ik heb hem toen gekocht in een koop + krijg actie. Ik kreeg er nog een heggeschaar op accu bij.

Verder intussen ecosysteem flink uitgebreid met diverse andere machines en accus vanuit koop + krijg een accu actie. _/-\o_

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dratsabylgu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 17:12
Ja als je iets van DeWalt koopt altijd goed opletten of er acties zijn.
Die hebben ze best vaak en mijn favoriete actie is de gratis accu bij een aankoop.
Gratis machines heb ik meestal niet veel aan omdat ik al veel machines heb.
Maar toen ze de Powerstack accu introduceerden had je een actie van een gratis Powerstack bij bijna alle losse machines. Dus toen heb ik alle machines die ik nog wilde hebben maar gekocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe Bosch POF 1200 AE bovenfrees gebruikt.
Ik heb nog nooit een frees eerder gekocht of gebruikt.
Mijn eerste project....
Een oudere Ikea Besta kast met lades wil ik voorzien van nieuwe ladefrontjes.
Echter mijn oude lades hebben een hardboard bodem die een beetje uitsteekt en in een gleuf in het frontje terecht komt
De huidige generatie frontjes heeft geen gleuf.
Dus... met een 4mm frees een gleuf in het nieuwe frontje gemaakt.
Dit gaat echt heel soepel met deze frees.
Erg tevreden met het resultaat en met de machine.
Nu ik eenmaal een frees heb, kan ik hem vaker inzetten voor mijn diverse DIY projecten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

GarBaGe schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:56:
Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe Bosch POF 1200 AE bovenfrees gebruikt.
Ik heb nog nooit een frees eerder gekocht of gebruikt.
Mijn eerste project....
Een oudere Ikea Besta kast met lades wil ik voorzien van nieuwe ladefrontjes.
Echter mijn oude lades hebben een hardboard bodem die een beetje uitsteekt en in een gleuf in het frontje terecht komt
De huidige generatie frontjes heeft geen gleuf.
Dus... met een 4mm frees een gleuf in het nieuwe frontje gemaakt.
Dit gaat echt heel soepel met deze frees.
Erg tevreden met het resultaat en met de machine.
Nu ik eenmaal een frees heb, kan ik hem vaker inzetten voor mijn diverse DIY projecten...
leuk om te lezen, geniet ervan!

Bij mij thuis is de bovenfrees (de lichte) het meest veelzijdige stukje gereedschap. Voor veel klusjes heel handig, zeker als je genoeg mooie freesjes hebt straks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Ik wil een accuboormachine aanschaffen, maar twijfel tussen de aanschaf van een schroefboormachine of klopboormachine. Concreet gaat het om deze twee modellen van Dewalt:

Dan kom je op een klopboor uit, alleen weet ik niet of er voor het schroefwerk ook nadelen zitten aan het gebruik een klopboormachine. Werkt het even prettig? Kan je dan ook last hebben van zwabberen van de boorkop? Of valt dat in de praktijk wel mee?

Dan nog de vraag of je met beide type apparaten ook rustig een een schroef ergens in kan draaien. Of gaat het gelijk met een flinke kracht? Ik meen dat dat regelbaar is met de knop bij de boorkop? Misschien suffige vraag hoor maar ik ben er niet zo in thuis ;).
Klopboormachine heb je niets aan, die klop functie is weer zo typisch net-niet vergeleken met een boorhamer Je geeft al aan dat je een boorhamer hebt. Koop een schroefboormachine in het accusysteem dat je al hebt (zo niet -> TXS/CXS 18). Veel lichter qua gewicht wat je altijd merkt met het werken.

Let er ook op dat je kwaliteitsbits koopt, ergo PB Swiss, of in het uiterste geval Wera. Nooit aanrommelen met die dertien in een dozijn rotbitjes die je na twee keer weggooit van de standaardmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zaphara schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Klopboormachine heb je niets aan, die klop functie is weer zo typisch net-niet vergeleken met een boorhamer Je geeft al aan dat je een boorhamer hebt. Koop een schroefboormachine in het accusysteem dat je al hebt (zo niet -> TXS/CXS 18). Veel lichter qua gewicht wat je altijd merkt met het werken.
Fijne machines. Doseren voor mijn gevoel ook beter dan andere merken.
Let er ook op dat je kwaliteitsbits koopt, ergo PB Swiss, of in het uiterste geval Wera. Nooit aanrommelen met die dertien in een dozijn rotbitjes die je na twee keer weggooit van de standaardmerken.
die gouden bitjes van wera zijn ook wel okay. Bauhaus verkoopt ze oa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Heeft er iemand ervaring met de 4-snijder SDS+ boren van Labor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
elektriekert schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:54:
Heeft er iemand ervaring met de 4-snijder SDS+ boren van Labor?
Niet met de boren, wel met gatzagen van Labor. Ik vind dat prima middenmoter gatzagen. Heel bruikbaar voor mij thuis, voor incidenteel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:51
Boudewijn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:18:
[...]
leuk om te lezen, geniet ervan!

Bij mij thuis is de bovenfrees (de lichte) het meest veelzijdige stukje gereedschap. Voor veel klusjes heel handig, zeker als je genoeg mooie freesjes hebt straks.
wordt tijd dat Festool met een accu bovenfrees komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:21
trabant schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Als je maar genoeg inzoomt, zie je dat wat de onderste popnagels lijken een sleuf/kruiskop hebben. Dus het moet kunnen. Hoe die ladder vervolgens staat zonder die balk is een ander verhaal. Wellicht dat je een reserve exemplaar nodig hebt en dat voor kelderdoorgangebruik inkort.
dragonhaertt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:03:
[...]

https://altrex.com/nl_NL/...teitsbalk-ladder-monteren
Hier staat een handleiding over hoe je de stabiliteitsbalk monteert van een ander model.
Misschien kan je het juiste model ook op de website vinden.
JukeboxBill schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Aangezien je bij Altrex die balk ook kan kopen als los onderdeel is die i.i.g. vervangbaar.
Kan zijn dat je de popnagels moet uitboren. Als de balk weer terug er op moet, met lange bouten en borgmoeren vastmaken.
Misschien een beetje "bemoederend" maar denk er om dat je iets van antislip onder de bomen doet.

In de gebruiksaanwijzing is nog dit te vinden:

[...]

Balk wordt ws. los bijgeleverd.
True schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Mocht je 'm nog niet gekocht hebben, balk is te monteren/demonteren zonder veel moeite.
Hier een foto van de mijne:
[Afbeelding]

Check ook even de LPG bij bijv. de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p...up-go-11-treden/10111564/ zo heb ik 'm destijds ook gehaald :)
Dank nog allemaal voor het meedenken en de foto! Ik heb de Altrex inmiddels in huis en hij voldoet uitstekend - inderdaad met losse balk. Antislipmat wordt aan gedacht, die fout heb ik al eens gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

akatar schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:13:
[...]

wordt tijd dat Festool met een accu bovenfrees komt :)
Ik ben iemand die best wel festool koopt, maar een bovenfrees op accu zie ik weer niet zitten.
Mijn of1010 (de lichte bovenfrees) heeft een vermogen 1kW en wordt altijd met stofzuiger gebruikt. Los van het vermogen is het nu een vrij compacte machine, met accu vraag ik me af wat de balans doet.

Heb ook niet echt behoefte om hem met 1 handje te gebruiken terwijl ik op een keukentrapje sta oid (of in de tuin), dat is namelijk het moment waarop ik accu's fijn vind.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 26-02-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Heeft iemand hier ervaring met de Milwaukee M12 kitspuit? Ik moet heel wat meters gaan kitten, dus twijfel even of ik voor de M12 of voor de Makita DCG180 moet gaan.

De Makita heb ik vaker gezien in mijn omgeving, de M12 eigenlijk niet. Aangezien een kitspuit een kitspuit is ben ik even benieuwd naar hoe fragiel de stang is, die ziet er op reviews namelijk uit alsof hij van papier mache is. Gezien het gewicht lijkt mij de M12 fijner werken, qua prijs hoef je het niet te laten in ieder geval.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@KillaZ Hoeveel is "heel wat meters"?

De kitter die wij af en toe vragen om eea te kitten, doet eigenlijk alles met de hand (met zo'n Zwaluw pistool van €100). Pas als die een complete nieuwbouwwijk moet kitten, pakt'ie een kitpistool op luchtdruk. Werkt volgens hem beter gecontroleerd dan op accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Raymond schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:33:
@KillaZ Hoeveel is "heel wat meters"?

De kitter die wij af en toe vragen om eea te kitten, doet eigenlijk alles met de hand (met zo'n Zwaluw pistool van €100). Pas als die een complete nieuwbouwwijk moet kitten, pakt'ie een kitpistool op luchtdruk. Werkt volgens hem beter gecontroleerd dan op accu.
Ja prima, maar ik stuur geen facturen om te kitten :+

Ik heb ook een Zwaluw kitpistool en dat werkt allemaal leuk en aardig maar ga een combi van high-tack, siliconen en acryl gebruiken. Dan is een kitpistool wel fijn. De financien zijn er, dus mijn vraag is meer wat de beste koop tussen die 2 is, niet of ik er wel 1 nodig heb :*)

K to the KillaZ

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond
KillaZ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:46:
De financien zijn er, dus mijn vraag is meer wat de beste koop tussen die 2 is, niet of ik er wel 1 nodig heb :*)
Ach, het was meer een soort waarschuwing tegen gear-acquisition-syndrome :)
Beetje zonde om een apparaat van 300eur te kopen om erachter te komen dat de tool die je al hebt liggen toch fijner werkt.

Been there, done that. Wie niet, in dit topic :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-10 13:23
[...]

Ik heb ook een Zwaluw kitpistool en dat werkt allemaal leuk en aardig maar ga een combi van high-tack, siliconen en acryl gebruiken. Dan is een kitpistool wel fijn. De financien zijn er, dus mijn vraag is meer wat de beste koop tussen die 2 is, niet of ik er wel 1 nodig heb :*)
Volgende keer toch Festool zaag aanschaffen. Dan hoef je niet zoveel met kit te verbloemen *O*

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Ik ben met de makita erg blij, er is een keer een bus beglazingskit open geknapt aan de onderkant in mijn makita kitspuit en dat was wel een drama om te reinigen. Helaas heb ik de M12 ook nooit vast gehad.
Pagina: 1 ... 240 ... 264 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).