Waarom zaag je niet een van de twee die je al hebt niet in twee stukken? Als je eentje dan 100 cm maakt dan zit je samen met de andere 150cm rail op 250 cm zodat je een hele plaat kunt zagen.DBBMAX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:30:
Voor mijn invalzaag heb ik 2 rails van 1.5 meter. Nu merk ik dat een rail van 150cm voor de meeste werkzaamheden te lang en te onhandig is. Daarom zit ik eraan te denken om een rail van 150cm erbij te kopen en deze in 2 stukken te zagen.
Nu is mijn vraag: in welke 2 maten zou ik deze zagen? eentje van 80 cm en eentje van 70 cm? of eentje van 100 en eentje van 50 cm?
Van klussen krijg je grijze haren
De Karcher WD3 heeft een vrij gangbare maat van 35 mm voor heel veel merken huishoud stofzuigers, dus ruime keus aan zuigmonden.Christiano007 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:06:
Ik ben op zoek naar een nat en droog zuiger die ook als tapijtreiniger kan dienen.
Kun je op op bijv. een Karcher WD3 of een parkside een willekeurig mondstuk erop zetten die je voor stoelen e.d. kunt gebruiken om deze droog te zuigen? Of zijn al die slangen anders kwa formaat? Een slangetje om schoonmaakmiddel te spuiten hoeft van mij niet, want ik spuit het wel met een andere spuit in. Gaat mij meer om het extracten
Parkside maat mag je zelf opzoeken.
En anders is er altijd nog duct tape
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Dan zou ik toch liever die 2e op 150cm houden, 250cm op een 250cm plaat moet je in gaan vallen terwijl de zaag niet volledig op de rail rust. Het kan, maar fijn werken is anders. Idealiter heb je een 20cm over aan beide zijdes om makkelijker te kunnen beginnen en dat je zeker weet dat je de hele plaat door bent op het einde.fenrir schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:41:
Waarom zaag je niet een van de twee die je al hebt niet in twee stukken? Als je eentje dan 100 cm maakt dan zit je samen met de andere 150cm rail op 250 cm zodat je een hele plaat kunt zagen.
Heb zelf deze: https://www.kaercher.com/...nature-line-10811900.htmlChristiano007 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:06:
Ik ben op zoek naar een nat en droog zuiger die ook als tapijtreiniger kan dienen.
Kun je op op bijv. een Karcher WD3 of een parkside een willekeurig mondstuk erop zetten die je voor stoelen e.d. kunt gebruiken om deze droog te zuigen? Of zijn al die slangen anders kwa formaat? Een slangetje om schoonmaakmiddel te spuiten hoeft van mij niet, want ik spuit het wel met een andere spuit in. Gaat mij meer om het extracten
Werkt echt prima.
Ik wil graag de mogelijkheid behouden om 3 meter te kunnen zagen. Het komt af en toe sporadisch nog wel voor dat dat het geval isfenrir schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:41:
[...]
Waarom zaag je niet een van de twee die je al hebt niet in twee stukken? Als je eentje dan 100 cm maakt dan zit je samen met de andere 150cm rail op 250 cm zodat je een hele plaat kunt zagen.
Op zich kun je geen 3 meter zagen met 2 geleiders van 1.50 per stukDBBMAX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Ik wil graag de mogelijkheid behouden om 3 meter te kunnen zagen. Het komt af en toe sporadisch nog wel voor dat dat het geval is
Je kunt op zich prima met koppelstukken werken. Als je netjes zaagt en wat liefde besteedt aan je geleiders gaat dat best okay.
Daar is Bosch/Mafell wel echt superieur aan Festool/Makita, zowel de beschermstrips aan het einde van de rail, als het koppelstuk zelf.
[ Voor 39% gewijzigd door Boudewijn op 07-02-2025 16:35 ]
Het is jouw geld, maar heb je dan niet genoeg aan een tweede koppelstuk om van 3 delen weer een lange geleiding te maken van in totaal 3 meter? Of je nu twee delen koppelt tot 3 meter of drie delen voor een enkele keer, maakt dat uit?DBBMAX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Ik wil graag de mogelijkheid behouden om 3 meter te kunnen zagen. Het komt af en toe sporadisch nog wel voor dat dat het geval is
De suggestie is alleen maar zodat je niet een 3e rail hoeft te kopen en je geld aan iets anders uit kunt geven.
Van klussen krijg je grijze haren
Update:replica17 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:20:
Vandaag begaf mijn Nilfisk Multi II 30 T het ineens tijdens het werken met mijn invalzaag. Een harde knal, een poffend geluid, flinke brandlucht en rook—einde klus. Het ding is nog geen paar weken in gebruik en wordt netjes volgens de voorschriften gebruikt, maar toch is het al stuk. Hij valt nog binnen de garantie, maar het is flink balen dat zo’n apparaat zo snel de geest geeft.
Zonder stofzuiger zitten midden in een renovatie is gewoon onhandig, en huren kost al snel €40 per dag. Mijn aanpak is meestal: eerst een betaalbare optie proberen, en als dat niks blijkt, investeren in iets degelijks. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een betere vervanger en kwam ik de Makita VC4210M tegen, rond de €600. Of dit overkill?
Heb bij de Lidl in Duitsland de PARKSIDE PERFORMANCE PPWD30 B2 voor 200 euro gekocht.
Tot nu toe dik tevreden. Kijken hoe deze zich op de lange termijn zal houden. 😎
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Kijk vooral ook hier eens https://youtool.de/epages...60-469b-9d8e-7af47a46af8a Voor deze prijzen zou ik niet gaan koppelen of zagen.henkie196 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:35:
[...]
Dan zou ik toch liever die 2e op 150cm houden, 250cm op een 250cm plaat moet je in gaan vallen terwijl de zaag niet volledig op de rail rust. Het kan, maar fijn werken is anders. Idealiter heb je een 20cm over aan beide zijdes om makkelijker te kunnen beginnen en dat je zeker weet dat je de hele plaat door bent op het einde.
Ik heb laatst exact hetzelfde gedaan, ben voor 90 om 60cm gegaan.DBBMAX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:30:
Voor mijn invalzaag heb ik 2 rails van 1.5 meter. Nu merk ik dat een rail van 150cm voor de meeste werkzaamheden te lang en te onhandig is. Daarom zit ik eraan te denken om een rail van 150cm erbij te kopen en deze in 2 stukken te zagen.
Nu is mijn vraag: in welke 2 maten zou ik deze zagen? eentje van 80 cm en eentje van 70 cm? of eentje van 100 en eentje van 50 cm?
90 is perfect voor kortere stukken waar 150 overkill is. Het lijkt moeilijk doen om het moeilijk doen, maar na tig keer de wand aantikken bij het pakken van je lineaal is 90 echt een verademing.
60 is in combinatie met een haakse aanslag ideaal voor afkorten en je kan de achterkant precies gebruiken voor het dwars snijden van gipsplaten.
[ Voor 8% gewijzigd door monkey7 op 07-02-2025 22:06 ]
Op zich wel, maar 74 euro verzending voor een 300cm lineaal, dan is een Makita lineaal hier in NL helaas goedkoper....Fuel_80 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:02:
[...]
Kijk vooral ook hier eens https://youtool.de/epages...60-469b-9d8e-7af47a46af8a Voor deze prijzen zou ik niet gaan koppelen of zagen.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Ah oke, dat wist ik niet. Had ze zelf vergeleken met de linialen van Festool, maar die zijn gelijk aan de Makita natuurlijkAsteroid9 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:53:
[...]
Op zich wel, maar 74 euro verzending voor een 300cm lineaal, dan is een Makita lineaal hier in NL helaas goedkoper....

Ik heb bladen gehaald bij ecotools, werkt super en gaan lanegr mee dan ik dacht. Maar hardhout met een multitool?CarbonCopy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:13:
Voor mijn Makita DTM52 zoek ik een mooie set met Starlock zaagbladen die de meeste hout (vuren, hard hout, laminaat) soorten ten lijf kunnen. Zijn Bosch bladen bijvoorbeeld beter dan die van Makita of is het allemaal één pot nat?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja daarna blaadje afschrijven. Laminaat is tien keer ergerNo Hands schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb bladen gehaald bij ecotools, werkt super en gaan lanegr mee dan ik dacht. Maar hardhout met een multitool?
Bedankt voor de tip, ik wist niet dat ze voortaan ook starlock bladen verkopen!No Hands schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb bladen gehaald bij ecotools, werkt super en gaan lanegr mee dan ik dacht. Maar hardhout met een multitool?
Ik wil een gereedschapswagen kopen met het idee van een grote investering zodat ik er in principe de rest van mijn leven mee kan doen. Zelf zat ik te denken aan gevulde kar van Facom of Hazet.
Maar tangen heb ik eigenlijk liever van Knipex en schroevendraaiers van Wera of Wiha. Of is het toch handig om 1 volledige kar te pakken van hetzelfde merk. Hoe denken jullie hierover?
Geen kar kopen. Gewoon goed gereedschap wat je nodig hebt (niet onnodig, niet onbezonnen) wat je gedurende de jaren aanvult met goed gereedschap wat je dan nodig hebt. Netjes opbergen in de juiste bakken/koffers/whatever.-_- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:49:
Even uit nieuwsgierigheid een vraagje.
Ik wil een gereedschapswagen kopen met het idee van een grote investering zodat ik er in principe de rest van mijn leven mee kan doen. Zelf zat ik te denken aan gevulde kar van Facom of Hazet.
Maar tangen heb ik eigenlijk liever van Knipex en schroevendraaiers van Wera of Wiha. Of is het toch handig om 1 volledige kar te pakken van hetzelfde merk. Hoe denken jullie hierover?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik ben heel blij met mijn SW-Stahl kar met 9 lades, waarin gaandeweg de mikado aan losse drop&forget meuk is vervangen door mijn selectie in inlays of gewoon opengeklapte blikken doppendoosjes, zodat ik het deksel ook als vak kan gebruiken.-_- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:49:
(...)
Ik wil een gereedschapswagen kopen met het idee van een grote investering zodat ik er in principe de rest van mijn leven mee kan doen.(...)
Al had ik alles net zo goed in een Lista-ladenkast kunnen doen, want die kar is in al die jaren nooit van zijn plaats gekomen.
Daarbij: je noemt Hazet en dat is prachtig spul, maar het is verdorie nog duurder dan Stahlwille.
Wera en Wiha bieden zover ik weet geen inlays voor hun schroevendraaiers: ze gaan er bij hun setjes van uit dat je de schroevendraaiers ergens boven de werkbank in een rekje hangt.
[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 09-02-2025 09:41 ]
KPN is een drieletterwoord
Ik heb ook ooit eens een kar gekocht, leeg dan wel. Ding is nooit van zijn plek geweest.-_- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:49:
Een volle kar zit te veel zooi in die je nooit gebruikt. Daar betaal je wel dik geld voor, zeker bij Facom of Hazet.
Zoek en lege kar of ladekast en vul die met wat jij wel gebruikt, daar kun je selectief in zijn. Dan koop je dat los van Facom of Hazet.
Merk specifieke sterke punten kopen os wel fijn ja.-_- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:49:
@trabant je fotoalbum doet het niet
Sowieso zou je dan het meeste gereedschap moeten gebruiken (vaak vooral sleutel gereedschap). Je moet er ruimte voor hebben en vooral alleen in die ruimte klussen. Werk je veel aan de werkbank, dan zijn er betere oplossingen.
Ik heb r een van Gedore staan, op zich wel een mooie start van de verzameling, maar er zitten enkele imlays tussen die je voor het geld eigenlijk te weinig gebruikt in mijn geval.
Het meeste handgereedschap en de accutol zit hier gewoon in een open tas en twee stanley koffers.
Meeste gevulde gereedschap karren zijn op "auto sleutelen" gebaseerd.-_- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:49:
Ik heb een lege grote mobiele werkbank gekocht. Omdat ik mn gereedschap wat overzichtelijker wilde opbergen. Mobiel is meer er achter kunnen schoonmaken.
Veel met foam ingelegd gereedschap ziet er stoer uit maar is behoorlijk ruim uitgelegd.
Als je de faom er uit haalt hou je 50% ruimte over.
Ik weet niet waar je gereedschap behoefte ligt.
Doppenset, steeksleutels enzo of meer klussen in een breder gebruik.
Bij laatste koop elke keer een mooie set/ samenstelling als je iets nodig hebt, of aanbieding. En breid rustig je gereedschap uit.
Lades zijn wel fijn. Net als boven kastjes.
Gereedschap wand is leuk maar ook dat is best ruimte eisend .
Mijn setje:
:strip_exif()/f/image/sn3xvCezgd1jMKCC49xoExL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op de oude keuken...:)
[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 09-02-2025 15:51 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Geen problemen gehad met bestellen, woensdag rond 12:00 besteld, donderdag verzendbericht gekregen en zaterdag rond 12:00 was het pakket bij mij. Goed verpakt, precies geleverd wat ik besteld had. Dus wat mij betreft kan je er best bestellen.Boudewijn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:16:
[...]
Laat aub ook hier weten of het goed ging
Hail to the king baby!
Vooral dit, ja. Bij de garage op de hoek hebben ze van die imposante lange karren van zeker twee meter, maar als er een lade van opengaat lijkt het wel een bord nouvelle cuisine (= groot bord met drie kleine hapjes erop).copykat schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Meeste gevulde gereedschap karren zijn op "auto sleutelen" gebaseerd.
(...)
Veel met foam ingelegd gereedschap ziet er stoer uit maar is behoorlijk ruim uitgelegd.
Als je de foam er uit haalt hou je 50% ruimte over.
Al zal niet iedereen altijd in een bakje vol losse sleutels willen graven op zoek naar de kleinste die altijd onderin ligt of toch zoek is...
Zelf heb ik de sleutels in ABS-inlays, en blij toe want die luxe foam-inlays willen het gereedschap eigenlijk niet afstaan en elke keer dat je iets eruit zit te pielen moet je de neiging tot een stille verwensing onderdrukken...
Daarbij is ABS makkelijker schoon te houden dan foam.
Nog even over de kar zelf: alle waar is naar zijn geld; Loop voor de aardigheid eens een bouwmarkt in om je te overtuigen van de wiebeligheid en de mindere afwerking van goedkoop materiaal. Dan kun je beter een paar tientjes er bovenop doen voor een tweedehands merkkar.
Hou ook een regel over de belastbaarheid van zwenkwielen in het achterhoofd: die maximale belastbaarheid geldt bij stilstand. Als het rolt, is het maar de helft daarvan.
Goed overzichtelijk opbergen doe je met wandkasten (zoiets vol ) of met een ladeblok (wel of niet geïntegreerd met een werkbank).
Oh en Wera heeft het wel hoor en heel veel keuzes voorbeeld: https://products.wera.de/...lus__series_300_9710.html
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik ben toch blij dat ik toen al voor een degelijke wagen ben gegaan. Ik heb al mijn gereedschap op een vaste locatie liggen (al meer als 12 jaar) en grijp daardoor niet gauw mis. Ik heb hem gevuld met het gereedschap wat ik in de loop der jaren verzameld heb. Hier zit een mengelmoes in van Gedore, Carolus, Rahsol, Beta, Proxxon, Wiha, Knipex. Rodac etc. Allemaal goede merkspullen, maar gekocht wat ik op dat moment nodig had en van een merk waar ik vertrouwen in heb. Nooit spijt gehad van kwaliteitsgereedschap enkel van prul gereedschap.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
ik heb trouwens ook gratis magazijn kasten uit een fietsenwinkel die weg ging lijntjes uitzetten ogen en oren open houden en geen haast hebben. dan komen er heel veel goede deals langs.
Het meeste is al eerder genoemd, maar hoe heb je voor ogen het gereedschap te gaan gebruiken? Een gereedschapswagen is min of meer een semi-stationaire ladekast (met optioneel een werkbank). Met een behoorlijk ruime garage kan het in ieder geval semi-stationair zijn, met een gemiddelde garage heb je waarschijnlijk niet meer plek om er mee rond te rijden en dan is het een stationaire ladekast.-_- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:49:
Vooral handig als je op die locatie aan een auto of iets dergelijks wilt klussen. Als je het gereedschap ook elders wilt gebruiken, bv. in de tuin, op een slaapkamer, of op de zolder, heb je meer aan een gereedschapskoffer / kist. Of je moet het spul dat je denkt nodig te hebben in een emmer gooien ofzo, alhoewel je dan altijd nog een paar keer op en neer aan het lopen bent omdat je weer wat vergeten bent, in mijn ervaring.
Een gevulde kar, of een andere semi-complete set, is aantrekkelijk in dat er waarschijnlijk het meeste in zit dat je nodig gaat hebben, en het is alvast netjes opgeborgen. Het nadeel is dat je alles van een merk hebt, en dat is, zoals je zelf al aangeeft, niet altijd optimaal. Van de merken die ik ken, heb ik alleen bij Stahlwille het idee dat de sleutels, doppen, tangen, en de schroevendraaiers allemaal lekker werken. Hazet heb ik wat slechtere ervaringen met dingen buiten de doppen, daar zou ik geen complete kar van willen. Een ander nadeel is dat er toch altijd wat spul in zit dat je nooit gebruikt, en ander spul dat er niet in zit dat je wel nodig hebt. En waar laat je dat spul als de kar al vol zit?
En met alleen een gereedschapskar ben je er ook niet, want waar laat je de verbruiksgoederen en de elektrische gereedschappen, die ongetwijfeld niet allemaal ook nog in de kar zullen passen.
En inderdaad goed rondvragen, doe ook bij de tandarts gerust je mond eens open.
*Waarbij het ophalen op alleen die ene dag en plaats vaak nog de grootste horde is.
Even een verdere toelichting. Ik probeer het gereedschap ook enigszins compact te houden zodat ik het met de fiets mee kan nemen, dus als ik een accumachine voor meerdere toepassingen kan gebruiken is dat handig. Betreft het mengen is accu gereedschap een pré maar niet altijd per se nodig, in sommige gevallen kan ik ook een kuip in de kruiwagen gooien, maar het is fijn om een beetje flexibel te zijn. Ik heb natuurlijk wel gewoon een auto, maar die pak ik alleen als het moet. Ik woon in de stad, met de steeds strenger wordende milieuregels is het een groot voordeel om niet (volledig) van de auto afhankelijk te zijn.
Bedankt voor de tip! Even kijken of ik voor het verlopen van de Makita accu actie toch nog een boorhamer haal, die gaat sowieso nog voor andere klusjes van pas komen.Okasha schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:32:
[...]
Cement mengen doe ik nooit met de combiboor, maar altijd met combihamer. Die heeft lager toerental en draait dit zo weg. Voorheen altijd met de Bosch 2-28DFV (220v) en nu met de DHR243. Allebei fijne rustige machines hiervoor. Zelfde geldt eigenlijk voor gatenboor voor grotere gaten in steen trouwens, vind ik met de accuboormachines ook onrustig en gedoe, doe ik ook liefst met combihamer.
Maar als het een ladekast was/is die tegen een muur staat of onderdeel van een werkbank is, zou je dan niet blij zijn dat deze niet verrijdbaar is?Budha schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:21:
Ondanks dat mijn gereedschapswagen in een kleine schuur staat ben ik toch blij dat deze verrijdbaar is voor de paar keer dat ik erachter moest zijn.
Achter een werkbank/ladekast valt meestal niets, dus de noodzaak om erachter te zijn is ook zeer gering.
Ik kijk meer naar de functionele eis (gereedschapswagen) en waar deze wordt toegepast. Te kleine ruimte, sta in de weg en relatief heel duur, t.o.v. een niet verrijdbar object om mijn gereedschap in op te bergen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Maar nu even iets heel anders. Kreeg vanmorgen dit in de mail:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KkuyqC95bIhJJVgP8ItkEJe3.jpg?f=user_large)
Voor wie zou dat bedoeld zijn? Welke bouwvakker wil een roze boormachine of tuinman een roze grasmaaier?
Mijn inschatting is dat zelfs het gros van de vrouwen zulk stereotype gereedschap niet willen hebben.
En ook al zou ik het niet willen hebben of cadeau geven, ik vind het wel jammer dat de lader niet roze is.
Vind de kleur minder belangrijk als ik die prijzen zo zie.
Edit:
Ah je moet eerst de accuboormachine kopen dan krijg je dus korting op het andere
[ Voor 34% gewijzigd door procaliber op 11-02-2025 12:12 ]
Komt van Toolmax.procaliber schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:11:
@JukeboxBill Waar is dat?
Vind de kleur minder belangrijk als ik die prijzen zo zie.
Edit:
Ah je moet eerst de accuboormachine kopen dan krijg je dus korting op het andere
Alles op 12 V, alhoewel in de advertentie wordt de boor als 10,8 aangeboden en de rest 12V. Dus even opletten.
Maar de boor alleen is ook wel een gunstige aanbieding, maar ja, de kleur.
Het enige verschil tussen 10,8V en 12V accusystemen is het stickertje en de marketing. De eerste is de nominale spanning, de ander de maximale spanning van exact hetzelfde systeem.JukeboxBill schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:24:
[...]
...
Alles op 12 V, alhoewel in de advertentie wordt de boor als 10,8 aangeboden en de rest 12V. Dus even opletten.
...
Waarschijnlijk is die 10,8V versie en wat ouder model, toen de Volt-race nog niet begonnen was.
(Zelfde met 18V en 20V, exact hetzelfde.)
Ze doen het nu ook bij 36V. De ene zet het in de markt als 36V en de ander als 40V Max.BounceMeister schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:31:
[...]
Het enige verschil tussen 10,8V en 12V accusystemen is het stickertje en de marketing. De eerste is de nominale spanning, de ander de maximale spanning van exact hetzelfde systeem.
Waarschijnlijk is die 10,8V versie en wat ouder model, toen de Volt-race nog niet begonnen was.
(Zelfde met 18V en 20V, exact hetzelfde.)
Voor wat Bosch Professional 12V betreft, dat was vroeger gewoon 10,8V en is idd om marketingredenen aangepast.
Ja max 12v is het CXT systeem van Makita.JukeboxBill schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Komt van Toolmax.
Maar de boor alleen is ook wel een gunstige aanbieding, maar ja, de kleur.
Ik zoek daarvan een grastrimmer die gunstig geprijsd is
De instructies gaan (uiteraard) niet verder dan 'monteer de adapter eenvoudig op de machine'.
Maar het is mij een raadsel hoe ik dat ding vast zet? Kent iemand deze?
:strip_exif()/f/image/FLvVBkJGEpLOZsAx81mgYVfe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ken de verloop niet, maar moet je niet het zaagblad met de schroef op de verloop monteren en dan klik die zo in de starlock houder van je machine? Of is dat te makkelijk gedacht?remmuz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:00:
Ik dacht slim te zijn door voor een paar knikkers een adapter te kopen zodat ik (veel goedkopere) niet-Starlock gereedschap op mijn Starlock machine (Bosch GOP12v-28) kan gebruiken.
De instructies gaan (uiteraard) niet verder dan 'monteer de adapter eenvoudig op de machine'.
[Afbeelding]
Zo zou het moeten werken volgens de chinezen. Maar van vastklikken is dus geen sprake.Fuel_80 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:35:
[...]
Ik ken de verloop niet, maar moet je niet het zaagblad met de schroef op de verloop monteren en dan klik die zo in de starlock houder van je machine? Of is dat te makkelijk gedacht?
Het enige dat het verloopje dan op zijn plaats houd is een magneet. Dus dat blijft echt niet zitten.
Gewoon vastschroeven, zie ook de reviews.remmuz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:00:
Ik dacht slim te zijn door voor een paar knikkers een adapter te kopen zodat ik (veel goedkopere) niet-Starlock gereedschap op mijn Starlock machine (Bosch GOP12v-28) kan gebruiken.
[Afbeelding]
https://nl.aliexpress.com...Cquery_from%3A#nav-review
Zit daar standaard een starlock op met bout, dus zonder quick release? Want dan werkt het niet ben ik bang. Volgens mij werkend die starlock adapters alleen met starlock machines met quick release (Bosch, Fein, ....). Daarin zit in plaats van een bout een soort grijper die het zaagblad (of in jouw geval de adapter) vastgrijpt.remmuz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:00:
[Afbeelding]
Voorbeeld: https://images.app.goo.gl/pv1QyBuXRAi1NWot6
[ Voor 16% gewijzigd door Exigence op 11-02-2025 22:42 ]
Zo had ik als volwassen man lang geleden een roze Nintendo ds.Robertdj schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:01:
Doe mij maar roze gereedschap, het steekt lekker af en de kans is een stuk kleiner dat het (al dan niet perongeluk) meegeklauwd wordt.
Dat zal het zijn inderdaad! Jammer dat ze dat er niet even bij zetten.Exigence schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:32:
[...]
Zit daar standaard een starlock op met bout, dus zonder quick release? Want dan werkt het niet ben ik bang. Volgens mij werkend die starlock adapters alleen met starlock machines met quick release (Bosch, Fein, ....). Daarin zit in plaats van een bout een soort grijper die het zaagblad (of in jouw geval de adapter) vastgrijpt.
Voorbeeld: https://images.app.goo.gl/pv1QyBuXRAi1NWot6
Nee, dat gaat dus niet. De schroef die erbij zit is alleen om bladen vast te zetten op de adapter.motogp schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:12:
[...]
Gewoon vastschroeven, zie ook de reviews.
https://nl.aliexpress.com...Cquery_from%3A#nav-review
Je kunt niet 1 schroef gebruiken om zowel het blad als de adapter vast te zetten.
Dat is zuur, dan heb je alleen de nadelen van starlock (de kosten van de zaagjes...) en niet de voordelen (snelle montage en verzetten van de zaagjes). Wist niet dat bosch ook een tussen variant heeft geleverd.remmuz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:32:
[...]
Dat zal het zijn inderdaad! Jammer dat ze dat er niet even bij zetten.
Edit.... Misschien kan je het gat in de verloop doorboren en met een langere schroef alsnog de verloop gebruiken. Op eigen risico natuurlijk

[ Voor 15% gewijzigd door Fuel_80 op 12-02-2025 08:55 ]
Ja, de 12V versie is (helaas) samen met Makita een uitzondering. Hierbij heb je inderdaad, zoals je al noemde, wel de nadelen en niet de voordelen.Fuel_80 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:01:
[...]
Dat is zuur, dan heb je alleen de nadelen van starlock (de kosten van de zaagjes...) en niet de voordelen (snelle montage en verzetten van de zaagjes). Wist niet dat bosch ook een tussen variant heeft geleverd
Mijn voortuin is zo'n 6x 8 meter en mijn achtertuin ook, op meer plekken zal ik hem waarschijnlijk niet gebruiken. Nu is mijn oog gevallen op de uitvoering: Makita DUB184Z 18 V Bladblazer. Werkt op één accu, prijs is niet absurd hoog en is volgens mij een prima ding, maar ik zie in dit topic er maar weinig (lees geen) ervaringen over. Zijn er mensen die ervaringen hebben met een Makita Accu bladblazer, voor niet al teveel geld.
Ik heb er een met 2 accu’s op marktplaats gekocht. Prima ding. Alleen de accu’s zijn wel zo op. +- 10/15 min blazen en dan kan je nieuwe accu’s plaatsen. Dat heb je bij een benzine bladblazer of een op 220 niet.rens-br schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:56:
Ik twijfelde al langer om een bladblazer aan te schaffen en ik stond afgelopen weekend ingewaaide blaadjes uit mijn garage te vegen en heb toen besloten om er toch eentje aan te schaffen. Ik zit volledig in het Makita eco-systeem, heb momenteel 7 5Ah's accu's.
Mijn voortuin is zo'n 6x 8 meter en mijn achtertuin ook, op meer plekken zal ik hem waarschijnlijk niet gebruiken. Nu is mijn oog gevallen op de uitvoering: Makita DUB184Z 18 V Bladblazer. Werkt op één accu, prijs is niet absurd hoog en is volgens mij een prima ding, maar ik zie in dit topic er maar weinig (lees geen) ervaringen over. Zijn er mensen die ervaringen hebben met een Makita Accu bladblazer, voor niet al teveel geld.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Welke dan precies als ik vragen mag? Lege accu's is niet zo'n probleem, ik heb er genoeg en de tuin is nou ook weer niet zo groot dat ik uren aan één stuk sta te blazen (gelukkig niet).mydogisgone schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:59:
Ik heb er een met 2 accu’s op marktplaats gekocht. Prima ding. Alleen de accu’s zijn wel zo op. +- 10/15 min blazen en dan kan je nieuwe accu’s plaatsen. Dat heb je bij een benzine bladblazer of een op 220 niet.
Ja heb met deze gewerkt doe je zelf een plezier en neem de versie met 2X18 de 18V komt gewoon wat kracht te kort.rens-br schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:56:
Ik twijfelde al langer om een bladblazer aan te schaffen en ik stond afgelopen weekend ingewaaide blaadjes uit mijn garage te vegen en heb toen besloten om er toch eentje aan te schaffen. Ik zit volledig in het Makita eco-systeem, heb momenteel 7 5Ah's accu's.
@rens-br lijkt mij een legit advies, ik heb een 18V kruimeldief van Makita en voor wat stof en licht zaagsel op de werkplek prima maar wat grover spul laat dat ding gewoon liggen.ppatrick schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:31:
[...]
Ja heb met deze gewerkt doe je zelf een plezier en neem de versie met 2X18 de 18V komt gewoon wat kracht te kort.
kan me voorstellen dat dat met iets meer power zoals 36V een stuk beter gaat, zo ook met bladblazen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Makita DUB363ZVrens-br schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:07:
[...]
Welke dan precies als ik vragen mag? Lege accu's is niet zo'n probleem, ik heb er genoeg en de tuin is nou ook weer niet zo groot dat ik uren aan één stuk sta te blazen (gelukkig niet).
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Helder, lijkt me een duidelijk advies. De aanbiedingen van de DUB362Z maar eens in de gaten gaan houden dan. Wel stom dat die, gezien de aankoopprijs, niet meedoet met de gratis accu actie.ppatrick schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:31:
[...]
Ja heb met deze gewerkt doe je zelf een plezier en neem de versie met 2X18 de 18V komt gewoon wat kracht te kort.
[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 13-02-2025 12:10 ]
Ik vermoed dat die 2x18v machines worden uitgefaseerd en daar de 40v voor in de plaats komt.rens-br schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:09:
[...]
Helder, lijkt me een duidelijk advies. De aanbiedingen van de DUB362Z maar eens in de gaten gaan houden dan. Wel stom dat die, gezien de aankoopprijs, niet meedoet met de gratis accu actie.
Zou ik wel jammer vinden want het is wel fijn om alle machines, groot en klein, met 1 accutype te doen.
Ja ik denk dat het ook zo gaat, nu heb ik flink wat 18V accu's maar die zijn al wel 10 jaar oud zowat, dus dan komt er een moment dat ik of gereedschap of accu's moet gaan switchen. Al blijven de losse 18V accu's misschien nog lang te koop. Maar wil je die dan nog kopen als het nieuwe gereedschap wat je koopt dan weer 40V is, etc.JukeboxBill schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:15:
[...]
Ik vermoed dat die 2x18v machines worden uitgefaseerd en daar de 40v voor in de plaats komt.
Zou ik wel jammer vinden want het is wel fijn om alle machines, groot en klein, met 1 accutype te doen.
Er zijn al adapters voor, nu zal dat misschien niet altijd passen.No Hands schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:23:
[...]
Ja ik denk dat het ook zo gaat, nu heb ik flink wat 18V accu's maar die zijn al wel 10 jaar oud zowat, dus dan komt er een moment dat ik of gereedschap of accu's moet gaan switchen. Al blijven de losse 18V accu's misschien nog lang te koop. Maar wil je die dan nog kopen als het nieuwe gereedschap wat je koopt dan weer 40V is, etc.
https://www.gereedschapce...l22WsJiU-VjRoCifIQAvD_BwE
Die adapter is volgens mij voor een of enkele hele specifieke LXT tools die op 36V werken. Niet om met 2 18V LXT accu’s een XGT (40V Max) machine te gebruiken.FRANQ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:58:
[...]
Er zijn al adapters voor, nu zal dat misschien niet altijd passen.
https://www.gereedschapce...l22WsJiU-VjRoCifIQAvD_BwE
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Je hebt denk ik gelijk.Orion84 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Die adapter is volgens mij voor een of enkele hele specifieke LXT tools die op 36V werken. Niet om met 2 18V LXT accu’s een XGT (40V Max) machine te gebruiken.
Maar het moet in theorie wel mogelijk zijn.
De PDC01 rugzak kan 36v geven door 2 LXT accu's te gebruiken.
https://www.makita.nl/art...en-accustation-pdc01.html
En voor de PDC01 is een XGT aansluit kabel
https://www.makita.nl/art...onnectx-xgt-40-v-max.html
Nu kwam ik een spotgoedkope stille compressor tegen op bol.com van een merk wat ik niet ken. Kibani. Lijkt op no-name chinese import onder een NL vlag. Maar dat zal weinig verschillen met wat HBM inkoopt in Azië verwacht ik.
https://www.bol.com/nl/nl...tOqg.2_12.15.ProductTitle
Ik ben benieuwd of iemand zo'n compressor heeft staan en/of iemand een goed alternatief heeft voor een redelijke prijs. De machine zal niet intensief gebruikt worden, slechts incidenteel.
eventueel alternatieven, maar wel direct 100 euro duurder:
-scheppach HC51 si
- Hyundai super silent 50L
- HBM 50L compressor
[ Voor 7% gewijzigd door dikkiedik op 13-02-2025 17:52 ]
De huidige opvolger bij HBM van mijn 70L is daartegen alweer een stuk lawaaiiger met zijn 70dB, en dat geldt ook voor de actuele HBM 50L.
Qua luchtopbrengst: Bruto is de aangezogen hoeveelheid lucht, en netto is wat er uit komt, en dat is wat telt. Als er maar één waarde is opgegeven kun je er vanuit gaan dat het dan de bruto-waarde is: netto zal altijd minder zijn.
Ik zou in jouw geval die Hyundai eens nader bekijken. Niet vanwege de speeltjes die erbij zitten (over die krulsnoeren kan ik me enkel nog maar in krachttermen uitlaten), maar volgens de opgave is die het stilst èn er zit een ontvochtiger op. Weliswaar geen Festo 40µm, maar deze haalt in dit vochtige land tenminste nog iets van de nattigheid uit de samengeperste lucht.
Zoek ook even in het (auto)sleutelgereedschapsdraadje, daar zijn stille compressoren ook uitgebreid besproken.
Luchtopbrengst is maar het halve verhaal. Je hebt ook te maken met percentage bedrijfstijd. Dat wil zeggen het aantal minuten werkelijke looptijd per uur.
Vaak staat dat er niet bij en moet je de handleiding er bij pakken.
Als je bij Bol de "handleiding" PDF opent dan blijkt dat die alleen geschikt voor kort gebruik zoals spijkeren e.d..
De decibellen zijn nogal vertekend. Ook op de HBM website staan de nieuwe compressoren (blauw), deze zijn allemaal zo'n 15db luider dan hun voorganger. Logaritmisch is dat dus een factor 5 zo hard. Dat is gigantisch. Maar dan is er weer iets als LBA en DbA. De ene is op 7m afstand. Dus het is heel lastig te vergelijken. De hyundai is 59, maar dat i dan wel weer LBA. Dus wat het DbA is, dan zal je wss in de buurt komen van de HBM variant.
Op dit moment heb ik een 6L low noise compressor. Die is dus wat te klein. Maar deze is 78dB en écht heel stil. Dat is prima, stiller hoeft niet. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met +- 59LBA van de Hyundai Silent.
Die kibani claimt 63dB. Dat zal dan ongetwijfeld de LBA moeten zijn. Dat lijkt me qua geluidsniveau prima. Luchtopbrengst is 95 L/min bij 7bar. Dus dat zal dan wel linear toenemen tot bijna de aanzuigcapaciteit bij 1 bar? De aanzuigcapaciteit is 240L/min. Dat icm 8 bar en 50L ketel is dat echt zat voor mijn gebruik en giga upgrade vanaf de 6L die ik nu heb.
[ Voor 16% gewijzigd door dikkiedik op 13-02-2025 22:43 ]
Ik heb sinds 2022 de Hyundai 50L low noise. Heel tevreden mee. Stil genoeg en voor mij meer dan genoeg volume. Samen met een automatische slanghaspel werkt het voor mij ideaal. Staat hier altijd aan en verliest geen lucht waardoor hij netjes op druk blijft.dikkiedik schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:51:
ik zoek een stille 50L compressor. Eventueel 30L ook voldoende mits voldoende luchtopbrengt van de motor, dat is vaak een probleem bij de 24/30L varianten. Meestal maar 1pk/750W en daardoor onder de 100L/min opbrengst.
Nu kwam ik een spotgoedkope stille compressor tegen op bol.com van een merk wat ik niet ken. Kibani. Lijkt op no-name chinese import onder een NL vlag. Maar dat zal weinig verschillen met wat HBM inkoopt in Azië verwacht ik.
https://www.bol.com/nl/nl...tOqg.2_12.15.ProductTitle
Ik ben benieuwd of iemand zo'n compressor heeft staan en/of iemand een goed alternatief heeft voor een redelijke prijs. De machine zal niet intensief gebruikt worden, slechts incidenteel.
eventueel alternatieven, maar wel direct 100 euro duurder:
-scheppach HC51 si
- Hyundai super silent 50L
- HBM 50L compressor
Bevalt mij goed. Staat in de kelder en hij kan draaien zonder dat we er in de woonkamer/slaapkamer last van hebben. Dus voor mij stil genoeg. 50L is voor mij ook een fijne hoeveelheid lucht. Daar kan ik echt wel wat mee schoonblazen voordat'ie weer aanslaat. Ik heb sinds deze week een inokraft d1 drizzle verfspuit. Ik ga daar binnenkort mee spelen en checken hoe goed dat werkt. Volgens mij moet dat wel lukken.
Hij is alleen net te zwaar om makkelijk een trap op en af te dragen. Het lukt wel, maar dan pak ik toch liever mn 6L stanley lawaaidinges. Die is er voor gemaakt
Ik zie m op de 1e zoekpagina al voor 306 + verzending bij "powerful products"dikkiedik schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:17:
bedankt. misschien toch maar even die paar euro meer uitgeven aan een Hyundai 50L dan. Helaas nu niet ergens in de aanbieding en staat voor bijna 350 euro te koop. Kan me herinneren dat deze machines bij HBM niet heel lang geleden voor zeker 100 euro minder te krijgen waren. Even afwachten op een goede deal dan maar.
dat is volgens mij een ander model. De witte hyundai modellen zijn echt stil (59db)DjoeC schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:13:
[...]
Ik zie m op de 1e zoekpagina al voor 306 + verzending bij "powerful products"
Dat is die met 30 L tank. Die met 50 l tank is 78 dB, maar ook wel meer luchtopbrengst.dikkiedik schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:08:
[...]
dat is volgens mij een ander model. De witte hyundai modellen zijn echt stil (59db)
En het is meer zilver dan wit.
Hier de juiste link, 2 shops verwisseld: https://www.weldingshop.n...ille-compressor-50l-8-bar € 306.74dikkiedik schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:08:
[...]
dat is volgens mij een ander model. De witte hyundai modellen zijn echt stil (59db)
Deze unit vond ik eigenlijk wat te duur. Maar was nu in de aanbieding voor €350,-. Uiteindelijk op marktplaats een werelddeal kunnen vinden voor iets meer dan 100 euro voor een jong gebruikte unit. Dus ik ben erg tevreden met deze mooie compressor.
De unit is meer dan stil genoeg. 72DbA. Maar dat is op 7m dan weer 47 dB. Het zegt me eigenlijk weinig, ik heb het idee dat bijna al deze motoren op de compressoren identiek zijn en dus ook een vergelijkbaar geluidsniveau hebben.
Wel wat fors formaat en gewicht door de twee motoren en grote wielen. Maar daardoor wel mega stevig en uiteraard meer output volume.
[ Voor 13% gewijzigd door dikkiedik op 14-02-2025 22:23 ]
Plaatsing van een compressor kan veel verschil in geluid maken. Zelfs een kwart slag draaien kan dingen veranderen. Zelfde als een subwoofer in je kamer neerzetten, ene hoek doffe dreunen en andere hoek bijna niets. (Simpelweg door een raam, gordijnen of een bank) Hoge geluiden van een compressor zijn met een beetje draaien al richtbaar.dikkiedik schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:20:
uiteindelijk uitgekomen op de Airpress LMO 50-270. Mooie silent 50L compressor met dubbele pomp. Netto opbrengst van 185L/min. Bruto ruim 250L/min. Ontvochtiger en een regulator aanwezig.
Deze unit vond ik eigenlijk wat te duur. Maar was nu in de aanbieding voor €350,-. Uiteindelijk op marktplaats een werelddeal kunnen vinden voor iets meer dan 100 euro voor een jong gebruikte unit. Dus ik ben erg tevreden met deze mooie compressor.
De unit is meer dan stil genoeg. 72DbA. Maar dat is op 7m dan weer 47 dB. Het zegt me eigenlijk weinig, ik heb het idee dat bijna al deze motoren op de compressoren identiek zijn en dus ook een vergelijkbaar geluidsniveau hebben.
Wel wat fors formaat en gewicht door de twee motoren en grote wielen. Maar daardoor wel mega stevig en uiteraard meer output volume.
Wel een heel mooi compressortje voor die prijs.
Ik denk dus door de diverse geluidclaims van alle modellen en het door elkaar gebruiken van Lba en dba de werkelijke geluidsbelasting redelijk identiek zijn aan elkaar.DoeEensGek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:08:
[...]
Plaatsing van een compressor kan veel verschil in geluid maken. Zelfs een kwart slag draaien kan dingen veranderen. Zelfde als een subwoofer in je kamer neerzetten, ene hoek doffe dreunen en andere hoek bijna niets. (Simpelweg door een raam, gordijnen of een bank) Hoge geluiden van een compressor zijn met een beetje draaien al richtbaar.
Wel een heel mooi compressortje voor die prijs.
Ik vind deze airpress niet noemenswaardig luider dan mijn kleine 6L low noise compressor. Gewoon echt wel erg stil allemaal. Vind het lastig vergelijken.
Zelf op de HBM website zie je bij de oude/nieuwe modellen een bizar geluidverschil. En dan zie je de sticker op de fotos ook weer een andere Dba rating hebben. Best wel bijzonder.
Proficiat! Maar let wel hierop: Niet geschikt voor continu gebruikdikkiedik schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:20:
uiteindelijk uitgekomen op de Airpress LMO 50-270. Mooie silent 50L compressor met dubbele pomp. Netto opbrengst van 185L/min. Bruto ruim 250L/min. Ontvochtiger en een regulator aanwezig.
Als je slang maar lang genoeg is, hoor je er zelf niets meer van. Sorry, maar die 47 dB is een cosmetisch trucje. Als je hem aan of uit zet, sta je immers niet die zeven meter verderop.De unit is meer dan stil genoeg. 72DbA. Maar dat is op 7m dan weer 47 dB. Het zegt me eigenlijk weinig, ik heb het idee dat bijna al deze motoren op de compressoren identiek zijn en dus ook een vergelijkbaar geluidsniveau hebben.
Zo te zien is die gemaakt om mee op locatie te nemen. Wat ik erg goed bedacht vind, is dat de draagbeugel afneembaar is. Die kun je dus vervangen door een hogere, zodat je zonder rugklachten of zwaartepuntgekantel ermee kunt lopen.Wel wat fors formaat en gewicht door de twee motoren en grote wielen. Maar daardoor wel mega stevig en uiteraard meer output volume.
... en als je die voorste rubber steuntjes ook door wielen vervangt, dan kun je hem als een kinderwagen voor je uit duwen
Bosch heeft 2 versies van de Universalimpact accuboormachine. De 18v en de 18v-60
In alle opzichten lijkt de 18v-60 beter:
- meer koppel
- borstelloze motor
- grotere accucapaciteit
En het is goedkoper:
https://www.bosch-diy.com...limpact-18v-60-06039d7100
https://www.bosch-diy.com...rsalimpact-18v-06039d4100
Wat maakt het dat de minderwaardige variant duurder is?
Mijn recent gekocht Stanley DST100/8/6SI stond op de website voor 59 en nu op het apparaat zelf zit een sticker met 53.
Kan wel kloppen want hij maakt minder herrie dan de Senseo als die staat te pompen.
Nu nog op zoek naar een grote ter vervanging van de werkplaatscompressor, want die heeft de geest gegeven na 16 jaar. Die hoeft niet stil te zijn, want alle machines daar maken lawaai.
Lagere productiekosten voor een borstelloze machine is wat zo in mij opkomt.Midan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:25:
Kan iemand mij helpen met deze vraag?
Bosch heeft 2 versies van de Universalimpact accuboormachine. De 18v en de 18v-60
- meer koppel
- borstelloze motor
- grotere accucapaciteit
En het is goedkoper:
Bij een nieuwere machine worden ook de productiekosten weer verder geoptimaliseerd. Vergeleken met vroeger zijn machines van dezelfde kwaliteit erg goedkoop, zeker als je de inflatie meetelt.
Zou er verder niets achter zoeken vanwege dat 10tje verschil.
Zelfde verhaal met lampen. Lekker wattage lumen lux etc door elkaar heen gooien.dikkiedik schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:56:
[...]
Ik denk dus door de diverse geluidclaims van alle modellen en het door elkaar gebruiken van Lba en dba de werkelijke geluidsbelasting redelijk identiek zijn aan elkaar.
Ik vind deze airpress niet noemenswaardig luider dan mijn kleine 6L low noise compressor. Gewoon echt wel erg stil allemaal. Vind het lastig vergelijken.
Zelf op de HBM website zie je bij de oude/nieuwe modellen een bizar geluidverschil. En dan zie je de sticker op de fotos ook weer een andere Dba rating hebben. Best wel bijzonder.
DoeEensGek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Zelfde verhaal met lampen. Lekker wattage lumen lux etc door elkaar heen gooien.
En met de maten van kleren maken ze het helemaal bont. Maar goed, met carnaval in aantocht mag een beetje kleur wel.
nieuwe model wat goedkper in de markt is gezet? Bij de consumenten lijn zie je dat soort dingen wel vaker. de producten gericht op de prosumer (in het geval van bosch bosch blauw) zie je dat soort dingen een stuk minder vaak. (maar komt ook voor.) Meer betalen is nu eenmaal ≠ beter.Midan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:25:
Kan iemand mij helpen met deze vraag?
- meer koppel
- borstelloze motor
- grotere accucapaciteit
En het is goedkoper:
DoeEensGek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Zelfde verhaal met lampen. Lekker wattage lumen lux etc door elkaar heen gooien.
doe het dan ff goed en noem "wattage" vermogen
Dus een beetje gereedschap koiken. Voor de fun....
Komt ie dit tegen...

https://amzn.eu/d/iSjhag6
Een dewaltaccu compatible kanten freesje.
De knoppen lijken een beetje op metabo/ hikoki.
YouTube: Why everyone HATES this one, and how to FIX it!
Kijk uiteindelijk is dit m'n doel:
https://mastertools.nl/pr...WgXsI1uaosZxoCEjQQAvD_BwE
Ik heb een redelijk goed werkende groene bosch frees. Maar ja dat snoer...en de roestige deeltjes. . en hij begint oud te worden... vind geel mooier, accu gebruik neem toe... , lichter kleiner ... had ik al gezegd mooi spul?
Luxe aankoop als ik voor de accu versie ga.
( koop sowieso pas als ik echt flink wat werk heb voor hem want kopen en om te vervangen en op de plank zetten wil ik voorkomen.)
Anyhow, ik dacht ik deel hier even die nokoff chinesium plastic .
Ben best benieuwd of t een beetje werkt zoals die andere einhel/praxis/ huismerk dingen.
Lidl heeft ook eentje maar ik wil eigenlijk geen ander accu systeem er bij.
En dan is zo'n kantenfreesje er bij voor effe snel iets afronden , straktrekken met kopieerfreesje nog best aantrekkelijk.
( die andere is gewoon stuk groter met die dropvoet )
Iemand ervaring met deze "fabrikant"?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dat is zeker een andere discussie.trabant schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:30:
't is dan wel meer voer voor een andere discussie, maar wáár je iets koopt, mag intussen ook een thema zijn.
Met zaken als lastpass vv proton, googledrive vs trans ip begrijp ik dat.
Met gereedschap wat minder.
Das analoog en wie weet is de eigenaar van de dewalt wel een democraat sponsor.
Bol.com is Ahold is ook erg veel investment in de VS.
De made in word dan misschien de reden tot koop? En als vervolgens de winst/omzet door externe investeerders via dividend alsnog "verkeerd" terrecht komt.?
Mijn inbreng kwa geld is een watermolecuul op de gloeiende plaat vrees ik.
Geen tot nul invloed.
Ikzelf zou die Dewalt basismachine kopen en dan gaandeweg de andere hulpstukken er bij kopen, al naar behoefte.
Ik weet alleen niet of Dewalt erg consistent is is z'n modellenreeks. Zo'n systeem zou minstens 20 jaar verkrijgbaar moeten zijn.
Die knoppen bovenop is inherent aan het systeem of misschien gebonden aan de accu.
[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 15-02-2025 19:29 ]
Vergeet niet om hem toch regelmatig (i.i.g. maandelijks lijkt mij) even af te tappen onderaan de tank zodat het water eruit kan. Anders rot je tank van binnenuit weg.orf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:46:
[...]
Staat hier altijd aan en verliest geen lucht waardoor hij netjes op druk blijft.
ja mij viel die rare plastic voet ook al op. ik was op mp aan t kijken en dacht even kijken welk product nummer de Dewalt kanten frees heeft en google plopte die chinesium in beeld dus ik dacht grappig eens kijken of het iets is als tussen model. (voor even snel iets doen dus)JukeboxBill schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:28:
Die houder en voet is allemaal plastic. Als je er al accu's voor hebt, echt elk dubbeltje 2x moet omdraaien en je zit dringend om zoiets verlegen dan gewoon kopen.
Die aanbieding met Dewalt XT dcw604NT met bovenfrees houder en kanten frees en wat andere opties heeft mn voorkeur mocht ik overstappen. puur vanwege de al beschikbare accu's.Ikzelf zou die Dewalt basismachine kopen en dan gaandeweg de andere hulpstukken er bij kopen, al naar behoefte.
Ik weet alleen niet of Dewalt erg consistent is is z'n modellenreeks. Zo'n systeem zou minstens 20 jaar verkrijgbaar moeten zijn.
Die knoppen bovenop is inherent aan het systeem of misschien gebonden aan de accu.
ik poste het chinesium model vooral wegens de "ze zijn er " waarde. ik heb ook zo'n accu bouwlamp van chinese makelij. zolang je hem niet helemaal laat leeg trekken en flat out licht laat branden totdaty het donker word een prima hulp licht. De officiële lampen zijn vaak belachelijk duur van de merken voor wat het is.
DeWalt is vrij conservatief in hun updates van opties dus ik denk dat ik over 2 jaar ook nog wel dit model kan kopen.
voor nu gebruik ik gewoon nog deze.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 15-02-2025 20:09 ]
maar die nepperd is chinees spul. Zal geen democraten-sponsor zijn hecopykat schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:02:
[...]
Dat is zeker een andere discussie.
![]()
Met zaken als lastpass vv proton, googledrive vs trans ip begrijp ik dat.
Met gereedschap wat minder.
Das analoog en wie weet is de eigenaar van de dewalt wel een democraat sponsor.![]()
Bol.com is Ahold is ook erg veel investment in de VS.
De made in word dan misschien de reden tot koop? En als vervolgens de winst/omzet door externe investeerders via dividend alsnog "verkeerd" terrecht komt.?
Mijn inbreng kwa geld is een watermolecuul op de gloeiende plaat vrees ik.
Geen tot nul invloed.
Ik wil zeker niet moraliseren maar ook als losse consument kijk ik al jaren naar waar ik koop. 100000 consumenten begint wel zoden aan de dijk te zetten. Ik heb het sowieso niet op neppers, zeker niet als het apparaat zelf al niet zo duur is.
Daar waar ik het kan verantwoorden doe ik met je mee.
Waar natuurlijk nu een extra laag ontstaat door de nieuwe president in de VS.
Die positioneert de VS als een soort Rusland. Wij eerst dan de anderen als er nog wat over is.
Wat ik wel lastig vind is de web aankopen en de achterliggende eigenaren. Als ik een mes bij Meesterslijpers koop of knives en tools dan koop ik bij een zelfstandige, in geval van Meesterslijper. Maar huis merken komen vaak uit de grandsharp fabriek in China. Die produceren voor groothandel maar verkopen ook op aliexpress. En dan zie je de prijsverschillen. En als ik bij M. Koop betaal ik dus ook die Chinees fabriek.... ik zie t als groenteboer vs supermarkt slager vs supermarkt enz.
Uiteindelijk gaan we als consument voor gemak en voordelig.
Maar ik juig toe dat het speelveld gelijk word. Dus geen import die niet voldoet aan onze veiligheids eisen. Ce mark en controles.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).