Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

copykat

Good copy isn't bad

https://slijperijvanhal.nl/product/hw-zagen/
Deze lijkt goedkoop.
Heen zelf betalen terug is voor hun blijkbaar

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-10 16:26
Hoi,

Ik moet in ons nieuwe huis zo'n 50 gaten boren voor inbouwdozen en heb bij de bouwmarkt deze gekocht: https://www.hubo.nl/kwb-gatenzaag-83mm maar na 5 minuten nog amper 2 cm de muur in. Het zijn gewoon rode bakstenen dus op zich zou het gewoon moeten kunnen.

Heb het geprobeerd met een Metabo 140nm accuboor en de elektrische Metabo boormachine van mijn broer, maar zonder resultaat.

Hebben jullie nog tips welke gatenboor echt goed werkt?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05
@onnaj Dat lijkt mij niet een dozenboor voor solide muren. Ik heb zelf alle dozen in huis gedaan met een diamant dozenboor van Interdynamics. Carat verkoopt ook prima dozenboren.

Gezien het aantal zou ik wel die 50 euro uitgeven voor zo'n boor.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso, de hubo... Dat is een soort woonwinkel met ook nog een hoekje met iets dat op gereedschap lijkt. Ik zou er niet snel spullen halen.

Au serieux: je hebt een machine gebruikt maar niet in klopstand? Veel toeren, weinig toeren?

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 31-03-2025 16:10 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Boudewijn schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:02:
Sowieso, de hubo... Dat is een soort woonwinkel met ook nog een hoekje met iets dat op gereedschap lijkt. Ik zou er niet snel spullen halen.

Au serieux: je hebt een machine gebruikt maar niet in klopstand? Veel toeren, weinig toeren?
Wel veel toeren, maar niet in klopstand. Zal het nog eens proberen op lage toeren en meer water!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

onnaj schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Wel veel toeren, maar niet in klopstand. Zal het nog eens proberen op lage toeren en meer water!
Water?

Is de centreerpin bot of de rand? In geval van centreerpin, eerst een passend gat boren met een boortje en dan met die apparaat aan de slag?
Of gewoon even een degelijke kopen, je moet er nog 50. Als je overal 5 mins gaat zitten k*tten ivm goedkope boor wil ik niet met je ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:43

ChillPascal

In the end...

Iemand tips voor of ervaring met een haakse bithouder? Ik zie ze voorbij komen van 5 tot 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:42

dollyking

duck tape

[...]

voor bakstenen hen je normaal geen water nodig, die centreer pin is eventueel handig in het begin, daarna moet je zonder want dat ding kost veel kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46

sjirafje

No inspirational quotes here

ChillPascal schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:13:
Iemand tips voor of ervaring met een haakse bithouder? Ik zie ze voorbij komen van 5 tot 50 euro.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15
[...]

Die dozenboor is bedoeld voor droogboren.
Hoe doe je dat met water? Dat moet dan wel worden aangevoerd tot aan het boorfront en zorgen dat het steenstof wordt afgevoerd. Anders gaat het eerder tegenwerken.

Je kan het stof beter afzuigen met zoiets.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb de Milwaukee 4932352320 Haakse schroefkop OSD 2 en op de slagschroevendraaier gebruikt met een grote maat vlinderboor./speedboor hij doet het nog ;) hij is wel duur. Het handvat kan wel handig zijn bij boren, voor normaal schroeven is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 14-10 05:34
onnaj schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:50:
Hoi,

Ik moet in ons nieuwe huis zo'n 50 gaten boren voor inbouwdozen en heb bij de bouwmarkt deze gekocht: https://www.hubo.nl/kwb-gatenzaag-83mm maar na 5 minuten nog amper 2 cm de muur in. Het zijn gewoon rode bakstenen dus op zich zou het gewoon moeten kunnen.

Heb het geprobeerd met een Metabo 140nm accuboor en de elektrische Metabo boormachine van mijn broer, maar zonder resultaat.

Thanks!
Recent hier hetzelfde gedaan, zowel in oude zachte baksteen, veldbrandstenen, betonblokken en porotherm blokken. Ik heb gebruik gemaakt van een carat dozenboor van de Hornbach. Niet kloppen, alleen voor de Centreerboor of beter nog, voorboren met een beter sds boor. Daarna met de dozenboor op redelijke snelheid droog boren. Kost afhankelijk van de stenen een halve minuut, tot minuten. Het scheelt enorm als het boorstof weg kan. Per boor circa 25 tot 35 gaten kunnen boren. Hier in totaal 3 boren a 50 euro per stuk gebruik. Boor aansluitstuk moet je dan los kopen. Duurdere boren heb ik niet gebruikt maar hebben vermoedelijk wat meer standtijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuel_80 op 31-03-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
KillaZ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:59:
@onnaj Dat lijkt mij niet een dozenboor voor solide muren. Ik heb zelf alle dozen in huis gedaan met een diamant dozenboor van Interdynamics. Carat verkoopt ook prima dozenboren.

Gezien het aantal zou ik wel die 50 euro uitgeven voor zo'n boor.
er staat bij: bronmateriaal, steen of beton.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-08 08:06
Zaphara schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Kijk goed naar de maximale snijhoogte, zeker als je ook meters aan plinten wil gaan verzagen, dat wordt nogal eens vergeten door mensen. Meeste gemiddelde afkortzagen gaan tot 60-70mm hoogte. Als ik me het nog goed herinner heeft Metabo eentje in de prijsklasse die jij zoekt die wil hoge plinten kan verzagen.

En voor al je gereedschap: Eens in het halfjaar beschermen tegen roest met Boeshield T-9, beter bestaat niet en is maar 20,- o.i.d voor een flesje.
Als je in de hoogte zaagt snap ik het. Maar je kunt de plint ook op zijn kant leggen en het blad hellen toch?
Ik zie dat de Bosch tot 47° gaat.
Of mis ik iets?

[ Voor 8% gewijzigd door PRzlBly op 31-03-2025 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:48
@onnaj Hier deze dozenboor van Ecotools in gebruik bij baksteen. Die je nu hebt is prima voor gipswandjes.
Een aftekenmal had je al waarschijnlijk, en anders kent een Elektramat bestelling er vaak een van karton ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rob Z op 31-03-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat wil je er exact mee doen? Intensief gebruik, of af en toe een schroefje? En waar moet je in schroeven en welke kracht moet je daar evt zelf voor zetten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Laatst online: 22:43

ChillPascal

In the end...

The Eagle schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Wat wil je er exact mee doen? Intensief gebruik, of af en toe een schroefje? En waar moet je in schroeven en welke kracht moet je daar evt zelf voor zetten?
Zal neerkomen op af en toe een schroefje. Daarbij vind ik kwaliteit toch altijd wel een belangrijk aspect waarvoor ik wil betalen. Zo op internet (en ook hier op het forum) lees ik veel goede reviews over diverse haakse bithouders van Milwaukee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
Hoi,

Thanks!
Ik gebruik al jaren deze (of zo’n type iig):

https://www.hornbach.nl/p...gxdQHqy_BEqxoCnbgQAvD_BwE

De recensies zijn niet geweldig, dat snap ik niet want ik boor er al jaren alle dozen mee. Hier in huis al zeker 60 gedaan en in het vorige huis ook tientallen. Je moet ‘m niet in beton gebruiken, dat werkt niet, maar voor baksteen, kalkzandsteen, poriso of gasbeton werkt het prima. Machine op de hamerstand en gaan! :)

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 12:01
decipherer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:50:
[...]

De recensies zijn niet geweldig, dat snap ik niet want ik boor er al jaren alle dozen mee. Hier in huis al zeker 60 gedaan en in het vorige huis ook tientallen. Je moet ‘m niet in beton gebruiken, dat werkt niet, maar voor baksteen, kalkzandsteen, poriso of gasbeton werkt het prima. Machine op de hamerstand en gaan! :)
Ik ook, precies dezelfde. Met goede resultaten. Maakt wel een takkeherrie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
copykat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:22:

En kan ik de ... er ook in zetten? Is een 1.8mm. Dunner dan de 24T
Diameter is 5mm verschil... dus even meenemen in de diepte klaar.
Ik heb 160 bladen gebruikt. De voorrits functie werkt dan niet.
Ik ben dus weer terug op 165 bladen omdat ik die functie gebruik.

Verder werkt het prima.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 31-03-2025 19:23 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:16
copykat schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:28:
https://slijperijvanhal.nl/product/hw-zagen/
Deze lijkt goedkoop.
Heen zelf betalen terug is voor hun blijkbaar
In mijn post stond ook een link:
https://www.justusslijptechniek.nl/
Daar heb ik laten slijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:02:
Machines idd niet snel, vaak powerplus spul voor de hoofdprijs.

Maar ik haal er juist wel heel vaak spullen. Ik heb er eentje op 3min fietsen. De mensen die er werken hebben verstand van zaken. En ook al is het een klein zaakje, dat je in de hoek vd Hornbach nauwelijks zou terugvinden: ik grijp er zelden mis. Net dat ene mofje voor de afvoer, schroefjes per stuk, lijm en kit. En ook alle soorten verf (hoewel ik die daar alleen in de aanbieding, minipotje, of bij superhoge nood haal vanwege de prijs).
Het is per stuk idd wat duurder, maar het gemak en service maken het het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
decipherer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Thanks voor de tip! Ik heb er nu eentje van carat besteld bij Toolstation. Duur, maar als t maar werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
JukeboxBill schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Die dozenboor is bedoeld voor droogboren.
Hoe doe je dat met water? Dat moet dan wel worden aangevoerd tot aan het boorfront en zorgen dat het steenstof wordt afgevoerd. Anders gaat het eerder tegenwerken.

Je kan het stof beter afzuigen met zoiets.
Dan heb ik de verkeerde gedeeld. Ik had er eentje die je nat moest houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Raymond schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:23:
[...]

In mijn post stond ook een link:
https://www.justusslijptechniek.nl/
Daar heb ik laten slijpen.
ja die heb ik ook in mn lijstje: ( verder weg dus versturen via post)

vond nog een lokale in A'dam,
kan ik langs rijden:
https://www.hagedo.nl/slijpen

ook even een prijs indicatie op gevraagd.

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
onnaj schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Dan heb ik de verkeerde gedeeld. Ik had er eentje die je nat moest houden
Zelf heb ik twee jaar geleden op de bovenetage allemaal nieuwe inbouwdozen moeten maken. Veel steen en beton hier in de woning. Heb in totaal twee van deze boren moeten gebruiken. Eerst een gaatje voorboren, daar de centreerboor opzetten met de gatenboor en na ongeveer een centimeter de centreerboor eraf. Boren in steen/beton kost gewoon wat tijd, maar dit koste mij geen 5 minuten per centimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
MWDKing schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb hem gekocht. Ben benieuwd!
Hoe bevalt de HBM excentrische schuurmachine?

Moet zelf ook weer gaan schuren (buitenhoutwerk, kozijnen en grote vlakken), maar heb enkel nog een delta-schuurmachine. Wilde voor een excentrische schuurmachine gaan, maar zit ook met een budget rond de 200 euro. Tenzij er echt grote voordelen zijn van een duurder model.

Na wat zoekwerk, ook in dit topic, denk ik dat ik voor een Dewalt ga, de DWE6423
Echter moet er ook nog iets bij om te schuren. Ik lees goede ervaringen over schuurnetten van 3M in dit topic. Maar moet er dan iets tussen de schuurzool en het papier als extra bescherming?

[ Voor 22% gewijzigd door Waah op 01-04-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:17
't Is niet alleen de aanschaf van een apparaat, maar ook de prijs en vooral verkrijgbaarheid van de verbruiksmaterialen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Waah schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:20:
[...]

Moet zelf ook weer gaan schuren (buitenhoutwerk, kozijnen en grote vlakken), maar heb enkel nog een delta-schuurmachine. Wilde voor een excentrische schuurmachine gaan, maar zit ook met een budget rond de 200 euro. Tenzij er echt grote voordelen zijn van een duurder model.

Na wat zoekwerk, ook in dit topic, denk ik dat ik voor een Dewalt ga, de DWE6423
Echter moet er ook nog iets bij om te schuren. Ik lees goede ervaringen over schuurnetten van 3M in dit topic. Maar moet er dan iets tussen de schuurzool en het papier als extra bescherming?
goede keus ik heb hem ook. fijn ding.
( ik had nog een stapel van mn oude excentrische bosch aan schuur vellen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
henkie196 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Wat voor halfgelaatsmasker heb je dan? Bij van mij zit er een naar beneden gerichte uitadem opening op (ook op m'n volgelaatsmasker, trouwens). Als ik ze langer draag, drupt daar de condens van m'n adem uit, van binnen blijft het over het algemeen droog, buiten het gebruikelijke zweet.

[Afbeelding: 3M 7502 + filters]

Ben wel benieuwd naar hoe zo'n vizier met motorunit werkt in de praktijk, als ze de air flow aan de binnenkant van het vizier blazen, zou het ook moeten helpen met beslaan, misschien zelfs als koeling? Laat vooral ook weten hoe het je bevalt ;)
Dat bevalt erg goed kan ik je vertellen! Maar ik zou een halfgelatmasker er wel naast houden.

Vooral voor de langere stoffige werkzaamheden is het echt fijn, je hoofd blijft koel, je hebt gelijk oogbescherming (heb ik normaal nooit op omdat dat altijd beslaat icm halfgelatmasker) en het is gewoon veel comfortabeler.

Ik had dit veel eerder aan moet schaffen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:20:

Nee, daar hoeft niks extra tussen. De net structuur zou moeten helpen met hoe goed de afzuiging werkt. Is wellicht wel nodig bij die DeWalt, ik zie dat die maar 8 gaten rondom heeft, dat is voor de afzuiging niet geweldig, dus een schuurnet zou best kunnen helpen daarmee.

Beste afzuiging hebben naar mijn idee de excenters die een gat in het midden hebben waar lucht uit geblazen wordt, wat dan opgezogen wordt via de gaten aan de buitenkant. Dat zorgt ervoor dat het in het midden niet gauw volloopt, in ieder geval, ook met gewoon schuurpapier.
Makrolon schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:14:
Dat bevalt erg goed kan ik je vertellen! Maar ik zou een halfgelatmasker er wel naast houden.

Vooral voor de langere stoffige werkzaamheden is het echt fijn, je hoofd blijft koel, je hebt gelijk oogbescherming (heb ik normaal nooit op omdat dat altijd beslaat icm halfgelatmasker) en het is gewoon veel comfortabeler.

Ik had dit veel eerder aan moet schaffen.
Ik gebruik m'n volgelaatsmasker vooral als ik stoffige werkzaamheden heb waar ik ook oogbescherming nodig heb. Kan wel beslaan als ik het warmer is, alhoewel dat over het algemeen wel meevalt. Zoiets met koeling lijkt me ook wel fijn, maar de prijs voor de meeste gemotoriseerde units is wel behoorlijk, zeker van de gebruikelijke merken voor adembescherming. Daar kan ik wel een mooie Mafell machine van kopen, zeg maar :P

[ Voor 26% gewijzigd door henkie196 op 01-04-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
henkie196 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:48:
[...]

Nee, daar hoeft niks extra tussen. De net structuur zou moeten helpen met hoe goed de afzuiging werkt. Is wellicht wel nodig bij die DeWalt, ik zie dat die maar 8 gaten rondom heeft, dat is voor de afzuiging niet geweldig, dus een schuurnet zou best kunnen helpen daarmee.

Beste afzuiging hebben naar mijn idee de excenters die een gat in het midden hebben waar lucht uit geblazen wordt, wat dan opgezogen wordt via de gaten aan de buitenkant. Dat zorgt ervoor dat het in het midden niet gauw volloopt, in ieder geval, ook met gewoon schuurpapier.

[...]

Ik gebruik m'n volgelaatsmasker vooral als ik stoffige werkzaamheden heb waar ik ook oogbescherming nodig heb. Kan wel beslaan als ik het warmer is, alhoewel dat over het algemeen wel meevalt. Zoiets met koeling lijkt me ook wel fijn, maar de prijs voor de meeste gemotoriseerde units is wel behoorlijk, zeker van de gebruikelijke merken voor adembescherming. Daar kan ik wel een mooie Mafell machine van kopen, zeg maar :P
Ja de prijs is echt heel hoog inderdaad.. ik koop het zakelijk, dat scheelt nog. En ik zie t als een investering in mn gezondheid.

Deze krijg je niet beslagen al zou je het willen haha. Dat is wel heel erg fijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Fuel_80 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Recent hier hetzelfde gedaan, zowel in oude zachte baksteen, veldbrandstenen, betonblokken en porotherm blokken. Ik heb gebruik gemaakt van een carat dozenboor van de Hornbach. Niet kloppen, alleen voor de Centreerboor of beter nog, voorboren met een beter sds boor. Daarna met de dozenboor op redelijke snelheid droog boren. Kost afhankelijk van de stenen een halve minuut, tot minuten. Het scheelt enorm als het boorstof weg kan. Per boor circa 25 tot 35 gaten kunnen boren. Hier in totaal 3 boren a 50 euro per stuk gebruik. Boor aansluitstuk moet je dan los kopen. Duurdere boren heb ik niet gebruikt maar hebben vermoedelijk wat meer standtijd.
Uiteindelijk heb ik nu deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...premium/9200000009981121/

Had eerst de gewone (eco) versie gekocht maar zag daarna dat deze nauwelijks duurder was en waarschijnlijk wat langer houdt. Ik moet een pot of 40-45 dus hopelijk houdt deze dat vol. Das toch een flink aantal uren boren nog 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
onnaj schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:29:
[...]

Uiteindelijk heb ik nu deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...premium/9200000009981121/

Had eerst de gewone (eco) versie gekocht maar zag daarna dat deze nauwelijks duurder was en waarschijnlijk wat langer houdt. Ik moet een pot of 40-45 dus hopelijk houdt deze dat vol. Das toch een flink aantal uren boren nog 8)
Daar gaat het vast goed mee komen. Aansluit stuk ook erbij gekocht neem ik aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een wat ouder model (2007) Bosch GKS55 cirkelzaag. Ik wil hier graag een geleiderail bij, maar als ik gewoon een Bosch profi geleiderail koop, past die hier dan op? Ik dacht nl. ergens gelezen te hebben dat die rail niet per sé op elke GKS zaag past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTglaPPrRVxD6WzxKM0mvnhKA1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9ptO1RShCS53G1zzprwJYWT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5hu7oIY0zF-2Z_9de4hc8RYOek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgVemEBapn5N1vpsppwoNLLt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds8ya2ljrhqtk7PvxYDssM9cZ_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0zjyGwLkUF5zQdj8CZuFZb7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
JER00N schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:31:
Ik heb een wat ouder model (2007) Bosch GKS55 cirkelzaag. Ik wil hier graag een geleiderail bij, maar als ik gewoon een Bosch profi geleiderail koop, past die hier dan op? Ik dacht nl. ergens gelezen te hebben dat die rail niet per sé op elke GKS zaag past.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet helemaal zeker, maar vermoed dat hij alleen past op de Festool/Makita rails. Die hebben die bredere sleuf ter geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Illusion

(the art of)

JER00N schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De handleiding staat gewoon op website: https://www.bosch-profess...9v21_09004a11800a759b.pdf

Daarin staat ook het typenummer van de compatible rail:
1.4m= 2 602 317 031

Let wel dat je alleen recht kan zagen. Als je onder verstek wilt zagen, kan alleen 45graden en heb je een speciale tussenvoet nodig. Zie handleiding.

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 02-04-2025 21:07 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Fuel_80 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:12:
[...]

Daar gaat het vast goed mee komen. Aansluit stuk ook erbij gekocht neem ik aan? ;)
Yes, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10 13:16

BTS

Een vraag aan diegene met de ervaring.

Ik heb meerdere klussen in de nabije toekomst waar ik een breekhamer voor moet gebruiken.

In eerste instantie budget gemaakt voor de toppers met bijna 30 J aan slagkracht maar blijkt voor de werkzaamheden nogal overkill.

Betreft onder andere een dekvloer eruit breken, en bakstenen gevel afbreken.

Is een GSH 7 VC te licht, te zwaar of perfect voor deze werkzaamheden? Makita heb ik ook bekeken, dus als iemand ervaring met Bosch of makita heeft dan hoor ik dit graag.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 14:51
Ik ben opzoek naar een circelzaag. omdat ik al 3 apparaten van metabo en dus ook wat accu's heb is het vrij logisch dat ik daar nu ook naar kijk.

Wat denken jullie van deze zaag? Het is vooral bedoeld om af en toe wat te zagen als hobbyist. Af en toe wat maken, b.v. een tuintafel staat op de planning.

https://www.amazon.de/dp/...dd943967a3befc&th=1&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lijkt me prima. Ik zou wel de geleiderail erbij kopen, heel fijn zijn die linealen.
Waarschijnlijk is de 57mm zaagdiepte voldoende voor je. Enige nadeel lijkt dat je de zaagdiepte niet kan instellen.

Je hebt ook een invalzaag variant van Metabo, maar wel en stuk prijziger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Als je maar af en toe zaagt, zou ik heroverwegen of je het op accu wilt, en indien 'niet perse' kun je veel breder rondkijken.

Een accu is wel een beetje prettig, maar het is niets alsof je je hele tuin gaat doorlopen met die zaag. Zonder snoer is krachtiger en goedkoper, mobiliteit is IMO voor een cirkel/invalzaag niet een belangrijk punt. Ik had er 1 met snoer en moest een nieuwe, wederom 1 met snoer geworden.

Willekeurig voorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...ncl-geleiderail/10392437/
Die is met geleider en een heel eind meer vermogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Martijn.C.V op 03-04-2025 11:35 ]

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80
BTS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 01:01:

Ik heb meerdere klussen in de nabije toekomst waar ik een breekhamer voor moet gebruiken.

In eerste instantie budget gemaakt voor de toppers met bijna 30 J aan slagkracht maar blijkt voor de werkzaamheden nogal overkill.

Is een GSH 7 VC te licht, te zwaar of perfect voor deze werkzaamheden? Makita heb ik ook bekeken, dus als iemand ervaring met Bosch of makita heeft dan hoor ik dit graag.
Ik denk dat de machine voor een dekvloer en bakstenen muur meer dan prima is. Voor de muur misschien zelfs wel aan de sterke kant (ligt vooral aan de gebruikte metselmortel). Voor een dekvloer is de machine normaliter wel zwaar genoeg, maar je staat met een dergelijke machine een beetje ongelukkig. Je kan er niet rechtop mee staan. Uiteraard is het ook afhankelijk van hoeveel m2 het is.

Ik heb zelf met een GSh 4-32 her merendeel van het muursloop werk gedaan (container of 4... :+ ) en dat was tevens het einde van de machine. Combinhamers zijn, op aangeven van de bosch dealer niet geschikt voor doorlopend breekwerk. Daarnaast heb ik nog een goedkope einhell die aanzienlijk zwaarder is, maar voor vloeren enz echt heel veel makkelijker (https://www.toolstation.n...nIgTKQ4lQcDBoCjUIQAvD_BwE inmiddels flink duurder dan een aantal jaren geleden, maar ook van andere merken te krijgen voor minder geld geloof ik.

En voor een paar klussen heb ik uiteindelijk toch maar gehuurd. Betonvloeren van circa 25 cm dik met netten en "zwarte" beton.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuel_80 op 03-04-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@Fuel_80

Bedankt voor de info.

De einhell had ik ook gezien, op de afbeeldingen staan de werklui ook voorover gebogen dus dan liever 1 machine geschikt voor beide. Gevel afbreken is beperkt oppervlak, slechts van de gehele woning 8)7

Dekvloer is ±70 m² en 8 cm dik.

Ook zal er dan nog wat kleine klusjes mee gedaan kunnen worden, er ligt buiten her en der wat beton gestort. Ik heb van einhell ook een bedrade combihamer, de TC RH 900.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:28
BTS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:57:
@Fuel_80

Bedankt voor de info.

De einhell had ik ook gezien, op de afbeeldingen staan de werklui ook voorover gebogen dus dan liever 1 machine geschikt voor beide. Gevel afbreken is beperkt oppervlak, slechts van de gehele woning 8)7

Dekvloer is ±70 m² en 8 cm dik.

Ook zal er dan nog wat kleine klusjes mee gedaan kunnen worden, er ligt buiten her en der wat beton gestort. Ik heb van einhell ook een bedrade combihamer, de TC RH 900.
ik zou voor die dekvloer gewoon een mooi ding van Boels huren, lekker zwaar en dan brrrrrrrr. die 70m2 heb je in een weekendje wel stuk. De gevels klinkt als veel meer uren EN als werk waarbij een lichtere hamer handig is. Zou daar zelf iets voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 23:10
Ik zit een beetje te twijfelen tussen Ryobi tools en Parkside. Wat denken jullie?

Ryiobi vind ik fijn dat alles op 1 accu werkt en dat ze maga veel tools hebben.
Nadeel, is duurder en er zitten ook shit tools tussen. Plus ik vind het lastig onderscheid te maken tussen alle versies. HP brushless lijn heeft mijn voorkeur want is veel krachtiger. Brushed tools zijn het geld niet waard.

Parkside heeft als voordeel dat het prijs kwaliteit technisch gezien echt heel goed doet. De performance 20v lijn is echt heel goed en goedkoop.

Nadeel, niet altijd ff goed doordacht en ze hebben meerdere accu types. 12v, 20v en 40v. Ook veel minder tools dan Ryobi, maar denk wel het meeste wat ik ooit nodig ga hebben.

Ben van plan om meubels mee te maken en klussen in en om het huis dus ik moet me niet ergeren aan de tools die ik gebruik.

Andere topmerken, Makita, DeWalt, etc zijn te duur.

[ Voor 3% gewijzigd door gebruikershaes op 04-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05
gebruikershaes schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:41:
Ik zit een beetje te twijfelen tussen Ryobi tools en Parkside. Wat denken jullie?

Nadeel, is duurder en er zitten ook shit tools tussen. Plus ik vind het lastig onderscheid te maken tussen alle versies. HP brushless lijn heeft mijn voorkeur want is veel krachtiger. Brushed tools zijn het geld niet waard.

Parkside heeft als voordeel dat het prijs kwaliteit technisch gezien echt heel goed doet. De performance 20v lijn is echt heel goed en goedkoop.

Nadeel, niet altijd ff goed doordacht en ze hebben meerdere accu types. 12v, 20v en 40v. Ook veel minder tools dan Ryobi, maar denk wel het meeste wat ik ooit nodig ga hebben.

Ben van plan om meubels mee te maken en klussen in en om het huis dus ik moet me niet ergeren aan de tools die ik gebruik.

Wat bedoel je met ergeren? Ik heb meubelmakers gezien die met Parkside prachtige meubels kunnen maken en prutsers die zelfs met Festool en Mafell de lelijkste resultaten hadden.

Uiteindelijk zul je met zowel een Parkside als met een Ryobi hetzelfde resultaat kunnen halen, het verschil zal zitten in de voorbereiding, kennis en het geduld van diegene die de tool gebruikt.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja de keuze voor een merk is wmb een combinatie van:

- Ecosysteem
- Kwaliteit/precisie
- Prijs
- Voor veel mensen emotie

Kwaliteit en ecosysteem dragen bij aan het eindresultaat van je project (en prijs indirect ook omdat je meer geschikte tools kunt kopen als je minder per tool uitgeeft). Alleen geloof ik meteen dat je beter een handig persoon met een stuk shitgereedschap kunt hebben dan een knuppel met een Festool.
Ik ken mensen op fora (hier, woodworking) die dingen met black&decker doen waar ik met mijn Festool-voorraad jaloers op ben. Die mensen kennen hun gereedschap denk ik goed en weten prima hoe ze de tekortkomingen (tov A-merk) op kunnen vangen. Daar heb ik echt wel respect voor. Ik heb die skill minder en koop daarom duur spul, ik heb al genoeg ellende aan mijn eigen fouten fixen ipv die van de machine.

Ander punt: de toughbuilt C700 schragen zijn bij ibood in de aanbieding. Bakbeesten maar wel echt heel handig en fijn. Goeie prijs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KillaZ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:21:
[...]

Wat bedoel je met ergeren? Ik heb meubelmakers gezien die met Parkside prachtige meubels kunnen maken en prutsers die zelfs met Festool en Mafell de lelijkste resultaten hadden.
Ik snap dat ergeren wel. Als de instellingen van gereedschap verlopen of niet precies zijn is dat rete-irritant. Idem voor speling op schroefjes of vrijloop op bijvoorbeeld een schaaf.
Punt is wel dat je behoorlijk moet betalen om die ergernis weg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Voor mij is dat ergeren meer samen te vatten als: Ik klus te weinig om met elk apparaat genoeg ervaring opgedaan te hebben om er goed mee te werken. Dan scheelt het als het apparaat van zichzelf al voldoende kwaliteit heeft om gemakkelijk mee te kunnen werken. Oftewel: Dat het eindresultaat eruit ziet als gepruts, komt vooral door mijn onkunde en niet door de tools :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
Boudewijn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:57:
[...]
...
Ander punt: de toughbuilt C700 schragen zijn bij ibood in de aanbieding. Bakbeesten maar wel echt heel handig en fijn. Goeie prijs ook.
Had hem ook al in de aanbiedingen toppic geplaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
Hoi,

Thanks!
Als ik die gatenboor bekijk lijkt deze meer geschikt voor in een tegel een gat te boren. dus bijvoorbeeld de badkamer of toilet waar je een schakelaar wil plaatsen. voor baksteen of beton heb je ze eigenlijk altijd met de vierkante tanden op het uiteinde met wat diamantgruis erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zal door de kleur komen, fluorescerende groenig geel, maar ik heb nooit een ryobi overwogen als gereedschap. Ziet er uit als kinder gereedschap om mee te spelen. ( totaal niet gebaseerd op ervaring overigens.)

Ik heb een ferm biscuitfrees, een parkside bandschuurmachine, parkside sloophamer, dewalt decoupeerzaag, 2 dewalt schroefmachine en metabo afkort, makita invalzaag en nog wat chinesium gereedschap, plus antiek handgereedschap van kwaliteit.
Wat ik bedoel is koop op noodzaak en niet op merk. Ok accu ecosystemen ineen wel overwogen keuze.
Bovenfrees . Hoge snelheid, snijdende messen. Enz. Liever op snoer en goed dan bijbehorend op accu.
Afkortzaag zaag, idem.
Bandschuurmachine? Tja boeien of t minder nauwkeurig is. Of lawaai maakt of stoffiger is.
Invalzaag? Ook hier bediening, nauwkeurigheid enz. Is belangrijker dan wel of geen accu compatibiliteit.

Dus beslis per apparaat welke kwaliteit je nodig heb en zoek op dat. Met snoer of accu.
Makita heeft 2 lijnups, profi en bouwmarkt.
Accu's zijn geloof ik uitwisselbaar.( meen ik te herinneren)
Einhel is ook niet slecht in z'n speelveld.
Net een nieuw lijn op gezet in hun accu systeem.

Ibood schragen? Hmm ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:38
Na eindeloze gesprekken te hebben gevolgd op Reddit heb ik Ryobi wel overwogen. Maar die gesprekken lijken voornamelijk op Amerika te zijn gericht. In Europa is Ryobi helemaal geen gunstig ecosysteem om in te stappen. Veel te duur onder de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
[...]

Uiteindelijk zul je met zowel een Parkside als met een Ryobi hetzelfde resultaat kunnen halen, het verschil zal zitten in de voorbereiding, kennis en het geduld van diegene die de tool gebruikt.
Wat ik bedoel met ergeren is dat sommige tools handiger in te stellen zijn dan andere. Of te zwak zijn waardoor de zaag bijv steeds vastloopt oid. Voorbeeld sommige decoupeerzagen kan je met een handeltje makkelijk in een hoek zetten. De parkside moet met een inbus. Vaak komt daar hout rommel in en is het gepriegel. Heb een aantal Ryobi reviews gekeken en de cirkelzaag is echt ruk. Te zwak, loopt steeds vast en de schroeven gaan steeds los. Dat soort ergernissen. Nou hebben ze ook een betere HP versie dus daarom zit ik te kijken naar top of the range binnen parkside en Ryobi en niet naar andere merken, want het moet wel een beetje betaalbaar blijven.

Dus m’n vraag is concreet, of hier mensen tussen zitten die met een van beide merken werken en wat ze er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Retrospect schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:47:
Na eindeloze gesprekken te hebben gevolgd op Reddit heb ik Ryobi wel overwogen. Maar die gesprekken lijken voornamelijk op Amerika te zijn gericht. In Europa is Ryobi helemaal geen gunstig ecosysteem om in te stappen. Veel te duur onder de streep.
Klopt. Je kunt het vaak uit Amerika importeren wat met importkosten nog steeds goedkoper is dan hier kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Kijk qua accugereedschap dan gerust eens naar de TP serie van Einhell. Heb er redelijk wat van en echt prima spul voor het geld. 3 jaar garantie op accu’s en apparaten en 10 jaar op de brushless motor. De TE range is ook goed genoeg, vaak echter niet brushless. De TC lijn kan je het beste links laten liggen. Belachelijk grote lineup van powertools en tuingereedschap.

Voor accugereedschap wat meer kracht vraagt zoals een cirkelzaag is het wel goed om naar de combi met accu te kijken. Verschillende Ah accu’s leveren namelijk een verschillend aantal wattage. Mijn Einhell frees en cirkelzaag vinden een 2,5 Ah accu (720w) namelijk een stuk minder leuk dan een 4Ah (900w). Eigenlijk wil ik nog eens een accu van 6Ah kopen, die levert 1350w. Benieuwd of het dan nog beter gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Retrospect op 04-04-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Boudewijn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:57:
[...]

Tsja de keuze voor een merk is wmb een combinatie van:

- Ecosysteem
- Kwaliteit/precisie
- Prijs
- Voor veel mensen emotie

Kwaliteit en ecosysteem dragen bij aan het eindresultaat van je project (en prijs indirect ook omdat je meer geschikte tools kunt kopen als je minder per tool uitgeeft). Alleen geloof ik meteen dat je beter een handig persoon met een stuk shitgereedschap kunt hebben dan een knuppel met een Festool.
Ik ken mensen op fora (hier, woodworking) die dingen met black&decker doen waar ik met mijn Festool-voorraad jaloers op ben. Die mensen kennen hun gereedschap denk ik goed en weten prima hoe ze de tekortkomingen (tov A-merk) op kunnen vangen. Daar heb ik echt wel respect voor. Ik heb die skill minder en koop daarom duur spul, ik heb al genoeg ellende aan mijn eigen fouten fixen ipv die van de machine.

Ja klopt, ik heb nu ook dingen van bosch, black & decker, vreemde merken die ik niet eens ken zoals wesco, ed. Maar wil nu alles vervangen voor snoerloos en dan iets wat minder gammel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-10 09:13

Er zijn maar 2 acucu types, 12v en 20v. De 40v tools gebruiken steeds 2 20v packs in serie.
Ik heb best wel wat gereedschap van Parkside (allen 20v) en over het algemeen ben ik zeer tevreden. De heggeschaar met lange stok is eigenlijk de enige miskoop. Die mist echt wel wat power. De boorhamer lekte wat olie, maar werd relatief snel binnen garantie omgeruild. De overige toestellen, zeker de duurdere varianten (en duurder is relatief) met inductiemotoren zijn prima spul. We zijn bezig met een huis te verbouwen en mijn cohouser heeft allemaal Makita en in de praktijk lijkt er niet zoveel verschil als de prijs zou doen vermoeden tussen te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 04-04-2025 16:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 22:37
Ik begon met Makita, en koop tegenwoordig alleen nog maar parkside. Laatst had ik een reciprozaag nodig. Parkside performance voor 50 euro, in mooie koffer. Dan kan ik wel 3-4x meer uitgeven aan Makita maar wat merk ik daar in de praktijk van? Ik hobby gemiddeld 4 uurtjes per week dus dat verschil ga ik nooit terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
Teun_2 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:58:
[...]

Er zijn maar 2 acucu types, 12v en 20v. De 40v tools gebruiken steeds 2 20v packs in serie.
Ik heb best wel wat gereedschap van Parkside (allen 20v) en over het algemeen ben ik zeer tevreden. De heggeschaar met lange stok is eigenlijk de enige miskoop. Die mist echt wel wat power. De boorhamer lekte wat olie, maar werd relatief snel binnen garantie omgeruild. De overige toestellen, zeker de duurdere varianten (en duurder is relatief) met inductiemotoren zijn prima spul. We zijn bezig met een huis te verbouwen en mijn cohouser heeft allemaal Makita en in de praktijk lijkt er niet zoveel verschil als de prijs zou doen vermoeden tussen te zitten.
Kijk dat zijn goede berichten. Heb nog wat reviews bekeken en neig ook steeds meer naar parkside. De prijs prestatie is gewoon ongeëvenaard. En dat 40v 2 accu’s zijn wist ik niet. Dat maakt het al een stuk overzichtelijker. Dikke prima dus!

[ Voor 5% gewijzigd door gebruikershaes op 04-04-2025 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:00
Super fijn en goed gereedschap, Parkside, 5jr garantie op een Performance schroefmachine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De parkside 66nm schroefmachine was beste koop laatst. Veel parksidespul is prima voor thuisklusser. Probleem is vaak precisie en instelmogelijkheden en of instelgemak bij goedkopere merken. En met bijv. Een afkortzaag de torsiestijfheid.en dus zaag precisie.
Dus die zal ik met zorg kiezen en iets meer geld uitgeven. Want 88graden en dan weer 91 en volgende 89 word je minder blij van. Maar een sloophamer boor sds is minder belangrijk als t minder effectief is of sneller kapot gaat.

Ik zal nooit alles in Parkside kopen. Maar selectief zijn naar behoefte.
Maar dat is mijn idee van gereedschap kopen.
Ik koop liever 2dehans een goed model van iemand die nog beter wil dan een nieuwe budget model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
BTS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 01:01:

30j is meer voor als je gewapend beton moet slopen..

Ik heb er 3, 3,2, 6,8 en 12,5. De 1e is mooi voor tegels van de muur halen die niet erg vast zitten en bv sleuven uit bikken. De 2e als tegels erg vast zitten of als ik voorzichtig een dekvloer rond leidingen moet weg bikken, voor bakstenen muren is die ook meer dan voldoende. En de laatste gebruik ik meestal om dekvloeren uit te breken. Die 12,5 is daar echt voldoende voor, ik zou niet zwaarder willen. En hij kan ook nog gewoon boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@BTS ik zou voor je sloophamer even op MP kijken. Staan genoeg van die dingen, hoeft niet veel te kosten. Nieuw kan ook, maar ik neem aan dat je zon ding na die klussen niet of nauwelijks meer gebruikt. Dat schrijft dan behoorlijk snel af.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
sweetdude schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:19:
[...]

Had hem ook al in de aanbiedingen toppic geplaatst ;)
Wat was de prijs? Heb hem gemist. Nu uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Vandaag verder gegaan met gaten boren voor de inbouwdozen en met deze Carat Premium gaat het echt super.

Heb nu inderdaad ook eerst voorgeboord en vervolgens met de mindere gatenboor een begin gemaakt en daarna met de Carat diamantboor verder gegaan. Kost nu hooguit 5 minuten per stopcontact, echt top!

Alleen nu is onze oude Metabo HE 20 overleden. Was vd week al een stuk koolstorstel afgebroken. Dat heeft mijn broer eruit gehaald en heeft het even weer goed gedaan, maar daarna helaas toch weer verbande geur en geen kracht meer.

Hebben jullie nog tips voor een goede opvolger maar niet al te duur maar wel met SDS koppeling? Heb naast deze nog een Metabo SB 18 LTX BL I accuboor wat een fantastisch ding is, maar wil er nog iets elektrisch naast hebben.

Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
onnaj schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:26:
Vandaag verder gegaan met gaten boren voor de inbouwdozen en met deze Carat Premium gaat het echt super.

Heb nu inderdaad ook eerst voorgeboord en vervolgens met de mindere gatenboor een begin gemaakt en daarna met de Carat diamantboor verder gegaan. Kost nu hooguit 5 minuten per stopcontact, echt top!

Alleen nu is onze oude Metabo HE 20 overleden. Was vd week al een stuk koolstorstel afgebroken. Dat heeft mijn broer eruit gehaald en heeft het even weer goed gedaan, maar daarna helaas toch weer verbande geur en geen kracht meer.

Hebben jullie nog tips voor een goede opvolger maar niet al te duur maar wel met SDS koppeling? Heb naast deze nog een Metabo SB 18 LTX BL I accuboor wat een fantastisch ding is, maar wil er nog iets elektrisch naast hebben.

Dank voor de tips!
Ik heb er de goedkoopste parkside sds boorhamer voor gekocht.... Ding deed het prima, maar is nu redelijk op ;) . Koste iets van 50 euro of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Fuel_80 op 05-04-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onnaj
Fuel_80 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:43:
[...]

Ik heb er de goedkoopste parkside sds boorhamer voor gekocht.... Ding deed het prima, maar is nu redelijk op ;) . Koste iets van 50 euro of zo.
Hoe lang heb je er mee gedaan? De Metabo was ongeveer 20 jaar oud en regelmatig goed misbruikt. Beetje duurzaamheid is natuurlijk ook niet verkeerd en ben tot nog toe van wat ik heb van parkside niet heel enthousiast ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

onnaj schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:09:
[...]

Hoe lang heb je er mee gedaan? De Metabo was ongeveer 20 jaar oud en regelmatig goed misbruikt. Beetje duurzaamheid is natuurlijk ook niet verkeerd en ben tot nog toe van wat ik heb van parkside niet heel enthousiast ;-)
Jij hebt een UHE20 neem ik aan (same here btw) ?Contact kruis.nl even, dikke kans dat die hem gewoon kunnen repareren :)
En anders gewoon weer een Metabo.
https://www.metabo.com/t3...2022_Hammer_Matrix_NL.pdf

Zo te zien wil je een multihamer (hameren, beitelen, 2 standen boren). Dan eindig je bij de UHE 2660-2 Quick of de UHE 2860-2 Quick. De eerste is vergelijkbaar met wat je nu hebt, de laatste is nog net wat krachtiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:59
Na 2 jaar wikken en wegen eindelijk de knoop doorgehakt. Had ook nog wat projectjes die eerst even af moesten waar deze machine niet voor nodig was en het mooie weer komt eraan. Heb een houtfreesmachine gekocht. *O*

Ben voor de Makita DRT50ZJX2 gegaan. https://www.makita.nl/art...boven-en-kantenfrees.html

Heb hierin mee laten wegen dat dit een professionele is, het zowel een boven-als een kantenfrees is, je hier een geleiderail houder aan kan bevestigen, een mooie duidelijke handleiding met veel afbeeldingen en de vele accesoires die je erbij aan kan schaffen. Ook de uitstekende beoordeling uit het Duitse DIY-blad selbst ist der Mann heeft daarbij meegespeeld. Meteen 2 geleiderails bij gekocht, bevestigingsmateriaal om ze aan elkaar te verlengen en klemmen om het vast te zetten. De freesjes zelf heb ik een box van een ander merk gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8S4HFuRyqwauA_VLc7Y5BeTjH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2K2HGvsFJ3cF7y6P2HnfpXtF.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh8DegdLm0LyGUJXBvg74NFWx48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAuEZQswy3fZQkymLmvxQXnC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-10 10:00
copykat schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:43:

Makita heeft 2 lijnups, profi en bouwmarkt.
Accu's zijn geloof ik uitwisselbaar.( meen ik te herinneren)
Hoe kun je de profi en bouwmarkt line ups herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Linux gebruiker schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:06:
[...]

De accu's van de bouwmarktlijn hebben een witte streep. Maar controleer e.e.a. even, want ik meende hier gelezen te hebben, dat ze juist niet uitwisselbaar zijn, en dat menigeen daar dan ook de mist mee ingaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:17
Linux gebruiker schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:06:
[...]

Modelnummers maar de tell-tale is de accu die ze gebruiken. Profi gebruikt LXT accu's en bouwmarkt gebruikt G accu's

Afbeeldingslocatie: https://www.123accu.nl/image/Makita_BL1860B_LXT__197422-4__18V_LXT_accu_18_V_6.0_Ah_origineel_AMA00351_m1_big.jpg
LXT accu (volledig zwart)

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/BBGrpQLvq5ko/1200x624.jpg
G Accu (witte rand)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:17
En inderdaad zoals @trabant noemt, ze zijn niet uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
The Eagle schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:06:
[...]

Jij hebt een UHE20 neem ik aan (same here btw) ?Contact kruis.nl even, dikke kans dat die hem gewoon kunnen repareren :)
En anders gewoon weer een Metabo.
https://www.metabo.com/t3...2022_Hammer_Matrix_NL.pdf

Zo te zien wil je een multihamer (hameren, beitelen, 2 standen boren). Dan eindig je bij de UHE 2660-2 Quick of de UHE 2860-2 Quick. De eerste is vergelijkbaar met wat je nu hebt, de laatste is nog net wat krachtiger.
Ding is 20 jaar oud dus wel echt afgeschreven jammer genoeg. Tenminste we vinden het niet waard daar nu nog weer extra reparatiekosten voor te maken.
Heb nu deze besteld: https://www.metabo.com/nl...601711500-combihamer.html
Denk dat we daar ook prima mee uit de voeten kunnen en bewust ook voor de Q versie gekozen, want eenvoudig koppen wisselen is zo fijn. Zonde dat ik daarvoor niet 3 extra tientjes voor heb uitgeven bij aanschaf van mijn Metabo accuboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-10 10:00
Dartlink schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:11:
Zit er in de machines zelf verschil, of zijn dezelfde?
Heb nl sinds kort Makita LXT accu's en machines, gekocht in webshops.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Linux gebruiker schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:16:
[...]

Zit er in de machines zelf verschil, of zijn dezelfde?
Heb nl sinds kort Makita LXT accu's en machines, gekocht in webshops.
De LXT machines zijn wel iets beter. En vanwege de veel bredere verkrijgbaarheid, vaak ook wel goedkoper te vinden. En de LXT lijn is onnoemelijk uitgebreid, in tegenstelling tot de G lijn die maar een paar machines kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dartlink schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:11:
:F ik wist dat t iets met de accu's was.

Overigens de Hornbach heeft nu ook de LXT line up uitgestald staan.
Dus zij hebben beide nu.
En de nieuwe Einhel line up
Dus als je ( iedereen) even wilt voelen en kijken
Goede plek. Metabo en Makita en Einhel en wat ander spul in grote hoeveelheden.

Alleen geen antisplinterstrip... die moest ik bij een ivanashop halen. Wel even een 150cm geleider gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
copykat schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:29:
[...]

:F ik wist dat t iets met de accu's was.

Dus zij hebben beide nu.
En de nieuwe Einhel line up
Dus als je ( iedereen) even wilt voelen en kijken

Alleen geen antisplinterstrip... die moest ik bij een ivanashop halen. Wel even een 150cm geleider gehaald.
HiKOKI, Worx en Bosch Professional (18V & 12V) hebben ze ook uitgestald staan. Maar ik vind het allemaal maar zeer beperkt. Mijn lokale Gamma (dorp 20k inwoners) heeft bijvoorbeeld bijna net zoveel van Einhell uitgestald staan en heeft ook Skil staan. En ook die hebben nog lang geen 1/6 de van de Einhell range staan. Andere merken dan weer helemaal niet. Bij Bauhaus kwam ik onlangs voor het eerst en daar kwam ik zowaar voor het eerst Ryobi tegen in het echt.

Ik zou het fijn vinden als er ook fysieke winkels waren die complete lijnen voerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:59
Retrospect schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:40:
[...]

HiKOKI, Worx en Bosch Professional (18V & 12V) hebben ze ook uitgestald staan. Maar ik vind het allemaal maar zeer beperkt. Mijn lokale Gamma (dorp 20k inwoners) heeft bijvoorbeeld bijna net zoveel van Einhell uitgestald staan en heeft ook Skil staan. En ook die hebben nog lang geen 1/6 de van de Einhell range staan. Andere merken dan weer helemaal niet. Bij Bauhaus kwam ik onlangs voor het eerst en daar kwam ik zowaar voor het eerst Ryobi tegen in het echt.

Ik zou het fijn vinden als er ook fysieke winkels waren die complete lijnen voerden.
Ik koop alles hier, dan weet ik zeker dat alles dat ze verkopen profi spul is. Het is een technische groothandel die ook aan consumenten mag verkopen. Zeker niet alles is op voorraad, maar wel snel leverbaar

https://www.kroon.nl/?srs...R37S9__tNL2DCid1T29B--PYN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

onnaj schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:13:
[...]

Ding is 20 jaar oud dus wel echt afgeschreven jammer genoeg. Tenminste we vinden het niet waard daar nu nog weer extra reparatiekosten voor te maken.
Denk dat we daar ook prima mee uit de voeten kunnen en bewust ook voor de Q versie gekozen, want eenvoudig koppen wisselen is zo fijn. Zonde dat ik daarvoor niet 3 extra tientjes voor heb uitgeven bij aanschaf van mijn Metabo accuboor.
Weet niet wat je betaald hebt voor dat ding, zie hem voor 199. Kwam ook deze tegen: https://www.bol.com/nl/nl...itelset/9200000088312356/
Dan zit je op 215 en heb je voor 15 euro meer het zelfde plus een extra boorstand.
Doe er mee wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
The Eagle schreef op zondag 6 april 2025 @ 00:28:
[...]

Weet niet wat je betaald hebt voor dat ding, zie hem voor 199. Kwam ook deze tegen: https://www.bol.com/nl/nl...itelset/9200000088312356/
Dan zit je op 215 en heb je voor 15 euro meer het zelfde plus een extra boorstand.
Ik heb er €179 voor betaald en wilde eigenlijk ook max €150 uitgeven, dus ben er alweer overheen gegaan ;-)

Voor het mildere boorwerk pak ik de accuboor wel. Maar wel super bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32

MJV

onnaj schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:13:
[...]

Stomme vraag misschien, maar waat gebruiik je dat boorkoppen wisselen voor? Ik heb het ook op mijn Makita DHR243, maar pak ipv boorkop te wisselen vaak mijn losse klopboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gisteren met de Makita klopboor een gat van 60cm geboord naar de garage voor het trekken van kabels door een dubbele muur.
Behalve de juiste voor lengte zien te vinden (€30 uitgeven voor 1x boren is ook zoiets) was er een erger probleem: de SDSboor zat vast in de kop en kwam niet meer los.

De klopboor was net nieuw, de online tip over WD40 had dus geen zin.
De buurman en ik hebben staan meppen met hamers, we hebben de boorkop uit elkaar gehaald (daar zag je de boor netjes in de balletjes zitten) en een bankschroef gebruikt om meer kracht te kunnen zetten, dat werd het allemaal niet.

Uiteindelijk is de SDSboor in de lengte in een workmate vastgezet, blok hout tegen de boorkop gezet en meppen maar.
Bij de laatste slag kwam deze eindelijk los, de boor werkt nog prima *O*

Niemand die ik ken heeft het ooit meegemaakt, ik snap eigenlijk nog steeds niet waar het misgegaan is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MJV schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:16:
[...]

Stomme vraag misschien, maar waat gebruiik je dat boorkoppen wisselen voor? Ik heb het ook op mijn Makita DHR243, maar pak ipv boorkop te wisselen vaak mijn losse klopboor.
Ik heb de bekende Bosch 2-28 en gebruik de reguliere boorkop voor bijv, diepe gaten met een forse speedboor of gatenzaag bij grote houtconstructies.

Dat soort zaken heb ik niet met een SDS aansluiting, mijn kkeine klopboor (GSR13) is daar net ff te licht voor.

Dus daar waar een reguliere accuboor het qua Nm’s net niet lekker trekt, bied de boorhamer op standje boren zonder hameren.

Eerder gebruikte ik de boorhamer ook wel voor bijv. beton mengen maar daar heb ik nu een losse betonmixer voor gekocht want dat doet je boor geen goed…..ja het kan…maar ik vind het net ff teveel van het goede voor die machine.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Retrospect schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:40:
[...]

Bij ons is dat de Groenhart, die heeft enorme assortimenten staan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

The Eagle schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:37:
@BTS ik zou voor je sloophamer even op MP kijken. Staan genoeg van die dingen, hoeft niet veel te kosten. Nieuw kan ook, maar ik neem aan dat je zon ding na die klussen niet of nauwelijks meer gebruikt. Dat schrijft dan behoorlijk snel af.
Daar ben ik mij bewust van. Toch is het aanbod niet zo groot en niet in de buurt. En ja, 2dehands kopen vereist voor mij minimaal even testen bij de verkoper. Het gemak van online aanschaffen is dan wel groot.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik moet binnenkort weer eens leidingen in de muur gaan werken dmv de muurfrees. Hellaas heeft mijn antieke 6e hands bouwzuiger de geest gegeven en ben ik op zoek naar een nieuwe.

Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer in alle typen en merken. Zover ik begrijp zou het klasse M moeten worden.
Iemand een tip naar een fatsoenlijke bouwzuiger voor beton/steenstof dmv slijpen die niet meteen dichtslaat na 2 seconden, maar gezien het thuisgebruik ook niet in een professionele setting gebruikt gaat worden.

Had al zitten kijken naar Makita omdat ik daar alles van heb, maar ook Metabo oogt betaalbaar voor het doel.
Advies ergens tot een €300-350?

Gaat echt alleen om fijnstof, beton, hout eventueel. Geen water oid.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Shaggy schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:32:
Ik moet binnenkort weer eens leidingen in de muur gaan werken dmv de muurfrees. Hellaas heeft mijn antieke 6e hands bouwzuiger de geest gegeven en ben ik op zoek naar een nieuwe.

Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer in alle typen en merken. Zover ik begrijp zou het klasse M moeten worden.
Iemand een tip naar een fatsoenlijke bouwzuiger voor beton/steenstof dmv slijpen die niet meteen dichtslaat na 2 seconden, maar gezien het thuisgebruik ook niet in een professionele setting gebruikt gaat worden.

Had al zitten kijken naar Makita omdat ik daar alles van heb, maar ook Metabo oogt betaalbaar voor het doel.
Advies ergens tot een €300-350?

Gaat echt alleen om fijnstof, beton, hout eventueel. Geen water oid.
Ik heb een zelfde soort zoektocht gehad als ik het zo lees, en ik kwam uiteindelijk op deze Parkside bouwstofzuiger uit en ben er zeer tevreden mee voor het geld:
https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15
DaWizza schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:45:
Gisteren met de Makita klopboor een gat van 60cm geboord naar de garage voor het trekken van kabels door een dubbele muur.
Behalve de juiste voor lengte zien te vinden (€30 uitgeven voor 1x boren is ook zoiets) was er een erger probleem: de SDSboor zat vast in de kop en kwam niet meer los.

De klopboor was net nieuw, de online tip over WD40 had dus geen zin.
De buurman en ik hebben staan meppen met hamers, we hebben de boorkop uit elkaar gehaald (daar zag je de boor netjes in de balletjes zitten) en een bankschroef gebruikt om meer kracht te kunnen zetten, dat werd het allemaal niet.

Uiteindelijk is de SDSboor in de lengte in een workmate vastgezet, blok hout tegen de boorkop gezet en meppen maar.
Bij de laatste slag kwam deze eindelijk los, de boor werkt nog prima *O*

Niemand die ik ken heeft het ooit meegemaakt, ik snap eigenlijk nog steeds niet waar het misgegaan is.
Wil niet zeggen dat het zo is gebeurd, maar een paar suggesties:
Nieuwe boormachine maar niet de boorsteel ingevet (want ja, nieuw, dus zal wel vet in zitten).
Te zwaar "leunen" op de machine waardoor de slagkracht wordt gehinderd.
Te weinig lossen van het boorstof bij zo'n diep gat waardoor oververhitting en zwaar draaien.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocoMarc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:07
copykat schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:29:
[...]
Dus zij hebben beide nu.
En de nieuwe Einhel line up […]
Even wat rechtzetten: Hornbach heeft van Makita de LXT- (18 V) en de XGT-range (40 V), niet de (hobby) G-serie.
Verder in de professionele merken Bosch blauw, Hikoki en Metabo.
De andere, goedkopere merken zijn Pattfield (huismerk), Worx, Einhell en Bosch groen.
En natuurlijk ook bedrade machines van al deze merken…

Grtz, Marc

[ Voor 4% gewijzigd door LocoMarc op 06-04-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onnaj
MJV schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:16:
[...]

Ik vind het makkelijk om als ik ergens bezig ben en materiaal gebruik wat toevallig niet met SDS werkt makkelijk te wisselen. Misschien ben ik verwend, maar voor 3 tientjes extra heb ik mezelf die luxe gegund. Heb nu regelmatig dat ik bezig ben en dan moet ik wéér helemaal naar beneden naar de kelder, terwijl ik gewoon lekker door wil doen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
BTS schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:19:
[... En ja, 2dehands kopen vereist voor mij minimaal even testen bij de verkoper. ...
Die houdt zo geen keuken meer over... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:52:
[...]

Wil niet zeggen dat het zo is gebeurd, maar een paar suggesties:
Nieuwe boormachine maar niet de boorsteel ingevet (want ja, nieuw, dus zal wel vet in zitten).
Te zwaar "leunen" op de machine waardoor de slagkracht wordt gehinderd.
Te weinig lossen van het boorstof bij zo'n diep gat waardoor oververhitting en zwaar draaien.
De eerste is wel een goede, de steel was idd vrij droog. Ik zal de eigenaar eens inlichten dat daar wat op mag.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 14:51
Martijn.C.V schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:30:
Als je maar af en toe zaagt, zou ik heroverwegen of je het op accu wilt, en indien 'niet perse' kun je veel breder rondkijken.

Een accu is wel een beetje prettig, maar het is niets alsof je je hele tuin gaat doorlopen met die zaag. Zonder snoer is krachtiger en goedkoper, mobiliteit is IMO voor een cirkel/invalzaag niet een belangrijk punt. Ik had er 1 met snoer en moest een nieuwe, wederom 1 met snoer geworden.

Willekeurig voorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...ncl-geleiderail/10392437/
Die is met geleider en een heel eind meer vermogen.
Voor mij is accu geen noodzaak. Het is idd maar een apparaat wat af en toe gebruikt gaat worden.

Wat wel een belangrijke must is: in graden zagen.
Ik zat zelf ook al te kijken naar machine met snoer, zo zag ik deze al bv(wel zonder rails)
https://www.karwei.nl/ass...FJwCDEIBYMTRoCB9wQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
Fuel_80 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:16:
[...]
Dat koppel hoef je je niet druk om temaken. Om grotere schroeven in hout te draaien heb je nog veel meer koppel nodig. Wegslippen is met de huidige torx schroeven eigenlijk niet meer aan de orde. Dat gebeurt alleen met een verkeerd bitje nog.
Retrospect schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:15:
Ik heb de 35 FC en het zal je verbazen hoe vaak die opzetstukjes goed van pas komen als je ze eenmaal hebt.
Heb de Bosch IXO ook gehad, vergelijkbaar met die Parkside. Leuk ding om Ikea kasten mee in elkaar te zetten maar veel meer moet je er niet mee willen doen.
Dank beiden, ik ga voor de 15 FC dan, misschien kan ik budget nog iets stretchen voor een brushless 35 FC...

Overigens viel het me op dat er nog wel een verschil zit tussen het koppel van de Bosch IXO serie en de Parkside PAS D7 die ik noemde. Die laatste heeft een koppel van 10 nM ipv 5,5 van versie 7 van de IXO.

[ Voor 4% gewijzigd door musicfreak op 06-04-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
The Eagle schreef op zondag 6 april 2025 @ 00:28:
[...]

Heb jouw tip alsnog gevolgd. Vind juist dat in 2 standen kunnen boren toch top en zeker ook met de gatenboor. Daarnaast zit er dan ook nog een borensetje bij en das mooi meegenomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 22:32

MJV

Fraggert schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:50:
[...]

Ik heb de bekende Bosch 2-28 en gebruik de reguliere boorkop voor bijv, diepe gaten met een forse speedboor of gatenzaag bij grote houtconstructies.

Dat soort zaken heb ik niet met een SDS aansluiting, mijn kkeine klopboor (GSR13) is daar net ff te licht voor.

Dus daar waar een reguliere accuboor het qua Nm’s net niet lekker trekt, bied de boorhamer op standje boren zonder hameren.

Eerder gebruikte ik de boorhamer ook wel voor bijv. beton mengen maar daar heb ik nu een losse betonmixer voor gekocht want dat doet je boor geen goed…..ja het kan…maar ik vind het net ff teveel van het goede voor die machine.
Helder. Ik kom met mijn DHP484 gelukkig een heel eind.

Betonmixer had ik ook nog wel eens willen hebben, laatste keer mijn 15 euro Parkside boormachine om zeep mee geholpen. Toen maar gewon met de spade verder gemengd in de kruiwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MJV schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:28:
[...]

Helder. Ik kom met mijn DHP484 gelukkig een heel eind.

Betonmixer had ik ook nog wel eens willen hebben, laatste keer mijn 15 euro Parkside boormachine om zeep mee geholpen. Toen maar gewon met de spade verder gemengd in de kruiwagen.
Ik zat nog met 14,4volt toen ik de hamerboor ernaast kocht.

Ik heb nu ook de DHP en DDF op 18V maar ik had weinig zin dat dure gereedschap te vernaggelren met de laatste keer 25 zakken beamix voor een vloertje ;)

Dus maar eens voor dat soort klussen het juiste gereedschap gekocht.

Volgende op de lijst is een 230mm slijper. Ik heb 2 125mm slijpers maar met tegels en bandjes slijpen is dat wel een geklooi met die kleine diameter.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 243 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).