Op basis van tips uit dit topic voor m'n verbouwing de Makita GA9050R aangeschaft, voor ongeveer €115, vervolgens wel de bijbehorende stof/beschermkap gekocht voor ongeveer diezelfde prijs. Maar die kap geeft wel veel zekerheid en relatieve veiligheid. Wel erg prettig bij zo'n joekel van een haakse slijper. Of misschien ben ik te bang...Fraggert schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:32:
[...]
Volgende op de lijst is een 230mm slijper. Ik heb 2 125mm slijpers maar met tegels en bandjes slijpen is dat wel een geklooi met die kleine diameter.
Op zich zal zo'n apparaat prima een verstekje zagen, let dan wel op dat je netjes zelf het verstek vaststelt (met een gradenboog/geodriehoek/op maat gezaagd stukje hout) en zet dat tegen het blad aan, waarna je de stelschroef met beleid aandraait.Dirk0s schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:02:
[...]
Voor mij is accu geen noodzaak. Het is idd maar een apparaat wat af en toe gebruikt gaat worden.
Wat wel een belangrijke must is: in graden zagen.
Ik zat zelf ook al te kijken naar machine met snoer, zo zag ik deze al bv(wel zonder rails)
https://www.karwei.nl/ass...FJwCDEIBYMTRoCB9wQAvD_BwE
Hier zit fors kwaliteitverschil in goedkoop en niet-zo-goedkoop. Op zich zal die skil die je linkt het prima doen, zeker als je hier even wat secuur mee doet.
Zijn er betere keuzes voor een zaag rond dit budget?Boudewijn schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:53:
[...]
Op zich zal zo'n apparaat prima een verstekje zagen, let dan wel op dat je netjes zelf het verstek vaststelt (met een gradenboog/geodriehoek/op maat gezaagd stukje hout) en zet dat tegen het blad aan, waarna je de stelschroef met beleid aandraait.
Hier zit fors kwaliteitverschil in goedkoop en niet-zo-goedkoop. Op zich zal die skil die je linkt het prima doen, zeker als je hier even wat secuur mee doet.
Verstek zagen zal de 1e klus zijn maar verder vooral gewoon recht!
ff checken voor de zekerheid.MJV schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:41:
[...]
Op basis van tips uit dit topic voor m'n verbouwing de Makita GA9050R aangeschaft, voor ongeveer €115, vervolgens wel de bijbehorende stof/beschermkap gekocht voor ongeveer diezelfde prijs. Maar die kap geeft wel veel zekerheid en relatieve veiligheid. Wel erg prettig bij zo'n joekel van een haakse slijper. Of misschien ben ik te bang....
Een haakse slijper wordt AFAIK nooit zonder beschermkap verkocht
of bedoel een extra accesoire "stofkap" waar je een geredschapstofzuiger op kunt aansluiten?
ik zie wat acesoires staan maar nergens een stofkap van 115 euro, welke bedoel je?
https://www.makita.nl/art...30-mm.html#tab_content_14
Dat ding is trouwens alleen bij Praxis te koop?
edit:
bedoel je deze misschien?
https://www.makita.nl/art...lstofafzuigkap-230mm.html

die is inderdaad zo'n 115 euro.......en die had ik niet eerder gezien.
ik wist wel dat er (aftermarket) stofkappen waren maar met zo'n invalfunctie, dat is een nieuwe voor mij
[ Voor 20% gewijzigd door Fraggert op 07-04-2025 07:41 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Die Skil kan niet op een geleiderail, dat vind ik een van de beste toevoegingen voor een cirkelzaag als je recht wil zagen. Dat werkt vooral goed op plaatmateriaal, want op een balkje kan je natuurlijk niet makkelijk een geleiderail leggen.Dirk0s schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:00:
[...]
Zijn er betere keuzes voor een zaag rond dit budget?
Verstek zagen zal de 1e klus zijn maar verder vooral gewoon recht!
Verder is mijn ervaring wel dat goedkoop gereedschap toch vaak wat minder precies is dan het duurdere spul. Wat meer speling, net niet helemaal haaks, net niet helemaal correcte maatverdeling, het wiebelt of trilt wat meer, dat soort dingen.
Hou er ook rekening mee dat het zaagblad een groot deel van de zaagervaring bepaalt. Een paar tientjes investeren in een beter zaagblad is zeker het overwegen waard.
Dan kan ik idd beter iets anders halen wat wel werkt op een geleiderail.BounceMeister schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:47:
[...]
Die Skil kan niet op een geleiderail, dat vind ik een van de beste toevoegingen voor een cirkelzaag als je recht wil zagen. Dat werkt vooral goed op plaatmateriaal, want op een balkje kan je natuurlijk niet makkelijk een geleiderail leggen.
Verder is mijn ervaring wel dat goedkoop gereedschap toch vaak wat minder precies is dan het duurdere spul. Wat meer speling, net niet helemaal haaks, net niet helemaal correcte maatverdeling, het wiebelt of trilt wat meer, dat soort dingen.
Hou er ook rekening mee dat het zaagblad een groot deel van de zaagervaring bepaalt. Een paar tientjes investeren in een beter zaagblad is zeker het overwegen waard.
Tips?
Ik heb vorig jaar deze Metabo gekocht, met dit zaagblad.Dirk0s schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:39:
[...]
Dan kan ik idd beter iets anders halen wat wel werkt op een geleiderail.
Tips?
Ik heb de stofzuiger gekoppeld aan de Metabo zaag, maar dat heeft niet zoveel effect, het hout spuit er aan de zijkant gewoon uit, dus de hele tuin (daar zaag ik) ligt vol met zaagsel.
Daarom zit ik nu regelmatig te kijken naar de Makita sp6000j invalzaag, maar kan de 315 Euro niet echt verantwoorden alleen daarvoor.
Nou dan ligt in ieder geval niet je hele tuin vol zaagselBounceMeister schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:18:
[...]
Ik heb vorig jaar deze Metabo gekocht, met dit zaagblad.
Ik heb de stofzuiger gekoppeld aan de Metabo zaag, maar dat heeft niet zoveel effect, het hout spuit er aan de zijkant gewoon uit, dus de hele tuin (daar zaag ik) ligt vol met zaagsel.
Daarom zit ik nu regelmatig te kijken naar de Makita sp6000j invalzaag, maar kan de 315 Euro niet echt verantwoorden alleen daarvoor.
Ik blijf mij verwonderen hoe veel er opgezogen wordt. Wat mij betreft nog altijd een briljant ding.
If you can see, look. If you can look, observe
Ga je geen spijt van krijgenonnaj schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:48:
[...]
Heb jouw tip alsnog gevolgd. Vind juist dat in 2 standen kunnen boren toch top en zeker ook met de gatenboor. Daarnaast zit er dan ook nog een borensetje bij en das mooi meegenomen :-)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb ik ook.. Zeer tevreden van, stopcontact op de stofzuiger, best stil en zeer goede zuigkrachtAwoodentree schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:47:
[...]
Ik heb een zelfde soort zoektocht gehad als ik het zo lees, en ik kwam uiteindelijk op deze Parkside bouwstofzuiger uit en ben er zeer tevreden mee voor het geld:
https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665
Boormachines en andere apparaten schoonmaken na intensief gebruik waarbij er veel stof is ‘aangekoekt’… hoe kan ik dat het beste realiseren? Heb met een compressor al redelijk wat schoon gekregen maar nog niet tot een bevredigend gevoel. Nu het zware sloopwerk erop zit wil ik alles even pico bello gaan schoonmaken en even smeren maar ik zie zo 1,2,3 geen specifieke schoonmaakmiddelen die ik veilig kan gebruiken voor dit doeleinde.
Wat zijn jullie ervaringen met batterij degradatie van de accu tools? Specifiek de CAS batterijen?
Ik heb er 2 van 2AH al 7 jaar maar vind het moeilijk in te schatten hoe goed of slecht ze nog zijn.
Ik heb er 2 van 2AH al 7 jaar maar vind het moeilijk in te schatten hoe goed of slecht ze nog zijn.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Zelf niet heel veel ervaring met cas batterijen, heb er maar twee van mijn fein multimaster op accu. maar ervaring met andere batterijen is : niet helemaal leeg trekken, als je merkt dat de meeste "por"eruit is aan de lader, en volle accu erin ipv nog net ff een paar keer zijn beveiliging in te helpen .... Werk echt al sinds de invoering van lxt 18v li-ion van makita met deze accu's en heb nog maar een batterij om zeep geholpen , en heb daarbij ook het idee dat dat niet aan mij lag op dat moment . Gewoon je verstand gebruikenMimiix schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:42:
Wat zijn jullie ervaringen met batterij degradatie van de accu tools? Specifiek de CAS batterijen?
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
wat een makkelijke fix is......is om je werkstuk op een ander stuk hout te zagen.BounceMeister schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:18:
[...]
Ik zaag namelijk grotendeels op zolder.....ik leg dan een vlakke plaat neer......een groot stuk rest-MDF en leg daar mijn werkstuk op.
Dan zaag ik 1 a 2 mm dieper dan de dikte van het werkstuk.
Allicht iets voor je om te proberen
ps: mijn zaag heeft zo'n venstertje aan de zijkant die ik naar beneden kan drukken waar dan ook geen stof meer ontsnapt.
edit:
ps2 de ene zaag is natuurlijk ook wat meer ontworpen met stofafzuiging in het achterhoofd als ik die open behuzing van de Metabo zo zie dus
Dank voor het delen van je ervaring!Cybersijp schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:52:
[...]
Zelf niet heel veel ervaring met cas batterijen, heb er maar twee van mijn fein multimaster op accu. maar ervaring met andere batterijen is : niet helemaal leeg trekken, als je merkt dat de meeste "por"eruit is aan de lader, en volle accu erin ipv nog net ff een paar keer zijn beveiliging in te helpen .... Werk echt al sinds de invoering van lxt 18v li-ion van makita met deze accu's en heb nog maar een batterij om zeep geholpen , en heb daarbij ook het idee dat dat niet aan mij lag op dat moment . Gewoon je verstand gebruiken
Hoe weet je dat een batterij zijn beste tijd gehad heeft (Als in, ik moet de batterij weggooien en een nieuwe kopen)?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik zou daar geen compressor voor gebruiken, want daarmee blaas je het stof misschien naar plekken waar je het helemaal niet wil hebben.Typhone schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:17:
Boormachines en andere apparaten schoonmaken na intensief gebruik waarbij er veel stof is ‘aangekoekt’… hoe kan ik dat het beste realiseren? Heb met een compressor al redelijk wat schoon gekregen maar nog niet tot een bevredigend gevoel. Nu het zware sloopwerk erop zit wil ik alles even pico bello gaan schoonmaken en even smeren maar ik zie zo 1,2,3 geen specifieke schoonmaakmiddelen die ik veilig kan gebruiken voor dit doeleinde.
Als het gaat om ventilatiesleuven en andere in het zicht zittende delen, dan neem ik de stofzuiger en een borsteltje of stug kwastje.
Heb ik het idee dat het dieper zit dan haal ik de machine uit elkaar.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Vaak begint de batterij dan met een rood ledje te knipperen ofzo, dat is eigenlijk voor elk accusysteem weer anders . T is meer "fingerspitzengefuhl"Mimiix schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:11:
[...]
Dank voor het delen van je ervaring!
Hoe weet je dat een batterij zijn beste tijd gehad heeft (Als in, ik moet de batterij weggooien en een nieuwe kopen)?
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Amazon (even ongeacht wat we daarvan vinden) heeft de haakse slijper ook. En inderdaad die invalstofafzuigkap (3x woordwaarde) bedoelde ik. Heb er bijv ook 40mm PVC met een ingefreesd voor kabels van de TV, en dat werkt echt super en heel gecontroleerd. Net als een invalzaag maar dan in steen.Fraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:21:
[...]
https://www.makita.nl/art...30-mm.html#tab_content_14
bedoel je deze misschien?
https://www.makita.nl/art...lstofafzuigkap-230mm.html
[Afbeelding]
die is inderdaad zo'n 115 euro.......en die had ik niet eerder gezien.
ah okay...er stond op de Makita site dat het een praxis editie was......maar dat zal nationaal misschien zo zijn en via andere kanalen gewoon verkrijgbaar.MJV schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:39:
[...]
Amazon (even ongeacht wat we daarvan vinden) heeft de haakse slijper ook. En inderdaad die invalstofafzuigkap (3x woordwaarde) bedoelde ik. Heb er bijv ook 40mm PVC met een ingefreesd voor kabels van de TV, en dat werkt echt super en heel gecontroleerd. Net als een invalzaag maar dan in steen.
maar echt goede tip van die invalstofzuigkap hoor.....die ga ik onthouden...ik zet 'm op Pinterest
invalstofzuigkap...6x woordwaarde
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Uiteindelijk toch voor deze gegaan. Kan ik weer eventjes vooruit 😁Awoodentree schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:47:
[...]
Ik heb een zelfde soort zoektocht gehad als ik het zo lees, en ik kwam uiteindelijk op deze Parkside bouwstofzuiger uit en ben er zeer tevreden mee voor het geld:
https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665
:strip_exif()/f/image/33nzIFIxWwgw8OqO876o1K11.jpg?f=fotoalbum_large)
Making an ass of myself since the 70's
Waarom heb je de Hikoki gekozen en niet de vaak genoemde Parkside?Shaggy schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:58:
[...]
Uiteindelijk toch voor deze gegaan. Kan ik weer eventjes vooruit 😁[Afbeelding]
Volgens de specs is de Parkside een stuk beter: Airwatts 260 t.o. 158 en H- t.o. M-klasse.
En nog iets goedkoper.
Blijft natuurlijk wel de kwestie van degelijkheid.
Niet helemaal eerlijk, de duurste invalzaag nemen he. Wel een heerlijk ding overigensFraggert schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:04:
[...]
wat een makkelijke fix is......is om je werkstuk op een ander stuk hout te zagen.
Ik zaag namelijk grotendeels op zolder.....ik leg dan een vlakke plaat neer......een groot stuk rest-MDF en leg daar mijn werkstuk op.
Dan zaag ik 1 a 2 mm dieper dan de dikte van het werkstuk.
Allicht iets voor je om te proberen![]()
ps: mijn zaag heeft zo'n venstertje aan de zijkant die ik naar beneden kan drukken waar dan ook geen stof meer ontsnapt.
[Afbeelding]
edit:
ps2 de ene zaag is natuurlijk ook wat meer ontworpen met stofafzuiging in het achterhoofd als ik die open behuzing van de Metabo zo zie dus
Op een reststuk zagen heeft diverse voordelen, je vermindert ook de kans op eventuele uitbraak op het afgezaagde deel. Bij duur hout kan dat soms handig zijn
Belangrijkste reden was dat ik hem vandaag nodig had. De Parkside zou op z'n vroegst pas donderdag binnen zijn.JukeboxBill schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:22:
[...]
Waarom heb je de Hikoki gekozen en niet de vaak genoemde Parkside?
Volgens de specs is de Parkside een stuk beter: Airwatts 260 t.o. 158 en H- t.o. M-klasse.
En nog iets goedkoper.
Blijft natuurlijk wel de kwestie van degelijkheid.
Deze was hier om de hoek op voorraad en voor die 5 tientjes meer koop je wellicht wat meer degelijkheid en weet ik dat de garantie ook goed geregeld is.
Ben geen aannemer,, maar ben wel veel aan het bouwen/verbouwen thuis. En werk graag met goed gereedschap. Alleen vond ik de makita die ik normaal gebruik wel flink aan de prijs.
Making an ass of myself since the 70's
Ik gebruik nu 5 jaar CAS accu's maar nog geen merkbare degradatie. Meestal merk je dit als eerste dat de accu sneller leeg raakt.Mimiix schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:42:
Moeilijk om hier een percentage of zo aan te geven; is meer een gevoel en ervarings kwestie.
Als hij stuk is en niet eerder. Mijn oudste Lithium Ion was ruim 20 jaar oud toen ik hem heb verkocht omdat ik 14Volt veder niet meer gebruikte. het maakt immers geen kont uit of je 300 of 400 schroefjes kan indraaien op een volle accu. alleen bij zware machines waar het verbruik hoog ligt zou ik soms upgraden en dan niet omdat de accu is versleten maar omdat je met een grotere accu dan meer aan je machine hebt.Mimiix schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:11:
[...]
Dank voor het delen van je ervaring!
Heb hier een aantal CAS accus liggen. Hele winter op zolder gelegen, is in die tijd max een van de vier streepjes af gegaan. Verder niks. En geen enkel issue met laden ofzo. Das Metabo zelf btw.DasNieNix schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:12:
[...]
Ik gebruik nu 5 jaar CAS accu's maar nog geen merkbare degradatie. Meestal merk je dit als eerste dat de accu sneller leeg raakt.
Moeilijk om hier een percentage of zo aan te geven; is meer een gevoel en ervarings kwestie.
Mijn 14,4v Metabo accus zijn geen CAS maar inmiddels wel 10 jaar oud. Incidenteel gebruik, maar ook nog geen degradatie te bespeuren.
Ik heb het wel eens op filmpje gezien maar ja, nu het stuk gereedschap vinden. Ik mag een kleine 200 meter schapenhek neerzetten waar ook wat poortjes in moeten. Hiervoor wil ik een frame maken van robina hout paal maar dit heeft een grillige vorm. Ik zoek een boor/frees waarmee ik een 40mm kan uit laten komen op b.v. 50mm diameter. Hoe heet zo'n ding waarmee dat kan? Omgekeerde boor, palenfrees en nog wat creatieve ingevingen hebben nog niet tot het juiste ding geleid.
Zoiets bedoel je ?significant schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:25:
Ik heb het wel eens op filmpje gezien maar ja, nu het stuk gereedschap vinden. Ik mag een kleine 200 meter schapenhek neerzetten waar ook wat poortjes in moeten. Hiervoor wil ik een frame maken van robina hout paal maar dit heeft een grillige vorm. Ik zoek een boor/frees waarmee ik een 40mm kan uit laten komen op b.v. 50mm diameter. Hoe heet zo'n ding waarmee dat kan? Omgekeerde boor, palenfrees en nog wat creatieve ingevingen hebben nog niet tot het juiste ding geleid.
https://www.amazon.com.be...nguage=en_GB&gad_source=1
Ja dat zoek ik!Fuel_80 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:43:
[...]
Zoiets bedoel je ?
https://www.amazon.com.be...nguage=en_GB&gad_source=1
Ik heb gezocht op post and rail hekwerk, daar worden deze verbindingen vaak gebruikt. Heb ook al andere boorkoppen gezien die een veiligere indruk achter lieten.
[ Voor 7% gewijzigd door Fuel_80 op 08-04-2025 10:01 ]
Goede google skills. Ja veiligheid is een dingetje, maar de prijs is ook wel erg stevig...Fuel_80 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:00:
[...]
Ik heb gezocht op post and rail hekwerk, daar worden deze verbindingen vaak gebruikt. Heb ook al andere boorkoppen gezien die een veiligere indruk achter lieten.Volgens mij is de Nederlandse term pensnijder.
Als €73 te veel is, kan je ook een paar uren gaan knutselen.significant schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:01:
[...]
Goede google skills. Ja veiligheid is een dingetje, maar de prijs is ook wel erg stevig...
Inspiratie
Maar of dat zo veilig is?
nee klopt dat is ook zo, ik zocht er ook pas later een plaatje bij van de zaag van @BounceMeister en zag dus pas later dat een meer open constructie betrof.Boudewijn schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:24:
[...]
Niet helemaal eerlijk, de duurste invalzaag nemen he. Wel een heerlijk ding overigens
Op een reststuk zagen heeft diverse voordelen, je vermindert ook de kans op eventuele uitbraak op het afgezaagde deel. Bij duur hout kan dat soms handig zijn
Dan wordt het natuurlijk een stuk lastiger om stofvrij te zagen...jist ook de reden dat ik mijn oudere Bosch toen weg deed en keek naar een invalzaag zoals de makita/festool/mafell.
Het werd toen de mafell omdat er nog normale prijzen voor gevraagd werden en Gereedschappro als winkel net startte en de set met rails heel scherp aanbood.
Ik was dus ook van plan die metabo te kopen maar ik ben zo blij dat ik via MP een Makita sp6000j gekocht heb in plaats van de Metabo 265 euro met iets beschadigde lineaal en in een kist.BounceMeister schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:18:
[...]
Later gekocht:
Nieuwe antisplinterstrip 9 euro, plus nieuwe 150cm lineaal 50 euro, via amazon 2 connectorstrips a 14 euro( 50% ten opzichte van de originele makita set)
M'n nieuwevoordeur er mee op maat gezaagd met 1graad verjonging. Bijna alles in de stofzuiger.
Strak, netjes zonder splinters gewoon met een 24T.
De 165mm blade is net groot genoeg.
De controle die je hebt met de diepte en snelheid van inzakken.
Ik verkoop m'n oude cirkelzaag gewoon op mp. En daar koop ik dan weer wat blades voor als ik die nodig heb.
( denk er over nog een 150cm lineaal te kopen en de oude in 2 delen te zagen.
1 80cm om de verlenging te hebben (2×150 is vaak net te lang.).
1 70cm als ombouwding om een haakse geleider te knutselen)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb hem ooit bij de Hornbach gekocht inclusief geleiderail en foudraal voor ongeveer dat bedrag.BounceMeister schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:18:
Als set is hij nu wel duurder: https://www.gereedschapce...-in-mbox-1300w-165mm.html
Later nog koppelstrips en een 1000mm geleiderail er bij en die is nu door een kickback in tweeën en maar opnieuw besteld.
Alles zit netjes in de foudraal inclusief een paar snelspan klemmen
De afzuiging is heel goed en de voorritsfunctie is fijn (als je die gebruikt, en dan heel stuk goedkoper dan de Festool TSV 60).
Alleen de maat van de zaagbladen is irritant omdat 165 niet gangbaar is en dus niet overal te koop, bij Mafell is de 162 maat nog irritanter.
Als je toch buiten bent, dan is het het zeker niet waard.
Een 2 meter waterpas kan ook als geleider dienen, en voor korte stukken werkt een meetdriehoek/speedsquare/raftersquare ook.
[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 09-04-2025 00:28 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Stukje goedkoper en net zo goed..
https://www.ecotools.nl/k...RWHNV4StUN2BoCBqcQAvD_BwE
Ik zaag meestal ook buiten maar ik vind de controle je hebt over de zaag ook fijner
Starten in vrije run overal op de rail , rustig in kunnen zakken. Ook voor t zagen even over je potlood lijn heen tikken met je blade langs de rails om te zien of t goed gezaagd word is stuk makkelijker geworden.
165mm is inderdaad geen bouwmarkt maatje ( kwam ik achter) maar er past ook 160mm in zonder voorrits functie en even rekenen op de diepte lineaal.
Het heeft even geduurd om door de klussers hier me te laten overtuigen maar ik ben nu kamp invalzaag..😅
Ik zaag meestal ook buiten maar ik vind de controle je hebt over de zaag ook fijner
Starten in vrije run overal op de rail , rustig in kunnen zakken. Ook voor t zagen even over je potlood lijn heen tikken met je blade langs de rails om te zien of t goed gezaagd word is stuk makkelijker geworden.
165mm is inderdaad geen bouwmarkt maatje ( kwam ik achter) maar er past ook 160mm in zonder voorrits functie en even rekenen op de diepte lineaal.
Het heeft even geduurd om door de klussers hier me te laten overtuigen maar ik ben nu kamp invalzaag..😅
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Of als je heel veel verschillende merken hebt en ook goede kwaliteit wil hebben Bessey.copykat schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:24:
Stukje goedkoper en net zo goed..
https://bessey.de/nl-nl/b...em/eenhands-tafelklem-ezr
Zit er mooi tussen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik gebruik zelf deze voor mij makita rails, ook erg goed voor niet al te veel geld.ollie1965 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:04:
[...]
Of als je heel veel verschillende merken hebt en ook goede kwaliteit wil hebben Bessey.
https://bessey.de/nl-nl/b...em/eenhands-tafelklem-ezr
Zit er mooi tussen.

Net zoals de bessey een wat langere bek, wat het werken onder een rail makkelijker maakt.
Voor een 'kale' versie heb ik deze gekocht bij banggood, ook prima voor de prijs!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
@dragonhaertt
Wat zijn de maten van die DeWalt klemmen?
Zijn misschien wel bruikbaar om iets vast te zetten op mijn zaagtafel als ze in de sleuven passen.
Zijn misschien wel bruikbaar om iets vast te zetten op mijn zaagtafel als ze in de sleuven passen.
Kan ik als ik thuis ben wel even controleren, wil je de maat van het deel dat in de sleuf gaat?JukeboxBill schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:47:
@dragonhaertt
On ieder geval past het in de Makita en Festool rails
Heel graag, als het kan, ook de dikte van de steel.dragonhaertt schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:58:
[...]
Kan ik als ik thuis ben wel even controleren, wil je de maat van het deel dat in de sleuf gaat?
Dat geloof ik graag, maar ik heb geen van beiden.On ieder geval past het in de Makita en Festool rails
Staat nog wel op mijn verlanglijstje, incl. machine, maar zakt steeds weer naar onderen vanwege andere prioriteiten.
De 'kop' is 11.75 bij 5.75mmJukeboxBill schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:04:
[...]
Heel graag, als het kan, ook de dikte van de steel.
[...]
Dat geloof ik graag, maar ik heb geen van beiden.
Staat nog wel op mijn verlanglijstje, incl. machine, maar zakt steeds weer naar onderen vanwege andere prioriteiten.
De steel is 14 bij 5mm
Ik heb vrij veel gereedschap en dus ook accu's van Parkside, en zag dat de 40v Cirkelzaag in de aanbieding is. Weet iemand of ik deze ook op een HBM geleiderail / lineaal kan gebruiken?
Wel toevallig dat iets bij de laatste slag vaak los komtDaWizza schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:45:
Gisteren met de Makita klopboor een gat van 60cm geboord naar de garage voor het trekken van kabels door een dubbele muur.
Behalve de juiste voor lengte zien te vinden (€30 uitgeven voor 1x boren is ook zoiets) was er een erger probleem: de SDSboor zat vast in de kop en kwam niet meer los.
De klopboor was net nieuw, de online tip over WD40 had dus geen zin.
De buurman en ik hebben staan meppen met hamers, we hebben de boorkop uit elkaar gehaald (daar zag je de boor netjes in de balletjes zitten) en een bankschroef gebruikt om meer kracht te kunnen zetten, dat werd het allemaal niet.
Uiteindelijk is de SDSboor in de lengte in een workmate vastgezet, blok hout tegen de boorkop gezet en meppen maar.
Bij de laatste slag kwam deze eindelijk los, de boor werkt nog prima![]()
Niemand die ik ken heeft het ooit meegemaakt, ik snap eigenlijk nog steeds niet waar het misgegaan is.
Ik vind bipolair al knap ingewikkeld.elektriekert schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:29:
een simpele multipolair van Einhell gekocht
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Een wat? Multimeter?elektriekert schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:29:
Paar maanden geleden een simpele multipolair van Einhell gekocht.
Geen idee waar ik het allemaal voor kon gebruiken.
Ik had hem maar voor één ding nodig maar wat kan dat rete handig zijn zeg
Sorry dat ik jullie zo lang in spanning heb laten zitten maar het gaat om een multi TOOLelektriekert schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:29:
Paar maanden geleden een simpele multipolair van Einhell gekocht.
Geen idee waar ik het allemaal voor kon gebruiken.
Ik had hem maar voor één ding nodig maar wat kan dat rete handig zijn zeg

ik snapte er al geen hout van.....hoe kan je @elektriekert heten zonder een multimeter te hebben 
maar ja...een multitool.......(en dan neem ik aan aan de electrische oscilerende variant in plaats van een Leatherman
) is echt zo'n ding die je enorm uit de brand kan helpen soms.
maar ja...een multitool.......(en dan neem ik aan aan de electrische oscilerende variant in plaats van een Leatherman
Ja, een multimeter heb ik ook. Zelfs vorig jaar zo'n Lidl ding vervangen voor een kwalitatief veel betere.Fraggert schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:00:
ik snapte er al geen hout van.....hoe kan je @elektriekert heten zonder een multimeter te hebben
maar ja...een multitool.......(en dan neem ik aan aan de electrische oscilerende variant in plaats van een Leatherman) is echt zo'n ding die je enorm uit de brand kan helpen soms.
En ja, uiteraard een oscillerende

Wat maakt die nieuwe dan beter? Ik heb een goedkope DT9205A en een Fluke, bij normaal gebruik zit er geen verschil tussen.elektriekert schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:26:
[...]
Ja, een multimeter heb ik ook. Zelfs vorig jaar zo'n Lidl ding vervangen voor een kwalitatief veel betere.
En ja, uiteraard een oscillerende
Voor electra aanleggen thuis zijn beide prima.DjoeC schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:52:
[...]
Wat maakt die nieuwe dan beter? Ik heb een goedkope DT9205A en een Fluke, bij normaal gebruik zit er geen verschil tussen.
Voor dingen als: in serie zetten in de stroommeetstand, 1000V meten of juist heel kleine spanningen, RMS metingen etc zit er nogal verschil in. Ook de ergonomie van je apparaat en testdraden verschilt. Of dat de prijs van een Fluke waard is is een tweede. Ik heb zelf 1 fluke DMM en twee bench top DMMs van ze. Voor electronica-hobby top, voor electricien-werk overkill.
Slechte contacten in de draaiknop waardoor je scherm weg valt (contacten al eens opgedikt met soldeer om het te verbeteren) en de leads die bij wat intensiever gebruik bij de pennen afbreken omdat ze zo stug zijn.DjoeC schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:52:
[...]
Wat maakt die nieuwe dan beter? Ik heb een goedkope DT9205A en een Fluke, bij normaal gebruik zit er geen verschil tussen.
Maargoed, voor 6€ destijds kan je ook niet veel verwachten. Heeft 10 jaar dienst gedaan alsnog.
Nu heb ik een Brymen, erg prettig ding.
Sidenote voor @Fraggert , mijn naam heeft niets met mijn beroep te maken
[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 14-04-2025 12:14 ]
elektriekert schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:13:
[...]
Sidenote voor @Fraggert , mijn naam heeft niets met mijn beroep te maken

Ik heb een paar maanden geleden een DPT353 pin tacker gekocht. Daar gaan 0.6mm (23 gauge) spijkers in met een maximum lengte van 35mm. Ik was vandaag in de Hornbach, maar het lijkt er op dat ze daar geen extra spijkers verkopen voor deze machine. Weet iemand of er off-line winkels zijn waar soort spijkers te koop zijn? Of kan je dit soort spijkers alleen maar online kopen?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Iemand bekent met deze cirkelzaagblad?
https://www.wovar.nl/cirkelzaagblad-165x30-mm-48t/
Kan iets zijn voor m'n makita.
30mm gat dus wel ring nodig is bij geleverd.
[ Voor 31% gewijzigd door copykat op 15-04-2025 18:59 ]
Waarom wil je precies deze? Er zijn toch gewoon passende bladen te koop, Ecotools bijvoorbeeld.copykat schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:59:
Iemand bekent met deze cirkelzaagblad?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zag hem voorbij komen en dacht mooie prijs maar is het ook wat? Of is hij zo stomp?No Hands schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:11:
[...]
Waarom wil je precies deze? Er zijn toch gewoon passende bladen te koop, Ecotools bijvoorbeeld.
Meer dat.
Beste alle,
Misschien dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Ik ben op zoek naar een Akku toll.
Nu is mijn oog gevallen op enkele.
De volgende:
Bosch Professional GDS 18V-1050
Milwaukee M18 ONEFHIWF34
Beide zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse (230€ - 249€) zonder accu. Met accu rond de 420-450€
Zijn die goede, of hebben jullie een betere keuze?
Goedkoper is altijd beter .
Misschien dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Ik ben op zoek naar een Akku toll.
Nu is mijn oog gevallen op enkele.
De volgende:
Bosch Professional GDS 18V-1050
Milwaukee M18 ONEFHIWF34
Beide zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse (230€ - 249€) zonder accu. Met accu rond de 420-450€
Zijn die goede, of hebben jullie een betere keuze?
Goedkoper is altijd beter .
[ Voor 3% gewijzigd door theduke1989 op 15-04-2025 21:04 ]
Wat zijn jullie ervaringen met Parkside accu grasmaaiers? Ik heb een gazon van ongeveer 70m² en Lidl heeft drie opties:
Parkside Accu-grasmaaier 40V (2x 20V) zonder accu voor € 139,- – dit lijkt mij een goede 40V maaier. Alleen online uitverkocht en ik heb geen idee waar deze nog te krijgen is.
Parkside Performance Accu-grasmaaier 40 V zonder accu's voor € 279,- – lijkt me overkill voor mijn gazon. Kunnen tot vier accu’s in. Ik moet veel bochtjes maken, dus ik denk wat onhandig daarvoor.
Parkside Accu-grasmaaier 20 V zonder accu voor € 59,99 in de aanbieding. Online uitverkocht, maar vanaf zaterdag wel in de winkels. Werkt met een enkele 20v. Ik kan mij haast niet voorstellen dat ’t voor het geld wat is, maar ik heb niet zo’n groot gazon, dus ik kan het allicht proberen. Online uitverkocht, dus dat wordt op goed geluk een filiaal bezoeken.
Ik heb nog gekeken of ik op de Duitse Lidl site de 2x20v maaier kan vinden, want dan rij ik even de grens over, maar die staat daar gek genoeg niet op. Wel een accu zitmaaier.
Parkside Accu-grasmaaier 40V (2x 20V) zonder accu voor € 139,- – dit lijkt mij een goede 40V maaier. Alleen online uitverkocht en ik heb geen idee waar deze nog te krijgen is.
Parkside Performance Accu-grasmaaier 40 V zonder accu's voor € 279,- – lijkt me overkill voor mijn gazon. Kunnen tot vier accu’s in. Ik moet veel bochtjes maken, dus ik denk wat onhandig daarvoor.
Parkside Accu-grasmaaier 20 V zonder accu voor € 59,99 in de aanbieding. Online uitverkocht, maar vanaf zaterdag wel in de winkels. Werkt met een enkele 20v. Ik kan mij haast niet voorstellen dat ’t voor het geld wat is, maar ik heb niet zo’n groot gazon, dus ik kan het allicht proberen. Online uitverkocht, dus dat wordt op goed geluk een filiaal bezoeken.
Ik heb nog gekeken of ik op de Duitse Lidl site de 2x20v maaier kan vinden, want dan rij ik even de grens over, maar die staat daar gek genoeg niet op. Wel een accu zitmaaier.
@M-ThijZ 70m2? Tegen de tijd dat je de accu's in je grasmaaier hebt gestopt, ben je met een hamdmaaiertje al halverwege. En het maait ook nog eens netter.
Toolstation heeft een ruim assortiment en veel vestigingen. Indien niet op voorraad in een vestiging kan je ze vaak de volgende dag afhalen.ocf81 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:56:
Ik heb een paar maanden geleden een DPT353 pin tacker gekocht. Daar gaan 0.6mm (23 gauge) spijkers in met een maximum lengte van 35mm. Ik was vandaag in de Hornbach, maar het lijkt er op dat ze daar geen extra spijkers verkopen voor deze machine. Weet iemand of er off-line winkels zijn waar soort spijkers te koop zijn? Of kan je dit soort spijkers alleen maar online kopen?
Een tijdje terug is elektrisch tuingereedschap met en zonder accu hier nog besproken. Consensus was -meen ik- dat een beetje gazon accucapaciteit vreet en dat een snoertje daarom zo gek nog niet was, of anders wat vaker een laadpauze.M-ThijZ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:16:
Wat zijn jullie ervaringen met Parkside accu grasmaaiers?
...
Ik moet veel bochtjes maken, dus ik denk wat onhandig daarvoor.
...
maar ik heb niet zo’n groot gazon, dus ik kan het allicht proberen.
...
Dus noem eens een aantal vierkante meters. Lezen, trabant!
[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 15-04-2025 22:16 ]
KPN is een drieletterwoord
Ik heb een Gude. Was volgens mij toen zelfs nog goedkoper, ik denk dat ik 110 euro betaald heb.M-ThijZ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:16:
Wat zijn jullie ervaringen met Parkside accu grasmaaiers? Ik heb een gazon van ongeveer 70m² en Lidl heeft drie opties:
Maait prima en ik kan er lang mij, ik heb nog minder dan 70 m2 gras (als ik te snel maai word ik duizelig van de kleine rondjes).
Maar, ik overweeg ook toch een handmaaier, zoals @Raymond ook aanbeveelt. De maaier is een sta-in-de-weg, de accu is altijd op het verkeerde moment leeg, en ach, een beetje ambachtelijk maaien is ook wel eens lekker.
Dan ga ik daar eens koekeloeren. Bedankt voor de tip!DasNieNix schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:09:
[...]
Toolstation heeft een ruim assortiment en veel vestigingen. Indien niet op voorraad in een vestiging kan je ze vaak de volgende dag afhalen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik heb een hele voorraad aan Parkside 20V accu's incl 8Ah voor tuinapparaten, maar voor mijn beetje gras heb ik een Gardena handmaaaier gehaald. De lompe benzine maaier van de oude bewoner heb ik naar de stort gebrachtM-ThijZ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:16:
Ik doe 200m2 gazon met één acculading (2x5Ah makita LXT). Hoewel ik ook regelmatig de handmaaier pak, als ik geen zin heb om accu's uit de kelder te halen. Ik denk dat ik met de handmaaier even snel klaar ben als met de accumaaier. Iets meer inspanning, maar wel mooier resultaat.trabant schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:14:
[...]
Een tijdje terug is elektrisch tuingereedschap met en zonder accu hier nog besproken. Consensus was -meen ik- dat een beetje gazon accucapaciteit vreet en dat een snoertje daarom zo gek nog niet was, of anders wat vaker een laadpauze.
Dus noem eens een aantal vierkante meters. Lezen, trabant!
welke makita tools heeft teacher nu weer gekocht de afgelopen tijd?
1. dtw300

Ter vervanging van de te slappe 190
2. Dtd173

Ter vervanging van mn oude trouwe btd140. Was niks mis mee, puur snobberij en upgradezucht.
3. Dmp181

Scheelt weer luchtslang vanaf de compressor uitrollen. Pompt 11 bar!
4. Dmr200

Impulsaankoop, maar lekker muziekje tijdens klussen is altijd +1.
En vanwege ruimtegebrek mn oude trouwe ddf330 10.8v setje weggedaan.
1. dtw300

Ter vervanging van de te slappe 190
2. Dtd173

Ter vervanging van mn oude trouwe btd140. Was niks mis mee, puur snobberij en upgradezucht.
3. Dmp181

Scheelt weer luchtslang vanaf de compressor uitrollen. Pompt 11 bar!
4. Dmr200

Impulsaankoop, maar lekker muziekje tijdens klussen is altijd +1.
En vanwege ruimtegebrek mn oude trouwe ddf330 10.8v setje weggedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 15-04-2025 23:40 ]
Wise enough to play the fool
Twee impactdrivers. Dat is wel opvallend. Doe jij iets met voertuigen o.i.d. dat je er twee nodig hebt?
© ocf81 1981-infinity
Zijn toch 2 verschillende machines?
Een slagmoersleutel en een slagschroevendraaier.
Oftewel, voor bouten en moeren en de ander voor schroeven.
Metaalverbinding of houtverbinding.
+- 300 Nm vs 180(?) Nm.
@teacher Op mijn werk heb ik ook de 190. Leuk voor klein spul maar al snel te licht. De 300 is een mooie upgrade.
Helaas heeft makite niet zo ruim assortiment. Het liefst zou ik er een willen rond de 400 of 450 Nm in het formaat van de 300 (of net iets groter).
+- 300 Nm vs 180(?) Nm.
@teacher Op mijn werk heb ik ook de 190. Leuk voor klein spul maar al snel te licht. De 300 is een mooie upgrade.
Helaas heeft makite niet zo ruim assortiment. Het liefst zou ik er een willen rond de 400 of 450 Nm in het formaat van de 300 (of net iets groter).
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Haha, heel toevallig heb ik ook een benzinemaaier van de vorige bewoner overgenomen – wel een vrij nieuwe – waarvan ik mij ook heb afgevraagd wat je met zo’n zware maaier moet voor zo’n klein gazon. Ik woon er nog niet zo lang en tot nu toe heb ik ook mijn kleine Gardena drukmaaier gebruikt.Rukapul schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:22:
[...]
Ik heb een hele voorraad aan Parkside 20V accu's incl 8Ah voor tuinapparaten, maar voor mijn beetje gras heb ik een Gardena handmaaaier gehaald. De lompe benzine maaier van de oude bewoner heb ik naar de stort gebracht
Ah, ik zocht specifiek op Parkside in dit topic, dus excuus dat ik dat gemist heb. Een snoer lijkt mij niet zo praktisch als je in rondjes over het gazon gaat en steeds het snoer moet optillen. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat een accu snel leeg is.trabant schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:14:
[...]
Een tijdje terug is elektrisch tuingereedschap met en zonder accu hier nog besproken. Consensus was -meen ik- dat een beetje gazon accucapaciteit vreet en dat een snoertje daarom zo gek nog niet was, of anders wat vaker een laadpauze.
Als je tuin groot genoeg is ga je voor een Husqvarna motormaaier of een imitatie daarvan. Nooit meer gras maaien
© ocf81 1981-infinity
Goed, weer wat geleerd. (alsnog benieuwd waar het voor gebruikt wordt)thijsco19 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:56:
Zijn toch 2 verschillende machines?
+- 300 Nm vs 180(?) Nm.
© ocf81 1981-infinity
Ja, het lijkt mij ook dat ik prima 70m2 met die Parkside 2x4Ah 40V machine kan doen. Kan ‘m helaas nergens vinden. Ik denk dat ik dan toch die aanbieding ga proberen waar 1 accu in kan en dan aanvullend mijn drukmaaier blijf gebruiken. Dat is alleen wel een kleintje (33 cm maaibreedte).Raymond schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:09:
[...]
Ik doe 200m2 gazon met één acculading (2x5Ah makita LXT). Hoewel ik ook regelmatig de handmaaier pak, als ik geen zin heb om accu's uit de kelder te halen. Ik denk dat ik met de handmaaier even snel klaar ben als met de accumaaier. Iets meer inspanning, maar wel mooier resultaat.
De DTW300 kan een 1/2" dop op. De DTD heeft een 6 kant waar je gewoon je schroefbits in kan doen. De DTW gebruik je voor alles waar je een dopsleutel voor kan gebruiken (bijvoorbeeld bij auto's/motoren).ocf81 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:05:
[...]
Goed, weer wat geleerd. (alsnog benieuwd waar het voor gebruikt wordt)
De DTD gebruik je voor van alles, maar voordat de 93e discussie over slagschroevendraaiers losbarst: Veel prefereren een slagschroevendraaier boven een accutol om schroeven ergens in de jassen. Met name bij grote schroeven heb je geen last dat je pols de klap op hoeft te vangen als je zonder slipkoppeling werkt. Daarnaast kan een slagtol vaak sneller draaien, dus je draait alles vaak wat sneller erin.
Grootste nadeel: De tyfusherrie die er van af kan komen.
Ik gebruik het persoonlijk zelfs voor gipsschroeven en IKEA kastjes. Maar ik ben misschien wel 1 van de grootste fanboys hier van slagschroevendraaiers.
@teacher Let even bij de DTW er op dat je dat clipje blijft smeren en de juiste doppen gebruikt (al vermoed ik dat dat wel goed komt). Ik heb bijna een proxxon dop moeten opofferen omdat hij er niet meer van af kwam. Sindsdien toch maar nukkig impact doppen gehaald
[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 16-04-2025 11:19 ]
K to the KillaZ
geen zorgen, ik werk er nooit mee, ik wieg ze alleen in mn armen terwijl ik liedjes zing....KillaZ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:18:
[...]
@teacher Let even bij de DTW er op dat je dat clipje blijft smeren en de juiste doppen gebruikt (al vermoed ik dat dat wel goed komt).
Ja zoiets vermoedde ik alteacher schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
[...]
geen zorgen, ik werk er nooit mee, ik wieg ze alleen in mn armen terwijl ik liedjes zing....
K to the KillaZ
Ben je overgestapt naar de Festool-sekte?teacher schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
[...]
geen zorgen, ik werk er nooit mee, ik wieg ze alleen in mn armen terwijl ik liedjes zing....
Ik heb uiteraard ook bergen festool gereedschap.Boudewijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:28:
[...]
Ben je overgestapt naar de Festool-sekte?
offtopic:
wel 1: een bedrade vlakschuur; fijn ding!
Nou vooruit dan mag je het aan de muur hangen en zorgen dat de slijtplekken door knuffelen komen ipv door werken heteacher schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:20:
[...]
Ik heb uiteraard ook bergen festool gereedschap.
offtopic:
Als je de markt indeelt in instap, middenklasse en professioneel kun bij instapapparaten eigenlijk niet fout gaan met Parkside. Online Lidl-account, raak je nooit je bonnetjes kwijt en op de meeste apparaten heb je vijf jaar garantie.gebruikershaes schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:41:
Ik zit een beetje te twijfelen tussen Ryobi tools en Parkside. Wat denken jullie?
Volgens Amerikaanse Youtubers is Ryobi een redelijke middenklasser. Komt overigens uit de stal van TTI waar ook Milwaukee toe behoort [accu's niet uitwisselbaar!]
https://www.ttigroup.com/
Ryobi is erg gericht op Noord Amerika dus of je in Nederland hetzelfde aanbod tegen redelijke prijzen vindt, moet je even nakijken.
12V, 20V [18V] en 40V. Het belangrijkste onderscheid is tussen 12 en 20V. Apparaten op 12V zijn veelal bedoeld als lichtere versie van de 20V machines. Je levert wat machinekracht in maar houdt spierkracht over omdat ze minder wegen. Zeker in het hogere segment zijn 12V machines inmiddels zo krachtig dat ze vaak hetzelfde kunnen als 18/20V. De meeste gebruikers hebben zowel 12 als 18V apparaten. Een 12V schroeftol is [de inverse] van zijn gewicht in goud waard.
40V ken ik alleen van Makita, dat is eigenlijk 2x20V. Nadeel is dat de batterijen exorbitant veel geld kosten. Sowieso al die timmerlieden die in hun werkplaats de mooiste meubels maken gebruiken veel apparaten met stroomkabel, denk aan zaagtafel, freestafel en kolomboor. Accugereedschap is bij hen vaak een schroeftol of extra freesmachine. Staar je niet blind op het feit dat sommige mensen alles met accu's doen. Vaak hebben zij alles dubbel, op 220 en accugedreven. Waar het kan koop met een stroomsnoer, waar het moet op accu's.
Timmerman Koos zegt dat gereedschap een ervaringsprodukt is. Sluit ik me helemaal bij aan. En je kunt altijd nog een batterijverloopstuk kopen als een 18V item niet voor jouw platform leverbaar is. [Werkt vooral goed met eenvoudige apparaten].
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vTvyvHtORp5xo8wtiq5DUcLN.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/p20OBV3HJu7qwsaQhH8fhDYt.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk wel uit dat je niet vastloopt in je eigen vooroordelen. "zitten ook shit tools tussen" [Ryobi], "Brushed tools zijn het geld niet waard", "performance 20v lijn is echt heel goed" [Parkside] [Zit ook echt wel wat minder spul tussen lees ik hier en daar], "Nadeel, niet altijd ff goed doordacht" [Parkside] [Hebben alle merken, zie de Milwaukee 12V Festool schroeftol clone met de links-rechtsknop bovenop].
Ook is er altijd nog het oude, vertrouwde Bosch groen. Zal niet boven het prijsniveau van Ryobi liggen.
Succes
Instellen is een kwestie van proefstukjes maken. Ik heb drie cirkelzagen en moet iedere keer weer kijken wie waar begint met de zaagsnede. Compenseren daar gaat het om. Overzetplinten kun je ongetwijfeld nauwkeuriger 45,000000 graden zagen met een Festool machine dan een Parkside. Zelf zaag ik ze liever +- 46 graden om wat speling te hebben. De extra nauwkeurigheid die de instellingen van duurdere apparaten bieden, gaat vaak verloren omdat het werkstuk zich niet aan de regels houdt en niet perfect haaks of vlak is.gebruikershaes schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:49:
Wat ik bedoel met ergeren is dat sommige tools handiger in te stellen zijn dan andere.
Meubels maken idem. Zul je toch eerst je hout vlak en haaks moeten zien te krijgen [zeker als je het bij Gamma haalt] anders zul je moeten compenseren met je timmermansoog en dat krijg je alleen door te doen.
Overigens bestaat er niet een cirkelzaag, boormachine of wat dan ook die alles kan. Hoe meer je klust hoe groter de kans dat je meerdere cirkelzagen of boormachines gaat aanschaffen.
Internet is 100 procent reclame en 0 procent feit [afgerond op hele procenten]. Reddit is een cult. Zelf heb ik Milwaukee en wat ik daarover lees op Reddit is dat Milwaukee perfect is en 100 procent 'Made in the USA'. [Gaan een paar Rednecks raar opkijken als Trumps tarieven inkicken]. En wat betreft online videorecensies, de ongeschreven regel is dat Youtubers alleen gratis machines blijven ontvangen als ze positieve recensies over het merk schrijven. Anders schiet de fabrikant zichzelf in de voet. Hoeveel onafhankelijke Youtubers zouden daarover hebben nagedacht? Wat dat betreft heb ik weinig vertrouwen in de meeste kanalen, alleen de echt onafhankelijken zoals Project Farm en Torque Test Channel neem ik serieus.
Echt waar, compenseren is het nieuwe handig instellen. En voor de rest, heeft jouw accu-pack al Sega blast processing? Dat dus.
https://segaretro.org/Blast_processing
Gewoon lekker aan de slag gaan.
Mooie aankoop, gefeliciteerd maar pas op. Freesmachines zijn gevaarlijk. Als je ze eenmaal hebt ga je ze steeds meer gebruiken en uiteindelijk begrijp je niet meer hoe je zonder hebt gekund.aljooge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:29:
Na 2 jaar wikken en wegen eindelijk de knoop doorgehakt. Had ook nog wat projectjes die eerst even af moesten waar deze machine niet voor nodig was en het mooie weer komt eraan. Heb een houtfreesmachine gekocht.![]()
Ben voor de Makita DRT50ZJX2 gegaan. https://www.makita.nl/art...boven-en-kantenfrees.html
Held!KillaZ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:18:
[...]
Ik gebruik het persoonlijk zelfs voor gipsschroeven en IKEA kastjes.
Vorige week gipsplaten tegen een plafond gemaakt. Dacht laat ik maar niemand vertellen dat ik m'n 12V slagtolletje [Milwaukee Surge, relatief stil] daarvoor heb gebruikt, krijg ik bergen commentaar over me heen. "Dat kan echt niet." Of toch..? Het werkt zooooo lekker.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BFhHU6zo8ef6VsbiIr1Q6Dn1.jpg?f=user_large)
Zoo wat een betoog. Ben het helemaal met je eens en je kaart een aantal goede punten aan. Ik heb ondertussen meerdere merken bekeken en heb goed nagedacht over wat ik nodig heb en wat de prijzen zijn. Ik ben hierdoor toch uitgekomen bij Parkside en heb een aantal tools gehaald. Ik moet zeggen het is zeer degelijk spul. En dat voor maar 5 tientjes per tool. Geen idee hoe goed ze nog zijn over 5 of 10 jaar maar vooralsnog een goede beslissing.pietje belhamel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:37:
[...]
Als je de markt indeelt in instap, middenklasse en professioneel kun bij instapapparaten eigenlijk niet fout gaan met Parkside. Online Lidl-account, raak je nooit je bonnetjes kwijt en op de meeste apparaten heb je vijf jaar garantie.
Volgens Amerikaanse Youtubers is Ryobi een redelijke middenklasser. Komt overigens uit de stal van TTI waar ook Milwaukee toe behoort [accu's niet uitwisselbaar!]
https://www.ttigroup.com/
Ryobi is erg gericht op Noord Amerika dus of je in Nederland hetzelfde aanbod tegen redelijke prijzen vindt, moet je even nakijken.
12V, 20V [18V] en 40V. Het belangrijkste onderscheid is tussen 12 en 20V. Apparaten op 12V zijn veelal bedoeld als lichtere versie van de 20V machines. Je levert wat machinekracht in maar houdt spierkracht over omdat ze minder wegen. Zeker in het hogere segment zijn 12V machines inmiddels zo krachtig dat ze vaak hetzelfde kunnen als 18/20V. De meeste gebruikers hebben zowel 12 als 18V apparaten. Een 12V schroeftol is [de inverse] van zijn gewicht in goud waard.
40V ken ik alleen van Makita, dat is eigenlijk 2x20V. Nadeel is dat de batterijen exorbitant veel geld kosten. Sowieso al die timmerlieden die in hun werkplaats de mooiste meubels maken gebruiken veel apparaten met stroomkabel, denk aan zaagtafel, freestafel en kolomboor. Accugereedschap is bij hen vaak een schroeftol of extra freesmachine. Staar je niet blind op het feit dat sommige mensen alles met accu's doen. Vaak hebben zij alles dubbel, op 220 en accugedreven. Waar het kan koop met een stroomsnoer, waar het moet op accu's.
Timmerman Koos zegt dat gereedschap een ervaringsprodukt is. Sluit ik me helemaal bij aan. En je kunt altijd nog een batterijverloopstuk kopen als een 18V item niet voor jouw platform leverbaar is. [Werkt vooral goed met eenvoudige apparaten].
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijk wel uit dat je niet vastloopt in je eigen vooroordelen. "zitten ook shit tools tussen" [Ryobi], "Brushed tools zijn het geld niet waard", "performance 20v lijn is echt heel goed" [Parkside] [Zit ook echt wel wat minder spul tussen lees ik hier en daar], "Nadeel, niet altijd ff goed doordacht" [Parkside] [Hebben alle merken, zie de Milwaukee 12V Festool schroeftol clone met de links-rechtsknop bovenop].
Ook is er altijd nog het oude, vertrouwde Bosch groen. Zal niet boven het prijsniveau van Ryobi liggen.
Succes
Heb ondertussen een bandenophangrek geklust en een schutting neergezet. Zagen, boren, schroeven, alles ging soepel.
Als de garage helemaal ingericht is ben ik van plan diy meubels en speakers te maken.
Tot nu toe zeer tevreden!
Qua 36/40v heb je ook HiKOKI. Voordeel is dat hun systeem zowel 18V als 36V is op dezelfde multivolt accu.
DeWalt heeft dat geloof ik met 20V en 60V. Hoe dat heet ben ik niet zo in thuis, maar werkt op dezelfde manier geloof ik.
Andere merken zoals Einhell laten zwaardere tools met twee 18V accu’s werken om zo 36V te halen.
DeWalt heeft dat geloof ik met 20V en 60V. Hoe dat heet ben ik niet zo in thuis, maar werkt op dezelfde manier geloof ik.
Andere merken zoals Einhell laten zwaardere tools met twee 18V accu’s werken om zo 36V te halen.
Zeer degelijk? Als ik dit lees krijg ik een ander beeld https://www.woodworking.n...nd-rotex-dus.40208/page-2gebruikershaes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:59:
[...]
Zoo wat een betoog. Ben het helemaal met je eens en je kaart een aantal goede punten aan. Ik heb ondertussen meerdere merken bekeken en heb goed nagedacht over wat ik nodig heb en wat de prijzen zijn. Ik ben hierdoor toch uitgekomen bij Parkside en heb een aantal tools gehaald. Ik moet zeggen het is zeer degelijk spul. En dat voor maar 5 tientjes per tool. Geen idee hoe goed ze nog zijn over 5 of 10 jaar maar vooralsnog een goede beslissing.
Heb ondertussen een bandenophangrek geklust en een schutting neergezet. Zagen, boren, schroeven, alles ging soepel.
Als de garage helemaal ingericht is ben ik van plan diy meubels en speakers te maken.
Tot nu toe zeer tevreden!
De mensen op woodworking ken ik als mensen die vrij serieus met spullen werken in het kader van netjes in een werkplaats. Dus niet henk de aannemer die hem van een ladder af laat donderen ed.
Diverse exemplaren heel snel stuk.
De knop is al niet 100% bij aankomst bij iemand, machine wordt erg warm en mensen (1, 2, 3, 4 die opmerken dat hij wel heel warm wordt of hem terugsturen wegens doorgebrand.Uit eigen ervaring puttende: Zelf heb ik hun vlak-van-diktebank en tafelzaag gehad. Die laatste was okay voor het geld, die eerste echt zonde geld. Alles krom en van dusdanig slap metaal dat je er niets haaks mee kon krijgen. Oh ja ik heb ooit proppenboren van ze gehad, boterzacht en in 1 ervan zat een slag.
Sure het is veel gereedschap voor weinig geld, maar zeer degelijk zou ik het niet noemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 16-04-2025 15:18 ]
Uhm maar je hebt het nu over een specifieke machine? Ik kan daar niets over zeggen want die heb ik niet. En het kan natuurlijk altijd voorkomen dat 1 apparaat prut is.Boudewijn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:10:
[...]
Zeer degelijk? Als ik dit lees krijg ik een ander beeld https://www.woodworking.n...nd-rotex-dus.40208/page-2
De mensen op woodworking ken ik als mensen die vrij serieus met spullen werken in het kader van netjes in een werkplaats. Dus niet henk de aannemer die hem van een ladder af laat donderen ed.
Diverse exemplaren heel snel stuk.
De knop is al niet 100% bij aankomst bij iemand, machine wordt erg warm en mensen (1, 2, 3, 4 die opmerken dat hij wel heel warm wordt of hem terugsturen wegens doorgebrand.Uit eigen ervaring puttende: Zelf heb ik hun vlak-van-diktebank en tafelzaag gehad. Die laatste was okay voor het geld, die eerste echt zonde geld. Alles krom en van dusdanig slap metaal dat je er niets haaks mee kon krijgen. Oh ja ik heb ooit proppenboren van ze gehad, boterzacht en in 1 ervan zat een slag.
Sure het is veel gereedschap voor weinig geld, maar zeer degelijk zou ik het niet noemen.
Wat ik tot nu toe heb zijn de slagschroevendraaier, boormachine en decoupeerzaag. En die zijn dikke prima. Heb ze beetje vergeleken met de makita die de aannemer gebruikt voor de garage. Ja Makita voelt wat beter en wellicht sterker. Maar de schroeven gaan er net zo soepel in.
Enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken is dat de sluitring op de slagschroevendraaier niet altijd soepel terugspringt. Zal er een drupje olie in doen.
Dat kan ook niet uit voor de prijs. Alle waar naar is naar zijn geld.
Het bied wel een leuke startersset. En als er wat kapot gaat of niet bevalt kan je het altijd nog vervangen voor een betere.
Met die insteek ben ik vorig jaar met een Einhell decoupeerzaag begonnen. Inmiddels best veel van dat merk in huis qua accu gereedschap en mij bevalt het tot op heden prima.
Het bied wel een leuke startersset. En als er wat kapot gaat of niet bevalt kan je het altijd nog vervangen voor een betere.
Met die insteek ben ik vorig jaar met een Einhell decoupeerzaag begonnen. Inmiddels best veel van dat merk in huis qua accu gereedschap en mij bevalt het tot op heden prima.
Ik noem ook een vlakbank en een tafelzaag. Over die tafelzaag was ik qua prijs-kwaliteitsverhouding niet ontevreden. En ja die geforceerde excenter is dus nogal een drama als je de verhalen zo ziet.gebruikershaes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:26:
[...]
Uhm maar je hebt het nu over een specifieke machine? Ik kan daar niets over zeggen want die heb ik niet. En het kan natuurlijk altijd voorkomen dat 1 apparaat prut is.
Voor mij geen reden om het "zeer degelijk" te noemen, maar gewoon budgetgereedschap. En daar is verder niet zoveel mis mee als je de beperkingen kent en rekening mee houdt. En een proppenboor die geknikt uit de doos komt, tsja. Laat maar zitten.
offtopic:
Die excenter mag wmb wel gewoon prullenbakvulling heten
Die excenter mag wmb wel gewoon prullenbakvulling heten
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 16-04-2025 16:05 ]
Ik heb mijn Makita 18v bijna niet meer aangeraakt sinds de M12 slagtol. Heerlijk ding!pietje belhamel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:41:
[...]
Held!
Vorige week gipsplaten tegen een plafond gemaakt. Dacht laat ik maar niemand vertellen dat ik m'n 12V slagtolletje [Milwaukee Surge, relatief stil] daarvoor heb gebruikt, krijg ik bergen commentaar over me heen. "Dat kan echt niet." Of toch..? Het werkt zooooo lekker.
[Afbeelding]

Sowieso is de M12 serie erg fijn. Ik heb in een Makpac 2 een slagtol, accutol en een combihamer met boortjes en bitjes. 3 maal een 6Ah accu er in en ik kan de hele dag aan de slag.
Bij thuiskomst pas weer laden en nergens kracht tekort. Prima hoor
[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 16-04-2025 15:56 ]
K to the KillaZ
Heb je al eens geprobeerd om gaten in het plafond te boren met die Parkside boormachine? Dan merk je wel dat je hiervoor iets anders nodig hebt.gebruikershaes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:26:
[...]
Uhm maar je hebt het nu over een specifieke machine? Ik kan daar niets over zeggen want die heb ik niet. En het kan natuurlijk altijd voorkomen dat 1 apparaat prut is.
Wat ik tot nu toe heb zijn de slagschroevendraaier, boormachine en decoupeerzaag. En die zijn dikke prima. Heb ze beetje vergeleken met de makita die de aannemer gebruikt voor de garage. Ja Makita voelt wat beter en wellicht sterker. Maar de schroeven gaan er net zo soepel in.
Enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken is dat de sluitring op de slagschroevendraaier niet altijd soepel terugspringt. Zal er een drupje olie in doen.
Dat ligt helemaal aan het type plafond. En daar hoor ik je niet over. Dus opmerking raakt kant noch wal nualjooge schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:25:
[...]
Heb je al eens geprobeerd om gaten in het plafond te boren met die Parkside boormachine? Dan merk je wel dat je hiervoor iets anders nodig hebt.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Retrospect op 18-04-2025 16:12 ]
Het is mij gelukt met een parkside boorhamer, ging eigenlijk heel makkelijk. Wat een geluksvogel ben ikaljooge schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:25:
[...]
Heb je al eens geprobeerd om gaten in het plafond te boren met die Parkside boormachine? Dan merk je wel dat je hiervoor iets anders nodig hebt.
Als je het hebt over een betonnen plafond dan lukt dat met geen enkele (klop)boormachine.aljooge schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:25:
[...]
@KillaZ
Wat ik een beetje een nadeel vind is de 123 standen bij slagschroevendraaier tegen de 1-17 slipkoppeling op de schroeftol.(soms is het net ff veel kracht..)
Met repeterend uit en in gebruik ik liever een lichte slipkoppeling en dan met de hand natrekken. (Scharnieren was ik mee bezig, 4 stuks en ik dacht ze genummerd te hebben dus niet
Moest de deur er uit halen om de tochtstrip te vv omdat de deur niet verder kon dan 92 graden. Dan wil je niet het hout "uitlubberen" als je probeert te ontdekken welke scharnier waar zat zodat de deur weer netjes sluit...
Maar voor iets los draaien
Je bitjes slipt bijna nooit en de schroef trilt los.
Of boven je hoofd vast zetten, dan waardeer je de lichte machine.
Dikke schroeven.... lange schroeven...
@teacher heb je ze in een verwarmt bedje gelegd? Electrische deken er over.. daar gaan ze van spinnen...
Zag laatst iemand zo'n moersleutel schoeiingen monteren met dikke bouten zo het hardhout in. Dikke planken en 20cm dikke palen. Ik denk dat een dagje meters maken met zo'n ding een stuk beter is dan een 300Nm schroefmachine met een anti rotatiestang er op voor je polsen en armen.
Wat ik een beetje een nadeel vind is de 123 standen bij slagschroevendraaier tegen de 1-17 slipkoppeling op de schroeftol.(soms is het net ff veel kracht..)
Met repeterend uit en in gebruik ik liever een lichte slipkoppeling en dan met de hand natrekken. (Scharnieren was ik mee bezig, 4 stuks en ik dacht ze genummerd te hebben dus niet

Moest de deur er uit halen om de tochtstrip te vv omdat de deur niet verder kon dan 92 graden. Dan wil je niet het hout "uitlubberen" als je probeert te ontdekken welke scharnier waar zat zodat de deur weer netjes sluit...

Maar voor iets los draaien
Je bitjes slipt bijna nooit en de schroef trilt los.
Of boven je hoofd vast zetten, dan waardeer je de lichte machine.
Dikke schroeven.... lange schroeven...
@teacher heb je ze in een verwarmt bedje gelegd? Electrische deken er over.. daar gaan ze van spinnen...
Zag laatst iemand zo'n moersleutel schoeiingen monteren met dikke bouten zo het hardhout in. Dikke planken en 20cm dikke palen. Ik denk dat een dagje meters maken met zo'n ding een stuk beter is dan een 300Nm schroefmachine met een anti rotatiestang er op voor je polsen en armen.
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 17-04-2025 15:16 ]
De Parkside Accu-grasmaaier 40 V is toevallig weer leverbaar. Ik heb ‘m besteld en laat nog wel weten wat ik ervan vind zodra ik ‘m heb kunnen gebruiken.M-ThijZ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:06:
[...]
Ja, het lijkt mij ook dat ik prima 70m2 met die Parkside 2x4Ah 40V machine kan doen. Kan ‘m helaas nergens vinden. Ik denk dat ik dan toch die aanbieding ga proberen waar 1 accu in kan en dan aanvullend mijn drukmaaier blijf gebruiken. Dat is alleen wel een kleintje (33 cm maaibreedte).
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).