Oh hoera, een slagschroevendraaier discussie waarbij iedereen zichzelf en anderen probeert te overtuigen met allerlei interessante subjectieve argumentatie en ervaringen die we nog nooit eerder gehoord hebben. Wat fijn.
Mijn ervaring met Parkside is ook relatief positief. Al koop ik echt alleen Parkside voor die typische "one-off" klussen met machines die je daarna toch in de vergeetput gooit
Of gewoon omdat een duurder apparaat geen verbetering brengt Voor precies of serieus werk zou ik er weg van blijven, maar het kan prima als je er niet te veel van verwacht.
Ik heb bvb. meerdere stuks van hun LED werkspot op batterijen. Werkt goed, genoeg licht, brandt lang, kost weinig. Best tevreden over.
Maar ik heb er ook een 18g "tacker" van die gewoon extreem lomp en zwaar is, ik rol liever de slang van de compressor uit
Een stokkettingzaagje dat ik gelukkig weinig nodig heb, want het is nogal een onding. De wielen van hun 150kg steekkarretje zitten vast met een dom klemdopje i.p.v. een splitpen o.i.d.. De schelp van hun bolderkarretje is echt waardeloos dun. Het werkt allemaal wel, maar je krijgt wat je betaalt, zeg maar.
Ik heb bvb. meerdere stuks van hun LED werkspot op batterijen. Werkt goed, genoeg licht, brandt lang, kost weinig. Best tevreden over.
Maar ik heb er ook een 18g "tacker" van die gewoon extreem lomp en zwaar is, ik rol liever de slang van de compressor uit
[ Voor 32% gewijzigd door Slonzo op 17-04-2025 12:39 ]
@Slonzo Dat is dus net zo'n discussie als de parkside discussie waar je nu actief aan meedoet?
K to the KillaZ
Je moet er een slag naar slaan hè het is geen exacte wetenschap.....Slonzo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:26:
Oh hoera, een slagschroevendraaier discussie waarbij iedereen zichzelf en anderen probeert te overtuigen met allerlei interessante subjectieve argumentatie en ervaringen die we nog nooit eerder gehoord hebben. Wat fijn.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ging prima met mijn DHP481, en ja is echt volledig massief beton. Nou heeft die machine wel 2-3x zoveel koppel als de meeste maar het kán dus welgebruikershaes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:04:
[...]
Als je het hebt over een betonnen plafond dan lukt dat met geen enkele (klop)boormachine.
Koppel maakt niet uit als je boor niet in het beton kan komen. Daarom heb je normaalgesproken de slag van de boorhamer nodig. Als de klopboor er wel doorheen kwam (en het niet 1 uur duurde om het gat te maken), dan zal er wel wat meer zand dan normaal in de beton mix hebben gezeten, normaalgesproken heb je echt niet genoeg aan een klopboormachine om door fatsoenlijk beton heen te komen.Uncle Mel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:18:
Ging prima met mijn DHP481, en ja is echt volledig massief beton. Nou heeft die machine wel 2-3x zoveel koppel als de meeste maar het kán dus wel
Ik kan me die hoog tonige wanhopige snerpende geluiden nog herinneren met de klopboormachine. Het pulserende duwen op de machine om de boor in t beton te forceren zonder te oververhitten, ( wat onherroepelijk toch gebeurde) trommelvlies verscheurende toonhoogte dat door het gehele rijtje van huizen bijna voelbaar was voor minuten achter elkaar voor 1 gaatje......
Echt de hamerboormachine van welk merk dan ook is een verademing voor jezelf en de buren.☺️😊
Echt de hamerboormachine van welk merk dan ook is een verademing voor jezelf en de buren.☺️😊
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
https://www.bol.com/nl/nl...w3O5o17FtTdhoCLV0QAvD_BwE
14 maanden geleden als 1e boormachine deze set gekocht. Inmiddels probeer ik zelf een tuinset te maken en blijkt deze boor daar toch niet zo geschikt voor te zijn.
Helaas vandaag overleden bij het boren in douglas hout.
Omdat ik het klussen en zelf in elkaar zetten van bv tuinmeubels enz nu toch maar iets beters en sterkers kopen.
Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Of een set kopen met een boormachine en een slagboormachine?
Ik heb nu 4 Metabo accu’s + heggenschaar van Metabo. Omdat deze nu al zo snel gestorven is hoef ik niet perse weer Metabo, wel mooi meegenomen maar voorkeur voor beste kwaliteit.
14 maanden geleden als 1e boormachine deze set gekocht. Inmiddels probeer ik zelf een tuinset te maken en blijkt deze boor daar toch niet zo geschikt voor te zijn.
Omdat ik het klussen en zelf in elkaar zetten van bv tuinmeubels enz nu toch maar iets beters en sterkers kopen.
Ik heb nu 4 Metabo accu’s + heggenschaar van Metabo. Omdat deze nu al zo snel gestorven is hoef ik niet perse weer Metabo, wel mooi meegenomen maar voorkeur voor beste kwaliteit.
Ehhm, 14 maanden oud - garantieclaim?Dirk0s schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:09:
Ik heb idd een mail gestuurd naar bol. Er staat 1 jaar fabrieksgarantie.
Hopelijk geld terug zodat ik iets sterkers kan kiezen. Geen geld terug alsnog iets sterkers kiezen, vandaar mijn vraag hier😁
Toch knap. Ik heb die van mij al 6 jaar mishandeld en doet het nog.Dirk0s schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:09:
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Volgens specs kan je dia. 20 mm in zacht hout boren. Douglas is geen hardhout, dus als je er geen veel grotere diameters mee hebt geboord of veel te lang achter elkaar heb gebruikt (oververhitting) of op andere manier hebt misbruikt, dan zou een boormachine van Metabo niet zo maar stuk mogen gaan.Dirk0s schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:32:
[...]
Hopelijk geld terug zodat ik iets sterkers kan kiezen. Geen geld terug alsnog iets sterkers kiezen, vandaar mijn vraag hier😁
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Dan zul je naar t shopping forum moeten, jij hebt niks met fabrieksgarantie te maken maar met de leverancier (bol of partner). 2 jaar is het minimum of de "te verwachten levensduur". Je moet na t 1e jaar wel aantonen dat het produkt defect is en dat het geen gebruikersfout was.Dirk0s schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:32:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 19-04-2025 13:44 ]
Hoe ga ik aantonen dat het geen gebruikersfout was?DjoeC schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:43:
[...]
Dan zul je naar t shopping forum moeten, jij hebt niks met fabrieksgarantie te maken maar met de leverancier (bol of partner). 2 jaar is het minimum of de "te verwachten levensduur". Je moet na t 1e jaar wel aantonen dat het produkt defect is en dat het geen gebruikersfout was.
Er is helaas geen beweging meer, als ik de knop indruk springt het lampje van de accu wel aan voor verlichting maar helaas draait de boor niet meer
Heb ik ook gehad met een vergelijkbaar metabo setje, te zwaar mishandeld met op de boorstand houtdraad schroeven indraaien etc. Nu weet ik beter.
De motor is heel makkelijk te vervangen, maar jij hebt gewoon garantie. Ondanks dat alles hier nu makita is, blijft dit een fijne lichte machine voor alle kleine klusjes door de uitgebreide koffer (boortjes, bitjes, doppen, etc)
De motor is heel makkelijk te vervangen, maar jij hebt gewoon garantie. Ondanks dat alles hier nu makita is, blijft dit een fijne lichte machine voor alle kleine klusjes door de uitgebreide koffer (boortjes, bitjes, doppen, etc)
@Dirk0s Tja, ik heb er geen ervaring mee maar, lees de link in het shopping topic en als dat onvoldoende is maak een eigen topic aan met jouw specifieke casus. Er zijn vast mensen die er meer over kunnen zeggen....
Ik denk zelf aan "Metabo is een premium merk, mag niet na 14 maanden al defect zijn". Gezien hoe de buitenkant er nog uit ziet moet er binnenin iets defect gegaan zijn, waarschijnlijk een fabricagefout - of maak er een verhaal van. Laat je adviseren over de juiste bewoording....
Het alternatief is dat je deze Metabo in de vuilnisbak kiepert en bij een lokale handelaar een nieuw apparaat koopt met lokale garantie en een lokaal aanspreekpunt. Ik heb zelf een hekel aan apparaten kopen op vage websites zoals bol, alie of amazon. Mijn standpunt voor dat soort sites: if kapot then vuilnisbak else geluk gehad.
Ik denk zelf aan "Metabo is een premium merk, mag niet na 14 maanden al defect zijn". Gezien hoe de buitenkant er nog uit ziet moet er binnenin iets defect gegaan zijn, waarschijnlijk een fabricagefout - of maak er een verhaal van. Laat je adviseren over de juiste bewoording....
Het alternatief is dat je deze Metabo in de vuilnisbak kiepert en bij een lokale handelaar een nieuw apparaat koopt met lokale garantie en een lokaal aanspreekpunt. Ik heb zelf een hekel aan apparaten kopen op vage websites zoals bol, alie of amazon. Mijn standpunt voor dat soort sites: if kapot then vuilnisbak else geluk gehad.
Ik zie bij sommige internetwinkels ook wel staan dat ze 1 jaar garantie geven, dan is het al duidelijk hoe hun bedrijfsvoering is en kun je beter elders kopen.
Ik kocht laatst een Makita SP6000 invalzaag bij Hornbach (nu €275 met laagste prijsgarantie!) en hoewel Makita garantieverlenging naar 3 jaar biedt, geeft Hornbach 5 jaar garantie op de machine. Dat geeft toch wel een beter gevoel dan zo'n dozenschuiver op internet.
Ik kocht laatst een Makita SP6000 invalzaag bij Hornbach (nu €275 met laagste prijsgarantie!) en hoewel Makita garantieverlenging naar 3 jaar biedt, geeft Hornbach 5 jaar garantie op de machine. Dat geeft toch wel een beter gevoel dan zo'n dozenschuiver op internet.
😮💨😭BounceMeister schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:53:
Ik zie bij sommige internetwinkels ook wel staan dat ze 1 jaar garantie geven, dan is het al duidelijk hoe hun bedrijfsvoering is en kun je beter elders kopen.
Dat komt akelig dichtbij m'n MP aankoopbedrag. Met case en zonder (50euro) geleide rail?
Strakke prijs.
* copykat evengoed blij met zn 2dehandsje.
Hmm, paasontbijt begint...

In basis is hij daar gewoon geschikt voor. alleen bv bij wat nat hout ligt overbelasting wel op de loer. en is rustig aan doen met eigenlijk elk consumenten/pro-sumenten apparaat gewenst. Als je rustig bezig bent geweest zou deze machine dat gewoon moeten kunnen en had je een maandag ochtend model.Dirk0s schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:09:
beste kwalitet en nagenoeg gorrila-proof moet je denken aan een merk als hilti
Met M-box maar zonder geleiderail inderdaad. Ik heb al een dubbele rail van Evolution en nog een enkele rail van Metabo. Die zijn compatible, maar hebben niet de anti tipping lip die Makita heeft.copykat schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:01:
[...]
😮💨😭
Dat komt akelig dichtbij m'n MP aankoopbedrag. Met case en zonder (50euro) geleide rail?
Strakke prijs.
* copykat evengoed blij met zn 2dehandsje.
Hmm, paasontbijt begint...
Voor geïnteresseerden: de aanbieding staat op Pepper, prijsvergelijk is met Toolmax.
Ik heb een paar maanden geleden een DSS501 gekocht, en bij de eerste keer gebruiken had ik niet door dat je de zaaghoogte moest afstellen op het te zagen goed, waardoor ik een aantal vastlopers heb gehad. Inmiddels wel geleerd hoe je zo'n ding moet gebruiken, maar nu ziet mijn zaagblad er zo uit:

Kan dat kwaad?

Kan dat kwaad?
[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 20-04-2025 18:27 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Kan zijn dat je blad krom is getrokken. Aangezien het een standaard blad is zo te zien, doe je zelf een lol en haal een cmt of m-cut blad. 🙂ocf81 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:26:
Ik heb een paar maanden geleden een DSS501 gekocht, en bij de eerste keer gebruiken had ik niet door dat je de zaaghoogte moest afstellen op het te zagen goed, waardoor ik een aantal vastlopers heb gehad. Inmiddels wel geleerd hoe je zo'n ding moet gebruiken, maar nu ziet mijn zaagblad er zo uit:
[Afbeelding]
Kan dat kwaad?
Kost de hoofdprijs niet en het zaagt echt beter.
[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 20-04-2025 18:44 ]
K to the KillaZ
Oké, dat is iets om te overwegen. Maar is het veilig om dit blad te blijven gebruiken?KillaZ schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:43:
[...]
Kan zijn dat je blad krom is getrokken. Aangezien het een standaard blad is zo te zien, doe je zelf een lol en haal een cmt of m-cut blad. 🙂
Kost de hoofdprijs niet en het zaagt echt beter.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Hoe krommer je blad hoe meer vibratie. Dat kan alleen jij beoordelen.ocf81 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:47:
[...]
Oké, dat is iets om te overwegen. Maar is het veilig om dit blad te blijven gebruiken?
Daarnaast wordt je zaagsnede dikker en dus onnauwkeurig. Ik zou het irritant vinden.
Dat standaard blad heb ik 1 keer voor laminaat gebruikt, zag er nog zwarter uit op de randen en was zo krom als ene hoepel

[ Voor 28% gewijzigd door KillaZ op 20-04-2025 18:59 ]
K to the KillaZ
Nou hopelijk krijg ik een nieuwe al is het buiten het 1e jaar (fabrieksgarantie)twain4me schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:15:
[...]
In basis is hij daar gewoon geschikt voor. alleen bv bij wat nat hout ligt overbelasting wel op de loer. en is rustig aan doen met eigenlijk elk consumenten/pro-sumenten apparaat gewenst. Als je rustig bezig bent geweest zou deze machine dat gewoon moeten kunnen en had je een maandag ochtend model.
Blijf het toch raar vinden dat hij het heeft begeven, misschien toch te snel achter elkaar schroeven in het hout gedraaid.
Ik denk dat Hilti overkill is, eerst maar eens afwachten wat de garantie gaat doen.
Garantie van Metabo is gewoon goed, dat ding mag niet binnen twee jaar stuk, zelfs niet bij lomp gebruik. Heb je de machine bij Metabo aangemeld toen je hem kocht? Zo ja dan heb je zelfs 3 jaar garantieDirk0s schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:26:
[...]
Nou hopelijk krijg ik een nieuwe al is het buiten het 1e jaar (fabrieksgarantie)
Blijf het toch raar vinden dat hij het heeft begeven, misschien toch te snel achter elkaar schroeven in het hout gedraaid.
Ik denk dat Hilti overkill is, eerst maar eens afwachten wat de garantie gaat doen.
Als de verkoper geen sjoege geeft, Metabo zelf even bellen.
Ik heb een drietal Metabo accutollen en die dingen blijven gewoon gaan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zeker aangemeld, was toen een gratis accu aktie.The Eagle schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:43:
[...]
Garantie van Metabo is gewoon goed, dat ding mag niet binnen twee jaar stuk, zelfs niet bij lomp gebruik. Heb je de machine bij Metabo aangemeld toen je hem kocht? Zo ja dan heb je zelfs 3 jaar garantie
Als de verkoper geen sjoege geeft, Metabo zelf even bellen.
Ik heb een drietal Metabo accutollen en die dingen blijven gewoon gaan
Bedankt voor de tip
Hoe krijg je een blad zo heet gestookt dat hij in het midden zwart wordt?ocf81 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:26:
[Afbeelding]
Kan dat kwaad?
Is die bevestigingsmoer wel goed aangetrokken geweest? Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Wat ik al zei. Ik heb in het begin een aantal keer een vastloper gehad en ik heb ook eens keer of 2 à 3 geprobeerd stug door te gaan. Toen kwam ik er pas achter dat de zaaghoogte geen suggestie was maar bittere noodzaak. Sindsdien gaat het qua zagen helemaal oké. De bevestigingsmoer lijkt mij wel goed vast te zitten. Ik kan hem nauwelijks strakker doen. Maar ik heb nu dus mijn twijfels over de integriteit van het zaagblad. Als ik @KillaZ zijn reacties zo lees kan dit nog wel, als ik maar oplet dat dingen niet gaan trillen?Boudewijn schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:06:
[...]
Hoe krijg je een blad zo heet gestookt dat hij in het midden zwart wordt?
Is die bevestigingsmoer wel goed aangetrokken geweest? Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Maar goed, wellicht wel een goed idee om toch maar alvast een ander zaagblad te bestellen en deze dan t.z.t. in de reservebak te gooien.
© ocf81 1981-infinity
Nou ja je hebt een vastloper gehad en lekker gas gegeven. Heb je dan de zaag te diep gezet of niet? Ik heb geen cirkelzaag maat een invzalzaag dus geen ervaring met dit probleem. Ik vermoed dat je te ondiep wilde zagen?
Okay, als de boel vastloopt dan wringt het hout en krijg je vaak zwarte tanden ipv een zwart midden van het blad. Mogelijk is het midden nu krom waardoor het aanloopt oid.
Ik zou het blad weggooien, het is sowieso al niet zo'n spectaculair blad
Okay, als de boel vastloopt dan wringt het hout en krijg je vaak zwarte tanden ipv een zwart midden van het blad. Mogelijk is het midden nu krom waardoor het aanloopt oid.
[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 20-04-2025 21:41 ]
Vergeleken met een decoupeerzaag plus de geleiderail is de DSS501 met 3D-geprintte geleiderailmontage al een hele verbeteringBoudewijn schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:39:
Nou ja je hebt een vastloper gehad en lekker gas gegeven. Okay, als de boel vastloopt dan wringt het hout en krijg je vaak zwarte tanden ipv een zwart midden van het blad. Mogelijk is het midden nu krom waardoor het aanloopt oid.
Maar ik ga volgende week eens naar een nieuw zaagblad kijken. Bedankt voor jullie adviezen!
[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 20-04-2025 21:48 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik heb me gisteren een "Milwaukee M18 ONEFHIWF34-502X 2" gegunt.
:strip_exif()/f/image/SIMfH2sVgeOsxGmbBRhNmDsk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik op zoek als dat überhaupt bestaat een TX30 voor deze machine 3/4 inch vierkant.
Ik kan wel voor 1/2 vinden, misschien in Nederland dat ze hebben?
Want wil onze kozijnen gaan verplaatsen, dan is zo een machine wel extra. En dan met optie als het kan zo.
:strip_exif()/f/image/SIMfH2sVgeOsxGmbBRhNmDsk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik op zoek als dat überhaupt bestaat een TX30 voor deze machine 3/4 inch vierkant.
Want wil onze kozijnen gaan verplaatsen, dan is zo een machine wel extra. En dan met optie als het kan zo.
[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 22-04-2025 21:39 ]
Torx 30 hebben we het over? Is die machine niet zwaar overkill voor een Torx 30? Misschien kun je het daarom niet vinden. 🤷♂️ 1624Nm je torx 30 erin beuken 😮💨
En om nog wat toe te voegen voor je vraag, ik kwam wel dit soort verlopen tegen:
https://www.toolmax.nl/mi...-2-1-stuk-4932480405.html
Misschien kun je daar iets mee?
Dikke machine hoor! Gaat het niet los, breekt het wel 👍
En om nog wat toe te voegen voor je vraag, ik kwam wel dit soort verlopen tegen:
https://www.toolmax.nl/mi...-2-1-stuk-4932480405.html
Misschien kun je daar iets mee?
Dikke machine hoor! Gaat het niet los, breekt het wel 👍
[ Voor 58% gewijzigd door g00gle op 22-04-2025 21:42 ]
Machine had ik gekocht voor de werkzaamheden hier zoals auto etc, was niet speciaal voor de kozijnen bedoeld. Maar 1/2 inch kan ik wel vinden. En dat is een veel groter hat dan die 3/4.g00gle schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:39:
Torx 30 hebben we het over? Is die machine niet zwaar overkill voor een Torx 30? Misschien kun je het daarom niet vinden. 🤷♂️ 1624Nm je torx 30 erin beuken 😮💨
Dat is de maximale koppel. Heeft meer gangen natuurlijk..
[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 22-04-2025 21:54 ]
@theduke1989 ik heb in den tijd ook zo'n slag set verloop stukken gekocht omdat mijn machine 1/2" is maar sommige slag doppen die ik al had maar 3/4".
Deze set: https://www.amazon.de/dp/B091XZ5BXV maar neit meer beschikbaar dus zoiets dan maar https://www.amazon.de/-/e...nch-Ratchet/dp/B08TC7QSZT ?
Deze set: https://www.amazon.de/dp/B091XZ5BXV maar neit meer beschikbaar dus zoiets dan maar https://www.amazon.de/-/e...nch-Ratchet/dp/B08TC7QSZT ?
[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 22-04-2025 22:14 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hier een nieuw apparaat in de catogorie "beton" De DTR180

uiteraard moet je hem proberen dus hebben diverse dingen in de omgeving van mijn buro nu een verzinkte ring/strik

uiteraard moet je hem proberen dus hebben diverse dingen in de omgeving van mijn buro nu een verzinkte ring/strik
@twain4me je gaat veel beton netten aan elkaar maken?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Wel wat wapening ja, maar vooral vloerverwamingsbuizen tussen die wapening. ik heb ook een stroppen trekker, maar dat is het net niet.Damic schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:15:
@twain4me je gaat veel beton netten aan elkaar maken?
Ik zou denken dat hij op maximale diepte door iets heen is gegaan en dat het bovenaan geklemd heeft. Misschien is het midden van het blad ook wat dikker dan de buitenkant?Boudewijn schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:06:
Hoe krijg je een blad zo heet gestookt dat hij in het midden zwart wordt?
@ocf81, weet niet wat je hebt proberen te zagen en hoe het geklemd heeft, maar hoofdzakelijk zou je dat kunnen voorkomen door beide kanten van het werkstuk goed te ondersteunen, en liefst ook vast te klemmen. Op die manier gaat het werkstuk niet verschuiven terwijl je aan het zagen bent en heb je een stuk minder kans dat het gaat klemmen. Ook plaatmateriaal zonder geleiding proberen te zagen (of algemeen langere zaagsnedes) kan klemmen veroorzaken als je niet helemaal netjes recht zaagt.
In dit geval is het blad verkleurd, als het een warmtebehandeling heeft gehad (wat de goede bladen meestal wel hebben gehad), is het nu mogelijk minder sterk of minder stijf waar het verkleurd is (hangt af van materiaal en warmtebehandeling), wat risico kan geven op meer onbalans in het blad (zwabberen, zeg maar). Veiligste is denk ik om het gewoon te vervangen, ook minder kans op onzuivere zaagsnedes.
Als ze het in DE niet hebben, zullen ze het in NL ook wel niet hebben. Makkelijkste is om een 3/4" naar 1/2" adapter te nemen en daarop zo'n 1/2" dop te gebruiken. Ik heb ook TX30 op 1/4" (bits), dus behoorlijk overkill, maar laag standje en rustig aan schroeventheduke1989 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:37:
Ik heb me gisteren een "Milwaukee M18 ONEFHIWF34-502X 2" gegunt.
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door henkie196 op 23-04-2025 08:55 ]
@henkie196 beide kanten van het werkstuk waren ondersteund tijdens het zagen (twee gelijke HBM tafels) dus dat wat het probleem niet. Ik heb een makita geleide rail met klemmen, dus dat was het probleem ook niet. Het was puur de instelling van de zaag.
BTW, waarom zijn die Makita bladen volgens jullie niet zo goed?
[ Voor 29% gewijzigd door ocf81 op 23-04-2025 09:05 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik heb een aantal inmiddels botte beitels en schaafmessen, dus in plaats van steeds nieuwe te kopen, wordt het denk ik tijd om ze te gaan slijpen. Alleen overzie ik door het aanbod niet wat voor mij nu geschikt is.
Het begint heel goedkoop voor 15 euro voor een wetsteen en een beitelhouder:
https://www.toolstation.nl/stanley-slijpset-3-delig/p57617
Volgende klasse zit rond de 50 euro voor alleen de steen:
https://baptist.nl/slijpe...teen-met-slijpsteenhouder
Vanaf daar loopt het qua prijs snel op met setjes van meerdere stenen en tools.
Verder zijn er ook dit soort dingen:
https://baptist.nl/slijpe...-x-51-mm-groen-rood-blauw
Ik gebruik de beitels op dit moment niet voor het fijne werk: meer een enkele keer wat uitschrapen of om een scharnier in te zetten. Dan is het wel handig als ze een beetje scherp zijn. Maar wat is dan een geschikte starters-oplossing?
En is zo'n hulpstuk om de beitels/messen in de juiste hoek te houden nodig?
Ik gebruik de beitels op dit moment niet voor het fijne werk: meer een enkele keer wat uitschrapen of om een scharnier in te zetten. Dan is het wel handig als ze een beetje scherp zijn. Maar wat is dan een geschikte starters-oplossing?
ik heb die stanley slijpset, en dat werkt prima voor het gebruik dat jij opnoemt.Zwartoog schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:51:
Ik heb een aantal inmiddels botte beitels en schaafmessen, dus in plaats van steeds nieuwe te kopen, wordt het denk ik tijd om ze te gaan slijpen. Alleen overzie ik door het aanbod niet wat voor mij nu geschikt is.
Zelf gebruik ik daar mijn beitels ook voor.
Enige kritiekpuntje is is dat het recht/haaks plaatsen van de beitel wel wat extra aandacht nodig heeft..
De boormachine is inmiddels retour verkopende partij. De set zelf is uitverkocht op hun website dus ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.Dirk0s schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:09:
Dezelfde terug krijgen is voor mij ook prima, als ik geld terug krijg wordt het misschien wel een ander merk.
Dat stanleysetje doet het best goed, als je maar zorgt dat de beitel netjes haaks ligt. Een kleine winkelhaak helpt.
De volgende stap die ik deed is een veritas slijpsetje, netjes met optie voor microbevel en dergelijke. Stukken duurder en voor wat jij wil vast niet nodig.
Die creditcard-dingen vind ik ypersoonlijk te klein, en ik leg een vochtige vaatdoet onder mijn stenen, dan glijden ze ook niet.
Ik zou het stanley ding scoren en bij een volgende upgrade die oliesteen vervangen door ene grove en een fijne watersteen. Ga ej echt nauwkeurig willen slijpen dan is dit niet je mal.
De volgende stap die ik deed is een veritas slijpsetje, netjes met optie voor microbevel en dergelijke. Stukken duurder en voor wat jij wil vast niet nodig.
Die creditcard-dingen vind ik ypersoonlijk te klein, en ik leg een vochtige vaatdoet onder mijn stenen, dan glijden ze ook niet.
Ik zou het stanley ding scoren en bij een volgende upgrade die oliesteen vervangen door ene grove en een fijne watersteen. Ga ej echt nauwkeurig willen slijpen dan is dit niet je mal.
[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 23-04-2025 10:35 ]
Als je een 3D-printer hebt kan je ook je eigen slijpsetje maken.
© ocf81 1981-infinity
Ik ben begonnen met deze diamantsteen, zeker een aanrader! Hij is mooi vlak en maakt het gereedschap en messen prima scherp. Ik zou geen andere steen aanraden om te beginnen. Extra voordeel is dat je met deze steen ook je duurdere stenen (mocht je die kopen in de toekomst) kan vlakken. De meegeleverde houder werkt erg prettig en mijn duurdere, fijnere slijpstenen passen hier ook in.Zwartoog schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:51:
Ik heb zelf ook een houder van Veritas, topding maar duur. Ben begonnen met een simpele beitelhouder (met malletje voor de juiste hoek) en die deed het ook goed.
[ Voor 8% gewijzigd door manusjevanalles op 23-04-2025 11:24 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Kan het zijn dat je vochtig meranti hebt gezaagd? Bijv. Een deur? Nat hout klemt behoorlijk af en remt je zaagblad. De verkleuring kan ook oppervlakkig zijn. Schuurpapiertje er over verdwijnt het , is het geen oververhitting maar verbrand meranti sappen. Overigens als je de motor oververhit dan kan die bruine meuk ook koperwikkel isolatie zijn die je verdampt heb van de motorwikkels en dan is je zaag vermogen kwijt. Ergo reparatie noodzakelijk.ocf81 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:59:
@henkie196 beide kanten van het werkstuk waren ondersteund tijdens het zagen (twee gelijke HBM tafels) dus dat wat het probleem niet. Ik heb een makita geleide rail met klemmen, dus dat was het probleem ook niet. Het was puur de instelling van de zaag.
Dus lomp doorjassen totdat hij kreunend tot stilstand komt is nooit goed voor je motorwikkels. Toerental is ook voor koeling vd wikkels dus meer stroom door zware belasting én trager lopen is een dubbele temperatuurs oploop.
🙂
Het was 18mm MDF. Maar de uitleg waarom een vastloper niet handig is, is zeker waardevolle info!copykat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:30:
[...]
Kan het zijn dat je vochtig meranti hebt gezaagd? Bijv. Een deur? Nat hout klemt behoorlijk af en remt je zaagblad. De verkleuring kan ook oppervlakkig zijn. Schuurpapiertje er over verdwijnt het , is het geen oververhitting maar verbrand meranti sappen. Overigens als je de motor oververhit dan kan die bruine meuk ook koperwikkel isolatie zijn die je verdampt heb van de motorwikkels en dan is je zaag vermogen kwijt. Ergo reparatie noodzakelijk.
Dus lomp doorjassen totdat hij kreunend tot stilstand komt is nooit goed voor je motorwikkels. Toerental is ook voor koeling vd wikkels dus meer stroom door zware belasting én trager lopen is een dubbele temperatuurs oploop.
🙂
© ocf81 1981-infinity
Als klaar bent, hier liggen al 22 staalmatten in de voortuin klaar om te verwerken (constructievloer) en dan nog iets van 33 maasnetten (vloerverwarming). Dus…..twain4me schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:14:
Hier een nieuw apparaat in de catogorie "beton" De DTR180
[Afbeelding]
Ik heb dus een stropper gekocht.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Voor het geld wat je aan die machine hebt uitgegeven had je je hele opdracht wel kunnen uitbesteden. Heb je daarna nog meer klussen waar je dit apparaat voor kan gebruiken? Hier ook recent vloerverwarming gelegd maar ook gekozen voor de stropper. Was maar een dag werk met 2 man voor ongeveer 60 vierkante meter, inclusief alle voorbereiding.twain4me schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:18:
[...]
Wel wat wapening ja, maar vooral vloerverwamingsbuizen tussen die wapening. ik heb ook een stroppen trekker, maar dat is het net niet.
(En ja, de volgende dag wel een beetje spierpijn)
Deal, dat is ~650 euro voor 160m2 boven en onder wapening (netten) met dus 1600meter vloerverwarming (om het makkelijk te houden 20mm). daarnaast nog ongeveer 700 meter losse wapening 180 M tralieligger en een slordige 300 beugels je mag je contact gegevens achter laten in mijn DM, maar die 650 euro staat vastVoggy schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:38:
[...]
Voor het geld wat je aan die machine hebt uitgegeven had je je hele opdracht wel kunnen uitbesteden. Heb je daarna nog meer klussen waar je dit apparaat voor kan gebruiken? Hier ook recent vloerverwarming gelegd maar ook gekozen voor de stropper. Was maar een dag werk met 2 man voor ongeveer 60 vierkante meter, inclusief alle voorbereiding.
(En ja, de volgende dag wel een beetje spierpijn)
Ik heb dat ooit eens met tie-rips gedaan (vloerverwarming in een badkamer van 5,5m2) en dat was al aardig wat werk. Zo'n apparaat is dan wel handig jatwain4me schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:18:
[...]
Wel wat wapening ja, maar vooral vloerverwamingsbuizen tussen die wapening. ik heb ook een stroppen trekker, maar dat is het net niet.
Wat is een stropper?
Als ik zoek dan vind ik van alles aan snelbinders, bandjes om lading vast te zetten e.d., maar niets om wapening te binden.
Of bedoelen jullie zo'n tang om tyraps aan te trekken/af te knippen?
Die heb ik al ongeveer zo lang tyraps bestaan. Onlangs ook eentje gekocht voor 9 mm brede tyraps.
Als ik zoek dan vind ik van alles aan snelbinders, bandjes om lading vast te zetten e.d., maar niets om wapening te binden.
Die heb ik al ongeveer zo lang tyraps bestaan. Onlangs ook eentje gekocht voor 9 mm brede tyraps.
Het is een apparaat wat in 5 seconden een paar lussen dun ijzerdraad om iets heen kan doen en vast kan trekken: bijvoorbeeld voor het koppelen van beton wapening of het vastzetten van vloerverwarmingsbuizen aan netten. Erg fijn als je dit heel veel keer moet doen.
Het effect is min of meer hetzelfde als tie-wraps, maar dan heel makkelijk en snel.
Het effect is min of meer hetzelfde als tie-wraps, maar dan heel makkelijk en snel.
https://online-vloerverwarming.nl/vlechtdraad-snelstropper/ het wordt ook gebruikt om zakken dicht te maken daarom kan je ze ook bij paardekoper kopen.JukeboxBill schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:09:
Wat is een stropper?
Even het typenummer in jouwbuis gooien en een videotje bekijken. Ik snap zo'n aankoop wel...JukeboxBill schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:09:
Wat is een stropper?
Moet je wel het typenummer weten van die stropper.DjoeC schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:39:
[...]
Even het typenummer in jouwbuis gooien en een videotje bekijken. Ik snap zo'n aankoop wel...
Ik vind het ook wel een handig ding. Gaat ws. sneller dan met tyraps.
Tja, dat stond toch echt in de originele post: twain4me in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" : De DTR180JukeboxBill schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:46:
[...]
Moet je wel het typenummer weten van die stropper.
Ik vind het ook wel een handig ding. Gaat ws. sneller dan met tyraps.
Ja, maar dat is geen stropper, zoals werd genoemd in die andere post, maar een vlechtmachine. Die ken ik wel, want die heb ik een poos geleden al eens gezien in een Makita folder.DjoeC schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:27:
[...]
Tja, dat stond toch echt in de originele post: twain4me in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" : De DTR180
Dan heb ik het fout. Mea Culpa.JukeboxBill schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:52:
[...]
Ja, maar dat is geen stropper, zoals werd genoemd in die andere post, maar een vlechtmachine. Die ken ik wel, want die heb ik een poos geleden al eens gezien in een Makita folder.
Ah, dat zijn flink wat meters! Dan snap ik de keuze wel. Huren is voor zon grote klus is waardeloos want het zit nooit mee en dan heb je hem weer een week extra nodig.twain4me schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:01:
[...]
Deal, dat is ~650 euro voor 160m2 boven en onder wapening (netten) met dus 1600meter vloerverwarming (om het makkelijk te houden 20mm). daarnaast nog ongeveer 700 meter losse wapening 180 M tralieligger en een slordige 300 beugels je mag je contact gegevens achter laten in mijn DM, maar die 650 euro staat vastik heb de vorige 300 meter wapening+ beugels met de hand/stropper gedaan, ik weet waar ik het mee vergelijk en dit is echt veel makkelijker, wat goed is omdat ik een beetje gebrekkig ben
als ik hier helemaal klaar ben (over een paar jaar ) gaat hij gewoon in de verkoop. want nee ik was niet van plan nog meer te doen
Huren heb ik overwogen voor de grootste klussen maar dan kwam ik ook op ongeveer 300 euro en dan moet alles mee zitten en moet ik de "kleine" klussen tussendoor dus met de hand doen. B merk ook overwogen maar dit behoud meer resellwaarde. en ik hoef niet te twijfelen over accu's die dood liggen te gaan in een hoekje van de schuur. dus daarom de DTR180. maar ik snap dat het niet voor iedereen is en parkside verkoopt ze niet
18mm mdf?ocf81 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:35:
[...]
Het was 18mm MDF. Maar de uitleg waarom een vastloper niet handig is, is zeker waardevolle info!
Dat zou nooit een probleem moeten zijn. behalve als t "inknikt"(slecht ondersteund) en je cirkelzaagblad gaat klemmen.
zelfs niet als je vol diepte zaagt. enige dat dan gebeurt is meer weerstand bij wringen voor en achterkant als je zaagbal niet 100% uitgelijnd is met de lineaal.( scheve schoen, te veel speling op de lineaal of zo.)
Zeker iets om in het achterhoofd te houden. Inmiddels gaat het zagen gewoon zoals het moet als ik de hoogte goed instel, dus ik denk dat het gewoon een beginnersfout was. Eerder had ik de zaag tegen de lineaal. Ik heb sindsdien wel een schoen geprint voor de DSS501 om echt een verbinding met de lineaal te maken. (welke al eerder in dit topic is besproken) Ik denk dat de zaag op zich nog wel oké functioneert.copykat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:13:
[...]
18mm mdf?
![]()
Dat zou nooit een probleem moeten zijn. behalve als t "inknikt"(slecht ondersteund) en je cirkelzaagblad gaat klemmen.
zelfs niet als je vol diepte zaagt. enige dat dan gebeurt is meer weerstand bij wringen voor en achterkant als je zaagbal niet 100% uitgelijnd is met de lineaal.( scheve schoen, te veel speling op de lineaal of zo.)
Het is inmiddels ook al een paar maanden geleden dat ik deze fouten heb gemaakt, maar ik ben nu weer zo nu en dan aan het klussen, en ik vroeg mij in tweede instantie alsnog af of het nog veilig is om met dit blad door te gaan. Vandaar dat ik de vraag alsnog stel(de). Ik merk dat de mensen in dit topic een beetje terughoudend zijn om daar een volledig antwoord op te geven, maar mijn indruk is dat het wellicht beter is om dan het blad te vervangen. Dat ben ik dan ook van plan. Wel zou ik graag nog willen weten waarom welk blad dan beter is dan de bladen die van Makita zelf af komen.
© ocf81 1981-infinity
Dat komt omdat het van een plaatje best lastig is te bepalen of de integriteit van het zaagblad aangetast is.ocf81 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:36:
[...]
Zeker iets om in het achterhoofd te houden. Inmiddels gaat het zagen gewoon zoals het moet als ik de hoogte goed instel, dus ik denk dat het gewoon een beginnersfout was. Eerder had ik de zaag tegen de lineaal. Ik heb sindsdien wel een schoen geprint voor de DSS501 om echt een verbinding met de lineaal te maken. (welke al eerder in dit topic is besproken) Ik denk dat de zaag op zich nog wel oké functioneert.
Het is inmiddels ook al een paar maanden geleden dat ik deze fouten heb gemaakt, maar ik ben nu weer zo nu en dan aan het klussen, en ik vroeg mij in tweede instantie alsnog af of het nog veilig is om met dit blad door te gaan. Vandaar dat ik de vraag alsnog stel(de). Ik merk dat de mensen in dit topic een beetje terughoudend zijn om daar een volledig antwoord op te geven, maar mijn indruk is dat het wellicht beter is om dan het blad te vervangen. Dat ben ik dan ook van plan. Wel zou ik graag nog willen weten waarom welk blad dan beter is dan de bladen die van Makita zelf af komen.
Zo'n blad is gehard en "recht" gemaakt. indien de temperatuur zo hoog oploopt dat de oorspronkelijke verharding beschadigd (zie het dat de moleculen weer van naar 1 kant toe gericht terug springen naar random) kan het blad ook weer krom trekken. Net zo als dat het vast slaan een blad kan torderen.
Al dit is niet van een plaatje te zien.
wat je kan doen is het blad vrij laten lopen met de veiligheidsguide omhoog. ( let op je ledenmaten!!!)
dan vervolgens een paar keer opstarten en loslaten.
voel of er trillingen zijn in je hand die de machine vast houden.
kijk of t blad "zwabbert"
Niet? dan zal t blad wel ok zijn.
wbt bladen
je hebt no name spul, de gamma, eco, hornbach, cirkelzaagblad.nl waar je vooral moet uitgaan van de persoonlijke ervaringen van de ervaren tweakers/reviewers.
Elk gereedschap merk heeft zijn eigen specs van hun cirkelzaagbladen vaak prima maar net als met bitjes de "Makitabitset" vs de "Milwakee bitset" of de "Metabobitset" zit kwaliteits verschil in.
blijkbaar vinden hier een aantal dat de Makita zaagbladen niet zo goed zijn als hun naam en prijs doen geloven. zal op hun ervaring zijn dus subjectief maar zeker niet onwaar.
beste is de HSS bladen denk ik.
Overigens wat ik tot voor kort ook niet wist is dat er zaagsnede dikte verschil is met 24T 48T en hoger.
1.8- 2.2mm daar moet je met je antisplinterstrip rekening mee houden. van een 1.8mm naar 2.2 betekend nog een stukje rubber weg. en terug naar 1.8mm is 0.4mm speling tussen je zaaglijn en aanleg lijn.
ander dingetje is schulp en plaat zaag.
Schulp is voor balken en dikkere materialen in de (lengte) doorhalen en dwars of met de lijnen mee. hier zijn de tanden breder dan het blad en is de hoek vd de tand en afstand aangepast op meer weghalen en afvoeren zodat het minder weerstand heeft in de snede.
bijvoorbeeld de 24T
48T heeft vooral een nette snijtand weinig meeneemt en weinig verschilt in haal diepte tussen twee tanden.
goed voor plaat materiaal maar minder fijn voor balken/deuren door te zagen.
( oververhitting door weerstand.
beetje zoals je decoupeerzaag pendelstanden. grote pendel => grovetanden in je machine voor dik hout, snel en minder precies/minder mooie zaagvlak. geen/weinig pendel fijne tanden voor meer precisie en schonere zaagvlak maar komt moeizaam door een balk omdat het volloopt en wil zijwaards weglopen. ( dus vooral voor plaatmateriaal)
:-)
Hmm, ik voel geen noemenswaardige trillingen, dus ik heb wellicht nog wel gelukcopykat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:25:
[...]
Dat komt omdat het van een plaatje best lastig is te bepalen of de integriteit van het zaagblad aangetast is.
Zo'n blad is gehard en "recht" gemaakt. indien de temperatuur zo hoog oploopt dat de oorspronkelijke verharding beschadigd (zie het dat de moleculen weer van naar 1 kant toe gericht terug springen naar random) kan het blad ook weer krom trekken. Net zo als dat het vast slaan een blad kan torderen.
Al dit is niet van een plaatje te zien.
wat je kan doen is het blad vrij laten lopen met de veiligheidsguide omhoog. ( let op je ledenmaten!!!)
dan vervolgens een paar keer opstarten en loslaten.
voel of er trillingen zijn in je hand die de machine vast houden.
kijk of t blad "zwabbert"
Niet? dan zal t blad wel ok zijn.
Maar die verkoling rondom zal denk ik wel zijn invloed hebben op de broosheid van het blad.
Ik heb dus een soort allergie voor meningen zonder onderbouwingen. Ik heb al te vaak meegemaakt dat mensen met de grootste stelligheid, met de beste bedoelingen natuurlijk, iets roepen en dan ervaring als onderbouwing gebruiken zonder dat verder te kwalificeren, waarna dat niet altijd even goed heeft uitgepakt. Vandaar dat ik bijna altijd even doorvraag om zo een zo objectief mogelijke set van criteria te kunnen vormen. Dat betekent niet dat ik ervaring niet belangrijk vindt, maar het kan wat mij betreft nooit de enige factor zijn om tot een keuze te komen.copykat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:25:
wbt bladen
je hebt no name spul, de gamma, eco, hornbach, cirkelzaagblad.nl waar je vooral moet uitgaan van de persoonlijke ervaringen van de ervaren tweakers/reviewers.
Elk gereedschap merk heeft zijn eigen specs van hun cirkelzaagbladen vaak prima maar net als met bitjes de "Makitabitset" vs de "Milwakee bitset" of de "Metabobitset" zit kwaliteits verschil in.
blijkbaar vinden hier een aantal dat de Makita zaagbladen niet zo goed zijn als hun naam en prijs doen geloven. zal op hun ervaring zijn dus subjectief maar zeker niet onwaar.
Dit blog is zeker een nuttige bron van informatie.
Hele nuttige info. Dank voor de moeite om dit uit te leggen!copykat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:25:
Overigens wat ik tot voor kort ook niet wist is dat er zaagsnede dikte verschil is met 24T 48T en hoger.
1.8- 2.2mm daar moet je met je antisplinterstrip rekening mee houden. van een 1.8mm naar 2.2 betekend nog een stukje rubber weg. en terug naar 1.8mm is 0.4mm speling tussen je zaaglijn en aanleg lijn.
ander dingetje is schulp en plaat zaag.
Schulp is voor balken en dikkere materialen in de (lengte) doorhalen en dwars of met de lijnen mee. hier zijn de tanden breder dan het blad en is de hoek vd de tand en afstand aangepast op meer weghalen en afvoeren zodat het minder weerstand heeft in de snede.
bijvoorbeeld de 24T
48T heeft vooral een nette snijtand weinig meeneemt en weinig verschilt in haal diepte tussen twee tanden.
goed voor plaat materiaal maar minder fijn voor balken/deuren door te zagen.
( oververhitting door weerstand.
beetje zoals je decoupeerzaag pendelstanden. grote pendel => grovetanden in je machine voor dik hout, snel en minder precies/minder mooie zaagvlak. geen/weinig pendel fijne tanden voor meer precisie en schonere zaagvlak maar komt moeizaam door een balk omdat het volloopt en wil zijwaards weglopen. ( dus vooral voor plaatmateriaal)
:-)
© ocf81 1981-infinity
Ook Hilti kan kapot en voor het reparatiebedrag koop je een vergelijkbare Makitamachine.twain4me schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:15:
[...]
In basis is hij daar gewoon geschikt voor. alleen bv bij wat nat hout ligt overbelasting wel op de loer. en is rustig aan doen met eigenlijk elk consumenten/pro-sumenten apparaat gewenst. Als je rustig bezig bent geweest zou deze machine dat gewoon moeten kunnen en had je een maandag ochtend model.
Spreek uit ervaring
Iemand een tip hoe ik mijn verlengsnoeren kan “organizen”? Nu ligt het iedere x overal, wat werkt bij jullie? Haakjes of een haspel aan de muur of..
Gaat het over een werkplaats/klusruimte?BaBoK schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:45:
Iemand een tip hoe ik mijn verlengsnoeren kan “organizen”? Nu ligt het iedere x overal, wat werkt bij jullie? Haakjes of een haspel aan de muur of..
In dat geval meer vaste stopcontacten maken zodat je geen verlengsnoeren nodig hebt.
Wat ook goed werkt is een stekkerdoos op een centraal punt ophangen aan het plafond. Er zijn stekkerdozen speciaal voor dat doel verkrijgbaar.
Bij een niet al te grote werkruimte heb je dan bijna geen verlengsnoer meer nodig.
Losse verlengsnoeren heb ik met een strop (gewoon een touwtje in een rondje geknoopt) aan een oude kapstok hangen.
Ik heb deze units:BaBoK schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:45:
https://www.amazon.nl/dp/B09M3P5Z1T
Daar zitten plugit-kabels aan, trekveren, rollen grondkabel etc.
Fijne is dat het ook zo weer los is, itt een tie-wrap.
mijn klushok is nog niet af maar ik probeer strategisch wcd's te plaatsen in de ruimte( in de hoeken bijv. zodat ik overal een plek heb om een stekker in te pluggen en heb een paar korte/ middellange"single stekker" verlengsnoeren zodat ik niet een coil hoef te verplaatsen en toch extra reikwijdte heb.
deze hangen gewoon opgerold aan een haak voor de grijp.
en ik heb 1 zware 4 stekker met afsluitingsklepjes die ik kan op hangen.
( voorals ik buiten ga klussen met mn "werktafel")
mn stofzuiger is mn go to wcd als ik zaagsel of stof produceer. ( en verplaatsbaar en auto shut off start met 4m snoer.)
deze hangen gewoon opgerold aan een haak voor de grijp.
en ik heb 1 zware 4 stekker met afsluitingsklepjes die ik kan op hangen.
( voorals ik buiten ga klussen met mn "werktafel")
mn stofzuiger is mn go to wcd als ik zaagsel of stof produceer. ( en verplaatsbaar en auto shut off start met 4m snoer.)
Ik denk dat dit bedoelt wordt met een stropper.JukeboxBill schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:52:
[...]
Ja, maar dat is geen stropper, zoals werd genoemd in die andere post, maar een vlechtmachine. Die ken ik wel, want die heb ik een poos geleden al eens gezien in een Makita folder.
/f/image/t5UkwOsFuBRlCu5pzut9X7lg.png?f=fotoalbum_large)
Zelf geen ervaring mee en hoop het ook nooit zelf te gaan gebruiken!
Ik heb toevallig vandaag 200 hersluitbare tie wraps gekocht ook voor dit soort dingen. Ideaal voor de snoer van de bouwstofzuiger, snoer en luchtslang compressor, enzovoort.Boudewijn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:14:
[...]
Ik heb deze units:
https://www.amazon.nl/dp/B09M3P5Z1T
Daar zitten plugit-kabels aan, trekveren, rollen grondkabel etc.
Fijne is dat het ook zo weer los is, itt een tie-wrap.
Ook handig ja. Ik moet zeggen dat er nu 15 of 20 van die klittenband-dingen hier rondzwerven. Sterker nog, er hangt er 1 aan mijn stellingkast gehaakt.... om de andere niet-in-gebruik-zijnde units aan te hangen.MJV schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:57:
[...]
Ik heb toevallig vandaag 200 hersluitbare tie wraps gekocht ook voor dit soort dingen. Ideaal voor de snoer van de bouwstofzuiger, snoer en luchtslang compressor, enzovoort.
Ik gebruik altijd mijn stofzuiger; morgen ga ik sowieso wat WCD-installatie-werk doen in de schuur. Er is ondertussen meer PoE spul dan de switch kan faciliteren, dus ga toch als een WCD aanleggen voor de PoE-injectors. Dan ook nog maar een boven de werkbank als ik toch bezig ben.
Ik heb wat klittenband dingen, na een paar keer gebruiken houden ze niet goed meer. Stofjes, draadjes... kan ook aan de kwaliteit liggen.
Bedankt, was inmiddels ook uitgelegd in deze post:oudehengel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:55:
[...]
Ik denk dat dit bedoelt wordt met een stropper.
[Afbeelding]
Zelf geen ervaring mee en hoop het ook nooit zelf te gaan gebruiken!
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82255276
Is trouwens niet echt bedoeld voor het vlechten van wapening, wat de achtergrond van mijn vraag was.
Denk ook niet dat het bij mij nog veel voor gaat komen. Voor die enkele keer pak ik wel weer de vlechttang en een rol draad.
Dat heb ik dus in mijn woning gedaan, op 30 cm van de vloer en helemaal in de hoeken. Alle hoeken. Lekker uit het zicht, dat wel.copykat schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:54:
(...) ik probeer strategisch wcd's te plaatsen in de ruimte( in de hoeken bijv. zodat ik overal een plek heb om een stekker in te pluggen (...)
Maar de snoeren waren zo wel altijd te kort en er stond ook bijna altijd wel iets voor dat eerst uit de weg moest eer ik zo'n stugge Schuko kon inprikken. En twintig jaar later is mijn lijf ook twintig jaar ouder geworden en guess what? De snoeren aan allerlei apparaten zijn er echt niet langer op geworden.
Dus is nu de praktijk dat aan menige wcd in de hoek altijd een snoertje met een driewegstekker slingert.
Dus, poes, kopieer niet mijn fouten; de hoeken zijn om dingen in neer te zetten en in een werkplaats kan een wcd daar gerust een meter of twee vandaan. En aan het plafond is idd wel een idee, al heb ik daar een riante lichtkoepel waar de rolpoort er ook nog tussen wil.
Kabels opbergen? ik 'vouw' ze een paar keer dubbel en leg er dan een losse knoop in, die ik aan een haak hang. Direct achter de stekker staat op het snoer de lengte. Het zijn intussen meerdere kortere kabels geworden, hetgeen pleit voor een accu-heggeschaar, in plaats van dat erfstuk uit de jaren stillekes.
KPN is een drieletterwoord
Verlengsnoeren hangen bij mij aan een alu haak. Als ik ze opruim gaan ze eerst "dubbel" dus de stekker en de insteek kant bij elkaar en dan vanaf de andere kant een haakwerkje makenBaBoK schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:45:
zoals deze opgewekte man het doet:
Ze zijn daarna ook heel snel te gebruiken voor de juiste lengte en opruimen kan je dan simpelweg doen vanaf het punt tot waar je het uitgetrokken hebt. Mijn ervaring is dat dit inderdaad heel handig werkt. Alleen niet iedereen snapt het.
Ik hoop alleen dat je we niet zo'n knoop op de helft erin hebt getrokkentcw82 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 03:51:
[...]
Verlengsnoeren hangen bij mij aan een alu haak. Als ik ze opruim gaan ze eerst "dubbel" dus de stekker en de insteek kant bij elkaar en dan vanaf de andere kant een haakwerkje maken
zoals deze opgewekte man het doet:
[YouTube: #1 Way to Store an Extension Cord]
Ze zijn daarna ook heel snel te gebruiken voor de juiste lengte en opruimen kan je dan simpelweg doen vanaf het punt tot waar je het uitgetrokken hebt. Mijn ervaring is dat dit inderdaad heel handig werkt. Alleen niet iedereen snapt het.

Ik rol ze meestal op rond mijn hand en de elleboog, dan een goedkope klem van de action eromheen op 1 of 2 plekken en je hangt hem aan een haakje. Is eigenlijk gewoon zo ontstaan omdat ik 20 van die klemmetjes heb liggen.
Nog geen gekken slagen in je snoer gedraaid?valluik schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:59:
Ik rol ze meestal op rond mijn hand en de elleboog, dan een goedkope klem van de action eromheen op 1 of 2 plekken en je hangt hem aan een haakje. Is eigenlijk gewoon zo ontstaan omdat ik 20 van die klemmetjes heb liggen.
Misschien is er een embonpoint voor nodig...tcw82 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 03:51:
(...) Alleen niet iedereen snapt het.
Ik bedenk me net dat ik voor de twee langste snoeren (die van de stofzuiger is 15 meter) twee happen uit een plank heb gezaagd en daar wikkel ik het omheen, te beginnen bij het midden, dat met een stift is gemerkt, niet met een knoop.
En in afwachting ervan dat ik de bovenverdieping doe, heeft de vrouw die stofzuiger alvast naast mijn bed gezet, met de kabel om de ketel gewonden, zodat die niet knaait. Ze is zo'n schat.
Jaren geleden de elektrische sloophamer bij de Lidl gekocht voor een klus, een Parkside X1300. Daarna weg gegeven aan buren.
Tot ik vandaag de tegels weg ging slopen die onder mijn keuken tegelvloer lagen. Ik weet nog van toen dat dit niet ging met de hand. Versplinterden, lagen in cement.
Ik dacht eerst mijn Bosch boorhamer te gebruiken GBH2-21, ging ook niet echt.
Dus dat ding opgehaald bij de buren. Op een goed half uur een goede 2m2 weg geschoten. Ding werkt toch steeds nog fijn. Ok, wel een stofbende
Tot ik vandaag de tegels weg ging slopen die onder mijn keuken tegelvloer lagen. Ik weet nog van toen dat dit niet ging met de hand. Versplinterden, lagen in cement.
Dus dat ding opgehaald bij de buren. Op een goed half uur een goede 2m2 weg geschoten. Ding werkt toch steeds nog fijn. Ok, wel een stofbende
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen.....zonder typenummers kunnen we hier niet veel mee.maartend schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:51:
Jaren geleden de elektrische sloophamer bij de Lidl gekocht voor een klus. Daarna weg gegeven aan buren.
Ik dacht eerst mijn Bosch boorhamer te gebruiken, ging ook niet echt.
Ik heb een blauwe Bosch 2-28, die legt het af tegen de Parkside van de buurman maar ik heb ook nog een oude Black&decker...die wint het van de Bosch.
zijn allemaal boorhamers....maar die B&D heeft veel meer (ruim 2 keer) vermogen want dat is een pneumatische dus dat is een beetje lastig vergelijken.....mijn Skoda is ook minder snel dan de Porsche van mijn zwager.
edit:
even een fiks na de tip van @8088
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 25-04-2025 08:14 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Volgens mij werken alle boorhamers (en breekhamers) op luchtdruk, ook die Bosch GBH 2-28. Anders heb je 't over een klopboor. Echt zwaar spul op hydrauliek uitgezonderd natuurlijk.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
thanks, goeie aanvulling, heb mijn post gefikst.8088 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:13:
Volgens mij werken alle boorhamers (en breekhamers) op luchtdruk, ook die Bosch GBH 2-28. Anders heb je 't over een klopboor. Echt zwaar spul op hydrauliek uitgezonderd natuurlijk.
Ik dacht dat het gewoon een melding was van enthousiasme. Over hoe leuk klussen is met het juiste gereedschap.Fraggert schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:39:
[...]
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen.....zonder typenummers kunnen we hier niet veel mee.
Dit is óók op te lossen met een boorhamer.. just saying..Fraggert schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:39:
.....mijn Skoda is ook miner snel dan de Porsche van mijn zwager.
Hoeveel PK heeft jou boorhamer?Blomminator schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:52:
Dit is óók op te lossen met een boorhamer.. just saying..
[ Voor 24% gewijzigd door walletje-w op 24-04-2025 15:00 ]
Genoeg om de beitel door de cilinderkop heen te rammen denk ik........dat ie bedoeld......
ik zie dat je typenummers hebt neergezet...die X1300 is wat lastig te vinden maar als ik het even snel bekijk vergelijk je hier zoiets:maartend schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:51:
Jaren geleden de elektrische sloophamer bij de Lidl gekocht voor een klus, een Parkside X1300. Daarna weg gegeven aan buren.
https://www.lidl.nl/p/parkside-breekhamer-1300-w/p100376610
met:
https://www.bosch-profess...ducts/gbh-2-21-06112A6000
Dus je hemelt een Parkside van 15 joule omdat je blauwe Bosch met 2 joule de klus niet geklaard krijgt?.
Wat is je punt nu?
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en alle snoeren van mijn gereedschap afgeknipt. Zit nu powercon true aan, en vraag me af waarom ik dat niet eerder gedaan heb..
:strip_exif()/f/image/LUVcxNmj8LmNUXfiJmh0jEg7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwihQQwvWrY1iyKyyPMnF0aT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M8qs39mCMdydbTg0HGPBu8x7.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen lange snoeren meer in de weg als je een tool wegzet, maar één die aan t plafond hangt en dus altijd uit de weg is..
:strip_exif()/f/image/LUVcxNmj8LmNUXfiJmh0jEg7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwihQQwvWrY1iyKyyPMnF0aT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M8qs39mCMdydbTg0HGPBu8x7.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen lange snoeren meer in de weg als je een tool wegzet, maar één die aan t plafond hangt en dus altijd uit de weg is..
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Geweldig inderdaad, heb dat jarengeleden ook gedaan. En 1 kabel voorzien van vrouwtje met een stekker, zodat je ook altijd nog een gewoon stopcontact kan gebruiken!
Automatische haspel aan het plafond en je kunt zelfs in de tuin aan de slag
Ik heb 3 snoeren gemaakt van powercon naar schuko, waarvan een heel lang inderdaad.Deann schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:04:
Geweldig inderdaad, heb dat jarengeleden ook gedaan. En 1 kabel voorzien van vrouwtje met een stekker, zodat je ook altijd nog een gewoon stopcontact kan gebruiken!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Wat een goed idee! Heb je een link waar deze te bestellen is?Pixeltje schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:58:
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en alle snoeren van mijn gereedschap afgeknipt. Zit nu powercon true aan, en vraag me af waarom ik dat niet eerder gedaan heb..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Bang om nee te zeggen als "ze" weer eens wat willen lenen?
Op zich lijkt zo'n universele connector in een snoer wel een goed idee, maar ik vind het nogal een lomp geval met een pakweg 15 cm lang solide stuk. Het lijkt mij dat het de bewegingsvrijheid nogal hindert.
Ook is de kans van blijven haken bij wat minder goed toegankelijke plekken aanwezig.
En dat alleen maar om "gedoe" met snoeren te voorkomen.
Beter idee zou zijn om een universele connector op de machine zelf te hebben. O.a. Festool en AMB hebben dat bv. voor hun freesmachines.
Misschien een taak weggelegd voor de EU, nu alle telefoons dezelfde laadsnoer connector moeten hebben.
Ook is de kans van blijven haken bij wat minder goed toegankelijke plekken aanwezig.
En dat alleen maar om "gedoe" met snoeren te voorkomen.
Beter idee zou zijn om een universele connector op de machine zelf te hebben. O.a. Festool en AMB hebben dat bv. voor hun freesmachines.
Misschien een taak weggelegd voor de EU, nu alle telefoons dezelfde laadsnoer connector moeten hebben.
Vooral die kans op haken van de connector , de flow van t snoer word anders.door de lokale stijfheid en gewicht, volume.
Ja misschien als je t zo kort maakt dat de connector zowat op de machine zit dan wel.
Ik heb gewoon sommige dingen bewust op accu en andere dingen bewust op snoer.
Even kort schuren doe ik gewoon met ellebogengrease en een schuurpad. Dus dan is een snoer in pluggen voor uitgebreid schuren niet zo'n probleem.
Maar inderdaad het zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle electrische tools met een bepaald vermogen/volume,( je moet wel wat body hebben om het connectorslot te kunnen huizen) zo'n universele connector heeft.
Ja misschien als je t zo kort maakt dat de connector zowat op de machine zit dan wel.
Ik heb gewoon sommige dingen bewust op accu en andere dingen bewust op snoer.
Even kort schuren doe ik gewoon met ellebogengrease en een schuurpad. Dus dan is een snoer in pluggen voor uitgebreid schuren niet zo'n probleem.
Maar inderdaad het zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle electrische tools met een bepaald vermogen/volume,( je moet wel wat body hebben om het connectorslot te kunnen huizen) zo'n universele connector heeft.
het nut ontgaat me een beetje, ik zie die meerwaarde van Festool met de stroomverbinding als die op de machine zit. maar nu?
ik heb soms ook zomaar drie haakse slijpers om me heen liggen in een haspel dus dan wil het nog wel eens een spaghetti zijn aan het eind van de dag.
maar om nou van shucko hiervoor af te stappen?
wat is het volgende? als je naar de camping gaat overal CEE aanmaken?
verder is het wel een mooi systeem op zich
ik heb soms ook zomaar drie haakse slijpers om me heen liggen in een haspel dus dan wil het nog wel eens een spaghetti zijn aan het eind van de dag.
maar om nou van shucko hiervoor af te stappen?
wat is het volgende? als je naar de camping gaat overal CEE aanmaken?
verder is het wel een mooi systeem op zich
PowerCon is dat. Bedacht door de firma Neutrik.manusjevanalles schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:32:
[...]
Wat een goed idee! Heb je een link waar deze te bestellen is?
Gangbaar in licht/geluid/beeld-branche. Bax, Thomann, Fritz-Events, etc. De 16A versie voldoet prima voor handgereedschap.
[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 25-04-2025 15:19 ]
Tja, ik zie het nut er wel van in, maar tegelijkertijd werkt draadloos zo enorm fijn dat ik dan alsnog draadloos zou gaan.
© ocf81 1981-infinity
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).