copykat schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:04:
Meneer @
dragonhaertt je maakt me nederig met je laboratorium look werkplaats....
wat een mooi spul staat daar!
Als je stevigheid zoekt kan je beter inderdaad zelf bouwen. ik heb ooit bij iemand een hefboom mechanisme gezien die de wielen op en neer liet gaan. stang naar beneden trappen en inhaken zodat de wielen de werkbank op tilde. dat lijkt me een top systeem. ( heb het alleen nergens gezien als los te bestellen onderdeel)
al die lades zijn wel een uitkomst om het een beetje netjes te houden en makkelijk toegankelijk te houden.
in mn oude huis had ik op zolder een lade blok gemaakt met lades precies op dieptes die ik nodig had voor bepaalde dingen. dan leg je automatisch het altijd terug op die plek.
edit:"
is die kolomboor van bosch een beetje naar wens? ik heb nu een klopboor van 20 euro in een statief en een klem op bouten. doet het best aardig maar de instel mogelijkheden zijn ruw/ lastig.
Kan ik mn zoon vertellen wat hij mag kopen voor zn metaal hobby. ;-|)
Verrijdbare kar hoeft van mij niet, aangezien is geen plek heb om hem weg te rijden.
Outfeed tafel voor de tafelzaag ga ik wel ooit maken, en verrijdbaar. Daarvoor moet ik inderdaad even op zoek naar goede wielen die je makkelijk kan optillen/laten zakken.
Die Bosch boor is echt top voor het geld, maar verwacht geen wonder.
Ik heb het handwiel snel vervangen voor een 3-poot (van amazon) en dat is al een stuk beter.
Ook de chuck is niet geweldig, die heb ik vervangen voor iets wat ook 1.5mm boortjes of kleiner goed kan vastpakken, maar dat is meer een luxe-upgrade.
Verder is het gebruik van dat ding erg intuitief en diepte-instelling enzo erg handig.
De laser moest ik wel wat afstellen, daarvoor moet je de hele kap er af schroeven.
Ik heb hem gekocht bij de Hornbach met laagste prijs garantie én een cashback actie, dus kijk even rond of je hem ergens anders goedkoper kan krijgen, dat scheelt veel!
Meer info:
dragonhaertt in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"trabant schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:05:
@
dragonhaertt Dat is veels te netjes!
spoiler:Je zit toch niet onder de plak, he?
Toen ik bij HMS in Sevenum die twee grote magazijnkarren ophaalde, werd de vrouw aldaar verliefd op een houten stelling, die wel per minimaal vijf meter afgenomen moest worden. Maar de kelder heeft sindsdien wel aan overzichtelijkheid gewonnen. De overdaad aan legplanken die daarbij meekwam (5 of 6 voor 1,80m hoogte), is intussen in boven getoonde stal weggewerkt. Deels aan zelfgemaakte staanders (want zie nog maar eens aan
Ahrend Stavast te komen) rondom de gereedschapskar en deels boven het werk-in-uitvoering-bord op gewone bouwmarkt-plankendragers aan een rail aan de muur.
[...]
Dat is een
SW Stahl, misschien wel mijn grootste Marktplaatsmazzel. Eigenlijk had ik er net zo goed een Lista-ladenkast neer kunnen zetten, want het ding komt in de praktijk nooit van zijn plaats. Maar een Lista is eigenlijk alleen betaalbaar als de verkoper niet weet wat hij heeft, of er wel heel hoog nodig van af moet.
Onder de plak, een beetje, maar niet in de werkplaats! Dat is mijn speelplek
Ik probeer het vooral een beetje netjes te houden en goed in te delen, omdat het niet erg groot is.
3 bij 7 meter, maar daar moeten ook 3 fietsen geparkeerd worden.
Het 'werkplaats deel' is dus maar 3x4.9. Met een tafelzaag, vvd bank, afkortzaag, lintzaag én houtmotafzuiging hou je dan weinig ruimte over om veel zooi te maken.
Alles móet dus wel een plekje krijgen, anders ligt het op de grond of op een machine
Overigens moet het wel je hobby zijn, de werkplaats was veel werk (en nog lang niet af)
Zoals het was anderhalf jaar geleden:
[
Voor 5% gewijzigd door
dragonhaertt op 30-04-2025 11:42
]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.