• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:46

copykat

Good copy isn't bad

@Blomminator ik heb deze pagina al een paar keer gepost.
Gaat niet om het merk maar de uitleg van L,M,H klasses en hun verschil.
Een L zal je stuc schuren niet zo leuk vinden op langere termijn.
Als je budget hebt zou ik een M klasse zoeken voor je stuc schuren.
Of anders een L klasse en een extra cyclone vat er tussen. Maar dat erg fijne stuc schuurstof zal vermoedelijk ook dwars door de cyclone afscheiding gaan door gebrek aan "massa".

Of je koopt een parkside voor 7 tientjes (is al 90 tientjes nu....)en gooit hem weg als hij kapot gaat. 😅
Als je een lamellen filter om je motor hebt én de stofzak ook installeert kom je een eind met steen stof.
Geheel schone uitstoot zal na een tijdje gebruik niet aan de orde zijn want dat fijne stof zal er langs (door je filters) kriepen.

Of die laatst hier gekochte festoolkloon Parkside wat H-klasse met 99,995% filterprestatie claimt
https://www.lidl.nl/p/par...0a9604deda8b7e4cc6a9f551a

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Blomminator schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:42:
Ben wat meer aan het rommelen én begin met de leeftijd steeds netter te worden. Daarom overweeg ik een stofzuiger. Heb nu wat Bosch-spul.. dus als er nog een blauwe machine bijkomt zal de Fraulein het niet opvallen. Komt er felgeel apparaat naast.. misschien wel (hoewel ik altijd kan zeggen dat het bij de Karcher hoort... hmmm..)

Enfin, ik ben een beunhaas aspirant klusser en geen prof. Ik heb een klein schuurtje, dus wil ook bij voorkeur een kleine machine. En heb geen 18v accu's, dus een accustofzuiger is nog niet mijn voorkeur.

Ik zie bijvoorbeeld een GAS 12-25 voor 203,-
en een GAS 400A voor ruim 't dubbele. Dan nog bijv een GAS 35 voor 3 tientjes meer.

Ik denk dat ik met een goedkoopste wel wegkom, maar zijn er nog algemene nadelen/opties die ik zeker ga missen als je dan 3 maanden later een klus uitvoert?

Grootste aanstaande project wat mij nu tegenstaat is een stuk stuc schuren. Stof tot in je poriën.. Dat wil ik graag beperken. Heb ook een invalzaag/afkortzaag en knutsel weleens wat met staal... dus het is vaak met dergelijke projecten.
Een paar dingen om rekening mee te houden:
  • Een langere stofzuigerslang maakt werken makkelijker, met een slang van 3 m zoals bij die GAS 12-25 heb je niet veel extra slang als je nog 2.5 m hoog op de muur moet schuren (laat staan als je ook plafond moet schuren). Zou zeker een 5 m slang er bij kiezen.
  • Een regelbaar vermogen is wel handig bij schuren, op vol vermogen zuigt de stofzuiger de schuurmachine tegen de muur aan, wat je resultaat er niet beter op maakt. Alhoewel de GAS 12-25 geen regelbaar vermogen heeft, kun je zo te lezen dit soort van regelen door met een schuifje valse lucht aan te zuigen (net als de Makita VC2512L).
  • Er waren laatst in dit topic wat klachten over hoe snel groffer spul vast komt te zitten in de stofzuigerslang van de Bosch stofzuigers. Voor schuurwerk niet zo relevant, maar als je ook bouwpuin op wilt zuigen, wel. (Wellicht valt een zwarte Starmix ook niet zo op in een hoekje van de schuur ;) :P )
  • Zorg dat je de juiste adapter(s) er bij hebt om op je gereedschap aan te sluiten. Als je een Bosch GKT55 hebt, zal dat zoiets moeten passen, en er is redelijke kans dat dat ook op de rest van de gereedschap past. Als ik me goed herinner is voor die adapter de binnenmaat zo'n 18-22mm en 34-36mm aan de buitenkant, dus als je gereedschap ongeveer die maat aansluiting heeft, zal het wel passen (en de adapter is van rubber, dus heel precies komt het niet).
  • Neem er ook een booradapter bij, en maak je vrouw blij met een totaal gebrek aan stof als je een schilderijtje voor haar ophangt ;)

• henkie196
  • Niet online
T_knoop schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:14:
Voor klussen wil je eigenlijk liever een M-klasse stofzuiger of beter, zie bv een willekeurige google hit. De bosch'en die je noemt zijn allemaal L klasse. Ze zullen de bulk wel opslobberen, maar het fijnste stof gaat er gewoon doorheen.
Wil je blauwe bosch, dan lijkt een GAS 12-40ma ongeveer wat je wil. een 35 M AFC zou ook kunnen, maar vind je denk ik te groot.
Eventueel kan je ook naar de Lidl kijken. Parkside Performance PPWD 30 (B2 inmiddels, maar lijkt vrijwel op de A1 waar wel reviews van te vinden zijn) is voor de prijs een heel erg mooi apparaat. Heeft geen automatische filterreiniging en een wat simpeler luchtstroomdetectiesysteem dan bv een bosch 35M, maar is heel veel waar voor het geld. Ik ben er zelf iig heel tevreden mee.
Klopt dat je liever richting M-klasse wilt gaan met filter efficientie, maar ook de GAS 12-25 heeft zo te zien een 99.95% filter efficientie, wat op fijnstof filtering ook genoeg zou zijn voor een M-klasse klassificatie. Het verschil met een echte M-klasse is dan de audio indicatie als je filter verstopt lijkt te zijn. Let op dat dit ook getriggered kan worden doordat je aangesloten gereedschap een kleinere opening heeft, waardoor de luchtstroom kleiner is dan normaal.

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:18:
@Blomminator ik heb deze pagina al een paar keer gepost.
Gaat niet om het merk maar de uitleg van L,M,H klasses en hun verschil.
Een L zal je stuc schuren niet zo leuk vinden op langere termijn.
Als je budget hebt zou ik een M klasse zoeken voor je stuc schuren.
Of anders een L klasse en een extra cyclone vat er tussen. Maar dat erg fijne stuc schuurstof zal vermoedelijk ook dwars door de cyclone afscheiding gaan door gebrek aan "massa".

Of je koopt een parkside voor 7 tientjes (is al 90 tientjes nu....)en gooit hem weg als hij kapot gaat. 😅
Als je een lamellen filter om je motor hebt én de stofzak ook installeert kom je een eind met steen stof.
Geheel schone uitstoot zal na een tijdje gebruik niet aan de orde zijn want dat fijne stof zal er langs (door je filters) kriepen.

Of die laatst hier gekochte festoolkloon Parkside wat H-klasse met 99,995% filterprestatie claimt
https://www.lidl.nl/p/par...0a9604deda8b7e4cc6a9f551a
M'n Starmix 1635-L (L-klasse, dus) heeft dezelfde filters als de M-klasse variant (99.95%, meen ik), en dat heeft de uitlaat toch wel goed schoon gehouden nadat ik het stucwerk door het hele huis er mee geschuurd had. De cycloon doet inderdaad niet heel veel bij dit soort werk. Ook de filterreiniging was niet heel effectief met dit soort stof / rotzooi, want dat stuc-stof blaast zo langs de cycloon, door de fleece zak, en plakt vervolgens vast op je hoofdfilter. Beste manier om schoon te maken is de filters eruit halen en en een emmer water dompelen en rustig schoon te weken.

Alhoewel ik ze uiteindelijk wel heb vervangen, de weerstand bleef toch wat hoger dan normaal. Maar die filters kosten wel weer meer dan zo'n Parkside, dus als duurzaamheid geen issue is, is dat waarschijnlijk goedkoper.

Meer filteroppervlak helpt hier ook, indirect, doordat het gewoon langer duurt voordat de filters verstopt raken.

Maar ik kon in ieder geval behoorlijk stofvrij het huis hier mee schuren, hooguit een klein beetje stof op de muren erna, maar verder niet. Hangt natuurlijk ook af van de schuurmachine, en hoe goed de afzuiging daar op is.

FYI, uit de TS:
KlasseLimiet
L (low danger)Filtert >= 99% van de deeltjes
M (medium danger)Filtert >= 99.9% van de deeltjes
H (high danger)Filtert >= 99.995% van de deeltjes

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 09-01-2025 10:55 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
copykat schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:43:
@Gonadan
Zo'n slagschroevendraaier is fijn als je lange schroeven in en uit wilt draaien met gevoel.
Als pre boor bij andere klusjes. Hex boortje nodig.
Bouten moeren vast los halen fretbouten ook maar voor kleine schroefjes denk ik niet.
Dan is de gsr 12v, een betere keus denk ik voor klusjes in en om t huis.

Ik heb een 90Nm boorschroef en via krijgen een 66Nm boorschroef dewalt (beetje overtal maar mooi voor de uitleen en de slagschroevendraaier er naast.
90Nm is leuk met rondegatenzagen en dikke speedboren of die Forstnerboor maar is ook groot en zwaar.
En de chuck kan geen kleiner dan 2mm boortjes aan omdat de klembek een rondje heeft.
* copykat moest zn dremel ombouwen voor die kleine boortjes.
Niet dat ik niet blij ben met mn set maar "druk leven" hebben ze ook niet als thuis gebruiker.
(zolang je accu's in meerdere machines kunnen gebruikt worden blijven ze wel gezond.)

Je dikke metabo kan die rondegaten zaag ook aan net als de speedboor, dus een krachtige accuboor kan overkill zijn.
Klopt, m'n metabo blijft gewoon voor het echt zware werk dus een accuboor halen met volledige overlap is gewoon zonde.
En als ik jou en @Boudewijn zo hoor dan wil je echt wel een wat handzame schroef(-/boor)machine hebben voor het minder lompe werk. Dus dat wordt dan een LXT versie zoeken die niet té zwaar is.
Als je twee koopt zou ik dus zo'n compacte 12v achtig kopen voor kleine (lichte) klusjes. Fijner voor je pols en je materiaal vermoed ik.
En kijken of een slagschroevendraaier werk heeft in je huis.
Tuin klusjes? Meubels maken van steigerhout?
Dus schrijf voor je zelf op welke klussen en projectjes je zelf gaat doen thuis tussen nu en zeg 2030.
En wat heb je dan nodig?

* copykat is snoeihard guilty of overkill in gereedschap dus ik spreek uit ervaring :+
Daar ga ik natuurlijk niet aan beginnen. Dat klinkt als objectief beredeneren of ik iets wel écht nodig heb. Als ik die kant op ga dan kan ik de helft van de leuke spullen die ik heb wel wegstrepen. :P

Maar het feite dat ik al regelmatig ervaren heb dat een gewone accutol dermate moeite heeft (en ik met hem dan goed vast houden en überhaupt de bit in de schroef houden) zegt voor mij wel dat ik baat zou hebben bij zo'n ding. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24
Gonadan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:42:
Op dit moment ben ik in het bezit van een vrij simpele groene schroef-/boormachine van Bosch (14,4V lijn uit mijn hoofd?) die ik ooit eens bij de Karwei gehaald heb. Daarnaast heb ik nog een vrij forse Metabo klopboor met snoer die ik voor het echt lompe werk gebruik (plafond of muren).
Ik ben eigenlijk helemaal geen diehard klusser die allerlei grote projecten doet, maar doe in en rondom het huis wel graag dingen zelf en houd dan gewoon van goed gereedschap. Vast overkill maar dat boeit me niet, dus ik heb ook al wat spullen van Makita LXT en wil die kant wel verder op.

Nu zit ik eigenlijk al een tijdje te kijken naar een slagschroevendraaier. Die lijken me fijner om schroeven die erg vast zitten of erg moeizaam ergens in gaan te kunnen doen zonder dat je je arm uit de komt draait.
Daarbij dan wel denkend aan een uitgebreider model met verschillende standen zodat ik ook nog gewoon het lichtere werk kan doen zonder meteen een kast aan puinpoeier te draaien als ik ergens een simpel schroefje in wil draaien. (DTD154 of DTD172 of zoiets?)

Dan is de vraag waar ik mee zit, wat wil ik ernaast? De Bosch gaat dan sowieso weg, de Metabo blijft waarschijnlijk gewoon. Maar iets handzaams voor boren zonder snoer is dan alsnog wel gewenst.
Wat zou de meest logische route zijn?
• Schroef-/boormachine ernaast die echt goed is in het lichtere/subtielere werk omdat een slagvariant toch te lomp is voor een IKEA kast? (ik noem maar wat)
• Juist een stevige schroef-/boorvariant ernaast met klopfunctie zodat je die Metabo echt alleen nog maar als back-up nodig hebt? En dan de slagvariant wel gewoon voor het subtiele werk gebruiken?
• Niks er naast en ook het simpele boren met de slagschroevendraaier proberen?
• Nog een totaal ander idee waar ik niet aan gedacht heb?

Veel mensen kiezen vaak ook nog juist voor een speciale lichte schroefmachine, maar ik wil wel graag alles binnen LXT houden als ik voor een nieuwe set ga. Anders kan ik net zo goed mijn huidige Bosch houden.
Wat is wijsheid?
Als je al lxt hebt dan zou je evt een combo setje van makita met boormachine en slagschroevendraaier kunnen nemen . Accus heb je al dus( en lader uiteraard). Loopt nu actie met punten, bij een beetje makita 18v lxt krijg je 30 punten , die kun je weer "verpunten"op de cadeauwebsite van makita voor per 30 punten een 5 Ah accu. En de DTD 154 is zwaar zat voor jouw gebruik. Tip van flip : zoek op de ZJ versies. Dis zijn bare tool maar met de makita systainer waar ze inpassen . Op deze manier kun je denk ik ik voor niet al te veel pecunia toch netjes uitbreiden

ter indicatie: (gewoon een van de vele sites die makita verkopen , let wel op dat ze bij makita genoemd worden ivm meedoen aktie) https://www.gereedschapce...r=Price+%28Low+to+high%29 al deze machines geven bij aankoop nu tijdelijk punten en daar kun je een accu (of wat anders natuurlijk in de cadeauwinkel van makita bestellen )

[ Voor 9% gewijzigd door Cybersijp op 10-01-2025 14:42 . Reden: linkje erbij, typos eruit ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Gonadan

Gonadan

@Cybersijp dat was inderdaad het plan. Een 154/172 in ZJ versie (gezien de actuele prijsstelling zal het dan wel de eerste worden) komt met een insert waar ook nog een accu en snellader in passen, dat zou wel perfect zijn want die liggen nu gewoon los in de stellingkast. :P

Gereedschapcentrum heb ik wel vaker besteld maar combosetjes ben ik over het algemeen niet echt fan van. Best vaak is één van de twee precies wat je zou willen, maar die andere dan vaak weer net niet. Of allebei niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gonadan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Klopt, m'n metabo blijft gewoon voor het echt zware werk dus een accuboor halen met volledige overlap is gewoon zonde.
En als ik jou en @Boudewijn zo hoor dan wil je echt wel een wat handzame schroef(-/boor)machine hebben voor het minder lompe werk. Dus dat wordt dan een LXT versie zoeken die niet té zwaar is.
Die slagschroevendraaier is wel beperkt tot een bout, moer, fretbout, houtdraadschroef in of uit draaien.
Pure draaikracht is het niet maar het trillen zorgt voor zn effectiviteit.
Maar inderdaad, voor veel schroeven/boren is 66Nm meer dan zat. Ik heb jaren met een 45Nm makita gewerkt prima, ok de accu's waren op na 10 jaar maar de machine niet, ok de gearbox was af en toe dat ie uit zn "versnelling" schoot als je te gehaast schakelde tussen snelheid 1 en 2. (overigens 45Nm kan al genoeg zijn om je een pols verstuiking te geven als je er niet op bedacht bent.)
Dus een lichte schroefboor machine en een slagschroefmachine tezamen zou je prima tot dienst zijn.
[...]

Daar ga ik natuurlijk niet aan beginnen. Dat klinkt als objectief beredeneren of ik iets wel écht nodig heb. Als ik die kant op ga dan kan ik de helft van de leuke spullen die ik heb wel wegstrepen. :P

Maar het feite dat ik al regelmatig ervaren heb dat een gewone accutol dermate moeite heeft (en ik met hem dan goed vast houden en überhaupt de bit in de schroef houden) zegt voor mij wel dat ik baat zou hebben bij zo'n ding. ;)
Hahaha. Jij denkt dat ik geen gereedschap heb dat maanden niks doet?
Ik heb een dure afkortzaag gekocht omdat mn oude stuk ging.
Die terug gestuurd omdat de zaagblad as zwabberde.
Nieuwe terug gestuurd gekregen en die heb ik na afstellings controle niet meer gebruikt.
Want ik doe op dit moment dingen die niets met afkorten te maken heeft.
Lange Termijn Denken.......
En kunnen beredeneren waarom je het nodig heb is altijd handig als je vrouw vraagt wat is dat? Waarom? :+
Mn slagschroevendraaier is nu ff niks aan't doen. Maar ik moet mn tuin nog doen, mn zolder dak isoleren, vast iemand helpen een keer dus werk zat! :P

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bedankt @T_knoop en @henkie196 - ik ga verder in de stofzuigers duiken. Vind die Parkside er niet slecht uitzien..

Wat anders.. ik heb wat roestplekken her en der en ga als experiment daar wat plaatjes in lassen. Ik heb een lasapparaat staan, en kan t een beetje, dus dat kan enkel goed gaan..

Nu moet ik wat dun plaatmateriaal op maat krijgen en kijk dus voor een plaatschaar. Ik zie wat sterkere - tot 1.5mm - van bijv. ERDI, ook gericht op 'figuurknippen' , en dan minder op rechtuit. Of eentje van Toughbuilt voor wèl rechtdoor. 2 om 3 tientjes .. tis de wereld niet. Maar toch. Kan me wel voorstellen dat een schaar die 1.5mm kan knippen, minder pijn doet aan je handen bij 1mm knipwerk.. als dan als 1.2mm de max is.. bijv.

Iemand een kort advies in? En dan niet zeggen 'allebei!' ;)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
@Blomminator
Zou wel handig zijn om de typenummers er bij te geven.

Gewone plaatschaar voor bochtenwerk, zoals ik die ken, laat bij een lang stuk rechtuit knippen het plaatwerk opkrullen.
En is het met hefboom of zonder, maakt ook een hoop verschil.

Je kan ook kijken naar een handknabbelschaar, kost minder kracht en is voor allebei geschikt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Gonadan

Gonadan

copykat schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:53:
Die slagschroevendraaier is wel beperkt tot een bout, moer, fretbout, houtdraadschroef in of uit draaien.
Pure draaikracht is het niet maar het trillen zorgt voor zn effectiviteit.
Dat is dan ook waar ik hem voor wil. Als extra omdat ik met een schroef-/boormachine gewoon tegen grenzen aan loop.
Maar inderdaad, voor veel schroeven/boren is 66Nm meer dan zat. Ik heb jaren met een 45Nm makita gewerkt prima, ok de accu's waren op na 10 jaar maar de machine niet, ok de gearbox was af en toe dat ie uit zn "versnelling" schoot als je te gehaast schakelde tussen snelheid 1 en 2. (overigens 45Nm kan al genoeg zijn om je een pols verstuiking te geven als je er niet op bedacht bent.)
Dus een lichte schroefboor machine en een slagschroefmachine tezamen zou je prima tot dienst zijn.
Die richting neig ik nu wel op inderdaad. Mijn huidige (Bosch PSR 14,4 LI-2) heeft maar iets van 40 Nm maar kan evengoed een vervelende ruk aan je arm geven. Dingen die heel veel zwaarder gaan doe ik dan ook gewoon liever niet met zo'n ding.
Dan liever een wat robuustere uit de LXT reeks, past mooi bij de rest. Een middenmodel zoals de 484 vond ik er wel interessant uit zien. Wat sterker dan de instap maar niet groter of zwaarder, en ik kan zelfs nog voor de DHP variant kiezen voor wat simpele dingen ophangen in de schuur o.i.d. (baksteen).

Nu zag ik wel dat van de schroef-/boormachines de ZJ varianten geen actie doen, dus ik heb daar geen haast mee. :+
Hahaha. Jij denkt dat ik geen gereedschap heb dat maanden niks doet?
Ik heb een dure afkortzaag gekocht omdat mn oude stuk ging.
Die terug gestuurd omdat de zaagblad as zwabberde.
Nieuwe terug gestuurd gekregen en die heb ik na afstellings controle niet meer gebruikt.
Want ik doe op dit moment dingen die niets met afkorten te maken heeft.
Lange Termijn Denken.......
En kunnen beredeneren waarom je het nodig heb is altijd handig als je vrouw vraagt wat is dat? Waarom? :+
Mn slagschroevendraaier is nu ff niks aan't doen. Maar ik moet mn tuin nog doen, mn zolder dak isoleren, vast iemand helpen een keer dus werk zat! :P
Precies. En zelfs als ik iets maar eens in de zoveel jaar nodig heb, dan nog is het heel fijn om gewoon goed spul te hebben zodat je klus wel gewoon soepel gaat. En als het goed spul is blijft het waarschijnlijk ook gewoon decennia werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Gonadan Ik denk dat van mijn elektrische gereedschap ik misschien wel het meest te spreken ben over mijn slagschroevendraaier (Metabo) is echt gewoon heerlijk werken voor alles wat ik moet schroeven/monteren/demonteren. Kort, hanteerbaar en licht. Met een kleine accu prima boven je hoofd werken en krijgt alles vast of los. Daarbij door het 'slag' gedeelte kun je de machine in principe met twee vingers bedienen, nooit terugslag op de pols.
Ook fijn als je moet boren en schroeven en kun je van de ene machine naar de andere (aangenomen dat je ook een schroefmachine hebt). Doordat de machine kort is, is het ook praktisch voor in elkaar zetten van kastjes e.d. daar waar je met 95% van de 18V schroefmachines niet bij kunt komen.

Mijn holy trinity is:
  • slagschroevendraaier op 18V
  • gemiddelde schroefmachine op 18V (eventueel met klop maar eigenlijk liever niet)
  • SDS+ hamerboor op 230V
Hiermee ben ik super allround voor alle huis-tuin-en-keuken klussen en kan ik zelfs wat slopen. Een klopfunctie op een schroefmachine maakt dat je die gebruikt met meer slijtage op de kop van de machine terwijl een budget SDS+ hamerboor al meer kracht zal hebben (wellicht niet zo accuraat).
Mocht je echt voor één machine willen gaan (ik heb de heen/weer reacties niet helemaal gevolgd) zal ik overigens voor een gemiddelde schroefmachine op 18V gaan en wel overwegen die te nemen met klopfunctie, dan ben je van alle markten thuis - jack of all trades master of none beton kom je er niet mee door en boven je hoofd schroeven is niet lang prettig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• JukeboxBill
En als je dan een combi hamerboor met verwisselbare kop neemt, dan kan je ook met gladde schacht boren uit de voeten. Wel zo makkelijk in staal en hout boren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Gonadan als je duits kan verstaan is hij best handig om de makita lxt line up een beetje te begrijpen.
YouTube: Alle 18V Makita Akkubohrschrauber in der Übersicht | Inkl. Verlosung

• Gonadan

Gonadan

@True de slagschroevendraaier gaat er sowieso komen inderdaad. En mijn klopboor (Metabo SBE850) houd ik gewoon voor het geval dat. Heb nog geen muur of plafond gehad waar hij niet in kwam dus echte SDS hoef ik niet. Misschien koop ik die ooit nog als ik heel veel in beton moet gaan doen maar dat zien we dan wel weer.

En dan wil ik dus mijn huidige schroef-/boormachine gewoon vervangen door iets wat ook in de LXT lijn zit want dat vind ik leuk. :P
Als ik dan door de lijn blader dan vind ik de 484 wel interessant want die is niet groter of zwaarder dan de lichtere modellen, maar wel lichter dan de zwaardere modellen.
De klopvariant is dan 100g zwaarder maar heeft verder geen nadelen, dus dan denk: waarom niet? Ja ik zie wel eens discussie over speling/wobble maar dan heb je nog niet gezien hoe wiebelig mijn huidige is. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

copykat schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:04:
@Gonadan als je duits kan verstaan is hij best handig om de makita lxt line up een beetje te begrijpen.
YouTube: Alle 18V Makita Akkubohrschrauber in der Übersicht | Inkl. Verlosung
Thanks. Helaas niets wat ik zelf niet al uitgevogeld had, maar wel een prettige vent. Gewoon normaal vertellen en alles laten zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12 11:34

chem

Reist de wereld rond

Ik heb sinds kort een starmix 1432 stofzuiger overgenomen, maar zonder de zakken.

Uit de handleiding kan ik niet goed halen of die zakken echt nodig zijn, of vooral handig dat je die dan kan weggooien ipv de emmer legen? Ik vind € 45 voor 5 zakken behoorlijk aan de prijs.

Het gaat mij vooral om het leegzuigen van een pelletkachel (as) en wellicht bij de invalzaag.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

chem schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:27:
Ik heb sinds kort een starmix 1432 stofzuiger overgenomen, maar zonder de zakken.

Uit de handleiding kan ik niet goed halen of die zakken echt nodig zijn, of vooral handig dat je die dan kan weggooien ipv de emmer legen? Ik vind € 45 voor 5 zakken behoorlijk aan de prijs.

Het gaat mij vooral om het leegzuigen van een pelletkachel (as) en wellicht bij de invalzaag.
als je je filters heel wil houden zou ik het wel doen ;)

• henkie196
  • Niet online
chem schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:27:

Die zakken zijn ook wel goedkoper te vinden. Zeker als je ook nog een voorfilter in die 1432 hebt (wat in feite weinig meer is dan een zak om het hoofdfilter, zo te zien), is het best te doen om zonder zak te werken. Maar bedenk je dat alle dingen dan alleen door je hoofdfilter worden gestopt, dat daardoor kan beschadigen of verstopt raken. Het is dus een afweging tussen een stofzak verwisselen, of je hoofdfilter verwisselen.

Bij legen van de stofzuiger is een zak ook wel makkelijker, anders krijg je vaak toch een boel (fijn)stof dat rond gaat dwarrelen bij het omkiepen van de stofzuigerbak.

• Blomminator
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:58:
@Blomminator
Zou wel handig zijn om de typenummers er bij te geven.

Gewone plaatschaar voor bochtenwerk, zoals ik die ken, laat bij een lang stuk rechtuit knippen het plaatwerk opkrullen.
En is het met hefboom of zonder, maakt ook een hoop verschil.

Je kan ook kijken naar een handknabbelschaar, kost minder kracht en is voor allebei geschikt.
ja, het is echt nu het eerste orienteren, dus ik denk nu meer aan .. wat is er te krijgen?
Maar ik keek naar dergelijke scharen

ERDI
Erdi figuurknipper
Stanley Fatmax
DeWalt setje
ToughBuilt

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12 15:34
DavidZH schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Ik ben niet bekend met deze stofzuiger, maar dit klinkt mij alsof de triac doorgslagen is.
2 minuttjes Google bracht mij hier.
Als je zelf kan solderen is het een kleine operatie. Anders €90 aftikken voor een nieuwe print. Al denk ik dat dat goedkoper kan.
Bedankt voor de aanwijzing richting defecte Triac. Triac inmiddels zelf vervangen, stofzuiger draait weer als een zonnetje. _/-\o_

• JukeboxBill
Blomminator schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:10:
[...]

ja, het is echt nu het eerste orienteren, dus ik denk nu meer aan .. wat is er te krijgen?
Maar ik keek naar dergelijke scharen

ERDI
Erdi figuurknipper
Stanley Fatmax
DeWalt setje
ToughBuilt
Goed beschouwd kan je niet met een enkele schaar uit de voeten.
Deze man legt het beter uit dan ik kan opschrijven.
https://www.youtube.com/watch?v=7-Gg7AZb4AI

Dat is ook de reden dat ik altijd zat te klunzen met mijn ene schaar. Alleen toen was er nog geen YT om je wijzer te maken.
Maar ik heb toendertijd een knabbelschaar gekocht. Geeft alleen niet zo'n gladde snede, maar je kan er alle kanten mee op.

En als je lange stukken uit een plaat wil knippen heb je er (ook) eentje met offset handgreep nodig. Maar dan kan je beter de haakse slijper met doorslijpschijf pakken.

[ Voor 24% gewijzigd door JukeboxBill op 10-01-2025 14:26 ]

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:16
Blomminator schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:36:

Nu moet ik wat dun plaatmateriaal op maat krijgen en kijk dus voor een plaatschaar. Ik zie wat sterkere - tot 1.5mm - van bijv. ERDI, ook gericht op 'figuurknippen' , en dan minder op rechtuit. Of eentje van Toughbuilt voor wèl rechtdoor. 2 om 3 tientjes .. tis de wereld niet. Maar toch. Kan me wel voorstellen dat een schaar die 1.5mm kan knippen, minder pijn doet aan je handen bij 1mm knipwerk.. als dan als 1.2mm de max is.. bijv.

Iemand een kort advies in? En dan niet zeggen 'allebei!' ;)
zelfs heb ik eens een setje van Bessey gekocht voor zinkwerk. Hier zit een rechte, linkse en rechtse schaar in, welke ik allemaal nodig had.
Bv hier: https://www.amazon.nl/BES...-moeiteloos/dp/B008OV8T82

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een tijdje terug deze gekocht:
DSS501ZJ

Nu wilde ik een geleiderail kopen, maar bij het overzicht van Makita wordt deze dus niet genoemd: https://www.makita.nl/ken...en-op-de-geleiderail.html

Deze past dus niet op de geleiderail van Makita, zo lijkt het.. Is er dan geen enkele waar deze wel op past? Als ik dat had geweten had ik hem nooit gekocht...

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• JukeboxBill
@miicker
Langs een aluminium rei zagen gaat ook rechtuit. Kost alleen iets meer tijd om uit te lijnen.
Voordeel is dat je geen zaagdiepte verliest door de dikte van de rail.

Er zijn anders wel universele geleiderails verkrijgbaar, zoals de Wolfkraft FKS 115.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
miicker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:23:
DSS501ZJ

Nu wilde ik een geleiderail kopen, maar bij het overzicht van Makita wordt deze dus niet genoemd: https://www.makita.nl/ken...en-op-de-geleiderail.html

Deze past dus niet op de geleiderail van Makita, zo lijkt het.. Is er dan geen enkele waar deze wel op past? Als ik dat had geweten had ik hem nooit gekocht...
Er zijn adapterplaten te krijgen. veder zijn het super handige zaagjes ook zonder rails

slechts een voorbeeld:

https://www.etsy.com/nl/l...487/makita-dss501-dss501z

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:51
Zijn er wellicht ook adapters te verkrijgen om mijn Einhell frees TP-RO 18 / TP-ET 18 op een Einhell geleiderail te zetten?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
miicker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:23:
DSS501ZJ

Er is wel een losse parallelgeleider te koop maar dan is de breedte van je af te zagen deel beperkt. ik heb bij mijn Makita cirkelzaag een soort framepje wat in die paralelgeleiderhouders gaat waarmee mijn zaag dan dus weer wel op een geleiderail past. Heb nog nooit geprobeerd dof het ook eeen beetje zaagt maar heb de spullen wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JukeboxBill
Retrospect schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:59:
Zijn er wellicht ook adapters te verkrijgen om mijn Einhell frees TP-RO 18 / TP-ET 18 op een Einhell geleiderail te zetten?
Even zoeken en gij zult vinden
Maar die is voor op Makita/Festool en nog wat rail.
En lees eerst de reviews, want niet iedereen is er even blij mee.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:51
JukeboxBill schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Even zoeken en gij zult vinden
Maar die is voor op Makita/Festool en nog wat rail.
En lees eerst de reviews, want niet iedereen is er even blij mee.
Die had ik dus al gevonden. Maar lijkt mij niet passen op mijn Einhell geleiderail.

En ja, bestel soms ook wel eens iets bij Amazon waar ik dan echt niet tevreden ben met de kwaliteit. Gelukkig kan je probleemloos terug sturen en je geld terugkrijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Retrospect op 12-01-2025 19:32 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Er zijn adapterplaten te krijgen. veder zijn het super handige zaagjes ook zonder rails

slechts een voorbeeld:

https://www.etsy.com/nl/l...487/makita-dss501-dss501z
Thanks, maar 60 euro voor een stukje plastic vind ik wel wat overdreven, de geleiderail zit er niet eens bij.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:15
miicker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Thanks, maar 60 euro voor een stukje plastic vind ik wel wat overdreven, de geleiderail zit er niet eens bij.
Mocht je kunnen beschikken over een 3D printer: https://www.thingiverse.com/thing:6412796

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-12 07:29
Waar is toch mijn slagschroevendraaier? Gisteren lag die nog in de traktor :?

Blijkbaar was de Bosch er onderweg uitgevallen, ben ik er waarschijnlijk nog deels over heen gereden en vond ik hem na een nacht vast gevroren in de grond.
Na wat wrikken en wroeten is het machientje eruit. Wonderbaarlijk werkt het allemaal nog. Blijkbaar kun je geluk hebben of zijn de machines toch enigzins robust...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UISajAg-C7d935aQjxmg-DJH_UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MGHS4iihjzUZucMXCCzAMvL.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

[...]

60 euro voor het stukje plastic is wat prijzig. Maar 60 euro leergeld voor een zaag zoals je hem ongeveer had bedacht is imho niet zo heel gek. ;) je foutjes achteraf goed maken kost nu eenmaal moeite, geld en/of concessies. Daarnaast is er ook een voordeel: je kan eventueel een goedkoppere rails kiezen, je zit immers niet persee vast aan die van makita.
Maar wellicht kan je de zaag nog terug brengen voor een herkansing, zelf (laten) printen of elders kopen is vast ook een optie. :)

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
Morguh heren tweaker, ik ben op zoek naar een adapter stuk voor de slagschroevendraaier met aan 1 zijde buitenschroefdraad.

Ik zoek me suf, maar nog geen resultaat. Heeft iemand dit wel gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQs03-ixEaShPjmpzQdQdsqxROw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q4oz9Bt36drE4zeInDBFtbbG.png?f=user_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

barry86 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:15:
Morguh heren tweaker, ik ben op zoek naar een adapter stuk voor de slagschroevendraaier met aan 1 zijde buitenschroefdraad.

[Afbeelding]
Hoe moet dat in de praktijk werken dan? Die draai je dan toch of constant los of zo strak vast in iets dat die nooit meer los komt? 8)7
Wat is je beoogd doel, wellicht dat iemand daar een oplossing voor heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door True op 13-01-2025 09:36 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
[...]

Misschien mis ik het maar juist deze zagen blinken uit in veelzijdigheid. Als je hem wil gebruiken om lange platen te zagen dan koop je toch een alu lat, die schroef je op een reststuk underlayment/betonplex en je hebt een geleiderail?

Met je eerste zaagsnede moet perfect strak tegen de alu lat zitten en je hebt een prima budget lineaal.

K to the KillaZ

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
barry86 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:15:

[Afbeelding]
Een normale (slag)dop met een bout naar keuze daar in geen optie? Wat is je doel?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:21
KillaZ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Misschien mis ik het maar juist deze zagen blinken uit in veelzijdigheid. Als je hem wil gebruiken om lange platen te zagen dan koop je toch een alu lat, die schroef je op een reststuk underlayment/betonplek en je hebt een geleiderail?

Met je eerste zaagsnede moet perfect strak tegen de alu lat zitten en je hebt een prima budget lineaal.
Muhh! Maar dan staat er geen Festool op ;(

PSN: Flix20-NL

• barry86
Ik heb een "tooltje" gemaakt in de werkplaats waar een staalplaatje op de kop van de slagmoersleutel bevestigd moet worden .
In de staalplaat zit een gat waar een bout doorheen moet steken die vervolgens de staalplaat met een moer vastklemt.

Maar ik heb het gevonden!
Ik zat in eens te denken aan die grote diameter gatboren voor gipsplaten. Die hebben vaak zon losse adapter waar je de boor op schroeft.

Soms is het een kwestie van de juiste zoekwoorden/toepassingen bedenken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLNo0umVtvl70eYyUgKIhLe8wHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nJPL4vAluYpMkIY93DD7afJB.png?f=user_large

• KillaZ
barry86 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:01:
Ik heb een "tooltje" gemaakt in de werkplaats waar een staalplaatje op de kop van de slagmoersleutel bevestigd moet worden .
In de staalplaat zit een gat waar een bout doorheen moet steken die vervolgens de staalplaat met een moer vastklemt.

Ik zat in eens te denken aan die grote diameter gatboren voor gipsplaten. Die hebben vaak zon losse adapter waar je de boor op schroeft.

[Afbeelding]
Nu ben ik wel benieuwd naar die tool :+

K to the KillaZ

• Fraggert
  • Laatst online: 22:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Hoe heet dat ding dan ? :P

heb je een foto van wat je gemaakt hebt, ik heb geen flauw idee waar het voor zou kunnen dienen, ook met je omschrijving.

ben wel benieuwd :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
significant schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:07:
Waar is toch mijn slagschroevendraaier? Gisteren lag die nog in de traktor :?

Blijkbaar was de Bosch er onderweg uitgevallen, ben ik er waarschijnlijk nog deels over heen gereden en vond ik hem na een nacht vast gevroren in de grond.
Na wat wrikken en wroeten is het machientje eruit. Wonderbaarlijk werkt het allemaal nog. Blijkbaar kun je geluk hebben of zijn de machines toch enigzins robust...
[Afbeelding]
Ik vind het een fijne slagtol.
Wel een groot nadeel.
De veer die onder de rode knop zit. (2,5 winding oid)
Daarvan schiet een uiteinde over de volgende winding heen, met als gevolg dat je die rode knop maar half uit kan trekken en je de bithouders ook niet meer kan locken.
Na 3x dit gefixt te hebben heb ik de moed opgegeven.
Tenzij iemand een tip heeft (een betere veer ergens te koop?)

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:24:

heb je een foto van wat je gemaakt hebt, ik heb geen flauw idee waar het voor zou kunnen dienen, ook met je omschrijving.

Kennelijk om een staalplaat te laten ronddraaien met ~3000 rpm :P

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-12 11:32

[Afbeelding]
Dacht dus echt dat je een eenhoorn aan het zoeken was, maar het bestaat dus echt! Wilde al voorstellen dat je een oud bitje pakt en daar een oude bout op last met de gewenste schroefdraad.

Zo heb ik dat gedaan met een beton/stuc mixer. Moest een sds kop hebben maar had een hex kop, dus oud sds bitje aangelast doet al 2,5 jaar ongestoord zn werk! :)

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-12 08:32
elektriekert schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Ik vind het een fijne slagtol.
Wel een groot nadeel.
De veer die onder de rode knop zit. (2,5 winding oid)
Daarvan schiet een uiteinde over de volgende winding heen, met als gevolg dat je die rode knop maar half uit kan trekken en je de bithouders ook niet meer kan locken.
Na 3x dit gefixt te hebben heb ik de moed opgegeven.
Tenzij iemand een tip heeft (een betere veer ergens te koop?)
Ik heb dezelfde slagtol van Bosch en had dit ook, tot 2 maals een nieuwe gehad van Bosch (ik had nog garantie). De meest recente (5 jaar oud alweer) heeft geen enkel keer dat probleem vertoond en werkt perfect!.
Misschien kun je hem dus terugsturen

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Kennelijk om een staalplaat te laten ronddraaien met ~3000 rpm :P
Het klonk in mijn oren een beetje als een aflevering van i did a thing :P

• elektriekert
  • Nu online
DBBMAX schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Ik heb dezelfde slagtol van Bosch en had dit ook, tot 2 maals een nieuwe gehad van Bosch (ik had nog garantie). De meest recente (5 jaar oud alweer) heeft geen enkel keer dat probleem vertoond en werkt perfect!.
Misschien kun je hem dus terugsturen
Lastig verhaal na 4 jaar :+ .
Ik gebruikte hem destijds heel veel dus wilde hem ook niet lang kwijt zijn.
Wellicht dat een nieuwe veer van een paar euro het probleem gaat oplossen

Nog een probleem die ik tijdens de verbouwing had verholpen was dat al het pir stof tussen het printje en de drukknop in was gekomen om de snelheid/kracht in te stellen.
Toen heb ik hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt, vervolgens alles dichtgemaakt en afgekit met siliconenkit

[ Voor 20% gewijzigd door elektriekert op 13-01-2025 12:11 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Lastig verhaal na 4 jaar :+ .
Ik gebruikte hem destijds heel veel dus wilde hem ook niet lang kwijt zijn.
Wellicht dat een nieuwe veer van een paar euro het probleem gaat oplossen

Nog een probleem die ik tijdens de verbouwing had verholpen was dat al het pir stof tussen het printje en de drukknop in was gekomen om de snelheid/kracht in te stellen.
Toen heb ik hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt, vervolgens alles dichtgemaakt en afgekit met siliconenkit
#watbenjedan? :+

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

een kitter? :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• elektriekert
  • Nu online
1. Lui
2. Handig
?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

3.Brabantse handige harrie "as ge ut nie wit, neem dan pur of kit"

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Boudewijn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:06:
[...]

3.Brabantse handige harrie "as ge ut nie wit, neem dan pur of kit"
offtopic:
Taal aanpassing:
"aechenet nie wit nim de pur o kit"

[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 13-01-2025 14:10 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:09:
[...]

offtopic:
Taal aanpassing:
"aechenet nie wit nim de pur o kit"
Goed punt, ik ben geen native brabo.

• elektriekert
  • Nu online
Boudewijn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Goed punt, ik ben geen native brabo.
Welk?

Da minder gij nie

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

20 jaar gewoond maar niet geboren en woon er ook al lang niet meer.

Andere vraag: Ik heb een "diamant" wiel op mijn tormek en daar zitten een paar butsen in. Keer heeft iemand een beitel geslepen en de beitel in het wiel gedrukt met een hap als gevolg. Nu hoor je ze, en het slijpt wel maar ik kan me voorstellen dat het niet optimaal is.

Weet iemand of ik dit ergens mee kan herstellen? Het zijn geen enorm diepe butsen maar het is wel irritant. De standaard afritsinrichting werkt niet voor het diamantwiel.

[ Voor 50% gewijzigd door Boudewijn op 13-01-2025 15:39 ]

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
Binnenkort moet ik 2x 100mm gat maken én fake stenen en laagje pleister van een aantal muren halen. Ik zit al met een aantal Dewalt toestellen dus blijf liever in dat ecosysteem.

Nu dacht ik aan de Dewalt DCH263N-XJ. Er bestaan blijkbaar sds+ naar 1-1/4de UNC adapters voor een kernboor op aan te sluiten dus dat is geen probleem maar kan ik zeker op die Dewalt een beitel bevestigen voor het afschieten van pleister/fake tegels? Bij toolstation staat er wel een beitel bij "vaak samen gekocht" maar dat wil niets zeggen. Als er een beter Dewalt toestel is die beide kan, hoor ik het ook graag (alhoewel ik niet veel zin heb om 300+ euro uit te geven voor iets dat ik niet vaak zal gebruiken.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Horla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:47:
Binnenkort moet ik 2x 100mm gat maken én fake stenen en laagje pleister van een aantal muren halen. Ik zit al met een aantal Dewalt toestellen dus blijf liever in dat ecosysteem.

Nu dacht ik aan de Dewalt DCH263N-XJ. Er bestaan blijkbaar sds+ naar 1-1/4de UNC adapters voor een kernboor op aan te sluiten dus dat is geen probleem maar kan ik zeker op die Dewalt een beitel bevestigen voor het afschieten van pleister/fake tegels? Bij toolstation staat er wel een beitel bij "vaak samen gekocht" maar dat wil niets zeggen. Als er een beter Dewalt toestel is die beide kan, hoor ik het ook graag (alhoewel ik niet veel zin heb om 300+ euro uit te geven voor iets dat ik niet vaak zal gebruiken.
Als je inzoomt op de foto zie je als je heel goed kijkt drie standen bij de draaiknop waarbij de onderste een hamer icoon heeft, daarmee zou je dus kunnen beitelen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• KillaZ

Even op youtube een review/video zoeken en je weet het:

YouTube: DCH263 DEWALT 18V Brushless SDS+ Hammer Drill

K to the KillaZ

• Horla
Johnny schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Als je inzoomt op de foto zie je als je heel goed kijkt drie standen bij de draaiknop waarbij de onderste een hamer icoon heeft, daarmee zou je dus kunnen beitelen.
Ok, op mijn klopboormachine staat ook een hamer maar daar kan ik niet mee beitelen. Daarom de verwarring.
Had ik gedaan maar bij diegene die ik heb bekeken, heeft hij enkel gaten geboord...

• JukeboxBill

Als je het toch niet veel gaat gebruiken, hier kan het ook mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK0CP3Tc6O96pEIyr5Pqt4u2klU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mGTZRaFDQKokxaBJ3PODMTpI.png?f=user_large

• Horla
JukeboxBill schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Als je het toch niet veel gaat gebruiken, hier kan het ook mee:

[Afbeelding]
Dat is geen elektrisch gereedschap en hoort hier dus niet thuis >:)

Nee serieus, rond de twee ramen in die ruimte heb ik dat met de hand gedaan omdat dit er af moest voor de ramen konden vervangen worden. Dat was voldoende om te weten dat ik niet de volledige ruimte met de hand ga doen :+

Punt is dat ik al een dewalt accuboormachine heb waar ik 99.9% mee kan doen. Maar beitelen is er niet één van en 100mm gaten is ook wat te groot voor dat toestel.

[ Voor 11% gewijzigd door Horla op 13-01-2025 16:36 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Horla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:35:
[...]
Dat is geen elektrisch gereedschap en hoort hier dus niet thuis >:)
O? Waarom staat electriek in het onderwerp dan tussen ()?

• Blomminator
  • Niet online
Ik heb deze tang hier liggen al sinds jaar en dag. Daar kun je de meegeleverde haakjes mee in een holle wand jetsen voor zover ik zie.

Nu moet ik binnenkort wat met metaal, en vraag me.. kan ik hier ook gewoon popnagels/blinknagels indoen en die plaatsen? Of is dit toch anders?
Heb deze tang nog nooit gebruikt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRjy2PRIovQEUcS6scq9aXBr8Vc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykoaZljIW3OUaWTWyzI0MpB8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYn5OVOjZ-0aIMHp_5JTMhz3cpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGBuCxOARJBYT1d1n96d1fCm.jpg?f=fotoalbum_tile

• Horla
DjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:42:
[...]

O? Waarom staat electriek in het onderwerp dan tussen ()?
Dat heb ik gemist |:(

• JukeboxBill
Blomminator schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:16:
Ik heb deze tang hier liggen al sinds jaar en dag. Daar kun je de meegeleverde haakjes mee in een holle wand jetsen voor zover ik zie.

Nu moet ik binnenkort wat met metaal, en vraag me.. kan ik hier ook gewoon popnagels/blinknagels indoen en die plaatsen? Of is dit toch anders?
Heb deze tang nog nooit gebruikt...

[Afbeelding][Afbeelding]

Erg duidelijk zijn die foto's niet, dus ik sla er even een slag naar.

Een gewone popnagel tang werkt met gladde trekpennen en een klauw, zoals een boorkop, die zich vastklemt aan de pen.
Die van jou lijkt te werken met schroefdraad om aan te trekken.
Zoek anders even een filmpje op YT over de werking van een popnageltang.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 13-01-2025 18:06 ]

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Nu zit ik eigenlijk al een tijdje te kijken naar een slagschroevendraaier. Die lijken me fijner om schroeven die erg vast zitten of erg moeizaam ergens in gaan te kunnen doen zonder dat je je arm uit de komt draait.

Veel mensen kiezen vaak ook nog juist voor een speciale lichte schroefmachine, maar ik wil wel graag alles binnen LXT houden als ik voor een nieuwe set ga. Anders kan ik net zo goed mijn huidige Bosch houden.
Wat is wijsheid?
Vaak eindigen mensen toch met twee voltages en diverse merken accugereedschap. Het is bijna onvermijdelijk. Belangrijkste argument voor twee voltages is het veelal lagere gewicht van 12V machines. Zelf heb ik sinds een maand of wat een Milwaukee 12V slagtol, de Surge. Die werkt met olie binnenin. Daardoor heeft hij minder kracht [nog steeds heel veel] maar maakt ook minder herrie en werkt soepeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWhZMXLsGcFkLXvJnO2w1KXWWr0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VA5eZAHnC8ShqCaZjcyyOGWY.jpg?f=user_large

Wat ik overal las voordat ik 'm aanschafte is dat je niet meer zonder wilt als je 'm eenmaal hebt en voor mij klopt dat. Ik sleep mijn gereedschap nogal mee, bijvoorbeeld op school waar ik vrijwilliger ben. De trappen worden niet korter maar de tas wel zwaarder en zwaarder. Nog een apparaat liever niet maar hij zit toch mooi in het middenvak naast mijn Milwaukee M12 FPDX boor-schroefmachine, die ik overigens sinds nauwelijks meer aanraak.

Milwaukee is duur. Qua 12V-platform had ik liever Bosch maar de M12 Surge is heerlijk dat het me twee systemen waard is. [Van Bosch de mini-cirkelzaag en de kantenfrees] Grotere schroeven zonder moeite maar ook kleinere. Denk aan 3*20mm Torx-10 om vingerstrips op de deuren te plaatsen. Per deurkant zo'n 20 schroeven.

Als slagmoersleutel zal hij vast niet voldoen voor velen maar daar heb ik een M18 FID2 voor. Dat ding is zo krachtig dat ik alles kapot draai. Prachtig ding maar misschien te sterk. Houtdraadbouten 8*80 zonder voorboren in decennia-oud hardhout geen enkel probleem. Heb het voor de gein getest. Hout zegt soms krak maar da's logisch. Mijn beperkte techniek kan er ook mee te maken hebben dat ik de M18 een lastig te doseren apparaat vind. Onlangs krak overigens ook gebeurd met de M12 Surge toen ik een schroefje in een composiet bamboehoutmoestuinbak te onoplettend indraaide. Ik gebruik meestal stand twee, een is te licht en drie te zwaar. Geen enkel probleem om Ikeakasten met de Surge slagtol in elkaar te zetten. Standje een is heel lief voor Ikeahout en Ikeanesium metaal.

Laatste voordeel van de Surge is het beperkte gewicht t.o.v. van een 18V apparaat.

Milwaukee heeft nu ook slagtollen met anti-kickbackbescherming en dat wordt ook steeds harder nodig want het zijn zeer krachtige machines. Mijn 18V heeft dat nog niet. Helaas.

Overigens is goed gereedschap verleidelijk ongeacht het merk, het verleid je meer en meer zelf te doen.

PS, de Bosch niet wegdoen. Meerder machines is altijd makkelijk, zeker als je vooral thuis werkt. Dan maakt een extra smaak accupac niet uit. Denk aan boren [bij hout op hout trekken vaak zelfs met meerdere maten], verzinken en schroeven zonder wisselen.

Idem voor zware bedrade machines, ik heb een Bosch Blauw klopboorhamerding. Gebruik ik een keer per jaar, waarom zou ik die door een accueditie vervangen?

Als je in de gelegenheid bent, vraag een vriend of kennis eens of je wat mag spelen met hun slagtol. Om wat gevoel erbij te krijgen [geldt eigenlijk voor alle gereedschap]. Kan je echt helpen in het beslissen. Je bent van harte welkom in Rotterdam. Timmerman Koos zegt altijd dat gereedschap een ervaringsgoed is, probeer het liever voor je het aanschaft.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Op dit moment ben ik in het bezit van een vrij simpele groene schroef-/boormachine van Bosch (14,4V lijn uit mijn hoofd?) die ik ooit eens bij de Karwei gehaald heb. Daarnaast heb ik nog een vrij forse Metabo klopboor met snoer die ik voor het echt lompe werk gebruik (plafond of muren).
Ik ben eigenlijk helemaal geen diehard klusser die allerlei grote projecten doet, maar doe in en rondom het huis wel graag dingen zelf en houd dan gewoon van goed gereedschap. Vast overkill maar dat boeit me niet, dus ik heb ook al wat spullen van Makita LXT en wil die kant wel verder op.

Daarbij dan wel denkend aan een uitgebreider model met verschillende standen zodat ik ook nog gewoon het lichtere werk kan doen zonder meteen een kast aan puinpoeier te draaien als ik ergens een simpel schroefje in wil draaien. (DTD154 of DTD172 of zoiets?)

Dan is de vraag waar ik mee zit, wat wil ik ernaast? De Bosch gaat dan sowieso weg, de Metabo blijft waarschijnlijk gewoon. Maar iets handzaams voor boren zonder snoer is dan alsnog wel gewenst.
Wat zou de meest logische route zijn?
• Schroef-/boormachine ernaast die echt goed is in het lichtere/subtielere werk omdat een slagvariant toch te lomp is voor een IKEA kast? (ik noem maar wat)
• Juist een stevige schroef-/boorvariant ernaast met klopfunctie zodat je die Metabo echt alleen nog maar als back-up nodig hebt? En dan de slagvariant wel gewoon voor het subtiele werk gebruiken?
• Niks er naast en ook het simpele boren met de slagschroevendraaier proberen?
• Nog een totaal ander idee waar ik niet aan gedacht heb?

Wat is wijsheid?
Een makita slag schroevendraaier kopen en dan een kleine accu eraan hangen scheelt een boel. Dus geen 5ah accu, maar een 2.0ah. Deze weegt bijna de helft van een 5ah accu. 0,38kg VS 0,63kg.
Let op dat een 3.0ah accu hetzelfde weegt als een 5.0ah accu!

Ik heb zelf een enkele 2.0 accu waardoor het soms voorkomt dat ik tijdelijk een 5ah accu moet gebruiken omdat de kleine accu leeg is. Mijn voorkeur gaat toch echt naar de 2.0ah accu uit.
Pro tip: verkoop je gratis 5ah accu via MP en koop bij de Hornbach met LPG een 2.0ah accu. Hou je nog wat geld over als je hem goed weet te verkopen :)

Van klussen krijg je grijze haren

• Gonadan

Gonadan

Wat werkt eigenlijk lekkerder? Bitjes in een houder of van die e-vorm die je direct in de machine prikt?
Heb zelf alleen met een houder en gewone zeskantjes gewerkt, maar dan pleurt het bitje soms ook uit de houder en dat is vrij irritant (kan ook gewoon een slechte houder zijn natuurlijk). Voordeel van een houder is weer dat hij magnetisch is, bij van die langere e-bits moet je daar weer zelf een magneetje op zetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45

dragonhaertt

@_'.'

Gonadan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:33:
Wat werkt eigenlijk lekkerder? Bitjes in een houder of van die e-vorm die je direct in de machine prikt?
Heb zelf alleen met een houder en gewone zeskantjes gewerkt, maar dan pleurt het bitje soms ook uit de houder en dat is vrij irritant (kan ook gewoon een slechte houder zijn natuurlijk). Voordeel van een houder is weer dat hij magnetisch is, bij van die langere e-bits moet je daar weer zelf een magneetje op zetten.
Beide, voor andere toepassingen.
Ik heb een wera impaktor set met bithouder, en een wera kraftform compact lange bits.

Lange bits direct in de boor, als je wat dieper in een gat moet werken.
Magnetische bithouder als je vanuit een ongemakkelijke hoek direct met een schroef op de magneet ergens in moet schroeven.

En je kan altijd nog zo'n korte bit direct in de machine drukken als je heel low-profile moet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 13-01-2025 21:52 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-12 21:10
Heeft iemand goede ervaringen met snelspanklemmen? Niet voor de zaagrails, maar generiek.

Ik heb gezocht in het topic, maar ik zag alleen klemmen voor zaagrails benoemd. Zelf had ik klemmen van de Action gekocht, maar eentje was na iets te hard spannen, helemaal niet hard, meteen 'lam' geworden.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:15
MWDKing schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:14:
Heeft iemand goede ervaringen met snelspanklemmen? Niet voor de zaagrails, maar generiek.

Ik heb gezocht in het topic, maar ik zag alleen klemmen voor zaagrails benoemd. Zelf had ik klemmen van de Action gekocht, maar eentje was na iets te hard spannen, helemaal niet hard, meteen 'lam' geworden.
Volgens mij zijn die regelmatig besproken. Vooral de bessey, irwin en ecotools varianten.
Die werken prima. Klemmen uiteraard minder sterk dan andere klemmen, maar hebben ook een iets andere functie.

Dat action klemmen snel stuk gaan, mag geen verrassing zijn. Action spullen staan vooral bekend om hun lage prijs, niet zozeer de hoge kwaliteit.

• Blomminator
  • Niet online
TheAlBundy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:04:
[...]

zelfs heb ik eens een setje van Bessey gekocht voor zinkwerk. Hier zit een rechte, linkse en rechtse schaar in, welke ik allemaal nodig had.
Bv hier: https://www.amazon.nl/BES...-moeiteloos/dp/B008OV8T82
@JukeboxBill

Deze maar besteld; denk dat ik daar wel mee uitkom!
Nu nog uitvogelen hoe ik alles in elkaar krijg.
Dat geldt ook voor die popnageltang (die ligt nu bij mams, dus kan even niet checken hoe en wat). tbc.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Ik heb goede ervaring met Bessey klemmen... Deze bijvoorbeeld, omkeerbaar ook, altijd handig

[ Voor 14% gewijzigd door dizzytal op 14-01-2025 09:29 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• henkie196
  • Niet online
Ik gebruik het allemaal een beetje door elkaar, afhankelijk van wat op dat moment voor handen ligt. Meestal vind ik de 50mm bits wat fijner werken, maar dat is meer een gevoel dan op iets gebaseerd.

Wat versta je onder snelspanklemmen? Is dat zoiets, of meer zoiets? Die laatste heb ik een hele zwik van van Bessey, werkt goed om een werkstuk aan de werkbank vast te klemmen, alhoewel de klemkracht wat aan de lage kant is om hout op elkaar te lijmen. Dat eerste type heb ik alleen als railklem, en daarvoor werkt het ook prima. Dat type (ook van Irwin) zie je wel vaker gebruikt worden om hout op elkaar te klemmen bij het lijmen, wellicht dus wat meer klemkracht, ook.

Qua merken zit je over het algemeen goed bij Bessey, Irwin, of Piher, maar dat is uiteraard niet voor een Action prijs ;)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn ervaring is dat je bitsetjes kan scoren van een goed merk, en daar zit dan een bithouder bij, die is wel magnetisch, zodat het bitje soort van blijft zitten, maar niet sterk magnetisch is zodat het schroefje er ook aan blijft hangen. En losse bithouder bij de zelfde bouwmarkt, die dan zo rond de 3 euro kost, waarbij de magneet een stuk sterker is, waar het schroefje wel aan het bitje blijft zitten.

Ik gooi de bithouder van een dure set (Makita / Hitachi / etc) altijd weg, want ik koop er een betere bithouder bij.

Er zijn ook bithouders die de bitjes vasthoud met een borgring, en dan blijven je bitjes altijd vast zitten: Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bauhaus/m/499833/12.webp

Ey!! Macarena \o/

• KillaZ
80% van de tijd gebruik ik TX-20 schroeven. Dus standaard een 90mm TX20 Milwaukee bit. Koop daar de PH2 en PZ2 bij en je bent voor 95% van je schroeven klaar op je slagschroevendraaier :+

K to the KillaZ

• MWDKing
henkie196 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Ik gebruik het allemaal een beetje door elkaar, afhankelijk van wat op dat moment voor handen ligt. Meestal vind ik de 50mm bits wat fijner werken, maar dat is meer een gevoel dan op iets gebaseerd.

[...]

Wat versta je onder snelspanklemmen? Is dat zoiets, of meer zoiets? Die laatste heb ik een hele zwik van van Bessey, werkt goed om een werkstuk aan de werkbank vast te klemmen, alhoewel de klemkracht wat aan de lage kant is om hout op elkaar te lijmen. Dat eerste type heb ik alleen als railklem, en daarvoor werkt het ook prima. Dat type (ook van Irwin) zie je wel vaker gebruikt worden om hout op elkaar te klemmen bij het lijmen, wellicht dus wat meer klemkracht, ook.

Qua merken zit je over het algemeen goed bij Bessey, Irwin, of Piher, maar dat is uiteraard niet voor een Action prijs ;)
Dank je! Ik heb ze vooral nodig om hout aan het werkblad te klemmen, kastjes onderling te klemmen voor het schroeven, etc.

Dat "dure" spullen over het algemeen beter zijn dan goedkoop spul van de Action, is begrijpelijk. Ik ben geen pro, dus zoek altijd een beetje de bang-for-buck variant. De functie is goed, en het ding gaat mee in sporadisch gebruik voor 30 jaar oid.

Ik ga die merken die je noemt eens vergelijken. Thx!

• MWDKing
Raymond schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Volgens mij zijn die regelmatig besproken. Vooral de bessey, irwin en ecotools varianten.
Die werken prima. Klemmen uiteraard minder sterk dan andere klemmen, maar hebben ook een iets andere functie.

Dat action klemmen snel stuk gaan, mag geen verrassing zijn. Action spullen staan vooral bekend om hun lage prijs, niet zozeer de hoge kwaliteit.
Bedankt voor je reactie. Zie mijn punt hierboven mbt kwaliteit. Ik ga iig de merken Bessey, Irwin, Piher en Ecotools vergelijken.

• ollie1965
  • Laatst online: 21-12 22:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

EDIT mmmm spuit 11 geeft antwoord, sorry niet goed gekeken/te snel geantwoord
Zoals gezegd door andere, wat versta je onder snelspanklemmen daar heb je meerdere varianten (en soms ook benamingen) van.
Maar zoals nu gezegd Bessey heeft een mooie reeks van eenhands(tafel)klemmen tot en met snelspanklemmen. Waarbij de klem kracht van iets van 140N tot 8500N loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door ollie1965 op 14-01-2025 10:23 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RaZ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Mijn ervaring is dat je bitsetjes kan scoren van een goed merk, en daar zit dan een bithouder bij, die is wel magnetisch, zodat het bitje soort van blijft zitten, maar niet sterk magnetisch is zodat het schroefje er ook aan blijft hangen. En losse bithouder bij de zelfde bouwmarkt, die dan zo rond de 3 euro kost, waarbij de magneet een stuk sterker is, waar het schroefje wel aan het bitje blijft zitten.

Ik gooi de bithouder van een dure set (Makita / Hitachi / etc) altijd weg, want ik koop er een betere bithouder bij.

Er zijn ook bithouders die de bitjes vasthoud met een borgring, en dan blijven je bitjes altijd vast zitten: [Afbeelding]
Ook @Gonadan je hebt ook nog deze soort: https://www.gereedschapce...in-cassette-ph-pz-tx.html en dan doel ik even specifiek op de ene bit met de aluminium magnetische huls dat is gewoon een kokertje die je over de bits kunt schuiven waardoor je magnetisch schroeven vasthoudt. Werkt ook prettig.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ja, Bessy, heb er een paar....4 van 40cm en 2 van 100cm.

klemt je werkstuk helemaal de moeder...maar ja, duur!

Met van die koppen die je kunt omdraaien, zeker op die van 100cm is dat wel eens handig gebleken om even iets te kunnen klemmen waar je met een normale klem niet uit zou komen.

• Gonadan

Gonadan

@True ja zoiets bedoelde ik met 'er zelf een. magneetje op zetten'.

Maar het komt er zo te lezen zoals altijd weer op neer dat je alle varianten kunt gebruiken. :+

Misschien maar beginnen met een simpel combisetje en dan merken we wel wat ik nog wil vervangen op langere termijn. :P
https://www.gereedschapce...in-cassette-35-delig.html

[ Voor 39% gewijzigd door Gonadan op 14-01-2025 10:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

dragonhaertt schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:49:
Beide, voor andere toepassingen.
Ik heb een wera impaktor set met bithouder, en een wera kraftform compact lange bits.

Lange bits direct in de boor, als je wat dieper in een gat moet werken.
Magnetische bithouder als je vanuit een ongemakkelijke hoek direct met een schroef op de magneet ergens in moet schroeven.

En je kan altijd nog zo'n korte bit direct in de machine drukken als je heel low-profile moet werken.
Jij hebt dus een handset waarvan je de lange bits gebruikt voor je apparaat? Zijn die dan wel bestand tegen impact?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een systainer met van die kli-klamps van Bessey. Prima klemmen, klemmen wmb wel goed genoeg om hout te klemmen als je kleine objecten hebt. Nadeel is wel dat ze de neiging hebben je hout wat te laten zwemmen. Er zit bewust wat speling op het aandrukblokje waardoor het van en naar je toe kan bewegen... dat is soms onhandig.
Daarnaast heb ik wat eenhandsklemmen voor mijn rails, van Bessey. Die zijn prima, maar kunnen echt minder kracht uitoefenen dan die kliklamps.

offtopic:
Hiernaast heb ik reguliere klemmen en een zootje KREV's in 60 en 150cm

• twain4me

twain4me

Ik heb naast bessey's die van workpro ik had een klusje waarbij ze langere tijd buiten zouden hangen en dat wilde ik mijn bessy's niet aandoen. met prime korting toen op amazon die van workpro gekocht.. met korting bleek het een goede prijs kwaliteit verhouding zonder korting zou ik voor een Bessey (deal) of eventueel een irwin gaan. wat ik in iedergeval niet zou kopen zijn klemmen die een knopje hebben ipv een hendel om te ontgrendelen, dat is wat mij beterft echt de hell.

• MWDKing
ollie1965 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:21:
EDIT mmmm spuit 11 geeft antwoord, sorry niet goed gekeken/te snel geantwoord

[...]

Zoals gezegd door andere, wat versta je onder snelspanklemmen daar heb je meerdere varianten (en soms ook benamingen) van.
Maar zoals nu gezegd Bessey heeft een mooie reeks van eenhands(tafel)klemmen tot en met snelspanklemmen. Waarbij de klem kracht van iets van 140N tot 8500N loopt.
Ik bedoel 'eenhandsklemmen' zo lijkt het. Die je vast knijpt en loslaat via een hendel. Om planken onderling vast te klemmen e.d.

• ollie1965
  • Laatst online: 21-12 22:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Boudewijn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Daarnaast heb ik wat eenhandsklemmen voor mijn rails, van Bessey. Die zijn prima, maar kunnen echt minder kracht uitoefenen dan die kliklamps.

offtopic:
Hiernaast heb ik reguliere klemmen en een zootje KREV's in 60 en 150cm
Dat ligt er maar net aan welke eenhandsklem je hebt. De EZ serie (model EZL en EZXL) kan meer kracht leveren dan de standaard Kliklamp (1400 en 2700N t.o. 1200N voor de Kliklamp)
MWDKing schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Ik bedoel 'eenhandsklemmen' zo lijkt het. Die je vast knijpt en loslaat via een hendel. Om planken onderling vast te klemmen e.d.
Afhankelijk van de klem (of spreid!) kracht die je nodig hebt, lees je goed in met de documentatie. Want ook in de Bessey lijn (andere merken ongetwijfeld ook) zit er veel verschil in klemkracht (en ongetwijfeld ook prijs).

[ Voor 27% gewijzigd door ollie1965 op 14-01-2025 12:31 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Gonadan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Jij hebt dus een handset waarvan je de lange bits gebruikt voor je apparaat? Zijn die dan wel bestand tegen impact?
Ah, ik gebruik de lange bits inderdaad alleen in de schroefmachine.
Voor de slagschroevendraaier gebruik ik inderdaad alleen dat impaktor setje van wera.

• Gonadan

Gonadan

dragonhaertt schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Ah, ik gebruik de lange bits inderdaad alleen in de schroefmachine.
Voor de slagschroevendraaier gebruik ik inderdaad alleen dat impaktor setje van wera.
Ja ik dacht al. Op zich kan het wel natuurlijk, als je subtiel doen, maar het is verre van optimaal.

Zo'n Wera kompact setje zit ik ook al langer naar te kijken. Ik zoek nog iets wat ik relatief compact kan opbergen/meenemen en die de meeste huishouddingen wel aan kan. Al vind ik die verwisselbare kling varianten ook wel erg interessant.
Voor het priegelwerk heb ik ifixit al maar dat is volgens mij kleiner dan pz1 allemaal. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 14-01-2025 14:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ollie1965 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Dat ligt er maar net aan welke eenhandsklem je hebt. De EZ serie (model EZL en EZXL) kan meer kracht leveren dan de standaard Kliklamp (1400 en 2700N t.o. 1200N voor de Kliklamp)
Ik heb EZR's, die gaan tot 750N. De kliklamp tot 1200. Fijne aan die EZRs is dat je werkstuk niet echt gaat verschuiven, ik gebruik die meestal om twee objecten op elkaar te fixeren, waarna ik het grovere geschut gebruik.

• JT
  • Laatst online: 10:03

JT

VETAK y0

Ik heb zelf 2 houders. Destijds voor 2 tientjes een slagbitset van Milwaukee gekocht en daarbij zit zo een houder als @RaZ beschrijft. Die is handig voor als je bitjes de neiging hebben in de schroef te blijven. Later ook nog van Milwaukee zo een zeskant magnetische gehaald want dat werkt toch wel een stuk fijner als je om wat voor reden wat vaker moet wisselen.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 14-01-2025 16:07 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT
  • Laatst online: 10:03

JT

VETAK y0

Ik heb Irwin Quick-Grips gekocht. Kun je de kop van omdraaien en kunnen aardig hard klemmen. Bevallen goed. Ik heb 2 keer wat gekocht in een aanbieding bij Toolstation, toen kreeg je bij 2 klemmen er nog 2 (kleiner model). Ik zie dat ze nu 1+1 zijn, weet zo niet meer of dat nu dan een goede aanbieding is maar ik denk van wel. Je hebt ze ook nog in verschillende klemkrachten, bijvoorbeeld medium duty of heavy duty. Volgens mij heb ik medium en dat is voor mij meer dan voldoende.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JT schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Ik heb Irwin Quick-Grips gekocht. Kun je de kop van omdraaien en kunnen aardig hard klemmen. Bevallen goed. Ik heb 2 keer wat gekocht in een aanbieding bij Toolstation, toen kreeg je bij 2 klemmen er nog 2 (kleiner model). Ik zie dat ze nu 1+1 zijn, weet zo niet meer of dat nu dan een goede aanbieding is maar ik denk van wel. Je hebt ze ook nog in verschillende klemkrachten, bijvoorbeeld medium duty of heavy duty. Volgens mij heb ik medium en dat is voor mij meer dan voldoende.
Ik vind de Irwin klemmen een stuk fijner dan de bessey eenhands-klemmen.
Ergonomischer en goedkoper!

• JukeboxBill
Bessey heeft verschillende modellen, dus dat moet er wel bij worden vermeld.

Eenhandklemmen heb ik allemaal van Wolfkraft Pro L en Pro M. Heb met Bessey EZ ook wel eens gewerkt bij familie, maar zoals ik ze gebruik merk ik geen verschil.
Gebruik ze namelijk vooral om iets vast te zetten als ik een hand te kort kom of een klem vaak moet verplaatsen bij montageklusjes. Dan hoeft het niet muurvast te zitten maar alleen op z'n plaats blijven.

Bij verlijmen of als het echt vast moet zitten dan gebruik ik de gewone schroefklemmen, eventueel nadat ik het tijdelijk heb vastgemaakt met een eenhandklem.

Schroefklemmen zijn dan weer wel allemaal van Bessey, op een paar hele grote na, die ik ooit voor weinig in de uitverkoop heb gekocht bij een Duitse keten die een blauwe maandag in Nieuwegein een vestiging had en daar weer vertrok.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:10:
Bessey heeft verschillende modellen, dus dat moet er wel bij worden vermeld.

Eenhandklemmen heb ik allemaal van Wolfkraft Pro L en Pro M. Heb met Bessey EZ ook wel eens gewerkt bij familie, maar zoals ik ze gebruik merk ik geen verschil.
Gebruik ze namelijk vooral om iets vast te zetten als ik een hand te kort kom of een klem vaak moet verplaatsen bij montageklusjes. Dan hoeft het niet muurvast te zitten maar alleen op z'n plaats blijven.

Bij verlijmen of als het echt vast moet zitten dan gebruik ik de gewone schroefklemmen, eventueel nadat ik het tijdelijk heb vastgemaakt met een eenhandklem.

Schroefklemmen zijn dan weer wel allemaal van Bessey, op een paar hele grote na, die ik ooit voor weinig in de uitverkoop heb gekocht bij een Duitse keten die een blauwe maandag in Nieuwegein een vestiging had en daar weer vertrok.
Ik had een paar EZS modellen, maar heb deze verkocht.
Ik vond de grip minder prettig en de locatie van de ontgrendeling ook erg onhandig.

De Irwin klemmen vind ik persoonlijk veel fijner werken, dus daar heb ik nu een hele collectie van.

Voor schroefklemmen heb ik inderdaad ook Bessey modellen. En ook parallel klemmen van Bessey zijn top dingen!

• barry86
True schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Hoe moet dat in de praktijk werken dan? Die draai je dan toch of constant los of zo strak vast in iets dat die nooit meer los komt? 8)7
Wat is je beoogd doel, wellicht dat iemand daar een oplossing voor heeft?
Fraggert schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:24:
[...]

KillaZ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd naar die tool :+
Tis niet zo spannend hoor ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmYz6k6ICsaiuBVV6UjFa0pvl6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmDlW0VA8CIapplmVr6IN3Zl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqFxIqyW6CFmfIIxpMfFSnfxXw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjYHqwhUtTeLHcsykGTisajq.jpg?f=fotoalbum_large

De centrale bout zat in een 13mm kop standaard accu boormachine.
Die trekt het niet en de continu kracht is ook vermoeiend op de pols/arm.
Vandaar de zoektocht naar onderstaande om het op een slagschroevendraaier te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLNo0umVtvl70eYyUgKIhLe8wHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nJPL4vAluYpMkIY93DD7afJB.png?f=user_large

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OK, maar wat doe je daar dan mee @barry86? Want dit laat boutjes in het rond spinnen, maar da's bvast niet datgne wat je er mee probeert te bereiken :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:33
Om spanbanden mee op te rollen?

• JukeboxBill
6 bouten tegelijk indraaien.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 15-01-2025 12:05 ]

Pagina: 1 ... 236 ... 271 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).