• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 10:21
Ziet eruit als een middagje SEH.

PSN: Flix20-NL

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

barry86 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:38:
[...]

[...]

[...]

Tis niet zo spannend hoor ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De centrale bout zat in een 13mm kop standaard accu boormachine.
Die trekt het niet en de continu kracht is ook vermoeiend op de pols/arm.
Vandaar de zoektocht naar onderstaande om het op een slagschroevendraaier te plaatsen.

[Afbeelding]
Uuuh .. wat??
Zonder afbeelding vond ik het een heel rare usecase. Met afbeelding en begeleidende tekst vraag ik mij al helemaal af wat je wilt bereiken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:56:
OK, maar wat doe je daar dan mee @barry86? Want dit laat boutjes in het rond spinnen, maar da's bvast niet datgne wat je er mee probeert te bereiken :P
True schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Uuuh .. wat??
Zonder afbeelding vond ik het een heel rare usecase. Met afbeelding en begeleidende tekst vraag ik mij al helemaal af wat je wilt bereiken.
Flix20 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:17:
Ik houd de gemoederen wel bezig :9

Hier dan de toepassing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGpDkOm2RrUZOWHmtVIEy6gXPKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eh4BUVejgY6hQrktxEBqktcE.png?f=fotoalbum_large

Het draaid mega soepel in elkaar, maar er komt knetter dik smeervet in, en dan gaat het erg zwaar.
Je draait je hele armen kapot. Ook met een pijp duurt het lang. Dit is een mooie oplossing.

Heb ik jullie nieuwschierigheid kunnen bevredigen? :+ ;)

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 16-01-2025 10:30 ]

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-12 11:14
Mijns inziens komt er dan toch een aardige kracht op dat bitje (en de schroefdraad), ook als het heel soepel draait. Dat dikke vet geeft ook 'weerstand'. :X Maar als het werkt, helemaal prima. ;)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

barry86 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:28:
[...]

[...]

[...]

[...]

Hier dan de toepassing
[Afbeelding]

Het draaid mega soepel in elkaar, maar er komt knetter dik smeervet in, en dan gaat het erg zwaar.
Je draait je hele armen kapot. Ook met een pijp duurt het lang. Dit is een mooie oplossing.

nice _/-\o_ d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_O- _O- _O-

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Hier dan de toepassing
[Afbeelding]

Ik zou dan eerder denken aan een moer en bout in het midden waarbij je de slagschroevendraaier met de juiste dop op de bout zet. En wat @454SS ook zegt, er komt wel veel kracht op waarom geen dop en dan de overstap op een slagmoersleutel?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:04
@barry86 Als jullie met dit kaliber producten werken, dan moet er toch wel ergens een lasapparaat staan om -net als die standaard- een passende bek met zeskantbout, zoals @True oppert, voor op een slagmoersleutel te maken?

Qua nieuwsgierigheid: met hetzelfde principe span ik de imperiaal op het (Duroplast) dak van mijn trabant, maar is dit voor een imperiaal op een containerschip? :+

KPN is een drieletterwoord

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12 22:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

trabant schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:02:
@barry86
Qua nieuwsgierigheid: met hetzelfde principe span ik de imperiaal op het (Duroplast) dak van mijn trabant, maar is dit voor een imperiaal op een containerschip? :+
Zou makkelijk kunnen ja.
https://www.portofrotterd...zet-je-een-container-vast
YouTube: Wat doet een sjorder precies in de haven van Rotterdam?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lijken wel spanners voor de tuien van een brug :)

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-12 20:09
Moest het even opzoeken ;-) Voor wie ook niet zo vaak naar het ziekenhuis gaat zoals ik. Het is de spoedeisende hulp :)

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:33
@barry86 + veel voor de creativiteit, maar waarom niet zwaarder uitvoeren zoals hier geopperd en een slagschroevendraaier gebruiken, daarmee komt er veel minder krachten op en geen klap in de pols als er iets vast slaat.
Verder gezonde nieuwsgierigheid, hoe staat men in jouw bedrijf tegenover zelf gemaakte tools?
Indien er iets mis gaat zal de arbeidsinspectie er meestal een heel andere visie op na houden als makkelijk en leuk bedacht.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12 12:15
Nav Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vx0dFC_nVSdN3O-lYW41_kOkrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJn76psgod4TZfC8nNpS76Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een iets ander tuutje dan op de website. Maar deze werkt ook, denk ik.
Heeft ff wat zoekwerk gekost en het is gelukt :)

• trabant
In de bak met lege olieflessen lag nix?
Als die Aspentuit niet werkt, geef een gil.

[ Voor 36% gewijzigd door trabant op 16-01-2025 20:52 ]

• Raymond
trabant schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:51:
In de bak met lege olieflessen lag nix?
Als die Aspentuit niet werkt, geef een gil.
Niet gekeken. Ik had ook gewoon olie nodig. Nu bij oliehandel.nl een bestelling geplaatst en meteen maar mn voorraadje andere smeermiddelen ook aangevuld :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:03

Exigence

dnkroz

dragonhaertt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Ik had een paar EZS modellen, maar heb deze verkocht.
Ik vond de grip minder prettig en de locatie van de ontgrendeling ook erg onhandig.

De Irwin klemmen vind ik persoonlijk veel fijner werken, dus daar heb ik nu een hele collectie van.

Voor schroefklemmen heb ik inderdaad ook Bessey modellen. En ook parallel klemmen van Bessey zijn top dingen!
Hier ook een +1 voor de Irwin klemmen. Vind ze ook fijner dan de klemmen van Bessey. Schroefklemmen ook hier van Bessey, behalve de lange (1 meter), die heb ik ook van Irwin en zijn minstens zo fijn als die van Bessey.

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-12 09:48
Raymond schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:48:
Nav Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

[Afbeelding]

Wel een iets ander tuutje dan op de website. Maar deze werkt ook, denk ik.
Heeft ff wat zoekwerk gekost en het is gelukt :)
Let op dat de biologisch olie niet te oud wordt, troep gaat enorm plakken, en levert vaak problemen op met oliepomp, vooral bij kleinere zagen bv modellen op accu. Als de verpakking open is geweest gaat deze verouderen, tot het punt dat je de zaagketting met een tang uit het blad moet trekken, zo vastgeplakt zit het dan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Hier dan de toepassing
[Afbeelding]

Dat vraagt eigenlijk om een iets andere tool. Namelijk een groot, zwaar verticaal (vlieg) wiel waarbij de as voorzien is van een haak die door dat ook kan.
Wiel gebruiken om de boel los te draaien. Evt aandrijven met een elektrische motor met voldoende koppel en/of koppelomvormer.
Denk aan een oude wasmachine motor met wat tandwielen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Raymond
Slimbo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Let op dat de biologisch olie niet te oud wordt, troep gaat enorm plakken, en levert vaak problemen op met oliepomp, vooral bij kleinere zagen bv modellen op accu. Als de verpakking open is geweest gaat deze verouderen, tot het punt dat je de zaagketting met een tang uit het blad moet trekken, zo vastgeplakt zit het dan.
Ik zaag zelf al 5jr met bio-olie, ik weet hoe het werkt. Idd heb ik een zaag gehad, die meer dan een jaar niet was gebruikt, waarbij de ketting vast zat. Kwestie van beetje olie eroverheen en even laten draaien. Daarna was het opgelost. Verder nooit problemen gehad.
Ik zaag in het bos van staatsbosbeheer en moet bio-olie gebruiken. Ik vind het zelf ook wel een goed gevoel geven. M'n vader heeft ooit eens wat motorolie gemorst op het gazon. 10 jr later wilde daar nog steeds geen gras groeien. Dus laat mij maar lekker bio-olie gebruiken :)

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:54
The Eagle schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:50:
[...]

Dat vraagt eigenlijk om een iets andere tool. Namelijk een groot, zwaar verticaal (vlieg) wiel waarbij de as voorzien is van een haak die door dat ook kan.
Wiel gebruiken om de boel los te draaien. Evt aandrijven met een elektrische motor met voldoende koppel en/of koppelomvormer.
Denk aan een oude wasmachine motor met wat tandwielen.
Wel is gehoord van het KISS principe? Als dit werkt, lijkt me het een goede oplossing. Waarom over engineren 😉

• The Eagle

The Eagle

g00gle schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Wel is gehoord van het KISS principe? Als dit werkt, lijkt me het een goede oplossing. Waarom over engineren 😉
Keep it simple, stupid. Maar vervang die stupid nou eens door safe ;)

Functioneel werkt eea prima. Maar of het ook veilig is: ik betwijfel het.

Maar goed, ik ben niet degene die iemand naar het ziekenhuis hoeft te brengen mocht het misgaan omdat die bout afbreekt en als ongeleid projectiel de werkruimte in schiet. Of degene die pijn heeft aan zijn oren van het geratel van de schroeftol ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:54
Je gaat er bij voorbaat al vanuit dat dit stukje gereedschap op volle toeren wordt gebruikt. De meeste boormachines / slag schroevendraaiers hebben een variabel toerental. Ik denk dat je de onveiligheid in dit geheel overschat. Maar heb het niet in werking gezien, dus ach wie zijn wij om daar over te oordelen.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-12 14:13
Iemand bekend met hulpmiddelshop.nl ?

Ik kwam onderstaande Skil tafelboormachine tegen, maar het lijkt mij eerlijk gezegd te mooi om waar te zijn.

https://www.hulpmiddelsho...-1360aa-incl-bankschroef/

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:40

sphere

Debian abuser

emot schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:22:

Ik kwam onderstaande Skil tafelboormachine tegen, maar het lijkt mij eerlijk gezegd te mooi om waar te zijn.

Lijkt me een scam site zie bijv de voorwaarden. Oh en “cash on delivery” lol.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:06
Hier word de website door het bedrijf geblokt, lijkt me ook niet pluis :P

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:10
Yep, scam site. Voorwaarden zijn Engelstalig en slaan als een tang op een varken. Kijkt gekopieerd te zijn van een abonnementsdienst.

Kerst op de taart is de eerste passage van de pagina 'payment methods':
Prices on the site can be shown in your preferred currency, but you will always be charged in Singapore Dollars (SGD).
Om vervolgens nergens op de site iets anders dan euro te tonen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Ik kocht een tijdje terug een persluchtslang bij Lidl, volgens mij was het deze. Alles goed en wel, maar nu het winter is en het in de schuur erg koud is wordt deze slang enorm stug. Niet handig.

Wat voor slang moet ik hebben om geen last te hebben van dit probleem? Eentje van rubber? Een mooi soepele slang (die dan niet te gauw knikt natuurlijk) zou fijn zijn. Losse slang die ik op maat maak door aan beide kanten een slangpilaar erop te zetten is misschien nog wel beter zelfs.

• barry86
@454SS @Fraggert @True @trabant @ollie1965 @Jeweetje @The Eagle @g00gle en de rest, blijkbaar blijf ik de gemoederen bezig houden >:) :*) .

Maar ook leuk de interesse natuurlijk!
Dan eerst maar de toepassing, dit zijn Heavy Duty Turnbuckles, toegepast in de heavy lifting industrie, in hijskranen, in dit geval in container kranen bij container havens, geplaatst over de hele wereld, maar in dit geval Rotterdam!

De maximale werklast van de "turnbuckle" in 20Mtons en de mimumale breeklast is 100Mtons. Deze breektesten voeren wij/ik ook uit. Erg interessante materie :) .

Teurg naar de montage, elke vorm van productie wordt bij ons uitbesteed. Soms monteren wij ook. Maar het blijft altijd bij simpele montages. Der halve hebben wij geen lasapparaat of zwaar apparatuur/gereedschap.
In dit specifieke geval heeft de klant ons gevraagd het schroefdraad vooraf in te vetten met speciaal vet.

Geen probleem, maar we kwamen er achter dat het indraaien te zwaar was en ik heb ter plekke deze oplossing bedacht. De boormachine trok het net wel/niet en bij een volgende montage ga ik het op de slagboormachnine proberen. Geen koppel meer op de pols en veel sterker.

Het toerental is laag, anders heeft het invetten geen zin. Dus wel pragmatich blijven ;) .
Mocht de 3/8 slagschroefmachine niet werken. Dan is de tip om de 1/2 slagmomentschroefmachine (hoe heet dat ding) om te overwegen. Dan pas ik het tooltje weer aan :)

en omdat jullie zo betrokken zijn, hier dan wat fotos van de toepassing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2aqU6oPs7bFlymbeb0iBQ-WF4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4j3kEcV4dcxhh2N4ZQv0yFG.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4qH1epn2ZlRlOP2QCasej5fbic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KVxInmgYyR547qPW5Ie57znc.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAGL5bbxgq8n-vJDgU_s9_RpHsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNMBjfpNXxidfOQHomsV528I.jpg?f=fotoalbum_large

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Leuk om ff te zien @barry86 , thanks d:)b

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:40

thijsco19

KTM 990 SMT

@barry86 Leuk om te zien, doet mij gelijk weer denken aan mijn eerste werk. Daar deden we onder andere onderhoud en revisies van de tandwielkasten (hijskasten) op zowel deze en de grote kranen aan de kade.
Voornamelijk in de werkplaats bij ons maar ben ook enkele keer op de terminal geweest. (Toen nog ECT?)

Als je vaker het oog erin moet draaien zou misschien een ruitenwisser motor wel een oplossing kunnen zijn. Voor het formaat nog redelijk wat kracht.
Anders zijn er wel kant en klare motoren met overbrengingen te koop. Moet je alleen nog een frame maken of uitbereiden om het motortje vast te maken.

Of een bedrade boormachine die een tandwielvertraging heeft en die vast klemmen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
ThinkPad schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:22:
Ik kocht een tijdje terug een persluchtslang bij Lidl, volgens mij was het deze. Alles goed en wel, maar nu het winter is en het in de schuur erg koud is wordt deze slang enorm stug. Niet handig.

Wat voor slang moet ik hebben om geen last te hebben van dit probleem? Eentje van rubber? Een mooi soepele slang (die dan niet te gauw knikt natuurlijk) zou fijn zijn. Losse slang die ik op maat maak door aan beide kanten een slangpilaar erop te zetten is misschien nog wel beter zelfs.
Pas geleden nog eentje gemaakt met rubber zuurstofslang, het soort dat je ook voor autogeen lansinstallatie gebruikt.
Ooit mee begonnen op advies van een autospuiterij, toen ik een verfspuit kocht. Veel soepeler dan PVC als het koud is.

Ik heb ook nog een kant en klare van Airpress, die is wel soepel maar kinkt enorm. Kan hem alleen niet zo gauw meer vinden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
barry86 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:54:
@454SS @Fraggert @True @trabant @ollie1965 @Jeweetje @The Eagle @g00gle en de rest, blijkbaar blijf ik de gemoederen bezig houden >:) :*) .

Maar ook leuk de interesse natuurlijk!
Dan eerst maar de toepassing, dit zijn Heavy Duty Turnbuckles, toegepast in de heavy lifting industrie, in hijskranen, in dit geval in container kranen bij container havens, geplaatst over de hele wereld, maar in dit geval Rotterdam!

De maximale werklast van de "turnbuckle" in 20Mtons en de mimumale breeklast is 100Mtons. Deze breektesten voeren wij/ik ook uit. Erg interessante materie :) .

Teurg naar de montage, elke vorm van productie wordt bij ons uitbesteed. Soms monteren wij ook. Maar het blijft altijd bij simpele montages. Der halve hebben wij geen lasapparaat of zwaar apparatuur/gereedschap.
In dit specifieke geval heeft de klant ons gevraagd het schroefdraad vooraf in te vetten met speciaal vet.

Geen probleem, maar we kwamen er achter dat het indraaien te zwaar was en ik heb ter plekke deze oplossing bedacht. De boormachine trok het net wel/niet en bij een volgende montage ga ik het op de slagboormachnine proberen. Geen koppel meer op de pols en veel sterker.

Het toerental is laag, anders heeft het invetten geen zin. Dus wel pragmatich blijven ;) .
Mocht de 3/8 slagschroefmachine niet werken. Dan is de tip om de 1/2 slagmomentschroefmachine (hoe heet dat ding) om te overwegen. Dan pas ik het tooltje weer aan :)

en omdat jullie zo betrokken zijn, hier dan wat fotos van de toepassing
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Interessante verhalen, leuk om iets te horen waar je normaalgesproken nooit iets hoort :)

Ik weet niet of dit voor alle slagschroevendraaiers zo is, maar voor mijn (Metabo) slagschroevendraaier staat in de handleiding dat die langzamer rond draait bij een lagere instelling voor slagkracht. Ik weet niet of dat omgedraaid ook geldt, dus dat je bij lagere toeren ook minder slagkracht hebt. En hoeveel kracht je uberhaupt nodig hebt om zoiets erin te draaien.

Daarnaast lijkt die schroefdraad van die turnbuckle de andere kant op te draaien om erin te draaien? Tenminste aan de kant die je op de foto in je eerdere post laat zien. Regelmatig zijn slagschroevendraaiers ook krachtiger met losdraaien dan met vastdraaien, wellicht dat dat hier ook verschil maakt omdat je de verkeerde kant om aan moet draaien.

Om dit op een 1/4" bit aansluiting te doen is wellicht niet het beste idee. Wederom, ik weet niet hoeveel kracht het apparaat daadwerkelijk moet zetten, maar als er langdurig hoge krachten op komen te staan, weet ik niet hoe lang zo'n schroefdraad adapter het gaat houden. Of een adapter van 1/4" bit naar 1/2" dop. Een bout goed vastdraaien op het plaatje en dan met een slagdop en slagmoersleutel met 1/2" vierkant aandrijving lijkt me wat robuuster.

Zeker als de bithouder van de slagschroevendraaier magnetisch is, kan een afgebroken adapter moeilijk eruit te halen zijn, kan ik je uit ervaring vertellen.

• The Eagle

The Eagle

Ah, is dus een one off begrijp ik, of iig niet heel veel voorkomend. Dat scheelt :)

Maar klinkt ook als een mooi klusje voor een stagiair met een stalen pijp :P

• trabant
Wauw, dat is pas jongensspeelgoed!
barry86 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:54:
(...)
Het toerental is laag, anders heeft het invetten geen zin. Dus wel pragmatisch blijven ;) .
Mocht de 3/8 slagschroefmachine niet werken. Dan is de tip om de 1/2 slagmomentschroefmachine (hoe heet dat ding) om te overwegen. Dan pas ik het tooltje weer aan :) (...)
Ik was een slagmoersleutel gewend, en de eerste keer dat ik (bij montage) een luchtratel gebruikte, vond ik hem best wel traag draaien. Maar juist hier kan dat de oplossing zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 17-01-2025 11:44 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:33

A13X

Dude

The Eagle schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:39:
Ah, is dus een one off begrijp ik, of iig niet heel veel voorkomend. Dat scheelt :)

Maar klinkt ook als een mooi klusje voor een stagiair met een stalen pijp :P
Met een krachtdop, een stuk U profiel en een lasapparaat een stuk sneller gemaakt 8)

Awesome

• Raling
  • Laatst online: 22:20

Hier dan de toepassing
[Afbeelding]

Ik lees in je andere post dat je ook de beschikking hebt over 3/8 en 1/2. Zou je dan niet makkelijker een dop 40/50 (of wat ook maar de breedte is aan de bovenzijde) pak en die aan twee kanten inslijpen zodat het om de ronding heen kan vallen? Dat het deel van de dop die de vlakke kanten raakt in takt blijft.

Zo breng je de kracht alleen over op de vlakken kanten. Minder kans dat het eraf glijdt dan de huidige tool.
@A13X oppert een U-profiel, ik vermoed om dezelfde reden.

Dop inslijpen kan zonder lasapparaat.

• barry86
Raling schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:21:
[...]

Ik lees in je andere post dat je ook de beschikking hebt over 3/8 en 1/2. Zou je dan niet makkelijker een dop 40/50 (of wat ook maar de breedte is aan de bovenzijde) pak en die aan twee kanten inslijpen zodat het om de ronding heen kan vallen? Dat het deel van de dop die de vlakke kanten raakt in takt blijft.

Zo breng je de kracht alleen over op de vlakken kanten. Minder kans dat het eraf glijdt dan de huidige tool.
@A13X oppert een U-profiel, ik vermoed om dezelfde reden.

Dop inslijpen kan zonder lasapparaat.
Goed idee!

• The Eagle

The Eagle

A13X schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Met een krachtdop, een stuk U profiel en een lasapparaat een stuk sneller gemaakt 8)
Klopt, stagiares maken duurt een stukje langer (meestal een jaar of 16) :P

• trabant
En dan staan ze er met een smartphone naast, zoekend naar een app om die dingen erin te draaien... (8>

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:33

A13X

Dude

The Eagle schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Klopt, stagiares maken duurt een stukje langer (meestal een jaar of 16) :P
3minuten lol en 16 jaar ellende :+

Awesome

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-12 15:45

dollyking

duck tape

ik heb van HBM, 23 eur 10meter, is van rubber en blijft soepel, droogt wel uit na een aantal jaar.

• thijsco19
  • Laatst online: 21:40

thijsco19

KTM 990 SMT

Vroegah op werk gebruikte we dit soort slangen.
Rubber en brandstof en olie bestendig.
https://groot.nl/slang-oliebestendige-petrol-10-mm
Geen idee wat de prijs is.

Benieuwd wat het kwaliteitsverschil is met bijv.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-rubberen-luchtslangen.

Beter dan die luchtslangen waar de draaiing erin blijft zitten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• dockterbob
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
emot schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:22:

Adres van het bedrijf bestaan niet. In Ermelo is geen straat met 1267 Huisnummer aan 1 straat _O-

• trabant
Over bouten draaien gesproken.
Ik ben op zich wel in de markt voor een (magnetische) inductieverwarmer zoals @deepbass909 hier tipt, maar heb koudwatervrees bij de wel erg aantrekkelijke prijs (elders is iets vergelijkbaars al snel het dubbele) en de aanbieder. Vevor bestaat al een tijdje, maar geeft nergens een adres, telefoonnummer of KvK-inschrijving.
Het ding zal bij mij geen heavy duty leven gaan leiden, wellicht zijn er alternatieve producten?

[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 17-01-2025 23:02 ]

• JukeboxBill
trabant schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:54:
Over bouten draaien gesproken.
Ik ben op zich wel in de markt voor een (magnetische) inductieverwarmer zoals @deepbass909 hier tipt, maar heb koudwatervrees bij de wel erg aantrekkelijke prijs (elders is iets vergelijkbaars al snel het dubbele) en de aanbieder. Vevor bestaat al een tijdje, maar geeft nergens een adres, telefoonnummer of KvK-inschrijving.
Het ding zal bij mij geen heavy duty leven gaan leiden, wellicht zijn er alternatieve producten?
Als je de 1 ster reviews op Trustpilot leest, krijg ik de indruk dat het een Ali dropshipper is, veel klachten over lange levertijd na bestellen. Maar ze plakken er wel hun eigen sticker op en ze lijken ook eigen voorraad te hebben.
Op Ali zijn ze ook niet veel goedkoper.

Heb je zo'n ding dan vaak nodig?
Met een autogeen lasbrander kan je ook warm stoken.
Vergt wel veel meer beleid, maar je kan er ook nog mee solderen en lassen.

• trabant
@JukeboxBill Ik heb een Sievert handyjet. Kom ik een eind mee, maar roodgloeiend is een aanslag op mijn geduld (lees: zover ben ik er nog niet mee gekomen). Intussen heb ik wel een stel steeds moeilijker verkrijgbare poelies die notoir hardnekkig zijn en die zelfs met de ervoor gemaakte trekker iets te makkelijk krom trekken.

Die 1100W kan nog goedkoper.
En er is in die prijsklasse ook een wat zwaardere 1500W versie.
Ik vraag me af hoe ik dat 'verzenden vanuit Germany' moet interpreteren. Dat die loods in de EU staat, wil nog niet zeggen dat het daarmee al door de douane is. Maar als de enige mogelijkheid om hier zo'n ding te kopen een dropshipper* is, dan kan ik net zo goed zelf bij ome Ali aankloppen.

ik koop het liefst een Europees fabricaat, maar dat verveelvoudigt de prijs aanzienlijk, en inderdaad: zeker niet dagelijks nodig, zelfs menige professionele garage ontbeert het speeltje.

*ooit ter vermijding van Amazon via Bol een paar centen meer uitgegeven; het product kwam aan in de originele Amazondoos.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Erg duidelijk zijn die foto's niet, dus ik sla er even een slag naar.

Een gewone popnagel tang werkt met gladde trekpennen en een klauw, zoals een boorkop, die zich vastklemt aan de pen.
Die van jou lijkt te werken met schroefdraad om aan te trekken.
Zoek anders even een filmpje op YT over de werking van een popnageltang.
Het lijkt erop dat dit enkel de meegeleverde haakjes trekt. Een gewone popnagels zal niet lukken zo lijkt.
Je moet het randje erin halen, dat trekt de tang dan naar achteren. Kortom. Lijkt erop, maar anders.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
@trabant @JukeboxBill Vevor is wel legit.
Ik kocht er een tijdje terug een diamantboor en die deed het goed voor het geringe bedrag wat ik er voor moest betalen: ThinkPad in "Airco bestellen in het buitenland"

Het is wel China kwaliteit, maar viel mij niet tegen. Kwam bij mij geleverd via GLS uit Italië.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:42

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Op mp is er een verkoper, Menno, die nieuw en gebruikt gereedschap verkoopt. Omgeving Barneveld.
Is dit te mooi of toch het wel waard?
Mocht dit in een andere topic horen, mea culpa :$

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• JukeboxBill
Sepp14 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:51:
Op mp is er een verkoper, Menno, die nieuw en gebruikt gereedschap verkoopt. Omgeving Barneveld.
Zo lang het geen iPhones zijn kan je het wel wagen ;)
Heb ook wel eens wat gereedschap van MP gekocht en op laten sturen, maar dat was 10-tjes werk.
Anders zou ik toch altijd kiezen voor ophalen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik haal bijna altijd op. Paar keer iets op laten sturen. Paar keer drama gehad, zoals missende onderdelen.

Bijvoorbeeld een festool gatenrijset waar een van de twee freesjes niet bij zat "ja sorry ik wist niet dat er twee bij horen". Op zich niet eens kwade wil maar wel weer gedoe en een strop. (Er zit 1 freesje bij voor door en door gaatjes en 1 voor blinde gaatjes. De punten zijn anders)

Spul dat ik weinig gebruik koop ik wel eens tweedehands via mp. En laatst die tafelzaag. Maar allemaal ophalen, je ziet bij Festool dat het ook wel eens wordt afgetrapt door de echte pros.

Niche-handgereedschap koop ik wel eens op afstand tweedehands maar nooit via marktplaats, maar via kleinere fora.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 19-01-2025 13:25 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:26
Geeft aan particuliere verkoper te zijn maar gezien de spullen en de prijzen lijkt me dat twijfelachtig. Ik zou voor je iets koopt eerst eens contact opnemen over de herkomst. Er staat nogal vaak "nieuw" bij.

• JukeboxBill
Blomminator schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Het lijkt erop dat dit enkel de meegeleverde haakjes trekt. Een gewone popnagels zal niet lukken zo lijkt.
Je moet het randje erin halen, dat trekt de tang dan naar achteren. Kortom. Lijkt erop, maar anders.
Ik heb zo'n tang van TOX om hun hollewand ankers te bevestigen. Die trekt aan het schroefdraad, vandaar.

Een popnageltang is altijd handig om er bij te hebben, want heeft andere toepassing.
Let er alleen wel op welke. Marktleider voor popnagels (blindklinknagels) is Gesipa. Heb laatst gemerkt dat de nagels van Stanley, die die tangen ook heeft, net iets andere maat hebben.

• ollie1965

ollie1965

18 nieuwe machines op marktplaats zetten op 1 dag? Dat kun je geen particulier meer noemen, extreem uit de hand gelopen hobby misschien. Blauwe enveloppen fabriek zal hier wel wat van vinden.

Dit , hierom en hierom

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:51
Hij heeft ook op zijn foto’s een blad met toolsbymenno. Lijkt me eerder een particulier die een handeltje heeft met het opkopen en verkopen van restpartijen oid. Belastingtechnisch lijkt me het niet zuiver. Als hij wel nieuw levert voor die prijs dan kan je er een mooie deal aan hebben. Of je nog garantie hebt op dat nieuwe apparaat betwijfel ik.

Wel mooi spul van Hikoki wat die verkoopt. Zal het echter wel ophalen ipv laten verzenden.

[ Voor 11% gewijzigd door Retrospect op 19-01-2025 16:47 ]

• JukeboxBill
Als het van een particulier komt, heb je hoe dan ook geen garantie.
En let op, van de grote merken is er ook nep spul in omloop.

• Blomminator
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb zo'n tang van TOX om hun hollewand ankers te bevestigen. Die trekt aan het schroefdraad, vandaar.

Een popnageltang is altijd handig om er bij te hebben, want heeft andere toepassing.
Let er alleen wel op welke. Marktleider voor popnagels (blindklinknagels) is Gesipa. Heb laatst gemerkt dat de nagels van Stanley, die die tangen ook heeft, net iets andere maat hebben.
Hmm, goede tip! Deze maand al teveel gekocht (parkside tang, bessey metaal knippers, motor topkoffer.., etc etc) dus voor de komende maand. Nu ook te koud om buiten te lassen/rommelen.

Maar.. wat popnagel jij dan zoal aan elkaar? Misschien heel handig om erbij te hebben, maar ik zie nog niet direct een toepassing er voor..? Behalve nu mn verrote wielkasten/achterklep. Ipv lassen een plaatje er in/op poppen...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb ook een gesipa. 3x gebruikt maar wel verdomd handig. En werkt heel soepel tegenover een hakkiebakkie.

Goedkope rookkast met brakke nagels hersteld. Nageltje uitboren en vervangen, dat soort werk.

• JukeboxBill
Blomminator schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Hmm, goede tip! Deze maand al teveel gekocht (parkside tang, bessey metaal knippers, motor topkoffer.., etc etc) dus voor de komende maand. Nu ook te koud om buiten te lassen/rommelen.

Maar.. wat popnagel jij dan zoal aan elkaar? Misschien heel handig om erbij te hebben, maar ik zie nog niet direct een toepassing er voor..? Behalve nu mn verrote wielkasten/achterklep. Ipv lassen een plaatje er in/op poppen...
Ik dacht dat je op zoek was naar een tang voor popnagels, maar als je er geen toepassing voor hebt, hoef je het natuurlijk niet te kopen. Ik koop ook nooit gereedschap voor de heb.
Stanley lijkt er i.i.g. op dit gebied een eigen maatvoering op na te houden of hun productie is niet nauwkeurig genoeg.

Ik doe nog wel eens wat met popnagels, vooral aluminiumprofiel en -plaatwerk. Maar de reden dat ik het ooit heb aangeschaft ben ik vergeten. Waarschijnlijk om elektronica kastjes in elkaar te zetten.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:03
JukeboxBill schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Zo lang het geen iPhones zijn kan je het wel wagen ;)
Heb ook wel eens wat gereedschap van MP gekocht en op laten sturen, maar dat was 10-tjes werk.
Anders zou ik toch altijd kiezen voor ophalen.
Onzin, bij alle populaire merken kan een oplichter zitten. Festool is zo'n merk.

• trabant
Aardappel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:33:

Onzin, bij alle populaire merken kan een oplichter zitten. Festool is zo'n merk.
In de tijd dat ik mijn Stahlwille-speelgoed bijeen aan het scharrelen was, kwam ik uiteraard wel eens wat twijfelachtigs tegen. Soms herkende ik op MP foto's van een Duitse ebay-advertentie, en andersom. Honderden kilometers van elkaar.
De nieuwere advertentie was dan vaak van een kakelverse en nog niet beoordeelde user, die soms net zo rap weer verdween.

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 19-01-2025 19:45 ]

• JukeboxBill
Aardappel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Je hoeft niet zo agressief te reageren, was maar een geintje.
In een ander bericht waarschuw ik ook voor namaak gereedschap.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:08

Piggen

Lekker bakkie

Ik heb me vastgebeten in een klusje en heb daarvoor een 'dremel' nodig. Op mijn motorfiets zit een busje muurvast (wat voorkomt dat ik verder kom met m'n onderhoud) en na al diverse dingen geprobeerd te hebben, denk ik dat uitslijpen (en een nieuw busje kopen) de enige optie is. Aangezien het gehard staal is, zal het een flink klusje worden, begreep ik van het voorbeeld dat ik zag op een forum. Ik heb wel een Ferm-dingetje op accu van de Action, maar ik denk niet dat die geschikt is.

Ik zit nu te kijken naar roterende multitools en heb wat advies nodig. Ik denk dat een bedrade wel handig is ivm lekker doorwerken. In eerste instantie kijk ik dan naar iets als de Dremel 3000, maar ik weet niet of die krachtig genoeg is (130W, al weet ik oprecht niet wat nodig is) en lees wat mindere verhalen over de betrouwbaarheid. Wat goedkoper zijn bijvoorbeeld 160W machines van VonRoc en Parkside. Ik lees ook goede dingen over Proxxon - ben tevreden met m'n momentsleutel daarvan - maar die is weer wat duurder, net zoals de Dremel 4000. Het is zo dat ik verwacht hierna niet veel meer te moeten slijpen, dus ik wil niet te veel uitgeven - al kan ik natuurlijk het apparaat altijd wel doorverkopen. Aan de andere kant wil ik ook geen te groot risico lopen dat het ding me in de steek laat. Ik ken helaas zo 1-2-3 niet iemand om wat te lenen.

Iemand advies over deze of andere apparaten? Het idee is wel om opzetstukjes van Dremel te gebruiken (aluminiumoxide slijpsteen,conform mijn voorbeeld), maar die zijn redelijk universeel, niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Piggen op 19-01-2025 22:52 ]

• Raymond
@Piggen Mijn advies: Eerst eens een goed schijfje op je ferm zetten en kijken hoe ver je komt. Nieuwe machine kopen kan altijd nog.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een kleine van VonRoc je met usb kan opladen, zal wel iets van 3,6V zijn verwacht ik. Die kan ik iig grondig afraden. Kost vrij weinig maar dan heb je ook weinig. Voornaamste pijnpunt is dat je de opzetstukken niet goed genoeg vast kan zetten waardoor het met regelmaat los komt.

Denk dat een Ferm op 230v niet beter of slechter zal zijn dan tegenhangers van die andere twee merken.

[ Voor 15% gewijzigd door Retrospect op 19-01-2025 23:18 ]

• JukeboxBill
@Piggen Je schrijft dat je al diverse dingen hebt geprobeerd, maar niet wat.
Misschien dus een open deur, maar heb je al koudkrimp of koudespray geprobeerd?

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:42

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Dank voor de feedback over de verkoper van MP.
Was benieuwd of er ervaringen mee waren met desbetreffende verkoper.
Als ik al zou kopen, is het wel ophalen.
Zal hem vragen evt of het ook met btwfactuur is/kan. Mocht ik het doen.
(y)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Piggen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:50:
Ik heb me vastgebeten in een klusje en heb daarvoor een 'dremel' nodig. Op mijn motorfiets zit een busje muurvast (wat voorkomt dat ik verder kom met m'n onderhoud) en na al diverse dingen geprobeerd te hebben, denk ik dat uitslijpen (en een nieuw busje kopen) de enige optie is. Aangezien het gehard staal is, zal het een flink klusje worden, begreep ik van het voorbeeld dat ik zag op een forum. Ik heb wel een Ferm-dingetje op accu van de Action, maar ik denk niet dat die geschikt is.

Ik zit nu te kijken naar roterende multitools en heb wat advies nodig. Ik denk dat een bedrade wel handig is ivm lekker doorwerken. In eerste instantie kijk ik dan naar iets als de Dremel 3000, maar ik weet niet of die krachtig genoeg is (130W, al weet ik oprecht niet wat nodig is) en lees wat mindere verhalen over de betrouwbaarheid. Wat goedkoper zijn bijvoorbeeld 160W machines van VonRoc en Parkside. Ik lees ook goede dingen over Proxxon - ben tevreden met m'n momentsleutel daarvan - maar die is weer wat duurder, net zoals de Dremel 4000. Het is zo dat ik verwacht hierna niet veel meer te moeten slijpen, dus ik wil niet te veel uitgeven - al kan ik natuurlijk het apparaat altijd wel doorverkopen. Aan de andere kant wil ik ook geen te groot risico lopen dat het ding me in de steek laat. Ik ken helaas zo 1-2-3 niet iemand om wat te lenen.

Iemand advies over deze of andere apparaten? Het idee is wel om opzetstukjes van Dremel te gebruiken (aluminiumoxide slijpsteen,conform mijn voorbeeld), maar die zijn redelijk universeel, niet?
Je kan ook eens zoeken op rechte slijpers. Over het algemeen zijn die wat zwaarder en duurder, maar ik zie ook wat goedkopere opties. Geen idee over de betrouwbaarheid, maar gezien de verhalen en de prijs zou ik in ieder geval de Dremel apparaten vermijden.

Geen idee over de accessoires, maar ik lees bij de Proxxon Micromot dat er verschillende maten aan spantangen bij zitten, kan zijn dat de asjes van de verschillende accessoires dus andere diameters hebben.

• Blomminator
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Ik dacht dat je op zoek was naar een tang voor popnagels, maar als je er geen toepassing voor hebt, hoef je het natuurlijk niet te kopen. Ik koop ook nooit gereedschap voor de heb.
Stanley lijkt er i.i.g. op dit gebied een eigen maatvoering op na te houden of hun productie is niet nauwkeurig genoeg.

Ik doe nog wel eens wat met popnagels, vooral aluminiumprofiel en -plaatwerk. Maar de reden dat ik het ooit heb aangeschaft ben ik vergeten. Waarschijnlijk om elektronica kastjes in elkaar te zetten.
Hmm, ja, nee je hebt gelijk! Ik ben gewoon de weg kwijt. Ik stond namelijk vorige week met wat 1mm staalplaatjes in de schuur en ben toen dus op zoek gegaan naar die tang - die uiteindelijk dus bij ma lag én geen popnagels trekt. Maar ik heb daarna de hele schuur 'opgeruimd' en kan nu niks meer vinden én weet het effe niet meer wat ik nu wilde...

Vind deze er wel tof uitzien; Gesipa NTX maar ook nog wel veel geld.

Marktplaats ook in de peiling houden; lijkt me typisch iets wat weleens voorbij komt omdat men dit weinig gebruikt.
En moet dus m'n project terugvinden...

• ollie1965

ollie1965

Zoals eerder gevraagd, kun je beter omschrijven wat dan niet los komt en wat je al geprobeerd hebt?
Ik ben bekend met motoronderhoud, een CBX 6 cilinder uit en in klaar (complete blok en carb) lukt gewoon zonder dat ik onderdelen overhoud en het ook nog loopt/rijd na de hand :+

Dit , hierom en hierom

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heb je geen maat/buurman/collega met een slijptol en een doorslijpschijf?

of kom je er niet bij dan?

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Dank voor de reacties :)
Raymond schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:06:
@Piggen Mijn advies: Eerst eens een goed schijfje op je ferm zetten en kijken hoe ver je komt. Nieuwe machine kopen kan altijd nog.
Ik ga dat eerst maar doen, goeie. Ik heb n.a.v. je reactie snel nog wat slijpsteentjes besteld en ga na werk even kijken hoe ver ik kom. Op zich heb ik met die Ferm ook al eens de schaal van een wiellager door kunnen slijpen. Irritant is alleen dat het door de (ingebouwde) accu in etappes moest. Toevallig ook al advies voor als het toch niet werkt? :)
Retrospect schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:09:
Ik heb een kleine van VonRoc je met usb kan opladen, zal wel iets van 3,6V zijn verwacht ik. Die kan ik iig grondig afraden. Kost vrij weinig maar dan heb je ook weinig. Voornaamste pijnpunt is dat je de opzetstukken niet goed genoeg vast kan zetten waardoor het met regelmaat los komt.

Denk dat een Ferm op 230v niet beter of slechter zal zijn dan tegenhangers van die andere twee merken.
Deze is 8V, dus wel wat beter. Zoals hierboven gezegd ga ik het eerst met dat ding proberen.
JukeboxBill schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:08:
@Piggen Je schrijft dat je al diverse dingen hebt geprobeerd, maar niet wat.
Misschien dus een open deur, maar heb je al koudkrimp of koudespray geprobeerd?
ollie1965 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Zoals eerder gevraagd, kun je beter omschrijven wat dan niet los komt en wat je al geprobeerd hebt?
Ik ben bekend met motoronderhoud, een CBX 6 cilinder uit en in klaar (complete blok en carb) lukt gewoon zonder dat ik onderdelen overhoud en het ook nog loopt/rijd na de hand :+
Goeie vragen, dus ik zal het even uitleggen. Het busje is onderdeel van de bevestiging van de vering en is door blootstelling aan water, pekel en verwaarlozing inmiddels lekker vastgeroest. Daarbij komt dat het verzonken ligt, maar van één kant te verwijderen is, en dat de bevestiging onderdeel is van het aluminium frame. Hierdoor moet ik zeker geen grof geweld gebruiken, anders breken er dingen af. De gebruikelijke methode is om een spreidplug of keilbout in de opening te steken, een bout erin te draaien en dan hopen dat die het busje losdraait. Dat mag bij mij helaas niet baten, ook niet met verhitting, koudespray, kruipolie en roestverwijderaar. Er is geen beweging in te krijgen en op een gegeven moment begeeft de spreidplug het.

Het is volgens de fora een berucht busje bij deze motor (Yamaha TDM 900), en mensen die het veel eerder aan hebben gepakt dan ik hadden er al een zware dobber aan. De post die ik als voorbeeld nam (link), gaf ook aan dit geprobeerd te hebben en uiteindelijk maar is gaan slijpen. Vandaar dat ik inmiddels concludeer dat dit ook mijn lot is :)
henkie196 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:10:
[...]

Je kan ook eens zoeken op rechte slijpers. Over het algemeen zijn die wat zwaarder en duurder, maar ik zie ook wat goedkopere opties. Geen idee over de betrouwbaarheid, maar gezien de verhalen en de prijs zou ik in ieder geval de Dremel apparaten vermijden.

Geen idee over de accessoires, maar ik lees bij de Proxxon Micromot dat er verschillende maten aan spantangen bij zitten, kan zijn dat de asjes van de verschillende accessoires dus andere diameters hebben.
Ik zie dat de spullen onder de €100 ook Dremel-achtig spul is, dus ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Daarboven zitten wel de echte rechte slijpers, die inderdaad een stuk zwaarder ogen, maar mijn voorbeeld deed het ook met een Dremel, dus ik denk dat het met een roterende multitool ook wel lukt :)
Fraggert schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Heb je geen maat/buurman/collega met een slijptol en een doorslijpschijf?

of kom je er niet bij dan?
Helaas is het busje verzonken, dus er valt daar niets te slijpen. Hierboven de situatieschets - excuses als ik wat vaag was, had niet verwacht dat men zó wilde meedenken :D.

Om het visueel te maken (niet mijn foto, bij mij zijn de demper en bouten al eruit): het om het busje achter de bout (die is al verwijderd) in het champagnekleurige frame. Die houdt de 'suspension' linkage' op z'n plek houdt - die ik moet verwijderen om de lagers te vervangen, en dus alleen vanaf die kant eruit te halen is. Ik heb wel een slijptol en misschien zou ik technisch gezien de linkage doormidden kunnen slijpen om vanaf de andere kant wat te proberen, maar ik wil niet zo dicht bij het frame gaan slijpen en dan zit het rest van het busje nog steeds vast in het frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RnTesPSICU00hHMV_WFj9TL7-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4324kQb7hrmOmwKjVjtKfDf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de bout al verwijderd, maar het gaat om het busje erachter. Ik heb ter indicatie weer een foto opgesnord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1nI0SEGeq3XFBHhSMZw5SlgtUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hn7Ee7iyMSoMyg3FG1VMo7PS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Piggen op 20-01-2025 13:01 ]

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:33

Misschien kan een foto van je probleem plaatsen, hier is genoeg kennis en creativiteit om de meest realistische oplossingen en vergezochte ideeën te kunnen bedenken😉

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Jeweetje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Misschien kan een foto van je probleem plaatsen, hier is genoeg kennis en creativiteit om de meest realistische oplossingen en vergezochte ideeën te kunnen bedenken😉
Net een minuutje voor jouw post gedaan, haha. Sorry als ik in eerste instantie vaag was. Ik kwam eigenlijk voor simpel gereedschapsadvies en had dit niveau van meedenken niet verwacht O+. Ik denk dat van binnenuit uitslijpen de enige oplossing is, maar laat me graag verrassen :)

• copykat
  • Laatst online: 23:45

copykat

Good copy isn't bad

Piggen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Net een minuutje voor jouw post gedaan, haha. Sorry als ik in eerste instantie vaag was. Ik kwam eigenlijk voor simpel gereedschapsadvies en had dit niveau van meedenken niet verwacht O+. Ik denk dat van binnenuit uitslijpen de enige oplossing is, maar laat me graag verrassen :)
heb je al iets simpel als een slagschroevendraaier geprobeerd?
Die vibratie van het los draaien van die bout , ik neem aan dat je die bout op de kop bedoeld, met trilling kan het los trillen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ollie1965

ollie1965

Haha, was al naar exploded views aan het zoeken/ kijken https://www.bike-parts-ya.../29_2935-2935/B22/0/25999
Om te vragen waar het zit.
Heel veel geduld, veel kruipolie en IMAL (Ik Maak Alles Los) en vervolgens een poelie binnentrekker Maar misschoen heb je dat nu al wel gedaan (ik lees je omschrijving maar kan hem onvoldoende vertalen.
Een andere bus erop plaatsen en met een kunststof hamer tikken werkt ook.

En als je klaar bent, vetnippel erop bouwen of wel tijdig onderhoud :+

EDIT: dat lijkt echt wel een keilbout in de laatste foto. Dat zou niet mijn "preferente gereedschap" zijn in dit geval O-)
Geduld en IMAL is je eerste/beste maatje in dit geval, daarna een poelie en dan met lassen/bussen aan de gang.

[ Voor 14% gewijzigd door ollie1965 op 20-01-2025 12:59 ]

Dit , hierom en hierom

• Blomminator
  • Niet online
Draadeind erop/in vastlassen en dan eruit hengsten?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:40

sphere

Debian abuser

ollie1965 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:19:
Haha, was al naar exploded views aan het zoeken/ kijken https://www.bike-parts-ya.../29_2935-2935/B22/0/25999
Heel veel geduld, veel kruipolie en IMAL (Ik Maak Alles Los) en vervolgens een poelie binnentrekker Maar misschoen heb je dat nu al wel gedaan (ik lees je omschrijving maar kan hem onvoldoende vertalen.
Een andere bus erop plaatsen en met een kunststof hamer tukken werkt ook.

Of misschien een passende dop voor het gat maar min of meer even groot als de bus en dan een houtlijmklem? IMAL is sowieso goed.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• JukeboxBill
Blomminator schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:26:
Vind deze er wel tof uitzien; Gesipa NTX maar ook nog wel veel geld.
Je kan ook alleen de tang kopen en de nagels die je nodig denkt te hebben.
Losse tang kost €56 bij Conrad. Er zijn 2 typen NTS en NTX. Qua prestaties zie ik geen grote verschillen.

• JukeboxBill
@Piggen
Onderdeel uitbouwen en bus uitboren, bij voorkeur in de kolomboormachine, is zeker ook geen optie?
Met een aangepaste betonboor, met name slijphoek, kan je gehard staal boren. Vraag me niet hoe precies, maar ik heb het wel eens zien gebeuren.
En dan niet direct de hele diameter, maar in stapjes van een mm.

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

JukeboxBill schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:21:
@Piggen
Onderdeel uitbouwen en bus uitboren, bij voorkeur in de kolomboormachine, is zeker ook geen optie?
Met een aangepaste betonboor, met name slijphoek, kan je gehard staal boren. Vraag me niet hoe precies, maar ik heb het wel eens zien gebeuren.
En dan niet direct de hele diameter, maar in stapjes van een mm.
Helaas is het busje juist wat uitbouwen tegenhoudt, dus ik moet het echt op de motor zelf verwijderen.
copykat schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:13:
[...]

heb je al iets simpel als een slagschroevendraaier geprobeerd?
Die vibratie van het los draaien van die bout , ik neem aan dat je die bout op de kop bedoeld, met trilling kan het los trillen.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar de bout is los. Het gaat om het busje erachter. Heb m'n post iets verduidelijkt :)
sphere schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Of misschien een passende dop voor het gat maar min of meer even groot als de bus en dan een houtlijmklem? IMAL is sowieso goed.
ollie1965 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:19:
Een andere bus erop plaatsen en met een kunststof hamer tikken werkt ook.

EDIT: dat lijkt echt wel een keilbout in de laatste foto. Dat zou niet mijn "preferente gereedschap" zijn in dit geval O-)
Geduld en IMAL is je eerste/beste maatje in dit geval, daarna een poelie en dan met lassen/bussen aan de gang.
Goed gevonden :) Ik heb al kruipolie, roestverwijderaar, hitte en koelspray gebruikt, maar heb tot nu toe niets bereikt. Ik wil niet te veel geweld gebruiken, want als ik de bevestiging sloop is het klaar met de motor. Op de afbeelding is 27 het bewuste busje. Aan de andere kant is er door 19 en 20 wel ruimte om iets te steken. Ik heb al geprobeerd om, met een spreidplug en bout in het busje, om van de andere kant er tegenaan te tikken, maar dat deed niets en wil je ook niet te hard doen.
Een poelietrekker heb ik niet, en ik twijfel eerlijk gezegd ook daaraan - als ik nu nog geld ga uitgeven is het aan een nieuwe slijper, omdat ik dan gewoon weet dat het los gaat komen. Het busje zit strak tegen 19 aan, dus ik denk ook niet dat tikken gaat helpen.

Achtergrondinformatie: hier het topic op een gebruikersforum waar ik me op baseer. Ik veronderstel dat deze mensen veel handiger zijn dan ik, en ook al alles hebben geprobeerd voordat ze gingen slijpen. Dit ding is berucht en kan heel vast zitten - zeker als je het zo op z'n beloop laat als ik :X

Het busje mag ook kapot. Uitgaande van de goede afloop is er al een nieuwe schokdemper onderweg - ik wil de schokdemper vervangen, maar de lagers zijn ook gaar en daarom moet die linkage er ook uit - en die is inclusief linkage en dat busje. Reken maar dat ik daarna goed ga smeren :P

Die keilbout is niet van mij, maar is wel de methode die doorgaans wordt gebruikt.
Blomminator schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:39:
Draadeind erop/in vastlassen en dan eruit hengsten?
Lassen kan ik helaas niet :)

• ollie1965

ollie1965

Piggen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:11:

Goed gevonden :) Ik heb al kruipolie, roestverwijderaar, hitte en koelspray gebruikt, maar heb tot nu toe niets bereikt. Ik wil niet te veel geweld gebruiken, want als ik de bevestiging sloop is het klaar met de motor. Op de afbeelding is 27 het bewuste busje. Aan de andere kant is er door 19 en 20 wel ruimte om iets te steken. Ik heb al geprobeerd om, met een spreidplug en bout in het busje, om van de andere kant er tegenaan te tikken, maar dat deed niets en wil je ook niet te hard doen.
Tijd hebben en nemen is hier dus ook je vriendje. Laat de IMAL zijn werk doen en om de paar uur schoonmaken (doek, een microschroevendraaier, lucht) en weer opnieuw inspuiten. Nadat je dat minstens een keer of 6 hebt gedaan aan alle zijden dan pas beginnen met externe krachten.

Een dop die in het gat van het frame past en op de bus 27 past is het mooiste om kracht uit te oefenen. Met beleid rustig blijven tikken ook al denk je na 20x "nee dat wordt hem niet". Als er ook maar iets beweging in komt vuil weghalen en opnieuw IMAL. Vuil is soms mede het probleem van niet niet loskomen.
Een frame kan best wel wat hebben, nee deze alu variant natuurlijk een stuk minder als het ijzerwerk van vroeger :)

Maar je oplossing van met de slijptol kan zeker werken, maar een dop op de bus zou ik eerst proberen en vooral geduld en tijd zijn ook je hulpjes

Dit , hierom en hierom

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Helaas is het busje juist wat uitbouwen tegenhoudt, dus ik moet het echt op de motor zelf verwijderen.

[...]

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar de bout is los. Het gaat om het busje erachter. Heb m'n post iets verduidelijkt :)

[...]

[...]

Een poelietrekker heb ik niet, en ik twijfel eerlijk gezegd ook daaraan - als ik nu nog geld ga uitgeven is het aan een nieuwe slijper, omdat ik dan gewoon weet dat het los gaat komen. Het busje zit strak tegen 19 aan, dus ik denk ook niet dat tikken gaat helpen.

Achtergrondinformatie: hier het topic op een gebruikersforum waar ik me op baseer. Ik veronderstel dat deze mensen veel handiger zijn dan ik, en ook al alles hebben geprobeerd voordat ze gingen slijpen. Dit ding is berucht en kan heel vast zitten - zeker als je het zo op z'n beloop laat als ik :X

Het busje mag ook kapot. Uitgaande van de goede afloop is er al een nieuwe schokdemper onderweg - ik wil de schokdemper vervangen, maar de lagers zijn ook gaar en daarom moet die linkage er ook uit - en die is inclusief linkage en dat busje. Reken maar dat ik daarna goed ga smeren :P

Die keilbout is niet van mij, maar is wel de methode die doorgaans wordt gebruikt.

[...]

Ah duidelijk.
Ik denk dat een motorgarage hier een zelfgemaakte pully voor hebben om dat soort bussen ergens uit te drukken.
Een dikke ring die op je bus komt en in t frame past en aan de andere zijde een bus /dop die ruimte laat om de bus uit t frame te laten komen rustend op je aluminium frame. En een dikke bout om dan rustig het naar buiten draaien..

Wat je zou kunnen proberen is een ijzerzaagje die bus inzagen zodat hij in kan veren. Al denk ik dat het zulk hard metaal is dat je ijzerzaagblad niet veel doet.

Die tijd geven, met alles komt los spray is denk ik je beste optie voorlopig.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heet stoken werkt ook goed, alleen met aluminium is dat wel een dingetje. Al zou dat met de temperatuur van een verfbrander niet echt een issue zijn denk ik. Maar gloeiend heet stoken zoals bij metaal gaat hem niet worden. In combinatie met kruipolie of voorspannen met een bout en ringen en een aantal keer herhalen qua opstoken kan helpen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Als ik het goed begrijp lijkt het op een probleem dat ook op oude datsuns voorkomt, daar is een spindel pin remval tool voor. Is zoiets er ook niet(of zelf te maken) voor dit?

als je 3 minuten van je leven wil missen: YouTube: Rear Suspension Spindle Pin Removal Tool Datsun 240Z 260Z 280Z

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Blomminator
  • Niet online
DjoeC schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:37:
@Blomminator ik zou toch bij de buurman langs gaan, goed voor de contacten en je kunt misschien de goeie techniek leren...
Dit dus gedaan. Vorige week even langs. Bak koffie op tafel, 3x de schuur door en was beregezellig. Hij ging wel een stok zoeken. Afgelopen week stond hij voor de deur met een tak van 2.5m lang en zo dik als mn bovenarm. "Ja, begin hier maar mee.. komt wel goed denk ik.."

Gisterenavond 2 uurtje staan hannessen.. Hele steel gaat nu er doorheen, en loopt aardig klem op het eind. Nu nog een wig maken en vastmaken. Maar ik wil het staal eerst mooier hebben. Liefst dus gestraald. Dat het echt een spiegel is. Nu is het een pokdalige mix van roest en glans. Niet geschikt voor de woonkamer.

Zoals vrouwlief zegt; 'Hey, zo eentje heeft Dopey er toch?' Ja lief.. je hebt gelijk. Zucht..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD0PK4TqVwFkW1INHdUQUEOHngE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2Ld59NXKT1kN468QuhX9ODB.jpg?f=fotoalbum_large

• trabant
Blomminator schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:03:
Zoals vrouwlief zegt; 'Hey, zo eentje heeft Dopey er toch?' Ja lief.. je hebt gelijk. Zucht..
Als je hem in de woonkamer wilt hangen, is er vast overleg met de vrouw nodig. NLP-trucje: Zet je argumenten daarom kracht bij door ook een phrygische muts te dragen.

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-12 08:32
[...]

Dit dus gedaan. Vorige week even langs. Bak koffie op tafel, 3x de schuur door en was beregezellig. Hij ging wel een stok zoeken. Afgelopen week stond hij voor de deur met een tak van 2.5m lang en zo dik als mn bovenarm. "Ja, begin hier maar mee.. komt wel goed denk ik.."

Gisterenavond 2 uurtje staan hannessen.. Hele steel gaat nu er doorheen, en loopt aardig klem op het eind. Nu nog een wig maken en vastmaken. Maar ik wil het staal eerst mooier hebben. Liefst dus gestraald. Dat het echt een spiegel is. Nu is het een pokdalige mix van roest en glans. Niet geschikt voor de woonkamer.

[Afbeelding]
Mocht je geen straalkast kunnen vinden, dan kun je ook eerst het roest verwijderen met een staalborstel (komborstel) op een slijptol. Daarna kun je het beetje bij beetje opschuren en polijsten. Duurt iets langer maar als de roest niet mega heftig is, krijg je het ook wel netjes

• JukeboxBill
Ik zou hem zo laten. Dat roestige staal past goed bij die rustieke steel.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:26
[...]

[Afbeelding]
Ik zou de steel zo aan het handeinde weer iets breder laten uitlopen. Dus: Breed waar de hakkepik (zo heet dat hier) vast moet lopen, wat dunner naar het handeinde en daar weer iets dikker. Daarmee voorkom je dat het hele ding bij een flinke klap uit je handen glijdt. Been there, done that...

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:12
@Piggen

Van de andere kant een lange bout er doorheen steken waarvan je de kop kleiner geslepen hebt zodat hij net kleiner is dan die bus.
Dan een grote dop erover zettenwaar de bus makkelijk in past.
Paar sluitringen en dan een moer.

Op deze manier kan je de moer aandraaien, en de bus eruit trekken.

Kan er aan de andere kant geen bout in, dan zou je dit ook kunnen doen door er eerst schroefdraad in te tappen.

Met een gasbrander het geheel lekker warm stoken helpt vaak ook goed.
Aluminium zet meer uit dan staal, dus dan zou het al iets losser moeten komen.
Zeker als je dan met vriesspray de bus weer afkoelt.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:12
[...]

[Afbeelding]
Je ziet geslepen of door slijtage glad staal.
En staal wat nog ruw is van het gieten/smeden.

Ik zou hem met een zijde/matglans zwarte verf spuiten.
Dan de gladde delen ontdoen van verf, en hem dan in een blanke lak zetten.

Dan heb je meer een echte pikhouweel uitstraling, hoogglans gepolijst waren ze nooit.
(dan kan je hem ook net zo goed laten verchromen)

• JBS
  • Niet online

JBS

Met name in herfst- en winterseizoen ontstaat er nogal een groene aanslag op een deel van de bestrating in de tuin (klinkers), ook op delen die (wat) zon krijgen. In het voorjaar heb ik deze handmatig met een borstel en groene zeep (https://www.petsplace.nl/...kmiddel-8710585208006-bbs) schoon geschrobd, met een prima resultaat. Best een klus, waar het resultaat inmiddels (al lang) weer van is verdwenen, helaas. Ik wil 't daarom graag machinaal aanpakken.

Nu is m'n oog inmiddels gevallen op twee apparaten:Iemand hier ervaring met eenzelfde klus en tevreden over 'n apparaat specifiek daarvoor?

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 23-01-2025 21:01 ]

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:03
JBS schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:06:
Met name in herfst- en winterseizoen ontstaat er nogal een groene aanslag op een deel van de bestrating in de tuin (klinkers), ook op delen die (wat) zon krijgen. In het voorjaar heb ik deze handmatig met een borstel en groene zeep (https://www.petsplace.nl/...kmiddel-8710585208006-bbs) schoon geschrobd, met een prima resultaat. Best een klus, waar het resultaat inmiddels (al lang) weer van is verdwenen, helaas. Ik wil 't daarom graag machinaal aanpakken.

Nu is m'n oog inmiddels gevallen op twee apparaten:Iemand hier ervaring met eenzelfde klus en tevreden over 'n apparaat specifiek daarvoor?
Je link naar de Gloria Multibrush komt bij groene zeep uit.
Als ik naar de Gloria Multibrush op de site kijkt lijkt mij dit een onkruid borstel en niet voor schoonmaken en verwijderen van groene aanslag.

• JukeboxBill
@JBS
In het grote tuinen topic komen beide nog wel eens ter sprake.
Gebruik daar de zoekfunctie even, deze is van de Karcher:
https://gathering.tweaker...keywords%5D=karcher%20PCL

En op Youtube staan ook nogal wat filmpjes over die apparaten.

• Blomminator
  • Niet online
Ik heb een Ferm FGG-1100 aggregaatje op de kop getikt. Maar daarvan is het aantrektouw lam. De veer die in de rol zit is weg. Kortom. 1x starten kan.. maar dat is niet ideaal.

Heeft iemand een idee of zo'n veer ergens te vinden is, of passend te maken?

De dikte is 5 mm.. en het huis waar die in moet passen 88 mm.... Ik kan natuurlijk niets zeggen over de sterkte/weerstand. Of het aantal wikkelingen..

Of iets generieks

[ Voor 13% gewijzigd door Blomminator op 24-01-2025 20:33 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Even lekker rustig wakker worden en zien hoe iemand iets maakt die weet wat hij doet. Tuurlijk is het ge edit en de "even kijken hoe ik dit fix" gedeeltes er uit maar toch. En nee ik heb niet de illusie dat als ik Festool koop dit ook opeens kan. :+
Toch weer een trukje ontdekt. De passer.
Te simpel om op te komen zeg maar.
YouTube: We Renovated a Kitchen in a 100-Year-Old House.

Paar dingen die me opvallen.
Pbm's beetje wisselend wel niet. Lijkt wel menselijk. 😋 hopelijk wel inner ear plugs tegen zaag geluid.
Deurtje wasmachine why naar je toe draaiend? 8)7
Foutje afzuigkap, plaat op kleur vergeten. (Gelukkig pro's maken ook foutjes)
Gaat om de oplossing en resultaat.

Toch mooi om te zien, de routines en hoe ze dingen meten. :)

[ Voor 29% gewijzigd door copykat op 25-01-2025 10:21 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 10:21
copykat schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:05:
Even lekker rustig wakker worden en zien hoe iemand iets maakt die weet wat hij doet. Tuurlijk is het ge edit en de "even kijken hoe ik dit fix" gedeeltes er uit maar toch. En nee ik heb niet de illusie dat als ik Festool koop dit ook opeens kan. :+
Toch weer een trukje ontdekt. De passer.
Te simpel om op te komen zeg maar.
YouTube: We Renovated a Kitchen in a 100-Year-Old House.
Je zou bijna denken dat door iets dagelijks te doen, je bepaalde handigheidjes krijgt.

PSN: Flix20-NL

• trabant
In zo'n oud pand zet je toch geen spaanplaat?

Pagina: 1 ... 237 ... 271 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).