Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:06:
[...]

Ik heb de Parkside Performance PPWD 30 A1 besteld! In de reviews op YT waren ze negatief over de zuigmond (daarmee bedoel ik de zijde die in het gereedschap gaat), omdat deze hard was in tegenstelling tot de rubberachtige Festool.

Heeft iemand een tip voor een zuigmond adapter voor een bouwstof zuiger?
Ik zie online enigzins flexibele PVC mondstukken die je op maat moet snijden. Is dat wat?
Iemand een tip
Mijn ervaring is dat geen enkele stofzuiger dezelfde maat aansluiting op de buis heeft en geen enkel stuk gereedschap dezelfde maat van aansluiting voor de stofafzuiging. Zelfs bij hetzelfde merk niet.
Daarom heb ik een aantal verloopjes geprint met de 3D printer (thingiverse), maar omdat dat hard plastic is, blijft dat niet altijd even lekker zitten op machines die je in de hand vasthoudt. Dan zijn die trapsgewijze verloopjes van rubber* een oplossing, maar ook dáár zit verschil tussen. Ik had er namelijk een paar nieuwe besteld, maar die passen net niet, ene trapje te klein, andere trapje te groot.

(* of een andere zachte kunststof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:18
BounceMeister schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:46:
[...]
Daarom heb ik een aantal verloopjes geprint met de 3D printer (thingiverse), maar omdat dat hard plastic is, blijft dat niet altijd even lekker zitten op machines die je in de hand vasthoudt.
En wat als je ze print in TPU?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
BounceMeister schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:46:
Mijn ervaring is dat geen enkele stofzuiger dezelfde maat aansluiting op de buis heeft en geen enkel stuk gereedschap dezelfde maat van aansluiting voor de stofafzuiging. Zelfs bij hetzelfde merk niet.
Daarom heb ik een aantal verloopjes geprint met de 3D printer (thingiverse), maar omdat dat hard plastic is, blijft dat niet altijd even lekker zitten op machines die je in de hand vasthoudt. Dan zijn die trapsgewijze verloopjes van rubber* een oplossing, maar ook dáár zit verschil tussen. Ik had er namelijk een paar nieuwe besteld, maar die passen net niet, ene trapje te klein, andere trapje te groot.

(* of een andere zachte kunststof)
De verschillende aansluitingen zijn vaak wat lastig in te schatten voor hoe goed het gaat passen. Voor een stofzuigerslang is 35mm doorsnede vrij standaard, en ik denk zo'n spiraalvorm voor de stevigheid en voor het vastschroeven van de opzetmonden ook, maar of die spiraal ook dezelfde spoed heeft voor verschillende merken is inderdaad de vraag.

Qua gereedschap geldt een beetje hetzelfde, alhoewel je van bepaalde merken er wel redelijk op kan vertrouwen dat het meeste op zo'n 'standaard' mof past. Maar ook bij bv. Festool hebben ze apparaten die niet (direct) op zo'n mof passen. Ik heb de indruk dat Bosch wel redelijk de standaard mof aanhoudt, maar ook niet op alle apparaten, en bij Makita lijkt er weinig consistentie te zijn in de aansluitingen, heb ik het idee, maar er zijn daar vast genoeg ervaringsdeskundigen die daar meer over kunnen zeggen.

Ik heb zelf in ieder geval 10+ apparaten die allemaal diezelfde standaard mof passen, maar ik probeer daar ook op te letten bij de aanschaf.

Stofzuigeraansluiting 'Festool' mof / adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 22:44
flaskk schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Via bol.com de 1700w gehaald, klussen is pas over een maand maar nu was ie 140,- voelt als een degelijke machine. :*)
Hoe bevalt/beviel deze @flaskk ?
Zelf ook te dubben om er een aan te schaffen voor de verbouwing of deze te huren. Zelf hebben voor ~170 inmiddels en verkopen voor ca 50 na een half jaar heeft mijn voorkeur boven 3x huren..

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MWDKing schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:06:
[...]

Ik heb de Parkside Performance PPWD 30 A1 besteld! In de reviews op YT waren ze negatief over de zuigmond (daarmee bedoel ik de zijde die in het gereedschap gaat), omdat deze hard was in tegenstelling tot de rubberachtige Festool.

Heeft iemand een tip voor een zuigmond adapter voor een bouwstof zuiger?
Ik zie online enigzins flexibele PVC mondstukken die je op maat moet snijden. Is dat wat?
Iemand een tip
als je even op "verloop" zoekt in dit topic dan vind je bijv:

https://www.amazon.nl/-/e...verloop%2Caps%2C76&sr=8-2

en die van @henkie196 worden hier ook veel gekocht.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Iemand een idee hoe je aan een mbox2 sticker komt? Ik heb een mooie makita exentrische shuurmachine gekocht met een mbox2 met inlay maar geen sticker aan de buitenkant.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:08:
@Blomminator Eigelijk moet je gewoon alles van deze gast gaan kijken :P

https://www.youtube.com/@EoinReardon

een pikhouweel zit zover ik weet van oorstprong niet vast met een spie maar word via de andere kant op de tapstoelopende steel geschoven.
Ja, even 399 filmpjes kijken - in de baas zijn tijd ;) Nou, het ziet er leuk uit maar ga niet alles kijken..

Maar als jij en @trabant het ook zo denken, zal de steel inderdaad volledig erdoor heen gaan.
Ik ga eens broeden. En ja, Ik zou het heel leuk vinden om bij de voordeur te hangen. Als ik het enigszins mooi opgeschuurd krijg, kaal, glimmend staal glad gepolijst.. en dan een dikke, blanke steel eraan - dat vind ik wel tof. MAARJA! JE HEBT VAN DIE TYPES... '.. Nouneezeg! Dat is niet gezellig hoor...' , maar ja, we wonen nu eenmaal samen. Daarom is 't schuurtje mijn domein en kan het daar wel. En zij heeft de inloopkast. Ieder z'n genot.

Zou het glad/gepolijst te krijgen zijn? Het is behoorlijk pokdalig momenteel. Opschuren en een filler?

Ja, @twain4me - Ga ik toch doen! Aardige vent en altijd behulpzaam. wel nog zeer druk altijd. Laatst nam hij wat werk uit handen. Wel gemakkelijk, maar niet leerzaam. En stokdoof - dat converseert lastig. Als het vanavond nou eens goed regent hoef ik én niet naar de hardlooptraining én kan ik mooi naar hem toe voor een bakkie.
Fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-05 14:34
Dinictus208 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:19:
Iemand een idee hoe je aan een mbox2 sticker komt? Ik heb een mooie makita exentrische shuurmachine gekocht met een mbox2 met inlay maar geen sticker aan de buitenkant.
Volgens mij is er iemand binnen dit topic met een bedrijfje daarin. Daar kun je stickers laten maken.
Anders wellicht deze proberen: https://www.sticker4tools.com/ (ik weet niet of dit toevallig dezelfde persoon is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Dank je!

Ja die stickers4tools had ik gevonden (vond het nog vrij duur) maar ik snap niet zo goed dat er geen officiële route voor is.
Je kan overal lege Mboxex kopen maar nergens -officiële- labels.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dinictus208 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:19:
De box heeft toch een uitsparing, net als de nieuwere tanos, om een creditcard/visitekaartje er in te schuiven.
Dan gewoon zelf printen en plastificeren?

Laat maar, net zelf gecheckt en alleen de nieuwere hebben dat (systainer t-loc en systainer³).

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 06-01-2025 11:46 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Nee het gaat om een traditionele mbox2 en dan gedeelde met de ronde bovenkant.
Ik dacht ik zoek we een templatje op internet en dan maak ik zelf iets maar er is niks te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 22:39
Blomminator schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:20:

Zou het glad/gepolijst te krijgen zijn? Het is behoorlijk pokdalig momenteel. Opschuren en een filler?
Leg het houweelijzer eens in een straalkast.
Uit een badje Rustyco zal het ijzer ook grijs tevoorschijn komen.
Als je het toch wilt lakken, kun je het na een stevige knuffel met de staalborstel ook met Fertan of Noverox inkwasten.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:20
soepah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Hoe bevalt/beviel deze @flaskk ?
Zelf ook te dubben om er een aan te schaffen voor de verbouwing of deze te huren. Zelf hebben voor ~170 inmiddels en verkopen voor ca 50 na een half jaar heeft mijn voorkeur boven 3x huren..
Ik vond hem redelijk, behoorlijk wat sleuven door baksteen gemaakt, daar heeft ie wel wat moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

paQ

Fraggert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:17:
[...]

Heb je gekeken of er een losse etui is zodat je zelfs je gewenst setje kunt samenstellen?

https://www.weragereedsch...ui&fc=module&module=clerk

dat is allicht niet de meest goedkope oplossing maar je koopt spul als Wera natuurlijk wel in de regel maar 1 keer :)
Hij hing toevallig bij Hornbach. We hebben de verpakking samen geopend, en gelukkig is de set niet van binnen zoals op de product afbeelding! Maar zonder de buitenste elastieken die de kleurcode bedekken, en het in de etui stoppen bovendien lastig maakt. Prijsgarantie, afgerekend € 37,40.

Wat een verschil met die Bosch set 8)7
Het is precies zo mooi als je verwacht en deze etui is minder dan half zo groot als de Bosch.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 06-01-2025 16:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 22:33
urk_forever schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:00:
Ik heb eind vorig jaar een Bosch GKS 18V-57 G cirkelzaag gekocht en ik ben nog op zoek naar enigszins betaalbare geleiderail/liniaal hiervoor. Weet iemand of de HBM liniaal/geleiderail past op deze machine of op andere cirkelzagen van Festool of Makita.
De Bosch cirkelzaag is compatible met Festool of Makita geleiderails.
Kijk eens bij je plaatselijke bouwmarkt bij de koopjes hoek. Heb laatst toevallig een 2500mm makita rails met 70% gevonden nieuw in de verpakking bij mijn plaatselijke gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 03:10

Lulukai

God's gift to women

Ik heb een Makita DTD172 slagschroevendraaier (18V accu), maar ik zou die eigenlijk niet aanraden. Ik vind het niet intuïtief hoe je die moet instellen qua slagkracht en snelheid. Een eenvoudige model had wellicht een betere keuze geweest voor mij
https://www.makita.nl/art...slagschroevendraaier.html

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 19:39
fenrir schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:22:
[...]

dank voor de suggestie, reden dat ik juist eentje op een makita accu wilde hebben is dat ik meerdere accu's heb en deze zeker niet allemaal tegelijkertijd in gebruik heb. Met een 5A accu staat een lantaarn lekker stabiel kan ik je vertellen (en die accu's waren toch "gratis").

Mijn verwachte gebruik is tijdens verbouwingen waarbij een standaard bouwlamp niet altijd even handig is omdat er een snoer aan zit en deze nog wel eens in de weg ligt.
Heb de afgelopen dagen isolatiemateriaal tegen het dakbeschot geplaatst, waarbij ik een deel liggend op mijn rug moest doen. De lantaarn lag op zijn kant en gaf prima licht. Af en toe duwde ik hem een stukje verder met mijn voet omdat hij toch al op zijn kant lag. :)
Prima afwegingen in dat geval!

Ook voor de andere mensen die reageerden op mijn betoog: prima afwegingen! O+

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:03
DavidZH schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:53:
[...]
Ik ben niet bekend met deze stofzuiger, maar dit klinkt mij alsof de triac doorgslagen is.
2 minuttjes Google bracht mij hier.
Als je zelf kan solderen is het een kleine operatie. Anders €90 aftikken voor een nieuwe print. Al denk ik dat dat goedkoper kan.
Thanks, inmiddels de behuizing opengemaakt om de printplaat te bekijken. Visueel geen defect te zien. Heb de triac gevonden, type is niet helemaal duidelijk af te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y76VrZRvySk0S6kyTDE_3Adyt7E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kNQlBVVYwCVEKA1QykqgsOIH.png?f=user_large

Bovenste code (BTB12-600BW) lijkt overeen te komen met onderstaande:

https://allewitgoedonderd...g-triac12a-600v-to-220ab/

Ik zie verder de BTB16 (16A ipv 12A aldus chatgtp) variant meer beschikbaar, kan het kwaad om deze met hoger amperage te gebruiken? Lijkt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:41
henkie196 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:13:
[...]

Standaard is zo'n adapter / mof van rubber. Ik gebruik zelf deze. Dit past op vrij veel gereedschap, maar of dat ook voor jouw gereedschap werkt, zul je zelf moeten proberen.

Als die niet past, kun je altijd nog zo'n traps verloop mof proberen, die snij je inderdaad af op de juiste maat.
Bedankt voor je hulp! Misschien een domme vraag, maar jij die koppeling dan op een Festool stofzuiger? Of op een ander type en past de koppeling in Festool gereedschap?

En zou een dergelijke koppeling op de Parkside passen? De parkside die ik gekocht heeft een buitendiameter van 35mm volgens de specs. Ik zal morgen, als hij is bezorgd, de zuigmond nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 30-05 21:37

copykat

Good copy isn't bad

* copykat baalt nogsteeds van zn zoekgeraakte lange ratel schroevendraaier.

Maar dat opent deuren 😅
(/me zit verjaardag kadootjes te verzinnen.)

Ik denk dat ik dan een type als dit koop.
Dus variabele lengte vd schacht.
.https://www.hubo.be/nl/p/stanley-fatmax-fmht0-62690-ratelschroevendraaier-12-bits-ph-pz-t/877959/
Wera heeft losse schachten ook 30cm versie's.
Dus deze kan ook
https://www.conrad.nl/nl/...com+Shopping&refresh=true
Alleen eh best weer duurder. Zeker als je er nog 2 schachten bij moet kopen.
En dan heb je ook nog de turbo.... Coool 😍 1keer draaien 4keer verplaatsing....( alleen niet vergeten op kracht te zetten blijkbaar,)
Ook ratel?
https://www.weragereedsch...houder-4013288214591.html
Als multi purpose schroeven draaier.
Dus als korte, middellange, lange schacht er in en een kort of middel kort bitje.
Of om hex schachten er in te klikken.

Ik dacht, ik heb bitjes zat en ook van de hex versies.
Dus zo'n handvat only met hex koppeling lijkt me veel handiger dan de standaard ratel schroevendraaier met bit schacht.
Moet wel een beetje stevige grip hebben voor kracht zetten.

@Boudewijn nice je post over je aanschaf.
Werken die click in stroken goed? Of alleen met schroevendraaiers?

Edit: Nou die turbo is een twee handen schroevendraaier in turbo modes.
Ik gebruik mn snap on ratel vaak als twee handen.
1 die de schacht ronddraait voor snel in schroeven en 1 op de greep om vast te zetten.
Maar of deze dubbelhanded greep echt lekker werkt? Hmm, en je moet ook elke keer op de knop drukken om 1 handvrij te hebben met schroeven.
Nope geen toegevoegde waarde voor mij.

De wera 838 is de nieuwe 816.
En goedkoper.
31 euro voor de greep en 66euro voor een setje.
(greep en 13 stiften in een hoesje.)

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 07-01-2025 00:12 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cavalera125 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Thanks, inmiddels de behuizing opengemaakt om de printplaat te bekijken. Visueel geen defect te zien. Heb de triac gevonden, type is niet helemaal duidelijk af te lezen:

[Afbeelding]

Bovenste code (BTB12-600BW) lijkt overeen te komen met onderstaande:

https://allewitgoedonderd...g-triac12a-600v-to-220ab/

Ik zie verder de BTB16 (16A ipv 12A aldus chatgtp) variant meer beschikbaar, kan het kwaad om deze met hoger amperage te gebruiken? Lijkt mij niet.
Ik zou even de datasheet pakken, ipv chatGPT. Als je spanning en stroom voldoende gedimensioneerd zijn, en de pintout klopt kan er met een triac niet zoveel mis :)

Op de foto zou ik ook denken dat je een BTB12 hebt.

Hier zijn ze 'ietsjes' goedkoper:
https://www.digikey.nl/nl...4IgTCBcDaIEYBc4EYIF0C%2BQ

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 06-01-2025 20:41 ]

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
DjoeC schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:37:
@Blomminator ik zou toch bij de buurman langs gaan, goed voor de contacten en je kunt misschien de goeie techniek leren...
Het regende, dus alle tijd voor ouwehoeren bij de buurman. Vrouwlief wilde ineens ook mee. Kwam binnen, pakte t aan.. ik zeg "wil je mij helpen, er mist volgens mij een stuk.."
"Wil je er ècht mee werken of gewoon meer voor de vorm? Want dan moet het heel sterk zijn, voor grondwerk."

Nouja, hij gaat vandaag naar zn bosje en zou een dikke Elessentak zoeken. Vandaag of morgen komt hij er mee langs, dan op maat snijden/schuren..

Is er wellicht iemand in regio Lelystad of Leerdam met een straalbak waar de kop eens in mag? Scheelt een hoop schuurwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:13:
Bedankt voor je hulp! Misschien een domme vraag, maar jij die koppeling dan op een Festool stofzuiger? Of op een ander type en past de koppeling in Festool gereedschap?

En zou een dergelijke koppeling op de Parkside passen? De parkside die ik gekocht heeft een buitendiameter van 35mm volgens de specs. Ik zal morgen, als hij is bezorgd, de zuigmond nameten.
Ik heb die adapter op een Starmix zitten, maar ik weet niet hoe goed die past op andere stofzuigerslangen. De 35mm zal wel redelijk kloppen, verwacht ik, het gaat waarschijnlijk meer om de vorm van de ribbels, die als schroefdraad zouden moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:05
Blomminator schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:33:
[...]
Is er wellicht iemand in regio Lelystad of Leerdam met een straalbak waar de kop eens in mag? Scheelt een hoop schuurwerk...
Wil je de patina echt verwijderen? Als je niemand kunt vinden zou je bandenservice Nout (Leerdam e.o.) eens kunnen checken, die kunnen blijkbaar vrachtwagenvelgen stralen - lijkt me dat een pikhouweel dan ook wel past. Stralen voordat de steel erin gaat lijkt me slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Lulukai schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:09:
Ik heb een Makita DTD172 slagschroevendraaier (18V accu), maar ik zou die eigenlijk niet aanraden. Ik vind het niet intuïtief hoe je die moet instellen qua slagkracht en snelheid. Een eenvoudige model had wellicht een betere keuze geweest voor mij
Wat vind je er lastig aan dan?
Of is die te uitgebreid en was de 154 een betere keuze?

Persoonlijk vind ik de knop boven de trigger heel handig in de ongeprogrammeerde stand.
Bijv.: 2mm boorbit er in om voor te boren op stand 4
Dan een torx bit op stand 1 of 2 de schroeven er in draaien.
De blauwe stand handig met voorboor schroeven in aluminium enzo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
copykat schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:24:
* copykat baalt nogsteeds van zn zoekgeraakte lange ratel schroevendraaier.

Maar dat opent deuren 😅
(/me zit verjaardag kadootjes te verzinnen.)

Ik denk dat ik dan een type als dit koop.
Dus variabele lengte vd schacht.
.https://www.hubo.be/nl/p/stanley-fatmax-fmht0-62690-ratelschroevendraaier-12-bits-ph-pz-t/877959/
Wera heeft losse schachten ook 30cm versie's.
Dus deze kan ook
https://www.conrad.nl/nl/...com+Shopping&refresh=true
Alleen eh best weer duurder. Zeker als je er nog 2 schachten bij moet kopen.
En dan heb je ook nog de turbo.... Coool 😍 1keer draaien 4keer verplaatsing....( alleen niet vergeten op kracht te zetten blijkbaar,)
Ook ratel?
https://www.weragereedsch...houder-4013288214591.html
Als multi purpose schroeven draaier.
Dus als korte, middellange, lange schacht er in en een kort of middel kort bitje.
Of om hex schachten er in te klikken.

Ik dacht, ik heb bitjes zat en ook van de hex versies.
Dus zo'n handvat only met hex koppeling lijkt me veel handiger dan de standaard ratel schroevendraaier met bit schacht.
Moet wel een beetje stevige grip hebben voor kracht zetten.

@Boudewijn nice je post over je aanschaf.
Werken die click in stroken goed? Of alleen met schroevendraaiers?

Edit: Nou die turbo is een twee handen schroevendraaier in turbo modes.
Ik gebruik mn snap on ratel vaak als twee handen.
1 die de schacht ronddraait voor snel in schroeven en 1 op de greep om vast te zetten.
Maar of deze dubbelhanded greep echt lekker werkt? Hmm, en je moet ook elke keer op de knop drukken om 1 handvrij te hebben met schroeven.
Nope geen toegevoegde waarde voor mij.

De wera 838 is de nieuwe 816.
En goedkoper.
31 euro voor de greep en 66euro voor een setje.
(greep en 13 stiften in een hoesje.)
Ik ben al een tijdje heel blij met mijn gedorde ratelloze ratel schroevendraaier.

https://www.klium.nl/nl/g...entgear-1-4-3031918-50842

Inmiddels heb ik er denk ik 10 kado gedaan. en allemaal erg in de smaak gevallen. Er bestaat ook een versie met opslagruimte voor bits. Ik gebruik hem alleen voor normal schroefwerk. Echt kracht zetten doe ik met een slagtol oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
MWDKing schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:15:
Heeft hier iemand ervaring met de Parkside Performance bouwstofszuiger (type PPWD 30 A1)?

Het is een klasse H apparaat wat best bijzonder is voor die prijs.

Tot nu toe doe ik al jaren met een Gamma bouwstofzuiger, maar twee zaken zijn niet fijn; 1) de takkeherrie :p en 2) er komt altijd een stofpluim uit als je hem aan zet, zelfs extra als je net het filter hebt schoongemaakt. Dus je moet hem altijd buiten aanzetten na het schoonmaken.
Ik heb de stofzuiger binnen. Die ik heb gekregen is het type B2 ipv A1 (parkside performance ppwd 30 b2). Online (reviews, e.d.) vind ik dat typenummer helemaal niet terug. Is het gewoon een doorontwikkeling van de A1 denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:38
MWDKing schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Ik heb de stofzuiger binnen. Die ik heb gekregen is het type B2 ipv A1 (parkside performance ppwd 30 b2). Online (reviews, e.d.) vind ik dat typenummer helemaal niet terug. Is het gewoon een doorontwikkeling van de A1 denken jullie?
Vergelijk de specificaties, dan weet je het snel genoeg.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:09
Ik zag gisteren dat de A1 al uitverkocht was. De nieuwe is tourwens ook iets voordeliger en kwa specificaties was het lastig vergelijken omdat de teksten niet op elkaar aansloten. Maar het leek mij wel de zelfde technische specificaties (kon geluid niet vinden) maar de extra hulpstukken was wazig. Maar ik verwacht dat ze wel gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij kopen ze her en der partijen op of laten ze nu en dan wat maken, vandaar ook dat ze soms niet leverbaar zijn. Ik zou er geen vergif op innemen dat het dezelfde machines zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Ik ben al een tijdje heel blij met mijn gedorde ratelloze ratel schroevendraaier.

Inmiddels heb ik er denk ik 10 kado gedaan. en allemaal erg in de smaak gevallen. Er bestaat ook een versie met opslagruimte voor bits. Ik gebruik hem alleen voor normal schroefwerk. Echt kracht zetten doe ik met een slagtol oid.
Die heb ik in de vorm van mn snap on, de oude die wat versleten raakte en vooral met links om rechtsom switchen moeizaam ging, heb ik ook nog. Ik vermoed dat die open ring die er uit kwam zetten de reden is.. :P

Mijn aantrekkingskracht in bijv. Die wera 838 is dat je de schacht korter en langer kan in steken. Van alleen een bitje tot 30cm schacht en dan een bitje, lange bits korte bit's,.
De meer variabele mogelijkheden zeg maar. Het feit dat er geen bits mee genomen kunnen worden in de heft is niet zo erg. Uiteraard kan je in de vaste schacht, net als bij mn snap on, een verlenging er in doen maar dat zwabberd behoorlijk en zit alleen vast op de magneet.

Deze is ook enigzins zo opgebouwd maar met een 1/4de ratel schacht.
https://www.amazon.nl/189...Z2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1

Geen hex koppeling wat jammer is. Dit is meer een demonteerbare schroeven draaier om makkelijker mee te nemen. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die Wiesemann heb ik, maar de ratel werkte al naar een paar niet meer. Zou het niet aanraden. En ik vind de handel vrij dik (dikker dan mijn Wera Kraftform Kompakt 20). De wera is een stuk beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
royaljoop schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:38:
Ik zag gisteren dat de A1 al uitverkocht was. De nieuwe is tourwens ook iets voordeliger en kwa specificaties was het lastig vergelijken omdat de teksten niet op elkaar aansloten. Maar het leek mij wel de zelfde technische specificaties (kon geluid niet vinden) maar de extra hulpstukken was wazig. Maar ik verwacht dat ze wel gelijk zijn.
Ik kan op de Lidl webshop niet zien om welk type een productpagina gaat. Ik zie wel een uitverkocht 250€ model, en degene die ik gekocht heb kostte 270€.

Vreemd genoeg staat er ook helemaal geen B1 handleiding online. Zelfs als ik de QR code op de papieren B1 handleiding gebruik, kom ik op een niet bestaande pagina.

Nouja, geen idee dus wat de verschillen zijn, maar het belangrijkste is dat hij het doet. Ik vind trouwens hem erg luidruchtig... Maar misschien zijn alle stofzuigers dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
MWDKing schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:55:
[...]

Ik kan op de Lidl webshop niet zien om welk type een productpagina gaat. Ik zie wel een uitverkocht 250€ model, en degene die ik gekocht heb kostte 270€.

Vreemd genoeg staat er ook helemaal geen B1 handleiding online. Zelfs als ik de QR code op de papieren B1 handleiding gebruik, kom ik op een niet bestaande pagina.
Heb je er dan geen papieren handleiding met specs erbij gekregen?
Gaat er uiteindelijk om dat je hebt gekregen wat je hebt besteld. Een sub-type nummer is niet zo belangrijk.
Nouja, geen idee dus wat de verschillen zijn, maar het belangrijkste is dat hij het doet. Ik vind trouwens hem erg luidruchtig... Maar misschien zijn alle stofzuigers dat wel.
Ja, dat ze lawaai maken heb ik vaker gelezen in dit topic ;)
Geeft wel de suggestie dat ie goed zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

iscara schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:16:
Die Wiesemann heb ik, maar de ratel werkte al naar een paar niet meer. Zou het niet aanraden. En ik vind de handel vrij dik (dikker dan mijn Wera Kraftform Kompakt 20). De wera is een stuk beter
Dat vermoede ik al. :)
Op google komen er vele variaties voorbij die op de bosch ratel lijken alleen deze leek de verwijderbare schacht te hebben. (ik zag op een YT review de stanley. Fatmax ratel die ook een uit haalbare schacht hebben met een behoorlijke speling.
Met dit soort handgereedschap is een Amerk denk ik toch wel de key.
ik heb mn snap-on best wel laten vallen of hij rolde van een plank/tafel . Geen kik.
Ja de dop was wel eens moeizaam open te krijgen maar daarna werkte t weer.

Die wera ratel kan je ook zoiets als een 30cm lange bithouder er in klikken.
https://www.amazon.nl/Mil...improvement%2C131&sr=1-16
Wera heeft er ook een.

Dat lijkt me gewoon handig. Van handvat meteen bitje tot handvat plus 30cm en dan bitje.
Bijv. In een kastje , inplaats van halve arm er in met vastschroeven of stellen gewoon klein stukje.
Of vlak langs een wand/muur, hoe langer de schacht des te minder je bit wil verschieten terwijl je niet je hand open haalt aan die muur.
En volgende keer juist verkleinen om even snel in een laag plekje iets aan te schroeven.

Tuurlijk elektrische haakse machines of een adapter kunnendit vast beter/sneller.
En de cyclops van wera kan een stuk krapper.

Geen idee of 13 stiften plus hoesje de 30 euro waard is. Maar 66 euro is opzich niet duur voor de unieke eigenschappen van de ratelschroevendraaier.

Makita had er ook een maar die is niet bestelbaar geloof ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXcBMZj2mtB_fvHgWlWjW5-BOSE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z4VzLNTVAcSF2KXcg04q9uw3.jpg?f=user_large
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:07:
Makita had er ook een maar die is niet bestelbaar geloof ik.
Die P-90071 zit standaard in mijn werkbroek 😃

Er is een opvolger E-10942 maar die heeft geen lange bits.
Zo jammer dat die uit het assortiment is 😥, collega's balen dat ze hem niet hebben...
Zodra die stuk is wordt het misschien een Wera 838 Ra zonder bits.

Edit: hier is nog een voorraad: https://lecot-biermans.nl...ier-makita-p90071-13delig

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 07-01-2025 21:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooi dat PB gewoon echt bijna 0 verpakking meelevert. Een wit kartonnen doosje en een ziplock.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5z1o-oFlQFITtVezp_8lGyEunE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLuwBgxBRNiLmmvqmhO1fxml.jpg?f=fotoalbum_large

Fijne schroevendraaiers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:48

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Boudewijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:43:
Mooi dat PB gewoon echt bijna 0 verpakking meelevert. Een wit kartonnen doosje en een ziplock.
[Afbeelding]

Fijne schroevendraaiers.
En die ook lang meegaan. Ooit als 8 jarige pb schroevendraaiers gekregen voor mijn verjaardag. En die gebruik ik nog steeds <3

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mydogisgone schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:45:
[...]

En die ook lang meegaan. Ooit als 8 jarige pb schroevendraaiers gekregen voor mijn verjaardag. En die gebruik ik nog steeds <3
Mja bij niet mishandelen gaat veel spul lang mee. Ik merk ook niet heel veel slijtage aan mijn Wera's overigens. Behalve eentje waar iemand (niet zijnde ik) op heeft staan meppen met een hamer. Daar heb ik maar een nieuwe voor gekocht :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Boudewijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Mja bij niet mishandelen gaat veel spul lang mee. Ik merk ook niet heel veel slijtage aan mijn Wera's overigens. Behalve eentje waar iemand (niet zijnde ik) op heeft staan meppen met een hamer. Daar heb ik maar een nieuwe voor gekocht :X .
Daar ben ik het wel mee eens idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Die P-90071 zit standaard in mijn werkbroek 😃

Er is een opvolger E-10942 maar die heeft geen lange bits.
Zo jammer dat die uit het assortiment is 😥, collega's balen dat ze hem niet hebben...
Zodra die stuk is wordt het misschien een Wera 838 Ra zonder bits.

Edit: hier is nog een voorraad: https://lecot-biermans.nl...ier-makita-p90071-13delig
Tja vermoedelijk alleen zakelijk met account.😥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Tja vermoedelijk alleen zakelijk met account.😥
Als je hem heel graag wil wil ik wel ff voor je bestellen hoor. Stuur maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:43:
[Afbeelding]

Fijne schroevendraaiers.
Heb je niet dat je grip minder is op die slanke heften?
Ik heb die gladde vierkanten en kracht zetten deed t wel eens zeer omdat je zo hard moest knijpen.
En mn lange 30cm van pb was ook vrij klein in grip. Met zweethanden of gewoon vettige handen verloor ik altijd de grip . Daarom heb ik die snap on vierkanten grote grip in mn koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Ik heb die gladde vierkanten en kracht zetten deed t wel eens zeer omdat je zo hard moest knijpen.
En mn lange 30cm van pb was ook vrij klein in grip. Met zweethanden of gewoon vettige handen verloor ik altijd de grip . Daarom heb ik die snap on vierkanten grote grip in mn koffer.
Ik heb dus ook nog een set Wera's. Die hebben juist die mega-grip, en ik doe vrij weinig echt lomp werk.
Heb her en der wat los spul gebruikt en dat bevalt prima. Ook de schoonmaakbaarheid vind ik ideaal van deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:09
MWDKing schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:55:
[...]

Ik had deze (de oude) gezien die heeft als prijs 299 .... kiek maar https://www.lidl.nl/p/par...znAXIp7ZzLvdZDCrC9kbRW-Hu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:49:
Zo'n classic grip is inderdaad niet om veel kracht mee te zetten, dat pijn in je handen kan ik me ook nog wel van vroeger herinneren met zulke handvaten. Daarom ben ik zelf meer fan van de multicraft handvaten, beste van beide werelden. Maar aanbod is wat kleiner dan de andere grips van PB, niet net zo'n grote set als die classic van @Boudewijn, en volgens mij uberhaupt geen inbusschroevendraaiers met multicraft.

Daarnaast zijn de grips van PB Swiss (ook van de gewone swissgrip en multicraft) ook wat kleiner dan bv. m'n Wiha's, als je gelijke maten vergelijkt. Zelf niet zo'n last van, trouwens, meestal pak ik toch de klingenset of bitratelschroevendraaier, en die hebben de grootste handvaten die ze hebben, dus daarmee heb ik altijd goeie grip. En als het kracht moet kosten, dan pak je meestal toch wel de schroeftol er bij.
JukeboxBill schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:09:
Ja, dat ze lawaai maken heb ik vaker gelezen in dit topic ;)
Geeft wel de suggestie dat ie goed zuigt.
Ik heb nog geen bouwstofzuiger gehoord die weinig geluid maakt. Maar veel lawaai wil niet zeggen dat er ook veel zuigkracht is, net als een auto die veel lawaai maakt ook ook niet altijd snel is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 08-01-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
royaljoop schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:50:
[...]

Ik had deze (de oude) gezien die heeft als prijs 299 .... kiek maar https://www.lidl.nl/p/par...znAXIp7ZzLvdZDCrC9kbRW-Hu
Ja inderdaad, ik zag het later ook. O.b.v. de specs is het moeilijk vergelijken. Het gewicht verschilt bijv. aanzienlijk, maar dat lijkt me sterk. Ik de handleiding van B2 zag ik hogere nummertjes bij de onderdelen dan bij A1, dus ik vermoed dat de accessoires net anders is, maar ik heb geen tijd/zin om een deeosive te doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
henkie196 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:27:
Ik heb nog geen bouwstofzuiger gehoord die weinig geluid maakt. Maar veel lawaai wil niet zeggen dat er ook veel zuigkracht is, net als een auto die veel lawaai maakt ook ook niet altijd snel is ;)
Daarom schreef ik ook "suggestie" = denkbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
[...]

Dat zegt niets, we hebben geen idee hoe oud je bent :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

No Hands schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Dat zegt niets, we hebben geen idee hoe oud je bent :)
@mydogisgone is 38 jaar, 11 maanden en 4 dagen oud :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Fraggert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:46:
[...]

haha precies ;) 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 29-05 16:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Kwaliteitsgereedschap gaat altijd lang mee als je het behandeld zoals het bedacht is en waar het voor gebouwd is.
Mijn basisset bled schroevendraaiers en Knipex tangen van de LTS zijn ook nog prima.
Mijn ring, steek, ring/steek, dop- ratelsets, momentsleutels enz enz van Gedore en Stahlwille zijn ook nog prima na bijna 40 jaar.
De Beta sets daar in tegen zijn een stuk minder, maar die zijn eerst 10 jaar mis/be-handeld door de liftmonteurs van mijn vader zijn bedrijf :o Wel een voordeel, ik heb nu alles minimaal dubbel.

Weten jullie wat het nadeel is van het volgen van dit topic? Ik wil nu ineens ook complete sets schroevendraaiers gaan kopen (PB of Wera).
Dus alle bled, Philips, Pozidrive Torx, dop en Inbus........ :Y :$

Ach ja, mijn vriendin heeft bijna 4 dubbele kasten (zeg maar kledingkamer) aan kleding en schoenen en voor ieder jaargetijde/feestperiode leuke dingen om het huis te versieren.
En ik? Ik koop gewoon lekker goed gereedschap wat inmiddels ook zo'n 4 stellingkasten beslaat.

LTS is de opvolger van de ambachtsschool en een voorloper van het VMBO.
Hint een deel van mijn nickname is mijn geboortejaar.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Fraggert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Dat is wel heel exact!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Best leuk soms als je een beetje kunt hacken :) je zit zo in iemands device ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Fraggert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Best leuk soms als je een beetje kunt hacken :) je zit zo in iemands device ;)
Als je dit vertaalt word t wel een smerig verhaal.....

Best leuk soms als je een beetje kunt hakken, je zit zo in iemands ding. .. :+

Makita E-10942 is wel een stukje duurder bijna even duur als t setje van wera.
En volgens t russische YT filmpje geen hex loc.
[YouTube: https://youtu.be/SX5EYI53xiQ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:04:
[...]

Als je dit vertaalt word t wel een smerig verhaal.....

Best leuk soms als je een beetje kunt hakken, je zit zo in iemands ding. .. :+
:+

Het was ook grote onzin hoor.........ik ben zo analoog als een hamer dus hacken is er niet bij met mij, een geboortedatum in een profiel kan echter iedereen opzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 22:39
Hij wordt inderdaad alsmaar ouder...
Maar hij haalt me voorlopig nog niet in. :+

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

_O-

Ik durf mijn geboortejaar er niet in te zetten... Kan mn hart niet aan....
Teller loopt warm dan.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Op dit moment ben ik in het bezit van een vrij simpele groene schroef-/boormachine van Bosch (14,4V lijn uit mijn hoofd?) die ik ooit eens bij de Karwei gehaald heb. Daarnaast heb ik nog een vrij forse Metabo klopboor met snoer die ik voor het echt lompe werk gebruik (plafond of muren).
Ik ben eigenlijk helemaal geen diehard klusser die allerlei grote projecten doet, maar doe in en rondom het huis wel graag dingen zelf en houd dan gewoon van goed gereedschap. Vast overkill maar dat boeit me niet, dus ik heb ook al wat spullen van Makita LXT en wil die kant wel verder op.

Nu zit ik eigenlijk al een tijdje te kijken naar een slagschroevendraaier. Die lijken me fijner om schroeven die erg vast zitten of erg moeizaam ergens in gaan te kunnen doen zonder dat je je arm uit de komt draait.
Daarbij dan wel denkend aan een uitgebreider model met verschillende standen zodat ik ook nog gewoon het lichtere werk kan doen zonder meteen een kast aan puinpoeier te draaien als ik ergens een simpel schroefje in wil draaien. (DTD154 of DTD172 of zoiets?)

Dan is de vraag waar ik mee zit, wat wil ik ernaast? De Bosch gaat dan sowieso weg, de Metabo blijft waarschijnlijk gewoon. Maar iets handzaams voor boren zonder snoer is dan alsnog wel gewenst.
Wat zou de meest logische route zijn?
• Schroef-/boormachine ernaast die echt goed is in het lichtere/subtielere werk omdat een slagvariant toch te lomp is voor een IKEA kast? (ik noem maar wat)
• Juist een stevige schroef-/boorvariant ernaast met klopfunctie zodat je die Metabo echt alleen nog maar als back-up nodig hebt? En dan de slagvariant wel gewoon voor het subtiele werk gebruiken?
• Niks er naast en ook het simpele boren met de slagschroevendraaier proberen?
• Nog een totaal ander idee waar ik niet aan gedacht heb?

Veel mensen kiezen vaak ook nog juist voor een speciale lichte schroefmachine, maar ik wil wel graag alles binnen LXT houden als ik voor een nieuwe set ga. Anders kan ik net zo goed mijn huidige Bosch houden.
Wat is wijsheid?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-05 17:01
Voor IKEA kasten en andere af en toe dingen is zoiets al erg leuk:
https://amzn.eu/d/3TcSRi6
Gaat een leven lang mee en geen accu’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:30:
Die is denk ik vrij goed bekend in dit topic en inderdaad prima.

@Gonadan een slagschroevendraaier is veel te lomp voor ikea spul. Ik zou daar zelf een 12v schroefboormachine of een gewone handschroevendraaier voor nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 08-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Retrospect schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:30:
Haha dat zijn ook mooie setjes inderdaad, maar spul voor met de hand heb ik al meer dan zat.
En als ik een kast of bed heb (niet per se ikea maar zou kunnen) waar ik een achterplaat met 30 schroefjes vast moet zetten ga ik dat echt niet met de hand doen.
Boormachine op lichte stand en opletten en dat gaat heel prima. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Gonadan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Haha dat zijn ook mooie setjes inderdaad, maar spul voor met de hand heb ik al meer dan zat.
En als ik een kast of bed heb (niet per se ikea maar zou kunnen) waar ik een achterplaat met 30 schroefjes vast moet zetten ga ik dat echt niet met de hand doen.
Boormachine op lichte stand en opletten en dat gaat heel prima. ;)
Ik heb ook zoiets gehad. Echt geweldig voor Ikea spul: https://www.hornbach.nl/p...=725&gStoreCode=725&gQT=2

Heb nu de Bosch Professional 12V variant met die hulpstukken. Nog beter maar wel een zware overkill voor Ikea kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Ik heb ook zoiets gehad. Echt geweldig voor Ikea spul: https://www.hornbach.nl/p...=725&gStoreCode=725&gQT=2

Heb nu de Bosch Professional 12V variant met die hulpstukken. Nog beter maar wel een zware overkill voor Ikea kasten.
Inderdaad. Compleet plastic fantastic maar prima voor dit doel.
offtopic:
Niemand gaat je cool vinden in dit topic, maar dat is waarschijnlijk bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Boudewijn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Inderdaad. Compleet plastic fantastic maar prima voor dit doel.
offtopic:
Niemand gaat je cool vinden in dit topic, maar dat is waarschijnlijk bijzaak.
Heb nu deze: https://www.bosch-profess.../gsr-12v-35-fc-06019H3000
Draagt die wel goedkeuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja hoor prima ding. Ik heb een 12v ding met koolborstels, helemaal outdated ;)

Die ixo en die bosch pro heb ik in handen gehad. Die ixo is goed genoeg, die pro is beter. En 5x zo duur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Gonadan
Zo'n slagschroevendraaier is fijn als je lange schroeven in en uit wilt draaien met gevoel.
Als pre boor bij andere klusjes. Hex boortje nodig.
Bouten moeren vast los halen fretbouten ook maar voor kleine schroefjes denk ik niet.
Dan is de gsr 12v, een betere keus denk ik voor klusjes in en om t huis.

Ik heb een 90Nm boorschroef en via krijgen een 66Nm boorschroef dewalt (beetje overtal maar mooi voor de uitleen en de slagschroevendraaier er naast.
90Nm is leuk met rondegatenzagen en dikke speedboren of die Forstnerboor maar is ook groot en zwaar.
En de chuck kan geen kleiner dan 2mm boortjes aan omdat de klembek een rondje heeft.
* copykat moest zn dremel ombouwen voor die kleine boortjes.
Niet dat ik niet blij ben met mn set maar "druk leven" hebben ze ook niet als thuis gebruiker.
(zolang je accu's in meerdere machines kunnen gebruikt worden blijven ze wel gezond.)

Je dikke metabo kan die rondegaten zaag ook aan net als de speedboor, dus een krachtige accuboor kan overkill zijn.

Als je twee koopt zou ik dus zo'n compacte 12v achtig kopen voor kleine (lichte) klusjes. Fijner voor je pols en je materiaal vermoed ik.
En kijken of een slagschroevendraaier werk heeft in je huis.
Tuin klusjes? Meubels maken van steigerhout?
Dus schrijf voor je zelf op welke klussen en projectjes je zelf gaat doen thuis tussen nu en zeg 2030.
En wat heb je dan nodig?

* copykat is snoeihard guilty of overkill in gereedschap dus ik spreek uit ervaring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zoek voor op mijn verjaardagslijstje een compressortje met een 12 volt aansluiting zodat ik die bij de auto en bij een powerbank (met 12V autoaansluiting) kan gebruiken. Echt vrij simpel, eventueel fietsbanden oppompen of iets schoon blazen met een klein klusje, mee in de auto voor de camping (beetje die denkrichting), niet bijzonder.

Ik zit inmiddels vrij diep in de Metabo/CAS (met veel plezier) en de Metabo AK 18 Multi zou perfect zijn, alleen vind ik dit wel eentje zonde van het geld (ook om te vragen) - deze gaat richting de 130€ excl accu (die heb ik zat en is overigens geen 12V autoaansluiting). Ook heb ik nog een enkele Skil machine en accu eventueel zou https://www.gamma.nl/asso...3ca-zonder-accu/p/B156291 dan ook weer kunnen, maar ik ben niet bijster tevreden over Skil en wederom, dit is er niet een met 12V autoaansluiting.

Bij een Amazon kom ik bij zoiets uit: https://www.amazon.nl/SYT...tukadapters/dp/B099RYHB7G als ik hier ook mee kan blazen om vuil een beetje mee weg te krijgen én het een degelijk product is, ben ik geholpen.

Mijn vraag, zijn er mensen met ervaringen hierin? Welke producten zouden jullie absoluut aanraden of afraden als ik zoiets beschrijf?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 17:36
trabant schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:45:
Daarvoor moet je eens bij Supermagnete rondstruinen.

Leuke winkel, alleen die supermagneet die op een houten kar geleverd moet worden, vind ik er niet meer...
Die magneetfolie biedt ongekende mogelijkheden. Zelf een koffertje of bak maken voor bitjes, kleine doppen of gatenzagen. Top, dank je voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 17:36
twain4me schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Als ik het aan de duimpjes zie, is die binnenkort uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Mwah. Ik heb ook zo'n Ixo, maar ikea zet ik er niet mee in elkaar. Duurt me veel te lang, dan liever de accutol met de slip open, stuk sneller :)
Ixo zit in mijn koffer voor elektro klussen. Wel ideaal als je in een meterkast of elders even een schroef los of vast moet draaien. Maar zoals gezegd imho te traag voor repetitief werk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:23:
Ik zoek voor op mijn verjaardagslijstje een compressortje met een 12 volt aansluiting zodat ik die bij de auto en bij een powerbank (met 12V autoaansluiting) kan gebruiken. Echt vrij simpel, eventueel fietsbanden oppompen of iets schoon blazen met een klein klusje, mee in de auto voor de camping (beetje die denkrichting), niet bijzonder.

Ik zit inmiddels vrij diep in de Metabo/CAS (met veel plezier) en de Metabo AK 18 Multi zou perfect zijn, alleen vind ik dit wel eentje zonde van het geld (ook om te vragen) - deze gaat richting de 130€ excl accu (die heb ik zat en is overigens geen 12V autoaansluiting). Ook heb ik nog een enkele Skil machine en accu eventueel zou https://www.gamma.nl/asso...3ca-zonder-accu/p/B156291 dan ook weer kunnen, maar ik ben niet bijster tevreden over Skil en wederom, dit is er niet een met 12V autoaansluiting.

Bij een Amazon kom ik bij zoiets uit: https://www.amazon.nl/SYT...tukadapters/dp/B099RYHB7G als ik hier ook mee kan blazen om vuil een beetje mee weg te krijgen én het een degelijk product is, ben ik geholpen.

Mijn vraag, zijn er mensen met ervaringen hierin? Welke producten zouden jullie absoluut aanraden of afraden als ik zoiets beschrijf?
Iets schoon blazen met een compressor zonder tankje gaat hem niet worden. Das heel even psst en dan is de echte druk weg. Zelf blaas je meestal harder :+

Voor banden etc is de Xiaomi Mi een veelgehoorde aanrader. Heb hem zelf ook, maar opblazen autobanden op druk > 2 bar duurt vrij lang is mijn ervaring. Ballen en fietsbanden gaat dan weer prima.

De Metabo kun je in DE trouwens voor ca 110 inc verzenden krijgen, check guenstiger.de.

Portable compressortje met tankje zie ik er hier veel richting een Stanley oid gaan.

Maar als jij in de caravan een omvormer hebt liggen is die 12v ook niet echt nodig toch?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik check dit topic heel af en toe eens en nu, heel toevallig, scroll ik een stukje terug en zie ik dit bericht.

Mijn vader had schroevendraaiers van dit merk vanuit z'n werk als elektromonteur. In 1996 is hij overleden. De schroevendraaiers heb ik nu in mijn gereedschapskist liggen. We zijn bijna 30 jaar verder, die dingen worden nog regelmatig gebruikt. Een enkel exemplaar heb ik gesloopt, het schijnt dat een schroevendraaier geen breekijzer is...

Misschien toch maar eens kijken om de set weer aan te vullen met de originele PB schroevendraaiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Ik check dit topic heel af en toe eens en nu, heel toevallig, scroll ik een stukje terug en zie ik dit bericht.

Mijn vader had schroevendraaiers van dit merk vanuit z'n werk als elektromonteur. In 1996 is hij overleden. De schroevendraaiers heb ik nu in mijn gereedschapskist liggen. We zijn bijna 30 jaar verder, die dingen worden nog regelmatig gebruikt. Een enkel exemplaar heb ik gesloopt, het schijnt dat een schroevendraaier geen breekijzer is...

Misschien toch maar eens kijken om de set weer aan te vullen met de originele PB schroevendraaiers.
Ik heb ze bij "van opzeeland" in nootdorp vandaan. Zelf ff opgehaald, scherpe prijzen en prima vriendelijke lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Iets schoon blazen met een compressor zonder tankje gaat hem niet worden. Das heel even psst en dan is de echte druk weg. Zelf blaas je meestal harder :+

Voor banden etc is de Xiaomi Mi een veelgehoorde aanrader. Heb hem zelf ook, maar opblazen autobanden op druk > 2 bar duurt vrij lang is mijn ervaring. Ballen en fietsbanden gaat dan weer prima.

De Metabo kun je in DE trouwens voor ca 110 inc verzenden krijgen, check guenstiger.de.

Portable compressortje met tankje zie ik er hier veel richting een Stanley oid gaan.

Maar als jij in de caravan een omvormer hebt liggen is die 12v ook niet echt nodig toch?
Helder, schoon blazen moet ik los laten dus. Dat het even duurt is niet erg. Ik kijk zelf veel op idealo voor dat soort zaken en inderdaad dat scheelt nog wel wat, maar nog steeds te veel voor een verjaardagslijstje. Met die stanley bedoel je deze: https://www.hornbach.nl/p...mpressor-air-kit/8800401/
Ik heb overigens geen caravan dus die 12V is wel een wens of het moet op een Metabo of Skill accu passen dat zou nog kunnen (maar dan geen €100 ..).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:41
Of de lidl parkside variant, is ook wel aardig (en de helft goedkoper ongeveer). En mijn 9 jarige dochter kan daar ook prima mee uit de voeten als we wat in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ik moet binnenkort 1 gaatje, misschien 2, in een tegel boren in de badkamer. Nu heb ik flinke sds boorhamer van makita (hr2470 meen ik), een oude bosch klopboor en een 14,4v accuboor van makita (bdf 343).
De boorhamer is overkill en niet precies genoeg vind ik. Die oude bosch klopboor heeft inmiddels ook wat speling op de boorkop. Dat wil ik liever niet gebruiken op tegel.

Is die 14,4v geschikt voor boren in tegel? Of is dit weer een reden om het assortiment uit te breiden? En waarmee dan? Ik heb 14,4v en 18v lxt accu's van makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:48

BeaM-R

Powerrrrr

Dat doe je het beste met een diamantboortje. En niet de klopfunctie gebruiken.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Adam1980
Accuspanning maakt niet uit, gaat er om wat voor een boormachine er aan vast zit.
Wat zijn het voor een soort tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
[...]

Voor degenen die liever iets uit de blauwe lijn hebben, maar niet zo'n FC model zoeken:
https://www.bosch-profess...ducts/bosch-go-06019H2200

Ik heb een gen2 aan mn dochtertje gegeven en ben blij dat ik hem regelmatig mag lenen. Heerlijk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
JukeboxBill schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:18:
@Adam1980
Accuspanning maakt niet uit, gaat er om wat voor een boormachine er aan vast zit.
Wat zijn het voor een soort tegels?
Ok. Ik heb geen idee wat voor een soort tegels het zijn. Van die witte (analoog aan: wat voor een medicatie gebruikt u? Ja, van die kleine witte pilletjes, weet u wel. 😃).
Is dat van belang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:29
Adam1980 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:33:
[...]

Ok. Ik heb geen idee wat voor een soort tegels het zijn. Van die witte (analoog aan: wat voor een medicatie gebruikt u? Ja, van die kleine witte pilletjes, weet u wel. 😃).
Is dat van belang?
Nee, natuursteen is zachter dan keramische.

Handigste vind ik een glasboortje. Plak ook een stukje tape op het te boren gat zodat je boortje niet aan de wandel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Adam1980 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:33:
[...]

Is dat van belang?
Laat ik het dan makkelijker maken: wand- of vloertegels?
Gladde geglazuurde wandtegels hebben een hard laagje en daarachter zijn ze vrij zacht.
Vloertegels zijn hard tot bikkelhard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
JukeboxBill schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:41:
[...]

Gladde geglazuurde wandtegels hebben een hard laagje en daarachter zijn ze vrij zacht.
Ah, dat is makkelijker te beantwoorden: verticale tegels.

Dat zou dus kunnen met een glasboor? Moet die ook gekoeld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:29
Adam1980 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Ah, dat is makkelijker te beantwoorden: verticale tegels.

Dat zou dus kunnen met een glasboor? Moet die ook gekoeld worden?
Nee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWDKing
Adam1980 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:04:
Ik moet binnenkort 1 gaatje, misschien 2, in een tegel boren in de badkamer. Nu heb ik flinke sds boorhamer van makita (hr2470 meen ik), een oude bosch klopboor en een 14,4v accuboor van makita (bdf 343).
De boorhamer is overkill en niet precies genoeg vind ik. Die oude bosch klopboor heeft inmiddels ook wat speling op de boorkop. Dat wil ik liever niet gebruiken op tegel.

Is die 14,4v geschikt voor boren in tegel? Of is dit weer een reden om het assortiment uit te breiden? En waarmee dan? Ik heb 14,4v en 18v lxt accu's van makita.
Je oude schroefmachine is prima. Diamant boortje erop. Schilderstape op de tegelnen plek markeren. Dan rustig boren. Het moeilijkste is om ervoor te zorgen dat de boor niet verschuift in het begin. Het tape helpt daarbij. De boortje die ik gebruikte;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVkFvkrid5caTOd4JptDs_XgQAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NttLkmLuTcM2bOy1FxtIQvi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M_ESwvdEcCniVU99vnlPnqPTMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkMopkgRikIkR6d0VM5YQMuF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door MWDKing op 09-01-2025 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:41:
Vaak is het moeilijk te zeggen hoe hard een tegel is tot je er in probeert te gaan boren. Er zijn ook wandtegels die precies hetzelfde zijn als vloertegels, alleen is de vloertegel 60x60 en de wandtegel 60x30. En ja, die wandtegel is dus gewoon een vloertegel die in tweeën is gezaagd. Het is de glazuur waar je zo moeilijk doorheen komt, de keramiek die erachter zit kom je met een goede steenboor ook zonder problemen doorheen, maar een echt harde glazuur laag kom je niet doorheen.

@Adam1980 En zachte wandtegel kom je met een goed steenboortje ook wel doorheen, of anders zo'n glasboortje. Zo niet, dan heb je een diamandboortje nodig. Die hebben ze voor droog en nat boren, even opletten bij het uitzoeken wat wat is.

Qua boormachine volstaat elke boormachine. Niet kloppen of hameren, dan heb je kans de tegel kapot te slaan. Lager toerental voorkomt ook oververhitting van de boor, zeker bij een harde glazuur laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iemand die zoiets gebruikt voor de invalzaag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51DhDIiHIUK3zjLP6YMC3-jQ2cM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EOLy0N1uJxQKrli02JQTivR5.png?f=fotoalbum_large
Ik heb standaard geen afkortzaag staan, maar voor bijvoorbeeld plankjes of laminaat lijkt het mij wel handig.
Valt op zich zelf prima te maken, alleen mijn geleiders (Makita) zijn 150cm lang, dus ik zoek nog een slachtoffer :+

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 09-01-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:11:
[Afbeelding]
Ik heb standaard geen afkortzaag staan, maar voor bijvoorbeeld plankjes of laminaat lijkt het mij wel handig.
Valt op zich zelf prima te maken, alleen mijn geleiders (Makita) zijn 150cm lang, dus ik zoek nog een slachtoffer :+
Ik gebruik zoiets (Mafell F-WA, dus Bosch/Mafell rails), hoofdzakelijk om balkjes af te korten met de invalzaag. Werkt nauwkeurig en snel, naar mijn idee zeker aan te bevelen.

Voor Festool / Makita zijn er genoeg rail squares te vinden om hetzelfde mee te bereiken, want Festool en Makita lijken niet zelf iets handigs er voor te hebben (of erg duur, in het geval van Festool).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
[Afbeelding]
Geen ervaring mee. Wat ik heb gedaan voor balkjes of plankjes is een grote haak als zaaggeleider/aanslag gebruiken. Dan heb je geen rails nodig. Wel ietsje lastiger met uitmeten.
En ik heb ook via Banggood een haak die je op de zaagrails kan zetten. Dat is een stuk gekoper. Moet je idd wel een zaagrails doorzagen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

MJV

[Afbeelding]
Voor dat geld zou ik dan liever een losse handcirkelzaag kopen en i.c.m. een speedsquare. Ik heb wel eens wat ingekort met een invalzaag en het invalgedeelte zit toch altijd een beetje in de weg. Dan is een vaste cirkelzaag fijner en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja precies, een speedsquare gebruikte ik voorheen wel op zo'n manier, maar als je precies op de zaaglijn wil zagen moet je wel gaan schuiven of uitmeten.
(En mijn speedsquare eigenlijk ook net wat te klein)

De rails van Makita is niet heel duur, dus wellicht haal ik nog eens een 3e, zaag ik die in 2 stukken van bijvoorbeeld 50 en 100cm, en maak ik op die van 50cm een aluminium frame(+handgreep) om netjes haaks te zagen.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 09-01-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik ook een railsquare. De mijne is van taiga tools (was een nl bedrijf), met name omdat dit een van de weinige is die en festool en mafell rails ondersteunt.
Prima ding.

Heb het ook wel met een speedsquare gedaan maar zeker bij latten moet je dan en zorgen dat de rail tegen de haak zit, en de boel op de lat drukken, en invallen tegelijk terwijl de boel niet moet gaan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

MJV

@_ferry_ ik heb al een tijdje een 30cm speedsquare, gebruik ik stiekem erg veel. Ook om wat grotere dingen haaks te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:37:
Ja precies, een speedsquare gebruikte ik voorheen wel op zo'n manier, maar als je precies op de zaaglijn wil zagen moet je wel gaan schuiven of uitmeten.
(En mijn speedsquare eigenlijk ook net wat te klein)
Uitmeten inderdaad, als je één keer bepaalt wat je offset is dan kun je meteen je streepje goed zetten.

Zo heb ik dat ook gedaan, ook met de offset van de ronde voet van mijn bovenfrees zodat ik eenvoudig bij een willekeurige freesdiameter weet waar ik een fence moet klemmen.

Met een labelwriter stickertje geplakt met de waarde in klep van de de systainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
ik heb daar de versie van Benchdogs van.....er waren toen nog niet zoveel merken/types verkrijgbaar als nu het geval is.

Ding ziet er nu anders uit maar ik heb deze versie:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSubGOkByFn9hwe_Ei_nDItiwiBWOlErL1Pcg&s

werkt supergoed d:)b aanslaan en zagen maar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 09-01-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:48:

Heb het ook wel met een speedsquare gedaan maar zeker bij latten moet je dan en zorgen dat de rail tegen de haak zit, en de boel op de lat drukken, en invallen tegelijk terwijl de boel niet moet gaan schuiven.
Nou heb ik nooit haast met klussen en check dingen altijd 100 X dus ik pak de tijd om ff een lijmklem op de speedsquare te zetten :)

voorkomt dat je na 3 zaagsnedes juist de laatste verkloot, zul je altijd net zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ben wat meer aan het rommelen én begin met de leeftijd steeds netter te worden. Daarom overweeg ik een stofzuiger. Heb nu wat Bosch-spul.. dus als er nog een blauwe machine bijkomt zal de Fraulein het niet opvallen. Komt er felgeel apparaat naast.. misschien wel (hoewel ik altijd kan zeggen dat het bij de Karcher hoort... hmmm..)

Enfin, ik ben een beunhaas aspirant klusser en geen prof. Ik heb een klein schuurtje, dus wil ook bij voorkeur een kleine machine. En heb geen 18v accu's, dus een accustofzuiger is nog niet mijn voorkeur.

Ik zie bijvoorbeeld een GAS 12-25 voor 203,-
en een GAS 400A voor ruim 't dubbele. Dan nog bijv een GAS 35 voor 3 tientjes meer.

Ik denk dat ik met een goedkoopste wel wegkom, maar zijn er nog algemene nadelen/opties die ik zeker ga missen als je dan 3 maanden later een klus uitvoert?

Grootste aanstaande project wat mij nu tegenstaat is een stuk stuc schuren. Stof tot in je poriën.. Dat wil ik graag beperken. Heb ook een invalzaag/afkortzaag en knutsel weleens wat met staal... dus het is vaak met dergelijke projecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Laatst online: 30-05 20:12
Blomminator schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:42:
Ben wat meer aan het rommelen én begin met de leeftijd steeds netter te worden. Daarom overweeg ik een stofzuiger. Heb nu wat Bosch-spul.. dus als er nog een blauwe machine bijkomt zal de Fraulein het niet opvallen. Komt er felgeel apparaat naast.. misschien wel (hoewel ik altijd kan zeggen dat het bij de Karcher hoort... hmmm..)

Enfin, ik ben een beunhaas aspirant klusser en geen prof. Ik heb een klein schuurtje, dus wil ook bij voorkeur een kleine machine. En heb geen 18v accu's, dus een accustofzuiger is nog niet mijn voorkeur.

Ik zie bijvoorbeeld een GAS 12-25 voor 203,-
en een GAS 400A voor ruim 't dubbele. Dan nog bijv een GAS 35 voor 3 tientjes meer.

Ik denk dat ik met een goedkoopste wel wegkom, maar zijn er nog algemene nadelen/opties die ik zeker ga missen als je dan 3 maanden later een klus uitvoert?

Grootste aanstaande project wat mij nu tegenstaat is een stuk stuc schuren. Stof tot in je poriën.. Dat wil ik graag beperken. Heb ook een invalzaag/afkortzaag en knutsel weleens wat met staal... dus het is vaak met dergelijke projecten.
Voor klussen wil je eigenlijk liever een M-klasse stofzuiger of beter, zie bv een willekeurige google hit. De bosch'en die je noemt zijn allemaal L klasse. Ze zullen de bulk wel opslobberen, maar het fijnste stof gaat er gewoon doorheen.
Wil je blauwe bosch, dan lijkt een GAS 12-40ma ongeveer wat je wil. een 35 M AFC zou ook kunnen, maar vind je denk ik te groot.
Eventueel kan je ook naar de Lidl kijken. Parkside Performance PPWD 30 (B2 inmiddels, maar lijkt vrijwel op de A1 waar wel reviews van te vinden zijn) is voor de prijs een heel erg mooi apparaat. Heeft geen automatische filterreiniging en een wat simpeler luchtstroomdetectiesysteem dan bv een bosch 35M, maar is heel veel waar voor het geld. Ik ben er zelf iig heel tevreden mee.
Pagina: 1 ... 235 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).