Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-06 08:25
Rukapul schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:29:
[...]

Kun je met zo'n laminaatsnijder twee delen ook weer recht tegen elkaar leggen of rafelt/splintert het?

Een decoupeerzaag is voor hoekjes of zagen in lengterichting nodig, maar voor loodrecht is ook een afkortzaag een prima tool.
Waarom zou je dat überhaupt willen? Naar mijn mening is twee gezaagde kanten tegen elkaar leggen een no-go. Ook al krijg je het superstrak gezaagd, zodra het ook maar iets gaat werken, krijg je een lelijke naad. Vroeg of laat ga je je daar aan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
BJozi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:02:
Een laminaat snijder heb ik geleend van de buurman. Ik heb van Lidl een verstekzaag (volgens mij heet dat zo, kan op een hoek zagen), heb ik hier dan ook iets aan?
Je kan ze allebei voor hetzelfde doel gebruiken, om het laminaat dwars op de lengte af te korten. Over het algemeen niet geschikt als je over de lengte moet zagen, of op de hoekjes.
Ik zal bij de Gamma een decoupeerzaag halen, nog bepaalde zaagjes die ik er bij nodig heb? Fijne tandjes lijkt me het beste?
Er zijn specifieke laminaatzaagjes. Over het algemeen niet heel erg fijne tanden, maar met omgedraaide richting van de tanden. Hiermee kun je in de bovenkant van het laminaat zagen, dan krijg je toch een redelijk nette snede. Je kan dit ook doen met gewone decoupeerzaagjes, maar dan zou je voor het nette de planken aan de onderkant af moeten tekenen en ook omgedraaid zagen, zodat je nog steeds de tanden in de bovenkant / zichtkant hebt bij het zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04
jordeeeh schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:38:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? In principe heb je (voor zover ik het heb gedaan) met laminaat leggen alleen maar een snijkant bij de laatste plank aan de kant wat onder de plint uitkomt.
Ik vraag me af of je het strak gaat krijgen als je 2 snijkanten tegen elkaar aan gaat leggen.
Beetje niche use case: buizen. Heb al een paar keer laminaat mooi strak om verwarmingsbuizen kunnen leggen door een plank met de afkortzaag strak door midden te zagen, sparing te maken met decoupeerzaag en dan beide delen om de buizen tegen elkaar te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 20:34

Lulukai

God's gift to women

Welk zaagblad is aan te raden voor een afkortzaag voor laminaat?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Lulukai schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:56:
Hangt ervanaf hoeveel je wilt zagen. Als het om een paar kamertjes gaat: Koop een goedkope ecotools en gooi diie na de klus weg. Als je veel wilt doen: Dan juist een heel duur merkblad, wat je regelmatig laat slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zoek aub ff, ik heb hier volgens mij vorige week nog antwoord op gegeven.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:59:
[...]

Je kan ze allebei voor hetzelfde doel gebruiken, om het laminaat dwars op de lengte af te korten. Over het algemeen niet geschikt als je over de lengte moet zagen, of op de hoekjes.

[...]

Er zijn specifieke laminaatzaagjes. Over het algemeen niet heel erg fijne tanden, maar met omgedraaide richting van de tanden. Hiermee kun je in de bovenkant van het laminaat zagen, dan krijg je toch een redelijk nette snede. Je kan dit ook doen met gewone decoupeerzaagjes, maar dan zou je voor het nette de planken aan de onderkant af moeten tekenen en ook omgedraaid zagen, zodat je nog steeds de tanden in de bovenkant / zichtkant hebt bij het zagen.
Die laminaatzaagjes zijn stukken duurder meen ik. Ik draai de plank gewoon om. Ff kop.erbij houden dat je ook in spiegelbeeld aftekent en gaan met die banaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:17:
Die laminaatzaagjes zijn stukken duurder meen ik. Ik draai de plank gewoon om. Ff kop.erbij houden dat je ook in spiegelbeeld aftekent en gaan met die banaan ;)
Niet bij eco-tools, en aangezien ze toch als een malle slijten... Meen dat ik 5 zaagjes voor 5 euro ofzo toen had? Misschien duurder dan gewone zaagjes, maar op dit prijspunt boeit dat verschil me niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DeWalt DT99570

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:06
Hey allemaal! Misschien is dit een simpele vraag voor jullie, maar ik ben opzoek naar een nieuwe haakse slijper. Aangezien mijn meeste gereedschap 18V Makita is, lijkt de meest logische keuze een Makita haakse slijper. Ik zoek een goedkopere oplossing (Het liefst brushless) en heb ook geen m-box/doos nodig aangezien ik die inmiddels al genoeg heb verzameld. :p

Alleen vind ik het bij Makita steeds lastiger worden om het verschil tussen alle modellen te vinden.
Makita DGA504Z (125 euro)
DGA 511Z (138 euro)

De prijzen van deze twee liggen dicht bij elkaar en zijn binnen budget, maar ik zie het verschil echt niet en ik zou het zonde vinden om nou net de 'mindere' versie te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
zynex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:40:
Hey allemaal! Misschien is dit een simpele vraag voor jullie, maar ik ben opzoek naar een nieuwe haakse slijper. Aangezien mijn meeste gereedschap 18V Makita is, lijkt de meest logische keuze een Makita haakse slijper. Ik zoek een goedkopere oplossing (Het liefst brushless) en heb ook geen m-box/doos nodig aangezien ik die inmiddels al genoeg heb verzameld. :p

Alleen vind ik het bij Makita steeds lastiger worden om het verschil tussen alle modellen te vinden.
DGA 511Z (138 euro)

De prijzen van deze twee liggen dicht bij elkaar en zijn binnen budget, maar ik zie het verschil echt niet en ik zou het zonde vinden om nou net de 'mindere' versie te kopen.
De 511 heeft een toerentalregeling. Is ook uit een nieuwere serie. Van de site:
De DGA511 heeft alleen variabele toerenregeling, maar de DGA513 is daarnaast ook nog uitgerust met een rem zodat de slijpschijf snel stil staat. De DGA517 is in de basis hetzelfde als de DGA513 maar heeft een veiligheidsschakelaar in plaats van een vastzetschakelaar. Als je veel doorslijp werkzaamheden hebt adviseren we een veiligheidsschakelaar. De DGA518 heeft daarnaast ook nog Auto-start Wireless System (AWS) voor draadloze communicatie tussen accumachine en accustofzuiger.

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond op 06-12-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Raymond schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:44:
[...]

De 511 heeft een toerentalregeling
Kijk dat vind ik een best belangrijk verschil! Bedankt! Ik zag het verschil niet direct en de Makita vergelijkingssite ziet er in Safari en Chrome bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meMnpsltG2mNJdhpYN2nuRlyDxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qpabMVjTu9YWqWVS0O2Emnjj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
zynex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:45:
[...]

Kijk dat vind ik een best belangrijk verschil! Bedankt! Ik zag het verschil niet direct en de Makita vergelijkingssite ziet er in Safari en Chrome bij mij zo uit:

[Afbeelding]
Vergelijkingssite is bij mij ook stuk. Zal wel een glitch zijn.

Zie ook mn edit, btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Raymond schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:46:
[...]

Vergelijkingssite is bij mij ook stuk. Zal wel een glitch zijn.

Zie ook mn edit, btw
Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen met goedkope slijpschijven gewerkt en ik zie dat de dga513z met rem maar 20 euro scheelt. Is dit een optie met echte meerwaarde of is dit zo'n 'veiligheidsding' dat meestal enkel in de weg zit? (Misschien dat iemand er ervaring mee heeft? ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door zynex op 06-12-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
zynex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:49:
[...]

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen met goedkope slijpschijven gewerkt en ik zie dat de dga513z met rem maar 20 euro scheelt. Is dit een optie met echte meerwaarde of is dit zo'n 'veiligheidsding' dat meestal enkel in de weg zit? (Misschien dat iemand er ervaring mee heeft? ;) )
Een machine die snel stilstaat, is altijd fijn. In dit geval scheel het met het wegleggen van de machine, hoef je niet zo lang te wachten tot dat de schijf stilstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:13
Was op zoek naar een goede leidingdetector. Met korting voor €195,- de Bosch D-tect 120 gekocht. Ik hoop dat die wat beter kan meten als mijn vorige prul ding. Verkeerd boren is ook meteen een bak ellende.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61cfbzrdpIL.__AC_SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg

Wat geprobeerd, meteen achter gekomen dat er een stroomleiding toch behoorlijk scheef naar boven loopt in de muur :X Werkt best goed, alleen geeft die niet aan dat er stroom op staat, zou volgens de handleiding wel moeten? Nou ja, het signaleert in ieder geval wel een leiding. Dus daar niet boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 17:27
BJozi schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:38:
Van het weekend wil ik een laminaat vloer leggen, volgens mij heb ik alles om hiermee te starten behalve een decoupeerzaag. Kunnen jullie een beetje dergelijke aanraden die voldoende zal zijn hiervoor?
Koop een 12V accu decoupeerzaag. Bij Lidl ben je voor weinig klaar. Scoor vervolgens een timmermansdriehoek die wat dikker is dan normaal, zeg een millimeter of vier en je kunt gaan. Even checken hoeveel afstand er is tussen het zaagblad en de rand van je cirkelzaag en vervolgens gewoon zoef zoef je laminaat in de lengte afzagen op een stapel groene ondervloerplaten.

https://www.lidl.nl/p/par...cirkelzaag-12v/p100271719

https://www.bol.com/nl/nl...riehoek/9300000027862203/

[geen aanbevelingen maar het eerste voorbeeld wat ik kan vinden]

Omdat je laminaat altijd afwerkt waar het hout de muur raakt, b.v. met plakplintjes, gewoon een goedkoop zaagblad gebruiken. Enige wat laminaatzaagjes hebben is omgedraaide tanden. Je kunt ook met potlood aan de andere kant een lijntje zetten.

In de meeste gevallen is de zaaggeleider voldoende om die laatste plank in de lengte door te zagen. Anders een reststukje pakken en dat vastklemmen en zagen. Alleen voor verwarmingsbuizen heb je een cirkelzaag of iets anders nodig. Ik leg minstens een laminaatvloer per jaar en het werkt als een trein. Met een simpele 12V accucirkelzaag kun je echt meters maken omdat je niet de hele tijd heen en weer hoeft te lopen maar ter plaatse kunt zagen.

Dit werkt voor mij, voor jou kan een andere methode prettiger zijn maar sinds ik de mini-cirkelzaag gebruik wil ik niet anders meer. En de zaagbladen bij Lidl kosten niks. Daarna gooi je ze weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
zynex schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:40:

DGA 511Z (138 euro)

Zit zelf gevangen in het Milwaukee 18V systeem en heb een aantal filmpjes gekeken. Meer dan een minuut of vijf houdt een 5A 18V batterij het niet vol. Als dat voldoende is, prima. Anders zou ik ook eens denken aan iets met een snoer.

[Zelf heb ik de omgekeerde situatie, 125mm haakse slijper Bosch blauw en wil graag een accuslijptol erbij maar de prijs icm korte standtijd houdt me tegen.]

[Verder moet al mijn nieuwe electrische gereedschap brushless zijn.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Makita is begonnen met de accu actie. Mooie tijd om wat (extra) gereedschap te kopen. Een Makita multitool staat al een tijdje op het lijstje. Ik heb die nu een van Parkside, die werkt prima. Maar maakt zo'n ontzettende herrie, dat ik eigenlijk altijd een koptelefoon wil gebruiken.

Nu twijfel ik echter tussen:
- uitvoering: Makita DTM51ZJX3 18 V Multitool (zonder accu en lader)
- uitvoering: Makita DTM52ZJX2 (Zonder accu`s en lader, met accessoire set in M...

DTM51 is te krijgen voor 233 en de DTM52 voor 265 euro. Dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

De DTM51 heeft goedkopere zaagjes, maar de 52 heeft borstelloze motor, sterker, verlichting. Maar heeft starlock systeem wat het allemaal weer wat duurder maakt. In dit topic zijn er mensen met beide, maar niet iedereen is het eens over wat nu beter is.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 06-12-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@rens-br ik gebruik zelf de DTM52 en ben er tevreden mee.
Minder zenuwpijn en het lock meganisme werkt prima en snel.

Hij is wel groot en log waardoor ik in keukenkastjes flink moet puzzelen soms om ergens bij te kunnen.

Heb hem in een Tanos box II gestopt (makita levert hem met een maatje 3 om de lader verticaal kwijt te kunnen) met custom inlay, lekker compact.
uitvoering: Makita DTM52Z LXT 18V Li-ion accu multitool body - koolborstelloos
https://www.conrad.nl/nl/...7-5-x-296-mm-2126101.html

Heb nu wel een berg mbox-en over met irritante clips.

[ Voor 77% gewijzigd door DJMaze op 06-12-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lerk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:06:
Iemand hier ervaring met airless spuitsystemen en hiervoor geschikte latex verf? Gehele woning moet worden geverfd en o.a.de systemen van bijvoorbeeld Wagner lijken mij interessante opties.
Ik heb een tijd een airless wagner gehad waar ik eigen en andere woningen mee heb gespoten.
Ik haalde altijd goede verspuitbare latex bij de verfgroothandel, en verdunde dat nog een heel klein beetje.

Boonstoppel en SPS waren beide prima.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:05
Ingelogd schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:32:
Was op zoek naar een goede leidingdetector. Met korting voor €195,- de Bosch D-tect 120 gekocht. Ik hoop dat die wat beter kan meten als mijn vorige prul ding. Verkeerd boren is ook meteen een bak ellende.

[Afbeelding]

Wat geprobeerd, meteen achter gekomen dat er een stroomleiding toch behoorlijk scheef naar boven loopt in de muur :X Werkt best goed, alleen geeft die niet aan dat er stroom op staat, zou volgens de handleiding wel moeten? Nou ja, het signaleert in ieder geval wel een leiding. Dus daar niet boren.
Op jouw plaatje in het scherm linksboven, daar staat een driehoekje met een bliksem icoontje. Dat betekent dat er stroom op staat. Volgens mij maakt hij dan ook ander geluid. Je kunt het heel makkelijk testen bij een stopcontact en met een schroevendraaier oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:08:
Makita is begonnen met de accu actie. Mooie tijd om wat (extra) gereedschap te kopen. Een Makita multitool staat al een tijdje op het lijstje. Ik heb die nu een van Parkside, die werkt prima. Maar maakt zo'n ontzettende herrie, dat ik eigenlijk altijd een koptelefoon wil gebruiken.

Nu twijfel ik echter tussen:
- uitvoering: Makita DTM51ZJX3 18 V Multitool (zonder accu en lader)
- uitvoering: Makita DTM52ZJX2 (Zonder accu`s en lader, met accessoire set in M...

DTM51 is te krijgen voor 233 en de DTM52 voor 265 euro. Dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

De DTM51 heeft goedkopere zaagjes, maar de 52 heeft borstelloze motor, sterker, verlichting. Maar heeft starlock systeem wat het allemaal weer wat duurder maakt. In dit topic zijn er mensen met beide, maar niet iedereen is het eens over wat nu beter is.
Heb op 19 november een DTM52z gekocht voor 142,77 op Duitse Amazon. Misschien interessant om wat rond te kijken. Voor het verschil koop je al bijna twee accu's extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Driehoek schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:23:
[...]

Heb op 19 november een DTM52z gekocht voor 142,77 op Duitse Amazon. Misschien interessant om wat rond te kijken. Voor het verschil koop je al bijna twee accu's extra
Houd er wel rekening mee dat het namaak kan zijn.

https://www.makita.nl/behoed-je-voor-namaak.html

Dat is de prijs zonder accu's. Dan zou het kunnen.
Maar als je hem nu koopt in NL dan krijg je er al een gratis accu bij en heb je ook NL garantie.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 07-12-2024 13:51 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voggy schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 06:56:
[...]

Op jouw plaatje in het scherm linksboven, daar staat een driehoekje met een bliksem icoontje. Dat betekent dat er stroom op staat. Volgens mij maakt hij dan ook ander geluid. Je kunt het heel makkelijk testen bij een stopcontact en met een schroevendraaier oid.
Heb hem ook. Om eerlijk te zijn let ik niet eens op of er prik op de leiding staat, ook door bestaande buizen wil ik liever niet niet boren.
Toevallig vorige week nog een wapenkluis verplaatst, neergezet, afgetekend... en uiteindelijk maar 3 cm naar links verplaatst. Iets met leiding enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
pietje belhamel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:03:
[...]

Zit zelf gevangen in het Milwaukee 18V systeem en heb een aantal filmpjes gekeken. Meer dan een minuut of vijf houdt een 5A 18V batterij het niet vol. Als dat voldoende is, prima. Anders zou ik ook eens denken aan iets met een snoer.

[Zelf heb ik de omgekeerde situatie, 125mm haakse slijper Bosch blauw en wil graag een accuslijptol erbij maar de prijs icm korte standtijd houdt me tegen.]

[Verder moet al mijn nieuwe electrische gereedschap brushless zijn.]
Ik ben ook kamp Milwaukee maar heb de slijptol gewoon met staartje gekocht. Kost de helft en doet het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Driehoek schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:23:
[...]

Heb op 19 november een DTM52zp gekocht voor 142,77 op Duitse Amazon. Misschien interessant om wat rond te kijken. Voor het verschil koop je al bijna twee accu's extra
Dat is dan wel de versie zonder accessoires en m-box toch? Die kan ik nu kopen voor ongeveer 170. Dan heb je voor 70 euro meer een berg accessoires en een box. Zou het voor mij wel waard zijn.

Maar jij bent dus voor de 52 gegaan. Had jij ook naar de 51 gekeken en waarom heb je uiteindelijk voor de 52 gekozen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 18:24
Ik had een aantal jaar geleden een Multitool nodig. De 51 van een vriend geleend. Ik wist het van tevoren al, maar een Multitool is verdomd handig dus zelf de 52 gekocht.
Ik heb ze tegelijkertijd kunnen testen. De 52 is merkbaar een flink stuk trillingsarmer, en door dunnere greep tenminste normaal vast te houden. Rest van de specs verschillen is wel op internet te vinden.
Nadeel is inderdaad duurdere verbruiksmatetialen.
Ik gebruik de tool ook niet zo vaak dat ik wekelijks zaagjes koop dus de hogere kosten boeien mij niet zo veel.
Aan het wisselsysyeem met pin erger ik me niet van de 52.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
rens-br schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:11:
Dan heb je voor 70 euro meer een berg accessoires en een box.
Zoals ik zei in DJMaze in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" zit er een box 3 bij.
Dan heb je heel veel loze ruimte!
Als je dat geen probleem vindt is het prima voor die €70

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
Pixeltje schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:17:
Ik had ook vaak heco’s, maar sinds de topix ben ik er van af. Geen tx20 meer op 4x40 en 4x50 vond ik onhandig en het ‘zwabberen’ ook ervaren bij een paar doosjes. Spax en Dynaplus edit: Forgefast zijn hier inmiddels goed vertegenwoordigd maar ik heb ook een projectje bij en met iemand anders gedaan met de schroeven van ecotools, en die vielen me toen niet tegen.
Het lijkt erop dat Hornbach huismerk Dresselhaus aan het vervangen is door Heco. Duurder en de standaarddozen lijken allemaal 200 stuks te bevatten. Gelukkig kun je nog schroeven los kopen bij Hornbach maar of het prijsverschil nog interessant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
BJozi schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:43:
[...]

Het enige wat ik momenteel heb is van Milwaukee en impact gun die ik voor auto sleutelen gebruikt. Ook weet niet of het verstandig is om nu meer gereedschap van Milwaukee te kopen (volgens mij vrij prijzig?) of met Bosch/Makita verder te gaan. Auto gereedschap en thuis apart vind ik (denk ik) niet zo erg
Het blijft mijn droom een universele accu voor iedere fabrikant. Kom op EU! Tot die tijd 18V Milwaukee en 12V Milwaukee en Bosch. En ja de prijzen voor Milwaukee zijn inderdaad heel fors. En van wat ik op Youtube hoor, is het in Noord Amerika precies andersom, daar is Bosch blauw duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kp7CITtNC0GSM82oo-YKbwU79rw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7TexD4iydQiPtT176LVgZ0Iu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nJBtttn64GCKXVAB9z5La48y_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9i5fqh0WVlbnwVwWLIKK6vJl.jpg?f=user_large

Van Milwaukee wilde ik per se de M12 FPDX schroeftol met afneembare chuck en een haaks en verspringend opzetstuk. Geweldig apparaat, enige wat mij absoluut tegenvalt is als je een bitje rechtstreeks in de as does het voor geen meter centreert. Nog over de Bosch getwijfel maar die is het niet geworden - oh ironie - omdat je geen bitjes rechtstreeks in de as kunt stoppen. Het tweede apparaat wat ik per se van Milwaukee hebben wilde was de M12 surge slagtol. Hemels gewoon. Van Bosch heb ik de 12V minicirkelzaag, super voor plaatmateriaal en de 12 volt bovenfrees, ook een ideaal apparaat. Toen ik beiden aanschafte had Milwaukee ze niet in het assortiment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgBarV7r2KpTpEiT7lxKE2rjrUI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lrBNGLMviVZxQlZriXjFEp94.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW0Aaukzl36f3c3uvhGG5uYfDFE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PWFiNYRTGaLk21LV5tIFVBvX.jpg?f=user_large

Over het algemeen is 12V voor electrisch gereedschap meer dan voldoende voor mij, iets wat ik vaker online lees maar inderdaad die prijs hé? 12V haakse slijper Milwaukee of Bosch, idem voor de multitool en zo zijn er nog wel wat, werklamp b.v. Van Milwaukee wil ik in ieder geval nog de nieuwe M12 cirkelzaag. Mooie maat en uitstekende recensies. De M12 decoupeerzaag wordt ook geroemd maar daar heb ik mijn twijfels over vanwege de automatische snelheidsvergrendeling.

Staan ook nog wat bedrade apparaten op mijn wensenlijstje o.a. een freesmachine om in een tafel in te bouwen en een random orbital schuurmachine daarvan heb ik niets gezien bij Milwaukee wat mijn interesse wekt. Sowieso als je door het accusysteem niet aan een bepaalde fabrikant gebonden was, zou ik veel meer merken hebben.

Eerlijk is eerlijk, ik begin langzaam een beetje Milwaukee-moe te worden. Alleen al de flauwekul die ze spuiten: "Het DNA van ons FUEL™ platform herdefinieert het evenwicht van snoerloze technologieën. MILWAUKEE®'s POWERSTATE™ koolborstelloze motor, REDLITHIUM™ accu technologie en REDLINK PLUS™ hardware en software intelligentie zorgen voor een uitstekend vermogen, een lange werkduur en duurzaamheid" Ga toch lekker buiten spelen.

Ook zijn er redelijk wat produkten die slecht ontworpen zijn, de M12 installatiedriver heeft de vooruit/achteruitknop op de bovenkant van het apparaat. Vind ik niet handig maar de meeste Milwaukee die-hard devotees vinden het geniaal [nu ze er eenmaal aan gewend zijn.] Gewoon een slechte Festool kopie. En de nieuwste generatie M18 impact [gen3] schijnt ook weinig doordacht te zijn. Die sneuvelen bij bosjes, ze klappen uit elkaar, stoppen er gewoon mee en wat al niet meer. Torque Test Channel vermoed dat een van de oorzaken de extreme hardheid van de tandradaren is. Meest opvallende is dat gen2 van die impactdriver misschien wel de beste ooit was. Ik heb 'm toevallig en het is een beest. Zoveel kracht dat ik 'm eigenlijk nooit gebruik. Maar hebben is hebben, ja toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkP2KcWSUg30PrbJw7KF_9r_RkU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmuwfWg3l1uO7nXi200Ddfix.jpg?f=user_large

En op het gebied van 18V batterijen wordt Milwaukee ook steeds mistiger. Ze heten bijna allemaal hetzelfde en doen hetzelfde maar er zitten grote verschillen tussen. High Outputs, XC, standaardbatterijen, half internet confuus wat nou wat is en waarom. Milwaukee is een van de duurdere merken en ik kan me voorstellen dat ze niet graag vertellen dat om echt het beste uit je apparaat te halen, je het niet gaat redden met je standaard 5A 18V batterij. Had ik nu aan het begin van het opbouwen van mijn 18V verzameling gestaan denk ik niet dat ik nog voor Milwaukee gekozen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Pixeltje schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:03:
[...]

In dat geval zou ik eens bij Makita kijken wat ze hebben. Zoals ik al aangaf hebben die een groot assortiment van allerlei machines die op dezelfde accu draaien. Kun je in de toekomst ook nog uitbreiden als je wilt.

Als budget geen probleem is kun je ook kijken naar de XGT lijn, dat is een ‘nieuwe’ lijn die op 40v draait.
Makita heeft de 18V [20] en 40V [36] lijn. Maar op een gegeven moment las ik dat 40V, 2,5A beter is dan 18V, 5A. Weet niet of het waar is maar 18*5 = 36*2.5 dus wat is het verschil?

36V *5.0A? Je kunt wel iedere keer een groter batterijpack in je apparaat duwen maar dan is het ding niet meer te tillen. Lijkt me ook voor een aannemer niet handig als je mensen ziek thuis zitten.

Heeft het te maken met energieefficientie, lager gemiddeld gewicht voor de batterijen bij een hoger voltage. Is het 10 procent tech en 90 procent marketing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja. Simpelweg omdat accu technologie redelijk uitgekouwd is. Gewoon standaard cellen met een standaard laadcircuit in de accu en klaar. Alleen de kwaliteit van de cellen wil nog wel eens verschillen, en uiteraard de vormfactor. Maar ze maken die Li ion cellen echt niet zelf. En batterij fabrieken zijn er niet zo heel veel ;)

Meer goed, als een enkel systeem voor vele merken je droom is: zoek eens op CAS alliance :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
pietje belhamel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:32:
[...]

Makita heeft de 18V [20] en 40V [36] lijn. Maar op een gegeven moment las ik dat 40V, 2,5A beter is dan 18V, 5A. Weet niet of het waar is maar 18*5 = 36*2.5 dus wat is het verschil?

36V *5.0A? Je kunt wel iedere keer een groter batterijpack in je apparaat duwen maar dan is het ding niet meer te tillen. Lijkt me ook voor een aannemer niet handig als je mensen ziek thuis zitten.

Heeft het te maken met energieefficientie, lager gemiddeld gewicht voor de batterijen bij een hoger voltage. Is het 10 procent tech en 90 procent marketing?
Het gewicht speelt wel een rol.
Een 40V 2,5A van Makita weegt 0,71 kg, 2x18V 5A wegen samen 1,66 kg.

Maar 18V heeft het voordeel dat je voor een lichte machine een 1,5A accu kan nemen met een gewicht van 0,35 kg en voor zware machines 2x5A en dat allemaal met dezelfde lader.
Daarom heeft dat voor mij de voorkeur.

De lichtste 40V accu weegt nog altijd 0,69 kg. Dus voor kleine machines is dat een nadeel.
Aan de andere kant kan met 40 Volt hele sterke machines worden gebouwd, waardoor er echte vervanging voor benzineaandrijving realistisch wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 07-12-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:36
The Eagle schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:46:
Meer goed, als een enkel systeem voor vele merken je droom is: zoek eens op CAS alliance :)
Of de Power for All Alliance of AMPShare.

https://www.powerforall-alliance.com/en/
https://www.ampshare.com/nl/nl/
https://www.cordless-alliance-system.com/nl/#cta-section

Mooie initiatieven. Helaas niet in 12V land.

Waar de merken ook wel eens mee mogen beginnen is universele gereedschapskisten.

[ Voor 8% gewijzigd door Retrospect op 07-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pietje belhamel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:32:
[...]

Het verschil in Wattuur is minimaal. Dwz, een lamp kan er net zo lang op branden. (Ik heb ze nooit open gemaakt, maar waarschijnlijk zitten er even veel cellen in, alleen dan 10 in serie in plaats van 2 strings parallel van 5 cellen in serie)
Maar het is vooral dat als er grote stromen lopen, de motoren en controller op 40V minder verlies hebben dan op 18V, dus minder warmteontwikkeling etc.

En ja, markering, platform, gewicht, prestaties, het zijn allemaal factoren die uiteindelijk meespelen. Een machine op 2*18V LXT kan waarschijnlijk net zo goed werken als 1*XGT. Maar er zijn machines waar 2 accus naast elkaar de machine nogal uit balans maken.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 07-12-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:59

copykat

Good copy isn't bad

* copykat zat weer eens te browsen en ik kwam dit tegen.
Das bijna gratis. Plus 60 euro voor 1 accu en lader.
HBM accu invalzaag, liniaalzaag 165 mm 20 Volt Power20

Een einhel minizaag is bijna even duur met lader en accu kopen.

Ik kon geen reviews vinden.
Zal dit voor af en toe gebruik goed genoeg zijn?
De dewalt accu cirkelzaag leek me ook een mooie maar is gewoon 300 400 euro met geleiderrail.
Ik kan er geloof ik ook geen stofzuiger op aansluiten. Er zit een sleuf geen rond gat.

Zijn twee verschillende types maar ik zaag meer platen dan balken/dikke deuren.

Mn oude bosch werkt gewoon niet lekker snel. Meten check weer meten. De schoen is niet met anti splinter strip op de lineaal.

De HBM accu ecosystem zou dan ook een slijptol kunnen uitbreiden. (nog zo'n handy to have but not used every day.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
rens-br schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:11:
[...]

Dat is dan wel de versie zonder accessoires en m-box toch? Die kan ik nu kopen voor ongeveer 170. Dan heb je voor 70 euro meer een berg accessoires en een box. Zou het voor mij wel waard zijn.

Maar jij bent dus voor de 52 gegaan. Had jij ook naar de 51 gekeken en waarom heb je uiteindelijk voor de 52 gekozen?
De Z is inderdaad de kale tool. De 52 is brushless en minder trillingen. Heb apart Starlock accesoires gekocht.
Is waarschijnlijk erg persoonlijk maar heb zelf een aantal makpacs hier en die worden nooit gebruikt. Is voornamelijk voor thuis en voor op verplaatsing gebruik ik kratten. Ik ben geen vakman (meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:09:
Toevallig hier mensen ervaring met niet-originele geleiderail klemmen zoals https://www.ecotools.nl/s...r-geleiderail-120-x-60-mm?
Dank voor de adviezen! Uiteindelijk toch de originele Makita bij de Hornbach gehaald, inclusief verzendkosten van Ecotools vergelijk geprijsd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:02

Vliegvlug

Flight Simple

pietje belhamel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:21:
[...]

Van Milwaukee wilde ik per se de M12 FPDX schroeftol met afneembare chuck en een haaks en verspringend opzetstuk. Geweldig apparaat, enige wat mij absoluut tegenvalt is als je een bitje rechtstreeks in de as does het voor geen meter centreert. Nog over de Bosch getwijfel maar die is het niet geworden - oh ironie - omdat je geen bitjes rechtstreeks in de as kunt stoppen.

Bedoel je van Bosch dan de GSR 12V-15 FC of 12V-35 FC?

Want ik heb de eerste en daar kan gewoon een bitje in de as en dat is bij de 35 niet anders.
Enige nadeel is dat deze niet mechanisch of magnetisch vast zit, is dat dan wat je bedoelt?

Bij Bosch wordt er daarom nog een los bithouder opzetstuk bijgeleverd, zie plaatje rechtsonder:
Afbeeldingslocatie: https://www.proshop.nl/Images/915x900/2788401_4daa3c3d7ec4.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Retrospect
Vliegvlug schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:54:
[...]

Want ik heb de eerste en daar kan gewoon een bitje in de as en dat is bij de 35 niet anders.
Enige nadeel is dat deze niet mechanisch of magnetisch vast zit, is dat dan wat je bedoelt?

Bij Bosch wordt er daarom nog een los bithouder opzetstuk bijgeleverd, zie plaatje rechtsonder:
[Afbeelding]
Ik heb de 35 FC en kan dat bevestigen. Echt een heerlijke schroefmachine. De grootste reden voor mij om Bosch 12V nog te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik heb deze set maar irriteer me eraan dat de opzetstukken vrij makkelijk ongewenst losklikken. Dat gebeurt ook regelmatig waardoor er bijvoorbeeld al schade is aan de vloer en een gebroken boortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Retrospect schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:57:
[...]

Ik heb de 35 FC en kan dat bevestigen. Echt een heerlijke schroefmachine. De grootste reden voor mij om Bosch 12V nog te gebruiken.
Is ook mijn meest gebruikte accuboormachine, die hulpstukken zijn echt ideaal voor lastige hoekjes.
Heb ook nog een GSR met hex opname ernaast voor het schroeven en een 18V Makita DHP480 en DDF484 die is enkel pak als ik meer power nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BounceMeister schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
[...]

Ik heb deze set maar irriteer me eraan dat de opzetstukken vrij makkelijk ongewenst losklikken. Dat gebeurt ook regelmatig waardoor er bijvoorbeeld al schade is aan de vloer en een gebroken boortje.
Dat heb ik alleen met het booropzetstuk en is inderdaad erg irritant, moet er bewust op letten.
Bij mijn 18V Makita gebruik ik het draaien met de trekker om de boortjes los en vast te maken maar als ik dat bij die Bosch zo doe dan ontgrendel je vaak onbedoeld de boorkop.
Die ontgrendeling zit te dicht bij het draaimechanisme van de boorkop zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Antwoord stond in ander topic

[ Voor 89% gewijzigd door Okasha op 08-12-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
The Eagle schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:46:
Zijn diverse ontwikkelingen rondom accu's. Dit is wat ik ben tegengekomen rondom 18V, 12V is een veel lastiger verhaal.

CAS [cordless alliance system] is gebouwd rondom Metabo en omvat 40 merken, grotendeels niche die hier op het forum nauwelijks voorbij komen. Meer als een verkoopstrategie dan een toekomstbestendige, robuste, universele accufilosofie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqr1kdbNOau-LRN084Yti6XbzOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvVoPqIcIAsKKggoayNI4NRN.jpg?f=fotoalbum_large

Er is Bosch Ampshare. Idee lijkt te zijn dat andere merken Bosch accu's gebruiken. Ook handel met een mooi marketingsausje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4daZ8YQCTbgTSbXb_J08Ds6akA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KmqNFCk4j6dHTvRrLFqUr9JT.jpg?f=user_large

Je hebt CEENR, die maken adaptors en hun eigen universele accupack voor die adaptors. Goed idee maar verplicht fabrikanten tot een universele batterijaansluiting en de toko kan opdoeken. Met al die bewegende toestanden op hun website krijg ik sowieso het idee dat ze er niet meer in geloven. Voelt als opheffingsuitverkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFnUW1aIB6xLhWEk_qb8S38vy-Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QEcndk0tcv7Yj92iNdw2MyIc.jpg?f=user_large

En wie kent Alipacksharefromlovewithchina niet zullen we maar zeggen? Ook ik heb via Aliexpress een adaptor gekocht om een Makita-apparaat te kunnen gebruiken met Milwaukee accu's. Meest levensvatbare technologie want zelfs al komt de dag dat alle accu's onderling uitwisselbaar zijn, slingeren er altijd nog enorme aantallen oude apparaten rond. Blijft gedoe en wat kan voor GSM-laders, kan voor accugereedschap. [Ja ik kijk naar jullie EU.]

Ondertussen wordt er ook gewerkt aan platte accu's, minimaliseert de lege ruimte die nu ontstaat als je oplaadbare batterijen stapelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xC2M5fwIbRQikWtGeE23cwY95k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SMWRVYNdGv56UvVdTR8A7iiC.jpg?f=user_large

YouTube: What is Going on with Power Tool Batteries?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
_ferry_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:18:
[...]

Het verschil in Wattuur is minimaal. Dwz, een lamp kan er net zo lang op branden. (Ik heb ze nooit open gemaakt, maar waarschijnlijk zitten er even veel cellen in, alleen dan 10 in serie in plaats van 2 strings parallel van 5 cellen in serie)
Maar het is vooral dat als er grote stromen lopen, de motoren en controller op 40V minder verlies hebben dan op 18V, dus minder warmteontwikkeling etc.

En ja, markering, platform, gewicht, prestaties, het zijn allemaal factoren die uiteindelijk meespelen. Een machine op 2*18V LXT kan waarschijnlijk net zo goed werken als 1*XGT. Maar er zijn machines waar 2 accus naast elkaar de machine nogal uit balans maken.
DeWalt heeft inmiddels apparaten die op 60V werken, is het zo dat tot een hoger voltage automatisch minder verlies betekent? Tot op zekere hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
[...]

[Afbeelding]
Jammer. Durf ik niet meer te zeggen. Heb vorig jaar Bosch gemaild en gevraagd, die gaven mij het antwoord dat je geen bitje in de as kunt doen. Aan de andere kant dan had ik nooit de Milwaukee M12 Surge ontdekt [slagtol die werkt op olie en daardoor stiller is.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
We zijn al ver gekomen, makita zat aan klauke vast, eerst met alleen een lader, later met accu+lader maar beide bedrijven zagen dat niet als selling point. Klauke had makita accu's zonder de makita branding voor een flinke meerprijs en makita sprak er niet over. Inmiddels zit klauke in de bosch groep en lijken ze het beide als meerwaarde te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
copykat schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:19:
* copykat zat weer eens te browsen en ik kwam dit tegen.
Das bijna gratis. Plus 60 euro voor 1 accu en lader.
HBM accu invalzaag, liniaalzaag 165 mm 20 Volt Power20
Moet het per ce met accu zijn?
HBM heeft ook eentje met snoer en de review is hier te vinden:
YouTube: HBM 165 mm Professionele 1200 Watt Invalzaag | €130,- top of flop ?...
vervolg:
YouTube: Hoe zaagt de HBM 165 mm invalzaag?!
Ik heb divers hand- en elektrisch gereedschap van HBM voor af en toe gebruik. Het meeste werkt wel goed, maar mist de finesse van de betere merken en is doorgaans slecht afgewerkt; oppassen voor scherpe randjes e.d..

En de nazorg heb ik wel wat twijfels bij. B.v. ik heb een knabbelschaar voor plaatwerk. Zijn daar over een paar jaar nog ponsjes voor verkrijgbaar.
Zelfde geldt voor accu's. Daarom heb ik mij nog niet gewaagd aan HBM accugereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:44:
[...]

Moet het per ce met accu zijn?
nee niet perse want stofzuigerslang enz. Maar de foto's van de accu versie en de niet accu versie lieten een iets beter uitziende afwerking zien.
HBM heeft ook eentje met snoer en de review is hier te vinden:
YouTube: HBM 165 mm Professionele 1200 Watt Invalzaag | €130,- top of flop ?...
vervolg:
YouTube: Hoe zaagt de HBM 165 mm invalzaag?!
Ik heb divers hand- en elektrisch gereedschap van HBM voor af en toe gebruik. Het meeste werkt wel goed, maar mist de finesse van de betere merken en is doorgaans slecht afgewerkt; oppassen voor scherpe randjes e.d..

En de nazorg heb ik wel wat twijfels bij. B.v. ik heb een knabbelschaar voor plaatwerk. Zijn daar over een paar jaar nog ponsjes voor verkrijgbaar.
Zelfde geldt voor accu's. Daarom heb ik mij nog niet gewaagd aan HBM accugereedschap.
Hij lijkt een beetje op de Einhell...
En ergens denk ik dat Einhell een betere aftersale heeft.
In principe is een goede geleiderail/lineaal en een makkelijk instelbare cirkelzaag al voldoende.
Maar dan zit je al tegen deze aan
https://www.toolstation.n...275xeDEAQYASABEgJg-_D_BwE.

Mn eerste hit in mini cirkelzaag om dun plaatmateriaal even snel op maat te zagen was deze:
https://vonroc.nl/mini-ci...3TSyc1EAQYASABEgJ-AfD_BwE
Soort haakseslijper body met wat geleiding. Dat leek me wel wat als bij product voor de 8mm en 12mm plaatjes zagen. Is beter dan de decoupeert.
.
Alleen Vonroc is wel bottom of de bottom dus iets beter in naam zou fijn zijn,
Dan is parkside eigenlijk slimmer. Maar die hebben niet de lineaal functie.

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Die Einhell kreeg onlangs nog een review. Jonas is vrij helder en eerlijk altijd. Zeikt het product ook volledig af als het niets is. Maar hij was hier aangenaam verrast. YouTube: FESTOOL TS55 zu teuer? 👉 Ganz ehrlich, diese billige EINHELL KOPIE i...

Hoop dat ze nog eens met een accu versie komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Retrospect op 08-12-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pietje belhamel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:21:
Het blijft mijn droom een universele accu voor iedere fabrikant. Kom op EU! Tot die tijd 18V Milwaukee en 12V Milwaukee en Bosch. En ja de prijzen voor Milwaukee zijn inderdaad heel fors. En van wat ik op Youtube hoor, is het in Noord Amerika precies andersom, daar is Bosch blauw duur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van Milwaukee wilde ik per se de M12 FPDX schroeftol met afneembare chuck en een haaks en verspringend opzetstuk. Geweldig apparaat, enige wat mij absoluut tegenvalt is als je een bitje rechtstreeks in de as does het voor geen meter centreert. Nog over de Bosch getwijfel maar die is het niet geworden - oh ironie - omdat je geen bitjes rechtstreeks in de as kunt stoppen. Het tweede apparaat wat ik per se van Milwaukee hebben wilde was de M12 surge slagtol. Hemels gewoon.
Ik heb een M12 BDDX, simpelweg omdat ik een verwisselbare kop wilde met excenter, en op dat moment hadden alleen Milwaukee en Festool zoiets in het assortiment. Overigens is bij mijn machine de bithouder in de as prima bruikbaar, als ik geen excenter ofzo nodig heb, gebruik ik gewoon de bithouder daar voor schroeven.

Wat bedoel je precies met dat het niet goed centreert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:02:
Die Einhell kreeg onlangs nog een review. Jonas is vrij helder en eerlijk altijd. Zeikt het product ook volledig af als het niets is. Maar hij was hier aangenaam verrast. YouTube: FESTOOL TS55 zu teuer? 👉 Ganz ehrlich, diese billige EINHELL KOPIE i...

Hoop dat ze nog eens met een accu versie komen.
Gister wat budget invalzagen bekeken.
Hbm, einhel, parkside enz.
Eigenlijk komt t er op neer of een cirkelzaag van een merk kopen die instelbaar is in invalhoogte met geleide rails of een invalzaag uit de budget range.( ik verd?m het om 400plus uit te geven , te weinig gebruik voor denk ik.)
Grootste ding met budget zagen is los van de slechtere plastics en grotere toleranties is vermoedelijk de wobly linealen door hun 70+70cm constructie en de track vorm waardoor ze niet altijd op een merk track passen. En natuurlijk de zaagbladen van budget.
Ease of instelbaarheid, of aparte consistente afwijking van bijv. 1 mm in de invaldiepte. Maar de merken hebben ook zo hun eigenaardigheden die je verbazen.

En wat betreft wel of geen accu. Accu's die voor 1 apparaat moeten werken hebben geen lang leven als dat apparaat geen use case heeft voor regelmatig gebruik.
Dus je moet dan ook denken: Koop ik meer accu spul in dit budgetmerk's assortiment ?
Haakse slijper? Multitool? ......... Tuingereedschap?
En accu telt vaak nog een 10-20% bij de prijs misschien wel 25% afhankelijk vd acties in "gratis accu".

Hbm is een rebrander dus lange spare onderdelen lijkt me niet gebeuren maar of dat een probleem is met budget spul? Dus de garantie voorwaarden zijn dan belangrijker. En beschikbaarheid verbruiks parts.
Einhell is geen aldi spul meer. Net als bij Parkside zit er een grote fabriek achter.

Hornbach heeft nu een grote Einhell stand/display. Misschien daar maar eens bepotellen om te voelen en zien. Voorkeur is invalzaag omdat dat gebruik meeste voorkomt. (desnoods hou ik mn antieke cirkelzaag voor die gevallen dat ik een balk moet door jassen met t bouwen van een tuinhuis of zo (kan ie daarna weg.) :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@copykat nadeel van een budget zaag is dat hij te lang meegaat en je dus nooit meer een echte koopt ;)

Ik heb al bijna 10 jaar een budget invalzaag: de scheppach PL55 inclusief rail. Werkt eigenlijk ver boven verwachting goed. Heb, naast uiteraard een nieuw zaagblad zo nu en dan, alleen de rubberen strip van de liniaal een keer moeten vervangen.
Ik heb hem toen gekocht na exact dezelfde zoektocht als jij: geen zin om 400+ uit te geven voor bosch blauw, makita of nog beter. Want zo vaak gebruik je zo'n ding toch niet. Inmiddels dus ruim 9 jaar verder en ik heb dat ding al echt veel gebruikt. Inmiddels het gebruik van budget gereedschap afgezworen na wat slechte ervaringen, maar deze scheppach (is volgens mij ook gewoon hbm) werkt simpelweg uitstekend en staat nog niet op de vervanglijst..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:48
Ok, ik zit een beetje vast en hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.
Ik heb een parkside invalzaag met 140x20 zaagblad (42 tanden, volgens de opgave van de specs.)
Ik heb dat zaagblad vakkundig om zeep geholpen door pvc laminaat te zagen. Alleen ik ontdek nu eigenlijk pas dat er nauwelijks passende bladen te vinden zijn.
Parkside heeft dat specifieke blad helemaal niet (meer) in het assortiment.

Hornbach heeft een Boch blad dat 38 euro kost. Wat ik me nu afvroeg, weet iemand hier of er ook 150 mm bladen in passen, heeft iemand dat eens geprobeerd?

Of, zijn er andere goede alternatieven te krijgen?

Ik zaag eigenlijk alleen mdf en underlayment met de zaag, mocht dat nog van belang zijn voor de soort blad. ( De 42 tands deed dat prima).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:09:
[...]

Gister wat budget invalzagen bekeken.
Hbm, einhel, parkside enz.
Eigenlijk komt t er op neer of een cirkelzaag van een merk kopen die instelbaar is in invalhoogte met geleide rails of een invalzaag uit de budget range.( ik verd?m het om 400plus uit te geven , te weinig gebruik voor denk ik.)
Grootste ding met budget zagen is los van de slechtere plastics en grotere toleranties is vermoedelijk de wobly linealen door hun 70+70cm constructie en de track vorm waardoor ze niet altijd op een merk track passen. En natuurlijk de zaagbladen van budget.
Ease of instelbaarheid, of aparte consistente afwijking van bijv. 1 mm in de invaldiepte. Maar de merken hebben ook zo hun eigenaardigheden die je verbazen.

En wat betreft wel of geen accu. Accu's die voor 1 apparaat moeten werken hebben geen lang leven als dat apparaat geen use case heeft voor regelmatig gebruik.
Dus je moet dan ook denken: Koop ik meer accu spul in dit budgetmerk's assortiment ?
Haakse slijper? Multitool? ......... Tuingereedschap?
En accu telt vaak nog een 10-20% bij de prijs misschien wel 25% afhankelijk vd acties in "gratis accu".

Hbm is een rebrander dus lange spare onderdelen lijkt me niet gebeuren maar of dat een probleem is met budget spul? Dus de garantie voorwaarden zijn dan belangrijker. En beschikbaarheid verbruiks parts.
Einhell is geen aldi spul meer. Net als bij Parkside zit er een grote fabriek achter.

Hornbach heeft nu een grote Einhell stand/display. Misschien daar maar eens bepotellen om te voelen en zien. Voorkeur is invalzaag omdat dat gebruik meeste voorkomt. (desnoods hou ik mn antieke cirkelzaag voor die gevallen dat ik een balk moet door jassen met t bouwen van een tuinhuis of zo (kan ie daarna weg.) :+
Peter Millard had laatst ook een invalzagen-review in het budgetsegment.

Ik ben blij met een bekabelde zaag met dun zaagblad. Hangt toch altijd een stofzuiger aan de zaag, ook buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
tcw82 schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:38:
Ok, ik zit een beetje vast en hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.
Ik heb een parkside invalzaag met 140x20 zaagblad (42 tanden, volgens de opgave van de specs.)
Ik heb dat zaagblad vakkundig om zeep geholpen door pvc laminaat te zagen. Alleen ik ontdek nu eigenlijk pas dat er nauwelijks passende bladen te vinden zijn.
Parkside heeft dat specifieke blad helemaal niet (meer) in het assortiment.

Hornbach heeft een Boch blad dat 38 euro kost. Wat ik me nu afvroeg, weet iemand hier of er ook 150 mm bladen in passen, heeft iemand dat eens geprobeerd?

Of, zijn er andere goede alternatieven te krijgen?

Ik zaag eigenlijk alleen mdf en underlayment met de zaag, mocht dat nog van belang zijn voor de soort blad. ( De 42 tands deed dat prima).
Of een groter blad past kan je toch makkelijk zelf bekijken? Je hebt maar 5 mm rondom extra ruimte nodig. Hou er wel rekening mee dat de zaagmotor iets meer moeite moet doen. Maar dat betekent dan dat je iets minder snel kan zagen.

Bij een speciaalzaak is er nog wel wat keus voor maat 140x20 als je ook genoegen neemt met wat minder tanden.

Maar deze passen qua prijs wat beter bij je machine en heeft ook niet zo'n grote tandbreedte. Zaagt wat lichter.

[ Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 09-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JukeboxBill schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:58:
[...]

Of een groter blad past kan je toch makkelijk zelf bekijken? Je hebt maar 5 mm rondom extra ruimte nodig. Hou er wel rekening mee dat de zaagmotor iets meer moeite moet doen. Maar dat betekent dan dat je iets minder snel kan zagen.

Bij een speciaalzaak is er nog wel wat keus voor maat 140x20 als je ook genoegen neemt met wat minder tanden.

Maar deze passen qua prijs wat beter bij je machine en heeft ook niet zo'n grote tandbreedte. Zaagt wat lichter.
Die ecotools, die bevallen me wel.
Thanks.

Ik snap alleen niet waarom die in mijn zoekresultaten naar boven kwamen.

Het project ligt even stil, helaas, gelijk maar wat meer bladen besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
@tcw82 anders is laten slijpen ook nog een optie.
Hoewel dat met een 140mm blad al op hetzelfde bedrag uitkomt als een nieuwe ecotools :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Raymond schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:33:
@tcw82 anders is laten slijpen ook nog een optie.
Hoewel dat met een 140mm blad al op hetzelfde bedrag uitkomt als een nieuwe ecotools :)
Is dat mogelijk? Slijpen ze dan die (carbide??) tipjes of vervangen ze die?

Lijkt me een behoorlijk monnikenwerkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
tcw82 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:30:
[...]

Gaat allemaal machinaal. Maar dat loont niet de moeite met zo'n klein blad.

En zelfs met grote bladen moet je oppassen. Een poosje terug een blad voor mijn Metabo afkortzaag 254x30x48T laten slijpen via de lokale gereedschappenzaak. Kostte iets van €20,-
Kwam er later achter dat een nieuw blad al voor €9 te koop is, zelfde oorspronkelijk Metabo blad.
In mijn geheugen kostte zo'n blad veel meer, maar dat is al een poosje geleden.

Loont alleen nog maar als je 10 bladen of meer van dezelfde maat laat slijpen want dan worden de instelkosten uitgesmeerd. Dat is de grootste post, slijpen gaat volautomatisch.

En dan nog moet je dat nog steeds niet doen met die EcoTools bladen van €6 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
[...]

42 tanden is €14,40, ex btw ex verzendkosten:
https://www.justusslijptechniek.nl/slijpservice/zaagbladen/

Ik heb laatst een 4tal bladen in 1x laten slijpen. Kosten waren ruwweg helft vd nieuwprijs. Ik had wat duurdere (cmt) bladen te slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:59:
[...]

Loont alleen nog maar als je 10 bladen of meer van dezelfde maat laat slijpen want dan worden de instelkosten uitgesmeerd. Dat is de grootste post, slijpen gaat volautomatisch.

En dan nog moet je dat nog steeds niet doen met die EcoTools bladen van €6 per stuk.
Mijn Mafell en Festool blaadjes laat ik ook gewoon slijpen hoor. Loont nog steeds prima, blad van mijn afkortzaag kost 106 euro, van mijn invalzaag 75 euro. Dan is 22 euro voor een slijpbeurt echt prima.

Sure, je betaalt per tandje, maar een blad met veel tandjes is ook in aanschaf een stuk duurder dan een blad met weinig tandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Vervangen kan, als je een tandje kwijt bent. Kost wel best wat geld want dat wordt hardgesoldeerd meen ik.
Meer dan twee tanden kwijt is zaagblad kwijt, domweg omdat dan een zaagblad vaak goedkoper is dan het opnieuw aanbrengen van tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 20:35
Ik wil weten wat ik nodig wat voor apparaat ik nodig heb om buizen te pletten aan de uiteinden (20 t/m 40 mm rond 2mm dik).

Al een tijdje gezocht, maar ik kom er niet echt uit, waar ik vaak op uit kom zijn die werkplaatspersen, die zijn voor mijn project volgens mij niet geschikt. Metaalbewerking is compleet nieuw voor mij en ik kom er achter dat ik wat benamingen niet weet.

Ik ga de buizen gebruiken ter versteviging van een tunnelkas en ik wil geodesic dome tuinkassen met de buizen bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jron667 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:08:
Ik wil weten wat ik nodig wat voor apparaat ik nodig heb om buizen te pletten aan de uiteinden (20 t/m 40 mm rond 2mm dik).
Een hamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Al een tijdje gezocht, maar ik kom er niet echt uit, waar ik vaak op uit kom zijn die werkplaatspersen, die zijn voor mijn project volgens mij niet geschikt. Metaalbewerking is compleet nieuw voor mij en ik kom er achter dat ik wat benamingen niet weet.

Ik ga de buizen gebruiken ter versteviging van een tunnelkas en ik wil geodesic dome tuinkassen met de buizen bouwen.
Bankwerkhamer 1500 gr en een bankschroef zal wel helpen.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 12:03

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik zou alleen de ~200mm bankschroef gebruiken, en die hamer laten voor wat 'ie is...

...maar iemand die in december vraagt hoe een metalen pijp dichtgeklemd moet worden doet bij mij onbewust toch wat alarmbellen rinkelen :X

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
APClll schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:35:
Ik zou alleen de ~200mm bankschroef gebruiken, en die hamer laten voor wat 'ie is...

...maar iemand die in december vraagt hoe een metalen pijp dichtgeklemd moet worden doet bij mij onbewust toch wat alarmbellen rinkelen :X
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
Het moet wel een beetje netjes eruit zien, ik heb filmpjes gekeken van mensen die het met een hamer keken, niet echt mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jron667 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:01:
[...]

Het moet wel een beetje netjes eruit zien, ik heb filmpjes gekeken van mensen die het met een hamer keken, niet echt mooi.
Een goede bankschroef haal je op markplaats voor een paar tientjes, daar kom je denk ik heel ver mee. Desnoods een buis over hendel schuiven voor wat extra moment..

Een heuer front kan je met een beetje zoeken voor 5 tientjes oppikken, bijvoorbeeld. Niet nieuw uiteraard.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

APClll schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:35:

Eerst vullen en dan met een hamer er opslaan????
Neeeehhhhh ik hoop echt dat niemand zó stom en levensmoe is.

Maar als het stijger pijp modelleren is.
Heetstoken is géén goed idee zonder goed masker. Verzinkte pijp is best giftig geloof ik met rood stoken.
Indien het niet verzinkt is maar wel dikwandige pijp, dan is een bank hamer en aambeeld en gloeiend stoken en dan rustig vervormen en weer heet stoken totdat je het model hebt denk ik de meest ideale methode.

Je kan om de impact te verdelen iets tussen je hamer en de pijp leggen. Niet je vinger 😋 stuk metaal bijv. Of balkje ijzerhout.

[ Voor 44% gewijzigd door copykat op 09-12-2024 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Jron667 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:01:
[...]

Klopt, dat gaat niet goed.
Persen m.b.v. een stevige bankschroef en eerst wat proefjes doen.
Als het gelaste buis is met langsnaad, dan kan de plaats van de las ook nog van invloed zijn hoe de buis gaat pletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:53:
[...]

Peter Millard had laatst ook een invalzagen-review in het budgetsegment.

Ik ben blij met een bekabelde zaag met dun zaagblad. Hangt toch altijd een stofzuiger aan de zaag, ook buiten.
Zal vanavond eens YT kijken op zijn naam zoekend.
Ik neig ook naar bekabeld omdat die fractie goedkoper zijn minder risico op electronische storing, accu failure bijv. en inderdaad je stofzuiger hangt er toch aan.

Een plain cirkelzaag voor buiten snel balkjes en platen te zagen is accu top. Snel en wendbaar en door.
Een invalzaag is in mijn beleving toch meer bedachtzaam, meer precisie, iets op maat maken. Dan is een snoer met een stofzuigerslang aan je zaag vermoedelijk geen belemmering.

Dit gereedschap (nieuwe cirkel(inval)zaagis voor mij echt iets waarbij ik tijd heb voordat ik het koop, soort luxe kadootje.
Ik moet ooit op zolder kasten bouwen of bestaande kasten ombouwen.(kastenkamer heeft geen haast kan volgend jaar of jaar daarop.)
Soms wat aanpassen vaak door meetfout of constructietekening fout. Het is allemaal niet niet te doen met wat ik nu heb of laat doen bij de bouwmarktzagerij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 23:42
prein2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:18:
@copykat nadeel van een budget zaag is dat hij te lang meegaat en je dus nooit meer een echte koopt ;)

Ik heb al bijna 10 jaar een budget invalzaag: de scheppach PL55 inclusief rail. Werkt eigenlijk ver boven verwachting goed. Heb, naast uiteraard een nieuw zaagblad zo nu en dan, alleen de rubberen strip van de liniaal een keer moeten vervangen.
Ik heb hem toen gekocht na exact dezelfde zoektocht als jij: geen zin om 400+ uit te geven voor bosch blauw, makita of nog beter. Want zo vaak gebruik je zo'n ding toch niet. Inmiddels dus ruim 9 jaar verder en ik heb dat ding al echt veel gebruikt. Inmiddels het gebruik van budget gereedschap afgezworen na wat slechte ervaringen, maar deze scheppach (is volgens mij ook gewoon hbm) werkt simpelweg uitstekend en staat nog niet op de vervanglijst..
Ik heb precies dezelfde, om dezelfde reden. Gebruik hem op een makita 150 (+150) lineaal met nieuwe antisplinterstrip. (De scheppach staat verder van de lineaal af waardoor deze voorbij de standaard strip valt)

Één groot nadeel, onbekend of de A-merken dat beter doen: de afzuiging is matig. Bij het zagen van spaanplaat stuift er een grote hoeveelheid zaagsel recht vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:41:
[...]

Ik neig ook naar bekabeld omdat die fractie goedkoper zijn minder risico op electronische storing, accu failure bijv. en inderdaad je stofzuiger hangt er toch aan.

Een plain cirkelzaag voor buiten snel balkjes en platen te zagen is accu top. Snel en wendbaar en door.
Een invalzaag is in mijn beleving toch meer bedachtzaam, meer precisie, iets op maat maken. Dan is een snoer met een stofzuigerslang aan je zaag vermoedelijk geen belemmering.

Dit gereedschap (nieuwe cirkel(inval)zaagis voor mij echt iets waarbij ik tijd heb voordat ik het koop, soort luxe kadootje.
Ik moet ooit op zolder kasten bouwen of bestaande kasten ombouwen.(kastenkamer heeft geen haast kan volgend jaar of jaar daarop.)
Soms wat aanpassen vaak door meetfout of constructietekening fout. Het is allemaal niet niet te doen met wat ik nu heb of laat doen bij de bouwmarktzagerij. :)
Hier:
YouTube: Saws Galore 2024; Best value plunge saws [video 596]

Hij heeft veel "tracksaw" filmpjes ,ook een berg tips and tricks, en diverse aardige vergelijkingen. Ik heb die cheap tracksaw vergelijking met een half oog gekeken, ben al voorzien. Geen idee of alles makkelijk in NL te krijgen is, maar hij heeft ook regelmatig parkside en dergelijke. Ook leuke vergelijking van alle geleiders en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:41:

Een invalzaag is inderdaad iets dat ik nooit even snel pak. Netjes op maat, dus eerst goed afmeten, nog een keer afmeten, lineaal goed leggen, vast klemmen. Het zagen zelf kost veruit de minste tijd. En een invalzaag heeft een mooie gesloten kap, waardoor afzuiging een stuk beter is dan met een gewone cirkelzaag. Zou er wel een nemen met snoer van een 4m, wat mooi past bij de stofzuigslang van 5m ;) Veel minder dan dat en je gaat de bouwstofzuiger iedere keer moeten verplaatsen als je een plaat van 2.5 of 2.44 m wilt zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:56:
[...]

Een invalzaag is inderdaad iets dat ik nooit even snel pak. Netjes op maat, dus eerst goed afmeten, nog een keer afmeten, lineaal goed leggen, vast klemmen. Het zagen zelf kost veruit de minste tijd. En een invalzaag heeft een mooie gesloten kap, waardoor afzuiging een stuk beter is dan met een gewone cirkelzaag. Zou er wel een nemen met snoer van een 4m, wat mooi past bij de stofzuigslang van 5m ;) Veel minder dan dat en je gaat de bouwstofzuiger iedere keer moeten verplaatsen als je een plaat van 2.5 of 2.44 m wilt zagen.
Yup dat is sowieso fijn. Beide over je schouder hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Invalzaag is iets veiliger als je een kickback hebt.
Maar ik was toch echt bijna mijn knie kwijt omdat de makita (en de goedkopere) geen kickback beveiliging hebben, noch een rem.

Dat gezegd hebbende, zorg altijd dat je naast de zaag staat en niet als een idioot er achter (zoals ik deed en die gast in het filmpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijkvv
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-06 07:09
Ik wil misschien een duspol of tweepolige spanningszoeker erbij. Ik heb de "echte" van Benning, maar ik vind dat een nogal lomp apparaat. Iets handzamer zoek ik dus, analoog en mag wat simpeler, maar ik wil wél kwaliteit.
Nu zag ik een Weidmuller Volt Check 3.1, op de foto's lijkt me dat een mooi compact apparaatje. Is dit iets, of hebben jullie misschien andere aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rijkvv schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:59:
Ik wil misschien een duspol of tweepolige spanningszoeker erbij. Ik heb de "echte" van Benning, maar ik vind dat een nogal lomp apparaat. Iets handzamer zoek ik dus, analoog en mag wat simpeler, maar ik wil wél kwaliteit.
Nu zag ik een Weidmuller Volt Check 3.1, op de foto's lijkt me dat een mooi compact apparaatje. Is dit iets, of hebben jullie misschien andere aanbevelingen?
Wat is er problematisch aan de duspol? Ik heb ook een benning en het is idd een groot ding, maar ik loop eigenlijk nooit te knoeien vwg ruimte. Geen ervaring met weidmuller. Al eens bij Fluke of Gossen gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Rijkvv schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:59:
Die Weidmüller is misschien wat handzamer, maar ik vraag me af hoeveel het echt scheelt. Als ik de duspol van Fluke bekijk, ziet die er wel redelijk compact uit (of het is een grote hand / handschoen op de foto). Maar zo te zien kan je hooguit iets winnen op de lengte, de polen van de verschillende duspollen lijken behoorlijk gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 21:32
henkie196 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:56:
[...]

Ik heb de snoeren van mijn frees en invalzaag afgeknipt, en er Neutric Powercon connectoren aan gezet.
Dan aan de stofzuigerslang een snoer gemaakt, met een powercon connector aan het eind.

ik irriteerde me heel erg aan de kluwe kabels die ik op de grond kreeg als ik de hele tijd verwissel van zagen naar frezen. op een of andere manier draait alles dan in elkaar.
Nu klik ik de connector los, en plaats de slang op het andere apparaat, en klik de connector weer vast.

Ik moet er alleen nog een mooie kabelkous omheen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:06
Breien of punniken. :+

[ Voor 13% gewijzigd door trabant op 11-12-2024 11:06 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijkvv
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-06 07:09
Oh, die jij @henkie196 plaatst is een ander, ik had deze gezien.
Het is misschien een luxeprobleem, ik krijg hem hoe dan ook wel mee, maar de Benning neemt veel ruimte in. De handvatten zijn nogal dik, waardoor je ze wat minder makkelijk wegstopt in een vakje of lus van een gereedschapstas of koffer oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel

Klinkt raar maar denk eens aan een sleuteltang, heeft een enorme hefboomwerking, dacht iets van 17 keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Misschien ver out of the box, maar een kleine bankschroef doet dit waarschijnlijk moeiteloos. Voordeel hiervan is dat je zeer precies je kracht kan uitvoeren, nadeel is dat een bankschroef niet per se mobiel is, al zijn de kleinere vaak wel goed verplaatsbaar. Bij hbm heb je diverse modellen in varierende grootte en mobiliteit. Even kijken wat het beste past bij je setting?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
henkie196 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:21:
[...]

Ik heb een M12 BDDX, simpelweg omdat ik een verwisselbare kop wilde met excenter, en op dat moment hadden alleen Milwaukee en Festool zoiets in het assortiment. Overigens is bij mijn machine de bithouder in de as prima bruikbaar, als ik geen excenter ofzo nodig heb, gebruik ik gewoon de bithouder daar voor schroeven.

Wat bedoel je precies met dat het niet goed centreert?
Je kom niet in het midden uit. Overdreven gezegd bitjes zwalken en verzinkboortjes slaan een half deukje in dat pakje boter.

Kan niet precies de vinger op het hoe leggen. Realiseerde me dat het niet lekker werkte toen ik een verzinkboortje in de as stopte. MDF zou geen probleem moeten zijn, maar alle zes de verzinkboortjes [van die korte van een mm of 25] die ik heb, leden aan hetzelfde euvel. Vervolgens had ik ook moeite met schroeven. Bitjes vervangen en het euvel bleef. Mogelijk dat er teveel speling op de bits en of bithouder zit maar over het algemeen een Milwaukee tol met Milwaukee bits zou goed moeten gaan. Bits ook gecontroleerd op rechtheid en ook wat nieuwe bits aangeschaft omdat sommige versleten waren. [Iets wat pas echt opvalt achteraf als je een vers bitje gebruikt]

Als ik bits of verzinkboortjes in de boorkop vastzet is er niet of nauwelijks een probleem. Natuurlijk heeft ieder apparaat een bepaalde afwijking en het ene machientje ligt prettiger in de hand dan de andere [persoonlijke voorkeur heeft natuurlijk invloed op het resultaat] maar toch.

Bitjes blijven keurig zitten maar klemmen niet echt hard, in tegenstelling b.v. tot in de lange bithouders [zeg 200 of 300 mm] waar ik bitjes soms met een tang eruit moet halen. Ik weet het echt niet maar werkt niet prettig. Ik heb zelfs twee Milwaukee M12 FPDX apparaten [eerste zgan via Marktplaats, dacht eerst dat het daar aan lag. Tweede nieuw via officiele Milwaukee dealer] en beiden werken ongeveer even [on?]nauwkeurig. Heerlijke apparaten met veel, goed doseerbare kracht dat wel maar toch pak ik ze altijd met enige twijfel, heel vervelend. Heb inmiddels ook een M12 Surge waar ik tegenwoordig alles mee schroef. Dat is echt een heerlijk ding. Daardoor is ook mijn probleem met het andere apparaat wat naar de achtergrond verdrongen.

Ik ben een ADHD-aap en een van de dingen die klussen mij over de jaren heeft gebracht is dat omdat ik op het resultaat focus niet gehaast werk. Inmiddels vraag ik me iedere keer als iets niet lekker werkt of het aan het apparaat of de accesoire [boortje, bit] ligt. Ik ben geen pro, ik vind het leuk om te doen maar als je iets doet, moet je het wel goed doen. Het gaat om het resultaat en als je vooraf twijfelt of het wel goed gaat, is erg onprettig. Overdreven gezegd. Het levert soms vervelende verrassingen op.

Ik zal er nog eens over nadenken en misschien kom ik er nog een keer op terug. Schiet ondertussen als het niet helder. is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
FRANQ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:04:
[...]

Ik heb de snoeren van mijn frees en invalzaag afgeknipt, en er Neutric Powercon connectoren aan gezet.
Dan aan de stofzuigerslang een snoer gemaakt, met een powercon connector aan het eind.
Wat is het voordeel van die connector t.o.v. normale stekkers? Met 1 hand losmaken?

Ik heb een paar losse freesmotoren in gebruik, waarbij je het netsnoer kan afkoppelen. Festool heeft zoiets ook op hun bovenfrezen.
Eigenlijk zouden alle machines met zo'n aansluiting moeten worden geleverd. En dan natuurlijk genormaliseerd.
Hoef je tenminste ook niet meer met het snoer te vechten om het in het koffertje terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
FRANQ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:04:
[...]

ik irriteerde me heel erg aan de kluwe kabels die ik op de grond kreeg als ik de hele tijd verwissel van zagen naar frezen. op een of andere manier draait alles dan in elkaar.
Nu klik ik de connector los, en plaats de slang op het andere apparaat, en klik de connector weer vast.

Ik moet er alleen nog een mooie kabelkous omheen maken.
Ik heb geen Festool maar wat mij erg aanspreekt bij het merk zijn de plug-it kabels. Neutric Powercon connectoren opgezocht en dat idee komt er dichtbij. Zou je wat foto's willen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:55:
Wat is het voordeel van die connector t.o.v. normale stekkers? Met 1 hand losmaken?

Ik heb een paar losse freesmotoren in gebruik, waarbij je het netsnoer kan afkoppelen. Festool heeft zoiets ook op hun bovenfrezen.
Eigenlijk zouden alle machines met zo'n aansluiting moeten worden geleverd. En dan natuurlijk genormaliseerd.
Hoef je tenminste ook niet meer met het snoer te vechten om het in het koffertje terug te krijgen.
Het voordeel is dat je altijd de stofzuigerslang en het snoer bij elkaar hebt, Scheelt bij wisselen van machine op de stofzuiger dat je de kabel van de machine niet weer hoeft op te ruimen / uit te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
henkie196 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:15:
[...]

Het voordeel is dat je altijd de stofzuigerslang en het snoer bij elkaar hebt, Scheelt bij wisselen van machine op de stofzuiger dat je de kabel van de machine niet weer hoeft op te ruimen / uit te rollen.
Maar dat kan ook met gewone (contra)stekkers en kan je de machine ook nog op een gewoon stopcontact aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 11-12-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Woon hier nou een jaar of 15 en lekkage heeft het laminaat beschadigd. Zit er toch al een tijdje tegenaan te hikken [vol huis] dus laat ik het meteen goed aanpakken. Momenteel heb ik een Milwaukee M18 1/4'' bovenfrees en een Bosch 12V kantenfrees. Wil al tijden een freestafel maken om bijvoorbeeld zelf plinten te frezen. De eerste freestafel wordt een eenvoudig ontwerp, al doende leert men. Ik vermoed dat er snel een verbeterd model komt.

Het freesapparaat zelf vind ik lastig. De Bosch [groen] POF 1400 serie wordt vaak genoemd, idem voor de Bosch [blauw] GOF 1250 evenals Triton. Als hobbyist wil ik er geen vermogen aan besteden dus geen Festool o.i.d. Maar waarom zou je een complete bovenfrees nemen om onder een plaat te monteren? Onlangs las ik dat er ook losse freesmotoren zijn [net als voor CNC machines] die je kunt monteren. Het wordt toch een vast opstelling. Iemand daar ervaring mee of suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjT0jUYS6Y9L3cs1kxZnX551FpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y5dmI1hVEFLjBwG5T2aQoMX4.jpg?f=user_large

https://www.rutlands.com/...outer-lift-and-motor-sets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zoek eens op AUK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@pietje belhamel
Als je van knutselen houdt dan kan je in theorie elke elektromotor gebruiken. Je zal dan alleen iets moeten doen met de overbrenging om voldoende toeren te maken.
Maar er zijn een aantal motoren verkrijgbaar met een hals van 43 mm en compleet met spantang, dus "direct-drive", zoals AMB (voorheen Kress), Mafell en Metabo (FME 737). Die laatste kan je ook met statief erbij kopen (OFE 738), zodat je de motor ook nog als bovenfrees kan gebruiken.
Met een hals van 43 mm passen ze in een standaard boorstatief, welke je als basis zou kunnen gebruiken voor je eigenbouw.
Minpunt kan zijn dat de spantang maximaal 8 mm is.

Maar als je zoekt op "router motor", dan kom je nog wel wat meer tegen.

Je moet je wel bedenken dat die motoren vrij prijzig zijn. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een kant-en-klare HBM(-achtige) tafelfrees.

Of je gaat op Marktplaats zoeken naar een Bosch POF600. Die heb ik ook in mijn bouwsels gebruikt, maar zijn niet zo heel sterk en hebben een kunststof hals, wat ze iets minder stabiel maakt. En ze maken een teringherrie, vergeleken met de Kress, die ik nu gebruik.

Voor inspiratie kan je ook op Youtube kijken. Je bent de enige niet die op dat gebied wat in elkaar wil knutselen.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 11-12-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
JukeboxBill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:55:
[...]

Voordeel van de powercon, is dat het erg in de buurt komt van de festool aansluiting qua afmetingen.
De powercon is lekker compact en daardoor heb je er weinig last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
JukeboxBill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:16:
[...]

Maar dat kan ook met gewone (contra)stekkers en kan je de machine ook nog op een gewoon stopcontact aansluiten.
Gewone stekkers zijn erg groot, daardoor is het onhandig.

Ook ga je een machine met 20cm snoer niet aan een stopcontact hangen.

De makita bovenfrees en invalzaag hebben beide 1mm2 kabels, dus ik heb 1 kabel aan de stofzuigerslang. En nog 1 kabel los, zodat ik een apparaat ook zonder stofzuiger kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
FRANQ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:46:
[...]

Gewone stekkers zijn erg groot, daardoor is het onhandig.

Ook ga je een machine met 20cm snoer niet aan een stopcontact hangen.

De makita bovenfrees en invalzaag hebben beide 1mm2 kabels, dus ik heb 1 kabel aan de stofzuigerslang. En nog 1 kabel los, zodat ik een apparaat ook zonder stofzuiger kan gebruiken.
Ah, het kwartje is hier gevallen: je laat maar een kort stukje snoer aan de machine zitten.
Voor machines die je toch altijd met stofafzuiging gebruikt is dat dan wel de oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
pietje belhamel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:56:
[...]

Ik heb geen Festool maar wat mij erg aanspreekt bij het merk zijn de plug-it kabels. Neutric Powercon connectoren opgezocht en dat idee komt er dichtbij. Zou je wat foto's willen plaatsen?
Hierbij 2 foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6amjVfNjXgIwQzGwXTIgZsuu-nY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5tWiMM4jNdu58pTFxnUH8Fy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqqeDYsfI4-wyVDcPLmDVv3KtAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xr8WI3zAOafblPIxIKcneeGf.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 231 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).