Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:58:
[...]

Ah, het kwartje is hier gevallen: je laat maar een kort stukje snoer aan de machine zitten.
Voor machines die je toch altijd met stofafzuiging gebruikt is dat dan wel de oplossing.
Ja en dan kun je ook met clipjes je stroomkabel nog aan de stofzuigerslang hangen. Ik heb wat ge3d-printe clips daarvoor gekocht.

Qua bovenfrees voor in een tafel: ik moet ook nog eens zoiets bouwen. Heb voor 100€ (oid) een of2000 van festool van marktplaats gehaald, voor gebruik in een freestafel en freesslede.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:15

sphere

Debian abuser

Video om zelf tool te maken om te controleren of iets haaks is:

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb een behoorlijk gebruikte tafelzaag gekocht en voor het opknappen een eigen topic gemaakt: Boudewijn in "Tafelzaag opknappen"
Ik zie dat project wel zitten op 2 dingen na:

1) Is de tafel nog vlak, lijkt me op het oog wel. Morgen maar eens meten
2) Het toerental kakt nu en dan in volgens verkoper. Toerental naar minimum en weer terug naar maximum zetten fixt dat.

Weet iemand waar ik het beste kan gaan kijken voor dat laatste? Ik wil de motor en bijbehorende electronica even lekker reinigen, gezien het herstelt na terugdraaien denk ik bijna aan een vieze potmeter.... dat zou natuurlijk een best case scenario zijn. Iemand nog meer tips/ideeen?

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 07:34

valluik

Probeert ook maar wat

Boudewijn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:11:
ik heb een behoorlijk gebruikte tafelzaag gekocht en voor het opknappen een eigen topic gemaakt: Boudewijn in "Tafelzaag opknappen"

2) Het toerental kakt nu en dan in volgens verkoper. Toerental naar minimum en weer terug naar maximum zetten fixt dat.

Weet iemand waar ik het beste kan gaan kijken voor dat laatste? Ik wil de motor en bijbehorende electronica even lekker reinigen, gezien het herstelt na terugdraaien denk ik bijna aan een vieze potmeter.... dat zou natuurlijk een best case scenario zijn. Iemand nog meer tips/ideeen?
Mooi project, heb het topic even gevolgd. Wel benieuwd: Die hele riedel vrij prijzige spullen had je al besteld zonder te weten of de tafel vlak was? Dat is wel een vrij cruciaal iets toch? Vond je dat dan niet tricky? :D

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

valluik schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:08:
[...]

Mooi project, heb het topic even gevolgd. Wel benieuwd: Die hele riedel vrij prijzige spullen had je al besteld zonder te weten of de tafel vlak was? Dat is wel een vrij cruciaal iets toch? Vond je dat dan niet tricky? :D
Mwa combinatie van wkoa, en weten dat als deze total loss is ik wel een andere koop. Ook heb ik wel even de parallelgeleider van links naar rechts en omgedraaid verschoven, daarmee viel me geen kuil in de tafel op.

offtopic:
net nu ik wkoa tik bedenk ik me dat ik gisteren de doos van die geleider heb verfrommeld. Sukkel :+

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 12-12-2024 08:59 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Voor dat inkakken vannhet toerental zou ik toch vooral eerst de schakelaar eens goed bekijken. En als het kan, openmaken en schoonmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
rens-br schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:08:
Makita is begonnen met de accu actie. Mooie tijd om wat (extra) gereedschap te kopen. Een Makita multitool staat al een tijdje op het lijstje. Ik heb die nu een van Parkside, die werkt prima. Maar maakt zo'n ontzettende herrie, dat ik eigenlijk altijd een koptelefoon wil gebruiken.

Nu twijfel ik echter tussen:
- uitvoering: Makita DTM51ZJX3 18 V Multitool (zonder accu en lader)
- uitvoering: Makita DTM52ZJX2 (Zonder accu`s en lader, met accessoire set in M...

DTM51 is te krijgen voor 233 en de DTM52 voor 265 euro. Dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

De DTM51 heeft goedkopere zaagjes, maar de 52 heeft borstelloze motor, sterker, verlichting. Maar heeft starlock systeem wat het allemaal weer wat duurder maakt. In dit topic zijn er mensen met beide, maar niet iedereen is het eens over wat nu beter is.
Om mezelf maar te quoten. Het is uiteindelijk de DTM52 geworden voor 266 euro, bij de Hornbach met de LPG. Ding heb ik gisteren opgehaald en wat een ding! Stil, nagenoeg trilvrij en gewoon ontzettend fijn apparaat. Zoveel beter dan mijn oude Parkside spul (ook totaal niet eerlijk natuurlijk).

Bij de DTM52ZJX2 zit overigens ook een stofaansluiting meegeleverd, in tegenstelling tot wat ik online las. Het is een hoop geld, maar ik vind het echt dubbel en dwars waard! Ben er in ieder geval ontzettend blij ermee.

Gratis accu is inmiddels ook aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die veel betere demping van geluid en trillingen alleen al is inderdaad reden om de 52 te kiezen. Tenzij de wat lompe kop echt een belemmering vormt voor waar je hem voor nodig hebt.

En er zijn online ook wel wat (third party) adapters te vinden om OIS zaagjes te gebruiken in plaats van Starlock.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rens-br

rens-br

Orion84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:29:
En er zijn online ook wel wat (third party) adapters te vinden om OIS zaagjes te gebruiken in plaats van tarlock.
Tips voor zo'n adapter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zat net al even te googlen, maar kan degene die ik eerder gezien had niet meer vinden zo snel.

Heb zelf nog niet echt noodzaak gehad. Zo veel gebruik ik ‘m niet dat de wat hogere prijs van de starlock zaagjes echt bezwaarlijk is.

Als je nog een lading OIS accessoires hebt liggen kan ik me voorstellen dat het wel interessant kan zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rens-br

rens-br

Orion84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:41:
[...]

Ik zat net al even te googlen, maar kan degene die ik eerder gezien had niet meer vinden zo snel.

Heb zelf nog niet echt noodzaak gehad. Zo veel gebruik ik ‘m niet dat de wat hogere prijs van de starlock zaagjes echt bezwaarlijk is.

Als je nog een lading OIS accessoires hebt liggen kan ik me voorstellen dat het wel interessant kan zijn.
Nee, dat valt wel mee. Bij de Parkside altijd voldoende gehad aan de standaard meegeleverde zaagjes e.d. Dus zoveel spul heb ik nu ook weer niet van OIS. Zag via Ali e.d. wel wat adapters voorbij komen, maar die passen volgens mij niet en vond ik met 25 euro nog best aan de prijs voor ali-meuk.

Wat dat betreft is de ZJX2-versie best aardig uitgerust qua accessoires. Aantal zaagjes, standaard schuur pads. Ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 22:48

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:11:

Leuk project.
Boris.. Heeft al wat goede tips. (koolborstels, thermo beveiliging/warmte afvoer, (warmlopende lagers dus oplopende stroom door de motorwikkels?)
Elektronische toeren regeling heeft ook vaak een stabilisatie condensator.
Kan zijn dat in maximum stand de condensator in kakt, (onvoldoende capaciteit heeft)
Bekend probleem bij oudere wasmachines, die krachtverlies oplopen omdat de condensator stuk is.

Heb je een multimeter? Wikkels ohms doormeten. Kijken of er veel verschil is tussen de wikkels.
Dat zou betekenen dat er misschien wat wikkels isolatietechnisch defect zijn (als een motor te warm word door overbelasting kunnen wikkels zo warm worden dat de isolator smelt en de koperen kernen tegen elkaar aan komen en dus meer stroom vragen.

Meer kan ik even niet verzinnen zonder schema. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:57

Christiano007

Ich bin der champion

Welk merk zouden jullie adviseren om een collectie op te bouwen voor huis tuin en keuken klusjes?

Parkside is natuurlijk wel redelijk voor niet al te veel geld op accu basis. Maar die missen soms nog wel eens leuk gereedschap.

Het liefst niet te duur , waar ook after market accu's voor te krijgen zijn voor een normaal bedrag

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:44
Christiano007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:25:
Welk merk zouden jullie adviseren om een collectie op te bouwen voor huis tuin en keuken klusjes?

Parkside is natuurlijk wel redelijk voor niet al te veel geld op accu basis. Maar die missen soms nog wel eens leuk gereedschap.

Het liefst niet te duur , waar ook after market accu's voor te krijgen zijn voor een normaal bedrag
Volgens mij blijft dan zo’n beetje Einhell of Parkside over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:03
Wat mis je bij parkside?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:27

Zelf ben ik tevreden over Einhell (wel TE en TP, negeer TC). Heb nu 5 accu's waarvan ik er maar 1 zelf gekocht heb. De rest gratis gekregen bij acties die eigenlijk elk moment wel ergens zijn nu zelfs bij de lokale Karwei of Gamma. Tip; ga uit besparingen niet over op niet originele accu's. Die presteren vaak minder en als je pech hebt zijn ze ook nog eens brandgevaarlijk.

Ik ben begonnen met Einhell omdat het systeem wat ik heb (Bosch Professional 12v) weliswaar tamelijk leuk is, maar lang niet alles heeft en soms best aan de prijs is. Zeker als ik een stuk gereedschap maar sporadisch ga gebruiken. Einhell bied op de brushless motoren (TP voornamelijk en soms TE) 10 jaar garantie wat wel fijn is. En 3 jaar op het hele apparaat.

Wat alternatieven zijn is Ryobi (alhoewel niet zo goedkoop en wijd beschikbaar als in de VS) maar ook Skil timmert mooi aan de weg. Een huismerk als Lux zou ik overslaan. Black + Decker lijkt mij ook geen logische keuze meer. Bosch groen zou je kunnen overwegen, maar die lijn is ook behoorlijk beperkt als ik het zo bekijk.

Staar je niet blind op het startpakket (schroevendraaier (eventueel met slagschroevendraaier) met 1 of 2 accu's. Die zijn vaak slechts een lokkertje om je het systeem binnen te krijgen en dus vrijwel altijd relatief goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 15-12-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Parkside heeft een normale en performance serie.
Einhell
Skill
Rioby
Hitachi
De bouwmarkt Makita's
Metabo.
Bosch groen.

Das wat ik een beetje bedenk met hobby klus en thuis gereedschap.
Zet je niet vast op 1 accu platform.

De schroefboor machine van Parkside, zoals de 66Nm versie is best goed te noemen.
Als je zachte muren hebt kan je de klopboor/schroef op accu kiezen. Heb je betonnen muren is een boorhamer beter.( gewoon op snoer je moet toch stofzuigen,.)
Afkortzaag , hmmm, de echt budget dingen zwabberen zodanig in t frame dat precisiewerk lastig is wat nu net zijn taak is.

Schuurmachines, liever een iets meer merk dan de goedkoopste omdat die vaak meer trillen aan de bovenzijde die je vast houd en minder op de plek waar je t wilt, bij de schuurpad. Prijsverschil is niet zodanig dat je leeg loopt.

Weinig gebruikte spullen kan je soms beter op snoer doen.

Einhell is in de nieuwe lijn weer iets mooier geworden.(Hornbach heeft nu een goede line up km te bevoelen.)

De echte gamma/karwei/praxis huismerken tja, als je denkt stuk is nieuwe halen voor dat geld prima maar er is ook nog zo iets als werkplezier met gereedschap.

Je kan ook gewoon kopen per keer.
Basis:
Handzaag
Wat tangen.
Schroevendraaier set vde. (js iets gevoeliger met kracht zetten maar je hebt wel meteen elektrisch geisoleerde grepen en schacht.)
Schroefboor op accu of een schroefklopboor op accu.
(hamer boor machine lenen bij de buren? Parkside heeft zeer goedkope die eigenlijk lenen overbodig maken.)
Electrische zaag. Cirkelzaag, invalzaag decoupeer zaag.
Kijk welke je t meest nodig hebt.
Bovenfrees altijd handig als je iets wilt afwerken.
Slagschroefmachine....... Als je hem eenmaal heb denk je toch handig.
Grotere schroeven, dikkere fretbouten, enz. Als je accu tol je bitje poetst krijg je met de slagschroevendraaier de schroef er nog uit of in.

En zeker niet vergeten.
PVM , veiligheidsbril, handschoenen, oordoppen, bouwstofzuiger.

Ik zou een beetje yt google einhell vs parkside doen.
Dan zie je een beetje welke type machine's goed of slecht zijn.
Daar komen vaak ook hun concurenten langs.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Helaas zeggen YouTube video’s, ook de meest uitgebreide helemaal niets over duurzaamheid. Kan ook niet van ze gaan van nieuw product naar nieuw product.

Ik hecht weinig waarde aan een vergelijkingsresultaat wie het snelst een hele grote schroef in een boomstam kan draaien. Of het nou 10 of 12 seconden duurt is nauwelijks interessant.

Metabo en HiKOKI (Metabo HPT in de VS) vind ik op gelijke hoogte staan als Makita, Bosch Professional, DeWalt en Milwaukee.

[ Voor 15% gewijzigd door Retrospect op 15-12-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ja het blijft een interessant punt qua welk merk ga je je aan committeren.
Zelf heb ik nu:
  • 1 tool Makita 18V LXT (Slagschroevendraaier)
  • 2 tools Makita 12V CXT (Slagschroevendraaier en klopboor)
  • 1 tool Milwaukee 18V (klopboor, oud is aan vervanging toe)
  • 1 tool Festool 18V BP Ergo (Schuurmachine)
  • 1 tool Festool 18V BP ASI (Invalzaag)
Voor de rest is alles bedraad. Maar zou ik nog wel een aantal zaken willen vervangen voor een accu versie:
  • Multitool
  • Decoupeerzaag
  • Heggenschaar
  • Kantenfrees
  • Slijptol
Zo kom ik denk ik op 4 product lijnen:
  1. Goedkope lijn, voor wat ik niet veel nodig heb maar fijn is om te hebben (dit zou dan Einhell kunnen zijn)
  2. Duurdere 18V lijn, (Makita denk ik)
  3. Duurdere 12V lijn, (Heb ik nu Makita maar zou wellicht ook juist Bosch of Milwaukee kunnen worden omdat die een beter assortiment hebben)
  4. Dure lijn, voor spullen die ik veel gebruik en waar precisie een must is (Nu Festool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:24:
[...]

Om mezelf maar te quoten. Het is uiteindelijk de DTM52 geworden voor 266 euro, bij de Hornbach met de LPG. Ding heb ik gisteren opgehaald en wat een ding! Stil, nagenoeg trilvrij en gewoon ontzettend fijn apparaat. Zoveel beter dan mijn oude Parkside spul (ook totaal niet eerlijk natuurlijk).

Bij de DTM52ZJX2 zit overigens ook een stofaansluiting meegeleverd, in tegenstelling tot wat ik online las. Het is een hoop geld, maar ik vind het echt dubbel en dwars waard! Ben er in ieder geval ontzettend blij ermee.

Gratis accu is inmiddels ook aangevraagd.
Ik ben niet zo blij met de DTM52, het is een fantastisch apparaat om te gebruiken, maar de lever om de pin voor de tools los te krijgen blijkt erg kwetsbaar. Ik kocht die van mij vlak na dat deze uit kwam in europa in najaar 2021, maar hij ging vandaag voor de tweede keer kapot (apparaat werkt nog, maar veer is kapot waardoor hij niet meer losklikt). Vorige keer netjes gerepareerd. Even kijken of ik zelf kan fixen, anders terug naar Makita op hoop van dat ze nog repareren. De winkel waar ik hem kocht is ondertussen failliet hellaas. Wellicht dan maar een DTM51 kopen in de tussentijd.

Sowieso geen goede gereedschapdag want mijn Dremel van nog geen jaar oud heeft het leven ook alweer gelaten. En nu blijk ik precies die bon niet in Hornbach geupload te hebben.. :'( Heb net weer geïnvesteerd in allemaal nieuwe opzetstukken voor dit type, dus er moet toch maar weer een nieuwe komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Okasha schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:28:
[...]

Ik ben niet zo blij met de DTM52, het is een fantastisch apparaat om te gebruiken, maar de lever om de pin voor de tools los te krijgen blijkt erg kwetsbaar. Ik kocht die van mij vlak na dat deze uit kwam in europa in najaar 2021, maar hij ging vandaag voor de tweede keer kapot (apparaat werkt nog, maar veer is kapot waardoor hij niet meer losklikt). Vorige keer netjes gerepareerd. Even kijken of ik zelf kan fixen, anders terug naar Makita op hoop van dat ze nog repareren. De winkel waar ik hem kocht is ondertussen failliet hellaas. Wellicht dan maar een DTM51 kopen in de tussentijd.

Sowieso geen goede gereedschapdag want mijn Dremel van nog geen jaar oud heeft het leven ook alweer gelaten. En nu blijk ik precies die bon niet in Hornbach geupload te hebben.. :'( Heb net weer geïnvesteerd in allemaal nieuwe opzetstukken voor dit type, dus er moet toch maar weer een nieuwe komen.
Geen verlengde 3 jaar garantie aangevraagd bij Makita?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
rens-br schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:50:
[...]

Geen verlengde 3 jaar garantie aangevraagd bij Makita?
Nee deze nu net net, vorige keer ging hij buiten het jaar kapot en is hij overigens keurig gratis gerepareerd.
Vond wel deze russiche repair video: YouTube: Инструкция по ремонту Makita DTM52 (Repair Manual)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[...]
En nu blijk ik precies die bon niet in Hornbach geupload te hebben.. :'( Heb net weer geïnvesteerd in allemaal nieuwe opzetstukken voor dit type, dus er moet toch maar weer een nieuwe komen.
Ff mailen met precieze datum, tijd, transactienr van je pintransactie en het item naar de klantenservice. Krijg je binnen 2dg een kopie van de bon op de mail. Heb ik al 2x gedaan en beide keren antwoord gekregen. Prima geregeld daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Hmm ik heb hem even opengemaakt, maar het is echt heel klein oppervlakkig onderdeeltje dat kapot is. De veer in de hendel werkt verder goed, maar er zitten rechthoekige palletjes die zijn afgebroken. Zie foto. Alleen jammer dat nu net dat onderdeel niet genoemd staat op de part list. Google reverse image search leverde zo nog niets op, morgen verder zoeken.

De hele module staat wel op de exploded view lijst: 136394-8 CRANK HOUSING ASSY, maar deze vind ik op internet voor 120 pond..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgk7TrfC6dRqrNoCS_wfaHH0itc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOBpnR929L3kn6iJPgC1s8kD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxmCX3u20ObI57XZZUDE_dxQCfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0ZVngEXKYOt4QmW1CmoUV6H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Okasha op 15-12-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 16:06
https://www.kruis.nl/ kan je ook niet helpen?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:52:
Helaas zeggen YouTube video’s, ook de meest uitgebreide helemaal niets over duurzaamheid. Kan ook niet van ze gaan van nieuw product naar nieuw product.
Nee klopt maar als je geluk hebt bespreken ze een beetje de specs en eigenaardigheden. Gotoolstv (duits) heeft vaak informatieve filmpjes. Duurzaamheid is lastig te bepalen, als je zo'n parkside 150Nm schroefmachine gebruikt als of je de gelijkende blauwe bosch hebt dan zal hij vast snel gaan roken.
Ik hecht weinig waarde aan een vergelijkingsresultaat wie het snelst een hele grote schroef in een boomstam kan draaien. Of het nou 10 of 12 seconden duurt is nauwelijks interessant.
Sommige doen de Nm test, controleren of de opgegeven Nm draaikracht overeenkomt met de werkelijkheid. (type accu bepaald dat ook.) als opgegeven meer is dan de werkelijke Nm dan kan je je afvragen hoe nauwkeurig hun overige beschrijving is.
Metabo en HiKOKI (Metabo HPT in de VS) vind ik op gelijke hoogte staan als Makita, Bosch Professional, DeWalt en Milwaukee.
Metabo heeft best leuke afkort en cirkelzagen tegen een scherpe prijs. Zelfde met Hikoki.
Ging meer om de prijs range in mn lijstje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Je ziet in die video's inderdaad alleen nieuw spul waarvan je pas een jaar later de video's (elders) ziet verschijnen over veel voorkomende problemen met een bepaald model.
Die "tests" met grote schroeven indraaien, boeien mij ook niet zoveel, maar ik heb bij GoTools een keer een filmpje gezien waarin zo'n schroefboormachine dan de geest gaf en gewoon doorbrandde. Ik kan het filmpje helaas niet meer terugvinden via Google.
Helaas worden de Duitse youtubefilmpjes tegenwoordig met Engelse AI gedubbed waardoor ze niet om aan te horen zijn. Op mobiel kun je dat niet wijzigen, dus nu kijk ik ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
BounceMeister schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:53:
[...]

Je ziet in die video's inderdaad alleen nieuw spul waarvan je pas een jaar later de video's (elders) ziet verschijnen over veel voorkomende problemen met een bepaald model.
Die "tests" met grote schroeven indraaien, boeien mij ook niet zoveel, maar ik heb bij GoTools een keer een filmpje gezien waarin zo'n schroefboormachine dan de geest gaf en gewoon doorbrandde. Ik kan het filmpje helaas niet meer terugvinden via Google.
Helaas worden de Duitse youtubefilmpjes tegenwoordig met Engelse AI gedubbed waardoor ze niet om aan te horen zijn. Op mobiel kun je dat niet wijzigen, dus nu kijk ik ze niet meer.
GoTools kijk ik vaak. Gewoon in het Duits met Nederlandse ondertiteling (automatisch gegenereerd dus wat discutabel vaak). Wellicht is dat nasynchroniseren een optie die je uit kan zetten? Die ondertiteling kan op de iPad en telefoon dan vreemd genoeg weer enkel op Duits of Engels gezet worden terwijl je op de computer eindeloos talen kan selecteren…

Het doorbranden van een tool gebeurd de beste merken ook wel eens met een maandagochtend model. Maar het valt me op dat Duitstalig YouTube gereedschapstesten een stuk serieuzer nemen dan Engelstalig YouTube. Laatst was er een hele competitie met schroevendraaiers die het tegen elkaar opnamen door aan elkaar vast te maken en dan te kijken welke er al eerste uit elkaar valt… compleet zinloze verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

staat daar helaas blijkbaar niet bestelbaar

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dtm52

post 1013

@Okasha bij twijfel kun je Kruis even bellen voor raad, allicht weten ze een oplossing.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Ik kreeg op reddit de tip om de exploded view van de XTG variant te bekijken en kwam hier:

https://www.makita.nl/dat...df?rnd=16-12-202408:32:39

Daar staat het onderdeel wél in de exploded view en heet het: 027 313516-9 Aandrijfplaat A DTM52 A

Gezien de naam, denk ik dat het veilig is op zoek te gaan naar dit onderdeel.

Gevonden en bestelt bij Mtools

[ Voor 17% gewijzigd door Okasha op 16-12-2024 08:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Okasha schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:37:
Ik kreeg op reddit de tip om de exploded view van de XTG variant te bekijken en kwam hier:

Daar staat het onderdeel wél in de exploded view en heet het: 027 313516-9 Aandrijfplaat A DTM52 A

https://www.mtools.nl/mak...fplaat-a-dtm52-a-313516-9

edit: fuck te laat :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Altijd lekker als je iets van een paar euro vind terwijl je idee was dat het 120 pond zou gaan kosten :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik kom er even niet uit...
Ik heb in Amerika deze sign-making kit gekocht:
https://www.rockler.com/r...late-kits-state-park-font
Daar zit een kopieerring bij:
https://www.rockler.com/s...ass-bushing-5-8-id-3-4-od

Alleen past deze niet in mijn DeWalt Frees machine: DCW604NT

Wat heb ik nu nodig om dit te kunnen gebruiken?

Ik zie wel een 17mm kopieerring, maar die lijst net niet in de mallen te passen...
Iemand die de gouden tip heeft? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Iemand die ervaring heeft met het zelf slijpen van zaagbladen? Inmiddels ben ik zelf redelijk mijn zaagblad collectie aan het uitbouwen, en met een vader die nog meer heeft en een zwager die ook begint hadden we het idee om wellicht zelf een slijpmachine aan te schaffen hiervoor in plaats van elke keer naar een slijpservice te brengen.

We zagen online al wel een HBM machine (HMB Widia zaagbladslijpmachine) voorbij komen, maarja, das HBM... Qua budget is die dan wel weer vriendelijk ;) De zaagbladen die we er op zouden willen slijpen zijn de gangbare maten, dus tussen de 150 en 300mm.

Iemand ervaring en tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:41

Asteroid9

General Failure

Atlas schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:04:
Ok ik kom er even niet uit...
Ik heb in Amerika deze sign-making kit gekocht:
https://www.rockler.com/r...late-kits-state-park-font
Daar zit een kopieerring bij:
https://www.rockler.com/s...ass-bushing-5-8-id-3-4-od

Alleen past deze niet in mijn DeWalt Frees machine: DCW604NT

Wat heb ik nu nodig om dit te kunnen gebruiken?

Ik zie wel een 17mm kopieerring, maar die lijst net niet in de mallen te passen...
Iemand die de gouden tip heeft? :)
Altijd een ellende met die merkspecifieke kopieerringen en metrisch vs imperial.

Je DeWalt zal een 60mm kopieerring nodig hebben, en tenzij je specifiek 5/8" weet te vinden zal 16mm ook wel net gaan.

Trend lijkt hem te hebben maar ik zag niet direct een NL adres: https://lockcarpentryshop.au/products/trend-copy-ring

Anders eens uitzoeken of een universele kit zoals deze werkt:
https://www.silverlinetoo...ctDetail?ModelName=245122

Edit: deze past volgens mij, heb je een 3D printer? ;)

https://www.thingiverse.com/thing:4241718/files

[ Voor 3% gewijzigd door Asteroid9 op 16-12-2024 16:34 ]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Ok, deze gast werkt op je zenuwen en je krijgt spontaan ADHD.
Maar die kijkt wel naar duurzaamheid.

YouTube: BEST IMPACT DRIVERS (What You Heard is Wrong!)

In januari wordt de DTD173 uitgeleverd, dus ik verwacht wel wat aanbiedingen voor de DTD172.
Zit nu wel in dubio om mijn 172 te verkopen en een 173 aan te schaffen.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 16-12-2024 15:06 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
DJMaze schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:42:
[...]

YouTube: BEST IMPACT DRIVERS (What You Heard is Wrong!)

In januari wordt de DTD173 uitgeleverd, dus ik verwacht wel wat aanbiedingen voor de DTD172.
Zit nu wel in dubio om mijn 172 te verkopen en een 173 aan te schaffen.
Leuk voorbeeld. Heb het uitgekeken maar het koste me moeite. Wat een drukte met camerastandpunten, gezwaai met handen en vooral heel veel overbodig woordgebruik. Is dit typisch Amerikaans?
Wel goed punt wat hij aanstipt. Praktische bruikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58

Waarom een collectie opbouwen, koop wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt.
Parkside heeft bijna alles. Kun je specifiek aangeven wat je mist aan accugereedschap bij Parkside?
Wil je veel voor weinig, koop gereedschap op 220V
Parkside batterijen zijn redelijk betaalbaar. Ik zou geen after market/imitatie [Parkside] batterijen kopen. Zie ook Project Farm.

YouTube: Have You Been Scammed with a Counterfeit Tool Battery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
DJMaze schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:42:
[...]

Lijkt wel clickbait "deze gast". Da's Vince van VCG construction. Doop 'm in de rode verf en je hebt de eerste menselijke Milwaukee praatpop. Bij zijn kanaal krijg ik altijd het gevoel dat hij vergeet te vertellen dat hij gesponsord wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Dank je. Doen me erg aan XLR audio kabels denken. Ik voel er veel voor maar huiver nog wat om de kabels van mijn dure apparaten af te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Favoriete aanwinst van 2024?

Voor mij dit tangetje van Knipex, 76 81 125. En ja de eenvoudige rode handvaten zijn een bewuste keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK98XnegXD3ezD3mx5I5E3fmf9g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xVMS3HFg7LxF1id42CGjUqVr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:43:
[...]

Leuk voorbeeld. Heb het uitgekeken maar het koste me moeite. Wat een drukte met camerastandpunten, gezwaai met handen en vooral heel veel overbodig woordgebruik. Is dit typisch Amerikaans?
Wel goed punt wat hij aanstipt. Praktische bruikbaarheid.
Wellicht zegt hij iets zinnigs, maar continu schreeuwen, prikkels, teveel woorden, te Amerikaans.... ik trek dit niet en ben dus wellicht niet zjn publiek: Laat maar zitten (ben ook niet in de markt voor die apparaten).

Paul Sellers en Peter Millard zijn meer mijn cup of tea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 23:21
Wat betreft YT filmpjes over gereedschap zoek ik vooral naar gewone gebruikers die laten zien hoe het werkt.
En dan nog vnl als ik van plan ben om iets aan te schaffen.

De reacties onder de video zijn dan ook nog wel eens nuttig om door te nemen. Je krijgt dan ook wel een indruk hoe duurzaam het gereedschap is van gebruikers, die het al langer in bezit hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Badeen schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:14:
Iemand die ervaring heeft met het zelf slijpen van zaagbladen? Inmiddels ben ik zelf redelijk mijn zaagblad collectie aan het uitbouwen, en met een vader die nog meer heeft en een zwager die ook begint hadden we het idee om wellicht zelf een slijpmachine aan te schaffen hiervoor in plaats van elke keer naar een slijpservice te brengen.

We zagen online al wel een HBM machine (HMB Widia zaagbladslijpmachine) voorbij komen, maarja, das HBM... Qua budget is die dan wel weer vriendelijk ;) De zaagbladen die we er op zouden willen slijpen zijn de gangbare maten, dus tussen de 150 en 300mm.

Iemand ervaring en tips?
Je blad reinigen gaat goed (en goedkoop) zelf, 9/10 keer is dat de eerste klap en kan je zaag weer vele meters netjes zagen. zelf slijpen zou ik alleen op een goede machine willen. meestal als het zo ver is, is er ook wel een enkel tandje aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:43
Uiteindelijk blijft je keuze afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ik heb bij apparaten die ik weinig gebruik (boven en kanten, lamellofrees) en zagen (waar je toch al een stofzuiger bij hebt) altijd netsnoer, ook nog eens goedkoper. Voor precies werken (afkort en inval) dan een Festool of Mafell, standaard bouw klussen allemaal Makita 18V Lxt, dat vind ik een basis waar je alle kanten mee op kan. Tot slot voor het grove werk vaak iets van Parkside (haakse slijper) of Aldi (recipro). Tot nu toe maar een keer pech gehad, toen ik vrij optimistisch en gehaast een spiraalboor 16mm op de Makita accutol heb gezet. Dat was geen lang leven beschoren (leverde wel een klopboor (/accutol) DHP486Z en een combihamer op (HR2631FT12), zoiets mag niet nog een keer gebeuren :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik ben in de markt voor een nieuwe (Makita) decoupeerzaag op accu. Afgelopen weekend weer flink laminaat staan zagen en mijn oude vertrouwde decoupeerzaag begint nu wel langzaam op te raken.

Ik twijfel nog tussen een bedrade of een op accu. Zoals velen hier ben ik in het bezit van een half Makita assortiment, dus ga ik het liefste voor een op accu, maar ik meen ik me te herinneren hier eens gelezen te hebben dat de accu machines niet regelbaar zijn door middel van de 'trekker'. Geen idee hoe je dat noemt maar ik bedoel door de trekknop harder of zachter in te drukken je 'meer of minder gas geeft'. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachtigen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 21:02
Harrie_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:40:
Ik ben in de markt voor een nieuwe (Makita) decoupeerzaag op accu. Afgelopen weekend weer flink laminaat staan zagen en mijn oude vertrouwde decoupeerzaag begint nu wel langzaam op te raken.

Ik twijfel nog tussen een bedrade of een op accu. Zoals velen hier ben ik in het bezit van een half Makita assortiment, dus ga ik het liefste voor een op accu, maar ik meen ik me te herinneren hier eens gelezen te hebben dat de accu machines niet regelbaar zijn door middel van de 'trekker'. Geen idee hoe je dat noemt maar ik bedoel door de trekknop harder of zachter in te drukken je 'meer of minder gas geeft'. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachtigen?
Dat noem je 'variabele toerenregeling' en dat hebben de Makita decoupeerzagen op accu ook gewoon ;)

Edit: blijkbaar niet allemaal, even checken in de specs!

[ Voor 3% gewijzigd door Fuwor op 16-12-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Fuwor schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:45:
[...]

Dat noem je 'variabele toerenregeling' en dat hebben de Makita decoupeerzagen op accu ook gewoon ;)
Ik dacht dat met 'variabele toerenregeling' die draaiknop werd bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 21:02
Harrie_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:47:
[...]

Ja vziw heb je twee varianten toerenregeling (drie met modellen zonder toerenregeling meegerekend): met een draaiknop of in de schakelaar. Je moet die hebben met de var. toerenregeling in de schakelaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:55:
[...]

Je blad reinigen gaat goed (en goedkoop) zelf, 9/10 keer is dat de eerste klap en kan je zaag weer vele meters netjes zagen. zelf slijpen zou ik alleen op een goede machine willen. meestal als het zo ver is, is er ook wel een enkel tandje aan vervanging toe.
Ik gooi mijn bladen in wat warm water met een klein beetje dasty. Daarna veeg je alle aangekoekte troep er zo vanaf. Blaadje schoonspoelen, laten drogen (Warm water helpt) en daarna beetje olie erop en klaar. Scheelt een slok op een borrel, is ook behoud van je blad. En minder verbrande zooi.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 16-12-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
[...]

<knip>

Vandaag nog even over de Dremel gegoogled, ik zie toch wel dat die 3000 echt bij heel veel mensen heel snel overlijd. Wel treurig en niet duurzaam apparaat. Ik heb nu wel hele set accesoires ervoor liggen. Is er een duurzamer alternatief die dezelfde onderdelen gebruikt?

Ik lees als ik beetje rondgoogle over een Proxxon, ietsje duurder in de bekende webshops.

[ Voor 6% gewijzigd door Okasha op 16-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:06
Harrie_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:47:
[...]

Ik zie bij de Makita DJV180Z staan: Var. toerenregeling (schakelaar): ja

Dit zou hem moeten zijn… komende tijd wel erg interessant icm de accu actie van makita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Fuwor @Arend_Akelig bedankt voor de info, had die 'feature' even helemaal gemist. Met de juiste filter kwam ik ook nog op de DJV184Z uit, die is met BL motor en heeft de toerental regeling zowel met de draaiknop als in de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Mijn antieke makita op 18v accu heeft gewoon regelbare toeren via de "aan en uit" knop het is wel een D handgreep bij de T grepen zitten er een aantal waarbij het aantal toeren in iedergeval niet regelbaar is met de aan en uit knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
twain4me schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:32:
[...]

Mijn antieke makita op 18v accu heeft gewoon regelbare toeren via de "aan en uit" knop het is wel een D handgreep bij de T grepen zitten er een aantal waarbij het aantal toeren in iedergeval niet regelbaar is met de aan en uit knop.
De nieuwe generatie heeft geen "gashendel" meer. Ook de D-grepen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Okasha schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:53:
Vandaag nog even over de Dremel gegoogled, ik zie toch wel dat die 3000 echt bij heel veel mensen heel snel overlijd. Wel treurig en niet duurzaam apparaat. Ik heb nu wel hele set accesoires ervoor liggen. Is er een duurzamer alternatief die dezelfde onderdelen gebruikt?

Ik lees als ik beetje rondgoogle over een Proxxon, ietsje duurder in de bekende webshops.
Dremel was 10-15 jaar geleden ook niet bijzonder betrouwbaar meer, voor zover ik me de reviews van toen kan herinneren. De Proxxon is over het algemeen aangeschreven als betrouwbaar, van wat ik er van kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik heb er eentje op accu: uitvoering: Makita DJV181ZJ (zonder accu) en die werkt echt perfect, ben heel erg tevreden. Je kan deze regelen via het schuifje op de achterkant, maar verder is dat niet mogelijk met de trigger, sterker nog, bij dit apparaat is dat gewoon een aan/uit-knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

rens-br schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:13:
[...]

Ik heb er eentje op accu: uitvoering: Makita DJV181ZJ (zonder accu) en die werkt echt perfect, ben heel erg tevreden. Je kan deze regelen via het schuifje op de achterkant, maar verder is dat niet mogelijk met de trigger, sterker nog, bij dit apparaat is dat gewoon een aan/uit-knop.
Dikke prima, maar ik heb er toch ècht een nodig met een trekker/gashendel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:30:
Dikke prima, maar ik heb er toch ècht een nodig met een trekker/gashendel :Y
Ben benieuwd of je die kunt vinden, ik zie zo bij Makita alleen met zo'n draaiknop voor instelling van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

henkie196 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:47:
[...]

Ben benieuwd of je die kunt vinden, ik zie zo bij [url=https://www.makita.nl/artikelen/decoupeerzaag.html=Makita[/url] alleen met zo'n draaiknop voor instelling van de snelheid.
Als bij Makita.nl de filter instel op 'var. toerenregeling (schakelaar) = ja' dan komen er een aantal tevoorschijn met D-greep, maar die staan me sowieso meer aan een met T-greep.

Van die selectie lijkt me de DJV184Z de beste vanwege de BL motor en inmiddels ook gevonden dat deze voor de 'schappelijke' prijs van rond de € 160 op internet te bestellen is. Weliswaar zonder M-box, maar die heb ik nog wel enkele liggen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5zcvwhX9buFxdFP1HcCG0h_flw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AoQitSeOHU1HyxCo1HcnHJwt.png?f=fotoalbum_large
Zo te zien moet je dus de 180 of de 184 hebben. En dan zou ik denk ik voor de veel nieuwere, brushless 184 gaan. Maar als die toerenregeling echt een belangrijk punt is zou ik wel nog even wat reviews opsnorren op youtube of zo, of dat via de schakelaar ook echt de mate van regeling biedt die je zoekt.

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Orion84 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:54:
[Afbeelding]
Zo te zien moet je dus de 180 of de 184 hebben. En dan zou ik denk ik voor de veel nieuwere, brushless 184 gaan. Maar als die toerenregeling echt een belangrijk punt is zou ik wel nog even wat reviews opsnorren op youtube of zo, of dat via de schakelaar ook echt de mate van regeling biedt die je zoekt.
De 184 heeft dan ook het bijkomende voordeel dat je zowel de 'trekker' als ook de draaiknop hebt. De draaiknop gebruik ik nu ook maar zelden, maar kwam een tijdje terug wel goed van pas toen ik (veel) plexiglas moest zagen.

Hoe dan ook, ik snap werkelijk de keus niet vanuit Makita om een hoop van die machines uit te voeren zonder trekker. Zelf zeggen ze ook in de omschrijving:
Het toerental [..] is variabel in de schakelaar om gecontroleerder te werk te gaan in diverse materialen.
Variabel toerental in de schakelaar voor een rustige en zuivere start van de zaagsnede.
De 'trekker/gashendel' is een feature die ik trouwens ook bij m'n schroefmachines veel gebruik. Ik snap ook niet goed hoe mensen met zo'n machine kunnen werken zonder die 'level of control' :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor een boel toepassingen varieer je het toerental toch niet tijdens het zagen en is de automatische softstart die al die machines tegenwoordig hebben voldoende.

T-greep decoupeerzagen hebben volgens mij nooit echt variabele trekkers gehad, dat was altijd al een reden om voor de D-greep te gaan en daar maken ze dus nog steeds modellen met variabele trekker, dus weinig aan de hand toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Orion84 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:10:
T-greep decoupeerzagen hebben volgens mij nooit echt variabele trekkers gehad, dat was altijd al een reden om voor de D-greep te gaan en daar maken ze dus nog steeds modellen met variabele trekker, dus weinig aan de hand toch?
Volgens mij is de 182 een tijd lang de enige verkrijgbare geweest (iig brushless). Dus in die periode was er dus wel wat aan de hand.

Mijn 180 is ooit beschadigd geraakt en daarom heb ik die ingeruild op een 182. En daar baal ik nog steeds van. Als er nu een 184 met regelbare trekker te krijgen is, dan is het voor mij best te overwegen om de 182 weg te doen en een 184 te kopen. Zo vervelend vind ik die 182. Hoewel ik dat wel zonde van het geld vind, aangezien ik een decoupeerzaag maar zelden gebruik.

oh wacht, de 184 is geen upgrade van de 182:
quote van het internet (reddit):
So it took me a bit of digging but the 184 uses a shorter stroke length to get same rpm as the 182 so it's effectively doing less work. Being the cheaper option I'd guess there a few other changes under the hood which will either add up to make the 184 less durable or less powerful than the 182 when push comes to shove.
Laat dan maar.

[ Voor 20% gewijzigd door Raymond op 17-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
[...]

Check, dat zal natuurlijk ook schelen ;). De vraag nu komt ook niet direct van een noodzaak die er nu is, alleen de wens om meer tools te hebben O+. ( +het is wel een leuk kerstcadeau + benieuwd of we het zelf ook zouden kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ik heb de 184. De trigger variabel werkt prima.
En dat die minder snel zaagt merk ik helemaal niks van. Het is echt een non-argument.
De juiste zaag maakt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FWIW over die decoupeerzagen....

ik heb een scheithekel aan mijn groene Bosch dus een nieuwe dikkepeer staat al heel lang op mijn lijst.
Tijd geleden al eens met een 18V makita (type even kwijt) kunnen zagen en dat was echt een heel verschil.

De 184 kwam bij mij ook eruit als de winnaar, sowieso op papier. Die staat dus in elk geval hier op de wishlist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:49:

ik heb een scheithekel aan mijn groene Bosch dus een nieuwe dikkepeer staat al heel lang op mijn lijst.
Tijd geleden al eens met een 18V makita (type even kwijt) kunnen zagen en dat was echt een heel verschil.

De 184 kwam bij mij ook eruit als de winnaar, sowieso op papier. Die staat dus in elk geval hier op de wishlist.
Probeer de Mafell eens :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ggrrmmblblllll :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 17:37
[...]

Ik heb zelf de Bosch GRO 12v dremel, aangezien ik al heel veel van die 12v machine's en dus accu's heb. Ik heb hem nog niet veel gebruikt, maar ik ben altijd zeer te spreken over de duurzaamheid van Bosch blauw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:31
duc848 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb zelf de Bosch GRO 12v dremel, aangezien ik al heel veel van die 12v machine's en dus accu's heb. Ik heb hem nog niet veel gebruikt, maar ik ben altijd zeer te spreken over de duurzaamheid van Bosch blauw!
Ik heb dezelfde keuze gemaakt, machine werkt uitstekend. De dremel accessoires passen prima op deze machine. En de machine zelf is niet al te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

Ik overweeg al tijden een tafelzaag aan te schaffen. Ik wil er niet direct grote platen mee op de juiste breedte zagen, het gaat vooral om wat kleinere bewerkingen. Uiteindelijk wil ik er ook een slede voor maken.

Mijn keuzes die ik denk gemaakt te hebben ( :+ ):
  • Zaagblad 210mm - dit vanwege de algehele omvang van de zaag
  • Type afstelling parallelgeleider: Keuze voor DeWalt of Skil - Vanwege de lovende reviews over de precieze afstelling van de geleider
Dan kom ik dus uit op een DeWalt DWE 7485 of een Skil 1330AA.

De ene is ruim dubbel zo duur als de ander. Is er in jullie optiek een reden om het dubbele uit te geven? Of zelfs om te gaan voor de grotere modellen (DWE 7492 / 1340)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
valluik schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:02:
Ik overweeg al tijden een tafelzaag aan te schaffen. Ik wil er niet direct grote platen mee op de juiste breedte zagen, het gaat vooral om wat kleinere bewerkingen. Uiteindelijk wil ik er ook een slede voor maken.
Kijk hier even naar. Dan weet je wat de verschillen zijn. De Skil is er niet in meegenomen, maar als je alles wat hij vertelt meeneemt tijdens een bezoekje in de winkel, dan weet je waarom de Skil goedkoop is (niet perse slechter).
YouTube: Top 4 Zaagtafels Onder de 500 Euro | Gereedschapcentrum

[ Voor 26% gewijzigd door DJMaze op 17-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:49:

Ik heb de 182 al een paar jaar, fijn ding maar in de praktijk gebruik ik toch meestal de handcirkelzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Mvd1981 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:54:
[...]

Ik heb dezelfde keuze gemaakt, machine werkt uitstekend. De dremel accessoires passen prima op deze machine. En de machine zelf is niet al te duur.
Hmm klinkt goed, maar ik zit nu juist in de Makita 18v. Ik zie op Reddit dat de proxxon accessores niet compatible zijn met die van Dremel. Dat is wel uitdagend met een diamant schijf enzo gekocht voor Dremel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

• Type afstelling parallelgeleider: Keuze voor DeWalt of Skil - Vanwege de lovende reviews over de precieze afstelling van de geleider

De ene is ruim dubbel zo duur als de ander. Is er in jullie optiek een reden om het dubbele uit te geven? Of zelfs om te gaan voor de grotere modellen (DWE 7492 / 1340)?
Ik heb de 7492.

Context; voor wat klussen zoals het maken van een lichtstraat in mijn veranda had ik geinvesteerd in een Mafell Erika 85. Fenomenale zaagtafel, fullstop.
Na wat projectjes stond die eigenlijk stil. Groot nadeel aan dat ding is het gewicht omdat ik zuinig ben op zijn spullen staat AL mijn gereedschap op zolder en niet in een vochtig tuinhuis. dat betekent dus tillen.
De Mafell is lomp groot en zwaar, uiteindelijk goed kunnen verkopen door de fors gestegen nieuwprijs van de nieuwe bij Mafell en een tijd zonder zaagtafel gezeten.

Uiteindelijk toch nog een paar keer een groot gemis voor wat dingetjes, dus weer op zoek. Uiteindelijk de 7492 boven de 7485 kunnen nemen. Een groter werkblad vond ik toch wat prettiger/veiliger en (maar dat herinner ik me niet meer precies) heeft de grotere broer één of meer functies die ontbreken bij de 7485.

Inmiddels afgesteld en wat dingen mee kunnen zagen........fantastische machine en erg blij mee.
Op internet nog een setje besteld voor het aansluiten met een Ystuk op de stofzuiger en dat werkt heel erg goed.

Ik overweeg nog een softstart want kolere zeg.....dat gaat niet subtiel :X

Overige kandidaten waren van Makita en Hikoki, maar het gemak van het afstellen en wat andere features die even net wat lekker ontworpen waren gaven de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Zelf heb ik de 7485 en erg blij mee. Ik heb hem met onderstel en dat zorgt ervoor dat ik hem er heel makkelijk even bij pak. Zo uit huis rol, buiten neerzet en een paar plankjes zaag.
Ik heb enkel ervaring met deze, een oude met een zelfgemaakte houten geleider en een veel te dure grote 10.000+ euro. Maar ontzettend tevreden met deze De Walt. Hij werkt gewoon erg fijn in het dagelijks gebruik. Veel mensen op het internet zeggen ook dat je er snel een nieuw goed blad in moet zetten maar die ervaring heb ik niet. Gebruik nog steeds het meegeleverde blad en heb ondertussen toch echt wel meer dan een halve km aan hout gezaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
[...]

Hier een tevreden Proxxon gebruiker. Je hebt verschillende typen van Proxxon. Ik heb de IBS/E volgens mij. Ik heb hem nu een paar jaar, maar gebruik hem niet dagelijks dus kan niet veel zeggen over duurzaamheid. Het enige accessoire van Dremel is een slotfrees en die past gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

Ordinaire zelfqoute, maar het is de DeWalt DWE 7485 geworden. Dank voor de reacties, daarmee weet ik ook dat ik eerst het stock zaagblad eens ga gebruiken ;)

• Okasha
  • Niet online

Het nieuwe onderdeeltje is wel *iets* zwaarder uitgevoerd :) Dus dat is echt heel goed.

Wel tegen nieuwe uitdaging gelopen, ten opzichte van hoe hij verzinkt is, zijn de palletjes op dit onderdeel een kwartslag gedraaid... En liggen de palletjes precies tegenover die van de hendel erboven 8)7 Vervolgens de bovenste hendel ontmanteld, maar die kan ik niet 45 graden draaien. Dus maar weer 12 euro naar Mtools gegooid voor het "nieuwe" onderdeel B met de gok dat de palletjes daar OOK een kwartslag gedraaid zijn tov deze...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBXMM08OSMVJaqjKo5ZeVq3Ocho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av2YhnorhfmMfMjueUs3iGBG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Okasha op 19-12-2024 10:10 ]

• pietje belhamel
[...]

Kijk graag naar Insider Carpentry van de Amerikaan Spencer Lewis op Youtube. Een video wijdt hij helemaal aan zaagbladen, waaronder je zaagbladen schoonmaken. Dat kan ook met ovenreiniger en het maakt echt een verschil. Slijpen laat hij doen.

YouTube: Blades - Things I Wish I Knew Before??? | Must Know Info About Blade...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjqY0ee4_A6chW_N9ut2ywvYB88=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/urwATNa2nI9cKJgpoJ8YqHNG.jpg?f=user_large

• pietje belhamel
[...]

Voor een Dremelachtig stuk gereedschap kan snoerloos erg handig zijn. Heb een bedrade no name Dremel en het snoer wil nog wel eens in de weg zitten of het apparaat een beetje de verkeerde kant op sturen. Al een tijdje de Milwaukee 12V op mijn Sinterklaaslijstje staan.

https://nl.milwaukeetool....ompactrotatietool/c12-rt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDUoAm3TzWjsKiQFxr9_rZc4-1s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hRrh6fBWrprGXsG216YzFHQZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:25

dragonhaertt

@_'.'

[...]

De Dremel 8260 gebruikt overigens dezelfde accu's als het boch blauw 12V systeem. Voor mensen die ook interesse hebben in een dremel en al accu's van bosch hebben dus erg interessant!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Mijn Bosch 12V circkelzaagje heeft het wat moeilijk met multiplex van 15mm en dikker. Wel leuk handzaam formaat maar ze hadden er wel een brushless motor in mogen hangen om toch nog wat kracht af te leveren.

Ik heb enkel Bosch 12V en Einhell 18V accu’s en zou er toch weer een op accu willen met wat meer kracht.

Bosch bied geen ander model aan. Blijft de Einhell TE-CS 18/150 of 165 of TP-CS 18/190 over. Die laatste heeft een brushless motor. Maakt het nog uit voor DIY gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Het is vast niet wat je wilt horen, maar ik ben gróót fan van de Makita DHS660. Echt een heerlijk apparaat, 18v met brushless motor. Ik gebruik mijn afkortzaag ook nauwelijks meer sinds ik deze heb. Lekker handzaam, zaagt heel nauwkeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Okasha schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:23:
Het is vast niet wat je wilt horen, maar ik ben gróót fan van de Makita DHS660. Echt een heerlijk apparaat, 18v met brushless motor. Ik gebruik mijn afkortzaag ook nauwelijks meer sinds ik deze heb. Lekker handzaam, zaagt heel nauwkeurig
Vast een geweldig apparaat maar als ik nog een accusysteem erbij zou nemen zou dat denk ik HiKOKI worden, multivolt ftw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Retrospect schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:46:
Mijn Bosch 12V circkelzaagje heeft het wat moeilijk met multiplex van 15mm en dikker. Wel leuk handzaam formaat maar ze hadden er wel een brushless motor in mogen hangen om toch nog wat kracht af te leveren.

Ik heb enkel Bosch 12V en Einhell 18V accu’s en zou er toch weer een op accu willen met wat meer kracht.

Bosch bied geen ander model aan. Blijft de Einhell TE-CS 18/150 of 165 of TE-CS 18/190 over. Die laatste heeft een brushless motor. Maakt het nog uit voor DIY gebruik?
Mijn advies zou zijn om de TE-CS 18/190 te nemen als je binnen je huidige accuplatform wil blijven.
Anders loop je over een poosje weer tegen een grens aan.
Bovendien heeft die een meer courante maat zaagblad en kan je wat makkelijker een blad vinden voor speciale toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

In navolging van mijn zoektocht naar een geschikte Makita decoupeerzaag op accu uiteindelijk de DJV184Z besteld bij een grote Nederlandse webshop.

Hij is inmiddels binnen, maar hij zat niet in een doos maar gewoon de losse body in een zak :? De handleiding en de bijbehorende accessoires waren er gewoon bij gemikt en en als klap op de vuurpijl misten de stofzuigeradapter, stofkap en het inbussleuteltje -O-

Gelukkig is de klantenservice om 12:30u dicht kom ik net achter, mag ik weer tot maandag wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Harrie_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:53:
In navolging van mijn zoektocht naar een geschikte Makita decoupeerzaag op accu uiteindelijk de DJV184Z besteld bij een grote Nederlandse webshop.

Hij is inmiddels binnen, maar hij zat niet in een doos maar gewoon de losse body in een zak :? De handleiding en de bijbehorende accessoires waren er gewoon bij gemikt en en als klap op de vuurpijl misten de stofzuigeradapter, stofkap en het inbussleuteltje -O-

Gelukkig is de klantenservice om 12:30u dicht kom ik net achter, mag ik weer tot maandag wachten...
Gelijk terugsturen, geen moeite in steken.
Daar wil je gewoon geen zaken mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect

Wat ontzettend ruk is dat zeg.
Ik zou hem gewoon terugsturen en kijken of ik vandaag nog elders kon bestellen zodat het morgen geleverd zou worden. Dit is ook wel een reden dat ik fysieke winkels toch nog wel best fijn vindt. Helaas is daar veel minder beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Retrospect schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:13:
[...]

Wat ontzettend ruk is dat zeg.
Ik zou hem gewoon terugsturen en kijken of ik vandaag nog elders kon bestellen zodat het morgen geleverd zou worden. Dit is ook wel een reden dat ik fysieke winkels toch nog wel best fijn vindt. Helaas is daar veel minder beschikbaar.
Hier ook:
De laatste tijd kijk ik eerst bij Hornbach of het bij de dichtstbijzijnde vestiging op voorraad is. Vaak zijn ze net zo duur of zelfs goedkoper dan de mij bekende en vertrouwde webwinkels.

En anders kijk ik of ik het ergens kan afhalen na online bestellen. In de stad Groningen zitten Toolmax en Mastertools. Dat is een half uurtje rijden en dan combineer ik dat met wat ander winkelbezoek en maak ik er een middagje uit van. Altijd leuk om ook even te snuffelen bij Bauhaus, dat er vlakbij is.

offtopic:
Ben er ook wel toe gekomen nadat bij mij is ingebroken en bijna al mijn accugereedschap is gestolen.
Heb liever niet dat de pakjesbezorgers weten wat ik allemaal in huis haal.
Beetje paranoïde, maar dat wordt je vanzelf. Zal ook wel weer vanzelf overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Harrie_ Subiet terugsturen en later voor de aardigheid eens kijken wanneer je het bij Troostwijk in een bezorgveiling van retourgoederen terug ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 20-12-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:24
trabant schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:47:
@Harrie_ Subiet terugsturen en later voor de aardigheid eens kijken wanneer je het bij Troostwijk in een bezorgveiling van retourgoederen terug ziet.
offtopic:
Dan zit het vast in zo'n doos van een kuub......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou me wel tamelijk geschoffeerd voelen met zo'n levering . Prima als de doos open is geweest (de keerzijde van wkao) maar als spullen stuk of ontbrekend zijn houdt het wel op bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Terug sturen en nooit meer iets kopen daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:56

Is het een centrum die webshop? ;)

Daar heb ik wel eens gereedschap van Bosch in een l box gehad van ander gereedschap, verkeerde stickers met afbeeldingen zaten er op. Qua levering wel goede ervaring met ze maar dit soort dingen doen ze vaker. Of blanko l boxen zonder de afbeelding van t gereedschap er op wat wel hoort.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:18:
...
Dan kun je nog zoveel bordjes pap voor Julenisse neerzetten.
Vandaag is de 21e. Dus zet maar wat buiten, als je onheil wilt vermijden zoals je gereedschap niet daar terug vinden waar je het hebt neergelegd.
(ik ben het vorig jaar met m'n stomme kop vergeten en zie: het heeft het hele jaar door geregend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Laatst online: 10:33
Ik ben op jacht naar een Makita VC1310lx1 stofzuiger. Mag eventueel 2e hands zijn maar alles wat voorbij komt zijn accu sofzuigers of de grotere types. Voordat ik deze dan maar gewoon nieuw ga bestellen, is het een vreemde keuze? Compact en de kwaliteit van de luchtreiniging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

ebk71 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:30:
Ik ben op jacht naar een Makita VC1310lx1 stofzuiger. Mag eventueel 2e hands zijn maar alles wat voorbij komt zijn accu sofzuigers of de grotere types. Voordat ik deze dan maar gewoon nieuw ga bestellen, is het een vreemde keuze? Compact en de kwaliteit van de luchtreiniging.
Ziet er verdacht hetzelfde uit als de Makita stofzuiger die ik heb. Mooi ding, zuigt goed. Locking casters achter zijn hopeloos. Die van mij willen niet meer los. Verder erg tevreden over.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:24

Hangt er helemaal van af wat je besteld hebt. Ik heb ook wel eens een body besteld, die kwam ook niet in een doos. Stond er in de webshop dat je een doos zou krijgen?
Was je van plan om dit weekend intensief te gaan decoupeerzagen? Dat ene weekend nog zonder is vervelend maar je komt er vast overheen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 232 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).