Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 14:19

sjirafje

No inspirational quotes here

De parkside nat/droog zuigers worden hier ook wel luchtalarm genoemd vanwege de herrie die ze maken. De Ferm en B&D hier zijn iets stiller maar die gebruik ik liever ook niet lang zonder gehoorbescherming.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 19:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@copykat @elektriekert @DjoeC @henkie196 @Vliegvlug
Nou het wordt een M uitvoering en dan een siliconen uitvoering. Nog even zoeken vanavond welke maar nu eerst naar de pakjesmiddag, misschien heeft Sint nog wel iets voor mij voor de komende verbouwing <+:)
Bedankt allemaal voor het inzicht!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 16:07

copykat

Good copy isn't bad

sphere schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:00:
@copykat je kan natuurlijk wera bit safe kopen als je een leeg doosje zoekt en zelf wil vullen
Om nog even terug te komen op je bit safe case.
Deze is eigenlijk best interessant als base kit. (klitteband en met openen vallen nooit de bitjes er uit met zijn met handschoenen toch te pakken.)
Tors en pz en ph en 12 langere. En de quicklock holder opbergplek is ruim zat om langere holders te voeren.
https://www.conrad.nl/nl/...938&utm_content=SHOPIA+NL

Heeft iemand deze?
Hoe groot is hij opgevouwen?

* copykat ziet weer een kerst kadootje...... O-)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beekforel schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:57:

Ik was vanmorgen even aan het opruimen en merk dat ik nog steeds liever de handveger pak ipv de stofzuiger. Ik heb een Parkside nat/droogzuiger maar dat ding kun je niet zonder gehoorbescherming gebruiken. Hij zuigt wel als een malle. Zijn andere merken ook zo ontzettend luid?
Voor mijn gevoel is alle budget-spul vrij luid :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:28:
[...]

Om nog even terug te komen op je bit safe case.
Deze is eigenlijk best interessant als base kit. (klitteband en met openen vallen nooit de bitjes er uit met zijn met handschoenen toch te pakken.)
Tors en pz en ph en 12 langere. En de quicklock holder opbergplek is ruim zat om langere holders te voeren.
https://www.conrad.nl/nl/...938&utm_content=SHOPIA+NL

Heeft iemand deze?
Hoe groot is hij opgevouwen?

* copykat ziet weer een kerst kadootje...... O-)
Ik zou die doosjes weer als nadeel zien, dat stof/weefsel gaat vol zooi zitten na een tijdje. Mijn wera steeksleutelrol heeft kennelijk eens in de kleine freesspanen oid gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Beekforel schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:57:
Ik koop torx bitjes tegenwoordig in bulk, heb in m'n Gridfinity lade wat bakjes met bits bijvoorbeeld T10/T15/T20/T25. Versleten? Pak een nieuwe. Kwijt (waar blijven die dingen toch)? Pak een nieuwe.

Ik was vanmorgen even aan het opruimen en merk dat ik nog steeds liever de handveger pak ipv de stofzuiger. Ik heb een Parkside nat/droogzuiger maar dat ding kun je niet zonder gehoorbescherming gebruiken. Hij zuigt wel als een malle. Zijn andere merken ook zo ontzettend luid?
Ik heb die met zuigkracht in stelling. Voor gewoon beetje vloer zuigen is standje 50% goed genoeg.
Vind het wel meevallen al is duurdere vierkanten festool een stuk rustiger.
Geen idee of de Starmix stiller is. Zuiggeluid vd lucht kan je niet dempen hoogstens de motor geluiden.

Ik heb ooit me blind gezocht naar mn bitje,,,,, zat ie nog in de schroefkop....
Tja koffie pause en daarna eerst wat boren en toen eh bitje?
Werkbank, de grond, broekzakken, nope boven je hoofd in die schroef in t gips...😂

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:33:
[...]
Ik zou die doosjes weer als nadeel zien, dat stof/weefsel gaat vol zooi zitten na een tijdje. Mijn wera steeksleutelrol heeft kennelijk eens in de kleine freesspanen oid gelegen.
Goed punt.
Lastig de juiste vormfactor vinden voor bij je dragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-06 13:27
Na een uurtje in dit topic en een beetje googlen ben ik er niets de wijzer door.

Ik ga binnenkort (volgende week) en laminaat vloer leggen waarvoor ik een decoupeerzaag nodig zal hebben.

Ook heb ik sinds kort heb accuboor met tot mijn beschikking een wil ik deze ook aanschaffen. Deze zal ik vooral gebruiken om gaten te boren en voor schroeven. In zowel beton of hout.

Ik zoek eigenlijk naar iets van Makita of Bosche Voor het sleutelen aan de auto heb ik een slagschroefmachine van Milwaukee (m12 stubby), ik heb gemerkt dat Milwaukee iets meer beperkt is en duurder in Nederland. Heeft het zin om bij Milwaukee te blijven?

Ik dacht dat 18 volt beter zou zijn voor
Accuboor
Decoupeerzaag
Kleine schroevendraaier (voor bijv ikea spul)
Schuurmachine (misschien volgend jaar)
Slijptol (misschien volgend jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

BJozi schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:48:
Na een uurtje in dit topic en een beetje googlen ben ik er niets de wijzer door.

Ik ga binnenkort (volgende week) en laminaat vloer leggen waarvoor ik een decoupeerzaag nodig zal hebben.

Ook heb ik sinds kort heb accuboor met tot mijn beschikking een wil ik deze ook aanschaffen. Deze zal ik vooral gebruiken om gaten te boren en voor schroeven. In zowel beton of hout.

Ik zoek eigenlijk naar iets van Makita of Bosche Voor het sleutelen aan de auto heb ik een slagschroefmachine van Milwaukee (m12 stubby), ik heb gemerkt dat Milwaukee iets meer beperkt is en duurder in Nederland. Heeft het zin om bij Milwaukee te blijven?

Accuboor
Decoupeerzaag
Het stukje over je ‘accuboor’ kan ik niet helemaal volgen, maar als je in een solide 18v platform wilt stappen kun je aan Makita eigenlijk geen buil vallen. Prima machines (zolang je de lxt lijn koopt en niet de bouwmarkt lijn) en een heel uitgebreid aanbod van allerlei machines.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:31
Pixeltje schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:22:
[...]

Het stukje over je ‘accuboor’ kan ik niet helemaal volgen, maar als je in een solide 18v platform wilt stappen kun je aan Makita eigenlijk geen buil vallen. Prima machines (zolang je de lxt lijn koopt en niet de bouwmarkt lijn) en een heel uitgebreid aanbod van allerlei machines.
Hoe herken je die bouwmarkt lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Accuboor
Decoupeerzaag
Voor een kleine schroefmachine zou ik juist 12v adviseren. 18v gebruik ik voor klopboormachines en boorhamer.
Juist bij meubels is een kleine lichte machine vaak handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 20:30
Retrospect schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:39:
[...]

Hoe herken je die bouwmarkt lijn?
Witte lijn op accu's.
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.be/max/500x500/products/1369649

[ Voor 19% gewijzigd door trabant op 02-12-2024 00:02 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Pixeltje schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:22:
[...]

Excuse ik denk dat ik schroefboormachine bedoel, zoals bijv deze Makita DDF484ZJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

BJozi schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:26:
[...]

Excuse ik denk dat ik schroefboormachine bedoel, zoals bijv deze Makita DDF484ZJ
Zover was ik gekomen, maar heb je er nu eentje of wil je er eentje kopen?

Als je er al een hebt is het misschien fijn om de rest van dezelfde fabrikant te halen zodat je de accu’s uit kunt wisselen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Okay, maar als je tools zonder accu koopt omdat je bijvoorbeeld de accu’s al hebt?

Dat een 1,5 Ah accu je machine geen recht doet geloof ik wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Retrospect op 02-12-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Accuboor
Decoupeerzaag
Voor een accuboormachine kun je er ook een op de 12V van Milwaukee kopen. Zijn wel duur, maar past bij de accu's die je al hebt. Voor beton heb je een boorhamer nodig, dat lukt niet met een gewone boormachine of klopboormachine. Dit kan ook bedraad zijn, als met accu zou ik gaan voor een met ingebouwde stofafzuiging, maar dat is een stuk duurder dan een bedrade boorhamer.

Voor je begint aan een schuurmachine, zou ik eerst een bouwstofzuiger aanschaffen, dat scheelt een boel rotzooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Retrospect schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:47:
[...]

Okay, maar als je tools zonder accu koopt omdat je bijvoorbeeld de accu’s al hebt?

Dat een 1,5 Ah accu je machine geen recht doet geloof ik wel.
De lijn die je zoekt van Makita is de 'LXT' lijn, als dat kenmerk er niet op staat zijn de machines niet compatible met de 18V accu's uit de LXT lijn.

De machines die bij de praxis bijvoorbeeld liggen zijn vaak zoals deze (linkje naar de Makita site). Heel even het typenummer door google trekken als je twijfelt, maar meestal is het vrij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Pixeltje schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:43:
[...]

De lijn die je zoekt van Makita is de 'LXT' lijn, als dat kenmerk er niet op staat zijn de machines niet compatible met de 18V accu's uit de LXT lijn.

De machines die bij de praxis bijvoorbeeld liggen zijn vaak zoals deze (linkje naar de Makita site). Heel even het typenummer door google trekken als je twijfelt, maar meestal is het vrij duidelijk.
Dank je. Dus ze hebben 2 niet comparable 18v lijnen bij Makita? Wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03:14

A13X

Dude

BJozi schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:26:
[...]

Deze specifieke is nu voor €99,- te krijgen bij Toolsvoordelig.nl heb ik zelf gisteren besteld, maar ik heb al accu's en een lader van makita.

[ Voor 8% gewijzigd door A13X op 02-12-2024 08:49 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Retrospect schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:47:
[...]

Dank je. Dus ze hebben 2 niet comparable 18v lijnen bij Makita? Wow.
Jup. Bosch heeft dit ook hoor, de 'bosch blauw' en 'bosch groen' hebben ook allebei een 18V platform die niet met elkaar werken. Bij Bosch is het alleen wat makkelijker te herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 17:27
copykat schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:34:
[...]

Wat troep is voor de één is goud voor de ander....... :+
Vooral die goedkopere bitjes zijn beter om uit te lenen want heb je wel eens iemand meegemaakt die niet gewend is aan een schroeftol?
Die denken dat als je je je bitjes losjes in de schroef duwt dat het vanzelf gaat als je de trigger overhaald.
Dat geluid dat je dan hoort word je niet blij van. En zeker niet als je je goede dure bitjes afgegeven hebt....
Ach, bitjes zijn het nieuwe schuurpapier.

Al lang geleden gestopt met uitlenen van gereedschap. Ik mag hun Ferrari toch ook niet even pakken om over het circuit van Zandvoort te racen. Ze zien me aankomen. Veelal ook voor hun eigen veiligheid. Zoals die dame die zo lui was dat ze liever een 18V tolletje pakte om de kroonsteentjes van de plafondlamp aan te draaien dan een fittingschroevendraaier.

En stel dat ik wat uitleen, zeg mijn klopboor, moet ik ze dan ook nog voorzien van SDS boren? Steen, beton, vier snijkoppen, zeg het maar hoor. Laat ze die lekker zelf bij de bouwmarkt halen. Niemand leent schuurpapier, waarom dan wel boren of bitjes. Verbruiksartikelen. En dan krijg je die dure SDS boortjes terug, helemaal bot en dan? Zo duur? Als ik dat geweten had, had ik ze niet van je geleend. Laat maar. Heb je twee gaten in de muur nodig, boor ik ze voor je. Bij meer zul je toch echt naar de winkel moeten. [Nog een goede manier ook om af en toe bij vrienden langs te gaan, zeker als ze goed kunnen koken.]

Zal vast niet de enige zijn die wel eens een doos oud gereedschap krijgt. Wat doe je dan met die kabelhaspel waar na vijf meter een breuk in de kabel zit en je het koper kunt zien? Ik zag een keer iemand met zo'n ding werken. Had ie gekregen en kon nog wel. Kom op zeg.

Mijn punt gaat specifiek over weggooien ipv weggeven. Bij weggeven zie ik het nooit meer terug. Je vertelt zelf dat het geluid van mishandeld gereedschap door merg en been gaat. Tel daar nog eens slechte bitjes bij op, de kans dat iemand zichzelf verwondt is veel te groot. Moet je eens raden wat echt door merg en been gaat. Je zou ook niet willen dat jouw kinderen dat soort meuk zonder toezicht gebruiken. Jij bent de ervaren klusser dus jij weet hoe het hoort. Neem je verantwoording. Als je het weggeeft denkt een ander dat het veilig is. Er slingert zoveel tweedehands gereedschap rond dat wel goed is. Weg ermee. Oud ijzer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
trabant schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:28:
@pietje belhamel Ik heb een 10V tolletje waarmee ik beheerst kan draaien. Wanneer ik van een partij carburateurs de vlotterdeksels moet losdraaien, ben ik erg blij met een dopje 8 als bit.
Absoluut, alleen de topic starter koopt een Makita 18V en heeft nog niet zoveel ervaring.Is dan een zware tol icm met kleine maat dopjes een goede combinatie? Mijn gedachte is dat je beter meteen een complete set kunt kopen, ipv die doppen in die set en dan later alsnog een complete set doppen moet kopen.

Zelf heb ik ook kleine doppen, de kleinste van Stahlwille 3.2mm. Maar dat is waarschijnlijk meer mijn compleetheidscomplex, een heel vervelende [en kostbare] aandoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik leen gereedschap in principe ook niet uit. Een enkele uitzondering bij een paar vrienden die ook duur gereedschap hebben en hebben aangetoond dat ze ermee om kunnen gaan. Daarvan weet ik dat ze er zuinig op zijn. Mijn domino-frees is te kwetsbaar/kennis vereist, dus die sowieso niet.

offtopic:
Okay de gipsplaatschroefmachine die leen ik nog wel eens uit, ik gebruik hem waarschijnlijk toch nog maar 1x de komende 10 jaar. Hij was sowieso 2e hands en er kan weinig stuk aan

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 02-12-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@pietje belhamel versleten/kapot spul gaat in de oudijzerbak samen met mn aluminium drums en ander metaal. Kapotte snoeren of versleten/slecht/halfkapot gereedschap gaat in de kliko/oud ijzer.
Oude schroevensdraaiers worden of blikopener en poerker voor gaten, hamer en beitel, enz. Of gaan in de kliko.
Oudere goed werkende electrische handgereedschap wat ik zelf vervang voor iets dat ik wil hebben gaat op marktplaats, geef ik weg of gaat in de bak donatie.

Ik heb t over die bitsetjes die je, zoals nu uit de zolder van mn pa, tot je krijgt bij aankoop van iets of een krijgertje uit familie die gamma, huismerk, consumenten bits vd makita. ( elke keer liggen die arsortie dozen te lonken in de looppaden en er is er zo eentje tussen je gehaalde bouwspullen omdat het een aanbieding is.... Ik denk dat hier niemand is die nooit zo'n arsortie doosje gekocht heeft. Handig alles bij elkaar netjes op een rijtje. Grijpt nooit mis..... Slijten als de hel maar ja wat verwacht je anders? 😁.

Ik heb een paar van die rubberstrips met bitjes uit zo'n "met deze combischroefmachine plus toebehoren kan je thuis alles" uit mn vaders zolder. Zo weg mieteren ongebruikt doe ik ook niet...
Ik heb twee strips bij mn Stanley bitschroevendraaier in t zicht. Tors en kruis en plat. Zo voor de grijp
Handig voor de grijp bij kleine klusjes. (handkracht dus geen versplinteringsrisico.)
En als mn zus/zwager roept of ik bitjes heb voor dit of dat komt mn grabbelbak van pas. Hier hou maar.
Die extra lange 10cm bits of hex boortjes tja altijd handig als grijp als ik iets specifieks nodig heb, verwacht geen wonderen er van.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 02-12-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
Sorry maar veiligheid is zo belangrijk. Onze school heeft een stuk nieuwbouw gekregen. Was van de voorjaarsvakantie even op school, komt de juf van de buitenschoolse opvang naar me toe. Wat blijkt de betonplaten die tegen het stalen skelet aan gaan worden omhooggehesen.

De meneer die de platen vanaf de grond stuurt werkt niet veilig of volgens de regels. Het allerergste is dat ze gewoon begonnen waren terwijl de kinderen buiten speelde. De kinderen konden zo onder de betonplaten doorlopen, niks afgezet, geen hek of wat. De BSO heeft de kinderen maar binnengehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4whKkb8Q8AdoaI_uOMqki3D-Q0A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HF2274x7nvi7ETF36f71pbWq.jpg?f=user_large

Wat daar gebeurt is heel erg fout. Ik had mijn camera mee om wat foto's van de voortgang van de nieuwbouw te maken en fotografeer ook die meneer. Hij komt zo agressief naar me toe dat de BSO juf, iemand die niet gauw bang is, wegloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in8GgaGIHgSFoTuSIy8_uuE3gO4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hXsazl0Hw2Pmv6GdjyaVXaeF.jpg?f=user_large

"Ja je maakt foto's van me en ik wil niet met m'n gezicht op internet." Heb uitgelegd dat het niet veilig was en ik hem niet herkenbaar in beeld zou brengen maar dat je zo niet werkt. Maar dat wist hij natuurlijk heel goed, anders kom je zo niet op me af. "Ja ik heb ook twee van die apen die overal onderkruipen." Serieus? Aangegeven dat ik de bouwmanager van school op de hoogte zou stellen. Heb ik gedaan maar die ondernam geen actie [gepensioneerd schooldirecteur die de bouw begeleidt, andere generatie zullen we maar zeggen]. Had ik dat geweten, had ik de arbeidsinspectie gebeld of de gemeente. Volledig onacceptabel wat er gebeurt. Die man had per direct ontslagen moeten worden. Op z'n minst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx9aYG81CyI_nWv3olZC6v5Y5kw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8AAvTKSjxFLZ3IhiF7o1TTHm.jpg?f=user_large

Als je sommige dingen terugleest is niet alles voor iedereen even duidelijk, ook hier op dit forum, zeker als je op zoek bent naar informatie. Wat we bediscussieren hier staat nog wel een tijdje online. Zeker niet persoonlijk bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Dus we zeggen hetzelfde @Copycat. Mooi. In mijn geval is de kleinzoon van de buurvrouw meestal de gelukkige. Als 14 jarige kun je tenslotte niet genoeg PZ2 bitjes hebben. Vind hij. Heb je ook PH2? Ja kijk maar [tiener houdt trots een PZ2 bitje omhoog]. Tijd om samen in de kelder te gaan kijken of ik nog wat over heb.

Net even wat foto's van mijn bitverzameling gemaakt [nee bit, niet bitcoin]. Ik sleur altijd een standaard gereedschapstas met me mee, da's de basis. Daarin zit een zwart bakje met allerlei kleins en ik heb een groen doosje 25mm bitjes van Metabo voor de exoten. Mochten mensen nog een bitsetje zoeken, ik kan Metabo aanraden. Horen eigenlijk ook nog wat 50mm bitjes in maar die vielen er steeds uit. Overigens die borsteltjes die je bovenin ziet komen van de Wibra, een van mijn beste aankopen in jaren. En goedkoopste, 1,50 voor het setje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mdi9jbQY2Ut60UyNziJTjqVys4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gQnqeDFanjI5JMmggG9YqQJk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0w0Vg1hDgB904W9jDRy9M3V8z8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wdOSvzWim1xW8lXXQnC2rjJG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEEty0Srgiffff5hE-omISO1dqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wxl2eswS5iM3ijrETYNU9gTd.jpg?f=user_large

In de kelder heb ik een stevige plastic box van Action met overige bitjes inclusief de wereldberoemde 157,5-bits-voor-alles-behalve-veel-geld-set. Topcraft komt volgens mij van Aldi. Maatvoering is redelijk en pasvorm acceptabel. Metaal is net een slagje harder dan Chinesium dus dat gaat wel. Over de jaren wel bitjes gewisseld als ik weer eens een doosje schroeven met bitje kocht, Aldi-bit eruit, merkbit erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VCVhv55CcmCvBQHQjnlzhU0BoI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OwJ0bZZ1ZsdNzTVZ5gATOpQR.jpg?f=user_large

Helemaal links nog wat meer no-name lange bits, allemaal exoten. Dan een doosje PZ2 van Sabrecut, aangeschaft dankzij dit forum, nogmaals dank. Ook wat Wurth bitjes AW10 en AW20 uit de serie "hier, jij houdt toch van gereedschap, hou maar." Nog steeds geen idee waar je die AW bitjes voor gebruikt maar hebben is hebben. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovYkjtCMShy-P3JX4L_HRSIcEg0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5CO1PtQhqQ191ah8fmPBOhEE.jpg?f=user_large

Dan het zwarte doosje met bitjes, 4mm in dit geval, komt van Hornbach [Hornbagger], wat een troep is dat zeg. Metaal is nog zachter dan chinesium, noem het maar suikerspinium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkBozLn6r-GxNwbzBq00De-BsbA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UEb9gC2KJAEJWZJHmBo3HB73.jpg?f=user_large

Tot slot nog een voorraadje DeWalt bitjes die ik opgepikt heb voor 2,50 per doos toen Big Bazaar failliet ging. Prima kwaliteit en ook de plastic doosjes zijn goed doordacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:22

sphere

Debian abuser

Vraag me af wie dat doosje makita OEM’t want ik heb net de Bosch uitvoering gekocht voor weinig https://www.amazon.nl/dp/B00IM7BIY0 @pietje belhamel

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Oké, ik ben op dreef. Verbouwing start binnenkort, lees ik ben nu alles aan het bestellen voor voorraad en gereedschap. Dus de volgende (weer een) vraag.
Ik ben nogal van de Heco schroeven (PZ kleine schroeven en HecoDrive groot). Nu ben ik online aan het zoeken maar ik kom niet zo snel een site tegen waar ik de/een gehele lijn van maatvoering kan vinden (incl VDD en DD) en dan alles plat verzonken. Dus van 3-6mm diameter en van 12-160mm lang

Eerder altijd alles via een bouwcentrum gehaald maar ook die levert niet alles.

Iemand enig idee, vind verschillende winkels online maar meestal niet alles, of groot assortiment maar slechte reviews met leveren.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:18
Afgelopen week mijn Vandiktebank eens flink getest.

De eerder dit jaar gehaalde vers gezaagde (fijnbezaagde) Douglas houtjes waren inmiddels droog.

Dat viel niet tegen, al heb je de neiging er teveel tegelijk af te willen halen.
Al zijn 10 plankjes van gemiddeld 22 cm breed, 35 mm dik en 7 meter lang dan toch wel veel werk om daar nette vlakke plankjes van ca 28-29 mm dik van te maken.
Twee planken moesten eerst van 26,5 naar 25,3 cm breed geschaafd, omdat er maar 25,5 cm max door de Vandiktebank gaat.

Rolopstelling van 14 meter neergezet en gaan, transport deed de machine zelf.
Alleen bij de zijkanten haaks schaven moesten we de planken zelf over het bovenblad duwen.
Regelmatig de glijvlakken met Silbergleit insmeren hielp wel enorm tegen overmatige wrijving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osvgMIck7t8ISgrT5P_RYe1lNMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tj95E0l9KQaUaJa4YLzvOMZY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-45HY7a_c3ISjKu0X0JV8UFnno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJ3N0sK7qqmLA31MztscNwLw.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLGsTyYIbcjQvmJvgk_notUxj0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rp9SuZeCqSAC80bNm2CtAj0t.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam een hele container mot van af (die groene).
Maar blij dat ik hem aangeschaft had.

De verse messen zijn na ca. 600 meter schaafwerk wel weer aan een slijpbeurtje toe.

Nu in de planken van 25 een randmotiefje zagen, het zijn boeidelen en dekplanken voor een monumentale boerderij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMoLGi4Qq4ltZQujQPqBE2qE71s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLaQVz0Gym34gLYgANCSSxrI.jpg?f=fotoalbum_large
En "even" 4 dekplanken aan één kant rond frezen.
Dan één kant per plank en de zijknanten na schuren voordat ik alles in de beits zet,, schuren gaat toch altijd net wat sneller als het hout nog "zacht" is.

Nog wel even bezig dus voor het er op zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 02-12-2024 20:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:08
ollie1965 schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:02:
Oké, ik ben op dreef. Verbouwing start binnenkort, lees ik ben nu alles aan het bestellen voor voorraad en gereedschap. Dus de volgende (weer een) vraag.
Ik ben nogal van de Heco schroeven (PZ kleine schroeven en HecoDrive groot). Nu ben ik online aan het zoeken maar ik kom niet zo snel een site tegen waar ik de/een gehele lijn van maatvoering kan vinden (incl VDD en DD) en dan alles plat verzonken. Dus van 3-6mm diameter en van 12-160mm lang

Iemand enig idee, vind verschillende winkels online maar meestal niet alles, of groot assortiment maar slechte reviews met leveren.
Het zou wel handig zijn als je erbij verteld wat je zelf gevonden hebt en waarom het niet deugt.

Ik bestel zelf nog wel eens bij www.schroeven-online.nl en anders ga ik ze gewoon halen bij de lokale ijzerwaren winkel/groothandel Kroon-Prolians.

Maar ik ben niet meer zo weg van Heco. Sinds die Topix lijn slingeren ze nogal alsof de punt niet centrisch zit. Dus de laatste tijd is het vooral Dynaplus of Spax.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JukeboxBill schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:44:
[...]

Het zou wel handig zijn als je erbij verteld wat je zelf gevonden hebt en waarom het niet deugt.

Ik bestel zelf nog wel eens bij www.schroeven-online.nl en anders ga ik ze gewoon halen bij de lokale ijzerwaren winkel/groothandel Kroon-Prolians.
Euh nou net die ^^ langere levertijd, "op voorraad" en dan na 1 week nog niet binnen.
Dan kan ik het net zo goed in een bouw centrum halen (moet er even voor rijden) / bestellen.
Maar ik ben niet meer zo weg van Heco. Sinds die Topix lijn slingeren ze nogal alsof de punt niet centrisch zit. Dus de laatste tijd is het vooral Dynaplus of Spax.
Herken het zwabberen niet, maar ook altijd spannend om van "je merk" af te stappen :Y

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik had ook vaak heco’s, maar sinds de topix ben ik er van af. Geen tx20 meer op 4x40 en 4x50 vond ik onhandig en het ‘zwabberen’ ook ervaren bij een paar doosjes. Spax en Dynaplus edit: Forgefast zijn hier inmiddels goed vertegenwoordigd maar ik heb ook een projectje bij en met iemand anders gedaan met de schroeven van ecotools, en die vielen me toen niet tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 02-12-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Pixeltje schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:38:
[...]

Zover was ik gekomen, maar heb je er nu eentje of wil je er eentje kopen?

Als je er al een hebt is het misschien fijn om de rest van dezelfde fabrikant te halen zodat je de accu’s uit kunt wisselen.
Het enige wat ik momenteel heb is van Milwaukee en impact gun die ik voor auto sleutelen gebruikt. Ook weet niet of het verstandig is om nu meer gereedschap van Milwaukee te kopen (volgens mij vrij prijzig?) of met Bosch/Makita verder te gaan. Auto gereedschap en thuis apart vind ik (denk ik) niet zo erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
henkie196 schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:53:
[...]

Voor een accuboormachine kun je er ook een op de 12V van Milwaukee kopen. Zijn wel duur, maar past bij de accu's die je al hebt. Voor beton heb je een boorhamer nodig, dat lukt niet met een gewone boormachine of klopboormachine. Dit kan ook bedraad zijn, als met accu zou ik gaan voor een met ingebouwde stofafzuiging, maar dat is een stuk duurder dan een bedrade boorhamer.

Voor je begint aan een schuurmachine, zou ik eerst een bouwstofzuiger aanschaffen, dat scheelt een boel rotzooi.
Ik twijfel of ik bij Milwaukee wil blijven voor thuis gereedschap, of dat ik het apart houd. Zoals je aangeeft is het duur, ik heb ook alleen maar een impact gun voor het klussen aan de auto met twee batterijen.

Het lijkt mijn portemonnee beter om bij bijv Makita/Bosch het die het zelf gereedschap te kopen.

Ik ben gisteren tussen de verhuis dozen en bedrade boormachine tegengekomen die wel beton kan boren. Een bouwstofzuiger hebben we ook al tenminste, ik heb een kleintje van Hubo en een grote die nat en droog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

BJozi schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:43:
[...]

Het enige wat ik momenteel heb is van Milwaukee en impact gun die ik voor auto sleutelen gebruikt. Ook weet niet of het verstandig is om nu meer gereedschap van Milwaukee te kopen (volgens mij vrij prijzig?) of met Bosch/Makita verder te gaan. Auto gereedschap en thuis apart vind ik (denk ik) niet zo erg
In dat geval zou ik eens bij Makita kijken wat ze hebben. Zoals ik al aangaf hebben die een groot assortiment van allerlei machines die op dezelfde accu draaien. Kun je in de toekomst ook nog uitbreiden als je wilt.

Als budget geen probleem is kun je ook kijken naar de XGT lijn, dat is een ‘nieuwe’ lijn die op 40v draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Pixeltje schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:43:
[...]

Dat is handig om te weten dat LXT de beter mijn is.

Was is bijvoorbeeld het verschil tussen deze twee

https://www.toolsvoordeli...os=1&_sid=6399ff40a&_ss=r
https://www.toolsvoordeli...s=11&_sid=6399ff40a&_ss=r

Een deze goedkopere is volgens mij niet van dezelfde lijn?
https://www.toolsvoordeli...-accu-boor-schroefmachine
Pixeltje schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:03:
[...]

In dat geval zou ik eens bij Makita kijken wat ze hebben. Zoals ik al aangaf hebben die een groot assortiment van allerlei machines die op dezelfde accu draaien. Kun je in de toekomst ook nog uitbreiden als je wilt.

Als budget geen probleem is kun je ook kijken naar de XGT lijn, dat is een ‘nieuwe’ lijn die op 40v draait.
Ik denk dat ik met LXT al heel wat jaren verder kan een is 40v zeker overkill.

Het is voor het thuis klussen en niet professioneel. Ik vind het niet erg om goed gereedschap te kopen maar het hoeft ook niet het beste te zijn, wss is de bouwmarkt 18v voldoende!

Budget, rond de 200, over de 300e

[ Voor 25% gewijzigd door BJozi op 02-12-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Voor de DIY’er is het al vrij snel wel goed genoeg. Tenzij je een hele renovatie gepland had.

Voor je budget zou ik overigens naar zoiets kijken: https://www.toolsvoordeli...s=12&_fid=4103222a4&_ss=c (krijg je nu ook nog een gratis 5Ah accu bij)

Ik heb iets soortgelijks enkel dan van Bosch Professional 12V (Edit deze set: https://www.toolsvoordeli...s=15&_fid=e727e4dc9&_ss=c ). Werkt heerlijk en de hulpstukken zijn al vaak goed van pas gekomen.

[ Voor 79% gewijzigd door Retrospect op 02-12-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkygraz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 12:45
Iemand bekend met deze machine? is het wat voor deze prijs? https://www.hbm-machines....zaag-trekzaag-met-laser-1

Merry men, let the quest for the holy grail begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 13:46
Niet specifiek met deze machine, maar komt uit dezelfde koker als de Scheppach afkortzagen.
Verwacht niet de hoogste precisie, maar voor ruwbouw kun je het prima gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wel een groot zaagblad.
Hier vaker genoemd de Hikoki , en of de Skill bij de gamma/karwei. Ook wel een blik waardig en je kan tegen relatief weinig geld ook een Skill onderstel erbij nemen, indien voorradig.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Nope. Maar toen ik op zoek was kwam naar boven dat de Metabo KGS 216 en de HiKOKI C8FSHGWAZ goede keuzes waren in die prijsklasse. Metabo heeft een oudere en een nieuwere met hetzelfde typenummer…. De nieuwere heeft softstart wat denk ik wel fijn is. Zelf ben ik voor de HiKOKI gegaan ivm het compactere schuifmechanisme. Geen spijt van. Het fijn afstellen koste wel even tijd maar zal je denk ik altijd moeten doen in deze prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 14:16
ollie1965 schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:02:

Wovar.nl al geprobeerd?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Net gekeken, maar ik zie geen merken (Heco, Dynaplus, Spax, Woodies enz).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb een in mijn ogen wat domme vraag. Ik heb een bosch blauw 18V cirkelzaag en ben daar erg blij mee. Waar ik nu tegenaanloop en nergens kan vinden is het correct instellen van de afstandgeleider/lengteaanslag maar ook de lange zaagrails.

Op de lengteaanslag staan een keurige cm instelling: maar die komt totaal niet overheen met de afstand tot het blad oid. Dat lijkt me toch enorm dom of ligt dat aan mij? Ik heb nu zelf wat gemeten en moet daar dus 5.8 cm steeds vanaf trekken (en dat jeukt). Ook het gebruik van de lange zaagrails is onhandig; je hebt een bepaalde maat in je hoofd waar je moet zagen, maar moet dan weer x-mm opschuiven omdat de machine die afstand nodig heeft om door de rails te lopen..

DOe ik nu iets verkeerd of is dit gewoon hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Zijn die toebehoren ook specifiek voor die Bosch cirkelzaag, of zijn die van een andere fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
superduper schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:18:
Ik heb een in mijn ogen wat domme vraag. Ik heb een bosch blauw 18V cirkelzaag en ben daar erg blij mee. Waar ik nu tegenaanloop en nergens kan vinden is het correct instellen van de afstandgeleider/lengteaanslag maar ook de lange zaagrails.

Op de lengteaanslag staan een keurige cm instelling: maar die komt totaal niet overheen met de afstand tot het blad oid. Dat lijkt me toch enorm dom of ligt dat aan mij? Ik heb nu zelf wat gemeten en moet daar dus 5.8 cm steeds vanaf trekken (en dat jeukt). Ook het gebruik van de lange zaagrails is onhandig; je hebt een bepaalde maat in je hoofd waar je moet zagen, maar moet dan weer x-mm opschuiven omdat de machine die afstand nodig heeft om door de rails te lopen..

Is het een invalzaag met geleiderails?
Dan is het gebruikelijk om de rail exact op de zaaglijn te plaatsen. Dus eerst aftekenen en dan rail plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Welke zaag is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Na een beetje er over nadenken en zoeken denk ik dat ik toch bij Milwaukee blijf om de accus(2.0Ah & 1 x 6.0Ah) die ik al heb te kunnen gebruiken. Zo heb ik een degelijke schroefboormachine zonder accu voor flink minder dan een Makita met accu.

Of is dat niet logisch, de Milwaukee FIWF12-622X slagmoersleutel heb ik destijds specifiek voor gekozen omdat ik er een nodig had om in vrij krappe plakken te werken. Ik ben niet gebonden aan een merk en iets anders is ook prima.

Nou weet ik ook niet helemaal zeker of die batterijen compatibel zijn met bijvoorbeeld deze
Milwaukee M12 BDD-0
Milwaukee M12 FDD2-0
Een of dit überhaupt goed gereedschap is, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-06 14:48
BJozi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:23:
Na een beetje er over nadenken en zoeken denk ik dat ik toch bij Milwaukee blijf om de accus(2.0Ah & 1 x 6.0Ah) die ik al heb te kunnen gebruiken. Zo heb ik een degelijke schroefboormachine zonder accu voor flink minder dan een Makita met accu.

Of is dat niet logisch, de Milwaukee FIWF12-622X slagmoersleutel heb ik destijds specifiek voor gekozen omdat ik er een nodig had om in vrij krappe plakken te werken. Ik ben niet gebonden aan een merk en iets anders is ook prima.

Nou weet ik ook niet helemaal zeker of die batterijen compatibel zijn met bijvoorbeeld deze
Milwaukee M12 BDD-0
Milwaukee M12 FDD2-0
Milwaukee is over het algemeen goed gereedschap waar je niet snel spijt van zult krijgen als gemiddelde klusser. Net zoals dat het geval is met Makita, DeWalt of Bosch blauw. Natuurlijk zijn er bij allemaal onderlinge verschillen en zal het ene merk de voorkeur hebben van de een terwijl iemand anders een voorkeur heeft voor een ander merk.

Maar daar zou ik me niet te druk om maken.

Het zijn allemaal 12v machines waarbij de Makita 18v is dus daar kun je wel verschil in power merken een de batterij duur.

Accu platform wat je hebt van je slagmoersleutel is M12 dus zolang je in die range zoekt is de accu compatible.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
EdwinC schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:36:
[...]

...

Het zijn allemaal 12v machines waarbij de Makita 18v is dus daar kun je wel verschil in power merken een de batterij duur...
Hier zit ik een beetje mee, ik denk dat ik liever 18v heb maar wss meer om het hebben dan nodig hebben. Ik ben er ook wel een beetje bewust van dat ik een beetje vast kon te zien aan een platform, en wat ik hiervan zie is dat Milwaukee iets prijziger is dan Makita of Bosch.

De Makita wat ik eerder naar keek hem vergelijkbaar koppel als die van Milwaukee.

Edit

Dat mooie rood wordt ook snel vies, dat was iig het geval bij de slagmoersleutel machine die ik al heb 😂

[ Voor 8% gewijzigd door BJozi op 03-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@BJozi Begin dit jaar zat ik ook te peizen over een 18V LXT Makita, maar uiteindelijk heb ik het voor een tientje opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect

Milwaukee M12 BDD-0
Milwaukee M12 FDD2-0
Het is vrij logisch om bij een merk te blijven waar je al accu’s van hebt. Daar spelen de merken ook op in. Toch kan je er bewust voor kiezen om er een tweede merk naast te voeren.

Deze zou handig zijn: https://www.toolsvoordeli...=128&_fid=6550fa53d&_ss=c

Niet goedkoper zonder accu dan een HiKOKI 18v of Bosch 12v installatieboormachine met accu’s. Maar Milwaukee is in Europa nou eenmaal wat duur. Verder schijnt het een prima machine te zijn. De vooruit/achteruit is echter wel een wat vreemde ontwerpkeuze waar gebruikers aan moeten wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Toevallig hier mensen ervaring met niet-originele geleiderail klemmen zoals https://www.ecotools.nl/s...r-geleiderail-120-x-60-mm?

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 03-12-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JBS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:09:
Toevallig hier mensen ervaring met niet-originele geleiderail klemmen zoals https://www.ecotools.nl/s...r-geleiderail-120-x-60-mm?
Ik heb naast originele ook bessey klemmen. Werken prima.

Deze zullen ook wel werken, er staat weinig kracht op zo'n geleider. Mogelijk het kopje van de lijmklem ff gladschuren als het niet enorm netjes is afgewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
En weet dat die plastic doppen op dat wiebeluiteinde ineens sporloos kunnen verdwijnen.
Dan kun je nog zoveel bordjes pap voor Julenisse neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-06 14:48
BJozi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:45:
[...]

Hier zit ik een beetje mee, ik denk dat ik liever 18v heb maar wss meer om het hebben dan nodig hebben. Ik ben er ook wel een beetje bewust van dat ik een beetje vast kon te zien aan een platform, en wat ik hiervan zie is dat Milwaukee iets prijziger is dan Makita of Bosch.

De Makita wat ik eerder naar keek hem vergelijkbaar koppel als die van Milwaukee.

Edit

Dat mooie rood wordt ook snel vies, dat was iig het geval bij de slagmoersleutel machine die ik al heb 😂
Dat vies worden van de slagmoersleutel herken ik wel. Dat heb ik zelf ook bij mijn slagmoersleutel (DeWalt dus geel).

Mijn overige gereedschap ook DeWalt is allemaal netjes schoon gebleven omdat ik daar niet aan kom met mijn vieze klauwen :*)

Maar dat vieze is overigens prima te reinigen met wat ontvetter. Dan ziet die er weer netjes uit voor de komende paar keer voordat hij weer vies is geworden.

Edit:

Wellicht goed om te bedenken of je verwacht in de toekomst nog meer accu gereedschap te kopen.
Mocht je antwoord daarop ja zijn en zit je te denken in de richting van boorhamers, slijptollen of cirkelzagen dan zou ik sowieso overwegen over te stappen naar minimaal 18v of wellicht zelfs nog hoger. Maar blijft het voor jou bij een accutol dan is 12v volgens mij prima.

[ Voor 15% gewijzigd door EdwinC op 04-12-2024 07:29 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:18:
En weet dat die plastic doppen op dat wiebeluiteinde ineens sporloos kunnen verdwijnen.
Dan kun je nog zoveel bordjes pap voor Julenisse neerzetten.
Owh dus dat had ik moeten zeggen tegen mn ouders als ik havermouth pap met brokjes kreeg....
Nee mam ik wil het wel maar ik zet het in de gang voor Julenisse.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Milwaukee M12 BDD-0
Milwaukee M12 FDD2-0
Ik heb een oude BDDX, doet het al zo'n 12 jaar prima, alhoewel de accu's zo langzamerhand wel wat minder beginnen te worden. Die BDD en FDD zitten ook op het M12 platform, dus die accu's zouden er gewoon in moeten werken. Mijn oude accu's zouden er nog gewoon in moeten werken. Verder vind ik het een lekker handzame boormachine, pak ik liever voor beetje licht boor en schroefwerk dan de veel zwaardere 18V. En een instap 18V boormachine heeft ook niet persé veel meer kracht dan die FDD.

Redenen om naar de 18V te grijpen zijn voor mij vooral als ik 6mm of dikker moet schroeven in hout, gatenboor, of boor met > 10mm schacht (mijn BDDX heeft 10mm opname max, maar ik zie dat de FDD een 13mm opname heeft). In de muur redt de 12V het makkelijk met alle gaten die ik ermee gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
pietje belhamel schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:13:
Sorry maar veiligheid is zo belangrijk. Onze school heeft een stuk nieuwbouw gekregen. Was van de voorjaarsvakantie even op school, komt de juf van de buitenschoolse opvang naar me toe. Wat blijkt de betonplaten die tegen het stalen skelet aan gaan worden omhooggehesen.

De meneer die de platen vanaf de grond stuurt werkt niet veilig of volgens de regels. Het allerergste is dat ze gewoon begonnen waren terwijl de kinderen buiten speelde. De kinderen konden zo onder de betonplaten doorlopen, niks afgezet, geen hek of wat. De BSO heeft de kinderen maar binnengehouden.

[Afbeelding]

Wat daar gebeurt is heel erg fout. Ik had mijn camera mee om wat foto's van de voortgang van de nieuwbouw te maken en fotografeer ook die meneer. Hij komt zo agressief naar me toe dat de BSO juf, iemand die niet gauw bang is, wegloopt.

[Afbeelding]

"Ja je maakt foto's van me en ik wil niet met m'n gezicht op internet." Heb uitgelegd dat het niet veilig was en ik hem niet herkenbaar in beeld zou brengen maar dat je zo niet werkt. Maar dat wist hij natuurlijk heel goed, anders kom je zo niet op me af. "Ja ik heb ook twee van die apen die overal onderkruipen." Serieus? Aangegeven dat ik de bouwmanager van school op de hoogte zou stellen. Heb ik gedaan maar die ondernam geen actie [gepensioneerd schooldirecteur die de bouw begeleidt, andere generatie zullen we maar zeggen]. Had ik dat geweten, had ik de arbeidsinspectie gebeld of de gemeente. Volledig onacceptabel wat er gebeurt. Die man had per direct ontslagen moeten worden. Op z'n minst.

[Afbeelding]

Als je sommige dingen terugleest is niet alles voor iedereen even duidelijk, ook hier op dit forum, zeker als je op zoek bent naar informatie. Wat we bediscussieren hier staat nog wel een tijdje online. Zeker niet persoonlijk bedoeld.
Zowel van de bouwvakkers als de school totaal onverantwoordelijk.
Er zal zo'n plaat naar beneden komen zetten, terwijl er een klas speelt op het schoolplein. (ze speelden buiten schrijf je) Het gevolg zou niet te overzien zijn, en diepe sporen nalaten in de hele gemeente.

Mogelijk een idee om dit alsnog op te schalen naar de gemeenteraad en als die het niet oppakken het locale nieuwsblad.
Dit mag natuurlijk niet nogmaals gebeuren, en zowel die bouwvakkers als de bouwmanager, en misschien het schoolbestuur zelf ook wel moet hier toch wel even op hun verantwoordelijkheid gewezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
EdwinC schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:27:

Wellicht goed om te bedenken of je verwacht in de toekomst nog meer accu gereedschap te kopen.
Mocht je antwoord daarop ja zijn en zit je te denken in de richting van boorhamers, slijptollen of cirkelzagen dan zou ik sowieso overwegen over te stappen naar minimaal 18v of wellicht zelfs nog hoger. Maar blijft het voor jou bij een accutol dan is 12v volgens mij prima.
Het blijft nooit bij die accutol.

Je gaat op een gegeven moment een ander stuk gereedschap kopen, dan is een losse body zoveel goedkoper als een met accu's en lader dat je die van hetzelfde merk koopt.
Loopt er toevallig nog een accu actie ook, krijg je een extra accu.

En dan is het hek van de dam.

Zelf heb ik nu op die manier een hele Makita collectie.
Al een hele tijd loop ik te zoeken naar een fatsoenlijke DA-brad nailer.
Makita heeft die niet, wel een DA-framing nailer, maar die zijn te grof voor zichtwerk.
Ik doe wel klussen waarbij dat handig is, maar Makita's tackers zijn niet de beste, en er moet een gaspatroon in.

Dus ik zit nu al een tijdje te kijken naar Hikoki, die worden nu zo'nbeetje als de beste gezien.
Maar twijfel enorm, omdat dat een nieuw accu platform is.
(ik kan natuurlijk ook een aliexpress adapter gebruiken)

Hoop eigenlijk dat makita die van hikoki gaat kopiëren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:08

Mimiix

Professioneel Prutser

FRANQ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:31:
[...]

Het blijft nooit bij die accutol.

Je gaat op een gegeven moment een ander stuk gereedschap kopen, dan is een losse body zoveel goedkoper als een met accu's en lader dat je die van hetzelfde merk koopt.
Loopt er toevallig nog een accu actie ook, krijg je een extra accu.

En dan is het hek van de dam.

Zelf heb ik nu op die manier een hele Makita collectie.
Al een hele tijd loop ik te zoeken naar een fatsoenlijke DA-brad nailer.
Makita heeft die niet, wel een DA-framing nailer, maar die zijn te grof voor zichtwerk.
Ik doe wel klussen waarbij dat handig is, maar Makita's tackers zijn niet de beste, en er moet een gaspatroon in.

Dus ik zit nu al een tijdje te kijken naar Hikoki, die worden nu zo'nbeetje als de beste gezien.
Maar twijfel enorm, omdat dat een nieuw accu platform is.
(ik kan natuurlijk ook een aliexpress adapter gebruiken)

Hoop eigenlijk dat makita die van hikoki gaat kopiëren. :D
Het lastige is dat je dan weer vast zit in een ecosysteem en ik soms wel eens wat anders zou willen proberen als , in mijn geval, Metabo. Ik heb niets te klagen zover over Metabo (zowel machines als garantie afhandeling), maar toch zou ik wel eens Dewalt of MWT willen proberen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

JukeboxBill schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:45:
[...]

Is het een invalzaag met geleiderails?
Dan is het gebruikelijk om de rail exact op de zaaglijn te plaatsen. Dus eerst aftekenen en dan rail plaatsen.
Dan zit hij er echt een paar mm naast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-06 10:03

valluik

Probeert ook maar wat

Wellicht doe je het al, maar goed om te weten: Het af te zagen stuk moet onder je liniaal liggen. Het reststuk, dat je dus niet direct nodig hebt, ligt aan de kant van het zaagblad. Daarmee zorg je er voor dat je geen rekening hoeft te houden met de dikte van je zaagblad als het aankomt op de 'afstand' van je zaagliniaal enzo. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

valluik schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:04:
[...]

Wellicht doe je het al, maar goed om te weten: Het af te zagen stuk moet onder je liniaal liggen. Het reststuk, dat je dus niet direct nodig hebt, ligt aan de kant van het zaagblad. Daarmee zorg je er voor dat je geen rekening hoeft te houden met de dikte van je zaagblad als het aankomt op de 'afstand' van je zaagliniaal enzo. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;)
Ok dat is een interessante tip! Wel soms lastig hoor. Als ik een reepje van iets moet afhalen smaller dan de rail dan werkt dat dus niet (al kan je dan de instelgeleider misschien pakken).

Ik vermoed idd dat ik dit random gewisseld heb.

Nu nog weten hoe ik die aanslag geleider goed op maat kan instellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:47
JBS schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:09:
Ik heb ze en ze werken,

Wel zit er wat meer speling op dan je bij een kwaliteits lijmklem zou voelen maar als je aanduwt gaat ie gewoon vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:37

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@Fraggert en @KillaZ het is een tijdje geleden, maar ik ben voor de DHS660ZJ gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcpxyZc4LiSL5Qo5DZMYHQKEcyc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4gD5zOrHPhG3cpDjjbeTBBj.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat zaagje ging als een warm mes door de boter heen bij hardhout en bankirai palen/planken. Erg fijn. Onvoorstelbaar eigenlijk ook die power op 18V.

Betaalde opdracht bij een klant gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nJPyMeqHSj45QRol2VWoohJJ-4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arDkKxSihKpo2Qum4BFfa9Wx.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ahj-HFpqsX6FioFQdwTfayVuv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEVXtHmI7FqlsHqeL6tL3War.jpg?f=fotoalbum_medium

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Is het een bankje of gewoon iets mooi? Strak gemaakt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:37

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Blomminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:58:
[...]

Is het een bankje of gewoon iets mooi? Strak gemaakt!
De mensen wilden een verhoogde vlonder over een bestaande tuinborder heen.
Ik heb 60 hardhouten palen geslagen, de elektra aangelegd, dit gekoppeld aan philips hue. Verder nog wandverlichting buiten geïnstalleerd en de garage voorzien van nieuwe elektra.

[ Voor 26% gewijzigd door loewie1984 op 04-12-2024 11:11 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 14:40
superduper schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:09:
[...]

Ok dat is een interessante tip! Wel soms lastig hoor. Als ik een reepje van iets moet afhalen smaller dan de rail dan werkt dat dus niet (al kan je dan de instelgeleider misschien pakken).

Ik vermoed idd dat ik dit random gewisseld heb.

Nu nog weten hoe ik die aanslag geleider goed op maat kan instellen...
Ik leg dan een stukje restmateriaal onder de rail zodat deze vlak ligt. Het kan ook zijn dat je splinterstrip gebruikt is met een dikker zaagblad; dan klopt de lineaal langs de zaagsnede ook niet meer. Die strip is makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-06 09:49
Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een afkortzaag, maar twijfel nog over de juiste grootte.

Binnenkort begin ik met renovaties in mijn eerste koophuis, waarbij ik voornamelijk simpele taken zal uitvoeren, zoals het zagen van plinten en boekenplanken. Een kleine +-216 mm afkortzaag zou waarschijnlijk voldoende zijn, maar ik hanteer het principe "buy once, cry once" als het gaat om dergelijk gereedschap. Daarom overweeg ik een middelgrote zaag. Dit geeft mij ook meer opties voor dikkere balken te zagen in de tuin voor een afkapping die ik wellicht later wil maken.

Mijn budget ligt tussen de €300 en €400 (flexibel). Ik twijfel tussen de DeWalt DWS777-QS (216 mm) voor €400, de Makita LS1110F (260 mm) voor €320 en de Metabo KGS 254 M (254 mm) voor €290. Ben een fan van DeWalt maar die zijn toch erg aan de prijs.

Belangrijkste functies die ik zoek:

Schaduwlijn
Soft start
Trekfunctie

Wat is volgens jullie de beste keuze binnen mijn budget en eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
replica17 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:45:
Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een afkortzaag, maar twijfel nog over de juiste grootte.

Binnenkort begin ik met renovaties in mijn eerste koophuis, waarbij ik voornamelijk simpele taken zal uitvoeren, zoals het zagen van plinten en boekenplanken. Een kleine +-216 mm afkortzaag zou waarschijnlijk voldoende zijn, maar ik hanteer het principe "buy once, cry once" als het gaat om dergelijk gereedschap. Daarom overweeg ik een middelgrote zaag. Dit geeft mij ook meer opties voor dikkere balken te zagen in de tuin voor een afkapping die ik wellicht later wil maken.

Mijn budget ligt tussen de €300 en €400 (flexibel). Ik twijfel tussen de DeWalt DWS777-QS (216 mm) voor €400, de Makita LS1110F (260 mm) voor €320 en de Metabo KGS 254 M (254 mm) voor €290. Ben een fan van DeWalt maar die zijn toch erg aan de prijs.

Belangrijkste functies die ik zoek:

Schaduwlijn
Soft start
Trekfunctie

Wat is volgens jullie de beste keuze binnen mijn budget en eisen?
Ik heb gewerkt met die Metabo en met een Makita (niet het type wat jij noemt, maar de LS1018LN) en ik vond de Makita toch iets fijner en nauwkeuriger. Dat kan anders zijn voor het type wat jij noemt, want die is goedkoper dan de LS1018LN. De LS1018LN heeft geen schaduwlijn, maar ik zet altijd het blad even op het werkstuk om te kijken waar ik zaag. De laser gebruik ik eigenlijk nooit. Ik mis de schaduwlijn dus niet, maar heb er ook nooit mee gewerkt dus ik weet niet wat ik mis.
Voor het zagen van balken voor een overkapping heb je wel een groot zaagblad nodig. Ik heb met de LS1018LN (zaagblad van 260 mm) een schuur gebouwd met balken van 120x120 mm. Dikkere balken gingen volgens mij niet passen. Ik vond die 120x120 mm al vrij lomp. DeWalt zou om die reden dus al afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Mimiix schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:53:
[...]

Het lastige is dat je dan weer vast zit in een ecosysteem en ik soms wel eens wat anders zou willen proberen als , in mijn geval, Metabo. Ik heb niets te klagen zover over Metabo (zowel machines als garantie afhandeling), maar toch zou ik wel eens Dewalt of MWT willen proberen.
Ja her is een vloek en een zegen tegelijkertijd.

Er zijn ook fabrikanten die dezelfde accu gebruiken.
Cas-accu bijvoorbeeld.
Metabo, mafell, lamello en vele anderen gebruiken dat.

Maar de voor de hand liggende merken voor de consument niet.

Gelukkig zijn er ook goede accu adapters.
Daarom kan ik binnenkort gewoon die hikoki kopen en er een makita accu onder klikken.

3 verschillende soorten accu's en laders is helemaal ruk, dus dat ga ik sowieso niet doen.
Ik heb nu 9 makita accu's, en 2 laders. Dus ik grijp nooit mis als ik een accu leeg heb.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 04-12-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:50
FRANQ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:30:
[...]

Ja her is een vloek en een zegen tegelijkertijd.

Er zijn ook fabrikanten die dezelfde accu gebruiken.
Cas-accu bijvoorbeeld.
Metabo, mafell, lamello en vele anderen gebruiken dat.

Maar de voor de hand liggende merken voor de consument niet.

Gelukkig zijn er ook goede accu adapters.
Daarom kan ik binnenkort gewoon die hikoki kopen en er een makita accu onder klikken.

3 verschillende soorten accu's en laders is helemaal ruk, dus dat ga ik sowieso niet doen.
Ik heb nu 9 makita accu's, en 2 laders. Dus ik grijp nooit mis als ik een accu leeg heb.
Tijd voor de EU om in te grijpen, net als bij de oplaadpoorten. 1 universele accu aansluiting voor 12-40V. Lagere voltages zijn niet (zo) relevant meer. Eventueel wel meteen iets definieeren voor 80V+, ik kan me voorstellen dat daar speciale veiligheidseisen bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
superduper schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:02:
[...]

Dan zit hij er echt een paar mm naast..
Je moet wel aan de goede kant van de lijn zagen en zorgen dat de antisplinterstrip gelijk loopt met het zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lerk
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-03 20:12
Iemand hier ervaring met airless spuitsystemen en hiervoor geschikte latex verf? Gehele woning moet worden geverfd en o.a.de systemen van bijvoorbeeld Wagner lijken mij interessante opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Misschien een opmerking tegen het zere been, maar gebruik je wel de goede geleidesleuf in de bodemplaat van de zaag? Bosch zagen (en die van Mafell) maken gebruik van een heel dunne geleidestrip op de liniaal, maar de zagen hebben ook een sleuf voor de meer gangbare Festool/makita/etc liniaal.

Het kan in het begin best effe pielen zijn om de zaag goed op de liniaal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:18:
Misschien een opmerking tegen het zere been, maar gebruik je wel de goede geleidesleuf in de bodemplaat van de zaag? Bosch zagen (en die van Mafell) maken gebruik van een heel dunne geleidestrip op de liniaal, maar de zagen hebben ook een sleuf voor de meer gangbare Festool/makita/etc liniaal.

Het kan in het begin best effe pielen zijn om de zaag goed op de liniaal te krijgen.
Dan heb je het niet meer over een paar mm ernaast, maar een cm, schat ik zo. Verkeerde kant afzagen en dan de dikte van je blad als afwijking hebben, dat is net die 2mm ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 23:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kun je hier ff een foto van posten, want ik kan hier geen kaas van maken.

Na het Eerste keertje zagen is je strip gelijk aan de binnenkant van je zaagblad en kun je dus je splinterstrip op je aftekenlijn leggen.

Let hierbij op dat je afvalhout aan de Rechterkant ligt van de geleider en je werkstuk links, daar rust je geleider dus op.

Ik weet ook niet precies wat je bedoelt met de afstandgeleider en lengteaanslag.

Het is in principe niet anders dan een lijn tekenen, geleiderail met splinterstrip erop, zaag op je geleider zetten en afzagen die handel :)

Zo dus

Afbeeldingslocatie: https://www.kelvinpowertools.com/img/shp/GKT55GCE%2BFSNKIT-A3.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lerk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:06:
Iemand hier ervaring met airless spuitsystemen en hiervoor geschikte latex verf? Gehele woning moet worden geverfd en o.a.de systemen van bijvoorbeeld Wagner lijken mij interessante opties.
Ik heb veel gedaan met een wagner dat spuit nagenoeg alles mits je maar de juiste spuitmond + filter hebt
sps werkte echt heel erg goed. zowel speciale spuit latex als de standaard latex maar verdund. bv eigen merk hornbach zat de filter vrij snel vol.

Vroeger leende ik er altijd 1 waar je de verf in moest gieten, afgelopen primeday heb ik een control pro gekocht. Maar nog niet gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:25
Lerk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:06:
Wij hadden dezelfde gedachte voor onze nieuwe woning. Wij hebben een Wagner ProSpray 3.20 Spuitmachine gekocht. Tip: Google de laatste prijs (1149 nu geloof ik) en claim die bij de HORNBACH -10% als laagste prijs garantie aangezien ze hem hier ook verkopen :) Dan gaat er een hele hoop af gezien de prijs bij de HORNBACH.

[ Voor 11% gewijzigd door BrcBas op 04-12-2024 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier ook die control pro van Wagner (300€ met Prime Day geloof ik) werkte best goed, even wennen qua snelheid en benodigde drukinstelling. Gelukkig moest er ook nog een inbouwkast gewit worden van binnen, oefenobject :P
En verder werkt bijna elke latex wel denk ik, mits de verdunning goed is. Zelf Sigma gebruikt, niet goedkoop, maar met 10% verdunning spoot het wel top en alles in 1x dekkend.

En vergeet het afplakken niet.

En vergeet ook de dringen niet af te plakken waar je denkt dat daar de verf toch niet op komt.

En vergeet de rest ook niet af te plakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-06 10:03

valluik

Probeert ook maar wat

_ferry_ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:40:
Hier ook die control pro van Wagner (300€ met Prime Day geloof ik) werkte best goed, even wennen qua snelheid en benodigde drukinstelling. Gelukkig moest er ook nog een inbouwkast gewit worden van binnen, oefenobject :P
En verder werkt bijna elke latex wel denk ik, mits de verdunning goed is. Zelf Sigma gebruikt, niet goedkoop, maar met 10% verdunning spoot het wel top en alles in 1x dekkend.

En vergeet het afplakken niet.

En vergeet ook de dringen niet af te plakken waar je denkt dat daar de verf toch niet op komt.

En vergeet de rest ook niet af te plakken :+
En vergeet je afplakkingen niet af te plakken :+ maar serieus, die nevel kruipt bijna onder je tape als je het niet aanwrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@superduper

ik heb nog even naar jouw specifieke zaag gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0II3Xcy1AS8wM0N8oCh6HjA6vU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V9e3eXXqT5QsNoyAzinCaMVb.jpg?f=user_large

check even het middelste filmpje op de website van Bosch op de productpagina:

https://www.bosch-profess...s/gks-18v-57-g-06016A2101

controleer dit even met hoe jouw zaag op de geleiderail staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 05-12-2024 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Fraggert schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:21:
[...]

Kun je hier ff een foto van posten, want ik kan hier geen kaas van maken.

Na het Eerste keertje zagen is je strip gelijk aan de binnenkant van je zaagblad en kun je dus je splinterstrip op je aftekenlijn leggen.

Let hierbij op dat je afvalhout aan de Rechterkant ligt van de geleider en je werkstuk links, daar rust je geleider dus op.

Ik weet ook niet precies wat je bedoelt met de afstandgeleider en lengteaanslag.

Het is in principe niet anders dan een lijn tekenen, geleiderail met splinterstrip erop, zaag op je geleider zetten en afzagen die handel :)

Zo dus

[Afbeelding]
De geleiderail is me wel duidelijk nu, thx.

Met de lengteaanslag is het nog aanklooien (vind ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcVZLYFIJ6vEiX26NeQhyA6eOT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twnmuyQxXxT7I0rtWrupOBKg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVJJUsMYrRuGM1YHTOF_bioPxxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtMrSby9NNevDbiFd7nrsrOf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op het MDF 10 cm afgepast. Op de lengteaanslag staat ook keurig een maatverdeling; alleen zie precies NIET de positie van je zaagblad op die liniaal, want die zit onder de metalen kap. Je moet dus zelf aftekenen, de geleider er los insteken, zaag precies positioneren en dan de geleider vastzetten.

Ik had het veel handiger gevonden als je óf een kijkpositie had waar je zaag op de maatverdeling van de geleider valt, óf de maatverdeling was gecorrigeerd voor de afstand tot het zaagblad. Op de huidige manier voegt de maatverdeling helemaal niets toe en is het slecht een metalen beugeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

superduper schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb op het MDF 10 cm afgepast. Op de lengteaanslag staat ook keurig een maatverdeling; alleen zie precies NIET de positie van je zaagblad op die liniaal, want die zit onder de metalen kap. Je moet dus zelf aftekenen, de geleider er los insteken, zaag precies positioneren en dan de geleider vastzetten.

Ik had het veel handiger gevonden als je óf een kijkpositie had waar je zaag op de maatverdeling van de geleider valt, óf de maatverdeling was gecorrigeerd voor de afstand tot het zaagblad. Op de huidige manier voegt de maatverdeling helemaal niets toe en is het slecht een metalen beugeltje.
Paralelgeleider :) vandaar dat ik niet snapte wat je bedoelde met die lengteaanslag :)

Zo'n geleider is dan ook wel behelpen inderdaad, waarom gebruik je die eigenlijk? Enige wat mij te binnenschiet is als je een smal reepje wilt afzagen als te behouden werkstuk.

Ik los dat meestal op door op de grond te zagen, dan kun je gewoon met opvulstukjes even je geleiderail ondersteunen zodat deze niet wankel op een latje balanceert. Mijn te zagen werkstukken liggen dan op een "opofferplaat" van oud MDF dat overgebleven is.

Wil je de paralelgeleider gebruiken dan zou ik, want dat aflezen is inderdaad gewoon kut en niet echt nauwkeurig, dat met een schuifmaatje doen.

Met de schuifmaat kun je dan ook simpel even meten of je nu links of rechts van je aftekenlijn wil zagen, simpelweg de afstand van binnenzijde paralelgeleider tot aan binnenkant zaagblad, of de afstand incluisief de dikte van het zaagblad.
Let hierbij op dat je de zaagtand meeneemt, want de tand is dikker dan het blad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

superduper schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerste foto:
De 0 graden, is dat niet gelijk aan het zaagblad? Als je van boven kijkt, lijkt het net of dat de potloodlijn volgt.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Sepp14 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:57:
[...]

Eerste foto:
De 0 graden, is dat niet gelijk aan het zaagblad? Als je van boven kijkt, lijkt het net of dat de potloodlijn volgt.
Dat klopt, maar moet je dus helemaal handmatig zo instellen en je hebt daarbij geen enkele ondersteuning/control van de maatverdeling van je parallelgeleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik snap nog niet wat hier nu zo lastig aan is. @superduper

Die paralelgeleider is sowieos een soort van oplossing als je niet op een rail kunt, heel fantasttisch werkt dat niet IMHO

Maar het afstellen is toch gewoon een kwestie van een duimstok (of schuifmaat) tegen je zaagblad drukken en de geleider opschuiven tot de gewenste maat is bereikt?
Zie mijn vorige reactie, even afhankelijk van welk deel je wilt behouden na het zagen.

als dat ontwerp gewoon kut is met aflezen dan volg je toch gewoon het motto: als het niet gaat zo als het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

[ Voor 201% gewijzigd door Fraggert op 05-12-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hoi,

Ik heb 4 maanden geleden een Makita DHP 486 gekocht omdat ik een aantal klusprojecten voor de boeg heb. Nu vraag ik mij af hoeveel speling de boorkop mag hebben bij het draaien. Ik zie namelijk dat er een klein beetje wiebel in zit. Klopt dit en zo ja, hoeveel mag dit afwijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Van het weekend wil ik een laminaat vloer leggen, volgens mij heb ik alles om hiermee te starten behalve een decoupeerzaag. Kunnen jullie een beetje dergelijke aanraden die voldoende zal zijn hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01
BJozi schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:38:
Van het weekend wil ik een laminaat vloer leggen, volgens mij heb ik alles om hiermee te starten behalve een decoupeerzaag. Kunnen jullie een beetje dergelijke aanraden die voldoende zal zijn hiervoor?
Gewoon een simpele decoupeerzaag, kan ook prima van bv de Lidl. En ik zou een laminaatsnijder gebruiken voor de rechte stukken. Werkt lekker snel en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
GoEV6 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:40:
[...]

Gewoon een simpele decoupeerzaag, kan ook prima van bv de Lidl. En ik zou een laminaatsnijder gebruiken voor de rechte stukken. Werkt lekker snel en makkelijk.
Kun je met zo'n laminaatsnijder twee delen ook weer recht tegen elkaar leggen of rafelt/splintert het?

Een decoupeerzaag is voor hoekjes of zagen in lengterichting nodig, maar voor loodrecht is ook een afkortzaag een prima tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
ramosbeton schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:38:
Hoi,

Ik heb 4 maanden geleden een Makita DHP 486 gekocht omdat ik een aantal klusprojecten voor de boeg heb. Nu vraag ik mij af hoeveel speling de boorkop mag hebben bij het draaien. Ik zie namelijk dat er een klein beetje wiebel in zit. Klopt dit en zo ja, hoeveel mag dit afwijken
Ik heb er sinds een half jaar ook zo 1tje en daar zit ook wat speling op. Ik zal er komend weekend eens de micrometer op zetten.
Maar al mijn Makita accumachines hebben wel iets, behalve de haakse boormachine met een boorkop met sleutelkrans.

Heb er overigens bij het werken er mee nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rukapul schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:29:
[...]

Kun je met zo'n laminaatsnijder twee delen ook weer recht tegen elkaar leggen of rafelt/splintert het?

Een decoupeerzaag is voor hoekjes of zagen in lengterichting nodig, maar voor loodrecht is ook een afkortzaag een prima tool.
Nadeel van afkorten is dat het je je zaagblad kost. Op zich prima, met een goede zaag is het voor mijn gevoel strakker dan snijden. Aan de andere kant is snijden prima genoeg.

Zo'n snijder is vrij netjes... Maar wanneer zou je twee afgesneden stukken aan elkaar willen leggen? Als je mes nog goed is en je er in 1x doorheen drukt wordt het okay. Ga je hannessen en klooien met een niet scherp ding, dan wordt het lelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 05-12-2024 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-06 15:14
Rukapul schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:29:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? In principe heb je (voor zover ik het heb gedaan) met laminaat leggen alleen maar een snijkant bij de laatste plank aan de kant wat onder de plint uitkomt.
Ik vraag me af of je het strak gaat krijgen als je 2 snijkanten tegen elkaar aan gaat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ramosbeton schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:38:
Hoi,

Het is een klopboor, speling in de boorkop is inherent aan dat type machine.

Miijn DHP heeft dat ook, de "normale" versie DDF heeft dat niet.

Betreft in mijn geval beide machines in de 484 lijn.

@JukeboxBill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Een laminaat snijder heb ik geleend van de buurman. Ik heb van Lidl een verstekzaag (volgens mij heet dat zo, kan op een hoek zagen), heb ik hier dan ook iets aan?

Ik zal bij de Gamma een decoupeerzaag halen, nog bepaalde zaagjes die ik er bij nodig heb? Fijne tandjes lijkt me het beste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BJozi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:02:

Ik zal bij de Gamma een decoupeerzaag halen, nog bepaalde zaagjes die ik er bij nodig heb? Fijne tandjes lijkt me het beste?
als je niet anders kunt dan zaagjes bij de bouwmarkt halen dan wel even speciale laminaatzaagjes halen. Staat wel op het doosje.

Laminaat is in de regel fiks hard en slijt je zaagjes angstvallig snel.

Ik pak meestal zaagjes van Rotec (ook mijn boren, frezen en gatzagen zijn daarvan) niet gek duur maar beter dan het bouwmarktspul als Piranha. Ik koop ze bij de GBI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BJozi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:02:
nog bepaalde zaagjes die ik er bij nodig heb? Fijne tandjes lijkt me het beste?
Bosch T101BR
Google wel even de instructies hoe je die moet gebruiken, werken anders dan normale 😉

Anders laminaat op de kop zagen met T101BiF

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 06-12-2024 08:15 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1 ... 230 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).