Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

acehighhugo schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:10:
In jullie optiek, welk gereedschap ga ik nou echt nodig hebben de komende tijd?
Een bouwstofzuiger.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:19

dragonhaertt

@_'.'

Heb vandaag een groot ding op een pallet gekregen.
Totaal pakket was zo'n 400kg, dus was een mooie uitdaging om hem van het pallet te krijgen B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI3AMbXQKh8gYzjxPAEzt9v9Bjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL4NSyJGQjtfImTmKt74BYPX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vAVFSdhX2edNvDfBCkJQqJ0brg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brLcM1XMjb6dTz2c5PBhlUiJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfDlq6JxzeCn5M_1sPee2t_eAVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzLSgaQMVOu8VwX4AJpfTFuB.jpg?f=fotoalbum_tile

Nogmaals bedankt:
JukeboxBill schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:32:
Het vakantiegeld brandt in mijn zakken, dus toen ik deze "aanbieding" bij Toolstation voorbij zag komen kon ik het niet weerstaan.
Onder het motto van onbekende (???) gereedschappen stel ik hier mijn nieuwste aanwinst voor.
Het betreft een set van 2 Stanley FatMax Tradelift, een klein soort dommekracht.
Gangbare laagste prijs die ik elders vond is €109 per stuk en deze samen zijn nu €200.

[Afbeelding]

Meestal kan ik mij redden met eenhandklemmen met omgedraaide bekken, maar soms is de ruimte te klein en dan komen deze goed van pas.
Bovendien kan je deze met kleine stapjes laten zakken, terwijl een eenhandklem in een keer terugklapt en dus niet erg geschikt zijn om te tillen.
Deze dingen kwamen weer erg goed can pas! Heel blij dat ik die post toendertijd heb gezien en ook een setje heb gekocht.

[ Voor 29% gewijzigd door dragonhaertt op 25-11-2024 18:34 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat denken jullie?
Wat @8088 zegt, en een halfgelaatsmasker. Dan kun je goed stofvrij werken.

De tips van @Boudewijn zijn ook handig, zeker als je voorzetwanden gaat plaatsen is een laser of waterpas onmisbaar. Koop van die laatste in ieder geval een lange en een korte.

Let erop dat de power4all lijn van Bosch niet compatible is met de blauwe Bosch apparaten.

Die stofzuiger en dat masker zijn niet echt de ‘sexy’ dingen om te kopen maar wel belangrijk. Plus die gebruik je de hele verbouwing, dus de moeite waard om te kopen in plaats van huren bijvoorbeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 25-11-2024 18:34 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jip_86 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:30:
Een invalzaag, langere einden plaat voor je wandjes of evt laminaat zagen gaat een stuk beter dan met een decoupeerzaag.
Doe er dan meteen een nieuw blad bij, of twee. In dit specifieke geval (laminaat) vind ik ecotools wel prima, bladen kunnen daarna de vuilbak in.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 07:05
Hele goede tips jongens, thanks!!

[ Voor 5% gewijzigd door acehighhugo op 25-11-2024 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
acehighhugo schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:41:
[...]

Hele goede tips jongens, thanks!!
Bouwstofzuiger kocht ik veel te laat, daar moet je mee beginnen.

Verder:
- haakse slijper
- evt muursleuvenfrees, of huren (niet gaan klooien met de haakse slijper)
- persoonlijke beschermingsmiddelen (oorkappen, mondkapjes (zowel simpel als met fijnstoffilter), brillen)
- elektragereedschap (als je daarmee aan de slag gaat). Zeker een PVC-pijpenknipper zou mij dagen gekost hebben achteraf.

Sowieso niet teveel bezuinigen op dingen die je tijd besparen. Een klus duurt toch altijd 10 keer langer dan je denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Koopte? Really? :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47
♠En zakken ervoor.
offtopic:
ik ben voor mijn Bosch bouwzuiger ooit alle stofzuigerzaken in de wijde omgeving afgegaan voor zakken, niemand had ze. Maar de eerste de beste Bosch gereedschapdealer kon ze me zo leveren. Bosch vond het blijkbaar geen stofzuiger maar zuiggereedschap.
♣Bezem, veger & blik
♥Kniebeschermers, want een uur geknield op ruwe steen kost je anders zowel je broek als je knieën. Een knielmatje kan ook, maar daar kunnen de prijzen flink van uiteenlopen.
♦Handschoenen voor verschillende toepassingen.

-Als je lang boven je hoofd moet werken is licht gereedschap wel zo prettig. Dan maar een 12 Volt machientje en iets vaker de accu verwisselen.
-Lange T-shirts houden je onderrug warm en voorkomen een bouwvakkersdecolleté.
-Je hebt beschermbrillen die als een duikbril afsluiten, die gaan eerder vroeg dan laat beslaan. Een overzetbril dicht weliswaar minder af, maar het glas blijft langer helder. Een gelaatsmasker kost ook de wereld niet. (Let op: het vizier ervan kan niet tegen thinner en vraag me niet hoe ik dat weet...)

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 25-11-2024 20:44 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
significant schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:12:
Al een tijdje frustratie met de GAS35M van bosch. De meegeleverde slang verstopt om de haverklap, wat vervolgens het AFC systeem weer laat piepen. Remedie is slang los en porren met een trekveer om te ontstoppen.

Zijn er ook slangen met gladde binnenkant? Ik krijg niets passend gevonden voor deze aansluiting maar ik zoek waarschijnlijk verkeerd.
Ik heb er 2 gehad, en daarvoor nog een 35l, wat een kut stofzuigers maakt Bosch. Idd steeds verstoppen, piepen zonder reden, er kwam een stuk schuimrubber half los in de machine waardoor hij een heel irritant geluid maakte.

Nu een starmix ook met geribbelde slang, maar om een of andere reden verstopt die nooit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Beetje een random vraag, maar dit leek me wel een goede plek om deze te stellen.

Binnenkort ontvang ik de sleutel van mijn nieuwe (klus)huis. Een groot gedeelte van het klussen zullen we zelf gaan tackelen. Geen ingewikkelde dingen (denk aan isoleren, voorzetwandjes plaatsen, wat sloopwerk, plafonds vervangen, gipsen, wat kabelleidingen trekken).

Nu rond black friday is er veel gereedschap in de aanbieding. Ik ben al in het bezit van wat Bosch 18V-spul (die 'power for all'-lijn). Maar er vallen nog wel wat mooie goedkope deals te halen

Ik ben al in het bezit van de standaard tangen, hamers, etc. Qua elektrisch gereedschap heb ik een goede schroefmachine, een boorhamer, een bovenfrees en schuurmachine.

Zelf zit ik te denken aan een haakse slijper, decoupeerzaag en een multitool.

Wat denken jullie?
Slagschroevendraaier, hand cirkelzaag, kruislijn laser, afkortzaag, multitool en een workmate.
Een decoupeerzaag gebruik je nooit meer als je een cirkelzaag hebt. Tenzij je gek op figuurzagen bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:07
Makrolon schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:23:
[...]

Ik heb er 2 gehad, en daarvoor nog een 35l, wat een kut stofzuigers maakt Bosch. Idd steeds verstoppen, piepen zonder reden, er kwam een stuk schuimrubber half los in de machine waardoor hij een heel irritant geluid maakte.

Nu een starmix ook met geribbelde slang, maar om een of andere reden verstopt die nooit.
Ja ik baal ook van de aankoop. Je zou verwachten dat wat er door de zuigmond past ook in de zak uitkomt. Ik heb echter echt verstoppingen die je met geweld eruit moet porren, waanzin.
Filters zijn al vervangen, fleece stofzuigzak wordt ook gebruikt en zo heel veel stof is er niet bij gekomen (als ik het vergelijk met haaks slijpen oid).
Echt tegenvallend van bosch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
Oef, die is wel heel erg ja, excuses :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
significant schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:09:
[...]

Ja ik baal ook van de aankoop. Je zou verwachten dat wat er door de zuigmond past ook in de zak uitkomt. Ik heb echter echt verstoppingen die je met geweld eruit moet porren, waanzin.
Filters zijn al vervangen, fleece stofzuigzak wordt ook gebruikt en zo heel veel stof is er niet bij gekomen (als ik het vergelijk met haaks slijpen oid).
Inderdaad. Ik heb hem ook al ontelbaar keer ontstopt. Wat soms ook werkte is de slang aan de ene kant van de machine af en dan met de aanzuigkant tegen de machine houden. Soms zoog ie t er dan via de andere kant wel uit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 22:53
Beetje een random vraag, maar dit leek me wel een goede plek om deze te stellen.

Binnenkort ontvang ik de sleutel van mijn nieuwe (klus)huis. Een groot gedeelte van het klussen zullen we zelf gaan tackelen. Geen ingewikkelde dingen (denk aan isoleren, voorzetwandjes plaatsen, wat sloopwerk, plafonds vervangen, gipsen, wat kabelleidingen trekken).

Nu rond black friday is er veel gereedschap in de aanbieding. Ik ben al in het bezit van wat Bosch 18V-spul (die 'power for all'-lijn). Maar er vallen nog wel wat mooie goedkope deals te halen

Ik ben al in het bezit van de standaard tangen, hamers, etc. Qua elektrisch gereedschap heb ik een goede schroefmachine, een boorhamer, een bovenfrees en schuurmachine.

Zelf zit ik te denken aan een haakse slijper, decoupeerzaag en een multitool.

Wat denken jullie?
Heel veel goede tips, ik mis alleen nog de bouwlamp.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:04:
Emmers zijn zó ondergewaardeerd!
Terwijl de emmer na het wiel en de schoenveter toch echt een van de betere uitvindingen is.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Oh we hadden het hier een jaar geleden ook al over gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hmm, dat is wel bijzonder. Je zou eens kunnen proberen of een bv. Starmix slang het wel beter doet op je Bosch. Of, zoals @Makrolon, eieren voor je geld kiezen en een Starmix aanschaffen.
No Hands schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:27:
Slagschroevendraaier, hand cirkelzaag, kruislijn laser, afkortzaag, multitool en een workmate.
Een decoupeerzaag gebruik je nooit meer als je een cirkelzaag hebt. Tenzij je gek op figuurzagen bent.
Slagschroevendraaier heeft vooral toegevoegde waarde als extra schroefmachine zodat je niet zo vaak van bit naar boor en terug hoeft te wisselen. Decoupeerzaag is wel veruit het handigste gereedschap voor de hoekjes uit laminaat te zagen.

[ Voor 29% gewijzigd door henkie196 op 26-11-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 14:50

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

dragonhaertt schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:30:
Heb vandaag een groot ding op een pallet gekregen.
Totaal pakket was zo'n 400kg, dus was een mooie uitdaging om hem van het pallet te krijgen B)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nu is de vraag; welke is het? Zelf ook nog op zoek naar een volwassen zaagtafel...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:19

dragonhaertt

@_'.'

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:59:
[...]

Nu is de vraag; welke is het? Zelf ook nog op zoek naar een volwassen zaagtafel...
Hammer b3 zaag/frees combi.
Mooi compact model voor in mijn kleine werkplaats, maar wel een slider met veel opties.

Als je iets vergelijkbaars zoekt, er staat nu een iets groter model tweedehands te koop op woodworking.nl

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
henkie196 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:39:
[...]

Hmm, dat is wel bijzonder. Je zou eens kunnen proberen of een bv. Starmix slang het wel beter doet op je Bosch. Of, zoals @Makrolon, eieren voor je geld kiezen en een Starmix aanschaffen.

[...]

Slagschroevendraaier heeft vooral toegevoegde waarde als extra schroefmachine zodat je niet zo vaak van bit naar boor en terug hoeft te wisselen. Decoupeerzaag is wel veruit het handigste gereedschap voor de hoekjes uit laminaat te zagen.
Als ik al ergens laminaat zou willen dan zou ik daarvoor mijn multitool gebruiken als ik geen decoupeerzaag had. Anders dan dat pak ik dat ding echt nooit meer. Laminaathoekjes valt voor mij dus onder figuurzagen

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 26-11-2024 08:33 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

No Hands schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:32:
[...]

Als ik al ergens laminaat zou willen dan zou ik daarvoor mijn multitool gebruiken als ik geen decoupeerzaag had. Anders dan dat pak ik dat ding echt nooit meer. Laminaathoekjes valt voor mij dus onder figuurzagen
Ja als ik geen multitool had zou ik daar een decoupeerzaag voor nemen . Ik zie beide als stukken gereedschap om klusjes te redden die je niet met het nettere/optimalere gereedschap kunt sjeffen.
Overigens zou ik zowel qua werksnelheid als qua ronde hoekjes (radiator-gaatjes ed) laminaat liever met decoupeerzaag doen. Je gaat echt heel veel slijtage zien op de multitoolzaagjes denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 26-11-2024 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:32:
Het nadeel van een multitool op laminaat gebruiken, is dat de zaagjes veel duurder zijn dan decoupeerzaagjes, en die slijten snel met het leggen van laminaat. En met een decoupeerzaag heb je ook veel beter controle over de zaagsnede. Een decoupeerzaag is inderdaad een beetje een niche dingetje, maar dat is een multitool ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
Saint2Saint schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:32:
[...]

Denk ook aan PBM’s, een veiligheidsbril, gehoorbescherming en voldoende stofmaskers.
Een werkbroek met kniepads en voldoende zakken is echt wel prettig en je knieën gaan je dankbaar zijn.
Verder zou ik niet teveel gereedschap van te voren aanschaffen (zeker niet de one trick pony’s) of je moet erg graag klussen, hierna nog veel plannen hebben en ruim in t budget zitten.
Eens je begint met slopen en kopen gaat het hard met t budget 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 22:39
Hey allen,

De zoveelste vraag met betrekking tot makita boormachines.

Ik ben in de markt om een (klop)accuboormachine te kopen.

Mijn overwegingen:
Wil er standaard DIY dingen mee doen. Handzaam vind ik met name belangrijk.
Heb een oude woning uit 1920 waar ik nog wel eens wat in de muur wil boren. Als het met een van onderstaande machines lukt zou mooi zijn. Zo niet dan moet ik nog een boorhamer aanschaffen ooit.

Mijn budget: €230 inclusief accu’s en lader.

Nu op m’n lijstje:

- DDF482 (koolborstel) €189 inclusief lader en 3Ah accu’s
- DHP485 (klop en BL motor) €200 inclusief lader en 3Ah accu’s
- DDF485 (zelfde als 482 maar dan BL) nog geen dealtje gevonden
- evt andere opties

Raak wat verstrikt in alle opties in Makita wereld en wat goed is voor mijn doeleinden.
Kunnen jullie mij wat aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 20:02
Mijn eigen ervaring is dat ik voor in muren boren altijd een boorhamer met sds pak.
Met een klopfunctie op de wat duurdere accu tolletjes kom je er wel, maar niet fijn en het duurt lang als het een wat hardere muur is. Volgens mij zijn stenen uit de jaren 20 best hard.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
@gerlof92
Ik heb onlangs een DHP486 gekocht, die is een stuk krachtiger dan die DHP485 en vergelijkbare accu-klopboormachines die ik zelf heb gehad, maar ik vind het klopboren in baksteen nog steeds tegenvallen.

Nu heb ik hier wel te maken met harde strengpers metselsteen, maar als je een boorhamer gewend ben, is het grote armoede met die schroeftolletjes met klopfunctie.

Dus als het je vooral gaat om gaten boren koop dan nu een hamerboor (met snoer).

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 26-11-2024 10:38 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
Speeddragon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:27:
Mijn eigen ervaring is dat ik voor in muren boren altijd een boorhamer met sds pak.
Met een klopfunctie op de wat duurdere accu tolletjes kom je er wel, maar niet fijn en het duurt lang als het een wat hardere muur is. Volgens mij zijn stenen uit de jaren 20 best hard.
Thanks, ik neig inderdaad naar een gewone schroefmachine om deze reden.
JukeboxBill schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:37:
@gerlof92
Ik heb onlangs een DHP486 gekocht, die is een stuk krachtiger dan die DHP485 en vergelijkbare accu-klopboormachines die ik zelf heb gehad, maar ik vind het klopboren in baksteen nog steeds tegenvallen.

Nu heb ik hier wel te maken met harde strengpers metselsteen, maar als je een boorhamer gewend ben, is het grote armoede met die schroeftolletjes met klopfunctie.

Dus als het je vooral gaat om gaten boren koop dan nu een hamerboor (met snoer).
Heb je dan ook bewust voor een borstelloze machine gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06
Saint2Saint schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:32:
[...]

Aantal van deze emmers zijn zeker ook makkelijk of afvoeren van afval even wat mixen enz
https://www.shoppartners....aKZAlCOb4E9caAvmuEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
JukeboxBill schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:37:
@gerlof92

Een klopboormachine doet het idd vooral goed in wat zachtere steen. En dan is het wel handig, want een boorhamer (zelfs een lichte) slaat zo'n steen juist heel makkelijk kapot. Dan heb je aan de andere kant van de muur dat er zo'n groot stuk uit de steen valt.
Ik ben daarom wel tevreden over mn dhp484 (hier geen harde muren). Maar ook met mn boorhamer, voor die keren dat het wat meer geweld vergt.

Als het alleen om gaten boren gaat, zou ik niet noodzakelijk een voorkeur hebben voor een machine met snoer. Als je al in een accu-ecosysteem zit, zou ik net zo lief een accumachine met ingebouwde afzuiging hebben. Lekker makkelijk, alles-in-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
gerlof92 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:11:
[...]

Thanks, ik neig inderdaad naar een gewone schroefmachine om deze reden.

[...]

Heb je dan ook bewust voor een borstelloze machine gekozen?
Nee, daar let ik niet speciaal op. Ik kijk naar prestaties en prijs.

Volgens mij zijn alle recente accumachines van Makita koolborstelloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
... wat sloopwerk, plafonds vervangen, ...
Wat denken jullie?
Mijn o zo praktisch ingestelde teerbeminde *; noemde een lijstje met de openings- en vooral de sluitingstijden van bouwwinkels en -tadaa- de milieustraat naast de deur hangen. Plus wat die laatste wel en niet (gratis) aanneemt.

Die 40L kuipen die @ppatrick noemde hadden bij mijn verbouwing precies de goede maat voor wat zo'n grote gehuurde bouwdroger na het stuccen in een nacht uit de lucht haalde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:34
trabant schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:39:
[...]

♠En zakken ervoor.
offtopic:
ik ben voor mijn Bosch bouwzuiger ooit alle stofzuigerzaken in de wijde omgeving afgegaan voor zakken, niemand had ze. Maar de eerste de beste Bosch gereedschapdealer kon ze me zo leveren. Bosch vond het blijkbaar geen stofzuiger maar zuiggereedschap.
♣Bezem, veger & blik
♥Kniebeschermers, want een uur geknield op ruwe steen kost je anders zowel je broek als je knieën. Een knielmatje kan ook, maar daar kunnen de prijzen flink van uiteenlopen.
♦Handschoenen voor verschillende toepassingen.

-Als je lang boven je hoofd moet werken is licht gereedschap wel zo prettig. Dan maar een 12 Volt machientje en iets vaker de accu verwisselen.
-Lange T-shirts houden je onderrug warm en voorkomen een bouwvakkersdecolleté.
-Je hebt beschermbrillen die als een duikbril afsluiten, die gaan eerder vroeg dan laat beslaan. Een overzetbril dicht weliswaar minder af, maar het glas blijft langer helder. Een gelaatsmasker kost ook de wereld niet. (Let op: het vizier ervan kan niet tegen thinner en vraag me niet hoe ik dat weet...)
Als aanvulling hierop, een goede werkbroek met handige tassen (voor potlood, meter, mesje) en met kniezakken voor kniebeschermers echt een heel handige toevoeging. Scheelt je lopen, je knieen zijn beschermd en afhankelijk van de broek van het bouwvakkersdecollete ook nog mee :X . Recent ben ik overgestapt van Cranenbroek werkbroeken (rond de 25 euro) naar Engelbert Straus ES motion 2020 broek (rond de 80 euro) en dat had ik al jaren eerder moeten doen. Veel comfortabeler, handiger, meer zakken en handigere zakken en duidelijk veel slijtvaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Fuel_80 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:24:
[...]
Recent ben ik overgestapt van Cranenbroek werkbroeken (rond de 25 euro) naar Engelbert Straus ES motion 2020 broek (rond de 80 euro) en dat had ik al jaren eerder moeten doen. Veel comfortabeler, handiger, meer zakken en handigere zakken en duidelijk veel slijtvaster.
Comfort is volgens mij vaak de vergeten kind bij werkkleding. Zelf heb ik de Blaklader 1089 4-weg Stretch welke net zo comfortabel zit als een joggingbroek. Nu heb ik wel het geluk dat ik het zakelijk kan kopen, dus btw terug en kosten aftrekbaar. Volgens mij heeft elk merk tegenwoordig wel een comfortabele variant in hun werkkledinglijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:49
Peer_76 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:03:
[...]

Comfort is volgens mij vaak de vergeten kind bij werkkleding. Zelf heb ik de Blaklader 1089 4-weg Stretch welke net zo comfortabel zit als een joggingbroek. Nu heb ik wel het geluk dat ik het zakelijk kan kopen, dus btw terug en kosten aftrekbaar. Volgens mij heeft elk merk tegenwoordig wel een comfortabele variant in hun werkkledinglijn.
Ik schrok van de prijs :X .
Nu heb ik nog Snickers werkbroeken van mijn vorige werkgever, zijn ook flink aan de prijs, maar ik heb deze broeken al 5 jaar+ en gebruik ze nog steeds :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Maar niet elke winkel waar je speelpakjes kunt passen heeft elk model in alle maten.
Jarenlang erg content geweest met de 100% katoenen 2048 van Havep, een amerikaanse overall. Totdat de stof ineens dunner werd, van 400 g/m² naar 300 g/m². Sindsdien slijten ze razendsnel door, ik blijf lappen op de dijen stikken.
Dus nu moet mijn kont wennen aan model 2943, die belooft met 30% polyester een stuk steviger te zijn, maar het draagt ook wat stugger.
Wat voor mij de keuze beperkt, is dat ik de tic heb dat ik persé geen blauw in mijn kleding wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-06 15:14
Heeft er iemand een tip voor een goede magnetische bithouder?

Ik krijg na een tijd gebruik altijd ruzie met onderstaand type's, dan sta je weer te martelen om een bitje te verwisselen omdat dat het schuifje niet meer goed werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueqckUwX7snK0VUF44HXoHLfA_8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TWSfWZBUiqD1oLvGFQDles0U.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Afca_020 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:43:
heb je deze gezien?
YouTube: Best Bit Holder? Milwaukee vs DeWalt, Makita, Hilti, Irwin, Ryobi, B...

Ik gebruik zelf 2 speciale van makita:
https://www.toolsvoordeli...thouder-1-4x79mm-magboost
https://www.gereedschapce...roefbits-1-4-zeskant.html

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 27-11-2024 07:53 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:24

sealy

bastards...

Mijn schoonvader heeft een "oude" Einhell NFF 1200 flip-over zaagtafel waar de aandrijfriem van gebroken is. Op de EInhell-site kunnen we wel het vervangende onderdeel vinden, maar deze is niet meer leverbaar.

Ik heb geprobeerd of ik ergens een off-brand alternatief kan vinden, maar dat gaat maar moeizaam, ook omdat Einhell op zijn site het product niet verder specificeert. Bijkomend probleem is dat mijn schoonvader de riem heeft weggegooid, waardoor ik ook niet meer exact kan meten / tanden kan tellen... 8)7

Heeft er hier iemand een idee waar ik nog eens zou kunnen kijken?

nothing special

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44

Ik krijg na een tijd gebruik altijd ruzie met onderstaand type's, dan sta je weer te martelen om een bitje te verwisselen omdat dat het schuifje niet meer goed werkt.

[Afbeelding]
Ik gebruik altijd deze zonder vergrendeling heb nog nooit gehad dat hij vastzat of dat hij eruit is gevallen. Ik gebruik hem wel altijd in combinatie met een slagschroevendraaier dus hij heeft aardig wat moeten doorstaan, maar doet het nog steeds prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

sealy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:21:
Mijn schoonvader heeft een "oude" Einhell NFF 1200 flip-over zaagtafel waar de aandrijfriem van gebroken is. Op de EInhell-site kunnen we wel het vervangende onderdeel vinden, maar deze is niet meer leverbaar.

Ik heb geprobeerd of ik ergens een off-brand alternatief kan vinden, maar dat gaat maar moeizaam, ook omdat Einhell op zijn site het product niet verder specificeert. Bijkomend probleem is dat mijn schoonvader de riem heeft weggegooid, waardoor ik ook niet meer exact kan meten / tanden kan tellen... 8)7

Bel Kruis.nl eens, die hebben hun eigen TD. Kunen er vast wel iets over roepen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
sealy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:21:

Op de site van Einhell wordt een EAN nummer gegeven. Als je daarop zoekt, dan vind je nog wel aanbieders, vnl. in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:52

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:29:
[...]

Ik schrok van de prijs :X .
Nu heb ik nog Snickers werkbroeken van mijn vorige werkgever, zijn ook flink aan de prijs, maar ik heb deze broeken al 5 jaar+ en gebruik ze nog steeds :9
😬 ik heb een hornbach werkbroek en de kniestukken zitten gewoon te hoog als je op je knietjes gaat. Als ik ze lager wil moet een broek kiezen die te lang is om op je sokken te lopen of sloffen.
Binnen vaak vuile ruimte klussen met stucloop en naar garage voor gereedschap is op mn sokken heen en weer.
En die kunststoffoam kniepads maken de broek stug.

Ik heb dan ook vaak oude spijkerbroeken aan.
Voordeel ik krijg 3 spijkerbroeken per jaar van mn werk....en ik heb een krat vol met spijkerbroeken die lelijk zijn maar niet stuk. Doe dan een gordel om met zakken als compensatie waar ook een hamer en schroeftol lus/hoes aan zit. ( voordeel is als je pauze hebt, koppelriem los en al je gereedschap is vrij. Is moeders ook blij dat je niet je schroevendraaier in je kontzak in de dure eetstoel steekt. :+
Losse kniebeschermers in de buurt.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Mijn overdaad aan kluskleding hing samen met een overmatig verbruik aan goede kleding. Iets te vaak liep ik voor iets de stal in, zag daar een ander klusje, vergat de rest en kwam helemaal begaaid weer terug.
En weer had ik een offroad-broek erbij. Offroad in de betekenis dat je er niet meer mee over straat kunt.

Om broeken te ontzien is in mijn blote gat klussen eigenlijk nooit een overweging geweest, ik ben nogal kouwelijk. Een oud keukenschort bood aanvankelijk soelaas tot halverwege mijn dijen. Een langer schort hielp tot aan mijn knieën en uiteindelijk heb ik op een stoffenbeurs een enorme lap skai gekocht en daar twee enkellange schorten uit gemaakt.
Een voor in de keuken en een voor in de stal.
Die in de stal hangt voor de werkbank met een reden in de weg. Wegleggen is nu meer werk dan omdoen. Uiteindelijk zijn ze wel vijf centimeter ingekort, want je wilt er ook de trap mee op kunnen zonder met volle handen op je bek te gaan. :7

Enfin, zo'n schort is voor spontane (korte) acties. Als ik tevoren weet dat er gewerkt moet worden gaat de echte werkkleding aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
Maar loop je dan in je blote toegus in dat schort? Sexy :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03
Voor die hobbyist die nog een van diktebank nodig heeft, lidl duitsland heeft hem nu wel erg goedkoop.
Is wel geen profi ding maar voor wat serieuzere DIY kan deze prima heb dit type voor deze prijs nog nooit gezien:
https://www.lidl.de/p/par...1250-a1-1250-w/p100364841

Wel duitse webshop dus je kunt hem niet in NL thuis laten bezorgen, dan switched hij naar de NL webshop en geeft hij de nl prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Raymond schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:09:
Maar loop je dan in je blote toegus in dat schort? Sexy :9
You got a joy forever...
Ik schreef nou net dat ik nogal kouwelijk ben...

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 27-11-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@trabant ik heb zo'n goedkoop BBQ-schort bij de Vomar gekocht daarvoor.
Slijptol slijpsel, vonken, olie, roest afborstelen enz.
Inderdaad even iets doen zonder om te kleden. Schortje om klaar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Daarvoor heb ik een "stofjas". M'n vrouw vindt het een vreselijk ding, ik vind het geweldig.

De bouwlui die vorig jaar bij mij thuis waren ook, die hebben hem gejat (volgens mij, maar ik kan niet hard maken wie het was). Dus heb ik voor een paar euro maar weer een nieuwe bij Toolstation gekocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
Raymond schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:21:
Daarvoor heb ik een "stofjas". M'n vrouw vindt het een vreselijk ding, ik vind het geweldig.

De bouwlui die vorig jaar bij mij thuis waren ook, die hebben hem gejat (volgens mij, maar ik kan niet hard maken wie het was). ...
Was je vrouw ook thuis, toen die bouwlui er waren? })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Mijn ervaring met 2 verschillende

USB oplaadbare hoofdlampen met brede lichtbundel

voor elektra/kluswerk.

Eind 2022 heb ik bij Amazon 3 stuks zwarte "Amstory" hoofdlampen gekocht. In 2024 werd bij Digikey de Klein Tools 56308 besteld. Beide breedstralers hebben zo zijn voor- en nadelen voor elektra en andere klussen.
Amstory
  • Een stand met rood licht, reuze handig bij buiten klussen, dan komen er nauwelijks insecten op je af.
  • Asymmetrisch ontwerp, zodat je de lamp altijd op dezelfde manier op doet, en bijna blindelings de kort indruk aan-uitknop vindt. Wel jammer dat er twee knoppen vlak naast elkaar op zitten, één voor een contactloze stand die ik nooit gebruik.
  • Goede plaatsing van de knoppen: bovenzijde (of onderzijde) van het kastje zo kun je met een andere vinger tegendruk geven en voelt je hoofd helemaal niets van het indrukken van de knop. Helaas hebben de Chinese makers deze knoppen bij nieuwere modellen verplaatst naar de zijkant. Deze Högert en Sogdeco hebben nog wel de knoppen boven.
  • Veel lichter van gewicht, schatting factor 3, dan de Klein Tools.
  • De lichtsterkte is zwakker dan de Klein Tools, maar voldoende.
  • Gevoelsmatig kun je even lang met de Amstory werken als met de Klein Tools, zelfs op de lage lichtintensiteit verbruikt de Klein best veel energie (en geeft ook relatief veel licht).
  • De LED's liggen meer aan het oppervlak waardoor je meer afstraling naar boven en beneden hebt. Bij de Klein Tools heb ik regelmatig de neiging om de band voor naar beneden te duwen zodat ik lager zicht heb.
  • Direct na het indrukken van de knop begint de verlichting. Bij de KT moet je de knop meer dan 1 seconde lang ingedrukt houden.
Klein Tools 56308
  • Aan het einde van het laden gaan alle LED's uit, zodra je de USB-stekker loskoppelt lichten de LED's nog even op ter controle hoe vol de batterij is. De Amstory blijft donker bij het loskoppelen van de USB-stekker.
  • Het symmetrisch ontwerp zorgt dat je niet blind de hoofdlamp telkens op dezelfde manier op doet. De aan/uitschakelaar is assymetrisch geplaatst. Elke keer zoeken of die lang-indruk druk nu links of rechts zit.
  • De flinke zweetband draagt fijn, bij de Amstory zorgt rubber voor een zweterig hoofd. De rubber stiksels aan de achterzijde zijn niet voldoende om de lekker ruim afgesteld lamp op zijn plaats te houden bij alle bewegingen. Als je naar beneden kijkt voel je de achterkant omhoog schuiven over het haar.
  • Lijkt duurzaam gebouwd: door de spiraalsnoer en gestikte bevestiging van de in oranje rubber verpakte lichtstrook (COB) verwacht ik niet dat dit binnen 2 jaar loslaat, zoals bij de Amstory die is gelijmd. Als bij de Amstory de lijm loslaat komt er spanning op de gesoldeerde verbinding tussen flex PCB en de batterij. Uiteindelijk breekt niet alleen bij mij die soldeerverbinding. Na twee keer dit euvel heb ik bij de derde Amstory zwarte ducttape op de binnenzijde geplakt.
  • Mogelijk kan de Lithium Ion cel vervangen worden: de behuizing heeft schroefjes.
  • Minimaal 15 minuten voordat de batterij leeg is, knipper de verlichting 3 keer. Dat 3x knipperen wordt een aantal keer herhaald. Zo heb ik nog nooit in het donker gestaan.
  • Bij uitschakelen wordt de laatst gekozen stand onthouden. Als je de hoofdlamp de volgende keer inschakeld begint die op dezelfde stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU8Zbi9H6DHBmNuipZ43fuDtF5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jp0yWRq5nsPSydsDpCLchKTP.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe met rood licht gezocht
Mocht er nog iemand een tip hebben voor een duurzame (geen Ali/Action/Sogdeco gelijmde prul) breed stralende hoofdlamp met rood licht én aan/uit-knop die niet op je hoofd drukt, dan is die tip hier welkom. De Brennenstuhl LuxPremium 1173760000/4007123693290 lijkt alle vakjes aan te tikken maar gaat snel stuk, volgens deze recensie. Ik overweeg de Liteband Pro 750 of 1000. Echter sommige reviews: short-lived.

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 29-11-2024 18:44 . Reden: LuxPremium artikelnummer ingevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Fuel_80
cj1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:06:
Mijn ervaring met 2 verschillende

voor elektra/kluswerk.

Eind 2022 heb ik bij Amazon 3 stuks zwarte "Amstory" hoofdlampen gekocht. In 2024 werd bij Digikey de Klein Tools 56308 besteld. Beide breedstralers hebben zo zijn voor- en nadelen voor elektra en andere klussen.
Amstory
  • Een stand met rood licht, reuze handig bij buiten klussen, dan komen er nauwelijks insecten op je af.
  • Asymmetrisch ontwerp, zodat je de lamp altijd op dezelfde manier op doet, en bijna blindelings de kort indruk aan-uitknop vindt. Wel jammer dat er twee knoppen vlak naast elkaar op zitten, één voor een contactloze stand die ik nooit gebruik.
  • Goede plaatsing van de knoppen: bovenzijde (of onderzijde) van het kastje zo kun je met een andere vinger tegendruk geven en voelt je hoofd helemaal niets van het indrukken van de knop. Helaas hebben de Chinese makers deze knoppen bij nieuwere modellen verplaatst naar de zijkant. Deze Högert en Sogdeco hebben nog wel de knoppen boven.
  • Veel lichter van gewicht, schatting factor 3, dan de Klein Tools.
  • De lichtsterkte is zwakker dan de Klein Tools, maar voldoende.
  • Gevoelsmatig kun je even lang met de Amstory werken als met de Klein Tools, zelfs op de lage lichtintensiteit verbruikt de Klein best veel energie (en geeft ook relatief veel licht).
  • De LED's liggen meer aan het oppervlak waardoor je meer afstraling naar boven en beneden hebt. Bij de Klein Tools heb ik regelmatig de neiging om de band voor naar beneden te duwen zodat ik lager zicht heb.
Klein Tools 56308
  • Aan het einde van het laden gaan alle LED's uit, zodra je de USB-stekker loskoppelt lichten de LED's nog even op ter controle hoe vol de batterij is. De Amstory blijft donker bij het loskoppelen van de USB-stekker.
  • Het symmetrisch ontwerp zorgt dat je niet blind de hoofdlamp telkens op dezelfde manier op doet. De aan/uitschakelaar is assymetrisch geplaatst. Elke keer zoeken of die lang-indruk druk nu links of rechts zit.
  • De flinke zweetband draagt fijn, bij de Amstory zorgt rubber voor een zweterig hoofd. De rubber stiksels aan de achterzijde zijn niet voldoende om de lekker ruim afgesteld lamp op zijn plaats te houden bij alle bewegingen.
  • Lijkt duurzaam gebouwd: door de spiraalsnoer en gestikte bevestiging van de in oranje rubber verpakte lichtsstrook verwacht ik niet dat dit binnen 2 jaar loslaat, zoals bij de Amstory die is gelijmd. Als bij de Amstory de lijm loslaat komt er spanning op de gesoldeerde verbinding tussen flex PCB en de batterij. Uiteindelijk breekt niet alleen bij mij die soldeerverbinding. Na twee keer dit euvel heb ik bij de derde Amstory zwarte ducttape op de binnenzijde geplakt.
  • Mogelijk kan de Lithium Ion cel vervangen worden: de behuizing heeft schroefjes.
[Afbeelding]
Nieuwe met rood licht gezocht
Mocht er nog iemand een tip hebben voor een duurzame (geen Ali/Action/Sogdeco gelijmde prul) breed stralende hoofdlamp met rood licht én aan/uit-knop die niet op je hoofd drukt, dan is die tip hier welkom. De Brennenstuhl LuxPremium lijkt alle vakjes aan te tikken maar gaat volgens sommige recensies snel stuk. Ik overweeg de Liteband Pro 750 of 1000.
Ik gebruik zelf nagenoeg iedere dag een Fenix hoodlamp (Hrl 18t even nagegeken) en een reguliere zaklamp. Daar ben ik echt heel blij mee. Goede kwaliteit, goed en veel licht, en vooral comfortabel om te dragen. Die bestaat ook in een echte werkuitvoering als ik me niet vergis (https://nl.knivesandtools...-oplaadbare-hoofdlamp.htm). Enige dat ze niet hebben is rood licht, maar volgens mij heeft Fenix ook varianten die dat wel hebben.

• trabant
@cj1 Hé, da's mooi. Jaren geleden heeft er iemand op ons Repair Café goedkope oerversies uitgedeeld, die op drie AAA-batterijtjes liepen, waardoor je - zeker met die uitlubberende elastiekjes - vrijwel nooit het spotlicht daar had waar je het moest hebben. knipperen kon dat gekke ding dan weer wel...
Dus met de gedachte "Leuk idee, maar in de praktijk werkt het niet" hadden die dingen voor me afgedaan. Blij dat je ons erop wijst dat er toch een ontwikkeling in die hoofdlampen is.
Met een ledstrip heb je een bredere lichtbaan, zodat het licht ook eerder raak is. En zonder die klont lithium bovenop je neus lijkt het me ook lekkerder werken.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 28-11-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-eindbaas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 13:11
Heeft iemand ervaring met een Maktia LXT accu adaptar voor Ryobi? werkt zoiets of sloop ik dan mijn accu?

Ik wil graag een accu (brad) tacker, maar vind de Makita machines wat te duur voor het aantal keren dat ik hem gebruik (ik heb al Makita 18v LXT accu's).

Ik heb ook wel een lucht tacker, maar ik moet wat kasten op zolder maken en dan lijkt mij een accu model wel handig.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX9sKzPHOk1Y6WicqUcwXk61SF4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iWpkDRC9VKd2DY7nMfgM1Ov3.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
de-eindbaas schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:00:
Heeft iemand ervaring met een Maktia LXT accu adaptar voor Ryobi? werkt zoiets of sloop ik dan mijn accu?

Ik wil graag een accu (brad) tacker, maar vind de Makita machines wat te duur voor het aantal keren dat ik hem gebruik (ik heb al Makita 18v LXT accu's).

Ik heb ook wel een lucht tacker, maar ik moet wat kasten op zolder maken en dan lijkt mij een accu model wel handig.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Deze adapters zorgen er vaak voor dat de eletronica van de machine en de accu niet meer met elkaar communiceert. Hierdoor kan je de accu te ver ontladen waardoor de cellen kapot gaan.
Ik wilde ook een accutacker, maar gezien de prijs, heb ik toen een mini compressor gekocht die ook nog eens mega stil is. Ik heb deze stanley tweedehands op Marktplaats gekocht, maar ook nieuw ligt de prijs niet zo hoog.
Deze til je zo de trap op en kun je ook nog gebruiken om een keer iets schoons te blazen of om je banden van de auto op te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 19:27
Een mogelijk nadeel van een led hoofdband is dat je het licht niet kunt "richten".
Ik prefereer een hoofdlamp met een losse 18650 batterij, met een goede lader bijv.
Voordeel van losse batterij:als het nodig is heb je altijd een werkende lamp, mits je voldoende batterijen in voorraad hebt.

Mocht je overwegen over te gaan op losse 18650 lampen, Fenix is een betrouwbaar merk, ook met ev rood licht.
ik heb de https://www.knivesandtool...-hoofdlamp-1600-lumen.htm.
Service van knivesandtools is prima, 5 jaar garantie,
ik had de vorige versie, de HM61r, die ging na bijna 4 jaar stuk, opgestuurd en kreeg de nieuwe -hm61r-v2.

Als je wilt kiezen na invoeren van je wensen is Parametrek Product Search handig.

Mocht je echt vaak electrische klussen doen dan is de lichttemperatuur van de lamp van belang.High cri mechanic lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
DBBMAX schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:47:
[...]

Deze adapters zorgen er vaak voor dat de eletronica van de machine en de accu niet meer met elkaar communiceert. Hierdoor kan je de accu te ver ontladen waardoor de cellen kapot gaan.
Ik wilde ook een accutacker, maar gezien de prijs, heb ik toen een mini compressor gekocht die ook nog eens mega stil is. Ik heb deze stanley tweedehands op Marktplaats gekocht, maar ook nieuw ligt de prijs niet zo hoog.
Deze til je zo de trap op en kun je ook nog gebruiken om een keer iets schoons te blazen of om je banden van de auto op te pompen.
Heb zo'n Stanley compressor deze week gehaald bij Toolstation met 10% BF korting.

Mijn elektrische tacker heeft kuren en ik wil mijn grote compressor uit de werkplaats niet verslepen naar de huiskamer.
Mooi stil apparaat en meer dan voldoende lucht voor mijn Dutack combitacker CT6040.
Maar iets schoonblazen moet je met heel weinig druk doen anders is in een mum van tijd de tank leeg en de pomp kan het niet bijbenen.
Maar dat komt misschien omdat ik iets groters gewend ben.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 29-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-eindbaas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 13:11
DBBMAX schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:47:
[...]

Bedankt, hier ben ik ook wel bang voor.
Misschien idd maar kijken voor een kleine stille compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-06 22:56
Ik zie op amazon.de de Bosch GBH 2-26 F voor 149,-
https://www.amazon.de/Bos...l_1_2/261-7239729-6895238?

Op dit forum lees ik echter meer over de GBH 2-28 F.
Ga ik aan de 26 genoeg hebben? Of is de 28 echt (veel) beter?

Thx!

[ Voor 26% gewijzigd door evmmb op 29-11-2024 22:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
evmmb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:57:

Gebruik: Volgend jaar betrekken nieuwbouw

Thx!
Voor betrekken in nieuwbouw hoef je neem ik aan hooguit wat dingen aan het plafond en evt. de muren (als die ook van beton zijn) op te hangen, dan is een 2-26 ook wel genoeg. Die heeft wat minder slagenergie dan de 2-28, maar dat houdt vooral in dat het ietsjes langer duurt voordat je gaten geboord heb, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
Uiteindelijk na flink lezen hier voor de DHP485 gegaan. Ziet er mooi uit en kan eigenlijk niet wachten hem dit weekend te gebruiken ;)

Nou zoek ik eigenlijk nog een goede bitset voor erbij. Makita is natuurlijk mooi voor de verzameling maar ik twijfel tussen de volgende twee vanwege de "deal"

- Makita - B-49373-75-delige boor-/schroefbitset (https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
- Bosch 103-delige TiN-gecoate boor- en schroefbitset (https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Valt er iets zinnigs te zeggen over kwaliteitsverschil? Ik zal het met name gebruiken voor schroeven en incidenteel boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
gerlof92 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:38:
Uiteindelijk na flink lezen hier voor de DHP485 gegaan. Ziet er mooi uit en kan eigenlijk niet wachten hem dit weekend te gebruiken ;)

Nou zoek ik eigenlijk nog een goede bitset voor erbij. Makita is natuurlijk mooi voor de verzameling maar ik twijfel tussen de volgende twee vanwege de "deal"

- Makita - B-49373-75-delige boor-/schroefbitset (https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
- Bosch 103-delige TiN-gecoate boor- en schroefbitset (https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Valt er iets zinnigs te zeggen over kwaliteitsverschil? Ik zal het met name gebruiken voor schroeven en incidenteel boren.
In mijn ervaring zijn dit soort setjes het nèt niet qua kwaliteit. En je kan t niet los aanvullen, dus je hebt al snel een half koffertje waarin je altijd misgrijpt.

Ik zou liever ietsje meer uitgeven aan een mooie bitset van betere kwaliteit. En dan een mooi setje boren van alpen, ENT of heller erbij oid. Daar doe je als DHZer de rest van je leven mee.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:13
Denk inderdaad dat het weinig uitmaakt. Ik heb een paar jaar terug de 2-28 gekocht, ontzettend blij mee, wellicht ook ergens in de aanbieding te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eerlijk gezegd, zijn dat vaak van die koffertjes vol rommel, chinesium en gebakken lucht. Ik ken deze specifieke niet, maar Voor de grijp is zoiets veel handiger;
https://amzn.eu/d/gyzqCn3
Of bijvoorbeeld zoiets;
https://amzn.eu/d/2rClzY2
Die is er in allerlei uitvoeringen, zoals een versie voor de slagtol, maar ook een versie waar meteen wat boren of juist extra lange bits in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[Afbeelding]
Die heb ik ook een keer gehad. Vreselijk ding inderdaad. De rapidaptor van Wera vind ik super fijn. https://amzn.eu/d/cThswYb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
_ferry_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:24:
[...]

Eerlijk gezegd, zijn dat vaak van die koffertjes vol rommel, chinesium en gebakken lucht. Ik ken deze specifieke niet, maar Voor de grijp is zoiets veel handiger;
https://amzn.eu/d/gyzqCn3
Of bijvoorbeeld zoiets;
https://amzn.eu/d/2rClzY2
Die is er in allerlei uitvoeringen, zoals een versie voor de slagtol, maar ook een versie waar meteen wat boren of juist extra lange bits in zitten.
Die Bosch set die je noemt vind ik vooral leuk voor de heb en niet om te gebruiken. De adapter werkt niet fijn en de bits willen wel eens door het doosje gaan schuiven waardoor het doosje niet dicht kan. Ik heb ook een setje van wera inclusief rapidaptor en als die stuk gaat of kwijt is, bestel ik dezelfde dag een nieuwe.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:26

sjirafje

No inspirational quotes here

rockerpoet schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:55:
[...]

Denk inderdaad dat het weinig uitmaakt. Ik heb een paar jaar terug de 2-28 gekocht, ontzettend blij mee, wellicht ook ergens in de aanbieding te vinden?
In L-case inclusief een hand vol boren op het moment voor 221,99. Via amazon.de net iets goedkoper maar door de verzendkosten weer net iets duurder.

Edit:
Meest getoonde prijs afgelopen jaar 261,45, laagste prijs dit jaar 215,99. Dus niet super goedkoop maar ook geen slechte deal

[ Voor 12% gewijzigd door sjirafje op 29-11-2024 22:17 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-06 22:56
sjirafje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:13:
[...]

In L-case inclusief een hand vol boren op het moment voor 221,99. Via amazon.de net iets goedkoper maar door de verzendkosten weer net iets duurder.

Edit:
Meest getoonde prijs afgelopen jaar 261,45, laagste prijs dit jaar 215,99. Dus niet super goedkoop maar ook geen slechte deal
Ik heb ook een bezorgadres in Duitsland, dus kan hem kopen voor 211,-

Mijn vraag: Ga ik een wezenlijk verschil merken in vergelijking met de 2-26 F in gebruik bij een nieuwbouw woning? Ik koop graag goed materiaal, maar geld uitgeven wat niet nodig is hoeft ook niet. (50,- verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
de-eindbaas schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:40:
[...]

Bedankt, hier ben ik ook wel bang voor.
Misschien idd maar kijken voor een kleine stille compressor.
Nudge nudge, wink wink: https://www.troostwijkauc...htcompressor-A1-26505-101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:26

sjirafje

No inspirational quotes here

evmmb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:49:
[...]

Mijn vraag: Ga ik een wezenlijk verschil merken in vergelijking met de 2-26 F in gebruik bij een nieuwbouw woning? Ik koop graag goed materiaal, maar geld uitgeven wat niet nodig is hoeft ook niet. (50,- verschil)
Als je 2 gaatjes in beton moet boren om een schilderijtje op te hangen, of je wilt wat gaatjes in je plafond boren om een lamp op te hangen dan merk je volgens mij geen verschil. Moet je een wand of vloer tegels afbikken, een leiding in de muur uitkappen of wil je een hele wand van planken voorzien dan merk je wel verschil.
De vraag is vooral waar je hem voor gaat gebruiken. Ik kan me zo voorstellen dat je in een nieuwbouw woning aan de 2-26F ruim voldoende hebt.

Fun fact: wil je bij de Praxis bij mij in de buurt een boorhamer huren dan krijg je een 2-26F mee. Degene die hem huurde was totaal onder de indruk van het formaat van het apparaat, Ik dacht hey wat grappig, dat is het kleinere broertje van mijn machine :+

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:07
evmmb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:49:
[...]

Een 28 is overkill, een 26 waarschijnlijk ook al. Mijn advies als het alleen is om gaten in beton te boren om een 21 te kopen en wat je overhoudt in een setje boren met 4 snijkoppen van een goed merk.

Een 21 is kleiner, lichter en zal er inderdaad iets langer over doen om in hard beton te boren maar dat gaat waarschijnlijk over een paar seconden. Ik heb ooit de 28 gekocht, en in hard beton is een gat voor een plug in ik denk 3-4 seconde geboord (6 mm x 4-6cm) zonder kracht of moeite. Maar het ding is erg groot (lengte) en zwaar (als je veel in plafond moet boren). Het enige wat je nog zou kunnen overwegen is om een accu maschine te nemen, is toch wel echt fijner werken maar als het maar voor enkele gaten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fuel_80 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:04:
[...]

Die Bosch set die je noemt vind ik vooral leuk voor de heb en niet om te gebruiken. De adapter werkt niet fijn en de bits willen wel eens door het doosje gaan schuiven waardoor het doosje niet dicht kan. Ik heb ook een setje van wera inclusief rapidaptor en als die stuk gaat of kwijt is, bestel ik dezelfde dag een nieuwe.... _/-\o_
Dat eerste kleine setje bedoel je dan? Dat zou kunnen, die heb ik zelf niet, maar een vergelijkbare. Voor het geld kun je 'm niet laten liggen eigenlijk.
Van die onderste heb ik de impact versie, en dat is mijn go-to. Stevige bits, 2 goeie houders, en meteen dop 8/10/13 erbij. En het koffertje is solide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

sphere

Debian abuser

6killer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 05:11:
[...]

Een 28 is overkill, een 26 waarschijnlijk ook al. Mijn advies als het alleen is om gaten in beton te boren om een 21 te kopen en wat je overhoudt in een setje boren met 4 snijkoppen van een goed merk.

Een 21 is kleiner, lichter en zal er inderdaad iets langer over doen om in hard beton te boren maar dat gaat waarschijnlijk over een paar seconden. Ik heb ooit de 28 gekocht, en in hard beton is een gat voor een plug in ik denk 3-4 seconde geboord (6 mm x 4-6cm) zonder kracht of moeite. Maar het ding is erg groot (lengte) en zwaar (als je veel in plafond moet boren). Het enige wat je nog zou kunnen overwegen is om een accu maschine te nemen, is toch wel echt fijner werken maar als het maar voor enkele gaten is...
Ik heb de 21 besteld voor 88 en dan koop ik er los een set Heller 4power bij van 35 of 50

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 19:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké ik wil een goed half gelaatsmasker hebben, de stoffen (mondkapjes) uitvoeringen beginnen me te irriteren.
Dus zoeken en dan lijkt voor het verbouwen/schilderen binnen, de 3M 6000 serie me wel wat te zijn.
Verkrijgbaar in de maten S, M, L maar dan kan ik niet vinden wat is de maatvoering. Bij helmen heb je altijd wel iets van een hoofdomtrek (niet relevant hier), maar bij 3M kan ik er zelfs niets over vinden.
Iemand ervaring met deze 3M Half gelaatsmasker ?
Wat mag ik verwachten van een medium? Mijn helmmaat is medium (57cm hoofdomtrek), maar ja wat zou dat wel/niet kunnen zeggen van een half gelaatsmasker?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
ollie1965 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:25:
Oké ik wil een goed half gelaatsmasker hebben, de stoffen (mondkapjes) uitvoeringen beginnen me te irriteren.
Dus zoeken en dan lijkt voor het verbouwen/schilderen binnen, de 3M 6000 serie me wel wat te zijn.
Verkrijgbaar in de maten S, M, L maar dan kan ik niet vinden wat is de maatvoering. Bij helmen heb je altijd wel iets van een hoofdomtrek (niet relevant hier), maar bij 3M kan ik er zelfs niets over vinden.
Wat mag ik verwachten van een medium? Mijn helmmaat is medium (57cm hoofdomtrek), maar ja wat zou dat wel/niet kunnen zeggen van een half gelaatsmasker?
Heb je deze vraag ook bij 3M gesteld? Bijna onderaan de pagina (van je link) staat een knop voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:49
Ik zou eens moeten kijken welke ik heb.
Ben er zelf erg tevreden over.
Heb er van die “dure” gas filters bijzitten, destijds overgenomen van werk.
Zitten er al een paar jaar op en vangen nog steeds geuren op. (Er komt niets doorheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:37
Ik heb net voor corona een 3M 7523M Starterskit aangeschaft. Ik heb niet gemeten ofzo voor ik m kocht maar hij zit prima. Uit 1 van de reviews: "Het valt wel vrij ruim, dus kies de maat niet te groot.". Ik draag t niet heel vaak meer want ik gebruik steeds minder (giftige) stoffen.

Een technische groothandel of bestrijdingmiddelenhandel heeft vast wel iets op voorraad om je verder te helpen. Voor een tientje (of 2) extra zou ik dan voor goed advies gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb eigenlijk meer bitjes van slechte kwaliteit uit diverse combisets maar bitjes kan je los kopen, de bit doosjes niet. Ook setjes van Dewalt en Bosch. (eigenlijk moet ik gewoon de troep weggeven/gooien maarja hollander.... Eerst stuk dan weg... En vervolgens pak je de betere.... :+

Slechte bits gooi je gewoon weg als ze versleten zijn en vervang je voor goede en betere kwaliteit probleem op gelost.)
Dus kijk ook naar of t doosje naar je zin is.
Als ik hier lees is Wera en Milwaukee erg in trek.
Kwa formfactor vind ik de weraset slim en compact vormgegeven. ( Als ik ooit door mn voorraad heen ben dan koop ik dit soort doosjes.. Voor de meest gebruikte bitjes.)
Slagschroevendraaier versie
https://www.gereedschapce...0RagA7EAQYAyABEgIEJPD_BwE

https://www.elektramat.nl...0RagA7EAQYBCABEgKeifD_BwE
https://www.gereedschappr...0RagA7EAQYAiABEgIm3_D_BwE
(Misschien overkill😋)

Mijn bitfarm:(en dan alleen de georganiseerde kolonie's niet de zwervende exemplaren😬😋)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZpJz1Ri5ro3-pU8cAnm-3JVSX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0VLkLIRRuqeWtJuNJMDcZ5P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou twee doosjes doen.
Een goede set met goede bitjes én goede bithouder voor veel gebruik.
Compact, sterk als in doosje kan wat impact en vallen hebben, makkelijk pakken bitjes zonder dat ze snel er uit vallen als je doosje van tafel klettert. (niks zo irritant als je bitjes zoekenin t hoge gras of zand of tussen je zaag troep.)
En een uitgebreider (groter) doosje met apartere bits die minder van kwaliteit kan zijn voor de specialere schroeven en bouten.

De bitfarm krijg je van zelf..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wow.

Ik heb het als volgt:

- Ik werk standaard met Wera en Spax, voor bits resp schroeven. Als ik kan werk ik thuis met tx20 en tx10. Soms kan dat niet, en dan komt er wat anders.
- Op mijn 3 gewone accuboormachines zit standaard een wera tx10, tx20 en vaak een pz bitje. Die kun je in een bithouder klikken die in de machine geintegreerd zit. Soms zit er een 4e bitje bij, soms niet.
- in mijn standaaard schroevensystainer zit een bakje met verse tx20's en tx10's van Wera en een enkele Witte
- in mijn niet-standaard schroevensystainer zit een bakje met tx30's . Wellicht ook nog groter.
- In mijn gereedschapskist zit een toolcheckplus of een bitcheckplus met 'alle andere' bitjes. Inclusief tx10,tx20 en tx30. Komt vast van pas.
- Ergens ligt nog wel een doosje met lange bitjes.Nog nooit gebruikt. Krachtbitjes doe ik niet aan, heb geen slagschroevendraaier.

Ik heb ergens een paar van die gouden Wera's gekocht, die zijn behoorlijk fijn en hebben iets meer grip op de schroef.
Ik gebruik altijd de centrotec bithouder, van Festool. Heb er 3 en die zitten vaak op de boormachines, en liggen anders in de kist. Als ze op de boormachine zitten ligt de boorhouder in de kist, en andersom.
Fijne aan die centrotec's is dat er ook boortjes in kunnen als je lekker meedoet aan het ecosysteem, en dus weer wat verder de vendor-lockin instapt. Ik heb alleen centrotec-houtboren, die zijn duur maar wel echt fijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 30-11-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb er 2.
De originele van 3m en die van temu.
Ik heb bij temu een buckload aan filt filters gekocht. (gewone p3 stof filters.) ideaal en ook de filter houder kon je daar kopen.
Hier de temu kopie en de 3m bij elkaar(3m onder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNuyApY394D73qM89wVOz7F4ePc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsOkRCQCrNolZNtuS0jpKHf5.jpg?f=fotoalbum_large
De 603 filteradapter voor losse p3 filter"watjes"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEtwhudH9gE-1u9lIZDUoBPtLvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEe13Cveqalr0hvX3a9hK0lb.jpg?f=fotoalbum_large
En mn voorraad "watjes" en wat koolfilters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziA1iz3y-sW2pWo9nQUBdFpgTYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbIz9coCwiTIXGJUo4U6xJeN.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik met gips of steen slijpsel of cement of lijm bezig ben doe ik deze op, die filters lopen vol en dan gooi je ze gewoon weg aan het eind, tussen door even je bouwstofzuiger er langs halen. Kosten een eurotje of zo.
Ademt fijn, wel iets minder makkelijk opzetten met die cliphaak. Maar stuk flexibeler in welke filters je wilt plaatsen.
Erg fijn.

Deze heb ik ook nog, stuk compacter en erg makkelijk op en af te doen. Alleen de P3 filters zijn 11 euro t setje geloof ik dus voor veel gebruik beetje duur in gebruik. Vandaar dat ik de 6000 er bij gekocht heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvQkDye2skqc14X79hbHYBSPymI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftuZUpM9Kobrt2slwbWULe9o.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is ideaal voor even snel opzetten met kleine klusjes als slijpschijf en stukkie metaal, wat mdf frezen, zagen enz. Zoals ik al zei de p3 filters zijn stuk duurder dus voor veel gebruik minder interessant.
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
copykat schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:23:
(eigenlijk moet ik gewoon de troep weggeven/gooien maarja hollander.... Eerst stuk dan weg... En vervolgens pak je de betere.... :+
Dan is het devies: "kill your darlings". Ik heb het met einddempers van de oldtimer gehad. Ik had twee nieuwe en zes of acht gebruikte. Tezamen toch wel een meter in de schuur. ''Eerst het oude spul opmaken," maar dat duurde langer dan verwacht, dan zou ik pas na mijn tachtigste aan die nieuwe uitlaten toekomen en al die tijd brak ik mijn nek erover en of ik dan de rest van die auto nog wel had ?...

De oud-ijzerman zwaaide me bij vertrek heel hartelijk gedag en ik heb in de vrijgekomen ruimte een dansje gedaan. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo, zonnescherm dat al tijden te wachten lag om terug te hangen gedaan.
Gras gemaaid dat mn zoon zou doen, vorige maand.......
Tuin een beetje opgeruimd, die wind was zo vriendelijk van alles te dumpen.

@Boudewijn
Zei toch zooitje ongeregeld.. :P
Ik ben sinds kort Wera fan, vond t altijd duur voor mn gehobby maar sinds ik probeer beter gereedschap en minder ruimte inname, dus effectiever, ben ik cheap shit aan het weg geven als iemand wat nodig heb of gewoon in een doos voor t goed of gereedschap voor afrika. Gewoon in de kliko is nog wat eh tegen mn principes. 😏 maar langzaam maar zeker moet Wera verder in mn ecosystem komen.
(omdat hier Milwaukee ook erg boven komt als goed voor de prijs zal ik denk ik als mn bosch doosje leger raakt ook die proberen.)

Dat bosch doosje is handig maar de bitjes zitten best stevig vast. Voordeel als t valt niks aan t handje in tegenstelling tot mn zwarte doosje die meteen leeg is. Nadeel even snel wisselen betekend 2 handen gebruiken met t doosje om je bitje er uit te krijgen. Dat is wel minder.
Dewalt is slagbits. Goed doosje en ik denk dat de bitholders op zich ook goed zijn. Nog teweinig gebruikt om te zien of ze stuk gaan. Die dunne koker voor lange schroeven te begeleiden is fijn. Zit niet in de weg als je hem niet gebruikt. (die makita longshaft met plastic koker had daar wel last van.)

Ik vond die korte "springloaded" bit holder ejecters nooit lekker werken.
Om de haverklap tik ik tegen de dikkere ring en ploep weg bitje. Kan je weer gaan zoeken waar dat bitje naar toe gesprongen is :(
Die makita holder gebruik ik nooit. Ik heb liever die simpelere dunne holders.
Dat mn bitje af en toe zo vast zit dat ik een tang moet pakken heb ik liever dan dat ik om de haverklap die release activeer. En je kan makkelijker dieper in een gat schroeven om daarna te pluggen.
(die dikke kop komt snel tegen je hout werk als je verzonken wilt schroeven en je kan niet vlak langs een rand schroeven.) vast mijn gebruiks probleem maar toch. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:07:
[...]
Dan is het devies: "kill your darlings". Ik heb het met einddempers van de oldtimer gehad. Ik had twee nieuwe en zes of acht gebruikte. Tezamen toch wel een meter in de schuur. ''Eerst het oude spul opmaken," maar dat duurde langer dan verwacht, dan zou ik pas na mijn tachtigste aan die nieuwe uitlaten toekomen en al die tijd brak ik mijn nek erover en of ik dan de rest van die auto nog wel had ?...

De oud-ijzerman zwaaide me bij vertrek heel hartelijk gedag en ik heb in de vrijgekomen ruimte een dansje gedaan. *O*
Gelukkig nemen schroevendraaiers en bitjes niet zoveel ruimte in.... :+
* copykat heeft een beetje spijt van het kopen van een stanley setje....

Gekocht omdat ik wat versleten spul had en omdat mn zoon nogal lomp met mn schroevendraaiers omging. Niet de juiste maat pakken bedoel ik.
Doet zn werk maar wel een beetje speelgoed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
IK heb zelf een 3M 7502, dat is de M maat (1/2/3 = S/M/L). Past voor mij wel goed, maar het volgelaatsmasker heb ik wel in de L maat, omdat de M versie me net wat te klein leek, in ieder geval voor de vorm van mijn hoofd. Moeilijk te zeggen hoe het voor jou zal gaan vallen. Medium lijkt een vrij veilige keuze.

Butien dat zou ik eerder voor de 6502QL (link is naar de L versie), of de 7502, eerder dan de 6200. De 6502QL en 7502 hebben een siliconen masker, wat naar mijn idee comfortabeler zit dan het elastomeer van de 6200. Zeker op de neusbrug is het fijn als het niet hard drukt. Je hebt maskers vaak toch wat langer op, dan is comfort ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Grappig, ik heb een tijd terug bij de gamma zo eentje gekocht in de aanbieding. Daar zat een Bosch branding op. Maar dezelfde soort bitjes in hetzelfde soort kistje.

Goeie bitjes, maar de klik dingesen zijn echt onhandig. Moeilijk terugduwen in het doosje.

Ik ben benieuwd wie het "echt" gemaakt heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 30-11-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

AtomicShockwave schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:50:
[...]

Grappig, ik heb een tijd terug bij de gamma zo eentje gekocht in de aanbieding. Daar zat een Bosch branding op. Maar dezelfde soort bitjes in hetzelfde soort kistje.

Goeie bitjes, maar de klik dingesen zijn echt onhandig. Moeilijk terugduwen in het doosje.

Deze heb ik
https://www.gamma.nl/asso...n-dopsleutelset/p/B131441
Via amazon maar toch.
Toch iets anders in bit soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

@copykat je kan natuurlijk wera bit safe kopen als je een leeg doosje zoekt en zelf wil vullen

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb zelf het 3M 6502QL halfgelaatsmasker gekocht zie mini-review hier: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Ook over de maat getwijfeld maar inderdaad niets kunnen vinden bij 3M zelf anders dan dat ze een professionele passervice hebben maar daar heb je als particulier helaas niets aan.

Daarom verder gezocht en bij twee andere merken wel maattabellen gevonden en de ene had zelfs een soort meetlatje wat je zelf kon maken door het op een A4tje uit te printen en dan te knippen. (Het nog gezocht maar kan helaas niet meer vinden waar ik dat toen gevonden heb.)
Op basis daarvan kwam ik op maat M uit en dat zit inderdaad prima voor die 3M

(vanaf hier en dan naar onderen scrollen trouwens mijn hele zoektocht naar het 3M halfgelaatsmasker en de bijbehorende filters :))

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 01-12-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sphere schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:00:
@copykat je kan natuurlijk wera bit safe kopen als je een leeg doosje zoekt en zelf wil vullen
Oh, nee ik vind die wera flip etui ideaal als broekzak holder. Ik heb hem ergens zien liggen en de formfactor is erg makkelijk om in je broekzak te steken of in je gereedschapkoffer. Als ik laag op bitjes kom zou ik eerder kijken naar t doosje en hoe handig het in gebruik is omdat bitjes vervangings spul is, als de bitjes zelf dan ook goed zijn mooi meegenomen. In principe zit je bithouder standaard in je schroeftol dus een compact doosje met je bits is dan top. Mocht je wat meer speciale bits nodig hebben is een 2de uitgebreide doos prima.

Volgens mij kan je de slagschroevendraaierversie's ook gewoon gebruiken.
Ik geloof dat de torsiestijfheid iets anders is maar voor de rest moet t geen probleem zijn.
(scheelt twee types te hebben.)
Maar voor nu wil ik eerst gewoon gebruiken en versleten spul weggooien. Downsizen zegmaar.
Die makita clip (foto) werkt ook een beetje als meeneem opberger. Stop de bitjes er in die je nodig heb op dat moment.
Voor mij voorlopig voldoende.🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 17:27
copykat schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:23:
[...]

(eigenlijk moet ik gewoon de troep weggeven/gooien maarja
Troep moet je weggooien, niet weggeven. Tenzij je een hekel hebt aan iemand. Waar is de kerstgedachte?
De bitfarm krijg je van zelf..... :+
Project Farm zou vast zeggen: "Let's test that!"

[ Voor 80% gewijzigd door pietje belhamel op 01-12-2024 02:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel

Zoveel mensen, zoveel meningen. Hieronder de mijne.

Makita zegt: "Een indrukwekkend assortiment van 75 verschillende gebruiksvoorwerpen voor je werkbehoeften" EUR 30.99 voor 75 ahum gebruiksvoorwerpen, da's 41 cent per stuk, gooi er nog een paar cent af en je hebt Actionprijzen. Overigens zijn boortjes en bits gebruiksvoorwerpen net als schuurpapier. Het slijt en je vervangt het.

In de blauwe doos zie ik drie soorten sets en wat los spul. Je hebt schroefbitjes in 25 en 50mm, boortjes (4x hout, 5x steen en heel veel keer metaal.) (Vast omdat je met metaalboren ook in hout kunt boren.) Daarnaast heb je nog wat (ondiepe) doppen en een centerpons ofzo en een verzinkboor. Staar je niet blind op de naam Makita, dit is het equivalent van een geschenkset voor mannen van de parfumerie met scheerschuim, zeep en eau de cologne. Enig reden dat geschenksets verkocht worden is omdat vrouwen het handig vinden.

Bits
Schroefbitjes, koop gewoon een mooi setje met de meest gangbare maten. Zelf gebruik ik geen 25mm, teveel gefriemel maar 50mm of liefst nog langer 70/90 mm. Onlangs hier het advies gekregen Sabrecut eens te proberen. Moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Enige wat ik een nadeel vind zijn de sets die ze verkopen, niet helemaal logisch wat mij betreft. Heb die gasten gemaild en oh ja, ja, dat gaan we aan de verkoopafdeling doorgeven [geen t10 wel t27 en t40. T10 zat wel in een tamper proof set maar dat verkort de levensduur van je bitje]

https://sabrecut.com/product-category/sc-power-tool-accessories/sc-impact-bits/?filter_atrb_kit_type=mixed-kit&query_type_atrb_kit_type=or

Alle merken hebben dat soort sets, laat je alleen niet verleiden tot extra rommel. En als je eenmaal lange bits gebruikt, kijk je niet meer om naar de korte. Verder wat Copycat zegt, voor de exotische maten koop zo'n 150 bitjes-set op Alizon of bij de discount supermarkt. Dat zijn dan wel 25 mm, maar als je ze vaker gebruikt, vervang je ze snel genoeg. Zou alleen niet de bits gebruiken tot ze op gaan, ivm met kans op beschadiging van je werkstuk, jezelf of je apparatuur.

Veel mensen zweren bij setjes als van Wera, niet mijn ding. Zo'n Bosch box is qua opslag handiger maar omdat ik eigenlijk alleen maar lange bits gebruik, heb ik ze bij elkaar in een doosje gemikt. Met een Sharpie de punt gekleurd. Rood is even [T20, PZ2 etc], blauw oneven [T25, PZ1 etc.] Heb zelf zo'n doosje van Metabo gehad, erg goed setje maar als ik met T20 en T25 bezig ben, hebben ze allebei een geel bandje als ze naast elkaar liggen. Wat heb je daar nu aan? En in de box zitten alle gelen bij elkaar, alsof ik niet weet dat ik naar Torx bitjes kijk. Kleurcodering van Wiha idem. Als ze nu vijf kleuren hadden genomen en die hadden herhaald, b.v. alles wat 5, 10, 15 etc is, rood, 6,11, 16 blauw in plaats van dat gezuurstok. Maar goed, ik ben hier echt in de minderheid.)

Boren
Boortjes, voor je eerste sets boortjes ga naar Hornbach en koop drie of vier doosjes: hout, steen [beton] en staal. Zijn prima voor je eerste sets. Je ontwikkelt over tijd je eigen voorkeur. Zelf zou ik niet moeilijk doen en van ieder het grootste doosje kopen. Maar maat x of y gebruik je nooit. Het zijn de kosten niet, is altijd handig en later los bijkopen is veel duurder. Plus samen in een doosje is voor de meeste mensen een praktische oplossing. Ik gebruik ook zulke doosjes en vervang wat bot is. En heb nog wat gaatjes bijgeboord voor kleine maten zoals hout 2mm.

https://www.hornbach.nl/p...borenset-8-delig/7449884/

https://www.hornbach.nl/p...ren-set-10-delig/8002371/

https://www.hornbach.nl/p...ong-life-8-delig/8002284/

https://www.hornbach.nl/p...borenset-5-delig/4049477/

[Steen en betonboren met vier snijders ken ik alleen als SDS boren]

Doppen
Doppen voor je schroeftol gebruiken de meeste mensen niet veel. En zeker niet die kleutermaten. Zes mm dop op een schroeftol? Een druk op de knop en je draait je werkstuk kapot. Ga je er toch mee aan de slag, als je een doppenset hebt met ratel zit daar meestal ook een verloopstuk bij voor op je tol. Raad het niet aan omdat je grote kans hebt dat je je schroeftol sloopt. Tegen die tijd moet je maar een impact schroeftol overwegen. Voor de meeste dingen is een handratel ook prima, werkt vaak zelfs fijner.

En dat verzinkboortje? Kun je meteen meenemen als je toch bij Hornbach bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel

De 2-26 en 2-28 doen hetzelfde, alleen de 2-28 heeft iets meer kracht maar je boortechniek is veel belangrijker.

Aantal jaren geleden bij een brand al mijn gereedschap kwijtgeraakt. Toen heb ik voor mijn verjaardag een Aldi-boormachine van 100 euro gekregen. Dat was de Bosch GBH 2-26. Ik klus veel en ben nog nooit tegen een beperking aangelopen. Zelfs een keer gebruikt om tegels van de muur te slopen. Ging prima.

Toen ik op school vrijwilliger werd, hadden ze daar precies dezelfde boormachine. Ook daar geen enkel probleem. Enige wat ik heb gedaan is wat fatsoenlijke boren gekocht. Was een keer in het buitenspeelhok wat rekken tegen de muur aan het vastmaken. Boor raakt een electriciteitsleiding die daar niet hoorde te zitten en het licht ging uit. Verder niks.Ik heb geen schok gekregen, boor heeft het ook overleefd. En nu denk je aardlekschakelaar maar die waren niet helemaal goed meer en reageerden waarschijnlijk traag dus dank je Bosch.

Niet onaardig bedoeld maar als je zelf niet op hoofdlijnen kan inschatten of je de 2-26 of 2-28 moet kopen, denk ik dat de 2-26 meer dan voldoende voor je is. Ik beveel 'm in ieder geval aan.Koop wel goede SDS boren, dat maakt het meeste verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

pietje belhamel schreef op zondag 1 december 2024 @ 02:36:
[...]

Troep moet je weggooien, niet weggeven. Tenzij je een hekel hebt aan iemand. Waar is de kerstgedachte?

[...]

Project Farm zou vast zeggen: "Let's test that!"
Wat troep is voor de één is goud voor de ander....... :+
Vooral die goedkopere bitjes zijn beter om uit te lenen want heb je wel eens iemand meegemaakt die niet gewend is aan een schroeftol?
Die denken dat als je je je bitjes losjes in de schroef duwt dat het vanzelf gaat als je de trigger overhaald.
Dat geluid dat je dan hoort word je niet blij van. En zeker niet als je je goede dure bitjes afgegeven hebt....

Je deel je mening over de langere bitjes zeker in combinatie met zo'n snelrelease bit (die voor mij altijd te kort zijn voor mn gevoel.) bithouder moet zo'n 7-10cm zijn in mijn ogen. Dat je ook nog schuin en langs iets kan komen zonder je schroef kop langs je verf of werkstuk te draaien.

Mijn "ergenis" met die grotere dozen is ze passen niet in je zak dus je moet ze altijd ergens neerleggen en ik als "fuck waar heb ik dit of dat nu weer neer gelegd" type sponser ik mn stappenteller alleen maar.
Een clip die een selectie zou kunnen voeren van langere bits en kortere bits is denk ik ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefvanOekel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-06 09:16
AtomicShockwave schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:50:

Lijkt toch echt een standaard Pick and Click doosje..

Stanley/Dewalt heeft Toughcases, en Milwaukee heeft shockwave doosjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik koop torx bitjes tegenwoordig in bulk, heb in m'n Gridfinity lade wat bakjes met bits bijvoorbeeld T10/T15/T20/T25. Versleten? Pak een nieuwe. Kwijt (waar blijven die dingen toch)? Pak een nieuwe.

Ik was vanmorgen even aan het opruimen en merk dat ik nog steeds liever de handveger pak ipv de stofzuiger. Ik heb een Parkside nat/droogzuiger maar dat ding kun je niet zonder gehoorbescherming gebruiken. Hij zuigt wel als een malle. Zijn andere merken ook zo ontzettend luid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Volle zak? Verstopt filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

@pietje belhamel doppen gebruik je voor houtdraadbouten lijkt me, vast nog wel andere toepassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Nee, vanaf dag 1 al zo'n lawaai. Hij zuigt ook prima verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@pietje belhamel Ik heb een 10V tolletje waarmee ik beheerst kan draaien. Wanneer ik van een partij carburateurs de vlotterdeksels moet losdraaien, ben ik erg blij met een dopje 8 als bit.

Pagina: 1 ... 229 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).