Ik heb dat niet.
Moet de zaag naar 52 graden draaien, of kantelen? Of allebei?
Moet de zaag naar 52 graden draaien, of kantelen? Of allebei?
Geen flauw idee, dat zal ik vanmiddag even controleren.kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:27:
[...]
Hebben ze de huidige Systainer met de extra loze ruimte nu wel zo ingericht dat je de splinterbeveiliging niet omhoog hoef te doen om de machine op te bergen?
Dat is namelijk met mijn TS55 en standaard inlay in Classic Systainer wel zo. Beetje irritant. Ik zaag alleen maar op rail, dus moet telkens dat groene ding 5mm omlaag en omhoog doen. Geen idee eigenlijk hoe dat met de T-Loc sys en standaard inlay is.
Op mijn 2 Makita rails werkt de zaag nu zonder verdere aanpassingen, maar geen idee hoe goed het past als ik hem nu op een Festool rail aansluit.[...]
I know. Ik heb nu euh 5 rails en ze werken allemaal perfect met dezelfde afstelling. Maar ik wil dus geen rail waarvoor ik aan die knoppen moet draaien.
Ja dat geloof ik wel, maar goed op dat gebied blijft Festool wel zijn waarde vasthouden. Dus als we het ooit een keer moeten verkopen (door een upgrade) dan krijgen wij er ook nog een leuke prijs voor (hoop ik).[...]
De Domino is momenteel 'sold out' dus voorlopig zal de 2e hands markt ook wel opgedroogd zijn gok ik
2e hands prijzen voor Festool zijn soms wel echt absurd. Ik zit al een tijdje naar een Rotex 150 te kijken op Markplaats en de 5 jaar oude apparaat gaan gewoon voor >2/3e van nieuwprijs weg.
K to the KillaZ
Mag ik vragen hoe je die opklapbare geleiderail hebt gemaakt?Remy!!!! schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:17:
Vanmiddag de Festool TS55 binnen gekregen, en net even kunnen testen op mijn 'opklapbare' geleideraill.
Dat werkt echt ideaal!![]()
[YouTube: 7 januari 2021]
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Best simpel, gewoon een geleiderail + scharnier.Paladin schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:33:
[...]
Mag ik vragen hoe je die opklapbare geleiderail hebt gemaakt?
Ha cool, das idd een stuk simpeler dan ik had gedachtRemy!!!! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:44:
[...]
Best simpel, gewoon een geleiderail + scharnier.
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Normaal ben ik het helemaal met je eens, maar het gaat om het plaatsen van een nieuw dak. Moet ongeveer 200 keer deze zaagsneden maken in hout en in Keralit bij planken die rond de 4 a 5 meter lang zijn. Dan wordt werken met een mal in een keer toch wat minder fijn.KillaZ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:24:
@J_oram Ik zou een zaag niet specifiek kopen om een paar planken op 52 graden te zagen. Mooi als makita dat kan en het past bij jouw specifiek doel, maar 7 graden is heel simpel te overbruggen door een mal te maken en op je werkstuk te klemmen.
Ik zou bij het kiezen van een afkortzaag denken aan:
- Ruimte die hij in beslag neemt (is persoonlijk)
- Stofafzuiging
- Gemak van bladwisselen
- Diepte stop
- Beide kanten kantelen
Maximale zaaghoek zou bij mij vrij laag komen in ieder geval.
[Voor 3% gewijzigd door J_oram op 08-01-2021 10:03]
Dit ben ik helemaal met je eens!J_oram schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:01:
[...]
Ik heb nu een DeWalt DWS774 en ik vind die XPS schaduwlijn erg fijn.
My middle finger salutes you.
Ter info, ik heb 8x140mm T40 Tellerkopschroeven in mijn pergola geschroefd met een DTD154 (175nm koppel). Geen centje pijn, ook de laatste centimeters vlogen er probleemloos in. En je kan altijd nog de bovenste balk voorboren. Minder weerstand en dan klemt alles ook netter tegen elkaar.Remy!!!! schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:47:
[...]
Dat een slagschroevendraaier dat over het algemeen/vaak beter doet geloof ik zeker!
Maar mijn laatste ervaring met schroeven van 8x240 in 2x15 douglas hout had mijn toenmalige slagschroevendraaier moeite/kreeg er niet in. En een andere machine met minder Nmkon het wel. Dus nu hoop ik dat als het weer gebeurt en mijn nieuwe slagschroevendraaier het niet aankan, ik het wel met de DHP481 ga redden. Zo niet dan wordt het ook wel lastig, want de volgende stap binnen de 18v Makita lijn is de DTD171 met 180Nm. En dat is naar mijn idee niet extreem veel meer toch?
Helaas heb ik nu even geen beschikking tot een flink blok hout + flinke schroeven om de boel eens goed te testen.
Toevallig gister die tracer gehaald, maar die gaat zo weer terug. 1 keer gebruiken en de vulling komt er niet meer uitflorizla schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:34:
Passen de Pica Dry grafiet vullingen ook in de TRACER diepgatmarkeerpotloden?
https://www.toolstation.n...markeringsspotlood/p17017
Bij Pica zijn ze 2.8mm dik, maar van de Tracer vind ik geen specs. En ook geen navullingen ;-)
K to the KillaZ
Mooi! En kun je dan ook de liniaal hoger of lager doen om te corrigeren voor de dikte van het werkstuk?Remy!!!! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:44:
[...]
Best simpel, gewoon een geleiderail + scharnier.
Nee dat (nog) niet, ik heb er een stuk mdf van 22/24?mm onder zitten. En het meeste waar ik mee werk is 18mm. Mocht ik merken dat ik met dikker spul ga werken dan kan ik er diverse blokken voor maken. Of kijken naar een systeem zodat ik het in de hoogte kan instellen. Maar voor nu is het simpel en werkbaar genoeg.checkdiz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:11:
[...]
Mooi! En kun je dan ook de liniaal hoger of lager doen om te corrigeren voor de dikte van het werkstuk?
Remy!!!! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:16:
[...]
Nee dat (nog) niet, ik heb er een stuk mdf van 22/24?mm onder zitten. En het meeste waar ik mee werk is 18mm. Mocht ik merken dat ik met dikker spul ga werken dan kan ik er diverse blokken voor maken. Of kijken naar een systeem zodat ik het in de hoogte kan instellen. Maar voor nu is het simpel en werkbaar genoeg.
In theorie wel, maar als ik het goed lees ligt je vloer al op de grond, en wil je met de zaag de vloer doorzagen en dan het stuk tussen de vloer en plint weghalen?DRAFTER86 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:27:
Ik overweeg de Makita SP6000J voor een klusje aan mijn vloer/plinten.
Nu heb ik een vraagje, als ik met die zaag (welke 18mm van de muur kan zagen) strak langs de muur de planken van mijn vloer af zaag, hou ik dan een kier van 18mm of van 18mm+dikte zaag blad over?
Als je de stofkap er af haalt (oppassen met de vingertjesDRAFTER86 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:27:
Nu heb ik een vraagje, als ik met die zaag (welke 18mm van de muur kan zagen) strak langs de muur de planken van mijn vloer af zaag, hou ik dan een kier van 18mm of van 18mm+dikte zaag blad over?
Klopt, dat is het plan. Maar is het dan 18mm of 18+zaagblad?Paladin schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:52:
[...]
In theorie wel, maar als ik het goed lees ligt je vloer al op de grond, en wil je met de zaag de vloer doorzagen en dan het stuk tussen de vloer en plint weghalen?
Cool! En link denk ik...Breezz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Als je de stofkap er af haalt (oppassen met de vingertjes) kan je 6mm van de muur af zagen
Gebruik wel altijd de geleiderail; het ding heeft geen spouwmes!DRAFTER86 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:27:
semi-off-topic, maar ben benieuwd wat je wil gaan doen en waaromDRAFTER86 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:27:
*insert signature here
Paar kabels wegwerken onder de plint. Is een parket vloer die is verlijmd op een spaanplaat ondervloer. De planken liggen soms strak tegen de muur, daar wil ik wat ruimte maken.Tjark schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:20:
[...]
semi-off-topic, maar ben benieuwd wat je wil gaan doen en waarom
Kantenfrees dan niet een beter plan?DRAFTER86 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:27:
[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 08-01-2021 15:40]
De gemiddelde kantenfrees zal meer dan 18mm van de muur/plint af komen lijkt me? Tenzij je zoals bij de Makita RT0700C zo'n offset-voet gebruikt (die ook specifiek voor dat soort klusjes bedoeld is geloof ik):Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Kantenfrees dan niet een beter plan?
[Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 08-01-2021 15:43]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik gebruik kantenfrees iets te algemeen inderdaad. Ik had de Makita precies in gedachten.Orion84 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:42:
[...]
De gemiddelde kantenfrees zal meer dan 18mm van de muur/plint af komen lijkt me? Tenzij je zoals bij de Makita RT0700C zo'n offset-voet gebruikt:
[Afbeelding]
Dat lijkt mij een heel slecht idee, bij alle ongelukken die ik op internet heb gezien hebben ze wel een vorm van veiligheid van de machine afgehaald (laatst ook een gast die z'n hand in een vlakbank stakBreezz schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Als je de stofkap er af haalt (oppassen met de vingertjes) kan je 6mm van de muur af zagen
Hm die off center voet voor de Makita kantenfrees heeft het hart van de frees 18mm uit de kant als ik het goed begrijp. Schiet ook niet echt op dus...Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Kantenfrees dan niet een beter plan?
Die machines komen zelfs met een tube geloof ik? Ik vind dat er wat vet aan hoort. Het binnenwerk zit ook vol vet. In de koffer heb ik een doekje liggen om al teveel gesmeer te voorkomen.Beun schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:00:
De Bosch 2-28F is binnenNu lees ik in het boekje niks over boorvet voor de sds boortjes. Gebruiken jullie dit nog of is het overbodig?
Het doekje ligt er wel in maar de tube vet niet.Rob Z schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:09:
[...]
Die machines komen zelfs met een tube geloof ik? Ik vind dat er wat vet aan hoort. Het binnenwerk zit ook vol vet. In de koffer heb ik een doekje liggen om al teveel gesmeer te voorkomen.
Das is wel mooi bedacht! Ik dacht aan een rail die je op kon klappen om te vervoerenRemy!!!! schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:17:
Vanmiddag de Festool TS55 binnen gekregen, en net even kunnen testen op mijn 'opklapbare' geleideraill.
Dat werkt echt ideaal!![]()
[YouTube: 7 januari 2021]
Ik zag dit idee laatst bij Peter Milard op YT, maar volgens mij heeft iedere Festool MFT dit idee ook.Makrolon schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:23:
[...]
Das is wel mooi bedacht! Ik dacht aan een rail die je op kon klappen om te vervoeren
Hahahahaha ja dat klopt inderdaadMaare jij komt uit Apeldoorn toch?? Kan je me nog herinneren van Apeldoorner
Ja dat is wel mooi aan ze. Is vrij standaard accessoire.Remy!!!! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:24:
[...]
Ik zag dit idee laatst bij Peter Milard op YT, maar volgens mij heeft iedere Festool MFT dit idee ook.
[...]
Hahahahaha ja dat klopt inderdaad![]()
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
Ik gebruik het altijd. Bij alle boor-/breekhamers die ik kocht zat ook een tubetje vet.Beun schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:00:
De Bosch 2-28F is binnenNu lees ik in het boekje niks over boorvet voor de sds boortjes. Gebruiken jullie dit nog of is het overbodig?
Bedankt voor het antwoord. Dan ga ik toch maar eens een tube halen.decipherer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:07:
[...]
Ik gebruik het altijd. Bij alle boor-/breekhamers die ik kocht zat ook een tubetje vet.
De 5-40 wel, de 2-28 niet.Rob Z schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:09:
[...]
Die machines komen zelfs met een tube geloof ik? Ik vind dat er wat vet aan hoort. Het binnenwerk zit ook vol vet. In de koffer heb ik een doekje liggen om al teveel gesmeer te voorkomen.
Bij Festool staat gewoon bij die afdekkap van ze 'schaduwvoegbreedte 15-46mm', dan is het dus incl. zaagblad. Hoe staat het er bij Makita?DRAFTER86 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:27:
[Voor 32% gewijzigd door XeNeRgY op 09-01-2021 19:09]
Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat die bosch er geen enkele moeite mee heeft.XeNeRgY schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:54:
Kan je met een gemiddelde 18V accuboormachine zoals de Bosch GSB of pricewatch: Makita DHP484 (alleen body) probleemloos in steen boren? Ik heb momenteel een Makita 12V bouwmarkt accuboormachine en een losse accu boorhamer waarvan de oplader kwijt is. Ik doe liever een upgrade naar een fatsoenlijke 18V accuboormachine dan dat ik een nieuwe klopboor of boorhamer koop.
Die van bouwsales zijn bek zit anders (of het iets uitmaakt geen idee) en ik zie dat er bij de goedkoopste nog eens +/- 75% van zijn oorspronkelijke prijs bijkomt voor verzendingGeneuzel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:45:
Hallo Forum,
Kan iemand mij uitleggen waarom er zo'n groot prijsverschil zit in een 'metalstud-tang'?
Zie ik iets over het hoofd.?
Ik weet dat de verbinding/stevigheid door de platen wordt behaald.
https://www.systeemplafond.nu/metal-stud-fixeer-tang.html
https://www.bouwmaat.nl/k...wanden/product/0000219549
https://www.bouwsales.nl/1624050-metalstudtang
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Met mijn 12v bosch kan ik ook probleemloos in (bak)steen boren. Ik pakte eerst altijd mijn grote metabo maar toen ik dat ontdekte heb gebruik ik nu eigenlijk overal gewoon de 12v tol voor.XeNeRgY schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:54:
Kan je met een gemiddelde 18V accuboormachine zoals de Bosch GSB of pricewatch: Makita DHP484 (alleen body) probleemloos in steen boren? Ik heb momenteel een Makita 12V bouwmarkt accuboormachine en een losse accu boorhamer waarvan de oplader kwijt is. Ik doe liever een upgrade naar een fatsoenlijke 18V accuboormachine dan dat ik een nieuwe klopboor of boorhamer koop.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl
Inderdaad, een goede steenboor helpt je al aardig op weg door vrijwel alle bakstenen. Voor modernere huizen met poriso of porotherm binnenmuren geldt hetzelfde, kom je makkelijk met een gewone schroefmachine doorheen.bonzz.netninja schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:07:
Met mijn 12v bosch kan ik ook probleemloos in (bak)steen boren. Ik pakte eerst altijd mijn grote metabo maar toen ik dat ontdekte heb gebruik ik nu eigenlijk overal gewoon de 12v tol voor.
Ik haak er heel even op in. Wat is dan een goede steenboor? Ben nog op zoek naar een setje.henkie196 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:57:
[...]
Inderdaad, een goede steenboor helpt je al aardig op weg door vrijwel alle bakstenen. Voor modernere huizen met poriso of porotherm binnenmuren geldt hetzelfde, kom je makkelijk met een gewone schroefmachine doorheen.
Ik heb goede ervaringen met Rotec en Hilti boren.Beun schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:06:
Ik haak er heel even op in. Wat is dan een goede steenboor? Ben nog op zoek naar een setje.
Ben zeer tevreden met dit setje, zie nu even geen normale prijs van Amazon staan. Normaal rond de €14.Beun schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:06:
[...]
Ik haak er heel even op in. Wat is dan een goede steenboor? Ben nog op zoek naar een setje.
Ik lees het nergens terug in de reacties maar ik neem aan dat je weet dat rvs schroeven niet magnetisch zijn?Twijfels schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:57:
[...]Heb laatst een paar honderd RVS schroeven verwerkt en die heb ik van de eerste tot de laatste zitten vervloeken omdat ze niet aan een bitje blijven hangen
\Beun schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:06:
[...]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl
Uiteraard jaMaxDamage schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:03:
[...]
Ik lees het nergens terug in de reacties maar ik neem aan dat je weet dat rvs schroeven niet magnetisch zijn?
Ik kan bevestigen dat de 18v vrij zwaar is, maar in mijn ogen prima te hanteren. Het zorgt ook voor minder trillingen.205Gutmann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:08:
Beste tweakers,
Voorheen heb ik altijd in de buitendienst gewerkt in de elektra, hierbij had ik een bus met gereedschap tot mijn beschikking.
Inmiddels al een aardige tijd niet meer op de bouw werkzaam dus ook de bus met gereedschap niet meer tot mijn beschikking.
Ik woon in een nieuwbouwwoning, dus erg veel heb ik niet hoeven klussen.
Nu beginnen toch de eerste klusjes zich aan te dienen, tijd om eerst te gaan investeren in (goed) gereedschap.
Op de bouw had ik de beschikking over Hilti, dat is voor thuis gebruik wat overkill (en buiten budget)
Mijn oog is gevallen op Makita, ik kan alleen de keus nog niet maken of ik alles op accu wil, indien alles accu welk systeem, of toch gewoon op netspanning.
Op dit moment ben ik opzoek naar een multitool, een boven/kantenfrees en een schuurmachine.
Met het oog op traprenovatie lijkt me een accu schuurmachine en frees wel fijn, dan zit je niet de hele tijd in de weg met een struikelsnoer.
Zijn er mensen die hun ervaringen kunnen delen, voor en of nadelen van beide machines.
De frees die ik op het oog heb is de Drt50, de schuurmachine een DB0180.
Daarnaast de multitool, een accu lijkt me hier een no-brainer, maar welke?
Een vriend van me zweert bij de 10 volt uitvoering omdat de 18V te zwaar is en niet fijn in de hand ligt, maar aan de andere kant, dan zit ik weer met 2 verschillende accu systemen en dat is juist iets waar ik juist vanaf wil.
De bouwstofzuiger met autostart heb ik reeds.eddje1983 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:15:
Als je wil gaan schuren en frezen denk ook eens aan een goede bouwstofzuiger met 230v aansluiting en een autostart functie. Dan is een frees en een schuurmachine met snoer een goede combinatie.
De multitool zal ik op accu kopen. Met deze machine wil je alle vrijheid hebben.
Veelgehoorde redenen:205Gutmann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:29:
[...]
De bouwstofzuiger met autostart heb ik reeds.
Wat is jouw motivatie om voor een 230V uitvoering te kiezen?
Een 230V frees is net zo duur als een accu frees zonder accu en lader, momenteel hebben ze bij Makita de gratis accu actie. Van de 3 machines zou ik er maar één met lader en accu's hoeven te kopen, met de gratis accu's erbij kom je dan op een totaal van 5 accu's.
De kans dat je dan met een lege accu komt te zitten lijkt me klein. En een machine met accu geeft met wat meer bewegingsvrijheid.
Vandaar ook de twijfel, als er geen duidelijke nadelen aan een accu machine zitten, waarom dan toch kiezen voor een machine met snoer?
Ik heb beide machines in mijn handen gehad (niet mee gewerkt) en vond de accu machine minder in balans omdat er boven op de machine een accu zit. Maar mijn voornaamste reden is dat ik altijd de frees gebruik met stofafzuiging en dit in combinatie met een 230v aansluiting op mijn Makita VC4210M werkt dit goed in mijn situatie.205Gutmann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:29:
[...]
De bouwstofzuiger met autostart heb ik reeds.
Wat is jouw motivatie om voor een 230V uitvoering te kiezen?
Een 230V frees is net zo duur als een accu frees zonder accu en lader, momenteel hebben ze bij Makita de gratis accu actie. Van de 3 machines zou ik er maar één met lader en accu's hoeven te kopen, met de gratis accu's erbij kom je dan op een totaal van 5 accu's.
De kans dat je dan met een lege accu komt te zitten lijkt me klein. En een machine met accu geeft met wat meer bewegingsvrijheid.
Vandaar ook de twijfel, als er geen duidelijke nadelen aan een accu machine zitten, waarom dan toch kiezen voor een machine met snoer?
Dit, inderdaad. Voor zover ik weet heeft Festool iets met bluetooth voor de stofzuiger, maar ken zo gauw geen andere merken die dit ook hebben.RobertMe schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:36:
Veelgehoorde redenen:* AFAIK hebben een aantal merken een (merkgebonden?) oplossing met bv bluetooth in de stofzuiger of een bluetooth stekker die je in stopcontact van stofzuiger doet die voldoende stroom afneemt als het gekoppelde apparaat aan staat, waardoor de stofzuiger ook aan gaat.
- Accu machines zijn zwaarder
- Als je toch op stofzuiger aansluit zit je al met de slang daarvan, maakt de stroomkabel dan nog veel uit?
- Autostart van stofzuiger werkt niet* met accu apparatuur
[Voor 6% gewijzigd door daboemann op 10-01-2021 19:53]
Zelfde zaag hier in bestelling, dus kan je niet helpen. Misschien de voorrits functie gebruiken?daboemann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:52:
Ik heb een tijdje terug eindelijk een invalzaag gekocht, het is uiteindelijk toch de SP6000 geworden. Het ging uiteindelijk tussen de Makita en de Mafell, maar aangezien ik nog veel meer spullen nodig heb en de reviews van de Makita ook gewoon heel goed zijn ben ik hier voor gegaan. De benchdogs + rail dogs + fence systeem zijn met de kerst ook besteld, maar die is helaas nog niet verzonden.
Ik heb vandaag wel alvast zonder een MFT achtige setup een aantal stukken meubelplaat (spaanplaat + melamine) gezaagd. De zaagsnede aan de bovenzijde ziet er super strak uit, eigenlijk tot nu toe elke keer zonder fouten. Wat mij opvalt is dat dit niet geldt voor de onderzijde en ik vraag mij af waar dit aan kan liggen. Voor mijn gevoel moet het beter kunnen. Ik leg de meubelplaten plat op een stuk MDF, en ik ging er eigenlijk van uit dat dit genoeg zou moeten zijn om ook aan de onderzijde een redelijk foutloze zaagsnede te krijgen. Doe ik iets fout of heb je dit altijd aan de onderzijde van zo'n plaat?
Ik gebruik de snelste stand van de zaag, al heb ik wel gemerkt dat daarmee soms de spaanplaat een beetje verbrand, dus misschien nog een keer op stand 5 testen. Het standaard 48T zaagblad van Makita zit er op. Volgens behoorlijk wat reviews zou dat een prima blad moeten zijn, of moet ik voor melamine toch een 56T blad halen? Of zou het liggen aan de kwaliteit van de meubelplaat? Het gaat om gewoon een meubelplaat van de Praxis.
De voorrits is alleen voor de bovenkant. Tenzij je de plaat omdraait, maar dat wil je uit praktisch oogpunt natuurlijk liever niet doen. De onderkant moet volgens mij echt beter kunnen dan wat ik nu voor elkaar krijg.DRAFTER86 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:20:
[...]
Zelfde zaag hier in bestelling, dus kan je niet helpen. Misschien de voorrits functie gebruiken?
Ben wel benieuwd welke fence en bench/rail dogs je hebt besteld!
Meubelplaat is best ellendig om te zagen en rafelt inderdaad snel is mijn ervaring.daboemann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:52:
Ik heb een tijdje terug eindelijk een invalzaag gekocht, het is uiteindelijk toch de SP6000 geworden. Het ging uiteindelijk tussen de Makita en de Mafell, maar aangezien ik nog veel meer spullen nodig heb en de reviews van de Makita ook gewoon heel goed zijn ben ik hier voor gegaan. De benchdogs + rail dogs + fence systeem zijn met de kerst ook besteld, maar die is helaas nog niet verzonden.
Ik heb vandaag wel alvast zonder een MFT achtige setup een aantal stukken meubelplaat (spaanplaat + melamine) gezaagd. De zaagsnede aan de bovenzijde ziet er super strak uit, eigenlijk tot nu toe elke keer zonder fouten. Wat mij opvalt is dat dit niet geldt voor de onderzijde en ik vraag mij af waar dit aan kan liggen. Voor mijn gevoel moet het beter kunnen. Ik leg de meubelplaten plat op een stuk MDF, en ik ging er eigenlijk van uit dat dit genoeg zou moeten zijn om ook aan de onderzijde een redelijk foutloze zaagsnede te krijgen. Doe ik iets fout of heb je dit altijd aan de onderzijde van zo'n plaat?
Ik gebruik de snelste stand van de zaag, al heb ik wel gemerkt dat daarmee soms de spaanplaat een beetje verbrand, dus misschien nog een keer op stand 5 testen. Het standaard 48T zaagblad van Makita zit er op. Volgens behoorlijk wat reviews zou dat een prima blad moeten zijn, of moet ik voor melamine toch een 56T blad halen? Of zou het liggen aan de kwaliteit van de meubelplaat? Het gaat om gewoon een meubelplaat van de Praxis.
[Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 10-01-2021 21:08]
Ik heb gewoon niet gezien dat er nog een rij met resultaten op die pagina voor zaagbladen van invalzagen staatTwijfels schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:06:
[...]
Meubelplaat is best ellendig om te zagen en rafelt inderdaad snel is mijn ervaring.
Het lijkt erop dat een vlak/daktand zaagblad (met veel tanden) aangeraden wordt voor melamine spaanplaten. De vorm van die tanden is heel anders dan een standaard zaagblad voor hout. Makita noemt het blijkbaar TCG vertanding.
Dit blad lijkt mij zo snel te zien het meest geschikt voor spaanplaat als ik in de Makita range kijk. Aluminium bladen hebben een zelfde type vertanding, is wellicht makkelijker zoeken.
Iets om rekening mee te houden, dit soort bladen zullen vaak net wat dikker zijn. Je antisplinter strip op je rails zijn daarna dus ook iets smaller geworden waardoor je niet meer 100% nauwkeurig werkt als je teruggaat naar een dunner blad. Nvm, Makita lijkt alle bladen fijn op 2,2mm breedte te houdenKan Bosch nog wat van leren..
Grappig. Ik heb laatst ook nog meubelpanelen gezaagd (zonder iets er onder) en dat ging mooier met de zaag dieper. Waren wel platen van Pont Meyer...tafkaw schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:28:
Minder diep zetten, dan slaat ie niet zo hard in je onderkant.
Makita heeft het AWS systeem, geen idee of dat ook via bluetooth gaat.henkie196 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:23:
[...]
Dit, inderdaad. Voor zover ik weet heeft Festool iets met bluetooth voor de stofzuiger, maar ken zo gauw geen andere merken die dit ook hebben.
Schuurmachine, frees, zaag raad ik ook zeker aan om met stofzuiger te gebruiken. Tenzij je buiten werkt met een mondmasker of iets dergelijks (maar zelfs dan zou ik het met stofzuiger doen).Maar goed, schuurmachine zonder afzuiging lijkt me niet zo fijn, kost je naderhand ook veel tijd om alles weer stofvrij te maken (en ook op voorhand, als je dingen af moet dekken). En als je toch al een stofzuigerslang hebt, is de toegevoegde waarde van een snoerloos apparaat ook niet erg groot meer. En hoe vaak moet je stoppen tussendoor om de accu te vervangen?
[Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 10-01-2021 22:16]
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
Dat laatste is echt heel herkenbaar. Je pakt accugereedschap zoveel sneller er bij. Eerder had ik de multitool alleen bedraad. Dan toch maar even met een andere zaag proberen of het misschien niet toch lukt. Nu pak ik de multitool op accu gewoon en gaat t perfect.Remy!!!! schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:02:
[...]
Makita heeft het AWS systeem, geen idee of dat ook via bluetooth gaat.
Festool heeft bluetooth op 2 (3?) manieren:
- Via een afstandsbediening op bluetooth. Maar dan moet je Festool stofzuiger wel een bluetooth module ingebouwd hebben. Zo niet, dan hebben ze daar ook nog iets los voor beschikbaar.
Mijn Festool stofzuiger heeft de module al ingebouwd, en ik de afstandsbediening krijg ik (hopelijk) eerdaags binnen. Dan
- Via bluetooth in de accu, de accu is dan gekoppeld aan de bluetooth module van de stofzuiger, en als het accu apparaat aangaat dan gaat de stofzuiger ook aan. Zover ik weet werkt dit dus ook met 'oude' accu producten waardoor je dus niet een nieuwe bluetooth variant van bijvoorbeeld je schuurmachine hoeft te halen. Opzich wel slim bedacht!
[...]
Schuurmachine, frees, zaag raad ik ook zeker aan om met stofzuiger te gebruiken. Tenzij je buiten werkt met een mondmasker of iets dergelijks (maar zelfs dan zou ik het met stofzuiger doen).
Wat voor mij wel een toegevoegde waarde is van m'n accu gereedschap. Je pakt het en het werkt. Je hoeft niet eerst een snoer ergens op aansluiten (stofzuiger, wandcontactdoor). En als je je accu apparaat op de stofzuiger aansluit dan zit je ook niet te k*tten met de snoer die half om de slang blijft hangen.
En hoe vaak je je accu moet vervangen ligt aan het apparaat en accu. Laatst had ik m'n bovenfrees een beste tijd gebruikt met een 5ah accu en op het eind had ik nog 1 blokje over (van de 4/5?).
En het nadeel is soms wel dat een accu apparaat zwaarder is, maar hoe vaak heb je daar last van?
- Bovenfrees heb ik meestal gewoon op het werkstuk rusten, dus ik hoef hem niet te tillen
- Schuurmachine is erg wisselvallig, meestal gebruik ik die ook horizontaal waardoor ik hem niet hoef te tillen.
- Cirkelzaag gebruik ik ook plat, dus gewicht maakt ook weinig uit,
- Decoupeerzaag gebruik ik ook 95% van de tijd plat, dus ook daar maakt het weinig uit.
Sinds mijn stap naar (bijna) alles op accu heb ik gemerkt dat ik sneller bepaald gereedschap pak dan voorheen.
Dit relaas is niet specifiek op jouw @henkie196 gericht, maar om ook de (voor mij) positieve kant van accu gereedschap te benoemen.
Of het blad echt parallel 100% staat durf ik niet te zeggen, er is in ieder geval geen zijwaardse speling op de rail want ik heb de knoppen aangedraaid. Wel een goed punt om even te controleren want een nieuw blad gaat daar natuurlijk geen verandering in brengen. Is er een makkelijke manier om dat te controleren? Of is het een kwestie van de zaag met handen en voeten op zijn kop laten invallen op de rail en dan kijken?kabeltjekabel schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:48:
@daboemann ; staat je blad wel echt parallel met de rail? Als de achterkant van het blad er ook nog wat afhaalt krijg je ook lelijke snedes en meer hitte. En wellicht sneller er doorheen.
Je zou het op deze manier kunnen controleren. Geen idee of jouw zaagblad ook zo makkelijk toegankelijk is?daboemann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:51:
[...]
Of het blad echt parallel 100% staat durf ik niet te zeggen, er is in ieder geval geen zijwaardse speling op de rail want ik heb de knoppen aangedraaid. Wel een goed punt om even te controleren want een nieuw blad gaat daar natuurlijk geen verandering in brengen. Is er een makkelijke manier om dat te controleren? Of is het een kwestie van de zaag met handen en voeten op zijn kop laten invallen op de rail en dan kijken?
Als je iets afzaagt en de achterkant van het blad haalt er ook nog wat af weet je dat hij niet parallel staat. Dit kun je horen aan het einde van je snede als de voorkant al er door is. En je kunt het ook zien als je de zaag omhoog haalt voordat de achterkant langs je hele materiaal is geweest.daboemann schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:51:
[...]
Of het blad echt parallel 100% staat durf ik niet te zeggen, er is in ieder geval geen zijwaardse speling op de rail want ik heb de knoppen aangedraaid. Wel een goed punt om even te controleren want een nieuw blad gaat daar natuurlijk geen verandering in brengen. Is er een makkelijke manier om dat te controleren? Of is het een kwestie van de zaag met handen en voeten op zijn kop laten invallen op de rail en dan kijken?
[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-01-2021 22:59]
Dat is haaksheid, dat is wat anders.Remy!!!! schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:55:
[...]
Je zou het op deze manier kunnen controleren. Geen idee of jouw zaagblad ook zo makkelijk toegankelijk is?
Metabo met Cordlesscontrol.henkie196 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:23:
[...]
Dit, inderdaad. Voor zover ik weet heeft Festool iets met bluetooth voor de stofzuiger, maar ken zo gauw geen andere merken die dit ook hebben.
Maar goed, schuurmachine zonder afzuiging lijkt me niet zo fijn, kost je naderhand ook veel tijd om alles weer stofvrij te maken (en ook op voorhand, als je dingen af moet dekken). En als je toch al een stofzuigerslang hebt, is de toegevoegde waarde van een snoerloos apparaat ook niet erg groot meer. En hoe vaak moet je stoppen tussendoor om de accu te vervangen?
Voor een kantenfrees / trimmer zoals die DRT50 is het misschien niet zo'n issue, ik weet niet hoe goed de afzuiging van dat apparaat is, en hoe goed dat überhaupt werkt als je de randjes langs gaat.
Vertel nog eens hoe zo'n snoer in de weg zit als je al een slang gebruiktlyncyst schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:59:
[...]
Metabo met Cordlesscontrol.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens de documentatie wordt dmv trilling detectie een stopcontact in of uitgeschakeld https://www.metabo.com/nl...szuigers/cordlesscontrol/
Ik heb 2 snijders en 4 snijders, werken op zich allebei goed. De 4 snijder zou, als ik het me goed kan herinneren, een netter gat moeten geven. Merk er niet heel veel verschil van, maar 4 snijders werken voor mij minstens net zo goed als 2 snijders. Maar wel boren van Hilti en Rotec (en Kress voor een aantal van de 2 snijders), dus kan misschien ook een gevalletje matige kwaliteit / maandagmorgen model zijn van jouw 4 snijder.barry86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:31:
Mijn 6mm sds boor met standaard 2 snijder was versleten.
Ik had gehoord dat er nu 4 snijders zijn, en dit was nog beter.
Volgens de verkooppraat is het ook geweldig, de recensies geven ook mooie woorden.
[Afbeelding]
Dit weekend geprobeerd en wat een teleurstelling.
Het ding leek wel bot, kwam er met moeite doorheen.
Daarna een andere 2 snijder er bij gepakt in dezelde moer als contra test, en dat ging vlekkeloos.
Hebben jullie ook deze ervaring met 4 snijders?
kweenie, het lijkt me dat wanneer je 2 dingen aan je apparaat hebt geknoopt, dat dubbel lastig is ten opzichte van maar 1 dingkabeltjekabel schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:05:
[...]
Vertel nog eens hoe zo'n snoer in de weg zit als je al een slang gebruikt
Ik snap dat dit voor verschillende mensen verschillend wordt beoordeeld. Ik zie zelf weinig voordeel van een accu voor deze apparaten, behalve misschien de decoupeer, aangezien afzuiging daar per definitie niet heel effectief is, maar ik begrijp dat andere mensen dat anders zien.Remy!!!! schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:02:
Schuurmachine, frees, zaag raad ik ook zeker aan om met stofzuiger te gebruiken. Tenzij je buiten werkt met een mondmasker of iets dergelijks (maar zelfs dan zou ik het met stofzuiger doen).
Wat voor mij wel een toegevoegde waarde is van m'n accu gereedschap. Je pakt het en het werkt. Je hoeft niet eerst een snoer ergens op aansluiten (stofzuiger, wandcontactdoor). En als je je accu apparaat op de stofzuiger aansluit dan zit je ook niet te k*tten met de snoer die half om de slang blijft hangen.
En hoe vaak je je accu moet vervangen ligt aan het apparaat en accu. Laatst had ik m'n bovenfrees een beste tijd gebruikt met een 5ah accu en op het eind had ik nog 1 blokje over (van de 4/5?).
En het nadeel is soms wel dat een accu apparaat zwaarder is, maar hoe vaak heb je daar last van?
- Bovenfrees heb ik meestal gewoon op het werkstuk rusten, dus ik hoef hem niet te tillen
- Schuurmachine is erg wisselvallig, meestal gebruik ik die ook horizontaal waardoor ik hem niet hoef te tillen.
- Cirkelzaag gebruik ik ook plat, dus gewicht maakt ook weinig uit,
- Decoupeerzaag gebruik ik ook 95% van de tijd plat, dus ook daar maakt het weinig uit.
Sinds mijn stap naar (bijna) alles op accu heb ik gemerkt dat ik sneller bepaald gereedschap pak dan voorheen.
Dit relaas is niet specifiek op jouw @henkie196 gericht, maar om ook de (voor mij) positieve kant van accu gereedschap te benoemen.
Mjah, soms raken de elektra draad en de slang met elkaar verwikkelt, maar hebben hetzelfde begin en eindpunt, dus effectief maakt het niet zoveel uit? Zo'n stofzak is toch minder efficient dan met een stofzuiger, zowel in opzuigen van stof als in het afvangen van fijnstof. Dus als je dan daarna weer langer bezig bent om de boel schoon te maken is je winst ook weg?Raymond schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:54:
kweenie, het lijkt me dat wanneer je 2 dingen aan je apparaat hebt geknoopt, dat dubbel lastig is ten opzichte van maar 1 ding
Maandje geleden zag ik buiten wel een schilder schuren met een acumachine en daar alleen een stofzakje aan. Dat leek me wel heel relaxed ten opzichte van een machine met draad en stofzuigslang.
Welk merk is dat? Ik heb vergelijkbare van Alpen en geen problemen. Gaat door zowel beton als wapeningsstaal als ik de verpakking mag geloven.barry86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:31:
Volgens de verkooppraat is het ook geweldig, de recensies geven ook mooie woorden.
[Afbeelding]
Daarna een andere 2 snijder er bij gepakt in dezelde moer als contra test, en dat ging vlekkeloos.
Twee of 4 snijders heeft te maken met snelheid en nauwkeurigheid volgens Ike van Makita:barry86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:31:
[Afbeelding]
Ik pak altijd snoer, maar gebruik al mijn gereedschap ook incidenteelhenkie196 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:32:
[...]
Ik snap dat dit voor verschillende mensen verschillend wordt beoordeeld. Ik zie zelf weinig voordeel van een accu voor deze apparaten, behalve misschien de decoupeer, aangezien afzuiging daar per definitie niet heel effectief is, maar ik begrijp dat andere mensen dat anders zien.
Prima, ieder z'n dingIk kies over het algemeen voor snoer, geeft meer keuzevrijheid (geen vendor lock-in, over het algemeen, of in ieder geval minder). En voor de meeste bewerkingen pak ik toch de stofzuiger erbij, dus de voorbereidingstijd voor met/zonder snoer is niet echt anders voor mij.
Uitzondering is uiteraard een schroeftol, dat is (zolang het bij schroeven blijft), stukken fijner op accu. Multitool kan ik me ook wel iets bij voorstellen, afzuiging is daar toch niet bijzonder efficient.
Hoi :)
@daboemann Inderdaad: daarmee heb je zoveel mogelijk tanden tegelijk in je materiaal.tafkaw schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:28:
Minder diep zetten, dan slaat ie niet zo hard in je onderkant.
Zoals al reeds aangeven, 4 geeft meer precisie en levert over het algemeen een mooier gat op.barry86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:31:
[Afbeelding]
Liniaal opzich zelf is wel goed. Zijn er overigens ook in langer lengtes leverbaar. Het zit hem meer in de afstelling van de machine op de lineaal dat het verschil maakt.Shadow_Agent schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
[...]
Ik pak altijd snoer, maar gebruik al mijn gereedschap ook incidenteelWil geen gekloot met lege accu's hebben als ik iets nodig heb. Enige is mijn accuboormachine, uiteraard.
Heeft iemand trouwens ervaring met de Scheppach PL55 liniaal en de kwaliteit ervan? Je krijgt deze in 2x 700mm en moet ze dan aan elkaar bevestigen. Nu zag ik onlangs een zeer goed informatief Duitse review en werd dit en ook de kwaliteit van de rail zelf als slecht omschreven. Zou wel een invalzaag willen kopen, decopeerzaag is toch nooit recht, ook niet met een geleiderail. Maar om nu 400/500 euro uit te gaan geven aan een apparaat wat ik misschien 5x per jaar nodig heb.... Uit voorgaande topic las ik dat er mensen zijn met een PL55M'n broertje heeft wel een Makita, denk dat ik die maar even ga lenen
al heb ik het over het algemeen niet zo op lenen
[Voor 37% gewijzigd door BoomSlang op 11-01-2021 17:09]
https://tweakers.net/aanbod/user/461683/
Ik heb een PL55 + 2x 700 + 1x 1400 liniaal. Heel eerlijk; ik zou nu een Makita kopen. Hij doet opzich wat hij moet doen, maar er zijn veel dingen mee die toch best irritant zijn:Shadow_Agent schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
[...]
Ik pak altijd snoer, maar gebruik al mijn gereedschap ook incidenteelWil geen gekloot met lege accu's hebben als ik iets nodig heb. Enige is mijn accuboormachine, uiteraard.
Heeft iemand trouwens ervaring met de Scheppach PL55 liniaal en de kwaliteit ervan? Je krijgt deze in 2x 700mm en moet ze dan aan elkaar bevestigen. Nu zag ik onlangs een zeer goed informatief Duitse review en werd dit en ook de kwaliteit van de rail zelf als slecht omschreven. Zou wel een invalzaag willen kopen, decopeerzaag is toch nooit recht, ook niet met een geleiderail. Maar om nu 400/500 euro uit te gaan geven aan een apparaat wat ik misschien 5x per jaar nodig heb.... Uit voorgaande topic las ik dat er mensen zijn met een PL55M'n broertje heeft wel een Makita, denk dat ik die maar even ga lenen
TopfilmpjeRob Z schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:17:
[...]
Twee of 4 snijders heeft te maken met snelheid en nauwkeurigheid volgens Ike van Makita:
[YouTube: P4S betonboren en P2S betonboren SDS-PLUS: wat is het verschil?]
Ik gebruik 4 snijders vooral als de plaatsing kritisch is; die lopen minder makkelijk weg over stucwerk bijvoorbeeld. Verder inderdaad vooral fijn vanaf grotere diameters. Dat het voelt als bot herken ik niet, en ik heb ze ook in 6,8 en 10mm.barry86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:31:
[Afbeelding]
Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker
Heb er 1 gehad. Prima prijs/kwaliteit is mijn ervaring.Shadow_Agent schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
[...]
Heeft toevallig iemand meer info over hoe de veer in te korten? Vind dit ook de grootste tekortkoming en de onhandige positionering van de bediening. Verder voor mijn hobbymatig gebruik goed genoeg.deWit schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:52:
Het inkorten van de veer van de PL55 is een briljante suggestie die hem een stuk beter te handelen maakt. Dat ik daar niet op gekomen ben... (Stiekem gebruik ik altijd m'n Makita invalzaag omdat de scheppach dus te veel kracht nodig heeft...)
[Voor 7% gewijzigd door Unigo op 11-01-2021 23:00]
3ds fc: 4270-0926-7440
Zie: YouTube: Cheap Track Saw Tweaking and Review! Success! Hadkreissäge Führungss...Cavalera125 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:31:
[...]
Heeft toevallig iemand meer info over hoe de veer in te korten? Vind dit ook de grootste tekortkoming en de onhandige positionering van de bediening. Verder voor mijn hobbymatig gebruik goed genoeg.
[Voor 79% gewijzigd door teacher op 11-01-2021 22:52]
Wise enough to play the fool
Dat laatste ben ik het zeker mee eens, maar ik zou vooral kijken naar andere modellen, check ook deze review: YouTube: Which Rails Work? A Guide to Guiderails [video #403]Det schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:58:
[...]
Zie: YouTube: Cheap Track Saw Tweaking and Review! Success! Hadkreissäge Führungss...
Hij geeft aan er 3 centimeter afgehaald te hebben. Ik heb geloof ik een centimeter of 2 gedaan en vond 'm uiteindelijk nog maar net strak genoeg. Misschien verschillen de veren een beetje onderling. Mijn tip zou zijn om een paar keer een klein stukje in te korten tot het naar je zin is.
Verder, naar aanleiding van de vraag van @Shadow_Agent en de feedback van @TheJVH ; ik heb er al heel wat meters mee gemaakt en vind 't voor 't geld echt een prima ding. De volgende wordt vast een betere, maar om te ondervinden of je een invalzaag een handig ding vindt is het echt een geweldig instapmodel.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details