• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Crazy- schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Dat ziet er mooi uit ja :) maar om nu beide aan te schaffen ... gaat het ook een stuk duurder worden, daar een goede freesmachine gauw richting de 300 gaat
Die wil je toch hebben om een rond kantje aan je tafel te krijgen.

De machine is nog niet zo erg, de verzameling freesjes tikt al snel hoger aan :+

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gekke vraag, heeft iemand wel eens een Festool-slang op een Starmix proberen te knopen?
Ik merk dat bij sommige devices (domino met name) het echt heel irritant is dat mijn starmix verloopje soms losschiet... en ik van de week dacht: Shit had ik toch maar een Festool gekocht (een maatje heeft net een TS55 gekocht en een CTL midi en ik had met hem deze discussie, dat triggerde mij, ik heb een MT55 en een Starmix zuiger. Betere producten maar het werkt wel net iets minder lekker met kabels/slangen).

If so dan koop ik gewoon zoiets:
https://www.toolnation.nl...g-d27-22x5m-as-gq-ct.html

Lekker handig :)

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:52:
Gekke vraag, heeft iemand wel eens een Festool-slang op een Starmix proberen te knopen?
Ik merk dat bij sommige devices (domino met name) het echt heel irritant is dat mijn starmix verloopje soms losschiet... en ik van de week dacht: Shit had ik toch maar een Festool gekocht (een maatje heeft net een TS55 gekocht en een CTL midi en ik had met hem deze discussie, dat triggerde mij, ik heb een MT55 en een Starmix zuiger. Betere producten maar het werkt wel net iets minder lekker met kabels/slangen).

If so dan koop ik gewoon zoiets:
https://www.toolnation.nl...g-d27-22x5m-as-gq-ct.html

Lekker handig :)
Ja... nu mis je het systeemvoordeel :+

Die Starmix heeft aan de stofzuigerkant toch zo'n kliksluiting?

Die slang die je linkt is zo'n superdun ding. 22mm... staat niet voor niks bij; "voor schuurtoepassingen". Met spaanders heb je veel meer risico dat hij dicht slipt en het verlies aan onderdruk / debiet bij 5m van zo'n dunne slang...

[Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-01-2021 22:56]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Ja... nu mis je het systeemvoordeel :+

Die Starmix heeft aan de stofzuigerkant toch zo'n kliksluiting?

Die slang die je linkt is zo'n superdun ding. 22mm... staat niet voor niks bij; "voor schuurtoepassingen". Met spaanders heb je veel meer risico dat hij dicht slipt en het verlies aan onderdruk / debiet bij 5m van zo'n dunne slang...
Dat systeemvoordeel begint wel een beetje te schuren, ik had ook niet gedacht nog dit jaar een OF1010 en Domino-frees te kopen... :z

Goed punt, dan wordt het idd deze slang:
https://www.toolnation.nl...ang-d-36x5-0m-as-ctr.html

De Starmix heeft een bajonet, ik denk dat je hem ongeveer 1/8 slag moet draaien en dan zit hij vast. Weet iemand of dat past?

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:57:
[...]

Dat systeemvoordeel begint wel een beetje te schuren, ik had ook niet gedacht nog dit jaar een OF1010 en Domino-frees te kopen... :z

Goed punt, dan wordt het idd deze slang:
https://www.toolnation.nl...ang-d-36x5-0m-as-ctr.html

De Starmix heeft een bajonet, ik denk dat je hem ongeveer 1/8 slag moet draaien en dan zit hij vast. Weet iemand of dat past?
De mof van de 36mm slangen past niet op de Domino ;)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

Crazy-

Best life ever

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:52:
[...]

Die wil je toch hebben om een rond kantje aan je tafel te krijgen.

De machine is nog niet zo erg, de verzameling freesjes tikt al snel hoger aan :+
Stiekem wel al een tijdje op het verlanglijstje. Even in gaten houden komende periode voor acties.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:58:
[...]

De mof van de 36mm slangen past niet op de Domino ;)
Okay... hoe hoor je dit dan te doen met Festool? Ik heb deze toeter erbij:
https://www.gereedschappr...-gummi-verloop-traps.html

Zonder dat verloopje zit hij redelijk in mijn MT55, maar die schiet zeker als de slang nog wat blijft hangen wel eens los. gevolg is dan een mooie wolk MDF-stof ;) .
Dat verloopje heb ik bijgesneden en dat zit wel goed op de PS300 en de RS300 en volgens mij ook op de OF1010, maar op de domino is het idd net niet. Nog een verloopje nemen en die op maat maken voor de domino?

Zo zie je maar weer, mooie spulletjes hebben maakt je nog geen klusguru :+

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:06:
[...]

Okay... hoe hoor je dit dan te doen met Festool? Ik heb deze toeter erbij:
https://www.gereedschappr...-gummi-verloop-traps.html

Zonder dat verloopje zit hij redelijk in mijn MT55, maar die schiet zeker als de slang nog wat blijft hangen wel eens los. gevolg is dan een mooie wolk MDF-stof ;) .
Dat verloopje heb ik bijgesneden en dat zit wel goed op de PS300 en de RS300 en volgens mij ook op de OF1010, maar op de domino is het idd net niet. Nog een verloopje nemen en die op maat maken voor de domino?

Zo zie je maar weer, mooie spulletjes hebben maakt je nog geen klusguru :+
D27 slang gebruiken of je D36 slang voorzien van mof 498528

Festool heeft 2 soorten aansluitingen qua afzuiging op de machines; de dunne aansluitingen waar een D27 mof overheen gaat (o.a. OF 1010 DF 500, schuurmachines etc.) en de grote aansluiting waar de D27 mof in kan of de D36 mof overheen kan (OF 1400, TS 55, EHL 65, etc.)

Nadeel van de D27 mof in een grote aansluiting is dat je de doorlaat haaks vernauwd en dat je bij grote spanen een verstopping kunt krijgen voor die mof.

Als je een losse slang gaat kopen... doe de stofzuiger er dan ook meteen bij :+

Ik heb twee Festool zuigers, twee van die D27 slangen en een losse D36 slang. Geen 5m slangen. Heel zelden mis ik die lengte, maar standaard Plug-It snoer is ook maar 4m.

Een aantal jaar geleden is er trouwens nog wel wat veranderd aan die D27 mof; die heeft nu ook zo'n bajonet voor in grote aansluitingen. Was veel gezeur over want de oude moffen passen daarom niet (of niet lekker) in nieuwe apparaten. Apparaten met kleine aansluitingen is niks veranderd. Ook zou er stof blijven hangen aan de buitenkant van de mof.

[Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-01-2021 23:16]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Top dank je wel. Ik ga deze 498528-mof dan eerst maar eens op mijn starmix proberen.

Zag ook net dat @henkie196 me in september deze al aanraadde: https://www.gereedschappr...-adapter-op-de-markt.html

Binnenkort toch maar ff bestellen dus

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:13:
Top dank je wel. Ik ga deze 498528-mof dan eerst maar eens op mijn starmix proberen.

Zag ook net dat @henkie196 me in september deze al aanraadde: https://www.gereedschappr...-adapter-op-de-markt.html

Ben benieuwd of die mof op die Starmix slang past. Is dat wel dezelfde diameter?

Nu we het over slangen hebben... ik moet nog een nieuwe mof halen voor m'n 14 jaar oude Festool slang. Die voorste rubber ring is ingescheurd en daardoor klemt hij niet helemaal lekker meer.

[Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-01-2021 23:18]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even mezelf quoten:
teacher schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:15:
* teacher zit trouwens in een vaccum:

ik wil nog een nieuwe makita 18v tool, maar alle tools die ik regelmatig gebruik heb ik al. De enige die in aanmerking komt is een schuurmachine, maar mijn bedrade festool is nog prima. (goed, die mag een nieuwe schuurzool)

dilemma :Y
Dilemma opgelost!

*O* *O*

Wise enough to play the fool

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:18:
[...]

Ben benieuwd of die mof op die Starmix slang past. Is dat wel dezelfde diameter?

Nu we het over slangen hebben... ik moet nog een nieuwe mof halen voor m'n 14 jaar oude Festool slang. Die voorste rubber ring is ingescheurd en daardoor klemt hij niet helemaal lekker meer.
Die mof die henk noemde is van starmix, ik ga er vanuit dat dat past.

Als het heel veel handiger is pin ik wel een Festool slang af voor op de starmix stofzuiger. Wel duur geintje maar soit. Ik zag dit op de fog voorbij komen:

[Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 05-01-2021 23:24]

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:23:
[...]

Die mof die henk noemde is van starmix, ik ga er vanuit dat dat past.

Als het heel veel handiger is pin ik wel een Festool slang af voor op de starmix stofzuiger. Wel duur geintje maar soit. Ik zag dit op de fog voorbij komen: [Afbeelding]
Gezien wat die slangen los kosten kun je netzogoed de hele Midi kopen.

Nice
Is die top ook custom? Metabo heeft toch wel wat voor Systainers er bovenop? Maar die kleur suggereerd dat het een Festool part is.

[Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-01-2021 23:31]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:29:
[...]

Nice
Is die top ook custom? Metabo heeft toch wel wat voor Systainers er bovenop? Maar die kleur suggereerd dat het een Festool part is.
Ja ik weet niet wat het voor ding. Zat me vooral te ergeren aan die aansluitingen en ging googlen. Dus vandaar. Thanks :)

• kabeltjekabel
En langer vooruit plannen. Toen ik mijn TS55 kocht in 2006 heb ik er een extra 1400 rail bijgekocht, maar wel eentje met LR 32 gatenrij. De LR32 set zelf heb ik pas in 2010 ofzo gekocht :+ . De eerste geleiderailklemmen die ik kocht waren de lange van 300mm, want ik had al gezien dat in de FS Sys/2 de korte zaten, en die ging ik vroeg of laat toch wel kopen :P

[Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2021 00:16]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:13:

Inderdaad, dat is wat je nodig hebt om dat los schieten te voorkomen. Een nieuwe slang gaat je daar niet bij helpen, zeker niet als je daar nog dezelfde mof op zet ;)
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:18:

Ik heb die Starmix mof op m'n Starmix (met Starmix slang) aangesloten :P Ja dat past :+

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:29:

Nice
Lijkt qua kleurstelling inderdaad een Festool onderdeel. Starmix heeft zelf ook zo'n plaat, de unifix. Sommige versies hebben ook standaard zo'n systainer aansluiting (zoals de mijne :P ).

Mooi ding trouwens, ik zie nu dat iemand een Metabo sticker op die Starmix 1635 heeft geplakt :+ En die dunne Festool slang, zo te zien, is denk ik geen 35mm slang.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

teacher schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:20:
Even mezelf quoten:

[...]

Dilemma opgelost!
[Afbeelding]

*O* *O*
noice! d:)b had jij nog geen (inval)zaag in je arsenaal? Of gaat er oude met pensioen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• henkie196
  • Niet online
Even mezelf quoten:

[...]

Dilemma opgelost!
[Afbeelding]

*O* *O*
Is dat zo'n oude systainer type waar dat in zit?

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 15:28
Weet iemand wat het verschil is tussen de GBH 2-28F en de GBH 2-28DFV?
Ik heb (denk ik..) goed gezocht, maar kan niets vinden...

Edit: nvm...
blijkbaar niet goed genoeg gezocht...
https://www.bosch-profess...-2-28-dfv/12579599-t#main

[Voor 43% gewijzigd door Dr Pro op 06-01-2021 09:15]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 15:59
henkie196 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Ja Makita noemt het Mboxen maar het zijn gewoon de orginele Tanos Systainers inderdaad maar dan blauw ;)

HD4Life @ Full-HD

• Baha
  • Laatst online: 05-06 13:09
CuttingStorm schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:01:
Aan het oriënteren op een stofzuiger voor aankomende verhuizing. Nu zag ik de Parkside PWD30 A1 (a €89,-) voorbij komen. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb deze maand of 2 in gebruik. Badkamer renovatie, vooral gebruikt om klein gruis en stof op te zuigen.
Nog niet voor nat gebruikt, en ook nog niet met de inschakelautomaat. Werkt prima, enkel bij puin kwam er soms een kleine oppropping in de slang. Eerder met mijn luiheid dan met de stofzuiger te maken denk ik wel.

Accessoiremontage op de wieltjes is wel een ramp, dingen zitten altijd in de weg, heb de extra zaken in de kelder gegooid. De slang en de kabel zijn wel redelijk rond de haken op te bergen.

Ik moet wel nog op zoek naar een stoffen zak met een ritssluiting, de papieren werken goed, maar die moet je natuurlijk weer vervangen. Je doet er volgens mij geen miskoop mee, voor de prijs.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoals altijd geldt ook voor dit nieuwe deel dat discussie over aanbiedingen en kortingsacties en dergelijke thuishoren in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Dus een paar reacties over gratis accu's daarheen verplaatst.

offtopic:
mooi excuus voor een tvp O-)

[Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2021 10:18]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• teacher

teacher

Dysgaf!

Fraggert schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:27:
[...]

noice! d:)b had jij nog geen (inval)zaag in je arsenaal? Of gaat er oude met pensioen?
nee! Ik heb een gewone skill cirkelzaag, en die mag iemand anders blij maken.. :)
Is opzich een fijn ding, want groot blad.
henkie196 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:35:
[...]

knik! onder mn werkbank staan al die lege mboxen kostbare ruimte in te nemen... Als je er mee moet slepen is het wel handig, zeker een nummer 4 past een hoop in :)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:00
Deze kerst een sleuteltang van Knipex gekregen. Ideaal dingetje (heb de 150mm, oftewel een kleinere versie) en een stuk handiger dan een Bahco.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Nu de klopboormachine binnen is, is de familie compleet O+

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Even mezelf quoten:

[...]

Dilemma opgelost!
[Afbeelding]

*O* *O*
Netjes opgelost.
Goede keuze! Althans dat hoop ik, ik verwacht binnenkort dezelfde machine ;)
Ik heb uiteindelijk de body apart gekocht, nu nog een liniaal scoren. Had misschien goedkoper geweest om alles in 1 keer te kopen..

Misschien al eerder vermeld, maar het GOTOOLS TV kanaal op Youtube heeft veel interessante content voor geinteresseerden in (accu) invalzagen. Zwaarwegende factor is natuurlijk of en in welk accu systeem je zit.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Remy!!!! Neehoor, ik zie nog wel plek voor een combihamer en een slagmoersleutel :P

• Remy!!!!
_ferry_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:38:
@Remy!!!! Neehoor, ik zie nog wel plek voor een combihamer en een slagmoersleutel :P
De DHR243RTJW staat nog wel op het lijstje, maar die haal ik pas als ik hem echt nodig heb :+
En een slagmoersleutel heb ik niets aan, en een haakse boormachine heb ik ook nog niet, maar die vind ik te duur voor zijn doel.

• henkie196
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:21:
Ja Makita noemt het Mboxen maar het zijn gewoon de orginele Tanos Systainers inderdaad maar dan blauw ;)
Heb dan toch liever T-loc :P
Remy!!!! schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:44:
De DHR243RTJW staat nog wel op het lijstje, maar die haal ik pas als ik hem echt nodig heb :+
En een slagmoersleutel heb ik niets aan, en een haakse boormachine heb ik ook nog niet, maar die vind ik te duur voor zijn doel.
Heeft Makita niet zoiets als die Bosch flexiclick? Of in ieder geval een verwisselbare haakse kop zoals Metabo op een aantal modellen heeft?

• Remy!!!!
henkie196 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Heb dan toch liever T-loc :P

[...]

Heeft Makita niet zoiets als die Bosch flexiclick? Of in ieder geval een verwisselbare haakse kop zoals Metabo op een aantal modellen heeft?
Zover ik kan zien niet, en als het nodig is haal ik wel zoiets.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:38
checkdiz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Netjes opgelost.
Goede keuze! Althans dat hoop ik, ik verwacht binnenkort dezelfde machine ;)
Ik heb uiteindelijk de body apart gekocht, nu nog een liniaal scoren. Had misschien goedkoper geweest om alles in 1 keer te kopen..

Misschien al eerder vermeld, maar het GOTOOLS TV kanaal op Youtube heeft veel interessante content voor geinteresseerden in (accu) invalzagen. Zwaarwegende factor is natuurlijk of en in welk accu systeem je zit.
Wat is nu de doorslaggevende reden geweest om voor de 18V versie te kiezen? Ik pendel steeds tussen de 18V en 230V versie in gedachten. Zit toch vaak aan de slang, waarom dan niet ook nog een kabel? En de zaag zal het zonder gekkigheid over 15 jaar ook nog doen, hoe zit dat met de 18V accu's?

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Anton2610 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Wat is nu de doorslaggevende reden geweest om voor de 18V versie te kiezen? Ik pendel steeds tussen de 18V en 230V versie in gedachten. Zit toch vaak aan de slang, waarom dan niet ook nog een kabel? En de zaag zal het zonder gekkigheid over 15 jaar ook nog doen, hoe zit dat met de 18V accu's?
Geld :)
Kon een LPG indienen bij Hornbach, plus gratis accu, kwam ik goedkoper uit dan de bedrade versie.
Helaas bied de Hornbach alleen de body aan en niet icm met liniaal, die moet ik dus nog wel apart kopen. Anders had het wellicht nog goedkoper geweest.

Qua performance doet hij niet onder voor de bedrade versie. 15 jaar is lang, al doe ik er 10jr mee dan heb ik er goed aan gedaan.

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:34
Remy!!!! schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Zover ik kan zien niet, en als het nodig is haal ik wel zoiets.
Je kan er altijd nog een Makibo van maken :9
https://www.werkzeug-news...viewtopic.php?f=5&t=41683

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik zoek een toko die spuitbussen op kleur levert (voor hout) en waar bij voorkeur iemand hier al goede ervaringen mee heeft. Vooral dat laatste weerhoudt me ervan om een random toko te benaderen.

Het gaat om verf voor hout, eventueel dus met aparte grondverf spuitbussen. Wil vooral kijken of dit wat handzamer is voor de kleine houders en dingen kleur geven in de schuur (dus geen uitgebreide meubels o.i.d.).

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-05 09:14
sheane schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:08:
Ik zoek een toko die spuitbussen op kleur levert (voor hout) en waar bij voorkeur iemand hier al goede ervaringen mee heeft. Vooral dat laatste weerhoudt me ervan om een random toko te benaderen.

Het gaat om verf voor hout, eventueel dus met aparte grondverf spuitbussen. Wil vooral kijken of dit wat handzamer is voor de kleine houders en dingen kleur geven in de schuur (dus geen uitgebreide meubels o.i.d.).
Ik heb laatst wat spullen bij CROP besteld. Aan de ene kant goed gegaan: kreeg wat extra spullen zoals poetsdoeken, aan de andere kant niet: ze hadden mijn bus remmenreiniger verward met een niet-bestelde bus spuitlijm. Aangezien remmenreiniger 2 euro is en die lijm 20 heb ik niks gezegd, maar het kan dus ook de goede kant op vallen.

• Rob Z
  • Laatst online: 21:22
:) Heb je speciaal niet voor een hamermachine gekozen?

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:42
Zo, de familie is weer een beetje groter geworden.

Later deze maand maar eens opzoek naar een lichte combiboor.

• Anton2610
checkdiz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Geld :)
Kon een LPG indienen bij Hornbach, plus gratis accu, kwam ik goedkoper uit dan de bedrade versie.
Helaas bied de Hornbach alleen de body aan en niet icm met liniaal, die moet ik dus nog wel apart kopen. Anders had het wellicht nog goedkoper geweest.

Qua performance doet hij niet onder voor de bedrade versie. 15 jaar is lang, al doe ik er 10jr mee dan heb ik er goed aan gedaan.
Ha, ik dacht dat hij bij Hornbach al het goedkoopst was, heb inderdaad een nog goedkopere plek gevonden. Ook besteld nu en LPG ingediend. _/-\o_ _/-\o_

• Remy!!!!
Rob Z schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:13:
[...]

:) Heb je speciaal niet voor een hamermachine gekozen?
Ja, ik wil deze gebruiken voor de schroeven die mijn normale machines niet aankunnen. De laatste keer konden mijn vorige (minder krachtige) machines niet de schroeven van 8.0x240 erin draaien, terwijl het wel voor 75% was voorgeboord. De schroeven van 8.0x140 gingen met moeite.
Nu snap ik het dat dit extreme gevallen zijn, maar ik vermoed dat ik van de zomer meer van dit soort schroeven erin mag draaien, dus dan maar liever iets teveel power dan dat ik ergens sta en de schroef er niet in krijg :'(
En deze vervangt ook direct mijn bedrade Bosch GSB 13 RE klopboor.
Tot nu toe is het nog niet voorgekomen dat ik en boor/combi hamer nodig had. Mocht dat wel gebeuren dan zal het niet lang duren eerdat er 1 in huis is.

• The Eagle
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eh, schroeven die je normale machines niet aankunnen.....daar heb je een slagschroevendraaier voor. Met veel koppel. Daar gaat een klopboormachine niet heel veel aan doen; die is met name om in steen te kunnen boren. Als je normale machine het niet aan kan wil je juist veel koppel en slag hebben...niet de toeren van een (klop)boormachine.

Of is jouw redenatie anders?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Remy!!!!
The Eagle schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:50:
Eh, schroeven die je normale machines niet aankunnen.....daar heb je een slagschroevendraaier voor. Met veel koppel. Daar gaat een klopboormachine niet heel veel aan doen; die is met name om in steen te kunnen boren. Als je normale machine het niet aan kan wil je juist veel koppel en slag hebben...niet de toeren van een (klop)boormachine.

Of is jouw redenatie anders?
Ook mijn toemalige slagschroevendraaier kreeg ze er niet in, gelukkig had de opdrachtgever nog een oude hitachi (?) boorhamer die op de boorstand met enige voorzichtigheid de schroeven er wel in kreeg.
En als ik dan nieuwe machines met mijn oude machines vergelijk qua koppel, dan verwacht ik dat het nu wel goed zit.
- DDF083 - 23 / 40 Nm
- DDF482 - 36 / 62 Nm
- DHP481 - 60 / 115Nm
- DTD156 - 155 Nm

- Milwaukee M12 BDD - 30Nm
- Milwaukee M12 CID-202C - 19/135 Nm

Naar mijn idee zou mijn oude slagschroevendraaier (CID-202C) wel genoeg kracht moeten hebben, maar dat had hij helaas niet.
Als je vervolgens dit filmpje ziet, dan neemt de XPH07 (DHP481 60/115Nm) het op tegen de XPH06 (BHP456 36/50Nm) en de DTD145 (165Nm). En naar mijn idee, als die balk dieper/breder was geweest dan hadden de XPH06 en de DTD145 het mogelijk niet eens gehaald. Die zie je na een tijdje best moeilijk doen over het laatste stukje en dat terwijl de DHP481 er zonder moeite doorheen gaat.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anton2610 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Ik zit in het het 18v ecosysteem (en ook nog een beetje in de oude 10.8v) en ik zaag nooit binnen, altijd buiten, dus geen slang. (Ik ga nog wel een stofzak scoren ergens) Ik heb ook getwijfeld (dan had ik een bedrade festool gedaan), maar de vrijheid van een accusysteem vind ik heerlijk. Ook als je ergens gaat klussen ben je gewoon self-supporting. Al had ik veel binnen gedaan had de keuze lastiger geweest.

Accus zijn nu al riant als imitatie te krijgen, dus over een paar jaar ook nog wel. En over 15 jaar heb ik natuurlijk een 160v NuclearMax set, dat spreekt voor zich... 8)

[Voor 9% gewijzigd door teacher op 06-01-2021 18:45]

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:21
Vinden jullie de levertijden van Dewalt ook niet bizar? Ik heb vier apparaten besteld (bij diverse leveranciers) en een werd na twee weken geleverd, twee na een maand en ik wacht nu al sinds oktober op de laatste.

• Anton2610
coinman63 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:19:
Vinden jullie de levertijden van Dewalt ook niet bizar? Ik heb vier apparaten besteld (bij diverse leveranciers) en een werd na twee weken geleverd, twee na een maand en ik wacht nu al sinds oktober op de laatste.
Hier een DWS774 set besteld, zou waarschijnlijk in januari ergens geleverd gaan worden, ben benieuwd. Hopelijk nog op tijd om de actie te claimen ;) . Was overigens wel in dezelfde bestelling van 11 items bij één webshop waarvan ik nu al 7 deelleveringen gekregen heb, verdeeld over 7 verschillende dagen...

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

coinman63 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:19:
Ik heb het idee dat heel veel klus/diy/etc producten veel langere levertijden hebben sinds mei of juni ongeveer. Ik heb ook aardig lang mogen wachten op een set torsiebits en wat gereedschap. Denk dat alle muntjes die nu niet naar de horeca gaan worden uitgegeven aan klussen :+

Op mijn werk wacht ik overigens al sinds half oktober op een webcam met soundbar (zo’n vergaderding). Echt hopeloos.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
jichem schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:38:
Zo, de familie is weer een beetje groter geworden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Later deze maand maar eens opzoek naar een lichte combiboor.
Wat heb je gekocht dan? (Multitool en recipro snap ik) Je foto van de multitool lijkt op een oudere foto ivm het blauwe doosje. :)

• jichem
yay schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Wat heb je gekocht dan? (Multitool en recipro snap ik) Je foto van de multitool lijkt op een oudere foto ivm het blauwe doosje. :)
De dtm51zjx3, de multitool komt dan incl stofafzuiging etc. En de makita djr186zk, dat is inderdaad een recipro. En natuurlijk 2 gratis accu's, vandaar de koffer versie van de recipro.

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
jichem schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:42:
[...]

De dtm51zjx3, de multitool komt dan incl stofafzuiging etc. En de makita djr186zk, dat is inderdaad een recipro. En natuurlijk 2 gratis accu's, vandaar de koffer versie van de recipro.
Dank je. Mooie aankopen. Ik was natuurlijk gewoon nieuwsgierig. O-)

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:36

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Probeer dit eens met een schroef die voor 75% bedraad is zonder voorboren itt de schroeven die hier gebruikt worden die maar 33% bedraad zijn en doe dat kunstje eens op een ladder waarbij je niet met je gehele gewicht op die machine kunt gaan hangen, dan ga je toch echt het voordeel van een slagschroevendraaier merken.

Als je iets verder in het filmpje kijkt hier: YouTube: Makita XPH07 Vs. XPH06 Hammer Drill Review, Unboxing and comparison ... zie je bij kortere schroeven al dat die boormachines veel meer moeite moeten doen dan de slagschroevendraaier en kijk ook eens goed naar hoe hij de machines moet tegenhouden en de slagen die de boormachines op zijn pols geven itt de slagschroevendraaier :X

[specs]

• Remy!!!!
Fanatic_FS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Probeer dit eens met een schroef die voor 75% bedraad is zonder voorboren itt de schroeven die hier gebruikt worden die maar 33% bedraad zijn en doe dat kunstje eens op een ladder waarbij je niet met je gehele gewicht op die machine kunt gaan hangen, dan ga je toch echt het voordeel van een slagschroevendraaier merken.

Als je iets verder in het filmpje kijkt hier: YouTube: Makita XPH07 Vs. XPH06 Hammer Drill Review, Unboxing and comparison ... zie je bij kortere schroeven al dat die boormachines veel meer moeite moeten doen dan de slagschroevendraaier en kijk ook eens goed naar hoe hij de machines moet tegenhouden en de slagen die de boormachines op zijn pols geven itt de slagschroevendraaier :X
Dat een slagschroevendraaier dat over het algemeen/vaak beter doet geloof ik zeker!
Maar mijn laatste ervaring met schroeven van 8x240 in 2x15 douglas hout had mijn toenmalige slagschroevendraaier moeite/kreeg er niet in. En een andere machine met minder Nm :? kon het wel. Dus nu hoop ik dat als het weer gebeurt en mijn nieuwe slagschroevendraaier het niet aankan, ik het wel met de DHP481 ga redden. Zo niet dan wordt het ook wel lastig, want de volgende stap binnen de 18v Makita lijn is de DTD171 met 180Nm. En dat is naar mijn idee niet extreem veel meer toch?
Helaas heb ik nu even geen beschikking tot een flink blok hout + flinke schroeven om de boel eens goed te testen.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:43
Vind het wel een vreemd verhaal. Een slagschroefmachine van +100nm moet dikke schroeven 8x250 er gewoon in jassen. Massa youtube videos ook waarin dit te zien is.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:36

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Tis inderdaad erg vreemd dat een slagschroevendraaier dat niet lukt.
Wat voor aansluiting hadden die schroeven? Kan mij voorstellen dat bij die lengte schroeven met een kruiskop teveel koppel verloren gaat door de aansluiting en de slagschroevendraaier er niet fatsoenlijk op kan hameren ofzoiets?

[specs]

• barry86
Sterker nog. Gewone schroefmachines met 60nm krijgen 8x250 nog geschroeft

• kabeltjekabel
barry86 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:01:
Vind het wel een vreemd verhaal. Een slagschroefmachine van +100nm moet dikke schroeven 8x250 er gewoon in jassen. Massa youtube videos ook waarin dit te zien is.
De schroef zelf gaat ook flexen bij die lengtes. Tussen de slagen ontspant hij dan weer waardoor je meer de schroef aan het vervormen bent dan erin aan het draaien / slaan.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:47
Exact. Zelfs 10x100 houtdraadbouten gaan probleemloos in bijv. Douglas met zowel schroefboormachine (DHP484) als slagschroevendraaier.

• Remy!!!!
Fanatic_FS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:04:
Tis inderdaad erg vreemd dat een slagschroevendraaier dat niet lukt.
Wat voor aansluiting hadden die schroeven? Kan mij voorstellen dat bij die lengte schroeven met een kruiskop teveel koppel verloren gaat door de aansluiting en de slagschroevendraaier er niet fatsoenlijk op kan hameren ofzoiets?
Was Torx maat 25/30 de precieze maat weet ik niet meer.

Dit was wel met mijn oude Milwaukee M12 set, even ter info.

[Voor 6% gewijzigd door Remy!!!! op 06-01-2021 23:15]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:48

MLLL

Palm Treo 650

Slagschroevendraaiers worden hier zowat heilig verklaard, dat zijn ze niet.
Mijn accutol draait een 8 x 300mm schroeft 3 keer sneller in dan een slagschroevendraaier.
Zonder die takkenherrie.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Remy!!!! schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Dat een slagschroevendraaier dat over het algemeen/vaak beter doet geloof ik zeker!
Maar mijn laatste ervaring met schroeven van 8x240 in 2x15 douglas hout had mijn toenmalige slagschroevendraaier moeite/kreeg er niet in. En een andere machine met minder Nm :? kon het wel. Dus nu hoop ik dat als het weer gebeurt en mijn nieuwe slagschroevendraaier het niet aankan, ik het wel met de DHP481 ga redden. Zo niet dan wordt het ook wel lastig, want de volgende stap binnen de 18v Makita lijn is de DTD171 met 180Nm. En dat is naar mijn idee niet extreem veel meer toch?
Helaas heb ik nu even geen beschikking tot een flink blok hout + flinke schroeven om de boel eens goed te testen.
Hmmmm ik heb de DTD155 en DDF481, en nog wat 8/10x400 (!!) :o tellerkopschroeven die ik in wat ruwe (natte) eiken stammen kan jagen. Aangezien ik 1 duim er half afgezaagd heb tijdje terug moet ik wel het extra handvat op de DDF zetten, anders word de fysio boos. :+

• Remy!!!!
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:00:
[...]

Hmmmm ik heb de DTD155 en DDF481, en nog wat 8/10x400 (!!) :o tellerkopschroeven die ik in wat ruwe (natte) eiken stammen kan jagen. Aangezien ik 1 duim er half afgezaagd heb tijdje terug moet ik wel het extra handvat op de DDF zetten, anders word de fysio boos. :+
Dan verwacht ik dat het wel goedkomt :)

• barry86
MLLL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:28:
Mijn accutol draait een 8 x 300mm schroeft 3 keer sneller in dan een slagschroevendraaier.
Zonder die takkenherrie.
Bij die dikke pennen is een slagschroevendraaier dan wel weer super doordat je geen koppel in je pols hebt.
Bij 1 of 5 pennen is me dat om het even, maar ik geloof wel als je de hele dag dikke pennen schroeft dat een slagschroevendraaier dan erg fijn is!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Remy!!!! schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Naar mijn idee zou mijn oude slagschroevendraaier (CID-202C) wel genoeg kracht moeten hebben, maar dat had hij helaas niet.
Als je vervolgens dit filmpje ziet, dan neemt de XPH07 (DHP481 60/115Nm) het op tegen de XPH06 (BHP456 36/50Nm) en de DTD145 (165Nm). En naar mijn idee, als die balk dieper/breder was geweest dan hadden de XPH06 en de DTD145 het mogelijk niet eens gehaald. Die zie je na een tijdje best moeilijk doen over het laatste stukje en dat terwijl de DHP481 er zonder moeite doorheen gaat.
Dit moet toch wel het slechtste filmpje zijn om het nut van een slagschroevendraaier te laten zien. Voorgeboorde gaten en schroeven met een derde van de lengte aan schroefdraad.

Daarnaast draait het bij slagschroevendraaiers niet altijd om de snelheid maar ook om de ergonomie en belasting van je polsen. Wat hierboven ook al gezegd werd dus.

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:48
Ik ben aan t kijken voor een grote werkbank in onze garage, ongeveer 2,5m breed.

Zoiets heb ik op t oog:
https://www.kippersrijsse...GGZGylm6VL34aAoaVEALw_wcB

Of

https://www.powerplustool...2-x-46-x-945-1995-cm.html

Nu valt t me op dat deze werkbanken een diepte hebben van 46cm. Mij lijkt dat heel weinig. Buiten in de tuin heb ik een zaagtafel van 244x122. Nu is dat uiteraard te groot voor binnen, maar een diepte van 70-80cm lijkt me handiger.

Zijn deze ook te verkrijgen? En wat is jullie mening hierover? Is 46cm toch genoeg?

• henkie196
  • Niet online
DCNY schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:45:
Ik ben aan t kijken voor een grote werkbank in onze garage, ongeveer 2,5m breed.

Zoiets heb ik op t oog:

Of

Nu valt t me op dat deze werkbanken een diepte hebben van 46cm. Mij lijkt dat heel weinig. Buiten in de tuin heb ik een zaagtafel van 244x122. Nu is dat uiteraard te groot voor binnen, maar een diepte van 70-80cm lijkt me handiger.

Zijn deze ook te verkrijgen? En wat is jullie mening hierover? Is 46cm toch genoeg?
DIt zijn meer opbergplekken, niet echt geschikt om echt aan te werken, naar mijn idee. Of alleen klein spul. Ik zou inderdaad voor een werkbank kijken naar zo'n 70-80 cm. Een keukenblad is meestal zo'n 60 cm diep, en dat zou ik ongeveer als minimum beschouwen voor een werkbank.

• Rob Z
  • Laatst online: 21:22
thijsco19 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:46:
[...]

In dat geval verwacht ik weinig problemen.
190Nm moet meer dan genoeg zijn voor het demonteren van wielbouten. Aangezien dat over het algemeen de grootste bout verbindingen zijn aan een auto moet de rest ook wel lukken. (niet de wielbouten ermee vastzetten! Maar dat weet je waarschijnlijk al)

Zoals ik zei gebruik ik die regelmatig op werk tot voornamelijk m16. Groter wil ook nog wel maar is natuurlijk afhankelijk hoe vast het zit of moet.

Als ik een nadeel mag opnoemen is dat er geen verschillende standen op zitten met verschillende snelheden en krachten. Maar je kan redelijk makkelijk via de schakelaar kleinere boutjes en dergelijk vast zetten.
Dank voor de input allen!
'k Heb 'm [Makita DTW190 18V slagmoersleutel] even kunnen proberen en deze haalt wielbouten van 120Nm wel aardig vlot los, zij het niet van ganser harte. Die 120Nm is van een no name momentsleutel en vergelijkbaar voor mijn 'goed handvast'.
Doet dus wat het moet doen maar voor mij persoonlijk net niet. Het ding voelt wel degelijk en als een slagmoersleutel aan.
Omdat m'n luchtsleutel ook nog wat opbrengt ruil ik 'm alsnog voor 1 stapje luxer in de vorm van de DTW181ZJ, met ietsje meer vermogen en BL motor.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

@Rob Z Gezien de extra opties die daar op zitten een verstandige keus!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een Makita AF506 Pneumatische brad tacker.

Nu vroeg ik mij af je hier ook 'geringde' brads mee kan schieten.
Zoals een 'echt' nagelpistool, ter vervanging van schroeven.

Aangezien ik nergens geringde 18 Ga brads vind, neem ik aan dat dit niet de bedoeling is?

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 15:59
Breezz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:46:
Ik heb een Makita AF506 Pneumatische brad tacker.

Nu vroeg ik mij af je hier ook 'geringde' brads mee kan schieten.
Zoals een 'echt' nagelpistool, ter vervanging van schroeven.

Aangezien ik nergens geringde 18 Ga brads vind, neem ik aan dat dit niet de bedoeling is?
Nee die zijn er niet in de maat. Dan heb je het al over DA-brads of een coilnailer en die zijn een stuk duurder.

HD4Life @ Full-HD

• jichem
yay schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Dank je. Mooie aankopen. Ik was natuurlijk gewoon nieuwsgierig. O-)
Geen probleem, ik had even de moeite moeten nemen de typenummers te vermelden.

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:09
Zonder die takkenherrie.
Dit is volgens mij wel de beste conclusie..... Bij echt zware houtdraadbouten of tellerkopschroeven (>30cm) worden slagschroevendraaiers wel gebruikt maar hebben ze nadelen.Door de toename van de lengte van de schroeven gaat de slagenergie verloren in de schroef en gaat de schroef eigenlijk niet meer het hout in. Qua werkcomfort (afgezien van het geluid) is een slagschroevendraaier natuurlijk wel een stuk fijner.

Metabo maakt voor dit doel zelfs een speciale vertragingskast voor hun accuboren (die de kracht verdrievoudigd).

Kijk vooral ook deze tests eens op YouTube: Stärkster AKKUSCHRAUBER der Welt? EXTREM TEST FINALE | TEIL 3 (vanaf een minuut of 13, of natuurlijk de totale test deel 1, 2 en 3 :*) )

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40
Zonder die takkenherrie.
Begrijp je punt.
Grootste voordeel aan slagschroevendraaiers vind ik dat ze geen 'recoil' hebben. Ze proberen je pols niet te breken wanneer je een dikke schroef of speedboor hanteert.

Ook vind ik dat je makkelijker met 1 hand kan werken. Ze zijn compacter en de duwende beweging komt van de machine zelf.

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 13:06
Is er iemand die toevallig de Bosch GSR 12V-35 HX heeft en kan vertellen of de bitopname hiervan magnetisch is? Kan het niet terugvinden waardoor ik helaas verwacht dat het niet het geval is..

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:26
Twijfels schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:19:
Is er iemand die toevallig de Bosch GSR 12V-35 HX heeft en kan vertellen of de bitopname hiervan magnetisch is? Kan het niet terugvinden waardoor ik helaas verwacht dat het niet het geval is..
Is dat niet een bithouder die gewoon klemt zoals zon bithouder van Wera:

Ik weet even niet of dat bitopzetstuk wat bij de FC zit ook zoiets heeft (kan zo even kijken) maar dacht het wel, dan zal dit dat ook zo zijn want dit lijkt gewoon zelfde constructie maar dan vast op de kop.

De bithouder bij de FC heeft zon klem dus kan bijna niet anders dat de HX dat ook heeft, er zit geen magneetje in maar zie niet in waarom je dat zou missen nu. Nu blijft je bit sowieso nooit zitten.

[Voor 38% gewijzigd door 6killer op 07-01-2021 13:36]

• Twijfels
6killer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Is dat niet een bithouder die gewoon klemt zoals zon bithouder van Wera:
[Afbeelding]

Ik weet even niet of dat bitopzetstuk wat bij de FC zit ook zoiets heeft (kan zo even kijken) maar dacht het wel, dan zal dit dat ook zo zijn want dit lijkt gewoon zelfde constructie maar dan vast op de kop.

De bithouder bij de FC heeft zon klem dus kan bijna niet anders dat de HX dat ook heeft, er zit geen magneetje in maar zie niet in waarom je dat zou missen nu. Nu blijft je bit sowieso nooit zitten.
Het opzetstuk van de FC houdt de bit wel vast maar is inderdaad niet magnetisch. Deze HX houdt de bitjes inderdaad ook vast aan het design te zien.
Gaat me ook niet om het eruit vallen van het bitje, maar omdat ik het veel fijner vind als schroeven aan het bitje blijven hangen doordat het magnetisch is. Heb laatst een paar honderd RVS schroeven verwerkt en die heb ik van de eerste tot de laatste zitten vervloeken omdat ze niet aan een bitje blijven hangen ;)

Als het niet magnetisch is koop ik lekker een normale GSR 12V-35 erbij, maar gezien dit nog compacter en lichter is leek het mij wel handig, zonder magneet begin ik er echter niet aan :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Twijfels schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Het opzetstuk van de FC houdt de bit wel vast maar is inderdaad niet magnetisch. Deze HX houdt de bitjes inderdaad ook vast aan het design te zien.
Gaat me ook niet om het eruit vallen van het bitje, maar omdat ik het veel fijner vind als schroeven aan het bitje blijven hangen doordat het magnetisch is. Heb laatst een paar honderd RVS schroeven verwerkt en die heb ik van de eerste tot de laatste zitten vervloeken omdat ze niet aan een bitje blijven hangen ;)

Als het niet magnetisch is koop ik lekker een normale GSR 12V-35 erbij, maar gezien dit nog compacter en lichter is leek het mij wel handig, zonder magneet begin ik er echter niet aan :)
Ik heb de voorloper gehad en die was niet magnetisch. Het bithoudertje vond ik minder goed werken dan de FC bithouder. De FC bithouder klemt inderdaad, dat deed de houder van die voorloper niet.

Wel/niet magnetisch is niet zo boeiend imho: Je koopt voor een paar euro een magneetje waarmee je je bitje magnetisch kan maken. Doe ik ook en werkt prima :)

• Twijfels
Raymond schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Ik heb de voorloper gehad en die was niet magnetisch. Het bithoudertje vond ik minder goed werken dan de FC bithouder. De FC bithouder klemt inderdaad, dat deed de houder van die voorloper niet.

Wel/niet magnetisch is niet zo boeiend imho: Je koopt voor een paar euro een magneetje waarmee je je bitje magnetisch kan maken. Doe ik ook en werkt prima :)
Oke helder, dan zal dat hier ook het geval niet zijn.

Kloten met magnetiseren van bitjes heb ik geen zin in, zeker niet gezien het dagelijks veelvuldig gebruikt wordt. Met schroevendraaiers werkt dat ook maar zeer beperkt is mijn ervaring (als in, het wordt niet zo sterk magnetisch als ik zou wensen).

Thanks voor de antwoorden in ieder geval, dan wordt het gewoon nog een normale 12V-35 erbij, is ook het breedst inzetbaar uiteindelijk.

• Raymond
  • Nu online
Twijfels schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Kloten met magnetiseren van bitjes heb ik geen zin in, zeker niet gezien het dagelijks veelvuldig gebruikt wordt. Met schroevendraaiers werkt dat ook maar zeer beperkt is mijn ervaring (als in, het wordt niet zo sterk magnetisch als ik zou wensen).
Ik heb een 20jr oud magnetiseerdingetje (zo'n wiha, die ook wel ziet in het linkje dat ik stuurde). Daarmee kan ik mijn schroevendraaiers (no-name ecotools, gedore en pb-swiss) heel sterk magnetisch krijgen.

Bitjes uiteraard wat minder (want veel kleiner), maar genoeg dat de schroeven eraan blijven plakken.
50mm lange bitjes (die ik sowieso fijner vind in zo'n machine) worden prima sterk magnetisch :)

• 6killer
[...]

Ok duidelijk, dat is wel een handig iets ja. In een ander magnetische bithouder zit er een klein (neodeem) magneetje in zo te zien. Optie zou zijn om te kijken of dat achter op je bitje kan en dan erin past maar voor zon functie had t ze wel gesierd dat er standaard in te stoppen ja.

• 6killer
[...]

Ok duidelijk, dat is wel een handig iets ja. In een ander magnetische bithouder zit er een klein (neodymium) magneetje in zo te zien. Optie zou zijn om te kijken of dat achter op je bitje kan en dan erin past maar voor zon functie had t ze wel gesierd dat er standaard in te stoppen ja.

• Twijfels
Raymond schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:28:
[...]

Ik heb een 20jr oud magnetiseerdingetje (zo'n wiha, die ook wel ziet in het linkje dat ik stuurde). Daarmee kan ik mijn schroevendraaiers (no-name ecotools, gedore en pb-swiss) heel sterk magnetisch krijgen.

Bitjes uiteraard wat minder (want veel kleiner), maar genoeg dat de schroeven eraan blijven plakken.
50mm lange bitjes (die ik sowieso fijner vind in zo'n machine) worden prima sterk magnetisch :)
Zou eens kunnen kijken hoe het werkt met 50mm bitjes, heb ook wel zo'n magnetizer van Wera. Eigenlijk gebruik ik die alleen voor het demagnetizeren van schroevendraaiers :+

Nadeel met 50mm bitjes is wel dat de totale lengte weer langer wordt, soms zijn ze handig, maar ik schroef voornamelijk 16 en 20mm schroefjes weg, dan worden langere bits al sneller onhandiger :P

• Raymond
  • Nu online
Ik vind ze in zo'n machine juist handiger dan 25mm bitjes, anders steekt er maar zo'n klein pikkie kort voor de machine uit :)

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 13:53

Eboman

Ondertitel

Crazy- schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Dat ziet er mooi uit ja :) maar om nu beide aan te schaffen ... gaat het ook een stuk duurder worden, daar een goede freesmachine gauw richting de 300 gaat
Geen ervaring maar kwam deze aanbieding tegen, let op je hebt 30 euro cashback tot 10 Jan :
https://www.gamma.nl/asso...ees-pof-1200-ae/p/B264177

Signature

• jichem
Toch maar meteen een nieuwe combiboor besteld. Het is de MAKITA DHR241ZJ geworden. De bosch 2-28 voorlopig maar als reserve houden voor net iets zwaarde werk. Die wordt tzt vervangen door een 5j versie

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:24
Eboman schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:24:
[...]

Geen ervaring maar kwam deze aanbieding tegen, let op je hebt 30 euro cashback tot 10 Jan :
https://www.gamma.nl/asso...ees-pof-1200-ae/p/B264177
Dan kies je beter voor de pof-1400. 20 e meer, maar veel betere diepteafstelling.

• Remy!!!!
Vanmiddag de Festool TS55 binnen gekregen, en net even kunnen testen op mijn 'opklapbare' geleideraill.
Dat werkt echt ideaal! _/-\o_

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 11:09
Passen de Pica Dry grafiet vullingen ook in de TRACER diepgatmarkeerpotloden?

https://www.toolstation.n...markeringsspotlood/p17017

Bij Pica zijn ze 2.8mm dik, maar van de Tracer vind ik geen specs. En ook geen navullingen ;-)

[Voor 42% gewijzigd door florizla op 07-01-2021 20:36. Reden: (toch nog niet gevonden)]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:21
Remy!!!! schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:17:
Vanmiddag de Festool TS55 binnen gekregen, en net even kunnen testen op mijn 'opklapbare' geleideraill.
[YouTube: 7 januari 2021]
En nu heb je een sleuf in je werkblad?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
DCNY schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:45:

Zoiets heb ik op t oog:

Of

Een werkbank van 46 cm diep lijkt me vrij weinig. Ligt er ook aan wat je erop wilt gaan doen. Mijn werkbank is 70 cm diep en bevalt goed.

Je hebt ook een grote zaagtafel buiten en misschien is het handig een kleinere tafel binnen erbij te nemen die je makkelijk kunt opbergen.

• Remy!!!!
Martinusz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:34:
[...]

En nu heb je een sleuf in je werkblad?
Dat klopt, maar de plek van de sleuf blijft steeds hetzelfde. Dus ik ga er eerdaags een grotere sleuf in frezen, en dan een kleine strip mdf in de sleuf plaatsen.
En in de toekomst wordt dit blad vervangen voor een MFT blad.

• Goudvis
  • Laatst online: 05-06 15:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Remy!!!! schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Ook mijn toemalige slagschroevendraaier kreeg ze er niet in, gelukkig had de opdrachtgever nog een oude hitachi (?) boorhamer die op de boorstand met enige voorzichtigheid de schroeven er wel in kreeg.
En als ik dan nieuwe machines met mijn oude machines vergelijk qua koppel, dan verwacht ik dat het nu wel goed zit.
- DDF083 - 23 / 40 Nm
- DDF482 - 36 / 62 Nm
- DHP481 - 60 / 115Nm
- DTD156 - 155 Nm

- Milwaukee M12 BDD - 30Nm
- Milwaukee M12 CID-202C - 19/135 Nm

Wat ook helpt bij lange schroeven is ze door de vaseline halen voor het indraaien.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

26mm betonboor, how much joule needed? :P En zou je er ook komen als je met minder joule meer tijd neemt?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41

Vliegvlug

Flight Simple

Twijfels schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:19:
Raymond schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]

...
Ik heb de GSR 10,8 V-EC HX waarvan de 12V naam GSR 12V-20 HX is.
Klinkt als de voorganger van de GSR 12V-35 HX waar jij naar kijkt.

Daarvan is de bithouder niet magnetisch maar deze klemt het bitje wel degelijk goed vast dus vraag me af welke versie @Raymond dan heeft dat de bithouder niet klemt.

Van mijn GSR 12V-15 FC zonder enig opzetstuk klemt de bithouder juist niet maar daarom zit er daar een los bithouder opzetstuk bij wat wel een klem mechaniek heeft.

Geen van deze bithouders is overigens magnetisch. ;)

[edit] kleine correctie op laatste opmerking, de kale bithouder van de GSR 12V-15 FC is wel magnetisch maar enkel om het bitje zelf vast te houden in de houder.
Het bitje wordt er zelf zo weinig magnetisch van dat er zelfs geen paperclip mee is op te tillen, laat staan een schroef. :P

[Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 07-01-2021 23:57]

• Raymond
  • Nu online
Vliegvlug schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:44:
Ik heb de GSR 10,8 V-EC HX waarvan de 12V naam GSR 12V-20 HX is.
Klinkt als de voorganger van de GSR 12V-35 HX waar jij naar kijkt.

Daarvan is de bithouder niet magnetisch maar deze klemt het bitje wel degelijk goed vast dus vraag me af welke versie @Raymond dan heeft dat de bithouder niet klemt.

Van mijn GSR 12V-15 FC zonder enig opzetstuk klemt de bithouder juist niet maar daarom zit er daar een los bithouder opzetstuk bij wat wel een klem mechaniek heeft.

Geen van deze bithouders is overigens magnetisch. ;)
Ik had de non-ec versie.
https://www.toolmax.nl/bo...v-20ah-liion-p-14824.html

Afgelopen juni verkocht, dus kan niet meer dubbelchecken.
Het was wel 1 van de redenen waarom ik hem heb weggedaan :P

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41

Vliegvlug

Flight Simple

@Raymond apart dat die versie de bit niet klemde, was dat ding niet gewoon stuk?
De bithouder ziet er namelijk hetzelfde uit als die van de GSR 10,8 V-EC HX.

Die bithouder is wel anders dan die van het bithouder opzetstuk van de flexiclick , als ik me niet vergis.
Bij de eerste moet je de zwarte ring naar voren trekken om de bit los te maken en bij de FC naar achteren dacht ik, maar heb dat ding nu niet bij de hand om het te controleren (ligt ergens maar kan het niet zo snel vinden)

• Raymond
  • Nu online
Vliegvlug schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 00:04:
@Raymond apart dat die versie de bit niet klemde, was dat ding niet gewoon stuk?
Misschien wel, ik kan het nu niet meer controleren :)

iig klemt de FC versie prima, maar zoals in het gotools filmpje te zien is: Er zijn handiger bithouders (waarbij je bij het invoeren van het bitje, niet de collar met de hand naar achter moet trekken). Dus het kan altijd beter :)

• kabeltjekabel
Remy!!!! schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:17:
[YouTube: 7 januari 2021]
Je hebt de splinterbescherming voor de afgezaagde kant er niet in :P

Heb je ook een Festool rail? Is de 'rug' waar de zaag op loopt even breed bij beide merken? Ik lees her en der dat de Makita net een tiende mm breder / smaller is waardoor combineren van verschillende merken rails niet lekker gaat zonder telkens opnieuw de afstelling van de machine te gebruiken.

Ik wil nog een 3000 rail kopen, maar de Makita is ~40% goedkoper dan de Festool.

[Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-01-2021 01:12]

• kabeltjekabel
JT schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:17:
26mm betonboor, how much joule needed? :P En zou je er ook komen als je met minder joule meer tijd neemt?
In wat voor materiaal? Ja

26mm is wel mooi voor SDS Max. Dat begint een beetje bij 8J. :>

• kabeltjekabel
[...]

Torx gebruiken. Met wat mazzel blijft dat gewoon aan het bit hangen zonder magneet :9

• Remy!!!!
kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:09:
[...]

Je hebt de splinterbescherming voor de afgezaagde kant er niet in :P
Dat klopt, die moet ik nog even erop aansluiten :9
Heb je ook een Festool rail? Is de 'rug' waar de zaag op loopt even breed bij beide merken? Ik lees her en der dat de Makita net een tiende mm breder / smaller is waardoor combineren van verschillende merken rails niet lekker gaat zonder telkens opnieuw de afstelling van de machine te gebruiken.

Ik wil nog een 3000 rail kopen, maar de Makita is ~40% goedkoper dan de Festool.
Ik heb alleen Makita geleiderails, maar met de verstelknoppen op de TS-55 kan ik hem perfect glijdend krijgen op de Makita geleiderails. Middels die knoppen kan je ervoor zorgen dat hij strakker/soepeler verloopt over de 'rug' van de geleiderail.

En ik ben behoorlijk blij mij met Makita gereedschap, maar hoe makkelijk/simpel werkt Festool wel niet qua instellingen e.d _/-\o_ Je betaald er echt (soms teveel) voor, maar het is ook wel echt fijn spul om mee te werken. Op dit moment heb ik nog geen nieuw spul van Festool op m'n wenslijst staan, maar als ik in de toekomst een keer voor weinig een Domino kan regelen... :9

• kabeltjekabel
Remy!!!! schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:22:
[...]

Dat klopt, die moet ik nog even erop aansluiten :9
Hebben ze de huidige Systainer met de extra loze ruimte nu wel zo ingericht dat je de splinterbeveiliging niet omhoog hoef te doen om de machine op te bergen?
Dat is namelijk met mijn TS55 en standaard inlay in Classic Systainer wel zo. Beetje irritant. Ik zaag alleen maar op rail, dus moet telkens dat groene ding 5mm omlaag en omhoog doen. Geen idee eigenlijk hoe dat met de T-Loc sys en standaard inlay is.
[...]

Ik heb alleen Makita geleiderails, maar met de verstelknoppen op de TS-55 kan ik hem perfect glijdend krijgen op de Makita geleiderails. Middels die knoppen kan je ervoor zorgen dat hij strakker/soepeler verloopt over de 'rug' van de geleiderail.
I know. Ik heb nu euh 5 rails en ze werken allemaal perfect met dezelfde afstelling. Maar ik wil dus geen rail waarvoor ik aan die knoppen moet draaien.
En ik ben behoorlijk blij mij met Makita gereedschap, maar hoe makkelijk/simpel werkt Festool wel niet qua instellingen e.d _/-\o_ Je betaald er echt (soms teveel) voor, maar het is ook wel echt fijn spul om mee te werken. Op dit moment heb ik nog geen nieuw spul van Festool op m'n wenslijst staan, maar als ik in de toekomst een keer voor weinig een Domino kan regelen... :9
De Domino is momenteel 'sold out' dus voorlopig zal de 2e hands markt ook wel opgedroogd zijn gok ik :+

2e hands prijzen voor Festool zijn soms wel echt absurd. Ik zit al een tijdje naar een Rotex 150 te kijken op Markplaats en de 5 jaar oude apparaat gaan gewoon voor >2/3e van nieuwprijs weg. :o

[Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-01-2021 01:29]

• J_oram
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Heb voor een (grote) verbouwing een grote afkortzaag nodig. Ik moet planken van 235mm in een hoek van 52 graden afzagen.

Nu heb ik de makita LS1219L en de Dewalt DWS780 op het oog. Makita heeft een mooie tabel op de site staan wat de maximale afzaag breedte is bij een hoek van 52 graden, dat is 233mm. Maar Dewalt heeft dat niet (alleen een hoek van 45 graden).

Heeft iemand een van deze twee afkortzagen in de schuur staan om dit voor mij te controleren?
Pagina: 1 2 3 ... 155 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee