miicker schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:15:
Ik zit erover te denken om goed gereedschap te kopen en dan het liefst een combiset zodat ik meteen een hele hoop heb, bijvoorbeeld:
[
Afbeelding]
Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren, maar er zijn natuurlijk heel wat merken. Ik wil goed gereedschap en vind het niet erg om bijvoorbeeld 2-3K uit te geven als het dan zo'n beetje m'n hele leven mee gaat. Wat ik in ieder geval belangrijk vind is dat ik in een eco-systeem stap waar de ondersteuning ineens niet na een paar jaar stopt en dat je dan een nieuw apparaat met nieuwe accu moet kopen die niet uitwisselbaar is.
Daarnaast heb je natuurlijk A-merken die duur zijn, maar het viel me op dat Festool bijvoorbeeld wel de kroon spant. Dus dat valt wel een beetje af. Verder ben ik vooral benieuwd wat jullie qua merk aanraden? Na wat onderzoek las ik op diverse website goede verhalen over Milwaukee, ben daar zelf iets minder bekend mee.
Op dit moment heb ik allemaal Action gereedschap (Ferm AX Power). Daarnaast heb ik een Bosch Professional schuurmachine (bedraad, random orbit). Dus dit weegt verder niet echt mee in de beslissing.
2 cts, kiezen voor een gedegen A-merk, met degelijke QC, goede klantenservice en een gezonde afzetmarkt bij de professionals en de DHZ'ers in NL (en/of west-EU).
In mijn ogen blijf je dan bij: Festool, Makita, Metabo, DeWalt en Bosch blauw. Festool dan valt af vanwege de A++ prijs. Bosch blauw is wel 'profi', maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een prof gezien heb met 18V Bosch blauw (wel bedraad Bosch blauw).
Makita, Metabo en DeWalt hebben alle drie veel verschillende machines en kun je goed mee uit de voeten in de 18V range. Makita heeft ook
amateur series voor bij de Gamma en heeft afgelopen jaren (tot covid) veel accu-acties gehad. Maar die vallen de laatste 2 jaar wat tegen (ik denk vooral wegens aanbod vanuit Makita door de vraag naar klusgereedschap tijdens covid). Metabo heeft her en der ook accu-acties, maar vooral op tuingereedschap*. Metabo is ook in DE erg goed beschikbaar en goedkoop te krijgen mocht je bij de grens wonen.
Wil je ook in de tuin werken met tuinmachines op 18V? Makita en Metabo hebben een flink assortiment (voor DeWalt zou ik nu moeten gaan Googlen, ik heb oprecht geen idee).
Milwaukee zou ik niet doen, volgens mij hebben die een veel te kleine afzetmarkt in NL.
Metabo heeft CAS-accu's waarbij ze een soort van open standaard proberen te maken met heel veel aanbieders van prof-niche gereedschap.
In alle gevallen, kijk erg goed of je er überhaupt goed aan doet een set te kopen, meestal lijkt het goedkoop, maar valt dat nog wel mee. Los kopen (en alleen wat nodig is) kan flink helpen kosten te besparen. En een beetje de acties opzoeken her en der.
Ik heb wat Metabo machines, dus ik ben wellicht iets bevooroordeeld. Had ik al gezegd dat je van Metabo machines je de onderdeelnummers kunt vinden van alles?
Heb je buiten garantie je
SB 18 LTX-3 BL Q I METAL ACCU-KLOPBOORMACHINE stuk? Is het het
onderdeel: Hakenschlüssel (geen fucking idee wat dat moet zijn) dan kun je gewoon met Google dat onderdeel van internet trekken:
https://www.dittmar-shop....schluessel-301100990.html
Met Makita, Metabo en DeWalt kun je eigenlijk niet fout gaan.
*Metabo heeft op dit moment (tot 31mrt) op 68 verschillende 18V machines (!) de actie lopen van een gratis 4Ah accu per gekochte machine https://www.metabo.com/nl...specials/accu-actie-2023/.