Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 10:29
henkie196 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:02:
Als de spijkers zo vast zitten, valt me nog mee dat je niet alle koppen eraf trekt. En als een hamer of spijkertrekker minder sterk is dan een spijkerkop, wordt het wellicht tijd voor iets anders dan action spul? ;)
Hoe kom je erbij dat het action spul is? De spijkertrekker is van Bahco en die doet het opzich prima, het probleem is alleen dat ik een hefboom erop moet haken. Doordat ik mijn hele gewicht op die hefboom moet zetten om die domme spijkers eruit te krijgen (en die koevoet is zeker 50cm), wordt de V van de koevoet/hamer na 20 spijkers te wijd waardoor ik hem niet meer kan inhaken op de spijkertrekker.
Ik vrees dan ook dat die model 38 van Bahco te kort zal zijn om die krengen eruit te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22
En zo'n vorkvormige stuurkogeltrekker ertussen tikken zal ook geen soelaas bieden, zeker? Dan kan de spijkertrekker wellicht verder van de kop aan de spijker grijpen. Ik bewonder je doorzettingsvermogen, ik zou al aan paasvuren zijn gaan denken... oOo
Afbeeldingslocatie: https://www.aldee.nl/wp-content/uploads/2017/11/0283_Left.jpg

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
huppelepups schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Hoe kom je erbij dat het action spul is? De spijkertrekker is van Bahco en die doet het opzich prima, het probleem is alleen dat ik een hefboom erop moet haken. Doordat ik mijn hele gewicht op die hefboom moet zetten om die domme spijkers eruit te krijgen (en die koevoet is zeker 50cm), wordt de V van de koevoet/hamer na 20 spijkers te wijd waardoor ik hem niet meer kan inhaken op de spijkertrekker.
Ik vrees dan ook dat die model 38 van Bahco te kort zal zijn om die krengen eruit te krijgen.
Ik weet niet of je er met de voet onder komt maar ik heb een gorilla koevoet (omdat ik het zat was om chinesium koevoeten te verbuigen) en dat ding heeft duizenden vast gerotte spijkers uit mijn dak getrokken.

YMMV :9

https://www.toolstation.nl/roughneck-gorilla-koevoet/p21837

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

huppelepups schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:02:
Ik ben opzoek naar een sterke spijkertrekker die niet het hout beschadigd. Het zijn planken van 100 jaar oud die ik graag zou willen bewaren. De spijkers die erin zitten zijn vrij dik en lang en behoorlijk verroest waardoor ze er maar moeilijk uitgaan met een knijptang. Ze zitten ook soms dieper dan het hout. Die trekker van hultafors en bahco zou het kunnen doen, maar beschadigd het hout heel erg. Iemand suggesties?
hey, ik zie aan wat reacties dat het nog steeds niet lekker gaat met die spijkers.

vraagje.....kun je aan de "onderkant" van de plank bij de spijker? steekt daar een stukje uit? Met andere woorden, kun je bij de punt van de spijker?

Zo ja, dan kun je met een drevel en een hamer of zelfs een vuistje even zien of je de spijker wat kunt lostikken.

Afbeeldingslocatie: https://www.stanleyworks.nl/EMEA/PRODUCT/IMAGES/HIRES/4-18-226/4-18-226_1.jpg?resize=530x530

Drevel-setje kost geen drol.

Let even op de juiste term......geen doorslagpen of centerpons kopen maar een echter drevel.

Die worden onderling nogal eens gezweckentfremdt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
Fraggert schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:34:
[...]

thanks voor je duit in het zakje d:)b

@marc.r +1 voor plastic hier.
Zetten jullie de kruiwagen buiten of overdekt? Om buiten in de regen te zetten is een plastiek model misschien ook duurzamer, tenzij de zon hem dan aantast :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:29
huppelepups schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:12:
[...]

Naast dat de helft van de koppen van de spijkers eraf wordt getrokken, zit ik nu met het probleem dat de V in het gereedschap dat ik als hefboom gebruik steeds verder open gaat door de kracht die ik erop moet zetten. Ik ben al door 3 koevoeten heen gegaan en 2 klauwhamers. Van 1 koevoet en een klauwhamer is zelfs een voetje afgebroken. :(
Is het niet mogelijk om de koppen eraf te halen, de planken los te halen en als er dan nog spijkers inzitten deze er of via de achterkant uit te slaan of via de voorkant met een drevel door het hout heen te drevelen?

Eigenlijk dus wat @Fraggert ook zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Saint2Saint op 14-03-2024 10:29 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

de echte flush schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Zetten jullie de kruiwagen buiten of overdekt? Om buiten in de regen te zetten is een plastiek model misschien ook duurzamer, tenzij de zon hem dan aantast :?
veelal binnen, maar dat is vanwege mogelijke diefstal. Ik zit in een hoekhuis aan een wandelpad, ik heb een schutting maar ik ga het niet opzoeken door spul buiten te laten staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Saint2Saint schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Is het niet mogelijk om de koppen eraf te halen, de planken los te halen en als er dan nog spijkers inzitten deze er of via de achterkant uit te slaan of via de voorkant met een drevel door het hout heen te drevelen?

Eigenlijk dus wat @Fraggert ook zegt.
goeie extra tip om de koppen ervan af te dremelen en ook vanaf boven te kunnen proberen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:19
Ik ben op zoek naar een goede bladblazer voor in de tuin. Mijn accu gereedschapsarsenaal is allemaal al Makita, dus het is het meest logische om in die hoek te zoeken.

Nu zijn er tich verschillende opties bij Makita. Enkele eisen/wensen:
  • 18v systeem (36v mag ook, want dat is gewoon 2x 18v)
  • Zuig/snipper functie hoeft niet
  • Flink oppervlakte (400m2) met 3 grote bomen
Zelf kom ik dan op deze uit: DUB362z Komt overal ook goed uit de test. Zijn er nog andere gegadigden die ik zou kunnen overwegen? Zijn er hier ook al ervaringen met deze bladblazer?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ook hele oude planken (Amerikaans grenen, ook richting de 100 jaar, prachtig qua kleur) hergebruikt, en heb juist de spijkers laten zitten, geeft nog meer de sfeer van oud en recycling/upcycling, en je blijft niet zitten met rare gaten in het hout.
Al is dat misschien niet voor elke toepassing wenselijk.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 14-03-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:06
Gdzr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:58:
Ik ben op zoek naar een goede bladblazer voor in de tuin. Mijn accu gereedschapsarsenaal is allemaal al Makita, dus het is het meest logische om in die hoek te zoeken.

Zelf kom ik dan op deze uit: DUB362z Komt overal ook goed uit de test. Zijn er nog andere gegadigden die ik zou kunnen overwegen? Zijn er hier ook al ervaringen met deze bladblazer?
Prima blazer maar batterijen gaan vrij snel, en je trekt er meteen 2 leeg.

tip: voldoende batterijen hebben
tip: niet op de hardste stand blazen want dan gaat het nog veel sneller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:21

3_s

Gewoon met grasmachine erover is meestal sneller :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Breezz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Prima blazer maar batterijen gaan vrij snel, en je trekt er meteen 2 leeg.

tip: voldoende batterijen hebben
tip: niet op de hardste stand blazen want dan gaat het nog veel sneller
Dat lees ik ook al inderdaad. Maar denk dat met dit soort gereedschap de accu's altijd redelijk snel leeg gaan. Veelal zal het droog blad zijn en dan gok ik dat je de hoogste stand niet perse nodig hebt. Heb nu 2x 18v 5ah accus. Ga er nog een paar meer aanschaffen, met een dubbele snellader. Als je dan soort van continue kan rouleren dan ben je er ook toch?
3_s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:07:

[...]

Gewoon met grasmachine erover is meestal sneller :).
En dan? Dan ligt alles bezaaid met bladsnippers die alsnog in de container moeten xD

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:21

3_s

Gdzr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:10:
[...]

En dan? Dan ligt alles bezaaid met bladsnippers die alsnog in de container moeten xD
Die worden toch opgerapen? Tenzij je een mulcher hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:49

dragonhaertt

@_'.'

Je kan nog het combi-platform (DUX18Z of DUX60Z) overwegen.
Dat is een koppel-systeem waar je verschillende soorten trimmers e.d. aan kan sluiten.
Die heeft ook een bladblazer koppelstuk: 1912R8-4

Verder heb ik er geen ervaring mee, maar wel interesse in!

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 14-03-2024 11:47 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
3_s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Die worden toch opgerapen? Tenzij je een mulcher hebt.
Ah true, eerste tuin die ik heb met gras en een grasmaaier nodig heb. Maar dan moet het blad alsnog van de borders het gras op. Geen zin om te gaan harken tussen de bomen en planten

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Lekker laten liggen op de borders, prima voeding en goed voor de beestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
RobNemoo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:47:
Lekker laten liggen op de borders, prima voeding en goed voor de beestjes.
Dat bepaal ik zelf wel toch? Ieder zo zijn tuin en wensen... Als ik van een Beuk; Esdoorn en Ginkgo Biloba van allen tussen de +/- 15/20m hoog al het blad laat liggen dat wordt het één grote puinhoop

[ Voor 21% gewijzigd door Gdzr op 14-03-2024 11:57 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
dragonhaertt schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Je kan nog het combi-platform (DUX18Z of DUX60Z) overwegen.
Dat is een koppel-systeem waar je verschillende soorten trimmers e.d. aan kan sluiten.
Die heeft ook een bladblazer koppelstuk: 1912R8-4

Verder heb ik er geen ervaring mee, maar wel interesse in!
Leuk systeem, maar man wat een prijzen.. Voor die prijs kan je ook bijna alles los kopen

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:57

inhico

pw

Nou dan ook maar mijn kruiwagen-ervaringen (ervaringen geen feiten...). We hebben er hier diverse.

Wat betreft de wielen:
- lekvrije wielen lopen zwaarder/minder comfortabel dan luchtbanden. Rolweerstand?
- luchtbanden lopen langzaam leeg en indien leeg lastig vol te krijgen. Een binnenband ondervangt dat laatste deels.
- 2-wielige kruiwagens kun je met één hand "bedienen" en dat is handig. Maar op een oneffen ondergrond slingeren ze als de ziekte.

Wat betreft de bak:
- zowel kunststof als metaal is vervangbaar. Als het gaat om slijtage zijn tegen die tijd ook andere onderdelen waarschijnlijk wel op.
- kunststof kan scheuren/breken bij lomp behandelen, metaal vervormt.
- lage bak gebruik ik voor tegels/stenen/puin. Daar bevalt metaal mij prima.

Verder:
- allerlei bouten waarmee onderdelen aan elkaar willen nogal eens roesten en dan moeilijk los te krijgen, mocht je iets willen vervangen.
- ik heb hier nog een tientallen jaren oude kruiwagen van niet gegalvaniseerd metaal en oude luchtband: staat permanent buiten: volledig roestkleurig, maar geen gaten en de band blijft ook hard...
- al onze kruiwagens staan permanent buiten. Gaat prima, metaal en kunststof. Probleempje is hooguit dat doorgaans de kunststof handgrepen missen vrij snel. Als je dan de kruiwagen rechtopstaand wegzet komt er regenwater in het buisframe. Kan niet zo veel kwaad, maar het water komt er op onverwachte momenten weer uit.

[ Voor 12% gewijzigd door inhico op 14-03-2024 12:14 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

huppelepups schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:02:
Ik ben opzoek naar een sterke spijkertrekker die niet het hout beschadigd. Het zijn planken van 100 jaar oud die ik graag zou willen bewaren. De spijkers die erin zitten zijn vrij dik en lang en behoorlijk verroest waardoor ze er maar moeilijk uitgaan met een knijptang. Ze zitten ook soms dieper dan het hout. Die trekker van hultafors en bahco zou het kunnen doen, maar beschadigd het hout heel erg. Iemand suggesties?
Spijkers erdoorheen slaan een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Laatst online: 12-09 10:29
twain4me schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Ik weet niet of je er met de voet onder komt maar ik heb een gorilla koevoet (omdat ik het zat was om chinesium koevoeten te verbuigen) en dat ding heeft duizenden vast gerotte spijkers uit mijn dak getrokken.

YMMV :9

https://www.toolstation.nl/roughneck-gorilla-koevoet/p21837
Ik kom er niet onder de spijkerkop, ik heb in 1 kamer 4 planken eruit gehaald dus daar kan ik met een koevoet tussen de plank en de balklaag komen. Alleen is de onderkant van de planken nog vrijwel gaaf, dus die laat ik liever intact. Ik zal nog eens proberen om die andere los te slaan met een hamer en een plankje ertussen aan de onderkant of anders te kop doorslijpen met een slijptol. Alleen dan heb ik nog 2 andere kamers die onderdeel zijn van de woonkamer (er zit kamer en suite tussen) waar ik nog een begin moet zien te maken.
Het zijn trouwens echt super dikke planken met mes en groef, zeker 28mm. Ze zijn ook gort droog en daardoor kwetsbaar. Het idee is om ze als wandbekleding te gebruiken.
Fraggert schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:17:
[...]

hey, ik zie aan wat reacties dat het nog steeds niet lekker gaat met die spijkers.

vraagje.....kun je aan de "onderkant" van de plank bij de spijker? steekt daar een stukje uit? Met andere woorden, kun je bij de punt van de spijker?

Zo ja, dan kun je met een drevel en een hamer of zelfs een vuistje even zien of je de spijker wat kunt lostikken.

[Afbeelding]

Drevel-setje kost geen drol.

Let even op de juiste term......geen doorslagpen of centerpons kopen maar een echter drevel.

Die worden onderling nogal eens gezweckentfremdt.
Er zit een balklaag waar ze aan vast zitten, die spijkers zijn gelukkig niet zo lang dat ze eronder uit steken :P. Bedenk ook dat ze soms 2 keer zo dik geworden zijn door de roest, dus erin slaan zal niet makkelijk zijn, maar ik ga het eens uitproberen.
_ferry_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:00:
Ik heb ook hele oude planken (Amerikaans grenen, ook richting de 100 jaar, prachtig qua kleur) hergebruikt, en heb juist de spijkers laten zitten, geeft nog meer de sfeer van oud en recycling/upcycling, en je blijft niet zitten met rare gaten in het hout.
Al is dat misschien niet voor elke toepassing wenselijk.
Ik moet ze eerst los zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Gelet op de moeite die het spijkertrekken @huppelepups kost, zijn het geen planken meer, maar dikke balken.

Qua lente-in-de-bol-acties: de goedkoopste, meditatiefste, stilste en daarmee burenvriendelijkste optie blijft een ouderwetse hark.
Ik heb de tuinman van de artsenpraktijk tegenover eens erop aangesproken dat hij aan het eind van het werk altijd zijn uren zat vol te maken met zinloos lawaaierig gebladblaas (Bijv in de herfst tegen de wind in terwijl de helft nog aan de bomen hing) en waarom een hark geen optie was. Kreeg ik een lulverhaal "mag niet van de Arbo" terug. De zomer erop zag ik een vakantiekracht wel ouderwets harken. Dus voor hen geldt die Arbo niet.
En als een hark niet mag, maar zo'n zwaar benzine-apparaat waarbij je gehoorbeschermers op moet wel: dan wijst dat vooral op de lobbykracht van de industrie.

Kruiwagen stallen: onder een afdakje gewoon rechtop op de beugel voor het wiel en als die in de regen staat juist andersom met het wiel naar boven zodat de buizen niet vol regenen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Gdzr schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Dat bepaal ik zelf wel toch? Ieder zo zijn tuin en wensen... Als ik van een Beuk; Esdoorn en Ginkgo Biloba van allen tussen de +/- 15/20m hoog al het blad laat liggen dat wordt het één grote puinhoop
Vriendelijk antwoord, dankjewel.
Ik kan niet ruiken wat voor een blad je hebt liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobNemoo op 14-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Voor de eigenaren van een 18v accu kettingzaag; hoe lang doen jullie ongeveer met 1 batterij?

Ik lees tegenstrijdige berichten, maar vooral geen concrete informatie.

Ik moet ca 30 wilgen kortzagen met takken tot ~ 10cm dik. Bij elkaar honderden takken. Met accu lijkt me qua wendbaarheid veel fijner, maar eindeloos opladen...

Ik heb een batavia kettingzaagje maar ook daar doen de batterijen het erg kort en het duurt allemaal erg lang. En de beveiliging is een draak om mee te werken, elke keer 10-15 seconden pielen voor-ie start heb ik nu wel gehad.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

huppelepups schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Ik kom er niet onder de spijkerkop, ik heb in 1 kamer 4 planken eruit gehaald dus daar kan ik met een koevoet tussen de plank en de balklaag komen. Alleen is de onderkant van de planken nog vrijwel gaaf, dus die laat ik liever intact. Ik zal nog eens proberen om die andere los te slaan met een hamer en een plankje ertussen aan de onderkant of anders te kop doorslijpen met een slijptol. Alleen dan heb ik nog 2 andere kamers die onderdeel zijn van de woonkamer (er zit kamer en suite tussen) waar ik nog een begin moet zien te maken.
Het zijn trouwens echt super dikke planken met mes en groef, zeker 28mm. Ze zijn ook gort droog en daardoor kwetsbaar. Het idee is om ze als wandbekleding te gebruiken.

[...]

Er zit een balklaag waar ze aan vast zitten, die spijkers zijn gelukkig niet zo lang dat ze eronder uit steken :P. Bedenk ook dat ze soms 2 keer zo dik geworden zijn door de roest, dus erin slaan zal niet makkelijk zijn, maar ik ga het eens uitproberen.

[...]

Ik moet ze eerst los zien te krijgen.
https://www.toolstation.nl/roughneck-demolition-bar/p63005
Ook nog een optie, dan zet je de hefboom op de balk waar ze op gespijkerd liggen, en drukken de 2 vorken de plank omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

chem schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:15:
Voor de eigenaren van een 18v accu kettingzaag; hoe lang doen jullie ongeveer met 1 batterij?

Ik moet ca 30 wilgen kortzagen met takken tot ~ 10cm dik. Bij elkaar honderden takken. Met accu lijkt me qua wendbaarheid veel fijner, maar eindeloos opladen...

Ik heb een batavia kettingzaagje maar ook daar doen de batterijen het erg kort en het duurt allemaal erg lang. En de beveiliging is een draak om mee te werken, elke keer 10-15 seconden pielen voor-ie start heb ik nu wel gehad.
Als er een aanzienlijk deel van die taken 5 cm of minder is zou ik een goede takkenschaar er bij nemen. Dan knip je die takken in seconde door, sneller dan iedere zaag.

Ik ben zelf heel tevreden met een Fiskars Powergear schaar, met het tandwielmechanisme kun je veel kracht zetten zonder zelf veel kracht te hoeven geven. Ze hebben scharen tot 55 mm, of een telescopische tot 50 mm,

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 19:57

inhico

pw

Zelf zaag ik tot nog toe op benzine, dus geen ervaring met accu's. Maar ik ben wel op zoek naar een accukettingzaag erbij. Bij Metabo vond ik een overzicht van looptijden: https://www.metabo.com/t3...rix_Akkulaufzeiten_NL.pdf
Iets dergelijks zal vast ook wel bij Makita en anderen te vinden zijn.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:07

Al eens een recipzaag overwogen?
Geen kettingen meer slijpen, keuze uit verschillende types bladen en lichter en vooral veiliger in gebruik.
Heb deze weleens geleend om een heg weg te halen, werkt prima voor takken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@chem ik heb meermaals wilgen geknot met dergelijke takdiktes met mijn 2x18V zagen en daarbij kon ik met 2 sets accu’s en een dubbellader prima doorwerken, gezien je ook moet opruimen en af en toe toch wel even pauze houdt.

Dunne takken inderdaad met takkenschaar of handzaag (Silky Zubat).

@Jeweetje Reciprozaag gaat het bij dikkere takken denk ik heel hard afleggen op zaagsnelheid. En ook die zal dan rap door zijn accu’s heen gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Johnny schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:00:
Als er een aanzienlijk deel van die taken 5 cm of minder is zou ik een goede takkenschaar er bij nemen. Dan knip je die takken in seconde door, sneller dan iedere zaag.

Ik ben zelf heel tevreden met een Fiskars Powergear schaar, met het tandwielmechanisme kun je veel kracht zetten zonder zelf veel kracht te hoeven geven. Ze hebben scharen tot 55 mm, of een telescopische tot 50 mm,
Is inderdaad een fijne takkenschaar, heb ik ook. Alhoewel bij dunnere takken een schaar zonder die tandoverbrenging sneller werkt, die hoef je niet zo ver open te trekken bij iedere keer. Dat gezegd hebbende, een goede kettingzaag is echt wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Johnny schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Dat is nog wel een goed idee. Wilgen takken knotten doe je in 2 stappen; eerst het grootste stuk eraf en dan de stomp zodat je niet de hele boel inscheurt als de tak valt. De meeste takken zijn ~ 5cm dik op de plek waar ik ze zou willen knotten.
inhico schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Zelf zaag ik tot nog toe op benzine, dus geen ervaring met accu's. Maar ik ben wel op zoek naar een accukettingzaag erbij. Bij Metabo vond ik een overzicht van looptijden: https://www.metabo.com/t3...rix_Akkulaufzeiten_NL.pdf
Iets dergelijks zal vast ook wel bij Makita en anderen te vinden zijn.
Dat zijn meer zaagsnedes dan ik elders zag, maar het schiet nog niet heel erg op per accu. Ik tel 30-50 takken per boom dus dan kan ik 1-3 bomen per accu doen - mits ik dan eerst alles met de hand voorknip met een takkenschaar. Dan heb ik zeker 3 accu's nodig om goed door te kunnen werken.
Jeweetje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Al eens een recipzaag overwogen?
Geen kettingen meer slijpen, keuze uit verschillende types bladen en lichter en vooral veiliger in gebruik.
Heb deze weleens geleend om een heg weg te halen, werkt prima voor takken.
Zeker, maar het geflapper van de zaag maakt het zwaar en het kost veel tijd en moeite om de zaag zo te plaatsen dat hij niet tegen de volgende tak tikt dat ik daar heel snel klaar mee was. Veel werk en inspanning, weinig resultaat.
Orion84 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:45:
@chem ik heb meermaals wilgen geknot met dergelijke takdiktes met mijn 2x18V zagen en daarbij kon ik met 2 sets accu’s en een dubbellader prima doorwerken, gezien je ook moet opruimen en af en toe toch wel even pauze houdt.

Dunne takken inderdaad met takkenschaar of handzaag (Silky Zubat).

@Jeweetje Reciprozaag gaat het bij dikkere takken denk ik heel hard afleggen op zaagsnelheid. En ook die zal dan rap door zijn accu’s heen gaan.
Maar dat zijn wel 4 accu's, dat vind ik bij bv Makita nog een behoorlijk bedrag. Dan is een UC3041A voor € 120 wel serieus goedkoper. Maar ja, dat snoer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00

Ik heb eens met een maikita 2x18v kettingzaag met 30-40cm (weet niet meer) zaagblad mogen werk.
Ging erg goed, genoeg power. Na 30min beide accus leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
chem schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Dat is nog wel een goed idee. Wilgen takken knotten doe je in 2 stappen; eerst het grootste stuk eraf en dan de stomp zodat je niet de hele boel inscheurt als de tak valt. De meeste takken zijn ~ 5cm dik op de plek waar ik ze zou willen knotten.

[...]

Dat zijn meer zaagsnedes dan ik elders zag, maar het schiet nog niet heel erg op per accu. Ik tel 30-50 takken per boom dus dan kan ik 1-3 bomen per accu doen - mits ik dan eerst alles met de hand voorknip met een takkenschaar. Dan heb ik zeker 3 accu's nodig om goed door te kunnen werken.

[...]

Zeker, maar het geflapper van de zaag maakt het zwaar en het kost veel tijd en moeite om de zaag zo te plaatsen dat hij niet tegen de volgende tak tikt dat ik daar heel snel klaar mee was. Veel werk en inspanning, weinig resultaat.

[...]

Maar dat zijn wel 4 accu's, dat vind ik bij bv Makita nog een behoorlijk bedrag. Dan is een UC3041A voor € 120 wel serieus goedkoper. Maar ja, dat snoer...
Is het niet veel handiger om voor die ene dag een kettingzaag op benzine te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Saint2Saint schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Is het niet veel handiger om voor die ene dag een kettingzaag op benzine te huren?
Het lukt niet in 1 dag, dus na 2 dagen huren had ik er een elektrische van gekocht. Nog even los van het op en neer rijden etc om hem te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

chem schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Klopt en helaas geven ze de accu's niet meer zo scheutig gratis weg als toen ik mijn verzameling aanlegde :-(

Voordeel is wel dat je die ook in allerlei andere powertools kan gebruiken, maar daar moet je dan ook maar net behoefte aan hebben natuurlijk. Scheelt wel dat wilgen knotten natuurlijk niet een eenmalig klusje is, maar elk jaar / paar jaar weer terug komt, maar dan nog is het inderdaad een aardige investering.
barry86 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:07:
[...]

Ik heb eens met een maikita 2x18v kettingzaag met 30-40cm (weet niet meer) zaagblad mogen werk.
Runtime is zo extreem afhankelijk van wat voor houtsoort je zaagt, hoe dik het hout is, hoe droog het hout is en in hoeverre je tussendoor bijvoorbeeld ook druk bent met het afgezaagde hout opruimen, dat het heel moeilijk is om daar iets zinnigs over te zeggen. Makita specificeert geloof ik een bepaald aantal zaagsnedes in een bepaald formaat hout. Maar dat is hoogstens nuttig om iets van een grof idee te krijgen en om de specificaties van Makita machines onderling te vergelijken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
chem schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:15:
Het lukt niet in 1 dag, dus na 2 dagen huren had ik er een elektrische van gekocht. Nog even los van het op en neer rijden etc om hem te halen.
Maar een elektrische zonder accu's ;)
Met een takkenschaar om de boel eerst af te knippen op 5cm dikte, zou het dan wel in 1 dag te doen zijn?

Aangezien het een terugkerende klus is, zou je het ook kunnen zien als het spreiden van de investering van de accu's over meerdere jaren, mocht je toch voor de accu optie willen gaan. Of een benzine zaag kopen, hoef je er verder ook niet over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik hoor dat advies vaker, huren. Soms met nuttige links van locale verhuurders die er qua prijs prima uitzien. Hier in Middelburg, Zeeland ken ik zulke adressen niet. We moeten het van Niels hebben, en dan is huren toch best wel duur, en is kopen al snel een optie. Had ik maar genoeg opslagruimte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Of de dominante verhuurder is grootdonateur van een partij die je niet ziet zitten, en dus ook niet indirect wilt spekken.

Andere hindernis: het basisgereedschap huren is heel betaalbaar, maar er hoort een verslijtelement bij dat onevenredig duur is.

[ Voor 36% gewijzigd door trabant op 15-03-2024 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Vergeet ook niet dat je een kettingzaag kan, en moet slijpen. Als je dat niet doet kost het ook veel meer power om iets af te zagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00
barry86 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:07:
[...]

Orion84 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:24:
[...]

[...]

Runtime is zo extreem afhankelijk van wat voor houtsoort je zaagt, hoe dik het hout is, hoe droog het hout is en in hoeverre je tussendoor bijvoorbeeld ook druk bent met het afgezaagde hout opruimen, dat het heel moeilijk is om daar iets zinnigs over te zeggen. Makita specificeert geloof ik een bepaald aantal zaagsnedes in een bepaald formaat hout. Maar dat is hoogstens nuttig om iets van een grof idee te krijgen en om de specificaties van Makita machines onderling te vergelijken.
30min vol gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Definieer "vol gebruik". 30min lang continue <10cm dunne takken een voor een doorzagen is heel wat anders dan 30min lang continue zagen in stammen waarbij het hele zwaard in het hout zit.

Niet om die 30min in twijfel te trekken overigens, bij het soort zaagwerk dat de aanleiding was voor deze discussie waarbij dus relatief zacht, vers, dun hout gezaagd wordt denk ik dat dat best een aardige schatting is. In de praktijk ben je denk ik niet snel continue aan het zagen en dan kom je dus al snel in de buurt van de ~45min die je nodig gaat hebben om de accu's weer vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Mijn Metabo 18v accu's zijn aan vervanging toe, het betreft de CAS accu's.
Nu is een complete set in Duitsland goedkoper dan een huismerk in NL, maar ik heb nog geen shops in Duitsland kunnen vinden die leveren aan NL. Iemand nog tips voor een Metabo 18v 2Ah accu? Eigenlijk hoef ik er maar één.

https://www.hammerarzt.de...00?paginator-page=1#96429

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Als je twee weken geduld hebt: https://www.gereedschappr...-18-v-2-0-ah-li-power-cas
Als je een Hornbach in de buurt hebt: https://www.hornbach.nl/p...power-18v-2-0ah/10563415/
Als het uit Duitsland moet komen: https://www.gotools.de/el...ed-625026000_129708_20706

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

En vergeet de LPG niet als je naar Hornbach gaat! bij gereedsschappro zijn ze nl. goedkoper

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
Ik zit een beetje rond te kijken naar een andere schuurmachine, en deze keer eentje op accu.
Mijn favoriet blijft toch Festool dus daar blijf ik bij:

Dan is er nog:
ETSC 125 3,0 I-Plus
https://www.festool.nl/pr...694---etsc-125-3,0-i-plus

DTSC 400 3,0 I-Plus
https://www.festool.nl/pr...508---dtsc-400-3,1-i-plus

RTSC 400 3,0 I-Plus
https://www.festool.nl/pr...686---rtsc-400-3,0-i-plus

Iemand een goede reden om voor een bepaalde te kiezen?
De Delta is een gemakkelijke voor in de kleine hoekjes, de vierkante vlakschuurmachine heeft daarentegen natuurlijk 4 hoekjes.
De excenter heeft weer een grotere afname doordat de schijf zelf ook ronddraait.

In eerste instantie is het vooraf voor buiten schilderwerk, ik wordt helemaal naar van de snoeren. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
FabianGTI schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:33:
...
De Delta is een gemakkelijke voor in de kleine hoekjes, de vierkante vlakschuurmachine heeft daarentegen natuurlijk 4 hoekjes. ...
Maar aan het hoekige van die achterste hoekjes heb je weinig. Dat is gewoon de plek waar de zool ophoudt. En ook met een spitse Deltazool zul je in sommige hoekjes toch nog een handkrabber nodig hebben.

Als het oude kozijnen zijn (±pre 1970 met nog (witte) loodverf als grondverf), maak het hout dan niet helemaal kaal, maar kapsel het opnieuw in met verse verf. Niet alleen is die oude loodverf als grondverf beter dan het actuele mens- & milieuvriendelijker spul, maar waarom zou je het door het weg te schuren opnieuw verspreiden met kans op inademen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
trabant schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Maar aan het hoekige van die achterste hoekjes heb je weinig. Dat is gewoon de plek waar de zool ophoudt. En ook met een spitse Deltazool zul je in sommige hoekjes toch nog een handkrabber nodig hebben.

Als het oude kozijnen zijn (±pre 1970 met nog (witte) loodverf als grondverf), maak het hout dan niet helemaal kaal, maar kapsel het opnieuw in met verse verf. Niet alleen is die oude loodverf als grondverf beter dan het actuele mens- & milieuvriendelijker spul, maar waarom zou je het door het weg te schuren opnieuw verspreiden met kans op inademen?
Nee is geen loodverf, kozijnen zijn vermoedelijk al eens vervangen en het huis is van 1977. ;)

Mocht het heel erg stoffen met schuren kan ik altijd nog de stofzuiger eraan hangen, alleen ben ik dan het flexibele van de accu schuurmachine meteen kwijt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Nat schuren op een winderige dag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
trabant schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:34:
Nat schuren op een winderige dag?
Mijn hoofd maakte een heel kinderlijk ommetje bij deze zin... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cobb schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:56:
Nu is een complete set in Duitsland goedkoper dan een huismerk in NL, maar ik heb nog geen shops in Duitsland kunnen vinden die leveren aan NL. Iemand nog tips voor een Metabo 18v 2Ah accu? Eigenlijk hoef ik er maar één.

Heeft bauhaus zulk spul niet? Zit ook in NL op enkele plekken…..soort Hornbach.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 17-03-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Heeft bauhaus zulk spul niet? Zit ook in NL op enkele plekken…..soort Hornbach.
Maar dan echt heel veel fijner qua opzet. Ze zitten hier op 3km afstand van elkaar maar ik rijd altijd naar de BH. Voor mijn gevoel ook minder sjonnie-gedrag op de parkeerplaats.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Praxis en Karwei hier, zou een gat in de lucht springen voor een Hornbach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Kijk eens op een naburig bedrijventerrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cobb schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:56:

Zie de startpost voor bedrijven in DE. En verder: kijk even op guenstiger.de en idealo.de
Zijn er zat die naar NL verzenden :)
En ja, Metabo is goedkoper in DE, al is het wel minder geworden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 10:04
Voor een oud camperinterieur wil ik enkele multiplex platen kopieren. De dikte van deze platen varieert van zo'n 10 tot 22mm. Idee is de platen op maat te laten zagen (of zelf zagen mbv invalzaag) en waar nodig de gaten, hoeken, slis verbinding etc. te frezen.

Moet ik rekening houden met een specifieke soort multiplex (volstaat bijvoorbeeld Aziatisch goldplex)?
Welk gereedschap (frezen, freesmachine) heb ik nodig om te kopieren? Makita zaaglineaal met invalzaag heb ik al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

rockerpoet schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:22:
Voor een oud camperinterieur wil ik enkele multiplex platen kopieren. De dikte van deze platen varieert van zo'n 10 tot 22mm. Idee is de platen op maat te laten zagen (of zelf zagen mbv invalzaag) en waar nodig de gaten, hoeken, slis verbinding etc. te frezen.

Moet ik rekening houden met een specifieke soort multiplex (volstaat bijvoorbeeld Aziatisch goldplex)?
Welk gereedschap (frezen, freesmachine) heb ik nodig om te kopieren? Makita zaaglineaal met invalzaag heb ik al.
Populieren multiplex is vanwege het lagere gewicht geschikt. Met de invalzaag kun je goed zagen en rondingen kun je ruim buiten je potloodlijntje uitzagen met een decoupeerzaag. Vervolgens kun je de plaat erop klemmen en met een kopieerfrees precies pas maken. Als je de oude plaat bovenop de nieuwe plaat klemt, gebruik je een kopieerfrees met bovenlager. Zoiets werkt al prima: https://www.ecotools.nl/h...2-7x25-mm-met-bovenlager/. Je kunt er ook meer geld aan uit geven en bijvoorbeeld van CMT een kopieerfrees nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 08:13
Albassi falcata multiplex is nog lichter en stevig. maar enorm irriterend aan de luchtwegen. dus afzuiging aan en adembescherming op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56

MJV

Wie heeft er nog tips voor een goede SDS-MAX beitel om granieten tegels en een cementdekvloer te slopen?

Er zijn diverse beitels, van Silverline (€7) tot aan prijzen rond de €50/€100. Ik zie de meeste met een hoek van 15 graden, dat lijkt me wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MJV schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:33:
Wie heeft er nog tips voor een goede SDS-MAX beitel om granieten tegels en een cementdekvloer te slopen?

Er zijn diverse beitels, van Silverline (€7) tot aan prijzen rond de €50/€100. Ik zie de meeste met een hoek van 15 graden, dat lijkt me wel handig.
Hoe breder de beitel hoe minder kans dat die zich vastgrijpt in de vloer/muur. Dan kan voor en nadelen hebben natuurlijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 12-09 16:35

Mimiix

Professioneel Prutser

Nou ik weet niet of dit een goede ervaring gaat zijn. Stond dit weekend een houten kist uit elkaar te schroeven met mn nieuwe Metabo ssd 18 ltx slag schroevendraaien en ineens viel de voorkant eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExbwNSUUeNYQLGE0ga5wjUWyzMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5UN6ycjMxzhIwhFHRWk1ODS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHQQGQQzD4YgKQTxF8xBzI7Z1O0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RLLduJMoNYjytZphHOgmCNG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKGLBkE3TEh3Phmu7BJceQZS6Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejQgzo0y3PkjbGeMj8P8lEpT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgvugssd8LF4YtRmLZJmol73erc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmZMLIX0aYhXvTZac6KaM1Ws.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hem sinds begin januari. Benieuwd hoe dit afloopt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
Mimiix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:48:
Nou ik weet niet of dit een goede ervaring gaat zijn. Stond dit weekend een houten kist uit elkaar te schroeven met mn nieuwe Metabo ssd 18 ltx slag schroevendraaien en ineens viel de voorkant eraf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een Bosch slagschroevendraaier (Freak GDX) en de eerste 2 waren maandagochtend modellen :+
Diegene die ik nu heb, doet het al 4 jaar probleemloos.
Ik zou (als je hem een tijdje kan missen) het terugsturen, zeker als je nog in de garantie zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

DBBMAX schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb een Bosch slagschroevendraaier (Freak GDX) en de eerste 2 waren maandagochtend modellen :+
Diegene die ik nu heb, doet het al 4 jaar probleemloos.
Ik zou (als je hem een tijdje kan missen) het terugsturen, zeker als je nog in de garantie zit
Ik heb gelijk naar Toolsmax gemaild. Die willen hem nu inderdaad terug en hadden het niet eerder gezien.

Ik hoop dat ze er niet moeilijk over gaan doen verder:/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Ik heb met toolmax goede ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 10:04
orf schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Populieren multiplex is vanwege het lagere gewicht geschikt. Met de invalzaag kun je goed zagen en rondingen kun je ruim buiten je potloodlijntje uitzagen met een decoupeerzaag. Vervolgens kun je de plaat erop klemmen en met een kopieerfrees precies pas maken. Als je de oude plaat bovenop de nieuwe plaat klemt, gebruik je een kopieerfrees met bovenlager. Zoiets werkt al prima: https://www.ecotools.nl/h...2-7x25-mm-met-bovenlager/. Je kunt er ook meer geld aan uit geven en bijvoorbeeld van CMT een kopieerfrees nemen.
Klinkt goed. Moet ik nog op zoek naar een specifiek merk of type freesmachine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

rockerpoet schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Klinkt goed. Moet ik nog op zoek naar een specifiek merk of type freesmachine?
Ik heb zelf niet zo’n sterke voorkeur. Katsu is erg goedkoop en vind ik prima werken als kantenfrees. Dat is een Makita kloon. Ik heb een Triton MOF als zwaardere frees. Het hangt een beetje van je budget af. Sommigen hier zweren bij Festool.

Met een zwaardere frees kun je in 1x kopieren. Voor de machine is het veel lichter als bijvoorbeeld maar de helft van de freesbreedte weggefreesd moet worden. Daarom ben ik wel voorstander van grof uitzagen met de decoupeerzaag (of lintzaag als het een handzaam stuk is). Dat gaat snel genoeg en het frezen gaat dan ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie nergens schroeven waarmee de voorkant vast zit, terug duwen en vast klikken mss?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:08

sjirafje

No inspirational quotes here

De hele metalen behuizing lijkt gebroken. Terug duwen zal niet helpen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

natural colour schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:49:
[...]

Ik zie nergens schroeven waarmee de voorkant vast zit, terug duwen en vast klikken mss?
Dat dacht ik ook, maar hij is helemaal rond afgebroken.

Dat metaal zat aan elkaar en is gewoon rond gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zit erover te denken om goed gereedschap te kopen en dan het liefst een combiset zodat ik meteen een hele hoop heb, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/40793.jpg

Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren, maar er zijn natuurlijk heel wat merken. Ik wil goed gereedschap en vind het niet erg om bijvoorbeeld 2-3K uit te geven als het dan zo'n beetje m'n hele leven mee gaat. Wat ik in ieder geval belangrijk vind is dat ik in een eco-systeem stap waar de ondersteuning ineens niet na een paar jaar stopt en dat je dan een nieuw apparaat met nieuwe accu moet kopen die niet uitwisselbaar is.

Daarnaast heb je natuurlijk A-merken die duur zijn, maar het viel me op dat Festool bijvoorbeeld wel de kroon spant. Dus dat valt wel een beetje af. Verder ben ik vooral benieuwd wat jullie qua merk aanraden? Na wat onderzoek las ik op diverse website goede verhalen over Milwaukee, ben daar zelf iets minder bekend mee.

Op dit moment heb ik allemaal Action gereedschap (Ferm AX Power). Daarnaast heb ik een Bosch Professional schuurmachine (bedraad, random orbit). Dus dit weegt verder niet echt mee in de beslissing.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

miicker schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:15:
Ik zit erover te denken om goed gereedschap te kopen en dan het liefst een combiset zodat ik meteen een hele hoop heb, bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren, maar er zijn natuurlijk heel wat merken. Ik wil goed gereedschap en vind het niet erg om bijvoorbeeld 2-3K uit te geven als het dan zo'n beetje m'n hele leven mee gaat. Wat ik in ieder geval belangrijk vind is dat ik in een eco-systeem stap waar de ondersteuning ineens niet na een paar jaar stopt en dat je dan een nieuw apparaat met nieuwe accu moet kopen die niet uitwisselbaar is.

Daarnaast heb je natuurlijk A-merken die duur zijn, maar het viel me op dat Festool bijvoorbeeld wel de kroon spant. Dus dat valt wel een beetje af. Verder ben ik vooral benieuwd wat jullie qua merk aanraden? Na wat onderzoek las ik op diverse website goede verhalen over Milwaukee, ben daar zelf iets minder bekend mee.

Op dit moment heb ik allemaal Action gereedschap (Ferm AX Power). Daarnaast heb ik een Bosch Professional schuurmachine (bedraad, random orbit). Dus dit weegt verder niet echt mee in de beslissing.
2 cts, kiezen voor een gedegen A-merk, met degelijke QC, goede klantenservice en een gezonde afzetmarkt bij de professionals en de DHZ'ers in NL (en/of west-EU).

In mijn ogen blijf je dan bij: Festool, Makita, Metabo, DeWalt en Bosch blauw. Festool dan valt af vanwege de A++ prijs. Bosch blauw is wel 'profi', maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een prof gezien heb met 18V Bosch blauw (wel bedraad Bosch blauw).

Makita, Metabo en DeWalt hebben alle drie veel verschillende machines en kun je goed mee uit de voeten in de 18V range. Makita heeft ook amateur series voor bij de Gamma en heeft afgelopen jaren (tot covid) veel accu-acties gehad. Maar die vallen de laatste 2 jaar wat tegen (ik denk vooral wegens aanbod vanuit Makita door de vraag naar klusgereedschap tijdens covid). Metabo heeft her en der ook accu-acties, maar vooral op tuingereedschap*. Metabo is ook in DE erg goed beschikbaar en goedkoop te krijgen mocht je bij de grens wonen.

Wil je ook in de tuin werken met tuinmachines op 18V? Makita en Metabo hebben een flink assortiment (voor DeWalt zou ik nu moeten gaan Googlen, ik heb oprecht geen idee).

Milwaukee zou ik niet doen, volgens mij hebben die een veel te kleine afzetmarkt in NL.
Metabo heeft CAS-accu's waarbij ze een soort van open standaard proberen te maken met heel veel aanbieders van prof-niche gereedschap.

In alle gevallen, kijk erg goed of je er überhaupt goed aan doet een set te kopen, meestal lijkt het goedkoop, maar valt dat nog wel mee. Los kopen (en alleen wat nodig is) kan flink helpen kosten te besparen. En een beetje de acties opzoeken her en der.

Ik heb wat Metabo machines, dus ik ben wellicht iets bevooroordeeld. Had ik al gezegd dat je van Metabo machines je de onderdeelnummers kunt vinden van alles?
Heb je buiten garantie je SB 18 LTX-3 BL Q I METAL ACCU-KLOPBOORMACHINE stuk? Is het het onderdeel: Hakenschlüssel (geen fucking idee wat dat moet zijn) dan kun je gewoon met Google dat onderdeel van internet trekken: https://www.dittmar-shop....schluessel-301100990.html :P

Met Makita, Metabo en DeWalt kun je eigenlijk niet fout gaan.

*Metabo heeft op dit moment (tot 31mrt) op 68 verschillende 18V machines (!) de actie lopen van een gratis 4Ah accu per gekochte machine https://www.metabo.com/nl...specials/accu-actie-2023/.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
In zo'n combiset hoeft niet perse die versie van een apparaat te zitten, die het best bij je past. Of in plaats van het apparaat dat je nodig hebt, zit er iets bij waar je nooit iets mee zult doen.
Met een beetje pech is het een verzameling goedkoopste uitvoeringen, die het allemaal net niet zijn.
Kies een accubiotoop en koop naar behoefte.
Showen doe je met het werk dat je maakt, niet noodzakelijkerwijs met de machines waarmee je dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24
Eens met hierboven. Ik weet niet wat je bespaart tov van losse prijzen met zo’n set maar ik denk dat exact de machine kopen die je wil dat verschil compenseert. En als je koopt wat je nodig hebt krijg je ook altijd de kans de meest moderne versie van die machine te kopen.

Ik ben vier jaar terug begonnen met het vervangen van al mijn gereedschap door Makita 18V. Begonnen met de accuboormachine, inmiddels vier machines en drie stukken tuingereedschap. Dat laatste vind ik overigens een pro van Makita, die hebben daar een grote selectie in.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Maar dan echt heel veel fijner qua opzet. Ze zitten hier op 3km afstand van elkaar maar ik rijd altijd naar de BH. Voor mijn gevoel ook minder sjonnie-gedrag op de parkeerplaats.
wrijf het er maar in why don't you :P

de Hornbach is hier 40 min vandaan..de dichtsbijzinde Bauhaus 2 uur rijden -O-

ik heb gelukkig wel een GBI in het dorp zitten...zo'n grote ijzerhandel die alles zo'n beetje alles hebben en ook zelfs een groot bouten/moeren/schroeven assortiment met stuksprijzen. _/-\o_
En een Polvo

En gelukkig 2 houthandels kortbij :)

Voor de rest is standaard werk als een praxis/karwei etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:15:
[...]

wrijf het er maar in why don't you :P

de Hornbach is hier 40 min vandaan..de dichtsbijzinde Bauhaus 2 uur rijden -O-

ik heb gelukkig wel een GBI in het dorp zitten...zo'n grote ijzerhandel die alles zo'n beetje alles hebben en ook zelfs een groot bouten/moeren/schroeven assortiment met stuksprijzen. _/-\o_
En een Polvo

En gelukkig 2 houthandels kortbij :)

Voor de rest is standaard werk als een praxis/karwei etc.
jij hebt daarentegen weer een megaschuur die ik hier in de randstad niet kan betalen ;) . Zelfs niet als ik vanaf nu op black and decker overschakel.

Gisteren voor het eerst een stel latjes gemaakt die exact even breed moesten zijn, met de invalzaag. Gevolg is 0.4mm verloop op dik een meter en alle plankjes gelijk, niet slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azNx7cgH8rtpOyZzxCfkLJkEEx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i78ysEZqijmqK77Lk9RTie0S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgrKSXrwt-qU3TiQ5MHGwj5lG-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGLMApGh8UZkriQnbPQbIe73.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKlQRsSahwtJwXYr_Yp7Vq1xgnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQL4qaHYCuftLG8C2p9kFtkt.jpg?f=fotoalbum_tile

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:16
@miicker Allereerst, leuk dat je zo een start kan doen met gereedschap. Mijn tips sluiten aan bij hierboven:
  • Kies een merk waar je blij van wordt, en een A-Merk.
  • Wat wil je het meest gebruiken? Makita heeft bijv. een mooie tuin gereedschaplijn
  • Kies even afhankelijk van het merk de serie (Makita heeft ook nog een 40V serie, mocht je echt alles op accu willen is dat ook interessant.
  • Ik zou ook niet gaan voor een combiset, maar er zijn genoeg bedrijven (Bijv. Combitools) waar je (in de winkel) voor een nette prijs zelf een set kan samenstellen. Dan heb je echt wat je echt nodig hebt in plaats van ook dingen welke je niet nodig hebt..
  • Wacht even tot er acties zijn van je gekozen merk. Makita heeft vaak gratis accu acties, andere merken ook. Deze is bij Makita nu verlopen, maar komt vast weer terug.
Mijn voorkeur zit bij Makita ivm bovenstaande en heb nu een combinatie 40/18V.

Edit: Ik zie dat ik erg uiteenlopende voorbeelden heb genoemd, had ik Makita al genoemd? ;-). Zonder grappen, met Dewalt, Milwaukee, Metabo, Hitachi, allemaal prima merken.

[ Voor 8% gewijzigd door Fedde op 19-03-2024 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
miicker schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:15:
[Afbeelding]

Ik zit zelf al jaren zeer tevreden in de DeWalt kerk. ;) Ze hebben momenteel een accu acties, waarbij je bij losse tools een gratis (normaal vrij dure) 5.0ah powerstack accu krijgt. Mijn ervaring leert dat deze sets vaak maak beperkt goedkoper zijn dan de losse tools, zeker met accu acties zoals nu. En als er al 1 tool in zit die je niet per sé hoeft kan het al helemaal niet uit. In de set die je deelt zit een kruislijnlaser, maar niet per sé de handigste uit het assortiment. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:52:
[...]

Metabo is ook in DE erg goed beschikbaar en goedkoop te krijgen mocht je bij de grens wonen.
Heb je toevallig wat tips voor duitse winkels nabij de grens van Arnhem? Ik heb gekeken bij Bauhaus en Swertz (en nog een lokale zaak) maar die hadden naast een afkortzaag of een 18V schroefmachine nagenoeg niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mimiix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Heb je toevallig wat tips voor duitse winkels nabij de grens van Arnhem? Ik heb gekeken bij Bauhaus en Swertz (en nog een lokale zaak) maar die hadden naast een afkortzaag of een 18V schroefmachine nagenoeg niets.
De truc is online bestellen naar DHL packstations en daar ophalen. Dan trek je hiermee ineens alle DE webwinkels nabij de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

NCSmits schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Ik zit zelf al jaren zeer tevreden in de DeWalt kerk. ;) Ze hebben momenteel een accu acties, waarbij je bij losse tools een gratis (normaal vrij dure) 5.0ah powerstack accu krijgt. Mijn ervaring leert dat deze sets vaak maak beperkt goedkoper zijn dan de losse tools, zeker met accu acties zoals nu. En als er al 1 tool in zit die je niet per sé hoeft kan het al helemaal niet uit. In de set die je deelt zit een kruislijnlaser, maar niet per sé de handigste uit het assortiment. ;)
Ik was al aan het kijken of iemand de accu actie noemde :)
Ik heb daarom in ieder geval wel besloten wat DeWalt gereedschap aan te schaffen:
- DCF891 slagmoersleutel
- DCK2050 combiset met DCF850 slagschroevendraaier, DCD805 accu-klopboor, 2 PowerStack 1.7Ah accu's en een lader (zit er een 2A DCB1102 lader in ipv de weergegeven DCB112 van 3A, dus maar een mail gestuurd...)
- DCF356 multitool

Allen met koffer.

Alleen jammer van die lader dus, en de DCF850 lijkt niet helemaal zuiver te draaien.. Ik vervang er wat Einhell 18V gereedschap mee omdat het kan, maar die slagschroevendraaier wiebelt na 4 jaar afzeiken minder zeg maar :(

Dat Einhell heeft echt wel goed spul trouwens, ik heb er inmiddels zo veel van. Natuurlijk ook wat mindere dingen, maar de beste apparaten uit elke categorie zijn meer dan prima voor elk DIY werk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 16:43
@miicker Het maakt eigenlijk niet zoveel uit al heb ik het idee dat Makita wel marktleider is qua accugereedschap. Dat zie ik op de bouw iig 2/3 keer zoveel als DeWalt/Milwaukee/Bosch/Metabo.

Ik heb zelf al het accugereedschap van Makita, maar qua bedrade machines maak ik per machine groep een keuze. Bijvoorbeeld voor verspanend gereedschap (Invalzaag, Bovenfrees) is Festool echt wel een pak beter dan de rest, idem voor Schuurmachines al heb je daar ook Mirka/Flex. Ik heb ook een haakse slijper van Bosch want dat is eigenlijk de enige machine groep waar ik Makita minder vind dan de concurrentie.

Ik zou vooral ook gereedschap kiezen wat ergonomisch goed bij jouw past. Ik vind DeWalt toch altijd wat bulkier dan Makita qua vasthouden bijvoorbeeld. Ook heeft Makita meer opties qua kleine machines op 18V, die wat korter en lichter zijn. Al met al dus echt een persoonlijke keuze.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Davidshadow13 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:20:
@miicker Het maakt eigenlijk niet zoveel uit al heb ik het idee dat Makita wel marktleider is qua accugereedschap. Dat zie ik op de bouw iig 2/3 keer zoveel als DeWalt/Milwaukee/Bosch/Metabo.

Ik heb zelf al het accugereedschap van Makita, maar qua bedrade machines maak ik per machine groep een keuze. Bijvoorbeeld voor verspanend gereedschap (Invalzaag, Bovenfrees) is Festool echt wel een pak beter dan de rest, idem voor Schuurmachines al heb je daar ook Mirka/Flex. Ik heb ook een haakse slijper van Bosch want dat is eigenlijk de enige machine groep waar ik Makita minder vind dan de concurrentie.

Ik zou vooral ook gereedschap kiezen wat ergonomisch goed bij jouw past. Ik vind DeWalt toch altijd wat bulkier dan Makita qua vasthouden bijvoorbeeld. Ook heeft Makita meer opties qua kleine machines op 18V, die wat korter en lichter zijn. Al met al dus echt een persoonlijke keuze.
Tegenwoordig heeft DeWalt ook wat lichtere machines, kwam ik achter. Bijvoorbeeld de dcf850 die ik dus aangeschaft heb. Die is zelfs kleiner dan de Makita, en ik was niet helemaal overtuigd van de kracht van de Makita in dit geval:

Maar goed, ik heb ook hard zitten twijfelen tussen Makita en Dewalt hoor.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@miicker Je zou ook eens naar de Parkside Performance lijn kunnen kijken, die hebben regelmatig goede aanbiedingen en de kwaliteit (van de Performance lijn, de gewone lijn is niet altijd even kwalitatief) is doorgaans erg goed. Ze hebben ook veel tuingereedschap op hetzelfde accuplatform, "X20 team" geloof ik.
Zelf heb ik divers Bosch blauw 18V accugereedschap, maar heb laatst toch een Parkside Performance slagschroevendraaier besteld in plaats van een Bosch. De Bosch was letterlijk 4 keer (!) zo duur en de diverse fora en Youtube filmpjes zeiden dat het prima spul is.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 12-09 17:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:52:
[...]
In mijn ogen blijf je dan bij: Festool, Makita, Metabo, DeWalt en Bosch blauw. Festool dan valt af vanwege de A++ prijs. Bosch blauw is wel 'profi', maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een prof gezien heb met 18V Bosch blauw (wel bedraad Bosch blauw).
Volgens mij ligt dat vooral aan de beschikbaarheid van Bosch Blauw bij de (groothandel) bouwmarkten. Mij was dit ook al opgevallen. In Duitsland is het wel gereedschap dat je vaak bij de "vakman" ziet. In Nederland zie ik het eigenlijk zelf alleen bij de Hornbach liggen. Voordeel van Bosch Blauw is wel dat het vaak goedkoop online te krijgen is via amazon. Momenteel ook een accu actie trouwens bij hen.

@miicker Niet verkeerd om een hele set in één keer te halen. Van de andere kant als je -echt- wilt dat het een leven meegaat ben je beter af met gesnoerd. Persoonlijk heb ik een mixed samenstelling, wat op 12V voor licht werk en makkelijk meenemen, wat 18V voor het grotere werk en gesnoerd voor dingen en zaken die ik veel doe (met name schuurmachines, want toch stofzuiger nodig).

Voordeel van langzaam opbouwen van je voorraad is dat je de kosten spreid en je accu's ook niet allemaal tegelijk gaar zijn tzt.
Voordeel van alles in één keer is dat je meteen klaar bent.

In mijn ogen zijn de meeste set-items niet de beste modellen in een range, dus als je iets veel / vaak nodig hebt/gaat hebben zal je wellicht alsnog upgraden. En het is vaak lastig om sets te vinden die de juiste samenstelling hebben. Maar ymmv.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:08

sjirafje

No inspirational quotes here

Combosets zijn alleen handig voor de afdeling inkoop op een bedrijf. Mensen die het gereedschap echt gebruiken zijn beter af wanneer ze hun eigen set samenstellen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:49

dragonhaertt

@_'.'

Vaak zijn sets ook duurder dan alle losse modellen bij elkaar (bij de goedkoopste webshops) én als er acties zijn krijg je nog gratis accu's/accessoires bij de losse modellen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:43

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit lijkt op een gietfout en zal onder garantie vallen (tenzij je hem van 4 hoog hebt laten stuiteren). Ik heb heel veel Metabo maar nog nooit iets met garantie of reparatie nodig gehad.

@True de accu actie van Metabo had ik helemaal gemist, gelijk mijn slagmoersleutel geregistreerd en bericht gekregen dat de accu er aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
Ik ben ook aan het verzamelen, nu ik steeds meer zelf wil kunnen doen, en zonder gezeik. Ik ben wel naar Bosch Blauw gegaan. Prijs is prima, en het spul voelt degelijk aan en werkt fijn. Ik ben echter niet de grootste klusser, dus ik weet verre van alles, maar dat is ook goed want toch kan ik er mee werken!

Iemand tips voor een grote koffer goede schroeven en pluggen, van de meest voorkomende maten?
Ik moet altijd naar de karwei en dan kom je weer met die doosjes van 5+ euro die je dan half kwijt raakt, daarna weer nieuwe koopt, en op een gegeven moment 6 dezelfde zakjes hebt voor 3x de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:02
@Zebby
https://www.ecotools.nl/d...enpakket-torx-1900-stuks/
+
https://www.ecotools.nl/f...opower-pluggen-280-delig/

Waarbij ik vooral de 4x40 en 4x50 gebruik (en daar van inmiddels een kleine 1000st verder ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

DasNieNix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Dit lijkt op een gietfout en zal onder garantie vallen (tenzij je hem van 4 hoog hebt laten stuiteren). Ik heb heel veel Metabo maar nog nooit iets met garantie of reparatie nodig gehad.

@True de accu actie van Metabo had ik helemaal gemist, gelijk mijn slagmoersleutel geregistreerd en bericht gekregen dat de accu er aan komt.
Heb ik ook niet. Zo hoog is ie niet eens geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Fischer ken ik van de bouwmarkt, is dat ook echt goed spul? Als je de prijs moet geloven wel natuurlijk.
Derfix ken ik niet, maar zijn "spaanplaat" wat ze normaliter "algemeen" noemen? Dus voor in spaanplaat, gips, hout, pluggen etc? Je merkt het, ik weet er veel vanaf :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Laatst online: 12-09 16:27
Zebby schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Fischer ken ik van de bouwmarkt, is dat ook echt goed spul? Als je de prijs moet geloven wel natuurlijk.
Derfix ken ik niet, maar zijn "spaanplaat" wat ze normaliter "algemeen" noemen? Dus voor in spaanplaat, gips, hout, pluggen etc? Je merkt het, ik weet er veel vanaf :+
Werkt super - vooral de duopower. Gebruik niets anders meer, krijg ik andere pluggen bijgeleverd dan mik ik die weg en gebruik ik Fischers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
Zebby schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:06:
Ik ben ook aan het verzamelen, nu ik steeds meer zelf wil kunnen doen, en zonder gezeik. Ik ben wel naar Bosch Blauw gegaan. Prijs is prima, en het spul voelt degelijk aan en werkt fijn. Ik ben echter niet de grootste klusser, dus ik weet verre van alles, maar dat is ook goed want toch kan ik er mee werken!

Iemand tips voor een grote koffer goede schroeven en pluggen, van de meest voorkomende maten?
Ik moet altijd naar de karwei en dan kom je weer met die doosjes van 5+ euro die je dan half kwijt raakt, daarna weer nieuwe koopt, en op een gegeven moment 6 dezelfde zakjes hebt voor 3x de prijs.
Ik zou een assortimentskist of koffer gaan zoeken en deze langzaam maar zeker vullen. Als je misgrijpt ga je aanschaffen wat je nodig hebt en wat over is stop je in een vak. De schroeven en pluggen die snel op gaan koop je in grotere hoeveelheden bij en geef je een groter vak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40

Persoonlijk vind ik een set als deze een goed startpunt. 90% v/d klussen die je tegenkomt kan ej hiermee ondervangen. Zit er een keer een schroef niet bij is dat zo bij gehaald.
https://www.toolstation.n...ven-pakket-platkop/p87100
Ben daarnaast persoonlijk ook gecharmeerd van de Pro-stack organizerse van Stanley.
Lekker robuust.
https://www.toolstation.n...pro-stak-organizer/p12182
Daarnaast de Fischer pluggen die hierboven gedeeld zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Flix20 op 19-03-2024 15:38 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant

https://www.marktplaats.n...4778-assortiments-koffers
En dan naar behoefte vullen, vakjes zat.

Dat getipt hebbende: de doosjes met schroeven en pluggen verdwijnen hier allemaal in een open platte bonnysa tomatendoos met vrolijke rode stippen, die ik toch zeker 25 jaar geleden uit de dozenkooi bij de supermarkt gevist en die grijpklaar onder de werkbank staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
trabant schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:30:
[...]

https://www.marktplaats.n...4778-assortiments-koffers
En dan naar behoefte vullen, vakjes zat.

Dat getipt hebbende: de doosjes met schroeven en pluggen verdwijnen hier allemaal in een open platte bonnysa tomatendoos met vrolijke rode stippen, die ik toch zeker 25 jaar geleden uit de dozenkooi bij de supermarkt gevist en die grijpklaar onder de werkbank staat.
De opbergdozen zoek ik inderdaad ook, maar doelde initieel meer op het spul dat erin moet :)
Moet sowieso een nieuwe gereedschapskist, mijne hangt nog maar met 1 plastic sluiting dicht, dat is erg link altijd een trap op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Bind er dan maar snel iets omheen, voordat je geëmotioneerd woorden roept, die je niet van je moeder hebt geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 12-09 12:14
Flix20 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Persoonlijk vind ik een set als deze een goed startpunt. 90% v/d klussen die je tegenkomt kan ej hiermee ondervangen. Zit er een keer een schroef niet bij is dat zo bij gehaald.
https://www.toolstation.n...ven-pakket-platkop/p87100
Ben daarnaast persoonlijk ook gecharmeerd van de Pro-stack organizerse van Stanley.
Lekker robuust.
https://www.toolstation.n...pro-stak-organizer/p12182
Daarnaast de Fischer pluggen die hierboven gedeeld zijn.
Waarbij in dat soort sets de 5x100 en 5x80 soms wel eens nut hebben maar meestal overkill zijn maar wel de prijs opdrijven.
Zelf ben ik voor een heel assortiment aan woodies gegaan. cry once gevalletje maar bij BNV Tools zijn ze netjes aan de prijs. en het zijn fijne schroeven voor het geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:05
Recent nog een flinke bulk schroeven besteld van dynaplus via combifit.nl. Was de beste prijs die ik kon vinden voor 5x70mm deelraad. Ook de overige maten waren goed geprijsd wat ik zo kon zien. Spax op Amazon is ook wel aantrekkelijk geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Fuel_80 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:13:
Recent nog een flinke bulk schroeven besteld van dynaplus via combifit.nl. Was de beste prijs die ik kon vinden voor 5x70mm deelraad. Ook de overige maten waren goed geprijsd wat ik zo kon zien. Spax op Amazon is ook wel aantrekkelijk geprijst.
Goede prijzen daar idd. Maar echt lekker zoeken lukt niet op die site. Ik wilde mijn voorraadje dynaplus ook weer aanvullen en was vorige week ff op zoek. Ik zoek specifiek deze (want doosje bijna leeg):
https://www.dynaplus.nl/product/unischroef-platkop-2.html

En al die nummers werken niet op de site van combifit, ook al hebben ze ze volgens mij wel:
https://www.combifit.nl/d...atkop-tx-25-200#files-tab

Wel balen dat die schroeven in drie jaar tijd van €8,70 naar €13,10 per doosje zijn gestegen in prijs :(
Pagina: 1 ... 189 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).