Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd.
En zoek er dan eentje met metalen bladen in de fan of er bij en een model wat je makkelijk open kunt maken, want er blijft onherroepelijk vuil en zand achter in de machine. Zeker als het nat is. Dan wil je hem niet open hoeven schroeven ;)

Heb zelf een eurom ebr 3000, zie https://www.bol.com/nl/nl...ak-45-l/9200000032939109/ ter indicatie over wat ik bedoel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:43
JBS schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:57:
Ik zoek een bladblazer om met name bladeren weg/bij elkaar te blazen en ik neig een start te maken met de Makita 18v serie voor wat accu gereedschap. Die bladeren zijn natuurlijk niet altijd kurkdroog, en de oppervlakte is beperkt. Mensen hier met goede ervaringen met de https://www.gereedschapce...blazer-body-192-km-h.html voor hetzelfde doel?
Die is niet krachtig genoeg zou deze nemen als je in de 18 volt lijn wil blijven https://www.gereedschapce...chdZTvObhZzhoClewQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:47
Een kleine tip voor de mensen die een stofzuiger met cycloon hebben...
Controleer eens in de zoveel tijd of je vat/bak onder je cycloon vol zit of niet :X
Ik was een flinke hoeveelheid eiken vloerplanken aan het zagen, en na een tijdje dacht ik, waarom wordt het zaagsel niet meer goed afgezogen?

Bleek dat m'n olievat van 60 liter vol zat, de cycloon zat tot de nok toe vol, de zak van de stofzuiger zat vol, en de hele slang vanaf de cycloon naar m'n zaagtafel zat vol.
Gelukkig was dit snel verholpen en was m'n olievat zo geleegd.
Maar daarna bleek dat het hele afzuig gedeelte van m'n zaagtafel ook propvol zat, dat was even een half uur k*t werk om schoon te krijgen...

Gelukkig ben ik bijna klaar met deze planken zagen, en dan gaat binnenkort m'n stofafzuigingsysteem op de schop.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Iemand nog een tip voor een kettingzaag ? Ik neig naar een makita 18v, ik heb nu een oude elektrische stihl. Het is bedoeld voor kleine stammen en de open haard. Ik ga geen bomen omzagen. Qua budget dacht ik aan Max 2/300 ik gebruik hem een paar keer per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Waypoint schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:41:
Iemand nog een tip voor een kettingzaag ? Ik neig naar een makita 18v, ik heb nu een oude elektrische stihl. Het is bedoeld voor kleine stammen en de open haard. Ik ga geen bomen omzagen. Qua budget dacht ik aan Max 2/300 ik gebruik hem een paar keer per jaar
Als je al op het lxt platform zit lijkt me dat prima. Heb er een paar keer eentje gebruikt (verschillende modellen) en voor wat haardhout is t prima. Als je nog geen accu’s hebt zou xgt nog een optie zijn, of op marktplaats een tweetakt Stihl scoren.

Die laatste hebben wat meer liefde nodig maar zijn wel aanzienlijk sterker. Binnen je budget genoeg te vinden met een 40/45 cm blad. Nieuwe ketting erop en die goed bijhouden. Das voor de makita niet anders.

[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 07-10-2023 14:11 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey guys, ik zou graag jullie advies even willen hebben.

We hebben hier een fikse schuurklus, alle douglas planken in de veranda moeten worden geschuurd.

Ik heb een DTS400 (een deltaschuurmachine) en een BS75 (bandschuurmachine).

Ik moet daar dus iets tussen hebben want de DTS gaat te langzaam en de BS is veel te zwaar om wandplanken te schuren. Mag gewoon een 230volt machine zijn, hij gaat op de Festool stofzuigert.

Zit ik goed dat ik een excentrische schuurmachine hier het beste tussen kan zetten?

Ik keek naar de BO6050, die is de helft in gewicht van de bandschuur zo’n beetje. uitvoering: Makita 230 V Excenter schuurmachine (BO6050J)

Of kan ik beter nog een maatje kleiner zoals een 5041?

uitvoering: Makita BO5041K

Ik heb wat moeite om verschillen te vertalen naar realworld-usage zeg maar om de juiste schuurmachine te kiezen.

Advies en alternatieven zijn welkom :) met dien verstande dat merken als Ferm, Parkside en Einhell er hier niet in komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 08-10-2023 11:27 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een excenter die je kunt forceren. "rotex" in Festool terminologie. Voor grote klussen met veel afname heel fijn, je kunt de forcering uitzetten en dan schuurt hij vrij netjes/strak. Nadeel is prijs en grootte/gewicht van het apparaat.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:32:
Ik heb een excenter die je kunt forceren. "rotex" in Festool terminologie. Voor grote klussen met veel afname heel fijn, je kunt de forcering uitzetten en dan schuurt hij vrij netjes/strak. Nadeel is prijs en grootte/gewicht van het apparaat.
De Rotex 150 zal idd nogal aan de zware kant zijn, mijn armpjes waren best moet na een dag tuinhuis schuren daarmee :+ Maar ik was wel erg blij met de snelheid v/d afname. De 90 is misschien een goed compromis qua gewicht/afname. Ook handiger om kleinere planken te schuren, met de 150 kom je niet goed overal bij als het niet echt plat is.

Maar als je geen interesse hebt in snellere afname, kan je denk ik met zowat elke excenter je ding doen. Enige waar ik op zou letten zijn trillingswaarde, tintelende/slapende ledematen zijn echt geen pretje & niet gezond.

Grootte v/h schuuroppervlak zal een beetje afhangen van hoe hoog/breed je planken zijn. Als die nogal hol/bol/scheluw staan, is kleiner beter, want hoe groter de schuurzool, hoe lastiger het wordt met oneffenheden. Maar dat kan je natuurlijk met de DTS ook oplossen... met wat meer geduld ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Slonzo op 08-10-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

De Rotex 150 zal idd nogal aan de zware kant zijn, mijn armpjes waren best moet na een dag tuinhuis schuren daarmee :+ Maar ik was wel erg blij met de snelheid v/d afname. De 90 is misschien een goed compromis qua gewicht/afname. Ook handiger om kleinere planken te schuren, met de 150 kom je niet goed overal bij als het niet echt plat is.
Ja dat is een beest . Heb er wel eens schuurdeuren van 2 breed en 2.5 hoog mee gedaan. Niet grappig.

Er is ook een 125. De 90 zou hier nog wel eens kunnen komen, maar ik heb deze week al een Tormek T4 en twee dozen van benchdogs gekocht :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:25:

We hebben hier een fikse schuurklus, alle douglas planken in de veranda moeten worden geschuurd.

Ik moet daar dus iets tussen hebben want de DTS gaat te langzaam en de BS is veel te zwaar om wandplanken te schuren. Mag gewoon een 230volt machine zijn, hij gaat op de Festool stofzuigert.

Zit ik goed dat ik een excentrische schuurmachine hier het beste tussen kan zetten?

Ik keek naar de BO6050, die is de helft in gewicht van de bandschuur zo’n beetje. uitvoering: Makita 230 V Excenter schuurmachine (BO6050J)

Ik heb wat moeite om verschillen te vertalen naar realworld-usage zeg maar om de juiste schuurmachine te kiezen.

Advies en alternatieven zijn welkom :) met dien verstande dat merken als Ferm, Parkside en Einhell er hier niet in komen.
Ik zou voor de 125mm excenter gaan. 150mm hebben vaak ook een grotere slag en zijn daarmee wat ‘lompere’ schuurmachines. iirc zijn de meeste dingen die je maakt niet het formaat van een veranda, en dan is een 125mm excenter breder inzetbaar. Het lagere gewicht van de 125mm helpt ook als je (deels) boven je hoofd staat te schuren in dit geval.

Ik heb overigens beide, en merk dat ik veel vaker de 125mm pak dan zijn grote broer.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pixeltje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:57:
Ik zou voor de 125mm excenter gaan. 150mm hebben vaak ook een grotere slag en zijn daarmee wat ‘lompere’ schuurmachines. iirc zijn de meeste dingen die je maakt niet het formaat van een veranda, en dan is een 125mm excenter breder inzetbaar. Het lagere gewicht van de 125mm helpt ook als je (deels) boven je hoofd staat te schuren in dit geval.

Ik heb overigens beide, en merk dat ik veel vaker de 125mm pak dan zijn grote broer.
M'n Rupes heeft een verwisselbare voet, kan een 150mm of een 125mm voet op. Daarnaast zijn de excenters bij Rupes over het algemeen te krijgen in 3 en 5mm uitslag, afhankelijk van hoe hard je wilt gaan. Ik heb de ER155, met 5mm uitslag. Gaat te hard in sommige gevallen, voor andere schiet het lekker op. Hangt er vanaf wat je nodig hebt, dus. Er zijn wel meer merken met deze opties, meen ik, maar is een tijdje geleden dat ik naar nieuwe schuurmachines heb gekeken.

Buiten dat, inderdaad goed om op het gewicht te letten als je boven je hoofd bezig moet zijn, alhoewel het op een muur nog wel meevalt (stofzuiger erop houdt hem ook een beetje op z'n plek).

En weinig trillingen is ook fijn als je er langer mee bezig bent.

Geen ervaring met Makita schuurmachines, verder, maar m'n Rupes doet het goed voor mij, met een laag gewicht en weinig trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Na de nuttige feedback dat het Makita bladblazer instapmodel prima is voor stof maar te zwak voor bladeren, ben ik benieuwd of het instapmodel Makita grastrimmer https://www.gereedschapce...astrimmer-body-260mm.html wel goed genoeg is voor wat hoekjes gras waar de robotmaaier niet kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JBS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:07:
Na de nuttige feedback dat het Makita bladblazer instapmodel prima is voor stof maar te zwak voor bladeren, ben ik benieuwd of het instapmodel Makita grastrimmer https://www.gereedschapce...astrimmer-body-260mm.html wel goed genoeg is voor wat hoekjes gras waar de robotmaaier niet kan komen?
Ja prima, een bedrade grastrimmer is meestal ook maar iets van 250-400W.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor alleen gras een beetje bijwerken zou dat wel genoeg moeten zijn. Voor wat dikker onkruid / ongewenste beplanting komt het waarschijnlijk wel gauw wat te kort, maar ik neem aan dat je dat niet op je gazon hebt groeien.

Ik denk wel dat een grasschaar wel fijner werkt, tenminste, als je de verlengde handgreep er bij neemt. Maar die combinatie is wel een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Vraagje voor de houtbewerkers hier, welke groeffrees gebruiken jullie?

Beetje context, ik heb met de bovenfrees, kopieerring en wat smalle latjes een methode om "arbitraire geometrische vormen" te maken. Ik schiet/dubbelzijdig tape de smalle latjes op een plaat multiplex, en frees met de bovenfrees langs de latjes. Dat er op schieten/plakken kan je een beetje doen op een manier dat er wel geinig uit ziet, zonder dat je een CNC router nodig hebt.

Nu heb ik gewoon een bosch professional set met bovenfreesjes (8mm schacht), met een standaard groef frees, 2 rechte snijvlakken die het hout er uit halen. Dat maakt een behoorlijk kabaal en ben nog niet helemaal tevreden met het achtergelaten resultaat. Nu zijn er wel mooiere freesjes, die wat meer lijken op de freesjes die bij metaal worden gebruikt, maar ik heb nog niet echt een leverancier gevonden waar ik een goed gevoel bij heb. Amazon verkoopt van alles, maar kan het moeilijk op waarde schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Ik heb er zo eentje en die doet het prima op het gazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46

dragonhaertt

@_'.'

Zjosh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:44:

Beetje context, ik heb met de bovenfrees, kopieerring en wat smalle latjes een methode om "arbitraire geometrische vormen" te maken. Ik schiet/dubbelzijdig tape de smalle latjes op een plaat multiplex, en frees met de bovenfrees langs de latjes. Dat er op schieten/plakken kan je een beetje doen op een manier dat er wel geinig uit ziet, zonder dat je een CNC router nodig hebt.

Nu heb ik gewoon een bosch professional set met bovenfreesjes (8mm schacht), met een standaard groef frees, 2 rechte snijvlakken die het hout er uit halen. Dat maakt een behoorlijk kabaal en ben nog niet helemaal tevreden met het achtergelaten resultaat. Nu zijn er wel mooiere freesjes, die wat meer lijken op de freesjes die bij metaal worden gebruikt, maar ik heb nog niet echt een leverancier gevonden waar ik een goed gevoel bij heb. Amazon verkoopt van alles, maar kan het moeilijk op waarde schatten.
Ik gebruik het liefste spiraalfrezen, CMT als het even kan.
Als de afwerking aan de bovenkant belangrijk is, dan een downcut spiral. (minder blowout, maar slechtere afvoer van spanen. Invallen moet wat rustiger)

Ik heb zelf de 192.820.11 (12mm x 35mm) en de 192.850.11 (5mm x 17mm), beide met 8mm schacht.
Die laatste is nog wel goed te betalen en ook op bijv amazon te vinden.

Voor frezen heb ik de volgende overtuiging: een setje is leuk voor af en toe gebruiken, maar als je een project hebt of vaker dezelfde bewerking doet kan je beter één goede frees kopen dan 10 slechtere.
Ik heb een setje willekeurige frezen, en 3 goede CMT frezen. (spiral x2 en een mooie flush-trim)

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 09-10-2023 10:00 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zjosh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:44:

Waar ben je niet helemaal tevreden mee in het resultaat? Voor randjes aan de bovenkant kun je, zoals @dragonhaertt zegt, kijken naar een down-cut spiraalfrees. Maar als het het gaat om het oppervlak dat je uit freest, wellicht werkt een groeffrees dan beter. Wellicht dan meer in stappen uitfrezen, niet in een keer op de volle diepte.

Qua merken, CMT en ENT hebben goede frezen, en veel keuze beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjosh
dragonhaertt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Ik gebruik het liefste spiraalfrezen, CMT als het even kan.
Als de afwerking aan de bovenkant belangrijk is, dan een downcut spiral. (minder blowout, maar slechtere afvoer van spanen. Invallen moet wat rustiger)

Ik heb zelf de 192.820.11 (12mm x 35mm) en de 192.850.11 (5mm x 17mm), beide met 8mm schacht.
Die laatste is nog wel goed te betalen en ook op bijv amazon te vinden.

Voor frezen heb ik de volgende overtuiging: een setje is leuk voor af en toe gebruiken, maar als je een project hebt of vaker dezelfde bewerking doet kan je beter één goede frees kopen dan 10 slechtere.
Ik heb een setje willekeurige frezen, en 3 goede CMT frezen. (spiral x2 en een mooie flush-trim)
Hmm, stiekem hoopte ik op iets wat in de 10 euro per frees regio zou uitkomen :9 Ben het met je overtuiging eens trouwens, klooien met slecht gereedschap is echt waardeloos.
henkie196 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Waar ben je niet helemaal tevreden mee in het resultaat? Voor randjes aan de bovenkant kun je, zoals @dragonhaertt zegt, kijken naar een down-cut spiraalfrees. Maar als het het gaat om het oppervlak dat je uit freest, wellicht werkt een groeffrees dan beter. Wellicht dan meer in stappen uitfrezen, niet in een keer op de volle diepte.

Qua merken, CMT en ENT hebben goede frezen, en veel keuze beschikbaar.
Vooral met het oppervlakte aan de bovenkant, en de matige afvoer van zaagsel en schroeiplekken die daar door ontstaan. Ik gebruik een stofzuiger en een bovenfrees met over het algemeen goede stofafzuiging (OF1010)

[ Voor 27% gewijzigd door Zjosh op 09-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 20:21

3_s

Zjosh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Vooral met het oppervlakte aan de bovenkant, en de matige afvoer van zaagsel en schroeiplekken die daar door ontstaan. Ik gebruik een stofzuiger en een bovenfrees met over het algemeen goede stofafzuiging (OF1010)
Wil je dan niet te snel gaan, of te diep in een keer? Anders krijg je geen schroeiplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
3_s schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:57:
Wil je dan niet te snel gaan, of te diep in een keer? Anders krijg je geen schroeiplekken.
Het kabaal en lompe stukken hout eraf slaan, dan ga je waarchijnlijk te snel. Schroeiplekken krijg ik meestal eerder als ik juist te langzaam ga (bv bij het frezen van een korte sleuf, dan krijg ik de schroeiplekken op het einde). Lager toerental kan dan helpen.
Zjosh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:14:
Voor bovenkant van de snede, dan inderdaad down-cut spiraalfrees. Maar je spaanafvoer is daar vrij slecht mee, dus als dat voor schroeien zorgt, gaat dat daar juist erger mee worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
3_s schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Te diep zou kunnen, zat nu op +- 5mm diep, voor 18mm multiplex betekent dat al 4x rond. Zie vooral in de hoeken schroeiplekken, waar ik dus te traag ga. Denk dat ik maar eens een mooie positieve spiraalfrees moet gaan kopen.

De afwerking aan de bovenkant zal daar wat minder mee zijn dan met een negatief frees, weet niet of het te erg gaat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
https://www.festool.nl/ca..._BwE#Ervaringenvanklanten

Die kwam net voorbij, in de reclame.
Ik dacht ff dat het een 1 april grap was, maar blijkbaar bestaat het echt?
Moet niet gekker worden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:30
Raymond schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:48:
https://www.festool.nl/ca..._BwE#Ervaringenvanklanten

Die kwam net voorbij, in de reclame.
Ik dacht ff dat het een 1 april grap was, maar blijkbaar bestaat het echt?
Moet niet gekker worden :D
Niet gekker? Dit is juist wat we willen! Voor de hobbyist is het 99% overkill. Die paar klussen waar je spierpijn van krijgt zijn niet zo heel relevant over een leven. Maar voor vaklui zal het aanzienlijk schelen in hoeveel werk er verzet kan worden en de lichamelijke slijtage over een loopbaan.

Het is overigens niet nieuw. Een (gedeeltelijk) exoskelet wordt al jaren gebruikt in diverse sectoren als (staal-) bouw en auto fabricage volgens mij.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zjosh schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:47:
Te diep zou kunnen, zat nu op +- 5mm diep, voor 18mm multiplex betekent dat al 4x rond. Zie vooral in de hoeken schroeiplekken, waar ik dus te traag ga. Denk dat ik maar eens een mooie positieve spiraalfrees moet gaan kopen.

De afwerking aan de bovenkant zal daar wat minder mee zijn dan met een negatief frees, weet niet of het te erg gaat zijn...
5mm lijkt me niet te diep, maar het schroeien in de hoeken klinkt me bekend, als ik het goed heb, houdt dat vooral in dat je te hard draait en/of te weinig afneemt. Maar lijkt me moeilijk om in een vloeiende beweging door te gaan in de hoeken.

Als de afwerking boven en onder goed moet zijn, bestaat er ook een up & down cut spiraalfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup verbranden is te weinig afname of teveel toeren. Zet je frees eens een standje lager, dat scheelt al.

Qua teveel afnemen. Dat verwachtte ik ook, maar:
Dit weekend met een ecotools pro (ik ben meer van de cmt maar voor rag en smijtwerk is ecotools okay) freesje 12mm mpx in 1x weggenomen. Resultaat was onverwacht netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:08:
Yup verbranden is te weinig afname of teveel toeren. Zet je frees eens een standje lager, dat scheelt al.

Qua teveel afnemen. Dat verwachtte ik ook, maar:
Dit weekend met een ecotools pro (ik ben meer van de cmt maar voor rag en smijtwerk is ecotools okay) freesje 12mm mpx in 1x weggenomen. Resultaat was onverwacht netjes.
Het zal wellicht ook wel met elkaar samen hangen. Er wordt wel vaak geadviseerd om minder af te nemen, en in onderstaand filmpje krijgen ze bv. ook betere resultaten door het in twee stappen te doen (de meeste stukjes die dit laten zien ook flink grote afrondingen of afschuinkanten erop zetten). Wat wel te zien is in het filmpje is dat langzamer het zeker niet beter maakt.

Ik denk dat als je frees het aan kan qua afvoer, dat te veel afname niet een probleem is, maar als die het niet afgevoerd krijgt, kan je er langzamer doorheen en krijg je te weinig afname en verbranden. Maar ik kan het ook mis hebben, het is ook niet zo dat ik zoveel ervaring met frezen heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-01 09:45
Iemand nog tips voor goede combihamer op 230v. Mijn makita d25334 heeft het zojuist begeven had hem nog niet lang maar net uit de garantie natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Luckey schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:29:
Iemand nog tips voor goede combihamer op 230v. Mijn makita d25334 heeft het zojuist begeven had hem nog niet lang maar net uit de garantie natuurlijk...
offtopic:
Bedoel je een DeWalt d25334? Ik zou persoonlijk gewoon lekker moeilijk gaan doen en garantie gaan claimen mits je 'm gewoon voor thuisgebruik gebruikt hebt en niet wekelijks professioneel gebruikt natuurlijk. Alles binnen het redelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-08 19:37
Hier de bosch 2-28F. Bevalt super.
Er zit ook een mooie functie op dat hij niet in het rond slaat als de boor vast komt te zitten. Heb ik al een aantal keren plezier van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:08

sjirafje

No inspirational quotes here

Hier ook de 2-28F. Niets op aan te merken wat mij betreft.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De D25334 is een Dewalt, toch? Hoe dan ook, reparatie geen optie?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ihkv mooie nieuwe spulletjes die je wat minder ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik4ooxlSmuK4DDx347kDLq4yVEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orW6db8Cvmqei2NP68xTCCEU.jpg?f=fotoalbum_large

Een parallel guide system van benchdogs.co.uk . Inclusief de "narrow cut" optie voor smalle sneden.

Om je zaaggeleider mooi parallel aan de rand van je plaat te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:16:
Ihkv mooie nieuwe spulletjes die je wat minder ziet.

[Afbeelding]

Een parallel guide system van benchdogs.co.uk . Inclusief de "narrow cut" optie voor smalle sneden.

Om je zaaggeleider mooi parallel aan de rand van je plaat te zetten.
Meteen het linkje naar de Peter Millard video erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heh die wilde ik morgen doen als ik mijn MFT hinge uitpak. O-)
Zeker na douane was dit een prijzig pakketje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ik heb recent de Makita HR2470 gekocht. Tot nu toe ben ik zeer tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Heh die wilde ik morgen doen als ik mijn MFT hinge uitpak. O-)
Zeker na douane was dit een prijzig pakketje :X
Wat vindt de douane van dit soort pakketten? Ik ben in dubio over een railsquare, nu de mk3 uit is. Ik heb al een fsn-wan, maar die is niet makkelijk accuraat haaks te krijgen bij meerdere zaagsnedes en ik heb een mft tafel gemaakt om de hoeken ook een railsquare te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
Pixeltje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Wat vindt de douane van dit soort pakketten? Ik ben in dubio over een railsquare, nu de mk3 uit is. Ik heb al een fsn-wan, maar die is niet makkelijk accuraat haaks te krijgen bij meerdere zaagsnedes en ik heb een mft tafel gemaakt om de hoeken ook een railsquare te kunnen doen.
Je kan de gok nemen en hopen dat het bedrijf dat voor de douane de afhandeling doet deze over het hoofd ziet, die kans is echter steeds kleiner. Vraag is scheelt het dan nog steeds aanzienlijk als je het van ver (buiten de EU) haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pixeltje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Benchdogs verzendt via DHL. DHL Doet gewoon aangifte voor je, ik mocht dus nog ~120E bijdokken.
Peter millard heeft een 5% kortingscode in zijn youtube-video's zitten trouwens ;).
pman63 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Je kan de gok nemen en hopen dat het bedrijf dat voor de douane de afhandeling doet deze over het hoofd ziet, die kans is echter steeds kleiner. Vraag is scheelt het dan nog steeds aanzienlijk als je het van ver (buiten de EU) haalt?
Deze koop je of bij gereedschappro, of bij benchdogs.co.uk. Ze worden in de UK gemaakt, en gereedschappro heeft ook gewoon een dikke marge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Boudewijn @Slonzo @Pixeltje @henkie196

bedankt voor jullie duiten in het zakje wat betreft de schuurmachine aanbevelingen.

Ik ga nog even wat 125 excenters bekijken om te vergelijken maar grote kans dat het de Festool ETS125 maar moet worden, prijzig i know. Maar ik zie het alweer dat ik met adapters voor de stofzuiger aan de gang kan, en 4 meter kabel werkt een stuk makkelijker dan een karige 2 meter snoer die ik bij veel machines terugzie.
Buiten dat heb ik bijv nog een OF1010 en de DTS en BS en dat werkt allemaal toch wel gewoon erg fijn hoor.

zijn @Nivado en @Twijfels nog happy met hun ETS125?

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 10-10-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:16:
[...]

Benchdogs verzendt via DHL. DHL Doet gewoon aangifte voor je, ik mocht dus nog ~120E bijdokken.
Peter millard heeft een 5% kortingscode in zijn youtube-video's zitten trouwens ;).
Daar was ik naar op zoek inderdaad, als de douane nog eens 50 euro op zo'n railsquare zet wordt het wel een duur grapje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 19:24
Fraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:33:

bedankt voor jullie duiten in het zakje wat betreft de schuurmachine aanbevelingen.

Ik ga nog even wat 125 excenters bekijken om te vergelijken maar grote kans dat het de Festool ETS125 maar moet worden, prijzig i know. Maar ik zie het alweer dat ik met adapters voor de stofzuiger aan de gang kan, en 4 meter kabel werkt een stuk makkelijker dan een karige 2 meter snoer die ik bij veel machines terugzie.
Buiten dat heb ik bijv nog een OF1010 en de DTS en BS en dat werkt allemaal toch wel gewoon erg fijn hoor.

Sorry ik had niet gereageerd omdat je richting de Makita aan het kijken was. Maar als je twijfelt over een ETS125, moet je daar heel snel mee stoppen en hem gewoon kopen.
Ja hij is duur, maar het is echt een heel fijn apparaat, een van de beste aankopen van de afgelopen jaren. Hij is licht, snel en trillingsarm. Ik gebruik hem dan ook veel vaker dan ik vooraf verwacht had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Sorry ik had niet gereageerd omdat je richting de Makita aan het kijken was. Maar als je twijfelt over een ETS125, moet je daar heel snel mee stoppen en hem gewoon kopen.
Ja hij is duur, maar het is echt een heel fijn apparaat, een van de beste aankopen van de afgelopen jaren. Hij is licht, snel en trillingsarm. Ik gebruik hem dan ook veel vaker dan ik vooraf verwacht had.
No worries mate :) ik had je al in het snotje door de zoekfunctie ;)

met een snelle blik zag ik wat excenters zoals de makita's en natuurlijk ok de 64huppeldepup van DeWalt langskomen omdat dat beduidend goedkoper is maar ik weet hoe fijn mijn DTS schuurt, dat is gewoon een verademing en ik heb al heel wat machines in mijn handen gehad.

Mijn vrouw gebruikt het spul ook allemaal met enige regelmaat en die heeft gauw last van haar nek en schouders (whiplash-achtig; erfenisje na een motorongeval) dus ergonomie in de breedste zin van het woord is erg belangrijk.

Even zoeken naar een mooie prijs en anders wordt het de 5 jaar garantie bij 1 van de grotere toko's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 18:18
Om hout te onverven kan je ook een satineermachine gebruiken. Met een borstel er op behoud je ook meer de structuur van het hout. Ook voor het borstelen van rvs etc erg geschikt.

In +31 vrijwel niet te koop, de eerste baumarkt in’t östen die ik inliep een Rex aangeschaft. Met 3,5kg wel een zware machine maar als je er een borstel op zet m.i. ‘veiliger’ dan een bandschuurmachine omdat je daarmee naast verf ook veel hout weghaalt.

Voor kleine oppervlaktes en onhandige plekken (onderkant van de tuindeur, te zwaar om los te maken) heb ik een Works 60mm machientje.

Waarom geen grote fabrikant er brood (meer) in ziet vind ik best gek. HBM heeft er twee, Festool had er een (BMS180e), ik zag een Metabo voorbij komen (€500+ pfff) en een Bosch PRR250ES die niet meer leverbaar is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jeest schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:38:
In +31 vrijwel niet te koop, de eerste baumarkt in’t östen die ik inliep een Rex aangeschaft. Met 3,5kg wel een zware machine maar als je er een borstel op zet m.i. ‘veiliger’ dan een bandschuurmachine omdat je daarmee naast verf ook veel hout weghaalt.
Losse verf kan je weghalen met zowat om 't even wat, maar verf die nog goed gehecht is, ga je met een borstel m.i. toch echt niet weg krijgen... Tenzij het een staalborstel is, maar dan gaat er van het hout ook niet veel over blijven.

Moest het echt zoveel beter/sneller/veiliger/makkelijker werken, zou het gekender zijn/meer verkopen, toch? Ik ken niemand die zichzelf graag kwelt met schuren...

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 10-10-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:54:
Mijn vrouw gebruikt het spul ook allemaal met enige regelmaat en die heeft gauw last van haar nek en schouders (whiplash-achtig; erfenisje na een motorongeval) dus ergonomie in de breedste zin van het woord is erg belangrijk.
Mirka Deros is dan misschien ook een goede kanshebber om even te bekijken?
Het hoeft niet allemaal van die Team Groen toko te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:20
Voor verf weghalen heb je toch een lakfrees?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
Fraggert schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:25:

Ik kan je ook zeker de Mirka deros van harte aanbevelen, een heerlijk lichte machine en heerlijk om langere tijd mee te schuren. Je kan ook dmv gewichten fijn aanpassingen doen. Ook kan je zaken dmv bluetooth instellen, maar hier ben ik zelf nog niet mee aan de slag gegaan. Nadeel is wel de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Mirka Deros is dan misschien ook een goede kanshebber om even te bekijken?
Het hoeft niet allemaal van die Team Groen toko te komen :+
Zekers niet :) maar okay..ff serieuze vraag dan

Welke Mirka is de directe concurent van de ETS125 van Festool?

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Deze set is 387 euro.

Is de 550 van Mirka het alternatief?
https://www.toolnation.nl...machine-5-mm-uitslag.html

Die is 580 euro :P

Prijsverschil van 200.....daar koop ik een hoop schuurpapier voor :X

@jichem bedoel jij dan ook de 550 van Mirka?

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 10-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Fraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Zekers niet :) maar okay..ff serieuze vraag dan

Welke Mirka is de directe concurent van de ETS125 van Festool?

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Deze set is 387 euro.

Is de 550 van Mirka het alternatief?
https://www.toolnation.nl...machine-5-mm-uitslag.html

Die is 580 euro :P

@jichem bedoel jij dan ook de 550 van Mirka?
Ik heb de Deros 5650CV, deze is inclusief een 125 en 150mm schijf. destijds gekocht voor 530 euro.
Volgens mij is hij inmiddels iets duurder :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Jeest en @LED-Maniak

op wie reageren jullie? ik mis even een quote of tag. Op mij, in verband met mijn schuurmachine zoektocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Ik heb de Deros 5650CV, deze is inclusief een 125 en 150mm schijf. destijds gekocht voor 530 euro.
Volgens mij is hij inmiddels iets duurder :o
ja..iets ja :+

maar tof dat je even meedenkt, welgemeend... much appreciated _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:04:
Jah, maar gezondheid (& bragging rights) kan je nooit terug kopen 8)

Ik heb de Deros zelf nog niet gebruikt dus eerlijk gezegd geen idee wat het 'rechtstreekse' alternatief is. Ik kwam Mirka gewoon veel tegen in een zoektocht naar ergonomische machines :) De 550 die je linkt komt wel met een 125 en een 150mm zool, als dat het leed kan verzachten.

EDIT: de ETS heeft maar 2mm uitslag, de 550 heeft 5mm en is 200 gram lichter.
En heeft Bluetooth blijkbaar :+

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 10-10-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Fraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

ja..iets ja :+

maar tof dat je even meedenkt, welgemeend... much appreciated _/-\o_ d:)b
Haha, met dat ik mijn 2e bericht typte dacht ik toch "misschien moet ik de huidige prijs even bekijken".
Dat ik uiteindelijk zelf deze heb aangekocht kwam voort uit irritatie over de schuurmachine die ik toen had (een bosch gex125-150).
Deze was veel te zwaar en te lomp om er lekker een langere tijd mee te kunnen schuren. Toen de Mirka geleverd werd en de doos vederlicht bleek twijfelde ik zelfs even of het bestellen goed was gegaan. Alleen de koffer van de Bosch was al zwaarder dan het geheel nu. Daarom blij dat ik 1x toch de portemonnee getrokken heb en daar heb ik totaal geen spijt meer van. Ik moest zelfs even de factuur er bij zoeken om te kijken wat hij me ook alweer gekost had. Ongetwijfeld heeft festool ook een goed model en mogelijk wel een stukje goedkoper. Misschien kan je eens kijken of je ze ergens kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Jah, maar gezondheid (& braggings rights) kan je nooit terug kopen 8)

Ik heb de Deros zelf nog niet gebruikt dus eerlijk gezegd geen idee wat het 'rechtstreekse' alternatief is. Ik kwam Mirka gewoon veel tegen in een zoektocht naar ergonomische machines :) De 550 die je linkt komt wel met een 125 en een 150mm zool, als dat het leed kan verzachten.
Klopt, maar daarom zet ik bijna altijd al mijn machines op de CTL26 stofzuiger.

En ik vertrouw Festool dat zij hun stofafzuiging wel dik in orde hebben op machines.

2 zolen gaan voor mij als hobby klusser het verschil niet maken, ik zal wel even youtube er op nasnorren voor een vergelijkje, dan zie ik ze even in iemands handen en aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Haha, met dat ik mijn 2e bericht typte dacht ik toch "misschien moet ik de huidige prijs even bekijken".
Dat ik uiteindelijk zelf deze heb aangekocht kwam voort uit irritatie over de schuurmachine die ik toen had (een bosch gex125-150).
Deze was veel te zwaar en te lomp om er lekker een langere tijd mee te kunnen schuren. Toen de Mirka geleverd werd en de doos vederlicht bleek twijfelde ik zelfs even of het bestellen goed was gegaan. Alleen de koffer van de Bosch was al zwaarder dan het geheel nu. Daarom blij dat ik 1x toch de portemonnee getrokken heb en daar heb ik totaal geen spijt meer van. Ik moest zelfs even de factuur er bij zoeken om te kijken wat hij me ook alweer gekost had. Ongetwijfeld heeft festool ook een goed model en mogelijk wel een stukje goedkoper. Misschien kan je eens kijken of je ze ergens kan proberen?
ik ga ze nog wel even vergelijken, nadeel is meteen dat andere opties van Festool dan ook meteen in zicht komen zoals de rotexen.

Maar ook ik denk op een moment..zo is het wel ff goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38

Moet zeggen dat we tegenwoordig eigenlijk praktisch geen schuurwerk hebben. Heb de RO90, RO125 en ETS125 liggen. Laatstgenoemde is veruit de prettigste in de hand en qua gebruik. Doe je zeker geen verkeerde aankoop aan. Voor zwaar schuurwerk is een bandschuur of Rotex uiteraard beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twijfels schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Moet zeggen dat we tegenwoordig eigenlijk praktisch geen schuurwerk hebben. Heb de RO90, RO125 en ETS125 liggen. Laatstgenoemde is veruit de prettigste in de hand en qua gebruik. Doe je zeker geen verkeerde aankoop aan. Voor zwaar schuurwerk is een bandschuur of Rotex uiteraard beter geschikt.

Als ik dit zo lees is de ETS de beste keuze om tussen mijn DTS400 Delta en BS75 bandschuur te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 18:18
Slonzo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:55:
[...]
Tenzij het een staalborstel is, maar dan gaat er van het hout ook niet veel over blijven.
Moest het echt zoveel beter/sneller/veiliger/makkelijker werken, zou het gekender zijn/meer verkopen, toch?
Er zijn naast de schuurlamellenborstels ook nylon-, messing- en staalborstels die minder hout afnemen dan een (band)schuurmachine. Hangt natuurlijk af van het resultaat dat je wilt bereiken, als het superglad moet worden is het misschien minder geschikt. Douglas is geen balsa of vuren, dat kan best wat hebben.

Misschien is het een te professioneel apparaat voor ons hobbyland? :+
Ben benieuwd wanneer het net zoals de multitool gehyped gaat worden, voor mij is het iig een fijne aanvulling. Een boormachine met staalborstel was niet heel handig in gebruik.

tjek filmpjes van oa Makita 9741

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:22:
Klopt, maar daarom zet ik bijna altijd al mijn machines op de CTL26 stofzuiger.

En ik vertrouw Festool dat zij hun stofafzuiging wel dik in orde hebben op machines.

2 zolen gaan voor mij als hobby klusser het verschil niet maken, ik zal wel even youtube er op nasnorren voor een vergelijkje, dan zie ik ze even in iemands handen en aan het werk.
Ik denk dat hij refereerde naar de trillingen, alhoewel dat vast ook wel prima bij de Festool zal zijn.

2mm uitslag is niet veel, maar zal voor relatief lichte schuurwerkzaamheden op grote oppervlaktes best goed zijn. Overigens heeft Mirka de Deros ook met 2.5, 5, en 8mm uitslag, alhoewel ik denk dat je de 125mm zool er dan wel los bij moet kopen. De Rupes ER303TE (3mm uitslag, 150mm zool, zonder systainer om en nabij de Festool qua prijs) zit er qua prijs een beetje tussenin, voor als je nog wat meer opties wilde :P Ik haal niet uit de omschrijving of deze er nog een 125mm zool bij heeft zitten zoals m'n ER155TE dat erbij had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Ik ben nog in de markt naar een goed steek/ring sleutel set.
Nu tijdens de amazon prime dagen heb je het Bosch set in de aanbieding welke toch wel erg aantrekkelijk lijkt.
En als iemand die het gros van z'n 18 en 12v materiaal van Bosch heeft heb je daar natuurlijk ook wel een bias naar.
Maar toch bekruipt het gevoel me dat er voor dat geld wel beters te krijgen valt. Iets zegt me dat dit vooral het kleurtje(wel erg sexy) en het merk is waar je voor betaald. Bosch ken ik voornamelijk van witgoed en elektrisch apparatuur. Niet zozeer hand gereedschap.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:41:
Nu tijdens de amazon prime dagen heb je het Bosch set in de aanbieding welke toch wel erg aantrekkelijk lijkt.
En als iemand die het gros van z'n 18 en 12v materiaal van Bosch heeft heb je daar natuurlijk ook wel een bias naar.
Maar toch bekruipt het gevoel me dat er voor dat geld wel beters te krijgen valt. Iets zegt me dat dit vooral het kleurtje(wel erg sexy) en het merk is waar je voor betaald. Bosch ken ik voornamelijk van witgoed en elektrisch apparatuur. Niet zozeer hand gereedschap.
Heb die ring-ratel-steeksleutels van Bosch wel eens eerder voorbij zien komen, denk in dit topic. Als ik het me goed herinner maakt deze geen ratel geluid, wat fijn klinkt, maar ook in houdt dat je geen feedback krijgt of de bout / moer al aangrijpt, of dat je die alleen heen en weer draait.

Zo'n behoorlijk complete ring-ratel-steek sleutel set is wel goedkoop, maar, zoals je zegt, dan raak je inderdaad toch altijd wel benieuwd naar de kwaliteit, omdat Bosch niet een merk voor het handgereedschap is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Flix20 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:41:
Ringsleutels met ratel kunnen heel handig zijn, alleen zou ik die pas kopen als je een setje degelijke 'vaste' ringsleutels hebt. Die Bosch sleutels zijn gewoon chrome vanadium dus een zwarte oxide coating is overbodig. Bij steeksleutels zou ik dat ook liever niet hebben want dat blijft niet lang mooi als je het gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
TorxWorx schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Ringsleutels met ratel kunnen heel handig zijn, alleen zou ik die pas kopen als je een setje degelijke 'vaste' ringsleutels hebt. Die Bosch sleutels zijn gewoon chrome vanadium dus een zwarte oxide coating is overbodig. Bij steeksleutels zou ik dat ook liever niet hebben want dat blijft niet lang mooi als je het gaat gebruiken.
Goede tip.
Bijvoorbeeld een set Gedore rood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou zelf eerder naar een set van Proxxon kijken in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
henkie196 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Ik zou zelf eerder naar een set van Proxxon kijken in die prijsklasse.
Budget is wel beetje tot 100eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dan nog de Proxxon set ;) Een volledige set van Gedore (blauw), Hazet, of Stahlwille valt daar ruim boven, maar Proxxon is prima prijs / kwaliteit. Gedore Red kan dat ook zijn, maar wisselt veel meer in kwaliteit van de spullen die onder dat merk worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Gedore Red kan prima voldoen, het is echt niet zo dat met een goedkopere sleutel bij een beetje kracht zetten deze opeens in tweeën breekt :). Als je echt voor Gedore zou willen gaan zou ik liever nog even doorsparen en voor een set Gedore Blauw gaan (made in Germany). De set die @henkie196 linkt is ook een goede optie, qua prijs en kwaliteit kan ik voor dat geld niks beters verzinnen. Een klein nadeel is dat je dan wel sleutel 22 mist (M14). Al hoeft dit geen probleem te zijn als je nooit groter dan M12 gaat en evt. zou je die nog los kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:03

Wil je niet aan t twijfelen brengen, maar…
https://www.bosch-profess...s/gex-125-1-ae-0601387500
Prima licht machientje, festool stofzuiger slang kun je er zo overheen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 19:09
Flix20 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Budget is wel beetje tot 100eu
Welke maten wil je daar allemaal voor hebben? En moeten de ringen persé ratelen?
Ik ben zo'n dertig jaar geleden begonnen met een tiendelig setje Open Box 13/10KT van Stahlwille en het is nog steeds het eerste waar ik naar grijp. Ze liggen mij heerlijk in de hand. Sinds kort is er ook een Open Ratch 17.
Als je liever een wat ruwer oppervlak van de sleutel hebt is de steekringratel Gedore 7R een overweging, al draait die maar naar één kant, dus je moet bij het opzetten wel op het pijltje letten.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
trabant schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 02:21:
[...]

Welke maten wil je daar allemaal voor hebben? En moeten de ringen persé ratelen?
Ik ben zo'n dertig jaar geleden begonnen met een tiendelig setje Open Box 13/10KT van Stahlwille en het is nog steeds het eerste waar ik naar grijp. Ze liggen mij heerlijk in de hand. Sinds kort is er ook een Open Ratch 17.
Als je liever een wat ruwer oppervlak van de sleutel hebt is de steekringratel Gedore 7R een overweging, al draait die maar naar één kant, dus je moet bij het opzetten wel op het pijltje letten.
Hoeft zeker niet perse ratel te zijn.
Maten om mee te beginnen de meest gangbare voor binnenshuis en wat sleutelen aan auto/fiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Flix20 op 11-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Flix20 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Maten om mee te beginnen de meest gangbare voor binnenshuis en wat sleutelen aan auto/fiets.
Dan zou ik zeker geen ratel nemen. Die zijn veel dikker, kom je op een hoop plekken niet mee weg. Ik ben een aantal jaar professioneel sleutelaar geweest, en wij hadden nergens ratel-ringsleutels. Gewone ringsteek all day every day.
Zelf heb ik de gewone Gedore's, maar heb laatst voor iemand een setje ringsteeksleutels van de Action gekocht en was best aangenaam verrast. De Gedore's zijn 10 keer zo duur, maar zeker niet 10 keer zo goed. Voor huis- tuin- en keukengebruik eigenlijk wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
Jeweetje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Prima licht machientje, festool stofzuiger slang kun je er zo overheen schuiven.
Ik zal er nog maar even een alternatief in gooien:

Flex ORE 2-125

Zelfde gewicht, uitslag, kabellengte en stofzuigeraansluiting als de Festool. Voor 1/3 minder geld.
Ik heb van Flex een oudere Delta schuurmachine en volgens mij is dat vrijwel exact hetzelfde als de toenmalige Festool. Geen idee of ze ooit samen dingen hebben geproduceerd of iets dergelijks. In ieder geval bevalt het ding uitstekend hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 19:09
Flix20 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

In Goed (auto)sleutelgereedschap werd ik met vragen over een accuboor erop gewezen dat daarmee ik in dit topic zou moeten zijn en nu is het een beetje andersom. ;)
Wat 'het meest gangbaar' is, is toch afhankelijk van bv je auto of (motor)fiets, of waar je het ook vooral voor gaat gebruiken. In die zin is het wel zo lekker om een set te hebben zonder ontbrekende tussenmaten. En wat ook nog wel eens wil gebeuren, is dat er aan de andere kant van het schroefdraad een boutkop of moer zit met dezelfde maat. Dan is het zelfs te overwegen om een setje steek- èn een setje (al dan niet gekropte) ringsleutels te hebben.

Wat ook telt, is dat het lekker in je hand ligt. Daar heb je als particulier een voordeel op de garagemonteur die afhankelijk is van wat de afdeling inkoop aan relaties heeft. Zelf heb ik nooit spijt ervan gehad, dat ik al dertig jaar de raad van een timmerman volg: Koop je dagelijkse gereedschap daar waar de vakman het ook inkoopt.
Ook goedkoop gereedschap zul je niet snel krom buigen, maar de pasvorm kan wat slordiger zijn. En ik heb ooit eens met waaibomenspul een trapper van een fiets proberen te vervangen, daar brak de bek van de steeksleutel.
Dat is dan ook goedkoop spul, waar op staat wat je ermee moet doen: drop and forget. :+

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 22:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hi all, ik ben deze maand bij een andere werkgever begonnen en wil voor mijzelf iets leuks kopen. Het helpt ook niet dat ik leuke oud-collega's heb die ook gek zijn op goed gereedschap sparen en dit blijkt aanstekelijk te zijn :) Laatste keer dat ik gereedschap heb gekocht is alweer 10+ jaar geleden. Accutol werkt nog wel maar is in de categorie Bosch groen. De accutol is het enige stuk elektrische gereedschap wat ik thuis heb.

Nu gaan een aantal maten van mij binnenkort verhuizen, lekker aan de klus. Zelf wil ik aankomende tijd ook wel kijken om mijn appartementje te verlaten, dan is goed gereedschap wel fijn om te hebben. Lang verhaal kort: ik heb onderstaande bij elkaar geklikt en ben benieuwd wat jullie ervan vinden / misschien inspiratie voor andere :)

Onderstaande is alles Makita om de welbekende standaard redenen. Verder heb ik ook allemaal appratuur uitgekozen welke draait op hun 18V platform zodat ik een sloot aan baterijen heb welke ik voor alles gewoon kan pakken. Dit lijkt mij echt heerlijk!

ModelBeschrijvingPrijs
Makita DJV180ZDecoupeerzaag199,64
Makita DBO180ZSchuurmachine139,14
DLX4103W CombosetComboset bestaande uit onderstaande934,11
Makita DDF484Comboset - accuboormachine
Makita DTD153Comboset - slagschroevendraaier
Makita DHR242Comboset - combihamer inclusief afzuiging
Makita DGA504Comboset - slijptol
Makita 18V 5A accuComboset - 3 accu's
Makita acculaderComboset - acculader voor 1 accu
Makita 127702-4Greepje voor bij de accuboormachine22,32
Makita 18V 5A accu"Gratis" accu bij bestelling boven 1000 euro excl. BTW
Totaal1.295,21

In mijn hoofd ontbreekt mogelijk nog een mooie cirkelzaag met verstek mogelijkheden en multitool. Echter is dit voorlopig wel even duur genoeg en zie ik mijzelf vaker een decoupeerzaag / combiboor gebruiken dan een cirkelzaag.

TLDR; 6 verschillende Makita gereedschappen met 4 accu's en oplader.

Thoughts?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30
Yariva schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:44:
Hi all, ik ben deze maand bij een andere werkgever begonnen en wil voor mijzelf iets leuks kopen. Het helpt ook niet dat ik leuke oud-collega's heb die ook gek zijn op goed gereedschap sparen en dit blijkt aanstekelijk te zijn :) Laatste keer dat ik gereedschap heb gekocht is alweer 10+ jaar geleden. Accutol werkt nog wel maar is in de categorie Bosch groen. De accutol is het enige stuk elektrische gereedschap wat ik thuis heb.

Nu gaan een aantal maten van mij binnenkort verhuizen, lekker aan de klus. Zelf wil ik aankomende tijd ook wel kijken om mijn appartementje te verlaten, dan is goed gereedschap wel fijn om te hebben. Lang verhaal kort: ik heb onderstaande bij elkaar geklikt en ben benieuwd wat jullie ervan vinden / misschien inspiratie voor andere :)

Onderstaande is alles Makita om de welbekende standaard redenen. Verder heb ik ook allemaal appratuur uitgekozen welke draait op hun 18V platform zodat ik een sloot aan baterijen heb welke ik voor alles gewoon kan pakken. Dit lijkt mij echt heerlijk!

ModelBeschrijvingPrijs
Makita DBO482Z Schuurmachine102,84
Totaal1.258,91

In mijn hoofd ontbreekt mogelijk nog een mooie cirkelzaag met verstek mogelijkheden en multitool. Echter is dit voorlopig wel even duur genoeg en zie ik mijzelf vaker een decoupeerzaag / combiboor gebruiken dan een cirkelzaag.

Thoughts?
Je bent zeker dat je zo'n vlakschuurmachine nodig hebt? Excentrische machine is naar mijn mening meer multi-inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Breezz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Je bent zeker dat je zo'n vlakschuurmachine nodig hebt? Excentrische machine is naar mijn mening meer multi-inzetbaar.
Ik wil binnenkort mijn tafel en zelf gemaakte bank schuren en lakken. Vandaar die keuze. Maar als je een betere suggestie hebt sta ik daar zeker voor open! :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30
Yariva schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Ik wil binnenkort mijn tafel en zelf gemaakte bank schuren en lakken. Vandaar die keuze. Maar als je een betere suggestie hebt sta ik daar zeker voor open! :)
Tafel schuren is sowieso een taak voor een exentrische machine.
Voor je bank heb je mogelijks inderdaad een vlakschuur nodig om in de hoekjes te kunnen geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Yariva schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Als je een vlakmachine koopt, voor een paar keer hoekjes schuren, dan is dat wel zonde.
De multitool heeft ook een schuurvoet, die zou je kunnen gebruiken voor een sporadisch hoekje wat geschuurd moet worden.
Een multitool is wat mij betreft een stuk betere investering dan een tweede schuurmachine. Sommige taakjes zijn écht alleen mogelijk met een multitool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Breezz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

Tafel schuren is sowieso een taak voor een exentrische machine.
Voor je bank heb je mogelijks inderdaad een vlakschuur nodig om in de hoekjes te kunnen geraken.
Voor die paar hoekjes ga ik dan nog lever zelf even met een korrel aan de slag of kijk ik mijn vader even lief aan. Zo te horen is een exentrische machine dan inderdaad een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Yariva schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:44:

ModelBeschrijvingPrijs
Makita DBO482Z Schuurmachine102,84
Totaal1.258,91

Thoughts?
Ik blijf erbij dat een accuschuurmachine maar zeer beperkt nuttig is. Bij schuren (en zagen) wil je gewoon fatsoenlijke stofafzuiging, en hang je dus toch al vast aan een slang. Het voordeel van bewegingsvrijheid mis je dan dus gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 20:21

3_s

Kurma schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Ik blijf erbij dat een accuschuurmachine maar zeer beperkt nuttig is. Bij schuren (en zagen) wil je gewoon fatsoenlijke stofafzuiging, en hang je dus toch al vast aan een slang. Het voordeel van bewegingsvrijheid mis je dan dus gewoon.
Ik koop gereedschap zo weinig mogelijk met accu, daarvoor wordt het te weinig gebruikt. En als je het dan eens nodig hebt, is die toch plat.
Dat je als vakman dat doet, is logisch. Maar om af en toe een klusje te doen, vind ik dat niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
[...]

Niet helemaal mee eens.
Er is genoeg gereedschap dat je eigenlijk altijd wel met afzuiging moet gebruiken, maar hoe vaak gebeurt het dat je nog eventjes dat ene hoekje voor 10sec wil schuren? Voor die korte tijd heb je niet perse een stofzuiger nodig (tenzij het erg schadelijk hout is).
En mijn ervaring is dat een snoer soms nogal onhandig in de weg zit icm de stofzuigerslang.

Aan de andere kant, als je lang moet schuren dan is 230v wel zo handig, want iedere 15á30min je accu wisselen is ook onhandig. Vooral als je merkt dat de vorige accu toch wel leger was dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
[...]

Niet helemaal mee eens.
Er is genoeg gereedschap dat je eigenlijk altijd wel met afzuiging moet gebruiken, maar hoe vaak gebeurt het dat je nog eventjes dat ene hoekje voor 10sec wil schuren of achteraf nog even dat ene plankje zagen? Voor die korte tijd heb je niet perse een stofzuiger nodig (tenzij het erg schadelijk hout is).
En mijn ervaring is dat een snoer soms nogal onhandig in de weg zit icm de stofzuigerslang.

Aan de andere kant, als je lang moet schuren dan is 230v wel zo handig, want iedere 15á30min je accu wisselen is ook onhandig. Vooral als je merkt dat de vorige accu toch wel leger was dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Remy!!!! schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Niet helemaal mee eens.
Er is genoeg gereedschap dat je eigenlijk altijd wel met afzuiging moet gebruiken, maar hoe vaak gebeurt het dat je nog eventjes dat ene hoekje voor 10sec wil schuren of achteraf nog even dat ene plankje zagen?
Eigenlijk nooit. Bij mij hangt de schuurmachine vast aan de zuiger.
Voor die korte tijd heb je niet perse een stofzuiger nodig (tenzij het erg schadelijk hout is).
..
Ja ja, en van af en toe een sigaretje opsteken krijg je niet direct longkanker.. Stof (en zeker heel fijn schuurstof) is gewoon niet goed voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Kurma schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Eigenlijk nooit. Bij mij hangt de schuurmachine vast aan de zuiger.
Die luxe heb ik (nog) niet, te veel ander gereedschap wat af en toe de stofzuiger nodig heeft.
[...]

Ja ja, en van af en toe een sigaretje opsteken krijg je niet direct longkanker.. Stof (en zeker heel fijn schuurstof) is gewoon niet goed voor je.
Goed punt, maar tot hoever ga je dan? Want ook schuren met de stofzuiger levert nog steeds schuurstof op, als je bijvoorbeeld een vlak moet schuren dat smaller is dan je schuurzool, dan zie je (ik in ieder geval) altijd wel schuurstof naar beneden vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kurma schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:53:
Aangezien ik vaak toch al een stofmasker op heb, komt het vaak genoeg voor dat ik even iets schuur zonder stofafzuiging. Op die momenten is het echt wel handig om snel even de accu schuurmachine (excenter) te pakken.

Schuren zonder afzuiging =/= stof inademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
dragonhaertt schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Aangezien ik vaak toch al een stofmasker op heb, komt het vaak genoeg voor dat ik even iets schuur zonder stofafzuiging. Op die momenten is het echt wel handig om snel even de accu schuurmachine (excenter) te pakken.

Schuren zonder afzuiging =/= stof inademen.
Dat begrijp ik niet. Je hebt al een stofmasker op (heel goed), dus ik neem aan dat je al bezig bent met zagen, schuren of frezen. Dan heb je toch de zuiger ook al in de buurt?

Maar jullie argument is dus "een accumachine is handig als je heel even heel af en toe iets kleins moet schuren"? Voor die uitzonderingen zou ik zo'n ding niet aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kurma schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Dat begrijp ik niet. Je hebt al een stofmasker op (heel goed), dus ik neem aan dat je al bezig bent met zagen, schuren of frezen. Dan heb je toch de zuiger ook al in de buurt?

Maar jullie argument is dus "een accumachine is handig als je heel even heel af en toe iets kleins moet schuren"? Voor die uitzonderingen zou ik zo'n ding niet aanraden.
En misschien zit die afzuiger dan ergens anders aan vast en heb ik geen zin om die om te prikken elke keer.

Mijn punt is: er zijn best scenarios te bedenken waar een accu machine meerwaarde heeft.
Niet iedereen heeft altijd afzuiging aan de schuurmachine, en om schuren zonder afzuigen af te doen als een of andere misdaad is gewoon kort door de bocht.
Met een stofmasker op kan je prima schuren zonder afzuiging en het is me al vaak genoeg voorgekomen dat ik meerwaarde zag in mijn accu machine

Even buiten wat opschuren, even een deurpost bijwerken terwijl de stoppenkast er uit licht, even meenemen naar een vriend die geen goede stofzuiger heeft.
Een accu schuurmachine kan best een aanwinst zijn als je toch al accu's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
dragonhaertt schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

En misschien zit die afzuiger dan ergens anders aan vast en heb ik geen zin om die om te prikken elke keer.
Geen zin, tsja. Ik heb ook wel eens geen zin om de oordoppen op te doen en de veiligheidsbril op te zetten. Maar ik doe het toch maar..
Mijn punt is: er zijn best scenarios te bedenken waar een accu machine meerwaarde heeft.
Ja, die zijn er. Maar het blijven uitzonderingen, en dus blijft mijn punt staan dat je daarom beter af bent met een bedrade machine, dan met een accumachine. De voordelen zijn beperkt, en de nadelen wel degelijk aanwezig.
Niet iedereen heeft altijd afzuiging aan de schuurmachine, en om schuren zonder afzuigen af te doen als een of andere misdaad is gewoon kort door de bocht.
Tjsa. Het is beter voor je gezondheid en voor het eindresultaat (het schuurt sneller en veel minder last van swirls e.d.). Schuren zonder afzuiging zou echt voor iedereen de uitzondering moeten zijn.
Met een stofmasker op kan je prima schuren zonder afzuiging en het is me al vaak genoeg voorgekomen dat ik meerwaarde zag in mijn accu machine
Ik heb hem nooit gemist. De pro's gebruiken die dingen overigens ook niet als standaard.
Even buiten wat opschuren, even een deurpost bijwerken terwijl de stoppenkast er uit licht, even meenemen naar een vriend die geen goede stofzuiger heeft.
Een accu schuurmachine kan best een aanwinst zijn als je toch al accu's hebt.
Het kan een aanwinst zijn als je toch al een bedrade schuurmachine hebt, wat mij betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurma op 11-10-2023 17:34 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Twijfels
Redelijk inactief geweest hier, maar weet dat er aardig wat klanten zijn die ook hier op het forum zitten en weten wat ik doe, dus even posten hier leek me leuk!

Ik kan namelijk éindelijk posten waar ik al te lang op wacht! In december besteld, in maart stond hij al gereed in de fabriek in Oostenrijk. Gisteren eindelijk geleverd omdat nieuwbouw pand zo lang op zich liet wachten |:( Als we alles rond hebben zal ik nog wel een (mogelijk jaloersmakende) post plaatsen in het Show je garage/werkhonk - Deel 1 :)

En waar gaat dit om, over afzuiging natuurlijk :9 Heb ook even nieuwe afzuiging aangeschaft, plaatje van de fabrikant. Zelf vond ik het niet interessant genoeg een foto van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://www.dbs-machines.be/media/5670/stofafzuiging-rl-250-felder.png

En zo lief als de fabrikant was hebben ze er dus nog een machine zomaar bijgeleverd, daar wel foto's van gemaakt :+ Je zou er toch verliefd op worden en er met een stoeltje voor gaan zitten om ernaar te kijken O+

Gisterochtend geleverd en ze gaan nog tot volgende week woensdag werk hebben om hem volledig in bedrijf te stellen. Daarna nog 3 dagen training om hem te begrijpen :9~

Hier aan het lossen met de kraan (dit is slechts een deel...). Dit deel alleen woog rond de 6 ton, dus even lossen met de heftruck was geen optie. Ook nog geen bestrating liggen voor het pand, maar niks dan goede woorden voor het vakmanschap van de kraanmachinist. Zonder pijn en moeite alles naar binnen gekregen, hadden we toch een beetje angst voor :X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t1Pk7sb.jpg

En de status na 2 daagjes werk, hier eerst 'het hart' van de machine waar het natuurlijk om gaat! Afzuiging is in die tijd ook helemaal aangelegd, zit toch nog een hoop werk in al met al.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LiGsAsL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LQ3fLno.jpg

We hebben hem volledig met aan- en afvoer geconfigureerd. Dit is de afvoer, functioneert als een soort loopband waar de gefreesde delen overheen lopen tot het einde om alles af te pakken. Afzuiging aan het begin van de afvoer zowel boven als onder om te zorgen dat er zo min mogelijk stof bij zit (zover dit al niet bij de freesspindel zelf wordt weggezogen).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kaE6ODd.jpg

En aan de voorkant komt nog een platenlift, kunnen we volledige pakken hout in zetten waarna deze met de zuignappen eerst wordt uitgelijnd en daarna met de zuignappen aan het portaal de machine opgetrokken wordt. Tussen aanvoer en werkveld zit nog een automatische gereedschapswisselaar :o

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K6Bu5IR.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Yariva schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:10:
Voor die paar hoekjes ga ik dan nog lever zelf even met een korrel aan de slag of kijk ik mijn vader even lief aan. Zo te horen is een exentrische machine dan inderdaad een betere keuze.
Buiten dat een excenter inderdaad meer geschikt is voor ietwat grotere oppervlakken zoals een tafel, vind ik een vlakschuurmachine toch best wel vaak handig. Komt misschien ook door de relatief grote uitslag van m'n excenter, maar het gaat daarmee over het algemeen gewoon vrij hard. Soms is dat wat je wilt, maar tussen verflagen opschuren doe ik liever met de vlakschuurmachine. Ook voor grotere stukken, zoals een trap, bv. (en dat zijn ook een boel hoekjes om met de hand te doen).
Remy!!!! schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:28:
Niet helemaal mee eens.
Er is genoeg gereedschap dat je eigenlijk altijd wel met afzuiging moet gebruiken, maar hoe vaak gebeurt het dat je nog eventjes dat ene hoekje voor 10sec wil schuren of achteraf nog even dat ene plankje zagen? Voor die korte tijd heb je niet perse een stofzuiger nodig (tenzij het erg schadelijk hout is).
Even een hoekje nog opschuren is me eigenlijk nog niet voorgekomen. En dan nog, je moet daarna toch weer het stof opruimen. Persoonlijk ervaar ik dat ook zo met even gauw een plankje zagen, kan ik daarna weer weer met de stofzuiger erachteraan, of me een uur ergeren aan al dat stof dat onder m'n zolen kraakt en schuurt, en dan alsnog met de stofzuiger er achter aan. Misschien als je buiten werkt of op een bouwplaats dat het dan niet zo stoort, of dat je het zelf niet zo erg vindt, maar ik hang zelf er toch altijd de stofzuiger aan, ook voor kleine en korte dingen.

Snoer en stofzuiger beginnen en eindigen op dezelfde punten, mits de lengte van beiden een beetje gelijk is, heeft het mij nog niet bijzonder gestoord.

@Twijfels Dat is mooi spul, zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:52
@Fraggert met de ets125 doe je echt geen verkeerde keuze. Heb hem zelf ook al een aantal jaar. Hele fijne machine. Geen miskoop!

@Twijfels gave machine! Ben nu toch wel benieuwd wat je doet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:10
Twijfels schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:33:
Redelijk inactief geweest hier, maar weet dat er aardig wat klanten zijn die ook hier op het forum zitten en weten wat ik doe, dus even posten hier leek me leuk!

Ik kan namelijk éindelijk posten waar ik al te lang op wacht! In december besteld, in maart stond hij al gereed in de fabriek in Oostenrijk. Gisteren eindelijk geleverd omdat nieuwbouw pand zo lang op zich liet wachten |:( Als we alles rond hebben zal ik nog wel een (mogelijk jaloersmakende) post plaatsen in het Show je garage/werkhonk - Deel 1 :)

En waar gaat dit om, over afzuiging natuurlijk :9 Heb ook even nieuwe afzuiging aangeschaft, plaatje van de fabrikant. Zelf vond ik het niet interessant genoeg een foto van te maken.

[Afbeelding]

En zo lief als de fabrikant was hebben ze er dus nog een machine zomaar bijgeleverd, daar wel foto's van gemaakt :+ Je zou er toch verliefd op worden en er met een stoeltje voor gaan zitten om ernaar te kijken O+

Gisterochtend geleverd en ze gaan nog tot volgende week woensdag werk hebben om hem volledig in bedrijf te stellen. Daarna nog 3 dagen training om hem te begrijpen :9~

Hier aan het lossen met de kraan (dit is slechts een deel...). Dit deel alleen woog rond de 6 ton, dus even lossen met de heftruck was geen optie. Ook nog geen bestrating liggen voor het pand, maar niks dan goede woorden voor het vakmanschap van de kraanmachinist. Zonder pijn en moeite alles naar binnen gekregen, hadden we toch een beetje angst voor :X

[Afbeelding]

En de status na 2 daagjes werk, hier eerst 'het hart' van de machine waar het natuurlijk om gaat! Afzuiging is in die tijd ook helemaal aangelegd, zit toch nog een hoop werk in al met al.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben hem volledig met aan- en afvoer geconfigureerd. Dit is de afvoer, functioneert als een soort loopband waar de gefreesde delen overheen lopen tot het einde om alles af te pakken. Afzuiging aan het begin van de afvoer zowel boven als onder om te zorgen dat er zo min mogelijk stof bij zit (zover dit al niet bij de freesspindel zelf wordt weggezogen).

[Afbeelding]

En aan de voorkant komt nog een platenlift, kunnen we volledige pakken hout in zetten waarna deze met de zuignappen eerst wordt uitgelijnd en daarna met de zuignappen aan het portaal de machine opgetrokken wordt. Tussen aanvoer en werkveld zit nog een automatische gereedschapswisselaar :o

[Afbeelding]
Ik snap niets van deze apparaten, maar gek genoeg weet ik wel...dat ik het wil hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Twijfels schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn! :9~ je had al een mooie werkplaats, maar dit een bizarre step up. Mooi man, en gefeliciteerd!

Organiseer je een keer een rondleiding als je gesettled bent?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twijfels
The Fatal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:59:
@Fraggert met de ets125 doe je echt geen verkeerde keuze. Heb hem zelf ook al een aantal jaar. Hele fijne machine. Geen miskoop!

@Twijfels gave machine! Ben nu toch wel benieuwd wat je doet :-)
Ik (of inmiddels moet ik we zeggen eigenlijk) maken werkplaats en bedrijfswageninrichtingen. Uit de hand gelopen hobby, nog geen 3 jaar geleden begonnen dus het loopt allemaal wat sneller dan ik ooit had durven dromen :D En een website helpt beter bij de beeldvorming: RME Solutions

En nu heb ik nog wel een erg groot zwak voor gereedschappen, zo is het ook allemaal begonnen, en heb ik nu het geluk dat ik zulke machines mag en kan aanschaffen _/-\o_
Geneuzel schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Ik snap niets van deze apparaten, maar gek genoeg weet ik wel...dat ik het wil hebben. :P
Nu snappen we er zelf ook nog geen snars van, dus that makes two of us :+ Het is in essentie een uitgebreide en luxe CNC portaalfrees (of ook wel CNC Nestingmachine genoemd) met alles erop en eraan. We kunnen hier dus alle zaag- en freesbewerkingen mee doen die normaal handmatig / met "normale" zaagmachines etc. gedaan worden. En in ons geval dus ook nog met het aan- en afvoeren van plaatmateriaal om verder te automatiseren.
Pixeltje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Damn! :9~ je had al een mooie werkplaats, maar dit een bizarre step up. Mooi man, en gefeliciteerd!

Organiseer je een keer een rondleiding als je gesettled bent?
Bedankt! Jaa het is een flinke upgrade, en toch heb ik de "angst" dat we over een goed jaar alweer ruimte tekort gaan komen 8)7 Nog érg veel plannen voor het komende jaar om uit te breiden, dus we gaan zien hoelang ik het hier volhoud....

Ik verwacht eerste of tweede weekend november alles 100% rond te hebben met een gevulde showroom, dan is de planning ook om een open dag te organiseren (al van té veel mensen gehoord dat ze dan willen komen kijken, dus we zijn het inmiddels ook verplicht haha!). Even gokkende dat je ons op facebook of insta volgt, daar zal het zeker aangekondigd worden. Maar ik kan je altijd hier een berichtje sturen t.z.t. (mits ik het niet vergeet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
Heeft iemand een overzicht van L boxx inlays? Ik heb vandaag een GHG 23-66 via de Deals op amazon gekocht alleen komt die in een box wat geen lbox is.
Nu heb ik ook nog 2 stuk GSB 18V-55 die in een lbox moeten. Liefst dus een halve inlay per machine en dan nog een inlay voor zoiets als accus/accessoires.
Alleen geen idee waar ik onderdeelnummer hiervan kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

significant schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:41:
Heeft iemand een overzicht van L boxx inlays? Ik heb vandaag een GHG 23-66 via de Deals op amazon gekocht alleen komt die in een box wat geen lbox is.
Nu heb ik ook nog 2 stuk GSB 18V-55 die in een lbox moeten. Liefst dus een halve inlay per machine en dan nog een inlay voor zoiets als accus/accessoires.
Metabo heeft ook foam-blokjes inlays waar je zelf blokjes kunt weghalen totdat het past heeft Makita niet iets vergelijkbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:59
significant schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:41:
Pick your poison: https://www.bosch-profess.../nl/inlays-2494256-ocs-c/

Eenmaal gevonden wat je nodig hebt, zou je op typenummer eind moeten komen via Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Yariva Gefeliciteerd met je baan joh, superleuk en met Makita zit je echt wel goed, prima spul d:)b

@Twijfels Leuk man, succes met jullie bedrijf gewenst *O*
henkie196 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Ik denk dat hij refereerde naar de trillingen, alhoewel dat vast ook wel prima bij de Festool zal zijn.

2mm uitslag is niet veel, maar zal voor relatief lichte schuurwerkzaamheden op grote oppervlaktes best goed zijn. Overigens heeft Mirka de Deros ook met 2.5, 5, en 8mm uitslag, alhoewel ik denk dat je de 125mm zool er dan wel los bij moet kopen. De Rupes ER303TE (3mm uitslag, 150mm zool, zonder systainer om en nabij de Festool qua prijs) zit er qua prijs een beetje tussenin, voor als je nog wat meer opties wilde :P Ik haal niet uit de omschrijving of deze er nog een 125mm zool bij heeft zitten zoals m'n ER155TE dat erbij had zitten.
Thanks, ik ga hem even bekijken :)
Jeweetje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

bedankt voor de tip, ook die ga ik nog even vergelijken met de wat goedkopere 125-excenters zoals de Makita/DeWalt en dan deze Bosch.

Pagina: 1 ... 172 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).