Ik heb https://www.ecotools.nl/v...r-met-diepteaanslag-3-5mm recent gebruikt bij de aanleg van mijn houten terras. Ik had enkele boortjes bij besteld, maar uiteindelijk geen enkel boortje gebroken. Met zo'n 3 of 3.5mm boortje moet je natuurlijk ietwat omzichtig omgaan.mydogisgone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:32:
Heeft iemand nog een goede tip voor een verzinkboor die ik kan gebruiken voor hout? Ik heb nu een verzinkboor waar je een boortje in doet en dan een gat kan boren en dan gelijk een verzinkgat voor de schroef. Alleen de boor die is mij al heel vaak geknapt. Daarom ben ik nu op zoek naar een iets kwalitatiever boortje.
iemand tips? Gaat om een boor van 3mm en maatje 6 voor het verzinkgatMag ook best een set zijn. Maar moet wel van goede kwaliteit zijn.
Had wel een set van Makita gezien. Maar daar had ik weer verschillende verhalen over gelezen dat daar ook heel makkelijk de boortjes van knappen.
De diepte-aanslag vond ik wel fijn werken om heel mooi consistent alle honderden gaatjes even diep te maken. Uit de losse pols kan het vast ook wel, maar op deze manier was het wel vlot werken
[ Voor 3% gewijzigd door DeadLock op 22-09-2023 11:56 ]
Je kunt ook met een bitje een soort van verzinken.mydogisgone schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:33:
[...]
Ik moet ze wel verzinken ivm het vastzetten van de regels tussen de gordingen.Anders dan splijten ze allemaal. Maar ik ga wel zo'n verzinkboor zoals hierboven aanschaffen
Kan er ook geen boortje meer breken.
Bij voorkeur met PZ2 maar met een Torx20 lukt het ook wel.
Scheelt weer wisselen van machine of bitje/verzinkboor
En ineens heb ik nu een Record Sabre 350 en een Camvac 2000 36l (moet ik nog uitpakken e.d.).
Vanavond bezig geweest om de lintzaag in elkaar te zetten, binnenkort even de tijd nemen om hem goed af te stellen.
Net even een korte testrun gedaan, maar wat is het een stille machine als hij aan staat, en ook met zagen valt het mij alles mee (ligt natuurlijk ook aan het te zagen hout e.d.).
Let niet op de enorme teringzooi op de achtergrond

:strip_exif()/f/image/RqeTHbm7UTdXGSlf8IM0oXye.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder merkte ik dat het afstellen van de Sabre echt vele maler fijner/sneller gaat dan bij de BS350S, kwestie van een knop draaien en dan kan je hem al verstellen. Bij de BS350S moet je het aanpassen met een inbussleutel. Natuurlijk niet heel veel moeite, maar alles wat je gereedschap gebruik makkelijker maakt, zorgt er (bij mij iig) voor dat je het eerder gebruikt.
En een klein pluspunt van de Sabre is dat hij een hogere zaaghoogte heeft, al weet ik niet hoe vaak ik zo hoog zal gaan.
Daarnaast nog even naar de vlak-vandiktebanken gekeken, en de Record Power PT107 is wel erg klein. Naast het feit dat de schaafbreedte (zoals door vele gezegd) aan de smalle kant is, is de machine zelf erg klein/laag. Hij kwam voor mij niet over als een machine om fijn mee te werken qua hoogte e.d..
Toen nog even naar de Record Power PT310 gekeken en die oogt wel een heel stuk beter, veel meer 'machine' zeg maar. En ook een veel fijnere werkhoogte.
De PT310 heeft ook een variant met een spiralblock, dus dat is misschien nog wel een kanshebber.
De komende tijd eerst even met de lintzaag aan de slag, en dan richting eind dit jaar of begin volgend jaar weer verder oriënteren naar een vlak-vandiktebank.
Ik moet zeggen qua bouwkwaliteit valt het merk mij niets tegen, alles is goed stevig uitgevoerd, en ook de stalen platen zijn dik en niet zo 'flimsy' als de goedkopere merken.
Plak zelf altijd een stukje tape op de boor en kan dan bepalen hoe diep het moet. En verzinken, heb je wel voor elke diameter schroefkop een andere boor nodig. Niet dat het niet handig is, maar met een verzameling van dit soort dingen heb je voor je het weet honderden van dit soort stukjes gereedschap en kan je niets meer terug vinden. Het wordt zo rommelig met organiseren en opruimen.DeadLock schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:54:
[...]
Ik heb https://www.ecotools.nl/v...r-met-diepteaanslag-3-5mm recent gebruikt bij de aanleg van mijn houten terras. Ik had enkele boortjes bij besteld, maar uiteindelijk geen enkel boortje gebroken. Met zo'n 3 of 3.5mm boortje moet je natuurlijk ietwat omzichtig omgaan.
De diepte-aanslag vond ik wel fijn werken om heel mooi consistent alle honderden gaatjes even diep te maken. Uit de losse pols kan het vast ook wel, maar op deze manier was het wel vlot werken.
Als je honderden gaten elke dag moet doen snap ik het, maar voor dat ene projectje met die paar gaatjes gebruik ik liever gewoon 2 boren en teken netjes af.
Dit is idd ook een handige verzinkboor. Dankjewel voor de tipDeadLock schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:54:
[...]
Ik heb https://www.ecotools.nl/v...r-met-diepteaanslag-3-5mm recent gebruikt bij de aanleg van mijn houten terras. Ik had enkele boortjes bij besteld, maar uiteindelijk geen enkel boortje gebroken. Met zo'n 3 of 3.5mm boortje moet je natuurlijk ietwat omzichtig omgaan.
De diepte-aanslag vond ik wel fijn werken om heel mooi consistent alle honderden gaatjes even diep te maken. Uit de losse pols kan het vast ook wel, maar op deze manier was het wel vlot werken.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Doel is sporadisch een gaatje in een stenen (geen beton) muur te kloppen. Prijs is nu wel scherp...
https://www.lidl.nl/p/par...nm-zonder-accu/p100345324
BlaBlaBla
Staat genoeg in dit topic over parkside.Strider schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:47:
Is deze accu klopboormachine van de Lidl iets? Iemand ervaring mee?
Doel is sporadisch een gaatje in een stenen (geen beton) muur te kloppen. Prijs is nu wel scherp...
Omdat ik nog wel mijn brad tacker wil kunnen blijven gebruiken ben ik op zoek naar een deftige stille compressor. Bij voorkeur ca. 12 liter tank en ca. 1 a 1.5 kW compressor en maximaal 20 kg.
De gene die ik heb kunnen vinden die hier het dichts bij komt is deze Stahlwerk 10L 1.5 kW Die is echter 64 dB (69 volgens Amazon) en behoorlijk aan de prijs.
Ik heb twee alternatieven met maximaal 60 dB op het oog: een HBM 9L 550W en een Stanley Fatmax 6L 750W
De HBM laat het vooral op vermogen liggen, waar Stanley iets meer vermogen heeft, maar vooral veel minder volume.
Ik kom ook nog aantal voor mij onbekende merken tegen zoals Arebos, Vevor en Vonroc (Vonroc laat ik links liggen, dat is volgens mij rommel).
Ik ben dus in dubio welke beter is (voor mij). Daarom heb ik concreet de volgende vragen:
Mis ik een compressor die beter aan mijn wensen voldoet
Heeft iemand ervaring met Stahlwerk (compressoren), is die zijn geld stiekem dubbel en dwars waard?
Heeft iemand ervaring met een of meerdere van de bovengenoemde compressoren?
Zijn er ervaringen met Vevor en Arebos compressoren?
Andere tips, ideeën?
Prima ding ja. Sowieso, maar al helemaal als je sporadisch een gaatje moet boren.Strider schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:47:
Is deze accu klopboormachine van de Lidl iets? Iemand ervaring mee?
Ik denk dat de kwaliteit van die Stahlwerk compressor hoger is dan de HBM (dat zijn stiekem Hitachi’s dacht ik) en die Stanley. Sowiezo zal de Stahlwerk sneller zijn dan de Stanley omdat hij twee cilinders heeft.Nivado schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:45:
Aangezien ik al mijn zware luchtgereedschap heb vervangen door accu gereedschap, heb ik mijn 90+ dB compressor verkocht.
Omdat ik nog wel mijn brad tacker wil kunnen blijven gebruiken ben ik op zoek naar een deftige stille compressor. Bij voorkeur ca. 12 liter tank en ca. 1 a 1.5 kW compressor en maximaal 20 kg.
De gene die ik heb kunnen vinden die hier het dichts bij komt is deze Stahlwerk 10L 1.5 kW Die is echter 64 dB (69 volgens Amazon) en behoorlijk aan de prijs.
Ik heb twee alternatieven met maximaal 60 dB op het oog: een HBM 9L 550W en een Stanley Fatmax 6L 750W
De HBM laat het vooral op vermogen liggen, waar Stanley iets meer vermogen heeft, maar vooral veel minder volume.
Ik kom ook nog aantal voor mij onbekende merken tegen zoals Arebos, Vevor en Vonroc (Vonroc laat ik links liggen, dat is volgens mij rommel).
Ik ben dus in dubio welke beter is (voor mij). Daarom heb ik concreet de volgende vragen:
Heeft iemand ervaring met Stahlwerk (compressoren), is die zijn geld stiekem dubbel en dwars waard?
Andere tips, ideeën?
Hoe de geluidproductie gemeten wordt weet ik niet, maar over het algemeen staan de Stahlwerk compressors goed aangeschreven.
Puur obv specs en naam zou ik voor de Stahlwerk gaan, maar die is wel duurder dan beide alternatieven.
De Stanley lijkt ook een ontvochtiger te ontbreken ten opzichte van de twee andere.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
ik heb het tallent om bij die tent rond de 45 euro (ex btw) aan spullen nodig te hebben en 50 euro (ex) is gratis bezorgen
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 24-09-2023 20:45 ]
Verbruiksartikelen doet het altijd goed. Denk aan bitjes, schuurpapier, pluggen assortiment, zaagbladen, etc. Eigenlijk alles waar je niet over na wilt hoeven denken of wat er nog niet in je gereedschapskist zit. Kan iets simpels zijn als een schuurblokjetwain4me schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:37:
Omdat hier veel ecotools klanten zitten vroeg ik mij af wat jullie extra bestellen om gratis bezorgen te krijgen 1 van mijn goto's waren messen en wegwerp blokkwasten maar aangezien ik genoeg voorraad heb. zoek ik iets anders
ik heb het tallent om bij die tent rond de 45 euro (ex btw) aan spullen nodig te hebben en 50 euro (ex) is gratis bezorgen
Is overigens geen specifiek ecotools ding
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
HBM heeft machines die uit China komen met eigen label er op van HBM laat staan meer producten aan gereedsschap die daar worden geproiduceerd,onder andere 12 in een dozijn onder verschillende withe lebel merken.Pixeltje schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:18:
[...]
Ik denk dat de kwaliteit van die Stahlwerk compressor hoger is dan de HBM (dat zijn stiekem Hitachi’s dacht ik) en die Stanley. Sowiezo zal de Stahlwerk sneller zijn dan de Stanley omdat hij twee cilinders heeft.
Hoe de geluidproductie gemeten wordt weet ik niet, maar over het algemeen staan de Stahlwerk compressors goed aangeschreven.
Puur obv specs en naam zou ik voor de Stahlwerk gaan, maar die is wel duurder dan beide alternatieven.
De Stanley lijkt ook een ontvochtiger te ontbreken ten opzichte van de twee andere.
Maar zoals meer bekende merken die je vind komen veelal uit China, Stahlwerk heeft eigen productie meende in Bonn Duitsland.
Stanley geen idee maar de markt is overzadigt met gereedschap en machines meeste komt uit China zelf met de slogan Duitse kwaliteit wat niet zo is en goed goed uitzoeken is zeker een ding, lastig is met verschillende withe label merken, te achterhalen waar het wordt geproduceerd fabrikant laat staan om onderdelen te verkrijgen als het stuk is. en vaak zwart wit kijken.
Iets sparen is zo gek niet. lijmklemmen, is een goed idee, maar heb ik eigenlijk wel genoegRaymond schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:20:
@twain4me hier net als @Pixeltje ook lijmklemmen en snelspanners.
Voordeel ten opzichte van blokkwasten is dat je van lijmklemmen nooit genoeg kan hebben
Ik ben zelf ook gewoon dom geweest ik heb de vorige keer in 1 keer een voorraad zaagbladen ingeslagen meerdere stuks, meerdere doorsnedes en meerdere tand aantallen. Ik had toen dan ook geen probleem met de 50 euro halen:+
Ik ga eens nadenken over iets wat ik kan sparen.
Ik spaar spanningszoekers. De meest gebruikte schroevendraaier, maar elke keer als je hem nodig hebt speelt ie vertoppertje. Het is met afstand mijn meestgekochte stuk gereedschaptwain4me schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:35:
Ik ga eens nadenken over iets wat ik kan sparen.

Laatste keer dacht ik, ik koop een dure, dan ben ik er zuiniger op. Dat werkt voor pennen en aanstekers ook (mensen nemen ook minder makkelijk "per ongeluk" je Mont Blanc of vintage Dupont mee dan je Bic of je Bic...)
Maar goed, een Gedore Red spanningszoeker kost nog steeds geen drol, maar ik heb net gechecked, en ondanks dat ik hem al twee maanden gelden gekocht en gebruikt heb, weet ik precies waar ie is. Maar ik heb hem nu niet nodig, dus hij zal wel wachten tot ik hem nodig heb voordat ie wegloopt
Bij mij blijven ze nooit recht. Zijn zo lekker smal om iets open te wrikken of iets wegschrapen, ja heel slechtDido schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:04:
[...]
Ik spaar spanningszoekers. De meest gebruikte schroevendraaier, maar elke keer als je hem nodig hebt speelt ie vertoppertje. Het is met afstand mijn meestgekochte stuk gereedschap

Ik gebruik zo'n van Fluke (de 2AC).Ingelogd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:57:
[...]
Bij mij blijven ze nooit recht. Zijn zo lekker smal om iets open te wrikken of iets wegschrapen, ja heel slecht
Kost wat meer dan zo'n spanningszoeker in schroevendraaier, maar ik maak mezelf wijs dat hij ook beter is in het detecteren.
Je kan hem voor niets anders gebruiken door zijn ronde vormen
Maar goed, zelfs die van PB swiss kost niet veel.
Zo'n ding van Fluke is wat beter omdat het wat beter zichtbaar is, maar ik gebruik altijd m'n duspol sinds ik die heb, is een stuk betrouwbaarder, en kun je ook goed gebruiken met lasklemmen.
In geval van twijfel kun je altijd even de draad aantikken met je vingertophenkie196 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:20:
Probleem met die spanningszoekers vind ik dat ze nooit zo betrouwbaar zijn. Is de spanning er af, zie ik het niet goed doordat er te veel zonlicht is, test ik de verkeerde draad, of is het ding kapot?
Handig is anders, maar ik heb helaas meermaals 240 en 120 op mijn pootjes gehad, en ik leef nog steeds.
Hardste klapper was toen ik ooit eerst de fout maakte om de stroom van een contactdoos af te halen (lampje erin geplugd, stoppen eruit gehaald tot de lamp uit ging), om vervolgens ten onrechte aan te nemen dat de schakelaar ernaast op dezelfde groep zat.
Nog geen minuut na die ontdekking was de schakelaar ook spanningsvrij en sleutelde ik vrolijk verder - om er vervolgens achter te komen hoe de starter van een TL-buis werkt - toen die zich via mij ontlaadde
Met de goede oude kroonsteentjes was dat sowieso geen probleem, daar kon je prima een simpele spanningzoeker op zetten :xZo'n ding van Fluke is wat beter omdat het wat beter zichtbaar is, maar ik gebruik altijd m'n duspol sinds ik die heb, is een stuk betrouwbaarder, en kun je ook goed gebruiken met lasklemmen.
Disclaimer: ik ben geen electricien
Misschien een beetje paranoide maar ik test de spanningszoeker altijd eerst even voordat ik hem ga gebruikenhenkie196 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:20:
Probleem met die spanningszoekers vind ik dat ze nooit zo betrouwbaar zijn. Is de spanning er af, zie ik het niet goed doordat er te veel zonlicht is, test ik de verkeerde draad, of is het ding kapot?
Zo'n ding van Fluke is wat beter omdat het wat beter zichtbaar is, maar ik gebruik altijd m'n duspol sinds ik die heb, is een stuk betrouwbaarder, en kun je ook goed gebruiken met lasklemmen.
https://www.acg-holten.co...chtcompressor-geluidsarm/
Deze heb ik aangeschaft en bevalt prima. Stil, olievrij en op wieltjes. Wel 24kg, maar makkelijk te tillen.
Zelf heb ik bij de Lidl via de Click & Collect actie in de Lidl Plus app de Parkside Kap- en trekzaag voor 99,- euro gereserveerd. Iemand nog een tip voor een geschikt onderstel?
Er staan wel meer aanbiedingen in, dus misschien zit er wat voor jullie tussen.
[ Voor 5% gewijzigd door BlackthunderAwf op 27-09-2023 04:06 ]
Het type compressor waar je naar kijkt is een zuigercompressor, echte werkpaarden maar deze maken nu eenmaal een hoop geluid.Nivado schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:45:
Aangezien ik al mijn zware luchtgereedschap heb vervangen door accu gereedschap, heb ik mijn 90+ dB compressor verkocht.
Andere tips, ideeën?
wanneer geluid echt belangrijk voor je is kijk dan eens naar Sil Air / Jun Air, zijn fluisterstille compressoren <38dB (a) veel gebruikt bij Airbrushen of Ao. bij Tandarts praktijken.
nieuw best aan de prijs maar op Marktplaats zeker goed te doen
je hebt het over volume en vermogen maar let op het debiet, vaak aan gegeven in m3/min of liter/uur.
wanneer het debiet aan de lage kant is kun je ook kijken naar een grotere buffercapaciteit d.m.v. een buffervat.
zelf gebruik ik in mijn schuur een zuigercompressor van Airpress en in mijn bureaukamer/hobbykamer een Sil Air compressor voor het kleine werk
Ik heb op marktplaats een gebruikte Creemers op de kop getikt voor 150 euro, dubbele zuiger en behoorlijk snel. Niet fluisterstil maar veel stiller dan mijn vorige habbibabbicompressor van de gamma.Nivado schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:45:
Andere tips, ideeën?
Twee kleine tankjes eronder en voor tacken en werkplaats schoonblazen meer dan genoeg.
:strip_exif()/f/image/EjteCv8eCXroaKZgzKc1mbxL.jpg?f=fotoalbum_large)
Kitbus for size
Ik heb het onderstel van Parkside, voldoet prima voor mijn hobby gebruik:BlackthunderAwf schreef op woensdag 27 september 2023 @ 03:33:
[...]
https://www.acg-holten.co...chtcompressor-geluidsarm/
Deze heb ik aangeschaft en bevalt prima. Stil, olievrij en op wieltjes. Wel 24kg, maar makkelijk te tillen.
Zelf heb ik bij de Lidl via de Click & Collect actie in de Lidl Plus app de Parkside Kap- en trekzaag voor 99,- euro gereserveerd. Iemand nog een tip voor een geschikt onderstel?
Er staan wel meer aanbiedingen in, dus misschien zit er wat voor jullie tussen.
https://www.lidl.nl/p/par.../p100364775?mktc=shopping
Ik ook. Eerst kijken of het lampje brandt.nokiaan958GB schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:38:
[...]
Misschien een beetje paranoide maar ik test de spanningszoeker altijd eerst even voordat ik hem ga gebruiken
En de garantie is uitstekend. Mei 2022 een 12-V accufrees gekocht en het ding hard aan het werk gezet [en misschien niet altijd zoals het hoort] met als gevolg dat hij in een baksteen veranderde. Opgestuurd en een nieuwe gekregen. Daarvan ging na korte tijd de blokkeerknop kapot. Opengemaakt en vastgezet omdat ik dacht dat ik een jaar garantie heb, maar het blijken er drie. Apparaat nogmaals opgestuurd. Was een week geleden en inmiddels heb ik een nieuwe ontvangen. Mijn derde dus.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJ9QXVInNDzELux8sVmhQyYN.jpg?f=user_large)
Erg tevreden over de service van Parkside. En dit handige freesje is een van mijn favoriet apparaten. Klein, compact en ik gebruik het zo vaak.
:strip_exif()/f/image/BkHhvXgqF7rPRWrAByMMiStx.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil overigens niet zeggen dat alles van Parkside goed is. Boortjes, schuurpapier en de freesje zelf vind ik slecht. Ook over sommige apparaten ben ik niet te spreken zoals de 12-V decoupeerzaag maar tegen deze prijzen en met deze service is het de moeite waard om uit te proberen.
[En ja, mijn 12-V minicirkelzaag van Parkside is oneindig veel beter dan die van Bosch. Heb de Lidl gekocht nadat ik een dag met mijn toen nog nieuwe Bosch minicirkelzaag had gewerkt].
Verder geen aandelen in Lidl en ja er zitten veel maandagmorgenmodellen bij maar het wordt altijd prima geregeld.
Ik kan er in mee gaan dat zo'n freesje handig en handzaam is, maar als ie twee keer in twee jaar kapot is, zou ik het niet goed durven noemen.pietje belhamel schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:52:
Erg tevreden over de service van Parkside. En dit handige freesje is een van mijn favoriet apparaten. Klein, compact en ik gebruik het zo vaak.
Wil overigens niet zeggen dat alles van Parkside goed is. Boortjes, schuurpapier en de freesje zelf vind ik slecht. Ook over sommige apparaten ben ik niet te spreken zoals de 12-V decoupeerzaag maar tegen deze prijzen en met deze service is het de moeite waard om uit te proberen.
Wel goede klantenservice bij Lidl / Parkside, dat zeker.
Ik heb best wat Parkside performance spullen gehad.
Schaaf was doa, haakse slijper ging stuk na een paar keer gebruiken en de accu boorhamer vloog me in de fik in een kruipruimte met isolatie chips.
Niet zo grappig.
Allemaal opgelost, maar je moet wel appjes, mailtjes en fotos sturen bij elk defect.
Wachttijd was vaak enkele weken voordat er een vervanger is.
Ik ben overgestapt naar Bosch pro
Ze zijn meestal ook gewoon slecht, sommige breken ook hoekje af ofzo .. dus je moet er wel veel hebben idd 😉Ingelogd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:57:
[...]
Bij mij blijven ze nooit recht. Zijn zo lekker smal om iets open te wrikken of iets wegschrapen, ja heel slecht
heeft iemand toevallig een tip wat wel een goede frees is? Ben er naar eentje op zoek. Even niet naar de prijs kijken, wat zijn de goede merken?henkie196 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:25:
[...]
Ik kan er in mee gaan dat zo'n freesje handig en handzaam is, maar als ie twee keer in twee jaar kapot is, zou ik het niet goed durven noemen.
Wel goede klantenservice bij Lidl / Parkside, dat zeker.
Mafell, Festool, als we inderdaad even niet naar de prijs kijken. Mafell heeft fijne machines en de kantenfrees is echt top, super als je wilt kantenfrezen en toch goede stofafzuiging wilt hebben. Festool heeft ook goede machines, en meer dingen eromheen beschikbaar (bv. LR32).aljooge schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:40:
heeft iemand toevallig een tip wat wel een goede frees is? Ben er naar eentje op zoek. Even niet naar de prijs kijken, wat zijn de goede merken?
Maar even zonder dollen, wat wil je er mee doen? Randjes bijwerken, flinke dingen uit frezen, zwaluwstaart verbindingen maken (en is dat voor een juwelendoosje of een blokhut)?
Wil je een uitsparing maken voor een achterwand van een kast? Kijk naar een bovenfrees met paralel geleider of eentje die op een rail gebruikt kan worden.
Wil je een LR32 gatenrij maken, Bosch en Festool hebben daar rails voor, dus iets dat daar op past is dan handig. Er zijn ook 3rd party adapters, maar dat kan ook tricky zijn om passend te krijgen (met juiste maten kopieerringen etc).
Kantjes bijwerken, een kleine bovenfrees of een kantenfrees, liefst iets dat je lekker af kan steunen op een kant van de voet.
Kleine stukje bewerken? Freestafel is dan makkelijker, maar moet je wel weer denken aan dingen als een goede fence om dingen te geleiden.
Eigenlijk geldt dat laatste voor alles, je moet altijd iets hebben om je frees in goede banen te leiden. Het kan wel met de hand, maar dan hoef je geen precisie of netheid te verwachten van het resultaat
Qua merken, de Makita DRT50Z is vrij populair hier (maar houdt rekening met vastzittende freesjes), of een Bosch GOF 1250. Een Triton TRA001 is een populaire keuze om in te bouwen in een freestafel omdat je die makkelijk vanaf de onderkant van de freesvoet in hoogte kan verstellen, wat natuurlijk erg handig is als het ding onder een tafel hangt.
En denk aan voldoende lijmklemmen om je werkstuk op z'n plek te houden, om je mal op z'n plek te houden, dat soort dingen
Ik heb uiteindelijk de keus gemaakt voor een frees van Bosch blauw(GOF 1250) omdat mijn overige gereedschap ook grotendeels bosch blauw is en dus alles in L-boxxen zit. Voordeel van de Bosch was dat ik voor de prijs van een festool OF1010 zowel de frees, een setje frezen (bosch, prima startsetje) en een bosch geleider (voor op festool rails) kon krijgen. De geleider van Bosch is wel een goede geleider met een prima fijnafstelling. Aangezien ik de Festool rails al had was dat voor mij wel belangijk. Kijk vooral ook even in Duitsland (en Amazon) voor betere prijzen.....aljooge schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:40:
[...]
heeft iemand toevallig een tip wat wel een goede frees is? Ben er naar eentje op zoek. Even niet naar de prijs kijken, wat zijn de goede merken?
Ik heb de frees nog maar een paar keer gebruikt en merk dat het echt een machine is die je vaker moet gebruiken om te achterhalen hoe handig te werken en wat je er allemaal precies mee kan. Wat dat betreft is een goedkopere frees om mee te starten wat misschien helemaal geen gekke gedachten.
Daarnaast hebben volgens mij alle merken wel hun eigen voor- en nadelen qua werken, instellen, stofafzuiging enz. Uiteindelijk zit het bij de duurde merken A-merken vooral in de details, maar ik laat me graag corrigeren door de meer ervaren gebruikers!
[ Voor 2% gewijzigd door Fuel_80 op 28-09-2023 09:06 . Reden: typo ]
+1 voor Duspol, er kan zo veel fout gaan met een spanningzoeker (of andere enkepolige testers)henkie196 schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:20:
Als de Duspols te groot zijn, heeft Benning ook nog de Profipol
Edit: Ohja, Netbeheerder-monteurs lopen standaard met een Duspol als ketting om hun nek
[ Voor 7% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 28-09-2023 11:04 ]
dot.blaat
Een duspol is leuk als je veel met elektra werkt, maar voor hetzelfde geld kan je ook een degelijke multimeter kopen die een stuk meer kan, zoals deze: https://www.eleshop.nl/uni-t-ut139c-multimeter.htmlRostvertol-Mil schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:00:
[...]
+1 voor Duspol, er kan zo veel fout gaan met een spanningzoeker.
Als de Duspols te groot zijn, heeft Benning ook nog de Profipol
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Klopt, maar als het om de beste manier om te testen of iets spanningsloos is, gaat er echt niks boven een dubbelpolige tester met vaste meetsnoeren.dragonhaertt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:04:
[...]
Een duspol is leuk als je veel met elektra werkt, maar voor hetzelfde geld kan je ook een degelijke multimeter kopen die een stuk meer kan, zoals deze: https://www.eleshop.nl/uni-t-ut139c-multimeter.html
Bij een multimeter kun je nog fouten maken met de meetstand, de meetsnoeren in de verkeerde aansluiting of niet geheel ingeplugd hebben.
dot.blaat
Mee eens! Zoals ik zei, leuk als je veel met elektra werkt.Rostvertol-Mil schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:09:
[...]
Klopt, maar als het om de beste manier om te testen of iets spanningsloos is, gaat er echt niks boven een dubbelpolige tester met vaste meetsnoeren.
Bij een multimeter kun je nog fouten maken met de meetstand, de meetsnoeren in de verkeerde aansluiting of niet geheel ingeplugd hebben.
Overigens moet je altijd zowel de aan als de uit toestand nameten. Als je dan niks meet terwijl er wél spanning op moet staan dan weet je meteen dat je iets fout hebt gedaan.
Als je fouten maakt met een multimeter heb je IMHO niet genoeg kennis of niet genoeg concentratie om met elektra te werken.
Ik meet zelf altijd met de multimeter, en controleer altijd met de spanningszoeker (pbswiss).
Spanningszoeker is ook gewoon een fijne kleine schroevendraaier om te hebben als je stopcontacten aan het losmaken bent. Fluke multimeter voor de accurate waardes.
De UNI-T die ik hierboven gelinkt heb is trouwens zo'n beetje de goedkoopste multimeter met high-rupture zekeringen die een stuk veiliger zijn in handgereedschap. Goedkoper dan dat zou ik nooit aanraden.
Sowieso een goede stuk gereedschap om te hebben als tweaker dus
Voor mij is het eerder omgedraaid. Een duspol is handig als je weinig met elektra werkt, want het werkt heel simpel, kan niet mis gaan. Een multimeter moet je daarentegen een stuk meer vanaf weten, want als het ding in de verkeerde stand staat krijg je ook geen meting, maar dat wil niet perse zeggen dat het ook spanningsloos is.dragonhaertt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:04:
Een duspol is leuk als je veel met elektra werkt, maar voor hetzelfde geld kan je ook een degelijke multimeter kopen die een stuk meer kan, zoals deze: https://www.eleshop.nl/uni-t-ut139c-multimeter.html
Wat @Rostvertol-Mil dus ook zegt.
Met 'veel met elektra' bedoel ik de verhouding tussen elektra en elektronica werkzaamheden, niet de frequentie van de werkzaamheden.henkie196 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:15:
[...]
Voor mij is het eerder omgedraaid. Een duspol is handig als je weinig met elektra werkt, want het werkt heel simpel, kan niet mis gaan. Een multimeter moet je daarentegen een stuk meer vanaf weten, want als het ding in de verkeerde stand staat krijg je ook geen meting, maar dat wil niet perse zeggen dat het ook spanningsloos is.
Wat @Rostvertol-Mil dus ook zegt.
Elektra aanleggen is niet zo moeilijk, gewoon de juiste draadjes aan elkaar verbinden. Maar ik gebruik de multi-meter niet vaak genoeg om de juiste standen altijd goed te onthouden, en het is ook niet zo dat de handleiding me duidelijk verteld dat ik een bepaalde stand moet gebruiken om te kijken of de draden van de lamp spanningsloos zijn. Een duspol verteld me dit altijd feilloos, en is daarmee naar mijn idee een stuk veiliger om te gebruiken als je er weinig verstand van hebt.dragonhaertt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:15:
Overigens moet je altijd zowel de aan als de uit toestand nameten. Als je dan niks meet terwijl er wél spanning op moet staan dan weet je meteen dat je iets fout hebt gedaan.
Als je fouten maakt met een multimeter heb je IMHO niet genoeg kennis of niet genoeg concentratie om met elektra te werken.
Eerste kleine projectje is een paar planken voor een tuinbank af te frezen. Liefst met een kantenfrees, maar zit er over te denken om voor zoiets kleins toch een vijl te pakken. Het is wat meer werk, maar scheelt weer een past honderd euro aanschafhenkie196 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:18:
[...]
Mafell, Festool, als we inderdaad even niet naar de prijs kijken. Mafell heeft fijne machines en de kantenfrees is echt top, super als je wilt kantenfrezen en toch goede stofafzuiging wilt hebben. Festool heeft ook goede machines, en meer dingen eromheen beschikbaar (bv. LR32).
Maar even zonder dollen, wat wil je er mee doen? Randjes bijwerken, flinke dingen uit frezen, zwaluwstaart verbindingen maken (en is dat voor een juwelendoosje of een blokhut)?
Wil je een uitsparing maken voor een achterwand van een kast? Kijk naar een bovenfrees met paralel geleider of eentje die op een rail gebruikt kan worden.
Wil je een LR32 gatenrij maken, Bosch en Festool hebben daar rails voor, dus iets dat daar op past is dan handig. Er zijn ook 3rd party adapters, maar dat kan ook tricky zijn om passend te krijgen (met juiste maten kopieerringen etc).
Kantjes bijwerken, een kleine bovenfrees of een kantenfrees, liefst iets dat je lekker af kan steunen op een kant van de voet.
Kleine stukje bewerken? Freestafel is dan makkelijker, maar moet je wel weer denken aan dingen als een goede fence om dingen te geleiden.
Eigenlijk geldt dat laatste voor alles, je moet altijd iets hebben om je frees in goede banen te leiden. Het kan wel met de hand, maar dan hoef je geen precisie of netheid te verwachten van het resultaat
Qua merken, de Makita DRT50Z is vrij populair hier (maar houdt rekening met vastzittende freesjes), of een Bosch GOF 1250. Een Triton TRA001 is een populaire keuze om in te bouwen in een freestafel omdat je die makkelijk vanaf de onderkant van de freesvoet in hoogte kan verstellen, wat natuurlijk erg handig is als het ding onder een tafel hangt.
En denk aan voldoende lijmklemmen om je werkstuk op z'n plek te houden, om je mal op z'n plek te houden, dat soort dingen
Het tweede project is groter. Wil een paar kasten maken onder een schuin afdak. Dacht aan schuifdeuren. Heb ik een rails voor nodig die perfect is voor de bovenfrees. Dacht aan zo’n festool, maar die dingen zijn bijna zo 800 euro
https://www.kroon.nl/mach...-met-fs800-2-in-systainer
...
dat is al wel met rail erbij. Kast... hmm ga je ook gatenrijen maken? Doe dan meteen een lr32 rail ipv een gewone.aljooge schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:16:
[...]
Eerste kleine projectje is een paar planken voor een tuinbank af te frezen. Liefst met een kantenfrees, maar zit er over te denken om voor zoiets kleins toch een vijl te pakken. Het is wat meer werk, maar scheelt weer een past honderd euro aanschaf
Het tweede project is groter. Wil een paar kasten maken onder een schuin afdak. Dacht aan schuifdeuren. Heb ik een rails voor nodig die perfect is voor de bovenfrees. Dacht aan zo’n festool, maar die dingen zijn bijna zo 800 euro
Ik heb een of1010 en een of2000 (heel oud exemplaar) en zweer bij Festool. Heb Mafell ook overwogen (vind ik degelijker) maar je hebt minder accessoires in je ecosysteem... en wat er is is echt prijzig.
Heb eeb mfs700 mal, de zwaluwstaartmal en de gatenrijset. Superspul, maar wel met een prijskaartje.
Voor afronden? Blokschaafje en een schuurpapiertje?aljooge schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:16:
[...]
Eerste kleine projectje is een paar planken voor een tuinbank af te frezen. Liefst met een kantenfrees, maar zit er over te denken om voor zoiets kleins toch een vijl te pakken. Het is wat meer werk, maar scheelt weer een past honderd euro aanschaf
Die kast dacht ik om eerst een frame te maken, dan de planken er tegenaan te schroeven zodat daar de schuifdeurtjes in kunnen. Maar denk toch dat ik voor die festool bovenfrees wil gaan en die kantenfrees uitstel. Liever in 1x iets goeds dan een goedkoop iets die in alles wat beperkt is. Plankjes van het tuinbankje met de hand.Boudewijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:42:
[...]
dat is al wel met rail erbij. Kast... hmm ga je ook gatenrijen maken? Doe dan meteen een lr32 rail ipv een gewone.
Ik heb een of1010 en een of2000 (heel oud exemplaar) en zweer bij Festool. Heb Mafell ook overwogen (vind ik degelijker) maar je hebt minder accessoires in je ecosysteem... en wat er is is echt prijzig.
Heb eeb mfs700 mal, de zwaluwstaartmal en de gatenrijset. Superspul, maar wel met een prijskaartje.
Is alleen 1 ding, er ligt nog ergens iets uit een erfenis van een meubelmaker. Waarschijnlijk zit daar geen frees tussen, maar helemaal uitsluiten doen we het niet. Eerst zondag maar eens kijken wat er tussen dat oude spul ligt
Ik zoek een bouwstofzuiger voor een budget rond de 250 en lees hier vaak dat starmix en festool bovenaan staan. Ik gebruik het straks o.a. voor de schuurmachines en de zagen (en het opruimen). Maar deze heeft geen variabele luchtstroom. Ga ik daar spijt van krijgen?
https://www.toolstation.n...hb-nat-droogzuiger/p43881
Meest populaire hier is deze:Bramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:58:
Heeft iemand ervaring met deze starmix bouwstofzuiger?
Ik zoek een bouwstofzuiger voor een budget rond de 250 en lees hier vaak dat starmix en festool bovenaan staan. Ik gebruik het straks o.a. voor de schuurmachines en de zagen (en het opruimen). Maar deze heeft geen variabele luchtstroom. Ga ik daar spijt van krijgen?
https://www.toolstation.n...28sKrrqE-lyRoCtY8QAvD_BwE
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Bij een schuurmachine wil je de luchtstroom kunnen regelen. Als hij te hard zuigt zuig je de machine tegen het werkstuk aan en heeft de machine meer weerstand. Schuurt niet lekker en het schuurresultaat is ook minder.Bramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:58:
Heeft iemand ervaring met deze starmix bouwstofzuiger?
https://www.toolstation.n...2t-nat-droogzuiger/p95165 bevalt hier prima ¯\_(ツ)_/¯ (inmiddels met cycloon eraan)Bramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:42:
Maar deze lijkt ook geen variabele luchtstroom te hebben. Bestaat een variabele luchtstroom voor mijn budget?
daarom vond ik het ook geen geweldig adviesBramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:42:
Maar deze lijkt ook geen variabele luchtstroom te hebben. Bestaat een variabele luchtstroom voor mijn budget?
Welke cycloon heb jij gekocht dan? Dit lijkt wel wat!cpt.skydiver schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:47:
[...]
https://www.toolstation.n...2t-nat-droogzuiger/p95165 bevalt hier prima ¯\_(ツ)_/¯ (inmiddels met cycloon eraan)
Hoe fijner het stof dat je opzuigt, hoe minder effectief een cycloon is. In essentie gebruik je een cycloon om het groffe spul af te vangen, dan is je stofzuigerzak minder gauw vol. Maar het kost je ook weer zuigkracht. En ruimte.Bramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:06:
Welke cycloon heb jij gekocht dan? Dit lijkt wel wat!
Bij zagen is een cycloon nog wel redelijk effectief, bij schuren niet zo heel erg.
Er zit aan uiteinde van de slang een schuifje. Dan kan je valse lucht opzuigen, in weze de afzuiging minder krachtig maken en krijge je daarmee je variabele luchtstroomBramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:42:
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 13:46 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
je kan ook express lucht laten lekken beetje het zelfde als het schuifje op de normale stofzuiger mijn stofzuiger heeft hoog en laag (1200W en ~900W) en in de 10+ jaar dat ik hem heb 1 moment iets anders nodig gehad, tijdens een zeer specifiek schuur klusje. gewoon wat lucht lekken en het werkt prima.Bramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:42:
Heb een 30L setje van dust commander gekocht met 6m slang. Zuigprestaties zijn nog uitstekend. Inderdaad voornamelijk voor houtwerk, met schuren van muren e.d. sluit ik m direct aan.Bramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
Welke cycloon heb jij gekocht dan? Dit lijkt wel wat!
Ik moet 2 badkamers voorzien van douches +meubels. Gaten zijn 6mm meestal.
Iemand tips?
Nat en langzaam boren gedaan? Sommige tegels zijn gewoon knetter hard.Tarkin schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:19:
Wat zijn goede tegelboren? Ik had er gekocht van irwin (dacht dat dat een goed merk was) maar ik heb er hoop en al 1 gat mee kunnen boren en dan was het bot...
Iemand tips?
Hier een flink aantal gaten geboord met een Pro-fit boortje. Gewoon in de accuboormachine gezet, rustig boren en beginnen met een hoek van 45 graden, dus niet recht op de tegel.Tarkin schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:19:
Wat zijn goede tegelboren? Ik had er gekocht van irwin (dacht dat dat een goed merk was) maar ik heb er hoop en al 1 gat mee kunnen boren en dan was het bot...
Iemand tips?
Het leek me lastig vanwege het ontbreken van een centerpunt, maar achteraf viel dat reuze mee.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Hangt er beetje vanaf hoe dapper je bentTarkin schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:19:
Iemand tips?
Ik tik meestal voorzichtig een beginnetje met een spijker of pons, dat maakt in mijn beleving flink uit. Daarna met tegel- of steenboor met laag toerental geduldig door de tegel heen. Maar geen idee of dat tikje vooraf de kans op gebarsten tegels juist groter of kleiner maakt - al is het bij mij altijd nog goed gegaan.
Ik heb van die diamantboortjes van Carat, meerdere dingen mee opgehangen in badkamer en toiletten. Schiet niet op, maar uiteindelijk kom je er wel doorheen. Gewone boortjes (ook al staat er tegelboor), zijn niet geschikt voor wandtegels die net zo hard zijn als vloertegels.Tarkin schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:19:
Iemand tips?
Wil je sneller, neem dan een diamantboor met M14 aansluiting voor op de slijptol. Wel een beetje nat houden met water, maar zo'n slijptol draait een stuk sneller dan je boormachine, dat gaat behoorlijk hard.
Heb je nog tips voor goedkope stofzuigzakken van prima kwaliteit?cpt.skydiver schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:47:
[...]
https://www.toolstation.n...2t-nat-droogzuiger/p95165 bevalt hier prima ¯\_(ツ)_/¯ (inmiddels met cycloon eraan)
Ik kwam deze tegen voor de Festool, herbruikbare zakken, wellicht ook beschikbaar voor jouw merk?Bramtweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:18:
[...]
Heb je nog tips voor goedkope stofzuigzakken van prima kwaliteit?
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A32FC7YTNE1J82&psc=1
Pana 5j
Wordt volgens mij niet aanbevolen voor fijn/schuurstof.mrbullet schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:13:
[...]
Ik kwam deze tegen voor de Festool, herbruikbare zakken, wellicht ook beschikbaar voor jouw merk?
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A32FC7YTNE1J82&psc=1
Er staat bij "niet geschikt voor gevaarlijke stoffen"; ivm leeg maken etc.Remy!!!! schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:01:
[...]
Wordt volgens mij niet aanbevolen voor fijn/schuurstof.
Pana 5j
Ah mijn fout, volgens mij wordt het bij de officiële hersluitbare zakken van Festool afgeraden omdat die zakken te weinig filteren vergeleken de normale zakken. Misschien dat deze daar anders in zijn.mrbullet schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:19:
[...]
Er staat bij "niet geschikt voor gevaarlijke stoffen"; ivm leeg maken etc.
Heb er zelf ook geen ervaring mee. Maar ik was toevallig ook aan het zoeken naar alternatieven voor de prijzige gewone zakken.Remy!!!! schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:22:
[...]
Ah mijn fout, volgens mij wordt het bij de officiële hersluitbare zakken van Festool afgeraden omdat die zakken te weinig filteren vergeleken de normale zakken. Misschien dat deze daar anders in zijn.
Mocht je het kopen, dan hoor ik je ervaring ermee.
Pana 5j
Alle problemen zijn op te lossen door er geld tegenaan te smijten!
Omdat ik geen plek heb voor een kolomboor, zat ik aan iets zoals dit te denken (random voorbeeld):
https://www.hornbach.nl/p...IztuFPZ0MUlQaAg5ZEALw_wcB
Weet iemand of je hier uiteindelijk een fatsoenlijk resultaat mee haalt bij het haaks boren? Aanraders zijn van harte welkom!
grotere schuur kopen/bouwen en een kolomboor inzettenvalluik schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:18:
Alle problemen zijn op te lossen door er geld tegenaan te smijten!
[...]
overegens heb je ook mallen voor forstnerboren waarbij de boor geleid wordt. (dus niet alleen voor de posistie)
[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 02-10-2023 10:33 ]
Teovallig de laatste rijd wat rond zitten kijken naar handige hulpmiddelen voor houtbewerking. Op YT verschillende kanalen gezien waar deze voorbij kwam:valluik schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:18:
Dit weekend moest ik een forstnerboor van 32mm gebruiken en ik merkte dat ik die niet helemaal haaks op mijn werkstuk heb gedrukt. Er zit wat verloop in wat ik geboord heb.
Alle problemen zijn op te lossen door er geld tegenaan te smijten!![]()
Omdat ik geen plek heb voor een kolomboor, zat ik aan iets zoals dit te denken (random voorbeeld):
Weet iemand of je hier uiteindelijk een fatsoenlijk resultaat mee haalt bij het haaks boren? Aanraders zijn van harte welkom!
https://www.amazon.nl/-/e...drill-guide/dp/B014A1Z92I
Het waren geen shops vol Festool ofzo, maar het zag er uit alsof ze wisten waar ze het over hadden. (Gebaseerd op uitleg over hele nette resultaten krijgen. Aandacht voor detail in het resultaat, niet zozeer het merk gereedschap) Deze was i.i.g. goed genoeg om een MFT te maken met een auger bit.
T.o.v. de Wolfcraft is deze anders omdat je niet de machine in de klem hoeft te zetten, met alle risico op verkeerd uitlijnen.
Addicted to silent computing
Ik heb de Milescraft Drillmate (voor als het niet onder de boorkolom kan) met daarin semi-permanent een oude accutol. Geen problemen met uitlijnen en een snelspankop werkt toch fijner dan met zo'n sleuteltje. O.a gebruikt met een forstnerboor voor het verzinken van moeren in een zaagtafelblad van mdf. Prima strak resultaat en makkelijk werken.valluik schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:18:
Dit weekend moest ik een forstnerboor van 32mm gebruiken en ik merkte dat ik die niet helemaal haaks op mijn werkstuk heb gedrukt. Er zit wat verloop in wat ik geboord heb.
Alle problemen zijn op te lossen door er geld tegenaan te smijten!![]()
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSNQ12RkjiMzVMtYZm6R4s0v.jpg?f=user_large)
Je kan in goedkoop plaatmateriaal (bv MDF of vezelplaat) een "mal" maken, zo gaat het boortje alvast niet op wandel wanneer je begint te boren.Twam schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:33:
Ik tik meestal voorzichtig een beginnetje met een spijker of pons, dat maakt in mijn beleving flink uit. Daarna met tegel- of steenboor met laag toerental geduldig door de tegel heen. Maar geen idee of dat tikje vooraf de kans op gebarsten tegels juist groter of kleiner maakt - al is het bij mij altijd nog goed gegaan.
Deze accu kon succesvol worden geregistreerd binnen de PRO360 app met de volgende gegevens:
- Productnummer: 1607A350AT
- Productiedatum 04/2023
Zo is aan de bovenkant de puntafdruk in het midden anders en is de belettering veel scherper op de ontvangen accu (oudere 5.5Ah boven en ontvangen 8Ah beneden).
:strip_exif()/f/image/ugI2xUSIItKBF7TJvNFP3jvq.jpg?f=fotoalbum_large)
De grootste verschillen zitten echter aan de onderzijde:
- Het hittegeleidende rode HDPE plastic heeft een mattere tint en een andere kleur rood dan de oude accu (de oranje kleur op de foto komt overigens niet overeen met de rode kleur in de werkelijkheid).
- Er is aan een kant een duidelijke uitsparing, waar de 5.5Ah accu doorlopende koelribben heeft. Op deze uitsparing staat ook een 'niet weggooien' logo.
- De tekst 'Cooling fins' is verzonken, waar deze bij de oudere accu redelijk gelijk ligt.
- Aan de zijkanten van de uitsparing zitten aan beide zijden kleine gaatjes die ontbreken in de oude accu.
:strip_exif()/f/image/g4luaNn1RHdRFR6YKr4orEPM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontvangen 8Ah accu
:strip_exif()/f/image/BjctxLMQjtluyUmSM24woQfz.jpg?f=fotoalbum_large)
Oude 5.5Ah accu
:strip_exif()/f/image/xAuLFGRF9pkTNVT2LzektjJu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontvangen 8Ah accu
:strip_exif()/f/image/vJ4hZ6O1GDcyt6TSa15pCVTL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontvangen 8Ah links en oude 5.5Ah rechts
:strip_exif()/f/image/cQUBM61blLDf1L8RSoSHfDOt.jpg?f=fotoalbum_large)
Mede door de verschillen aan de onderzijde is de 8Ah accu ook lichter met 980 gram versus 996 gram voor de 5.5Ah accu.
Oude accu
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nmwRmzKZ0O8VcV1mHjBLbHKr.jpg?f=user_large)
Ontvangen accu
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N5JsR3DxR6W2RcKPDxaLc7fr.jpg?f=user_large)
Vanwege al deze verschillen tussen de ontvangen 8Ah accu en de oude 5.5Ah twijfel ik over de echtheid van deze accu. Overigens waren verpakking, verzegeling en overige uiterlijk en werking van de accu's ogenschijnlijk gelijk.
Het viel me overigens op dat Bosch op hun website opeens "vermogen gelijkwaardig aan 2000 watt met snoer" vermeldt, waar dat voorheen 1800 watt was (wat ook onzin is, maar dat terzijde). Daardoor twijfel ik of er recent misschien toch een herontwerp heeft plaatsgevonden, in plaats van dat ik met een namaak accu zit opgescheept.
Ik heb Bosch al gemaild, maar zijn er hier mensen die een 8Ah ProCore met productiedatum vanaf april dit jaar hebben ontvangen die er hetzelfde of anders uitziet?
[ Voor 3% gewijzigd door mac1987 op 03-10-2023 13:15 ]
Heb verder zelf geen Bosch accu's, maar dit ziet er niet raar uit iig.
dot.blaat
Dat is inderdaad het lastige: de kwaliteit lijkt op zich veel te goed voor een namaak accu. Ook het vet op de accupolen is netjes aanwezig, en via de gaten aan de bovenkant zie je aan de binnenkant ook koper, waar de (goedkope) namaak accu's daar vaak op besparen/de moeite niet doen. Tegelijkertijd wijkt de onderkant volledig af van alle afbeeldingen van deze accu van de afgelopen jaren, en is de kleur van het rode HDPE plastic wezenlijk anders..Rostvertol-Mil schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:30:
De bovenhelft lijkt toch wel uit dezelfde spuitgietmatrijs te komen. De oranje-rode onderkant ziet er op de wat rommelige uitwerppunten ook prima uit.
Heb verder zelf geen Bosch accu's, maar dit ziet er niet raar uit iig.
Vandaar de vraag: herontwerp van Bosch, of toch erg goede (maar aan de onderkant slordige) namaak?
[ Voor 5% gewijzigd door mac1987 op 03-10-2023 13:55 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Niet per sé. Afhaneklijk van welke cellen en de kwaliteit er van.True schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:25:
Heb je voor een 8Ah accu niet meer cellen nodig en dus meer gewicht of ben ik abuis?
Bijvoorbeeld bij Makita zit er wat verschil tussen de 3, 5 en 6Ah accus met dezelfde afmeting. Resp. 640, 630 en 660 gram. De 5 is dus lichter dan de 3.
https://www.makita.nl/art...roup_id=4491&fromfilter=1
Puur op basis van gewicht en Ah is het lastig conclusies trekken. Zeker als een fabrikant verschillende merken/typen cellen gebruikt in de accupacks.
Addicted to silent computing
Volgens de specs wegen de 5.5 en de 8.0 hetzelfde (0.955 kg). Maar als je de normale 5.0 er naast legt, die zou maar 0.62 kg wegen (ondanks wat normaalgesproken hetzelfde aantal cellen zou moeten zijn, buiten het andere type cellen).True schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:25:
Heb je voor een 8Ah accu niet meer cellen nodig en dus meer gewicht of ben ik abuis?
Alleen als het aantal cellen afwijkt, of het type cel een afwijkend gewicht heeft.True schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:25:
De 4, 8 en 12Ah accu's gebruiken Samsung INR21700-40T cellen van 4000 mAh per stuk.
De 5.5Ah accu gebruikt vermoedelijk Samsung INR21700-30T cellen van 3000 mAh per stuk, begrensd (via voltage begrenzing) op 2750 mAh.
Zowel de 5.5 als 8Ah accu's bevatten 10 cellen van vergelijkbaar gewicht, en wegen daardoor ongeveer hetzelfde. Bovendien is de door mij ontvangen 8Ah juist iets lichter dan de 5.5Ah, maar die 16 gram kan makkelijk verklaard worden door de uitsparing in de onderkant. Ik kan alleen geen enkele foto vinden van een 8Ah ProCore met die uitsparing, vandaar mijn scepsis...
Dat klopt, omdat de gewone 5Ah tien 18650 cellen bevat, die kleiner en lichter zijn dan de 21700 cellen in de ProCore accu's. Lichtere cellen + kleinere behuizing = lager gewicht.henkie196 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:47:
[...]
Volgens de specs wegen de 5.5 en de 8.0 hetzelfde (0.955 kg). Maar als je de normale 5.0 er naast legt, die zou maar 0.62 kg wegen (ondanks wat normaalgesproken hetzelfde aantal cellen zou moeten zijn, buiten het andere type cellen).
[ Voor 32% gewijzigd door mac1987 op 03-10-2023 18:29 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Dat zou inderdaad wat kleurverschil en 'afwerking' kunnen verklaren (met dan vragen over QA/QC bij dergelijk grote verschillen), maar het zou me ten zeerste verbazen als twee verschillende productielocaties een totaal afwijkende mal gebruiken voor de onderkant. Dat is alsof de iPhone 14 geproduceerd in Taiwan een bredere bezel heeft met een microfoon aan de linkerkant, terwijl de iPhone 14 geproduceerd in China een smallere bezel heeft met een microfoon aan de rechterkant.big bang schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:48:
@mac1987Geen idee of Bosch alles zelf fabriceert (lijkt me niet eigenlijk), maar mogelijk komen ze beide vanaf een andere fabriek of productielijn. Dat Hoeft niet te betekenen dat één van de twee "nep" is.
Ik zou me er geen zorgen over maken als het mijn accu was, als de performance goed is en je kunt het sing gewoon registreren bij Bosch is het een echte. Het gewicht lijkt in orde en als het een namaakaccu was met toegevoegd gewicht ipv cellen had je dat wel gemerkt aan de prestaties. Registratie bij Bosch was dan waarschijnlijk ook niet gelukt.
Kan ook nog zijn dat de nieuwe is gemaakt voor het VK (er stat een importeur op) en wellicht is voor het VK een afvalbakpictogram aan beide kanten van een accu verplicht. Je weet het maar nooit met die rare Engelsen...big bang schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:48:
@mac1987Geen idee of Bosch alles zelf fabriceert (lijkt me niet eigenlijk), maar mogelijk komen ze beide vanaf een andere fabriek of productielijn. Dat Hoeft niet te betekenen dat één van de twee "nep" is.
Update: op het Bosch Professional forum wordt aangegeven dat de inkeping zou dienen om de accu makkelijker los te kunnen halen. Wel bijzonder dat de koelribben dan opeens niet meer nodig zijn en er opeens twee gaatjes zijn toegevoegd aan de onderkant.
[ Voor 29% gewijzigd door mac1987 op 04-10-2023 21:58 ]
We moeten hier wat kozijnen schuren en de oude metabo schuurmachine begin het blok waar je het schuurpapier op bevestigt wat af te brokkelen aan de zijkanten.
Uit impuls deze gekocht zonder even te kijken of het echt wat is.
Bekijk Bosch Professional GSS 160 Multischuurmachine - 180 W op:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
De koffer past op mijn gereedschaps koffer en schroefboor koffer, en je kunt van vierkant naar rechthoek naar hoek onderkant wisselen. Dat leek mij wel handig.
Goede keuze, of zeggen de experts hier dat ik beter wat anders had kunnen kiezen?
Prima machine, in de praktijk gebruik ik alleen de delta vorm eigenlijk.Tweak_ers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:38:
Uuuhm, dus….
We moeten hier wat kozijnen schuren en de oude metabo schuurmachine begin het blok waar je het schuurpapier op bevestigt wat af te brokkelen aan de zijkanten.
Uit impuls deze gekocht zonder even te kijken of het echt wat is.
Bekijk Bosch Professional GSS 160 Multischuurmachine - 180 W op:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
De koffer past op mijn gereedschaps koffer en schroefboor koffer, en je kunt van vierkant naar rechthoek naar hoek onderkant wisselen. Dat leek mij wel handig.
Goede keuze, of zeggen de experts hier dat ik beter wat anders had kunnen kiezen?
Door de wisselbare zolen is de stofafzuig iets minder goed dan bv een festool.
Bij oa ecotools kun je het schuurpapier betaalbaar aanschaffen in diverse grids.
maar die festool is 400 euro toch?Jeweetje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:23:
[...]
Prima machine, in de praktijk gebruik ik alleen de delta vorm eigenlijk.
Door de wisselbare zolen is de stofafzuig iets minder goed dan bv een festool.
Bij oa ecotools kun je het schuurpapier betaalbaar aanschaffen in diverse grids.
Deze 137.
Ik schuur 1 keer in de 7 jaar alle kozijnen buiten om te schilderen en nu ben nu met binnen bezig. Na dit jaar verwacht ik dat hij weer een jaartje in de koffer zit.
Gereedschap hoeft niet goedkoop te zijn, maar zeker ook niet heel duur.
https://www.lidl.nl/p/par...6vg9j2gD1NiRoCr4EQAvD_BwE
Let op, er zijn 2 modellen. Zie opmerking @Shutdown98 hieronder
[ Voor 9% gewijzigd door valluik op 06-10-2023 08:41 ]
Niet doen, onderstel is te slap.valluik schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:09:
Het gaat hier wel eens over onderstellen. Nou zag ik dat de Parkside voor €40 in de aanbieding is:
De uitschuifbare zijkanten buigen al door bij 5*7 balkjes en de borg boutjes draaien dol.
Ze hebben een zwaarder model die wellicht beter is, maar heb die zelf niet geprobeerd. Ik heb een Bosch 2600 gekocht die goed bevalt.
Je kan tweedehands waarschijnlijk veel Makita WST06 onderstellen vinden voor een goede prijs, omdat deze als pakket met de LS1019 en LS1219 verkocht worden.valluik schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:09:
Het gaat hier wel eens over onderstellen. Nou zag ik dat de Parkside voor €40 in de aanbieding is:
Let op, er zijn 2 modellen. Zie opmerking @Shutdown98 hieronder
Ik heb die kleine blazer die je linkt, maar ik denk niet dat je daar blij van wordt als je hem gaat gebruiken als bladblazer.JBS schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:57:
Ik zoek een bladblazer om met name bladeren weg/bij elkaar te blazen en ik neig een start te maken met de Makita 18v serie voor wat accu gereedschap. Die bladeren zijn natuurlijk niet altijd kurkdroog, en de oppervlakte is beperkt. Mensen hier met goede ervaringen met de https://www.gereedschapce...blazer-body-192-km-h.html voor hetzelfde doel?
Hij is perfect om stof en zooi weg te blazen van een werkoppervlak (met korte tuit) of van een garagevloer, maar ik denk dat hij niet krachtig genoeg is voor serieus bladblazen.
Makita heeft ook grotere modellen die me beter geschikt lijken.
Ik zou voor pakweg 60€ gewoon het instapmodel van Wolfgarten (LBV 2600 E) halen op netstroom ja dat is onpraktischer dan op accu, maar dan kun je blazen en zuigen en dat ding kost geen drol. De modellen met twee accu's zijn a) duurder en b) zwaarder wat het werken ook weer tegenwerkt.JBS schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:57:
Ik zoek een bladblazer om met name bladeren weg/bij elkaar te blazen en ik neig een start te maken met de Makita 18v serie voor wat accu gereedschap. Die bladeren zijn natuurlijk niet altijd kurkdroog, en de oppervlakte is beperkt. Mensen hier met goede ervaringen met de https://www.gereedschapce...blazer-body-192-km-h.html voor hetzelfde doel?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).