• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

KillaZ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:35:
Je bevestigt hem op een slijptol en je stofzuiger. De diepte is goed in te stellen en met wat wennen (je moet de frees zijn ding laten doen) is het heel goed en makkelijk te doen.
Dank je voor de tip. Ik zit er ook tegenaan te hikken, maar dit geeft moed. Heb je enig idee van de slijtage of hoeveel meter voeg je zou kunnen verwijderen met één zo'n freesje?

Op Toolstation wordt overigens in een review geklaagd dat de geleider los trilt (van een Bosch slijper) en dat de diepte-instelling te wensen overlaat:
★☆☆☆☆
waardeloos apparaat. Moeilijk om het hulpstuk goed vast te zetten op mijn Bosch haakse slijper. Trilde onder het frezen weer los. Diepteinstelling is niet nauwkeuring in te stellen.
Jij herkent dat niet?

[ Voor 12% gewijzigd door 8088 op 14-09-2023 19:45 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
8088 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:40:
[...]

Dank je voor de tip. Ik zit er ook tegenaan te hikken, maar dit geeft moed. Heb je enig idee van de slijtage of hoeveel meter voeg je zou kunnen verwijderen met één zo'n freesje?

Op Toolstation wordt overigens in een review geklaagd dat de geleider los trilt (van een Bosch slijper) en dat de diepte-instelling te wensen overlaat:

[...]

Jij herkent dat niet?
Slijtage kan ik nu nog niets over zeggen, ik heb er 6m2 mee gedaan, was zo gedaan.

Lostrillen herken ik niet, dan moet je gewoon de inbus strakker draaien. Enige wat ik merkte is dat de brokken voeg soms te groot zijn om af te voeren via de stofafzuiging. Even schudden en klaar.

Die diepte instelling moet je gewoon creatief zijn, speedsquare er naast en je kan het echt makkelijk afstellen.

:)

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 14-09-2023 19:51 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 12:45
tcw82 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:19:
[...]

De DCD is 220 euro, inclusiief oplader en 2 accus, daar krijg je dan een derde bij?
dan zou voor alle andere dus gelden dat je 2 accus en een oplader moet bestellen en dat je dan per item 220 euro bij lapt (95724 kost ca. 220 euro) en dat je dan op het eind eindigt met 12 accu's en 4 laders?
(in mijn geval dan, ik wil dus graag 4 items bestellen).

Dit klinkt niet heel optimaal nee. Gelukkig zit alles nog in de omdoos kan het zo weer retour TS.
In deze lijst: https://promo.deskservice...3-0107/download/terms.pdf Staat er inderdaad bij drie van de vier types van jou dat er een extra accu set bij besteld moet worden.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-05 08:03
Koekstra schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:51:
[...]

Zo te lezen is de gratis accu alleen van toepassing op een complete machine, dus met accu. En daar heb jij er maar 1 van.
FSSF schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:21:
[...]

In deze lijst: https://promo.deskservice...3-0107/download/terms.pdf Staat er inderdaad bij drie van de vier types van jou dat er een extra accu set bij besteld moet worden.
Ja, dat lijkt nu zo te zijn, vraag me af wat dat rode vierkantje op de site van TS dan betekend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBEOZjvSm6lAdrNQ4kNICzA1Urs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBIdrIT6B9GuXf0B7UgKmoTK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door tcw82 op 14-09-2023 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:22:
[...]

[...]

Ja, dat lijkt nu zo te zijn, vraag me af wat dat rode vierkantje op de site van TS dan betekend?
[Afbeelding]
Het kader daar onder vertelt de voorwaarden, dus die extra accupack moet je er bij bestellen samen met de body voor een gratis accu.. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:47

sjirafje

No inspirational quotes here

De dewalt accu actie van dit jaar valt inderdaad erg tegen. Maar dewalt heeft wel volgens de voorwaarden geoordeeld. Er staat duidelijk welke sets in aanmerking komen en welke sets alleen in aanmerking komen als je tegelijkertijd een accu/lader set koopt. Ik snap het probleem dan ook eigenlijk niet.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• tcw82
@FSSF @Koekstra @Bobmeister @sjirafje
Bedankt, voor het poppen van mijn droom bubbel :'( :+
Ik denk dat het duidelijk is, ik heb gewoon iets dat "te mooi om waar te zijn" leek, aangenomen als waar. Daarmee zit nu met 4 machines, 2 accu's en 1 oplader thuis, niet echt verschrikkelijk natuurlijk. Daar komt dan nu nog 1 accu bij (Die is al verzonden zeggen ze bij GLS).

Ik ga er een nachtje over slapen en dan besluiten of ik de dozen terug ga brengen naar de TS,.

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 14-09-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tcw82 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:46:

Ik ga er een nachtje over slapen en dan besluiten of ik de dozen terug ga brengen naar de TS,.
opzich ook een goede deal, refund op een lege doos ;)

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:34
We zijn nog steeds aan het hobbyen. Volgens het boekje van de GOF1250LCE moet de dikte van een mal bij gebruik van kopierring 8mm zijn. De trend kwj700 is 12mm dus hop feest frezen maar.

Echter de stiekermerds van BOSCH hebben de 30mm ring, die nodig is voor deze mål, hoger gemaakt. Daardoor wobbelt de frees omdat naar mijn meting je 15mm nodig hebt.
Dit heb ik nu echt heel lelijk opgelost maar wie weet een betere methode? Dit levert toch geen strak resultaat op...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmIUBg0a7Y7AJvm-N_s9w6587pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C0O6aspfzlPaur3xFGu8klL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:47

sjirafje

No inspirational quotes here

@tcw82 De actie van vorig jaar was echt een heel stuk beter, toen kwam de meerderheid van de losse machines ook in aanmerking. Het zal de inflatie wel weer zijn...

Overigens wel appart dat ze je de accu opsturen voor dat de retour termijn is verstreken.

Je kunt ook even kijken of een van je machines in een andere bundel (bv 1 met accu) wel mee doet voor de actie. Op die manier heb toch 4 accu's.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_O- _O- _O-

Prachtig. Smakelijk mee gelachen, thanks!

Een gepaste mal of een stuk MDF onder de zool zullen vermoedelijk een beter resultaat geven :+

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 14-09-2023 23:26 ]

• tcw82
sjirafje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:45:
@tcw82 De actie van vorig jaar was echt een heel stuk beter, toen kwam de meerderheid van de losse machines ook in aanmerking. Het zal de inflatie wel weer zijn...

Overigens wel appart dat ze je de accu opsturen voor dat de retour termijn is verstreken.

Je kunt ook even kijken of een van je machines in een andere bundel (bv 1 met accu) wel mee doet voor de actie. Op die manier heb toch 4 accu's.
Mogelijk, die inflatie. Ik zag in de lijst ook niet echt " accu only" bundels. Dat maakt het eigenlijk zinloos. Als kleine gebruiker is 1 oplader meer dan zat. (Denk ik).

Waarschijnlijk gaat de haakse slijper retour, mogelijk dat ik die dan opnieuw koop met een bundel. De accus voor de haakse slijper zijn ook een maatje meer. (5 maar liever 6 ah).

Op die manier dan toch een mooie 6ah unit verkrijgen is ook niet gek.

De t stack koffers vind overigens wel erg sexy... <3

• tcw82
twain4me schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:38:
[...]

opzich ook een goede deal, refund op een lege doos ;)
Kwam in drie dozen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:44
significant schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:45:
We zijn nog steeds aan het hobbyen. Volgens het boekje van de GOF1250LCE moet de dikte van een mal bij gebruik van kopierring 8mm zijn. De trend kwj700 is 12mm dus hop feest frezen maar.

Echter de stiekermerds van BOSCH hebben de 30mm ring, die nodig is voor deze mål, hoger gemaakt. Daardoor wobbelt de frees omdat naar mijn meting je 15mm nodig hebt.
Dit heb ik nu echt heel lelijk opgelost maar wie weet een betere methode? Dit levert toch geen strak resultaat op...
[Afbeelding]
Je kan 2 dingen doen in dit geval: de kopieerring inkorten of een plaatje (acryl b.v.) van de benodigde dikte op de hele voet van de bovenfrees bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
wat @DasNieNix zegt.......

even in plaats van die vastgetapte vulplaatjes gewoon een stuk mdf/acryl/lexaan of whatever dan ook op maat zagen grofweg ter groottje van de zool van van je bovenfrees. Even een 30mm gat erin met een speedboor of gatzaag zodat die mooi klem om die kopieerring zit.

ik zou echter gewoon even de metaalzaag of slijptol in die kopieerring gezet hebben.....die hoge kraag is nergens voor nodig....dus nekken dat ding :P

gewoon een randje laten staan zoals bij je overige kopieerringen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Togi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:20:
Iemand hier ervaring met reparaties bij Makita?
Ik heb hier een HR2610 boorhamer die ik gesloopt heb. Je hoort de hamer nog wel maar hij draait niet meer.
Hij is al wat jaartjes oud dus geen garantie meer.
Iemand een idee wat ongeveer de kosten zullen worden en of het dan zin heeft, of een alternatief voor de Makita service dienst (we hebben hier de Geco in de buurt die ook reparaties doet aan machines.
Een nieuwe is ong €150,- dus wat is wijsheid
economisch totalloss vrees ik

je kunt hem zelf even openschroeven of je iets verdachts ziet....wat @Raymond adviseert

onderdelen vind je hier:

https://www.kruis.nl/onderdelen/search?m=0&q=HR2610

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
Koekstra schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:05:
[Afbeelding]

Heeft iemand nog een goeie tip qua zaklamp die gebruikt zal worden in precies de situatie als op de foto?

De betreffende zaklamp van de foto is een Milwaukee, maar de prijs is een beetje fors. Volgens de reviews is de magneet ook niet helemaal super, en ik zou 't zonde vinden als hij kapot valt op de grond.

Ben wel gecharmeerd van de batterij die er in zit. Deze zijn los bij te kopen en op te laden met (usb-a |:()

Anyhow, wel dè manier om een werkdag door te komen.

Ik zoek dus eigenlijk een gelijkwaardig product welke wat gunstiger is geprijst.

Deze lamp kost ~€80 en een extra accu ~€35 :o
Ik heb deze en deze van HBM. Kost heel wat minder en doen het prima.

Maar ik moet zeggen dat ik voornamelijk mn fenix hoofdlamp gebruik tegenwoordig.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 23:54

PoweRoy

funky!

[Afbeelding]

Heeft iemand nog een goeie tip qua zaklamp die gebruikt zal worden in precies de situatie als op de foto?

De betreffende zaklamp van de foto is een Milwaukee, maar de prijs is een beetje fors. Volgens de reviews is de magneet ook niet helemaal super, en ik zou 't zonde vinden als hij kapot valt op de grond.

Ben wel gecharmeerd van de batterij die er in zit. Deze zijn los bij te kopen en op te laden met (usb-a |:()

Ik zoek dus eigenlijk een gelijkwaardig product welke wat gunstiger is geprijst.

Ik zou eens bij de action binnen lopen. Wat ik herinner is dat er genoeg lampjes zijn met magneet EN usb C.
Vind die lamp inderdaad aardig aan de prijs.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-05 12:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

[Afbeelding]
Ik heb dat probleem een hele tijd geleden ook ondervonden met de 30mm kopieerring. Ik heb er een stuk afgehaald met de flex. Niet mooi maar de kopieerring werkt er niks minder om. wel even netjes de rand opkuisen na het slijpen zodat er geen scherpe puntjes aan zitten.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een paar reacties zijn naar (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties ervaringen verplaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-05 08:24
[Afbeelding]

Zelf heb ik deze hij doet het precies 1.5 uur erg fijn en daarna is de felheid er vlug vanaf. Geen aanraden..... Dus ik heb een hoofdlamp en daar ben ik enorm tevreden over. Verder heb ik ook nog een Scangrip en dat is eigenlijk precies wat je zoekt. Hij kan net zo als de Milwaukee gehangen worden (2 mageneten aan de achterzijde) en hij heeft ook en kantelbare kop zodat je hem ook in een hoek kan hangen met de magneten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 15-05 16:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[Afbeelding]

Volgens sommige reviewers is de Sofirn IF23 de beste zaklamp van 2023. Niet specifiek een werklamp maar lijkt wel alles te hebben wat je zoekt voor een significant lagere prijs als de Milwaukee.

Heeft een magneet, een schijnwerper aan de voorkant en een floodlight aan ze zijkant. Is waterdicht, op te laden via USB-C, ook als powerbank te gebruiken. Batterij is een verwisselbare 21700 Lithium cell, is dimbaar en heeft ook nog wat RGB-LEDs er in zitten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:46
[Afbeelding]

Dit vind ik ook nog 2 mooie alternatieven:

https://ledlenser.com/en/product/w6r-work-502736/

of

https://www.scangrip.com/...e/flashlights/flex-wear-3

en deze heb ik ook altijd geweldig handig gevonden:

https://www.scangrip.com/...k-light-range/miniform-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:12
De Uniform van Scangrip heeft zich onmisbaar gemaakt hier... wel prijzig geworden tegenwoordig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:32
@Koekstra ik heb de 12v van parkside. Werkt prima, alleen moet er wel een lader met accu bij.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcpbe299d2c632c4a5fb92ad0cd118e2df4.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:53
Met de huidige prijzen is dat parkside 12v spul wel erg geinig voor erbij (5 machines voor minder dan 100 euro :+ ). Ben benieuwd of het wat is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7mrIoZIbij1amqyG_zMzaT6pOc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aq23TCw40XC0U4p0osvW7VuC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ruut88 op 15-09-2023 18:45 ]

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Iemand nog tips waar stofzuigerzakken voor mijn Makita VC2512L stofzuiger te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
averroes1198 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:09:
Iemand nog tips waar stofzuigerzakken voor mijn Makita VC2512L stofzuiger te halen?
Google stuk?
Wat heb je zelf al gevonden?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb enkele gooi- en smijtmachines van Skil toen ik zo'n twee jaar geleden wat (goedkoop) gereedschap kocht voor wat klusjes. Tegenwoordig koop ik er degelijk spul bij als ik wat meer nodig heb. Gisteren merkte ik op dat beide accu's die ik heb van Skil beginnen te lekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wa6NRXWITKtcDbnydfBJBdra3ZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mD0b1lPflSvjCD67cVqbiIVa.png?f=fotoalbum_large

De andere lekt ook uit die gaatjes op meerdere plekken. Ik heb er niets raars mee gedaan en heb ook zeker niet echt lopen gooien met mijn machines :) Vinden jullie dit normaal bij accu's na twee jaar incidenteel gebruik? Ik gok op 15 laadcycles per accu in 25 maand en dan houd ik het nog hoog aan. Ze zijn niet vochtig geweest en hebben niet in de zon gestaan (anders dan incidenteel met buiten klussen). De vloeistof is een zwarte vloeistof en ruikt raar.

Ik baal er wel van inmiddels heb ik er vier machines van: een schroefmachine, een SDS+ boorhamer, een excentrische schuurmachine en een bouwlamp. Het is uiteindelijk gewoon een B-merk of wellicht huismerk, maar voor wat kleine dingen werkt het prima. Nu moet ik 120€ gaan uitgeven voor twee nieuwe accu's, dit voelt niet helemaal fair.

Concreet: is het terecht dat ik hiervoor mijn 'recht' wil halen en twee nieuwe accu's wil of vinden jullie dit acceptabel voor dit merk na 25 maand?
NB. 25mnd of 23mnd maakt even niet uit, juridisch heb ik recht op een conform product, de vraag is nu in het kort is dit een normale levensduur van zo'n product?

[ Voor 9% gewijzigd door True op 16-09-2023 13:21 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:15
Voor mijn VC2512L heb ik ze tijd terug gehaald bij stofzakkie.nl. 18 euro voor 10 stuks destijds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:27
True schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:19:
[...]
Concreet: is het terecht dat ik hiervoor mijn 'recht' wil halen en twee nieuwe accu's wil of vinden jullie dit acceptabel voor dit merk na 25 maand?
NB. 25mnd of 23mnd maakt even niet uit, juridisch heb ik recht op een conform product, de vraag is nu in het kort is dit een normale levensduur van zo'n product?
Meeste producten met losse accu is 6 maanden garantie op de accu. En tenzij de accu's uigelezen kunnen worden met informatie over laden/temperaturen/schokken, geef ik je weinig kans op garantie. Voor hetzelfde geld heb je die accu dagelijks gebruikt. Jij weet hoe het zit, maar zie de winkel maar eens te overguigen.

Maar er is nog hoop.. Want als ik het goed heb is dit een Keep Cool accu en daarmee 3 jaar garantie!
Van de site van Skil zelf:
Accu-garantie
Voor onze accu’s geldt standaard een garantietermijn van 6 maanden. Voor onze ActivCell™ accu’s is dat 2 jaar en voor de Keep Cool™ accu’s zelfs 3 jaar! Voor alle accu’s geldt een garantietermijn van 6 maanden wanneer deze professioneel of soortgelijk gebruikt wordt.
https://www.gese-gmbh.de/...eepcool-li-ion-br1e310401

Let wel op:
2a. Wij bieden u een garantieperiode zonder registratieplicht.

2b. Garantievoorwaarden voor SKIL gereedschap aangekocht na 1 februari 2019:

De garantietermijn is 3 jaar, of 1 jaar in het geval van professioneel of soortgelijk gebruik.
Voor "BRUSHLESS MOTOR" koolborstelloze accugereedschappen is de garantietermijn 5 jaar, of 1 jaar in het geval van professioneel of soortgelijk gebruik.
Voor accu's is de garantietermijn 6 maanden.
Voor "ACTIVCELL" accu's is de garantietermijn 2 jaar, of 6 maanden in het geval van professioneel of soortgelijk gebruik.
Voor "KEEP COOL" accu's is de garantietermijn 3 jaar, of 6 maanden in het geval van professioneel of soortgelijk gebruik.
De garantietermijn begint op de datum van aankoop door de eerste koper, zoals bevestigd door de datum op het originele aankoopbewijs.

2c. Garantievoorwaarden voor SKIL gereedschap aangekocht vóór 1 februari 2019:

De garantietermijn is 2 jaar, of 1 jaar in het geval van professioneel of soortgelijk gebruik.
Voor accu's is de garantietermijn 6 maanden.
De garantietermijn begint op de datum van aankoop door de eerste koper, zoals bevestigd door de datum op het originele aankoopbewijs.

3. Van de garantie uitgesloten zijn:

[ Voor 32% gewijzigd door Crahsystor op 16-09-2023 13:48 . Reden: info garantie datum 1 februari 2019 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
True schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:19:
Ik heb enkele gooi- en smijtmachines van Skil toen ik zo'n twee jaar geleden wat (goedkoop) gereedschap kocht voor wat klusjes. Tegenwoordig koop ik er degelijk spul bij als ik wat meer nodig heb. Gisteren merkte ik op dat beide accu's die ik heb van Skil beginnen te lekken.

[Afbeelding]

De andere lekt ook uit die gaatjes op meerdere plekken. Ik heb er niets raars mee gedaan en heb ook zeker niet echt lopen gooien met mijn machines :) Vinden jullie dit normaal bij accu's na twee jaar incidenteel gebruik? Ik gok op 15 laadcycles per accu in 25 maand en dan houd ik het nog hoog aan. Ze zijn niet vochtig geweest en hebben niet in de zon gestaan (anders dan incidenteel met buiten klussen). De vloeistof is een zwarte vloeistof en ruikt raar.

Ik baal er wel van inmiddels heb ik er vier machines van: een schroefmachine, een SDS+ boorhamer, een excentrische schuurmachine en een bouwlamp. Het is uiteindelijk gewoon een B-merk of wellicht huismerk, maar voor wat kleine dingen werkt het prima. Nu moet ik 120€ gaan uitgeven voor twee nieuwe accu's, dit voelt niet helemaal fair.

Na 2 jaar accu's die lekken is wel heel erg snel. Ook al is het geen topmerk zou dit toch niet mogen. Meldt het waar je het hebt gekocht, misschien kunnen ze wat voor je doen.

• Rev!
  • Niet online
Weet iemand toevallig of het gereedschap van de Lidl ook in de winkel ligt? Wil nu net mijn accu's opladen, maar de oplader lijkt niks meer te doen.. Afgelopen zaterdag nog gebruikt dus wel een beetje vreemd. Er zit hier in de buurt helaas geen Lidl, dus voordat ik de auto instap zou ik graag de slagingskans weten ;)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rev! schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:39:
Weet iemand toevallig of het gereedschap van de Lidl ook in de winkel ligt? Wil nu net mijn accu's opladen, maar de oplader lijkt niks meer te doen.. Afgelopen zaterdag nog gebruikt dus wel een beetje vreemd. Er zit hier in de buurt helaas geen Lidl, dus voordat ik de auto instap zou ik graag de slagingskans weten ;)
Geen idee of je hiermee geholpen bent... https://customercare.lidl...-op-voorraad-in-de-winkel

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Rev!
  • Niet online
Lijkt helaas outdated informatie, maar zo te zien in de folder ligt het 12v spul wel in de winkel. Na F1 maar eens een poging wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:04
https://www.amazon.nl/McF...pd_bap_d_grid_rp_0_1_ec_t

Heb deze, goed en goedkoop.

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Mooi om te horen dat de ervaringen goed zijn. Vind de originele Makita zakken erg aan de prijs, dus deze maar proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Crahsystor schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:44:
[...]

Meeste producten met losse accu is 6 maanden garantie op de accu. En tenzij de accu's uigelezen kunnen worden met informatie over laden/temperaturen/schokken, geef ik je weinig kans op garantie. Voor hetzelfde geld heb je die accu dagelijks gebruikt. Jij weet hoe het zit, maar zie de winkel maar eens te overguigen.

Maar er is nog hoop.. Want als ik het goed heb is dit een Keep Cool accu en daarmee 3 jaar garantie!
Van de site van Skil zelf:

[...]

https://www.gese-gmbh.de/...eepcool-li-ion-br1e310401

Let wel op:

[...]
DasNieNix schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:23:
[...]

Na 2 jaar accu's die lekken is wel heel erg snel. Ook al is het geen topmerk zou dit toch niet mogen. Meldt het waar je het hebt gekocht, misschien kunnen ze wat voor je doen.
De winkel belt mij terug als ze er weer twee op voorraad hebben (begin volgende week). De voorraad in hun systeem komt niet overeen met wat ze in de winkel hebben liggen. Maar ze gaan mij netjes voorzien in twee nieuwe accu's. In eerste instantie zou ik geld terugkrijgen. Ik heb er destijds twee voor 70€ gehaald (in een actie) terwijl ze nu 60€ per stuk zijn en dat vond ik niet helemaal fair en gingen ze ook vrijwel direct in mee.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rev! schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:39:
Ja, hier vanavond nog zien liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:32:
[...]

Ja, hier vanavond nog zien liggen
Gereedschap wel inderdaad, maar geen Accu's of laders. Nu maar online besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:51
Rev! schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:50:
[...]

Gereedschap wel inderdaad, maar geen Accu's of laders. Nu maar online besteld.
Het verschilt per vestiging of ze die wel of niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-05 20:35
Zo'n verbouwing maakt de mens hebberig :P. Hiervoor hadden we vnl wat bits and pieces, een ikea-accutol en wat erfstukjes. Inmiddels zijn we een heel stuk verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xh4A6MxkUlWw9o29sRJweg-QCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rzs1OIaTJEcygxWNXeypa8O0.jpg?f=fotoalbum_large

En het is weer tijd voor gezinsuitbreiding, want er is een invalzaag nodig. Ik ga het topic eens doorspitten O-). Helaas behoort de Festool niet tot de financiële mogelijkheden. Mijn eerste instinct zou overigens zijn om een 230v-versie te nemen. Heeft iemand zwaarwegende argumenten voor accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:55
@Pussolini Zo'n zaagstandaard (of hoe heet zoiets) voor je Metabo afkortzaag is wel handig, ik zit nu vooral op de grond/vloer te klooien. Nadeel je moet er ook in hoogte verstelbare rollers bij? Is het nog wel te tillen, want de zaag alleen al is behoorlijk lomp groot en best zwaar imho.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
Puch-Maxi schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:45:
@Pussolini Zo'n zaagstandaard (of hoe heet zoiets) voor je Metabo afkortzaag is wel handig, ik zit nu vooral op de grond/vloer te klooien. Nadeel je moet er ook in hoogte verstelbare rollers bij? Is het nog wel te tillen, want de zaag alleen al is behoorlijk lomp groot en best zwaar imho.
Dit is de standaard van metabo zelf. Ik weet niet of ik die zou aanraden, eerlijk gezegd. Ik zou kijken naar een steviger, universeel model. Ik heb inderdaad nog geen rollers, die staan nog op de lijst. De boel wordt er idd wel zwaarder van. Ik kan hem in m'n eentje wel versjouwen, maar dat probeer ik niet al te veel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:27
Pussolini schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:37:
[...]
En het is weer tijd voor gezinsuitbreiding, want er is een invalzaag nodig. Ik ga het topic eens doorspitten O-). Helaas behoort de Festool niet tot de financiële mogelijkheden. Mijn eerste instinct zou overigens zijn om een 230v-versie te nemen. Heeft iemand zwaarwegende argumenten voor accu?
Zwaarwegend niet. Ik heb de Makita SP6000J. Top ding. Maar toch, misschien was accu handiger geweest denk ik vaak... Een onhandige slang is al genoeg. Ga je stationair werken, dan is er wel wat te verzinnen met ophangen van kabels. Moet het mobiel, dan is accu gewoon handiger.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Ik heb om voornamelijk financiële redenen de 230v parkside besteld, samen met de HBM geleiderails. Was een derde van de kosten van de Makita zo ongeveer, dus sja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:05
tcw82 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:46:
@FSSF @Koekstra @Bobmeister @sjirafje
Bedankt, voor het poppen van mijn droom bubbel :'( :+
Ik denk dat het duidelijk is, ik heb gewoon iets dat "te mooi om waar te zijn" leek, aangenomen als waar. Daarmee zit nu met 4 machines, 2 accu's en 1 oplader thuis, niet echt verschrikkelijk natuurlijk. Daar komt dan nu nog 1 accu bij (Die is al verzonden zeggen ze bij GLS).

De volgende optie kun je nog overwegen.

Hele spul retourneren aan TS.
Alles opnieuw bestellen met accus.
Gratis accus verkopen op MP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:03
Pussolini schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:49:
[...]

Dit is de standaard van metabo zelf. Ik weet niet of ik die zou aanraden, eerlijk gezegd. Ik zou kijken naar een steviger, universeel model. Ik heb inderdaad nog geen rollers, die staan nog op de lijst. De boel wordt er idd wel zwaarder van. Ik kan hem in m'n eentje wel versjouwen, maar dat probeer ik niet al te veel te doen.
Deze bijv. universeel in hoogte verstelbaar brede basis stabiel tijdens transport met de afkortzaag er op.

Te gebruiken als werktafel door het bovenframe waar je machine op licht makkelijk af te klikken van het geheel ideaal ding.en volledig inklapbaar handig op te bergen en neemt weinig ruimte in beslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28xkRHILLP6EjVCxhM04tHYtSQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbiNvWEFxvz49xi2f75UivI5.jpg?f=fotoalbum_large

En met mijn zware makita er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxIPwqKb6PYwki0J2ar6BloCvcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFucuRS6TmTrCBVe7nIOCYpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfo2bfZBbuvmjbS6Gs2n2UZXra0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJv3IbxIb2UiXmK3m75MGdez.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door J.E. Weinor op 18-09-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Heeft iemand hier ervaring met " accu adapters ". Tussenstukjes die het mogelijk maken om een accu van merk X te gebruiken op machines van merk Y.

dus, dingen zoals hier te koop:
https://www.beltraco.nl/producten.php?merk=11

Of zoals deze:
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=GsWdRfVElJUB

Of

Deze:
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=qjO0yZwElaxJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Crahsystor schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:25:
Zwaarwegend niet. Ik heb de Makita SP6000J. Top ding. Maar toch, misschien was accu handiger geweest denk ik vaak... Een onhandige slang is al genoeg. Ga je stationair werken, dan is er wel wat te verzinnen met ophangen van kabels. Moet het mobiel, dan is accu gewoon handiger.
De slang van de stofzuiger en de kabel hebben hetzelfde begin en eindpunt, veel zal het niet uit maken, denk ik. Wat wel makkelijker werkt is de slang en kabel over je schouder te laten hangen, blijft het ook niet ergens achter hangen bij wat langere snedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:07
Puch-Maxi schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:45:
Ik heb de grote broer van dat afkortzaag-onderstel de KSU-251. Dat is echt een aanrader. Bij mijn LS1219L zat een Makita onderstel, maar die heb ik verkocht en de Metabo gehouden. Hij staat altijd stabiel door de verstelbare poot, makkelijk verplaatsbaar door de inklapbare poten en de wielen, en de rollers zijn op hoogte verstelbaar zodat elke zaag past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 15-05 16:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

J.E. Weinor schreef op maandag 18 september 2023 @ 01:44:
[...]

Deze bijv. universeel in hoogte verstelbaar brede basis stabiel tijdens transport met de afkortzaag er op.

Te gebruiken als werktafel door het bovenframe waar je machine op licht makkelijk af te klikken van het geheel ideaal ding.en volledid inklapbaar handig op te bergen en neemt weinig ruimte in beslag.

[Afbeelding]

En met mijn zware makita er op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heet deze werktafel? Ik heb dezelfde maar in plaats van groene accenten heeft de mijne oranje. Die van mij is van Costway (5 in 1 werktafel), een beetje vaag merk maar de kwaliteit is uitstekend. Ik gebruik hem vooral als werktafel/mini-steiger, veel stabieler dan een Workmate en andere inklapbare tafels, wel een stuk zwaarder maar dankzij de wielen kun je hem makkelijk verplaatsen over wat grotere afstanden. Je kan er ook probleemloos met twee personen op staan.

Ik ben van plan om de zaagadapter te gebruiken voor een freestafel, voor zover ik zie zou dat moeten passen als ik het tafelblad losmaak.

Ik heb deze gevonden nadat ik deze tafel in een Amerikaanse video had gezien waar hij onder het merk van Workpro wordt verkocht.

Het grote verschil is dat de Costway geen ingebouwde stekkerdoos heeft. De foto's van de groene tonen ook een Amerikaanse stekkerdoos in de zijkant dus ik vroeg me af onder welk merk hij deze wordt verkocht.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
tcw82 schreef op maandag 18 september 2023 @ 02:18:
Heeft iemand hier ervaring met " accu adapters ". Tussenstukjes die het mogelijk maken om een accu van merk X te gebruiken op machines van merk Y.

dus, dingen zoals hier te koop:
https://www.beltraco.nl/producten.php?merk=11

Of zoals deze:
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=GsWdRfVElJUB

Of

Deze:
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=qjO0yZwElaxJ
Ook voor de gene die nog oude Makita machine op 18 volt hebben liggen met oude NI-Cam rood/zwart accu die zijn overleden door een adapter te gebruiken en met huidigde accu BL van makitia LTX lijn. weer een nieuw leven te geven.

En je oude machine kan weer een tijdje mee en voor hergebruik.

https://www.amazon.nl/Eca...d=pla-1137210712255&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Johnny schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:36:
[...]

Hoe heet deze werktafel? Ik heb dezelfde maar in plaats van groene accenten heeft de mijne oranje. Die van mij is van Costway (5 in 1 werktafel), een beetje vaag merk maar de kwaliteit is uitstekend. Ik gebruik hem vooral als werktafel/mini-steiger, veel stabieler dan een Workmate en andere inklapbare tafels, wel een stuk zwaarder maar dankzij de wielen kun je hem makkelijk verplaatsen over wat grotere afstanden. Je kan er ook probleemloos met twee personen op staan.

Ik ben van plan om de zaagadapter te gebruiken voor een freestafel, voor zover ik zie zou dat moeten passen als ik het tafelblad losmaak.

Ik heb deze gevonden nadat ik deze tafel in een Amerikaanse video had gezien waar hij onder het merk van Work Pro wordt verkocht.

Het grote verschil is dat de Costway geen ingebouwde stekkerdoos heeft. De foto's van de groene tonen ook een Amerikaanse stekkerdoos in de zijkant dus ik vroeg me af onder welk merk hij deze wordt verkocht.
Heb van het merk Trutzholm, ook gezien op de Amerikaanse video een blauwe en op ondezoek naar het tafel onderstel.

Viel niet mee op een gegeven moment door zoeken kom je ze mondjesmaat tegen onder verschillende merknamen withe label, de amerikaanse uitvoering heeft als extra een stekkerdoos maar zijn allemaal het zelfde in de basis alleen de kleur is anders.

Deze op Amazon met rode wieltjes van NATIV.

https://www.amazon.nl/NAT...apzaagtafel/dp/B09BJ1C6JJ

Nog goedkoper aleen de verzendkosten vanuit Duitsland naar Nederland al een lachertje.

https://www.beachandpool....gCosts/sTargetAction/cart

Heb de mijne op Amazon Duitsland besteld maar niet verkrijgbaar op dit moment en was de voordeligte inclusief verzending.

De machine klem die er bij zit is niet los verkrijgbaar bij geen enkele merk te kunnen achterhalen dat is het nadeel vaak van produkten met een withe label.

Heb zelf ook een aanpassing gemaakt op het onderstel een extra handvat aan de kant van de wielen aangezien er maar 1 handvat bij zit en de Makita behoorlijk zwaar is en handiger vast te pakken om de poten uit te klappen en in hoogte te zetten veel gemak er van van het extra handvat, zie eerdere afbeelding.

Dus heb ik maar een extra onderstel bij gekocht de klem gehouden en het onderstel op marktplaats was zo verkocht,.dat is de manier voor extra machine klemmen te verkrijgen.

Voordeel van extra klemmen met een ander machine er op :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzu2ZpTaw7ymNGtOlrGxtnnlddY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LHd6UIDUukTpPW8YYpwU0aL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 18-09-2023 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

J.E. Weinor schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:38:
[...]

Ook voor de gene die nog oude Makita machine op 18 volt hebben liggen met oude NI-Cam rood/zwart accu die zijn overleden door een adapter te gebruiken en met huidigde accu BL van makitia LTX lijn. weer een nieuw leven te geven.

En je oude machine kan weer een tijdje mee en voor hergebruik.

https://www.amazon.nl/Eca...d=pla-1137210712255&psc=1
@tcw82

ik bergijp het "bestaansrecht"van die adapters ook niet zo goed.

Met uitzonderning van @J.E. Weinor zijn omschrijving dat je misschien oudere accu's met nieuwe machines of oude machines op nieuwe accus zou kunnen gebruiken snap ik die "cross-brand" inzet niet zo goed.

als je gereedschap en accu's van Metabo hebt...dan pak je voor de volgende uitbreiding toch weer een Metabo machine en niet een adapter en een Ryobi.

of zie ik iets over het hoofd? dta je een dikke machine aanbieding niet kunt weerstaan..of een specifieke machine van merk X die merk Y niet levert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Fraggert schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:13:
[...]

@tcw82

Met uitzonderning van @J.E. Weinor zijn omschrijving dat je misschien oudere accu's met nieuwe machines of oude machines op nieuwe accus zou kunnen gebruiken snap ik die "cross-brand" inzet niet zo goed.

als je gereedschap en accu's van Metabo hebt...dan pak je voor de volgende uitbreiding toch weer een Metabo machine en niet een adapter en een Ryobi.

of zie ik iets over het hoofd? dta je een dikke machine aanbieding niet kunt weerstaan..of een specifieke machine van merk X die merk Y niet levert?
Ik zit in het Bosch Blauw accusegment maar zocht een betaalbare heggeschaar op accu met goede reviews. Werd er een van Makita en door zo'n simpel adaptertje van ali hoef ik niet mijn hele accu-landschap uit te breiden met laders etc. Werkt subliem, voegt geen gewicht toe etc. Dus ik zie het nut er wel van in :)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aesculapius schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:27:
[...]

Ik zit in het Bosch Blauw accusegment maar zocht een betaalbare heggeschaar op accu met goede reviews. Werd er een van Makita en door zo'n simpel adaptertje van ali hoef ik niet mijn hele accu-landschap uit te breiden met laders etc. Werkt subliem, voegt geen gewicht toe etc. Dus ik zie het nut er wel van in :)
ah juist....top.....dus in het geval dat platform A een bepaalde body niet heeft d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
[...]

@tcw82

Er is wel een toepassing waar ik het voor zou overwegen, namelijk de multitool van DeWalt (ik heb alleen Makita accu's). Bij DeWalt snappen ze namelijk hoe je een zaagjes klem moet maken, zo simpel en efficient hebben andere merken (in ieder geval Makita) het niet. Gewoon de hendel inknijpen en je kan zaagjes wisselen, hendel los en zaagje zit weer vast.

Blijft natuurlijk over dat de accu beveiliging het dan niet meer doet, en dat is mij een te groot risico, ik ga geheid een keer vergeten zelf de accu in de gaten te houden en daar een keer een accu te ver mee leeg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

.of een specifieke machine van merk X die merk Y niet levert?
@Nivado deze situatie dus eigenlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Bijna, het is meer een specifieke machine van merk X die veel beter is dan die van merk Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
J.E. Weinor schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:09:
[...]

Heb van het merk Trutzholm, ook gezien op de Amerikaanse video een blauwe en op ondezoek naar het tafel onderstel.

Viel niet mee op een gegeven moment door zoeken kom je ze mondjesmaat tegen onder verschillende merknamen withe label, de amerikaanse uitvoering heeft als extra een stekkerdoos maar zijn allemaal het zelfde in de basis alleen de kleur is anders.

Deze op Amazon met rode wieltjes van NATIV.

https://www.amazon.nl/NAT...apzaagtafel/dp/B09BJ1C6JJ

Nog goedkoper aleen de verzendkosten vanuit Duitsland naar Nederland al een lachertje.

https://www.beachandpool....gCosts/sTargetAction/cart

Heb de mijne op Amazon Duitsland besteld maar niet verkrijgbaar op dit moment en was de voordeligte inclusief verzending.

De machine klem die er bij zit is niet los verkrijgbaar bij geen enkele merk te kunnen achterhalen dat is het nadeel vaak van produkten met een withe label.

Heb zelf ook een aanpassing gemaakt op het onderstel een extra handvat aan de kant van de wielen aangezien er maar 1 handvat bij zit en de Makita behoorlijk zwaar is en handiger vast te pakken om de poten uit te klappen en in hoogte te zetten veel gemak er van van het extra handvat, zie eerdere afbeelding.

Dus heb ik maar een extra onderstel bij gekocht de klem gehouden en het onderstel op marktplaats was zo verkocht,.dat is de manier voor extra machine klemmen te verkrijgen.

Voordeel van extra klemmen met een ander machine er op :9

[Afbeelding]
Ziet er goed uit dat onderstel met veel mogelijkheden, bij de specificaties staat een gewicht van 205 kg, lijkt me niet het gewicht maar mogelijk de maximale belasting.

Je extra handvat waar je het over hebt zie ik niet; staat die op de foto's of heb je daar een foto van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
[...]

@tcw82

Voor mij komt het uit meerdere gedachte voort:
- Ik heb in het verleden een bepaald merk machines gekocht en gebruikt, naar tevredenheid, maar schakel nu over naar een (volgens "de mensen") hogere prijs en hopelijk kwaliteitsklasse. De oude accu's zijn echter nog uitstekend en in veel gevallen van een zeer goede prijskwaliteitsverhouding. Die accu's heb ik al liggen zou het zonden vinden die weg te moeten doen of stof te laten vergaren.

- De andere reden is eigenlijk het verlengde van het eerste punt. Als ik een 6 amp accu van een groot merk (bijvoorbeeld DeWalt o.i.d.) wil kopen, komt dat als snel op een prijskaartje van 90 tot 130 euro (afhankelijk van uitvoering) een door mij gebruikte en prima bevonden alternatief (een B merk zeggen sommige) kost een 6 amp accu, oh wacht die hebben ze niet, alleen een 8 ah accu voor nog geen 7 tientjes. Gezien mijn ervaring met dat "b" merk vind ik het dan zeker interessant om een adapter te kunnen gebruiken.

In het kader van duurzaamheid vind ik beide bovenstaande punten zeker relevant (voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 22:16

MJV

Heeft er iemand hier zich al laten verleiden om een Makita TD173 te kopen?
Afbeeldingslocatie: https://dogutool.com/cdn/shop/products/000000022798_Z17kyJg.jpg?v=1675525578

Is o.a. 'platter', vernieuwde lichtring (maar die heeft de DTD172 ook), en nog wat features. En natuurlijk de verschillende kleuren waarin hij te koop is.

Amazon.jp heeft ze, alleen niet de paarse, of bijv. Ebay, maar ben daar nog wat huiverig voor i.v.m. invoerrechten en risico op namaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
DasNieNix schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:10:
[...]

Ziet er goed uit dat onderstel met veel mogelijkheden, bij de specificaties staat een gewicht van 205 kg, lijkt me niet het gewicht maar mogelijk de maximale belasting.

Je extra handvat waar je het over hebt zie ik niet; staat die op de foto's of heb je daar een foto van?
Ja 3e foto bovenstaande post even vergroten en je ziet het extra handvat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fraggert schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:30:
[...]

ah juist....top.....dus in het geval dat platform A een bepaalde body niet heeft d:)b
Hier is het vooral dat ik al zoveel accus heb liggen. En een adapter was goedkoper dan een extra accu.
In mijn geval om Milwaukee accus op Workx tuingereedschap te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pussolini schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:37:
Zo'n verbouwing maakt de mens hebberig :P. Hiervoor hadden we vnl wat bits and pieces, een ikea-accutol en wat erfstukjes. Inmiddels zijn we een heel stuk verder.

[Afbeelding]

Heb zelf wel een Festool accu invalzaag. Vooral omdat het een hele mooie aanbieding was.
Was er niet zo van, ivm afzuiging die je vaak toch nodig hebt. Maar ik moet zeggen, de bijgeleverde opvangzak doet het niet noemenswaardig slechter dan met stofzuiger. Dus ik werk daadwerkelijk geregeld snel volledig 'draadloos'. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:07:
Heb zelf wel een Festool accu invalzaag. Vooral omdat het een hele mooie aanbieding was.
Was er niet zo van, ivm afzuiging die je vaak toch nodig hebt. Maar ik moet zeggen, de bijgeleverde opvangzak doet het niet noemenswaardig slechter dan met stofzuiger. Dus ik werk daadwerkelijk geregeld snel volledig 'draadloos'. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Nou heb ik geen TSC55, maar ik moet zeggen dat ik het verschil op mijn MT55 met en zonder afzuiging niet als 'niet noemenswaardig' zou bestempelen. Zeker bij plaatmateriaal (en goed zichtbaar bij meubelpanelen) is er dan toch een klein beetje stof dat overal op terecht komt. Als ik niet vergeet de stofzuiger aan te zetten (meestal gebeurt dit als ik de stofzuiger vergeet op de inschakelautomaat stand te zetten) heb ik duidelijk minder last van stof overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-05 22:36

K4F

MJV schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:03:
[Afbeelding]

Is o.a. 'platter', vernieuwde lichtring (maar die heeft de DTD172 ook), en nog wat features. En natuurlijk de verschillende kleuren waarin hij te koop is.

Amazon.jp heeft ze, alleen niet de paarse, of bijv. Ebay, maar ben daar nog wat huiverig voor i.v.m. invoerrechten en risico op namaak.
Ik heb de TD172 uit Japan en de TD173 is helaas toch aanzienlijk prijziger. Ik vind de verbeterde verlichting interessant, maar vind het de upgrade tegelijkertijd niet waard.

Onthoud wel dat de Japanse Makita's iets andere bitjes gebruiken (niet incompatible, enkel wat speling). Je kunt er wel een adapter voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ik heb een tijdje geleden een M12 setje gehaald van Milwaukee, de FPP2A. Ik vind de combinatie echt ideaal:

- De slagtol is in de praktijk maar marginaal zwakker dan mijn DTD155. Echter is hij veel compacter. Dat zorgt er voor dat ik liever de M12 dan de Makita pak. Voor het buitenwerk, lees: 160x8 houtdraadbouten pak in dan wel de DTD155. Gebruiksgemak is top: Iemand die nog nooit een slagtol heeft gebruikt kan makkelijk gebruik maken van de verschillende snelheden en kracht op de machine zelf.

- De gewone tol is net zo compact en gemakkelijk om er naast te gebruiken. Verwacht geen wonderen van de klopstand, maar simpel baksteen en niet al te lompe gaten in beton is goed te doen met de juiste boor. De machine zelf voelt echt een stuk degelijker aan dan de GSR 12 die ik hiervoor had. Al is dat niet helemaal eerlijk vergelijk: Die had namelijk geen klopstand). Het verschil in kwaliteit is echter in mijn ogen enorm.

Het feit dat beide zo in de tas mijn gereedschapsriem passen maakt het eigenlijk voor mij de ideale combi voor binnenwerk. De slagtol is tot 100mm schroeven echt prima te gebruiken, daarboven mist hij wel wat, maar wat kun je verwachten van 12 volt. Hij is in ieder geval een stuk sterker dan de Bosch GDR 12 die ik hiervoor had.

Ik zag nu op gereedschapcentrum een aanbieding voor de M12 CH-0 icm een 4Ah accu voor 180 euro. Dan is de combo wel compleet voor wanneer ik weer binnen aan de HSB ga :)

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 19-09-2023 19:24 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
K4F schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:30:
Ik heb de TD172 uit Japan en de TD173 is helaas toch aanzienlijk prijziger. Ik vind de verbeterde verlichting interessant, maar vind het de upgrade tegelijkertijd niet waard.

Onthoud wel dat de Japanse Makita's iets andere bitjes gebruiken (niet incompatible, enkel wat speling). Je kunt er wel een adapter voor kopen.
Grappig dat ze in Japan wel een soort van 1/4" hebben voor bits, maar net niet helemaal. Net weer geen DIN / ISO 1173, zal wel een JIS maat voor zijn die er op lijkt, maar niet helemaal. Net wat breder, als ik het goed begrijp, kennelijk kun je een gewoon bitje van hier wel in de machine stoppen (eventueel met een adapter / dunne insert om het beter te laten passen). Maar Japanse bits passen niet op een bithouder van hier.

Weer wat geleerd vandaag :)
KillaZ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:21:
Ik zag nu op gereedschapcentrum een aanbieding voor de M12 CH-0 icm een 4Ah accu voor 180 euro. Dan is de combo wel compleet voor wanneer ik weer binnen aan de HSB ga :)
Ik mis even de verbinding tussen een boorhamer en werk aan hout skelet bouw? Tenzij je gaten in een betonnen vloer / plafond moet maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-05 12:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:46:
[...]

Grappig dat ze in Japan wel een soort van 1/4" hebben voor bits, maar net niet helemaal. Net weer geen DIN / ISO 1173, zal wel een JIS maat voor zijn die er op lijkt, maar niet helemaal. Net wat breder, als ik het goed begrijp, kennelijk kun je een gewoon bitje van hier wel in de machine stoppen (eventueel met een adapter / dunne insert om het beter te laten passen). Maar Japanse bits passen niet op een bithouder van hier.

Weer wat geleerd vandaag :)

[...]

Ik mis even de verbinding tussen een boorhamer en werk aan hout skelet bouw? Tenzij je gaten in een betonnen vloer / plafond moet maken?
Of de onderste regels aan een betonvloer moet bevestigen?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MJV schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:03:
[Afbeelding]

Namaakita :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
henkie196 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:46:
[...]

[...]

Klopt helemaal, van het weekend 50 slagpluggen in beton gezet, dat gaat prima met een blauwe Bosch, alleen was er geen elektra in het huis, dus met een lang verlengsnoer en de buren kom je er wel, maar zon Bosch 28 is een lompe draak met 3.2J :P

Met dit ding kan je snoerloos heel gemakkelijk door zonder gezeik.

K to the KillaZ

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Heeft iemand nog een goede tip voor een verzinkboor die ik kan gebruiken voor hout? Ik heb nu een verzinkboor waar je een boortje in doet en dan een gat kan boren en dan gelijk een verzinkgat voor de schroef. Alleen de boor die is mij al heel vaak geknapt. Daarom ben ik nu op zoek naar een iets kwalitatiever boortje.

iemand tips? Gaat om een boor van 3mm en maatje 6 voor het verzinkgat :) Mag ook best een set zijn. Maar moet wel van goede kwaliteit zijn.

Had wel een set van Makita gezien. Maar daar had ik weer verschillende verhalen over gelezen dat daar ook heel makkelijk de boortjes van knappen.

[ Voor 13% gewijzigd door mydogisgone op 20-09-2023 12:43 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mydogisgone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:32:
Heeft iemand nog een goede tip voor een verzinkboor die ik kan gebruiken voor hout? Ik heb nu een verzinkboor waar je een boortje in doet en dan een gat kan boren en dan gelijk een verzinkgat voor de schroef. Alleen de boor die is mij al heel vaak geknapt. Daarom ben ik nu op zoek naar een iets kwalitatiever boortje.

iemand tips? Gaat om een boor van 3mm en maatje 6 voor het verzinkgat :) Mag ook best een set zijn. Maar moet wel van goede kwaliteit zijn.

Had wel een set van Makita gezien. Maar daar had ik weer verschillende verhalen over gelezen dat daar ook heel makkelijk de boortjes van knappen.
Ik heb gewoon die van ecotools niet 2 in 1. Maar gaat al wel duizenden gaten mee. denk alleen dat de kleinste misschien nog iets te groot is..

https://www.ecotools.nl/hss-tialn-verzinkboor-12-4mm

En 3 mm boortjes breken wel eens (zeker die van gamma kwaliteit), maar die kan je vervangen voor een heller bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 01:24
Remy!!!! schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:38:
Ik ben weer eens op gereedschapjacht...
Maar ik kom er niet helemaal uit qua keuzes.
Ik ben op zoek naar een vlak- en vandiktebank, lintzaag en afzuiging voor beide machines.
In Excel heb ik al een overzicht gemaakt voor de diverse machines, maar ik heb hier en daar wat twijfels.
Hebben jullie nog goeie ideeën/machines/merken die ik over het hoofd zie?
Vooralsnog ga ik liever voor nieuw ivm garantie, beschikbaarheid van onderdelen/accessoires e.d..

Vlak- en vandiktebank:
Ik heb hier nu 3 keuzes in, en ik neig iets meer naar de Hammer ivm betrouwbaarheid en zover ik weet gemaakt in Oostenrijk. "Nadeel" van de Hammer is dat er weinig reviews e.d. over te vinden zijn.
De Axminster heeft het grote voordeel dat hij een spiraalfrees heeft, maar de machine is een stuk duurder en minder krachtig (PK kan ik zo snel niet achterhalen).
De Record Power lees ik best veel goeie verhalen over (als merk, maar ook als machine), en is ook de krachtigste van de 3.
Qua formaat van schaven zijn dit ook wel voor mijn idee de juiste machines, ik hoef naar mijn idee niet naar 31 of 41cm.

Lintzaag:
Ik had een oude lintzaag van m'n schoonopa, maar die doet het niet meer, en was een tafelmodel zonder parallelgeleider en t-tracks e.d. dus nu wil ik gelijk een stap groter gaan. De zaag zal veel gebruikt worden om dikke balken/stammen te herzagen.
Ook weer 3 opties, 2x Hammer en 1 Record Power.
In deze neig ik wat meer naar de Record Power, en hij is wat krachtiger en is door diverse opties makkelijker te gebruiken/af te stellen zonder dat je los gereedschap nodig hebt. En hij heeft 2 snelheden.
Met beide Hammers is niets mis mee, maar zijn wat meer basis qua mogelijkheden.
De Hammer N2-35 wordt zonder onderstel geleverd, en dat is op zich wel makkelijk zelf te maken, dus daar bespaar ik dan weer wat geld mee. De N2-38 heeft als grote voordeel dat hij meer zaaghoogte heeft en het krachtigst van de 3.

Afzuiging:
Waar ik bij de bovenste opties redelijk weet wat ik wil, vind ik deze wat lastiger.
Ik heb de afgelopen week al contact gehad met een verkoper van Felder, en die gaf al aan dat ik voor de vlak- en vandiktebank minimaal de AF12 nodig heb, dus veiligheidshalve wil ik dan voor de AF 14 gaan. Vooral voor het feit dat ik in de toekomst misschien een buizensysteem ga aanleggen om alle grote tools van goeie afzuiging te voorzien.
Het grote nadeel van de Felder is dat hij best prijzig is, en standaard geen patroonfilter met reiniging bij zit. En die zijn ook nogal prijzig... Tevens heb ik voor de Felder reductieringen e.d. nodig om naar de benodigde 100mm te gaan voor de machines.
Daarom ben ik wat verder gaan kijken naar HBM en die heeft ook een paar interessante opties, maar kan ik verder wat minder info over vinden qua onderdruk e.d..
De HBM 200 Profi lijkt mij mogelijk voldoende voor de machines, en mocht ik twijfelen dan zou de HBM 300 Profi sowieso voldoende moeten zijn, maar die is gelijk weer een stuk lomper.

https://1drv.ms/x/s!AqY-ycS5on5hivg9ipdIT2UeQyiFWg?e=a7Y1Np

De namen van de machines zijn klikbaar.
Ondertussen zo goed als m’n lijstje compleet:
Lintzaag: Record Power SABRE 350
Vlak- en vandiktebank: Record Power PT107
Afzuiging: Record Power CGV336-4

Qua lintzaag is m’n keuze niet veranderd sinds de vorige keer. En qua vlak- en vandiktebank was het sowieso al een twijfel tussen de Hammer en de Record Power. En gezien de RP wat krachtiger is en qua schaafbreedte e.d. net wat ruimer is, en ik daar wel een spiral cutter voor kan vinden (mogelijk voor de toekomst) ga ik voor de RP.
De afzuiging is heeel lang een twijfel geweest, en uiteindelijk een totaal andere optie gekozen. Mede dankzij de onderstaande filmpjes. Zo is deze een stuk krachtiger als er veel flexibele buis wordt gebruikt. Tevens is hij ook een stuk goedkoper. Al zou ik deze nog wel gaan aanpassen/voorzien van een whisperbox met daarbijbehorende filters e.d. Verder heb ik wel een tijdje getwijfeld over de 3000w versie, maar als ik diverse reviews lees dan is de 2000w versie meer dan goed genoeg voor mijn gebruik.

Nog even een weekje over nadenken en dan de bestelling plaatsen.

Camvac filmpjes:
- YouTube: Camvac Dust Extractor vs.100+ Feet of Flex Hose & Ducting! EthAnswers
- YouTube: Perfect dust extractor for the average workshop!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

twain4me schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:33:
[...]

Ik heb gewoon die van ecotools niet 2 in 1. Maar gaat al wel duizenden gaten mee. denk alleen dat de kleinste misschien nog iets te groot is..

En 3 mm boortjes breken wel eens (zeker die van gamma kwaliteit), maar die kan je vervangen voor een heller bv.
Thanks ik zal eens kijken. :)

• significant
Ik zoek blijkbaar weer het onmogelijke vanwege eigenwijsheid. De in te bouwen spoelbak is mooi afgewerkt met een r45.5 radius. Dit moet dus in het blad gefreesd worden, twee problemen:
- convex sjablonen kom ik bijna niet tegen
- r35 en r40 zijn gangbaar, r45 laat staan r45.5 is helemaal een niche.

De bladenboer laadt natuurlijk een digitalal bestand in en laat zijn 3d frees lekker gaten maken voor bakken, fornuizen, kranen en weet ik wat. Ik ben geen bladenboer noch heb ik zo'n machine.

Hoe ga ik dit toch gemaakt krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 00:48
significant schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:24:
Ik zoek blijkbaar weer het onmogelijke vanwege eigenwijsheid. De in te bouwen spoelbak is mooi afgewerkt met een r45.5 radius. Dit moet dus in het blad gefreesd worden, twee problemen:

De bladenboer laadt natuurlijk een digitalal bestand in en laat zijn 3d frees lekker gaten maken voor bakken, fornuizen, kranen en weet ik wat. Ik ben geen bladenboer noch heb ik zo'n machine.

Zelf een mal maken uit dun 4mm MDF en met een kopieerfrees aan de gang?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33

orf

significant schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:24:

Kun je met een cirkelgeleider voor een bovenfrees de 4 ronde hoeken frezen? Dan kun je daarna langs een liniaal de rechte kanten frezen.

Je hebt dan een centerpunt nodig in het blad, voordat je het gat zaagt voor de spoelbak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39
Remy!!!! schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:57:
[...]

Ondertussen zo goed als m’n lijstje compleet:
Lintzaag: Record Power SABRE 350
Vlak- en vandiktebank: Record Power PT107
Afzuiging: Record Power CGV336-4

Qua lintzaag is m’n keuze niet veranderd sinds de vorige keer. En qua vlak- en vandiktebank was het sowieso al een twijfel tussen de Hammer en de Record Power. En gezien de RP wat krachtiger is en qua schaafbreedte e.d. net wat ruimer is, en ik daar wel een spiral cutter voor kan vinden (mogelijk voor de toekomst) ga ik voor de RP.
De afzuiging is heeel lang een twijfel geweest, en uiteindelijk een totaal andere optie gekozen. Mede dankzij de onderstaande filmpjes. Zo is deze een stuk krachtiger als er veel flexibele buis wordt gebruikt. Tevens is hij ook een stuk goedkoper. Al zou ik deze nog wel gaan aanpassen/voorzien van een whisperbox met daarbijbehorende filters e.d. Verder heb ik wel een tijdje getwijfeld over de 3000w versie, maar als ik diverse reviews lees dan is de 2000w versie meer dan goed genoeg voor mijn gebruik.

Nog even een weekje over nadenken en dan de bestelling plaatsen.

Camvac filmpjes:
- YouTube: Camvac Dust Extractor vs.100+ Feet of Flex Hose & Ducting! EthAnswers
- YouTube: Perfect dust extractor for the average workshop!
Ik zou het Chinesium van Axminster links laten liggen en Record Power is volgens mij ook Chinesium. Ga liever voor een bekend Europees merk die veel wordt gebruikt bij de semi professional. O.a. SCM minimax, Robland en Hammer/Felder zijn bekendere merken bij de semi professional. En een ander voordeel is dat ze redelijk waardevast zijn bij normaal gebruik in tegenstelling tot Chinesum. Uit je post op te maken krijg ik de indruk dat je nog weinig of geen ervaring hebt met het werken met vlak- en vadiktebank. Het belangrijkste is dat de “vlaktafel” eigenlijk nooit lang genoeg kan zijn en dat de aanslag degelijk gebouwd is en altijd haaks is. Iets meer of minder motorvermogen vind ik niet het belangrijkste criterium hetzelfde voor de schaafbreedte. Tenzij je mooi kwartsgezaag hout ($$) hebt is 250mm wel de maximale plankbreedte die je wilt schaven.

Ik weet niet als er binnenkort nog houtbewerkingsbeurzen zijn in Nederland of België waar normaal alle bekende merken wel aanwezig zijn. Want dat is de beste en prettigste manier om machine’s te vergelijking en testen.

• Remy!!!!
Autonoesis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:15:
[...]

Ik zou het Chinesium van Axminster links laten liggen en Record Power is volgens mij ook Chinesium. Ga liever voor een bekend Europees merk die veel wordt gebruikt bij de semi professional. O.a. SCM minimax, Robland en Hammer/Felder zijn bekendere merken bij de semi professional. En een ander voordeel is dat ze redelijk waardevast zijn bij normaal gebruik in tegenstelling tot Chinesum. Uit je post op te maken krijg ik de indruk dat je nog weinig of geen ervaring hebt met het werken met vlak- en vadiktebank. Het belangrijkste is dat de “vlaktafel” eigenlijk nooit lang genoeg kan zijn en dat de aanslag degelijk gebouwd is en altijd haaks is. Iets meer of minder motorvermogen vind ik niet het belangrijkste criterium hetzelfde voor de schaafbreedte. Tenzij je mooi kwartsgezaag hout ($$) hebt is 250mm wel de maximale plankbreedte die je wilt schaven.

Ik weet niet als er binnenkort nog houtbewerkingsbeurzen zijn in Nederland of België waar normaal alle bekende merken wel aanwezig zijn. Want dat is de beste en prettigste manier om machine’s te vergelijking en testen.
Axminster e.d. lijkt idd meer in China e.d. te worden gemaakt, Record Power blijkbaar niet (maar goed, wij van WC eend...).

Ik ben het volledig eens om beter voor een EU merk te gaan, maar dat drijft de prijs ook nogal omhoog, of ik moet tevreden zijn met mindere/kleinere modellen. Zo zit de Hammer N2-35 lintzaag een beetje in dezelfde prijs categorie als de RP Sabre 350 of de normale Record Power BS350S, maar bij de Hammer lever je dan wel in qua zaagcapaciteit en qua gebruiksgemak van afstellen e.d..

Het klopt dat ik weinig ervaring heb met een vlak- en vadiktebank (diverse keren gebruikt bij bekende, maar niet heel vaak). Dus leek mij vermogen/breedte e.d. wel handig, maar als dat niet zo is dan hoor ik dat graag (y) (kan ik alleen maar betere keuzes maken).
De vlak- en vadiktebank opties uit m'n huidige lijst schelen qua lengte van de vlaktafel niet heel veel van elkaar (max een paar centimeter), de RP heeft echter wel de langste parallelaanslag. Naar wat ik heb begrepen is dat wel erg handig. En de diverse reviews op YT en forums lees ik eigenlijk niets slechts over de Record Power PT107.

Een andere optie zou zijn om meer richting 2e hands te kijken, maar dat vind ik lastig. Als ik bekend ben met een bepaald product/machine dan heb ik nooit moeite om die 2e hands te kopen. Ik weet dan waar ik op moet letten e.d..
Een vlak- en vadiktebank is voor mij 'nieuw/onbekend' genoeg dat ik dat niet aandurf.

Net weer even m'n lijstjes erbij gepakt, en qua prijs liggen ze wel dicht bij elkaar:
- Lintzaag is naar mijn idee de Record Power de beter optie. En heeft de Hammer lintzaag in het onderstaande overzicht geen onderstel/transportinrichting (die kan/wil ik zelf maken)
- Vlak- en vandiktebank qua specs redelijk gelijk, maar qua merk liever Hammer
- Afzuiging, qua prestaties vermoed ik dat de Record Power een stuk beter is.

Pfff, keuzes keuzes keuzes...

Record Power optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14zr_E8XhN496C5EQjltha8mjd4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yU0cxDN9JhBCyBm4ccyhx1gO.png?f=fotoalbum_tile

Hammer/Felder optie (hier komt nog €228 verzendkosten bij :X ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG6uGh7hUSl9K0iZaxTmd1ZM29o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i98KAaR2xJYtT0oUDdLAD23p.png?f=fotoalbum_tile

• Remy!!!!
Een andere optie zou ook nog zijn (prijzen ex BTW):
Lintzaag:
Hammer N2-38 https://www.felder-group....ag-hammer-n2-38-sp2029579 € 1.325,00
Lintzaag https://www.felder-group....lex-back-zaagblad-sp91941 € 19,30
Rij-inrichting https://www.felder-group....g-voor-lintzagen-sp606054 € 94,60

Vlakvandiktebank:
Hammer A2-26 https://www.felder-group....ne-hammer-a2-26-sp2378780 € 1.295,00
Rij-inrichting https://www.felder-group....-3-zonder-hefarm-sp124048 € 94,00
Hefarm https://www.felder-group....-hammer-machines-sp124051 € 75,00
Verzendkosten € 188,43

Afzuiging:
Record Power CGV336-4 https://baptist.nl/werkpl...uiging-55-liter-2000-watt € 412,40
Totaal€ 3.503,73

Dan koop ik de afzuiging in de winkel (zit in de buurt, scheelt verzendkosten). En de rest bestel ik bij Felder.
Dan heb ik een goeie Vlakvandiktebank, een goeie lintzaag (grote broer van de N2-35) en goeie afzuiging.

[ Voor 52% gewijzigd door Remy!!!! op 21-09-2023 00:49 ]

• henkie196
  • Niet online
orf schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:35:
Kun je met een cirkelgeleider voor een bovenfrees de 4 ronde hoeken frezen? Dan kun je daarna langs een liniaal de rechte kanten frezen.

Je hebt dan een centerpunt nodig in het blad, voordat je het gat zaagt voor de spoelbak.
Dit lijkt me inderdaad de makkelijkste manier,. Alles netjes aftekenen, boorgat voor cikerlgeleider maken, cirkelgeleider met bovenfrees voor de radius, dan de rechte kanten frezen of zagen. Eventtueel kan je het ook met een cirkelgeleider op een decoupeerzaag doen, maar dan moet je weer hopen dat je zaagje niet wegloopt, met een frees heb je dat probleem niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-05 07:24
[...]

Gezien het hoge "moet in 1 keer goed" gehalte van het frezen van zo'n sparing zou ik het trucje met de circelgeleider gebruiken om zelf een mal te frezen uit een stuk plaatmateriaal, en dan die mal icm een kopieerfrees gebruiken voor de sparing in het blad zelf. Dan kan je je spoelbak passen en eventueel de sparing aanpassen tot je tevreden bent zonder het risico te lopen dat je blad beschadigd raakt ;)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

twain4me schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:33:
[...]

Die is voor metaal, werkt die ook goed voor hout?

Waar heb je die trouwens vandaan getoverd? Als ik de search gebruik met 'verzinkboor' staat die niet tussen de lijst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:00:
[...]

Waar heb je die trouwens vandaan getoverd? Als ik de search gebruik met 'verzinkboor' staat die niet tussen de lijst :)
ze gaan wat hard (happen een beetje) en laten soms een krul achter in het gat, snelheid van de machine (en de persoon erachter) hebben invloed.

als ik verzink in tik krijg je de sugestie verzinkboren daar zitten ze tussen.

ik heb ze ooit gekocht omdat ik een schroef wilde verzinken en verdiepen en als je wil kan je hier gewoon een gat mee boren. :+ Veder centreren ze mooi in een eerder gat waar een andere maat boor kan gaan wiebelen/wandelen in deze volgorde van boren.(uiteraard afhankelijk van de doorsnede van het voorboor boortje en de ziel van de grotere boor.)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51

dragonhaertt

@_'.'

Remy!!!! schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:58:
[...]

Axminster e.d. lijkt idd meer in China e.d. te worden gemaakt, Record Power blijkbaar niet (maar goed, wij van WC eend...).

Ik ben het volledig eens om beter voor een EU merk te gaan, maar dat drijft de prijs ook nogal omhoog, of ik moet tevreden zijn met mindere/kleinere modellen. Zo zit de Hammer N2-35 lintzaag een beetje in dezelfde prijs categorie als de RP Sabre 350 of de normale Record Power BS350S, maar bij de Hammer lever je dan wel in qua zaagcapaciteit en qua gebruiksgemak van afstellen e.d..

Het klopt dat ik weinig ervaring heb met een vlak- en vadiktebank (diverse keren gebruikt bij bekende, maar niet heel vaak). Dus leek mij vermogen/breedte e.d. wel handig, maar als dat niet zo is dan hoor ik dat graag (y) (kan ik alleen maar betere keuzes maken).
De vlak- en vadiktebank opties uit m'n huidige lijst schelen qua lengte van de vlaktafel niet heel veel van elkaar (max een paar centimeter), de RP heeft echter wel de langste parallelaanslag. Naar wat ik heb begrepen is dat wel erg handig. En de diverse reviews op YT en forums lees ik eigenlijk niets slechts over de Record Power PT107.

Een andere optie zou zijn om meer richting 2e hands te kijken, maar dat vind ik lastig. Als ik bekend ben met een bepaald product/machine dan heb ik nooit moeite om die 2e hands te kopen. Ik weet dan waar ik op moet letten e.d..
Een vlak- en vadiktebank is voor mij 'nieuw/onbekend' genoeg dat ik dat niet aandurf.

Net weer even m'n lijstjes erbij gepakt, en qua prijs liggen ze wel dicht bij elkaar:
- Lintzaag is naar mijn idee de Record Power de beter optie. En heeft de Hammer lintzaag in het onderstaande overzicht geen onderstel/transportinrichting (die kan/wil ik zelf maken)

Record Power optie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf toevallig ook kortgeleden een bestelling gedaan bij Felder voor o.a. een lintzaag en VVD.
26 vind ik wel een beetje een beperkende maat, veel planken zijn al snel iets breder, en ook producten zoals snijplanken zijn vaak richting de 30cm breed.

Ik heb dus gekozen voor een A3-31 met spiraal messen.
Ik heb persoonlijk gekozen voor een erg compleet pakket (spiraal, rijrichting, digitale klok, tafel-verlenging) maar ook de meer basis machine is erg goed.
Felder/hammer is niet erg goedkoop en vergelijkbare of dezelfde machines zijn ook vaak tweedehands te krijgen als je geen haast hebt.
Die tweedehands machines vind je het makkelijkst via woodworking.nl

Toevallig had Felder eerder dit jaar een goede actie waardoor ik redelijk wat korting heb kunnen krijgen. (Felder showroom actie)
Misschien kan je met een goed verhaal nog wat extra korting lospeuteren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
[...]

Cirkelgeleider is het geen wat ik niet wist. Dat ziet er goed uit.
Nu nog uitvinden of de OFZ circle adapter van bosch op de nieuwe frees past.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 13:10
Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:00:
[...]

https://www.ecotools.nl/hss-verzinkboren

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
mydogisgone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:32:

https://www.hornbach.nl/p...s-zeskantschacht/5115655/

Deze werken echt meer dan prima.

Maar een goed kwalitatieve schroef helpt ook. Ik heb nu forgefast schroeven en doe zelf nauwelijks nog meer verzinken van tevoren. Ze schroeven zeer netjes flush met het hout.

Blijkbaar zit er best verschil in de kop van verschillende merken schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2023 10:44 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51

dragonhaertt

@_'.'

Persoonlijk ben ik, vooral in hardhout, meer tevreden met de conische verzinkboren met gat (zoals onderaan deze pagina).

De verzinkboren met drie snijkanten maken bij gebruik uit de losse hand snel een driehoekig gat, in plaats van mooi rond.
Met een kolomboor heb je dat probleem niet zo snel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Helemaal eens, ik gebruik ook met voorkeur een verzinkboor voor hout.
Hij vroeg waar ze te vinden waren op de site, vandaar het linkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
dragonhaertt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb zelf toevallig ook kortgeleden een bestelling gedaan bij Felder voor o.a. een lintzaag en VVD.
26 vind ik wel een beetje een beperkende maat, veel planken zijn al snel iets breder, en ook producten zoals snijplanken zijn vaak richting de 30cm breed.

Ik heb dus gekozen voor een A3-31 met spiraal messen.
Ik heb persoonlijk gekozen voor een erg compleet pakket (spiraal, rijrichting, digitale klok, tafel-verlenging) maar ook de meer basis machine is erg goed.
Felder/hammer is niet erg goedkoop en vergelijkbare of dezelfde machines zijn ook vaak tweedehands te krijgen als je geen haast hebt.
Die tweedehands machines vind je het makkelijkst via woodworking.nl

Toevallig had Felder eerder dit jaar een goede actie waardoor ik redelijk wat korting heb kunnen krijgen. (Felder showroom actie)
Misschien kan je met een goed verhaal nog wat extra korting lospeuteren.
Dat is een mooie complete machine! :o
Helaas ligt mijn complete budget ergens rond de €3000á3500 ex btw dus dan blijft er eigenlijk al niets meer over voor de rest van de machines.
Tweedehands zit ik af en toe wel te kijken, maar dan worden er veelal 400v machines aangeboden, en dat heb ik helaas niet in de werkplaats.

Bedankt voor de actie/korting tip, zal daar ook eens naar kijken.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

LED-Maniak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:43:
[...]

https://www.hornbach.nl/p...s-zeskantschacht/5115655/

Deze werken echt meer dan prima.

Maar een goed kwalitatieve schroef helpt ook. Ik heb nu forgefast schroeven en doe zelf nauwelijks nog meer verzinken van tevoren. Ze schroeven zeer netjes flush met het hout.

Blijkbaar zit er best verschil in de kop van verschillende merken schroeven.
Ik moet ze wel verzinken ivm het vastzetten van de regels tussen de gordingen. :) Anders dan splijten ze allemaal. Maar ik ga wel zo'n verzinkboor zoals hierboven aanschaffen :) Kan er ook geen boortje meer breken. ;)

• Raymond
@Remy!!!!
Je kan eens kijken wat de mogelijkheden zijn om krachtstroom aan te leggen.

Mijn ervaring is dat zeker 2e hands, de krachtstroom machines een stuk voordeliger zijn.
En ik vind ze vaak lekkerder lopen.

Wij hebben in ons huis de groepenkast laten vervangen, toen we er kwamen wonen. En meteen overgestapt op een 3x25A aansluiting. Dan is een krachtstoom stopcontact vrij cheap aan te leggen.
Onze inductieplaat heeft er ook profijt van (doet nu in totaal iets van 11KW, ipv beperkt te zijn tot 7kw oid)

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:45:
[...]

Persoonlijk ben ik, vooral in hardhout, meer tevreden met de conische verzinkboren met gat (zoals onderaan deze pagina).

De verzinkboren met drie snijkanten maken bij gebruik uit de losse hand snel een driehoekig gat, in plaats van mooi rond.
Met een kolomboor heb je dat probleem niet zo snel.
mijn ervaring:
Dat gebeurd vooral als je met een grotere verzinkboor een kleinere schroef wil verzinken, beetje het zelfde als een grote boor niet helemaal voorbij de punt laten boren. In feiten hebben die 3 snijders maar 1 bijpassende maat schroef. vandaar dat er in de beschijving ook maar 1 maat staat. Waar andere verzinkboren een range hebben.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39
Remy!!!! schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:58:
[...]

Record Power optie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je geen 3 Fase aansluiting aanvragen? Meestal wordt het tot de meterkast met 3 Fase gevoed alleen wordt er maar 1 fase gebruikt.

Nu weet ik niet wat je plannen zijn maar als het bedrijfsmatig is, zou niet al te veel gaan bezuinigen op een vlak- en vandiktebank. Vlak en haaks hout zonder al te veel “Hobelschlag” is gewoon essentieel voor verdere bewerking. Dan zou ik eerst helemaal geen lintzaag kopen. Hier wordt die nagenoeg alleen gebruikt als brandhoutzaag of voor grof werk. Je zegt het dat je het voor dikke balken/stammen te herzagen wilt gebruiken. Wat bedoel je hiermee? Besäumen gaat ook prima met een invalzaag/handcirkelzaag met geleiderail en een rip-cut zaagblad.

• Remy!!!!
Raymond schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:57:
@Remy!!!!
Je kan eens kijken wat de mogelijkheden zijn om krachtstroom aan te leggen.

Mijn ervaring is dat zeker 2e hands, de krachtstroom machines een stuk voordeliger zijn.
En ik vind ze vaak lekkerder lopen.

Wij hebben in ons huis de groepenkast laten vervangen, toen we er kwamen wonen. En meteen overgestapt op een 3x25A aansluiting. Dan is een krachtstoom stopcontact vrij cheap aan te leggen.
Onze inductieplaat heeft er ook profijt van (doet nu in totaal iets van 11KW, ipv beperkt te zijn tot 7kw oid)
Autonoesis schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:03:
[...]

Kun je geen 3 Fase aansluiting aanvragen? Meestal wordt het tot de meterkast met 3 Fase gevoed alleen wordt er maar 1 fase gebruikt.

Nu weet ik niet wat je plannen zijn maar als het bedrijfsmatig is, zou niet al te veel gaan bezuinigen op een vlak- en vandiktebank. Vlak en haaks hout zonder al te veel “Hobelschlag” is gewoon essentieel voor verdere bewerking. Dan zou ik eerst helemaal geen lintzaag kopen. Hier wordt die nagenoeg alleen gebruikt als brandhoutzaag of voor grof werk. Je zegt het dat je het voor dikke balken/stammen te herzagen wilt gebruiken. Wat bedoel je hiermee? Besäumen gaat ook prima met een invalzaag/handcirkelzaag met geleiderail en een rip-cut zaagblad.
Dat is het grappige, we hebben al een 3 Fase aansluiting (voor inductie). Maar om het vanaf de meterkast naar de werkplaats te krijgen is nogal een dingetje.
A. We zouden de huidige werkplaatsgroep kunnen vervangen voor een krachtstroomgroep, en dan alle bekabeling ook direct vervangen/aanpassen. Op de werkplaatsgroep zitten echter ook nogal wat 230 spul, dus dan moet er vanaf de werkplaats een kleine groepenkast komen om het weer op te splitsen (wat eigenlijk wel fijn is).
B. De iets goedkopere optie is om een nieuwe krachtstroomgroep te plaatsen, en de kabels direct naar de werkplaats te leggen. Maar er zijn helaas geen loze leidingen meer die kant op, kruipruimte is geen optie, dus dan moet het via buitenlangs langs de tuin e.d. Dan moet een stuk van de oprit open worden gemaakt, en een rij tegels van zo'n 20meter langs huis eruit, kabel erin, de boel fatsoeneren e.d..
C. ?

Beide opties zijn goed mogelijk, maar gezien het feit we hier (hopelijk) niet nog jaren blijven wonen steek ik het geld en de moeite liever in wat anders.

Het is niet voor hobbymatig gebruik, maar bedrijfsmatig vind ik net weer een te groot woord. 1 dag in de week werk ik voor mijzelf maar heeft 1,5á2jaar stil gelegen. Ondertussen genoeg projecten die ik wil gaan doen, en ook weer wat mooi hout verzameld/gekregen om te gebruiken.

De afgelopen jaren heb ik gebruik gemaakt van een kleine lintzaag met een zaaghoogte van nog geen 10cm. En die gebruikte ik vooral voor het kleine zaagwerk (o.a. houten sieraden). Ondertussen heb ik wat eikenhout (en nog diverse stammen 20á30cm doorsnede) liggen die ik graag wil herzagen in dunne planken (bookmatchen) die ik hopelijk later voor andere projecten kan gebruiken.
De te verwachten werkzaamheden zijn dus eigenlijk van klein fijn werk, en het grote lompe werk.
Als het alleen bij klein werk was gebleven, dan was ik wel weer voor een tafelmodel gegaan.

Het liefst zou ik voor een Hammer/Felder/400v optie gaan, maar dat maakt het wel een stuk duurder/ingewikkelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Als je het niet vaak gebruikt, zou een verlengsnoer wat je dan ff uitrolt, ook een optie kunnen zijn.
Pagina: 1 ... 170 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).