Remy!!!! schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:38:
Ik ben weer eens op gereedschapjacht...
Maar ik kom er niet helemaal uit qua keuzes.
Ik ben op zoek naar een vlak- en vandiktebank, lintzaag en afzuiging voor beide machines.
In Excel heb ik al een overzicht gemaakt voor de diverse machines, maar ik heb hier en daar wat twijfels.
Hebben jullie nog goeie ideeën/machines/merken die ik over het hoofd zie?
Vooralsnog ga ik liever voor nieuw ivm garantie, beschikbaarheid van onderdelen/accessoires e.d..
Vlak- en vandiktebank:
Ik heb hier nu 3 keuzes in, en ik neig iets meer naar de Hammer ivm betrouwbaarheid en zover ik weet gemaakt in Oostenrijk. "Nadeel" van de Hammer is dat er weinig reviews e.d. over te vinden zijn.
De Axminster heeft het grote voordeel dat hij een spiraalfrees heeft, maar de machine is een stuk duurder en minder krachtig (PK kan ik zo snel niet achterhalen).
De Record Power lees ik best veel goeie verhalen over (als merk, maar ook als machine), en is ook de krachtigste van de 3.
Qua formaat van schaven zijn dit ook wel voor mijn idee de juiste machines, ik hoef naar mijn idee niet naar 31 of 41cm.
Lintzaag:
Ik had een oude lintzaag van m'n schoonopa, maar die doet het niet meer, en was een tafelmodel zonder parallelgeleider en t-tracks e.d. dus nu wil ik gelijk een stap groter gaan. De zaag zal veel gebruikt worden om dikke balken/stammen te herzagen.
Ook weer 3 opties, 2x Hammer en 1 Record Power.
In deze neig ik wat meer naar de Record Power, en hij is wat krachtiger en is door diverse opties makkelijker te gebruiken/af te stellen zonder dat je los gereedschap nodig hebt. En hij heeft 2 snelheden.
Met beide Hammers is niets mis mee, maar zijn wat meer basis qua mogelijkheden.
De Hammer N2-35 wordt zonder onderstel geleverd, en dat is op zich wel makkelijk zelf te maken, dus daar bespaar ik dan weer wat geld mee. De N2-38 heeft als grote voordeel dat hij meer zaaghoogte heeft en het krachtigst van de 3.
Afzuiging:
Waar ik bij de bovenste opties redelijk weet wat ik wil, vind ik deze wat lastiger.
Ik heb de afgelopen week al contact gehad met een verkoper van Felder, en die gaf al aan dat ik voor de vlak- en vandiktebank minimaal de
AF12 nodig heb, dus veiligheidshalve wil ik dan voor de AF 14 gaan. Vooral voor het feit dat ik in de toekomst misschien een buizensysteem ga aanleggen om alle grote tools van goeie afzuiging te voorzien.
Het grote nadeel van de Felder is dat hij best prijzig is, en standaard geen patroonfilter met reiniging bij zit. En die zijn ook nogal prijzig... Tevens heb ik voor de Felder reductieringen e.d. nodig om naar de benodigde 100mm te gaan voor de machines.
Daarom ben ik wat verder gaan kijken naar HBM en die heeft ook een paar interessante opties, maar kan ik verder wat minder info over vinden qua onderdruk e.d..
De HBM 200 Profi lijkt mij mogelijk voldoende voor de machines, en mocht ik twijfelen dan zou de HBM 300 Profi sowieso voldoende moeten zijn, maar die is gelijk weer een stuk lomper.
https://1drv.ms/x/s!AqY-ycS5on5hivg9ipdIT2UeQyiFWg?e=a7Y1Np
De namen van de machines zijn klikbaar.