Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 19:38

MLLL

Palm Treo 650

twain4me schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

ja kan het ook anders zien, je hebt een stukje bewezen techniek in huis gehaald waar hobby bob echt de koolboorstels niet van verslijt.
Ik denk dat mijn TS55 zo'n 12 jaar oud is en daar heb ik afgelopen maart de koolborstels van vervangen.
Heb ik kilometers mee gezaagd.

Kostte een habbekrats en was binnen 5 minuten gepiept.
Festoolmachines zijn zeer slim in elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:44:
Als je die dingen heel belangrijk vindt had je ook de MT55 kunnen kopen van Mafell (okay de zaagdiepte is 57mm). Volgens mij is die TS55 nog steeds een prima zaag :)
Dat is ook weer zo, tenzij je al Festool rails had, misschien.
offtopic:
Ik ken dit gevoel hoor, zou ook best mijn PDC18's in willen ruilen voor die nieuwe schroefmachine. Of de OF1010 vernieuwen. Dat houd je. Soit.
Zag ook dat Mafell een nieuwe tegenhanger van de OF1010 heeft, de LO-55. Heb nog geen vergelijkingen opgezocht, maar ziet er uit als mooi spul :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 07:21:
[...]

Dat is ook weer zo, tenzij je al Festool rails had, misschien.
Past gewoon :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat is ook zo :)

Ben ook benieuwd of de verstekverstelling op de TS60 nu wat makkelijker gaat, zoals op de MT55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:13
bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Een en ander is wel erg afhankelijk van je multitool. Ik heb een fein, daar gaat dat zeker op. Een vriend heeft een hele sjieke extra gedempte makita, die voel je eigenlijk helemaal niet.
Fein wordt toch wel gezien als "de" multitool, welke Makita heeft je vriend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

https://www.makita.nl/art...tm52z-18-v-multitool.html deze

Wel grappig, Het hele binnenwerk is opgehangen in rubbers en kan dus ook bewegen tov de buitenbehuizing. Scheelt echt wel heel veel. Die fein van mij ben je na een tijdje echt wel beetje klaar mee

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bonzz.netninja schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:11:
https://www.makita.nl/art...tm52z-18-v-multitool.html deze

Wel grappig, Het hele binnenwerk is opgehangen in rubbers en kan dus ook bewegen tov de buitenbehuizing. Scheelt echt wel heel veel. Die fein van mij ben je na een tijdje echt wel beetje klaar mee
ik heb een Mastercut ofzo van Fein, pak altijd mijn handschoenen erbij.

makita 18V van mijn maatje tril wel een stukje minder, maar mijn Fein is overal echt wel sneller doorheen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Als je die dingen heel belangrijk vindt had je ook de MT55 kunnen kopen van Mafell (okay de zaagdiepte is 57mm). Volgens mij is die TS55 nog steeds een prima zaag :)

offtopic:
Ik ken dit gevoel hoor, zou ook best mijn PDC18's in willen ruilen voor die nieuwe schroefmachine. Of de OF1010 vernieuwen. Dat houd je. Soit.
Ja, wij blijven allemaal toch tweakers die specs iets belangrijker vinden dan de reallife implicaties ervan :+ het is inderdaad een fantastische zaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2023 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:13:
Hi,

Eerste keer laminaat leggen, zijn er nog tips hiervoor? wil dit graag zelf doen dus ik ga ook niet gehaast werken.
Kan je beter hier ff vragen:
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik heb nieuwe gehoorbescherming, ik was die oude budgetmeuk van de Praxis van 15-20 jaar wel een keer zat :+ Dus nu een 3M Peltor Optime III gehaald voor 25 euro. Holy shit :D Als ik hem opzet dan hoor ik de tv bijna niet meer :D Serieus veel demping en ondanks de wat strakkere klem best comfy. Ik wist niet dat je zoveel demping voor dat bedrag kon krijgen.
Fraggert schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

ik heb een Mastercut ofzo van Fein, pak altijd mijn handschoenen erbij.

makita 18V van mijn maatje tril wel een stukje minder, maar mijn Fein is overal echt wel sneller doorheen.
Nu word ik wel nieuwschierig naar die verschillen :P Gereedschapmeeting houden? Neem ik mijn Bosch GOP 18v-28 mee :+

Ach, die trilt wel iets maar ik voel geen behoefte aan handschoenen ofzo. Maar goed, dat is een vrij subjectieve maatstaaf. Afgelopen week nog ingezet als schuurmachine en weer blij mij, al is een muisje wat handzamer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Iemand ervaring met de Lidl kolomboor https://www.lidl.nl/p/par...rmachine-710-w/p100350564?
Ik wil graag hobbymatig nauwkeurig en repetitief kunnen boren (in hout), maar zie door de bomen het bos niet echt meer. Ik zal geen hele diepe gaten moeten boren, meer gaten voor deuveltjes, scharnierengaten met forstnerboortjes, gaatjes voor handvaten e.d.
Is bovenstaande Lidl apparaat daar geschikt voor? Of wat zijn de criteria waar ik op moet letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JWolken schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:44:
Iemand ervaring met de Lidl kolomboor https://www.lidl.nl/p/par...rmachine-710-w/p100350564?
Ik wil graag hobbymatig nauwkeurig en repetitief kunnen boren (in hout), maar zie door de bomen het bos niet echt meer. Ik zal geen hele diepe gaten moeten boren, meer gaten voor deuveltjes, scharnierengaten met forstnerboortjes, gaatjes voor handvaten e.d.
Is bovenstaande Lidl apparaat daar geschikt voor? Of wat zijn de criteria waar ik op moet letten?
Hangt er vanaf waar je bv. die deuvels op wil boren. Als dat bv. voor panelen voor een kast is, zou je ook de 20-50cm van de diepte van de panelen onder de boor moeten kunnen zetten. In dat geval lijkt een boormal me handiger. Nauwkeurigheid is vooral afhankelijk van de preciesie waarmee je de boor t.o.v. je werkstuk kunt positioneren.

Voor (pot)scharnieren heb ik goede ervaringen met deze mal. Wederom is de positioneren van het werkstuk t.o.v. de boor belangrijk.

Dus of zo'n boor goed is voor wat je wilt, hangt er vooral vanaf hoe goed en herhaalbaar je verschillende werkstukken kunt positioneren t.o.v. je boor. Ik zie bij deze kolomboor niet echt hulpstukken daarvoor, dus dat moet je dan zelf regelen / maken, denk ik.

Hoofdvoordeel van de kolomboor is dat je netjes verticaal kunt boren, geen last van dat je onder een hoek aan het boren bent, zoals kan gebeuren met de hand.

Voor wat je noemt zou ik eerder kijken naar een paar mooie malletjes voor scharnieren en deuvels, lijkt me handiger in gebruik en heeft meestal wel iets om je te helpen met het uitlijnen van je gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
henkie196 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Hangt er vanaf waar je bv. die deuvels op wil boren. Als dat bv. voor panelen voor een kast is, zou je ook de 20-50cm van de diepte van de panelen onder de boor moeten kunnen zetten. In dat geval lijkt een boormal me handiger. Nauwkeurigheid is vooral afhankelijk van de preciesie waarmee je de boor t.o.v. je werkstuk kunt positioneren.

Voor (pot)scharnieren heb ik goede ervaringen met deze mal. Wederom is de positioneren van het werkstuk t.o.v. de boor belangrijk.

Dus of zo'n boor goed is voor wat je wilt, hangt er vooral vanaf hoe goed en herhaalbaar je verschillende werkstukken kunt positioneren t.o.v. je boor. Ik zie bij deze kolomboor niet echt hulpstukken daarvoor, dus dat moet je dan zelf regelen / maken, denk ik.

Hoofdvoordeel van de kolomboor is dat je netjes verticaal kunt boren, geen last van dat je onder een hoek aan het boren bent, zoals kan gebeuren met de hand.

Voor wat je noemt zou ik eerder kijken naar een paar mooie malletjes voor scharnieren en deuvels, lijkt me handiger in gebruik en heeft meestal wel iets om je te helpen met het uitlijnen van je gaten.
Belangrijker met een kolomboor is dat het gat niet groter wordt dan de diameter van je boor, veel kolomboormachines in de bouwmarkt vind ik rommel en speling in de de spindel je betaald veel voor rommel, beter een 2e hand kwaliteits kolomboor nemen en stukken goed koper en je hebt er meer plezier van, dan het vele meuk uit (China) wordt verkocht zoals frem scheppach, waar veel aan mankeerd.

Scheppach is ook niet meer wat het geweest is en Duitse kwaliteit moet je maar met een koreltje zout nemen.

De boorkop draait rond daar is alles mee gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat je al een goede boormachine hebt. Zou dan eerder voor een goede kolomboor houder gaan, dus gewoon een standaard waar je je eigen boormachine in vast zet.
Is ook niet zo lomp :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
The Eagle schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:57:
Ik neem aan dat je al een goede boormachine hebt. Zou dan eerder voor een goede kolomboor houder gaan, dus gewoon een standaard waar je je eigen boormachine in vast zet.
En afhankelijk van het type kan je er mee in het midden van een groter werkstuk werken. zie dat maar voor elkaar te krijen met een kolomboor. hoevaak die stomme paal niet in de weg zit :-(

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
The Eagle schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:57:
Tips voor een goeie doch betaalbare standaard? Zie ook wat dit betreft genoeg rommel uit China waarvan ik al jeuk krijg als ik er naar kijk, maar ik wil ook weer niet een paar honderd euro uitgeven voor zoiets.

Compactheid en het feit dat ik daarmee ook midden op een plaat kan boren spreken me wel aan!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dieter Schmid verkoopt er een aantal waarbij er geen kolom in de weg zit: https://www.feinewerkzeuge.de/bohrstaender.html

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:37
JWolken schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:44:
Geen ervaring mee, maar het heeft wel veel overeenkomsten met de bosch pd40 en die heb ik wel.
Als het echt het zelfde is maar met een andere verpakking is de lidl een hele goede koop.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:12
canonball schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Geen ervaring mee, maar het heeft wel veel overeenkomsten met de bosch pd40 en die heb ik wel.
Als het echt het zelfde is maar met een andere verpakking is de lidl een hele goede koop.
Die heb ik ook. Prima ding. Tafel is iets groter dan die van de Lidl denk ik.
Enig nadeel van de Bosch is dat het hendeltje om de machine omhoog en omlaag te doen vaak doordraait omdat het van plastic is.
Ik had de mijne voor 150 euro ongeveer dacht ik. (Actie + LPG van hornbach, en 30 euro cashback).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 16:34
Nieuw speelgoed *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxf2VQs9NngeuVuRGc9cqPyiPTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4tZWIC9MyI9SZuz5cZoiA6I.jpg?f=fotoalbum_large

Na lang twijfelen, zoeken op marktplaats, prijsdalingen afwachten etc. nu de knoop maar doorgehakt en besteld.
JT schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:13:
Ik heb nieuwe gehoorbescherming, ik was die oude budgetmeuk van de Praxis van 15-20 jaar wel een keer zat :+ Dus nu een 3M Peltor Optime III gehaald voor 25 euro. Holy shit :D Als ik hem opzet dan hoor ik de tv bijna niet meer :D Serieus veel demping en ondanks de wat strakkere klem best comfy. Ik wist niet dat je zoveel demping voor dat bedrag kon krijgen.
Deze toevallig ook gelijk mee besteld. Ik had hem al heellang op het oog, nu eindelijk iets bij een shop besteld waar ze hem voor een redelijke prijs verkopen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:12
Nivado schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:40:
Nieuw speelgoed *O*

[Afbeelding]

Na lang twijfelen, zoeken op marktplaats, prijsdalingen afwachten etc. nu de knoop maar doorgehakt en besteld.

[...]

Deze toevallig ook gelijk mee besteld. Ik had hem al heellang op het oog, nu eindelijk iets bij een shop besteld waar ze hem voor een redelijke prijs verkopen 8)
klium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik moet met een maandje een aantal deuren vervangen en dan moet er voor het beslag 2 gaten geboord worden. Deze moeten als het even kan natuurlijk haaks zijn.

Ik heb helaas geen kolomboor en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met eenvoudige oplossingen zoals die van deze of bijvoorbeeld deze van HBM.

Ik verwacht er geen wonderen van, maar zijn ze voor zo'n klusje bruikbaar? Of zit er veel teveel speling op en kan ik het beter anders aanvliegen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Voor dat geld heb ik meer vertrouwen in een boorgeleider zoals deze of deze.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 19:38

MLLL

Palm Treo 650

PaT schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:33:
Ik moet met een maandje een aantal deuren vervangen en dan moet er voor het beslag 2 gaten geboord worden. Deze moeten als het even kan natuurlijk haaks zijn.

Ik heb helaas geen kolomboor en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met eenvoudige oplossingen zoals die van deze of bijvoorbeeld deze van HBM.

Ik verwacht er geen wonderen van, maar zijn ze voor zo'n klusje bruikbaar? Of zit er veel teveel speling op en kan ik het beter anders aanvliegen?
Van 2 kanten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 09:37

Illusion

(the art of)

Haaks (genoeg) boren lukt ook uit de hand wel. Maar voor de juiste positionering is een boormal wel echt goud waard. Ik had intersteel beslag en daarvoor is de mal maar iets meer dan een tientje. https://www.hornbach.nl/p...-voor-deurbeslag/6016481/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat zijn echt handige mallen.
Ik heb geen kolomboor en gebruik de boormal van Juuma. https://www.fine-tools.com/bohrbuchsen.html

Voordeel is dat hij transparant is en zelf het midden van een latje kan bepalen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

8088 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:46:
Voor dat geld heb ik meer vertrouwen in een boorgeleider zoals deze of deze.
Die heb ik, werken prima!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb al enkele jaren een Bosh GOP 40-30 multitool die regelmatig wel eens gebruikt wordt. Enkel zijn de starlock+ zaagbladen zo ontzettend duur... Iemand toevallig tips voor goedkopere alternatieven?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:45
DeadLock schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:46:
Ik heb al enkele jaren een Bosh GOP 40-30 multitool die regelmatig wel eens gebruikt wordt. Enkel zijn de starlock+ zaagbladen zo ontzettend duur... Iemand toevallig tips voor goedkopere alternatieven?
Ik haal zaagjes altijd bij ecotools, ik weet alleen niet of deze op starlock+ passen: https://www.ecotools.nl/m...gjes/starlock-aansluiting

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 27-08-2023 12:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DeadLock schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:46:
Ik heb NewOne zaagjes uit China. De zwarte lak is er in no time af en de zaagjes zijn iets dunner maar voor hout werken ze prima. Wellicht dat je voor precies zichtwerk dan nog het beste de goede zaagjes kunt gebruiken, maar het merendeel kan ik met die NewOne zaagjes af. Let wel, ik heb ze niet getest op metalen producten en ik gok dat het dan ook snel ophoudt :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JT schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Ik heb NewOne zaagjes uit China. De zwarte lak is er in no time af en de zaagjes zijn iets dunner maar voor hout werken ze prima. Wellicht dat je voor precies zichtwerk dan nog het beste de goede zaagjes kunt gebruiken, maar het merendeel kan ik met die NewOne zaagjes af. Let wel, ik heb ze niet getest op metalen producten en ik gok dat het dan ook snel ophoudt :+
toevallig gisteren door een stel kleine draadnagels gezaagd, ging prima. ze worden wel steeds duurder volgens mij. overegens als je de snelheid aanpast blijft de lak nog wel een beetje zitten. althans op de bimetal hout/metaal zaagjes. Ik heb sterk het idee dat ze op hogere snelheid slecht het zaagsel afvoeren en daarom makkelijker overhit raken (naast dunner zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:13
IceM schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Ik haal zaagjes altijd bij ecotools, ik weet alleen niet of deze op starlock+ passen: https://www.ecotools.nl/m...gjes/starlock-aansluiting
Volgens de informatie van Ecotools onder aan de pagina:

Multitool accessoires met Starlock aansluiting kunnen worden gebruikt voor alle machines met Starlock koppeling van Bosch en Fein. Ook je machines met Starlock Plus en Max aanduiding kunnen gebruik maken van deze accessoires. Machines met de Supercut aansluiting van Fein zijn niet compatibel met Starlock accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

IceM schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Oh, dat is een relatief recente toevoeging denk ik. Vorig jaar hadden ze nog geen zaagjes voor starlock. Jammer dat ik het niet wist, ik heb vorige week net vanalles besteld bij ecotools. Volgende bestelling gaan er zeker een aantal mee in het winkelmandje!
[...]
Top te overwegen als een goedkope set waarvoor ik geen echte/ecotools zaagjes wil aan stuk maken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Let wel, ik heb ze niet getest op metalen producten en ik gok dat het dan ook snel ophoudt :+
Wat zijn aanraders voor multitool metaalzaagjes?

Ik ben inmiddels door de Lidl meegeleverde metaalzaagjes heen. Letterlijk in sommige gevallen :P CV leiding, nagels, stucprofielen, niets moet veilig zijn :+

Heb nu weer op Amazon een "Bosch Professional 1x Starlock BIM Invalzaagblad AIZ 32 AB Metal" gehaald, maar zo brand je vlot EUR 7.50 er doorheen. Ecotools adverteerde niet echt met metaalzaagjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Laatst online: 04-09 20:26
Heeft iemand enig idee waarom de voetzool van mijn Bosch GSS 160 Multi niet los komt? Ik heb de 4 schroeven losgedraaid maar hij lijkt vast te blijven zitten in het midden. Bosch zegt, opsturen voor garantie maar ik dacht, ik probeer het eerst even hier. Ik heb 'm er overigens niet eerder afgehad omdat ik 'm heb overgenomen van iemand anders (die heb ook niet weet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7pkGU9-oY7KVVUOnUowBibsyqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7mXjvXMSzVMYIPST2dM0WQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 12:49
Rukapul schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Ik ben inmiddels door de Lidl meegeleverde metaalzaagjes heen. Letterlijk in sommige gevallen :P CV leiding, nagels, stucprofielen, niets moet veilig zijn :+

Heb nu weer op Amazon een "Bosch Professional 1x Starlock BIM Invalzaagblad AIZ 32 AB Metal" gehaald, maar zo brand je vlot EUR 7.50 er doorheen. Ecotools adverteerde niet echt met metaalzaagjes.
Laat dewalt staan, heb een tijdje ecotools gebruikt en dat vond ik best prima voor diverse dingen (koper/boutjes/spirodingesbuisspul).

Heb er nu 1 van Milwaukee op zitten, maar nog geen metaal hoeven weghalen. De houtzaag van Milwaukee is 10 keer beter dan die van DeWalt.

Grote diameter buis weet ik niet, daar pak ik de recipro voor.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rukapul schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Ik heb zo een carbide geval, AIZ 32 AT. Fucking duur, 20+ euro. Binnenkort testen op rvs schroefdraad van 6mm (binnenkort is relatief gezien hoe lang het al op de planning staat :+) maar het zagen in van die metalen dakplaten liet uberhaupt geen slijtage zien. Daarnaast laatst 2 bouten doorgezaagd van ook 6mm denk ik, misschien 8, waarvan de moer deels los gedraaid was maar er niet af wou komen. Dus de bout zat los, door iemand een beetje op de plek gehouden maar toch 2 tanden verloren. Wel allebei door. Maar die zet je dus beter eerst vast. Ik heb wel de impressie dat het een flink sterk zaagje is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[911] schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:36:
Heeft iemand enig idee waarom de voetzool van mijn Bosch GSS 160 Multi niet los komt? Ik heb de 4 schroeven losgedraaid maar hij lijkt vast te blijven zitten in het midden. Bosch zegt, opsturen voor garantie maar ik dacht, ik probeer het eerst even hier. Ik heb 'm er overigens niet eerder afgehad omdat ik 'm heb overgenomen van iemand anders (die heb ook niet weet).

[Afbeelding]
Heeft het niks te maken met die dunne hendel erboven?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

[Afbeelding]
Volgens mij moet je de gehele behuizing ook los maken.
Kan je hem gelijk goed schoonmaken ;-)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

[Afbeelding]
Als je de vier schroeven los draait moet je de zool gewoon kunnen verwijderen, in het miden van de zool zit de zit de ronde lager.

Gewoon de zool op en neer bewegen en trekken zodat de zool los komt van de lager het kan goed vast zitten dus meer kracht op zetten, aangezien je een alu zool hebt inplaats van kunststof.

Hier een filmpje hoe het er uit ziet.

https://www.google.com/se...:74b09740,vid:PTNsEYtK8Ow

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Even off topic. Zie net deze reclame op de Lidl website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFBkKrY6jlfNJ_8f1h-vJUFrdZ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BwB47rL4F8iRED6lFppX1IAC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [911]
  • Laatst online: 04-09 20:26
J.E. Weinor schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
Gewoon de zool op en neer bewegen en trekken zodat de zool los komt van de lager het kan goed vast zitten dus meer kracht op zetten, aangezien je een alu zool hebt inplaats van kunststof.
Ik heb uiteindelijk flink wat druk uitgeoefend, meerdere malen op meerdere zijdes en uiteindelijk ging de zool los. Ik had toch wel verwacht dat dit wat eenvoudiger zou gaan zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
Na hier al een tijd meegelezen te hebben en wat onderzoek gedaan te hebben wil ik toch nog even de vraag hier neerleggen:

Ik ben een regelmatige hobbyklusser en buiten “standaard” klusjes rondom het huis maak ik af en toe meubels van hout en op dit moment zit ik nog in de afrondende fase van het zelf bouwen van een tuinhuis/overkapping.

Tot op heden heb ik qua accutools een boor/schroefmachine en slagschroefmachine van parkside. De apparaten die ik gebruik met mijn stofzuiger (hamerboor/cirkelzaag/schuurmachine/afkortzaag) heb ik allemaal bedraad aangeschaft van Bosch blauw/Dewalt. De reden hiervoor is dat mijn ervaring (ook uit mijn omgeving) is dat accutools uiteindelijk een beperkte levensduur hebben en alles met een snoer van een degelijk merk ook prima 20+ jaar meegaat.

Nu wil ik een uitbreiding gaan doen in accutools en daarbij zal het gaan over apparaten die ik én niet met een stofzuiger gebruik én die ik slechts sporadisch gebruik of waarbij snoeren echt niet handig zijn. Mijn initiële wensenlijstje:
  • Heggenschaar (mogelijk een stok-versie)
  • Recipro
  • Multitool
  • Haakse slijper
  • Steelstofzuiger (voor binnen, om tussendoor te stofzuigen m.b.t. vieze schoenen/knoeien met eten)
  • Lamp
  • Compressor/pomp
  • Kantenfrees
  • Radio
Bosch blauw en parkside vielen al snel af omdat die (veel) apparaten niet hebben. Wat overblijft zijn Makita en Ryobi. Makita komt met het lijstje (en 2 kleine en 2 grote accu’s) rond de 1560 euro uit en Ryobi rond 1220. (Dit is zonder het puntensysteem van Makita, aangezien je punten op een steeds wisselende selectie apparaten krijgt, punten zijn beperkt houdbaar en wat je ervoor kunt kiezen is ook beperkt. De vraag is of de timing van het ontvangen en uitgeven van punten past bij de momenten dat ik de apparaten wil aanschaffen).

Op basis hiervan wilde ik voor Ryobi gaan, voor de 300 euro verschil kan ik nog leuk ander gereedschap kopen en de steelstofzuiger van Ryobi is wel een stuk luxer uitgevoerd dan die van Makita en dat is juist het stuk gereedschap wat wel dagelijks gebruikt gaat worden.

Echter nu zag ik ook de 12v lijn van Makita. Die kan alles leveren m.u.v. de haakse slijper en kantenfrees. Voor beide kan ik ook wel leven als de versie bedraad wordt en na mijn ervaring met het 12v systeem van Bosch blauw moet ik zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van het compacte/lichte systeem. Voor mijn werkzaamheden verwacht ik ook dat ik daaruit voldoende kracht kan halen. Deze set komt uit op 1130 euro (maar dus wel met 2 apparaten minder).

Kortom ik twijfel: of gaan voor Ryobi (18v, betere stofzuiger, goedkoper, compleet), of voor Makita 12v (lichter/compacter, “professioneel” merk).

Wat is jullie mening?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
Tieske88 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:30:
Na hier al een tijd meegelezen te hebben en wat onderzoek gedaan te hebben wil ik toch nog even de vraag hier neerleggen:

Ik ben een regelmatige hobbyklusser en buiten “standaard” klusjes rondom het huis maak ik af en toe meubels van hout en op dit moment zit ik nog in de afrondende fase van het zelf bouwen van een tuinhuis/overkapping.

Tot op heden heb ik qua accutools een boor/schroefmachine en slagschroefmachine van parkside. De apparaten die ik gebruik met mijn stofzuiger (hamerboor/cirkelzaag/schuurmachine/afkortzaag) heb ik allemaal bedraad aangeschaft van Bosch blauw/Dewalt. De reden hiervoor is dat mijn ervaring (ook uit mijn omgeving) is dat accutools uiteindelijk een beperkte levensduur hebben en alles met een snoer van een degelijk merk ook prima 20+ jaar meegaat.

Nu wil ik een uitbreiding gaan doen in accutools en daarbij zal het gaan over apparaten die ik én niet met een stofzuiger gebruik én die ik slechts sporadisch gebruik of waarbij snoeren echt niet handig zijn. Mijn initiële wensenlijstje:
  • Heggenschaar (mogelijk een stok-versie)
  • Recipro
  • Multitool
  • Haakse slijper
  • Steelstofzuiger (voor binnen, om tussendoor te stofzuigen m.b.t. vieze schoenen/knoeien met eten)
  • Lamp
  • Compressor/pomp
  • Kantenfrees
  • Radio
Bosch blauw en parkside vielen al snel af omdat die (veel) apparaten niet hebben. Wat overblijft zijn Makita en Ryobi. Makita komt met het lijstje (en 2 kleine en 2 grote accu’s) rond de 1560 euro uit en Ryobi rond 1220. (Dit is zonder het puntensysteem van Makita, aangezien je punten op een steeds wisselende selectie apparaten krijgt, punten zijn beperkt houdbaar en wat je ervoor kunt kiezen is ook beperkt. De vraag is of de timing van het ontvangen en uitgeven van punten past bij de momenten dat ik de apparaten wil aanschaffen).

Op basis hiervan wilde ik voor Ryobi gaan, voor de 300 euro verschil kan ik nog leuk ander gereedschap kopen en de steelstofzuiger van Ryobi is wel een stuk luxer uitgevoerd dan die van Makita en dat is juist het stuk gereedschap wat wel dagelijks gebruikt gaat worden.

Echter nu zag ik ook de 12v lijn van Makita. Die kan alles leveren m.u.v. de haakse slijper en kantenfrees. Voor beide kan ik ook wel leven als de versie bedraad wordt en na mijn ervaring met het 12v systeem van Bosch blauw moet ik zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van het compacte/lichte systeem. Voor mijn werkzaamheden verwacht ik ook dat ik daaruit voldoende kracht kan halen. Deze set komt uit op 1130 euro (maar dus wel met 2 apparaten minder).

Kortom ik twijfel: of gaan voor Ryobi (18v, betere stofzuiger, goedkoper, compleet), of voor Makita 12v (lichter/compacter, “professioneel” merk).

Wat is jullie mening?
Ik zou Makita 18v LXT nemen.
Puntensysteem zitten meestal wel accu's bij.
Dus ik koop eigenlijk altijd machines zonder accu, en krijg de accu via punten.

Daarnaast is de LXT lijn zo bizar uitgebreid, dat je ook voor tuingereedschap bij Makita terecht kunt.

Accu en lader bij de machine tikken aardig aan.
Met een of hooguit 2 acculaders heb je genoeg, dan hoef je dus geen laders meer bij te kopen.
Heb eigenlijk nu nog steeds als ik aan het verbouwen ben vaak maar 1 lader mee.
(meest samen gebruikt zijn de accuboor, slagschroefmachine en multitool)
Heb van de boormschine en slagschroevendraaiers 2, omdat ik vaak samen klus. Dus 5 machines in gebruik.

Bij mij is het met 1 machine gestart en ik heb er nu een stuk of 17 op accu.
In een jaar of 8 tijd.
Wil nog een bladzuiger.
En een grotere heggeschaar, want die ik nu heb is te kort geworden. (of de planten zijn gegroeid)

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 29-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
FRANQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Daarnaast is de LXT lijn zo bizar uitgebreid, dat je ook voor tuingereedschap bij Makita terecht kunt.
@Tieske88 Dit is min of meer wat ik net wilde gaan schrijven. Die 300,- is in mijn ogen een "Buy once cry once" geval.
De punten zijn een jaar geldig, en ondanks dat er vaak wisselingen zijn en accu's soms tijdelijk niet verkrijgbaar zijn, moet het binnen dat jaar zeker wel lukken om een accu te bemachtigen.
Daarnaast zou je ook op marktplaats e.d. kunnen kijken. Goed gereedschap kan je prima 2e hands kopen. Ook worden er regelmatig (nieuwe) accu's aangeboden door mensen die er al genoeg hebben, maar toch punten krijgen bij wat ze nieuw gekocht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Bosch blauw en parkside vielen al snel af omdat die (veel) apparaten niet hebben.
Bosch blauw heeft alles uit je lijstje op 18 V behalve de compressor/pomp.
Echter nu zag ik ook de 12v lijn van Makita. Die kan alles leveren m.u.v. de haakse slijper en kantenfrees.
Bosch blauw heeft alles uit je lijstje op 12 V behalve de compressor/pomp en heggenschaar.
edit: de GAS 12V is geen steelstofzuiger maar een handstofzuiger/kruimeldief.

[ Voor 14% gewijzigd door 8088 op 29-08-2023 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tieske88
FRANQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Accu en lader bij de machine tikken aardig aan.
Met een of hooguit 2 acculaders heb je genoeg, dan hoef je dus geen laders meer bij te kopen.
Heb eigenlijk nu nog steeds als ik aan het verbouwen ben vaak maar 1 lader mee.
(meest samen gebruikt zijn de accuboor, slagschroefmachine en multitool)
Heb van de boormschine en slagschroevendraaiers 2, omdat ik vaak samen klus. Dus 5 machines in gebruik.

Bij mij is het met 1 machine gestart en ik heb er nu een stuk of 17 op accu.
In een jaar of 8 tijd.
Wil nog een bladzuiger.
En een grotere heggeschaar, want die ik nu heb is te kort geworden. (of de planten zijn gegroeid)
Als ik kijk naar wat ik op korte termijn wil aanschaffen (heggenschaar, steelstofzuiger en lamp) dan krijg je op dit moment nergens punten bij. Dat betekent dat ik direct in het begin toch gewoon de volle mep moet betalen voor 2 accu's en een oplader. Dan heb ik 3 van m'n 9 gewenste apparaten al en als ik het zo inschat zou ik de resterende 6 apparaten dus moeten aanschaffen wanneer ik er punten voor krijg om voldoende punten te krijgen om nog 2 accu's te kunnen scoren (en daarmee kan ik het zelf niet bepalen wanneer ik ze aanschaf). Als ik voor het XTG-platform zou gaan zou het weer wel interessant zijn, daar krijg je overal tenminste punten op.
Nivado schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:55:
[...]
@Tieske88 Dit is min of meer wat ik net wilde gaan schrijven. Die 300,- is in mijn ogen een "Buy once cry once" geval.
De punten zijn een jaar geldig, en ondanks dat er vaak wisselingen zijn en accu's soms tijdelijk niet verkrijgbaar zijn, moet het binnen dat jaar zeker wel lukken om een accu te bemachtigen.
Daarnaast zou je ook op marktplaats e.d. kunnen kijken. Goed gereedschap kan je prima 2e hands kopen. Ook worden er regelmatig (nieuwe) accu's aangeboden door mensen die er al genoeg hebben, maar toch punten krijgen bij wat ze nieuw gekocht hebben.
Ik ben in principe ook voor de "Buy once cry once", dat doe ik dus ook met alles wat bedraad is. Mijn ervaringen voor accu-apparaten (en die van mijn vader) zijn echter dat er naar een jaar of 8 wel wat schort aan de accu of het apparaat (allemaal Makita) waardoor je nog een keer iets kunt aanschaffen. Verder stel ik mijzelf de vraag of ik wel professioneel gereedschap nodig heb voor wat ik ermee doe, de parkside apparaten gaan inmiddels ook weer 4 jaar mee en die heb ik recent met het bouwen van het tuinhuis ook flink aan het werk gezet (schroeven 6x160 en boren van gaten van 10mm in 10mm dik staal). Ryobi is naar wat ik gelezen heb ook prima spul alleen inderdaad niet hetzelfde als het professionele spul.

Natuurlijk kan ik ook genieten van mooi/goed gereedschap maar ik besteed dan mijn geld liever aan mooi handgereedschap waar ik ook de rest van mn leven mee vooruit kan.
8088 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Bosch blauw heeft alles uit je lijstje op 18 V behalve de compressor/pomp.

[...]

Bosch blauw heeft alles uit je lijstje op 12 V behalve de compressor/pomp en heggenschaar.
edit: de GAS 12V is geen steelstofzuiger maar een handstofzuiger/kruimeldief.
De steelzuiger hebben ze inderdaad ook op 18v zie ik nu (die was voor mij een harde eis), ze hebben alleen geen kantenfrees op 18v, alleen op 12v. 18v Bosch zou in principe dus ook wel een optie zijn (kantenfrees en compressor zijn geen harde eis) maar ik ben bang dat ik daarvoor hetzelfde uitkom als voor Makita.

12v Bosch is geen optie voor mij aangezien de steelstofzuiger en de heggenschaar wel beide een harde eis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Tieske88 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:20:
ze hebben alleen geen kantenfrees op 18v
Inderdaad, foute aanname van me.
maar ik ben bang dat ik daarvoor hetzelfde uitkom als voor Makita.
Bosch blauw is over het algemeen inderdaad niet goedkoper dan Makita.
12v Bosch is geen optie voor mij aangezien de steelstofzuiger en de heggenschaar wel beide een harde eis zijn.
En de radio (GPB 12V-10) is ook uit het assortiment gehaald, zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
@Tieske88

Tsja.

Dan neem je parkside.
Een kantenfrees is op accu niet zo veel handiger dan op 220v
zeker niet als je er lang mee wilt doen.

Wat je zegt, accu's gaan een keer kapot.
Misschien is er over 15 of 20 jaar geen accu meer te vinden, dan is je apparaat onbruikbaar.
Op netstroom heb je daar geen last van.
Daarom heb ik alleen apparaten op accu waar een snoer mega irritant bij is.

Zoals een steelstofzuiger, we hadden al een stofzuiger op 220v, maar een tafel en een keukeneiland en salontafel maakt dat je snoer altijd te kort is.
Ik irriteerde me dood.

Had ook gekeken naar een Makita of Dyson steelstofzuiger maar kwam bij Roidmi uit.
Maar valt tegen.
Handig voor na het eten even kruimels te zuigen, maar hij zuigt niet goed genoeg voor de grote schoonmaak.
Let wel, ik vind de Dyson DC52 ook niet top, zwaar, kantelt veel, zit snoer aan, en zuigt ook niet top.

De Makita VC2512L zuigt vele malen beter dan alle stofzuigers die ik intussen gehad heb, incluus de miele en henry.

Maw, een stofzuiger op accu zou ik alleen voor erbij nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door FRANQ op 29-08-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Heggenschaar op accu is bij Metabo nog tot overmorgen met gratis accu, voor wat het waard is. Ik zie bij Metabo zo gauw alleen geen steelstofzuiger. Stofzuiger spul van Metabo is wel gerelabelde Starmix, dus verder goed spul.

Van je lijstje hebben ze denk ik daarnaast ook geen kantenfrees op accu, of misschien mis ik iets.

Maar Metabo is verder ook zeker niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Tieske88 Je hoeft niet in 1 x over toch? Van Parkside heb ik de recipro, prima ding, gelijkwaardig aan mijn Makita.
Decoupeerzaag heb ik ook van Parkside, doet wat ie moet doen en kost ook een kwart van de Makita variant.
Tuinapparatuur, schroef en boorwerk is bij mij dan weer Makita (al heb ik daar ook een prima Parkside van). Multitool heb ik ook van Makita, maar zou net zo snel nu de parkside versie kopen, is ook geen bijzonder ingewikkeld apparaat. Makita accu cirkelzaagje is perfect.
De Makita kruimeldief die ik heb (DCL180) is de naam Makita niet waard, wat een prul ondanks 18V. Radio's makita, top en kan je telefoon opladen, maar die van Parkside zal het vast ook goed doen voor de helft van het geld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:32:
@Tieske88 Je hoeft niet in 1 x over toch? Van Parkside heb ik de recipro, prima ding, gelijkwaardig aan mijn Makita.
Decoupeerzaag heb ik ook van Parkside, doet wat ie moet doen en kost ook een kwart van de Makita variant.
Tuinapparatuur, schroef en boorwerk is bij mij dan weer Makita (al heb ik daar ook een prima Parkside van). Multitool heb ik ook van Makita, maar zou net zo snel nu de parkside versie kopen, is ook geen bijzonder ingewikkeld apparaat. Makita accu cirkelzaagje is perfect.
De Makita kruimeldief die ik heb (DCL180) is de naam Makita niet waard, wat een prul ondanks 18V. Radio's makita, top en kan je telefoon opladen, maar die van Parkside zal het vast ook goed doen voor de helft van het geld.
Heb je het over Parkside Performance lijn of gewoon parkside groen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske88
Net de zaken die ik als eerste wil aanschaffen (stofzuiger/heggenschaar) heeft parkside niet dus ik zal toch moeten beginnen aan een nieuw systeem.

Nogmaals ik heb geen probleem om te investeren in goed gereedschap maar daar moet dan wel iets voor tegenover staan (duurzaamheid, functionaliteit, bepaald gebruiksgemak) in verhouding met mijn hobbymatig gebruik. Of een 18v haakse slijper met softstart en een veiligheidsschakelaar nou van Makita of Ryobi is ga ik toch niet merken met die 2x per jaar dat ik m gebruik. Gebruiksgemak omdat het systeem lichter is (12v) zou wel iets zijn om evt extra voor te betalen.

Dus terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag: Ryobi 18v of Makita 12v, wat zijn de pro's en con's van beide collecties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Tieske88 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Net de zaken die ik als eerste wil aanschaffen (stofzuiger/heggenschaar) heeft parkside niet dus ik zal toch moeten beginnen aan een nieuw systeem.
https://www.lidl.nl/p/par.../p100361425?v=1cx,head1cx

Werkt met 2 20V accu's (ik heb er 4). Er is ook een kleinere telescoop heggenschaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 29-08-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Rukapul schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

https://www.lidl.nl/q/sea...genschaar&v=1cx%2Chead1cx

Werkt met 2 20V accu's (ik heb er 4). Er is ook een kleinere telescoop heggenschaar.
Je link werkt niet, heb je een artikelnummer?

edit: bedoel je deze? is wel 20v https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100366142

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 29-08-2023 21:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkie196 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:13:
Heggenschaar op accu is bij Metabo nog tot overmorgen met gratis accu, voor wat het waard is. Ik zie bij Metabo zo gauw alleen geen steelstofzuiger. Stofzuiger spul van Metabo is wel gerelabelde Starmix, dus verder goed spul.

Van je lijstje hebben ze denk ik daarnaast ook geen kantenfrees op accu, of misschien mis ik iets.

Maar Metabo is verder ook zeker niet goedkoop.
Metabo heggenschaar op accu is een goed en fijn apparaat. Hier alweer ruim een jaar in gebruik :)
Steelstofzuiger hebben ze niet, das meer huishoudspul, doen ze niet. Die zou ik idd van Dyson oid halen, en jezelf niet vastpinnen op een gereedschap merk. Hebben op de zaak een Philips, prima ding eigenlijk :)
Kantenfrees op accu heeft Metabo wel, maar das een metaalkantenfrees van >1k, das vast niet wat je zoekt. Een simpele voor hout hebben ze ook, maar alleen op snoer. Die heb je voor ca 65 euro.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Je link werkt niet, heb je een artikelnummer?

edit: bedoel je deze? is wel 20v https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100366142
Nee, ik bedoel https://www.lidl.nl/p/par.../p100361425?v=1cx,head1cx

Degene die je linkt heb ik trouwens ook om de bovenkant van de hoge heggen mee te doen. De 2x 20V van hierboven gebruik ik voor al het andere. Heb er afgelopen week zelfs nog bamboe mee gesloopt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:38
The Eagle schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Metabo heggenschaar op accu is een goed en fijn apparaat. Hier alweer ruim een jaar in gebruik :)
Steelstofzuiger hebben ze niet, das meer huishoudspul, doen ze niet. Die zou ik idd van Dyson oid halen, en jezelf niet vastpinnen op een gereedschap merk. Hebben op de zaak een Philips, prima ding eigenlijk :)
Kantenfrees op accu heeft Metabo wel, maar das een metaalkantenfrees van >1k, das vast niet wat je zoekt. Een simpele voor hout hebben ze ook, maar alleen op snoer. Die heb je voor ca 65 euro.
Het nadeel van vrij zwaar gereedschap op accu zoals een bovenfrees of cirkelzaag blijft helaas wel dat je accu's vrij snel leeg zijn. Tenzij je vaak op locaties zonder netspanning werkt of niet al te mobiel hoeft te zijn geef ik toch de voorkeur voor gereedschap op netspanning, scheelt ook nog aardig wat geldt en meestal heb je ook nog meer vermogen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Prutsertje13 klopt, bij een afkortzaag etc zie ik het nut van accu ook niet. Even een deur afkorten met de handcirkelzaag is wel erg fijn zonder snoer. Om over de heggescharen maar te zwijgen (al had ik vorig jaar een tuinman met ik dacht een Stihl oid met een snoerbeschermer tegen het doorzagen van je snoer - die was wel gaaf maar vergeten een foto te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:51

dragonhaertt

@_'.'

franssie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:44:
@Prutsertje13 klopt, bij een afkortzaag etc zie ik het nut van accu ook niet. Even een deur afkorten met de handcirkelzaag is wel erg fijn zonder snoer. Om over de heggescharen maar te zwijgen (al had ik vorig jaar een tuinman met ik dacht een Stihl oid met een snoerbeschermer tegen het doorzagen van je snoer - die was wel gaaf maar vergeten een foto te maken)
Dat soort gereedschap moet je als hobbyist ook niet draadloos kopen.
Dat is alléén als je ver weg van stopcontacten werkt, of aan huizen werkt terwijl de elektricien tegelijk bezig is.
Meer bedoeld voor de professionele timmerman die vaak op locatie werkt.

Voor vrijwel al het handgereedschap vind ik het overigens wel erg fijn. Ook de router en invalzaag heb ik op accu, terwijl ik wel altijd de stofzuiger gebruik. Het feit dat je niet constant hoeft te wisselen van snoeren maakt het wel prettig in gebruik en de accu's heb ik toch al.
(tevens zijn veel accu machines toch nieuwere modellen met meer features en/of veel efficiëntere motoren.)

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 30-08-2023 08:53 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:07
@Tieske88
De Makita kruimeldief die ik heb (DCL180) is de naam Makita niet waard, wat een prul ondanks 18V.
Waar ben je niet tevreden over dan? Ik heb de Makita DCL180ZB kruimeldief/'steel'stofzuiger nu een maand of 2 in bezit en ben er erg blij mee. Meer dan genoeg zuigkracht waar ik m voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb die 182 en gebruik hem nooit, want de zuigkracht is 0,niks. Alleen met een gloednieuw zakje erin, zuigt'ie iets op, maar zodra dat zakje voor 2% is gevuld, is het gedaan met de zuigkracht.

Ik heb een AEG goedkopie kruimeldief met 10x meer zuigkracht, ook als je hem diezelfde dag al een keertje hebt gebruikt, itt die makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Laatst online: 11:52
Ik heb een Bosch Pro 12V-35FC. Nu moet ik iets met een bepaald aantal (4) Nm schroeven. Hoe weet ik welke stand deze kracht uitvoert? Ik heb gelezen dat het apparaat 35Nm doet, maar is dat niet op de boorstand (2)? De instelling van de slipkoppeling zal niet 1 op 1 corresponderen met het aantal Nm lijkt me?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
CarpeVentum schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:26:
Ik heb een Bosch Pro 12V-35FC. Nu moet ik iets met een bepaald aantal (4) Nm schroeven. Hoe weet ik welke stand deze kracht uitvoert? Ik heb gelezen dat het apparaat 35Nm doet, maar is dat niet op de boorstand (2)? De instelling van de slipkoppeling zal niet 1 op 1 corresponderen met het aantal Nm lijkt me?
Als je iets op moment aan moet draaien, dan kun je dat grotendeels met de schroefmachine aandraaien, maar niet helemaal. Het laatste stuk doe je dan met een momentschroevendraaier of momentsleutel. Of gewoon handvast zetten met een schroevendraaier, als je dat moment-gereedschap niet hebt (en de toepassing niet kritisch is). Slipkoppeling van de schroeftol is geen indicatie van aantal Nm's, en die 35 Nm zal je meestal ook niet met enige vorm van precisie halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

De slipkoppeling komt inderdaad nooit 1op1 over. Tevens is zo'n slipstand niet heel nauwkeurig en niet heel accuraat.
De enige manier om dit écht goed te doen is met een momentsleutel / momentschroevendraaier.

Als het niet zo nauwkeurig hoeft kan je met de hand op gevoel aanzetten, en dan de slipkoppeling proberen te matchen aan wat je met de hand hebt aangeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Laatst online: 11:52
@dragonhaertt @henkie196 Oke bedankt voor de verheldering! Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik heb een Makita steelstofzuiger uit de nieuwere serie (DCL281) en die heeft beduidend meer zuigkracht dan de 18x serie. Wij zijn er heel tevreden mee. Ideaal voor de kruimels op de bank en andere kleine/snelle zuigklusjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Ik vraag me wel eens af in hoeverre een Buurman&Buurman oplossing volstaat. 35 Nm = 3,5 kg op 1 meter arm.

Dus:
- Handschroevendraaier erin
- Stok van 1 meter door het ophanggat van je schroevendraaier steken, horizontaal
- Emmer aan de andere kant hangen
- Emmer rusitg vullen met 3,5 liter water (nou ja, iets minder afhankelijk van het gewicht van de emmer en de stok), de schroeverndraaier goed aandrukken in de schroef
- Draait de stok teveel omlaag, even losmaken en de schroevendraaier opnieuw zetten
- Emmer vol + stok horizontaal = gewenste koppel

Je bent Tweaker of niet oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Zwartoog schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:09:
[...]

Ik vraag me wel eens af in hoeverre een Buurman&Buurman oplossing volstaat. 35 Nm = 3,5 kg op 1 meter arm.

Dus:
- Stok van 1 meter door het ophanggat van je schroevendraaier steken, horizontaal
- Emmer rusitg vullen met 3,5 liter water (nou ja, iets minder afhankelijk van het gewicht van de emmer en de stok), de schroeverndraaier goed aandrukken in de schroef
- Draait de stok teveel omlaag, even losmaken en de schroevendraaier opnieuw zetten

Het idee is goed, maar hij heeft 4 Nm nodig (zijn 12V-35FC doet 35 Nm), dat is dus ca. 400 gram op een meter, of 4 kg op 10cm.
@CarpeVentum Je kan dus spelen met de lengte van de arm, en daar de bijbehorende kracht uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zwartoog schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:09:

Dus:

Dat zou kunnen werken, maar als de stok niet 100% horizontaal hangt, moet je de emmer verder naar buiten schuiven om de tangentiele component van de kracht gelijk te houden. Verder lijkt het me vooral een theoretische oplossing, lastig om in de praktijk netjes recht te houden.

Voor 4 Nm is het handiger om het gewoon handvast met een schroevendraaier te zetten. Met een dik handvat van een schroevendraaier moet je aardig wat kracht zetten om 5 Nm te halen. Is natuurlijk subjectief, maar makkelijker uit te voeren, en komt redelijk in de buurt van wat het zou moeten zijn.

Maar als het gaat om een kritische toepassing, bv. in de meterkast of om een kinderzitje op de fiets vast te zetten, zou ik gewoon een momentschroevendraaier of -sleutel pakken, daar moet je niet willen gokken, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Nivado schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Het idee is goed, maar hij heeft 4 Nm nodig (zijn 12V-35FC doet 35 Nm), dat is dus ca. 400 gram op een meter, of 4 kg op 10cm.
@CarpeVentum Je kan dus spelen met de lengte van de arm, en daar de bijbehorende kracht uitrekenen.
Ah, dacht dat het om 4 schroeven ging. Orde 4 Nm handgereedschap is nog wel betaalbaar en moeilijk te Buurman&Buurmannen omdat het gewicht van de knutseloplossing teveel gaat meewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

én die ik slechts sporadisch gebruik

[...]
  • Multitool
Het werd mij toen al gezegd en ik heb dat ook echt zo ervaren: als je een multitool koopt voor een enkele specifieke use case dan ga je er snel achterkomen dat je hem voor nog veel meer dingen gaat gebruiken ;) Maar juist een multitool zou ik echt niet aan een kabel willen. Ik vind hem best lang mee gaan op accu.
Prutsertje13 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Het nadeel van vrij zwaar gereedschap op accu zoals een bovenfrees of cirkelzaag blijft helaas wel dat je accu's vrij snel leeg zijn. Tenzij je vaak op locaties zonder netspanning werkt of niet al te mobiel hoeft te zijn geef ik toch de voorkeur voor gereedschap op netspanning, scheelt ook nog aardig wat geldt en meestal heb je ook nog meer vermogen beschikbaar.
Niet helemaal mee eens! Ik heb een 8ah accu voor mijn cirkelzaag omdat die dan maximale kracht levert. Ik heb laatst aan totaal aantal meters 6 meter 25mm eiken gezaagd en ook echt rustig aan want het moest vooral netjes. Er was niet veel stroom uit de accu en ik weet zeker dat ik dat nog wel 5 keer had kunnen doen (conservatieve schatting). Ik heb ook een keer een flink wandrek gemaakt waarbij ik de planken allemaal had gedaan met de cirkelzaag, 18mm beuken 40cm diep. Stuk of 15 snedes. Dus een meter of 6. Daar draaide mijn 4ah accu's de hand niet voor om. Was amper stroom uit.

Daarnaast, als je 2 of meer accu's en een snellader hebt dan kun je je lege accu in de lader doen en de volle op je apparaat, tegen de tijd dat die weer leeg is pak je een volle accu van de lader.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 30-08-2023 12:23 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Raymond schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:01:
Ik heb die 182 en gebruik hem nooit, want de zuigkracht is 0,niks. Alleen met een gloednieuw zakje erin, zuigt'ie iets op, maar zodra dat zakje voor 2% is gevuld, is het gedaan met de zuigkracht.

Ik heb een AEG goedkopie kruimeldief met 10x meer zuigkracht, ook als je hem diezelfde dag al een keertje hebt gebruikt, itt die makita.
Heb ook de steelstofzuiger DCL182 van Makita de zuigkracht zeker tevreden mee voor even snel wat rommel opzuigen.

Dat de stofzak snel vol zit dat klopt en zuigkracht snel minder, daarom heb ik er een cyclone van makita er tussen zitten waar de rommel in terecht komt en de stofzuigerzakje leeg blijft en ook veel makkelijker leeg te maken en meer volume inhoud.

De zuigkracht met een cyclone blijft behouden, ook als het vol is met rommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Hmm, soms wil ik dat ik dingen eerder had gekocht, ivm de prijzen tegenwoordig. Ik wil een goed kitpistool, die automatisch ontgrendeld. Ik heb nu een prima sterk ding (die zonde problemen high-tack kan verwerken). 8jr geleden gekocht, doet het nog goed. Maar ik moet zelf steeds het ontgrendelknopje indrukken. Da's best een gesmeer. Vandaag weer eens een zwaluw/denbraven hk40 in actie gezien en da's wel next-level qua gemak.

Als ik die 8jr geleden had gekocht, had me dat ding een derde gekocht van de huidige prijs, volgens mij.

Ik weet nog wel dat ik er toen direct eentje nodig had en ik in de buurt geen zaak had die hem op voorraad had. Dus vandaar mn huidige. Dus het is ff niet anders.

Gewoon niet kijken en dokken en daarna 20jr lang fatsoenlijk kunnen kitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Over accu's versus 230V gesproken, waarom zou zoiets (evt. in andere formfactor) niet in de praktijk kunnen? :P
Te weinig vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.klauke.com/resources/images/fba346d4-7a6d-4042-8d63-134ee3e28363

Zou wel ideale combinatie zijn. (Bijna) alles op accu maar als je situatie het biedt, gewoon op 230V gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Piet91 op 30-08-2023 13:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raymond schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:45:
Hmm, soms wil ik dat ik dingen eerder had gekocht, ivm de prijzen tegenwoordig. Ik wil een goed kitpistool, die automatisch ontgrendeld. Ik heb nu een prima sterk ding (die zonde problemen high-tack kan verwerken). 8jr geleden gekocht, doet het nog goed. Maar ik moet zelf steeds het ontgrendelknopje indrukken. Da's best een gesmeer. Vandaag weer eens een zwaluw/denbraven hk40 in actie gezien en da's wel next-level qua gemak.

Als ik die 8jr geleden had gekocht, had me dat ding een derde gekocht van de huidige prijs, volgens mij.

Ik weet nog wel dat ik er toen direct eentje nodig had en ik in de buurt geen zaak had die hem op voorraad had. Dus vandaar mn huidige. Dus het is ff niet anders.

Daar had ik ook last van en dan denk je de volgende keer: "ik koop het maar vast , dan heb ik het maar" En vervolgens ligt het 3 jaar op een plank te wachten op de eerste klus en is er een betere versie nog voordat ik de oude heb gebruikt of is die versie 50% van de orginele prijs.. :+ Moraal van het verhaal: Wat je ook doet, het is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Piet91 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:48:
Over accu's versus 230V gesproken, waarom zou zoiets (evt. in andere formfactor) niet in de praktijk kunnen? :P
Te weinig vermogen?

[Afbeelding]

Zou wel ideale combinatie zijn. (Bijna) alles op accu maar als je situatie het biedt, gewoon op 230V gebruiken.
Omdat een beetje 18V accu iets van 500-800W kan leveren. Als je dat in zo'n formfactor als omvormetje wilt bakken, dan loop je al snel tegen allerlei practische grenzen aan qua temperatuur enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:14

Tjark

DON'T PANIC

@Piet91 Je bedoelt zoiets? https://www.makitatools.com/products/details/PDC01

[ Voor 92% gewijzigd door Tjark op 30-08-2023 15:44 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:02
Raymond schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Omdat een beetje 18V accu iets van 500-800W kan leveren. Als je dat in zo'n formfactor als omvormetje wilt bakken, dan loop je al snel tegen allerlei practische grenzen aan qua temperatuur enzo.
Adapter in de kabel of aan stopcontact en DC naar de fake-accu laten gaan? Maar lijkt mij sowieso nogal een aparte use case om een accu apparaat te gebruiken op netspanning.

Eigenlijk enige reden voor accu apparaat is dan omdat deze soms net wat nieuwer/beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Te weinig vermogen?

[Afbeelding]

Er is een duitser die zoiets heeft gemaakt.

YouTube: Makita 230V zu 18V Akku-Adapter Part 2 | Verbesserung | Cordless to ...

deze trafo zit erin
https://www.amazon.de/dp/B077CGGZV9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Raymond schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:45:

Ik voel je pijn, zo nu en dan heb ik die gedachte ook. Maar @twain4me heeft ook gelijk :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Daarom zei ik dat het niet per se in zo'n form factor hoeft. De convertor kan tussen de 230V stekker en de DC-aansluiting op je gereedschap zitten. Zeg maar de formfactor van bijv. de granny charger.
Dat is geen 230V aansluiting. ;)
RobertMe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:30:
Adapter in de kabel of aan stopcontact en DC naar de fake-accu laten gaan?
Zoiets inderdaad.
Maar lijkt mij sowieso nogal een aparte use case om een accu apparaat te gebruiken op netspanning.

Eigenlijk enige reden voor accu apparaat is dan omdat deze soms net wat nieuwer/beter zijn.
Uh, denk aan afkortzagen, cirkelzagen, invalzagen, schuurmachines, stofzuigers maar ook het tuingereedschap zoals grasmaaiers, kettingzagen, bladblazer noem maar op.
Als je in je werkplaats bezig hebt gewoon op 230V zonder dat je druk hoeft te maken om de accu's (op te laden) maar als je op locatie bezig gaat zonder 230V je kunt terugvallen op de accu.

En tuingereedschap zelfde verhaal. Kettingzaag ergens op het land met accu; en thuis bij hout zagen voor de kachel op 230V. Bladblazers blazen de accu's in een paar minuten leeg maar toch handig als die op accu kan, maar als je wat langer bezig gaat op 230V.

Ik bedoel, je ziet deze accu/230V discussie hier regelmatig terugkomen en als je nou accu-machines ook kunt gebruiken op 230V hoef je niet meer te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Tsjah, ik heb genoeg accu's om niet tegen dit soort problemen aan te lopen. Een accumachine op 230v lijkt me juist het slechtste van twee werelden op te leveren, ipv het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Piet91 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Daarom zei ik dat het niet per se in zo'n form factor hoeft. De convertor kan tussen de 230V stekker en de DC-aansluiting op je gereedschap zitten. Zeg maar de formfactor van bijv. de granny charger.

[...]

Dat is geen 230V aansluiting. ;)

[...]

Zoiets inderdaad.

[...]

Uh, denk aan afkortzagen, cirkelzagen, invalzagen, schuurmachines, stofzuigers maar ook het tuingereedschap zoals grasmaaiers, kettingzagen, bladblazer noem maar op.
Als je in je werkplaats bezig hebt gewoon op 230V zonder dat je druk hoeft te maken om de accu's (op te laden) maar als je op locatie bezig gaat zonder 230V je kunt terugvallen op de accu.

En tuingereedschap zelfde verhaal. Kettingzaag ergens op het land met accu; en thuis bij hout zagen voor de kachel op 230V. Bladblazers blazen de accu's in een paar minuten leeg maar toch handig als die op accu kan, maar als je wat langer bezig gaat op 230V.

Ik bedoel, je ziet deze accu/230V discussie hier regelmatig terugkomen en als je nou accu-machines ook kunt gebruiken op 230V hoef je niet meer te kiezen.
Dan kan je beter een 18V dc net bouwen in je garage. Omvormen van AC naar DC gaat niet zo makkelijk (efficiënt/warm) in een kleine formfactor. Dan zou je ook op elk apparaat een AC-DC converter nodig moeten hebben, in plaats van één centrale.

Een DC net maken is dan veel efficiënter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:12:
Tsjah, ik heb genoeg accu's om niet tegen dit soort problemen aan te lopen. Een accumachine op 230v lijkt me juist het slechtste van twee werelden op te leveren, ipv het beste.
Waarom? Je behoudt gewoon de huidige accumachines (met hun huidige formfactor) maar wanneer je op 230V wil werken steek je er gewoon een kabel in.
Wil je nooit op accu werken koop je gewoon een standaard 230V machine.

Dus niet de machines aanpassen, maar een adapter los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dewalt heeft trouwens zo'n adapter voor de 2x54V afkortzaag.
Dcb500-qs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:14

Tjark

DON'T PANIC

*insert signature here

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
Weer wat nieuws binnen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paYtLtxKc7xinnqZmcBbjP8dtQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxYoW1RnXdeOzXYmed4Y8QNU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deH7ZwAlI-ohTeng0u78mZ9bWbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhFSZ1A2wSMcINJq6kh8GYiC.jpg?f=fotoalbum_tile

De enige stofzuiger die ik zelf hanteer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:02
Dat is andersom? Accu naar 230V. Wat @Piet91 aangeeft is juist een "dummy accu" die de stroom van het net haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Te weinig vermogen?

[Afbeelding]

Kan gewoon. Hikoki (of Metabo HPT in Amerika) heeft gewoon de ET36AW0Z in het assortiment, deze gaat zelfs tot 36 volt. Kost wel bijna 200 euro.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ah, het kan dus prima, maar zal dus wel een niche zijn.

Heb altijd al geweten dat ik bijzonder was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
agitri schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:57:

[Afbeelding][Afbeelding]

Vraag wat is de totale hoogte met de container er op, ga er van uit dat het de Festool CTL MIDI I CLEANTEC uitvoering is.

Ben nog in overweging en het geheel moet onder de werkbank kunnen, anders zit je weer met een losse containeer die je weer ergens anders kwijt moet en beperkt met ruimte om op te kunnen bergen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
agitri schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:57:

[Afbeelding][Afbeelding]

Nice, heb hem ook al een tijd. Denk dat mochten we nog een keer een pand gaan renoveren dat ik hem dan toch inruil voor een Planex variant, dat trekt deze dan net weer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Laatst online: 12-09 18:08
[...]

? 18V x zeg 10A kom ik aan 180W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Laatst online: 12-09 18:08
Johnny schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Kan gewoon. Hikoki (of Metabo HPT in Amerika) heeft gewoon de ET36AW0Z in het assortiment, deze gaat zelfs tot 36 volt. Kost wel bijna 200 euro.
Die kende ik nog niet. Was net aan het kijken of ik iets kon bouwen van een oud accuhuis en een trafo voor mijn Metabo compressor die ik zowel mobiel als stationair gebruik. Zelfs met 10A accu is die redelijk vlot leeg (en de accu goed warm) Moet goedkoper kunnen dan die 200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tivo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:24:
? 18V x zeg 10A kom ik aan 180W
10 Ah, niet 10 A.
Pagina: 1 ... 167 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).