Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Ik ga binnenkort van die WeCan overzettreden op de trap zetten, die moet ik natuurlijk eerst zagen. Nu zit ik te kijken naar zaagbladen voor laminaat. Ik kan een mooi Bosch cirkelzaagblad kopen en een decoupeerzaagzaagje voor laminaat. Maar hoe ver zou ik komen met een Prof-blad van Ecotools ofzo? Nu verwacht ik dat het laminaatlaagje op de treden hoogstens een paar milimeter is, heb je daar uberhaupt een apart zaagblad voor nodig? Of zal mijn standaardblad niet kaduuk zijn na 1 trap?

Zulke dingen gaat het om.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JT schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:44:
Ik ga binnenkort van die WeCan overzettreden op de trap zetten, die moet ik natuurlijk eerst zagen. Nu zit ik te kijken naar zaagbladen voor laminaat. Ik kan een mooi Bosch cirkelzaagblad kopen en een decoupeerzaagzaagje voor laminaat. Maar hoe ver zou ik komen met een Prof-blad van Ecotools ofzo? Nu verwacht ik dat het laminaatlaagje op de treden hoogstens een paar milimeter is, heb je daar uberhaupt een apart zaagblad voor nodig? Of zal mijn standaardblad niet kaduuk zijn na 1 trap?

Zulke dingen gaat het om.
dat is doorgaans mdf (hdf) met een laag hpl en dat zaag je het liefts met een "trespa" blad. een standaard blad kan het ook maar zal vrij snel bot worden en gaat dan doorgaans ook meer "spinteren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Met @twain4me, ook speciale laminaatzaagjes voor de decoupeerzaag slijten behoorlijk hard op dat toplaagje. Gebruikte er toch wel een stuk of 3 om mijn woonkamer rondom te zagen. Vooral als je ook in langsrichting moet zagen, maak je al gauw flink wat meters, en gaat het hard. (Bij een woonkamer is het simpelweg 1 keer de lengte en 1 keer de breedte wat je aan meters zaagt, zal dus een meter of 12-13 geweest zijn, dus zeg maar 4 meter met een blaadje.

Ook in mijn afkortzaag (na verhuizing), merkte je wel dat het blad na 2 woonkamers echt wel aan zijn eind was. En dat is dan alleen kopse kanten, langsrichting gaat daarmee niet. Dus een meter of 15, schat ik. Dat was wel het standaard blad bij mijn Lidl afkortzaag. Ter vervanging daarvan toen Ecotools bladen gekocht (ook voor de inmiddels aangeschafte invalzaag), maar daar heb ik nog geen meters mee gemaakt. Wel gelezen dat de duurste bladen van Ecotools een hele behoorlijke standtijd hebben.

EDIT: Bij laminaat is een paar splinters van de toplaag ook nog geen drama, daar komt toch een plint overheen. Bij jouw traptreden is het waarschijnlijk kritischer.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 07-08-2023 22:14 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@twain4me @Wild Chocolate Dank. Ik had gehoopt dat het misschien niet echt nodig had om het dunne laagje, maar ik koop liever dan een goed blad erbij :) Hoe zit dat met bladen voor alu? Op mijn afkortzaag heb ik een Bosch blauw Expertblad voor alu erop zitten en op diverse plaatsen zag ik bladen voor gecombineerd alu/trespa. Is een alublad per definitie ook geschikt voor trespa-achtige toepassingen omdat ze dezelfde vereisten hebben of is dat niet het geval?

En dan nog even denken wat ik in ga zetten voor de trap. Ik denk gewoon alle 3: afkort voor makkelijk tot en met 38cm recht zagen, cirkelzaag met liniaal voor langer en dikkepeer voor hoekjes. Daar heb ik nog van een ver verleden een Skil van liggen, denk wel 15 jaar oud of misschien wel meer :+ Werkt nog prima maar misschien voor precisie een nieuwe aanschaf te rechtvaardigen? O-)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Remy!!!! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Voor kleine stukken gebruik ik hem wel regelmatig, maar voor grotere stukken alleen als de dikte hetzelfde is, anders gebruik ik vooral pushsticks/blocks.
ok cool. Is er nog een variant die je zou aanraden? Ze rangen van 45 tot 155 euro. Ik zie trouwens dat ze ook bij Ali te koop zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Megalomania schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

ok cool. Is er nog een variant die je zou aanraden? Ze rangen van 45 tot 155 euro. Ik zie trouwens dat ze ook bij Ali te koop zijn.
Ik heb ook nog een microjig. Je kunt hier met beleid dingen veiliger mee doen dan zonder. Je moet wel altijd op blijven letten en geen cowboy-dingen doen "omdat je een veiliger hulpstuk hebt".

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Okasha schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:24:
Haha dit is niet mijn eerste boot, wel eerste met kajuit. Bouwzuiger heb ik, wil alleen die dampen niet meer! Ik ga voor de 3m omdat ik denk dat die filters dan breder verkrijgbaar zijn. Top dat er ook combi filters zijn!
Ik denk inderdaad dat 3M wat breder verkrijgbaar is dan andere merken, alhoewel, als je specifieke gassen wilt filteren, zal je toch vaak naar een speciaal zaak moeten gaan. En wellicht is het niet onverstandig om eens contact op te nemen met zo'n speciaalzaak voor PBM, die kunnen je advies geven over wat voor filters je nodig zou hebben voor jouw werkzaamheden.

Voor stoffiltering heb je deze smaken beschikbaar (zie ook TS):
KlasseLimiet (bij 95 L/min luchtstroom)
P1Filtert >= 80% van de deeltjes
P2Filtert >= 94% van de deeltjes
P3Filtert >= 99.95% van de deeltjes

En voor verschillende gassen:
Schadelijke stoffenBenamingKleur
Organische gassen and damping met kookpunt boven 65°CABruin
Inorganische gassen and dampen, m.u.v. carbon monoxideBGrijs
Sulphur dioxide en andere zure gassen and dampenEGeel
Ammonia en organische afgeleiden hiervanKGroen
Organische stoffen laag kookpunt (<65°С)AXGroen
Specifieke gassen gespecificeerd door fabrikantSXViolet
Nitrische oxide (NO / NO2)NOP3Blauw en wit

Zoals gezegd, combinaties zijn mogelijk, ik heb bv. ook filters soortgelijk aan deze A2B2E2K2Hg-P3, die dus redelijk lang (de 2 achter iedere klasse) organische, inorganische, en zure gassen kunnen opnemen, naast Kwik en ook een filterklasse P3 (99.95% filtering) heeft. Deze zou waarschijnlijk alles doen wat je nodig hebt bij je werkzaamheden (voor mij werkte het goed om chloor te absorberen, zodat ik schimmel kon behandelen zonder ontzettende keel en neus irritatie).

Alhoewel ik zou verwachten dat een gewoon P3 filter ook zou moeten voldoen, ik zou niet denken dat bij het schuren nog veel gassen en dampen vrij komen, maar dat het vooral schuurstof is, dus je zou dat eerst kunnen proberen, is een stuk goedkoper. Kan je altijd nog andere filters bij bestellen als je wel meer nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
[...]

Naar mijn idee is die van €81 een mooi instap model, verder heb ik geen ervaring met de Ali varianten.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Ligt er een beetje aan wat je er mee wil doen. De GRR ripper kan wel handig zijn als je veel ingewikkelde vormen wil kunnen vastpakken.

Ik heb zelf alleen ervaring met de GRR Rip Smart welke heel handig is voor 'simpel' duwwerk, zoals op een vlakbank.
Daar valt verder niks aan in te stellen, wat het ook een stuk makkelijker maakt om snel even te pakken.

Voor het écht simpele werk kan je net zo goed van multiplex/hout zelf een push stick bouwen.

Dit zijn twee modellen die goed werken en makkelijk zelf te maken zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.leucht.com/blog/wp-content/uploads/2015/07/03-new-sticks-1024x768.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.qy1.de/img/schiebestock-328450.jpg

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:30
Ik heb de Metabo lakfrees LF724s, een fantastisch apparaat waarmee ik met hoge snelheid mijn trap en vloeren van verf heb kunnen ontdoen. Het enige nadeel vind ik de kwaliteit van de bout waarmee de schaafmesjes vast zitten. Die bouten willen nog wel eens vast gaan zitten waarna ze niet meer los zijn te krijgen zonder eerst het mesje weg te krijgen (knippen of breken) en de bouten dan met een tang te verwijderen.

Navraag bij Metabo levert mij op dat ik een M5x12mm TX20 bout nodig heb met bepaalde afmetingen. Metabo levert deze ook onder artikelnummer 341702810. Kosten: zo'n 5 euro per schroef...

Nu wil ik er eigenlijk een stuk of 20 op voorraad, heeft iemand hier ergens een vergelijkbare bout gevonden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/72dVjVm.png

[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 08-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

inhico

pw

Bobmeister schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:36:
Ik heb de Metabo lakfrees LF724s, een fantastisch apparaat waarmee ik met hoge snelheid mijn trap en vloeren van verf heb kunnen ontdoen. Het enige nadeel vind ik de kwaliteit van de bout waarmee de schaafmesjes vast zitten. Die bouten willen nog wel eens vast gaan zitten waarna ze niet meer los zijn te krijgen zonder eerst het mesje weg te krijgen (knippen of breken) en de bouten dan met een tang te verwijderen.

Navraag bij Metabo levert mij op dat ik een M5x12mm TX20 bout nodig heb met bepaalde afmetingen. Metabo levert deze ook onder artikelnummer 341702810. Kosten: zo'n 5 euro per schroef...

Nu wil ik er eigenlijk een stuk of 20 op voorraad, heeft iemand hier ergens een vergelijkbare bout gevonden?
Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar een M5x12mm bout (met verzonken kop) is toch makkelijk verkrijgbaar? zie https://www.123-3d.nl/123...50-stuks-i1644-t3137.html. TX20 lijkt me minder van belang, maar zou ook moeten lukken. Of is er nog iets anders speciaals aan die Metabo-bout?

[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 08-08-2023 14:43 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:30
inhico schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar een M5x12mm bout (met verzonken kop) is toch makkelijk verkrijgbaar? zie https://www.123-3d.nl/123...50-stuks-i1644-t3137.html. TX20 lijkt me minder van belang, maar zou ook moeten lukken. Of is er nog iets anders speciaals aan die Metabo-bout?
Ik heb er een foto van geupload. Het luistert nogal nauw omdat de schroef er echt goed in moet zitten en het schaafmes op zijn plek moet houden + niet mag uitsteken. Op internet vind je genoeg verzonken M5x12mm maar niet met exact dezelfde afmetingen van met name de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
inhico schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:42:
Torx lijkt me wel fijn als ze inderdaad erg vast gaan ziten, weet niet of je een PH anders uberhaupt los kan krijgen. Ook inbus heeft een hogere kans op dol draaien dan torx als het echt vast zit.
Bobmeister schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:45:
Ik heb er een foto van geupload. Het luistert nogal nauw omdat de schroef er echt goed in moet zitten en het schaafmes op zijn plek moet houden + niet mag uitsteken. Op internet vind je genoeg verzonken M5x12mm maar niet met exact dezelfde afmetingen van met name de kop.
Lijkt me lastig te vinden als de maten echt zo specifiek zijn en het zo nauw komt. Niet in de laatste plaats omdat je vaak de info over de exacte dimensies niet eens kan vinden op de meeste websites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Is het niet veel interessanter om gewoon een goede torx sleutel te kopen met een lange arm, of een torx bitje in een slagschroevendraaier, om die bout los te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
henkie196 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Torx lijkt me wel fijn als ze inderdaad erg vast gaan ziten, weet niet of je een PH anders uberhaupt los kan krijgen. Ook inbus heeft een hogere kans op dol draaien dan torx als het echt vast zit.

[...]

Lijkt me lastig te vinden als de maten echt zo specifiek zijn en het zo nauw komt. Niet in de laatste plaats omdat je vaak de info over de exacte dimensies niet eens kan vinden op de meeste websites.
Het lijkt DIN 7991 M5x12, echter volgens die link zou de kopdiameter 10 mm zijn.
Ergens wel raar, want de hoek is wel 90° en je begint steeds op 5 mm breedte... Dan zou bij Metabo de kop dus minder hoog zijn. Zou kunnen, maar ergens vraag ik me af of ze niet gewoon standaard gebruiken.
Je zou de kophoogte nog even na kunnen meten, voor de zekerheid, die staat op 2,8 mm op die site.

Ik zou daar dus best eens wat van durven bestellen om te testen. Misschien ff kijken waar dat kan. Ik zie bijvoorbeeld deze:
https://www.schroeven-exp...nditionnement-30_eenheden
ca. €13,- inclusief verzenden, voor 30 stuks.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 01:25
Beste klussers, ik zit te dubben over een stuk gereedschap dat ik wil kopen.
Ik twijfel tussen vier opties (kans op overkill qua gereedschap voor de klus is aanwezig, let me know):
- Afkortzaag (bijv. Dewalt DWS780 of kleiner)
- Tafelzaag (bijv. DeWalt DWE7492-QS)
- Combinatiezaag (bijv. DeWalt D27111-QS)
- Circelzaag (bijv. DeWalt DWS520KT-QS)

Waarvoor ga ik het gebruiken?
Binnenkort ga ik een verlaagd plafond maken in de woonkamer en zal er een boel gezaagd moeten worden, daarnaast ga ik de garage verbouwen (isoleren en afwerken tot bijkeuken).

Dan is er ook nog mijn vrouw die als hobby schilderen met olieverf heeft en daarvoor zijn mdf panelen nodig, die kopen is gek genoeg een dure hobby. Ze zelf op maat zagen is dan een snelle winst en ik vind het nog leuk om te doen ook (nu doet haar vader het).
Ook wil ik gaan proberen om frames te maken voor haar schilderijen en daarbij is verstek zagen ook wel erg handig.

Nu ben ik iemand die relatief nieuw is in dit wereldje en zie ik door de bomen het bos niet meer, het lijken mij allemaal opties waarmee het mogelijk zou moeten zijn. Maar misschien is een combinatie van goedkopere varianten een betere keuze.
Het budget is rond de 800 euro, mocht dat niet voldoende zijn, dan kan ik er nog voor kiezen om in een later stadium de andere gereedschappen aan te schaffen.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie kijk op de zaak :)

Mij is altijd geleerd, goed gereedschap is het halve werk en daarom wil ik een wel overwogen besluit maken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DeMolT. schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:45:
Ik twijfel tussen vier opties (kans op overkill qua gereedschap voor de klus is aanwezig, let me know):

Binnenkort ga ik een verlaagd plafond maken in de woonkamer en zal er een boel gezaagd moeten worden, daarnaast ga ik de garage verbouwen (isoleren en afwerken tot bijkeuken).

Dan is er ook nog mijn vrouw die als hobby schilderen met olieverf heeft en daarvoor zijn mdf panelen nodig, die kopen is gek genoeg een dure hobby. Ze zelf op maat zagen is dan een snelle winst en ik vind het nog leuk om te doen ook (nu doet haar vader het).
Ook wil ik gaan proberen om frames te maken voor haar schilderijen en daarbij is verstek zagen ook wel erg handig.

Nu ben ik iemand die relatief nieuw is in dit wereldje en zie ik door de bomen het bos niet meer, het lijken mij allemaal opties waarmee het mogelijk zou moeten zijn. Maar misschien is een combinatie van goedkopere varianten een betere keuze.
Het budget is rond de 800 euro, mocht dat niet voldoende zijn, dan kan ik er nog voor kiezen om in een later stadium de andere gereedschappen aan te schaffen.

Mij is altijd geleerd, goed gereedschap is het halve werk en daarom wil ik een wel overwogen besluit maken.

meeste thuisklussers hebben meer aan een afkortzaag en een cickelzaag (al dan niet inval)+rail dan aan een tafelzaag.
voor mdf platen (groter dan 40x40) moet je al bijna aan een formaatzaag gaan denken. dat zou ik dan ook niet doen maar gewoon een zaagorder plaatsen bij een bouwmarkt. in dat geval heb je eigenlijk alleen nog maar echt nut voor een afkortzaag. (rachels,afwerk hout, plintjes etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[Afbeelding]
Je kan de levensduur van de schroeven misschien verlengen door de schroefdraad in te vetten voor het indraaien zodat ze makkelijker loskomen.

Wat kruipolie of WD-40 er bij een vastzittende schroef kan ook helpen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07

Wat @twain4me al zei, beter een afkort en handcirkelzaag met geleiding.
Heb heel lang gedaan met een tafelzaag en afkortzaag. En kan je vertellen, platen van een meter+ zijn zwaar kut in je eentje over de tafel te halen. Helemaal als je ook nog onder een hoek moet zagen.
Decoupeerzaag is nooit recht.

Sinds een paar weken een handcirkelzaag erbij. Wat een opluchting, gewoon recht kunnen zagen zonder bang te zijn dat dingen weg vliegen.

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat al gezegd wordt, zaagtafel is beperkt in hoe breed je kunt zagen, als het tenminste gaat om betaalbare zagen voor thuis. Daarnaast heb ik er tijdelijk een te leen gehad en recht zagen vond ik niet eens altijd even makkelijk, ik vond dat het hout makkelijk ging lopen.

Ik heb pas geleden een tafelblad verzaagd tot bureaublad met cirkelzaag en liniaal, dat had nooit gekund met een zaagtafel.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 08-08-2023 17:18 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 15:43
Waarom de keuze voor cirkelzaag met liniaal je kan toch veel beter kiezen voor een invalzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
henkie196 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

Ik denk inderdaad dat 3M wat breder verkrijgbaar is dan andere merken, alhoewel, als je specifieke gassen wilt filteren, zal je toch vaak naar een speciaal zaak moeten gaan. En wellicht is het niet onverstandig om eens contact op te nemen met zo'n speciaalzaak voor PBM, die kunnen je advies geven over wat voor filters je nodig zou hebben voor jouw werkzaamheden.

Voor stoffiltering heb je deze smaken beschikbaar (zie ook TS):
KlasseLimiet (bij 95 L/min luchtstroom)
P1Filtert >= 80% van de deeltjes
P2Filtert >= 94% van de deeltjes
P3Filtert >= 99.95% van de deeltjes

En voor verschillende gassen:
Schadelijke stoffenBenamingKleur
Organische gassen and damping met kookpunt boven 65°CABruin
Inorganische gassen and dampen, m.u.v. carbon monoxideBGrijs
Sulphur dioxide en andere zure gassen and dampenEGeel
Ammonia en organische afgeleiden hiervanKGroen
Organische stoffen laag kookpunt (<65°С)AXGroen
Specifieke gassen gespecificeerd door fabrikantSXViolet
Nitrische oxide (NO / NO2)NOP3Blauw en wit

Zoals gezegd, combinaties zijn mogelijk, ik heb bv. ook filters soortgelijk aan deze A2B2E2K2Hg-P3, die dus redelijk lang (de 2 achter iedere klasse) organische, inorganische, en zure gassen kunnen opnemen, naast Kwik en ook een filterklasse P3 (99.95% filtering) heeft. Deze zou waarschijnlijk alles doen wat je nodig hebt bij je werkzaamheden (voor mij werkte het goed om chloor te absorberen, zodat ik schimmel kon behandelen zonder ontzettende keel en neus irritatie).

Alhoewel ik zou verwachten dat een gewoon P3 filter ook zou moeten voldoen, ik zou niet denken dat bij het schuren nog veel gassen en dampen vrij komen, maar dat het vooral schuurstof is, dus je zou dat eerst kunnen proberen, is een stuk goedkoper. Kan je altijd nog andere filters bij bestellen als je wel meer nodig hebt.
Top,dank. Nu hij binnen is twijfel ik toch opeens of de (als brildrager) volgelaat niet handiger was geweest. Want meestal als je met veel stof of dampen bezig bent, wil je toch ook iets met je bril/ogen.. twijfel twijfel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ppatrick schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:40:
Waarom de keuze voor cirkelzaag met liniaal je kan toch veel beter kiezen voor een invalzaag?
Eens. Zeker in combinatie met een geleiderail.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 08-08-2023 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Een invalzaag zonder lineaal gaat natuurlijk net zo goed/slecht. En een invalzaag is uiteraard ook een cirkelzaag (en een tafelzaag eigenlijk ook). En op zijn engels heb je dat onderscheid wel. Track saw & plunge saw. Oftewel een zaag op rail en een invalzaag (of geen van beiden, of de combinatie). Dat een invalzaag met liniaal is is wel gangbaar(der) maar ook gewone cirkelzagen kun je krijgen met een liniaal of een hulpstuk voor gebruik met liniaal.
Wat beter is ligt vervolgens aan het gebruik. Als je veel uit de hand zaagd (balken & latten etc) is een invalzaag onhandig tot gevaarlijk in gebruik. Als je veel met plaatmateriaal werkt is het om het even en geeft een invalzaag het voordeel dat je ook eens een keer... kunt invallen midden in een plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 15:43
RobertMe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:21:
[...]

Een invalzaag zonder lineaal gaat natuurlijk net zo goed/slecht. En een invalzaag is uiteraard ook een cirkelzaag (en een tafelzaag eigenlijk ook). En op zijn engels heb je dat onderscheid wel. Track saw & plunge saw. Oftewel een zaag op rail en een invalzaag (of geen van beiden, of de combinatie). Dat een invalzaag met liniaal is is wel gangbaar(der) maar ook gewone cirkelzagen kun je krijgen met een liniaal of een hulpstuk voor gebruik met liniaal.
Wat beter is ligt vervolgens aan het gebruik. Als je veel uit de hand zaagd (balken & latten etc) is een invalzaag onhandig tot gevaarlijk in gebruik. Als je veel met plaatmateriaal werkt is het om het even en geeft een invalzaag het voordeel dat je ook eens een keer... kunt invallen midden in een plaat.
Ik ging er vanuit dat bij cirkelzaag de zaag niet vast zat aan de rail vandaar dat ik invalzaag zei omdat die er wel aan vast zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Okasha schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:41:
Top,dank. Nu hij binnen is twijfel ik toch opeens of de (als brildrager) volgelaat niet handiger was geweest. Want meestal als je met veel stof of dampen bezig bent, wil je toch ook iets met je bril/ogen.. twijfel twijfel :+
Kan ook prima allebei, een halfgelaatsmasker kost ook niet veel. Ik heb beiden, gebruik het volgelaatsmasker als er anders een veiligheidsbril bij moest. Bij dampen helpt een veiligheidsbril sowieso niet, dan heb je gewoon een volgelaatsmasker nodig.

Grootste nadeel van het volgelaatsmasker is voor mij dat die bij langdurig gebruik nogal eens wil beslaan. Alhoewel een veiligheidsbril die op het gezicht aansluit dat natuurlijk ook doet (sneller zelfs, in mijn ervaring).
JT schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:15:
Wat al gezegd wordt, zaagtafel is beperkt in hoe breed je kunt zagen, als het tenminste gaat om betaalbare zagen voor thuis. Daarnaast heb ik er tijdelijk een te leen gehad en recht zagen vond ik niet eens altijd even makkelijk, ik vond dat het hout makkelijk ging lopen.
Net zoals bij een cirkelzaag of invalzaag, is geleiding het belangrijkste als je recht wilt zagen. Een zaagtafel is goed voor bepaalde dingen, maar plaatmateriaal is daar niet een van. Maar als je een lat op verstek door midden wilt zagen (om bv. een haaklat mee te maken), dat gaat weer veel makkelijker op een zaagtafel dan met een cirkel/invalzaag.

Als je maar een machine kunt kopen, is een cirkel / invalzaag het meest veelzijdig (cirkelzaag alleen als die een vaste voet heeft die op een lineaal kan). Kun je platen mee zaggen en latjes afkorten. Afkortzaag is wel makkelijker voor latten afkorten, en heeft over het algemeen een grotere zaagdiepte, maar kan buiten dat niet veel.

Maar voor de 800 euro budget van @DeMolT. kun je best een nette inval/cirkelzaag met linealen en een kleine afkortzaag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

Ik heb hier ook zo'n LF724s en heel veel M5 schroefjes (gekocht, of "gered" uit gesloopte apparaten) dus ik heb eens gekeken. Bij mij ging in elk geval de torx schroef gewillig uit de machine met behulp van een slagschroevendraaier, misschien een tip.
Daarna heb ik een stuk of 15 verschillende verzonden inbus, kruis- en sleufschroeven gepast in het beitelplaatje. Uiteindelijk had ik 1 sleufschroef die niet uitstak. De rest was te hoog. Wellicht kun je nog iets winnen door de kop van een standaard schroef af te slijpen maar daarmee maak je je inbus/kruiskop/sleuf minder diep. Ik zou er zelf niet aan beginnen en Metabo sponsoren |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Det op 08-08-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zeker. Alleen mijn Bosch blauw cirkelzaag met 1x 4.0ah procore accu, lader en L-Boxx kostte mij onder de streep 150 euro. Met de acties waarmee ik dat voor elkaar kreeg had de goedkoopste inval van Bosch blauw mij dik over de 400, zoniet 450 gekost. Dus IMHO geen vergelijking. Ik heb de invalfunctie tot nu toe niet nodig gehad en als het een keer wel moet dan zet ik de hoogteverstelling wel los en zet ik een veiligheidsbril op.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
henkie196 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Maar als je een lat op verstek door midden wilt zagen (om bv. een haaklat mee te maken), dat gaat weer veel makkelijker op een zaagtafel dan met een cirkel/invalzaag.

Als je maar een machine kunt kopen, is een cirkel / invalzaag het meest veelzijdig (cirkelzaag alleen als die een vaste voet heeft die op een lineaal kan). Kun je platen mee zaggen en latjes afkorten. Afkortzaag is wel makkelijker voor latten afkorten, en heeft over het algemeen een grotere zaagdiepte, maar kan buiten dat niet veel.

Maar voor de 800 euro budget van @DeMolT. kun je best een nette inval/cirkelzaag met linealen en een kleine afkortzaag kopen.
Voor de invalzaag heb ik malletjes gemaakt(voor aan de rand van een workmate). De afkortzaag zou ik zelf veel te weinig gebruiken en een invalzaag zaagt zuiverder dan een cirkelzaag.

Laatst daarmee de plinten en koplatten verstek gezaagd. Kan op zich prima. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7hdFJZk6/1691530035129.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fWPnrB9N/1691530035114.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3wr0cKsW-/Whats-App-Image-2023-07-18-at-12-55-23.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 08-08-2023 23:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

LED-Maniak schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:31:
[...]

Voor de invalzaag heb ik malletjes gemaakt(voor aan de rand van een workmate). De afkortzaag zou ik zelf veel te weinig gebruiken en een invalzaag zaagt zuiverder dan een cirkelzaag.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keurig gedaan zonder afkortzaag.

Ik ben het eens met de mensen die eerst de invalzaag aanraden. Vind ik sowieso fijner (tenzij je hem zonder geleider wil gebruiken) dan handcirkelzaag, ook omdat het blad meteen naar binnen schiet.
Afkortzaag is een gemaksding, de meeste latjes kun je ook prima met decouperzaag of hand doen (of twee stuks een stuk uit elkaar leggen, geleider er haaks op en in het midden het te zagen latje leggen, heb ik ook genoeg gedaan).
Een plaat verzagen zou ik dan weer liever niet met de hand doen.

Voor massief hout, heel erg herhalend schulpwerk of dingen als haaklatten (lang en smal werk) is een tafelzaag handig, maar die komen hier het minste voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Mijn ervaring met verstek ergens in het midden van de plinten is dat als het een beetje uitzet gedurende het jaar dat 1 plint gemakkelijk los komt van de muur. Door de vorm van de andere plint schuift hij als het ware van de muur af.
Een kier en een uitstekende plint tot gevolg

Gewoon kops plinten tegen elkaar heeft dat probleem niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als je één machine wil kopen is een invalzaag waarschijnlijk de beste keus, zeker voor plaatmateriaal.

Wil je veel grof werk / boven je hoofd werken (bouw/constructie) dan is een cirkelzaag makkelijker. Hiervan zijn ook modellen die op een rail passen.

Een afkortzaag is over het algemeen puur een luxe product, voor snelheid en nauwkeurig repetitief werk. Met geduld kan dat net zo goed met een goede (japanse) handzaag.

Een zaagtafel, zeker de kleinere modellen, zijn bijna alleen geschikt voor langs-zagen (ripping). Een zaagtafel is onmisbaar als je goede paralelle zaagsnedes wil maken over de lengte van een balk.

Het hangt dus erg af van wat je er mee gaat doen. Ik heb persoonlijk het liefste alle 4, maar als ik puur een klusser was zou ik denk ik alléén een invalzaag en een kleine zaagtafel kopen.
Een cirkelzaag die op een rails past is een goed alternatief op de invalzaag, iets minder nauwkeurig maar iets breder inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Leipo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:03:
[...]

Mijn ervaring met verstek ergens in het midden van de plinten is dat als het een beetje uitzet gedurende het jaar dat 1 plint gemakkelijk los komt van de muur. Door de vorm van de andere plint schuift hij als het ware van de muur af.
Een kier en een uitstekende plint tot gevolg

Gewoon kops plinten tegen elkaar heeft dat probleem niet
Ze zitten tegen elkaar gelijmd. Weer gaan het zien. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Ze zitten tegen elkaar gelijmd. Weer gaan het zien. :)
bij mij ook, maar uitzettend hout is sterker dan lijm (of hetgeen waar lijm aan vast zit zoals de muur).
het ging bij mij een jaartje goed en herstellen is erg lastig als alles al gelijmd/gekit/geschilderd is, dus ik zou de volgende keer alleen nog maar kops doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice! Heb je een foto van je mal? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordMithril
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je er mee wil doen. De GRR ripper kan wel handig zijn als je veel ingewikkelde vormen wil kunnen vastpakken.

Ik heb zelf alleen ervaring met de GRR Rip Smart welke heel handig is voor 'simpel' duwwerk, zoals op een vlakbank.
Daar valt verder niks aan in te stellen, wat het ook een stuk makkelijker maakt om snel even te pakken.

Voor het écht simpele werk kan je net zo goed van multiplex/hout zelf een push stick bouwen.

Dit zijn twee modellen die goed werken en makkelijk zelf te maken zijn:
[Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TJoj_HWBfa246jRwZTfyTtWNYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keXxUdEqZJ7iCzgiTe4DkwGp.jpg?f=fotoalbum_large

Yup, wat resthout, decoupeerzaag en wat schuurpapier.
De ander heeft antislip rubbers eronder zodat je ook kleiner spul makkelijk kan handelen.
Het blok heeft ook al menig snee erin zitten. Werkt perfect, en kost niks.

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-08 00:15
Momenteel aan het kijken voor een nieuwe afkortzaag met trekfunctie. Verre van een professional, maar wel binnenkort een verbouwing waar ik de volgende zaken wil zagen:

-Balkjes voor rondom inbouwtoilet
-Laminaat afkorten (extra breed hoeft niet perse, maar zeg breedte 250 mm)
-Plinten verstek zagen (plinthoogte in dit geval 120 mm)
-Lijstwerk en architraven op muur in verstek zagen

Hoeft niet op accu

Budget maximaal 200 euro. Heeft er iemand tips?

Wellicht toch de parkside? Parkside kap en verstekzaag

[ Voor 21% gewijzigd door Dubbeldanger op 09-08-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Dubbeldanger schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:16:
Momenteel aan het kijken voor een nieuwe afkortzaag met trekfunctie. Verre van een professional, maar wel binnenkort een verbouwing waar ik de volgende zaken wil zagen:

-Balkjes voor rondom inbouwtoilet
-Laminaat afkorten (extra breed hoeft niet perse, maar zeg breedte 250 mm)
-Plinten verstek zagen (plinthoogte in dit geval 120 mm)
-Lijstwerk en architraven op muur in verstek zagen

Hoeft niet op accu

Budget maximaal 200 euro. Heeft er iemand tips?

Wellicht toch de parkside? Parkside kap en verstekzaag
Bij Toolstation deze Hikoki of bij Hornbach anders.
Denk erover om deze aan te schaffen zelf. Iets met een overkapping bouwen en mijn Ferm afkortzaag is leuk voor de kachelhoutjes ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Sepp14 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Denk erover om deze aan te schaffen zelf. Iets met een overkapping bouwen en mijn Ferm afkortzaag is leuk voor de kachelhoutjes ;)
Mooi ding, wel fors duurder dan de Parkside die ik in gedachten had. Misschien een hele domme vraag, maar als ik een plint van 120mm hoog in verstek wil zagen, kan dit dan net zo goed door de zaagbladhoek in te stellen (met de plint plat), of is het veel nauwkeuriger als ik van bovenaf het verstek zaag haaks op de bovenkant van de plint (en dus de zaagdiepte minimaal 120 mm moet zijn). Pff lastig uitleggen maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Sepp14 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Met de LPG van Hornbach kost die momenteel €174,6. Bol.com adverteerder voor €194, NL KvK nummer.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Dubbeldanger schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Mooi ding, wel fors duurder dan de Parkside die ik in gedachten had. Misschien een hele domme vraag, maar als ik een plint van 120mm hoog in verstek wil zagen, kan dit dan net zo goed door de zaagbladhoek in te stellen (met de plint plat), of is het veel nauwkeuriger als ik van bovenaf het verstek zaag haaks op de bovenkant van de plint (en dus de zaagdiepte minimaal 120 mm moet zijn). Pff lastig uitleggen maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel
Goeie vraag en ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik doe veel trial and error. Ik leer het de harde manier zeg maar. Wellicht zijn er meer ervaringsdeskundige hier die je het antwoord kunnen geven.
Het is even een investering maar naar mijn idee heb je er wel meer plezier van voor de toekomst
Crahsystor schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Met de LPG van Hornbach kost die momenteel €174,6. Bol.com adverteerder voor €194, NL KvK nummer.
Dank voor de tip (y)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dragonhaertt schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:53:
Een cirkelzaag die op een rails past is een goed alternatief op de invalzaag, iets minder nauwkeurig maar iets breder inzetbaar.
Waarom is dat minder nauwkeurig?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JT schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Waarom is dat minder nauwkeurig?
Omdat je niet (makkelijk) kan invallen. Stoppen en starten van een snede is daarmee minder nauwkeurig. Ook de hoogteinstelling is niet zo makkelijk af te stellen, en een 'voorrits' snede maken is een stuk lastiger.

Daarnaast zijn de meeste invalzagen vaak aan beide kanten vast te zetten voor zowel het kantelmechanisme als de diepteinstelling, waardoor het geheel wat minder flexibel is.
Cirkelzagen zijn gewoonweg niet ontworpen voor heel nauwkeurig werk.

Een cirkelzaag (op rails) is wat mij betreft wel breder inzetbaar, juist omdat je niet vastzit aan die inval functie. Vaak zijn ze ook lichter en dus makkelijker te gebruiken boven heuphoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dragonhaertt schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Omdat je niet (makkelijk) kan invallen. Stoppen en starten van een snede is daarmee minder nauwkeurig. Ook de hoogteinstelling is niet zo makkelijk af te stellen, en een 'voorrits' snede maken is een stuk lastiger.
Die andere zaken snap ik, maar als mijn liniaal lang genoeg is, de cirkelzaag nagenoeg volledig op de rail zit nog voor het zaagblad het hout raakt, ik laat het zaagblad om volledige snelheid draaien voor ik de cirkelzaag naar voren schuif, wat is daar dan inferieur aan ten opzichte van het blad draaiend van boven in het hout laten zakken? Of slaat jouw opmerking puur op wanneer je een zaagsnede wil maken die niet over de volledige langte van het hout loopt?

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 09-08-2023 11:53 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JT schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Die andere zaken snap ik, maar als mijn liniaal lang genoeg is, de cirkelzaag nagenoeg volledig op de rail zit nog voor het zaagblad het hout raakt, ik laat het zaagblad om volledige snelheid draaien voor ik de cirkelzaag naar voren schuif, wat is daar dan inferieur aan ten opzichte van het blad draaiend van boven in het hout laten zakken? Of slaat jouw opmerking puur op wanneer je een zaagsnede wil maken die niet over de volledige langte van het hout loopt?
Niks, maar dat is een toepassing waar je inderdaad geen verschil in de machines hebt.
Zoals ik zei, het ligt aan je toepassing. Zoals ik ook zei, een cirkelzaag is een prima vervanger voor een invalzaag, afhankelijk van hoe je hem wil gebruiken.

Ga je veel plaatmateriaal werk doen en wil je kunnen invallen? Dan is een invalzaag vaak een betere keuze.
Ga je veel bouwmateriaal verwerken en wil je bijvoorbeeld boven je hoofd kunnen werken? Dan is een cirkelzaag mogelijk een betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Roozzz

Plus ultra

Dubbeldanger schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Voor mijn eigen sanity vind ik plinten staand in verstek zagen véél eenvoudiger. Dat vergt een fractie van het denkvermogen dat ik nodig heb om dit liggend te doen (zeker zodra het allemaal wat minder haaks is...). Het gaat daardoor ook een klap sneller. Ook de verstelling werkt voor staand zagen een stuk fijner bij mijn Makita.

Kortom, voor mij als hobbybob is er geen discussie. Of de professionals de ene variant 'beter' vinden dan de ander weet ik dan weer niet :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Roozzz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Voor mijn eigen sanity vind ik plinten staand in verstek zagen véél eenvoudiger. Dat vergt een fractie van het denkvermogen dat ik nodig heb om dit liggend te doen (zeker zodra het allemaal wat minder haaks is...). Het gaat daardoor ook een klap sneller. Ook de verstelling werkt voor staand zagen een stuk fijner bij mijn Makita.

Kortom, voor mij als hobbybob is er geen discussie. Of de professionals de ene variant 'beter' vinden dan de ander weet ik dan weer niet :P
Ja gevoelsmatig heb ik dit ook, scheelt een hoop nadenken haha. Maar is dit dan dus de "Zaagdiepte 90° 54x305 of 65x280mm"bij de Hikoki

en bij de Parkside de "Snijhoogte: max. 65 mm (38 mm bij 45°)" ?

Met andere woorden, de Hikoki kan dingen met een hoogte van 305/280 mm zagen en de Parkside slechts dingen met een hoogte van 65 mm?

[ Voor 8% gewijzigd door Dubbeldanger op 09-08-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordMithril
Dubbeldanger schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Ja gevoelsmatig heb ik dit ook, scheelt een hoop nadenken haha. Maar is dit dan dus de "Zaagdiepte 90° 54x305 of 65x280mm"bij de Hikoki

en bij de Parkside de "Snijhoogte: max. 65 mm (38 mm bij 45°)" ?

Met andere woorden, de Hikoki kan dingen met een hoogte van 305/280 mm zagen en de Parkside slechts dingen met een hoogte van 65 mm?
Ja bij heel veel sites is kennelijk maten invullen moeilijk :+

de grootste maat is het trek bereik en de kleine de max hoogte.
Dus de Hikoki pakt een werkstuk van max 65 dik en 305 diep.
Gebeurt zo vaak dat ze maten bij het verkeerde vakje invullen.
Ik zei altijd maar dat een stagiair op hoofdkantoor het had gedaan :+

Heb zelf hier de KGS254 van Metabo, iets boven budget wellicht maar heerlijk apparaat. super stabiel.
Heb er in mijn tijd bij de Gamma best veel van verkocht, samen met de KGS216. nooit klachten over terug gehad. Wel klanten die er blij mee waren. zijn dus ook zeker aanraders. de KGS 216 is meestal te vinden voor ommenabij de 200.

edit:
Overigens bij plinten van 120 hoog moet je ze dus niet in de hoogte zagen maar plat leggen.
dan is je werkstuk dus maar 12mm hoog (ofzo) bij 120mm diep ipv van andersom.
Wel een aanrader als je plinten gaan doen. doublecheck of je de hoek de goede kant op hebt en maakt een test stukje van wat resten.
Is mij ook meer dan eens gebeurt dat ik mn werkstuk verkeerd om had liggen en dus de hoek de verkeerde kant op had.
Ook, afhankelijk van de vorm van de plint. Dubbel verstek is een bitch om netjes te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door LordMithril op 09-08-2023 12:24 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:37
Ik heb zelf de plinten plat gezaagd, ik heb altijd geleerd dat je op het breedste gedeelte van je materiaal moet zagen.
Voor de hoek heb ik een zweihaak (zwaaihaak?) gebruikt. Even meten, vastzetten en dan je zaaghoek instellen door hem gewoon tegen het blad aan te houden.
Vervolgens je twee plinten in verstek aan elkaar lijmen en dan pas aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Voggy Liggend is wel stabieler maar met de meeste zagen is het toch makkelijker om de hoek precies correct te zetten in de links/rechts richting dan door de zaag te kantelen? Uiteindelijk vond ik staand zagen daarom toch makkelijker. Plint zonodig met een blokje tegen de fence klemmen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Zijn er dan wel zagen waarmee je plinten van 120 mm hoog staand kan zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dubbeldanger schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:54:
Zijn er dan wel zagen waarmee je plinten van 120 mm hoog staand kan zagen?
Makita LS1019L (kleine broertje van de 1219) kan al plinten rechtopstaand tot 133 mm zagen, vanwege de uitsparing in de behuizing aan de achterkant van het blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:54:
Niks, maar dat is een toepassing waar je inderdaad geen verschil in de machines hebt.
Zoals ik zei, het ligt aan je toepassing. Zoals ik ook zei, een cirkelzaag is een prima vervanger voor een invalzaag, afhankelijk van hoe je hem wil gebruiken.

Ga je veel plaatmateriaal werk doen en wil je kunnen invallen? Dan is een invalzaag vaak een betere keuze.
Ga je veel bouwmateriaal verwerken en wil je bijvoorbeeld boven je hoofd kunnen werken? Dan is een cirkelzaag mogelijk een betere keuze.
Als je een 100 euro cirkelzaag vergelijkt met een 300 euro invalzaag, zou ik wellicht wat verschil in nauwkeurigheid gaan verwachten omdat de cirkelzaag hoogst waarschijnlijk wat ruimere toleranties / meer speling heeft. Als je kijkt naar een 250 euro cirkelzaag, zou ik min of meer dezelfde nauwkeurigheid verwachten, maar mensen kijken graag naar de cirkelzaag omdat die goedkoper is.

Maar goed, buiten dat zou ik zeggen dat een invalzaag betere stofafzuiging heeft (zeker als je niet op de volle diepte zaagt met een cirkelzaag), en over het algemeen makkelijker is in te stellen in hoek en zaagdiepte. Het hoofdnadeel is denk ik dat je druk erop moet uitoefenen om hem op diepte te houden, wat in sommige situaties niet handig of zelfs gevaarlijk kan zijn.

Allebei zijn niet zo fijn uit de hand, naar mijn idee. De redenen dat een invalzaag vast kan lopen bij uit de hand zagen zijn dezeldfe als dat een gewone cirkelzaag vast kan lopen. Niet zo'n punt voor balkjes afkorten, maar in een plaat moet je met beiden opletten.

Verder helemaal eens met je inzetten.
mddd schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:41:
@Voggy Liggend is wel stabieler maar met de meeste zagen is het toch makkelijker om de hoek precies correct te zetten in de links/rechts richting dan door de zaag te kantelen? Uiteindelijk vond ik staand zagen daarom toch makkelijker. Plint zonodig met een blokje tegen de fence klemmen.
Staand zagen lijkt me ook makkerlijker, maar met 120mm hoogte ben je wel erg beperkt in de machines die dat ook kunnen. Vrijwel zeker buiten budget van @Dubbeldanger ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:02:
Makita LS1019L (kleine broertje van de 1219) kan al plinten rechtopstaand tot 133 mm zagen, vanwege de uitsparing in de behuizing aan de achterkant van het blad.
Weet je dat zeker? Zou het wel knap vinden als een zaag met een blad diameter van 260mm een zaagdiepte zou hebben van 133mm. Meer dan de radius van het blad, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:24:
[...]

Weet je dat zeker? Zou het wel knap vinden als een zaag met een blad diameter van 260mm een zaagdiepte zou hebben van 133mm. Meer dan de radius van het blad, dus.
past wel wat hogers in zo te zien

Afbeeldingslocatie: https://www.toolsupply-delfzijl.nl/media/catalog/product/cache/c9e0b0ef589f3508e5ba515cde53c5ff/l/s/ls1019l-2.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:24:
[...]

Klopt, dat is inderdaad meer dan de radius.
Dit kan omdat je alléén met de achterkant van het blad zaagt. Je kan hiermee dus ook een hele beperkte breedte zagen, zeker niet tot de helft van het blad. De exacte maat voor de maximale breedte in deze stand staat niet in de documentatie, maar die kan ik wel een keer nameten.

Zoals @twain4me ook laat zien, zo komt de plint ten opzichte van het blad te staan, als je het blad naar achter duwt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi_pzjvsHUoCC1lNaAcs2sP485Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LDV1qeyeSUbjrgC18yE97hXE.png?f=user_large

De Makita LS zagen (1019 en 1219) zijn overigens redelijk uniek in deze functie, niet veel zagen hebben dezelfde capaciteit. En het zijn inderdaad geen goedkope zagen. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 11-08-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb dit jaar of volgend jaar heel veel kozijnen van mijn nieuwbouwhuis te schuren. Die staan nu in de grondverf en we wonen bij zee ;) .

Ik heb een rs300 (grote 93x175 vlakschuurmachine) en een rotex 150 (150mm geforceerde excenter), beide van festool. Nu zijn beide niet ideaal voor de kozijnen, je merkt dat die vlakschuurmachine lastiger onder controle te houden is als je maar een heel smal deel gebruikt. Niet lekker als je op een ladder staat, been there done that.

Gevolg is dat er een nieuwe machine bij nag komen en ik zit te dubben tussen een delta en een rechthoek. Ik neig naar de deltamachine (dts400, of de accuversie dtsc400) omdat het mooi een gat in mijn assortiment opvult en je ook wel een eind komt met de kozijnen. Mijn vraag is dan ook: Is een rechthoek extreem veel makkelijker met kozijnen dan een delta?
Ik heb alleen ervaring met goedkope knake delta's ;)

De accuversie? Ja op een ladder kan dat wel fijn zijn, en bij mastertools krijg je een gratis accu bij de machine. Tcl6 laders heb ik al liggen ;) stofzuiger kan er ook gewoon op, en voor op een dakkapel is het voor mij acceptabel om buiten gewoon met een stofzakje te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 11-08-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:21:
Ik heb dit jaar of volgend jaar heel veel kozijnen van mijn nieuwbouwhuis te schuren. Die staan nu in de grondverf en we wonen bij zee ;) .

Ik heb een rs300 (grote 93x175 vlakschuurmachine) en een rotex 150 (150mm geforceerde excenter), beide van festool. Nu zijn beide niet ideaal voor de kozijnen, je merkt dat die vlakschuurmachine lastiger onder controle te houden is als je maar een heel smal deel gebruikt. Niet lekker als je op een ladder staat, been there done that.

Gevolg is dat er een nieuwe machine bij nag komen en ik zit te dubben tussen een delta en een rechthoek. Ik neig naar de deltamachine (dts400, of de accuversie dtsc400) omdat het mooi een gat in mijn assortiment opvult en je ook wel een eind komt met de kozijnen. Mijn vraag is dan ook: Is een rechthoek extreem veel makkelijker met kozijnen dan een delta?
Ik heb alleen ervaring met goedkope knake delta's ;)

De accuversie? Ja op een ladder kan dat wel fijn zijn, en bij mastertools krijg je een gratis accu bij de machine. Tcl6 laders heb ik al liggen ;) stofzuiger kan er ook gewoon op, en voor op een dakkapel is het voor mij acceptabel om buiten gewoon met een stofzakje te werken.
stomme vraag maar welke houthakker heeft je kozijnen gemaakt? nieuwe kozijnen schuren met een machine heb ik echt nog nooit gedaan. en tussen de verflagen in al helemaal niet. je doet een heel kozijn in 30 sec met de hand. het is meer werk om op en neer de ladder te klimmen om je machine te pakken/weg te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De BAM, je merkt op sommige plekken dat de verf beschadigd/niet lekker opgebracht is. Na oplevering is al meerdere keren een kerel langsgekomen met een potje en een kwastje.

Vandaar de wens om de boel wel gewoon netjes te maken/houden, zeker omdat we dus relatief dicht bij zee zitten. Het is wel mijn gewoonte om de boel licht op te schuren na het grondverven. Idem tussen de lagen, even heel licht meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:33:
Het is wel mijn gewoonte om de boel licht op te schuren na het grondverven. Idem tussen de lagen, even heel licht meepakken.
uiteraard, die van mij ook, maar gewoon met de hand.. veel meer controle en sneller. (en minder krassen in je glas)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:21:
Ik heb geen rechthoek, enkel de delta (dts400), maar die heb ik ook exact voor dat doel gekocht (ramen/deuren). Absoluut topding wat mij betreft, maar je moet wel echt oppassen met de punt. Ik heb 1 keer een gescheurd papiertje gehad aan de punt (gaat makkelijker dan je denkt), dat heb ik niet meteen gemerkt en nu is de velcro (van de zool) daar helemaal gesmolten en hecht het papier niet meer goed. Tijd voor een nieuwe zooltje eigenlijk, maar die zijn ook niet goedkoop :P Verder alleen maar positieve ervaringen mee d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:20:
ik heb een schijthekel aan lijmklemmen, puur omdat ik nog geen goede manier heb gevonden om ze op te bergen, die krengen liggen altijd in de weg, al helemaal die 120cm stalen krengen. |:(
Ik heb de mijne staand tegen een kast opgeborgen, op de kastwand een paar houten blokjes gezet zodat ze niet gaan schuiven, en er een draad voor gespannen zodat ze niet tussen de blokjes vandaan komen.
MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:08:
Ben bezig met het afronden van de uitbreiding van de garage. Ben nu op zoek naar een oplossing voor de assortimentskasten.
Heb er nu eentje aan de muur hangen van Raaco. Zo'n model:

[Afbeelding]

Op zich prima, maar ik zou ze eigenlijk wat handiger willen ophangen, ipv naast elkaar aan de wand.
Zat te zoeken naar dit soort kasten op rails, zodat ik ze in een keukenkast van 60cm breed zou kunnen monteren, en ze uittrekbaar worden. Zoek ik iets dat niet bestaat?

Kan zelf natuurlijk aan de slag met wat knutselen. Maar als ik iets kant en klaar kan kopen nog beter.
Ik heb zelf van die Raaco handyboxen zijdelings op een lade gemonteerd staan, zou dus wel moeten kunnen. Zou me wel zorgen maken over het gewicht, die van mij zijn aardig zwaar, en als je dat volledig uittrekt, komt er toch aardig wat moment op de ladegeleider te staan. En kan me voorstellen dat die schroefjes voor de ladegeleiders op een gegeven moment los raken uit de meubelpanelen van zo'n kastje.

Ter illustratie (links voor @Fraggert , rechts voor @MikeyMan):
Opbergkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:02
@Boudewijn BOSCH Schuurschuimpad Expert Flex fijn, 20 stuks https://www.hornbach.nl/p...x-fijn-20-stuks/10451458/

Kozijnen met een machine is onbegonnen werk wmb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
dragonhaertt schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Klopt, dat is inderdaad meer dan de radius.
Dit kan omdat je alléén met de achterkant van het blad zaagt. Je kan hiermee dus ook een hele beperkte breedte zagen, zeker niet tot de helft van het blad. De exacte maat voor de maximale breedte in deze stand staat niet in de documentatie, maar die kan ik wel een keer nameten.

Zoals @twain4me ook laat zien, zo komt de plint ten opzichte van het blad te staan, als je het blad naar achter duwt.
[Afbeelding]

De Makita LS zagen (1019 en 1219) zijn overigens redelijk uniek in deze functie, niet veel zagen hebben dezelfde capaciteit. En het zijn inderdaad geen goedkope zagen. O-)
De beperkte breedte is 90 mm hoogte 18,3 cm, heb de variant DLS211ZU op 18 volt 30,5 zaagblad, nog even nagemeten.
En is de zelfde als de LS1219L maar dan op 220 volt en geen AWS die heeft alleen het accu platform van makita.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:37:
@Boudewijn BOSCH Schuurschuimpad Expert Flex fijn, 20 stuks https://www.hornbach.nl/p...x-fijn-20-stuks/10451458/

Kozijnen met een machine is onbegonnen werk wmb
Hmm ja goed punt eigenlijk wel. Gezien er niet echt serieus verf afhoeft ga ik wel handschuren. Wat @twain4me ook zegt dus.

Alhoewel ik het prima vind meer grijsgroene goodies te kopen is dit een goeie reden om het niet te doen. Thx mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
De luchtdroger in de kelder is overleden (een tweedehands qlima d520, na 5jr 24/7 draaien, ik neem het ding niks kwalijk :) )

Nu heb ik dus een nieuwe nodig. Maar gezien de huidige stroomprijzen, wil ik wat denkwerk steken in de keuze. Een apparaat dat duurder, maar efficiënter is, verdient zichzelf heel snel terug. Nu is de ellende dat in productspecificaties wel het opgenomen vermogen staat, maar niet hoeveel energie het ding verbruikt om een liter vocht uit de lucht te halen. Hebben jullie een idee hoe dit is te bepalen, of uit te vogelen?
Ik heb ook overwogen om een profi-droger te halen, maar dat loont niet. Een consumentendroger kost €200 en gaat blijkbaar 5jr mee. Een profi droger kost rustig het drievoudige, of meer. En dan moet'ie dus 15jr meegaan om interessant te zijn qua aanschaf. Maar als het verbruik veel lager is, is dat wel een overweging uiteraard :)

De drogers die ik nu op het oog heb:
https://eurom.nl/product/.../luchtontvochtigers/lo20/
Ziet eruit alsof'ie tegen een stootje kan.

https://www.qlima.nl/asso...ntvochtigers/d630p-smart/
Da's de nieuwe versie van de droger die ik had en is nu flink in de aanbieding bij de gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Laatst online: 26-08 12:31
Raymond schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:46:
De luchtdroger in de kelder is overleden (een tweedehands qlima d520, na 5jr 24/7 draaien, ik neem het ding niks kwalijk :) )

Nu heb ik dus een nieuwe nodig. Maar gezien de huidige stroomprijzen, wil ik wat denkwerk steken in de keuze. Een apparaat dat duurder, maar efficiënter is, verdient zichzelf heel snel terug. Nu is de ellende dat in productspecificaties wel het opgenomen vermogen staat, maar niet hoeveel energie het ding verbruikt om een liter vocht uit de lucht te halen. Hebben jullie een idee hoe dit is te bepalen, of uit te vogelen?
Ik heb ook overwogen om een profi-droger te halen, maar dat loont niet. Een consumentendroger kost €200 en gaat blijkbaar 5jr mee. Een profi droger kost rustig het drievoudige, of meer. En dan moet'ie dus 15jr meegaan om interessant te zijn qua aanschaf. Maar als het verbruik veel lager is, is dat wel een overweging uiteraard :)

Da's de nieuwe versie van de droger die ik had en is nu flink in de aanbieding bij de gamma.
Rand vraagje, ik ben niet bekend met dit soort apparaten, waarvoor zou je dit gebruiken?

(wel bekend met bouwdrogers voor stucwerk enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat consumentenmodel heeft een sensor zo te zien zodat hij niet 24/7 op 100% draait als dat niet nodig is. Ik denk dat dit de sleutel is tot energie besparen. Als het professionele model voortdurend op de maximale capaciteit draait zal hij waarschijnlijk meer energie verbruiken.

Om echt energie te besparen is een ventilatiekanaal aanleggen misschien ook een investering die te overwegen is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
agitri schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Rand vraagje, ik ben niet bekend met dit soort apparaten, waarvoor zou je dit gebruiken?

(wel bekend met bouwdrogers voor stucwerk enz.)
Ons hele huis is onderkelderd. En die ruimte gebruiken we voor opslag en het is mn klusruimte en al mn gereedschap staat er.
Een kelder is altijd vochtig. Dat komt door het temperatuurverschil. Ventileren werkt averechts: daarmee breng je alleen maar meer vocht naar binnen.
Daarom heb ik er een luchtdroger staan, die brengt de luchtvochtigheid van 85% naar 60% terug. Daardoor blijft de boel schimmel- en roestvrij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:28
Raymond schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Ons hele huis is onderkelderd. En die ruimte gebruiken we voor opslag en het is mn klusruimte en al mn gereedschap staat er.
Een kelder is altijd vochtig. Dat komt door het temperatuurverschil. Ventileren werkt averechts: daarmee breng je alleen maar meer vocht naar binnen.
Daarom heb ik er een luchtdroger staan, die brengt de luchtvochtigheid van 85% naar 60% terug. Daardoor blijft de boel schimmel- en roestvrij.
Dat is volledig afhankelijk van de temperatuur. Als de kelder warmer is dan buiten, zal bij ventilatie de relatieve luchtvochtigheid (RV) in de kelder lager zijn dan buiten. Vocht problemen in kelders en schuren worden veroorzaakt door een gebrek aan ventilatie. Dit kun je oplossen door te drogen, te verwarmen of te ventileren.
Als het echt koud is buiten, dan is de absolute luchtvochtigheid vaak minder dan 2 g/kg wat bij 15 graden een RV op van ~20% en bij 20 graden is dat zelfs nog maar ~15%.
Vaak is een combinatie van ventileren en/of verwarmen dan ook het meest economisch. Mooiste is dan om een (decentrale) WTW te gebruiken.

Maar om je initiële vraag te beantwoorden: Het opgenomen vermogen van een lucht droger is de energie die in het drogen van de lucht gestoken wordt, zowel direct als indirect (meten en aansturen).
Als je efficiëntie van verschillende units (kWh/l) wilt vergelijken, moet je dus de het opgenomen vermogen (kW) delen door de opbrengst (l/h). Let wel op dat de waardes opgegeven zijn bij vergelijkbare omstandigheden (temperatuur & RV).

Ik neem aan dat bij alle units de gewenste RV instelbaar is, waardoor ze vanzelf uit gaan als deze waarde bereikt is. Dit zal er voor zorgen dat een unit met een hogere opbrengst eerder uit gaat. Hierdoor is efficiëntie echt veel belangrijker dan maximaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Een aardige maat voor de efficientie van zo'n droger lijkt me de hoeveelheid water die het aan de lucht kan onttrekken. Ik zie bij de eerste 20 l / 24u en 360 W staan (luchtverplaatsing 260 m3/u) en bij de tweede 30 l / 24u en 580 W staan (luchtverplaatsing 120 m3/u) . Mits de getallen onder dezelfde condities gemeten zijn, zou de eerste dus iets zuiniger zijn als je het aantal liters vocht per 24u gelijk trekt (540W vs 580W).

Je zou dus wellicht meer kunnen winnen met een slimme aansturing, dat je bv. een bepaalde luchtvochtigheid in kan stellen waarop de machine probeert te regelen. Ik weet alleen niet of die ook op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Een aardige maat voor de efficientie van zo'n droger lijkt me de hoeveelheid water die het aan de lucht kan onttrekken. Ik zie bij de eerste 20 l / 24u en 360 W staan (luchtverplaatsing 260 m3/u) en bij de tweede 30 l / 24u en 580 W staan (luchtverplaatsing 120 m3/u) . Mits de getallen onder dezelfde condities gemeten zijn, zou de eerste dus iets zuiniger zijn als je het aantal liters vocht per 24u gelijk trekt (540W vs 580W).

Je zou dus wellicht meer kunnen winnen met een slimme aansturing, dat je bv. een bepaalde luchtvochtigheid in kan stellen waarop de machine probeert te regelen. Ik weet alleen niet of die ook op de markt zijn.
Trotec heeft een aantal (semi) industriële ontvochtigers die instelbaar zijn.
De term waar je op wil zoeken is 'hygrostaat'

Hier een voorbeeld van een van de goedkoopste industriële modellen met hygrostaat:
https://nl.trotec.com/sho...ontvochtiger-dh-25-s.html
Deze is instelbaar van 35 tot 93% luchtvochtigheid.

Edit: zo te zien hebben ze ook goedkopere / niet industriële modellen met hygrostaat. Deze hebben vaak een opvangbak en geen leiding om het vocht af te voeren.

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 11-08-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:49:
Trotec heeft een aantal (semi) industriële ontvochtigers die instelbaar zijn.
De term waar je op wil zoeken is 'hygrostaat'

Hier een voorbeeld van een van de goedkoopste industriële modellen met hygrostaat:
https://nl.trotec.com/sho...ontvochtiger-dh-25-s.html
Deze is instelbaar van 35 tot 93% luchtvochtigheid.

Edit: zo te zien hebben ze ook goedkopere / niet industriële modellen met hygrostaat. Deze hebben vaak een opvangbak en geen leiding om het vocht af te voeren.
Die beide drogers die @Raymond linkt hebben ook een hygrostaat, dat zou dan daar ook goed mee moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Klopt idd, mijn kapotte heeft ook een hygrostaat. En precies wat @henkie196 zegt: 's zomers moet het ding veel harder werken dan 's winters. Voor mij blijft ventileren onaantrekkelijk (uiteraard is er echt wel iets ventilatie, voor de frisse lucht): 's zomers vanwege de hoeveelheid lucht en 's winters vanwege de kou :+

Ik heb in het begin geprobeerd het met ventilatie op te lossen (kelder heeft 3 ramen): dat werkt niet goed genoeg. Een luchtdroger werkt daarentegen gewoon hardstikke prima.

Ik had zelf idd ook bedacht om vermogen te delen door ontvochtigingscapaciteit en zo een vermogen per liter te krijgen. Dat is wel erg afhankelijk van de kwaliteit van de cijfers van de fabrikant (maar ik neem aan dat eurom en qlima beide even hard liegen :+ )

Die eurom komt wel iets robuuster over dan die qlima, wat meer geschikt voor continu gebruik.
Wel jammer dat voor consumenten je beperkt bent tot dit soort (b) merken.
Maar een "echt" merk is meteen zo ontzettend veel duurder, dat het niet interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

als je het met ventilatie niet het grootste deel van het jaar acceptabel kan krijgen is er doorgaans iets mis met je kelder en heb je gewoon veel vochtdoorslag.

ohw ik zie nu in welk topic we zitten _O-

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@twain4me definieer "acceptabel"?

Het is gewoon een feit dat een kelder koel is en dat wanneer je er warme lucht inbrengt, de luchtvochtigheid stijgt. Aangezien de ruimte onder de grond zit en nauwelijks is geïsoleerd (wel spouwmuur, maar geen isolatie en betonvloer op zand), hoef je niet de illusie te hebben dat je dit met ventilatie kan verwarmen. Of je moet zo hard mechanisch gaan ventileren, dat dit nauwelijks minder energie kost dan een drogertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raymond schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:30:
@twain4me definieer "acceptabel"?

Het is gewoon een feit dat een kelder koel is en dat wanneer je er warme lucht inbrengt, de luchtvochtigheid stijgt.
De relatieve luchtvochtigheid is afhankelijk van de temperatuur en verschillen in dampspanning zorgen dat er altijd een balans komt tussen binnen en buiten in absolute vochtigheid met uitzondering dus van vocht wat je zelf nog inbrengt in dat huis (valt ook doorslaand en optrekkend vocht onder). De dagen dat het buiten vochtiger (absolut) is dan binnen zijn zeer zeldzaam in nederland, hoewel de tmep van een kelder natuurlijk nog wat lager is dus het dan wat vaker voorkomt. Dus ventileren heeft bijna altijd zin. of je moet midden in een bos wonen dan is het veel vaker vochtiger buiten.

ventileren zort er ook voor dat de temp in de kelder omhoog gaat in de zomer dat helpt wel degelijk om de RV te verlagen ;)

vloer direct op zand zal 10 tegen 1 je boosdoender zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 11-08-2023 13:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• agitri
Gisterenavond opgehaald een gebruikte stenenzaag voor de helft van het geld en nog in hele mooie staat met extra zaagblad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2x5IX4_Bwm2dEsizydEi3Sdpmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bsSozkrwm6zfkQnR0UkFq58.jpg?f=fotoalbum_large

ps. gaat om deze zaag: hornbach

[ Voor 10% gewijzigd door agitri op 11-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50
Fraggert schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:20:
ik heb een schijthekel aan lijmklemmen, puur omdat ik nog geen goede manier heb gevonden om ze op te bergen, die krengen liggen altijd in de weg, al helemaal die 120cm stalen krengen. |:(
Ff tussendoor; balkje op de muur schroeven en klemmen er op klemmen. Alle andere opties werken voor mij niet (of je moet de bessy systainer pakken)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

big bang schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Ff tussendoor; balkje op de muur schroeven en klemmen er op klemmen. Alle andere opties werken voor mij niet (of je moet de bessy systainer pakken)
Of nog minder ruimte innemend; balkje aan het plafond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Laatst online: 29-01 21:27
-knip-

[ Voor 136% gewijzigd door genc007 op 11-08-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Ik zat te kijken naar deze boor van Bosch Blauw: 06019K6105

Valt me echter op dat hij in duitsland €290 euro is, en in Nederland €380.
Met verzenden kan ik het in duitsland bestellen voor €305.

Hoe kan er zo'n groot verschil zijn in prijs tussen 2 buurlanden? Lijkt mij toch gek..

Weet iemand of je een bestelling kan plaatsen op Amazon.de en alsnog de Bosch Pro Deals claimen?
Dit staat er als voorwaarde:

Kan ik een cadeau ook opvragen als ik het actieproduct in een ander land aanschaf?
Nee. Om voor een PRO Deal in aanmerking te komen, moet je het actieproduct in hetzelfde deelnemende land aanschaffen. Zie hier de lijst met deelnemende landen.

Maar ik snap niet of ze hiermee bedoelen je moet het kopen in 1 van de deelnemende landen (EU in dit geval), of dat je enkel mag kopen in een winkel in het land waar je woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

genc007 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:42:

Hoe kan er zo'n groot verschil zijn in prijs tussen 2 buurlanden? Lijkt mij toch gek..

Weet iemand of je een bestelling kan plaatsen op Amazon.de en alsnog de Bosch Pro Deals claimen?

Kan ik een cadeau ook opvragen als ik het actieproduct in een ander land aanschaf?
Nee. Om voor een PRO Deal in aanmerking te komen, moet je het actieproduct in hetzelfde deelnemende land aanschaffen. Zie hier de lijst met deelnemende landen.

Maar ik snap niet of ze hiermee bedoelen je moet het kopen in 1 van de deelnemende landen (EU in dit geval), of dat je enkel mag kopen in een winkel in het land waar je woont?
Ik zie dat wel vaker met elektrisch gereedschap, compressoren op 18V accu's zat ik laatst naar te kijken. Metabo DE vs. NL scheelt 70€.
Ik zoek altijd even met https://www.idealo.de/ na of ik niet iets veel goedkoper kan krijgen met net iets meer moeite.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
True schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Ik zie dat wel vaker met elektrisch gereedschap, compressoren op 18V accu's zat ik laatst naar te kijken. Metabo DE vs. NL scheelt 70€.
Ik zoek altijd even met https://www.idealo.de/ na of ik niet iets veel goedkoper kan krijgen met net iets meer moeite.
Ja ik had het inderdaad ook via daar gevonden, alleen vind ik Amazon net wat chiller met garantie claimen met buitenlandse winkels.

Alleen dan nog de vraag of je nog recht hebt op de Pro Deals als je via amazon.de bestelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
genc007 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:42:

Bosch blauw is bijna altijd goedkoper bij amazon.de. De pro deal kan je nog wel claimen , maar alleen op een Duits adres. Anders moet je wachten of amazon.nl een vergelijkbare aanbieding heeft. Dan werkt je Nederlandse adres gewoon voor een pro deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zo heb ik ook een aantal kleinere opgehangen, en nog andere aan een stukje uitstekend werkblad van m'n werkbank.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Beter nog:
Afbeeldingslocatie: https://www.majorpanic.com/images/woodwork/BB/ClampRack-1.jpg

Balk aan de muur en stukjes inzagen op de dikte van de klem. Blijft prima hangen en toch bij de hand :)

Mijn pa werkte vroeger op een ROC, heb ze zo vaak genoeg zien hangen bij de afdeling houtbewerking. En die hadden er _veel_ ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt mij echt mega onhandig als ik heel eerlijk ben. Doe mij maar gewoon een rek waar je ze makkelijk af kan pakken, hier zit je ze een beetje omgekeerd van die bank af te hannesen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Roozzz

Plus ultra

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:02:
Dit lijkt mij echt mega onhandig als ik heel eerlijk ben. Doe mij maar gewoon een rek waar je ze makkelijk af kan pakken, hier zit je ze een beetje omgekeerd van die bank af te hannesen
Je trekt ze toch gewoon recht vooruit en hebt ze in de hand? Waar zit het gehannes? :?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42
sheane schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Bosch blauw is bijna altijd goedkoper bij amazon.de. De pro deal kan je nog wel claimen , maar alleen op een Duits adres. Anders moet je wachten of amazon.nl een vergelijkbare aanbieding heeft. Dan werkt je Nederlandse adres gewoon voor een pro deal.
Ik heb bij amazon.de een 18V boorhamer gekocht en succesvol de pro deal geregistreerd en gekregen.
Gewoon op een NL.adres

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Roozzz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:17:
[...]

Je trekt ze toch gewoon recht vooruit en hebt ze in de hand? Waar zit het gehannes? :?
Is her niet. er wordt gewoon niet geod gekeken en daarmee denkt men dat ze OM het balkje heen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Raymond schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:13:
Klopt idd, mijn kapotte heeft ook een hygrostaat. En precies wat @henkie196 zegt: 's zomers moet het ding veel harder werken dan 's winters. Voor mij blijft ventileren onaantrekkelijk (uiteraard is er echt wel iets ventilatie, voor de frisse lucht): 's zomers vanwege de hoeveelheid lucht en 's winters vanwege de kou :+

Ik heb in het begin geprobeerd het met ventilatie op te lossen (kelder heeft 3 ramen): dat werkt niet goed genoeg. Een luchtdroger werkt daarentegen gewoon hardstikke prima.

Ik had zelf idd ook bedacht om vermogen te delen door ontvochtigingscapaciteit en zo een vermogen per liter te krijgen. Dat is wel erg afhankelijk van de kwaliteit van de cijfers van de fabrikant (maar ik neem aan dat eurom en qlima beide even hard liegen :+ )

Die eurom komt wel iets robuuster over dan die qlima, wat meer geschikt voor continu gebruik.
Wel jammer dat voor consumenten je beperkt bent tot dit soort (b) merken.
Maar een "echt" merk is meteen zo ontzettend veel duurder, dat het niet interessant is.
Heb je domotica in je huis? Zo ja, twee temperatuur en luchtvochtigheid meters plaatsen (een in kelder en eentje buiten). Vervolgens kan je op basis van de relatieve luchtvochtigheid je droger aanzetten met een slimme schakelaar. (Zo heb ik het ooit gehad, was eigenlijk alleen in de zomer nodig).

In de voorjaar/najaar staat de ontvochtiger in de badkamer om de was te drogen die niet in de droger kan.

[ Voor 3% gewijzigd door fenrir op 11-08-2023 20:17 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50
The Eagle schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

Beter nog:
[Afbeelding]

Balk aan de muur en stukjes inzagen op de dikte van de klem. Blijft prima hangen en toch bij de hand :)

Mijn pa werkte vroeger op een ROC, heb ze zo vaak genoeg zien hangen bij de afdeling houtbewerking. En die hadden er _veel_ ;)
Mooi, maar dat werkt niet zo lekker met mijn irwin quick grip klemmen

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

big bang schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Mooi, maar dat werkt niet zo lekker met mijn irwin quick grip klemmen
Maak je een opstaand randje aan de voorkant waar ze in kunnen hangen.
Ben je nou doe het zelvert of ben je het niet? :p

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• agitri
Fotolijstje kan eindelijk opgehangen worden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABbucADlS5iXfY_2AFxqn-504rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foRQsh8eglouZO2aqYbtm0gB.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is binnen op 2 2,5ah 40v accu's na, de 5ah accu's zijn wel overkill voor het 'gewone' gereedschap.

(Heb alles besteld zonder mbox, heb zelf kisten over van ander gereedschap :) )

Zie onderstaande :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gczNOV1TRYHlohiF8j0vwPLbNd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wac51lOXdIpQM1i1Kzj81fq0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHVKT1ZmmsttFRvf-Z5TDo71G1Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRT89tAe3CJsKsAudW5TxGjc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnjmLVCGMp8GHd84ht5X5zXL_YE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blhR7umkqaUED21Rn92ZibI0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui9pbsyk_y889ZQqU8eKluRqUKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOSVGKQemj1JYxkl7M9YKWTL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fbxUKHA4XdXrQTjx54ayMPmpfQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjQGJManINEnxR5Ok9bNkCkD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsjNyNTZHKV0Xmg1runiItDt080=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSQHJDMq6MTjHy3adPVMa3UF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y70sU7YK9MyFbmr-QnmUNHz4Niw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G6AWQ0Hadhl8QYfUSJ8SzmG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYuuItk34DBBkKEiuNN6L0HxxFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCcSGCv7TVaQH0nhka14kG3D.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die 5Ah accus zijn idd een beetje een geval "accu, waar ga je met die schroeftol naartoe? :D

Ik heb er eentje, die gebruik ik eigenlijk alleen bij klussen waar ik lang mee bezig ben. De heggenschaar dus. Mooie van Metabo is dan weer dat ze die heggenschaar mooi uitgebalanceerd hebben icm die 5Ah accu. Zonder is ie topzwaar, met is ie perfect en nog steeds heel licht :)
(Idem voor de grasstrimmer btw, zelfde effect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:56
agitri schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Fotolijstje kan eindelijk opgehangen worden :)
[Afbeelding]

Alles is binnen op 2 2,5ah 40v accu's na, de 5ah accu's zijn wel overkill voor het 'gewone' gereedschap.

(Heb alles besteld zonder mbox, heb zelf kisten over van ander gereedschap :) )

Zie onderstaande :D

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Alles los besteld of via zo’n combi set ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agitri
Smartbikers schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Alles los besteld of via zo’n combi set ?
Los, korte vergelijking:
set: 5 apparaten 2 accu's 1 lader
los: 7 apparaten 5 accu's 2 dubbele snelladers

prijsverschil was ~ 150 duurder alles los, maar veel betere deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nog even terugkomend op mijn eerdere post over overzettreden, dit blijkt gemelamineerd hout te zijn. Iemand noemde HPL maar HPL-geschikte bladen zijn superduur. Dus daarom vraag ik mij af of ik ook af kan met zagen voor een andere kunststofsoort. Ik heb op de afkortzaag bijvoorbeeld dit blad zitten. Op andere websites worden voor dit blad bijvoorbeeld ook kunststoffen genoemd:
https://www.toolnation.nl...x-30-xt66-2608644543.html
https://www.combitools.nl...6t-aluminium-carbide.html

Wat zijn de opties? Want ik wil eigenlijk ook een blad voor m'n cirkelzaag kopen maar zie het niet zitten om 100+ euro uit te moeten geven. Afkortzaag voor makkelijk en snel haaks zagen, cirkel voor langere lengtes zagen en decoupeer voor hoekjes en dergelijke, daar wil ik een laminaatzaagje voor kopen (of zo een set met 3 stuks).

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:23:
Nog even terugkomend op mijn eerdere post over overzettreden, dit blijkt gemelamineerd hout te zijn. Iemand noemde HPL maar HPL-geschikte bladen zijn superduur. Dus daarom vraag ik mij af of ik ook af kan met zagen voor een andere kunststofsoort. Ik heb op de afkortzaag bijvoorbeeld dit blad zitten. Op andere websites worden voor dit blad bijvoorbeeld ook kunststoffen genoemd:
https://www.toolnation.nl...x-30-xt66-2608644543.html
https://www.combitools.nl...6t-aluminium-carbide.html

Wat zijn de opties? Want ik wil eigenlijk ook een blad voor m'n cirkelzaag kopen maar zie het niet zitten om 100+ euro uit te moeten geven. Afkortzaag voor makkelijk en snel haaks zagen, cirkel voor langere lengtes zagen en decoupeer voor hoekjes en dergelijke, daar wil ik een laminaatzaagje voor kopen (of zo een set met 3 stuks).
hier al gekeken?

https://www.ecotools.nl/h...-30-mm-t-60-vlak-daktand/
Pagina: 1 ... 164 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).