ook al geprobeerd met zowel voor als achter een balkje? Ik vermoed dat het dan zomaar eens wel kan werken.maartend schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:30:
[...]
Probleem is, bezemsteel is rond. Heb idd zaagbalkje er achter, maar dat steunt maar op heel klein stukje
Al eens geprobeerd om eerst 2 lagen schilderstape om de steel te wikkelen?maartend schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:15:
Vraagje. Ik moet houten bezemstelen op korte stukjes zagen. Ik wil dat doen met mijn afkortzaag, maar die slaat er kleine stukjes uit. Nu is dat blad ook maar 40tands. Hoeveel tands kan ik het beste gebruiken?
Of vooraf met een mes rondom een krasje maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 31-07-2023 21:00 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Och de vader van mijn vriendin heeft wel eens een 6mm Famag boortje van me vern**kt door er 25 (?)x een gat mee in een 22mm vuren plank mee te boren. Linksom draaiend. Stonk en rookte als een gek, en maar doordouwenfranssie schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:30:
[...]
Dat het überhaupt lukte om ermee door hout te komen

Mits ik geen 25 bezemstelen op stukjes van 3cm moest zagen was dit idd een mogelijkheid 😀😀😀😀Illusion schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Al eens geprobeerd om eerst 2 lagen schilderstape om de steel te wikkelen?
Of vooraf met een mes rondom een krasje maken.
Kan je het het principe van de zero clearance fence niet gewoon rond realiseren? Met een bovenfrees of gatenzaag de juiste diameter uit een blokje en daar doorheen zagen.
Hoe werkt dat precies?Fuel_80 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:51:
[...]
En hiervoor heb ik meestal deze in mijn werkkoffer zitten....![]()
https://mastertools.nl/pr...rYReUiI1divhoCblIQAvD_BwE
(of sinds kort mijn digitale meter)....
Anoniem: 289532
Ik ben opzoek naar wat eenhandsklemmen, vond de 90 cm Besseys voor 35 euro per stuk wel mooi, iemand ervaring mee of tips? Vooral voor doosjes lijmen
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 31-07-2023 23:51 ]
Bessey is de creme de la creme van lijmklemmen. Aan de prijs maar super kwaliteit. Je kan altijd goedkoper vinden, beter is een ander verhaal.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik had inderdaad dingen als HBM gezien maar wat ik aan reviews kon vinden waren niet al te positief…
Ik heb besseys (stel f klemmen, 10x corpus klemmen , en een doos kliklamps) en ecotools dingen. Ik kan je zeggen welke ik nooit gebruik
.gezien je niet afschrijft op het spul was dit buy once cry once (alhoewel 4x 200cm corpusklem wel een goede huilbui was
)
Ik gebruik voor kistjes ed vaak ook binnenhoeken die ik met lichte klemmen plaats zodat de zware klemmen de boel niet uit verband persen. Voor de corpusklemmen heb ik ook de "kp framepersset". Die is voor lijstjes ed heel handig.

Ik gebruik voor kistjes ed vaak ook binnenhoeken die ik met lichte klemmen plaats zodat de zware klemmen de boel niet uit verband persen. Voor de corpusklemmen heb ik ook de "kp framepersset". Die is voor lijstjes ed heel handig.
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 01-08-2023 00:19 ]
Ik koop nooit meer wat anders dan Bessey voor lijmklemmen. Inderdaad buy once cry once, maar het verlijmen is veruit het meest stressvolle moment van een project, dus liever gereedschap waar je op kan vertrouwen en goed en snel werkt.
Check, thanks. Morgen maar even slikken dan. Is er een reden om voor de 3 euro meer die de 90 cm kost tov de 60 cm niet voor de 90 te gaan?
Heb inderdaad ook een setje binnenhoeken met klemmetjes besteld bij onze Chinese vrienden op aanraden van ‘Hello ai ‘‘em Dennis ent ai ‘em from hoekt on woed’
Heb inderdaad ook een setje binnenhoeken met klemmetjes besteld bij onze Chinese vrienden op aanraden van ‘Hello ai ‘‘em Dennis ent ai ‘em from hoekt on woed’
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 01-08-2023 00:42 ]
Groter is niet altijd beter, want ze zijn zwaar en lomp. Een 60cm is net zo diep als je werkbank (ongeveer) terwijl 90cm uit steekt. Ook is het gewicht van het uitstekende deel onhandig. Ik heb er 4 van 120 en 4 van 90, maar wil er eigenlijk nog 4 van 40 voor de iets kleinere klussen. Eigenlijk wil je altijd lijmklemmen die precies groot genoeg zijn, maarja....Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:41:
Check, thanks. Morgen maar even slikken dan. Is er een reden om voor de 3 euro meer die de 90 cm kost tov de 60 cm niet voor de 90 te gaan?
Goedemorgen, ik krijg over een maandje de sleutel van mijn nieuwe huis en ben wat gereedschappen aan het kopen. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in een bouwstofzuiger. Ik ga hem gebruiken voor: opzuigen bouwpuin en stof, af en toe wat water, soms wat zaagsel tijdens zagen. Ik ga wat leidingen infrezen, gat in muurtje zagen, maar ook een drietal slaapkamerplafond en wanden schuren met een wand en plafondschuurmachine. Ben zeker geen professional en na deze verbouwing zal ik hem niet heel vaak gebruiken.
Mijn overpeinzingen:
-Klasse M edit het moet zijn L lijkt me meer dan voldoende
-Ik geef er liever niet veel meer dan 200 euro aan uit
-Een geïntegreerd stopcontact lijkt me handig
-Ik zal hem aan sluiten op diverse stofaansluitingen van diverse machines (invalzaag, muurschuurmachine, schuurmachine) dus het is wel makkelijk als hij op diverse merken zou passen
Ik ben vrij enthousiast over de Makita VC2512L, enige nadeel wat ik kan vinden is dat de slang niet antistatisch is. Wat is jullie mening?
Mijn overpeinzingen:
-Ik zal hem aan sluiten op diverse stofaansluitingen van diverse machines (invalzaag, muurschuurmachine, schuurmachine) dus het is wel makkelijk als hij op diverse merken zou passen
Ik ben vrij enthousiast over de Makita VC2512L, enige nadeel wat ik kan vinden is dat de slang niet antistatisch is. Wat is jullie mening?
Makita stofzuigers worden geproduceerd door Nilfisk, daar zou je ook naar kunnen kijken evt. De VC2512L is alleen een L-klasse ipv een M-klasse, M-klasse staat boven de L-klasse stofzuigers. Maar, ik denk dat een L-klasse prima is voor wat jij wil. Of hij op je gereedschap past zou je van tevoren even goed moeten uitzoeken, op Etsy verkopen wel veel mensen verloopjes voor courante stofzuigers.
Nadeel van Makita is dat de stofzakken vrij matig in de stofzuiger zitten waardoor ze niet helemaal vol kunnen en met verwisselen een drama zijn. Dat is een reden waarom mensen eerder neigen naar zaken als Starmix en Festool.
Nadeel van Makita is dat de stofzakken vrij matig in de stofzuiger zitten waardoor ze niet helemaal vol kunnen en met verwisselen een drama zijn. Dat is een reden waarom mensen eerder neigen naar zaken als Starmix en Festool.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 01-08-2023 09:09 ]
tussen 60 en 90 zou ik die laatste pakkenAnoniem: 289532 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:41:
Bij een beetje klem kun je de kop omdraaien zodat die ook dan spreiden, dat ga je een keer héééél handig vinden mits je er aan denkt
ik heb een schijthekel aan lijmklemmen, puur omdat ik nog geen goede manier heb gevonden om ze op te bergen, die krengen liggen altijd in de weg, al helemaal die 120cm stalen krengen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Het neemt relatief veel ruimte in, maar ik hang mijn lijmklemmen horizontaal aan de muur op twee liggers, hierdoor gaan ze niet zo irritant draaien als wanneer je ze aan een punt ophangt.Fraggert schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
ik heb een schijthekel aan lijmklemmen, puur omdat ik nog geen goede manier heb gevonden om ze op te bergen, die krengen liggen altijd in de weg, al helemaal die 120cm stalen krengen.![]()
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
ik heb inmiddels een zwikje oplossingen op een prikbord op pinterest staan...maar ja........tijd heBergdwerg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Het neemt relatief veel ruimte in, maar ik hang mijn lijmklemmen horizontaal aan de muur op twee liggers, hierdoor gaan ze niet zo irritant draaien als wanneer je ze aan een punt ophangt.

als je denkt dat die vervelend zijn.... Zullen we ruilen voor een paar (antieke) serganten?Fraggert schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
tussen 60 en 90 zou ik die laatste pakken.
Bij een beetje klem kun je de kop omdraaien zodat die ook dan spreiden, dat ga je een keer héééél handig vinden mits je er aan denkt
ik heb een schijthekel aan lijmklemmen, puur omdat ik nog geen goede manier heb gevonden om ze op te bergen, die krengen liggen altijd in de weg, al helemaal die 120cm stalen krengen.![]()
Tenzij je erg aan Makita gehecht bent. is de Karcher WD6 ook een hele goede keusDubbeldanger schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:56:
Goedemorgen, ik krijg over een maandje de sleutel van mijn nieuwe huis en ben wat gereedschappen aan het kopen. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in een bouwstofzuiger. Ik ga hem gebruiken voor: opzuigen bouwpuin en stof, af en toe wat water, soms wat zaagsel tijdens zagen. Ik ga wat leidingen infrezen, gat in muurtje zagen, maar ook een drietal slaapkamerplafond en wanden schuren met een wand en plafondschuurmachine. Ben zeker geen professional en na deze verbouwing zal ik hem niet heel vaak gebruiken.
Mijn overpeinzingen:
https://www.hornbach.nl/p...p-s-v-30-6-22-t/10523643/
deze kan ook nog veel goedkoper WD 5, 4 of lager. Maar dan zit er geen stopcontact op.
[ Voor 3% gewijzigd door sweetdude op 01-08-2023 10:32 ]
ha, die krengentwain4me schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:12:
[...]
als je denkt dat die vervelend zijn.... Zullen we ruilen voor een paar (antieke) serganten?ook te gebruiken als aanbeeld(je) of bootanker.
nou moet ik zeggen dat zo'n setje wel handig is, maar het ligt er wel aan wat voor soort, je hebt ze voor standaard stalen CV-pijp, tot en met van die loeizware H-balken

Als het zo secuur komt zou je met een bovenfrees in je zaagbalkje een ronde sleuf kunnen frezen. Dan heb je volledig steun aan de achterzijde.maartend schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:30:
[...]
Probleem is, bezemsteel is rond. Heb idd zaagbalkje er achter, maar dat steunt maar op heel klein stukje
Top idee. Ik heb een freesdjluc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:26:
[...]
Als het zo secuur komt zou je met een bovenfrees in je zaagbalkje een ronde sleuf kunnen frezen. Dan heb je volledig steun aan de achterzijde.
Het is een duimstok van regulier 2 meter maar waarin een schuifelement zit van 15 cm, die je kan uitschuiven om diepte te meten, maar je kan er ook binnen maten mee meten (beetje vergelijkbaar met een schuifmaat, waarvan je met de achterzijde ook diepte maten kan meten enz).
Daarnaast kun je er hoeken mee meten door het schuif element vast te klikken in de meter.
@Dubbeldanger Ik ben nog steeds tevreden met mijn VC2512L. De slang is niet anti-statisch inderdaad, hierdoor blijft er wel wat stof aan plakken. Maar dat kun je zo afspoelen onder de kraan evt.
Ik heb een cycloon gebouwd, dat scheelt behoorlijk in wat er al wordt afgevangen: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4". Zoek eens op 'cycloon' in dit topic (of eerdere delen). Er zijn meer mensen die zoiets gebouwd hebben.
Ik heb een cycloon gebouwd, dat scheelt behoorlijk in wat er al wordt afgevangen: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4". Zoek eens op 'cycloon' in dit topic (of eerdere delen). Er zijn meer mensen die zoiets gebouwd hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2023 16:00 ]
Eagle Sr werkte vroeger op een MTS (later ROC). Ik weet nog dat ie af en toe thuis kwam met van die 90cm dingen die ie even mocht lenen uit de houtbouw.Fraggert schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:11:
[...]
ha, die krengen![]()
nou moet ik zeggen dat zo'n setje wel handig is, maar het ligt er wel aan wat voor soort, je hebt ze voor standaard stalen CV-pijp, tot en met van die loeizware H-balken
Werkte overigens prima, de ladenkast die ie daarmee gemaakt heeft is nog niet / nooit uit elkaar gevallen
Is maar goed ook trowuens, zit al sinds bgin jaren 80 mijn Lego in en dat zou een flinke zooi gegeven hebben
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb de WD 3 en daar zit wel degelijk een stopcontact met inschakelautomaat op. De 5 is er ook in varianten met die functie. Zie https://www.kaercher.com/...6189=eyI4OTkwNjQiOiIxIn0=sweetdude schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
Tenzij je erg aan Makita gehecht bent. is de Karcher WD6 ook een hele goede keus
https://www.hornbach.nl/p...p-s-v-30-6-22-t/10523643/
deze kan ook nog veel goedkoper WD 5, 4 of lager. Maar dan zit er geen stopcontact op.
[ Voor 11% gewijzigd door wheel op 02-08-2023 05:39 . Reden: Typo ]
Na lang speuren gister toch de Karcher WD3 (geleend van de schoonmoeder) geupgrade naar een Festool CTM Midi I. Zo dat maakt wel even een verschil zeg, de 300 euro meer dan waard in ons geval. Het meeste proberen we tweedehands te kopen (en te valideren dat het niet gejat is). Meeste zal wel verkocht worden als we helemaal klaar zijn met de verbouwing.
De gereedschapskoffers beginnen steeds meer uit te dijen (en ik ben van twee linkerhanden naar best wel handig gegaan in 1 jaar tijd):
Achteraf was in ons project een renovatiefrees ook wel handig geweest maar we hebben het opgelost met gewoon ouderwets handenarbeid.
De gereedschapskoffers beginnen steeds meer uit te dijen (en ik ben van twee linkerhanden naar best wel handig gegaan in 1 jaar tijd):
- Festool DWC 18-4500
- Festool CARVEX PSC 420
- Festool CLEANTEC CTM Midi I
- Bosch Pro GBH 18V-21 Boor/breekhamer
- Bosch Pro GDX 18V-180 Slagschroevendraaier
- Dewalt Kruislijn laser
- Oude Hilti Combihamer (moet een nieuwe kabel aan hij doet het niet meer
)
- Overig ander oud spul aan de kabel
Achteraf was in ons project een renovatiefrees ook wel handig geweest maar we hebben het opgelost met gewoon ouderwets handenarbeid.
[ Voor 9% gewijzigd door Mauritio op 02-08-2023 09:46 ]
@Mauritio werkt die DWC 18-4500 goed? Ik zie die wel eens tweedehands voorbijkomen voor een mooie prijs en zoek al jaren een bandschroefmachine.
Bestaat er ergens een handig overzicht van de makita accu kettingzagen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Van elk type lijken er wel veel verschillende versies te bestaan.
De kettingzaag zal vooral gebruikt worden om dikke takken te snoeien. Occasioneel een klein boompje (diameter 20cm bvb) maar geen grote bomen. Ik dacht dus aan een blad van 30 of 35cm. Sowieso 18V platform, maar mss beter dan de 2x18V om voldoende kracht te hebben?
Heeft iemand ervaring met die tophandle zagen? Zijn die gevaarlijker dan een gewone zaag? Want lijkt me wel handig om daarmee te werken als je op een ladder staat...? Ervaringen?
De kettingzaag zal vooral gebruikt worden om dikke takken te snoeien. Occasioneel een klein boompje (diameter 20cm bvb) maar geen grote bomen. Ik dacht dus aan een blad van 30 of 35cm. Sowieso 18V platform, maar mss beter dan de 2x18V om voldoende kracht te hebben?
Heeft iemand ervaring met die tophandle zagen? Zijn die gevaarlijker dan een gewone zaag? Want lijkt me wel handig om daarmee te werken als je op een ladder staat...? Ervaringen?
Ik heb een zaagmachine op 400v 16a 5 polig waarvoor ik een softstarter zoek aangezien deze in ene keer aanknalt.
Ik kan allerlei softstarters voor 230v machines van a 20-30 euro vinden en ook hele youtube video's hoe je ze moet installeren, maar voor 400v lijken er alleen dure industriële softstarters te zijn.
Heeft iemand dus enig idee waar ik een 400v softstarter kan krijgen voor een redelijke prijs (tot 100 euro)?
Ik kan allerlei softstarters voor 230v machines van a 20-30 euro vinden en ook hele youtube video's hoe je ze moet installeren, maar voor 400v lijken er alleen dure industriële softstarters te zijn.
Heeft iemand dus enig idee waar ik een 400v softstarter kan krijgen voor een redelijke prijs (tot 100 euro)?
Niet wat je vraagt maar ik heb gewoon een C automaat.huppelepups schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:57:
Ik heb een zaagmachine op 400v 16a 5 polig waarvoor ik een softstarter zoek aangezien deze in ene keer aanknalt.
Ik vind hem prettig werken, voor mijn vriendin te zwaar om te bedienen boven het hoofd maar prima voor mij. (Ligt misschien ook aan de te grote accu die ik eraan heb hangen (5 ah). Volgende accu zal dus een 2.5 worden, lijkt mij prettiger werken. Maar misschien is de 2500 ook wel fijn, volgens mij heeft die meer koppel als je in andere zaken wil schroeven, ligt eraan waar je vooral mee werkt. (Hier houten regels en metal stud + gips)Bobmeister schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:53:
@Mauritio werkt die DWC 18-4500 goed? Ik zie die wel eens tweedehands voorbijkomen voor een mooie prijs en zoek al jaren een bandschroefmachine.
Wel belangrijk om echt recht te drukken, anders gaat je schroef nog af en toe niet helemaal lekker. Maar het apparaat op full-auto is echt een genot en je knalt zo een paar honderd schroeven erin
[ Voor 11% gewijzigd door Mauritio op 02-08-2023 11:42 ]
Voor machines op kracht zijn er eigenlijk 2 oplossingen.huppelepups schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:57:
De ouderwetse: starten in ster, en daarna door naar driehoek. Daarvoor zoek je dus een ster-driehoek-schakelaar (al dan niet automatisch)
De moderne: een frequentieregelaar.
Daartussenin zitten nog de industriele softstarters, maar die zijn volgens mij niet voor elk motortype geschikt.
Heb je een typeplaatje van de motor en een foto van de aansluitterminals? Dan kunnen we kijken of ster-driehoek mogelijk is.
[ Voor 13% gewijzigd door Illusion op 02-08-2023 11:25 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Heb het zelf nog niet gebruikt maar ze hebben een interactieve keuzehulp op hun site: https://www.makita.nl/art...ac-49b5-85a3-a1aa7b70fa02thommich schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:40:
Bestaat er ergens een handig overzicht van de makita accu kettingzagen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Van elk type lijken er wel veel verschillende versies te bestaan.
Wat voor gereedschap zouden jullie gebruiken om een plaat aluminium ruw op maat te zagen?
Tot nu toe heb ik dit met een decoupeerzaag gedaan, waarbij de zaagjes snel slijten en dat bij 4mm dik aluminium. Nu wil ik dikkere platen (20mm) gaan verzagen en zoek dus een andere oplossing.
Tot nu toe heb ik dit met een decoupeerzaag gedaan, waarbij de zaagjes snel slijten en dat bij 4mm dik aluminium. Nu wil ik dikkere platen (20mm) gaan verzagen en zoek dus een andere oplossing.
Cirkelzaag. Eigenlijk de enigste optie.
Goed blad erop en je kan makkelijk, accuraat en snel zagen. Geeft wel een hoop geluid en rotzooi.
Goed blad erop en je kan makkelijk, accuraat en snel zagen. Geeft wel een hoop geluid en rotzooi.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Iemand nog suggesties voor een recipro?
Ik heb wat bonnen over en wat aankomende klussen met flink hout in de tuin; boompjes, dikke takken, paar oude houten stellages met aardig dikke balken (20cm).
Ik ben geen poweruser, dus liefst met snoer. Accu’s zouden nauwelijks gebruikt verouderen. Accuspul wat ik al heb zit op Milwaukee M12 en ik denk dat ik voor deze klussen wat meer power nodig heb
Ik zat te kijken naar Makita JR3070, Bosch GSA 1300, Metabo SSE 1100. De Makita lijkt er het best uit te komen. Ben benieuwd of jullie er nog ideeën over hebben?
Ik heb wat bonnen over en wat aankomende klussen met flink hout in de tuin; boompjes, dikke takken, paar oude houten stellages met aardig dikke balken (20cm).
Ik ben geen poweruser, dus liefst met snoer. Accu’s zouden nauwelijks gebruikt verouderen. Accuspul wat ik al heb zit op Milwaukee M12 en ik denk dat ik voor deze klussen wat meer power nodig heb
Ik zat te kijken naar Makita JR3070, Bosch GSA 1300, Metabo SSE 1100. De Makita lijkt er het best uit te komen. Ben benieuwd of jullie er nog ideeën over hebben?
Zo gezegd, zo gedaan.
Ben bezig met het afronden van de uitbreiding van de garage. Ben nu op zoek naar een oplossing voor de assortimentskasten.
Heb er nu eentje aan de muur hangen van Raaco. Zo'n model:
/f/image/ojTy8N4sDpPMczkohAkTFBu5.png?f=fotoalbum_large)
Op zich prima, maar ik zou ze eigenlijk wat handiger willen ophangen, ipv naast elkaar aan de wand.
Zat te zoeken naar dit soort kasten op rails, zodat ik ze in een keukenkast van 60cm breed zou kunnen monteren, en ze uittrekbaar worden. Zoek ik iets dat niet bestaat?
Kan zelf natuurlijk aan de slag met wat knutselen. Maar als ik iets kant en klaar kan kopen nog beter.
/f/image/ojTy8N4sDpPMczkohAkTFBu5.png?f=fotoalbum_large)
Op zich prima, maar ik zou ze eigenlijk wat handiger willen ophangen, ipv naast elkaar aan de wand.
Zat te zoeken naar dit soort kasten op rails, zodat ik ze in een keukenkast van 60cm breed zou kunnen monteren, en ze uittrekbaar worden. Zoek ik iets dat niet bestaat?
Kan zelf natuurlijk aan de slag met wat knutselen. Maar als ik iets kant en klaar kan kopen nog beter.
Je wil de gehele kast kunnen uittrekken? Ik denk niet dat een dergelijk systeem kant en klaar bestaat.MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:08:
Ben bezig met het afronden van de uitbreiding van de garage. Ben nu op zoek naar een oplossing voor de assortimentskasten.
[Afbeelding]
Je zou wel kunnen overwegen om assortimentsdozen te gebruiken in plaats van ladekastjes.
De Raaco carrylite serie is hier bijvoorbeeld erg geschikt voor.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ja ik had in mijn hoofd om er drie of vier naast elkaar op rails te hebben, zodat je inderdaad die kast uittrekt.dragonhaertt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Je wil de gehele kast kunnen uittrekken? Ik denk niet dat een dergelijk systeem kant en klaar bestaat.
Je zou wel kunnen overwegen om assortimentsdozen te gebruiken in plaats van ladekastjes.
De Raaco carrylite serie is hier bijvoorbeeld erg geschikt voor.
Ga even kijken naar die carrylite; maar denk dat dat vooral handig is voor meenemen, wat niet perse de bedoeling is.
Nadeel van dozen is inderdaad dat je niet meteen het juiste bakje hebt, maar dat je eerst de doos nog open moet maken.MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:42:
[...]
Ja ik had in mijn hoofd om er drie of vier naast elkaar op rails te hebben, zodat je inderdaad die kast uittrekt.
Ga even kijken naar die carrylite; maar denk dat dat vooral handig is voor meenemen, wat niet perse de bedoeling is.
Als ik het goed begrijp wil je de ladekastjes zijwaarts in je keukenkastje monteren? In principe kan je gewoon wat ladegeleiders boven en onder monteren waardoor hij uittrekbaar wordt.
Je 'keukenkastje' kan dan ook gewoon een multiplex doos zijn, zonder deur. Dat is nog redelijk makkelijk zelf (op maat) te maken.
Ja denk dat dat het wordt. Komen sowieso drie keukenkasten naast elkaar, met netjes een deur ervoor.dragonhaertt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:47:
[...]
Nadeel van dozen is inderdaad dat je niet meteen het juiste bakje hebt, maar dat je eerst de doos nog open moet maken.
Als ik het goed begrijp wil je de ladekastjes zijwaarts in je keukenkastje monteren? In principe kan je gewoon wat ladegeleiders boven en onder monteren waardoor hij uittrekbaar wordt.
Je 'keukenkastje' kan dan ook gewoon een multiplex doos zijn, zonder deur. Dat is nog redelijk makkelijk zelf (op maat) te maken.
Denk er nu aan om een frame boven en onder te maken, en daar dan een drietal planken met railsen in te monteren.
Ben druk aan het zoeken naar de juiste geleider met softclose. Heb nu deze gevonden:
https://www.meubelbeslago...curide/bodemmontage/400mm
Houd wel rekening met het behoorlijke forse gewicht als zo'n kastje redelijk gevuld is met schroeven bijvoorbeeld. En de zijwaartse stabiliteit van die kastjes is maar heel beperkt.
Life is not about specs, it is about joy!
In principe kan je 'gewone' kogelgeleiders gebruiken als je zowel boven als onder monteerd.MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Ja denk dat dat het wordt. Komen sowieso drie keukenkasten naast elkaar, met netjes een deur ervoor.
Denk er nu aan om een frame boven en onder te maken, en daar dan een drietal planken met railsen in te monteren.
Ben druk aan het zoeken naar de juiste geleider met softclose. Heb nu deze gevonden:
Als goedkope optie heb ik goede ervaring met SO-Tech: https://www.so-tech.eu/kogelgeleiders/
Een stuk goedkoper maar bijna dezelfde kwaliteit als Blum geleiders.
Is de belasting niet anders dan als je ze 'horizontaal' monteert? Vooral de onderste krijgt wat te verduren, vandaar dat ik op zoek was naar bodemmontage.dragonhaertt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:54:
[...]
In principe kan je 'gewone' kogelgeleiders gebruiken als je zowel boven als onder monteerd.
Als goedkope optie heb ik goede ervaring met SO-Tech: https://www.so-tech.eu/kogelgeleiders/
Een stuk goedkoper maar bijna dezelfde kwaliteit als Blum geleiders.
Goede suggestie die geleiders
20mm dik? Hoe groot zijn die platen?vegboy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:00:
Wat voor gereedschap zouden jullie gebruiken om een plaat aluminium ruw op maat te zagen?
Is het dan niet een optie om het te laten doen?
Ja, de belasting is zeker anders. Als je echt gewicht er aan wil hangen kan je beter ondergeleiders kiezen.MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Is de belasting niet anders dan als je ze 'horizontaal' monteert? Vooral de onderste krijgt wat te verduren, vandaar dat ik op zoek was naar bodemmontage.
Goede suggestie die geleiders
Dan kom je eerder op dit soort producten uit: https://www.so-tech.eu/undermount-drawer-slides/
Die zijn ook echt ontworpen om aan de onderkant gemonteerd te worden.
'Platte' ladegeleiders hebben eigenlijk niet de dikte om over die as veel gewicht te dragen.
Ik zoek een soort van verzinkboor om 6 kant houtdraadbouten verdiept mee weg te werken. Iemand tips?
Gewone verzinkboren hebben een schuine kant als ik dan een onderlegschijfje wil gebruiken werkt dat niet lekker. Gatenzagen is nadeel dat het hout erna met de hand uitgehaald moet worden. Forstner boor centreert niet heel goed op bijvoorbeeld een voorgeboord gat van 6mm.
Wat ik nu doe is eerst met forstner boor en dan voorboren. Dat werkt redelijk, maar vroeg me af of er geen snellere manieren zijn?
Gewone verzinkboren hebben een schuine kant als ik dan een onderlegschijfje wil gebruiken werkt dat niet lekker. Gatenzagen is nadeel dat het hout erna met de hand uitgehaald moet worden. Forstner boor centreert niet heel goed op bijvoorbeeld een voorgeboord gat van 6mm.
Wat ik nu doe is eerst met forstner boor en dan voorboren. Dat werkt redelijk, maar vroeg me af of er geen snellere manieren zijn?
@invoil Ik gebruik hiervoor een speedboor, centreert goed in het geboorde gat en geeft een gat met vlakke onderkant voor de boutkop.
Dat is een goede, ik heb altijd een soort van aversie tegen speedboren gehad. Maar voor dit is het misschien wel het juiste gereedschap.DasNieNix schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:14:
@invoil Ik gebruik hiervoor een speedboor, centreert goed in het geboorde gat en geeft een gat met vlakke onderkant voor de boutkop.
Ik denk dat je huidige werkwijze de betere methode is en een mooier resultaat oplevert.invoil schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:21:
[...]
Dat is een goede, ik heb altijd een soort van aversie tegen speedboren gehad. Maar voor dit is het misschien wel het juiste gereedschap.
Ik heb 15 en 30cm EZS eenhandsklemmen, maar vind ze niet bepaald hun naam waarmaken. Eén 15cm klem was al vrij snel 'lam', waardoor ie slecht goed aanspant en wanneer niet geklemd, altijd meteen naar beneden zakt/valt. Super irritant.Anoniem: 289532 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:51:
Ik ben opzoek naar wat eenhandsklemmen, vond de 90 cm Besseys voor 35 euro per stuk wel mooi, iemand ervaring mee of tips? Vooral voor doosjes lijmen
Ik heb zelf de goedkopere versie van de Makita. Die voldoet prima. Heb de recipro bij veel sloopwerkzaamheden gebruikt en dan werkt die harstikke goed.reiker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:29:
Joe
@NCSmits Tja n=1, dat wat jij beschrijft had ik met de parkside clone na 1x gebruik. Die worden dus uitgeleend door mij aan mensen waar ik geen vertrouwen in heb. De Bessey klemmen doen het bij mij nog altijd als nieuw. Ik ben geen veelgebruiker maar ga wel voorzichtig met m'n spullen om. Garantie gevalletje?
[ Voor 3% gewijzigd door rockhopper op 03-08-2023 12:08 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Fair enough, n=1 inderdaad. Garantie helaas niet. Zakelijk gekocht en inmiddels ff ruim 2 jaar oud (probleem speelt al wel een hele tijd, dus wellicht destijds nog wel binnen garantie). Ik gebruik hem gewoon maar niet meer, tenzij ik klemmen tekort kom.rockhopper schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:07:
@NCSmits Tja n=1, dat wat jij beschrijft had ik met de parkside clone na 1x gebruik. Die worden dus uitgeleend door mij aan mensen waar ik geen vertrouwen in heb. De Bessey klemmen doen het bij mij nog altijd als nieuw. Ik ben geen veelgebruiker maar ga wel voorzichtig met m'n spullen om. Garantie gevalletje?
Voor wat betreft de snelspanklemmen, ik heb geen ervaring met een echt merk. Wel met "goeiekope" van diverse discount supermarkten en Ecotools. Ik vind die van Ecotools op zich prima, duidelijk steviger dan de supermarkt klemmen. (Hoewel ik ook direct geloof dat een echt merk nog veel beter is). Het lukt mij met alle klemmen om goed vast te klemmen, in ieder geval.
Van de eerste serie discounterklemmen die ik 15 jaar geleden heb gekocht, waren de handvatten wel wat flexibel (bogen open als je kracht zette. Deze braken ook vrij snel open op het scharnierpunt. Ik heb bij die serie dat scharnierpunt doorboord en er vervolgens bouten met carrosserieringen doorheen gezet. Sindsdien klemmen ze super en heb ik er nooit meer een probleem mee gehad. Mocht dus iemand daar tegenaan lopen met goedkope klemmen, het is met minimale kosten op te lossen.
Van de eerste serie discounterklemmen die ik 15 jaar geleden heb gekocht, waren de handvatten wel wat flexibel (bogen open als je kracht zette. Deze braken ook vrij snel open op het scharnierpunt. Ik heb bij die serie dat scharnierpunt doorboord en er vervolgens bouten met carrosserieringen doorheen gezet. Sindsdien klemmen ze super en heb ik er nooit meer een probleem mee gehad. Mocht dus iemand daar tegenaan lopen met goedkope klemmen, het is met minimale kosten op te lossen.
Ik had(heb overigens nog steeds) een DeWalt met snoer. Toen ik eenmaal accugereedschap ontdekte heb ik een accu versie van Makita gekocht. Dat is echt veel handiger dan met snoer. Hoe vaak ik bijna dat snoer door heb gezaagd..reiker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:29:
(die DeWalt is overigens voor een zacht prijsje over te nemen)
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor eenhandsklemmen ben ik wel fan van de Irwin quick clamps.
In 2-packs (soms) een stuk goedkoper te krijgen en ik vind ze prettiger dan de Bessey modellen.
Ook bij toolstation nu in de aanbieding: https://www.toolstation.n...pan-lijmklemmenset/p22150
2 sets van 2 stuks (4 totaal) voor 65 euro.
Helaas wel het 'nieuwe' model, maar de oudere worden niet meer gemaakt.
In 2-packs (soms) een stuk goedkoper te krijgen en ik vind ze prettiger dan de Bessey modellen.
Ook bij toolstation nu in de aanbieding: https://www.toolstation.n...pan-lijmklemmenset/p22150
Als je het netjes wil doen dan kan je het beste éérst met de forstner, en daarna met de 6mm boren.invoil schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:08:
Ik zoek een soort van verzinkboor om 6 kant houtdraadbouten verdiept mee weg te werken. Iemand tips?
Dat geeft echt het beste resultaat.
Forstners hebben een centreerpunt net zoals een speedboor (alleen iets kleiner)
Eigenlijk zijn forstners in bijna alle gevallen superieur aan speedboren. Ik heb in ieder geval nooit meer een speedboor gebruikt sinds ik een goed setje forstners heb.
Een forstner kan je ook nog centreren met een malletje (wat bij een speedboor een stuk lastiger gaat). Die kan je gewoon met dezelfde forstner maken uit een plankje multiplex en deze daarna vastklemmen op je werkstuk.
Ik zag die inderdaad ook, maar als je er 2 toevoegt aan je winkelwagen betaal je gewoon 2x de prijs dus twijfelde of ze bedoelde dat je er in totaal 2 kreeg voor die 60 piek... Beetje onduidelijk op de sitedragonhaertt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:45:
Voor eenhandsklemmen ben ik wel fan van de Irwin quick clamps.
Ik heb ze een half jaar geleden met dezelfde deal gekocht, en kreeg er toen gewoon 4 voor die prijs.Anoniem: 289532 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:55:
[...]
Ik zag die inderdaad ook, maar als je er 2 toevoegt aan je winkelwagen betaal je gewoon 2x de prijs dus twijfelde of ze bedoelde dat je er in totaal 2 kreeg voor die 60 piek... Beetje onduidelijk op de site
Ook als ik ze nu 2x toevoeg krijg ik de korting duidelijk te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PHNVToyq6gqHDBt3qU4zqddX.png?f=user_large)
Ah, ja, klopt. Nu doet hij het wel. Hmmm begin nu toch wel weer hebberig te worden... Heb net 6 van die 90 cm klemmen binnen gekregen en ze zijn inderdaad wel zwaarder dan ik dacht
[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 03-08-2023 13:16 ]
Ik heb 80 cm en 150cm parallel klemmen, maar voor het kleine spul heb ik ook 15 en 30 cm éénhandsklemmen.Anoniem: 289532 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:13:
Ah, ja, klopt. Nu doet hij het wel. Hmmm begin nu toch wel weer hebberig te worden... Heb net 6 van die 90 cm klemmen binnen gekregen en ze zijn inderdaad wel zwaarder dan ik dacht
Ik had liever misschien 15 en 45cm gehad, maar deze 30cm modellen waren zo voordelig dat ik ze niet kon late liggen.
Met de selectie 15 (mini one hand) 30 (one hand) 80 (parallel) en 150 (parallel) heb ik al mijn klemwerkzaamheden gedekt.
Ik heb deze. Ik kan niets bedenken om hem af te kraken. Zeer krachtig en (voor mij ) goed gevormd model. TOP ding.reiker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:29:
HIKOKI RECIPROZAAGMACHINE CR13V2 WSZ
Dure gelijders voor 1 setje en ze zijn niet 3 delig tescopich waardoor max diepte de kast kan trekken.MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Ja denk dat dat het wordt. Komen sowieso drie keukenkasten naast elkaar, met netjes een deur ervoor.
Ik heb zoeits gemaakt met 3 delig telescopiche gelijders zijn niet softclose maar dat maakt de pret niet minder om en een prijs van €12 per set op Amazon, gemonteerd onder de werkbank met Qbrick sorteer bakken met losse bekers, mischien een idee.
:strip_exif()/f/image/8WLqpMxwpQxM452YplD1mDdW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DA3B9MrGyaxA6ARuptpPCSLd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk dat ik hier langer naar kijk dan naar de playboyJ.E. Weinor schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 01:28:
[...]
Dure gelijders voor 1 setje en ze zijn niet 3 delig tescopich waardoor max diepte de kast kan trekken.
Ik heb zoeits gemaakt met 3 delig telescopiche gelijders zijn niet softclose maar dat maakt de pret niet minder om en een prijs van €12 per set op Amazon, gemonteerd onder de werkbank met Qbrick sorteer bakken met losse bekers, mischien een idee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@reiker Ik heb deze: https://www.lidl.nl/p/parkside-reciprozaag-710-w/p100345263
Heb daar dikke vloerbalken, aanrechtblad en een hardhouten kozijn mee gesloopt. Ging prima. Bestel er wel gelijk even wat zaagjes bij, standaard zitten er maar twee bij.
Heb daar dikke vloerbalken, aanrechtblad en een hardhouten kozijn mee gesloopt. Ging prima. Bestel er wel gelijk even wat zaagjes bij, standaard zitten er maar twee bij.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2023 08:15 ]
Ja geleiders genoeg, dit is inderdaad niet het beste voorbeeld. Voor rond de 35 euro heb ik softclose heavy duty gevonden die wel volledig uit kunnen.J.E. Weinor schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 01:28:
[...]
Dure gelijders voor 1 setje en ze zijn niet 3 delig tescopich waardoor max diepte de kast kan trekken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Denk dat jouw oplossing voor grote hoeveelheden schroeven minder geschikt is. Vakjes lijken me een stuk kleiner dan de uitteklades van de raaco die ik nu heb. Tevens heb ik ze liever op ooghoogte
Voor mn electra componenten zou het wel een prima oplossing zijn overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2023 08:11 ]
Ik doe ook al mijn schoeven in assortimentsdozen.MikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:04:
[...]
Ja geleiders genoeg, dit is inderdaad niet het beste voorbeeld. Voor rond de 35 euro heb ik softclose heavy duty gevonden die wel volledig uit kunnen.
Ziet er netjes uit! Denk dat jouw oplossing voor grote hoeveelheden schroeven minder geschikt is. Vakjes lijken me een stuk kleiner dan de uitteklades van de raaco die ik nu heb. Tevens heb ik ze liever op ooghoogte
Als je echt een keer 300+ schroeven nodig hebt neem ik wel een doosje mee, maar normaal staan mijn doosjes ergens ver weg opgeslagen in een kast.
Het grote voordeel van de assortimentsdozen is dat je meerdere maten makkelijk mee kan nemen. Als ik bij familie moet klussen, of ergens anders in het huis, dan neem ik makkelijk mijn bak met 'de meeste schroeven doe ik nodig heb' mee.
Meer dan 20 per type heb je vaak toch niet nodig voor kleine klusjes.
dragonhaertt in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
De Qbrick sortiment dozen zijn gevuld met rvs verscillendende maten de 3 onderste zijn de bakken iets hoger, de bekers zijn ruim van opzet en verschillend in maat zelfs lange bekers zitten er in een doos met schroeven past er zeker wel in.MikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:04:
[...]
Ja geleiders genoeg, dit is inderdaad niet het beste voorbeeld. Voor rond de 35 euro heb ik softclose heavy duty gevonden die wel volledig uit kunnen.
Qbrick heeft ook assortiment dozen die groter zijn van omvang dan de variant die ik heb
De rails kan 40 kg dragen per rail het gewicht max uit geen probllemm met een bak vol schroeven/bouten.
Zelf laden maken naar eigen indeling met verschillende afmeting losse bakjes kan ook, zoals van het merk Allit en in verschillende kleuren elke kleur heeft een eigen afmeting en in 2 hoogtes verkrijgbaar
Allit heeft ook nog deze variant de vario plus.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6OYO067Rm5dcqDGuBfFft9DU.jpg?f=user_large)
Dank voor alle tips!dragonhaertt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
Als je het netjes wil doen dan kan je het beste éérst met de forstner, en daarna met de 6mm boren.
Dat geeft echt het beste resultaat.
Forstners hebben een centreerpunt net zoals een speedboor (alleen iets kleiner)
Eigenlijk zijn forstners in bijna alle gevallen superieur aan speedboren. Ik heb in ieder geval nooit meer een speedboor gebruikt sinds ik een goed setje forstners heb.
Een forstner kan je ook nog centreren met een malletje (wat bij een speedboor een stuk lastiger gaat). Die kan je gewoon met dezelfde forstner maken uit een plankje multiplex en deze daarna vastklemmen op je werkstuk.
Na nog wat rondvragen buiten het forum schijnen er speciale forstner boren te zijn. Zijn wel bekend als Forstner Zobo (Zobo is volgens mij de merknaam) waar je zelf een centerboortje in kunt zetten.
Alle drie de machines die je noemt zijn goede keus, ik zou niet weten wat de beste is.reiker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:29:
Net als @ThinkPad heb ik de zaag van de Lidl; dit is echt zo'n apparaat voor het grove werk en hoeft niet heel precies te zijn. Wordt hier ook voor soortgenoemde werkzaamheden gebruikt.
https://www.tooler.de/cat...6W04JyOULQfRoCFAgQAvD_BwEinvoil schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
Dank voor alle tips!
Na nog wat rondvragen buiten het forum schijnen er speciale forstner boren te zijn. Zijn wel bekend als Forstner Zobo (Zobo is volgens mij de merknaam) waar je zelf een centerboortje in kunt zetten.
Ziet er wel handig uit!
Ook nog eens famag. Dat zijn wel mooie boortjes
Dat ik daar nu pas aan denk; goedkope machine kopen omdat het toch “maar” een sloopzaag is, en de bonnen die ik heb aan nóg een machine besteden, I like the way you’re thinkingDasNieNix schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:03:
[...]
Alle drie de machines die je noemt zijn goede keus, ik zou niet weten wat de beste is.
Net als @ThinkPad heb ik de zaag van de Lidl; dit is echt zo'n apparaat voor het grove werk en hoeft niet heel precies te zijn. Wordt hier ook voor soortgenoemde werkzaamheden gebruikt.
Zo gezegd, zo gedaan.
je kan hem ook van de buren lenen, dan kan je 2 nieuwe machines kopenreiker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Dat ik daar nu pas aan denk; goedkope machine kopen omdat het toch “maar” een sloopzaag is, en de bonnen die ik heb aan nóg een machine besteden, I like the way you’re thinking

na het slopen van diverse reciprozagen op het werk zijn we eerst overgegaan op hikoki die het zeker langer volhielden maar we ook wisten te slopen.(verbrande motor)Geneuzel schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:59:
[...]
Ik heb deze. Ik kan niets bedenken om hem af te kraken. Zeer krachtig en (voor mij ) goed gevormd model. TOP ding.
HIKOKI RECIPROZAAGMACHINE CR13V2 WSZ
Daarna op makita accuplatform op de djr186 overgegaan. meerdere accus per job nodig, maar still going strong. 1 machine terug onder garantie omdat het hele stalen tegenhouddingetje door metaalmoeheid afbrak.
zaagjes bij de ecotools halen. Als je series vergelijkbare dingen zaagt slijt vaak het zaagje alleen op het “kritieke” punt waar de meeste belasting zit, dus zaagje kan er nog goed uitzien maar precies 3 versleten tandjes hebben waarsoor hij niks doet.
Voor thuis ook zo”n ding gekocht, de favo powertool van mijn vrouw.
Ik ben op zoek naar een goed filter voor stof en gas. We hebben een zeilboot gekocht en de komende tijd moet daar het eea aan gebeuren. Meeste relaxt lijkt mij als ik een halfgelaatmasker kan vinden waar ik de filters in kan wisselen. Hornbach heeft die liggen voor gassen (voor bij verf, epoxy en antifouling). Bestaan die ook waar je ook filters in kan doen tegen stof voor schuren van polyester, oude verf/gelcoat en hout? Zo zou ik een goed passend masker kunnen hebben met verschillende filters voor verschillende toepassingen. Dank alvast voor hulp!
je kan er bv 1 kopen van 3m die hebben verschillende passende filters voor bv gassen en verschillende klasse stof. en ook combi filters.Okasha schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:57:
Ik ben op zoek naar een goed filter voor stof en gas. We hebben een zeilboot gekocht en de komende tijd moet daar het eea aan gebeuren. Meeste relaxt lijkt mij als ik een halfgelaatmasker kan vinden waar ik de filters in kan wisselen. Hornbach heeft die liggen voor gassen (voor bij verf, epoxy en antifouling). Bestaan die ook waar je ook filters in kan doen tegen stof voor schuren van polyester, oude verf/gelcoat en hout? Zo zou ik een goed passend masker kunnen hebben met verschillende filters voor verschillende toepassingen. Dank alvast voor hulp!
slechts voorbeeld
https://pbmdiscounter.nl/...03-halfgelaatsmasker/7503
https://pbmdiscounter.nl/...096-combinatiefilter/6096
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-08-2023 10:02 ]
Ik heb een halfgelaatsmasker van Moldex:Okasha schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:57:
https://stofmasker-shop.n...gelaatsmasker-medium.html
Zit wat mij betreft prima (wel even kijken welke maat je nodig hebt, uiteraard.
Je kan bij hiervoor diverse klassen stoffilters en koolfilters kopen, en deze naar believen combineren. (Dus alleen stoffilters wanneer gewenst, of combi stof en gas)
verkrijgbare filters:
https://stofmasker-shop.n...rmax=2027&slider_max=2027
[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-08-2023 12:05 ]
afhankelijk van waar je gaat klussen vinden je stallingsgenoten het vaak ook erg prettig als je een schuurmachine met afzuiging gebruikt. scheelt voor jezelf ook een hele hap. Na het opklussen van diverse bootjes zou het mijn nummer 1 investering zijn als ik het nog eens moest doen. in vergelijking met het vermogen aan verf wat je erop gaat smeren valt de investering ook best mee :-)Okasha schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:57:
Sterker nog, vaak is het verplicht en mag je niet eens zonder afzuiging werken.Lochnes schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:17:
[...]
afhankelijk van waar je gaat klussen vinden je stallingsgenoten het vaak ook erg prettig als je een schuurmachine met afzuiging gebruikt. scheelt voor jezelf ook een hele hap. Na het opklussen van diverse bootjes zou het mijn nummer 1 investering zijn als ik het nog eens moest doen. in vergelijking met het vermogen aan verf wat je erop gaat smeren valt de investering ook best mee :-)
Bier, Whiskey en Metal!!
Haha dit is niet mijn eerste boot, wel eerste met kajuit. Bouwzuiger heb ik, wil alleen die dampen niet meer! Ik ga voor de 3m omdat ik denk dat die filters dan breder verkrijgbaar zijn. Top dat er ook combi filters zijn!LordMithril schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Sterker nog, vaak is het verplicht en mag je niet eens zonder afzuiging werken.
Lijkt wel een bouwmarkt zo. Alles opgehangen, in vrijwel nieuwstaat en groene BoschLordMithril schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:39:
[Afbeelding]
Is dit de afdeling elektrisch gereedschap anonymous?
In de vakantie van mn vrouwtje de cirkelzaag en het lijmpistool erbij gekregen. Dus moest de wand weer opnieuw indelen.
Vervelend
Als ik het zo even zie lijken alleen de kruimeldief en de schuurmachine gebruikt. Prima gebruikscombi overigens
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Alles is goed gebruikt hoor, had alleen nog jiet de moeite genomen om de schuurmachine schoon te maken. Blaas em uit met de compressor maar vrouwtje heeft de was buiten gezet.The Eagle schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:28:
[...]
Lijkt wel een bouwmarkt zo. Alles opgehangen, in vrijwel nieuwstaat en groene Bosch
Als ik het zo even zie lijken alleen de kruimeldief en de schuurmachine gebruikt. Prima gebruikscombi overigens
En yup bosch groen, prima spul voor mijn gebruik en t meeste gekocht toen ik nog in de bouwmarkt werkte. Dus lekkere korting. Vandaar ook de overdosis aan accu's.
Moet overigens zeggen, heb t meeste ook nog eens bedraad, maar tenzij ik echt zwaar werk heb, accu is zo makkelijk.
Bier, Whiskey en Metal!!
Heb nog een groene bosch slijptol al ruim 33 jaar oud doet het nog steeds ziet er niet meer uit geen beveiligingskap er meer op, lekker compact in de hand, en zwaar gebruikt in al die jaren van steen wel 500 m2 tot aan metaal laat staan pvc er mee geslepen afbramen doorslijpen etc. en ooit gekocht in Duitsland voor een voordelige prijs.en gebruik hem nog steeds.voor bepaalde klussen.LordMithril schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:58:
[...]
Alles is goed gebruikt hoor, had alleen nog jiet de moeite genomen om de schuurmachine schoon te maken. Blaas em uit met de compressor maar vrouwtje heeft de was buiten gezet.
En yup bosch groen, prima spul voor mijn gebruik en t meeste gekocht toen ik nog in de bouwmarkt werkte. Dus lekkere korting. Vandaar ook de overdosis aan accu's.
Moet overigens zeggen, heb t meeste ook nog eens bedraad, maar tenzij ik echt zwaar werk heb, accu is zo makkelijk.
Enige wat is vervangen is het snoer met 6 meter dat werkt wel prettiger dan met een standaardt lengte.
Nee de groene bosch is zeker niet slecht alhoewel 33 jaar terug en vergelijk met de huidige groene Bosch kan ik niet vergelijken in de kwaliteit van toen en nu.
een boot is een gat in het water waar je geld in smijtLankman schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:23:
Koop een boot en werk je dood.
33 jaar geleden, daar zit de crux.J.E. Weinor schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:11:
[...]
Heb nog een groene bosch slijptol al ruim 33 jaar oud doet het nog steeds ziet er niet meer uit geen beveiligingskap er meer op, lekker compact in de hand, en zwaar gebruikt in al die jaren van steen wel 500 m2 tot aan metaal laat staan pvc er mee geslepen afbramen doorslijpen etc. en ooit gekocht in Duitsland voor een voordelige prijs.en gebruik hem nog steeds.voor bepaalde klussen.
Enige wat is vervangen is het snoer met 6 meter dat werkt wel prettiger dan met een standaardt lengte.
Nee de groene bosch is zeker niet slecht alhoewel 33 jaar terug en vergelijk met de huidige groene Bosch kan ik niet vergelijken in de kwaliteit van toen en nu.
Zelf spul in gebruik dat mijn vader op de kermis gewonnen heeft nota bene. Van Black & Decker.
Niet kapot te krijgen.
En bovenal, niet te vergelijken met spul van nu.
Een hoop merken hebben hun ziel verkocht aan china, of gewoon veel slechter zijn gaan produceren. Irwin, bahco, scheppach, en black & decker waren vroeger merken die prima waren, nu met een grote boog omheen lopen.
Na bijna 3 jaar verbouwen wil ik eindelijk een bouwstofzuiger aanschaffen. In het begin geen besef van gehad, toen dacht ik "ben bijna klaar", maar er blijven dingen te doen 
Oog is gevallen op de Makita VC2512L. Nu heb ik een cirkelzaag met een schuin/ovaal afzuiggat van 25 mm in kleinste diameter.
:strip_exif()/f/image/L7nSNYTPQwNptvJcMB63YZN0.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik daar gewoon dit mondstuk in drukken?
https://www.toolmax.nl/ma...-regelaar-w107418661.html
Oog is gevallen op de Makita VC2512L. Nu heb ik een cirkelzaag met een schuin/ovaal afzuiggat van 25 mm in kleinste diameter.
:strip_exif()/f/image/L7nSNYTPQwNptvJcMB63YZN0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb die 3M 7503. Bevalt prima. Niet te strak, ademt prima en inderdaad verwisselbare filters naar toepassing.twain4me schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
je kan er bv 1 kopen van 3m die hebben verschillende passende filters voor bv gassen en verschillende klasse stof. en ook combi filters.
slechts voorbeeld
https://pbmdiscounter.nl/...03-halfgelaatsmasker/7503
https://pbmdiscounter.nl/...096-combinatiefilter/6096
https://stofmasker-shop.n...oIkaAk6mEALw_wcB&vcp=truewebber87 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
Ik heb die 3M 7503. Bevalt prima. Niet te strak, ademt prima en inderdaad verwisselbare filters naar toepassing.
Deze heb ik hier in gebruik en werkt prettig, zeker met de snelsluiting. Qua filters gebruik ik alleen de ffp3 filters van 3m. Werken ook prettig.
Persoonlijk zou ik voor 17,30 niet gokken dat het blijft zittenZwartoog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:35:
Na bijna 3 jaar verbouwen wil ik eindelijk een bouwstofzuiger aanschaffen. In het begin geen besef van gehad, toen dacht ik "ben bijna klaar", maar er blijven dingen te doen
[Afbeelding]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Laatst binnen en flink stuk eiken geschuurd met de bouwstofzuiger eraan, ik was blijLochnes schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:17:
[...]
afhankelijk van waar je gaat klussen vinden je stallingsgenoten het vaak ook erg prettig als je een schuurmachine met afzuiging gebruikt. scheelt voor jezelf ook een hele hap. Na het opklussen van diverse bootjes zou het mijn nummer 1 investering zijn als ik het nog eens moest doen. in vergelijking met het vermogen aan verf wat je erop gaat smeren valt de investering ook best mee :-)
[ Voor 15% gewijzigd door JT op 07-08-2023 18:18 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik heb ze goedkoop bij Toolstation gehaald, was toen echt wel een goede deal. Ik zou gewoon bellen om te vragen. Ik vind het geniale dingen. Werken heerlijk en zeker omdat ik het meeste alleen doe is het vaak m'n vriend geweest om dingen vast te houdenAnoniem: 289532 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:55:
[...]
Ik zag die inderdaad ook, maar als je er 2 toevoegt aan je winkelwagen betaal je gewoon 2x de prijs dus twijfelde of ze bedoelde dat je er in totaal 2 kreeg voor die 60 piek... Beetje onduidelijk op de site
Ecodan warmtepomp
alweer een tijdje terug dit maar ik vroeg me af of die Microjig bevalt? Lijkt me wel een mooi hulpstuk en zie het ook wel vaker voorbij komen. Voor kleine dingen vooral kan het een stuk veiliger maken als het goed werk.Remy!!!! schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:12:
[...]
Ik was vanmiddag toevallig bij Baptist, en toen maar gelijk een nieuwe winkelhaak gehaald deze is gelukkig wel perfect recht/haaks!
Tevens nog een nieuwe zaag en een Microjig GRR-Ripper gehaald.
[Afbeelding]
Vervolgens een tijdje bezig geweest om m'n zaagtafel (Dewalt DW745) weer goed haaks af te stellen, om er vervolgens achter te komen dat het tafelblad niet meer recht is. Dit is helaas een bekend probleem bij zaagtafels met een aluminium tafelblad waarbij de zaag direct vastzit aan het tafelblad. Na een X aantal jaar gaat dat doorbuigen...
Dus nu in de markt voor een nieuwe zaagtafel, maar deze keer wel met een gietijzer tafelblad. Qua budget zit ik te kijken richting de €700á1500, en ik heb deze al gevonden:
- AXMINSTER CRAFT AC254TS
- AXMINSTER TRADE AT254SB
- LUMBERJACK TS1800
- HBM 2200
- HBM 1600
- HBM 600
Een aantal eisen vanuit mijn kant:
- Minimale zaagdiepte 70mm
- Dado mogelijkheid zou fijn zijn, al kan dat misschien nog wel lastig worden in EU
Voor kleine stukken gebruik ik hem wel regelmatig, maar voor grotere stukken alleen als de dikte hetzelfde is, anders gebruik ik vooral pushsticks/blocks.Megalomania schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:37:
[...]
alweer een tijdje terug dit maar ik vroeg me af of die Microjig bevalt? Lijkt me wel een mooi hulpstuk en zie het ook wel vaker voorbij komen. Voor kleine dingen vooral kan het een stuk veiliger maken als het goed werk.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).