Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
In mijn nieuwe woning moet ik op de badkamer een aantal 60x120 tegels in de lange richting snijden en op de begane grond moet ik tegels van 100x100 snijden (hele begane grondvloer gaat getegeld worden, dus zullen wel een redelijk aantal tegeltjes langs de zijkant zijn).

Nu zag ik een mooie tegelsnijder van Rubi voor 120cm staan bij Hornbach, maar dan ben ik 500 piek verder voor één klus.
Ik zag bij HBM ook een tegelsnijder van 120cm staan, voor 160 piek.

Iemand ervaring met de tegelsnijders van HBM en of dit aan te raden is? Verschil is groot, maar het resultaat moet goed zijn...

Of.. heeft iemand een andere goeie tip voor een tegelsnijder voor dit formaat tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Krijnemans schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:17:
In mijn nieuwe woning moet ik op de badkamer een aantal 60x120 tegels in de lange richting snijden en op de begane grond moet ik tegels van 100x100 snijden (hele begane grondvloer gaat getegeld worden, dus zullen wel een redelijk aantal tegeltjes langs de zijkant zijn).

Nu zag ik een mooie tegelsnijder van Rubi voor 120cm staan bij Hornbach, maar dan ben ik 500 piek verder voor één klus.
Ik zag bij HBM ook een tegelsnijder van 120cm staan, voor 160 piek.

Iemand ervaring met de tegelsnijders van HBM en of dit aan te raden is? Verschil is groot, maar het resultaat moet goed zijn...

Of.. heeft iemand een andere goeie tip voor een tegelsnijder voor dit formaat tegels?
Alle hele tegels tegelen, alle snijstukken aftekenen en een tegelzaag (of als je het persee wil een tegelsnijder) huren. overegens behouden (2e hands) rubi's hun waarde heel behoorlijk. kopen, gebruiken verkopen kan ook nog.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-07-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pietje belhamel schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:28:
Vochtmeter advies

Ik woon in een 60 jaar oud appartementcomplex. Gedeelte verkocht, gedeelte verhuurd. Om de paar jaar wisselt het verhuurde gedeelte van eigenaar. Momenteel heet die Rubens Capital Management. Die naam zegt alles. Zij hebben de meerderheid van stemmen in de VVE en er wordt minimaal onderhoud gepleegd. Het water kwam een paar weken geleden in de hal uit het plafond door een verstopte standleiding.

[Lamp in centrale hal was laagstgelegen punt en daar stroomde het water uit. Armatuur is losgekomen van het plafond daardoor]

[Afbeelding]

Zelf woon ik op de zesde en een-na-bovenste verdieping. 's Zomers is het minimaal 25 graden in huis, vaak meer. Toch heb ik de laatste tijd extreem last van zilvervisjes. In een paar maanden tijd is het pleisterwerk in het trappenhuis overal gaan scheuren. Ik vermoed dat er op veel meer plaatsen vocht doorlekt en dat het ook de reden is dat ik last heb van zilvervisjes. Daarom wil ik een vochtmeter kopen om eens te kijken of ik kan zien waar het meeste vocht zit. Nog nooit mee gewerkt, wat voor een vochtmeter zouden jullie adviseren?
offtopic maar toch een advies

dit soort onderhoud/reparaties mag je niet zomaar tegenhouden met meerderheid stemmen, je moet namelijk het belang van de minderheid wegen. gewoon met de rest een vuist maken en desnoods naar de rechter gaan.

ontopic. ik heb in het verleden wel succes gehad met een warmtebeeld camera om vocht te volgen, misschien kan je die ergens lenen?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 20-07-2023 22:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even klagen over een recente aanschaf. Koop eigenlijk altijd veel te luxe spul voor mijn sporadische gebruik. Maar heel af en toe koop ik toch een goedkoop alternatief. Om daar vervolgens spijt van te krijgen.

Zo heb ik recent een Stanley Fatmax digitale waterpas gekocht.

Wat een totaal krampending is dat zeg. Veel te weinig precisie, en daardoor enorm traag. Valt niet mee te werken doordat je lang moet wachten tot een correctie doorkomt. En dan heb je al snel over gecorrigeerd.

Toch maar een stabila of Milwaukee halen.

Zelfde geldt eigenlijk voor de Bosch laser waterpas die ik heb. Werkt leuk als je snachts binnen aan het werk bent. Maar beetje zon en je ziet er niks meer van. Die gaat zsm vervangen worden door iets met een groene laser.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 23-07-2023 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32

Exigence

dnkroz

@MikeyMan Herkenbaar! Hier ook vaak spijt van een goedkoop product. Het is het vaak toch nét niet. En je weet dat het beter/nauwkeuriger/sneller kan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 289532

MikeyMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:39:
Even klagen over een recente aanschaf. Koop eigenlijk altijd veel te luxe spul voor mijn sporadische gebruik. Maar heel af en toe koop ik toch een goedkoop alternatief. Om daar vervolgens spijt van te krijgen.

Wat een totaal krampending is dat zeg. Veel te weinig precisie, en daardoor enorm traag. Valt niet mee te werken doordat je lang moet wachten tot een correctie doorkomt. En dan heb je al snel over gecorrigeerd.

Zelfde geldt eigenlijk voor de Bosch laser waterpas die ik heb. Werkt leuk als je snachts binnen aan het werk bent. Maar beetje zon en je ziet er niks meer van. Die gaat zsm vervangen worden door iets met een groene laser.
Ik ben ook liever een prutser met professioneel spul dan een professional met pruts spul :+

Als je klust in je vrije tijd mag het best een beetje leuk zijn en als goed gereedschap daarvoor zorgt geef ik het er graag aan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Welke Bosch was dat? Weet ik in elk geval welke ik niet moet kopen :+

Overigens heb ik wel deze kruislijnlaser waar ik erg tevreden over ben.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 289532 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Ik ben ook liever een prutser met professioneel spul dan een professional met pruts spul :+

Als je klust in je vrije tijd mag het best een beetje leuk zijn en als goed gereedschap daarvoor zorgt geef ik het er graag aan uit.
Precies, ik kan echt genieten van werken met mooie spullen. Voor deze rommel heb ik een cursus anger management nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Welke Bosch was dat? Weet ik in elk geval welke ik niet moet kopen :+

Overigens heb ik wel deze kruislijnlaser waar ik erg tevreden over ben.
Oudje al. Bosch PLL360.

Zat ook naar die Bosch te kijken, maar ga denk ik toch voor een Milwaukee M12.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-07-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

daarom zie je ze ook weinig in de digiatle vorm op de "vloer"
sola is nog altijd met hun simpele waterpassen de king van de bouwplaats stabila zie je wel afentoe maar nog niet zo heel veel

ik stond gisteren in de bouwmaat en zag een grote fatmax waterpas voor de prijs van een sola, dus ik vroeg, "wie koopt dat?" aan een kennis achter de balie. Die vervolgens zei: "eigenlijk niemand van de vakmensen die pakken een sola." een verdwaalde "partikulier" pakt die fatmax en waarschijnlijk omdat de display van stanley nogal aanwezig is. Sola staat een beetje weggedrukt in een hoekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

twain4me schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:44:
[...]

daarom zie je ze ook weinig in de digiatle vorm op de "vloer"
sola is nog altijd met hun simpele waterpassen de king van de bouwplaats stabila zie je wel afentoe maar nog niet zo heel veel

ik stond gisteren in de bouwmaat en zag een grote fatmax waterpas voor de prijs van een sola, dus ik vroeg, "wie koopt dat?" aan een kennis achter de balie. Die vervolgens zei: "eigenlijk niemand van de vakmensen die pakken een sola." een verdwaalde "partikulier" pakt die fatmax en waarschijnlijk omdat de display van stanley nogal aanwezig is. Sola staat een beetje weggedrukt in een hoekje.
Ja ik dacht eens een keer niet gelijk 300 euro uit te geven. Maar dat krijg je dus snel terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-06 22:53
MikeyMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Oudje al. Bosch PLL360.

Zat ook naar die Bosch te kijken, maar ga denk ik toch voor een Milwaukee M12.
Wel handig om erbij te vermelden dat het om een groene Bosch gaat. Niet echt te vergelijke met Bosch Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
twain4me schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:37:
[...]

Alle hele tegels tegelen, alle snijstukken aftekenen en een tegelzaag (of als je het persee wil een tegelsnijder) huren. overegens behouden (2e hands) rubi's hun waarde heel behoorlijk. kopen, gebruiken verkopen kan ook nog.
Bedankt voor je reactie. Ga voor een soort middenweg denk ik :+ Ik denk dat ik een tegelsnijder van 100cm ga kopen en dan inderdaad voor een weekendje bij Boels een snijder voor de 120cm tegels ga huren. Dat scheelt me toch weer €102! Van de 120cm tegels heb ik er maar een paar dus dat doe ik wel ff in een weekendje. De vloer met de 100x100 tegels is veel groter en ik leg liever meteen alle passtukken. Vind ik persoonlijk wat prettiger werken en heb ik niet zo de druk dat het af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 15:25
Ik ben op zoek naar een goede bouw stofzuiger M of L klasse (twijfel nog). Gebruik nu in toenemende mate accu gereedschap van Bosch pro en heb nog wat ander accu gereedschap.
Ik kom er niet goed achter of bouwstofzuigers goed kunnen werken met accu gereedschap. Sommige hebben "automatische detectie" maar kan nergens vinden of dat is wat ik wil en of het goed werkt
Ik overweeg Festool, maar dat werkt volgens mij alleen met Festool accu gereedschap en zou dan afvallen.
Starmix, Makita en Bosch pro zijn ook opties.
Belangrijkste is dat het werkt met (diverse merken) accu gereedschap en het moet een degelijk apparaat zijn en lang meegaan natuurlijk :)
Tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Exigence schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:59:
@MikeyMan Herkenbaar! Hier ook vaak spijt van een goedkoop product. Het is het vaak toch nét niet. En je weet dat het beter/nauwkeuriger/sneller kan...
Hangt bij mij wel af van waar het voor is. Ik heb een Action accu schrobzaag die prima door stalen balken gaat, misschien nog wel beter dan mijn Makita.
Maar als het om precisie (meet) spul gaat is goedkoop inderdaad bijna altijd duurkoop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:30
Shutdown98 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:49:
Ik ben op zoek naar een goede bouw stofzuiger M of L klasse (twijfel nog). Gebruik nu in toenemende mate accu gereedschap van Bosch pro en heb nog wat ander accu gereedschap.
Ik kom er niet goed achter of bouwstofzuigers goed kunnen werken met accu gereedschap. Sommige hebben "automatische detectie" maar kan nergens vinden of dat is wat ik wil en of het goed werkt
Ik overweeg Festool, maar dat werkt volgens mij alleen met Festool accu gereedschap en zou dan afvallen.
Belangrijkste is dat het werkt met (diverse merken) accu gereedschap en het moet een degelijk apparaat zijn en lang meegaan natuurlijk :)
Tips zijn welkom
Al vaker gepost hier, festool midi etc zijn compact en slang is in de bovenzijde vd stofzuiger op te bergen. Hiermee staan ze wat mij betreft eenzaam aan de top qua gemak van opbergen en transport.
Komt met antistatische gladde slang en voor paar tientjes heb je de afstandsbediening voor op de slang waarmee je de stofzuiger kunt starten en stoppen. Stofzak kun je volledig benutten in tegenstelling tot oa diverse Makita zuigers. Kost iets meer, maar geen ergernis meer van losschietende, rondslingerde slangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
Tips zijn welkom
Voor particulier gebruik maakt L of M eigenlijk niet uit, omdat de filters bij de meeste merken hetzelfde zijn. Het verschil zit vaak in detectie of het filter verstopt raakt.

Voor de beste zuigkracht moet je bij Bosch of Starmix zijn, maar ik ben het wel met @Jeweetje eens dat de Fastool het meeste gemak bied.
Hoewel ik zelf een Bosch met een Starmix/Metabo remote heb en dat werkt ook prima. Deze schakelt in op trilling of door op het knopje drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:25
Tips zijn welkom
Ik zou geen bosch stofzuiger halen. Erg slechte ervaringen mee persoonlijk. Heb nu een starmix en een Festool, allebei top apparaten. De Festool qua gemak en bediening en de starmix qua zuigkracht, echt top.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 15:25
Dank voor de reacties!
Had ook slechte reviews van Bosch pro gelezen, die laat ik dan zitten.
Dan gaat het tussen starmix en Festool.
Gewicht is ook een ding. Moet goed draagbaar zijn maar ook niet te klein.
Ga verder vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Makrolon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Ik zou geen bosch stofzuiger halen. Erg slechte ervaringen mee persoonlijk. Heb nu een starmix en een Festool, allebei top apparaten. De Festool qua gemak en bediening en de starmix qua zuigkracht, echt top.
Same. 1625 en ctl midi.

Ik pak altijd de festool, vwg de afstandsbediening maar ook vwg het opbergen van de slang. Zak vervangen is veel makkelijker, en de stofzuiger is handiger qua formaat.

De starmix zal iets beter zuigen en kan ook water zuigen...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
[...]

Ik weet niet welke Bosch jij hebt gehad, misschien handig om erbij te vermelden.
Mijn ervaring met de GAS35 is absoluut niet slecht. Echt een heel goede stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 19:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb een starmix voor het grote werk en een Bosch Gas 10 voor het kleine werk. Die laatste zou ik wel willen vervangen voor een festool, maar da's een hele andere prijs. Zowel de starmix en de bosch bevallen verder prima. Ik kan het verhaal van @Makrolon ook niet herkennen, tenzij hij een bosch groen stofzuiger heeft gebruikt, die zuigen op de verkeerde manier ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:14:
De starmix zal iets beter zuigen en kan ook water zuigen...
De Festool kan ook water zuigen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:39

dragonhaertt

@_'.'

Makita stofzuigers (en andere Nilfisk rebrands) komen ook erg goed uit de tests qua zuigkracht.
Daarnaast zijn de accesoires zoals slangen en zakken een stuk goedkoper.

Ik ben erg blij met mijn vc4210l. Deze heeft overigens exact dezelfde filters als de M klasse, alleen geen alarm functie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:29
Shutdown98 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:48:
Dank voor de reacties!
Had ook slechte reviews van Bosch pro gelezen, die laat ik dan zitten.
Dan gaat het tussen starmix en Festool.
Gewicht is ook een ding. Moet goed draagbaar zijn maar ook niet te klein.
Ga verder vergelijken
Ik heb de festool midi, is niet licht, maar nog wel met éénn hand de trap op te tillen. Verder rol ik hem vaak. Ik heb voor mijn accu-gereedschap de afstandsbediening erbij gekocht. Werkt erg prettig.

Verder zeer te spreken over de zuigcapaciteiten, zakken en filters. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijd geleden de door mijzelf gestucte muren van een slaapkamer met een wandschuurmachine geschuurd met veel fijnstof tot gevolg. Het viel mij hierbij op hoe goed de zak al filtert, de binnenkant van de stofzuiger en het filter waren beide nog relatief schoon. Let wel op dat er een apart filter nodig is wanneer je water wilt zuigen met de festoo.l

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:00
KillaZ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:14:
Goh, mooie set gevonden om het 12v landschap te starten bij Milwaukee (inclusief nieuwsgierige kids :+ )

***members only***
Om hier nog even op terug te komen: Vandijkenpro heeft onmiddelijk de machine opgestuurd. Ik heb nu dus een compleet setje.

Ideaal, lichtgewicht, krachtig (die slagschroevedraaier doet niet onder voor de DTD155 in de praktijk tot 6x100).

Het enige wat ik irritant vind zijn de haken, die zitten echt op een kutplek als je een grotere accu er op hebt zitten.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 22:25
Erikzelf schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Ik weet niet welke Bosch jij hebt gehad, misschien handig om erbij te vermelden.
Mijn ervaring met de GAS35 is absoluut niet slecht. Echt een heel goede stofzuiger.
Ik he. Een gas 35l en een 35m afc gehad. Beide vond ik ze waardeloos om heel eerlijk te zijn. De m moest ik de filters alsnog erg goed schoonhouden om m een beetje te laten zuigen, filter reiniging wilde soms niet kloppen.

De afc klopte soms opeens niet meer, of heel gek, moest ik er op slaan om hem te helpen, of gaf opeens een bijgeluid omdat er een stuk schuimrubber in de stofzuiger los had gelaten. Heeft me een hoop irritaties opgeleverd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
Ik heb ook een nieuw speeltje. Nav de actie van Klium na veel wikken en wegen toch maar deze unit besteld. Mijn eerste levering op een pallet.. Is dus de Makita LS1019L met onderstel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3fj84ngaXAbaV8kSDbuDIryZnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thqMovEzjxBG8gPzGPFob2hz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Fedde schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:01:
Ik heb ook een nieuw speeltje. Nav de actie van Klium na veel wikken en wegen toch maar deze unit besteld. Mijn eerste levering op een pallet.. Is dus de Makita LS1019L met onderstel.

[Afbeelding]
Mooie machine!
Let wel op dat er nog wel eens 'problemen' zijn met de geleiding van dit model.
Op zich geen echt probleem, want je kan het afstellen, maar wel iets om even te controleren.

In deze post (en die daaropvolgend) leg ik er wat over uit: dragonhaertt in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Had ik inderdaad ook gezien. Dus ga dat ook testen en anders afstellen. Zou met latere producties volgens Makita wel verholpen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44

[Afbeelding]
Zeer fijne zaag. Ik liep alleen tegen het issue aan dat ik het onderstel niet mega fijn vond in combinatie met de LS1019. Als ik de zaag gemonteerd had op het onderstel en vervolgens de combinatie wilde verrijden dan vond ik het niet mega stabiel. Contact gehad met Makita en hun gaven aan dat als je veel de zaag vervoerd/verrijd dat ze dan een ander onderstel aanraden, de WST05.

Daarom heb ik destijds mijn onderstel teruggestuurd en heb ik een tweedehands WST05 onderstel gekocht op Marktplaats.

Dit probleem heb je natuurlijk niet als je de zaag een vaste opstelling geeft in je schuur/garage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Eerste zaagklus: die pallet klein zagen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
@DBBMAX onderstel gaat tzt ook op marktplaats, in nieuwe huis krijgt de zaag een vaste plaats op de werkbank.

@The Eagle precies! :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Tweede klus een salontafel van pallethout posten op YouTube (en claimen 3000$ verdiend te hebben met pallethout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:42

JT

VETAK y0

[...]

GAS20 hier. Zuigt heel hard (komt ook in gebruikersreviews constant naar voren), semi-auto filtering werkt prima en tot nu toe behoorlijk betrouwbaar. N=1 natuurlijk maar geldt ook voor jou. Nu had de GAS20 wel een hoger cijfer van gebruikers dan de grotere modellen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 12:42

JT

VETAK y0

Ik heb sinds kort een Milwaukee Redstick Backbone met magneten. Erg fijn apparaat :Y) En wat betreft laser, de kleur is geen garantie dat het buiten in de zon te zien is, zeker niet als de laser op enige afstand komt te staan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JT schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb sinds kort een Milwaukee Redstick Backbone met magneten. Erg fijn apparaat :Y) En wat betreft laser, de kleur is geen garantie dat het buiten in de zon te zien is, zeker niet als de laser op enige afstand komt te staan.
Nee, true, maar zelfs in de schaduw is het met deze vrij lastig.

Groen blijft sowieso beter zichtbaar dan rood. En profi beter dan cheap.
Een M12 3PL doet qua specificaties 38 meter. Met ontvanger 100m. Alledgedly. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nieuwe aankoop, een boortje met botte punt
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/31SA-NQLMcL._AC_SL1000_.jpg

Ik had een tijdje geleden het idee gekregen om van een dremel een frees voor gipsplaat te maken. die dingen zie je aan de lopende band op amerikaanse filmpjes. toevallig liep ik tegen de bits aan van rotozip en toch eens geprobeerd, En het gaat echt helemaal prima, echt een aanrader voor iemand die zijn dremel weer eens wil gebruiken:D ik had er wel een extra handje bij voor de stofzuiger. Maar het gaat snel en nauwkeurig genoeg. het idee is dus dat je een rand oid volgt met de botte punt, eigenlijk het zelfde idee als een copieerfrees bits zijn niet duur maar je koopt ze wel in redelijk grote hoeveelheden, hoelang ze mee gaan weet ik nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL3g3BX_Gl5_54OrKH6IbvRaE5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08OqVCDDvdaNJPxj2OYi1Dmy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulsC569uBDcmw3IjF85OR_5aQIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RA4spB1UC17dR2CXH8t1HNBq.jpg?f=fotoalbum_large

dit soort dingen kan je er dan mee doen.
YouTube: Beginners guide to using the Cut-Out Tool/Router

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-07-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14

[Afbeelding]
Mooie machine!
Ik heb deze mei vorig jaar aangeschaft voor 715,- met hetzelfde onderstel bij Klium.
Ik kreeg er alleen geen pallet bij :|

Heel veel keralit mee gezaagd vorig jaar augustus, erg fijn. Sindsdien staat ie een beetje werkloos in de garage :X De mijne kwam goed uit de doos (rechte/haakse zaagsnede). Ik vindt het onderstel goed genoeg voor die paar keer in en uit de garage rijden, het is niet wiebelig als ie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:21

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb nu al meerdere keren met een GKS 12V-26 gewerkt en ik vind het een erg fijn apparaatje. Ik wil daarom zelf ook zo'n klein accu zaagje. Ik zit momenteel alleen op het DeWalt 18V platform.

De DCS571 vind ik eigenlijk behoorlijk aan de prijs en hij is ook een heel stuk zwaarder dan de GKS 12V-26. Daar staat tegen over dat hij wel een heel stuk krachtiger zou moeten zijn en met 40mm zaagdiepte ook breder inzetbaar zou moeten zijn dan de GKS 12V-26.

Heeft een van jullie ervaring met de DCS571? Zijn er andere alternatieven waar jullie ervaring mee hebben?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:46
Nice ik heb sinds een aantal weken de grote broer Makita LS1219L, wat ik wel een beetje karig vind is de hoogtestop. Deze is pas bruikbaar vanaf een centimeter of 10. Gelukkig wel zelf nieuw te maken met een draadeind of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
twain4me schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:59:
nieuwe aankoop, een boortje met botte punt
[Afbeelding]

Ik had een tijdje geleden het idee gekregen om van een dremel een frees voor gipsplaat te maken. die dingen zie je aan de lopende band op amerikaanse filmpjes. toevallig liep ik tegen de bits aan van rotozip en toch eens geprobeerd, En het gaat echt helemaal prima, echt een aanrader voor iemand die zijn dremel weer eens wil gebruiken:D ik had er wel een extra handje bij voor de stofzuiger. Maar het gaat snel en nauwkeurig genoeg. het idee is dus dat je een rand oid volgt met de botte punt, eigenlijk het zelfde idee als een copieerfrees bits zijn niet duur maar je koopt ze wel in redelijk grote hoeveelheden, hoelang ze mee gaan weet ik nog niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

dit soort dingen kan je er dan mee doen.
YouTube: Beginners guide to using the Cut-Out Tool/Router
Ziet er ideaal uit! Hebben die boortjes nog een speciale naam? Of gewoon 'boortje met botte punt'?

[ Voor 6% gewijzigd door Cella op 27-07-2023 13:47 ]

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, zo heten ze ;)

spiraalfrees

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
Daar was ik nooit op gekomen :>

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Cella

in het amerikaans drywall cutting bit

ik heb deze
https://www.amazon.co.uk/...ing-16-Pack/dp/B000RU6FXO

in het nederlands maakt amazon er weer iets mooi onbegrijpelijks van.

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 27-07-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
twain4me schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:38:
@Cella

in het amerikaans drywall cutting bit

ik heb deze
https://www.amazon.co.uk/...ing-16-Pack/dp/B000RU6FXO

in het nederlands maakt amazon er weer iets mooi onbegrijpelijks van.

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Thanks, ik was al even aan het zoeken, maar die NL-se had ik nog niet gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik ben opzoek naar een nieuw mig las apparaat, een ESAB is me te duur :( voor die paar keren dat ik eens las :+

Budget tussen de 500 (of lager) en 1000€.
- 200A
- 230Vac 1ph (of 230v 3ph :+ )
- moet groot spoel kunnen houden (300mm)
- afneembare toorts
- multi rol aanvoer
- Gemakkelijk meeneembaar (= met 1 persoon op pakbaar en in een wagen te leggen)

Ik zien wel wat "budget" merken (STAHLWERK/ARCCAPTAIN/HITBOX/IPOTOOLS/dbweissenstein/...) voorbij komen op Amazon/ebay maar zijn die wel iets?

Ik heb nu een grote oude staan maar daar schilt iets met de draad toevoer als deze op een bepaalde instelling staat (pot meter defect?)

Zijn er bekende merken die wel iets meer betaalbaar zijn?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
Damic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:11:
Ik ben opzoek naar een nieuw mig las apparaat, een ESAB is me te duur :( voor die paar keren dat ik eens las :+

- 200A
- afneembare toorts
- multi rol aanvoer
- Gemakkelijk meeneembaar (= met 1 persoon op pakbaar en in een wagen te leggen)

Ik zien wel wat "budget" merken (STAHLWERK/ARCCAPTAIN/HITBOX/IPOTOOLS/dbweissenstein/...) voorbij komen op Amazon/ebay maar zijn die wel iets?

Ik heb nu een grote oude staan maar daar schilt iets met de draad toevoer als deze op een bepaalde instelling staat (pot meter defect?)

Ik heb laatst een jong gebruikt (2de hands dus) lasapparaat gekocht bij een marktplaats handelaar die in zijn vrije tijd handelt in lasapparaten. De man had mega veel verstand van de apparaten en grote keuze. Hij vroeg wat mijn werkzaamheden waren en liet me vervolgens een aantal machines zien en testen. Ik zou altijd eerder een gebruikt A-merk kopen ipv een complete nieuwe van zo'n onbekend merk wat je hierboven noemt. Bij onbekende merken is het bijna onmogelijk om over 10 jaar nog vervangingsonderdelen te kopen (been there) en het kwaliteitsverschil is echt enorm.

Vaak kunnen dit soort handelaren ook machines repareren, wellicht dat je je oude kan laten maken? Potmeters en draadtoevoer mechanismes zijn vaak onder de 50 a 100 makkelijk te verkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DBBMAX dat is een goede, had ik niet meer aangedacht.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Damic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:27:
@DBBMAX dat is een goede, had ik niet meer aangedacht.
Ik heb zelf jaren geleden een 2ehands kemppi lasapperaat gekocht en vrienden toevallig voor ongeveer het zelfde geld tegelijk een goedkoop nieuw ding en ik kan wat @DBBMAX zegt alleen maar beamen. dat goedkope ding ligt inmiddels al op "de stort" natuurlijk N=1, maar ik zou het nu weer zo doen.

en kwaliteits gereedschap zeker proberen te fixen.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 28-07-2023 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DBBMAX heb je soms ook de naam van de verkoper, kan ik eens loeren (mag ook in pm)

Edit: C'mon Makita maak een 9Ah LXT batterij

[ Voor 50% gewijzigd door Damic op 28-07-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

EDIT: verkeerd

[ Voor 99% gewijzigd door Slonzo op 28-07-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:21

sjirafje

No inspirational quotes here

Damic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:17:
@DBBMAX heb je soms ook de naam van de verkoper, kan ik eens loeren (mag ook in pm)

[YouTube: We Built the Best Power Tool Battery for the "Worst" Brand]
Ze geven ook al aan waarom dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27

- 200A
- afneembare toorts
- multi rol aanvoer

Kijk als je voor een nieuwe in de markt ben eens naar Jasic: https://www.jasictech.com/
Collega lasser heeft deze thuis staan voor zijn fietsenbouwhobby.

Gebruikt a-merk is natuurlijk een goed alternatief, maar wel een die is nagekeken. Professionele apparaten behoren een jaarlijkse veiligheidskeuring te krijgen, wat je niet wil is één die het nooit heeft gehad of een apparaat dat wordt aangeboden omdat het is afgekeurd. Vindt ik wel een aandachtspunt.
Op marktplaats zijn vele aanbieders van nagekeken gebruikte labapparatuur, dat is wel de veiligere weg.

Merken waar je naar kunt kijken zijn: Fronius, Kemmpi, Lorch, EWM, Miller en Lincoln Electric.
Veel Italiaanse merken als Cebora zijn ook wel oké , maar zie je professioneel eigenlijk nooit. Dat zijn meer de servicewerkplaats/garage/Prosumer apparaten die af en toe lassen en geen HBM willen.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online
sjirafje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 01:10:
[...]

Ze geven ook al aan waarom dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren.
En waarom zou het niet moeten gebeuren?

Pana 5j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

mrbullet schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:08:
[...]

En waarom zou het niet moeten gebeuren?
Omdat de accupacks dan breder worden en niet meer in de 2x18V machines passen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Trilliwilli schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:34:
[...]

Kijk als je voor een nieuwe in de markt ben eens naar Jasic: https://www.jasictech.com/
Collega lasser heeft deze thuis staan voor zijn fietsenbouwhobby.

Gebruikt a-merk is natuurlijk een goed alternatief, maar wel een die is nagekeken. Professionele apparaten behoren een jaarlijkse veiligheidskeuring te krijgen, wat je niet wil is één die het nooit heeft gehad of een apparaat dat wordt aangeboden omdat het is afgekeurd. Vindt ik wel een aandachtspunt.
Op marktplaats zijn vele aanbieders van nagekeken gebruikte labapparatuur, dat is wel de veiligere weg.

Merken waar je naar kunt kijken zijn: Fronius, Kemmpi, Lorch, EWM, Miller en Lincoln Electric.
Veel Italiaanse merken als Cebora zijn ook wel oké , maar zie je professioneel eigenlijk nooit. Dat zijn meer de servicewerkplaats/garage/Prosumer apparaten die af en toe lassen en geen HBM willen.
Ha juist een oude Cebora heb ik staan :D al de rest va nde merken heb ik naar nieuw gekeken en was me teduur.

Heb juist naar die Jasic gezien maar is ook "duur" maar als je dat dan vergelijkt met de rest dan is dat een goede prijs.

Eens zien op 2dehands.

edit: kom ik ineens Rowac en Castolin tegen

En ik moet echt eens gaan zien welke diameter rol er nu op zit :/ want als dat maar 200mm is dan komen er ineens een hele hoop machines bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 29-07-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Wimploo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Nice ik heb sinds een aantal weken de grote broer Makita LS1219L, wat ik wel een beetje karig vind is de hoogtestop. Deze is pas bruikbaar vanaf een centimeter of 10. Gelukkig wel zelf nieuw te maken met een draadeind of iets.
Hoe is de totale afwerking van de afkortzaag, bijv, de schijf en dan bedoel ik de randen die gefreest zijn van de machine.

Ik heb zelf de DLS211 op 18 volt maar vind de afwerking slecht voelt ruw aan en bramen van het aluminuim en slecht gefreest betreft de afwerking, de rest van de machine is netjes afgewerkt maar de draaischijf niet, dat had ik wel beter verwacht van makita voor die prijs.

Heb zelfs een nieuwe ontvangen van makita maar het resultaat is het zelfde ook slecht afgewerkt betreft de draaischijf,langs de randen.

Dus weet niet of het met de LS1219 ook het geval is betreft de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben op zoek naar een nieuw huishoudtrapje. De huidige altrex heeft een popnagel die uit het frame is gescheurd toen ik erop stond met een groot houten frame op mijn schouders...

Nu heb ik met klussen een laag trapje van Little Jumbo geleend en was daar best van onder de indruk en wil ik dat merk eens proberen :

https://www.littlejumbo.n...-maxibat-2375-1x4-treden/
https://www.littlejumbo.n...trap-superpro-1x4-treden/

Nu ziet die industrieversie er 2x beter uit qua bouw, maar ik vroeg me af of iemand ze wel eens naast elkaar gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Boudewijn niet per se antwoord op je vraag maar ik heb goede ervaringen met trappen van Solide. Zien er hetzelfde uit als de industrieversie van wat jij linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beekforel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:11:
@Boudewijn niet per se antwoord op je vraag maar ik heb goede ervaringen met trappen van Solide. Zien er hetzelfde uit als de industrieversie van wat jij linkt.
Dank ga ik ik ook even naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Illusion schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Omdat de accupacks dan breder worden en niet meer in de 2x18V machines passen.
Plus het gewicht damm vind nu soms al fijn om even de 2ah te pakken voor de meeste tools moet je voorstellen 2x9ah. Vind het voor mij prima zo met de 5ah accus die ik heb heb er gewoon genoeg klaar liggen dat ik een dag door kan. Meestal heb ik er maar 2-3 op een dag nodig (soms 4 maar dan bezig met 2x18 tools)

Maar als je de accu backpack pakt en kan je zelf met je lxt accus XGT tools gebruiken :) Ook niet ideaal maar maar je kan je accus toch gebruiken op XGT :)

Denk dat voor de DIYer LXT meer dan prima is voor bijna alles en anders heb je altijd nog de 2x18v (wat gelijk is aan XGT bijna) Makita had ooit een 36v accu maar die heeft het niet gehaald helaas. die had zelf een 2x18lxt adapter.
En als je nu al timmerman / klusje man professioneel aan de gang gaat zou ik waarschijnlijk voor XGT gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
Damic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:17:

[YouTube: We Built the Best Power Tool Battery for the "Worst" Brand]
Zeker mag dat; https://www.marktplaats.nl/u/van-kessel-techniek/10738026/
Hij heeft veel industriële apparaten staan, maar heeft ook veel apparaten die geschikt zijn voor hobbyisten. Die staan niet altijd op Marktplaats.

Zelf heb ik geen ervaring met deze verkoper: https://www.marktplaats.nl/u/cjays-lastechniek/13973515/
Maar via via hoor ik veel goede verhalen over hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
J.E. Weinor schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Hoe is de totale afwerking van de afkortzaag, bijv, de schijf en dan bedoel ik de randen die gefreest zijn van de machine.

Ik heb zelf de DLS211 op 18 volt maar vind de afwerking slecht voelt ruw aan en bramen van het aluminuim en slecht gefreest betreft de afwerking, de rest van de machine is netjes afgewerkt maar de draaischijf niet, dat had ik wel beter verwacht van makita voor die prijs.

Heb zelfs een nieuwe ontvangen van makita maar het resultaat is het zelfde ook slecht afgewerkt betreft de draaischijf,langs de randen.

Dus weet niet of het met de LS1219 ook het geval is betreft de afwerking.
Wat bedoel je precies met de draaischijf? Het deel met de gradenboog welke je los kan halen?
Op dit moment gebruik ik hem puur voor het bouwen van een overkapping dus grof werk, daarna wil ik hem wel nog gaan calibreren want er zijn een aantal dingetjes die zeker wel rechten kunnen. Ook de laserafstelling gebruik ik nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 23:03
Vraagje. Ik moet houten bezemstelen op korte stukjes zagen. Ik wil dat doen met mijn afkortzaag, maar die slaat er kleine stukjes uit. Nu is dat blad ook maar 40tands. Hoeveel tands kan ik het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Wimploo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Wat bedoel je precies met de draaischijf? Het deel met de gradenboog welke je los kan halen?
Op dit moment gebruik ik hem puur voor het bouwen van een overkapping dus grof werk, daarna wil ik hem wel nog gaan calibreren want er zijn een aantal dingetjes die zeker wel rechten kunnen. Ook de laserafstelling gebruik ik nu nog niet.
Nee niet de gradenboog maar het het hele draaiplteau de randen zijn bij mij slecht afgewerkt van de draaischijf en vooral bij de groef/sleuf van het plateau, je ziet gewoon dat de frees machinaal in de fabriek niet mooi glad is gefreest en ruw aanvoelt zelfs lichte hakken in het aluminium.

Het calibreren moet je eerst doen onder alle hoeken, trouwens de mijne moest het wel alhoewel standaart redelijk goed stond de gradenboog na calibreren moest ik iets verzetten op de juiste graden.

Lees wel goed de handleiding en stap voor stap er zitten wat afstel schroeven en de juiste volgorde afstellen.calibreren.

De machine zaagt perfect wel even wennen betreft het instellen in graden onder bepaalde hoeken hoe het werkt met de instellingen en welke handel of knop je moet gebruiken is wel een beetje omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39
maartend schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:15:
Vraagje. Ik moet houten bezemstelen op korte stukjes zagen. Ik wil dat doen met mijn afkortzaag, maar die slaat er kleine stukjes uit. Nu is dat blad ook maar 40tands. Hoeveel tands kan ik het beste gebruiken?
Ik heb voor een invalzaag een blad met 60T besteld bij EcoTools en dat gaf een zeer strakke zaagsnede bij het zagen van multiplex, schuren was bijna niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
J.E. Weinor schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Nee niet de gradenboog maar het het hele draaiplteau de randen zijn bij mij slecht afgewerkt van de draaischijf en vooral bij de groef/sleuf van het plateau, je ziet gewoon dat de frees machinaal in de fabriek niet mooi glad is gefreest en ruw aanvoelt zelfs lichte hakken in het aluminium.

Het calibreren moet je eerst doen onder alle hoeken, trouwens de mijne moest het wel alhoewel standaart redelijk goed stond de gradenboog na calibreren moest ik iets verzetten op de juiste graden.

Lees wel goed de handleiding en stap voor stap er zitten wat afstel schroeven en de juiste volgorde afstellen.calibreren.

De machine zaagt perfect wel even wennen betreft het instellen in graden onder bepaalde hoeken hoe het werkt met de instellingen en welke handel of knop je moet gebruiken is wel een beetje omslachtig.
Ah dat gedeelte, volgens mij wordt dat bij geen enkele machine afgewerkt kijk maar naar foto's van het product. Zie linksboven.

https://nl.makitamedia.co...product/LS1219L_F_017.jpg

Ik heb al wat Youtube filmpjes gevonden, vaak wel wat handiger te volgen dan de papieren handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:55
Heb je wel genoeg steun achter het hout? Je zou er een strook hout achter kunnen klemmen aan je zaag geleiders zodat je alleen de zaagsnede vrij hebt. Dat beperkt soms het uitbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:19

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

probeer even wat @djluc zegt.....klem een opoffer-plaatje tegen je geleiding aan.

Dat werkt als een zogeheten "zero clearance" en zorgt ervoor dat je geen last hebt van het uitbreken.

zie YT en de Googleweb voor meer voorbeelden.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 31-07-2023 12:02 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
In aanvulling op @djluc; heb je toevallig een gatenzaag voor een gat waar de steel perfect in past? Zo ja, offer een stukje hout op om als steun te gebruiken. Als je na het maken van het gat dat stuk diagonaal zaagt, heb je twee steunen om mee te verzagen.
Alternatief is heeeeeeel langzaam er doorheen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 12:22
Ik moet even precies de afstand meten tussen 2 muren met een rolmaat. Er komt namelijk een glazen douchewand in met deur. Aan de onderkant kan ik het netjes meten door eerst de ene kant te meten, streepje zetten op een bepaalde waarde, en dan vanaf de andere kant meten.

Maar in de hoogte kan dat natuurlijk niet. Nu staat er op de meeste rolmaten onderop wat de lengte is van de meetband, zodat je dus kunt meten van muur tot muur en dan lengte van rolmaat erbij kunt tellen.

Misschien een domme vraag, maar op mijn Stanley band staat <--- 23/4 inch -->. Maar als ik dat omreken naar mm kom ik uit op 146.05mm. Dat klopt niet. Het is volgens mij ongeveer 7cm.

Wat begrijp ik hier niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02

Roozzz

Plus ultra

webber87 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:04:
Ik moet even precies de afstand meten tussen 2 muren met een rolmaat. Er komt namelijk een glazen douchewand in met deur. Aan de onderkant kan ik het netjes meten door eerst de ene kant te meten, streepje zetten op een bepaalde waarde, en dan vanaf de andere kant meten.

Maar in de hoogte kan dat natuurlijk niet. Nu staat er op de meeste rolmaten onderop wat de lengte is van de meetband, zodat je dus kunt meten van muur tot muur en dan lengte van rolmaat erbij kunt tellen.

Misschien een domme vraag, maar op mijn Stanley band staat <--- 23/4 inch -->. Maar als ik dat omreken naar mm kom ik uit op 146.05mm. Dat klopt niet. Het is volgens mij ongeveer 7cm.

2 3/4 inch = 69.85 millimeters

Ze bedoelen vast 2 inch + 3/4inch. Amerikaanse pruteenheden en notaties...

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 31-07-2023 12:08 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Roozzz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:06:
[...]

2 3/4 inch = 69.85 millimeters

Amerikaanse pruteenheden en notaties...
Ahhh er zit een spatie tussen 8)7 Die had ik niet gezien haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:39

orf

Ik pak meestal een liniaal. Dan meet ik met de rolmaat vanaf de andere kant tot de 10cm markering op de liniaal. Dan kun je heel precies meten wat een binnenmaat is.

Je kunt ook twee latten nemen die je met een lijmklem op elkaar klemt tot de afmeting. Met de rolmaat meet je dan de afmetingen van de latten. Dat maakt het ook gelijk makkelijk om goed te zien of de afstand voor je douchewand overal gelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

- 200A
- afneembare toorts
- multi rol aanvoer

Maatje van mij heeft een Jasic TIG machine..bevalt hem prima......en dat terwijl hij in de werkplaats van de baas wel eens gebruik maakt van een kneiterdure Fronius (of vergelijkbaar).

Zelf heb ik een ESAB TIG machine en een GYS MIG.

Die GYS doet het leuk, maar is geen inverter (oldskool trafo) en die kan ik dus niet vol vermogen gebruiken omdat de stop eruit gaat, achterin de schuur met een verlengsnoer er tussen lukt het al beter maar koop dus echt een inverterbased machine.

Je merkt alleen echt wel een verschil in bouwkwaliteit als je mijn GYS en ESAB vergelijkt, buiten het lasproces natuurlijk. Alle waar is naar zijn geld.

Van alle merken die ik heb gezien voor wat betreft de instappers zou ik Jasic aanraden, of kijk even naar die gifgroene machines waar ik het merk van kwijt ben |:( 8)7 ....niet Everlast.....importeur/wederverkoper zit in mijn buurt....ik kom er nog wel op :P

edit: https://freetech-equipment.com/nl/

zit in Putten en te vinden op marktplaats.

extragratisbonustip: https://www.lasforum.nl/

check even de subfora, wordt vaak de vraag gesteld over instapmachines, staan nog wel wat tips.

nabrandertje.......Parweld........zijn ze in UK behoorlijk over te spreken, wordt nu ook in NL verkocht. https://www.mig-welding.co.uk/forum/

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 31-07-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 23:03
djluc schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:46:
[...]

Heb je wel genoeg steun achter het hout? Je zou er een strook hout achter kunnen klemmen aan je zaag geleiders zodat je alleen de zaagsnede vrij hebt. Dat beperkt soms het uitbreken.
Probleem is, bezemsteel is rond. Heb idd zaagbalkje er achter, maar dat steunt maar op heel klein stukje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

maartend schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:30:
[...]

Probleem is, bezemsteel is rond. Heb idd zaagbalkje er achter, maar dat steunt maar op heel klein stukje
juist, dat is ook zo.

en als je hem voor iets inzaagt en dan roteert, is wel meer werk, maar scheelt je een duur zaagblad aanschaffen.

Als je een eindstop maakt kun je mooi rondom inzagen en dan als laatste doorzagen.

of je moet even kijken bij ecotools voor een relatief goedkoop maar goed 60T blad voor fijn zaagwerk.

https://www.ecotools.nl/afkortzaagbladen?aantal_tanden=60

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 31-07-2023 12:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik neem aan dat het glas niet strak tegen de muur/plafond komt?
Dan is meten door de rolmaat 'dubbel te vouwen' toch ook nauwkeurig genoeg?

Je kan, na dubbelvouwen, ook een papiertje vastclippen aan je rolmaat om zo wat nauwkeuriger te meten. Het papiertje schuif je dan tot aan de muur, als je de rolmaat weer recht vouwt kan je precies aflezen tot waar het papiertje kwam:
Afbeeldingslocatie: https://s43635.pcdn.co/wp-content/uploads/2022/02/SS-inside-measurement-feature.jpg.optimal.jpg

Als het glas exact de afmeting van de ruimte heeft gaat het geheid knappen. Ook muren kunnen best wat werken. Ik mag hopen dat daar een paar mm speling is (op te vangen met een bevestiging / kit / profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat is de snelste/meest effectieve manier om een zaagblad BOT te krijgen? Ja, je leest het goed :+. Ik wil een oud blad gebruiken voor een project en het is te bot om nog goed te zagen, maar nog scherp genoeg om je er aan te bezeren. Normaal zou ik zeggen ik gooi het in een zaagmachine en ga planken met heel veel spijkers zagen, maar dit blad is gekregen in een stapel zooi en is te groot voor elk van mijn machines.

Ik ben er al met de slijptol langs gegaan (normale metaal doorslijpschijf) maar het zijn volgens mij geharde punten... is een diamantblad veilig om hier te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
@orf Goede tip met de liniaal. Die ga ik eens proberen.
@dragonhaertt Ja er komt inderdaad nog marge tussen de muur en het vaste deel, marge tussen vaste deel en de deur en weer tussen deur en muur. Dus het zal ook goed komen, maar ik vind het wel een fijn idee om zo exact mogelijk te meten. De muur loopt ook iets schuin, dus het deur zal ook geschuind moeten worden. Smalste punt is ongeveer 2cm smaller dan het breedste punt. Die afwijking op een hoogte van 230cm. Ik wil ook niet teveel 'spleet' maar het zal op het oog vast meevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Laatst online: 19-06 19:47
HTT-Thalan schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:21:
Wat is de snelste/meest effectieve manier om een zaagblad BOT te krijgen? Ja, je leest het goed :+. Ik wil een oud blad gebruiken voor een project en het is te bot om nog goed te zagen, maar nog scherp genoeg om je er aan te bezeren. Normaal zou ik zeggen ik gooi het in een zaagmachine en ga planken met heel veel spijkers zagen, maar dit blad is gekregen in een stapel zooi en is te groot voor elk van mijn machines.

Ik ben er al met de slijptol langs gegaan (normale metaal doorslijpschijf) maar het zijn volgens mij geharde punten... is een diamantblad veilig om hier te proberen?
Uhh...geef het een kwartier aan mijn vriendin...tada..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou het met de hand proberen, met bijvoorbeeld een diamanten slijpsteen of vijl.
Je kan carbide tips ook slijpen met diamant, dus afronden zou ook wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pak eens een (lamellen) schuurschijf, die doorslijpschijf (hence the word) is om zaken door te slijpen.

een doorslijpschijf doet op de vlakke kant helemaal niks. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:35

A13X

Dude

(jarig!)
Fraggert schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:50:
[...]

pak eens een (lamellen) schuurschijf, die doorslijpschijf (hence the word) is om zaken door te slijpen.

een doorslijpschijf doet op de vlakke kant helemaal niks. :)
Zeker wel!

Uit elkaar klappen O-)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou zeggen schuren en dan polijsten.
Mocht je een bedrijf kennen dat hem in een bak met kiezelf kan laten ronddraaien dan zou dat wel eens effect kunne hebben. Hangt er ook vanaf wat voor tanden er op zitten denk ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

A13X schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Zeker wel!

Uit elkaar klappen O-)
_O- _O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Okay, ik heb het uiteindelijk gedaan met een oude slijpmachine (zo'n ding waar je je messen op slijpt). De tanden een voor een in een bolle beweging erlangs gehaald en daarna nog even aan beide zijden met een lamellenschijf erover idd. Nu heb ik mooie botte tanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 19:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@HTT-Thalan Ik ben nou wel benieuwd naar dat project waar je een botte zaag voor wilt gebruiken. Ik ken wel projecten voor de bottenzaag, maar dat is weer wat anders ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

rockhopper schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:00:
@HTT-Thalan Ik ben nou wel benieuwd naar dat project waar je een botte zaag voor wilt gebruiken. Ik ken wel projecten voor de bottenzaag, maar dat is weer wat anders ;)
Ik ben een zaagtafel aan het maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

"Botte" zaag daar heb ik een klein verhaaltje over.

Maat van me was aan't verbouwen en had een nieuwe cirkelzaag voor zijn cirkelzaag gekocht en had die geïnstalleerd. Hij was daar al een tijdje met bezig op planken met de zagen. Ik kom daar aan en hij vertelde me dat de nieuwe zaag precies bot was en veel rook genereerde. Ik eventjes kijken en ik zag dat ie in zijn haastig zijn het blad verkeerd had gemonteerd. Verteld dat en draai het blad om en de eerste volgende sneden was als een heet mes door boter. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Damic schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:26:

Maat van me was aan't verbouwen en had een nieuwe cirkelzaag voor zijn cirkelzaag gekocht en had die geïnstalleerd. Hij was daar al een tijdje met bezig op planken met de zagen. Ik kom daar aan en hij vertelde me dat de nieuwe zaag precies bot was en veel rook genereerde. Ik eventjes kijken en ik zag dat ie in zijn haastig zijn het blad verkeerd had gemonteerd. Verteld dat en draai het blad om en de eerste volgende sneden was als een heet mes door boter. :F
Zulke mensen moeten geen gereedschap aanraken, veel te gevaarlijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:09
HTT-Thalan schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Zulke mensen moeten geen gereedschap aanraken, veel te gevaarlijk :P.
Je moet er eens wat aan uitlenen, dan heb je pas spijt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@HTT-Thalan hij was gewoon gehaast.
@DoeEensGek heeft nu allemaal Festool voor het hout bewerken en Makita voor het zwaardere werk.

[ Voor 57% gewijzigd door Damic op 31-07-2023 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gehaast is het laatste wat je moet zijn met gereedschap in je handen. "gewoon gehaast" is doorgaans een paar vingers minder.
@DoeEensGek heeft nu allemaal Festool voor het hout bewerken en Makita voor het zwaardere werk.
gelukkig hebben die sawstop zullen we maar zeggen :+

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 31-07-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Denk niet dat de handtools saw stops hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

<>

Je leest het verkeerd of het staat er verkeerd op :P

https://www.google.com/se...-b-d&q=2+3%2F4+inch+to+cm
(2 3/4) inches =
6.98500 centimeters
Dus dat kan je tegen je andere metingen aanhouden. Maar die schatting van 7 centimeter zal dus wel aardig kloppen :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Damic schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:26:

Dat het überhaupt lukte om ermee door hout te komen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

franssie schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Dat het überhaupt lukte om ermee door hout te komen _/-\o_
Je kan in dat geval beter een blad papier in een cirkel uit knippen en inspannen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 22:01
orf schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Ik pak meestal een liniaal. Dan meet ik met de rolmaat vanaf de andere kant tot de 10cm markering op de liniaal. Dan kun je heel precies meten wat een binnenmaat is.

Je kunt ook twee latten nemen die je met een lijmklem op elkaar klemt tot de afmeting. Met de rolmaat meet je dan de afmetingen van de latten. Dat maakt het ook gelijk makkelijk om goed te zien of de afstand voor je douchewand overal gelijk is.
En hiervoor heb ik meestal deze in mijn werkkoffer zitten.... _/-\o_

https://mastertools.nl/pr...rYReUiI1divhoCblIQAvD_BwE

(of sinds kort mijn digitale meter)....
Pagina: 1 ... 162 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).