Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
JT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:23:
Nog even terugkomend op mijn eerdere post over overzettreden, dit blijkt gemelamineerd hout te zijn. Iemand noemde HPL maar HPL-geschikte bladen zijn superduur. Dus daarom vraag ik mij af of ik ook af kan met zagen voor een andere kunststofsoort. Ik heb op de afkortzaag bijvoorbeeld dit blad zitten. Op andere websites worden voor dit blad bijvoorbeeld ook kunststoffen genoemd:
https://www.toolnation.nl...x-30-xt66-2608644543.html
https://www.combitools.nl...6t-aluminium-carbide.html

Wat zijn de opties? Want ik wil eigenlijk ook een blad voor m'n cirkelzaag kopen maar zie het niet zitten om 100+ euro uit te moeten geven. Afkortzaag voor makkelijk en snel haaks zagen, cirkel voor langere lengtes zagen en decoupeer voor hoekjes en dergelijke, daar wil ik een laminaatzaagje voor kopen (of zo een set met 3 stuks).
Kijk hier eens naar, https://www.ecotools.nl/z...-prof-aluminium-en-trespa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

@twain4me @agitri Die hebben helaas niet de 165mm op voorraad. Ik vraag me trouwens nog af, kan mindere kwaliteit voor rafelige randen zorgen? Ik had zelf al wel de EcoTools openstaan en als alternatief https://www.svh24.de/bosc...lami-227923?fs=2280389802. En deze voor de decoupeerzaag: https://www.svh24.de/bosc...ueck-1029388?fs=904510239

En als het blad dat ik nu op mijn afkortzaag heb ook kan, dan scheelt dat weer maar die wil ik niet naar de gallemiesen helpen, vandaar mijn vraag :)

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 11-08-2023 23:37 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:36:
@twain4me @agitri Die hebben helaas niet de 165mm op voorraad. Ik vraag me trouwens nog af, kan mindere kwaliteit voor rafelige randen zorgen? Ik had zelf al wel de EcoTools openstaan en als alternatief https://www.svh24.de/bosc...lami-227923?fs=2280389802. En deze voor de decoupeerzaag: https://www.svh24.de/bosc...ueck-1029388?fs=904510239
je linkt zelf 216mm :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmmm, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest ;) Ik heb dat 216mm blad nu op mijn afkortzaag zitten. Als die geschikt (genoeg) is, dan scheelt dat weer de aanschaf van een blad. Daarnaast wil ik een 165mm blad voor de cirkelzaag.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
JT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:48:
[...]

Hmmmm, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest ;) Ik heb dat 216mm blad nu op mijn afkortzaag zitten. Als die geschikt (genoeg) is, dan scheelt dat weer de aanschaf van een blad. Daarnaast wil ik een 165mm blad voor de cirkelzaag.
Dat blad van Bosch is prima om hpl mee te zagen, zorg wel voor een hele sterke stofzuiger want je wil die snippers niet voor altijd terugvinden in de tuin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

agitri schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:02:
[...]

Dat blad van Bosch is prima om hpl mee te zagen, zorg wel voor een hele sterke stofzuiger want je wil die snippers niet voor altijd terugvinden in de tuin :+
Welke, die ik er op heb, waar ik naar link voor de cirkelzaag of beide? :P Ik ga het ook binnen doen, kleine kamertje ruimen we leeg, bouwstofzuiger mee en dan doe ik het daar. Dit is een aardige klus en ik loop er altijd tegenaan dat je alles tevoorschijn moet halen en weer opbergen als je klaar bent, wat er voor zorgt dat je nooit in 2 vrije uurtjes even wat doet ofzo. Binnen kan ik alles gewoon lekker laten liggen tot ik weer even verder kan, al is het maar een uurtje.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 15:14
agitri schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:00:
[...]

Los, korte vergelijking:
set: 5 apparaten 2 accu's 1 lader
los: 7 apparaten 5 accu's 2 dubbele snelladers

prijsverschil was ~ 150 duurder alles los, maar veel betere deal :)
Waar heb je 't uiteindelijk gehaald?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
Fedde schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Mtools lijkt me, gezien de dozen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agitri
Fedde schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Wat @Raymond zegt, bij mtools, daar om een offerte gevraagd voor alles, was geen probleem en paar procent korting gekregen. De voornaamste reden om daar te bestellen was dat bij alle apparaten die ik uitgezocht had gratis accu's zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
JT schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:04:
[...]

Welke, die ik er op heb, waar ik naar link voor de cirkelzaag of beide?
Die je nu op de afkorter hebt zitten. :)

[ Voor 56% gewijzigd door agitri op 12-08-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

agitri schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

Die je nu op de afkorter hebt zitten. :)
Thanks. Enig idee of ik met dat laminaatblad voor de cirkelzaag weg kom? Of toch beter die EcoTools afwachten als ik geen 100e voor een blad uit wil geven?

Je vroeg waarvoor die ruimte, ik ga 15 overzettreden plus schutborden op een trap monteren. Dat schijnt nog best een tijdrovend klusje te zijn. Ik kan me zo voorstellen dat het onder andere te maken heeft met het nauwkeurig meten en overbrengen en het feit dat die dingen meer dan een paar euro per stuk zijn en je dus nauwkeurig en rustig wilt werken om te voorkomen dat je fouten maakt en veel van die dingen weg kunt gooien. Daarna wil ik nog een kastenwand op de slaapkamer maken van 3 meter breed, 2.65 hoog en 50cm diep; de lange platen kan ik daar niet zagen (succes met 122x244 platen de trap van een woonhuis op sjouwen zonder de muren te beschadigen :+) maar alles wat kleiner is dan de wanden kan ik dan ook binnen doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:20
agitri schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Fotolijstje kan eindelijk opgehangen worden :)
[Afbeelding]

Alles is binnen op 2 2,5ah 40v accu's na, de 5ah accu's zijn wel overkill voor het 'gewone' gereedschap.

(Heb alles besteld zonder mbox, heb zelf kisten over van ander gereedschap :) )

Zie onderstaande :D

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi fotolijstje en mooie set gereedschap.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat die schroef/boor machines met onderbouw kerncentrale prettig werken.
Maar mijn favoriete machine is nog steeds 12v met een 2ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
DasNieNix schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:33:
[...]
Welke is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 15:43
Zal wel iets zijn als een DF332DSAJ 1kg en 18 volt is met 5ah 1,8 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
Metabo powermaxx bs12.
Ooit in aanbieding gekocht met de ssd 12 en later nog een extra bs12 voor ik dacht 6 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agitri
JT schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Thanks. Enig idee of ik met dat laminaatblad voor de cirkelzaag weg kom? Of toch beter die EcoTools afwachten als ik geen 100e voor een blad uit wil geven?
Ik zou die van ecotools even afwachten, zo te lezen ben je toch nog aan het opstarten dus kun je rustig eentje afwachten.

Ps. neem dit met een korrel(zak) zout, maar er zijn niet echt zaagbladen voor laminaat, vaak is het x tanden voor hout, y tanden voor nette zaagsnedes, z tanden van gehard staal voor aluminium enz. En hier zit nog een wereld tussen, waar mensen op dit forum nog veel meer info kunnen verschaffen :)

Pps. Ik pak vaak zaagbladen met veel tanden omdat ik niet 'snel' hoef te zagen en het blad rustig door het materiaal laat gaan voor mooiere zaagsnedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
DasNieNix schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Metabo powermaxx bs12.
Ooit in aanbieding gekocht met de ssd 12 en later nog een extra bs12 voor ik dacht 6 tientjes.
Ziet eruit als een mooi compact machientje, zelf heb ik wel eens overwogen voor de milwaukee m12 serie voor de wat kleinere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 19:07
agitri schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Pps. Ik pak vaak zaagbladen met veel tanden omdat ik niet 'snel' hoef te zagen en het blad rustig door het materiaal laat gaan voor mooiere zaagsnedes.
Inderdaad, rustig zagen helpt enorm.
Meer tanden kan geen kwaad.
Maar ook zorgen dat je niet tever door je werk komt (als je diepte kan instellen) en schilderstape doet ook wonderen voor een nette snede bij gelamineerd materiaal.

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Dat oogt nog best als een flinke machine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyqfvUgva7Pm-owncr9zgn9LXbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4GyAzUtHaERGruBVN142mQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het lezen van:
dacht ik: Hey, zo'n machine heb ik ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCMPI2Vakc4fQ5Me-vQEssPOusk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qP4v1uWbzd7PRtvChNX2seWp.jpg?f=user_large

Maar mijn Bosch GSR12V-15 FC is nog ietsje kleiner lijkt het.

Wel mijn meestgebruikte schroefmachine denk ik. Heb ook een 18V machine maar die komt zelden uit de kist. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

De oude Metabo powermaxx heeft dezelfde vorm als de 12v Bosch, ook met zo'n insteek accu.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.idealo.com/folder/Product/5386/9/5386961/s10_produktbild_max/metabo-powermaxx-bs-basic-set-600080960.jpg

Die heb ik zelf gekocht toen die 12v lijn nog vrij nieuw was. Over het machientje heb ik geen enkel klagen maar van uitbreiding van die accu lijn is het nooit gekomen waardoor ik achteraf gezien misschien toch liever de Bosch had gekocht. De huidige metabo 12v lijn is wel een stuk uitgebreider maar daar heb ik geen ervaring mee.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Xander schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Dat oogt nog best als een flinke machine.
[Afbeelding]

Bij het lezen van:

[...]

dacht ik: Hey, zo'n machine heb ik ook.

[Afbeelding]

Maar mijn Bosch GSR12V-15 FC is nog ietsje kleiner lijkt het.

Wel mijn meestgebruikte schroefmachine denk ik. Heb ook een 18V machine maar die komt zelden uit de kist. :)
Bij zo'n kleine machine lijkt mij zo'n relatief grote accu eronder ook niet zo fijn. Met de Bosch en de accu in het handvat bungelt de accu er ook minder onder. Maar ook Bosch heeft grote 12V accusaccu's waarbij er nog een blok aan zit. Zullen wel 4Ah of 5Ah modellen zijn.

En +1 voor het feit dat zo'n Bosch flink wat power heeft. Heb zelf de 12-35FC (brushless) en daarmee ook in de bakstenen muur geboord (pre-1960 bouw). Paar plekjes waar die niet door de muur kwam, maar daarvan is bekend dat in ieder geval ook 230V op een boormachine niet er doorheen komt (met klop wellicht wel. Maarja, dan praat je al echt over een heel ander apparaat, en red een 18V of 40V boormachine, zonder klop, het ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Mooi fotolijstje en mooie set gereedschap.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat die schroef/boor machines met onderbouw kerncentrale prettig werken.
Heb ook een Milwaukee M12 met 2ah accu, maar dan heb ik ook wel aanzienlijk minder power dan met de 4 of 6 ampère accu erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sjirafje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:46:
De oude Metabo powermaxx heeft dezelfde vorm als de 12v Bosch, ook met zo'n insteek accu.
[Afbeelding]

Die heb ik zelf gekocht toen die 12v lijn nog vrij nieuw was. Over het machientje heb ik geen enkel klagen maar van uitbreiding van die accu lijn is het nooit gekomen waardoor ik achteraf gezien misschien toch liever de Bosch had gekocht. De huidige metabo 12v lijn is wel een stuk uitgebreider maar daar heb ik geen ervaring mee.
Zo eentje hebben m'n ouders ook, lekker licht en compact. Niet zo sterk als m'n M12 BDDX, maar dat is niet vaak nodig.

Volgens mij heeft Bosch wel ongeveer het meest uitgebreide 12V ecosysteem, maar aan de andere kant, voor veel andere machines die je misschien op accu zou willen hebben, ben je vaak beter uit met 18V, het wordt gauw erg underpowered op 12V. Ik heb, buiten een lampje niet nog andere dingen op 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 21:56
agitri schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Wat @Raymond zegt, bij mtools, daar om een offerte gevraagd voor alles, was geen probleem en paar procent korting gekregen. De voornaamste reden om daar te bestellen was dat bij alle apparaten die ik uitgezocht had gratis accu's zaten.
Gewoon gevraagd om korting of kreeg je dat automatisch in je winkelwagentje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MikeyMan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Heb ook een Milwaukee M12 met 2ah accu, maar dan heb ik ook wel aanzienlijk minder power dan met de 4 of 6 ampère accu erop.
Ik vind die M12 met 2Ah echt heel erg fijn. Als ik power wil pak ik wel de M18 met 5Ah eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

agitri schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Ik zou die van ecotools even afwachten, zo te lezen ben je toch nog aan het opstarten dus kun je rustig eentje afwachten.

Ps. neem dit met een korrel(zak) zout, maar er zijn niet echt zaagbladen voor laminaat, vaak is het x tanden voor hout, y tanden voor nette zaagsnedes, z tanden van gehard staal voor aluminium enz. En hier zit nog een wereld tussen, waar mensen op dit forum nog veel meer info kunnen verschaffen :)

Wacht ik nog even :) Wat ik er zo snel van las heb je behalve het verschil in aantal tanden nog de hoek, of ze hol zijn, of ze afwisselend de ene of de andere kant op staan, afwisselend de ene of de andere hoek en nog meer.
henkie196 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Zo eentje hebben m'n ouders ook, lekker licht en compact. Niet zo sterk als m'n M12 BDDX, maar dat is niet vaak nodig.

Volgens mij heeft Bosch wel ongeveer het meest uitgebreide 12V ecosysteem, maar aan de andere kant, voor veel andere machines die je misschien op accu zou willen hebben, ben je vaak beter uit met 18V, het wordt gauw erg underpowered op 12V. Ik heb, buiten een lampje niet nog andere dingen op 12V.
Ik zag dat een 12v accutolletje van Milwaukee even 45nm wegzet en zelfs een slagmoersleutel 339nm :o Prijzen zijn wel iets anders :P Bosch accutolsetje met verschillende koppen is 189, bij Milwaukee 299. Maar goed, iets met lengte en breedte :P Het is mooi spul. Zat er even naar te kijken omdat ze slagratels op accu hebben maar dat wordt me toch iets te gortig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:57
henkie196 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb op 12v:
  • Accuboormachines
  • Slagschroevendraaier
  • Bandschroefmachine
  • Decoupeerzaag
  • 85mm cirkelzaag
  • Fein
Alleen in de accuboor ben ik power te kort gekomen; daarvoor heb ik een 110Nm 18v. Tuingereedschap wordt eigenlijk alleen op 18v gemaakt, en daar zal wel een goede reden voor zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
JT schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:26:
[...]

[...]

Ik zag dat een 12v accutolletje van Milwaukee even 45nm wegzet en zelfs een slagmoersleutel 339nm :o Prijzen zijn wel iets anders :P Bosch accutolsetje met verschillende koppen is 189, bij Milwaukee 299. Maar goed, iets met lengte en breedte :P Het is mooi spul. Zat er even naar te kijken omdat ze slagratels op accu hebben maar dat wordt me toch iets te gortig.
Ik heb het m12 FPP2A setje nu een aantal weken, maar heb sindsdien mijn 18v niet meer aangeraakt. Ideaal :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Ik heb momenteel een 12v bosch blauw en een bosch groen boorhamer.

Ik ben zwaar fan van de 12v maar ik merkte met de laatste klus dat mijn 12v tekort kwam en ik de 18v van mn buurman pakte. Ook merk ik dat ik bij baksteen bv direct de boorhamer moet pakken.

Nu ben ik uitgekomen op de :
- GSB 18V-55 (met klopstand) -3x 5ah voor 189
- GSR 18-55V (zonder klop) -2x 4ah voor 206
- GSB 18-55V (met klop) - 2x 2ah voor 157,-

Ik neig naar de 3x 5ah set met klopstand maar die site vind ik beetje shady. Aternatief is dan de 2xah bij toolmax
Dan blijft de 12v mn daily en kan ik de 18v pakken als t echt zwaar is. Denk sowieso liever de klopstand erbij zodat ik voor baksteen niet direct de boorhamer hoef te pakken

Klopt het dat:
- 5ah tov 2ah naast dat je langer ermee kan doen ook meer kracht geeft?
- ik zie vaak de 2 of 4ah, is die 5ah dan een ouder model oid?
- is de gsb significant groter dan de gsr?

Alvast bedankt voor meedenken :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 13-08-2023 10:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 14-09 23:12

Illusion

(the art of)

laurens0619 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:16:

Ik ben zwaar fan van de 12v maar ik merkte met de laatste klus dat mijn 12v tekort kwam en ik de 18v van mn buurman pakte. Ook merk ik dat ik bij baksteen bv direct de boorhamer moet pakken.

Ik neig naar de 3x 5ah set met klopstand. Dan blijft de 12v mn daily en kan ik de 5ah pakken als t echt zwaar is. Denk sowieso liever de klopstand erbij zodat ik voor baksteen niet direct de boorhamer hoef te pakken

Klopt het dat:

Ik heb een gsr 18v-60 en een gsb 18v-55
Qua maat/gewicht ontlopen ze elkaar niet zoveel. Vind de 18v-55 wel echt veel herrie maken in klopstand en pak vaak maar meteen de boorhamer als het zonder kloppen niet lukt.

De 5Ah accu zie je id niet zoveel. De 4Ah is er zowel als een normale en een procore. De procore is véél lichter/compacter. Wereld van verschil, en daarom probeer ik altijd de procore’s vrij te houden voor de boormachine.
Wat mij betreft ook het grootste verschil tussen bosch/makita: ik heb liever de 4Ah bosch procore dan de 5Ah makita lxt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
@Illusion thnx :)
Ik denk dat ik de 12v 90% van de tijd blijf gebruiken dus daarvoor vind ik de extra prijs van procore wat te hoog.

Dan twijfel ik nog tussen de gsr (geen procore) met 4ah of gsb met 2ah.
Ik denk dat ik gewoon voor de gsb ga en dan met een actie een keer een 4ah procore scoor :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agitri
Smartbikers schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Gewoon gevraagd om korting of kreeg je dat automatisch in je winkelwagentje ?
Gevraagd via whatsapp om korting, toen gingen ze dus over op een offerte, die hebben ze vervolgens in mijn account gezet, betaald en dat was het :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik neig naar de 3x 5ah set met klopstand maar die site vind ik beetje shady. Aternatief is dan de 2xah bij toolmax
Dan blijft de 12v mn daily en kan ik de 18v pakken als t echt zwaar is. Denk sowieso liever de klopstand erbij zodat ik voor baksteen niet direct de boorhamer hoef te pakken

Klopt het dat:

Ik heb wel vaker gelezen over accutollen met klopfunctie dat de kop na verloop van tijd niet meer recht blijft/er speling in ontstaat. Als je dan toch een accuapparaat koopt puur om te kloppen en je gebruikt de gewone schroeffunctie niet dan zou ik een accuboorhamer pakken. Ik heb zelf expres om die reden geen tol genomen met klopfunctie, met mijn 18v tol kom ik meestal goed genoeg in baksteen. Voor die ene keer dat het niet lukt pak ik dan toch de boorhamer.

Ik heb een 2,1j Bosch groen, destijds gekocht voor een prikkie omdat de bouwmarkt er vanaf moest, maar ik mis wel de accufunctionaliteit maar ik gebruik het te weinig om er een paar honderd euro aan uit te willen geven. Daarom heb ik voor 25e een Worx 12v boorhamerTJE van Marktplaats gescoord voor het kleine werk :P Erg blij mee. Gaat wel ietsje trager maar dat vind ik niet zo een ramp voor het kleine werk. Bijkomende bonus is dat je de hamerfunctie ook op deze boorhamer uit kunt zetten. Vorig jaar zette ik een egelhuisje in elkaar. Toen gebruikte ik de accutol voor de gaatjes, de slagtol voor de schroeven en de boorhamer in schroefstand voor de verzinkboor d:)b

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:44
JT schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Je vroeg waarvoor die ruimte, ik ga 15 overzettreden plus schutborden op een trap monteren. Dat schijnt nog best een tijdrovend klusje te zijn. Ik kan me zo voorstellen dat het onder andere te maken heeft met het nauwkeurig meten en overbrengen en het feit dat die dingen meer dan een paar euro per stuk zijn en je dus nauwkeurig en rustig wilt werken om te voorkomen dat je fouten maakt en veel van die dingen weg kunt gooien. Daarna wil ik nog een kastenwand op de slaapkamer maken van 3 meter breed, 2.65 hoog en 50cm diep; de lange platen kan ik daar niet zagen (succes met 122x244 platen de trap van een woonhuis op sjouwen zonder de muren te beschadigen :+) maar alles wat kleiner is dan de wanden kan ik dan ook binnen doen.
Ik zaag de overzettredes altijd gewoon met een normaal ecotoolsblad in de invalzaag. Je kant blad daarna wel weg gooien maar een trep red je er prima mee en zaagt mooi.
Afkortzaag heb je niet echt nodig, kan prima met de invalzaag

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
Makrolon schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Ik zaag de overzettredes altijd gewoon met een normaal ecotoolsblad in de invalzaag. Je kant blad daarna wel weg gooien maar een trep red je er prima mee en zaagt mooi.
Zaagblad weg gooien :? wat is er mis met opnieuw slijpen het kost je maar een fractie van een nieuwe zaagblad, en het blad zaagt weer als nieuw of zelfs beter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

rockhopper schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:00:
@HTT-Thalan Ik ben nou wel benieuwd naar dat project waar je een botte zaag voor wilt gebruiken. Ik ken wel projecten voor de bottenzaag, maar dat is weer wat anders ;)
Nu ik kan lassen nu ik een lasapparaat heb moet dat gebruikt worden natuurlijk, dus ik heb als tussenprojectje een eigen zaagtafel gemaakt van zelf herzaagde en gedroogde populierenhout planken (uit een oude stronk) en wat oud ijzer + een paar gebruikte (en kunstmatig bot gemaakte) zaagbladen.

De lasnaad onderop is erg slecht gedaan en omdat ik niet besefte dat het krom zou trekken ook niet vastgeklemd tijdens dat brakke laswerk, maar soit, we leren :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0Wf9SYVMySNMrE-xc5aeAtM0LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOfS5EtdqdyzFVNHFBD2e7qj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHCJVD5ghqoiEp_r_kDhLtMx2b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fShT0P3aTuk49FSpK4uGVKlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWShP_1bi-027NIwMPmNwG5l2eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTzAI4OKeC6SbfOHNcDbv4bI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnNRqZ44xIZi4WF08zVqrcvfLGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQMBzDDxsVMk13jhEXuyhx2S.jpg?f=fotoalbum_large

er zitten nu gelaste pootjes onder de 'hoge' holtes in de voet zodat hij wel op 4 plaatsen de grond raakt tegen het wiebelen. De bladen zijn zo bot dat je er geen tenen meer aan kwijtraakt, mocht je je tenen eraan stoten :+.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
J.E. Weinor schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Zaagblad weg gooien :? wat is er mis met opnieuw slijpen het kost je maar een fractie van een nieuwe zaagblad, en het blad zaagt weer als nieuw of zelfs beter.
Zaagblad slijpen kost vaak al een euro per zaagtand. Als je Ecotools zaagbladen koopt is een nieuw blad al snel voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JT schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Ik heb wel vaker gelezen over accutollen met klopfunctie dat de kop na verloop van tijd niet meer recht blijft/er speling in ontstaat. Als je dan toch een accuapparaat koopt puur om te kloppen en je gebruikt de gewone schroeffunctie niet dan zou ik een accuboorhamer pakken. Ik heb zelf expres om die reden geen tol genomen met klopfunctie, met mijn 18v tol kom ik meestal goed genoeg in baksteen. Voor die ene keer dat het niet lukt pak ik dan toch de boorhamer.

Ik heb een 2,1j Bosch groen, destijds gekocht voor een prikkie omdat de bouwmarkt er vanaf moest, maar ik mis wel de accufunctionaliteit maar ik gebruik het te weinig om er een paar honderd euro aan uit te willen geven. Daarom heb ik voor 25e een Worx 12v boorhamerTJE van Marktplaats gescoord voor het kleine werk :P Erg blij mee. Gaat wel ietsje trager maar dat vind ik niet zo een ramp voor het kleine werk. Bijkomende bonus is dat je de hamerfunctie ook op deze boorhamer uit kunt zetten. Vorig jaar zette ik een egelhuisje in elkaar. Toen gebruikte ik de accutol voor de gaatjes, de slagtol voor de schroeven en de boorhamer in schroefstand voor de verzinkboor d:)b
Mijn Parkside 20v klopbooraccuding komt door baksteen alsof het boter is, volgens mij omdat in plaats van traditioneel hameren (zoals mijn antieke Bosch groen dat doet) hij een soort vibreerstand benut (veel hogere frequentie kloppen dus). Alleen voor beton moet ik de Bosch pakken (of alle boortjes boven de 10mm / die SDS gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
J.E. Weinor schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Een ecotools blad kost een tientje ofzo. Als ik dat Blas moet weg brengen en ophalen en het zou verder niks kosten ben ik al duurder uit dan een nieuw blad.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Een vraag aan de Makita tuingereedschapgebruikers (dubbele woordwaarde?), en specifiek heggenschaareigenaren.. mijn oude heggenschaar is overleden (en dat heeft niets te maken met het feit dat ik vandaag twee keer in het snoer geheggenschaard heb :F )

Omdat ik al lxt accu’s heb leek me dit een mooi moment om over te gaan naar een accuheggenschaar. Makita heeft meerdere modellen, maar specifiek de DUH502Z lijkt een goede keuze (ik heb niet zo’n grote tuin, en langer dan 50cm blad lijkt me een onhandige machine worden). Nu is er ook een DUH501Z, en ik kom er niet achter wat daar nu wezenlijk anders aan is behalve een klein verschil in prijs. Ze voeren ook de goedkopere DUH 506Z, die zo te zien met name het kantelbare handvat mist, en een nóg goedkopere DUH523Z, die niet leverbaar lijkt.

Wie heeft er ervaring met een van deze modellen en hoe is die ervaring?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:05
Pixeltje schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:03:
Een vraag aan de Makita tuingereedschapgebruikers (dubbele woordwaarde?), en specifiek heggenschaareigenaren.. mijn oude heggenschaar is overleden (en dat heeft niets te maken met het feit dat ik vandaag twee keer in het snoer geheggenschaard heb :F )

Omdat ik al lxt accu’s heb leek me dit een mooi moment om over te gaan naar een accuheggenschaar. Makita heeft meerdere modellen, maar specifiek de DUH502Z lijkt een goede keuze (ik heb niet zo’n grote tuin, en langer dan 50cm blad lijkt me een onhandige machine worden). Nu is er ook een DUH501Z, en ik kom er niet achter wat daar nu wezenlijk anders aan is behalve een klein verschil in prijs. Ze voeren ook de goedkopere DUH 506Z, die zo te zien met name het kantelbare handvat mist, en een nóg goedkopere DUH523Z, die niet leverbaar lijkt.

DUH523Z heb ik! Gebruik voornamelijk voor de hedera. Ben er tevreden mee, zeker gezien de prijs. Na toepassing van laagste prijs garantie pik je deze voor 70 tientjes op bij Hornbach. DUH502Z ziet er wel degelijker uit. Kantelbaar handvat kan best handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Pixeltje schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:03:
.

Ik heb de goedkoopste 18V van makita, omdat je er toen een accu bij kreeg. En daarmee kan ik prima 50m heg doen en dan nog een tweederde acculading over hebben. Gaat prima met mn beukhaag en laurier.

Dus ik denk dat je niet snel een miskoop doet :)
Ik heb wel een schoinmaakspullie van stihl erbij voor heggescharen. Daarmee haal je heel makkelijk de groene kleverige bende van de messen. Dan blijft'ie wel beter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Kreeg je met de invalzaag net zo snel exact haakse zaagsnedes als met de afkort?
HTT-Thalan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Mijn Parkside 20v klopbooraccuding komt door baksteen alsof het boter is, volgens mij omdat in plaats van traditioneel hameren (zoals mijn antieke Bosch groen dat doet) hij een soort vibreerstand benut (veel hogere frequentie kloppen dus). Alleen voor beton moet ik de Bosch pakken (of alle boortjes boven de 10mm / die SDS gebruiken).
Ik geloof direct dat die er doorheen komt :) Alleen met een boorhamer lukt dat ook gemakkelijk. En als ik dan vaker lees dat de boorkoppen van accutollen na een tijdje klopgebruik niet helemaal lekker zijn en ik toch al een boorhamer heb (naast dat verreweg de meeste bakstenen prima te doen zijn met m'n accutol en steenboor), dan is voor mij de afweging om een tol zonder klopfunctie te nemen en voor die paar bakstenen die niet met een accutol gedaan kunnen worden, even de boorhamer te pakken. Het zal per use case verschillen en ook de ervaringen van mensen met accutollen met klopfunctie zullen verschillen (wat betreft de boorkop), maar imho neem je beter niet het risico op een brakke kop als je toch een boorhamer hebt.

Maar goed, ik ben dan ook erg zuinig op apparatuur, ik ken ook mensen die het zoveel gebruiken dat ze het meer als wegwerpartikel zien, dan kan de afweging natuurlijk ook anders zijn :P

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 13-08-2023 23:26 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 21:15
Shutdown98 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Zaagblad slijpen kost vaak al een euro per zaagtand. Als je Ecotools zaagbladen koopt is een nieuw blad al snel voordeliger.
Zou ik eens op zoek gaan naar een andere slijper.
Eerder een kwartje per tand.

Anders is zelfs een 60 tands festool blad de moeite nauwelijks waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46

BeaM-R

Powerrrrr

denuz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:13:
[...]

DUH523Z heb ik! Gebruik voornamelijk voor de hedera. Ben er tevreden mee, zeker gezien de prijs. Na toepassing van laagste prijs garantie pik je deze voor 70 tientjes op bij Hornbach. DUH502Z ziet er wel degelijker uit. Kantelbaar handvat kan best handig zijn.
Hier ook in bezit van de DUH523Z. Prima ding.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

HTT-Thalan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
Nu ik kan lassen nu ik een lasapparaat heb moet dat gebruikt worden natuurlijk, dus ik heb als tussenprojectje een eigen zaagtafel gemaakt van zelf herzaagde en gedroogde populierenhout planken (uit een oude stronk) en wat oud ijzer + een paar gebruikte (en kunstmatig bot gemaakte) zaagbladen.

er zitten nu gelaste pootjes onder de 'hoge' holtes in de voet zodat hij wel op 4 plaatsen de grond raakt tegen het wiebelen. De bladen zijn zo bot dat je er geen tenen meer aan kwijtraakt, mocht je je tenen eraan stoten :+.
Duidelijk, mooie tafel! Ik vind hem alleen eng met zo'n zaagblad op de vloer (bot of scherp) Het is en blijft in mijn ogen een uitnodiging om een dagje op de SEH door te brengen om iets te hechten. Maar goed hier is iedereen fan van op blote voeten lopen, ik hoop (denk) dat hij bij jou ergens staat waar dat niet gebeurt.

Goed bezig dat je (jezelf?) leert lassen

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Klopt het dat:

Ik heb onder andere een GSR 18-55 diverse accu's (1,5, 4 en 6Ah) en ik merk inderdaad dat, bij gebruik van de 1,5Ah accu, hij merkbaar minder kracht heeft dan wanneer ik de 4 of 6Ah accu gebruik.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
Shutdown98 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Was 17 euro kwijt voor het slijpen 80 tands zaagblad negative voor trespa alu en kunstof , bij een proffessioneel bedrijf in slijptechniek.

Voor dat geld koop je geen nieuw zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:15
Waarmee heb je dit afgewerkt? Ziet eruit als iets van hoogglans lak? Ik zoek nog een goede weersbestendige transparante beits voor buiten, maar dan liefst in zijdeglans/mat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00

bonzz.netninja

Niente baffi

ThinkPad schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Waarmee heb je dit afgewerkt? Ziet eruit als iets van hoogglans lak? Ik zoek nog een goede weersbestendige transparante beits voor buiten, maar dan liefst in zijdeglans/mat :P
Iets van epoxy lijkt het meer

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@ThinkPad

Ik wilde voor de Epoxy look gaat inderdaad, maar dat had ik niet liggen. Dit is van die heavy duty bootlak die ze op scheepsdekken enzo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 18:19
BeaM-R schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:07:
[...]

Hier ook in bezit van de DUH523Z. Prima ding.
Hier nog één ;). Erg tevreden mee!

Wij hebben zo'n 30 meter aan beukenhaag, gaat echt prima met deze heggenschaar. Niet al te zwaar, lang genoeg voor de wat dikkere heggen. Draaibare handgreep mis ik totaal niet (tot ik natuurlijk een keer met een heggenschaar werk dit dit heeft natuurlijk :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
JT schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:21:
[...]

Kreeg je met de invalzaag net zo snel exact haakse zaagsnedes als met de afkort?

[...]

Ik geloof direct dat die er doorheen komt :) Alleen met een boorhamer lukt dat ook gemakkelijk. En als ik dan vaker lees dat de boorkoppen van accutollen na een tijdje klopgebruik niet helemaal lekker zijn en ik toch al een boorhamer heb (naast dat verreweg de meeste bakstenen prima te doen zijn met m'n accutol en steenboor), dan is voor mij de afweging om een tol zonder klopfunctie te nemen en voor die paar bakstenen die niet met een accutol gedaan kunnen worden, even de boorhamer te pakken. Het zal per use case verschillen en ook de ervaringen van mensen met accutollen met klopfunctie zullen verschillen (wat betreft de boorkop), maar imho neem je beter niet het risico op een brakke kop als je toch een boorhamer hebt.

Maar goed, ik ben dan ook erg zuinig op apparatuur, ik ken ook mensen die het zoveel gebruiken dat ze het meer als wegwerpartikel zien, dan kan de afweging natuurlijk ook anders zijn :P
Voor de tredes zelf hoeft t niet haaks te zijn, je volgt toch de markeringen die je hebt gezet met de trapspin.

De stootborden doe ik wel met de tafelzaag, maar als je je eigen trap doet maakt t toch niet uit als t 5 minuten langer duurt per stootbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
J.E. Weinor schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Was 17 euro kwijt voor het slijpen 80 tands zaagblad negative voor trespa alu en kunstof , bij een proffessioneel bedrijf in slijptechniek.

Voor dat geld koop je geen nieuw zaagblad.
Dat is wel heel goedkoop. Waar is dat? Want ik heb toevallig ook recent bladen laten slijpen en was meer dan het dubbele kwijt per tand. Bij twee verschillende services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:43
Hoi,

Ik heb een DeWalt DCF891, een pittig beestje voor zijn grootte. Ik gebruik deze hoofdzakelijk om wielen te (de)monteren. Ik zou dus ook graag sporadisch gebruiken voor wat kleinere zaken zoals het verwijderen / vastdraaien van nummerplaten, etc... Ik weet wat voor een absoluut kanon dit ding kan zijn in de "verkeerde" mode, maar zolang ik hem in manuele ("Precision Wrench" zoals dat zo mooi heet) modus gebruik kan er denk ik weinig mis gaan.

Waarschijnlijk heb ik genoeg aan een 1/2" naar 1/4" adapter, zoals deze?

Daarnaast ook een set met de meest voorkomende bits, ik heb zelf al deze gevonden, of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agitri
SanderH_ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:15:
Hoi,

Daarnaast ook een set met de meest voorkomende bits, ik heb zelf al deze gevonden, of zijn er betere alternatieven?
Ik pak ze persoonlijk van milwaukee, niet kapot te krijgen als je de impact serie pakt.

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlL0Zm2eVpfrfhEWCEPwrtQykaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6jJvtSWAXXQCtGYd0JZ6F92.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaringen hier met de parkside perfomance invalzaag incl geleiders?
Wil graag een invalzaag, maar gebruik hem weinig, vandaag de budget keuze maar het moet wel goed zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Die adapter lijkt me wel in orde, maar de bits lijken me wat twijfelachtig. Uiteraard is de omschrijving op amazon tamelijk sub-optimaal, maar op de foto zie ik een aantal robertson bits (square drive), een paar torx, wat sleuf bits, en veel PH bits. Veel PH bits. Maar als ik het goed zie geen PZ bits? :S

Ik zou naar een bitset kijken die wat meer nuttige bits heeft, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:43
henkie196 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

Die adapter lijkt me wel in orde, maar de bits lijken me wat twijfelachtig. Uiteraard is de omschrijving op amazon tamelijk sub-optimaal, maar op de foto zie ik een aantal robertson bits (square drive), een paar torx, wat sleuf bits, en veel PH bits. Veel PH bits. Maar als ik het goed zie geen PZ bits? :S

Ik zou naar een bitset kijken die wat meer nuttige bits heeft, eerlijk gezegd.
Het setje van @agitri lijkt mij wel mooi, deze heeft er blijkbaar zelfs 70 voor de zelfde prijs. Dat setje (of die van 56) en de DeWalt adapter zal passen dan? Ik zie nergens staan dat het 1/4" maar dat zal wel zo zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:25
Zijn de Milwaukee bits ook in andere setjes of los verkrijgbaar? Ik gebruik 95% Torx bits, beetje zonde om dan zon set te kopen waarvan je driekwart nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ik ben in de markt voor een set Bosch pro 12v accu schroevendraaiers vanwege het lage gewicht en handzaam formaat.
1x de gsr 12v-35 fc voor metname (voor)boren. De opzetstukken zijn een bonus voor de gevallen dat ik ze moet gebruiken voor haaks schroeven in kleine ruimtes.
Daarnaast de slagschroevendraaier GDR 12v 110 voor schroeven.

Gebruik zal intensief/dagelijks zijn.

Ik heb nu de 18v slagschroevendraaier van Bosch pro met gewone 4Ah accu. Daar kan ik meerdere dagen mee schroeven op 1 accu. Maar is vrij zwaar en meestal zal ik met de 12v ook prima weg kunnen.
De bovenstaande 12v sets zijn leverbaar met 2Ah en 3Ah accus.

Kan je met behoorlijk schroefwerk de dag doorkomen op een 2Ah accu?
Of toch de 3Ah accus nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:10
De 2.0 ah weegt 5 gram minder dan de 3.0 ah versie welke 9 euro duurder is.
Als je deze professioneel dagelijks gebruikt lijkt me de keuze snel gemaakt….
2-3 reserve accu’s is altijd prettig als je met meerdere machines werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voggy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:05:
Zijn de Milwaukee bits ook in andere setjes of los verkrijgbaar? Ik gebruik 95% Torx bits, beetje zonde om dan zon set te kopen waarvan je driekwart nooit gebruikt.
Deze dan? Dit is vooral Torx, maar scheelt nauwelijks qua prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2023 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
barry86 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:31:
[Afbeelding]

Wil graag een invalzaag, maar gebruik hem weinig, vandaag de budget keuze maar het moet wel goed zijn....
Niet met deze specifiek, ik heb een wat ouder model groene Parkside invalzaag (PTSS 1200 B1) waar ik erg tevreden over ben. Heb er wel een ander blad (60T) bijgekocht via EcoTools, het standaardblad met 24T was wel erg grof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
barry86 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:31:
[Afbeelding]

2e hands festool kan ook een optie voor je zijn, gaan op mp al voor 150-250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
Ja je kan bij bv toolstation alle bits los kopen, per 2 of stuk geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

doe je de overgebleven 5% dan met je oren?

eigenlijk heb ik dan ook een set voor die 5% en voor de 95% bulk torx T20 en T25

voorbeeld:
https://www.klium.nl/milw...n-10-st-4932430882-790611

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 15-08-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Shutdown98 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:37:

Gebruik zal intensief/dagelijks zijn.
[...]
Kan je met behoorlijk schroefwerk de dag doorkomen op een 2Ah accu?
Of toch de 3Ah accus nemen?
Nee. Zeker als je de hele dag bezig bent niet. Verbruik is niet slecht hoor, maar als je verwacht de hele dag druk te zijn zou ik voor 4 stuks 3ah gaan, of anders voor 4x2ah en een lader meenemen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:25
twain4me schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

doe je de overgebleven 5% dan met je oren?

eigenlijk heb ik dan ook een set voor die 5% en voor de 95% bulk torx T20 en T25

voorbeeld:
https://www.klium.nl/milw...n-10-st-4932430882-790611
Ja die zoek ik! Ik heb meerdere sets van meerdere merken maar die sleuf bitjes bijvoorbeeld heb ik nog nooit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voggy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Ja die zoek ik! Ik heb meerdere sets van meerdere merken maar die sleuf bitjes bijvoorbeeld heb ik nog nooit gebruikt.
let wel op dat is alleen T25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hijissegek
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 14:01
Hier hebben ze een pagina met alleen de losse torx bits! in stuks/paar en 25 stuks verpakkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:57
Shutdown98 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:37:
Ik ben in de markt voor een set Bosch pro 12v accu schroevendraaiers vanwege het lage gewicht en handzaam formaat.
1x de gsr 12v-35 fc voor metname (voor)boren. De opzetstukken zijn een bonus voor de gevallen dat ik ze moet gebruiken voor haaks schroeven in kleine ruimtes.
Daarnaast de slagschroevendraaier GDR 12v 110 voor schroeven.
Ik heb beide machines, met 2, 4 en 6ah accu’s. De 2 en 6 gebruik ik het meest. Voordeel van de 4 & 6 is dat je de machine er op neer kunt zetten, de 2 is juist lekker licht op de ladder etc.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ga voor de 3Ah accus.
Omdat ik alleen deze machines op 12v heb hou ik het daar even bij. Bijkopen van accus kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Hebben er nog mede tweakers goede adviezen over halfgelaatmaskers tegen verfdampen? Ik ben nu aan het kijken naar een model van Dräger X-Plore 3300 en van 3M (4279C1). Beide met Filterklasse ABEK1 Hg P3.

Ik heb een RZ masker voor houtbewerking. Maar wilde toch iets dat nog een stap strakker zit voor verfspuiten. Aan de andere kant zou dit ook moeten werken, maar geen ervaringen mee.

Maar de grootste vraag aan de community: ervaringen van brildragers met deze of vergelijkbare maskers?? ik heb geen optie om lenzen te dragen namelijk en normale headphones zijn ook al zo'n ding ;-)

_---------------

@Shutdown98 zelf heb ik 3ah en de grote sta accu in 12v Bosch pro. Voor mijn gevoel gaan ze eeuwig mee (die 3ah) met de 12-35 FC. Ik merk pas goed batterij verbruik met de 12v kantenfrees. Deze gaat wel met regulier gebruik snel door batterijen. Maar de accuboren stukke minder. Mijn advies is om tenminste 3 te hebben. Altijd 1 in de lader en dan kan je zelfs als het leeg is nog verder werken of in ieder geval in beide machines 1 accu hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door sheane op 15-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:28
sheane schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:51:
Hebben er nog mede tweakers goede adviezen over halfgelaatmaskers tegen verfdampen? Ik ben nu aan het kijken naar een model van Dräger X-Plore 3300 en van 3M (4279C1). Beide met Filterklasse ABEK1 Hg P3.

Ik heb een RZ masker voor houtbewerking. Maar wilde toch iets dat nog een stap strakker zit voor verfspuiten. Aan de andere kant zou dit ook moeten werken, maar geen ervaringen mee.

Maar de grootste vraag aan de community: ervaringen van brildragers met deze of vergelijkbare maskers?? ik heb geen optie om lenzen te dragen namelijk en normale headphones zijn ook al zo'n ding ;-)

_---------------

@Shutdown98 zelf heb ik 3ah en de grote sta accu in 12v Bosch pro. Voor mijn gevoel gaan ze eeuwig mee (die 3ah) met de 12-35 FC. Ik merk pas goed batterij verbruik met de 12v kantenfrees. Deze gaat wel met regulier gebruik snel door batterijen. Maar de accuboren stukke minder. Mijn advies is om tenminste 3 te hebben. Altijd 1 in de lader en dan kan je zelfs als het leeg is nog verder werken of in ieder geval in beide machines 1 accu hebben.
Ja, toevallig ken ik ze allebei en die 3M zit veel beter. Bij die drager zakt door het gewicht van die filterbus het masker af als je bukt waardoor die niet meer afsluit. Bij de 3M zitten er 2 aan de zijkant en heb je hier geen last van.

Tweede, bij de 3M kan je de bril oplaten, bij de drager heb je of dat de bril net niet goed afsluit, of het masker niet, waardoor je alsnog dampen binnen kan krijgen, of je ogen net niet goed beschermd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 06:57:
[...]

Voor de tredes zelf hoeft t niet haaks te zijn, je volgt toch de markeringen die je hebt gezet met de trapspin.

De stootborden doe ik wel met de tafelzaag, maar als je je eigen trap doet maakt t toch niet uit als t 5 minuten langer duurt per stootbord?
15x5 minuten of even de afkortzaag verplaatsen :P Heb hem toch staan. Trapspin moet ik nog zien, ik heb er een van cando maar ik kan er niet echt mee uit de voeten. Voor mijn idee versprint het ding te snel. Denk dat ik er eerst nog een keer mee oefen op een stukje losse plaat.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
JT schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

15x5 minuten of even de afkortzaag verplaatsen :P Heb hem toch staan. Trapspin moet ik nog zien, ik heb er een van cando maar ik kan er niet echt mee uit de voeten. Voor mijn idee versprint het ding te snel. Denk dat ik er eerst nog een keer mee oefen op een stukje losse plaat.
Alleen je zaag dan bot van de afkortzaag ;)

Ik heb een duurdere maar gebruik altijd die van cando :+ als je er wat ervaring mee hebt werkt ie echt fijn vind ik. Ik kan er erg precies mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

Alleen je zaag dan bot van de afkortzaag ;)

Ik heb een duurdere maar gebruik altijd die van cando :+ als je er wat ervaring mee hebt werkt ie echt fijn vind ik. Ik kan er erg precies mee werken.
Ah ok, daar had een andere user hier een andere mening over voor het specifieke blad dat ik erop heb zitten. Nu twijfel ik er weer over :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ThinkPad schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Niet met deze specifiek, ik heb een wat ouder model groene Parkside invalzaag (PTSS 1200 B1) waar ik erg tevreden over ben. Heb er wel een ander blad (60T) bijgekocht via EcoTools, het standaardblad met 24T was wel erg grof.
De standaard parkside bladen zijn niet best. Als je die vervangt door iets beters (ecotools is prima qua prijs/kwaliteitverhouding) heb je binnen je budget een prima oplossing. Tweedehands festool is ook leuk, moet hij wel echt goed zijn en niet verragt. Of gejat.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JT schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

dat is die met die ijzeren ronde staafjes denk ik. Die is lastig zonder spanning aan te draaien en dan verspingen ze idd, die met platte "poten" werken beter. maar ik zweer bij schetsrol een mesje een potlood en een beetje tape. Dan teken ik de hele trap af en maak de tredes in de werkplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 15-08-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

twain4me schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:29:
[...]

dat is die met die ijzeren ronde staafjes denk ik. Die is lastig zonder spanning aan te draaien en dan verspingen ze idd, die met platte "poten" werken beter. maar ik zweer bij schetsrol een mesje een potlood en een beetje tape. Dan teken ik de hele trap af en maak de tredes in de werkplaats.
Klopt! Ik ga maar eens kijken waar ik hier lokaal schetspapier kan kopen, dat lijkt me wel handig ja.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JT schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

Klopt! Ik ga maar eens kijken waar ik hier lokaal schetspapier kan kopen, dat lijkt me wel handig ja.
een vriend van me heeft het gewoon met normale papiertjes gedaan maar dat lijkt mij wel veel meer werk. het is juist gewelig dat je er net doorheen kan kijken met vouwen snijden etc. maar zijn mallen waren uiteindelijk prima. er was maar 1 trede die een beetje werk nodig had, nadat ik ze in de werkplaats had gemaakt. ik maakte ze trouwens uit eiken vloerdelen die een keer gratis af te halen waren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Ben op zoek naar een bouwstofzuiger en twijfel een beetje tussen een nieuwe Makita vc2512l en een tweede hands CT15 E.

Bijna gelijk in prijs, maar de Makita is natuurlijk nieuw (eventjes dan nog), maar heeft vooral nog drie jaar garantie.

Is de Festool zoveel beter om alsnog die keuze te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
rolandb schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:32:
Is de Festool zoveel beter om alsnog die keuze te maken?
Geen ervaring met een Makita, wel met Karcher vs festool ctl midi.

Ja, festool is iets beter (en in mijn geval practischer met opbergen slang en kunnen koppelen van systainers). Maar in de praktijk merk je er weinig van in de thuishobby, imho.
En mijn twee karchers kosten samen minder dan die ctl midi.

Zo lang je maar een model kiest met vlies-zakken en die ook echt gebruikt, zit je al snel goed.

Tip: Houd de prijzen van de zakken goed in de gaten. Voor mijn machines hebben die afgelopen 2jr gevarieerd tussen 8,50 tot 22 euro voor een doosje 8)7. Dus het loont om op het juiste moment een voorraad aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:07
Raymond schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Geen ervaring met een Makita, wel met Karcher vs festool ctl midi.

Ja, festool is iets beter (en in mijn geval practischer met opbergen slang en kunnen koppelen van systainers). Maar in de praktijk merk je er weinig van in de thuishobby, imho.
En mijn twee karchers kosten samen minder dan die ctl midi.

Zo lang je maar een model kiest met vlies-zakken en die ook echt gebruikt, zit je al snel goed.

Tip: Houd de prijzen van de zakken goed in de gaten. Voor mijn machines hebben die afgelopen 2jr gevarieerd tussen 8,50 tot 22 euro voor een doosje 8)7. Dus het loont om op het juiste moment een voorraad aan te leggen.
Inderdaad een goede tip,of kijk in het buitenland (amazon de bijv).

Verder hangt het er vanaf wat je er mee wil gaan doen en of je het het geld waard vindt. Ik heb zelf een Karcher WD3P (met schakelbaar stopcontact) met extra slang en gebruik deze om stofvrij te werken i.c.m. met gereedschap en om te stofzuigen na het klussen. En eigenlijk gaat dat allemaal meer dan prima, ding heeft mij ooit €80 gekost ofzo... Enige nadeel vind ik dat je de slang er omheen moet wikkelen en dat zal bij festool beter zijn met speciale "slang opslag".

Ik gebruik trouwens een mix van officiële zakken en aliexpres-zakken voor en merk eigenlijk geen verschil in zuigkracht of prestaties behalve de prijs :+.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 16-08-2023 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:05
Terrz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Inderdaad een goede tip,of kijk in het buitenland (amazon de bijv).
(...)
@Raymond Voor dat soort dingen bij Amazon zijn Hagglezon of Keepa handige tools. Ik heb een aantal verbruiksartikelen standaard in Keepa staan en krijg een seintje wanneer het product onder een ingestelde prijs komt.

Een soort pricewatch voor stofzuigerzakken (en batterijen en, en, en...) dus :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 18:08
Hoi,

Ik heb een DeWalt DCF891, een pittig beestje voor zijn grootte. Ik gebruik deze hoofdzakelijk om wielen te (de)monteren. Ik zou dus ook graag sporadisch gebruiken voor wat kleinere zaken zoals het verwijderen / vastdraaien van nummerplaten, etc...

Die adapter is op zich prima, zij het dat er een klein beetje speling in zit en dat de normale bits er zo diep in gaan dat je ze er moeilijk uit krijgt, zeker de kruiskop varianten. Als je dan gaat werken met een bithouder wordt het het geheel wat lang en wiebelig. De verlengde bits werken wel goed. Al met al best wel een lomp geheel voor schroeven. Een kleine lichte slagschroevendraaier waar de bits rechtstreeks in gaat werkt voor schroeven een stuk fijner :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/za59AbwkqIdP8HSJ7DxuQy0-6e0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QWqWDihSWout7vaKZVg0f0AR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiHZssmkNWgIuNzpJyZKq5F5ysQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KUjzjCFZrLxeHC0Pecji7C3P.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7RChXGf52NFLxWv13kKmYtYcQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lgeBfQRq9Kam9NbVSDEYMrn1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:18
Tivo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Die adapter is op zich prima, zij het dat er een klein beetje speling in zit en dat de normale bits er zo diep in gaan dat je ze er moeilijk uit krijgt, zeker de kruiskop varianten. Als je dan gaat werken met een bithouder wordt het het geheel wat lang en wiebelig. De verlengde bits werken wel goed. Al met al best wel een lomp geheel voor schroeven. Een kleine lichte slagschroevendraaier waar de bits rechtstreeks in gaat werkt voor schroeven een stuk fijner :Y
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er vergelijk uit met de bithouder die op SSDs zit. Daar stop ik standaard een magnetisch bithouder in, waar dan weer de bitjes in gaan.
@SanderH_ Ik zou dan eerder voor zoiets gaan, waar de bitjes direct in kunnen zonder nog een extra bithouder. Ik kan zo snel helaas geen magnetische variant vinden, maar dit werkt waarschijnlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een Makita frees RT0702CX2J gekocht met een set 8mm Metabo freesjes erbij.
Hoe krijg je zo'n freesbitje weet *uit* de freesmachine?
Het valt me al op dat het freesbitje vrij strak aangedraaid moet worden voordat hij vastzit. Na losdraaien van de moer, zit het freesbitje echter nog steeds muurvast.
Nu kon ik dit specifieke bitje loswrikken met de moersleutel, maar een recht 8mm freesbitje heeft geen rand om kracht op te zetten. Het lijkt me ook niet de juiste manier.
Alles schoonmaken of licht invetten hielp niet.
In de machine natuurlijk het 6mm ringetje vervangen door de 8mm. Het past maar op één manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

@BounceMeister De moer verder losdraaien.
A,s de moer los is is het freeswerk nog niet los, je moet dan de collet (waar de frees in zit) nog los draaien door de moer verder los te draaien.

(staat dat overigens niet in de manual?)

[ Voor 17% gewijzigd door thijsco19 op 16-08-2023 18:09 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
thijsco19 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:07:
@BounceMeister De moer verder losdraaien.
A,s de moer los is is het freeswerk nog niet los, je moet dan de collet (waar de frees in zit) nog los draaien door de moer verder los te draaien.

(staat dat overigens niet in de manual?)
De collet nut (moer) kan er helemaal af zonder iets met de collet cone (dat spitse ringetje) te doen. Dat ringetje zit helemaal vastgeklemd ondanks dat het schuin is.
De handleiding is Engels, vandaar de Engelse benamingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

Normaal dacht ik altijd dat de collet nut de collet cone mee los nam...
Zo werkt het eigenlijk bij de meeste freesmachines.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 17:30
ThinkPad schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Welk blad heb je dan precies van Ecotools? Heb dezelfde invalzaag en ik zie dat Ecotools geen 165 mm bladen heeft die passend zijn. Of ga je dan voor de 160 mm variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
thijsco19 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:21:
Normaal dacht ik altijd dat de collet nut de collet cone mee los nam...
Zo werkt het eigenlijk bij de meeste freesmachines.
Ik geloof dat die Makita frees vrij notoir is met vast zittende freesjes. @BounceMeister je kan eens proberen een tikje tegen de zijkant van de frees te geven met een hamer om hem zo los te schrikken, als het ware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
oudehengel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Welk blad heb je dan precies van Ecotools? Heb dezelfde invalzaag en ik zie dat Ecotools geen 165 mm bladen heeft die passend zijn. Of ga je dan voor de 160 mm variant?
Deze: https://www.ecotools.nl/z...lad-prof-165-x-20-mm-t-60 maar dat was al in 2020 zie ik in m’n bestelgeschiedenis.

En dit jaar deze nog, met 36 tanden. De 60T was minder geschikt om wat dikkere planken te zagen (verbrande zaagsnede soms): https://www.ecotools.nl/z...lad-prof-165-x-20-mm-t-36

160mm zou ook kunnen, je diepte-aanslag zal dan alleen wat afwijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:38:
[...]

Ik geloof dat die Makita frees vrij notoir is met vast zittende freesjes. @BounceMeister je kan eens proberen een tikje tegen de zijkant van de frees te geven met een hamer om hem zo los te schrikken, als het ware.
Ik zie nu ook pas dat er vrij veel problemen mee zijn. Jammer, want ik dacht juist wat meer betaald te hebben voor een goede freesmachine.
Ik vond ook deze fix:
YouTube: Makita RT0700C / Nie wieder Probleme mit der Spannzange (1080 HD)
Door het polijsten van beide delen zou hij makkelijker los moeten komen. Wel spannend bij een gloednieuwe frees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

BounceMeister schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Ik zie nu ook pas dat er vrij veel problemen mee zijn. Jammer, want ik dacht juist wat meer betaald te hebben voor een goede freesmachine.
Ik vond ook deze fix:
YouTube: Makita RT0700C / Nie wieder Probleme mit der Spannzange (1080 HD)
Door het polijsten van beide delen zou hij makkelijker los moeten komen. Wel spannend bij een gloednieuwe frees.
Gloednieuw? Kan die niet nog terug dan?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JT schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:15:
Gloednieuw? Kan die niet nog terug dan?
Klinkt alsof het een tamelijk algemeen probleem is, zijn in het topic ook wel meer ervaringen terug te vinden. Zijn meerdere die ook de polijst / bijschuur optie hebben toegepast, meen ik, met succes.

Nog steeds wat jammer dat je bij zo'n machine zelf de work-around moet maken, zou denken dat ze dat bij polijsten in de fabriek ook hadden kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:11
Hi, ik moet binnenkort een excentrische schuurmachine kopen. Ik ben met een verbouwing bezig en heb redelijk wat schuurwerk te doen komende tijd (denk aan deuren, ensuite etc.) Nu ben ik naar twee hele andere modellen aan het kijken en was benieuwd naar jullie meningen.

Makita Bo5041
Fanztool FZ-EZ150A

Makita is een bekend merk, terwijl Fanztool een Duits merk is en het lijkt op een Chinese kopie van een Mirka Deros. Je kan volgens hun eigen website ondersteuning krijgen / onderdelen bestellen.

Beide apparaten lijken goede reviews te hebben, maar ik was benieuwd wat de meningen hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

BounceMeister schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:56:
Ik heb een Makita frees RT0702CX2J gekocht met een set 8mm Metabo freesjes erbij.
Hoe krijg je zo'n freesbitje weet *uit* de freesmachine?
Het valt me al op dat het freesbitje vrij strak aangedraaid moet worden voordat hij vastzit. Na losdraaien van de moer, zit het freesbitje echter nog steeds muurvast.
Nu kon ik dit specifieke bitje loswrikken met de moersleutel, maar een recht 8mm freesbitje heeft geen rand om kracht op te zetten. Het lijkt me ook niet de juiste manier.
Alles schoonmaken of licht invetten hielp niet.
In de machine natuurlijk het 6mm ringetje vervangen door de 8mm. Het past maar op één manier.
De mijne had daar in het begin ook last van maar dat is over gegaan. Mogelijk moet de collet en het tapse gat in de as eerst wat vuil en beschadigd raken :P
Als ie niet wil volstaat normaal gesproken een licht tikje met een van de bijgeleverde steeksleutels die je toch al in je hand had.
Pagina: 1 ... 165 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).