Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
FRANQ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Ja ik zou ook buis halen van uponor.
Die hebben ook een werkdruk van 10 bar, maar daar zit een datablad bij waar 15bar max genoemd word.

[...]

2x een muurplaat naar 1/2" , dus dat zal een tientje tot 15 euro zijn denk ik

[...]

Ja 10 meter is onder de grond, en 2x een meter bovengronds.
Misschien dat er buiten het fietsenhok een 2e aansluiting komt, nu ik iedereen over autobanden hoor :D
Let wel op dat je meerlaagsebuis dient te beschermen tegen uv :)

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:02
Hoe heet deze bout en hoe krijg ik hem in de muur?

Het is de bedoeling dat het schroefdraad uit de muur steekt, hier komt een wastafeltje aan welke ik vast kan draaien met een moer aan de binnenkant.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:51
Keilbout volgens mij. In elkaar zetten en geheel de muur in met het schroefdraad naar buiten, dan de moer aandraaien en de plug zet zich uit.

[Voor 74% gewijzigd door Navi op 17-05-2023 14:13]

• Voggy
Navi schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:12:
Keilbout volgens mij. In elkaar zetten en geheel de muur in met het schroefdraad naar buiten, dan de moer aandraaien en de plug zet zich uit.
Thanks. Natuurlijk is dat kopje net ietsje groter dan 10 mm...

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:26
@Voggy
Heb je niet dit model nodig?

of deze?

• twain4me
wastafeltje zou ik gewoon met stokeindes vast zetten

• Voggy
@Rob Z
Ik heb zo'n kant en klaar pakket gekocht waar deze bouten bij zaten. Lijkt me dus dat ik deze moet gebruiken.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:50
Voggy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:49:
@Rob Z
Ik heb zo'n kant en klaar pakket gekocht waar deze bouten bij zaten. Lijkt me dus dat ik deze moet gebruiken.
Als de kop >10mm is, moet je dan niet gewoon met 12mm boren?
Bout met de kop eerst het gat in drukken, jasje over de schroefdraad-kant en dan een moer op de schroefdraad om het jasje over de kop te drukken.
Door de kop zal het jasje uitzetten en >12mm worden waardoor hij zich vastklemt in het gat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)
Ik heb een Makita lader voor 18V accu's. De laatste tijd gaat er telkens een oranje lampje knipperen als ik een accu oplaadt. Lijkt erop dat dat aangeeft dat de ventilator niet meer aanspringt. Ik hoor hem in ieder geval niet meer. Is dat te fixen? Of maakt het niet veel uit? Het ligt niet aan de accu, want ik heb net een nieuwe en die doet precies hetzelfde.

Zoiets: (ter illustratie)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:50
zonoskar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:57:
Ik heb een Makita lader voor 18V accu's. De laatste tijd gaat er telkens een oranje lampje knipperen als ik een accu oplaadt. Lijkt erop dat dat aangeeft dat de ventilator niet meer aanspringt. Ik hoor hem in ieder geval niet meer. Is dat te fixen? Of maakt het niet veel uit? Het ligt niet aan de accu, want ik heb net een nieuwe en die doet precies hetzelfde.

Zoiets: (ter illustratie)
[Afbeelding]
"Een geel waarschuwingslampje zal knipperen in de volgende gevallen.
– Er mankeert iets aan de koelventilator.
– De accu wordt slecht afgekoeld omdat deze verstopt is met stof e.d.
Zelfs wanneer het gele waarschuwingslampje knippert, kan de accu worden opgeladen. In dat geval zal het opladen echter langer duren dan normaal.
Controleer of het geluid van de koelventilator normaal is.
Controleer ook of de luchtuitlaatopeningen op de accu en de acculader niet door stof verstopt zijn.
• Indien het gele waarschuwingslampje niet knippert hoewel u geen geluid van de koelventilator hoort, is het koelsysteem in orde.
• Houd de luchtuitlaatopeningen op de acculader en de accu altijd schoon om een goede koeling te verzekeren.
• Indien het gele waarschuwingslampje vaak gaat knipperen, moet u de producten naar een servicecentrum zenden voor reparatie of onderhoud"

Ik zou hem even proberen schoon te blazen of open te maken en schoon te maken.

Je kan ook voor 17 euro een nieuwe 'waaier unit' kopen (nummer 008) https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dc18ra

[Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 17-05-2023 15:09]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Voggy
dragonhaertt schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Als de kop >10mm is, moet je dan niet gewoon met 12mm boren?
Bout met de kop eerst het gat in drukken, jasje over de schroefdraad-kant en dan een moer op de schroefdraad om het jasje over de kop te drukken.
Door de kop zal het jasje uitzetten en >12mm worden waardoor hij zich vastklemt in het gat.
Ja dit klopt normaal gesproken. Ik heb echter geen 12 mm boor!
De kop had denk ik <10 mm moeten zijn. Eentje was exact 10 mm (gemeten met mijn bouwmarkt schuifmaat) de ander was 10,2 ofzo. Die jasjes die er omheen geschoven moeten worden waren ook niet gelijk in lengte. Vreemd allemaal. Het schroefdraad is M8, op internet staat overal dat je dan een gat van 10 moet boren.
Ik heb beide kopjes een klein beetje afgeslepen en het wastafeltje zit inmiddels. :D Weer wat geleerd vandaag!

[Voor 5% gewijzigd door Voggy op 17-05-2023 15:47]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 15:04
Met een keilbout kan je zonder al teveel moeite uw muur kapot breken.
Met een grotere maat is de vraag niet meer welke eerst breekt: uw muur of de bout. Het zal zeker uw muur zijn.

Een goeie plug kan makkelijker 100kg belasting aan. Ik gebruik altijd Fisher DuoPower bij "groter dan gewone" te verwachten belasting.
Wil je nog een categorie hoger gaan, gebruik dan een chemisch anker.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voggy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:46:
Ja dit klopt normaal gesproken. Ik heb echter geen 12 mm boor!
De kop had denk ik <10 mm moeten zijn. Eentje was exact 10 mm (gemeten met mijn bouwmarkt schuifmaat) de ander was 10,2 ofzo. Die jasjes die er omheen geschoven moeten worden waren ook niet gelijk in lengte. Vreemd allemaal. Het schroefdraad is M8, op internet staat overal dat je dan een gat van 10 moet boren.
Ik heb beide kopjes een klein beetje afgeslepen en het wastafeltje zit inmiddels. :D Weer wat geleerd vandaag!
Meestal is het meegeleverde spul brol, dus dat gaat bij mij meestal recht de container in en dan pak ik een plug en schroef uit eigen selectie erbij. Maar goed, je hebt het nu al hangend, dus dat is ook prima :)

• Moise
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-05 21:22
Goedemiddag allemaal, ik heb een vraag over hoe ik een bepaalde vorm uit een pvc buis kan snijden/zagen en dus ook welke gereedschap ik daarvoor moet gebruiken maar twijfel of dit daar het juiste topic voor is? Dus voordat ik een foto plaats.. kan dat hier? En anders in welk topic wel? :)

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:01
Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:52:
Goedemiddag allemaal, ik heb een vraag over hoe ik een bepaalde vorm uit een pvc buis kan snijden/zagen en dus ook welke gereedschap ik daarvoor moet gebruiken maar twijfel of dit daar het juiste topic voor is? Dus voordat ik een foto plaats.. kan dat hier? En anders in welk topic wel? :)
Foto's plaatsen kan altijd :P geeft vaak een beter beeld dan een omschrijving, voor het juiste gereedschap zit je wel goed voor de vraag.

Welk gereedschap om een vorm uit te zagen voor een pvc buis, daar zijn vele mogelijkheden voor,, voor een rond gat een gaten zaag of gewone boor etc.

• Moise
J.E. Weinor schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Foto's plaatsen kan altijd :P geeft vaak een beter beeld dan een omschrijving, voor het juiste gereedschap zit je wel goed voor de vraag.

Welk gereedschap om een vorm uit te zagen voor een pvc buis, daar zijn vele mogelijkheden voor,, voor een rond gat een gaten zaag of gewone boor etc.
Fijn dat ik hier goed zit :) Bij deze de foto van de vorm die ik wil namaken:

Ik was gisteren bij de Gamma en daar zei iemand dat ik het met een decoupeerzaag kon proberen en dan schuren maar ik twijfel daarover. Ik heb alleen nog maar een decoupeerzaag gebruikt voor laminaat en kan me niet voorstellen dat je daar netjes zo'n vorm mee kan zagen, maar ik heb er dus geen verstand van :P

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 20:16
Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding]

Ik was gisteren bij de Gamma en daar zei iemand dat ik het met een decoupeerzaag kon proberen en dan schuren maar ik twijfel daarover. Ik heb alleen nog maar een decoupeerzaag gebruikt voor laminaat en kan me niet voorstellen dat je daar netjes zo'n vorm mee kan zagen, maar ik heb er dus geen verstand van :P
Figuurzaag en wat geduld? :)

Wat wil je er mee gaan doen trouwens?

4800wp zuid - pvoutput.org

• Moise
herofruit schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Figuurzaag en wat geduld? :)

Wat wil je er mee gaan doen trouwens?
Een figuurzaag echt? Heb je daar zaagjes voor die pvc aankunnen?

Het is een lamp (op foto gekanteld) die m'n vader heel lang geleden heeft gemaakt. Ik wil hem proberen na te maken. Hij leeft niet meer dus ik kan het niet aan hem vragen..

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:00
[...]

[Afbeelding]

Lastig inschatten of het mooi rond of meer ovaal loopt onderin. Maar eerst met een gatzaag het ronde deel eruit en dan met een decoupeer/figuurzaag hem verder inzagen aan 1 zijde?

Als alternatief: kleine schijpschijf op een dremel kan je nauwkeurig mee werken.

• Moise
Twijfels schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:30:
[...]

Lastig inschatten of het mooi rond of meer ovaal loopt onderin. Maar eerst met een gatzaag het ronde deel eruit en dan met een decoupeer/figuurzaag hem verder inzagen aan 1 zijde?

Als alternatief: kleine schijpschijf op een dremel kan je nauwkeurig mee werken.
Eerst een gat is misschien wel een goed idee ja. Ik ga het dan met beide zagen proberen. Eerst op een testbuis :P Bedankt voor de derde optie ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:45
Cafe Del Mar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:44:
Met een keilbout kan je zonder al teveel moeite uw muur kapot breken.
Met een grotere maat is de vraag niet meer welke eerst breekt: uw muur of de bout. Het zal zeker uw muur zijn.

Een goeie plug kan makkelijker 100kg belasting aan. Ik gebruik altijd Fisher DuoPower bij "groter dan gewone" te verwachten belasting.
Wil je nog een categorie hoger gaan, gebruik dan een chemisch anker.

[Afbeelding]
Gebruik altijd de duopower pluggen. Meegeleverde gaat direct de vuilnisbak in. Al was t maar vanwege t kleine manchet waardoor plug nooit in de muur verdwijnt

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:03
[...]

[Afbeelding]

Kan niet goed inschatten wat de diameter van de buis is. Ruw uitzagen met een decoupeerzaag en dan netjes op maat maken met een (halfronde) vijl.
PVC is heel makkelijk te bewerken.

• J.E. Weinor
Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Eerst een gat is misschien wel een goed idee ja. Ik ga het dan met beide zagen proberen. Eerst op een testbuis :P Bedankt voor de derde optie ook.
Dacht ik ook aan eerst met ronde gaten zaag en de rechte kanten inzagen met ijzerzaag of haakse slijper.
De rondingen zal je met een vijl of Dremel kunnen bijwerken tot het gewenste resultaat.

Met een decoupeerzaag zal ik er niet mee beginnen lijkt me onhandig laat staan veilig.de opwaartse klap die je krijgt als het zaagblad tegen de wand aankomt, zelfs r keer meegemaakt, zaagblad te kort om volledig door te zagen in het materiaal.

Je schrikt je wezenloos gelukkig goed afgelopen als je decoupeerzaagblad ergens tegen aanloopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:21

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:28:
[...]

Het is een lamp (op foto gekanteld) die m'n vader heel lang geleden heeft gemaakt. Ik wil hem proberen na te maken. Hij leeft niet meer dus ik kan het niet aan hem vragen..
PVC kan je nog niet net met een stanleymes bewerken(nou ja...). Een figuurzaagje voor hout werkt prima hoor.
Of zaagdraad ofzo.

Appeltaart is lekker!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Moise eigenlijk niet voor het gereedschap topic, maar maak gewoon een mal :) Dus pak een vel papier, leg dat over het gat en teken af waar het gat zit. Vorm uitknippen, over de pijp heen leggen en rondom aftekenen.
Dan met een boor een gat maken ergens bij een hoek waar je zaag doorheen past.
En dan met een schrobzaag uitzagen: https://www.gamma.nl/asso...hrobzaag-24-tpi/p/B401520

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Moise
Bedankt voor al jullie suggesties :)

De diameter van de buis is 20 cm. Fijn om te weten dat pvc makkelijk te bewerken is, dat scheelt al enorm. Ik twijfel wel over een decoupeerzaag gebruiken ja, ook omdat de buis lastig klem te zetten is misschien. Liever dat ik een handzaag gebruik mocht dat gebeuren. Bedankt voor de tips over al het andere gereedschap wat ik kan proberen.

De vorm op de buis overbrengen met papier had ik ook al bedacht inderdaad. Een schrobzaag lijkt me wel wat lang? Dus misschien een ijzerzaag of figuurzaag? Is een figuurzaag niet onhandig voor zo'n buisvorm? Hoewel een ijzerzaag ook onhandig kan zijn in de bochten..
Misschien dan toch een schrobzaag, haha!

Sorry dat ik toch in het verkeerde topic zit.

• Moise
"Liever dat ik een handzaag gebruik mocht dat gebeuren." Mocht de buis losschieten bedoel ik

• Moise
Ik zit nog even verder te zoeken naar een zo klein mogelijke elektrische zaag. Is zoiets misschien een idee? Dit lijkt me handig vasthouden en sneller dan een handzaag..

https://toolsidee.com/pro...arrosseriezaag-P6614.html

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:05
[...]

[Afbeelding]

Weet niet waarvoor je dit nodig hebt. Lijkt erop alsof je een soort van dwarsverband gaat maken. Hou er rekening mee dat je geen kracht meer op de buis kunt zetten, dan verbuigt die meteen ook al is het metaal.

Weet ook niet hoe nauwkeurig het moet zijn of wat de diameter van de buis is. Algemene suggestie: gebruik een gatenzaag voor metaal en zaag vervolgens de vleugels eraf als dat mogelijk is. [zwarte stippellijntjes op mijn tekening]

Zet wel je werkstuk goed vast en koop een houten balkje met dezelfde hoogte als de diameter van de buis. Minder kans dat je scheef boort. Gebruik een boorstandaard en snijolie.

Werk veilig, metaalsplinters zijn de gemeenste die ik ken. Met de decoupeerzaag loop je het risico dat de punt van de zaag tegen de binnenkant van de buis botst en je gewond raakt. Is best lastig. Oefen anders eerst op een plastic buis.

En zoek ff op Youtube hoe je metaal boort als je er geen ervaring mee hebt.

Oeps, zie net dat het een PVC buis is, sorry.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:24:
Ik zit nog even verder te zoeken naar een zo klein mogelijke elektrische zaag. Is zoiets misschien een idee? Dit lijkt me handig vasthouden en sneller dan een handzaag..

https://toolsidee.com/pro...arrosseriezaag-P6614.html
Als je dit graag als excuus gebruikt om gereedschaap aan te schaffen, koop dan een Dremel of Fein(multitool).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:05
Voggy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:46:
[...]

Afslijpen? Het lijkt me juist dat de koppen zorgen voor borging van de wasbak. Ik ken de constructie niet maar normaal sla je de keilbout in de muur en draait er dan een moer op. Weet je zeker dat het goed vast zit en de wasbak er niet af kan vallen als je een keer wegglijdt?

Wat betreft die M8, neem aan dat het de maat van de bout is. In principe geeft de fabrikant aan met welke diameter je moet voorboren. Keilbout met mantel zal dan 10 mm zijn. Dat luistert vrij nauw omdat anders een gewone keilbout bij het aandraaien zichzelf uit de muur trekt. Dus ook niet even het gat iets ruimer maken of zoals sommige luie mensen doen met de boor proberen het gruis mee terug te trekken. Keilbouten zijn beresterk mits goed gemonteerd Neemt niet weg dat de waarschuwing van Café del Mar over je muur slopen zeer terecht is.

Wat betreft de kwaliteit van de keilbout op de foto, feest der herkenning. Onlangs een basketbalbord op school opnieuw moeten ophangen. De bijgeleverde keilbouten waren van dramatisch slechte kwaliteit. Nog erger dan Chinesium. En misschien moet iemand de poort niet open laten staan, helpt ook.

Mijn broer om advies [en industriele, grote-mensenkeilbouten] gevraagd en als je ze in je handen hebt, voel je letterlijk het verschil in kwaliteit. Bord hangt weer en zal vast nog wel eens afbreken maar komt nooit meer uit de muur.

[Geen idee of ik hier ook een link naar mijn eigen blog mag plaatsen maar heb er een verhaaltje over geschreven.]

• Moise
pietje belhamel schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Weet niet waarvoor je dit nodig hebt. Lijkt erop alsof je een soort van dwarsverband gaat maken. Hou er rekening mee dat je geen kracht meer op de buis kunt zetten, dan verbuigt die meteen ook al is het metaal.

Weet ook niet hoe nauwkeurig het moet zijn of wat de diameter van de buis is. Algemene suggestie: gebruik een gatenzaag voor metaal en zaag vervolgens de vleugels eraf als dat mogelijk is. [zwarte stippellijntjes op mijn tekening]

Zet wel je werkstuk goed vast en koop een houten balkje met dezelfde hoogte als de diameter van de buis. Minder kans dat je scheef boort. Gebruik een boorstandaard en snijolie.

Werk veilig, metaalsplinters zijn de gemeenste die ik ken. Met de decoupeerzaag loop je het risico dat de punt van de zaag tegen de binnenkant van de buis botst en je gewond raakt. Is best lastig. Oefen anders eerst op een plastic buis.

En zoek ff op Youtube hoe je metaal boort als je er geen ervaring mee hebt.

[Afbeelding]

Oeps, zie net dat het een PVC buis is, sorry.
Bedankt voor je reactie :) maar het is een kunststof pvc buis met een diameter van 20 cm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 20:16
Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:28:
[...]

Ja hoor. https://www.2cheap.nl/sil...-5-zaagbladen-170-mm.html

Gewoon de zaag het werk laten doen, dus niet te hard duwen. PVC is een relatief bewerkelijk materiaal dat echt geen decopeerzaag nodig heeft :)

Edit: ah, 200mm buis is een flinke jongen, dan is een figuurzaagje niet de makkelijkste tool. (Liever een lintzaag, maar die heb je niet staan gok ik. >:) )

Ik denk dat je met een schrobzaagje en verschillende grit aan vijlen dan een prima resultaat moet kunnen behalen.

[Voor 24% gewijzigd door herofruit op 18-05-2023 19:03]

4800wp zuid - pvoutput.org

• Moise
jadjong schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:24:
[...]

Als je dit graag als excuus gebruikt om gereedschaap aan te schaffen, koop dan een Dremel of Fein(multitool).
:D Nee joh, ik wil gewoon iets wat makkelijk in de hand ligt (ben vrouw en heb geen grote mannenhanden. Wel goede werkhanden hoor :P ). Maar ik wil het natuurlijk het liefst op de makkelijkste/minst zware en meest nette manier kunnen doen.

• Moise
herofruit schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Ja hoor. https://www.2cheap.nl/sil...-5-zaagbladen-170-mm.html

Gewoon de zaag het werk laten doen, dus niet te hard duwen. PVC is een relatief bewerkelijk materiaal dat echt geen decopeerzaag nodig heeft :)

Edit: ah, 200mm buis is een flinke jongen, dan is een figuurzaagje niet de makkelijkste tool. (Liever een lintzaag, maar die heb je niet staan gok ik. >:) )

Ik denk dat je met een schrobzaagje en verschillende grit aan vijlen dan een prima resultaat moet kunnen behalen.
Een figuurzaag is sowieso niet handig voor de bochten toch? Ik heb wel net uitgeprobeerd of ik ermee doorheen kom en dat lukt inderdaad maar lijkt me verder niet heel handig voor dit project nee..

Is een schrobzaag handiger dan een Dremel of zo'n Pneumatische Reciprozaag denk je?

Als ik lintzaag google krijg ik iets te zien wat me helemaal niet handig lijkt..?

Ik kan ook m'n broer om hulp vragen maar ik wil het zelf doen 8)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:11:
[...]

Een figuurzaag is sowieso niet handig voor de bochten toch? Ik heb wel net uitgeprobeerd of ik ermee doorheen kom en dat lukt inderdaad maar lijkt me verder niet heel handig voor dit project nee..

Is een schrobzaag handiger dan een Dremel of zo'n Pneumatische Reciprozaag denk je?

Als ik lintzaag google krijg ik iets te zien wat me helemaal niet handig lijkt..?

Ik kan ook m'n broer om hulp vragen maar ik wil het zelf doen 8)
Een figuurzaag is juist handiger als je een bocht moet zagen dan een schrobzaag(waarom denk je dat het 'figuur'zaag heet ;) ). De laatste kan je veel lastiger een bocht mee maken.

[Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 18-05-2023 19:12]

Appeltaart is lekker!

• Moise
LED-Maniak schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Een figuurzaag is juist handiger als je een bocht moet zagen dan een schrobzaag(waarom denk je dat het 'figuur'zaag heet ;) ). De laatste kan je veel lastiger een bocht mee maken.
Is een figuurzaag niet alleen maar handig voor plat hout? Dat ijzeren deel (geen idee hoe dat heet!) zit toch in de weg als je in een buis een bocht wil zagen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:01

Illusion

(the art of)

Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Is een figuurzaag niet alleen maar handig voor plat hout? Dat ijzeren deel (geen idee hoe dat heet!) zit toch in de weg als je in een buis een bocht wil zagen?
https://www.figuurzaagjes...3-x-130-12st/#description

Zijn speciale “ronde” figuurzaagjes voor, waarmee je alle kanten op kan zagen. Dus ook opzij of schuin achteruit.

Maar als het een buis diam 200 is, dan zou ik lekker een decoupeerzaag pakken met een kort zaagje voor bochten.

[Voor 9% gewijzigd door Illusion op 18-05-2023 19:25]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Moise
Illusion schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:18:
[...]

https://www.figuurzaagjes...3-x-130-12st/#description

Zijn speciale “ronde” figuurzaagjes voor, waarmee je alle kanten op kan zagen. Dus ook opzij of schuin achteruit.
Maar dan zit toch nog steeds die beugel in de weg? Of snap ik het niet helemaal? :+

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:01

Illusion

(the art of)

Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:24:
[...]

Maar dan zit toch nog steeds die beugel in de weg? Of snap ik het niet helemaal? :+
Als de buisdiameter groter is dan tussen de beugel past, dan zal je inderdaad eerst met een normale ijzerzaag wat ruimte moeten maken zodat je 1 buiswand per keer kan zagen. En het eerste stuk is dan wel even prutsen vrees ik. Hoe groter het gat is, hoe makkelijker het wordt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
Moise schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:03:
[...]

:D Nee joh, ik wil gewoon iets wat makkelijk in de hand ligt (ben vrouw en heb geen grote mannenhanden. Wel goede werkhanden hoor :P ). Maar ik wil het natuurlijk het liefst op de makkelijkste/minst zware en meest nette manier kunnen doen.
De meest betaalbare manier is een Dremel. Als je geld over hebt kan een computergestuurde laser-snijder heel fijn zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J.E. Weinor
jadjong schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:49:
[...]

De meest betaalbare manier is een Dremel. Als je geld over hebt kan een computergestuurde laser-snijder heel fijn zijn.
Ja met een Dremel voor de 20 cm pvc buis de lijnen aftekenen en met de Dremel langs de lijn uitvrezen.

Kwam deze freesboor tegen.

https://tweakers.net/i/K8WbdSwDXvjDmn9miaABD412U4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6fKu7OHJVQiJaLQZqIWtuHW.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/Dre...el+9901%2Caps%2C60&sr=8-1

De Dremel 9903 heeft een afgeronde punt.

• Moise
Illusion schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Als de buisdiameter groter is dan tussen de beugel past, dan zal je inderdaad eerst met een normale ijzerzaag wat ruimte moeten maken zodat je 1 buiswand per keer kan zagen. En het eerste stuk is dan wel even prutsen vrees ik. Hoe groter het gat is, hoe makkelijker het wordt.
Dat is wel een goed idee inderdaad, thanks :)

• Moise
[...]

Ik denk dat ik sowieso een Dremel ga aanschaffen, handig voor van alles. En zo'n laser snijder zou echt heel tof zijn. Wie weet als ik de smaak te pakken krijg :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

[...]

Laatste zou ik toch niet doen voor pvc ;)

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 16:20
The Eagle schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:28:
@Moise eigenlijk niet voor het gereedschap topic, maar maak gewoon een mal :) Dus pak een vel papier, leg dat over het gat en teken af waar het gat zit. Vorm uitknippen, over de pijp heen leggen en rondom aftekenen.
Dan met een boor een gat maken ergens bij een hoek waar je zaag doorheen past.
En dan met een schrobzaag uitzagen: https://www.gamma.nl/asso...hrobzaag-24-tpi/p/B401520
Een schrobzaag, weer wat geleerd. Onlangs moest ik een Spirobuis op een lastige plek wegzagen (door een gat). Ik heb het toen gedaan met een los metaalzaagblad. Met een schrobzaag was het makkelijker geweest!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moise
LED-Maniak schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:35:
[...]

Laatste zou ik toch niet doen voor pvc ;)
Niet geschikt voor kunststof?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J.E. Weinor
HBM heeft een leuke superdeal een tafel afkort zaag flip up, en op is op voor de gene die aan het klussen wil.

lijkt me een handig ding voor een klus om wat te zagen voor af en toe en lekker compact.

https://www.hbm-machines....9CP8Aii5vUH-Y7I%3D.VKbkEp

Acties:
  • +5Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:29
Moise schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Nee, lasersnijden zorgt voor een verbranding. Pvc dat je verbrand komen zoutzuurdampen bij vrij en dat wil je liever niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moise
PolderPloer! schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Nee, lasersnijden zorgt voor een verbranding. Pvc dat je verbrand komen zoutzuurdampen bij vrij en dat wil je liever niet.
Klinkt niet heel fijn nee. Jammer wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:03

Lulukai

God's gift to women

Wat te kiezen als 18V slagschroevendraaier van Makita: de DTD172 of DTD154
Werkzaamheden zijn algemene klussen in het huis, en (professionele) installatie van zonnepanelen

.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:18

BeaM-R

Powerrrrr

@Lulukai machines zijn nagenoeg hetzelfde. Enige verschil is dat de DTD172 4 standen heeft i.p.v. 3. Daarnaast iets meer koppel in hoogste stand (180 i.p.v. 175Nm).

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Mini Cooper Clubman Chili * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

[...]

Pvc laser snijden geeft groene dampen. Dat oxideert je machine helemaal kapot en je longen ook.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moise
LED-Maniak schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:45:
[...]

Pvc laser snijden geeft groene dampen. Dat oxideert je machine helemaal kapot en je longen ook.
Misschien verzinnen ze daar ooit iets op :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:37
PolderPloer! schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Klopt inderdaad, daarnaast komt er dioxine vrij, dat wil je absoluut niet. Wel mooie groen vlammen, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivado
BeaM-R schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:41:
@Lulukai machines zijn nagenoeg hetzelfde. Enige verschil is dat de DTD172 4 standen heeft i.p.v. 3. Daarnaast iets meer koppel in hoogste stand (180 i.p.v. 175Nm).
@Lulukai Klopt inderdaad. Daarnaats heeft de 154 de T-stand en de 172 de A-stand. T is meer voor zelfborende parkers bedoeld (zoals bijvoorbeeld in de ventilatie kanalenbouw), A is meer voor hout.
Dat gezegd hebbende, ik heb de 154 en ik mis er niets aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivado
Wat doen jullie met de emmer vol met water en gruis in de bouwzuiger, na het nat zagen/boren?
Ik laat het nu bezinken en schep dan het water er af, maar heel efficiënt is het niet. Ik kan een paar keer scheppen, voor het water weer troubel wordt. Daarnaast blijft er uiteindelijk een laag slib over natuurlijk.
Iemand een goeie truuk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Nivado schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:05:
Wat doen jullie met de emmer vol met water en gruis in de bouwzuiger, na het nat zagen/boren?
Ik laat het nu bezinken en schep dan het water er af, maar heel efficiënt is het niet. Ik kan een paar keer scheppen, voor het water weer troubel wordt. Daarnaast blijft er uiteindelijk een laag slib over natuurlijk.
Iemand een goeie truuk?
ik zou een doek in een emmer doen, het mengsel overgieten en laten bezinken en trek dan die doek naar boven met al het gruis als mijn container nog niet heel zwaar is kiep ik het er zo in, anders laat ik het meer drogen. zo maak ik ook de stenen/tegelzaag schoon emmer er onder met een doek alles in een hoek van de tuin mikken en later opscheppen werkt ook maar daar is de waf het niet meer mee eens :+

edit: ik bedenk ineens dat je ook een emmer met gaatjes kan gebruiken, dat ga ik denk ik volgende keer eens proberen

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 19-05-2023 21:56]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:43

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uitkieperen in je tuin (in de border/gras, niet op je mooie terras) op een oude handdoek o.i.d.? Water loopt wel weg en het restant gruis (met handdoek?) de restafvalcontainer in.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nivado schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:05:
Iemand een goeie truuk?
Oude kussensloop over de emmer heen, de boel omdraaien boven een straatkolk of put en uit laten lekken.
Eenmaal uitgelekt keer je de kussensloop om in de container, uitkloppen en klaar voor de volgende ronde.

En dan heb ik niet eens een bouwstofzuiger :+ :D

[Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 19-05-2023 22:12]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivado
Thanks @twain4me, @ThinkPad & @The Eagle Daar kan ik wat mee! Dat gaat mij morgen een hoop tijd schelen :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Poly Vinyl Chloride

De chloride in PVC kan chloorgas en zoutzuur verbindingen vormen bij verbranden. En bij ongecontroleerde onvolledige verbranding nog meer kankerverwekkende rotzooi.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:03
Mijn oude compressor heeft het na dertig jaar begeven. Heeft iemand een tip voor mij in mijn keuze voor een nieuwe compressor?

Ik heb het topic doorgelezen en zie vaak de kleine van Stanley aangeraden worden, of de compressor van de Lidl. Maar ik het mijn twijfels daarbij.

Ik wil de compressor gebruiken voor het vullen van (auto)banden, het schoonspuiten van onderdelen en (het belangrijkste) voor een slagmoersleutel op lucht om onderdelen op auto's lost te krijgen. Kwa geluidproductie maakt het mij trouwens niet veel uit. Ik heb vaak maar kort lucht nodig.

Ik verwacht niet dat de Stanley sterk genoeg is voor een slagmoersleutel, vandaar mijn vraag. En bij die van de Lidl weet ik niet of het een duurzaam product is.

Ik kan natuurlijk ook een slagmoersleutel kopen op accu van Makita. Of die net zo sterk is als mijn oude slagmoersleutel op lucht betwijfel ik + ik heb dan nog steeds een compressor nodig voor het schoonblazen en vullen van autobanden.

Dus: heeft iemand een tip voor mij voor een goede compressor die bovenstaande aan kan en waar ik waarschijnlijk de komende tien jaar op kan vertrouwen?

Zelf lijkt dit me bijvoorbeeld wel iets: https://www.bol.com/nl/nl...JENA.2_65.71.ProductTitle
Ook mooi dat hij wat minder ruimte in beslag neemt. En onderhoudsvrij moet zijn als ik het goed heb.

[Voor 11% gewijzigd door FijneKnul op 20-05-2023 11:21. Reden: Stanley suggestie toegevoegd.]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• J.E. Weinor
FijneKnul schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:58:
Mijn oude compressor heeft het na dertig jaar begeven. Heeft iemand een tip voor mij in mijn keuze voor een nieuwe compressor?

Ik heb het topic doorgelezen en zie vaak de kleine van Stanley aangeraden worden, of de compressor van de Lidl. Maar ik het mijn twijfels daarbij.

Ik wil de compressor gebruiken voor het vullen van (auto)banden, het schoonspuiten van onderdelen en (het belangrijkste) voor een slagmoersleutel op lucht om onderdelen op auto's lost te krijgen. Kwa geluidproductie maakt het mij trouwens niet veel uit. Ik heb vaak maar kort lucht nodig.

Ik verwacht niet dat de Stanley sterk genoeg is voor een slagmoersleutel, vandaar mijn vraag. En bij die van de Lidl weet ik niet of het een duurzaam product is.

Ik kan natuurlijk ook een slagmoersleutel kopen op accu van Makita. Of die net zo sterk is als mijn oude slagmoersleutel op lucht betwijfel ik + ik heb dan nog steeds een compressor nodig voor het schoonblazen en vullen van autobanden.

Dus: heeft iemand een tip voor mij voor een goede compressor die bovenstaande aan kan en waar ik waarschijnlijk de komende tien jaar op kan vertrouwen?

Zelf lijkt dit me bijvoorbeeld wel iets: https://www.bol.com/nl/nl...JENA.2_65.71.ProductTitle
Ook mooi dat hij wat minder ruimte in beslag neemt. En onderhoudsvrij moet zijn als ik het goed heb.
Bauhaus heeft ook een 50 liter maar tot max 8 bar maar dat zegt niet veel, is wel een stille low noise 59 DB tegenover van die van Stanley met 98 DB en heeft 2 drukmeters vind ik voordeel door contante druk op de uitgang en maar 8 euro duurder.

https://nl.bauhaus/stille...pressor-tb-50v/p/28548335

Hornbach heeft de Stanley Fatmax 50 liter maar wel 98 DB en heeft ook 2 drukmeters.

https://www.hornbach.nl/p...zF0IkiVLrugxoCv5AQAvD_BwE

Dit zijn nog betaalbare compressors met een 50 liter tank voor huis tuin etc. zeker geschikt ook voor je moersleutel op lucht beetje spuitwerk etc.

En anders kom je in het hogere segment veel meer capaciteit liter per min. de prijs ook stukken hoger.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het is groen en het komt uit Duitsland, en ik koop het.

Nope geen Festool.
offtopic:
Dat komt later deze week nog wel :+

Heb een filmmagazijn van mijn camera dat nogal blokkeert (als in: niet werkbaar). Toch maar eens openschroeven met zo'n setje gereedschap. nu nog even een paar magnetische bakjes oid scoren en dan maar eens beginnen.

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 20-05-2023 12:39]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand enig idee wat voor bout maat Metabo gebruikt voor de riemhaken? (zie: https://portal.metabo-ser...derdelen/detail/02396000/ ) ik wil namelijk een BitMag (link) aan de andere kant van mijn slagschroefmachine plaatsen, maar die kwam niet met een boutje geschikt voor Metabo.
(ik ben zelf niet in bezit van een schuifmaat, staat op het wenslijstje O-) )

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:42

sjirafje

Why so serious, Sam?

FijneKnul schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:58:
[...]

[...]
Er zijn tegenwoordig behoorlijk wat accu slagmoersleutels die heel wat krachtiger zijn dan de gemiddelde luchtsleutel. Zie bijvoorbeeld Torque Test Channel op YouTube.

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:03
J.E. Weinor schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Bauhaus heeft ook een 50 liter maar tot max 8 bar maar dat zegt niet veel, is wel een stille low noise 59 DB tegenover van die van Stanley met 98 DB en heeft 2 drukmeters vind ik voordeel door contante druk op de uitgang en maar 8 euro duurder.

https://nl.bauhaus/stille...pressor-tb-50v/p/28548335

Hornbach heeft de Stanley Fatmax 50 liter maar wel 98 DB en heeft ook 2 drukmeters.

https://www.hornbach.nl/p...zF0IkiVLrugxoCv5AQAvD_BwE

Dit zijn nog betaalbare compressors met een 50 liter tank voor huis tuin etc. zeker geschikt ook voor je moersleutel op lucht beetje spuitwerk etc.

En anders kom je in het hogere segment veel meer capaciteit liter per min. de prijs ook stukken hoger.
Bauhaus ken ik zelf niet Stanley wel.

Dankjewel voor de tip, ik ga verder zoeken met die info.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Ik heb een Parkside invalzaag en wil daar een nieuw zaagblad voor bestellen. Vorige keer heb ik 165x20 gekocht bij Ecotools, maar in 168mm is wat meer keuze. Gaat dat passen? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:19

Pixeltje

Woo-woohoo!

ThinkPad schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:21:
Ik heb een Parkside invalzaag en wil daar een nieuw zaagblad voor bestellen. Vorige keer heb ik 165x20 gekocht bij Ecotools, maar in 168mm is wat meer keuze. Gaat dat passen? Iemand ervaring mee?
Kun je zien hoeveel ruimte er rondom het blad is als je de kap eraf haalt? Ik zou zeggen dat die 1,5mm wel moet kunnen, maar das maar net hoe de zaag opgebouwd is natuurlijk.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:41
Als je een 160mm pakt past het zeker, daar is ook wat meer keus in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:42

sjirafje

Why so serious, Sam?

Knip eventueel een cirkel van 168 uit karton en pas daar eerst mee. Je kunt ook bestellen en terugsturen als het niet past.

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Goede tips allemaal, thanks! Even kijken/passen met een malletje is natuurlijk het beste. De tip van @kieskes om iets kleiner te gaan is ook wel handig. Denk dat ik dat maar doe, de volle invaldiepte heb ik toch nog nooit gebruikt eigenlijk.

Ik zie dat EcoTools die tip zelf ook geeft:
Je kunt beter een te klein dan te groot blad bestellen, een te groot blad kan vastlopen in de kap, met een te klein blad kun je alleen wat minder diep zagen)

[Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2023 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:32:
Goede tips allemaal, thanks! Even kijken/passen met een malletje is natuurlijk het beste. De tip van @kieskes om iets kleiner te gaan is ook wel handig. Denk dat ik dat maar doe, de volle invaldiepte heb ik toch nog nooit gebruikt eigenlijk.

Grotere bladen hebben ook een grotere omtreksnelheid, dus ook altijd goed om te kijken of de max snelheid van het zaagblad niet lager is dan de snelheid van je invalzaag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Ja precies, ik ga gewoon voor een ⌀160mm blad :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 15:29
ThinkPad schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:32:

[...]
Ik zou absoluut niet het risico willen lopen om met dat brute geweld te gaan lopen experimenteren ....

Dus goed advies van EcoTools

Moet er niet aan denken .... pffff

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:33
Die grotere omtreksnelheid zal met 1,5mm wel meevallen.
Als je een andere maat hebt, dan klopt de diepte-instelling niet meer. Niet een groot probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 15:00
8088 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:55:
[...]

CMT noemt dat grooving circular saw blades of Flat HW. Soms wordt het FTG (Flat Top Grind) genoemd. Geen idee wat de Nederlandse benaming is. Groefzaagblad?

Ik gebruik de 240.030.07M (180 mm diameter, 18 tanden, 30 mm asgat, 3 mm zaagsnede), en 240.060.07M (idem, 6 mm zaagsnede) naar volle tevredenheid op m'n DWE7492. Ze doen uitstekend hun werk in zowel zacht- als hardhout. Gekocht bij Mobiltecnica.
Mijn arme skil saw wilde niet mee werken met de blad (diameter van de as was toch te groot ook met ring)

Dus een makita frees gekocht die op een geleider rail werkt en wel een CMT bitje gekocht en daar is het mee gelukt.

Maar CMT maakt mooi spul wel prijzig maar heel mooi spul. had nog een setjes met goedkope freesjes gekocht maar dat was het niet. Wat een troep. Dus les geleerd alleen amar CMT spul kopen of goed a merk.

En gisteren midden in de laatste dingen doen in de keuken stopt mijn boormachine er mee (alleen vooruit niet meer achteruit) Dat is toch behoorlijk onhandig. Zeker toen ik ook nog in de muur 3-4 schroeven vond die er uit moesten. Dus met de hand gedaan maar toch. Dus even snel wat geleend van een vriend om verder te kunnen. Straks terug voor garantie helaas. Wilde toch al een impact schroef boor halen dus dan maar nu. Dus een nieuwe makita DTD154 is onderweg. Heb nu wel een hoop mboxen langzaam aan. Gaat lekker zo nu alleen nog een decoupeerzaag die mist een beetje maar de multitool doet al best veel als alternatief. En een goede inval zaag maar goed voorlopig na de keuken mijn buik vol van klussen. Tijd voor wat genieten weer.

Helaas is mijn honey do list is nog behoorlijk lang en hij vult sneller dan ik kan weg werken.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 21:43
Lulukai schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:54:
Wat te kiezen als 18V slagschroevendraaier van Makita: de DTD172 of DTD154
Werkzaamheden zijn algemene klussen in het huis, en (professionele) installatie van zonnepanelen
De DTD171 is ook een optie. 4 standen en een snelwisselknop (gebruik ik vaker dan ik had verwacht). Redelijk gelijk aan de 172, maar een stuk goedkoper omdat het een uitlopend model is. Voor ongeveer dezelfde prijs als de 154 te vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

True schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:41:
Iemand enig idee wat voor bout maat Metabo gebruikt voor de riemhaken? (zie: https://portal.metabo-ser...derdelen/detail/02396000/ ) ik wil namelijk een BitMag (link) aan de andere kant van mijn slagschroefmachine plaatsen, maar die kwam niet met een boutje geschikt voor Metabo.
Schuifmaat: https://www.hogetex.com/meten/schuifmaten

Verkopen goed spul voor normaal geld.

[Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 22-05-2023 22:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Thanks, weer geld kwijt :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Thanks, weer geld kwijt :+
You’re welcome bud d:)b :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSenne
  • Nu online
Ik heb een Festool OF 1010 EBQ geërfd van m'n vader, maar deze lag al ~10 jaar ongebruikt in de kast.
Al deze tijd zat er een freesbit in, maar deze krijg ik nu voor geen geld van de wereld los.

Het losdraaien van de moer lukt zonder problemen, maar bit blijft vastzitten.

Iemand een idee hoe deze toch te verwijderen valt? Bit is ondertussen kapot, dus enig geweld kan gebruikt worden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:02
MrSenne schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:31:
Ik heb een Festool OF 1010 EBQ geërfd van m'n vader, maar deze lag al ~10 jaar ongebruikt in de kast.
Al deze tijd zat er een freesbit in, maar deze krijg ik nu voor geen geld van de wereld los.

Iemand een idee hoe deze toch te verwijderen valt? Bit is ondertussen kapot, dus enig geweld kan gebruikt worden...
Voorzichtig met de hamer op de kopse kant tikken, de spandoorn zit waarschijnlijk vast geroest...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSenne
  • Nu online
jichem schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Voorzichtig met de hamer op de kopse kant tikken, de spandoorn zit waarschijnlijk vast geroest...
Reeds geprobeerd, bit is er toen wel verder in gegaan, maar komt er nog steeds niet uit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
MrSenne schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Reeds geprobeerd, bit is er toen wel verder in gegaan, maar komt er nog steeds niet uit...
Bij het losdraaien moet je door een "dood punt" heen. Dus het lijkt even alsof je niet verder kan losdraaien (het gaat stroever), na dat punt kan je hem helemaal losdraaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSenne
  • Nu online
Raymond schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Bij het losdraaien moet je door een "dood punt" heen. Dus het lijkt even alsof je niet verder kan losdraaien (het gaat stroever), na dat punt kan je hem helemaal losdraaien.
Bij het losdraaien van de moer komt deze er helemaal af en zit deze rond de stam van het bitje. Ik kan deze dus ook niet verder losdraaien want hij hangt reeds gewoon los...

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
MrSenne schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Met een tang het bitje klemmen en vervolgens met een hamer de andere kant op tikken. Mogelijk wel handiger met zn 2en zodat 1 iemand de frees vast kan houden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSenne
  • Nu online
jichem schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Met een tang het bitje klemmen en vervolgens met een hamer de andere kant op tikken. Mogelijk wel handiger met zn 2en zodat 1 iemand de frees vast kan houden?
Is nog een optie, maar heb er afgelopen weekend al op alle mogelijke manieren aan zitten sleuren met hamers en tangen.

Op dit punt overweeg ik hem open te vijzen en heel de spandoorn te vervangen, maar ik heb geen idee hoe haalbaar dat is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 15:00
en iets van kruip olie te gebruiken heel voorzichtig. (op dit moment kan je hem toch niet gebruiken) en anders een grotere sleutel waar je meer kracht kan zetten
True schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:41:
Ik heb deze en is helemaal top voor de meeste zaken meer dan precies genoeg.
https://www.lidl.nl/p/parkside-meetgereedschap/p100344264 en maar 15 euro. Ding van mij doet het al jaren goed.

[Voor 70% gewijzigd door MeZZiN op 23-05-2023 12:11]

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
MrSenne schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Is nog een optie, maar heb er afgelopen weekend al op alle mogelijke manieren aan zitten sleuren met hamers en tangen.

Op dit punt overweeg ik hem open te vijzen en heel de spandoorn te vervangen, maar ik heb geen idee hoe haalbaar dat is...
Het voordeel van de genoemde manier is dat het met kleine schokken gebeurd die veel meer kracht leveren dan je zelf met een tang kan doen. Ik zou er een beetje wd of kruipolie in laten lopen en dan de genoemde methode toepassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:16

thijsco19

KTM 990 SMT

[...]

Met een gasbrander warm maken. Uiteraard niet blauw maken. Af en toe met een drupje water kijken hoe warm je bent. Als het water gelijkt 'kookt' is het warm zat.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
MrSenne schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Bij het losdraaien van de moer komt deze er helemaal af en zit deze rond de stam van het bitje. Ik kan deze dus ook niet verder losdraaien want hij hangt reeds gewoon los...

Of bedoel je iets anders?
Nee, ik bedoel niets anders. Dan krijg je hem idd ver genoeg los. Ik weet dat niet iedereen hem zover losdraait, omdat ze bij dat eerste dooie punt stoppen. Vandaar de tip.

Enige wat ik dan als tip kan geven is: niet te voorzichtig zijn en proberen het ding eruit te rukken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bitje afschrijven en gewoon een beetje bruut geweld gebruiken inderdaad.
Als hij er verder in kan schuiven, is hij niet vastgeroest en kan hij er ook verder uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Beetje WD40 inspuiten goed laten intrekken en dan proberen los te wrikken, was maar een tip.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSenne
  • Nu online
Slonzo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:12:
Bitje afschrijven en gewoon een beetje bruut geweld gebruiken inderdaad.
Als hij er verder in kan schuiven, is hij niet vastgeroest en kan hij er ook verder uit.
Het bitje is al zeker afgeschreven, ziet er momenteel zo uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MrSenne schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:31:

Even voor de zekerheid vragen: als het bitje niet muurvast zat dan keeg je hem er weluit? Met andere woorden……je weet hoe dat moet?

Niet lulllig bedoelt overigens natuurlijk :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 23:29

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

henkie196 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:49:
[...]

Grotere bladen hebben ook een grotere omtreksnelheid, dus ook altijd goed om te kijken of de max snelheid van het zaagblad niet lager is dan de snelheid van je invalzaag.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een 300mm blad op een 230mm slijptol prima werkt :X

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat een 300mm blad op een 230mm slijptol prima werkt :X
ja, maar daar is een hogere omtreksnelheid juist handig.
al verlies je wel wat koppel

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:20
MrSenne schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Het bitje is al zeker afgeschreven, ziet er momenteel zo uit. [Afbeelding]
Bit Vastzetten in de bankschroef en dan met breekijzer oid de machine liften?
Pagina: 1 ... 152 ... 155 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee