Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:26
bbbrumbrum schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:35:
In principe heeft de 2x18V ook meer capaciteit aan boord dan de 36V (jammer dat Makita ook naar marketingvoltages is overgestapt). Want BL4040; 36x4Ah=144Wh, de BL1850; 2x18x5=180Wh.
De runtime voor een vergelijkbare 2x18V machine zou dus beter moeten zijn.

Als de XGT sneller is dan is dat omdat ze een betere, nieuwere (of gewoon een zwaardere 8)7 ) motor of electronica hebben gebruikt.
In principe is voltage, stroom en dus vermogen dat 2x18 kan leveren niet anders dan de nieuwe 36V.
Ik weet zo niet welke cellen Makita gebruikt in de BL40xx, anders kunnen we dat ff doorrekenen.

[Afbeelding]
Veel van de 40V XGT machines die Makita nu op de markt brengt zijn eigenlijk hetzelfde als de 2x 18v machines. Voor komend jaar komen compleet nieuw ontwikkelde machines op de markt. Denk hierbij aan zware breekhamers die werken op 2x 40V. Deze toepassingen op accu zijn op 18V systeem gewoon niet mogelijk.

Doordat de XGT accu's gebruik maken van 21700 cellen kunnen de accu's meer stroom leveren dan de 2x 18v varianten. Hierdoor blijven de machines veel beter op toeren, wat bij zware werkzaamheden erg fijn is. De standtijd van de XGT accu's zijn hoger en de laaddtijd is lager. Wel zijn de baterijen groter/forser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Belangrijk verschil is dat de nieuwe 40Vmax accu's, dikkere cellen gebruiken. Dus die kunnen makkelijker meer stroom leveren.
[...]
Snap dat je dat denkt (en Makita het zo marketeerd), maar lijkt toch niet zo te zijn.

Even in cijfers, uit de losse pols:
LXT gebruikt VTC5A.
Max ontlaadstroom = 25A
Accu is 5S2P, dus accuontlaadstroom = 50A.

Ervan uitgaande dat XGT de 21700 variant daarvan gebruikt, bijvoorbeeld de VTC6A.
Max ontlaadstroom = 30A.
Accu is 10S1P, dus accuontlaadstroom = 30A

Dus.... LXT 2x18V is zowel op maximale ontlaadstroom, als totale capaciteit beter dan XGT 1x36V.
DBBMAX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Veel van de 40V XGT machines die Makita nu op de markt brengt zijn eigenlijk hetzelfde als de 2x 18v machines. Voor komend jaar komen compleet nieuw ontwikkelde machines op de markt. Denk hierbij aan zware breekhamers die werken op 2x 40V. Deze toepassingen op accu zijn op 18V systeem gewoon niet mogelijk.

Doordat de XGT accu's gebruik maken van 21700 cellen kunnen de accu's meer stroom leveren dan de 2x 18v varianten. Hierdoor blijven de machines veel beter op toeren, wat bij zware werkzaamheden erg fijn is. De standtijd van de XGT accu's zijn hoger en de laaddtijd is lager. Wel zijn de baterijen groter/forser.
Of niet?

Maar 2xXGT daar ben ik wel benieuwd naar... Kettingzagen die m'n 50cc Husqy verslaan, behalve misschien op gewicht.... *O*

@Raymond dit wel gelezen? Ik snap dat je het graag aanneemt dat de XGT meer vermogen kan leveren, maar tov 2x een BL1850 lijkt dat met de huidige stand van zaken gewoon niet het geval...

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-02-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:22
HTT-Thalan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Ook nog eens niet op voorraad :P.
De airflow van die Axminster is ook veel te laag dus pas op. Zelf wilde ik minimaal 2000m3/uur. Alles wat je aansluit en hoe je bochten maakt verlaagt de flow dus begin zo hoog mogelijk. Het systeem dat ik thuis gebruik voor m'n zaagtafel, vandiktebank, vlakbank en schoonmaken in algemeen heb ik samengesteld uit meerdere onderdelen en aangepast aan elkaar:

https://www.hbm-machines....ofi-stofafzuiginstallatie
https://www.axminstertool...e-interceptor-head-105872
https://www.vatenonline.n...selvat-grijs/#description

Leidingwerk van metaal 100mm door m'n schuur met aftakkingen en afsluiters zodat ik kan wisselen hoe de flow gaat. Dit kost ook nog wel wat. Primair gekozen voor deze afzuiginstallatie omdat het niet te groot is (blijft een schuur bij rijtjeswoning) maar wel een hoge flow haalt. Tot nu toe heel tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Laurens Kata schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:11:
Al lang een volger van dit topic. Sinds kort ben ik ook begonnen met wat hobby houtbewerking maar nauwkeurig meten en aftekenen is af en toe nog lastig. Hebben jullie hier tips hier? Wat voor soort meet gereedschap gebruiken jullie voor grof en nauwkeurig afmeten?
In principe moet je een heel eind kunnen komen met rolmaat, duimstok, winkelhaak en/of speed square icm scherp potlood of evt vulpotlood.

En als je dan het idee hebt dat je uiteindelijk meer/beter spul nodig hebt, kan je altijd op zoek naar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
DBBMAX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Alleen de BL4040 maakt gebruikt van 21700 cellen. De BL4025 heeft gewoon Sony Konion 18650 cellen.

IMO is de 36v XGT-lijn een product, die weliswaar technisch beter is, waar nauwelijks behoefte aan is en gedoemd tot valen. Tenzij Makita de 40v enorm gaat pushen en de 18v LXT-lijn gaat verwaarlozen. Maar dat kan veel klanten kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36
loeberce schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Laminaatsnijder kan je prima huren bij bv Boels (via Praxis). Heb ik twee keer gedaan en zou ik zo weer doen.
Ik heb die van mij op Marktplaats gebruikt gekocht in de buurt. Na de klus weer doorverkocht op MP, binnen een dag kwijt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:49
Autonoesis schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Alleen de BL4040 maakt gebruikt van 21700 cellen. De BL4025 heeft gewoon Sony Konion 18650 cellen.

IMO is de 36v XGT-lijn een product, die weliswaar technisch beter is, waar nauwelijks behoefte aan is en gedoemd tot valen. Tenzij Makita de 40v enorm gaat pushen en de 18v LXT-lijn gaat verwaarlozen. Maar dat kan veel klanten kosten.
Dat is te kort door de bocht. Uiteindelijk is die 40Vmax accu gewoon een accu waar je meer vermogen uit kan halen. En de trend in de markt is echt wel dat werken op accupower steeds meer gemeengoed wordt. Waar 20jr terug nog een beetje meewarig werd gekeken naar iemand die te lui was om een schroef met de hand in te draaien en daarvoor een accumachine gebruikte, zie je dat nu stationaire machines en benzinemachines nu ook op accu kunnen werken.
En dan kom je met 18650 cellen in een 18V accu gewoon te kort.

Als je een zaagtafel op de bouw wilt inzetten, dan ga je naar 2x 40Vmax toe.

Ik zie het eerder gebeuren dat 18V het nieuwe 12V gaat worden: Licht en compact. En daarboven de 40V lijn, met zware machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 22:05
Framoes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:52:
[...]

Ik gebruik de DJR187 voor allerlei sloopwerk. Planken en latten tot balken en het slopen van oude trappen in huizen.

En laatst de kerstboom voor hij in de vuurkorf ging.

Ik denk dat die Bosch gewoon een misser was. Ze hebben recent wat machines een update gegeven, maar misschien dat die recipro een oud model is. En als je ziet hoe snel de ontwikkelingen gaan op dit gebied...
Ik ben er inmiddels al zover uit dat ik de 18v laat liggen en dat de keuze dus gaat tussen de 2x18v en de 40v....
luxe problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBBMAX
Autonoesis schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Veel machines zullen op 18 volt inderdaad niet veel onderdoen aan de 40v XGT lijn. Maar bij bewerkingen waar veel stroom voor nodig is (breken, zaagtafel, grote slijptollen) is er gewoon behoefte aan meer vermogen. Hiervoor is de 40v XGT lijn de uitkomst.

Ik heb ook een aantal test mogen doen met een 40V XGT boormachine en was enorm verrast hoeveel meer kracht die machines hebben in tegenstelling tot mijn 18V variant. Dus ik voorzie niet dat de lijn gaat falen, maar meer gericht gaat worden op gebruikers die met de huidige LXT lijn op de limiet van de machines zitten (zoals overkappingverbouwers die enkel met grote tellerkopf schroeven werken). Voor hun is XGT een uitkomst en de eigen huis en tuin klusser kan nog goed uit te voeten met LXT machines

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tarkin schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:34:
kan je zo'n cycloon ook aansluiten op een gewone nat/droog bouwstofzuiger?

zou nog wel interessant zijn momenteel
Die cycloon van die link is meer een afzuigingsysteem voor stationaire machines, maar dat idee kan je best op een willekeurige bouwstofzuiger aansluiten, ja. Zoiets kan je bijvoorbeeld goed gebruiken als voorafscheider voor een bouwstofzuiger. Moet je wel nog een slang tussen de stofzuiger en de cycloon erbij hebben, en juiste verloopjes hebben om allemaal aan te sluiten, en nog een bak of emmer (liefst staal, best kans dat je een gewone emmer zo in elkaar klapt) voor onder de cycloon.

Dan krijg je zo'n idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwWWTh48YFBop_vNat_xM-VrKBI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFOQlT9ja14FOdjMWOpHOExt.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 19:06
Nivado schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:20:
@Rob Z @FRANQ Ik heb een DRT50 (de accu variant van de RT0700) en ik herken de problemen niet. Ik gebruik uitsluitend 8mm freesjes (mede omdat die dan ook in een toekomstige zwaardere bovenfrees passen) deze zitten altijd goed vast, en komen eenvoudig weer los.
Dan is het wellicht nieuwigheid hoop ik... de spantang is dezelfde. Die roept op meerdere plekken verbazing op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DBBMAX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Veel machines zullen op 18 volt inderdaad niet veel onderdoen aan de 40v XGT lijn. Maar bij bewerkingen waar veel stroom voor nodig is (breken, zaagtafel, grote slijptollen) is er gewoon behoefte aan meer vermogen. Hiervoor is de 40v XGT lijn de uitkomst.

Ik heb ook een aantal test mogen doen met een 40V XGT boormachine en was enorm verrast hoeveel meer kracht die machines hebben in tegenstelling tot mijn 18V variant. Dus ik voorzie niet dat de lijn gaat falen, maar meer gericht gaat worden op gebruikers die met de huidige LXT lijn op de limiet van de machines zitten (zoals overkappingverbouwers die enkel met grote tellerkopf schroeven werken). Voor hun is XGT een uitkomst en de eigen huis en tuin klusser kan nog goed uit te voeten met LXT machines
Joh.

Welke was de XGT, en welke jou variant? De DHP481 is nu niet echt een mietenboortje te noemen.... :+

En zoals eerder gezegd, 2x18V is nu qua vermogen en capaciteit beter dan 1x36V.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-02-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bbbrumbrum schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:58:
[...]
En zoals eerder gezegd, 2x18V is nu qua vermogen en capaciteit beter dan 1x36V.
Is dat zo? Ook met de BL4040? Als ik me niet vergis leveren die meer vermogen dan 2 18V accu's samen. Weliswaar dan dus wat minder capaciteit, maar ook minder volume en gewicht en op bepaalde machines is 2 accu's gewoon niet echt een optie. En dan is 1 (iets grotere en zwaardere) accu die meer vermogen levert dan 1 18V accu wel van meerwaarde.

Bovendien opent dit natuurlijk de deur naar het 80V Max (XGTx2) platform dat al is aangekondigd.

Daarnaast biedt XGT ook nog 2-weg communicatie tussen body en accu, maar wellicht dat ze dat ook in 18V hadden kunnen stoppen met backwards compatibility zoals je dat tot op zekere hoogte ook hebt met de machines/accu's zonder ster markering.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:13
is de grootte van de 40V accu gelijk aan de 18V accu? In dat geval heb je natuurlijk in dezelfde ruimte een hogere capaciteit en minder gewicht ten opzichte van 2x 18V. Als de accu dubbel zo groot is gaat dit uiteraard niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door NoepZor op 22-02-2021 17:21 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bbbrumbrum schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:23:
[@Raymond dit wel gelezen? Ik snap dat je het graag aanneemt dat de XGT meer vermogen kan leveren, maar tov 2x een BL1850 lijkt dat met de huidige stand van zaken gewoon niet het geval...
Zeker gelezen. Ik neem niks aan. Ik weet wat een 40Vmax 4Ah accu kan leveren. En zoals ik al schreef: Die levert meer vermogen dan een 18V accu. Twee 18V accu's leveren idd iets meer vermogen dan een 40Vmax accu, maar zo lust ik er nog wel een paar. 8 12V accu's zullen ook wel meer kunnen leveren dan een enkele 40Vmax accu :+

Die nieuwe lijn maakt het mogelijk om in de praktijk bruikbare zware machines op accu aan te bieden. Waar je dus niet 4 stuks 18V accu's in moet stoppen, maar waar je met twee 40Vmax accu's prestaties uit kan peuteren vergelijkbaar met bedrade machines, of machines met kleine benzinemotoren (bladblazers, kettingzagen, grasmaaiers)

Dus dat 40Vmax gedoemd is om te falen, zoals werd geschreven, daar ben ik het niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:23:
Ik neem niks aan. Ik weet wat een 40Vmax 4Ah accu kan leveren. En zoals ik al schreef: Die levert meer vermogen dan een 18V accu. Twee 18V accu's leveren idd iets meer vermogen dan een 40Vmax accu, maar zo lust ik er nog wel een paar.
De BL1850 kan 18V × 50A = 900W leveren
De BL4040 kan 36V × 30A = 1080W leveren

De machines waar je de accu in gebruikt kunnen wel flink verschillen natuurlijk.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Juup schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:36:
[...]

De machines waar je de accu in gebruikt kunnen wel flink verschillen natuurlijk.
Daarnaast kan je lagere verliezen verwachten in een 40V motor dan in een 18V motor. Dus er is wel een redelijk logische reden dat 40V wat voordelen kan hebben.

40V tegenover 2x18V daarentegen heeft geen gigantische voordelen. Dus dan lijkt me platform-standaardisatie wat logischer. Ik blijf voorlopig lekker bij het brede 18V (of 2x18V) assortiment.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Juup schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:36:
[...]

De BL4040 levert 1500W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frKY6V7tV0AuXpBBrEMR7JOYGrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RXd5Cep43TrNE21hE514zWwf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oh wow 42A da's niet slecht voor een 21700 cel.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 20:01

Solid Seal

3D Printer N00b

maartend schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Heb ik gehad, gaan best wel snel bot. Vervang nu de botte door goede.
Owja . ik had gewoon op bitjes gezocht ik ga niet perse deze kopen .
Maar goede tip .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 19:55
Vraagje: ik ben opzoek naar een cirkelzaag, en overweeg de Makita 7601. Heb een voorkeur voor 230v voor de cirkelzaag, alleen zijn daar nu natuurlijk geen acties op. Daarom de vraag: ik begrijp dat de accu-actie jaarlijks terugkomt, kunnen we na 31 maart ook weer een actie verwachten? Zou zonde zijn als ik nu dat ding koop, maar met een paar weken wachten nog wat extra's kon krijgen.

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:44
Remy!!!! schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:24:
[...]

Verkapte post 'ik wil nieuw gereedschap'? :+
Voor 2020 heb ik er 2:
- Compressor + luchttacker. Compressor is gewoon handig om dingen schoon te blazen, en de tacker is enorm handig om dingen even snel vast te zetten voordat je het permanent vastmaakt (schroeven, of voordat de lijm droog is).
- M'n nieuwe decoupeerzaag (Makita DJV182Z). Ik had daarvoor een Parkside decoupeerzaag, en die viel mij enorm tegen. Dus ik had niet verwacht dat een andere/nieuwe decoupeerzaag zoveel verschil zou uitmaken, maar dat doet hij dus wel. Veel nauwkeuriger en makkelijker te gebruiken om recht te zagen.
Haha, misschien wel maar vooral leuk om te lezen. Mijn ideale tools zijn mijn invalzaag met geleiderail en zoals anderen ook al noemden is mijn multitool. Het laatste is altijd handig bij bv. het leggen van laminaat, het bijzagen van een zelf gemaakte kastdeur die net de grond raakt etc.

En mijn speedsquare om snel zaaglijnen te tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
IMDB: Assembly Required (TV Series 2021– )

Tim the toolman Taylor terug op tv :D

Met April Wilkerson als hulpje op de achtergrond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:08:
[...]
Is dat zo? Ook met de BL4040? Als ik me niet vergis leveren die meer vermogen dan 2 18V accu's samen. Weliswaar dan dus wat minder capaciteit, maar ook minder volume en gewicht en op bepaalde machines is 2 accu's gewoon niet echt een optie. En dan is 1 (iets grotere en zwaardere) accu die meer vermogen levert dan 1 18V accu wel van meerwaarde.

Bovendien opent dit natuurlijk de deur naar het 80V Max (XGTx2) platform dat al is aangekondigd.

Daarnaast biedt XGT ook nog 2-weg communicatie tussen body en accu, maar wellicht dat ze dat ook in 18V hadden kunnen stoppen met backwards compatibility zoals je dat tot op zekere hoogte ook hebt met de machines/accu's zonder ster markering.
Ja, want de kleine XGT 4025 heeft zelfde aantal 18650s (10s1p vs 5s2p) als de BL1850, dus theoretisch zelfde vermogen en capaciteit.

Ik ben zelf groot Makita fan, maar 1:1 marketing overnemen zonder ff kritisch naar de cijfers te kijken...

De zwaardere XGT machines met 4040 accu gaan sterker zijn dan hun 1x18V variant, logisch.

Maar zoals al eerder aangetoond, de omgekatte 2x18V machines zijn helemaal niet perse sterker of hebben een langere accuduur, de cijfers stellen juist het tegenovergestelde voor.'

En als positieve noot: bij een XGT machine kun je tenminste meteen aan de gang met je gratis accu, bij een 2x18V machine krijg je nl maar 1 accu.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 17:03
henkie196 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Die cycloon van die link is meer een afzuigingsysteem voor stationaire machines, maar dat idee kan je best op een willekeurige bouwstofzuiger aansluiten, ja. Zoiets kan je bijvoorbeeld goed gebruiken als voorafscheider voor een bouwstofzuiger. Moet je wel nog een slang tussen de stofzuiger en de cycloon erbij hebben, en juiste verloopjes hebben om allemaal aan te sluiten, en nog een bak of emmer (liefst staal, best kans dat je een gewone emmer zo in elkaar klapt) voor onder de cycloon.

Dan krijg je zo'n idee:
[Afbeelding]
Ik heb ook zo'n soort opstelling. Werkt prima met een bouwstofzuiger, scheelt een hoop zakken. En als je de emmer en stofzuiger op een hondje zet is het ook lekker mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 19:02
henkjanvdkolk schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Ik heb ook zo'n soort opstelling. Werkt prima met een bouwstofzuiger, scheelt een hoop zakken. En als je de emmer en stofzuiger op een hondje zet is het ook lekker mobiel.
Zakken zijn sowieso maar lastig bij sommige werkzaamheden, van 't weekend heb ik de zak maar gewoon uit de VC1310LX1 gelaten en ben zonder verder gegaan.
Schaven werkt niet lekker met een zak die er voor zorgt dat het schaafsel niet goed in de opvangbak verdeeld kan worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:23:
IMDB: Assembly Required (TV Series 2021– )

Tim the toolman Taylor terug op tv :D

Met April Wilkerson als hulpje op de achtergrond :+
Op zich wel geinige format serie en leuk dat AW het zover schopt met haar youtube kanaal, jammer dat ze door haar succes niet echt meer leuke filmpjes maakt, zoals echte meubels maken of haar lintzaagproject met oa matt cremona.

Als je dan toch een dame wilt zien timmeren, dan is 3x3 custom met Tamar Whatshername een leuk(er) kanaal, maakt superleuke dingen en legt goed in detail uit.

Verdere favo's zijn oa Geoffrey Croker, Scott Turner met zijn Forme Industrious, de hilarsch ge-editte filmpjes van This Old Tony, de uberdroge humor van Mike Farrington en de capriolen van BourbonMoth Woodworking. Die laatste kreeg hulp bij zijn bootproject van Justin van Rainfall Projects, ook erg leuk.
Ook chris Salomone van Foureyes is vermakeljk en informatief.

En zo zijn er nog wel véél meer......... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 23-02-2021 09:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

bbbrumbrum schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Ja, want de kleine XGT 4025 heeft zelfde aantal 18650s (10s1p vs 5s2p) als de BL1850, dus theoretisch zelfde vermogen en capaciteit.

Ik ben zelf groot Makita fan, maar 1:1 marketing overnemen zonder ff kritisch naar de cijfers te kijken...

De zwaardere XGT machines met 4040 accu gaan sterker zijn dan hun 1x18V variant, logisch.

Maar zoals al eerder aangetoond, de omgekatte 2x18V machines zijn helemaal niet perse sterker of hebben een langere accuduur, de cijfers stellen juist het tegenovergestelde voor.'

En als positieve noot: bij een XGT machine kun je tenminste meteen aan de gang met je gratis accu, bij een 2x18V machine krijg je nl maar 1 accu.... O-)
Voor die harde cijfers, zie: Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

En inderdaad, tegenover 2x18V is het voordeel niet groot / afwezig in puur vermogen/capaciteit. Maar dan is het nog steeds wel wat compacter, zijn de nieuwe accu's degelijker, hebben ze betere communicatie met de machine, heb je geen gedoe met 2 accu's die mogelijk niet meer helemaal dezelfde capaciteit hebben na verloop van tijd waardoor je machine stopt met één lege accu en een accu die nog niet leeg is, etc.

Anyhow, persoonlijk kijk ik vooral uit naar wat ze in het tuinsegment gaan uitbrengen op 80V (XGTx2). Een grotere kettingzaag dan wat ik nu op 2x18V heb zou wel leuk zijn :7

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:16:
[...]
Voor die harde cijfers, zie: Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

En inderdaad, tegenover 2x18V is het voordeel niet groot / afwezig in puur vermogen/capaciteit. Maar dan is het nog steeds wel wat compacter, zijn de nieuwe accu's degelijker, hebben ze betere communicatie met de machine, heb je geen gedoe met 2 accu's die mogelijk niet meer helemaal dezelfde capaciteit hebben na verloop van tijd waardoor je machine stopt met één lege accu en een accu die nog niet leeg is, etc.

Anyhow, persoonlijk kijk ik vooral uit naar wat ze in het tuinsegment gaan uitbrengen op 80V (XGTx2). Een grotere kettingzaag dan wat ik nu op 2x18V heb zou wel leuk zijn :7
Ik denk dat gewone halters wat goedkoper zijn als je spierballen wilt kweken :P

Anders bestaan ook dit soort oplossingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Ik denk dat gewone halters wat goedkoper zijn als je spierballen wilt kweken :P

Anders bestaan ook dit soort oplossingen ;)
Dat geeft alleen meer capaciteit, niet meer vermogen. Die capaciteit boeit me niet zo, ik heb een stuk of 10 18V accu's en 2 dubbelladers. Ik hoef er doorgaans ook niet diep het bos mee in. Maar bij Makita (en hetzelfde bij Stihl eigenlijk) is een 40cm zwaard nu wel zo'n beetje de max wat je op een accuzaag kan gebruiken. Met hardere houtsoorten moet je dan al geduldig zagen als je de volle lengte gebruikt. Dus een krachtiger machine waar een langer zwaard op kan zou met enige regelmaat wel van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:41:
Dat geeft alleen meer capaciteit, niet meer vermogen. Die capaciteit boeit me niet zo, ik heb een stuk of 10 18V accu's en 2 dubbelladers. Ik hoef er doorgaans ook niet diep het bos mee in. Maar bij Makita (en hetzelfde bij Stihl eigenlijk) is een 40cm zwaard nu wel zo'n beetje de max wat je op een accuzaag kan gebruiken. Met hardere houtsoorten moet je dan al geduldig zagen als je de volle lengte gebruikt. Dus een krachtiger machine waar een langer zwaard op kan zou met enige regelmaat wel van pas komen.
Dat is zo. Maar ook met 2x36V kom je niet bij de vermogens van de grotere benzine zagen in de buurt, als ik het zo bekijk. 50 cm of groter blad bij Stihl heeft minimaal 4.4 kW, daar ga je met 2x36 / 80V ook niet aan komen, als ik de cijfers van de posts hiervoor zo bekijk. Komt natuurlijk wel een stuk dichter in de buurt, want volgens mij heeft zelfs de kleinste benzine zaag meer vermogen dan een 2x18V of 36V machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Dat is zo. Maar ook met 2x36V kom je niet bij de vermogens van de grotere benzine zagen in de buurt, als ik het zo bekijk. 50 cm of groter blad bij Stihl heeft minimaal 4.4 kW, daar ga je met 2x36 / 80V ook niet aan komen, als ik de cijfers van de posts hiervoor zo bekijk. Komt natuurlijk wel een stuk dichter in de buurt, want volgens mij heeft zelfs de kleinste benzine zaag meer vermogen dan een 2x18V of 36V machine.
Weet ook niet of die vermogens 1:1 vergelijkbaar zijn. Makita stelt dat hun DUC353 vergelijkbaar is met een 35cc benzinezaag. Dat zou dan (als ik naar de 35cc benzinezaag van Makita zelf kijk) overeenkomen met 2.3kW.

Hoe dan ook, als een 40cm blad werkt op 2x18V, dan moet voor mijn gevoel een 50-55cm blad ook werken op een 2x40V. Maar dat is dus ook precies wat ik bedoel te zeggen met dat ik heel benieuwd ben waar ze mee gaan komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 23-02-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Weet ook niet of die vermogens 1:1 vergelijkbaar zijn. Makita stelt dat hun DUC353 vergelijkbaar is met een 35cc benzinezaag. Dat zou dan (als ik naar de 35cc benzinezaag van Makita zelf kijk) overeenkomen met 2.3kW.

Hoe dan ook, als een 40cm blad werkt op 2x18V, dan moet voor mijn gevoel een 50-55cm blad ook werken op een 2x40V. Maar dat is dus ook precies wat ik bedoel te zeggen met dat ik heel benieuwd ben waar ze mee gaan komen :)
Maar wanneer heb je een 55cm blad nodig? Grootte van de tanden en wel/niet haaks doet ook veel voor het benodigde vermogen en/of de snijsnelheid. Een 3/8"Picco kettingkje gaat een stuk gemakkelijker door de boom dan een 3/8RS haakse beitel van zo'n 60cc monster.

Desalniettemin, een 3kW 40cm electrische kettingzaag zou super zijn. Ben alleen benieuwd of ze het gewicht onder controle kunnen houden. En echt flinke dagen met uitdunnen van een bos(je) zijn er dan ook niet bij, of je moet een vermogen aan XGT accus hebben.
Inderdaad, dus 2x1150W=2300W voor 2x18V.... vs de 1500W voor de 1x36. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:33:
[...]Maar wanneer heb je een 55cm blad nodig? Grootte van de tanden en wel/niet haaks doet ook veel voor het benodigde vermogen en/of de snijsnelheid. Een 3/8"Picco kettingkje gaat een stuk gemakkelijker door de boom dan een 3/8RS haakse beitel van zo'n 60cc monster.
Nou, laat ik het zo zeggen: ik moet met mijn 2x18 zaag soms wat meer geduld hebben / moeite doen om een grotere stam te zagen dan ik graag zou willen. Dus alle extra vermogen / zwaardlengte is welkom. Nodig hebben is voor mij persoonlijk een groot woord, het blijft een hobby, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet benieuwd naar ben en het zomaar kan dat als ze wat moois uitbrengen ik er een aanschaf :P
Als we dan toch flauw aan het doen zijn: Heb je ook een bron van dat een LXT 5s2p accu daadwerkelijk 1150W kan leveren en dat ook daadwerkelijk effectief verdubbelt in 2x18V? Of is dat puur jouw aanname op basis van dat er hetzelfde aantal cellen in zit?

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 23-02-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Als we dan toch flauw aan het doen zijn: Heb je ook een bron van dat een LXT 5s2p accu daadwerkelijk 1150W kan leveren? Of is dat puur jouw aanname op basis van dat er hetzelfde aantal cellen in zit?
Dat is inderdaad een aanname. Sowieso zitten er Sony VTC's in, maar daar heb je een paar smaken van.
Zijn allemaal al langer te krijgen, dus het is aannemelijk dat ze eenzelfde of vergelijkbare cel hebben gebruikt.
Het ging meer om het punt dat de XGT niet perse beter is dan 2x36V vanuit een vermogen en capaciteitsoogpunt.
We can agree to disagree, even goede vrinden. Misschien ben ik een beetje zuur omdat ik >10 LXT machines heb, gaat de baasvrouw niet leuk vinden als die vervangen 'moeten' worden voor XGT's. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:33:
Maar wanneer heb je een 55cm blad nodig? Grootte van de tanden en wel/niet haaks doet ook veel voor het benodigde vermogen en/of de snijsnelheid. Een 3/8"Picco kettingkje gaat een stuk gemakkelijker door de boom dan een 3/8RS haakse beitel van zo'n 60cc monster.

Desalniettemin, een 3kW 40cm electrische kettingzaag zou super zijn. Ben alleen benieuwd of ze het gewicht onder controle kunnen houden. En echt flinke dagen met uitdunnen van een bos(je) zijn er dan ook niet bij, of je moet een vermogen aan XGT accus hebben.
Wanneer je een dikke boom omzaagt? :P

Hardheid van het hout, ketting, scherpte van de ketting, alles heeft invloed op hoe soepel je kettingzaag door zo'n boompje heen gaat. Rond de 3kW electrisch met 40 cm blad bestaat ook wel al, maar is bedraad :+

Gewicht van zo'n BL4040 accu is kennelijk 1 kg volgens een website van Makita, dus 2x36V is dan 2 kg extra.
Die 1150W in die post van @Raymond slaat, als ik het zo zie, op de BL4025, wat volgens mij ook een 36V accu is, niet een 18V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Dat is inderdaad een aanname. Sowieso zitten er Sony VTC's in, maar daar heb je een paar smaken van.
Zijn allemaal al langer te krijgen, dus het is aannemelijk dat ze eenzelfde of vergelijkbare cel hebben gebruikt.
Het ging meer om het punt dat de XGT niet perse beter is dan 2x36V vanuit een vermogen en capaciteitsoogpunt.
We can agree to disagree, even goede vrinden. Misschien ben ik een beetje zuur omdat ik >10 LXT machines heb, gaat de baasvrouw niet leuk vinden als die vervangen 'moeten' worden voor XGT's. :+
Zo oneens zijn we het volgens mij niet :)

De kracht van XGT ligt niet in het meer vermogen leveren dan 2x18V. Het ligt in meer vermogen leveren dan 1x18V (met iets grotere/zwaardere accu), in een compactere 40V oplossing dan 2x18V (op basis van wat ik aan reviews heb gezien zonder echt op prestatie in te leveren) en de deur openen naar 2x40V. (plus nog wat zaken als degelijkere accu behuizing, 2-weg communicatie etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:54:
[...]
Gewicht van zo'n BL4040 accu is kennelijk 1 kg volgens een website van Makita, dus 2x36V is dan 2 kg extra.
18V 5Ah accu's wegen 630g, dus dan zit je op ~800g extra voor 2xXGT vs 2xLXT. Plus waarschijnlijk wat extra gewicht voor een zwaardere motor en een groter zwaard+ketting.

Daar ontkom je niet aan, maar dat is met benzinezagen niet per se anders. Die worden ook groter en zwaarder naarmate je meer prestaties nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:59

orf

Mattheus_92 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:23:
[...]

De airflow van die Axminster is ook veel te laag dus pas op. Zelf wilde ik minimaal 2000m3/uur. Alles wat je aansluit en hoe je bochten maakt verlaagt de flow dus begin zo hoog mogelijk. Het systeem dat ik thuis gebruik voor m'n zaagtafel, vandiktebank, vlakbank en schoonmaken in algemeen heb ik samengesteld uit meerdere onderdelen en aangepast aan elkaar:

https://www.hbm-machines....ofi-stofafzuiginstallatie
https://www.axminstertool...e-interceptor-head-105872
https://www.vatenonline.n...selvat-grijs/#description

Leidingwerk van metaal 100mm door m'n schuur met aftakkingen en afsluiters zodat ik kan wisselen hoe de flow gaat. Dit kost ook nog wel wat. Primair gekozen voor deze afzuiginstallatie omdat het niet te groot is (blijft een schuur bij rijtjeswoning) maar wel een hoge flow haalt. Tot nu toe heel tevreden!
Het is maar de vraag of de HBM meer zuigkracht heeft. Die van Axminster is gemeten inclusief cycloon. Het motorvermogen is grofweg hetzelfde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Framoes
Fraggert schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:14:
[...]

Op zich wel geinige format serie en leuk dat AW het zover schopt met haar youtube kanaal, jammer dat ze door haar succes niet echt meer leuke filmpjes maakt, zoals echte meubels maken of haar lintzaagproject met oa matt cremona.

Als je dan toch een dame wilt zien timmeren, dan is 3x3 custom met Tamar Whatshername een leuk(er) kanaal, maakt superleuke dingen en legt goed in detail uit.

Verdere favo's zijn oa Geoffrey Croker, Scott Turner met zijn Forme Industrious, de hilarsch ge-editte filmpjes van This Old Tony, de uberdroge humor van Mike Farrington en de capriolen van BourbonMoth Woodworking. Die laatste kreeg hulp bij zijn bootproject van Justin van Rainfall Projects, ook erg leuk.

Ik ben wel fan van Scott Brown. Relaxte muziek, vriendelijke Nieuw-Zeelandse attitude en interessante klussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Ik ben wel fan van Scott Brown. Relaxte muziek, vriendelijke Nieuw-Zeelandse attitude en interessante klussen.
Yup, staat ook in mijn lijst, chille gast(en) d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:28
Binnenkort komen er nieuwe kozijnen, dus dat betekent dat er links en rechts wat gesloopt moet worden. Zodoende een GBH 2-28 gekocht (o.a. op basis van de positieve geluiden hier). Ik snap wel waarom zovelen hem hebben :+

Nu moeten er van de zomer nog wat klussen gedaan worden (goede reden om nog meer gereedschap te kopen :P), o.a. veel schuren en verven. Daarvoor wacht ik wel op een aanbieding van de GSS-160, maar ik ben in de tussentijd wel naar wat beschermingsmiddelen aan het kijken, ook voor gebruik met de boorhamer.
Oorkappen en een bril spreken voor zich, maar ik twijfel nog of een halfgelaatsmasker overkill is voor thuisgebruik. Zeker omdat het schuurwerk allemaal buiten gaat gebeuren.
Een stofzuiger staat nog op de lijst, maar er zal denk ik eerst nog wat ander gereedschap aangeschaft worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:56
Halfgelaatsmasker kan ik alleen maar aanraden. Kost de wereld niet en is zo veel fijner dan die wegwerpdingen. Kan ook voor buiten handig zijn afhankelijk van hoeveelheid stof en wind etc. Heb de mijne buiten ook wel gebruikt in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Je hebt maar een stel longen en schuurstof is niet gezond. Ik kan je ook echt een halfgelaatsmasker aanraden, ook als je buiten aan het schuren bent.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik ga binnenkort flink klussen in mijn nieuwe appartement en daarvoor zoek ik een vouwladder. Bij vorige klussen en huizen altijd de huishoudtrap geleend bij mijn ouders maar wordt nu toch tijd voor een eigen. Ik heb altijd met grote tevredenheid met Altrex gewerkt, alle huishoudtrappen, reformladders altijd van Altrex gehad. M'n vader heeft er nog ééntje van 30 jaar oud en doet het nog perfect. Alleen qua vouwladders zijn ze qua specificaties gewoon niet het beste. Ik twijfel tussen bijvoorbeeld https://altrex.com/nl/nl/...assortiment/varitrex-plus en https://www.alumexx.nl/multi-vouwladdertrap/.

De Alumexx is in plateaustand 6 cm hoger en in trap stand zelfs 10 cm en is ook nog eens goedkoper maar of hij net zo stevig is als een Altrex? Geen idee. Heeft iemand ervaring met vouwladders en zo ja welke zouden jullie aanraden?

Ik wil perse een vouwladder omdat hij makkelijk in de auto past als ik ergens anders moet klussen en de plateaustand mij handig lijkt voor plafondwerkzaamheden (lampen ophangen, elektra, schilderen etc.)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
Ik heb zelf een Hailo (denk een jaar of 20 oud dat wel) maar zelf vind ik het een *** ding.
De inklap beveiling beveiligd iets te goed ;) en ik moet er heel veel kracht op zetten om hem los te krijgen en hem te kunnen inklappen/uitklappen. Dit probleem kan natuurlijk aan de mijne liggen en op de huidige modellen zie ik wel een ander systeem zitten.
Overige afwerking van de Hailo is prima dus obv dat kan ik je hem wel adviseren (maar test goed het inklapsysteem als je hem krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:14
Volgens mij is dat een algemeen iets met vouwladders. Die ‘lipjes’ om hem te ontgrendelen gaat niet altijd even makkelijk. Komen denk ik allemaal uit dezelfde fabriek :+ Helemaal als er rommel in de scharnieren is gekomen.

Met de Altrex Varitrex Plus heb je dit probleem niet of minder (die heeft ronde knoppen) voor de ontgrendeling. maarja wel een ander prijs kaartje. Verder één van de meest fijne vouwladders waar ik op gestaan heb.

Overigens zag ik in een ander topic vouwladders van Aldorr voorbij komen. Wellicht ook een merk om naar te kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Melmer op 24-02-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:22
orf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Het is maar de vraag of de HBM meer zuigkracht heeft. Die van Axminster is gemeten inclusief cycloon. Het motorvermogen is grofweg hetzelfde.
Ja klopt. Moet ik toch maar eens een luchtflowmeter kopen om te kijken wat de performance is zodat er vergeleken kan worden. Enige wat ik weet is dat het voor mijn toepassing goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:05
Fraggert schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:14:
[...]

Pask Makes & Michael Alm mogen niet ontbreken in dit lijstje. Maar ik moet de Youtube tijd echt timeboxen, teveel om te zien -> meer tijd spenderen aan zelf maken.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 15:04

Budha

Online ergo sum

Basfr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:41:
Binnenkort komen er nieuwe kozijnen, dus dat betekent dat er links en rechts wat gesloopt moet worden. Zodoende een GBH 2-28 gekocht (o.a. op basis van de positieve geluiden hier). Ik snap wel waarom zovelen hem hebben :+

Nu moeten er van de zomer nog wat klussen gedaan worden (goede reden om nog meer gereedschap te kopen :P), o.a. veel schuren en verven. Daarvoor wacht ik wel op een aanbieding van de GSS-160, maar ik ben in de tussentijd wel naar wat beschermingsmiddelen aan het kijken, ook voor gebruik met de boorhamer.
Oorkappen en een bril spreken voor zich, maar ik twijfel nog of een halfgelaatsmasker overkill is voor thuisgebruik. Zeker omdat het schuurwerk allemaal buiten gaat gebeuren.
Een stofzuiger staat nog op de lijst, maar er zal denk ik eerst nog wat ander gereedschap aangeschaft worden.
Een bouwstofzuiger is één van mijn beste aankopen geweest. Had ik veel eerder moeten doen. Niet alleen geeft het veel minder zooi, maar het schuurpapier in je schuurmachine loopt ook minder snel vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Basfr schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:41:

Ik ben het helemaal eens met @Budha, een (goede) bouwstofzuiger helpt echt zoveel rotzooi voorkomen. Een halfgelaatsmasker is ook goed om te hebben (en kost relatief weinig), maar een bouwstofzuiger houdt inderdaad je schuurpapier langer schoon, ik heb zelf in ieder geval geen problemen met vollopend schuurpapier gehad, alhoewel dat ook van de schuurmachine zelf af hangt.

Maar een bouwstofzuiger is overal goed bruikbaar. Goede WAF ook, als je netjes kan werken zonder overal een stofboel achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Budha schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Een bouwstofzuiger is één van mijn beste aankopen geweest. Had ik veel eerder moeten doen. Niet alleen geeft het veel minder zooi, maar het schuurpapier in je schuurmachine loopt ook minder snel vol.
Precies! Een verschil van dag en nacht met schuren op m'n Rotex125. Zo verdient die stofzuiger zichzelf wel terug ;)

@Basfr Ik heb destijds een halfgelaatsmasker gekocht omdat ik veel MDF verwerkte. Inmiddels niet meer weg te denken. Het kost ook niet de wereld en ademt veel fijner dan een masker omdat je zonder weerstand uitblaast.
Inademen gaat via de filters, die verkrijgbaar zijn in stof-variant maar ook de duurdere ABEK1 P3 stof en dampfilters.

Achteraf had ik misschien een masker van 3M gekozen want daar zijn de filters beter verkrijgbaar. Ik heb destijds deze gekocht omdat ik 'm toevallig in de winkel zag hangen bij Baptist. :)

[ Voor 52% gewijzigd door herofruit op 24-02-2021 13:36 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Ik ben het helemaal eens met @Budha, een (goede) bouwstofzuiger helpt echt zoveel rotzooi voorkomen. Een halfgelaatsmasker is ook goed om te hebben (en kost relatief weinig), maar een bouwstofzuiger houdt inderdaad je schuurpapier langer schoon, ik heb zelf in ieder geval geen problemen met vollopend schuurpapier gehad, alhoewel dat ook van de schuurmachine zelf af hangt.

Maar een bouwstofzuiger is overal goed bruikbaar. Goede WAF ook, als je netjes kan werken zonder overal een stofboel achter te laten.
Dat, en voor sommige gereedschappen (dominofrees?!) gewoon noodzakelijk.

Handig ding en je gebruikt hem veel als je hem eenmaal hebt is mij opgevallen. Ik ga zo nog ff wat gipsplaten breken... En opzuigen ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
henkie196 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Halfgelaatsmasker (+ overige beschermingsmidddelen) ga ik vandaag bestellen, bedankt voor de bevestiging dat het zeker een toegevoegde waarde is.
Hoewel een bouwstofzuiger een hoge WAF heeft, denk ik dat de WAF snel afneemt als ik vertel dat ik ook nog een schuurmachine en eigenlijk ook nog een multitool en kleine accuboor en eigenlijk nog wel meer 'nodig' heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 20:42
Basfr schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Halfgelaatsmasker (+ overige beschermingsmidddelen) ga ik vandaag bestellen, bedankt voor de bevestiging dat het zeker een toegevoegde waarde is.
Hoewel een bouwstofzuiger een hoge WAF heeft, denk ik dat de WAF snel afneemt als ik vertel dat ik ook nog een schuurmachine en eigenlijk ook nog een multitool en kleine accuboor en eigenlijk nog wel meer 'nodig' heb :+
Ja... dat is wel een nadeel van "zelf doen". Uiteindelijk is het goedkoper (en vooral veel leuker) dan alles laten doen, maar voordat je zelf in staat bent om het fatsoenlijk uit te voeren ben je de winst op de eerste klussen kwijt aan gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:59

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ok.. Pijpsleutels..
Iemand advies? Koop het liefst meteen goed, maar ben totaal niet thuis in de wereld van de pijp sleutels. Geldt hier ook dat gedore goed is? Of maakt 't allemaal niet uit en kan ik net zo goed een willekeurig setje van Amazon plukken...

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

prein2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:27:
Ok.. Pijpsleutels..
Iemand advies? Koop het liefst meteen goed, maar ben totaal niet thuis in de wereld van de pijp sleutels. Geldt hier ook dat gedore goed is? Of maakt 't allemaal niet uit en kan ik net zo goed een willekeurig setje van Amazon plukken...
Lange dop geen optie?
Vindt pijpsleutels altijd zo net niet imho, passing is vaak te wijd. Eigen ervaring, iemand anders kan er bij zweren.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als je het er over eens bent met elkaar dat jij die klussen gaat doen, dan volgt het benodigde gereedschap daar toch vanzelf uit? Ik neem aan dat het niet een kleine klus is waar je die schuurmachine voor nodig hebt. Gelukkig doet mijn vrouw daar niet moeilijk over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ok.. Pijpsleutels..
Ik denk dat voor pijpsleutels dezelfde aanbevelingen als voor gewone steek/ringsleutels en doppen geldt. Dus Gedore (blauw) en Stahlwille aan de top. Maar voor het meeste gebruik is Proxxon of Teng Tools ook hardstikke prima. En voor een paar klusjes is Gedore Red of Mannesmann waarschijnlijk ook wel voldoende.

@Sepp14 heeft wel een goed punt, een hoge dop is vaak makkelijker (als het past). Er zijn wel situaties waar je beter uit komt met een pijpsleutel, maar dat is meer als je met lange draadeindes werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-05 11:59
[...]

Je moet vrouwlief ook niet teveel vertellen over aanschaf van gereedschap.. dat had je toevallig al liggen... Als je toch vragen krijgt dan heb je het met veel korting in een uitverkoop of via marktplaats voor een prikkie op de kop getikt >:).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 15:04

Budha

Online ergo sum

Woody179 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:59:
[...]

Je moet vrouwlief ook niet teveel vertellen over aanschaf van gereedschap.. dat had je toevallig al liggen... Als je toch vragen krijgt dan heb je het met veel korting in een uitverkoop of via marktplaats voor een prikkie op de kop getikt >:).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24JRPaX-cAJw73a_ecem-ylNgZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJmZgqg6sTZhtQXoGjYglCSB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
henkie196 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Als je het er over eens bent met elkaar dat jij die klussen gaat doen, dan volgt het benodigde gereedschap daar toch vanzelf uit? Ik neem aan dat het niet een kleine klus is waar je die schuurmachine voor nodig hebt. Gelukkig doet mijn vrouw daar niet moeilijk over :)
Gereedschap aanschaffen zal het probleem ook niet zo zeer zijn, maar goed (/duur) gereedschap kost wat meer overtuigingskracht. Voor een gemiddelde bosch/makita machine krijg je praktisch 10 action machientjes :P
Ondanks dat ik sommig gereedschap wellicht niet bijster veel zal gebruiken koop ik het liefst gewoon 1x een fatsoenlijk ding wat lang mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Basfr schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:22:
Gereedschap aanschaffen zal het probleem ook niet zo zeer zijn, maar goed (/duur) gereedschap kost wat meer overtuigingskracht. Voor een gemiddelde bosch/makita machine krijg je praktisch 10 action machientjes :P
Ondanks dat ik sommig gereedschap wellicht niet bijster veel zal gebruiken koop ik het liefst gewoon 1x een fatsoenlijk ding wat lang mee gaat.
Dat laatste sentiment kan ik me helemaal in vinden. En mijn vrouw ook, gelukkig. Voor sommige dingen kan het best goedkoop zijn, maar zij hoeft zelf ook niet een heel goedkope haardroger die na een paar keer gebruik helemaal doorgebrand is. Ze ziet wel de meerwaarde van een goed apparaat.

Maar goed, alle muren in het huis schuren zonder een dikke laag stof overal is makkelijk te verkopen, alleen overtuigt dat makkelijker als je het spul al hebt, natuurlijk ;) Dat zij niet meer met een bakje of stofzuiger achter me aan hoeft te lopen als ik een paar lampen ophang is ook makkelijk te verkopen. Zoals gezegd, hoge WAF, zo'n bouwstofzuiger. En de business case voor je gereedschap is natuurlijk hoeveel het kost om het te laten doen. Laten we zeggen dat ik daar een boel gereedschap voor heb kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
Ok.. Pijpsleutels..
Tja, wat is je toepassing? Ik heb een setje van de action; erg dunne wanden, slecht staal, slechte pasvorm en geen aanduiding (staat bijvoorbeeld niet op dat het dop 17 is).
Ik heb ook een set van Gedore; goede pasvorm, mooie dikke wanden en een duidelijke aanduiding.
Laatst diende ik een moer los te draaien waar te weinig ruimte was voor een dop, maar doordat de wanden van de action set zo dun waren, kon ik de sleutel met een hamer op de moer slaan en hem vervolgens losdraaien.

Daarom; je komt goed weg met een goedkopere set dan de Gedore, zeker voor initieel gebruik. Een absolute must is wel dat er de mm aanduiding op staat. Bij mijn action set dien ik ze altijd allemaal mee te sleuren om te kijken welke er op de bout past. Dit terwijl ik dat bij mijn Gedore gelijk kan zien door de opdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Sepp14 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:32:
[...]

Lange dop geen optie?
Vindt pijpsleutels altijd zo net niet imho, passing is vaak te wijd. Eigen ervaring, iemand anders kan er bij zweren.
Zit met twee situaties:
- diepe moer waar ik met de dop sleutel niet bij kom
- moet zelf een draadeind verdiept wegwerken en vervolgens met een prop afdichten, dus verwacht dat ook daar de dop te kort is.

En als ik toch iets ga kopen, koop ik direct (redelijk) goed, al is het iets dat ik niet vaak zal gebruiken.
henkie196 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat voor pijpsleutels dezelfde aanbevelingen als voor gewone steek/ringsleutels en doppen geldt. Dus Gedore (blauw) en Stahlwille aan de top. Maar voor het meeste gebruik is Proxxon of Teng Tools ook hardstikke prima. En voor een paar klusjes is Gedore Red of Mannesmann waarschijnlijk ook wel voldoende.

@Sepp14 heeft wel een goed punt, een hoge dop is vaak makkelijker (als het past). Er zijn wel situaties waar je beter uit komt met een pijpsleutel, maar dat is meer als je met lange draadeindes werkt.
Thanks!
DBBMAX schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Tja, wat is je toepassing? Ik heb een setje van de action; erg dunne wanden, slecht staal, slechte pasvorm en geen aanduiding (staat bijvoorbeeld niet op dat het dop 17 is).
Ik heb ook een set van Gedore; goede pasvorm, mooie dikke wanden en een duidelijke aanduiding.
Laatst diende ik een moer los te draaien waar te weinig ruimte was voor een dop, maar doordat de wanden van de action set zo dun waren, kon ik de sleutel met een hamer op de moer slaan en hem vervolgens losdraaien.

Daarom; je komt goed weg met een goedkopere set dan de Gedore, zeker voor initieel gebruik. Een absolute must is wel dat er de mm aanduiding op staat. Bij mijn action set dien ik ze altijd allemaal mee te sleuren om te kijken welke er op de bout past. Dit terwijl ik dat bij mijn Gedore gelijk kan zien door de opdruk.
Thanks

Maar jullie hebben me wel aan het denken gezet. Kan ook op zoek naar een mooi setje met lange doppen.. Wellicht nog veelzijdiger..
Ik zoek even door

Edit: zoiets van wera https://www.amazon.de/dp/...pi_i_HN9YB0S4G2DA6X4Y3CYW of zoiets van PROXXON https://www.amazon.de/dp/...pi_i_E0F92X2R21X40VXRV0A7 is ook wel interessant

[ Voor 9% gewijzigd door prein2 op 24-02-2021 18:54 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:39:
Zit met twee situaties:
- moet zelf een draadeind verdiept wegwerken en vervolgens met een prop afdichten, dus verwacht dat ook daar de dop te kort is.

En als ik toch iets ga kopen, koop ik direct (redelijk) goed, al is het iets dat ik niet vaak zal gebruiken.
Als je die moer over meer dan een paar cm aan draadeinde moet aandraaien, is dat juist een geval waar je een pijpsleutel nodig hebt, denk ik. Tenzij je er natuurlijk van de zijkant bij kan, maar het klinkt alsof dat dat niet het geval is.

Als het draadeinde niet zo lang is, kun je met een lange dop het ook wel aandraaien, als het erg diep is kun je gewoon zo'n verlengstuk tussen de dop en de ratel zetten.
Thanks

Maar jullie hebben me wel aan het denken gezet. Kan ook op zoek naar een mooi setje met lange doppen.. Wellicht nog veelzijdiger..
Ik zoek even door

Edit: zoiets van wera https://www.amazon.de/dp/...pi_i_HN9YB0S4G2DA6X4Y3CYW of zoiets van PROXXON https://www.amazon.de/dp/...pi_i_E0F92X2R21X40VXRV0A7 is ook wel interessant
Ik vind Wera doppen altijd wat aan de dure kant, voor de prijs van een Wera doppenset kan je vaak al een Gedore of Hazet hebben. Die van Proxxon lijkt me prima, maar je kan ook even proberen te achterhalen hoe diep de verschillende doppen echt zijn aan de binnenkant, dat verschilt soms aardig van merk tot merk.

De t1 en t2 in deze afbeelding, zeg maar. Voor veel merken is t1 hetzelfde voor hoge en normale doppen, wat je misschien niet zou verwachten van een hoge dop. Voor een draadeinde is het voldoende om naar de t2 te kijken, maar voor (sommige) dopmoeren is t1 ook belangrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFRUO5b9eSgt_DobNHO2UUA9iYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GhAatXh4VBTDCihauR4coEVt.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 25-02-2021 08:25 ]

• prein2

prein2

@henkie196
Dank voor alle input!
Ik ben nu aan het kijken naar de proxxon set of een teng tools set (1211): https://nl.rs-online.com/...AnvaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Is Teng Tools kwalitatief beter dan proxxon? Ze worden vaak in 1 adem genoemd hier.

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 25-02-2021 10:06 ]

PVoutput

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:00:
@henkie196
Dank voor alle input!
Ik ben nu aan het kijken naar de proxxon set of een teng tools set (1211): https://nl.rs-online.com/...AnvaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Is Teng Tools kwalitatief beter dan proxxon? Ze worden vaak in 1 adem genoemd hier.
Ik zou Proxxon en Teng Tools ongeveer gelijk inschatten qua kwaliteit. Gedore Red wordt ook wel op dit niveau gelegd, maar dat is meer afhankelijk van welke set je daarvan haalt, naar mijn idee. Sommige sets van Gedore Red lijken me meer Mannesmann niveau van kwaliteit. Wat overigens ook prima kan zijn voor incidenteel gebruik.

• prein2

prein2

Ik heb zelf wisselende ervaring met gedore red. Heb een setje van de lidl dat gelijkwaardig was ;)

Het is de proxxon geworden:
- Teng Tools heeft een ratel, die heb ik al van Gedore blauw
- dit type dop verantwoord niet een uitgave van 250 euro voor gedore blauw ;)
- De proxxon lijkt gewoon compleet, goedkoop en gaat voor mijn huidige klus prima zijn en kan ik waarschijnlijk nog lang van genieten, gezien ik het type dop (lange dop) niet extreem vaak zal gebruiken.
- enig nadeel is dat ik weer een vreemd doosje heb. is qua opruimen weer een issue, ik heb al zoveel zooi ;)

PVoutput

• DBBMAX
prein2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:39:
[...]

Zit met twee situaties:

[...]

Thanks!

Ik ben denk ik te laat bij het feestje, maar er zijn ook draadeinddoppen en draadeindsleutels beschikbaar.
De draadeinddoppen zijn gewoon lange doppen die over draadeindes geschoven kunnen worden, ideaal voor het hangen van kabeldraadsystemen of jouw gebruikerstoepassing. ze zijn verkrijgbaar in hele lange maten

Wel moet ik toegeven dat lange doppen nooit misstaan en hebben meer toepassingsmogelijkheden

[...]

Thanks

Ik zoek even door

• prein2

prein2

DBBMAX schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:32:
Ik ben denk ik te laat bij het feestje, maar er zijn ook draadeinddoppen en draadeindsleutels beschikbaar.
De draadeinddoppen zijn gewoon lange doppen die over draadeindes geschoven kunnen worden, ideaal voor het hangen van kabeldraadsystemen of jouw gebruikerstoepassing. ze zijn verkrijgbaar in hele lange maten

Wel moet ik toegeven dat lange doppen nooit misstaan en hebben meer toepassingsmogelijkheden
oei, ook wel interessant. Eens in verdiepen, deze hebben natuurlijk ook meer toepassingsmogelijkheden.
En meer gereedschap is natuurlijk altijd beter, inderdaad een beetje te laat, maar beter laat dan nooit.. Misschien koop ik deze erbij enkel in de maten die ik nodig heb.. Dank voor het inzicht

edit: Ik hou echt van dit soort niche gereedschap. zojuist dan ook deze erbij besteld, een voor m6,m8 en m10 en gelijk de draadeind-indraaibitjes (https://www.toolmax.nl/ma...aat-m10-opname-42461.html) meebesteld. Heerlijk, en nu ik lange doppen heb moet ik natuurlijk de andere kant van het draadeind ook ergens mee tegenhouden O-)

[ Voor 18% gewijzigd door prein2 op 25-02-2021 12:07 ]

PVoutput

• DBBMAX
prein2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:47:
[...]

oei, ook wel interessant. Eens in verdiepen, deze hebben natuurlijk ook meer toepassingsmogelijkheden.
En meer gereedschap is natuurlijk altijd beter, inderdaad een beetje te laat, maar beter laat dan nooit.. Misschien koop ik deze erbij enkel in de maten die ik nodig heb.. Dank voor het inzicht

edit: Ik hou echt van dit soort niche gereedschap. zojuist dan ook deze erbij besteld, een voor m6,m8 en m10 en gelijk de draadeind-indraaibitjes (https://www.toolmax.nl/ma...aat-m10-opname-42461.html) meebesteld. Heerlijk, en nu ik lange doppen heb moet ik natuurlijk de andere kant van het draadeind ook ergens mee tegenhouden O-)
Goede keus, wellicht heb je nu ook een gereedschapskar nodig om al dit gereedschap in op te bergen :P

• prein2

prein2

DBBMAX schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:47:
[...]

Goede keus, wellicht heb je nu ook een gereedschapskar nodig om al dit gereedschap in op te bergen :P
Eerder een pakhuis...

PVoutput

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 22:05
akatar schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Ik ben er inmiddels al zover uit dat ik de 18v laat liggen en dat de keuze dus gaat tussen de 2x18v en de 40v....
luxe problemen.
Om er nog even op terug te komen, het is de 40v geworden, wat een beest van een ding :)

En nu dus ook wat flexibeler met de keuze van nieuw gereedschap (mag nu 18v of 40v zijn)

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik twijfel tussen de makita DTD154, 153 en 155. Ik wil graag gebruik maken van de gratis accu actie . de 155 lijkt goedkoper dan de 153 en 154 momenteel en als ik het goed zie is iets minder krachtig dan de 153 maar heeft dan wel weer twee standen.

Ik las hier dat een aantal tweakers de 154 heeft. Prijsverschil tussen de 154 en 153 vind ik wel fors (110 vs 180), vraag mij af of dit het waard is. Gaat vooral om hobby matig gebruik , het wordt mijn eerste slagschroefmachine. Verschil tussen de 153 en 155 is slechts een tientje oid dus te verwaarlozen. Dan toch de 155 maar kopen of mis ik dan iets ?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waypoint schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:39:
Ik twijfel tussen de makita DTD154, 153 en 155. Ik wil graag gebruik maken van de gratis accu actie . de 155 lijkt goedkoper dan de 153 en 154 momenteel en als ik het goed zie is iets minder krachtig dan de 153 maar heeft dan wel weer twee standen.

Ik las hier dat een aantal tweakers de 154 heeft. Prijsverschil tussen de 154 en 153 vind ik wel fors (110 vs 180), vraag mij af of dit het waard is. Gaat vooral om hobby matig gebruik , het wordt mijn eerste slagschroefmachine. Verschil tussen de 153 en 155 is slechts een tientje oid dus te verwaarlozen. Dan toch de 155 maar kopen of mis ik dan iets ?
Wat ga je er mee doen?

Ga je alleeen maar lomp constructiewerk doen dan zou ik de zwaarste pakken, anders is een lichtere machine veel meer allround.

Heb zelf de 155,naar volle tevredenheid, maar de standen gebruik ik nooit, de trigger doseert goed zat.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-02-2021 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 08:49
Tarkin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:25:
[...]

Is wel een compleet nieuwe shop lijkt het (0 feedback/ervaringen). Dus jou ons op de hoogte of je hem binnen gekregen hebt :+
Nog even terugkomend;

Helaas heeft de Workpro tas de juiste eind bestemming niet gehaald. Via een vreemde track 'n trace heeft ie 3x het vliegtuig gepakt in 2 dagen en is uiteindelijk in Spanje bezorgd... 8)7 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:21
_Piv0 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:15:
[...]

Nog even terugkomend;

Helaas heeft de Workpro tas de juiste eind bestemming niet gehaald. Via een vreemde track 'n trace heeft ie 3x het vliegtuig gepakt in 2 dagen en is uiteindelijk in Spanje bezorgd... 8)7 :+
Ik neem aan dat jij niet in Spanje zit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes

De 155 is compacter en lichter dan de andere twee. Scheelt wel iets in power, maar zolang je niet in de bouw van pergola's of overkappingen zit, moet dat goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

De 156 is nu (nog) bij ibood in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

bbbrumbrum schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:48:
[...]

Wat ga je er mee doen?

Ga je alleeen maar lomp constructiewerk doen dan zou ik de zwaarste pakken, anders is een lichtere machine veel meer allround.

Heb zelf de 155,naar volle tevredenheid, maar de standen gebruik ik nooit, de trigger doseert goed zat.
Vindt dat wat lastig in te schatten omdat ik zo’n ding nooit heb gehad . Maar gaat mij vooral om kleiner constructie werk. Houten frame maken voor wandjes, vlonder of houten frame voor kasten. Dit overigens sporadisch hoor maar lijkt mij wel handig om zo’n ding erbij te hebben. Ik heb al twee gewone accuschroef machines dus daar hoef ik het op zich niet voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou je even twee keer bedenken voor je je blindstaart op die actie; Makita geeft aan geen accu's te kunnen versturen. Ik wacht ook al een paar weken op die van mij en het kan - volgens Makita - nog wel 3 maanden duren voor er eentje op de post gaat. Als ik dat had geweten had ik een andere keuze gemaakt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Kreeg laatst hier de tip om te kijken naar de parkside performance serie van lidl.
Misschien iets voor wat je gaat doen, extra accu's kun je eventueel aanschaffen via importeur kompernass.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 19:02
Pixeltje schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:23:
[...]

Ik zou je even twee keer bedenken voor je je blindstaart op die actie; Makita geeft aan geen accu's te kunnen versturen. Ik wacht ook al een paar weken op die van mij en het kan - volgens Makita - nog wel 3 maanden duren voor er eentje op de post gaat. Als ik dat had geweten had ik een andere keuze gemaakt.
Die mail heb ik ook gehad van ze, maar heb daarna tussen 3 februari en 22 februari toch alle 6 de accu's ontvangen :D .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:57
Framoes schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:50:
[...]

De 155 is compacter en lichter dan de andere twee. Scheelt wel iets in power, maar zolang je niet in de bouw van pergola's of overkappingen zit, moet dat goed komen.
Ik vraag mij echt af of je dat zou merken hoor. 8x200 tellerkop was met de 155 geen probleem. Ik denk dat je pas met een Milwaukee gen 3 of die Hitachi triple hammer veel verschil ziet.

Hoe dan ook, tevreden 155 gebruiker hier verder :)

Andere vraag, ik heb de 18v pomp. Autobanden zijn geen probleem. Fietsband daarentegen....hoeveel bar zet je dat ding? 3,4 bar en er kwam geen centje lucht in. Zelfde ventiel op handpomp: geen probleem 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door KillaZ op 26-02-2021 07:55 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
KillaZ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:53:
[...]

Ik vraag mij echt af of je dat zou merken hoor. 8x200 tellerkop was met de 155 geen probleem. Ik denk dat je pas met een Milwaukee gen 3 of die Hitachi triple hammer veel verschil ziet.

Dan doet hij het zelfs beter dan mijn 153. Was een klimrek aan het bouwen en bij (uit m'n hoofd) 8*160 kreeg hij het wel erg zwaar. Moest een paar aandraaien met m'n 481 met het veel te lange handvat er op.

Volgens mij heeft de 155 trouwens wel een hoger aantal slagen. Misschien dat dat het verschil maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:01:
Dan doet hij het zelfs beter dan mijn 153. Was een klimrek aan het bouwen en bij (uit m'n hoofd) 8*160 kreeg hij het wel erg zwaar. Moest een paar aandraaien met m'n 481 met het veel te lange handvat er op.

Volgens mij heeft de 155 trouwens wel een hoger aantal slagen. Misschien dat dat het verschil maakte.
Het hout waar je het in draait zal ook verschil maken. De schroef zelf ook, natuurlijk.

Maar goed, voor wat @Waypoint omschrijft lijkt een slagschroevendraaier me niet heel erg nodig, dat kan allemaal met een gewone schroefmachine ook, volgens mij, dus hoeveel kracht de slagschroevendraaier heeft zal waarschijnlijk niet heel erg boeiend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Het hout waar je het in draait zal ook verschil maken. De schroef zelf ook, natuurlijk.

Maar goed, voor wat @Waypoint omschrijft lijkt een slagschroevendraaier me niet heel erg nodig, dat kan allemaal met een gewone schroefmachine ook, volgens mij, dus hoeveel kracht de slagschroevendraaier heeft zal waarschijnlijk niet heel erg boeiend zijn.
Douglas is niet zo hard, maar Hornbach schroeven ook niet super.

Maar idd, voor wat latten en balken schroeven is het om het even of je nou een schroefmachine of slagschroevendraaier pakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Ik heb de DTD155 besteld 3 weken geleden, tipje bij de Hornbach met LPG + de 10% korting dat komt de machine ongeveer op ~108 euro uit. Ik vind met name de twee standen wel fijn. Voor kortere schroeven zeg tot 4x50 de laagste stand en dan heb je veel meer controle, groter pak je de hoge stand of de A stand. Piekbelasting t.o.v. de DTD153/154 is gelijk wat ik van Ike begreep enkel bij langdurige belasting, zeg een heel HSB huis bouwen bijvoorbeeld dan ga je echt verschil merken. Wat dat betreft is de 155 prima en lekker ligt en klein :)
Pixeltje schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:23:
[...]

Hier hetzelfde als @Anton2610 . 12 februari twee machines besteld bij de Hornbach, gisteren 2 accus binnengekregen _/-\o_

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

thnx guys ik ga dan de DTD155 bestellen, zag dat combitools een mooie aanbieding heeft incl mbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:15
[...]

Andere vraag, ik heb de 18v pomp. Autobanden zijn geen probleem. Fietsband daarentegen....hoeveel bar zet je dat ding? 3,4 bar en er kwam geen centje lucht in. Zelfde ventiel op handpomp: geen probleem 8)7
Autoband 2.2bar (bij onze) fietsband een bar of 4? Inhoud doet er dan niet echt toe..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBBMAX
[...]

De Makita 'pompt' de banden niet op, maar brengt ze op spanning. Als jij de machine op 3.4 bar zet en de banden zijn al op deze spanning, dan zal de machine niets bijpompen. Het is dan aangeraden om de machine op een hogere instelling te zetten. Maar dat neemt niet weg dat het een topmachine is die ik iedereen kan aanraden. Zeker met gratis accu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:58

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben in de markt voor een nieuwe accuklopboor, het wordt sowieso een Makita i.c.m. de 18V LXT accu's (ik heb al meerdere apparaten en meerdere accu's hier voor), ik twijfel tussen de DHP483 en de DHP484. De DHP484 is het grotere broertje van de DHP483. Het prijsverschil is voor mij te verwaarlozen.
Gebruik: gewone klusjes rondom huis, geen complete verbouwing.
Ik ben alleen erg in dubio, de 484 is natuurlijk een stukje sterker, maar ook weer een stukje zwaarder. Omdat ik (net zoals meer Tweakers verwacht ik :P) redelijk 'geil' op specs, en de 484 duidelijk 'beter' is qua performance, zou ik puur (naar specs kijkend) voor de 484 gaan. Ik ben alleen weer een beetje bang dat die overkill is, en een lichtere machine is een stuk fijner werken.
Ben benieuwd naar de mening van andere klussers :)

(Als het echt lomp moet heb ik ook nog een slagmoersleutel/schroefmachine van "Makita" uit China :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:57
DBBMAX schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:22:
[...]

De Makita 'pompt' de banden niet op, maar brengt ze op spanning. Als jij de machine op 3.4 bar zet en de banden zijn al op deze spanning, dan zal de machine niets bijpompen. Het is dan aangeraden om de machine op een hogere instelling te zetten. Maar dat neemt niet weg dat het een topmachine is die ik iedereen kan aanraden. Zeker met gratis accu :P
Nou ja dat vraag ik mij dus af, die band was namelijk echt lomp zacht.

Maar goed, advies is dus gewoon op 4 bar te zetten :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]
In principe zou je hem gewoon moeten instellen op de druk die je uiteindelijk in je band wilt hebben. Dat hangt bij fietsbanden volgens mij nogal af van het soort/formaat band.

Als ie bij 3,4bar instelling niets doet terwijl de band slap is, dan is wellicht je ventiel niet helemaal lekker, waardoor hij teveel tegendruk ervaart en afslaat? Met de handpomp druk je daar misschien onbewust doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Inderdaad, Schwalbe Supermotos 29x2.4 kun je onder de 1bar rijden, maar een carbonverstevigde 25C racefietsband kunnen wel tot 10bar gaan.

Wat voor vertiel is het? Bij Frans/Presta/Sclaverand (sportfietsen mn) moet je het ventiel opendraaien en ff indrukken. Bij Dunlop/Hollands ventiel hoef je niets te doen en bij auto/schraderventiel moet de kop van de pomp ook goed erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
-tom-562 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:49:
Ik ben in de markt voor een nieuwe accuklopboor, het wordt sowieso een Makita i.c.m. de 18V LXT accu's (ik heb al meerdere apparaten en meerdere accu's hier voor), ik twijfel tussen de DHP483 en de DHP484. De DHP484 is het grotere broertje van de DHP483. Het prijsverschil is voor mij te verwaarlozen.
Gebruik: gewone klusjes rondom huis, geen complete verbouwing.
Ik ben alleen erg in dubio, de 484 is natuurlijk een stukje sterker, maar ook weer een stukje zwaarder. Omdat ik (net zoals meer Tweakers verwacht ik :P) redelijk 'geil' op specs, en de 484 duidelijk 'beter' is qua performance, zou ik puur (naar specs kijkend) voor de 484 gaan. Ik ben alleen weer een beetje bang dat die overkill is, en een lichtere machine is een stuk fijner werken.
Ben benieuwd naar de mening van andere klussers :)

(Als het echt lomp moet heb ik ook nog een slagmoersleutel/schroefmachine van "Makita" uit China :P)
Voor klusjes rondom het huis zou ik de DHP483 aanraden, deze is meer dan voldoende voor deze usercase. Hij is bovendien lichter, wat echt heel erg fijn is als je wat werkzaamheden boven je hoofd uitvoert. Het verschil in kracht (nm) is te verwaarlozen, zeker als je je een slagmoersleutel/schroefmachine als hebt. Ik zou persoonlijk voor de lichste gaan.
Maar beide zijn geen slechte machine en je zult zeker geen miskoop doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 18:24
_Piv0 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:15:
[...]

Nog even terugkomend;

Hier hetzelfde verhaal. Mijn tas ligt ook bij een Spanjaard voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:58

-tom-562

Oliesjeik

DBBMAX schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Voor klusjes rondom het huis zou ik de DHP483 aanraden, deze is meer dan voldoende voor deze usercase. Hij is bovendien lichter, wat echt heel erg fijn is als je wat werkzaamheden boven je hoofd uitvoert. Het verschil in kracht (nm) is te verwaarlozen, zeker als je je een slagmoersleutel/schroefmachine als hebt. Ik zou persoonlijk voor de lichste gaan.
Maar beide zijn geen slechte machine en je zult zeker geen miskoop doen!
Ik heb zojuist de 483 besteld. Ik verwacht dat het sowieso wel een vooruitgang is t.o.v. mijn oude Bosch blauw 8)
En ik heb vaak snel last van lamme armen als ik boven m'n hoofd moet werken, dus een lichtere machine is dan wel fijner ja. Ik zit er aan te denken om de gratis accu (ik heb al 2 5Ah accu's) proberen te ruilen tegen misschien 2 1,5Ah accu's, dat zou helemaal perfect zijn.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 16 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).