Basfr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:52:
Ik ben op het moment aangekomen dat ik zelf beetje bij beetje eigen elektrische gereedschap aan wil gaan schaffen, na jarenlang alles maar geleend te hebben van vooral mijn pa.
Zelf heb ik nog niet echt een voorkeur voor een bepaald merk die gebaseerd is op eigen ervaringen, maar ik neig lichtelijk naar Bosch (blauw) ondanks dat mijn pa voornamelijk Makita in huis heeft. Ergens trekt het me wel om over een paar jaar een stapel L-boxxen te hebben
Ik ben een beetje zoekende naar een strategie voor de uitbreiding van mijn gereedschap, voor zover daar al een strategie voor is. Eén ding is wel duidelijk, en dat is dat ik materiaal bij voorkeur 1x fatsoenlijk koop i.p.v. no-name spul.
Hoe zijn de meningen hier verdeeld over Makita vs Bosch (of Dewalt / Metabo / etc)?
Zijn jullie merktrouw (en waarom dat merk), of zoeken jullie per apparaat/platform het beste merk?
Specifieke (accu)platforms die door iedereen gebruikt worden, of bewust worden vermeden?
Ik heb onlangs geïnvesteerd in een nieuwe 18V accuboormachine van Bosch Blauw. Ik heb daarvoor gekozen, omdat het merk goed aangeschreven staat, en ik ook prima tevreden was over mijn Bosch groen 12V accuboor. Daarnaast was Bosch qua specs en brushless in mijn beleving behoorlijk waar voor zijn geld. Ik heb de
GSR 18V-55 gekocht, voor €249,-. In de actie in het najaar mocht je daar dan een body extra gratis bij uitzoeken, dat is een
GDR 18V-160 slagschroevendraaier geworden (wel zonder L-box).
Vervolgens kon ik het niet laten om een price-alert op Amazon te zetten (lang leve Keepa.com) op een
GDS 18V-300 slagmoersleutel (€109,75), en een
GWS 18V-10 Haakse slijper (€115,91). Bovendien nog 2 st. 1,5 Ah accu's gekocht. Daarmee kan ik in de garage de schroefmachine en slagmoersleutel altijd gewoon pakken, zonder eerst accu's te wisselen. En ook wel lekker om een lichtere accu aan een schroefmachine te hebben, scheelt een paarhonderd gram.
Alles bij elkaar dus ruim €500,- verder, maar daarvoor heb ik wel 4 apparaten (waarvan 3 Brushless en zeker niet het instapmodel!), 5 accu's en een lader. Ik heb dan de boormachine in een koffer, en de slijper in een L-boxx. Andere 2 zijn zonder opbergbox. Maar ik wil het spul gewoon in de garage hebben hangen, en ga er zelden mee op stap.
Ik vond zelf dit filmpje wel informatief om te bepalen wat de verschillen zijn tussen de verschillende modellen van Bosch zijn. En de voor- en nadelen daarvan (als je Bosch wilt, moet je wel Duits verstaan, maar dat is logisch):
Ooh ja, het is slim om je boormachine met zoveel mogelijk accu's te kopen. Het is in ieder geval bij Bosch zo, dat je er los en met andere machines de hoofdprijs voor betaalt. Dus beter gelijk goed beginnen. Aftermarket accu's kan ook een optie zijn, natuurlijk.
Makita is uiteraard ook een prima merk, en heeft meer keuze aan verschillende apparaten. Maar ik denk niet dat ik daar voor dit bedrag zoveel spullen had gehad. En ook DeWalt kan een optie zijn, natuurlijk.