Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:02
Hier is de bestelling inmiddels een week binnen. Uiteraard inclusief Mboxen, maar die wilden niet op de foto. Helaas is bij de slagschroevendraaier de verkeerde Mbox met eveneens onjuiste inlay geleverd, dus die wordt nog omgeruild. Verder is het wachten op de accu's. De aanvraag is goedgekeurd, maar de levertermijn is een verrassing ;).

Voor de meeschrijvers: DHR202ZJ, DTD171ZJ en DHP484ZJ, aangevuld met een lader die in een van de Mboxen mee kan. Wellicht koop ik later nog een tweede lader, of een dubbele.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRCqVs4L9X0GicpF9TSU19chNnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7MEiU9Mn6Jn2Avz2M6e6rBL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:17
Alan z schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Mijn tas ligt ook bij een Spanjaard voor de deur.
En die komt zo rond 5 december naar nederland om hem bij jou te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:35
Ik ben op het moment aangekomen dat ik zelf beetje bij beetje eigen elektrische gereedschap aan wil gaan schaffen, na jarenlang alles maar geleend te hebben van vooral mijn pa.

Zelf heb ik nog niet echt een voorkeur voor een bepaald merk die gebaseerd is op eigen ervaringen, maar ik neig lichtelijk naar Bosch (blauw) ondanks dat mijn pa voornamelijk Makita in huis heeft. Ergens trekt het me wel om over een paar jaar een stapel L-boxxen te hebben :+

Ik ben een beetje zoekende naar een strategie voor de uitbreiding van mijn gereedschap, voor zover daar al een strategie voor is. Eén ding is wel duidelijk, en dat is dat ik materiaal bij voorkeur 1x fatsoenlijk koop i.p.v. no-name spul.

Hoe zijn de meningen hier verdeeld over Makita vs Bosch (of Dewalt / Metabo / etc)?
Zijn jullie merktrouw (en waarom dat merk), of zoeken jullie per apparaat/platform het beste merk?
Specifieke (accu)platforms die door iedereen gebruikt worden, of bewust worden vermeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:08

MJV

pekelveld schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:13:
Hier is de bestelling inmiddels een week binnen. Uiteraard inclusief Mboxen, maar die wilden niet op de foto. Helaas is bij de slagschroevendraaier de verkeerde Mbox met eveneens onjuiste inlay geleverd, dus die wordt nog omgeruild. Verder is het wachten op de accu's. De aanvraag is goedgekeurd, maar de levertermijn is een verrassing ;).

Voor de meeschrijvers: DHR202ZJ, DTD171ZJ en DHP484ZJ, aangevuld met een lader die in een van de Mboxen mee kan. Wellicht koop ik later nog een tweede lader, of een dubbele.

[Afbeelding]
Goede vangst ;). Je moet wel heel veel schroeven/boren/zagen met meerdere mensen, óf voor redundancy willen gaan, anders heb je aan één lader voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Basfr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:52:
Ik ben op het moment aangekomen dat ik zelf beetje bij beetje eigen elektrische gereedschap aan wil gaan schaffen, na jarenlang alles maar geleend te hebben van vooral mijn pa.

Zelf heb ik nog niet echt een voorkeur voor een bepaald merk die gebaseerd is op eigen ervaringen, maar ik neig lichtelijk naar Bosch (blauw) ondanks dat mijn pa voornamelijk Makita in huis heeft. Ergens trekt het me wel om over een paar jaar een stapel L-boxxen te hebben :+

Ik ben een beetje zoekende naar een strategie voor de uitbreiding van mijn gereedschap, voor zover daar al een strategie voor is. Eén ding is wel duidelijk, en dat is dat ik materiaal bij voorkeur 1x fatsoenlijk koop i.p.v. no-name spul.

Hoe zijn de meningen hier verdeeld over Makita vs Bosch (of Dewalt / Metabo / etc)?
Zijn jullie merktrouw (en waarom dat merk), of zoeken jullie per apparaat/platform het beste merk?
Specifieke (accu)platforms die door iedereen gebruikt worden, of bewust worden vermeden?
Discussie welk merk beter/slechter/meer waar voor je geld is, is in dit topic (en de andere delen ongetwijfeld ook) al vele malen gevoerd. Metabo zou ik persoonlijk links laten liggen, maar verder kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen. Voor 230v gereedschap kun je sowieso relatief makkelijk mengen, voor accu-gereedschap is het wel handig om het bij één platform te houden. Als je vader e.e.a. van Bosch Blauw heeft op accu zou het natuurlijk wel handig kunnen zijn om ook op dat accuplatform in te zetten.

Ik heb zelf ooit gekozen voor het Makita 18v platform, en heb sinds kort een fijne Bosch 12v schroefmachine (flexi-click). Ben ook aardig onder de indruk van de erg goede prijs-kwaliteitverhouding van veel Bosch blauw producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:35
MJV schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Discussie welk merk beter/slechter/meer waar voor je geld is, is in dit topic (en de andere delen ongetwijfeld ook) al vele malen gevoerd. Metabo zou ik persoonlijk links laten liggen, maar verder kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen. Voor 230v gereedschap kun je sowieso relatief makkelijk mengen, voor accu-gereedschap is het wel handig om het bij één platform te houden. Als je vader e.e.a. van Bosch Blauw heeft op accu zou het natuurlijk wel handig kunnen zijn om ook op dat accuplatform in te zetten.

Ik heb zelf ooit gekozen voor het Makita 18v platform, en heb sinds kort een fijne Bosch 12v schroefmachine (flexi-click). Ben ook aardig onder de indruk van de erg goede prijs-kwaliteitverhouding van veel Bosch blauw producten.
Ik heb niet alle delen van A tot Z gelezen, maar ik had ook wel verwacht dat deze discussie al vaker gevoerd zou zijn. Was voornamelijk benieuwd naar de redenen waarom men merk A of B kiest, en hoe gebruikelijk het hier is om merken te mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-06 10:24
Over het algemeen is hier de strekking dat voor gereedschap met snoer je gewoon kunt mixen.

Accu kan ook met de meeste merken. Maar dan wel bij 1 merk gouden I.v.m aankoop accus
Makita heeft een wat uitgebreider tuinmachines assortiment als je daarin geïnteresseerd bent.

Voor de 12v serie is bosch blauw populair.

Voor speciefieke machines even de zoekfunctie gebruiken.

Korte heeel globale samenvatting en betreft de meeste a merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:21
Basfr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Ik heb niet alle delen van A tot Z gelezen, maar ik had ook wel verwacht dat deze discussie al vaker gevoerd zou zijn. Was voornamelijk benieuwd naar de redenen waarom men merk A of B kiest, en hoe gebruikelijk het hier is om merken te mixen.
Er is bijna niets wat je met het ene merk zou kunnen doen en met het ander niet.
Dus waarom zouden we erover discussiëren, terwijl we allemaal blij zijn met de werkjes hier op het forum, en het ons niet uitmaakt of je dat met een Dewalt doet of een Hilti. Want niet iedereen heeft hetzelfde budget om uit te geven.

Ik ben fan van festool, maar dat komt meer door de eenvoud die ze hebben in het assortiment, alsook is er gewoon meer over nagedacht (heb ik de indruk).
Maar ik heb nog enkele makita gereedschap, omdat ik me niet wil 'opsluiten' in hun ecosysteem, en het voor bepaalde dingen gewoon onlogisch is om daar €100 meer aan uit te geven.
Het prijskaartje van festoolbatterijen is best wel aanzienlijk tov van ander merken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Basfr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Ik ook niet hoor ;). Mijn punt was meer dat je er pagina's over vol kunt schrijven en dat het lastig is om een rangschikking goed-beter-best te maken als het gaat om prijs kwaliteit. Er zijn er ook die zweren bij Parkside (Lidl), en ook dáár valt iets voor te zeggen omdat het zo gunstig geprijsd is. Then again, zijn er ook die zweren bij Hilti, Festool, Mafell; merken die nog een factor twee a drie keer zo duur zijn als Makita/Bosch Blauw/DeWalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou naast bovenstaande argumenten ook even kijken naar hoe dingen opgeborgen worden. Ik wil niet 3 soorten dozen door elkaar.

Systainers ftw voor mij, maar als je vooral lboxxen hebt zijn die natuurlijk het handigst.

Als je accessoires kan lenen van/delen met je pa kan dat ook wel een handige pré zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:50

Ik heb een paar maanden terug redelijk geïnvesteerd in Makita. Voor mij had dat 2 redenen:
1. Ze hebben best vaak een actie dat je een gratis accu krijgt, en dat scheelt behoorlijk qua geld.
Sommige mensen halen ieder jaar 2á3 Makita apparaten en verkopen de accu + mbox en zo hebben ze hun tool voor erg weinig geld.
2. Ze hebben een enorm uitgebreid assortiment. Voor al het klusbenodigdheden hebben ze wel iets (zover ik weet), en als je in de tuin aan de slag wilt hebben ze ook voldoende keuze. Ook in het 36v assortiment, hierdoor kan je makkelijk je 18v accu's ook voor het 'echt' zware spul gebruiken.

En het liefst was ik voor 80% Festool gegaan, maar dat paste helaas niet helemaal in m'n budget :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:03

Ik heb onlangs geïnvesteerd in een nieuwe 18V accuboormachine van Bosch Blauw. Ik heb daarvoor gekozen, omdat het merk goed aangeschreven staat, en ik ook prima tevreden was over mijn Bosch groen 12V accuboor. Daarnaast was Bosch qua specs en brushless in mijn beleving behoorlijk waar voor zijn geld. Ik heb de GSR 18V-55 gekocht, voor €249,-. In de actie in het najaar mocht je daar dan een body extra gratis bij uitzoeken, dat is een GDR 18V-160 slagschroevendraaier geworden (wel zonder L-box).
Vervolgens kon ik het niet laten om een price-alert op Amazon te zetten (lang leve Keepa.com) op een GDS 18V-300 slagmoersleutel (€109,75), en een GWS 18V-10 Haakse slijper (€115,91). Bovendien nog 2 st. 1,5 Ah accu's gekocht. Daarmee kan ik in de garage de schroefmachine en slagmoersleutel altijd gewoon pakken, zonder eerst accu's te wisselen. En ook wel lekker om een lichtere accu aan een schroefmachine te hebben, scheelt een paarhonderd gram.

Alles bij elkaar dus ruim €500,- verder, maar daarvoor heb ik wel 4 apparaten (waarvan 3 Brushless en zeker niet het instapmodel!), 5 accu's en een lader. Ik heb dan de boormachine in een koffer, en de slijper in een L-boxx. Andere 2 zijn zonder opbergbox. Maar ik wil het spul gewoon in de garage hebben hangen, en ga er zelden mee op stap.

Ik vond zelf dit filmpje wel informatief om te bepalen wat de verschillen zijn tussen de verschillende modellen van Bosch zijn. En de voor- en nadelen daarvan (als je Bosch wilt, moet je wel Duits verstaan, maar dat is logisch):

Ooh ja, het is slim om je boormachine met zoveel mogelijk accu's te kopen. Het is in ieder geval bij Bosch zo, dat je er los en met andere machines de hoofdprijs voor betaalt. Dus beter gelijk goed beginnen. Aftermarket accu's kan ook een optie zijn, natuurlijk.

Makita is uiteraard ook een prima merk, en heeft meer keuze aan verschillende apparaten. Maar ik denk niet dat ik daar voor dit bedrag zoveel spullen had gehad. En ook DeWalt kan een optie zijn, natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben voor Makita gegaan vanwege hun accu acties en assortiment aan tuingereedschap (ik heb een heggenschaar en een grastrimmer/bosmaaier van het LXT platform).
Dat ben ik nu langzaam aan het uitbreiden met o.a. een accu klopboormachine (voorheen had ik een Bosch blauw), daarvan verkoop ik de accu weer.
Wat evt. ook een voordeel is, er is ook redelijk wat namaak te koop uit China. Handig als je iets wilt maar niet vaak gebruikt (en dus geen +150/200 euro wilt aan Makita spul). Ik heb b.v. een slagmoersleutel gekocht voor 30 euro. Het is geen echte Makita natuurlijk, maar voor de 5 keer per jaar dat ik die gebruik (winterbanden wissel, dat soort dingen) voldoet het ding prima. Op mijn wensenlijst staat b.v. ook nog de slijptol uit het Verre Oosten.

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 26-02-2021 22:43 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[Afbeelding]
Die 202 staat op mijn radar, want ik zoek nog een lichte sds combi. Al ervaring mee? Of iemand anders die er iets over kan vertellen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

teacher schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Die 202 staat op mijn radar, want ik zoek nog een lichte sds combi. Al ervaring mee? Of iemand anders die er iets over ukan vertellen?
Ik heb de 202 en ben er zeer tevreden mee. Gebruik hem alleen voor boren van gaten en daarvoor heeft hij precies genoeg kracht zonder dat je onnodige schade aanricht. Ik heb nog getwijfeld over de 243 met stofafzuiging, maar het prijsverschil is nog wel aardig groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:32

Een eenvoudige vraag die niet eenvoudig te beantwoorden valt,
ik ga primair voor festool, of ze moeten dat niet hebben (zoals reciprozaag) of te duur voor hetgeen ik het gebruik (haakse slijper)

Ik zou zeggen kies voor een merk waar je zelf vertrouwen in hebt en ook niet belangrijk het merk die de gereedschappen heeft dat jij nog wil hebben/kopen

Wbt bosch vs makita, ik denk dat beide geen slechte keuze is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Ter aanvulling
Ik snap ook nooit dat bv Makita zoveel varianten heeft, bij bv festool heb je bij de accu machine op 18 volt de keuze tussen de c of t grip, that's it. Bij makita heb je keuze uit tientallen die verschillen in details.
Zelfde voor de slagschroevendraaier, bij festool heb je keuze ui1, bij makita weer uit een hele serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

akatar schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:46:
Ter aanvulling
Ik snap ook nooit dat bv Makita zoveel varianten heeft, bij bv festool heb je bij de accu machine op 18 volt de keuze tussen de c of t grip, that's it. Bij makita heb je keuze uit tientallen die verschillen in details.
Zelfde voor de slagschroevendraaier, bij festool heb je keuze ui1, bij makita weer uit een hele serie.
Tja een beetje het zelfde als waarom je soms de auto met (bijna) de zelfde motor maar in meerdere PK uitvoeringen kan krijgen. Zeker met grotere aantallen/meerdere machines tellen de kosten gewoon hard mee, daarnaast ook het gewicht, als je de hele dag met dat ding in je handen staat te boren en te schroeven is het wel andere koek of je met 1,3 kilo (de DDF481 incl accu) of 2.4kg (een DDF483 waar je de aarde achteruit mee kunt laten draaien) in je handjes hebt.

Verder zit Festool natuurlijk wat meer in een Niche dan wat er op de gemiddelde bouwplaats rond slingert, waar men dit soort concessies minder problematisch vind omdat men er minder last van heeft of bijvoorbeeld de nauwkeurigheid van festool belangrijk vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:57:
[...]
andere koek of je met 1,3 kilo (de DDF481 incl accu) of 2.4kg (een DDF483 waar je de aarde achteruit mee kunt laten draaien) in je handjes
Volgensmij draai je wat om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 21:18
Ik zou denk ik toch gaan voor een accuboor met klopfunctie. Momenteel heb ik een 14.4V bosch groen Li2 in gebruik en die komt overal in de muren hier. Hij heeft een max koppel van 55Nm en dat is prima. Een volgende keer kijk ik ook naar het formaat, deze is erg lomp dus iets kleiners met dezelfde kracht zou prima zijn. Heb ik meer kracht nodig dan is een echte klopboor een optie. Welk merk het wordt maakt me niet veel uit

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 17:18
Wellicht koop ik later nog een tweede lader, of een dubbele.
Ik heb in twee jaar tijd klussen aan mijn huis pas 1 keer een dubbele acculader gemist. Dat was toen ik een dak aan het slopen was met mn recipro. Die verbruikt zoveel dat je binnen de 45 minuten wel leeg bent en dan is er met een enkele lader niet tegenop te laden. Verder nog nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 08:50
Renoir schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 02:29:
[...]

Ik heb in twee jaar tijd klussen aan mijn huis pas 1 keer een dubbele acculader gemist. Dat was toen ik een dak aan het slopen was met mn recipro. Die verbruikt zoveel dat je binnen de 45 minuten wel leeg bent en dan is er met een enkele lader niet tegenop te laden. Verder nog nooit nodig gehad.
Ik heb ook altijd geroepen er 1 te gaan kopen. Inmiddels 9 accu's in bezit en de noodzaak is niet echt hoog meer. Dingen zijn in 30 min vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben ook door de tuinmachines bij Makita terecht gekomen en die gratis accu acties zijn wel handig. Ander gereedschap en lampen op accu is dus ook Makita als ik t moet kopen. Heb ondertussen 8 accu’s (de rest verkocht) en ook dat is wel lekker want vooral de bladblazer en kettingzaag lusten ze rauw.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Echt merkgetrouw ben ik niet, maar voor accumachines is dat niet perse handig, ik heb nu bijvoorbeeld
Bosch blauw 12v laser
Bosch blauw 12v 15fc schroefmachientje (echt een koddig ding)
Bosch blauw 18v accutol
Sinds gister bosch blauw 18v haakse slijper
Makita 18v slagschroevendraaier
Makita 18v lamellenfrees

Dus 3 laders en 6 18v accu’s van twee merken en twee 12v accu’s. Kost ook allemaal weer ruimte die handel.

Ik vind de l-boxxen van bosch het fijnste werken, de m-box van makita heeft imho veel loze ruimte. Tis net waar je aan gewend bent denk ik. De l-boxxen stapelen makkelijk maar de nieuwe generatie is duidelijk slapper dan de eerdere die ik heb. Ik kijk vaak per stuk gereedschap wat ik wil naar wie de beste maakt en/of prijs prestatieverhouding. Bosch maakt bijvoorbeeld ook een lamellenfrees maar die is insane duur vergeleken met die van Makita en ik kan voor mijn gebruik de meerprijs niet verantwoorden naar mezelf.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 17:53
-tom-562 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Ik heb zojuist de 483 besteld. Ik verwacht dat het sowieso wel een vooruitgang is t.o.v. mijn oude Bosch blauw 8)
En ik heb vaak snel last van lamme armen als ik boven m'n hoofd moet werken, dus een lichtere machine is dan wel fijner ja. Ik zit er aan te denken om de gratis accu (ik heb al 2 5Ah accu's) proberen te ruilen tegen misschien 2 1,5Ah accu's, dat zou helemaal perfect zijn.
Niks mis met Bosch blauw.. Daar doe je nooit een miskoop aan vind ik. :)
Maar laat eens horen binnenkort of je vrees terecht is:
de 483 is echt een mooie compacte lichte machine (484 hier), en boven je macht werken is altijd zwaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:03

sphere

Debian abuser

Ik heb een tijdje gewacht om te zien wat er nog voorbij kwam aan cirkelzagen met lineaal, maar met deze lengte lineaal kan ik weinig vinden voor vergelijkbare prijs: https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p10954

Ik moet een tafel inkorten (kersen) en nog wat planken maken.

1) is dit een goede optie, of is de dewalt van 199 beter?
2) de tafel moet netjes worden. Is het zaagblad bij de metabo geschikt of meer voor ruwhout? Zo nee, wat voor zaagblad dan? Is er nog iets anders dat ik kan doen om splinteren te voorkomen?
3) is het noodzakelijk om klemmen bij zo'n lineaal te kopen of blijft het "gewoon" liggen als je met beleid/rustig zaagt?
4) is er een soort vuitregel welk lengte lineaal je maximaal gebruikt bij welke zaaglengte? tafel is ~100cm breed, misschien is 160 te lang?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38

Verschilt per persoon wat ze je zullen aanraden. Meestal op basis van eigen ervaring.

Ik heb zelf al m'n 18V spul van Makita. Aannemers in de familie gebruiken dat sinds ik me kan herinneren en ook alle aannemers en timmermannen waarmee ik werk hebben Makita. Het merk heeft een groot/breed assortiment, maar dat is een beperkt pluspunt tenzij je grote plannen heb. De tuinmachines zijn wel weer handig.

Met snoer heb ik allerlei merken. Fein, Bosch, DeWalt en zelfs Ferm (geen aanrader).

Kortom: op accu zit je snel aan één merk. Met snoer uitzoeken wat in de categorie het best is.
akatar schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:46:
Ter aanvulling
Festool bedient een kleinere en minder brede markt, waar Makita zich op verschillende sectoren/industrieën richt. Daarnaast heeft Makita ook altijd budgetmachines voor DHZ.

Dat Festool maar 1 slagschroevendraaier heeft, komt ook omdat ze pas sinds een paar maanden eentje verkopen. Misschien hebben ze over vijf jaar ook wel 36 verschillende modellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Framoes schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:10:
[...]

[...]

Festool bedient een kleinere en minder brede markt, waar Makita zich op verschillende sectoren/industrieën richt. Daarnaast heeft Makita ook altijd budgetmachines voor DHZ.

Dat Festool maar 1 slagschroevendraaier heeft, komt ook omdat ze pas sinds een paar maanden eentje verkopen. Misschien hebben ze over vijf jaar ook wel 36 verschillende modellen ;)
Waarschijnlijk niet, van de vorige slagschroevendraaier (impact) was er ook maar 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-06 17:03

inhico

pw

Ook nog een duit voor in het zakje: ik zou me niet al te blind staren op merken. Voordeel van een bekend merk is vooral dat je een zekere minimum-kwaliteit kunt verwachten. Teglijkertijd heb ik ook allerlei budget-merken (gehad), die prima hun werk doen. Ligt een beetje aan het type machine: een boor is niet zo spannend, bijvoorbeeld bij een cirkelzaag of afkortzaag wil je wel graag dat een verstekinstelling betrouwbaar is en dat het ook haaks is wanneer het haaks moet zijn.
Je kunt veel geld besparen door te bedenken hoe vaak je een apparaat gaat gebruiken. Als dat slechts af en toe is kun je prima uit de voeten met Parkside of groene Bosch. En eigenlijk voldoen die meestal ook als je ze wel vaak gebruikt.

Verder is het gewoon een kwestie van de verhouding tussen prijs-kwaliteit-mogelijkheden in de gaten houden. Als ik heel eerlijk ben is die verhouding voor de hobbyist eigenlijk heel vaak het beste bij het goedkopere spul. Ik verkeer tegenwoordig in de gelukkige omstandigheid dat ik me niet zo druk hoef te maken om de kosten. En ik vind het wel prettig goed gereedschap te hebben. Dus geef ik meer uit dan persé nodig en heb ik prettig gereedschap. Ik kom meestal uit bij Metabo en Makita. Een enkele keer bij blauwe Bosch. En ik heb een fijne Fein Multimaster (zwaar overkill). En ook Festool is geweldig spul: veel te duur, kan niets meer dan andere (goede) merken, maar heerlijk om mee te werken.

Het kiezen voor één accusysteem vind ik wat "overrated". Het kan wat goedkoper zijn omdat je minder accu' s nodig hebt en maar één lader. Maar ik kies liever voor het apparaat wat ik zou willen en dan boeit het me minder dat er een extra lader in de schuur ligt. Dus ik heb 3 verschillende accusystemen.
Maar als je gaat voor één accusysteem, bepaal dan eerst welke apparaten je het meest gaat gebruiken. Leuk en aardig dat een merk 10-tallen verschillende apparaten heeft, maar hoeveel ga je daarvan ooit gebruiken? Een accuboor is vaak het meest gebruikte apparaat, dus zorg ervoor dat dat er een is die aansluit op wat je wil.

Afgaan op ervaringen in dit topic kan helpen, maar is tegelijkertijd niet erg betrouwbaar. Kijk ook eens naar testen/reviews op youtube en blijf kritisch.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
sphere schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:43:
Ik heb een tijdje gewacht om te zien wat er nog voorbij kwam aan cirkelzagen met lineaal, maar met deze lengte lineaal kan ik weinig vinden voor vergelijkbare prijs: https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p10954

2) de tafel moet netjes worden. Is het zaagblad bij de metabo geschikt of meer voor ruwhout? Zo nee, wat voor zaagblad dan? Is er nog iets anders dat ik kan doen om splinteren te voorkomen?
3) is het noodzakelijk om klemmen bij zo'n lineaal te kopen of blijft het "gewoon" liggen als je met beleid/rustig zaagt?
4) is er een soort vuitregel welk lengte lineaal je maximaal gebruikt bij welke zaaglengte? tafel is ~100cm breed, misschien is 160 te lang?
Meer tanden betekent meestal een strakkere zaagsnede. Lengte geleiderail maakt in principe niet heel veel uit, zolang het langer is dan het materiaal. Bij een gewone cirkelzaag is dat belangrijker, omdat je geen invalfunctie hebt.

1500 of 1600 is sowieso geschikt voor 1200 (breedte standaardplaat), dus een meter moet daarmee lukken.
akatar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Waarschijnlijk niet, van de vorige slagschroevendraaier (impact) was er ook maar 1.
Dat had er mee te maken dat die TI 15 een combimachine (schroef/slagschroef) was die toen volgens mij niet onverdeeld positief werd ontvangen.

En dus met de markt die Festool bedient. Om een slagschroevendraaier konden ze vanwege de grote vraag niet meer heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36

DropjesLover

Dit dus ->

Ik ben DeWalt ingerold na een goede actie voor de brushless 18V accuboormachine en slagsleutel bij iBood.
Verder komt daar weinig ander Dewalt langs, meer 18V Makita en Bosch blauw. Voor prijzen die toch leuk schelen met andere, reguliere webwinkels. En tsja, je koopt het spul toch maar 1x...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Meer tanden betekent in principe een strakkere zaagsnede. Maar ook de kwaliteit en de staat van het zaagblad speelt een grote rol (een botte zaag levert een lelijke zaagsnede). En als je het helemaal goed wil doen, dwars op de draad van het hout zagen kan je met een zaagblad met fijnere tanden zagen, in de lengterichting van het hout heb je juist een grover zaagblad nodig.
Met een beetje oefening blijft het gewoon liggen maar persoonlijk gebruik ik toch liever klemmen als de zaagsnede zichtwerk wordt.
160cm is niet te lang voor een zaagsnede van 1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:02
Renoir schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 02:29:
[...]

Dat dacht ik ook, tot ik mijn woning afgelopen jaar volledig op de schop genomen heb. Dan had ik gemiddeld 6-7 apparaten in gebruik en in de weekenden kwamen wat maatjes helpen. Met 10 accu’s greep ik nog vaak mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31
Ben je er al uit dat je geen invalzaag wilt in plaats van een 'gewone' cirkelzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 17:18
Nicklazzz schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Dat dacht ik ook, tot ik mijn woning afgelopen jaar volledig op de schop genomen heb. Dan had ik gemiddeld 6-7 apparaten in gebruik en in de weekenden kwamen wat maatjes helpen. Met 10 accu’s greep ik nog vaak mis.
Ja met zoveel apparaten in gebruik grijp je wel eens mis inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:02
Nieuw speelgoed!...na wat wikken en wegen keuze gemaakt voor een compressor: de Senco AC12810., met de S200BN en de S200SM tackers en wat randapparatuur (brads, slanghaspel en accesoires set.)

Wat me wel wat tegenviel is dat de luchtslang tussen compressor en de slanghaspel dus echt maar 50cm is....wat je haast dwingt nog een extra slang aan te schaffen. Kunnen ze nou niet even een slang van 2 meter ofzo eraan hangen...
Maar goed, ik heb ff over nagedacht en een oplossing gevonden, vandaag even een opberg meubeltje ervoor gemaakt, past zo mooi onder de tafel voor de invalzaag :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/056XyzjV/20210227-140430.jpg

Langzaam maar zeker wordt de garage een grote klusplek :D passen nog net een paar fietsen in :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NMtGf374/20210227-141300.jpg

Tevens een vraag: hoe laten jullie na de werkzaamheden de overgebleven druk uit de compressor lopen, gewoon met een spuit pistool even spuiten ofzo? of is dat sowieso niet echt nodig?

[ Voor 23% gewijzigd door breagor op 27-02-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
breagor schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:25:

Tevens een vraag: hoe laten jullie na de werkzaamheden de overgebleven druk uit de compressor lopen, gewoon met een spuit pistool even spuiten ofzo? of is dat sowieso niet echt nodig?
Altijd leuk, nieuw speelgoed :9

Niet. Eens in de zoveel tijd (to be fair, ik heb het laatst voor het eerst in 6 maanden gedaan) alleen de druk er even volledig af om het vat leeg te laten lopen (condens > roestwater). Nu heb ik een 100 liter vat compressor en dat duurt weer veel te lang om op druk te komen dat alleen daarom al ik de druk er niet af zou laten.

Bij Airpress, en ik verwacht andere merken ook wel, zit er ergens een ringetje o.i.d. om aan te trekken en zo de druk er af te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12
Ik heb dit weekend een probleem ontdekt. Mijn vader is afgelopen zomer overleden en vlak daarvoor heeft hij het plafond nog gespoten met een Wagner SF 23. Nu liep ik het buitenklushok in en kwam ik dit apparaat tegen in een hoekje. Die is natuurlijk weggezet in alle hectiek en nooit meer naar gekeken, maar was nog niet schoon gemaakt. Ik heb er wel een keer mee gespoten maar verder geen ervaring mee en ben benieuwd of het nog te redden is.

De nozzle heeft wel in een emmer met water gestaan en in de bak bovenop stond ook nog een beetje water maar ik heb nu het spuitgedeelte losgedraaid en daar zit nu verf in wat een beetje dezelfde structuur heeft als een mozzarella kaas. Volgens mij was het latex gebaseerde plafond verf.

Naast dat ik bang ben dat er het een en ander kapot gevroren is, is al deze verf ook niet bevorderlijk voor de levensvatbaarheid van dit product. Ik ben benieuwd of iemand me hier advies kan geven hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Edit: Ik heb de manual gevonden. Zelf denk ik dat het slim is voordat ik hem aanzet ik hem zover mogelijk uit elkaar haal en alle verf eruit haal, dan weer in elkaar zet en met warm water de schoonmaak procedure ga beginnen. Ik denk dat de verf te dik is geworden voor een normale schoonmaak procedure. En ook al staat er dat dit enkel door een wagner service monteur gedaan moet worden denk ik dat het wel moet kunnen. Zo ingewikkeld ziet dit er niet uit en als ik alle onderdelen goed bij elkaar houd en documenteer dan moet dat weer goedkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door walletje-w op 27-02-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 16:53
Demonteren en schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

akatar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Zie ook de rest van het ecosysteem. Er zijn ook geen 23 invalzagen. Festool is eigenlijk dus gewoon voor simpele zielen, zoals ik.

offtopic:
Qua accessoires kun je wel leuk spelen.

Enige waar ze er wel veel van hebben is schuurmachines en papier.
Ik heb een tijdje gewacht om te zien wat er nog voorbij kwam aan cirkelzagen met lineaal, maar met deze lengte lineaal kan ik weinig vinden voor vergelijkbare prijs:

Kijk ook even naar invalzagen. Kunnen dit, en meer.

Een goedkope invalzaag is niet gek veel duurder.
Blad met veeeeeeeeel tandjes. 60 is dan veel in deze context. 48 is een mooie allround. (Kijk ook even naar afkort- versus schulpbladen en naar hoe je zaagsnede plant ).
Goed je liniaal op het hout houden
Schilderstape op zaagsnede voor het zagen.
Niet als een mafkees die zaag door het hout rammen
mijn ervaring is dat ze wel blijven liggen. Voor extreem precise dingen klem ik mijn liniaal met speciale klemmen.
nee 140 of 160 is prima . Je moet die zaag ook nog kwijt hé :) . Ik heb een 160+80 (en koppelstuk) en vind beide erg fijn. (En 240 voor deuren ed). De korte gebruik ik voor kleine klusjes maar als ik er 1 moet kiezen zou ik 140 of 160 nemen.

Ik heb een andere liniaal van 140 die gebruik ik ook vaak.

En als je hem eenmaal hebt gebruik je hem vaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zijn er tweakers met ervaring/advies over (langnek) wand schuurmachines? Beoogd gebruik is het schuren van (gips)wand voegen en filmlagen en hetzelfde bij gipswand plafonds. Stofzuiger aansluiting ivm stofvrij werken lijkt me een must.

Professionele units zoals Metabo LSV 5-225 vind ik erg duur (en zoveel geld wil ik er niet aan geven). Hoe komt dit eigenlijk, de techniek lijkt me best eenvoudig? Kan je als DIY'er ook wat met zeg een Powerplus POWX04761 of is dat gevalletje goedkoop, duurkoop?

[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 27-02-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Boudewijn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Zie ook de rest van het ecosysteem. Er zijn ook geen 23 invalzagen. Festool is eigenlijk dus gewoon voor simpele zielen, zoals ik.

[

[...]
Meer voor mensen die geen keuze kunnen maken :) (zoals ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sloth schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:44:
Zijn er tweakers met ervaring/advies over (langnek) wand schuurmachines? Beoogd gebruik is het schuren van (gips)wand voegen en filmlagen en hetzelfde bij gipswand plafonds. Stofzuiger aansluiting ivm stofvrij werken lijkt me een must.

Professionele units zoals Metabo LSV 5-225 vind ik erg duur (en zoveel geld wil ik er niet aan geven). Hoe komt dit eigenlijk, de techniek lijkt me best eenvoudig? Kan je als DIY'er ook wat met zeg een Powerplus POWX04761 of is dat gevalletje goedkoop, duurkoop?
Ik vond een planex te duur... Ben nu ook wat gips aan het schuren. Met een vlakschuurmachine lukt dat niet extreem lekker.

De Lidl machine overwogen maarja weer een one trick pony. Toen bedacht ik me dat je met een rotex en van dat gaas/netschuurpapier een eind moet komen. Hij komt inshallah volgende week binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
sloth schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:44:

Deze machine heb ik ook overwogen voor het schuren van het stucwerk. Maar het is een machine die je vrijwel nooit meer gebruikt. Uiteindelijk heb ik het zelf met een gex150mm gedaan met schuurgaas (van ecotools). gewoon niet op vol vermogen en rustig over de muur halen. Wandjes zijn spiegelglad geworden en slaapkamer was in 1.5 uur gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Boudewijn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:35:
[...]

De meeste fabrikanten hebben er één of twee. Snoer en/of accu.

De TS55 heb je toch juist in meerdere varianten? EBQ, REBQ en andere combinaties van die letters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nope 3 versies. 1x 18V en 2x 230V.
Wel net nieuwe modellen.

De EB is de electronic brake. De R was randnähe, dan zat het zaagblad dichter bij de rand van de machine. Kan idd handig zijn. Maar kennelijk is dat nu standaard (?).

Mafell heeft overigens ook een heel klein productaanbod. Gewoon 1 ding heel erg goed maken, dat idee dat is dus ook voor simpele mensen :D

Was trouwens wel enorm zoeken naar een rotex 150 in systainer en leverbaar voor een normale prijs. Nu 600€ ex verzenden uit dld.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 27-02-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Ik vond een planex te duur... Ben nu ook wat gips aan het schuren. Met een vlakschuurmachine lukt dat niet extreem lekker.

De Lidl machine overwogen maarja weer een one trick pony. Toen bedacht ik me dat je met een rotex en van dat gaas/netschuurpapier een eind moet komen. Hij komt inshallah volgende week binnen.
Heb je soms een linkje naar de rotex en netschuurpapier?
jichem schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Deze machine heb ik ook overwogen voor het schuren van het stucwerk. Maar het is een machine die je vrijwel nooit meer gebruikt. Uiteindelijk heb ik het zelf met een gex150mm gedaan met schuurgaas (van ecotools). gewoon niet op vol vermogen en rustig over de muur halen. Wandjes zijn spiegelglad geworden en slaapkamer was in 1.5 uur gedaan.
Dat is deze unit, toch? https://www.gereedschapce...-variabel-0601372771.html

Ik denk inderdaad dat het een machine is die je vrijwel nooit meer gebruikt. Daarom wil ik er ook niet te veel in investeren.

Zijn er eventueel wat goedkopere aan te raden excentrische schuurmachines, of zit je voor ok spul altijd in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jichem schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Hier met 600m2 fermacell een tweedehands Flex van Marktplaats. Werkt super.
Wilde het niet riskeren dat z'n Chinees ding uiteindelijk niets was en je je er de hele tijd aan zit te ergeren.
Het is idd een 1 trick pony, kopen en als de klus klaar is voor een zelfde geld weer verkopen.
Helaas gaat die filosifie niet helemaal op voor een nieuwe Planex, anders was ik daarvoor gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk inderdaad dat het een machine is die je vrijwel nooit meer gebruikt. Daarom wil ik er ook niet te veel in investeren.

Zijn er eventueel wat goedkopere aan te raden excentrische schuurmachines, of zit je voor ok spul altijd in deze prijsklasse?
Skip de rest van deze post maar :+
sloth schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:38:
[...]

https://www.festool.nl/ac...---stf-d150-p120-gr-net50

Let op dat de rotex gewoon een wat betere roterende schuurmachine is, zonder lange steel he. Daardoor kan ik hem ook voor andere dingen gebruiken.

Linkje naar de rotex:
https://www.festool.nl/pr...ro-150-feq-plus#Overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate

Ik heb zelf een invalzaag van Scheppach en vind die prima werken. Ik heb er een 140mm liniaal en extra verlengsetje bijgekocht, en kan nu tot 2800 mm zagen.

Ik klem wel altijd het liniaal vast, waarvoor ik ook speciale klemmetjes heb gekocht. Zaagbladen heb ik van Ecotools.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58

Ik zou doorsparen voor een invalzaag met lineaal. Een invalzaag is voor veel meer zaagklussen te gebruiken en werkt veel fijner dan een gewone cirkelzaag.

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 28-02-2021 06:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
sloth schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:38:
[...]

[...]

Dat is deze unit, toch? https://www.gereedschapce...-variabel-0601372771.html

Ik heb deze gekocht een paar jaar terug. Heerlijke machine voor grotere vlakken, nooit spijt van gehad. Zo'n wand apparaat is gewoon een zelfde type machine op een steel. Die steel gebruik je nergens anders voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:24
D.deJong schreef op zondag 28 februari 2021 @ 05:56:
[...]

Ik zou doorsparen voor een invalzaag met lineaal. Een invalzaag is voor veel meer zaagklussen te gebruiken en werkt veel fijner dan een gewone cirkelzaag.
@sphere Ik heb die Metabo zaag ook en met een goed blad voldoet hij prima. Ik zaag er mdf, multiplex en vuren mee en qua splinteren geen probleem. Juiste diepte-instelling, goed blad met veel tanden en de strip langs de liniaal zorgen hier voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@sloth ik wilde geen rotex omdat ik al in een ander koffersysteen zit. :+ Daarom heb ik gekozen voor het alternatief van bosch. Reviews wijzen telkens een andere winnaar uit, waardoor mijn conclusie is dat de machines gelijkwaardig zijn.

En het scheelt weer 200€..
Google maar eens naar de bosch get 75-150

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:08

ChillPascal

In the end...

Anderhalf jaar geleden heb ik een combiset Makita klopboormachine DHP482 en slagschroevendraaier DTD152 aangeschaft. Deze zaten bij levering in een zogenaamde MBox, echter vind ik deze niet erg handig voor transport.

Nu ben ik opzoek naar een gereedschapskoffer voor deze twee machines en wat standaard handgereedschap. Dit laatste zit nu namelijk nog in een 10L Bauhaus emmer.

Ik ben zowel op de sites van Parat en B&W geweest, maar het is mij niet helemaal duidelijk of in deze koffers ook voldoende ruimte is voor twee machines. Eventueel sta ik ook open voor twee koffers. Eentje voor de machines, bitjes en boortjes. De tweede voor het handgereedschap.

Hebben jullie misschien tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 14:41
Maar probeer deze nu maar eens vast te krijgen.
Ik wacht al een half jaar totdat ze terug ergens leverbaar is zonder exuberante meerkosten gewoon omdat ie slecht leverbaar is :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:23
ChillPascal schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:28:
Anderhalf jaar geleden heb ik een combiset Makita klopboormachine DHP482 en slagschroevendraaier DTD152 aangeschaft. Deze zaten bij levering in een zogenaamde MBox, echter vind ik deze niet erg handig voor transport.

Nu ben ik opzoek naar een gereedschapskoffer voor deze twee machines en wat standaard handgereedschap. Dit laatste zit nu namelijk nog in een 10L Bauhaus emmer.

Ik ben zowel op de sites van Parat en B&W geweest, maar het is mij niet helemaal duidelijk of in deze koffers ook voldoende ruimte is voor twee machines. Eventueel sta ik ook open voor twee koffers. Eentje voor de machines, bitjes en boortjes. De tweede voor het handgereedschap.

Hebben jullie misschien tips?
Ik gebruik deze https://www.amazon.de/gp/product/B06XC94212. Zat plek om 2 schroefmachines in het midden te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cipi8BVVDFwtpkuzqRasV4ghyMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMLUhlnnExRMW3AhCLzTfRIg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Die 202 staat op mijn radar, want ik zoek nog een lichte sds combi. Al ervaring mee? Of iemand anders die er iets over kan vertellen?
Overigens, omdat ik alleen een zware combihamer heb waarmee de stukken muur je om de oren vliegen, gisteren een lichte geleend van een maat van me. Een milwaukee m12 sds. Supercompact, 5mm 4punts boortje erin, supernette ronde gaatjes in stevig beton.
* teacher is echt een sucker voor klein spul wat goed werkt. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

nubys schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Ik gebruik deze https://www.amazon.de/gp/product/B06XC94212. Zat plek om 2 schroefmachines in het midden te zetten.
[Afbeelding]
Bij nader inzien denk ik toch dat mijn voorkeur uitgaat naar twee koffers. Voor handgereedschap zijn er tig te krijgen. Echter een koffer voor twee accu-boormachines lijkt een heel stuk schaarser te zijn. Na een zoektocht kom ik op een EOL aluminiumkoffer van Makita, type: Makita 823324-5:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.manomano.com/makita-schubladenkoffer-823324-5-koffer-blau-P-3415772-12604831_1.jpg

Deze lijkt helaas niet meer leverbaar. Heeft iemand tips voor een soortgelijke koffer voor een accuboormachine en een slagschroevendraaier met ruimte voor boren- en bitssetjes? _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door ChillPascal op 28-02-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:13

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ChillPascal schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Bij nader inzien denk ik toch dat mijn voorkeur uitgaat naar twee koffers. Voor handgereedschap zijn er tig te krijgen. Echter een koffer voor twee accu-boormachines lijkt een heel stuk schaarser te zijn. Na een zoektocht kom ik op een EOL aluminiumkoffer van Makita, type: Makita 823324-5:
[Afbeelding]

Deze lijkt helaas niet meer leverbaar. Heeft iemand tips voor een soortgelijke koffer voor een accuboormachine en een slagschroevendraaier met ruimte voor boren- en bitssetjes? _/-\o_
Deze vind je nog wel eens op marktplaats :) al dan niet met het een of ander er nog in.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Boudewijn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:53:
Nope 3 versies. 1x 18V en 2x 230V.
Wel net nieuwe modellen.

De EB is de electronic brake. De R was randnähe, dan zat het zaagblad dichter bij de rand van de machine. Kan idd handig zijn. Maar kennelijk is dat nu standaard (?).

Mafell heeft overigens ook een heel klein productaanbod. Gewoon 1 ding heel erg goed maken, dat idee dat is dus ook voor simpele mensen :D

Was trouwens wel enorm zoeken naar een rotex 150 in systainer en leverbaar voor een normale prijs. Nu 600€ ex verzenden uit dld.
Wist dat de letters een betekenis hadden. En dacht dat het opeenvolgende modellen waren, tot ik ook die EBQ in meerdere webshops zag.

En Mafell maakt juist machines voor moeilijkerds die halve mm's willen zagen ;)
[...]

[Afbeelding]

Ik gebruik sindskort een DeWalt Toughsystem 2 koffer. Modelnr is DS165. Zitten twee bakjes bij waar je van alles in kwijt kan. Met een zo'n bakje er in, kan ik drie schroefmachines er bij kwijt.

Zijn waterdicht en stootvast. Handvat bovenop, aan de voorkant en zijkanten.

https://www.mastertools.n...276.jpg/0/1100/True/4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Framoes schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:39:

Ik gebruik sindskort een DeWalt Toughsystem 2 koffer. Modelnr is DS165. Zitten twee bakjes bij waar je van alles in kwijt kan. Met een zo'n bakje er in, kan ik drie schroefmachines er bij kwijt.

Goede tip, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 14:29
[...]

[Afbeelding]

Deze (met inhoud) zijn/waren regelmatig te koop bij gamma/karwei bouwmarkten, zit een accutol set met lader en wat klein handgereedschap en boorspul in. Heb er zelf ook al jaren 1 maar heb juist de koffer, versie met 2 lades, laatst weggegooid, omdat alle boortjes inmiddels vervangen zijn door nieuwe setjes in doosjes. Dus staat de koffer voor 90% leeg alleen maar in de weg
Dus idd hou marktplaats in de gaten :)
Zijn overigens wel redelijk stevige koffers! Wel duidelijk een stapje lager dan de mboxen/lboxen etc maar kunnen goed tegen een stootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

ps4mm schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Zijn overigens wel redelijk stevige koffers! Wel duidelijk een stapje lager dan de mboxen/lboxen etc maar kunnen goed tegen een stootje.
Je bedoelt dat die alu-boxen een stapje lager zijn dan de MBoxen? Ik kan me niet herinneren dat de MBoxen van zulke hoge kwaliteit waren of vergis ik mij daarin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
ChillPascal schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Je bedoelt dat die alu-boxen een stapje lager zijn dan de MBoxen? Ik kan me niet herinneren dat de MBoxen van zulke hoge kwaliteit waren of vergis ik mij daarin?
Ja, dat handvat en die sluitingen zijn wat flimsy, de lades sluiten niet goed en zitten óf kneitervast en je moet ze openrammen, óf hij rolt vanzelf open als je de koffer 1° kantelt.
Ik had 'm 5 jaar op een plank staan om de accutol en toebehoren in op te slaan, en eruit te pakken als ik ze nodig had, dus verder niet heel veel last van. Maar misschien had ik er eentje die wat minder was afgewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 00:26
nubys schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]
Het is uiteraard ook erg afhankelijk van je werkzaamheden en persoonlijke voorkeur.
Maar dit werkt voor mij erg goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR9J5ep6OG2lWMOZVzsWY7z0jtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Llwg3EFuhrUj27cvukl26LVn.jpg?f=fotoalbum_large

Te koop op amazon voor 2 tientjes
En bij de action zag ik hem laatst liggen van bruder mannesman voor een tientje.
tot nu toe al 2 jaar lang geen last van slijtage.

2 accu schroegmachines passen er ook goed in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Framoes schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:39:
[...]

Wist dat de letters een betekenis hadden. En dacht dat het opeenvolgende modellen waren, tot ik ook die EBQ in meerdere webshops zag.

En Mafell maakt juist machines voor moeilijkerds die halve mm's willen zagen ;)

[...]

Nadeel van deze koffers, voor dat je het weet heb je er een hele boel. Ze hebben ook mooie sorteerdozen met doorzichtige deksels en lades etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 16:04
Iemand een idee wat er “mis” bij Festool? Probeer al sinds november een OF 1400 Frees te halen voor een normale prijs, maar elke maand schuift de verwachte leverdatum weer met een maand op. Nu op de bekendere websites is het alweer mrt/apr..
komen er toevallig nieuwe modellen aan? Of hebben ze problemen met het omzetten naar de nieuwe systainers? Of is ook dit weer een geval van grote te korten aan bijv semiconductors etc. Uit China?
Overigens betreft het niet enkel de frees units, maar zie ik ook wel andere apparaten van Festool waar levering problemen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:50
Wat ik op een Facebook Festool groep heb begrepen (korreltje zout natuurlijk) is dat ze bij de fabriek in Duitsland een beste corona uitbraak hebben (gehad?).
Geen idee of dit klopt, zo ja, dan verklaard het wel de 'lange' levertijd van diverse apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het zou ook kunnen dat de nieuwe voorraad alweer is verkocht voordat deze is geleverd.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 16:04
Het is zeker plausibel dat Covid er op een of andere manier mee te maken heeft. Alleen is de periode inmiddels al zo lang. Begrijp best dat er 2 maanden vertraging kan zijn door een goeie uitbraak of tijdelijke te korten aan het een of ander. Echter zou je wel verwachten dat er inmiddels mondjes maat dingen beschikbaar zijn, nu kan ik nergens iets krijgen. Zelfs in Duitsland schuift het elke keer op.

En ja het zou kunnen dat er wel af en toe iets binnenkomt, wat al in bestelling stond. Misschien dan toch maar ergens bestellen zonder voorruit te betalen en afwachten of er inderdaad iets beschikbaar komt.

Zie trouwens in mijn snelle speurtocht op DE sites, de volgende actie voorbij komen. Zal die ook nog naar NL komen? anders omdat je het toch "gratis" krijgt, maar in DE bestellen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICfal_-9E1kodYmih7M279R5tMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt7gVjCIm9jxZs9szhhGfOsI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
kweetnie schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:02:
Het is zeker plausibel dat Covid er op een of andere manier mee te maken heeft. Alleen is de periode inmiddels al zo lang. Begrijp best dat er 2 maanden vertraging kan zijn door een goeie uitbraak of tijdelijke te korten aan het een of ander. Echter zou je wel verwachten dat er inmiddels mondjes maat dingen beschikbaar zijn, nu kan ik nergens iets krijgen. Zelfs in Duitsland schuift het elke keer op.

En ja het zou kunnen dat er wel af en toe iets binnenkomt, wat al in bestelling stond. Misschien dan toch maar ergens bestellen zonder voorruit te betalen en afwachten of er inderdaad iets beschikbaar komt.

Zie trouwens in mijn snelle speurtocht op DE sites, de volgende actie voorbij komen. Zal die ook nog naar NL komen? anders omdat je het toch "gratis" krijgt, maar in DE bestellen. :)

[Afbeelding]
Als hij je dan niet meer dan een Euro of twaalf en een half extra kost, kan dat interessant zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30
Dit jaar ga ik voor nieuwe deuren in mijn huis. Ik wil 7 of 8 binnendeuren vervangen (stompe deuren) en twee buitendeuren.
Ik zit te overwegen om een bovenfrees te kopen voor het uitfrezen van de scharnieren.

Echter mijn berg met gereedschap begint al aardig te groeien en probeer zoveel mogelijk te gebruiken wat ik al heb. Ik heb al een multitool en een dremel en natuurlijk ook het standaardgereedschap zoals een cirkelzaag en decoupeerzaag.

Is een bovenfrees echt een must voor deze klus? Of kan ik af met bijvoorbeeld een multitool of een dremel?
Ik heb nog geen ervaring met het op maat maken en het plaatsen van deuren. Misschien is dat handig om te weten.
Hoor graag jullie advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33
badkuip schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:41:
Dit jaar ga ik voor nieuwe deuren in mijn huis. Ik wil 7 of 8 binnendeuren vervangen (stompe deuren) en twee buitendeuren.
Ik zit te overwegen om een bovenfrees te kopen voor het uitfrezen van de scharnieren.

Echter mijn berg met gereedschap begint al aardig te groeien en probeer zoveel mogelijk te gebruiken wat ik al heb. Ik heb al een multitool en een dremel en natuurlijk ook het standaardgereedschap zoals een cirkelzaag en decoupeerzaag.

Is een bovenfrees echt een must voor deze klus? Of kan ik af met bijvoorbeeld een multitool of een dremel?
Ik heb nog geen ervaring met het op maat maken en het plaatsen van deuren. Misschien is dat handig om te weten.
Als het alleen om drie scharnieren per deur gaat is een hamer en beitel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Den_S85 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Als het alleen om drie scharnieren per deur gaat is een hamer en beitel voldoende.
Het gaat inderdaad om 3 schanieren per deur. Het zijn dus 10 deuren bij elkaar, wat betekent dat ik het 30x meer moet doen.

Ik heb geen idee of het rotwerk is om die gaten te maken. En ik weet ook niet of ik als beginner een net gat kan maken. Ik kan best netjes werken maar als ik 10 deuren te doen heb en ik sta als beginner een uur te zwoegen op maar een deur, met veel frustratie, dan is de lol er wel af en zal de laatste deur er vast niet zo mooi meer uit zien als de eerste.

Bij het het klussen werk ik netjes maar sommige klussen hoeven wat minder nauwkeurig te zijn dan andere. Hoe netjes moeten de gaten van een schanier zijn? En zien jullie dat een beginner doen met hamer en beitel? Of is een beginner beter af met een stuk elektrisch gereedschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goedemorgen! Ik ben vorige week over de bosch GWS 18v-10 gestruikeld (op internet dan) en die woont nu mooi in mijn garage. Al wat slijpwerk mee gedaan dit weekend, op zich een mooi apparaatje maar erg hongerig op de accu's. Was te verwachten natuurlijk.

ik gebruik nu de 'normale' 18V 4Ah accu's, zou een procore accu verschil maken voor de flex? Ik kan me voorstellen dat die accu's wat nieuwer zijn en dus meer vermogen kunnen leveren dan de oude 18v accu's?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z

Een heel huis dus? De deuren en de kozijnen? Netjes frezen is mijn advies: nieuw / tweedehands / huren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:55

Met alleen een bovenfrees ben je er nog niet, je zult dan ook een mal moeten maken/hebben. Dat kun je zelf maken, of je zoekt een timmerman die zo'n aluminium freesmal heeft. Met zo'n aluminium freesmal is het echt een fluitje van een cent.

Met een goeie en vooral scherpe beitelset (Nooitgedagt bijvoorbeeld), goede hamer en wat geduld en oefening zijn 30 uitsparingen ook zo gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]
Bij nader inzien denk ik toch dat mijn voorkeur uitgaat naar twee koffers. Voor handgereedschap zijn er tig te krijgen. Echter een koffer voor twee accu-boormachines lijkt een heel stuk schaarser te zijn.
De DHP482 en DTD152 passen samen in een M-box maatje 3 (1tje hoger dan waar deze apparaten los ingeverd worden, met deze inlay 837864-7 Duo Inlay

Zo heb ik zelf de DHP484 en DTD157 in een enkele box waar oorspronkelijk de multitool in zat, maar die past ook in een lage m-box (weliswaar zonder lader).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Rob Z schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Een heel huis dus? De deuren en de kozijnen? Netjes frezen is mijn advies: nieuw / tweedehands / huren
Ja, heel huis dus. Was van plan om alleen de deuren te vervangen, de kozijnen ziijn nog goed.
Ik moet dus de maat en positie van de schanieren van de oude deur op de nieuwe deur overnemen. Ik was van plan om de schanier in het kozijn te laten zitten, denk dat ik dan ook het beste de schanierhelft van de oude deur meteen op de nieuwe deur kan plaatsen.
Raling schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:19:
[...]

Met alleen een bovenfrees ben je er nog niet, je zult dan ook een mal moeten maken/hebben. Dat kun je zelf maken, of je zoekt een timmerman die zo'n aluminium freesmal heeft. Met zo'n aluminium freesmal is het echt een fluitje van een cent.

Met een goeie en vooral scherpe beitelset (Nooitgedagt bijvoorbeeld), goede hamer en wat geduld en oefening zijn 30 uitsparingen ook zo gemaakt.
Zo he, die freesmallen zijn nieuw niet goedkoop :/
Dat valt tegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-06 13:07
badkuip schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:52:
[...]

Ja, heel huis dus. Was van plan om alleen de deuren te vervangen, de kozijnen ziijn nog goed.
Ik moet dus de maat en positie van de schanieren van de oude deur op de nieuwe deur overnemen. Ik was van plan om de schanier in het kozijn te laten zitten, denk dat ik dan ook het beste de schanierhelft van de oude deur meteen op de nieuwe deur kan plaatsen.

[...]

Dat valt tegen...
Ga eens kijken tussen de filmpjes van scott brown op youtube. Hij heeft een (aantal?) filmpjes over het plaatsen van deuren die de basis mooi meegeven vind ik. Als ik straks tijd heb zoek ik het filmpje even op.

Shapeshifter is mij ondertussen al voor maar dat is het filmpje waarover ik het had :)

[ Voor 5% gewijzigd door msicaron op 01-03-2021 13:06 . Reden: filmpje ]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

msicaron schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:54:
[...]

Ga eens kijken tussen de filmpjes van scott brown op youtube. Hij heeft een (aantal?) filmpjes over het plaatsen van deuren die de basis mooi meegeven vind ik. Als ik straks tijd heb zoek ik het filmpje even op.
Yeah, he might have that Bentley but can he hang a door?

YouTube: How Do YOU Hang a Door?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 23:27
Hah, deuren hangen. Toevallig vorige week nog gedaan in de garage, massieve deur van 93cm breed. 3 veiligheidsscharnieren, wilde het eerst met de hand doen maar uiteindelijk toch maar de frees gepakt.

Heb de eerste met de hand gedaan, heb vlijmscherpe beitels van Narex en kan er ook goed mee omgaan, maar het is toch een gepiel (ook omdat het hout niet heel hard is):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn_Amyrirlt--vBGCCQe_09wlNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cZmPm6GICps6xppGCck1VzSe.png?f=fotoalbum_large

De tweede heb ik met de bovenfrees gedaan, en de hoekjes met de hand. Dit ging letterlijk 10x zo snel en het resultaat is een stuk mooier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JehwhGtVF9uW9ACo4K2q3ZLynV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3G0Jm3yUJ6irT75Gw6mmzuSA.png?f=fotoalbum_large

Hiervoor heb ik zelf een malletje in elkaar gehakt, niet mooi maar het werkte wel. Mijn kopieerbit was te lang, dus moest ik met een kopieerring werken en 2mm marge aan elke kant overhouden. Beetje geklooi, maar uiteindelijk werkte het prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hrAgkCdtnhlByFKyBxiwTHRJEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7z9TUqje1d8huv7IXNjOqvu.png?f=fotoalbum_large

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s6Jlyr90DTtOYSENTJAHqSKa2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3inrOD1ml2qC2tOhwQRSytyg.png?f=fotoalbum_large

Mijn advies: Maak zelf een malletje als je 1 deur gaat doen, kost even wat tijd maar da's de goedkoopste oplossing en voor 1 deur prima te doen. Als je er 10 gaat doen, zou ik zeker zo'n freesmal kopen (van marktplaats, en later weer verkopen op marktplaats). Bespaard je een hoop tijd, geklooi en het resultaat wordt er denk ik wel beter van.

En ja, ik dacht ook de hele tijd: Ik rij geen Bentley, maar ik kan wel een deur hangen 8) . "But can he hang a door Scott? That's the question" :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 23:27
Oh en nog een tip; haal een setje centreerboren. Dit setje heb ik 2 weken geleden gekocht, en toevallig hoorde ik dat Peter Millard dit setje aanbeveelt. Niet alleen handig om je scharnieren voor te boren, maar ook handig voor heel veel meer taakjes waar je precies midden in een gat moet boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zoek een nette manier om 20 keer een rond gat (ong 80mm) in een dunne staalplaat te maken (1mm)
Ik heb in mijn schuur nog een zooi gatenzagen gevonden, en een goede (dure) bimetaalzaag die met succes is gebruikt om door een flens van een HEA echter vindt hij de dunneplaat geen succes en hapt, na wat gegoogle zag ik dat deze zagen exact om die reden geschikt zijn voor 4 mm en dikker. (wist ik ergens wel, maar was ik kennelijk weer vergeten :D) helaas is achterhout oid plaatsen niet (slecht) mogelijk.

wie o wie weet er een fatsoenlijke zaag geschikt voor dunne platen? of zit ik dan echt vast aan een stappenboor? (als die er al zijn in die diameter.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:53
TheJVH schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:06:
Hah, deuren hangen. Toevallig vorige week nog gedaan in de garage, massieve deur van 93cm breed. 3 veiligheidsscharnieren, wilde het eerst met de hand doen maar uiteindelijk toch maar de frees gepakt.

Heb de eerste met de hand gedaan, heb vlijmscherpe beitels van Narex en kan er ook goed mee omgaan, maar het is toch een gepiel (ook omdat het hout niet heel hard is):

[Afbeelding]

De tweede heb ik met de bovenfrees gedaan, en de hoekjes met de hand. Dit ging letterlijk 10x zo snel en het resultaat is een stuk mooier:
[Afbeelding]

Hiervoor heb ik zelf een malletje in elkaar gehakt, niet mooi maar het werkte wel. Mijn kopieerbit was te lang, dus moest ik met een kopieerring werken en 2mm marge aan elke kant overhouden. Beetje geklooi, maar uiteindelijk werkte het prima.

[Afbeelding]

Resultaat:
[Afbeelding]

Mijn advies: Maak zelf een malletje als je 1 deur gaat doen, kost even wat tijd maar da's de goedkoopste oplossing en voor 1 deur prima te doen. Als je er 10 gaat doen, zou ik zeker zo'n freesmal kopen (van marktplaats, en later weer verkopen op marktplaats). Bespaard je een hoop tijd, geklooi en het resultaat wordt er denk ik wel beter van.

En ja, ik dacht ook de hele tijd: Ik rij geen Bentley, maar ik kan wel een deur hangen 8) . "But can he hang a door Scott? That's the question" :D
Haha, op het moment dat ik je 1e zin las dacht ik: "But, can he hang a door?" :+
Toevallig laatst voor het eerst gewerkt met zo'n kopieermal (en de formule van @Fraggert :> ) en zou zelfs 10 deuren er mee doen. Alles beter dan met de hand hakken. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:57

Illusion

(the art of)

twain4me schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:57:
Ik zoek een nette manier om 20 keer een rond gat (ong 80mm) in een dunne staalplaat te maken (1mm)
Ik heb in mijn schuur nog een zooi gatenzagen gevonden, en een goede (dure) bimetaalzaag die met succes is gebruikt om door een flens van een HEA echter vindt hij de dunneplaat geen succes en hapt, na wat gegoogle zag ik dat deze zagen exact om die reden geschikt zijn voor 4 mm en dikker. (wist ik ergens wel, maar was ik kennelijk weer vergeten :D) helaas is achterhout oid plaatsen niet (slecht) mogelijk.

wie o wie weet er een fatsoenlijke zaag geschikt voor dunne platen? of zit ik dan echt vast aan een stappenboor? (als die er al zijn in die diameter.)
Ik zou dat met een plaatpons doen.
https://www.aliexpress.com/item/4000996906492.html

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik eigenlijk ook, probleem is dat ik slecht bij de achterkant kan, ben inmiddels aan het overwegen om het maar gewoon vierkant te slijpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:13

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:59:
[...]

Haha, op het moment dat ik je 1e zin las dacht ik: "But, can he hang a door?" :+
Toevallig laatst voor het eerst gewerkt met zo'n kopieermal (en de formule van @Fraggert :> ) en zou zelfs 10 deuren er mee doen. Alles beter dan met de hand hakken. :)
:o

*O*

d:)b

*;

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
twain4me schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:28:
[...]

ik eigenlijk ook, probleem is dat ik slecht bij de achterkant kan, ben inmiddels aan het overwegen om het maar gewoon vierkant te slijpen :+
Gatfrees wellicht? (geen ervaring in staal hier)
Den Braven snijolie kan ik wél aanraden.
Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/5170a028431e6fb6e7b634171bb69920/h/m/hm575-hm5100_1_15.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Rob Z op 01-03-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
Pixeltje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:55:
Goedemorgen! Ik ben vorige week over de bosch GWS 18v-10 gestruikeld (op internet dan) en die woont nu mooi in mijn garage. Al wat slijpwerk mee gedaan dit weekend, op zich een mooi apparaatje maar erg hongerig op de accu's. Was te verwachten natuurlijk.

ik gebruik nu de 'normale' 18V 4Ah accu's, zou een procore accu verschil maken voor de flex? Ik kan me voorstellen dat die accu's wat nieuwer zijn en dus meer vermogen kunnen leveren dan de oude 18v accu's?
Ik heb toevallig een pro core accu en een normale accu. Ik merk dat mijn slijptol met koolborstel het iets langer volhoud op de pro core accu's en ook beter op toeren blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rob Z schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er niet verkeerd uit voor wat ik zoek, waar heb jij in geboord?

Als het niets is, kan ik het altijd nog in zombi-apocolyps gebruiken :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 01-03-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Rob Z schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
Heb zelf zoiets gebruikt voor 22mm gaten te zagen/boren in 2.5mm dik staal, gaat perfect.
Bij mastermate gehaald toen, weet niet of het exact deze was maar hij zat in een grijs/oranje doosje, was rond de 20euro per stuk dus niet erg goedkoop. Maar na 20 gaten nog steeds superscherp!
Dus 80mm moet er ook mee lukken. Boren met beleid, let op toerental en goed smeren idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
Is die formule geheim? Of mag ik die ook weten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
@twain4me Nee, geen ervaring met deze gatzaag specifiek. Wel zeer goede ervaring met andere Profit-achtige klonen van Ecotools in Fermacell, maar dat is niet wat je vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:37
Ik zoek een goedkope accu schroefboormachine ter vervanging van mijn oude Bosch PSR 12 (12 V/ 1,5 Ah/ 30 Nm). Boormachine is op, en de accu’s zijn na 1 schroefje leeg.
Ik heb bij A. 2 accuboormachines gezien die moeten voldoen lijkt me. Met korting via de app kosten beide ongeveer 55 euro.

Einhell TE-CD 12/1 Li-Ion, 12 V/ 2,0 Ah/ 30 Nm, 2-snelheden (400 en 1400 t/min), incl. 45 min. lader
Einhell TC-CD 18/35 Li-Ion, 18V/ 1,5 Ah/ 35 Nm, 1-snelheid (550 t/min), incl. 60 min lader

Voor afentoe wat schroefjes in te draaien en een gaatje in het hout te boren moet het voldoende zijn. Voor zwaarder werk heb ik een snoer boormachine. 1 accu is voldoende, als die maar snel laadt.
Welke van deze twee kan ik het beste nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 70904

twain4me schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:57:

Wat ik nog wel eens doe als ik niet met de centerboor wegkom.

Eerst met de gat-zaag door een plankje. Centerboor eruit mieteren. Plankje vastmaken aan je werkstuk, om daar doorheen te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:17
badkuip schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:52:
[...]

[...]

Dat valt tegen...
Moet je alleen de uitsparingen voor de scharnieren doen of ook nog voor slotkasten?
Als dat het geval is dan is een bovenfrees wel aan te raden.
Komt dan ook weer een freesmal en frezen bij wat de prijs aardig kan doen oplopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:48

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wenzel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:09:
Ik zoek een goedkope accu schroefboormachine ter vervanging van mijn oude Bosch PSR 12 (12 V/ 1,5 Ah/ 30 Nm). Boormachine is op, en de accu’s zijn na 1 schroefje leeg.
Ik heb bij A. 2 accuboormachines gezien die moeten voldoen lijkt me. Met korting via de app kosten beide ongeveer 55 euro.

Einhell TE-CD 12/1 Li-Ion, 12 V/ 2,0 Ah/ 30 Nm, 2-snelheden (400 en 1400 t/min), incl. 45 min. lader
Einhell TC-CD 18/35 Li-Ion, 18V/ 1,5 Ah/ 35 Nm, 1-snelheid (550 t/min), incl. 60 min lader

Voor afentoe wat schroefjes in te draaien en een gaatje in het hout te boren moet het voldoende zijn. Voor zwaarder werk heb ik een snoer boormachine. 1 accu is voldoende, als die maar snel laadt.
Misschien vloeken in de kerk, kijk eens bij hbm.
Of toch maar even bij de Lidl, ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Framoes
Wild Chocolate schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Als hij je dan niet meer dan een Euro of twaalf en een half extra kost, kan dat interessant zijn.
Ik wilde een grap maken over hoe die van Festool beter en daarom duurder is, maar die kan je al voor minder dan €11 vinden, haha.
Wenzel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:09:

12V is lichter en kan ook prima schroeven. Verder accu met meer capaciteit en snellere lader.
Pagina: 1 ... 17 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).