Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:34

BTS

@Wenzel

Vergeet je product niet binnen een maand na aankoop te registreren voor de verlengde garantie. Mijn broertje en vader hebben Einhell schroefmachines en zijn er tevreden over (gaatje in hout boren, schroefje ergens in draaien.).

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Remy!!!! schreef op maandag 1 maart 2021 @ 00:54:
Wat ik op een Facebook Festool groep heb begrepen (korreltje zout natuurlijk) is dat ze bij de fabriek in Duitsland een beste corona uitbraak hebben (gehad?).
Geen idee of dit klopt, zo ja, dan verklaard het wel de 'lange' levertijd van diverse apparaten.
ik was in december op zoek naar een OF1010 en en domino, en vorige week naar een rotex.
Bij alledrie rondje gebeld/gebuurt met leveranciers. Overal een dergelijk verhaal gehad.
Wil ooit nog een kapex 120 maar ook dat is zelfde verhaal.

Fabriek/fabrieken is/zijn dicht geweest, ze produceren door de corona-regels nu ook minder... en er is meer vraag omdat iedereen klust.

Ik had ook grote moeite om een leverbare Rotex 150 te vinden inclusief doos. Heb er dit weekend 602 voor betaald bij een leverancier in .de die hem nog had, nu (maandag) is hij daar 675 :X . verder niet makkelijk te krijgen. Je ziet ze nu ook voor 900 op marktplaats staan :z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJs6zrbyxa62v6SjqtSqG0bAWmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ak5vfYttzjJYtbyqnaB5K9Yy.png?f=fotoalbum_large
Grapjassen. Nog even los of het een 125 of 150 is :+

De domino heb ik in december bij een kleine lokale boer gekocht die hem als etalagemodel van de muur af geschroefd heeft. Was dik 100E duurder dan toolnation maar ik gun het deze gast wel , en hij was de enige.

offtopic:
Mijn powertools set begint compleet te raken ...

Wil eigenlijk nog een kapex, en graag een schroef(boor)machine erbij, en voor in mijn nieuwe huis nog een boorhamer (beton!). En wellicht toch nog die P1CC. Wat moet ik dan met mijn geld doen? :o

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 01-03-2021 23:25 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-07 07:45
Recent heb ik hier m'n ervaring laten weten met de inferieure 8mm spantang op de Makita RT0700C kantenfrees.
8mm Freesjes laten zich met heel veel kracht vastzetten en komen vervolgens niet meer los. Of ze lijken goed vast en veschuiven tijdens het frezen. |:(

Niet iedereen ervaart dit, maar het is wel een meer gehoorde klacht. Daardoor kwam ik uit bij het verbeteren van de nauwkeurigheid van de klemming van de spantang door e.e.a. te polijsten met wat schuurpapier van 400 en 1000.
Het gaat om de binnenkant van de spindel en de buitenkant van de spantang (in de boormachine op een M8 bout). Die heb ik gedaan met achtereenvolgens 400, 800, 1000, 1200 en 2500 (die lag er ook nog).
De spindel was al mooi glad van binnen, maar de spantang was vrij ruw van zichzelf.

M'n eerste indruk is dat het zeer goed geholpen heeft: hij zit nu goed vast zonder onbenullig veel kracht te gebruiken en laat ook prima weer los :)
(Commentaren op YouTube dat dit de rondloop met duizendsten beinvloedt betwijfel ik omdat het een konisch geheel is)

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Z op 03-03-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:22
En als je niet goed conisch schuurt, zal dat de rondloop dus beïnvloeden. Niet erg, want een dergelijke freesmachine is toch al niet op duizendsten nauwkeurig.

Werden er duizendsten inches of millimeters bedoeld?

Waarbij ik betwijfel of je de rondloop echt met duizendsten inches hebt beïnvloed, dan moet je al behoorlijk wat meer van de ene dan de andere kant schuren, en de freesachine als geheel is toch al niet zo nauwkeurig. Duizenste millimeter(s) kan ik me wel voorstellen, maar zo nauwkeurig was de spantang al niet eens.

[ Voor 50% gewijzigd door decipherer op 02-03-2021 09:04 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 19:25
Moeite waard om te bekijken. Nieuwe Kreg Jigs. Zal al een tijdje te kijken naar een upgrade van mijn Hornbach jig.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

badkuip schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Is die formule geheim? Of mag ik die ook weten? :)
Mijn IBAN is NL........... :P

Ik zocht me stuk in de gereedschaptopics......moest het klustopic zijn |:(

Ik heb even gezocht op het woord "offset", dan heb je de meest relevante bijdragen, zoek de post even op om het hele praatje in beeld te krijgen :)

Link
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
Fraggert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Mijn IBAN is NL........... :P

Ik zocht me stuk in de gereedschaptopics......moest het klustopic zijn |:(

Ik heb even gezocht op het woord "offset", dan heb je de meest relevante bijdragen, zoek de post even op om het hele praatje in beeld te krijgen :)

Link
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Ik ben op zoek naar een box voor mijn Metabo cirkelzaag, die nu nog opgeslagen wordt in een kartonnen doos. Liefst afsluitbaar en met handvat. Iemand een goede suggestie waar ik deze op de kop kan tikken? Hoeft niet nieuw. Merk maakt ook niet uit, maar misschien makkelijk als deze op de box van mijn Makita bovenfrees past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 09:36
loeberce schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Ik ben op zoek naar een box voor mijn Metabo cirkelzaag, die nu nog opgeslagen wordt in een kartonnen doos. Liefst afsluitbaar en met handvat. Iemand een goede suggestie waar ik deze op de kop kan tikken? Hoeft niet nieuw. Merk maakt ook niet uit, maar misschien makkelijk als deze op de box van mijn Makita bovenfrees past.
Systainer / Mbox nr 3 of 4 even afhankelijk hoe hoog je zaag is. En eventueel scoren via Marktplaats?

[ Voor 4% gewijzigd door Melmer op 02-03-2021 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
[...]

Makita M-box 4
https://www.mastertools.n...1R3w5tEAQYAiABEgJ6cfD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Metabo heeft zijn eigen systainers, genaamd Metaloc.

Welk type cirkelzaag heb je? Allicht heb je dan meteen een passende inlay.

Nadeel is dat deze box waarschijnlijk niet op je makita box past. Dan zul je zosls @FRANQ en @Melmer tippen even naar de Mboxen kunnen kjken, die staan er genoeg op mp te vinden. :)

zoek trouwens op mp even op "makita" en niet "systainer" want een hoop mensen kennen dat woord niet eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
Fraggert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Nadeel is dat deze box waarschijnlijk niet op je makita box past. Dan zul je zosls @FRANQ en @Melmer tippen even naar de Mboxen kunnen kjken, die staan er genoeg op mp te vinden. :)

zoek trouwens op mp even op "makita" en niet "systainer" want een hoop mensen kennen dat woord niet eens.
Sistener/systener werkt ook wel eens. Net als dikkepeerzaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 16:51
Even voor de mensen die Makita willen bestellen bij klium, volgens www.klium.nl zijn zij makita dealer, ze zijn alleen makita dealer in Belgie NIET in Nederland, dus acties kan je niet registreren in Nederland en voor de machine registratie voor de extra garantie zal je een makita.be account moeten aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-07 12:15
Heb sinds kort een Makita rt0700cx3j frees en ben een beetje aan het oefenen ermee. Tijdens het orienteren voorafgaand aan de aankoop meen ik ergens (GoT of woordworking?) gelezen te hebben dat het mogelijk was om een LEDje in de voet in te bouwen om wat meer zicht te hebben tijdens het frezen. Dit lijkt me een nuttige upgrade, maar kan helaas niet meer vinden hoe en wat.
Iemand die hier meer info over heeft? Heb alle fora en google/youtube afgezocht maar ik denk dat ik niet de juiste termen gebruik..

[ Voor 6% gewijzigd door ps4mm op 02-03-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:38
Fraggert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:11:
[...]

@loeberce Of op M-box, zoals de Makita systainers genoemd worden door Makita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Laatst online: 07-07-2024
@ps4mm , ik heb hem wel gezien op YT, maar ik kan hem niet terug vinden, was een Engelsman. De enige die ik kon vinden;
YouTube: Фрезер подсветка LED accent lighting Makita RT0700

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
ps4mm schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:23:
Heb sinds kort een Makita rt0700cx3j frees en ben een beetje aan het oefenen ermee. Tijdens het orienteren voorafgaand aan de aankoop meen ik ergens (GoT of woordworking?) gelezen te hebben dat het mogelijk was om een LEDje in de voet in te bouwen om wat meer zicht te hebben tijdens het frezen. Dit lijkt me een nuttige upgrade, maar kan helaas niet meer vinden hoe en wat.
Iemand die hier meer info over heeft? Heb alle fora en google/youtube afgezocht maar ik denk dat ik niet de juiste termen gebruik..
Zeker dat het filmpje over de makita ging en niet de katsu clone ? Ik herinner me vaag zoiets gezien te hebben toen ik wat reviews keek voor die katsu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:34:
[...]

_O-
Nivado schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:32:
[...]

@loeberce Of op M-box, zoals de Makita systainers genoemd worden door Makita.
Owja.....ik typte Mbox.....het is M-box :) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:38
Fraggert schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:04:
[...]

_O-

[...]

Owja.....ik typte Mbox.....het is M-box :) d:)b
Nee toch niet! Ik had over jouw melding Mbox heen gelezen, dus ik ga nu kijken, het blijkt toch Mbox te zijn. (het was dan ook niet als corectie bedoelt) Ik gebruik dus al jaren M-box, terwijl ik hier op zolder al 7 Mboxen heb staan, plus nog een zwik in de kelder/schuur 8)7

Lang verhaal kort, gebruik dus alle schijfvormen in je zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Nee toch niet! Ik had over jouw melding Mbox heen gelezen, dus ik ga nu kijken, het blijkt toch Mbox te zijn. (het was dan ook niet als corectie bedoelt) Ik gebruik dus al jaren M-box, terwijl ik hier op zolder al 7 Mboxen heb staan, plus nog een zwik in de kelder/schuur 8)7

Lang verhaal kort, gebruik dus alle schijfvormen in je zoektocht.
@loeberce zoek maar gewoon op Makita, dat kan zelfs Nivoda hier spellen :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
Framoes schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Maar die op marktplaats zijn allemaal nep
Die zaagjes die in die dikkeperenzagen passen zijn allemaal veel te klein

Daar krijg ik hier mijn dikke perenbomen niet mee omgezaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-07 12:15
Matthis schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Zeker dat het filmpje over de makita ging en niet de katsu clone ? Ik herinner me vaag zoiets gezien te hebben toen ik wat reviews keek voor die katsu
Weet niet meer zeker dat het om de Makita ging, zou net zo goed iets anders geweest kunnen zijn.
Thx voor het filmpje @Sa.Tan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Dzine schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:48:
Moeite waard om te bekijken. Nieuwe Kreg Jigs. Zal al een tijdje te kijken naar een upgrade van mijn Hornbach jig.

[YouTube: Kreg Tool New Product Release - 520 Pro, 720 Pro & Crosscut Station]
Dat zijn mooie jigs van Kreg. Ik heb nu een setje van Triton, het werkt hoor, maar niet je van het.
Ik zou wel bang zijn dat je vroeg of laat de stelring vergeet bij te stellen en dat je door de baseplate heen boort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matthis
ps4mm schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Weet niet meer zeker dat het om de Makita ging, zou net zo goed iets anders geweest kunnen zijn.
Thx voor het filmpje @Sa.Tan !
even gezocht: https://www.youtube.com/watch?v=Ai1oex6N5BE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Matthis en @ps4mm Ja, je hebt hem gevonden! Deze bedoelde ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29

paQ

Aan de tweakers met de BOSCH 18V 10L stofzuiger. Gisteren voor het eerst in gebruik genomen, met nat zuigen, en het water spuit er aan de filterzijde deels weer uit. :?
Dus langs de motor weer naar buiten. Ik kan me niet voorstellen dat ie het zo lang blijft doen.
5 keer als gecontroleerd, alles zit goed op zijn plek en sluit af.

Is 'een beetje water' niet erg? Of moet het daar echt kurkdroog blijven?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rob Z schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:38:
Recent heb ik hier m'n ervaring laten weten met de inferieure 8mm spantang op de Makita RT0700C kantenfrees.
8mm Freesjes laten zich met heel veel kracht vastzetten en komen vervolgens niet meer los. Of ze lijken goed vast en veschuiven tijdens het frezen. |:(

Niet iedereen ervaart dit, maar het is wel een meer gehoorde klacht. Daardoor kwam ik uit bij het verbeteren van de nauwkeurigheid van de klemming van de spantang door e.e.a. te polijsten met wat schuurpapier.
Het gaat om de binnenkant van de spindel en de buitenkant van de spantang (in de boormachine op een M8 bout). Die heb ik gedaan met achtereenvolgens 400, 800, 1000, 1200 en 2500 (die lag er ook nog).
De spindel was al mooi glad van binnen, maar de spantang was vrij ruw van zichzelf.

M'n eerste indruk is dat het zeer goed geholpen heeft: hij zit nu goed vast zonder onbenullig veel kracht te gebruiken en laat ook prima weer los :)
(Commentaren op YouTube dat dit de rondloop met duizendsten beinvloedt betwijfel ik omdat het een konisch geheel is)
Ik heb het 18v zusje, en ervaar dit ook. Oude freesjes schuiven los (kwam ik gisteren achter ggrrrrr) en de nieuwe zitten zo vast dat ik ze door de vergrendelopening in de as los tik met een spie.. Ik ga er mee aan de slag, thanks voor de tip!

Enneh... vandeweek dus een lichte milwaukee sds geleend. Boren in beton zonder dat de muur om je oren vliegt: Echt handig! Dus incoming:
Afbeeldingslocatie: https://www.tooled-up.com/artwork/prodzoom/MAKDHR171Z.jpg
dhr171

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:49

Budha

Online ergo sum

ps4mm schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:23:
Dat is toevallig. Ik kijk vandaag naar een Youtube fimlpje van Tamar en het viel mij op dat ze een lichtje in haar Makita router had (en ik niet). Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:39
teacher schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Ik heb het 18v zusje, en ervaar dit ook. Oude freesjes schuiven los (kwam ik gisteren achter ggrrrrr) en de nieuwe zitten zo vast dat ik ze door de vergrendelopening in de as los tik met een spie.. Ik ga er mee aan de slag, thanks voor de tip!

Enneh... vandeweek dus een lichte milwaukee sds geleend. Boren in beton zonder dat de muur om je oren vliegt: Echt handig! Dus incoming:
[Afbeelding]
dhr171
Mooi dingetje! Ik heb zelf gisteren de HR166DSMJ gekocht maar die van jou lijkt goedkoper en 18V. Nu weet ik niet precies wat '12V Max' is. Maar het levert in ieder geval 0.1J minder op en een flink duurder pakket.
Misschien toch omruilen ... scheelt weer een duit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Jojos104 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Mooi dingetje! Ik heb zelf gisteren de HR166DSMJ gekocht maar die van jou lijkt goedkoper en 18V. Nu weet ik niet precies wat '12V Max' is. Maar het levert in ieder geval 0.1J minder op en een flink duurder pakket.
DSMJ is met accu's, lader en Mbox.

12V max is wat vroeger 10.8V heette. 10.8V is het nominale vermogen, 12V het maximale. Alleen als de accu helemaal vol is, geeft hij heel even 12V.

Het is uit het land van GROTER IS BETER over komen waaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jojos104 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Als je al op het 10.8 / 12v max platform zit is dit natuurlijk ook prima. Als je ermee start, check dan even welke tools je nodig hebt/gaat hebben en of die er in 12v max te krijgen zijn. De 18v lijn van makita is bizar groot.

ik heb dus de dhr171zj zonder accu (die ik tijdelijk dan weer van makita krijg) omdat ik al handenvol makita 18V accus heb.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 03-03-2021 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
Voor de geïnteresseerden: Makita heeft zowaar een nieuwe multitool op accu geïntroduceerd. Helaas in Japan, dus zal nog wel even duren voor hij hier is.

Maar wel starlock (max), verlichting, BL motor en AVT (trillingsdemping). En compacter dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 10:43
Als ik smalle kozijnen van 2-4 cm breed wil schuren (verf verwijderen) kom ik dan weg met een multi PSM 200 of kan ik beter een delta PDA 120 E kopen?

(bonusvraag: past de pda 120 E op stofzuiger Bosch AdvancedVac 20?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3paEWiadAMNl0NvBckxA1SmUEdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThzQkOMydghz3KbZZAcy4J2T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odHrO-Zv_xDMCOoYeAX5k3Ns-6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73UHyYEVmHkqgflKXIZk4bTh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het kan met allebei maar ik zou qua ergonomie altijd voor de delta kiezen. Al is het maar voor de stofopvang, grotere schuurvlak en de betere grip. Hoeveel moet je schuren?

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 03-03-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 10:43
Boudewijn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:06:
Het kan met allebei maar ik zou qua ergonomie altijd voor de delta kiezen. Al is het maar voor de stofopvang, grotere schuurvlak en de betere grip.p
Grotere schuurvlak? De multi heeft toch een grotere oppervlak?
Hoeveel moet je schuren?
Zeker 6 deurkozijnen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Faloude schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:20:
[...]

Grotere schuurvlak? De multi heeft toch een grotere oppervlak?

[...]

Zeker 6 deurkozijnen :'(
Ik zou het ding op het rechter plaatje kopen. Had gedacht dat die de benaming Delta zou krijgen... My bad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
Gewoon een paar schuurmatjes kopen en een uurtje je best doen.
Hier heb je geen machine voor nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:44:
[...]

Met die instelling kan dit topic wel op slot.

Gewoon een Rotex van 900 ballen kopen joh :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een rotex en mijn kozijnen doe ik gewoon met de hand. Schiet niet op om die hoekjes te knooien met een machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4McEqgpXXLB6z0r7bwz7qByF5c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A1oPet6OmOeiGj4kGfIqcekm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ezzmj-nTvZx1JzBBoBMGEyGxHbc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwMXhGJZHNiJNq1PSRzI8jPm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
[...]

Als het gewoon is om opnieuw te lakken misschien. Maar wie weet heeft hij wel oude, massief houten kozijnen onder 30 lagen lak die hij blank wil zetten? Veel plezier dan met je schuurpads.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 23:25

Det

Matthis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Als het gewoon is om opnieuw te lakken misschien. Maar wie weet heeft hij wel oude, massief houten kozijnen onder 30 lagen lak die hij blank wil zetten? Veel plezier dan met je schuurpads.
Dan zou ik de brander/fohn en schraper voorgaats trekken. Schuren is dan een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:53
Framoes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:48:
Voor de geïnteresseerden: Makita heeft zowaar een nieuwe multitool op accu geïntroduceerd. Helaas in Japan, dus zal nog wel even duren voor hij hier is.

Maar wel starlock (max), verlichting, BL motor en AVT (trillingsdemping). En compacter dan de oude.
Dat is de DTM52. De starlock aansluiting hadden ze net zo goed achterwege kunnen laten. Want de DTM52 heeft geen snelwisselsyteem waar je het blad op kunt klikken zoals bij de Schwäbische nachbarn. Bladen verwisselen werk hetzelfde als bij de DTM51. Dus wel de nadelen van Starlock (dure bladen vanwege de licentie) maar niet de voordelen.

https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dat vertel je me de dag nadat ik een DTS 400 REQ plus kocht om alle kozijnen/ramen/deuren hier onder handen te nemen... :-(

( true story btw, heiligschennis gepleegd en er staat nu een Festool systainer tussen al mijn Mboxen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Autonoesis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:47:
[...]

Dat is de DTM52. De starlock aansluiting hadden ze net zo goed achterwege kunnen laten. Want de DTM52 heeft geen snelwisselsyteem waar je het blad op kunt klikken zoals bij de Schwäbische nachbarn. Bladen verwisselen werk hetzelfde als bij de DTM51. Dus wel de nadelen van Starlock (dure bladen vanwege de licentie) maar niet de voordelen.

Dat is dan weer een gemiste kans. Volgende net als Festool gewoon door Fein laten maken dus.

Maar ga er denk ik toch een kopen. Biedt verder toch wel dingen die ik miste bij de DTM51.

En waarom krijgt die gek toch zoveel gereedschap voor niks? Ze staan hoogstens een beetje stof te vangen bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Autonoesis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:47:
[...]

Idd, nu heb je gewoon weer zon pen die ik ook bij mijn fein heb. Opzich niets mis mee overigens, maar als je constant wisselt is starlock fijner.... dit is idd het slechtste van twee werelden.... :? Why :?
Slonzo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Dat vertel je me de dag nadat ik een DTS 400 REQ plus kocht om alle kozijnen/ramen/deuren hier onder handen te nemen... :-(

( true story btw, heiligschennis gepleegd en er staat nu een Festool systainer tussen al mijn Mboxen :+ )
Toen ik hier al mn houtwerk kaal moest trekken heb ik ook een festool gekocht, terwijl ik toen ook al makita fanboy was. 0% spijt, echt een goede schuurmachine die veel beating kan hebben, zooltjes goed te krijgen en festool papier is duur maar echt goed.

Nu doe ik om de paar jaar aflakken en matteer ik het met een pad met het handje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Ja waarom ben je uberhaupt aan Makita begonnen? Dat is wel echt een doodzonde.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 03-03-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

teacher schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:06:
Toen ik hier al mn houtwerk kaal moest trekken heb ik ook een festool gekocht, terwijl ik toen ook al makita fanboy was. 0% spijt, echt een goede schuurmachine die veel beating kan hebben, zooltjes goed te krijgen en festool papier is duur maar echt goed.
Twijfelde nog tussen deze of een Rupes LS71, maar ik was specifiek op zoek naar iets met zo'n laag mogelijke vibratie. Mirka won in die categorie, maar toch echt te prijzig... En van de Rupes vallen geen vibratie ratings te vinden.

Heb zowel Festool schuurpapier meebesteld alswel een lading bij Ecotools, benieuwd om te kunnen vergelijken.
Boudewijn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:15:
Ja waarom ben je uberhaupt aan Makita begonnen? Dat is wel echt een doodzonde.
Plebs budget, en je moet toch wat :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-07 13:57
Ik gooi 'm er zo maar even in.

Net als heel Nederland ook maar eens besloten te gaan klussen :9
We zouden al tijden geleden alle raam en deur kozijnen (incl. deuren) verven boven.

Wat is een fatsoenlijke schuurmachine met aansluiting voor een stofzuiger. Iemand ergens goeie ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31

MJV

@fx500 lees even een paar posts hier boven terug :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:44

inhico

pw

fx500 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:34:

We zouden al tijden geleden alle raam en deur kozijnen (incl. deuren) verven boven.

Wat is een fatsoenlijke schuurmachine met aansluiting voor een stofzuiger. Iemand ergens goeie ervaringen mee?
in aanvulling op het advies van mjv:
Als de ondergrond op orde is volstaat handmatig schuren. Is misschien ook nog wel het snelste. Is er meer werk aan de ondergrond dan een machine.
Voor kozijnen, dus vaak met veel smalle oppervlakten en veel hoeken, vind ik een multitool het fijnste werken.
Een kleine delta-schuurmachine is ongeveer het zelfde en zal ook prima voldoen.

Ik heb zelf een Fein, met prettige snelle wissel van tools, maar ieder ander merk zal ook voldoen. Overigens vond ik zo'n multitool altijd een wat overbodig gereedschap, maar nu ik er een heb gebruik ik 'm veel vaker dan ik dacht. En dus ben ik blij dat ik ben gegaan voor de Fein, al is het zwaar overdreven.

[ Voor 16% gewijzigd door inhico op 04-03-2021 09:01 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

inhico schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:58:
[...]

in aanvulling op het advies van mjv:
Als de ondergrond op orde is volstaat handmatig schuren. Is misschien ook nog wel het snelste. Is er meer werk aan de ondergrond dan een machine.
Voor kozijnen, dus vaak met veel smalle oppervlakten en veel hoeken, vind ik een multitool het fijnste werken.
Een kleine delta-schuurmachine is ongeveer het zelfde en zal ook prima voldoen.

Ik heb zelf een Fein, met prettige snelle wissel van tools, maar ieder ander merk zal ook voldoen. Overigens vond ik zo'n multitool altijd een wat overbodig gereedschap, maar nu ik er een heb gebruik ik 'm veel vaker dan ik dacht.
Same. Ik vind alleen na meerdere kozijnen mijn rebranded Fein ook wel irritant worden hoor. In mijn geval moesten ze echt blank geschuurd worden omdat de lak echt op was en er wat mogelijke houtrot was. Dan ben je wel iets langer bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:09
Daarvoor heb je de Rotex 90 met bijgeleverde delta zool.
Een volwaardige schuurmachine met mogelijkheid om tot in de hoekjes te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:48
fx500 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:34:

Ik weet niet wat je budget is, maar wellicht dat dit een goed beginpunt voor je is:
https://www.makita.nl/artikel/dk1168.html. Bij Coolblue is een soortgelijk set verkrijgbaar voor in mijn ogen een schappelijke prijs. https://www.coolblue.nl/p...4565k-makita-vc2512l.html
Je hebt dan een stofzuiger en een deltaschuurmachine. Door de vlakke vierkante kant kun je gemakkelijk grote oppervlaktes doen zoals de deur. Met de punt kun je dan de hoekjes van het kozijn doen.

Uiteraard is het niet zo verfijnd als een excentrische machine en daarbij een losse multitool voor de kleine hoekjes. Maar wel goedkoper en dan hoef je ook niet continue van machine te wisselen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
MJV schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:49:
@fx500 lees even een paar posts hier boven terug :).
Bedoel je de post van Faloude met de Bosch schuurmachines?

Ik vindt steeds wel een fatsoenlijke schuurmachine maar dan mist de optie of info of de machine kan worden aangesloten op een stofzuiger.

@inhico @Boudewijn Ik zal zo even opzoek naar een Fein delta machine. De versie die jullie gebruiken, kan die op een stofzuiger worden aangesloten?
@Boudewijn Je zegt dat de machine "irritant" wordt. Je bedoelt de vibraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
DBBMAX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Ik weet niet wat je budget is, maar wellicht dat dit een goed beginpunt voor je is:
https://www.makita.nl/artikel/dk1168.html. Bij Coolblue is een soortgelijk set verkrijgbaar voor in mijn ogen een schappelijke prijs. https://www.coolblue.nl/p...4565k-makita-vc2512l.html
Je hebt dan een stofzuiger en een deltaschuurmachine. Door de vlakke vierkante kant kun je gemakkelijk grote oppervlaktes doen zoals de deur. Met de punt kun je dan de hoekjes van het kozijn doen.

Uiteraard is het niet zo verfijnd als een excentrische machine en daarbij een losse multitool voor de kleine hoekjes. Maar wel goedkoper en dan hoef je ook niet continue van machine te wisselen als je bezig bent.
Zelf heb ik al een bouwstofzuiger. Gamma eigen merk :+. Maar goed het werkt.
Even kijken of de machine ook los te verkrijgen is.
Heb je toevallig ervaring met deze schuurmachine? Ben wel benieuwd naar resultaten en of je er lang mee kunt werken (vibraties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:44

inhico

pw

@@fx500 Die Fein (Multimaster 350) van mij heeft inderdaad een aansluiting voor een stofzuiger. Ik kon op mijn Kärcher aansluiten, maar weet niet helemaal zeker of alle benodigde verloopstukjes bij de Fein zitten. Ik heb allerlei verloopstukjes van verschillende apparaten en in ieder geval één ervan paste prima.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:31

MJV

fx500 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Ik doelde ook over de gehele discussie over nut & noodzaak van elektrisch schuren t.o.v. met de hand opschuren van kozijnen als de verf niet helemaal verwijderd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
MJV schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Ik doelde ook over de gehele discussie over nut & noodzaak van elektrisch schuren t.o.v. met de hand opschuren van kozijnen als de verf niet helemaal verwijderd hoeft te worden.
Helaas hebben we een oud huurhuis. Er mogen zeker een paar lagen verwijderd worden.
Ook veel laagjes die ooit zonder schuren zijn aangebracht.

Opzich zouden kleine stukjes wel met de hand moeten of kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:37

timovd

Voorsprong door techniek

fx500 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:32:
[...]

...
...
Kun je de verf er dan niet beter afbranden/krabben?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
timovd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Kun je de verf er dan niet beter afbranden/krabben?
Nog nooit gedaan. wordt dat niet een ongelooflijke bende? Er zijn trouwens ook behoorlijk wat lagen van oude Hema verf. Of andere oude meuk. Wil dat/kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

@fx500 met schuren krijg je veel fijn stof. Met een verfbrander kun je flinke plakken verf er af branden. Zorg voor een paar scherpe krabbers, dat is veel sneller dan schuren. Omdat je aangeeft dat niet alle voorgaande lagen goed aanhechten, moeten al die lagen er echt af.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Branden kan prima, gewoon een krabber en een brander regelen. Beetje met beleid doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fx500 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Ik vindt steeds wel een fatsoenlijke schuurmachine maar dan mist de optie of info of de machine kan worden aangesloten op een stofzuiger.

@inhico @Boudewijn Ik zal zo even opzoek naar een Fein delta machine. De versie die jullie gebruiken, kan die op een stofzuiger worden aangesloten?
@Boudewijn Je zegt dat de machine "irritant" wordt. Je bedoelt de vibraties?
Ik heb een multitool van Fein in andere kleuren. Die is prima voor korte stukjes schuren.
Vorig jaar hebben we de kozijnen+deuren van het huis van mijn vriendin aangepakt, en dat is wat meer werk dan "korte stukjes". Ook boeiboorden enzo. We hadden 1 goede schuurmachine (vlakschuurmachine) en 1 goede multitool met zo'n klein schuurdriehoekje erop. We waren met zijn tweeen dus tsja...

Je merkt dat een schuurmachine veel comfortabeler werkt bij langdurig schuren, qua balans, qua greep en ook wel qua trillingen dan een multitool. Voor een of twee kozijnen is het wel prima te doen. Ik heb volgend jaar een nieuwbouwhuis (inshallah, de papieren liggen voor mijn neus, moet alleen nog tekenen) en vind het nu dan ook een mooi punt om een 2e goede schuurmachine te kopen. ik weet dat die volgend jaar van pas gaat komen en dus niet weggegooid geld is. Als ik dat nieuwbouwhuis niet had gehad zou ik idd makkelijker denken van "oh ja de multitool kan ook nog wel voor schuurklusjes". Nu ik een excenter en een vlakschuurmachine heb gaat die multitool alleen voor de typische hoekjes gebruikt worden, zolang ik geen deltaschuurmachine heb.

Mijn multitool kan op een schuurmachine aangesloten worden als je hem in een zaagstandaardje gebruikt, waarmee je ook de gewenste invaldiepte kunt kiezen. Dat kan niet als je ermee schuurt. Gezien de multitool ook niet door de zool heen kan zuigen (itt een schuurmachine) zie ik daar ook niet zo'n meerwaarde in.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 04-03-2021 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PRick1987
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 10:53
Voor degene die nog een leuk VDE tangenset zoekt van het merk Wiha :
https://www.alternate.nl/...33xeS4RcvAKBoC27IQAvD_BwE

Hij is nu sterk afgeprijsd bij Alternate voor 35 euro inclusief verzendkosten.

[ Voor 15% gewijzigd door PRick1987 op 04-03-2021 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-07 00:51
Met de bosch heb ik wel ervaring, die ligt hier en is voor het geld een prima schuurmachine en kan aangesloten worden op een stofzuiger. Daarnaast variabel inzetbaar door de verschillende schuurvoeten. Handige machine voor kozijnen, ramen, kleinere dingen of voor licht opschuren.
Het is echter geen machine om dikke lagen verf snel te verwijderen. Daarnaast zijn er ook wel wat trillingen die doorgegeven worden. Voor mij beiden niet z'n probleem aangezien ik hem niet zo heel veel gebruik.

Voor grotere oppervlakken ben ik nog op zoek naar een Bosch GET of Rotex . :*)

Schuren met een multitool vind ik trouwens helemaal niets (Bosch GOP 40-30). Wat mij betreft alleen een serieus alternatief voor hoekjes waar je met niets anders bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-07 00:51
fx500 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Helaas hebben we een oud huurhuis. Er mogen zeker een paar lagen verwijderd worden.

Opzich zouden kleine stukjes wel met de hand moeten of kunnen.
Dikke lagen verf kan ook nog met een lakfrees (Metabo). Volgens mij zijn er hier wel mensen die daar ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Laatst online: 29-07 13:01

Zeeuw

5.6

Sinds een maandje eigenaar van een huis en nu ook wat aan het klussen geslagen. Ik mis een paar goede tools, heb alleen ooit eens een Bosch boormachine met snoer gekocht. De goedkoopste die de bouwmarkt had liggen en tot een maand geleden alleen gebruikt om mijn velgen mee te polijsten.

Iemand een goede tip voor een leuke set die de rest van mijn leven mee gaat? Het liefst een merk dat ik na het klussen in mijn huis ook kan gebruiken voor het hobbyen aan mijn auto. Milwaukee heeft bijvoorbeeld een compacte haakse slagschroevendraaier voor de kleine ruimtes.
Ik denk dat de set moet bestaan uit:
- Schroefmachine
- Boormachine
- Slijptol
- Multitool
- Mis ik nog iets onmisbaars voor het klussen?

Ik koop het liefst één merk zodat de accu's uitwisselbaar zijn en de accessoires goed voorradig.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:29
Zeeuw schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:55:
Sinds een maandje eigenaar van een huis en nu ook wat aan het klussen geslagen. Ik mis een paar goede tools, heb alleen ooit eens een Bosch boormachine met snoer gekocht. De goedkoopste die de bouwmarkt had liggen en tot een maand geleden alleen gebruikt om mijn velgen mee te polijsten.

Iemand een goede tip voor een leuke set die de rest van mijn leven mee gaat? Het liefst een merk dat ik na het klussen in mijn huis ook kan gebruiken voor het hobbyen aan mijn auto. Milwaukee heeft bijvoorbeeld een compacte haakse slagschroevendraaier voor de kleine ruimtes.
- Schroefmachine
- Boormachine
- Slijptol
- Multitool

Ik koop het liefst één merk zodat de accu's uitwisselbaar zijn en de accessoires goed voorradig.
Milwaukee is de enige met een haakse slagmoersleutel. Verder zou ik iets met een zaag en een liniaal er bij nemen, samen met de afkortzaag als je nog tientallen balken/latten/plinten door midden moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ergens in januari een machientje gekocht van DeWalt tijdens een gratis batterij actie. Binnen de 4 weken een nieuwe batterij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CU-T6qZng3QttXAz5DZRqbcG-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRJbOMnLC8W01sMLgV0iubhh.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is vandaag aangekomen, ruime 4 weken :P

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

- Schroefmachine
- Boormachine
- Slijptol
- Multitool

Bijna elk A-merk is prima, maar alleen Makita en Milwaukee hebben een haakse moeraanzetter.

Ik zou persoonlijk voor Makita gaan, omdat die net iets meer machines hebben en ook een hele rits tuinmachines.

Een decoupeerzaag is trouwens ook wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Laatst online: 29-07 13:01

Zeeuw

5.6

jadjong schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:59:
[...]

[...]iets met een zaag en een liniaal er bij nemen, [...] afkortzaag [...]
Zaag en liniaal in 1? Basic dingen heb ik al wel, waterpas, rolmaat, tangen, hamers. Gaat me echt om de powertools, de afkortzaag is een goede!
Framoes schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:04:
[...]

Een decoupeerzaag is trouwens ook wel praktisch.
Oh ja! Die heb ik ook één, de Makita 4300sv :P

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Zeeuw schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:26:
[...]

Zaag en liniaal in 1? Basic dingen heb ik al wel, waterpas, rolmaat, tangen, hamers. Gaat me echt om de powertools, de afkortzaag is een goede!

[...]

Oh ja! Die heb ik ook één, de Makita 4300sv :P
Zaag met lineaal is een invalzaag (of gewone cirkelzaag) praktisch voor platen zagen.

En als je een 4300 hebt, hoef je voorlopig geen nieuwe. Die komen uit het tijdperk dat alles nog onverwoestbaar was, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:33
jadjong schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:59:
[...]

Milwaukee is de enige met een haakse slagmoersleutel. Verder zou ik iets met een zaag en een liniaal er bij nemen, samen met de afkortzaag als je nog tientallen balken/latten/plinten door midden moet halen.
Ik zou voor de boormachine / schroefmachine eens kijken bij de Lidl. Hun performance boormachine is de beste koop volgens de laatste consumentenbond test en te koop voor rond de 80 euro uit mijn hoofd. Ik heb er al heel wat klusjes mee geklaard!

[ Voor 3% gewijzigd door webber87 op 04-03-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Uhm... of ik zoek verkeerd of ik ben op zoek naar gereedschap wat hier nog nooit eerder is besproken! :o
Heeft er iemand ervaring met slaglijnmolens? Ik moet eerdaags lange (3á5m) afstanden snel/makkelijk aftekenen, en ik vermoed dat een slaglijnmolen daarvoor het handigst is.
Kan ik gewoon deze Sola halen rond de 20á30 euro, of zijn er betere keuzes?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

- Schroefmachine
- Boormachine
- Slijptol
- Multitool

Ligt er een beetje aan welke klussen je gaat doen:
Afkortzaag of flipover
Invalzaag
Bandschroefmachine als je dik gaat gipsen
Tacker
Kruislijnlaser
Goede schuurmachine (bedraad?)
Decoupeerzaag

En net nog even @Rob Z zijn tip ten uitvoer gebracht en losgegaan met waterproof 600/1000 op de kantenfrees. Works like a charm!

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 05-03-2021 00:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:29
Remy!!!! schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:43:
Uhm... of ik zoek verkeerd of ik ben op zoek naar gereedschap wat hier nog nooit eerder is besproken! :o
Heeft er iemand ervaring met slaglijnmolens? Ik moet eerdaags lange (3á5m) afstanden snel/makkelijk aftekenen, en ik vermoed dat een slaglijnmolen daarvoor het handigst is.
Dat werkt prima, eigenlijk zou je nu een 890.- kostende laser moeten overwegen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:58

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Werkt als een malle. Kocht hem jaren geleden bij de gamma. Gebruik hem verbazingwekkend veel. Loodlijn voor behang,of als ik laminaat leg een spatlijn om te zien of het nog goed ligt bijvoorbeeld. Echt een gouden koop.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z

- Schroefmachine
- Boormachine
- Slijptol
- Multitool

Als je nog vrijwel niks hebt dan zou ik inzetten op boren en schroeven op accu en afkortzaag op 230V.
Onmisbaar is een ruim begrip... de invalzaag gebruik ik relatief weinig maar is voor plaatmateriaal zeer fijn.
Slijptol? Af en toe hier. Multitool nog nooit gemist, maar dat ligt ook weer aan de situatie, zie hogerop in dit topic!
Een goede bouwstofzuiger beschouw ik intussen wel als onmisbaar.
Sleutelen aan de auto? Ring/steeksleutels, doppenset, goeie krik. Een haakse sleutel op accu is redelijk niche/duur en niet heel krachtig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:52

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb zelf een Bahco slaglijn en die doet wat hij moet doen, maar de bouwkwaliteit is meh.
Het klepje om kalk bij te vullen gaat erg moeilijk open.

Als tool zelf, ideale dingen. Misschien dat ik ook een iets duurdere ga kopen als ik hem verwacht vaker te gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Veel gesprekken over schuren! :*)
teacher schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:06:
(...) en festool papier is duur maar echt goed.
Ik schuur al jaren met Abranet schuurpapier. Gaat langer mee, schuurt fijner en loop geheel niet vol. Volgens mij is het nét iets duurder dan Festool, maar misschien op internet goedkoper te vinden.
[...]

Geen zorgen, daar ga je echt veel plezier van beleven. Vergeet niet je snelheid op medium te zetten (of zelfs lager) want met de hoge stand vlieg je echt er doorheen. Wel altijd met stofzuiger aangesloten schuren!
Fuel_80 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:01:

Mocht je voor een Rotex gaan in de gelegenheid zijn, probeer dan de Rotex 125 en 150 te vergelijken. Ik heb een 125 (iets voordeliger) en was achteraf toch wel verrast dat de 150 een stukje stabieler voelde. Zeker bij het wegnemen van veel materiaal (course). Het is namelijk wel een machine die je echt onder controle moet leren krijgen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:29
Fuel_80 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:01:
[...]
Kijk ook eens naar Mirka, ik heb zelf een Bosch maar een tijd terug heb ik een Mirka erbij gekocht en sindsdien raak ik de Bosch nauwelijks. De Mirka is veel stabieler, sneller en het schuurresultaat is veel netter (niet onbelangrijk maar wel vaak vergeten). Het is geen goedkope machine maar een Rotex is ook zeker niet goedkoop. En dan ook icm Abranet, dat gaat zeer lang mee en je hebt praktisch geen stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:02

- Schroefmachine
- Boormachine
- Slijptol
- Multitool

Eens met @Rob Z , ik zou overwegen om de gereedschappen die je niet veel gaat gebruiken, "gewoon" op 230 V te kopen. Dan weet je zeker dat ze eeuwig meegaan, als je goed spul koopt. Accu ben je toch gebonden aan het merk, en als over een 5 of 10 jaar je accu's op zijn, ben je ook afhankelijk of de producent nog die accu's levert. En dat zal bij de professionelere merken echt wel zo zijn, maar ik zou dat risico alleen nemen als ik het voor die tijd ook wel ècht ga gebruiken.
En zaken als cirkelzaag, afkortzaag en slijptol gebruiken véél stroom. Voor de slijptol die ik sinds kort heb, vind ik het toch wel prettig dat ik er nog 1 op snoer heb, als ik eens in flinke schuurklus heb. Dan hoef ik niet elke 10-15 minuten een 4Ah accu te wisselen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:11
De eigen gereedschapshoek begint eindelijk wat gevuld te raken. Na vorige maand een combihamer (GBH 2-28) en haakse slijper (GWS 880) gekocht te hebben, is gisteren een set met GSB 18v-55 en GDX 18v-200 (helaas niet de C variant) geleverd ter vervanging van mijn oude 12v schroefmachine.

Heb toch nog wel even getwijfeld tussen het Makita vs Bosch 18v ecosysteem, maar uiteindelijk heeft de prijs van deze set plus het idee dat zowel Makita als Bosch goed genoeg zijn voor mijn gebruik de doorslag gegeven.

Decoupeer- en afkortzaag heb ik al, dus zodra het weer goed weer wordt kan ik mijn bbq meubel afmaken. En dan zoeken naar een nieuw project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:13
Basfr schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:21:
De eigen gereedschapshoek begint eindelijk wat gevuld te raken. Na vorige maand een combihamer (GBH 2-28) en haakse slijper (GWS 880) gekocht te hebben, is gisteren een set met GSB 18v-55 en GDX 18v-200 (helaas niet de C variant) geleverd ter vervanging van mijn oude 12v schroefmachine.

Heb toch nog wel even getwijfeld tussen het Makita vs Bosch 18v ecosysteem, maar uiteindelijk heeft de prijs van deze set plus het idee dat zowel Makita als Bosch goed genoeg zijn voor mijn gebruik de doorslag gegeven.

Decoupeer- en afkortzaag heb ik al, dus zodra het weer goed weer wordt kan ik mijn bbq meubel afmaken. En dan zoeken naar een nieuw project :)
Zijn beide prachtige merken in mijn ogen.
Als je net in een ecosysteem moet stappen is het altijd kijken naar welke van deze twee de beste actie op dat moment heeft.

Een overweging om wel voor Makita te gaan is het tuingereedschap. Ik zit in het Bosch Blauw eco systeem en heb daar nu wel spijt van met een flinke tuin en wat bomen/struiken! ;) (maar de afkortzaag van Bosch wil ik voor geen goud meer missen).

Even voor mijn beeldvorming, ik kon het zo snel niet vinden; wat betekent de C variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 29-07 16:58
Uit de categorie, ik wil mijn gereedschap in nette opbergers. Een setje schroevendraaiers en een setje plamuurmessen https://a.aliexpress.com/_uG2MzT die ik goed kan gebruiken om wat oneffenheden in onze muren weg te smeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaTtRZMv_QXxqtOPeteDbX2nQHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2ktKurQJT6WjmAggQ1oUk8y.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje voor de kenners, de knipex tang kan tot 13mm kabels knippen. Maar als ik die op 12mm Ymvk-as kabel zet. Beschadig ik hem dan? Of zou dat geen probleem moeten zijn met dat extra beschermlaagje?
(koop je wat luxer gereedschap, ben je bang om het te gebruiken :F)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:11
JayRune schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Zijn beide prachtige merken in mijn ogen.
Als je net in een ecosysteem moet stappen is het altijd kijken naar welke van deze twee de beste actie op dat moment heeft.

Een overweging om wel voor Makita te gaan is het tuingereedschap. Ik zit in het Bosch Blauw eco systeem en heb daar nu wel spijt van met een flinke tuin en wat bomen/struiken! ;) (maar de afkortzaag van Bosch wil ik voor geen goud meer missen).

Even voor mijn beeldvorming, ik kon het zo snel niet vinden; wat betekent de C variant?
De GDX 18v-200C heeft een instelbaar toerental :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zijn er meer mensen die zich ergeren aan de slow start van de nieuwste Milwaukee schroef/boormachines? Onlangs een M12FPD aangeschaft, los van het feit dat de links/rechts schakelaar zich niet makkelijk laat bedienen is het gewoon niet comfortabel schroeven. Zeker met korte schroefjes die je nog even snel een klein 'tikje' wil geven..

Voor zover ik mij kan herinneren deed mijn oude M12CPD dit niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:41
Timmert schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:59:
Zijn er meer mensen die zich ergeren aan de slow start van de nieuwste Milwaukee schroef/boormachines? Onlangs een M12FPD aangeschaft, los van het feit dat de links/rechts schakelaar zich niet makkelijk laat bedienen is het gewoon niet comfortabel schroeven. Zeker met korte schroefjes die je nog even snel een klein 'tikje' wil geven..

Voor zover ik mij kan herinneren deed mijn oude M12CPD dit niet...
Ja, als je het Max koppel laag hebt staan is de start inderdaad wel erg slow. Ik heb hem dus inderdaad vaak op een wat hoger maximaal koppel staan, dan reageert hij een stuk sneller. Maar de oude Fuel deed dit inderdaad beter, al ben ik wel fan van de elektronische koppel regeling. Op de M18 die ik ook van beide heb werkt het wel prima.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
nav Asteroid9 in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU9lc96c93isj1sSL61JX8NXo0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Hab4HIyCrnj82zAnfWr2N56.jpg?f=fotoalbum_large

Wel bijzonder, een setje schragen dat verpakt in piepschuim tegen beschadigingen wordt geleverd.
Evenals de imperial maatvoering van alle boutjes enzo. Schattig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Purbo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-07-2024
AlkalineBug schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Kijk ook eens naar Mirka, ik heb zelf een Bosch maar een tijd terug heb ik een Mirka erbij gekocht en sindsdien raak ik de Bosch nauwelijks. De Mirka is veel stabieler, sneller en het schuurresultaat is veel netter (niet onbelangrijk maar wel vaak vergeten). Het is geen goedkope machine maar een Rotex is ook zeker niet goedkoop. En dan ook icm Abranet, dat gaat zeer lang mee en je hebt praktisch geen stof.
De Mirka en de Rotex / GEX zijn wel totaal verschillende machines die je eigenlijk niet met elkaar moet vergelijken, beide hebben hun sterke en zwakke punten.
Heb ze alle drie in bezit (boten onderhoud) en de Mirka is zeker de fijnste maar niet altijd het meest geschikt.
De Mirka houdt niet van grove korrels, bijvoorbeeld 40-80. Dan is het snel afgelopen met je machine. Voor dit grove werk pak ik de Rotex of de GEX, die geven hier niets om. Hoe groffer, hoe meer ze zich op hun gemak voelen. bij korrels boven de 120 stap ik vaak over op de Mirka.
De GEX is echt een lompe machine, de Rotex vele male fijner en schuurt een stuk beter met meer/ betere stofafzuiging. De Rotex is ook een stuk stiller als de GEX. De GEX zou ik ook zeker niet meer aanschaffen maar altijd voor de Rotex gaan. Schuren doe ik met het schuurpapier van ecotools. Op de Mirka gaas en op de Rotex gewoon papier. Beide doen m.i. niet onder van Abranet, sia en Norton, al helemaal niet als de prijs een ding is, en ik slijt aardig wat dozen schuurpapier per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Ik heb nu een Makita klopboor maar dat ding heeft helaas geen losse klopfunctie.

Omdat ik nu flink wat moet slopen in huis wil ik dus een andere boor en dacht aan een Bosch GBH 2-28. Nu las ik wat verhalen over het wel/niet kunnen boren van gaten voor contactdozen enz maar dat lijkt me sterk toch?

Ik wil hem dus gaan gebruiken voor slopen van enkele muren en gewoon boorwerk wat met de accuschroever niet lukt.

Dacht nog even aan een klopboor op accu maar die worden toch al snel duur...

In het kort: is die 2-28 een prima ding of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
De_Bastaard schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 07:46:
Ik heb nu een Makita klopboor maar dat ding heeft helaas geen losse klopfunctie.

Omdat ik nu flink wat moet slopen in huis wil ik dus een andere boor en dacht aan een Bosch GBH 2-28. Nu las ik wat verhalen over het wel/niet kunnen boren van gaten voor contactdozen enz maar dat lijkt me sterk toch?

Ik wil hem dus gaan gebruiken voor slopen van enkele muren en gewoon boorwerk wat met de accuschroever niet lukt.

In het kort, ja... prima ding!

Dozen boren is echt geen issue trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z

Ja de 2-28 is een prima allround boorhamer (dus geen klopboor).
Let wel dat ie in meerdere varianten verkrijgbaar is qua boorkop, accessoires en koffer/doos, waarbij zelfs nepkoffers langskomen.
Voor echt veel sloopwerk is een voordelige (Parkside e.d.) breekhamermachine nog te overwegen, maar dat hangt ook van de muren af nog.

[ Voor 7% gewijzigd door Rob Z op 06-03-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Thanks!

Maakt het verschil tussen de F en de DFV nog wat uit? Zie dat die F nog ietsje krachtiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07 10:37

Ik heb laatst de MAKITA DHR241ZJ gekocht op accu. Dozenboren in beton ging prima net als het uitbikken van sleuven... Komt qua prijs rond de bosch uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:18:

[Afbeelding]

Wel bijzonder, een setje schragen dat verpakt in piepschuim tegen beschadigingen wordt geleverd.
De grap is dat die coating/verf na drie keer gebruiken er aan alle kanten vanaf springt.

Verder wel fijne schragen. Je kan er ook een stuk 1x3 op vastschroeven door die gaatjes. Heb je altijd een houten laag waar je in kan zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viru
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-07 19:52
https://www.lidl-shop.be/...met-toebehoren/p100315807

Behoorlijk compleet voor 60 euro,heb zelf al 3 jaar veel plezier van zijn voorganger die maar niet
kapot wilde.
Toen toch maar de Bosch 12v-35fc er bij gekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:22:
[...]

De grap is dat die coating/verf na drie keer gebruiken er aan alle kanten vanaf springt.

Verder wel fijne schragen. Je kan er ook een stuk 1x3 op vastschroeven door die gaatjes. Heb je altijd een houten laag waar je in kan zagen.
Nog geen last van gehad.
Jfwiet schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:16:
Uit de categorie, ik wil mijn gereedschap in nette opbergers. Een setje schroevendraaiers en een setje plamuurmessen https://a.aliexpress.com/_uG2MzT die ik goed kan gebruiken om wat oneffenheden in onze muren weg te smeren.
[Afbeelding]

Vraagje voor de kenners, de knipex tang kan tot 13mm kabels knippen. Maar als ik die op 12mm Ymvk-as kabel zet. Beschadig ik hem dan? Of zou dat geen probleem moeten zijn met dat extra beschermlaagje?
(koop je wat luxer gereedschap, ben je bang om het te gebruiken :F)
ik zou dat vde stijl spul niet als vde spul gebruiken als het van Ali komt.

Niet met 230v (of erger) spotten of erop bezuinigen .
Raymond schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:18:

[Afbeelding]

Dat piepschuim is om je vloer te beschermen als je de schraag laat vallen :>

Vind het wel fijne dingen. Beetje schreeuwerig, alsof je DeWalt gebruiker bent geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 29-07 16:58
Boudewijn schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:40:
ik zou dat vde stijl spul niet als vde spul gebruiken als het van Ali komt.

Niet met 230v (of erger) spotten of erop bezuinigen .
Het is deze Wera set (spatels komen uit China).

https://products.wera.de/..._vde_17_extra_slim_1.html

De vraag gaat om de Knipex tang https://www.knipex.com/pr...ical-installation/1396200 of ik daar 4x2.5mm grondkabel mee kan knippen zonder hem te beschadigen. Is volgens mij niet alleen koper en plastic zo'n grondkabel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sa.Tan
Haha, dan staat dit toch maar mooi!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDAUMRVNbr0Jkouo-4ZmDDRiiGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAt5RwUaeqEB7S3R45Kzx7RC.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 18 ... 257 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).