Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jfwiet schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Het is deze Wera set (spatels komen uit China).

https://products.wera.de/..._vde_17_extra_slim_1.html

De vraag gaat om de Knipex tang https://www.knipex.com/pr...ical-installation/1396200 of ik daar 4x2.5mm grondkabel mee kan knippen zonder hem te beschadigen. Is volgens mij niet alleen koper en plastic zo'n grondkabel.
Cable shears with (induction-hardened) precision cutting edges for copper and aluminium cables up to 5 x 2.5 mm² / dia. 15 mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
jadjong schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Cable shears with (induction-hardened) precision cutting edges for copper and aluminium cables up to 5 x 2.5 mm² / dia. 15 mm
Je hebt dus een schaar en die snijdt kabels veel beter dan een kniptang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jfwiet schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:01:
[...]

De vraag gaat om de Knipex tang https://www.knipex.com/pr...ical-installation/1396200 of ik daar 4x2.5mm grondkabel mee kan knippen zonder hem te beschadigen. Is volgens mij niet alleen koper en plastic zo'n grondkabel.
Ja, maar je zal er doorheen moeten "knabbelen". En ja, hij zal bij veel gebruik botter worden, gereedschap slijt nu eenmaal.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Wil een bovenfrees kopen en dacht aan de RT0700CX3J of de DRT50ZJX2.
Puur voor thuis klussen en hobby. Ik heb nog nooit een frees gebruikt dus vind het lastig in te schatten wat ik erbij nodig heb.

Wil er van alles mee doen ; evt ramen sponning verdiepen , meubels maken, deuren afhangen komt vast ook wel een keer, etc.

Mochten jullie een andere tip hebben qua machine in hetzelfde budget dan hoor ik het ook graag. Ik heb al diverse 18v makita machines en nu met de accu actie leek me dit wel mooi. Maar op zich heb ik al genoeg accu’s dus echt doorslaggevend is het niet.

En moet je hierbij ook geleiders kopen en welke gebruiken jullie veel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:24
Heeft er hier iemand ervaring met tapjes? Ik wil M4 en M5 tappen in aluminium en het zou toch wel slecht uitkomen als de tap breekt. Dus ik dacht om problemen voor te zijn, wellicht heeft iemand een hele goede tip. Als bepaalde duurdere tapjes heel goed zijn (als in, ze breken minder snel) dan heb ik dat er wel voor over.

Momenteel heb ik combinatie tapboortjes van HBM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 17:32
vegboy schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:42:
Heeft er hier iemand ervaring met tapjes? Ik wil M4 en M5 tappen in aluminium en het zou toch wel slecht uitkomen als de tap breekt. Dus ik dacht om problemen voor te zijn, wellicht heeft iemand een hele goede tip. Als bepaalde duurdere tapjes heel goed zijn (als in, ze breken minder snel) dan heb ik dat er wel voor over.

Momenteel heb ik combinatie tapboortjes van HBM.
Als je tappen breekt in aluminium ben je echt goed je best aan het doen :9 Heb zelf de afgelopen maanden denk ik wel 5000 gaten getapt in aluminium profielen, M8 op hoge snelheid met de boormachine (~2100 rpm), beetje snijolie op de tap om de 10 gaten en daar is nooit iets verkeerd gegaan, alles nog steeds met één en dezelfde tap (wel een dure Dormer).

Hoef je geen speciale tappen voor te kopen, die van HBM moeten prima zijn, al helemaal als het maar om een paar keer tappen gaat.
Je kan in alu op hoge snelheid tappen, gebruik van snijolie is altijd wel te adviseren. Als je rustig aan doet (boormachine standje 1 i.p.v. 2) dan kan het ook prima zonder snijolie overigens, op hoge snelheid heb je eerder last van hittevorming en spaanders die blijven 'kleven' aan je tap als je geen snijolie gebruikt.

Als het stroef gaat, stukje terugdraaien en dan weer verder tappen. Neem aan dat je verder wel weet hoe je zou moeten tappen, niet te bang zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door Twijfels op 07-03-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:34
Heb jaren terug een keer een tappensetje uit de gereedschapsbak bij de Lidl gehaald, was 8euro geloof ik. Inmiddels voor 18 online:
https://www.lidl-shop.nl/...ZiOJLIeVlRrhoC08IQAvD_BwE

Doet het prima, rustig met de hand en een beetje smeren, gaat al een heleboel gaten mee (meeste in staal/alu).
Ook handig om een boutje met slecht draad een beetje bij te werken dat ie weer goed loopt. Zit ook een handig tooltje bij om de spoed op te nemen, voor als je iets tegenkomt waar je geen passende spullen voor hebt (als je aan auto's/motoren sleutelt)
Al met al: prima spul voor de hobbyist

Inmiddels mis ik wel een tap voor blinde gaten, dat gaat met deze niet, puntje is te lang.

[ Voor 6% gewijzigd door ps4mm op 07-03-2021 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Waypoint schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:26:
Wil een bovenfrees kopen en dacht aan de RT0700CX3J of de DRT50ZJX2.
Puur voor thuis klussen en hobby. Ik heb nog nooit een frees gebruikt dus vind het lastig in te schatten wat ik erbij nodig heb.

Wil er van alles mee doen ; evt ramen sponning verdiepen , meubels maken, deuren afhangen komt vast ook wel een keer, etc.

Mochten jullie een andere tip hebben qua machine in hetzelfde budget dan hoor ik het ook graag. Ik heb al diverse 18v makita machines en nu met de accu actie leek me dit wel mooi. Maar op zich heb ik al genoeg accu’s dus echt doorslaggevend is het niet.

En moet je hierbij ook geleiders kopen en welke gebruiken jullie veel ?
Ik heb de DRT50 en dat is een prima machine. Zeker geschikt voor de dingen die je beschrijft. En omdat het als basis kantenfrezen zijn, kan je ook makkelijk met één hand scherpe kantjes frezen. De RT0700 is in principe hetzelfde, maar dan met snoer. Hoewel ik niet weet of die ook verlichting heeft.

Je hebt voor rechte stukken frezen een adapter voor op de geleiderail en voor bijvoorbeeld scharnieren heb je een kopieerring en freesmal nodig. Ik heb mijn mallen gekocht bij de mallenman op Marktplaats. Die zijn aluminium en redelijk betaalbaar.

Mocht je dieper in hardhout willen frezen, is het aan te raden dit in stapjes te doen. Anders verbrand het hout en het freesje. Als je echt doordrukt, kan je ook het freesje afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 12:30
Wie kan mij adviseren betreffende 18v alternatieven voor de bosch 12v 35fc https://www.toolnation.nl...qr=bosch%2012v%2035%20fc&

Ik moet om een hoekje boren om een keuken af te kunnen monteren en verwacht in de toekomst nog wel wat handige hobby toepassingen voor bovenstaande machine te hebben. Dit apparaat wordt erg goed beoordeeld, maar ik zie voor mij twee mogelijke nadelen.
-Deze machine is compact en handzaam, maar misschien te licht voor wat zwaarder/langduriger werk.
-Deze machine heeft 12 v accu's. Als ik meer accugereedschap aanschaf verwacht ik dat dit 18v zal zijn.

Of ik echt een zwaardere accuboormachine nodig heb kan ik moeilijk inschatten, maar ik heb laatst een makita dhp 484 geleend en deze beviel mij erg goed. Dit lijkt mij een fijne klasse. Ik zoek geen klop- of hamerfunctie. daarvoor wil ik een apart apparaat met stekker. Voor makita heb ik geen haakse voorzetstukken kunnen vinden. En een aparte haakse boormachine wil ik niet kopen.

Nu lijkt de metabo 18 bs l bl quick mij in dat opzicht een goed alternatief.

https://www.amazon.de/Met...l+q&qid=1615121246&sr=8-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u1_-vJaTe7EsVy0gDwY5LV7-2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzn6TxBKUfgBHnt4mWrC9IYS.jpg?f=fotoalbum_large

volgens opgave een stukje krachtiger. en volgens een beoordeling op amazon ongeveer even compact. Er zijn een excenter en haakse voorzetstukken voor beschikbaar, maar niet inbegrepen dus dit alternatief kost wel een stuk meer.

Hebben jullie ervaring met bovengenoemde Bosch (en onderschat ik het apparaat volledig?).
Heeft iemand ervaring met metabo 18 volt l boormachines of het quick systeem?
Hebben jullie andere alternatieven aan te raden?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

jjohan14 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:21:
Wie kan mij adviseren betreffende 18v alternatieven voor de bosch 12v 35fc https://www.toolnation.nl...qr=bosch%2012v%2035%20fc&

Ik moet om een hoekje boren om een keuken af te kunnen monteren en verwacht in de toekomst nog wel wat handige hobby toepassingen voor bovenstaande machine te hebben. Dit apparaat wordt erg goed beoordeeld, maar ik zie voor mij twee mogelijke nadelen.
-Deze machine is compact en handzaam, maar misschien te licht voor wat zwaarder/langduriger werk.
-Deze machine heeft 12 v accu's. Als ik meer accugereedschap aanschaf verwacht ik dat dit 18v zal zijn.

Of ik echt een zwaardere accuboormachine nodig heb kan ik moeilijk inschatten, maar ik heb laatst een makita dhp 484 geleend en deze beviel mij erg goed. Dit lijkt mij een fijne klasse. Ik zoek geen klop- of hamerfunctie. daarvoor wil ik een apart apparaat met stekker. Voor makita heb ik geen haakse voorzetstukken kunnen vinden. En een aparte haakse boormachine wil ik niet kopen.

[Afbeelding]

volgens opgave een stukje krachtiger. en volgens een beoordeling op amazon ongeveer even compact. Er zijn een excenter en haakse voorzetstukken voor beschikbaar, maar niet inbegrepen dus dit alternatief kost wel een stuk meer.

Hebben jullie ervaring met bovengenoemde Bosch (en onderschat ik het apparaat volledig?).

bvd
Ik zou zeggen koop de set met twee accu's en neem er een slagschroevendraaier body bij.

Die Metabo is misschien "even compact" in de diepte maar met een 18 volt schuifaccu er onder is het een stuk minder compact dan de Bosch met een 12 volt steekaccu.

In de specs kun je zien welke diameters je kan boren met materiaal. Je kan zelf inschatten of dat genoeg is. Mijn ervaring is at je zelfs daar nog boven kan komen met voorboren in een kleinere diameter.

Ik heb van de week de Bosch GSR 12V-35 FC set binnen. 212 euro bij Amazon.de inclusief alle opzetstukken, L-boxx, lader en twee 3.0 accu's. Voorheen had ik een 12V (toen heette het nog 10.8V) machine met 25 Nm koppel dat was meestal ook genoeg. Deze heeft 35 Nm, dat is 40% meer kracht!

Ik heb ook een Bosch GDR 12 volt slagschroevendraaier die 105 Nm doet. Het voordeel van een slagschroevendraaier is dat die kracht gedoseerd is en niet op je pols komt. Deze machine heeft ook een hoger toerental waarmee kleine diameters boren en schroeven sneller kan (bij meer weerstand gaat hij hameren). Twee machines is sowieso fijn als je wilt voorboren (verzinken) en schroeven.

Het alternatief is een zware 18 volt machine waarmee je arm eerder lam is voordat de accu leeg is en je voortdurend bitjes en boortjes moet wisselen. En als je de maximale kracht wil gebruiken dan moet je jezelf goed schrap kunnen zetten, wat waarschijnlijk toch niet goed lukt als je in een krap hoekje zit te werken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 22:53
Zijn hier gebruikers van de festool dwc 18-2500?

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een bandschroefmachine en kom er zelf niet helemaal uit.
De dwc 18-4500 is speciaal voor gipsplaten en de 2500 is ook voor hout op hout.

Het zou fijn zijn als de machine beide kan, maar dat zit er helaas niet in.
Vandaar de vraag is er hier iemand met de 18-2500 en is deze goed bruikbaar voor gipsplaten?

Ik ga de komende maanden tig gipsplaten vervangen en zou dan de 4500 nodig hebben, maar als de 2500 dit ook zonder problemen kan, kan ik deze later ook nog gebruiken voor hout op hout projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zoek een nieuwe multimeter. Voor het aanleggen van 230V elektra in het huis, maar ook om elektronica na te meten. Vooral voor ESP bordjes met led strips en temperatuur sensoren.

Dus zowel wissel als gelijkstroom en weerstand. Amperage is niet nodig. Dat heb ik nog nooit gebruikt.

Wat is een goede?

Heb er nu één van twee tientjes van de gamma en deed het Opzich prima. Maar de stekkers sluiten niet altijd lekker meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:56

EMP

Krulloos!

Hee mede-knutselaars! Ik ben op zoek naar een nieuwe accu(slag)schroevendraaier.

Ik heb nu een Hitachi DS-10DFL, die is inmiddels een jaar of 10, de accu's zijn niet al te best meer en ik vind hem in vergelijking met de moderne machines ook erg groot (lang), wat het werken in kleine ruimtes lastig maakt.

Al mijn accugereedschap verder is Makita 18V, maar de 18V slagschroevendraaier vind ik te lomp. Ik heb al een sterke boormachine en ik wil dus naar een kleiner systeem, en als ik toch op een andere accu-systeem ga, dan ben ik niet gebonden aan Makita.

Ik heb grondig wetenschappelijk verantwoord onderzoek gedaan (webpagina's en YouTube filmpjeskijken :P), maar ben er nog niet helemaal uit.

Hier mijn shortlist
GewichtLengte
Makita TD1111.0135
Bosch GDR 12V-1100.9215
Bosch GSR 12V150.95220
Milwaukee M121.1131
Metabo Powermaxx SSD1.1??
Metabo Powermaxx BS 12 Q1.1135
Hikoki WH121.1150

De Bosch machines vallen wat mij betreft af vanwege de maat. Hikoki is ook wat aan de grote kant, en springt er gewoon niet zo uit (ik kom hem niet vaak bij de reviewers tegen).

De Makita, Milwaukee en Metabo Powermaxx SSD lijken mij 'prima' maar weinig bijzonder.

Ik ben momenteel het meest gecharmeerd van de Metabo powermaxx BS 12 Q omdat het een losse body van 103mm waar je behalve een hex-bit ook andere koppen op kunt zetten, met onder andere een 90 graden hoek en een excentrische kop, wat aantrekkelijk klinkt ivm schroeven op lastige plaatsen.

Ik heb echter geen ervaring met Metabo accu-gereedschap, maar als ik met een 10.8/12V systeem begin wil ik graag ook in dat ecosysteem blijven. Is deze Metabo dan een goed idee?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
EMP schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:53:
Hee mede-knutselaars! Ik ben op zoek naar een nieuwe accu(slag)schroevendraaier.

Ik heb nu een Hitachi DS-10DFL, die is inmiddels een jaar of 10, de accu's zijn niet al te best meer en ik vind hem in vergelijking met de moderne machines ook erg groot (lang), wat het werken in kleine ruimtes lastig maakt.

Al mijn accugereedschap verder is Makita 18V, maar de 18V slagschroevendraaier vind ik te lomp. Ik heb al een sterke boormachine en ik wil dus naar een kleiner systeem, en als ik toch op een andere accu-systeem ga, dan ben ik niet gebonden aan Makita.

Ik heb grondig wetenschappelijk verantwoord onderzoek gedaan (webpagina's en YouTube filmpjeskijken :P), maar ben er nog niet helemaal uit.

Hier mijn shortlist
GewichtLengte
Makita TD1111.0135
Bosch GDR 12V-1100.9215
Bosch GSR 12V150.95220
Milwaukee M121.1131
Hikoki WH121.1150

De Bosch machines vallen wat mij betreft af vanwege de maat. Hikoki is ook wat aan de grote kant, en springt er gewoon niet zo uit (ik kom hem niet vaak bij de reviewers tegen).

De Makita, Milwaukee en Metabo Powermaxx SSD lijken mij 'prima' maar weinig bijzonder.

Ik ben momenteel het meest gecharmeerd van de Metabo powermaxx BS 12 Q omdat het een losse body van 103mm waar je behalve een hex-bit ook andere koppen op kunt zetten, met onder andere een 90 graden hoek en een excentrische kop, wat aantrekkelijk klinkt ivm schroeven op lastige plaatsen.

Ik heb echter geen ervaring met Metabo accu-gereedschap, maar als ik met een 10.8/12V systeem begin wil ik graag ook in dat ecosysteem blijven. Is deze Metabo dan een goed idee?
De maffel is ook gewoon een metabo
https://www.gereedschappr...-kleine-krachtpatser.html

Dus zal best goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hier mijn shortlist
GewichtLengte
Makita TD1111.0135
Bosch GDR 12V-1100.9215
Bosch GSR 12V150.95220
Milwaukee M121.1131
Hikoki WH121.1150

Ik zou de Bosch GSR 12V 35 FC die hierboven besproken is ook in je vergelijking opnemen. Die kan net zoals de Metabo powermaxx BS 12 Q gebruikt worden zonder kop maar wordt ook verkocht als sett met een snelspan/zeskant/excentrische/hoek kop,

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06:01
Jelte schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:47:
Ik zoek een nieuwe multimeter. Voor het aanleggen van 230V elektra in het huis, maar ook om elektronica na te meten. Vooral voor ESP bordjes met led strips en temperatuur sensoren.

Dus zowel wissel als gelijkstroom en weerstand. Amperage is niet nodig. Dat heb ik nog nooit gebruikt.

Wat is een goede?

Heb er nu één van twee tientjes van de gamma en deed het Opzich prima. Maar de stekkers sluiten niet altijd lekker meer aan.
Ik heb recent een Brymen BM257s gekocht, die bevalt erg goed en daarvan weet ik ook dat hij veilig is voor 230 V. Als je nu iets van €20 hebt is dat misschien iets buiten je budget, maar als je veel elektra aan gaat leggen zou ik in verband met veiligheid wel voor een iets hoger budget gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels

De Bosch machines vallen wat mij betreft af vanwege de maat.
Wellicht zou je de vergelijking wel eerlijk moeten houden, en van de Bosch de machineafmeting en niet de afmeting van de verpakking moeten pakken :+
De GDR 12V-110 is ook maar 139mm (afmeting gereedschap), de afmeting verpakking is 215mm.

De GSR 12V-15 zou ik hoe dan ook niet pakken, in dat geval voor de 12V-35 gaan. Heb zelf zowel de GDR als GSR en beiden bevallen hartstikke prima. Net als veel andere Bosch 12V producten, zou dus zeker verder kijken dan alleen de schroefmachine. Bosch is zéér uitgebreid op gebied van 12V. Milwaukee ook redelijk, de rest is dacht ik erg beperkt daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38

Ik kan mijn Metabo ervaring met je delen; heb zelf de Metabo BS18 Quick en vind het fijne machine. Lekker handzaam en veel kracht (maar dat hebben de meeste tegenwoordig wel in dit formaat volgens mij). Het quick wissel systeem werkt inmiddels ook prima. In het begin ging het wat stroef maar dat kan ook door mijn onhandigheid zijn.

De BS is wel een andere type machine dan de SSD. Accu/schroef vs slagschroef.

Betreft accu eco systeem; 12v is niet zo veel van maar volgens mij heeft Metabo hele range aan 18v apparatuur en ook tuingereedschap (weet niet of die ook op 12v zijn). En ze zetten in op het CAS systeem waar meerdere merken dezelfde accu gebruiken. Dus in theorie een grote range aan apparaten. https://www.cordless-alliance-system.com/nl/

[ Voor 11% gewijzigd door Melmer op 07-03-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Framoes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb de DRT50 en dat is een prima machine. Zeker geschikt voor de dingen die je beschrijft. En omdat het als basis kantenfrezen zijn, kan je ook makkelijk met één hand scherpe kantjes frezen. De RT0700 is in principe hetzelfde, maar dan met snoer. Hoewel ik niet weet of die ook verlichting heeft.

Je hebt voor rechte stukken frezen een adapter voor op de geleiderail en voor bijvoorbeeld scharnieren heb je een kopieerring en freesmal nodig. Ik heb mijn mallen gekocht bij de mallenman op Marktplaats. Die zijn aluminium en redelijk betaalbaar.

Mocht je dieper in hardhout willen frezen, is het aan te raden dit in stapjes te doen. Anders verbrand het hout en het freesje. Als je echt doordrukt, kan je ook het freesje afbreken.
Ok thnx ik wist niet dat je ook een adapter nodig had ! Ik heb momenteel alleen de dewalt geleidelerails maar daar past de adapter vast niet op. Je kunt vast ook gewoon langs een houten plank frezen?

Ik ben er nog niet over uit of ik voor 230 of 18v ga. Heeft beide zn voordelen maar ik twijfel of de 18v over een jaartje of tien het nog doen / verkrijgbaar zijn. Aan de andere kant ... wie dan zorgt wie dan leeft :) . Voor kleine dingen lijkt het mij wel gemakkelijk en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bijna nooit de stofzuiger pak (ja achteraf :+ ) . Moet ik nog eens in investeren (dit jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:03
jjohan14 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:21:

[Afbeelding]

bvd
Ik heb ook de 35 Fc en het is echt een machtig machientje. In mijn hobby toepassing van zolder verbouwing en tuin kluswerk ben ik enkel bij het betonboren tegen de beperking aangelopen. Logischerwijs is een bedraadde boormachine daar beter voor geschikt. Al het andere en met name houtbewerking heb je echt genoeg.
Voor het gemak heb ik er nog een 12v slagschroevendraaier en 12v cirkelzaag bij en ik kan heerlijk vooruit. Zelfs met maar 2 accu's heb ik genoeg, die gaan echt wel lang mee.

Just my 2 cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:34
Waypoint schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:00:
[...]

Ok thnx ik wist niet dat je ook een adapter nodig had ! Ik heb momenteel alleen de dewalt geleidelerails maar daar past de adapter vast niet op. Je kunt vast ook gewoon langs een houten plank frezen?

Ik ben er nog niet over uit of ik voor 230 of 18v ga. Heeft beide zn voordelen maar ik twijfel of de 18v over een jaartje of tien het nog doen / verkrijgbaar zijn. Aan de andere kant ... wie dan zorgt wie dan leeft :) . Voor kleine dingen lijkt het mij wel gemakkelijk en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bijna nooit de stofzuiger pak (ja achteraf :+ ) . Moet ik nog eens in investeren (dit jaar).
Heb sinds kort de rt0700 (zie een paar posts terug) en is een fijn apparaat, zeer compleet pakket qua accesoires. Geen verlichting in de voet maar dat is mogelijk zelf te realiseren.
Een stofzuiger is wel aan te raden ivm het zeer fijne stof wat alle kanten op geblazen word door dat ding!! Vooral met spaanplaat of mdf is het feest.. Dus als er dan een snoertje aan zit, wat ook nog eens de stofzuiger activeerd, is dat voor mij helemaal prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Hier mijn shortlist
GewichtLengte
Makita TD1111.0135
Bosch GDR 12V-1100.9215
Bosch GSR 12V150.95220
Milwaukee M121.1131
Hikoki WH121.1150

Is dat een Metabo met staaf-accu of blok-accu? Die machines met blok-accu zijn vrij recent (jaar of iets langer) op de markt gekomen en kan je nog wel even mee vooruit, maar volgens mij zijn die andere eol. Lijkt me iig niet dat Metabo daar nog vol op inzet.

Ik heb zelf de 12V BL Q en dat is een prima machine. Gebruik hem vooral voor de haakse kop en kleine schroefjes. Ideaal voor erbij.

Ze hebben op 12V al schroefmachines, slagschroevendraaiers, een boorhamer, haakse slijper, recipro en volgens mij ook kitspuit. Zal ook nog wel meer worden.
Waypoint schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:00:
[...]

Ik weet dat iig Festool, Makita en Triton dezelfde geleiderails hebben en dat de invalzaag van DeWalt anders is. Maar omdat de frees naast de rails loopt en je de afstand van de adapter in kan stellen, zou elke rails met zo'n 'baan' waar de zaag overheen loopt moeten werken. Langs een houten lat kan altijd.

Het is altijd een "risico" met instappen in een langer bestaand accusysteem. De huidige 18V accu's bestaan al sinds 2005, dus er komt een keer een eind aan. Maar het blijft ook onverminderd populair en Makita blijft voorlopig nog nieuwe machines op 18V maken.

Een stofzuiger is sowieso een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:06
akatar schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:29:
Zijn hier gebruikers van de festool dwc 18-2500?

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een bandschroefmachine en kom er zelf niet helemaal uit.
De dwc 18-4500 is speciaal voor gipsplaten en de 2500 is ook voor hout op hout.

Het zou fijn zijn als de machine beide kan, maar dat zit er helaas niet in.
Vandaar de vraag is er hier iemand met de 18-2500 en is deze goed bruikbaar voor gipsplaten?

Ik ga de komende maanden tig gipsplaten vervangen en zou dan de 4500 nodig hebben, maar als de 2500 dit ook zonder problemen kan, kan ik deze later ook nog gebruiken voor hout op hout projecten.
Om thuis een paar gipsplaten op te hangen, zie ik niet meteen het voordeel van een Festool (of je moet al in het accusysteem zitten, dan is het een optie).

Ik heb een makita accu-gipsplaatschroever gehad. Werkte wel lekker makkelijk :) Voordeel is wel van dit soort machines, dat je die heel makkelijk weer doorverpatst, voor een mooi bedragje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Raymond schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Om thuis een paar gipsplaten op te hangen, zie ik niet meteen het voordeel van een Festool (of je moet al in het accusysteem zitten, dan is het een optie).

Ik heb een makita accu-gipsplaatschroever gehad. Werkte wel lekker makkelijk :) Voordeel is wel van dit soort machines, dat je die heel makkelijk weer doorverpatst, voor een mooi bedragje.
Het gaat niet om een paar platen, die had ik dan wel met een gewone accu-schroever gedaan.

En dat evt doorverkopen lukt dan wel, er staat nu een op mp voor 270 euro, 5 jaar oud.... een nieuwe is 80 euro duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Festool is zeker nu niet zinnig om tweedehands te koop. Het scheelt bijna niets, voor 75-80% van de nieuwprijs ga ik geen tweedehands apparaat kopen. Dat wordt pas leuk bij 50ish procent wmb.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
akatar schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Het gaat niet om een paar platen, die had ik dan wel met een gewone accu-schroever gedaan.

En dat evt doorverkopen lukt dan wel, er staat nu een op mp voor 270 euro, 5 jaar oud.... een nieuwe is 80 euro duurder.
Heb de makita dfr, ideaal. Maar idd wel heeeel specifiek en na de klus gewoon op MP.

Mbt verschil: https://www.festoolowners...c-18-4500-or-dwc-18-2500/

4500 dus voor gips(vezel) op vuren of metalstud. 2500 voor houtophout ivm meer koppel.

Maar als je gas wilt geven, beter gewoon een tacker dan voor hout op hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000

EMP

Krulloos!

Bedankt voor alle reacties! Goede tips ook :)

De Bosch GSR 12 V-35 is inderdaad ook een mooie machine. Nu twijfel ik tussen de Bosch en de Metabo.

Helaas bestaat van beide niet een kit met lader, twee accu's en alle hulpstukken, maar het is wel los samen te stellen.

GereedschapcentrumGereedschappelijk
Bosch GSR 12 V-35203.99228.63
Bosch accu starterset GBA 12V113.99120.94
317.98349.57
Metabo PowerMaxx BS 12 BL Q217.99191.12
Metabo Excenter Opzetstuk69.4972.54
Metabo hex opzetsetuk44.3958.02
Metabo haakse adapter36.0936.24
367.96357.92

Via de pricewatch blijkt er toch wel een complete set van de Bosch te zijn, voor 259 euro. Ik sla Amazon over, persoonlijke voorkeur, en ter verwarring vermeld Megekko het aantal bijgeleverde accu's niet, en staat dit zelfde EAN bij bol.com als set zonder accu's bekend... eerst maar even checken voordat ik daadwerkelijk bestel. Toolmax heeft de set in ieder geval voor 299 euro staan met expliciet wel 2 accu's..

Gezien het prijsverschil van zo'n 100 euro lijkt de Bosch mij voor de hand liggen.... of zie ik wat over het hoofd en is de Metabo echt 100 euro meer waard?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
EMP schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:15:
Bedankt voor alle reacties! Goede tips ook :)

De Bosch GSR 12 V-35 is inderdaad ook een mooie machine. Nu twijfel ik tussen de Bosch en de Metabo.

Helaas bestaat van beide niet een kit met lader, twee accu's en alle hulpstukken, maar het is wel los samen te stellen.

GereedschapcentrumGereedschappelijk
Bosch GSR 12 V-35203.99228.63
Bosch accu starterset GBA 12V113.99120.94
317.98349.57
Metabo PowerMaxx BS 12 BL Q217.99191.12
Metabo Excenter Opzetstuk69.4972.54
Metabo hex opzetsetuk44.3958.02
Metabo haakse adapter36.0936.24
367.96357.92

Via de pricewatch blijkt er toch wel een complete set van de Bosch te zijn, voor 259 euro. Ik sla Amazon over, persoonlijke voorkeur, en ter verwarring vermeld Megekko het aantal bijgeleverde accu's niet, en staat dit zelfde EAN bij bol.com als set zonder accu's bekend... eerst maar even checken voordat ik daadwerkelijk bestel. Toolmax heeft de set in ieder geval voor 299 euro staan met expliciet wel 2 accu's..

Gezien het prijsverschil van zo'n 100 euro lijkt de Bosch mij voor de hand liggen.... of zie ik wat over het hoofd en is de Metabo echt 100 euro meer waard?
De kit bestaat wel degelijk:

En vrijwillig €90 meer betalen en 3 weken langere levertijd om de Porsche van de ondernemer in Nederland te betalen, tja, ik zou toch echt lekker de hele kit bij Amazon bestellen. Maar goed, ik ben absoluut geen wereldverbeteraar en het is uiteraard te prijzen dat je liever in Nederland bestelt!

Geen reden om voor de Metabo te kiezen met die meerprijs, zitten ook nog eens 2Ah accu's bij i.p.v. 3Ah.

edit: hele kit is ook voor iets minder groot verschil bij Megekko te koop. (spuitelf, die had je zelf toch al gezien :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
akatar schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Als je al in de Festool accu's zit, is dat een prima optie. Anders even kijken naar Makita, DeWalt of Bosch. Die hebben allemaal een compactere bandschroefmachine. Zeg maar formaat normale schroefmachine, maar dan met magazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
BrtH schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:30:
[...]

Ik heb recent een Brymen BM257s gekocht, die bevalt erg goed en daarvan weet ik ook dat hij veilig is voor 230 V. Als je nu iets van €20 hebt is dat misschien iets buiten je budget, maar als je veel elektra aan gaat leggen zou ik in verband met veiligheid wel voor een iets hoger budget gaan.
Waarom specifiek dat model en niet de 235, die toch weer iets goedkoper is?

https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Framoes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Als je al in de Festool accu's zit, is dat een prima optie. Anders even kijken naar Makita, DeWalt of Bosch. Die hebben allemaal een compactere bandschroefmachine. Zeg maar formaat normale schroefmachine, maar dan met magazijn.
Ik heb de Festool accu's, dat is het probleem niet.
Het gaat ook een Festool worden, had gehoopt dat er hier iemand is die een 2500 heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06:01
Jelte schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:19:
[...]
Waarom specifiek dat model en niet de 235, die toch weer iets goedkoper is?

https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html
Ja, die kan ook goed, ik had de 257s omdat die wat extra features zoals de bar graph heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Nu online
Jelte schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:47:

Wat is een goede?

Tja Fluke natuurlijk. Die zie je het meest in de industrie als standaard meter voor veelvuldig gebruik.
Die zijn er ook zonder stroommeting en wel spanning, weerstand en diodetest. Staan ook wel voor <100 op MP.

[ Voor 5% gewijzigd door Rob Z op 07-03-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Rob Z ja Fluke lijkt wel het summum, maar dat zit ook een prijs aan.
Maar marktplaats zou kunnen. Klein risico heb je daar natuurlijk altijd.

Edit: hmm, neh. Nog steeds flink duurder dan die brymen en dan heb je niet wat nieuwere snufjes.
Denk dat het die brymen wordt.
Net zoiets als dat ik geen Festool nodig heb.

[ Voor 38% gewijzigd door Jelte op 08-03-2021 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:36:
@Rob Z ja Fluke lijkt wel het summum, maar dat zit ook een prijs aan.
Maar marktplaats zou kunnen. Klein risico heb je daar natuurlijk altijd.

Edit: hmm, neh. Nog steeds flink duurder dan die brymen en dan heb je niet wat nieuwere snufjes.
Denk dat het die brymen wordt.
Net zoiets als dat ik geen Festool nodig heb.
Voor wat betreft multi-meters, was laatst een aardige discussie over in een ander topic, vanaf deze post ongeveer: DaWaN in "Goed (auto)sleutelgereedschap"

Kort samengevat kwam het er volgens mij op neer dat Fluke weinig extra biedt t.o.v. Brymen, behalve een behoorlijke meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik ben voor de Brymen BR235 gegaan met krokodillenklemmen erbij :)

Ben benieuwd of deze de rest van mijn leven mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:13

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Zo te zien heeft Snickers een heel erg vergelijkbaar assortiment als Snikki. Ook de riem lijkt me wel fijn (redelijk breed, zacht, en snelsluiting voor)
De Tasjes van Snikki zijn ook heel vergelijkbaar. Misschien dat ik een Snickers riem koop, en een tasje van Snikki. En dan eens vergelijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt me dat deze ook wel uitwisselbaar zijn. Interessant spul.
Van het weekend een bestelling er uit gedaan voor deze riem + snickers tasjes. Nog geen snikki er bij besteld, maar ik ga eens kijken hoe dit in eerste instantie bevalt.

Daanaast vanwege wat extra loon meteen wat andere leuke dingen besteld. Een PB-swiss 6464 (bithouder) om de meest gebruikte bits compact bij me te kunnen dragen.

Jeetje wat is het lastig om een goede webshop te vinden die een goed assortiment PB-swiss aanbied. Heeft iemand nog een advies daar? Uiteindelijk maar weer op prof-tools terecht gekomen, maar de rest van hun assortiment is niet geweldig (en redelijk duur).

En ik ben op zoek naar een goede veiligheidsbril. Mijn bril heeft het begeven, en dat is toch iets wat ik wel altijd op zet als ik bezig ga. Natuurlijk al naar de video van Project Farm gekeken, iemand ervaring met de carhartt carbondale?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Nu online
Jelte schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:11:
Ik ben voor de Brymen BR235 gegaan met krokodillenklemmen erbij :)

Ben benieuwd of deze de rest van mijn leven mee kan gaan.
Dat lijkt me een prima ding voor het geld (dank aan @BrtH en @henkie196 voor de links!)
dragonhaertt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:14:
[knip]
Jeetje wat is het lastig om een goede webshop te vinden die een goed assortiment PB-swiss aanbied. Heeft iemand nog een advies daar? Uiteindelijk maar weer op prof-tools terecht gekomen, maar de rest van hun assortiment is niet geweldig (en redelijk duur).
[knip]
Hier bestel ik m'n bitjes van PB Swiss Tools: https://www.pb.swisstools.nl/webshop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Die heeft helaas de 6464 niet in het assortiment. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:27:
Die heeft helaas de 6464 niet in het assortiment. :/
In NL zijn hugoschipper.nl en prof-tools.nl volgens mij de enigen die importeur zijn van PB Swiss (de link van @Rob Z is ook van hugo schipper), dus je keuze is daar vrij beperkt. Je kan altijd contact opnemen met de winkels en kijken of ze die willen bestellen voor jou.

Is er een reden dat het specifiek die 6464 zou moeten zijn? Kan bv een 6460 of 6510 een alternatief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:39:
[...]

In NL zijn hugoschipper.nl en prof-tools.nl volgens mij de enigen die importeur zijn van PB Swiss (de link van @Rob Z is ook van hugo schipper), dus je keuze is daar vrij beperkt. Je kan altijd contact opnemen met de winkels en kijken of ze die willen bestellen voor jou.

Is er een reden dat het specifiek die 6464 zou moeten zijn? Kan bv een 6460 of 6510 een alternatief zijn?
Ik heb hem al besteld via prof-tools. Ik wilde inderdaad graag de 6464. Nieuwe versie van de 6460 (bithouder kan je niet kwijtraken) en kleiner dan de 6510.

En ik vind het toch altijd wel fijn om geen verzendkosten te betalen, dus dan kijk ik altijd meteen even naar andere dingen die op mijn verlanglijstje staan. Dan is het natuurlijk jammer als je die besparing kwijtraakt omdat de rest van de website zo veel duurder is dan andere webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rob Z schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:25:
[...]

Dat lijkt me een prima ding voor het geld (dank aan @BrtH en @henkie196 voor de links!)

[...]

Hier bestel ik m'n bitjes van PB Swiss Tools: https://www.pb.swisstools.nl/webshop/
Hier nog een +1 voor Brymen.

Ik heb de BM805s via Eleshop, daar gekocht omdat ik niet wist wat ik nou precies nodig had en niet kon kiezen en telefonisch prettig te woord gestaan en geholpen werdt. d:)b

https://www.eleshop.nl/brymen-bm805s-multimeter.html

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb met interesse wat recente posts over (excenter) schuurmachines gelezen. Die mooie Mirka of Festool apparaten zijn wel heel gaaf maar ik heb een vraag in een wat lager segment.

Al jaren heb ik voor kleine (en eigenlijk alle) schuurklusjes een Bosch delta apparaatje zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/41-uh7SWxmL._SL500_AC_SS350_.jpg

Nu heeft mijn huidige woning rabat delen op een zijkant. En de delta begint wel wat gaar te worden. Dus ik zoek een apparaat wat wat beter geschikt is voor grotere oppervlakken. Iets wat enigzins degelijk is maar nog wel in een bescheiden budget (onder 150 euro zou mooi zijn maar ietsje meer kan ook nog). Naast die gevelbekleding zou ik er bijvoorbeeld wel eens een deur mee schuren, een tafel/werkblad, een steigerhouten bankje voor de tuin, dat soort dingen. Dus puur meters maken is niet het aller belangrijkste, de buitenkant doe ik uiteindelijk maar 1x in de paar jaar. Maar hij moet er wel geschikt voor zijn.

Twee richtingen zijn denk ik: 125mm excenter of een grotere vlakschuurmachine. Ik heb wel eens een grote vlakschuurmachine geleend maar die was oud en gaf erg veel trillingen vond ik. Dus niet echt goed vergelijksmateriaal.

Zou bijvoorbeeld een van deze apparaten ok zijn:
Bosch GEX 125-1 https://www.amazon.nl/Bos...chuurschijf/dp/B00SPB9TXK
Metabo SXE 3125 https://www.amazon.nl/Met...ne-SXE-3125/dp/B00YHK3OSO

Of qua vlakschuurmachine dus bijvoorbeeld:
Bosch GSS 23 AE https://www.amazon.nl/Bos...hine-schuur/dp/B000EBN16K

Wat ik begrijp is dat een excenter over het algemeen beter geschikt is om sneller te schuren (meer afname of meer meters). Is er dan een reden waarom een vlakschuurmachine juist beter is? Vanwege de vorm?

Ervaring/advies is welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door mddd op 08-03-2021 11:13 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:55
mddd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
Ik heb met interesse wat recente posts over (excenter) schuurmachines gelezen. Die mooie Mirka of Festool apparaten zijn wel heel gaaf maar ik heb een vraag in een wat lager segment.

Al jaren heb ik voor kleine (en eigenlijk alle) schuurklusjes een Bosch delta apparaatje zoals deze
[Afbeelding]

Nu heeft mijn huidige woning rabat delen op een zijkant. En de delta begint wel wat gaar te worden. Dus ik zoek een apparaat wat wat beter geschikt is voor grotere oppervlakken. Iets wat enigzins degelijk is maar nog wel in een bescheiden budget (onder 150 euro zou mooi zijn maar ietsje meer kan ook nog). Naast die gevelbekleding zou ik er bijvoorbeeld wel eens een deur mee schuren, een tafel/werkblad, een steigerhouten bankje voor de tuin, dat soort dingen. Dus puur meters maken is niet het aller belangrijkste, de buitenkant doe ik uiteindelijk maar 1x in de paar jaar. Maar hij moet er wel geschikt voor zijn.

Twee richtingen zijn denk ik: 125mm excenter of een grotere vlakschuurmachine. Ik heb wel eens een grote vlakschuurmachine geleend maar die was oud en gaf erg veel trillingen vond ik. Dus niet echt goed vergelijksmateriaal.

Wat ik begrijp is dat een excenter over het algemeen beter geschikt is om sneller te schuren (meer afname of meer meters). Is er dan een reden waarom een vlakschuurmachine juist beter is? Vanwege de vorm?

Kijk hier eens naar, heb deze excenter zelf ook en is echt veel bang for bucks. Heb destijds meerdere reviews gelezen en ben er ook echt tevreden over. Zeker voor nog geen 9 tientjes.
DeWalt DWE6423

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:05:
Ik heb hem al besteld via prof-tools. Ik wilde inderdaad graag de 6464. Nieuwe versie van de 6460 (bithouder kan je niet kwijtraken) en kleiner dan de 6510.

En ik vind het toch altijd wel fijn om geen verzendkosten te betalen, dus dan kijk ik altijd meteen even naar andere dingen die op mijn verlanglijstje staan. Dan is het natuurlijk jammer als je die besparing kwijtraakt omdat de rest van de website zo veel duurder is dan andere webshops.
Ik weet niet hoeveel het verschil in grootte merkbaar gaat zijn in de praktijk, maar de 6510 (en 6530) zijn inderdaad wel behoorlijk van formaat. Is soms ook wel fijn, trouwens.

Ik heb ook een stubby van PB met zo'n bithouder als die 6464, en dat werkt best goed, blijft ook soepel op en neer gaan na een paar jaar.

[Afbeelding]

Eén en ander is ook omschreven in de TS: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Een vlakschuurmachine is om grote oppervlakken helemaal kaal te schuren. Dit gaat soms wel erg hard, dus je moet een voorzichtig zijn om niet een stuk uit je plank dieper weg te schuren dan de rest van de plank.

Een excenter gaat niet zo hard, en kan ook voor fijner werk gebruikt worden, dus een excenter lijkt me wat meer geschikt voor wat je wilt doen. Tenzij die planken buiten echt helemaal kaal moeten worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:47
henkie196 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Eén en ander is ook omschreven in de TS: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Een vlakschuurmachine is om grote oppervlakken helemaal kaal te schuren. Dit gaat soms wel erg hard, dus je moet een voorzichtig zijn om niet een stuk uit je plank dieper weg te schuren dan de rest van de plank.

Een excenter gaat niet zo hard, en kan ook voor fijner werk gebruikt worden, dus een excenter lijkt me wat meer geschikt voor wat je wilt doen. Tenzij die planken buiten echt helemaal kaal moeten worden gemaakt.
Volgens mij verwar je nu de vlakschuurmachine met de bandschuurmachine. Afname van een vlakschuurmachine is minder dan van een excenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
loeberce schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:00:
Volgens mij verwar je nu de vlakschuurmachine met de bandschuurmachine. Afname van een vlakschuurmachine is minder dan van een excenter.
Oeps, je hebt gelijk. 8)7

Vlakschuurmachine is qua afname inderdaad meer vergelijkbaar met een deltaschuurmachine dan een excenter. Zelfde soort bewegingen van de zool, in ieder geval, voor een delta- en een vlakschuurmachine.

Advies blijft wel hetzelfde, naar mijn idee. Een excenter lijkt me meer geschikt voor de grote oppervlakken die hij buiten wil gaan doen. Vlakschuurmachine is meer voor kleinere oppervlakken en lichter schuurwerk, en kan ook beter in hoekjes komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 19:08

Peter Millard geeft een mooie vergelijking tussen de verschillende types:
YouTube: Which Sander When? [video #356]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-10 17:10

Tjark

DON'T PANIC

@dragonhaertt ibood heeft deWalt brillen in de aanbieding https://next.ibood.com/nl...0000/14388/doe-het-binnen

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Anderhalve week geleden voor het eerst bij Toolnation een Makita combihamer en slagschroevendraaier besteld; gezien de slechte ervaringen met Toolstation (en hun nonexistente klantenservice waar de hoorn erop gegooid wordt na 20 minuten) besloten voor een ander bedrijf te gaan.

Afijn, slagschroevendraaier eind vorige week binnen (al te laat), combihamer vandaag (veel te laat). Haal ik hem uit de overdoos, heb ik een overduidelijk gebruikt product in m'n handen. Doos+papieren in doos beschadigd en de boorresten+baardharen van de vorige gebruiker hingen er nog aan, samen met een paar dikke klodders vet om de SDS aansluiting en boorstand-hendel heen.

Heeft iemand anders ook slechte ervaringen met de 2 bovengenoemde zaken, of ben ik nou zo'n pechvogel? Toch vaak positieve dingen over deze zaken gehoord, dus doet mij vermoeden dat de drukte omtrent corona roet in het eten gooit bij hun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb nu ook zo'n veiligheidsbril, dat is makkelijker te dragen met oorkleppen op dan een gewone veiligheidsbril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Djmaddox schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:23:
Anderhalve week geleden voor het eerst bij Toolnation een Makita combihamer en slagschroevendraaier besteld; gezien de slechte ervaringen met Toolstation (en hun nonexistente klantenservice waar de hoorn erop gegooid wordt na 20 minuten) besloten voor een ander bedrijf te gaan.

Afijn, slagschroevendraaier eind vorige week binnen (al te laat), combihamer vandaag (veel te laat). Haal ik hem uit de overdoos, heb ik een overduidelijk gebruikt product in m'n handen. Doos+papieren in doos beschadigd en de boorresten+baardharen van de vorige gebruiker hingen er nog aan, samen met een paar dikke klodders vet om de SDS aansluiting en boorstand-hendel heen.

Heeft iemand anders ook slechte ervaringen met de 2 bovengenoemde zaken, of ben ik nou zo'n pechvogel? Toch vaak positieve dingen over deze zaken gehoord, dus doet mij vermoeden dat de drukte omtrent corona roet in het eten gooit bij hun.
Langzame levering van beide shops heb ik ook wel eens gehad. Ook bij andere overigens. Vaak staat er namelijk: "Op voorraad bij leverancier, levering binnen 2 werkdagen". Ik vraag met dan af of het eerste 2 dagen duurt voordat het bij de shop is en vervolgens weer 2 dagen duurt om hier afgeleverd te worden. Soms klopt het dus voor geen meter.

Bij Gereedschappelijk heb ik gelukkig tot nu toe nooit langer dan 2 werkdagen hoeven wachten. Meestal dezelfde dag verzonden.

Dat je een gebruikt voorwerp hebt ontvangen (en vervolgens dramatisch contact met de klantenservice) zou voor mij reden zijn om daar nooit meer te bestellen :)

Edit: Oh, als je echt spoed hebt, bel ze even op en vraag of het vandaag nog mee kan :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik heb net Toolnation gemaild of ze mijn bestelling willen annuleren. Ik heb daar een afkortzaag besteld. Was netjes "Op voorraad 1-4 werkdagen leverbaar". 4de werkdag nog geen teken van Toolnation. Gebeld. "Ik zie dat het op voorraad is in het andere magazijn. Eind deze week verstuurd". Ok. Soit. Kan. Het is een rare tijd. Nu een week later nog niks. Telefonische storing, dus niet te bereiken. Contactformulier gedaan. Netjes snel antwoord gehad. Antwoord: "Er is nog niks. We zijn afhankelijk van de fabrikant".

Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Je hebt het op voorraad of niet. Vertraging soit, maar ga niet tegen me liegen met "het is in ons andere magazijn". Dus ik heb terug gemaild dat het verhaal anders is dan dat de collega had gedaan en of ze mijn bestelling willen annuleren en mijn geld terug willen storten. Benieuwd wat het antwoord is. En als je het dan hebt over klantenservice, verwacht ik een (geautomatiseerd) berichtje "Excuses. Er is wat vertraging. Het product komt zsm." En niet wachten tot ik kom vragen waar mijn product blijft. :F

Wat is het andere bedrijf? Ik heb een soortgelijke ervaring met HD-Tools. Die overigens we supersnel waren met leveren van de producten op voorraad. Alleen 0.0 communicatie over het missende stuk gereedschap buiten een cirkeltje op de pakbon met "naleveren".

[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 08-03-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Grappig.. Ik heb ontzettend goede ervaring met toolstation..

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40
Toolstation != toolnation. Met toolnation heb ik ook alleen slechte ervaringen, bestel er niets meer. Toolstation alleen positieve ervaringen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53

Asteroid9

General Failure

Met Toolstation heb ik al jaren eigenlijk niks dan goede ervaringen. Sinds de corona drukte duurt het verzenden wat langer, maar 90% van de tijd haal ik het op bij de balie die hier vlakbij zit.
Vriendelijk personeel, denken goed mee en zijn heel coulant als het gaat om ruilen of retourneren.

Sinds de bouwmarkten dicht zijn is hun webshop en klantenservice wel aardig ontploft hoorde ik van de medewerkers. Met gratis verzenden vanaf 20 euro bestelt heel Nederland ineens alle kleine rommel via hen. Vervelend, maar voor die tijd liep dat volgens mij allemaal wel prima.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-10 17:10

Tjark

DON'T PANIC

@Asteroid9 Toolstation != toolnation (copy-pasta-bedankt-decipherer)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
msicaron schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:11:

Peter Millard geeft een mooie vergelijking tussen de verschillende types:
YouTube: Which Sander When? [video #356]
Dat is inderdaad heel informatief, helpt goed om het verschil in te zien voor iemand die er nog niet enorm
in thuis is zoals ik :)

@henkie196 je hebt gelijk, alleen een excenter zal te groot zijn voor sommig werk. Ik kom tot dezelfde conclusie als Peter denk ik; de combinatie van excenter en compacte vlakschuurden is handig. Die laatste heb ik natuurlijk in de vorm van mijn oude delta. Ik denk dat ik dus eerst die excentrische schuurmachine ga kopen. De delta erbij zolang die nog ok werkt. En wellicht die later vervangen door een wat betere.

@Den_S85 Bedankt, ik ga die zeker checken!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
decipherer schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:57:
Toolstation != toolnation. Met toolnation heb ik ook alleen slechte ervaringen, bestel er niets meer. Toolstation alleen positieve ervaringen.
Exact dezelfde ervaring hier.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Tjark schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:56:
@Asteroid9 Toolstation != toolnation (copy-pasta-bedankt-decipherer)
Dat weet ik, maar @Djmaddox vroeg specifiek of mensen slechte ervaringen hadden met de 2 genoemde zaken, daar reageerde ik dus op!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Laatst online: 08-10 16:39
Ik wil graag binnenkort mijn gereedschapsarsenaal uitbreiden met (een) perstang(en) om kunstoog (alupex?) waterleidingen te kunnen aanleggen.

Tot nu toe heb ik waterleidingen altijd uitgevoerd in koper met knelfittingen of een kunststof leiding systeem wat ze bij de gamma hebben waarbij je de connectors met een inbussleutel monteert. Dit systeem heeft dus geen specifiek gereedschap nodig maar is volgens mij erg duur per onderdeel en ik heb het elders nog niet gevonden.

Ik neem aan dat ik mij met een perstang inkoop in een bepaald systeem? Of is dit allemaal redelijk universeel? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Lastig, want de merken met handperstangen zijn vrij beperkt. Met een elektrische krimptang kun je alle kanten op maar die zijn erg duur en dan moet je al snel nog meerdere losse persbekken kopen.

Voor incidenteel gebruik heb je dan een erg duur apparaat en dan ook met accu's die weer verouderen of stuk kunnen gaan door veel te weinig gebruik.

Universeel is het sowieso niet, je hebt iets van 6 systemen, en die dan weer per diameter. Je kiest dus echt een systeem. Uponor, Henco, Viega en nog wat anderen.

Ik doe momenteel alles met Viega en ik heb de 16,20 en 25mm handperstangen van marktplaats gehaald. Op zich werkt dat goed, maar ze zijn een draak in krappe ruimtes. Bovendien zijn die tangen ook nog best duur.

Of je moet een Chinese handperstang met een Uponor of ander profiel betrouwbaar genoeg vinden. Die zijn spotgoedkoop te vinden. Zelf ben ik zeker met waterleiding en CV aan de voorzichtige kant, ik wil het liefst een ondersteunden cq goedgekeurde tang gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 18:35

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb hier een handtang van Comisa met th bek, o.a. dus voor Henco of Comisa koppelingen. Zeker niet universeel, maar met de juiste bek kun je best wel wat merken persen. Let wel op dat met een handtang alleen water te persen is, gas is eigenlijk altijd elektrisch.

Kijk ook even naar het model, een handtang kan in hoeken of sleuven soms niet passen. Een draaibare kop is ook handig. En persen is soms even anders denken in volgorde, je kan immers niet de koppeling of leiding draaien. Zo heb ik al wel eens een koppeling geperst en daarna geconstateerd dat ik nu eigenlijk m'n huis om de koppeling moet draaien ipv andersom...

[ Voor 23% gewijzigd door deWit op 08-03-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:17
Ben op zoek naar een haaks slijper van 230mm voor het doorslijpen van wat betonnen stapelblokken van 10x10cm.

Voorkeur hierbij gaat uit naar een Bosch blauw of Makita daar ik daar al meerdere apparaten van heb. Kwam zelf uit bij de hornbach icm Bosch gws 22-230 JH (mogelijk met prijsgarantie via gereedschapscentrum als ze niet vallen over de EAN nummers. )
https://www.hornbach.nl/s...0-JH/6094433/artikel.html

Dit is denk een leuke set voor circa 130 euro incl. Diamantschijf als ik het commentaar lees op de website. Alleen jammer genoeg geen koffer.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze of wellicht een alternatief (voorkeur met koffer) voor een budget tot zeg 150 euro?

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TankiEEE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:57:
Ben op zoek naar een haaks slijper van 230mm voor het doorslijpen van wat betonnen stapelblokken van 10x10cm.

Voorkeur hierbij gaat uit naar een Bosch blauw of Makita daar ik daar al meerdere apparaten van heb. Kwam zelf uit bij de hornbach icm Bosch gws 22-230 JH (mogelijk met prijsgarantie via gereedschapscentrum als ze niet vallen over de EAN nummers. )

Dit is denk een leuke set voor circa 130 euro incl. Diamantschijf als ik het commentaar lees op de website. Alleen jammer genoeg geen koffer.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze of wellicht een alternatief (voorkeur met koffer) voor een budget tot zeg 150 euro?
Ik heb die GWS 22 230 JH ook (kale versie, zonder slijpschijf). Werkt op zich ok voor de 6cm stenen van de oprit door te slijpen. Niet heel overdadig in vermogen, geen snelheidsregeling, maar wel soft start. Voorlopig doet het wat het moet doen.

Ben wel blij dat ik een halfgelaatsmasker heb, trouwens, daar komt een bult stof vanaf. Heb dus ook maar zo'n opzetstuk erbij gehaald waarmee ik de stofzuiger er op aan kan sluiten, dat is niet geheel stofvrij, maar scheelt echt een heleboel rotzooi.

Opbergdoos zat er ook niet bij, maar heb deze nu samen met de 125mm slijptol in een eurokrat van 60x40 opgeborgen, dat werkt ook wel goed.

Ik had ook een paar diamand schijven van Eco-tools voor beton, maar die dingen slijten echt heel snel. Eerste ging net 5 stoepbanden / tegels mee, beetje teleurstellend.

[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 08-03-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:06

Eenmalig een paar blokken?
Huren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer

Ik heb deze ook en gebruik hem eigenlijk uitsluitend voor steen/beton, niet heel vaak. Bevalt prima, vermogen kom ik persoonlijk niet te kort met deze machine.

Voor beton scheelt een goede slijpschijf wel veel. Ik moest een aantal gewapende vloerplaten doorslijpen en kwam daar met een goedkope (25 euro) schijf haast niet doorheen. Daarna deze gekocht en dat ging echt beduidend beter:

https://www.hornbach.nl/s...3-mm/5997950/artikel.html

Nou is het ene beton het andere niet, ik vermoed dat je voor die blokken met een goedkopere schijf wel weg komt.

Als je trouwens al een kleine slijptol hebt zou ik die gewoon inzetten voor een aantal blokken. Diamantschijftje erop, aan 4 kanten inslijpen en je breekt ze zo af.

[ Voor 5% gewijzigd door decipherer op 08-03-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Laatst online: 08-10 16:39
Asteroid9 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:36:
Lastig, want de merken met handperstangen zijn vrij beperkt. Met een elektrische krimptang kun je alle kanten op maar die zijn erg duur en dan moet je al snel nog meerdere losse persbekken kopen.

..

Of je moet een Chinese handperstang met een Uponor of ander profiel betrouwbaar genoeg vinden. Die zijn spotgoedkoop te vinden. Zelf ben ik zeker met waterleiding en CV aan de voorzichtige kant, ik wil het liefst een ondersteunden cq goedgekeurde tang gebruiken.
deWit schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:45:
Kijk ook even naar het model, een handtang kan in hoeken of sleuven soms niet passen. Een draaibare kop is ook handig. En persen is soms even anders denken in volgorde, je kan immers niet de koppeling of leiding draaien. Zo heb ik al wel eens een koppeling geperst en daarna geconstateerd dat ik nu eigenlijk m'n huis om de koppeling moet draaien ipv andersom...
Het was inmiddels eigenlijk wel weer even geleden dat ik naar die tangen had gekeken maar waarom zijn die dingen zo absurd duur? Mijn tangen assortiment bestaat volledig uit knipex en ik heb geen moeite met geld uitgeven aan kwaliteit maar deze tangen zijn volgens mij echt onnodig duur.

Ik denk dat ik het voorlopig toch maar bij het inbus-sleutel-systeem van de Gamma houd..
Heeft iemand enig idee hoe dit systeem heet en waar ik het eventueel elders kan krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Point.Flare schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Ik heb net Toolnation gemaild of ze mijn bestelling willen annuleren. Ik heb daar een afkortzaag besteld. Was netjes "Op voorraad 1-4 werkdagen leverbaar". 4de werkdag nog geen teken van Toolnation. Gebeld. "Ik zie dat het op voorraad is in het andere magazijn. Eind deze week verstuurd". Ok. Soit. Kan. Het is een rare tijd. Nu een week later nog niks. Telefonische storing, dus niet te bereiken. Contactformulier gedaan. Netjes snel antwoord gehad. Antwoord: "Er is nog niks. We zijn afhankelijk van de fabrikant".

Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Je hebt het op voorraad of niet. Vertraging soit, maar ga niet tegen me liegen met "het is in ons andere magazijn". Dus ik heb terug gemaild dat het verhaal anders is dan dat de collega had gedaan en of ze mijn bestelling willen annuleren en mijn geld terug willen storten. Benieuwd wat het antwoord is. En als je het dan hebt over klantenservice, verwacht ik een (geautomatiseerd) berichtje "Excuses. Er is wat vertraging. Het product komt zsm." En niet wachten tot ik kom vragen waar mijn product blijft. :F

Wat is het andere bedrijf? Ik heb een soortgelijke ervaring met HD-Tools. Die overigens we supersnel waren met leveren van de producten op voorraad. Alleen 0.0 communicatie over het missende stuk gereedschap buiten een cirkeltje op de pakbon met "naleveren".
Same vwb Toolnation.

28/2 spullen bij ze besteld, allemaal op voorraad. Vorige week gebeld, "ja dat kan komende week of de week erop worden". Ok laat maar zitten.
Het interessante is dat ik toen een deel van de order heb geannuleerd, maar ze gaven aan dat ze het verzendproces niet meer konden stoppen (lijkt wel dropshipping :+ ) en ik het dan maar weer terug moet sturen. Lekker joh. Spullen komen morgen binnen, inshallah.

Vaker bij ze besteld en altijd netjes meteen geleverd gekregen, maar dit is nu niet echt best. Jammer.

edit: ik kijk nog ff in mijn order, en zelfs 1 item is uberhaupt nu nog niet verstuurd. Die is/was op voorraad :z
ff heel lullig: ik ben niet echt pro-amazon, maar hun levertijden kloppen wel en ik betaal 25E minder (!) voor een doos schuurpapier... tsja waarom dan nog bij TN shoppen?

47.21E bij amazon: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s02?ie=UTF8&psc=1
73E bij toolnation: https://www.toolnation.nl...0.html?sqr=4014549297353&

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 08-03-2021 22:45 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Toolstation prima ervaringen met bezorgen en afhalen. Ook een keer met extra mail dat iets niet vanuit magazijn maar een winkel werd verzonden en daarom een dag later.

Toolnation vond ik altijd heel vaag over levertijden. 1-4 dagen is te vaag in het huidige tijdperk met goeie voorraadsystemen en verzenden in een dag. Dan is 1-4 dagen een red flag dat ze weinig voorraad hebben en gokken op snelle levering door fabrikant.

Uiteindelijk één keer besteld en toen werd de gestelde termijn niet gehaald (+3 dagen en geen updates, voor corona). Een week op een bestelling wachten is voor mij te lang. Afrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004

Ik moest ook klinkers en betonplaten op maat slijpen. Ik ben toen voor een makita op accu's gegaan. Niet echt naar andere merken gekeken omdat ik al in dat accuplatform zat. Ben er zeer tevreden over. Wat ik wel gemerkt heb, is het belang van een goede schijf.
De bijgeleverde schijf zoop accu's. Dan een schijf specifiek voor beton gehaald bij de doe-het-zelf om de hoek, wereld van verschil.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
decipherer schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:16:
Ik heb deze ook en gebruik hem eigenlijk uitsluitend voor steen/beton, niet heel vaak. Bevalt prima, vermogen kom ik persoonlijk niet te kort met deze machine.

Voor beton scheelt een goede slijpschijf wel veel. Ik moest een aantal gewapende vloerplaten doorslijpen en kwam daar met een goedkope (25 euro) schijf haast niet doorheen. Daarna deze gekocht en dat ging echt beduidend beter:

https://www.hornbach.nl/s...3-mm/5997950/artikel.html

Nou is het ene beton het andere niet, ik vermoed dat je voor die blokken met een goedkopere schijf wel weg komt.

Als je trouwens al een kleine slijptol hebt zou ik die gewoon inzetten voor een aantal blokken. Diamantschijftje erop, aan 4 kanten inslijpen en je breekt ze zo af.
Ik heb ondertussen ook deze bij besteld, ben benieuwd hoe die zich verhoudt met de goedkope diamandschijven.

Oh ja, @TankiEEE, de GWS 22 230 JH heeft geen snelwissel systeem, moet nog de schijven aandraaien met zo'n tang. Niet echt een ramp, maar ook niet heel makkelijk bij het wisselen van de schijven.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 09-03-2021 07:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:21:
[...]

Ik heb ondertussen ook deze bij besteld, ben benieuwd hoe die zich verhoudt met de goedkope diamandschijven.

Oh ja, @TankiEEE, de GWS 22 230 JH heeft geen snelwissel systeem, moet nog de schijven aandraaien met zo'n tang. Niet echt een ramp, maar ook niet heel makkelijk bij het wisselen van de schijven.
Als dat een probleem is dan haal je toch zo'n ding erbij?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
henkie196 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:21:
[...]

Die zal het vast ook goed doen, Carat heeft over het algemeen prima spul. Maar ik zou zeggen, laat het nog even weten als je de schijf geprobeerd hebt, ben wel geïnteresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:41:
Als dat een probleem is dan haal je toch zo'n ding erbij?
Dat is zeker een mogelijkheid. Maar is wel ~10% van de aanschafprijs van de slijptol zelf, dus erg kosten effectief lijkt het niet ;)
decipherer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:41:
Die zal het vast ook goed doen, Carat heeft over het algemeen prima spul. Maar ik zou zeggen, laat het nog even weten als je de schijf geprobeerd hebt, ben wel geïnteresseerd :)
Nog genoeg betontegels om te slijpen, laat zeker nog wel weten hoe die van Carat het doet.
Arator schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 02:09:
Ik moest ook klinkers en betonplaten op maat slijpen. Ik ben toen voor een makita op accu's gegaan. Niet echt naar andere merken gekeken omdat ik al in dat accuplatform zat. Ben er zeer tevreden over. Wat ik wel gemerkt heb, is het belang van een goede schijf.
De bijgeleverde schijf zoop accu's. Dan een schijf specifiek voor beton gehaald bij de doe-het-zelf om de hoek, wereld van verschil.
Ik merk met mijn bedraade model al dat die af en toe wat moeite heeft als die door 6cm aan betontegel moet slijpen, en volgens mij haalt zo'n accu versie nooit de 2200 W, dus is dat niet een beperking met zo'n accu slijptol? Aangenomen dat je ook eentje op 230mm hebt.

Daarnaast zou ik ook niet graag meer zonder afzuiging willen op de slijptol, zelfs al doe ik het buiten zijn dat nog steeds grote stofwolken (en allemaal betonstof in de tuin, ook niet ideaal), dus weet niet hoe handig een accu dan nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Laatst online: 06-10 11:05
[quote]henkie196 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Dat is zeker een mogelijkheid. Maar is wel ~10% van de aanschafprijs van de slijptol zelf, dus erg kosten effectief lijkt het niet ;)

[...]

Ff in de gaten houden, ik heb mijne voor 16,64 gekocht op amazon (was op 19-01 zo te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Dit was de eerste de beste die op google kwam opdrijven, ze zijn er wat goedkoper en ze zijn vaak in de ramsch. Ik gebruik er zelf eentje op mijn kleine flex en ben er tevreden over. De grote heb ik m niet maar mis ik m ook niet.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
henkie196 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:19:

[...]

Ik merk met mijn bedraade model al dat die af en toe wat moeite heeft als die door 6cm aan betontegel moet slijpen, en volgens mij haalt zo'n accu versie nooit de 2200 W, dus is dat niet een beperking met zo'n accu slijptol? Aangenomen dat je ook eentje op 230mm hebt.

Daarnaast zou ik ook niet graag meer zonder afzuiging willen op de slijptol, zelfs al doe ik het buiten zijn dat nog steeds grote stofwolken (en allemaal betonstof in de tuin, ook niet ideaal), dus weet niet hoe handig een accu dan nog is.
Van zodra ik de juiste schijf had steken, was dat geen probleem meer. En op moment van aankoop leek me een slijpschijf (een DGA900) op accu's wel gemakkelijk. Naderhand bekeken maken die accu's het toestel wel zwaar, en om een dag te gaan slijpen zonder stroombron in de buurt is ook een no-go want die accu's moeten toch bijgeladen worden.
Ik ben nog even gaan kijken of ik nog een merk op de schijf kon vinden, maar dat is al afgesleten. De schijf kwam in een oranje kartonnen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:33

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Terugkomend over toolstation. Bij mij in de buurt is er een. Scroll over hun site zag ik het merk dual powerplus . Wat voor een merk is dat? Wat kan je daar van verwachten.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Sepp14 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:56:
Terugkomend over toolstation. Bij mij in de buurt is er een. Scroll over hun site zag ik het merk dual powerplus . Wat voor een merk is dat? Wat kan je daar van verwachten.
Gewoon powerplus, maar dan met 2 accu's tegelijkertijd, zoals wel meer merken tegenwoordig doen.
https://www.powerplustips.com/nl/producten/dual-power/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb een DeWalt 7845 Tafelzaag.
Zaagblad diameter is 210mm.
Ik wil een blad kopen met meer tanden.
Zou ik ook een blad van 216mm hierop kunnen monteren en is dit veilig?

Of moet je echt bij die 210 blijven.
Veiligheid primeert!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 22:28
Liquidsky_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:23:

Veiligheid primeert!!!
Zou misschien kunnen, vooral afhankelijk van je spouwmes, die moet nog wel op een nette afstand van het blad zitten - en je moet natuurlijk checken of er genoeg ruimte onder en boven het blad is en je niet per ongeluk een stuk van je behuizing afzaagt :P . Ik zou gewoon een 210mm blad zoeken eigenlijk. Die zijn er genoeg: https://www.ecotools.nl/z...dustrial-210-x-30-mm-t-48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 13:59
Laatst heb ik deze Parkside Performance accudecoupeerzaag gekocht. Apparaat voelt degelijk en lijkt prima te werken, maar ik heb er nog niet mee gezaagd omdat ik bij het uitpakken gerammel hoorde. Dat rammelen is duidelijk hoorbaar wanneer ik 'm omdraai of ermee schud en het komt uit de 'knobbel' aan de voorkant. Klinkt metalig, alsof een deel van het zaagmechanisme binnenin los beweegt en tegen de body aankomt. Plaatsen van een zaagje en vasthouden van pendel etc had allemaal geen effect.

Online vond ik wel wat berichten over decoupeerzagen met vergelijkbare rammels, zelfs bij een Festool, maar het lijkt niet normaal te zijn. Vergeef me dit filmpje van e.o.a. Poolse klusser, maar vanaf 41 seconden laat hij hetzelfde probleem zien. Ik versta het verder niet maar wel dat hij het rammelen 'evident' noemt :P

Ik heb bij Lidl al een garantie/reparatieverzoek ingediend, want retourneren zou betekenen dat ik 'm kwijt ben omdat ze alweer door hun voorraad heen zijn... dat is ook de prijs van goedkoop Lidl gereedschap. De vraag is echter of het rammelen wel kwaad kan. Is het een defect of geen probleem? De zaag lijkt gewoon normaal te werken, dat moet ik alleen nog even testen.

Iemand bekend met zulk gerammel/geluid in een decoupeerzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:18
TheJVH schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:32:
[...]

Zou misschien kunnen, vooral afhankelijk van je spouwmes, die moet nog wel op een nette afstand van het blad zitten - en je moet natuurlijk checken of er genoeg ruimte onder en boven het blad is en je niet per ongeluk een stuk van je behuizing afzaagt :P . Ik zou gewoon een 210mm blad zoeken eigenlijk. Die zijn er genoeg: https://www.ecotools.nl/z...dustrial-210-x-30-mm-t-48
En je zult de motor en mogelijk het as ook nog eens zwaarder belasten. Ik zou het in ieder geval niet doen.
Vooral niet bij een zaagblad wat een X000x per minuut rond draait, daar wil je geen gekke dingen mee doen.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 22:28
Remy!!!! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:09:
[...]

En je zult de motor en mogelijk het as ook nog eens zwaarder belasten. Ik zou het in ieder geval niet doen.
Vooral niet bij een zaagblad wat een X000x per minuut rond draait, daar wil je geen gekke dingen mee doen.
Die extra 6mm zal vrijwel niets uithalen, meer of minder tanden gebruiken - of je doorvoersnelheid maakt veel meer uit qua belasting. Dat gezegd hebbende, ik zou ook gewoon een 210mm blad gebruiken want dan zit je altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:05
spork schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:34:
[...]

[...]

Het was inmiddels eigenlijk wel weer even geleden dat ik naar die tangen had gekeken maar waarom zijn die dingen zo absurd duur? Mijn tangen assortiment bestaat volledig uit knipex en ik heb geen moeite met geld uitgeven aan kwaliteit maar deze tangen zijn volgens mij echt onnodig duur.

Ik denk dat ik het voorlopig toch maar bij het inbus-sleutel-systeem van de Gamma houd..
Heeft iemand enig idee hoe dit systeem heet en waar ik het eventueel elders kan krijgen?
Mocht je een kvk nummer hebben kan je klant worden bij technische unie, die verhuren tangen voor 20 euro per dag...

Mocht je dat te duur vinden heeft praxis ook nog een click versie die je zonder gereedschap kan monteren. Weet alleen niet hoe die zich qua prijs plaats ten opzichte van de gamma variant.

(let wel goed op of de diversie koppelingen en leidingen geschikt zijn om uit te wisselen... Er zijn nog al wat variaties beschikbaar met diversie diameters, die soms tienden van mm verschillen maar prima willen lekken met verkeerde koppeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:33
Liquidsky_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:23:

Veiligheid primeert!!!
Als het past is het geen enkel probleem. 216mm bladen zijn wel gemakkelijker te vinden dan 210mm volgens mij. Dus heb je aan alle kanten ruimte over dan geen probleem. Ik heb een zaagmachine waar alles tussen 216 tot 330mm op kan.

Op een blad staat altijd het maximaal toerental, zolang je daar maar onder blijft.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:18
TheJVH schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Die extra 6mm zal vrijwel niets uithalen, meer of minder tanden gebruiken - of je doorvoersnelheid maakt veel meer uit qua belasting. Dat gezegd hebbende, ik zou ook gewoon een 210mm blad gebruiken want dan zit je altijd goed.
Groot gelijk, ik had het even verkeerd gelezen ik dacht dat er iets stond van 256mm :X
Mij lijkt de 6mm extra ook niet echt een issue, en het aantal tanden/doorvoersnelheid doet idd veel meer met de belasting dan die 6mm.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:24
Arator schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Gewoon powerplus, maar dan met 2 accu's tegelijkertijd, zoals wel meer merken tegenwoordig doen.
En voor wat meer achtergrondinfo over PowerPlus kan je terecht bij de 'fabrikant', heb Belgische VaRo.
https://www.varo.com/nl-be/27/over-varo

Grappig wel, ze zeggen 'wat je zelf doet, doe je meestal beter'... Daarom dat ze hun apparaten in China bij elkaar sprokkelen ;-) De foto's en verpakking doen ze dan wel zelf.

Bij quality control zie je iemand met een kleurkaart de gele kleur van een machine controleren. Want dat is natuurlijk het belangrijkste ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goat1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05-2021
Ik ben op zoek naar een accu combopack zodat als ik hier en daar een klusje moet doen, ik in ieder geval een beetje gereedschap heb. Nu kwam ik deze tegen.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand anders nog een beter advies? Het maakt mij niet uit wat voor merk het is, zolang het maar redelijk spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Heeft er iemand verstand van productnummers van starmix stofzuigers?

Ik heb interesse in de starmix IPULSE L-1635. Nu vind ik deze nieuw te duur vandaar dat ik eens op marktplaats zat te kijken en ik vind daar wel een aantal Starmix ISP i-PULSE ARDL-1635. Ik vind alleen nergens terug of dit nou dezelfde machine is of wat het verschil is.

tevens schijnt er ook nog een AR versie te zijn, geen idee wat het verschil tussen AR en ARD is. Op de website van starmix vind ik hier ook niks over terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Goat1 Ik zeg niets verkeerds over die jij uitgezocht hebt als jou voorbeeld, maar waarom geen Bosch of Makita? Met daarvan een set heb je gerede kans (bv Accu's ed) meer kans van slagen hebt dat je jaren vooruit kan met ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
helpme schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:35:
Heeft er iemand verstand van productnummers van starmix stofzuigers?

Ik heb interesse in de starmix IPULSE L-1635. Nu vind ik deze nieuw te duur vandaar dat ik eens op marktplaats zat te kijken en ik vind daar wel een aantal Starmix ISP i-PULSE ARDL-1635. Ik vind alleen nergens terug of dit nou dezelfde machine is of wat het verschil is.

tevens schijnt er ook nog een AR versie te zijn, geen idee wat het verschil tussen AR en ARD is. Op de website van starmix vind ik hier ook niks over terug.
Die Starmix ISP i-PULSE ARDL-1635 lijkt gewoon de oudere versie van de Starmix iPulse L-1635 Premium, als ik het zo bekijk. Iets lagere flow en onderdruk, maar zelfde filters en zelfde accessoires.

Als je behoorlijk goedkoper kunt krijgen, lijkt me geen verkeerde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:28
De GSS 160 staat nu op amazon.de voor €136 met een voucher a €13. Prijzen van ~€90 zoals vorig jaar mei zijn volgens mij al lang niet meer voorbij gekomen, maar verwacht ik ivm corona eigenlijk ook niet snel meer. Niet dat ik hem direct nodig heb, maar €123 is al een stuk beter dan €150 bij de Nederlandse webshops. Wellicht toch maar gewoon kopen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Arator schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Het is blijkbaar een systeem met machines die werken met zowel 20V als 40V accu's. Dus nog weer anders dan Makita, DeWalt of Hikoki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:33

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

florizla schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:41:
[...]

En voor wat meer achtergrondinfo over PowerPlus kan je terecht bij de 'fabrikant', heb Belgische VaRo.
https://www.varo.com/nl-be/27/over-varo

Grappig wel, ze zeggen 'wat je zelf doet, doe je meestal beter'... Daarom dat ze hun apparaten in China bij elkaar sprokkelen ;-) De foto's en verpakking doen ze dan wel zelf.

Bij quality control zie je iemand met een kleurkaart de gele kleur van een machine controleren. Want dat is natuurlijk het belangrijkste ;-)
Varo is action gereedschap toch? Tenminste, het werd vroeger daar verkocht. Kocht ooit eens een Varo palmschuurmschine. Die was gauw naar de eeuwige jachtvelden. Heb nog ergens in de garage een haakse slijper van dat merk, nieuw in doos.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Laatst online: 10:24
Momenteel ben ik opzoek naar een leuke handzame bouwstofzuiger voor op mijn voornamelijk Makita gereedschap, zodat ik met klussen in huis niet steeds stof en vuil heb door het huis.

Nu zag ik de DVC750LZX1 (18v op accu), ideaal dacht ik...

Echter lees ik nu op de makitapagina dat hij niet gebruikt mag worden icm gereedschap

“ Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en beschikt niet over een TNO-label, daarom is deze stofzuiger alleen geschikt voor schoonmaak werkzaamheden en niet om machines op aan te sluiten.”

Dit wordt op diverse verkoopsites niet gecommuniceerd, waardoor ik hem bijna aangeschaft had. Ook zie ik op veel YouTube filmpjes dat mensen hem wel aansluiten.

Zijn er tweakers die dit ook doen? En zou dit echt schadelijk kunnen zijn? Voor machine en gereedschap.

Hij lijkt zo ideaal: compact, handzaam, kleiner dan de meeste bouwstofzuigers en op accu!

*lees net op diverse andere sites dat je serieuze schokken kan krijgen doordat de statische lading niet kwijt kan en je dus een behoorlijke opdonder kan krijgen... niet de bedoeling dus*

[ Voor 9% gewijzigd door Passie-m op 09-03-2021 22:55 . Reden: Aanvullende informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 21:43
Gewoon een antistatische slang kopen.
Moet je niet van wakker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Framoes schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:52:
[...]

Het is blijkbaar een systeem met machines die werken met zowel 20V als 40V accu's. Dus nog weer anders dan Makita, DeWalt of Hikoki.
Toevallig weet ik dat festool ook accu's heeft met een 230 aansluiting
https://www.festool.nl/pr...25-li-3,1-i-set#Overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
henkie196 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Ik heb nu ook zo'n veiligheidsbril, dat is makkelijker te dragen met oorkleppen op dan een gewone veiligheidsbril.
Zoiets gebruik ik standaard met de slijptol, vooral in onmogelijke posities fijn dat er niets onder je bril door komt zoals bij een normale bril.
En idd geen lekkage bij de oren als je kappen op doet.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Pagina: 1 ... 19 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).