Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:42
Goat1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:34:
Ik ben op zoek naar een accu combopack zodat als ik hier en daar een klusje moet doen, ik in ieder geval een beetje gereedschap heb. Nu kwam ik deze tegen.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand anders nog een beter advies? Het maakt mij niet uit wat voor merk het is, zolang het maar redelijk spul is.
Wat voor klusjes verwacht je te gaan doen? Heb je ervaring met een slagschroevendraaier?
Hier zijn al ontelbare discussies geweest tussen de voor- en tegenstanders daarvan.

De set waar jij naar verwijst heb ik geen ervaring mee; wel goede ervaringen met andere apparaten van Hikoki (nieuwe naam voor Hitachi).

Ben je echt naar zo'n set op zoek dan heeft Metabo ook een vergelijkbare set; zie b.v.
https://www.bol.com/nl/p/...IdyTcbAZBuogaAi0uEALw_wcB

Is jarenlang bij toolstation in de aanbieding geweest voor ik dacht 160 euro en daar heb ik hem vandaan.
Zie hem nu niet meer bij Toolstation staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
jichem schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Mocht je een kvk nummer hebben kan je klant worden bij technische unie, die verhuren tangen voor 20 euro per dag...
Top tip!!
Mocht je dat te duur vinden heeft praxis ook nog een click versie die je zonder gereedschap kan monteren. Weet alleen niet hoe die zich qua prijs plaats ten opzichte van de gamma variant.
Uponor RTM inderdaad. Heb ik gebruikt voor wat zaken. Erg makkelijk en het is minimaal prijziger dan de standaard Uponor variant. Overigens loont het wel om even te shoppen op internet, grote prijsverschillen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Passie-m schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:41:
Momenteel ben ik opzoek naar een leuke handzame bouwstofzuiger voor op mijn voornamelijk Makita gereedschap, zodat ik met klussen in huis niet steeds stof en vuil heb door het huis.

Nu zag ik de DVC750LZX1 (18v op accu), ideaal dacht ik...

Echter lees ik nu op de makitapagina dat hij niet gebruikt mag worden icm gereedschap

“ Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en beschikt niet over een TNO-label, daarom is deze stofzuiger alleen geschikt voor schoonmaak werkzaamheden en niet om machines op aan te sluiten.”

Dit wordt op diverse verkoopsites niet gecommuniceerd, waardoor ik hem bijna aangeschaft had. Ook zie ik op veel YouTube filmpjes dat mensen hem wel aansluiten.

Zijn er tweakers die dit ook doen? En zou dit echt schadelijk kunnen zijn? Voor machine en gereedschap.

Hij lijkt zo ideaal: compact, handzaam, kleiner dan de meeste bouwstofzuigers en op accu!

*lees net op diverse andere sites dat je serieuze schokken kan krijgen doordat de statische lading niet kwijt kan en je dus een behoorlijke opdonder kan krijgen... niet de bedoeling dus*
Ik zou het wel aandurven. Mijn huidige bouwstofzuiger is ook niet antistatisch, en daarom blijft er wel stof aan de slang hangen. En tikjes van statische elektriciteit heb ik wel een gehad (kachel uitzuigen) maar die heb ik nu sws in de winter.... meer is het niet.

En nu wil * teacher hem ook..... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Oogje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:04:
Zoiets gebruik ik standaard met de slijptol, vooral in onmogelijke posities fijn dat er niets onder je bril door komt zoals bij een normale bril.
En idd geen lekkage bij de oren als je kappen op doet.
Of, als je het wil combineren met een stofmasker, een volgelaatsmasker, ook geen overbodige luxe met een slijptol, over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:34

inhico

pw

Uponor RTM inderdaad. Heb ik gebruikt voor wat zaken. Erg makkelijk en het is minimaal prijziger dan de standaard Uponor variant. Overigens loont het wel om even te shoppen op internet, grote prijsverschillen.
Beetje off-topic:
Je kunt ook VSH musu koppelingen gebruiken. Dat zijn messing knelkoppelingen met inlets voor meerlagenbuis. Geschikt voor Uponor, Wavin en diverse andere merken en ook voor overgangen tussen merken en tussen koper of staal naar kunststof.

Kreeg ooit de tip van een installateur. Ben er zeer tevreden over: compact (compacter dan RTM) en probleemloos (nog nooit lekkage gehad). Ik heb ze ook gebruikt op inmiddels onbereikbare plaatsen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:31

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Momenteel ben ik opzoek naar een leuke handzame bouwstofzuiger voor op mijn voornamelijk Makita gereedschap, zodat ik met klussen in huis niet steeds stof en vuil heb door het huis.

Echter lees ik nu op de makitapagina dat hij niet gebruikt mag worden icm gereedschap

“ Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en beschikt niet over een TNO-label, daarom is deze stofzuiger alleen geschikt voor schoonmaak werkzaamheden en niet om machines op aan te sluiten.”

Dit wordt op diverse verkoopsites niet gecommuniceerd, waardoor ik hem bijna aangeschaft had. Ook zie ik op veel YouTube filmpjes dat mensen hem wel aansluiten.

Zijn er tweakers die dit ook doen? En zou dit echt schadelijk kunnen zijn? Voor machine en gereedschap.

Hij lijkt zo ideaal: compact, handzaam, kleiner dan de meeste bouwstofzuigers en op accu!

*lees net op diverse andere sites dat je serieuze schokken kan krijgen doordat de statische lading niet kwijt kan en je dus een behoorlijke opdonder kan krijgen... niet de bedoeling dus*
Wij hebben verschillende nat/droogzuiger voor ons werk, schoonmaak. Bij al die stofzuigers hangt er aan de onderkant een kettinkje die over de grond sleept. Heb tot nu toe nooit een schok oid gehad.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 21:20
bottom line schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:58:
Gewoon een antistatische slang kopen.
Moet je niet van wakker liggen.
Een antistatische slang is ook niet zaligmakend, krijg evengoed tijdens het schuren kleine optaters, zeker naarmate ik een fijnere korrel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
inhico schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:36:
[...]

Beetje off-topic:
Je kunt ook VSH musu koppelingen gebruiken. Dat zijn messing knelkoppelingen met inlets voor meerlagenbuis. Geschikt voor Uponor, Wavin en diverse andere merken en ook voor overgangen tussen merken en tussen koper of staal naar kunststof.

Kreeg ooit de tip van een installateur. Ben er zeer tevreden over: compact (compacter dan RTM) en probleemloos (nog nooit lekkage gehad). Ik heb ze ook gebruikt op inmiddels onbereikbare plaatsen.
RTM is inderdaad niet erg compact, helaas. Heb nu nog wat spul liggen, maar voor de volgende keer ga ik deze zeker proberen. Scheelt ongeveer 30 à 50% in de kosten, dat tikt wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Anton2610 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Een antistatische slang is ook niet zaligmakend, krijg evengoed tijdens het schuren kleine optaters, zeker naarmate ik een fijnere korrel gebruik.
Gisteren na het weghalen van gips met de multitool (en stofzuiger erbij) toch een flink tik gekregen. :| Met de frees ben ik het wel gewend, maar deze was toch nieuw voor me. Ben benieuwd of het wel minder heftig is met een anti-statische slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Weet niet of anti-statisch echt heel nodig is, heb er bij mijn machine nooit veel last van gehad. Aan de andere kant heeft een bedrade machine wel altijd een aarding via het stopcontact om eventuele lading weg te geleiden, ik weet niet hoe dat zich houdt met een snoerloze machine.

En die TNO rating is meer voor als je er professioneel mee bezig ben, hoeveel uur je dan op een dag zou mogen werken als je die stofzuiger gebruikt voor afzuiging. Ik zou me daar niet heel druk over maken, in ieder geval. Maar ik zou er ook niet perse op rekenen dat deze stofzuiger het net zo goed doet als een fullsize stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 07:49
Gisteravond heb ik even ruzie gehad/gekregen met mijn Parkside invalzaag. Was er tot nu toe erg blij mee, maar met de ervaringen in dit topic toch een nieuw zaagblad bij ecotools besteld en een lange geleiderail.

Dus ik wil het zaagblad vervangen, zit die dus muurvast. Na een paar keer goed duwen met de inbussleutel draaide de bout op een gegeven moment dol. En nog steeds geen beweging in te krijgen. Na wat zagen en een mislukte poging om met een platte schroevendraaier de boel los te krijgen heb ik na een nacht minder goed slapen vanochtend maar gewoon de boormachine er op gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29vB_AsrHmlZ67iISfor2UZzl2U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MtEG7lCU8Tx4QoOdT3hxEyOU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVan073pen-L5DScWs96AOEX4J8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PVD7ZgC9rDy2zNvr1lGdy7Uj.png?f=fotoalbum_tile

En toen was in eens alles los, en was het resterende schroefdraad zo er uit te krijgen. Nu is de vraag, wat voor soort moer moet hier weer terug? Het is "gewoon" rechtsdraaiend M8 schroefdraad, ik gok 25 mm diep. De kop is wel vrij breed, ik gok 12 mm. Waar moet ik nog op letten als ik een vervangende bout ga zoeken? wat betreft sterkte, wel of niet van RVS en dat soort dingen? Ik heb al gezocht op spareparts van parkside apparaten maar dat leverde (zoals verwacht) weinig op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:01
Omnivore schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:07:
Ik heb bij Lidl al een garantie/reparatieverzoek ingediend, want retourneren zou betekenen dat ik 'm kwijt ben omdat ze alweer door hun voorraad heen zijn...
Ik had problemen met mijn invalzaag van de Lidl (door de Lidl "insteekzaag" genoemd). Ze konden mij geen nieuwe opsturen, want die was niet op voorraad. Toen ook een garantieverzoek ingediend. De partij die de garantie regelt via Lidl (Kompernass) vroeg mij om het toestel zonder zaagblad ed terug te sturen. Ik kreeg een goede week later een volledig nieuwe zaag toegestuurd. Mogelijk krijg je dus ook gewoon een nieuwe zaag, niet van de Lidl, maar via Kompernass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
Gewone stalen bolkop M8 bout, standaard sterkte 8.8, met weer een inbus of torx kop, wat je zelf wilt. Zelfde maten aanhouden. Op sites als rvspaleis bijvoorbeeld kun je per stuk kopen. Zou hier niet voor rvs gaan, gewoon staal is beter (sterker).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-10 08:04

valluik

Probeert ook maar wat

ranjo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:30:
Gisteravond heb ik even ruzie gehad/gekregen met mijn Parkside invalzaag. Was er tot nu toe erg blij mee, maar met de ervaringen in dit topic toch een nieuw zaagblad bij ecotools besteld en een lange geleiderail.

Dus ik wil het zaagblad vervangen, zit die dus muurvast. Na een paar keer goed duwen met de inbussleutel draaide de bout op een gegeven moment dol. En nog steeds geen beweging in te krijgen. Na wat zagen en een mislukte poging om met een platte schroevendraaier de boel los te krijgen heb ik na een nacht minder goed slapen vanochtend maar gewoon de boormachine er op gezet:

[Afbeelding][Afbeelding]

En toen was in eens alles los, en was het resterende schroefdraad zo er uit te krijgen. Nu is de vraag, wat voor soort moer moet hier weer terug? Het is "gewoon" rechtsdraaiend M8 schroefdraad, ik gok 25 mm diep. De kop is wel vrij breed, ik gok 12 mm. Waar moet ik nog op letten als ik een vervangende bout ga zoeken? wat betreft sterkte, wel of niet van RVS en dat soort dingen? Ik heb al gezocht op spareparts van parkside apparaten maar dat leverde (zoals verwacht) weinig op.
Herkenbaar, en erg frustrerend. Bijgeleverde inbussleutel boog door toen er een beetje kracht op kwam :/ , was dus geen oplossing. Uiteindelijk heb ik de slagschroevendraaier met passend inbusbitje er op gezet, daarmee sprong hij los (wel op de hoogste stand).
Heb je nu niks meer aan natuurlijk, maar wie weet voor iemand met hetzelfde probleem in de toekomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:31

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Bijgeleverd gereedschap is leuk voor oud ijzer.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 16:39
jichem schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Mocht je een kvk nummer hebben kan je klant worden bij technische unie, die verhuren tangen voor 20 euro per dag...

Mocht je dat te duur vinden heeft praxis ook nog een click versie die je zonder gereedschap kan monteren. Weet alleen niet hoe die zich qua prijs plaats ten opzichte van de gamma variant.

(let wel goed op of de diversie koppelingen en leidingen geschikt zijn om uit te wisselen... Er zijn nog al wat variaties beschikbaar met diversie diameters, die soms tienden van mm verschillen maar prima willen lekken met verkeerde koppeling)
Dat is een hele goede tip!
Dan kan ik 6 keer huren voordat ik er überhaupt een losse bek uit heb.

Weten jullie nog te benoemen waarom je voor het ene of het andere systeem zou zijn? Want ook bij de technische unie hebben ze dan drie verschillende perstangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:14
Sepp14 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:55:
Bijgeleverd gereedschap is leuk voor oud ijzer.
Zo reed ik, in het buitenland, een lekke band met mijn wagen. Ik had indertijd nog specifiek gekozen voor een wagen met een (echt) reservewiel, dus dat ging ik wel lekker snel zelf doen op een parking.
Eerste bout los, 2de bout ging moeilijker, en bij de 3de begaf de meegeleverde sleutel.

Ben ik gaan vragen bij de zoo (waar ik op de parking stond) of zij geen sleutel te leen hadden. Ze zijn wezen zoeken, maar waren allemaal voor grotere bouten. Gebeld met een plaatselijke garage van het merk, of ze even met een sleutel wilden komen. Deden ze niet, ze waren een garage, geen depannage. Heb ik op den duur maar naar mijn eigen verzekering gebeld, waar depannagebijstand is inbegrepen, om een depannage te sturen. Die heeft de band terug bijgepompt en me naar een bandencentrale achter de hoek gestuurd.

Eerste wat ik deed toen ik terug uit vakantie kwam, was een goede kruissleutel gaan halen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@BrtH de Brymen BM325 is binnen en ziet er goed uit. Dank voor de tip!

Een nadeel, het opbergen van de draad en contacten is niet helemaal lekker. Als je de contacten aan de achterkant in de uitsparing wil hebben zie ik zo geen mogelijkheid om het draad netjes om de unit op te rollen.

Dus hoe doe jij dat?

[ Voor 62% gewijzigd door Jelte op 10-03-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06:01
Ik wikkel de draad er gewoon omheen, de probes passen dan niet perfect in de houders maar nog wel goed genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cVtKwnZw-iZUfcbedRZmvPThIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPuC9oINo9F44QQm8URGicoF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6QI9VOlt6Y9p5AgW3JuX2oYlaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATcrciWQHutMt84HJGRZMWjX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:29
BrtH schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:54:
Ik wikkel de draad er gewoon omheen, de probes passen dan niet perfect in de houders maar nog wel goed genoeg.

[Afbeelding][Afbeelding]
steek eerst de probes in hun houders, wikkel dan rond, en dan steek je de aansluitcontacten in het meettoestel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:56
spork schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Dat is een hele goede tip!
Dan kan ik 6 keer huren voordat ik er überhaupt een losse bek uit heb.

Weten jullie nog te benoemen waarom je voor het ene of het andere systeem zou zijn? Want ook bij de technische unie hebben ze dan drie verschillende perstangen.
Als het goed is hebben ze minimaal 4 verschillende contouren daar. Meeste mensen worden door de huidige leidingen in een bepaalde lijn geforceerd. Als je dat niet hebt ben je in principe vrij in je keuze. Wavin heeft een nieuwe, iets duurdere k5, die kan je testen met de compressor voor je er water op zet. Is een koppeling te los gaat ie fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:24
teacher schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:17:
[...]

Ik zou het wel aandurven. Mijn huidige bouwstofzuiger is ook niet antistatisch, en daarom blijft er wel stof aan de slang hangen. En tikjes van statische elektriciteit heb ik wel een gehad (kachel uitzuigen) maar die heb ik nu sws in de winter.... meer is het niet.

En nu wil * teacher hem ook..... :+
De X3 versie heeft trouwens al een water opzuig filter erin. De X1 niet. Dus mocht je dat interessant vinden.

Hangt je stofzuiger wel aan een geaard stopcontact of ook op accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
henkie196 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Weet niet of anti-statisch echt heel nodig is, heb er bij mijn machine nooit veel last van gehad. Aan de andere kant heeft een bedrade machine wel altijd een aarding via het stopcontact om eventuele lading weg te geleiden, ik weet niet hoe dat zich houdt met een snoerloze machine.

En die TNO rating is meer voor als je er professioneel mee bezig ben, hoeveel uur je dan op een dag zou mogen werken als je die stofzuiger gebruikt voor afzuiging. Ik zou me daar niet heel druk over maken, in ieder geval. Maar ik zou er ook niet perse op rekenen dat deze stofzuiger het net zo goed doet als een fullsize stofzuiger.
Dit vraag ik mij dus ook af, bedraad vs accu. Draad voelt icm aarde toch wat veiliger. Nu maken wat schokjes mij niet uit.. maar moeten geen flinke zijn ;-)

Op YouTube staat ook een vergelijking vs een Festool. en hij komt verrassend goed uit die test qua zuigkracht.
Natuurlijk is het filter systeem etc bij een duurdere machine wel veel beter en zichzelf ook met druk zelf schoonmaken bijvoorbeeld. Maar voor mij is het puur even tijdens het schuren/ zagen / frezen binnen zoals een trap/ deur of andere onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 07:49
ps4mm schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:42:
Gewone stalen bolkop M8 bout, standaard sterkte 8.8, met weer een inbus of torx kop, wat je zelf wilt. Zelfde maten aanhouden. Op sites als rvspaleis bijvoorbeeld kun je per stuk kopen. Zou hier niet voor rvs gaan, gewoon staal is beter (sterker).
Bedankt voor de tip, leuke site trouwens. Daardoor kwam ik er achter dat ik een "laagbolkopschroef" nodig had waardoor de kop niet te hoog is. Een "normale" inbus bout was wel te hoog en dan klapt de bout tegen de beschermkap aan. Wellicht waardevolle info voor een tweaker die ook zijn parkside invalzaag laat vastlopen. :+ Bij een lokale ijzerwaren handel heb ik een RVS versie mee genomen, was helaas de enige keus. Eens kijken hoelang dit blijft werken.

Wat betreft de geleiderail hebben ze bij HBM helaas de 140 cm rail (geschikt voor de Lidl zaag) niet meer, dus had ik een Scheppach rail gekocht (denkende dat Parkside altijd een Scheppach rebrand zou zijn). Maar deze is dus net iets breder waardoor het zaagblad tegen het metaal aan komt. Hebben jullie nog andere betaalbare suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rZegj4tYdTMqJQcAFmyCjzTOhk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kiM5nZ21544IVf8oAPqWGZ1X.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkLcxO_IjBbtsi0KrIgoEYBopqE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O8mFVHjD9H6Fyqr386BFoz4I.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:14
ranjo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:26:
[...]
Wat betreft de geleiderail hebben ze bij HBM helaas de 140 cm rail (geschikt voor de Lidl zaag) niet meer, dus had ik een Scheppach rail gekocht (denkende dat Parkside altijd een Scheppach rebrand zou zijn). Maar deze is dus net iets breder waardoor het zaagblad tegen het metaal aan komt. Hebben jullie nog andere betaalbare suggesties?

[Afbeelding][Afbeelding]
En hetgeen ik kan vinden, werkt die lidl zaag wel op een festool-rail, maar niet op een makita-rail (ivm met lipje tegen kantelen). In volgende video vergelijken ze verschillende geleiderails. Ik denk dat je eens moet kijken naar evolution.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 16:39
jichem schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Als het goed is hebben ze minimaal 4 verschillende contouren daar. Meeste mensen worden door de huidige leidingen in een bepaalde lijn geforceerd. Als je dat niet hebt ben je in principe vrij in je keuze. Wavin heeft een nieuwe, iets duurdere k5, die kan je testen met de compressor voor je er water op zet. Is een koppeling te los gaat ie fluiten.
Mijn eerst volgende klus wordt er een waar ik vanaf oud koper begin dus dan bepaal ik zelf welk koppelstuk ik mee begin.

In mijn broer zijn nieuwbouw huis zaten er pers koppelingen in de muur gesmeerd. Kan ik daaruit opmaken dat dit ook gewoon 'mag' of is dit een raar geval?
Als ik het goed begrepen mag dit bij koper knelfittingen iig niet (en bij solderen wel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 13:18
Links: Bosch PEX 400 AE, gebruikt die ik voor € 65 incl op de kop heb getikt op marktplaats
Rechts: Bosch PEX 400 AE, nieuw op coolblue

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_TkcvmbupMrGuODZn2yAE0mu6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpktSRMcg3DfeVBxDNkmOGjg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9scqyzsFUhi0FEfg0iG64qINPI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pzXmdl2hbxDsmCBX0HctA1P7.png?f=fotoalbum_tile

Eerste vraag: Heb ik een vorige generatie ofzo? Is € 65 uberhaupt wel een goede deal geweest?
Tweede vraag: Is er een adapter om de ovaal-vormige stof spuitmond op mijn schuurmachine om te zetten naar een ronde? Want zo past het niet op mijn stofzuiger :((((

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 22:53
Faloude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:24:
Links: Bosch PEX 400 AE, gebruikt die ik voor € 65 incl op de kop heb getikt op marktplaats

[Afbeelding][Afbeelding]

Eerste vraag: Heb ik een vorige generatie ofzo? Is € 65 uberhaupt wel een goede deal geweest?
Tweede vraag: Is er een adapter om de ovaal-vormige stof spuitmond op mijn schuurmachine om te zetten naar een ronde? Want zo past het niet op mijn stofzuiger :((((
Ja, een slechte deal. kijk maar eens naar het jaartal dat op de machine staat? (de nieuwe kost 99 euro)
ik verwacht >10 jaar
Er is wel een verloop voor te krijgen, ik weet alleen niet of deze nog leverbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
spork schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Mijn eerst volgende klus wordt er een waar ik vanaf oud koper begin dus dan bepaal ik zelf welk koppelstuk ik mee begin.

In mijn broer zijn nieuwbouw huis zaten er pers koppelingen in de muur gesmeerd. Kan ik daaruit opmaken dat dit ook gewoon 'mag' of is dit een raar geval?
Als ik het goed begrepen mag dit bij koper knelfittingen iig niet (en bij solderen wel?).
Ja hoor, dat mag wel. Beter is het wel zo lang mogelijk met een hele lengte te werken. Daarbij zou ik zelf de koppelingen even intapen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
decipherer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:41:
Die zal het vast ook goed doen, Carat heeft over het algemeen prima spul. Maar ik zou zeggen, laat het nog even weten als je de schijf geprobeerd hebt, ben wel geïnteresseerd :)
Vandaag weer even tijd gehad voor wat werk, heb ook maar de Carat schijf erin gezet. Na een paar banden doormidden geslepen te hebben, is de eerste indruk dat het in ieder geval minder vermogen kost om door zo'n band / tegel te gaan, gaat ook sneller, de snede is ook netter. De (3x zo goedkope) Eco-tools schijf die ik hiervoor gebruikte was ook na twee snedes al merkbaar botter dan in het begin, en daar lijkt de schijf van Carat vooralsnog nog geen last van te hebben (maar het is nog wat vroeg om daar veel over te kunnen zeggen).
Passie-m schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:01:
Dit vraag ik mij dus ook af, bedraad vs accu. Draad voelt icm aarde toch wat veiliger. Nu maken wat schokjes mij niet uit.. maar moeten geen flinke zijn ;-)

Op YouTube staat ook een vergelijking vs een Festool. en hij komt verrassend goed uit die test qua zuigkracht.
Natuurlijk is het filter systeem etc bij een duurdere machine wel veel beter en zichzelf ook met druk zelf schoonmaken bijvoorbeeld. Maar voor mij is het puur even tijdens het schuren/ zagen / frezen binnen zoals een trap/ deur of andere onderhoud.
Afhankelijk van hoeveel je weg wilt frezen lijkt zo'n stofzuiger me daar juist helemaal niet geschikt voor, maar ik neem even aan dat je aan kleine stukjes ergens vanaf frezen denkt. Schuren is juist iets waar je meestal langer mee bezig bent, en zorgt vaak voor statische elektriciteit.

Zo'n stofzuiger lijkt me wel heel geschikt voor bij een gaatje boren. Of de auto stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 13:18
@akatar godsamme: hij is uit 2009

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
Dat vermoedde ik al, blijkbaar heeft zo'n pex een lage afschrijving....... 35 euro in 12 jaar.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Daarom bij marktplaats advertenties áltijd een goeie foto van het typeplaatje vragen als deze er niet bij staat! Populair electrisch gereedschap van 15 jaar oud gaat vaak voor net zo veel weg als hetzelfde van 1.5 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Laatst online: 17:43

Asteroid9

General Failure

En een nieuwe DeWalt excenter heb je voor <90 Euro, en die is stukken fijner dan een PEX 400.

* Asteroid9 heeft zijn PEX 400 een paar maanden geleden naar de kringloop gebracht! :P

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vraag is wel, los van slijtage , of die nieuw bosch-groen heel veel beter is dan een oude.

On the bright side : je kunt voor dat geld ook een doosje schuurpapier voor een duur alternatief kopen. 1.0 doosje. :'(

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36

Ik gebruik hem af en toe met m'n invalzaag als ik ergens op een onhandige plek werk waar ik stofvrij wil werken, maar m'n grote stofzuiger niet mee wil sjouwen.

Met name met mdf merk je wel dat de slang statisch word. Zaagsel dat wel vrij komt, kleeft aan de slang. Nog nooit een schok gehad.
akatar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:58:
[...]

Toevallig weet ik dat festool ook accu's heeft met een 230 aansluiting
https://www.festool.nl/pr...25-li-3,1-i-set#Overzicht
Ja, dat lijkt weer op die adapter die Hikoki voor Multivolt heeft.

DeWalt Flexvolt: schakelt afhankelijk van de machine tussen 18V en 54V (bij 54V is hoeveelheid Ah/3).

Hikoki Multivolt: schakelt afhankelijk van de machine tussen 18V en 36V. Zelfde met Ah als Flexvolt. Hebben een 230V adapter.

Makita: 18V, 2X18V, 40V Max en 2X40V Max. 40V Max is in principe 36V.

Festool: 18V, 2X18V en 18V steekaccu's voor schuurmachines. Adapter voor 230V in steekaccuvorm.

Milwaukee: 18V accu's en 18V High Capacity (21700 cellen) t/m 12Ah met formaatje aggregaat.

Bosch: 18V en 18V Procore (21700) die extra kracht leveren bij Biturbo machines. De procore 12Ah is ook onhandig groot.

Metabo: 18V en 18V LiHD. Waren de eerste met 21700 cellen in hun accu's. Zitten inmiddels aan 10Ah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

spork schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Uitgaande van water of cv (geen gas dus):

Knelkoppelingen zou je eigenlijk altijd bij moeten kunnen. In theorie. Echter als ze goed zitten dan blijven ze goed zitten. Ze gaan niet spontaan later alsnog lekken. Dat gebeurt alleen als de leidingen nog bewegen om wat voor reden dan ook. Hoeft overigens niet veel te zijn.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een knelkoppeling later alsnog ging lekken.

Er zijn geen keiharde eisen/normen. De gedachte is dat bij knelkoppelingen de buizen in principe iets kunnen bewegen (draaien) als je bijvoorbeeld op een ander plek aan de leidingen gaat werken. Dat kan een lekkage opleveren. En daarom wil je erbij kunnen en dat wordt lastig indien ingesmeerd of op een onbereikbare plek. Bij soldeer en perskoppelingen is dat probleem er niet, dan kan de buis niet in de koppeling bewegen. Dan hebben we het over koper of staal. Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat een knelkoppeling achteraf ging lekken.
Bij meerlagenbuis komt dat bewegen van de buis in de koppeling ook niet echt voor als ik het goed heb begrepen, dus daar zouden knelkoppelingen geen probleem zijn op onbereikbare plekken

Ik gebruik zoals een paar posts geleden aangegeven VSH musu koppelingen voor water en cv: messing koppelingen te gebruiken voor meerlagenbuis, koper en staal en overgangen. Feitelijk is alleen de insert anders dan van een reguliere knelkoppeling voor koper. Werkt prima, nooit lekkages gehad. En met standaard gereedschap te verwerken, ook op krappe plekken.
Wel altijd handig de leiding zoveel mogelijk te fixeren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Framoes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Ik gebruik hem af en toe met m'n invalzaag als ik ergens op een onhandige plek werk waar ik stofvrij wil werken, maar m'n grote stofzuiger niet mee wil sjouwen.

Met name met mdf merk je wel dat de slang statisch word. Zaagsel dat wel vrij komt, kleeft aan de slang. Nog nooit een schok gehad.

[...]

DeWalt Flexvolt: schakelt afhankelijk van de machine tussen 18V en 54V (bij 54V is hoeveelheid Ah/3).

Hikoki Multivolt: schakelt afhankelijk van de machine tussen 18V en 36V. Zelfde met Ah als Flexvolt. Hebben een 230V adapter.

Festool: 18V, 2X18V en 18V steekaccu's voor schuurmachines. Adapter voor 230V in steekaccuvorm.

Milwaukee: 18V accu's en 18V High Capacity (21700 cellen) t/m 12Ah met formaatje aggregaat.

Bosch: 18V en 18V Procore (21700) die extra kracht leveren bij Biturbo machines. De procore 12Ah is ook onhandig groot.

Metabo: 18V en 18V LiHD. Waren de eerste met 21700 cellen in hun accu's. Zitten inmiddels aan 10Ah.
Heb je de stofzuiger toevallig ook eens getest met een schuurmachine of frees? Hier ben ik voornamelijk benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:42
Framoes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:46:
[...]

[...]

Als aanvulling Milwaukee heeft inmiddels ook de Mx series (72 volt als ik me niet vergis)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Passie-m schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:49:
[...]

Heb je de stofzuiger toevallig ook eens getest met een schuurmachine of frees? Hier ben ik voornamelijk benieuwd naar.
Nee, maar MDF zagen met een invalzaag, levert ook veel heel fijn stof op. Al is het wel een korte handeling, in tegenstelling tot frezen en schuren.
Fuel_80 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:51:
[...]

Als aanvulling Milwaukee heeft inmiddels ook de Mx series (72 volt als ik me niet vergis)...
Ja, klopt. Helemaal vergeten. Dat is gericht op o.a. waterboren en bandenslijpers. Zware machines die bij €2000 beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:31
Faloude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:24:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb die oude ook en die is zeker 10 jaar oud ja. Vind het geen fijn ding eigenlijk, maar heb ook nooit een pro excenter getest.

Ik heb dit verloopstuk: amazon. En dat werkt maar ik vond het niet ideaal. Een steunplaat is ook nog te krijgen, zoek alleen niet op pex400 de nieuwe is anders, PEX 125 past als ik het goed heb.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:42
Ik heb al een paar keer genoemd dat ik iets als een "assemblagetafel" zoek. Zodat ik, wanneer ik iets aan het bouwen ben, ik kan werken op m'n werkbank, maar er wel iets naast heb staan waarop ik de boel in elkaar kan zetten. Ik zit mezelf nu steeds in de weg.

Lang zitten denken of ik zelf iets wilde maken, er zijn voorbeeldjes genoeg op bijv youtube. Maar ik heb met mezelf de afspraak dat ik niet wil klussen om het klussen. Dus niet zelf m'n gereedschap/werkbanken/stellingen ed maken. Ik heb weinig tijd, dus m'n klustijd wil ik spenderen aan werkstukken maken. Dat is een les die ik heb geleerd toen ik nog veel audio zelfbouw deed: Ik was drukker met meetapparatuur ed. bouwen dan daadwerkelijk audio-spul. Beetje zonde van de inspanning :)

Daarom keek ik al een tijdje naar die toughbuillt schragen, met het idee makkelijk even iets op te bouwen als ik bezig ben. Die heb ik ook gekocht van de week. Mooie dingen. Geen spijt van.
En natuurlijk een dag later een advertentie op woodworking.nl, voor een HBM werkbank van 2m10.
Precies geschikt voor mijn doel!

Dus voor 75 euro kon ik hem niet laten staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5s46aB_HY2G_SemYK3JtcGEGSWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvLKRrMEfFT4K2yuPcSisTkZ.jpg?f=fotoalbum_large
(met bosch 12V machientje voor de maat :) )

Blij mee. Inklapbare poten, dus ook ruimtebesparend weg te zetten, wanneer niet in gebruik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
In navolging van mijn niettacker nu ook een pinnailer bij ecotools besteld. Lijkt me ideaal om dingen op de plek te houden tot de lijm droog is. Gekozen voor de 23ga, die spijkertjes tot 35mm kan schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:26
Ik heb straks meerdere kamers afgewerkt met AK gipsplaten en deze moet glad geschuurd worden.
Dit deed ik altijd met mijn Fein multitool en ronde schuurpad van 125mm met stofafzuiging. Werkt best goed.
Maar snel gaat het niet en het is toch erg "lokaal" afschuren.

Nu kwam ik de telescoopschuur machines tegen. Erg interessant en zie zeker voordelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/7c704f323aae9e7fb7d50188c3e29ed5.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/0c67dae7fd33385458d3c2971f7248e0.jpeg

Maar is het nou echt het extra geld waard?
Ik kijk dan weer naar een budget merk als de parkside omdat ik niet dagelijks er mee werk.

Ik hoor graag ervaringen! Of aanbevelingen (in het budget segment)

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 12-03-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 17:28

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

barry86 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:40:
Ik heb straks meerdere kamers afgewerkt met AK gipsplaten en deze moet glad geschuurd worden.
Dit deed ik altijd met mijn Fein multitool en ronde schuurpad van 125mm met stofafzuiging. Werkt best goed.

Nu kwam ik de telescoopschuur machines tegen. Erg interessant en zie zeker voordelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kijk dan weer naar een budget merk als de parkside omdat ik niet dagelijks er mee werk.

Hoe vaak denk je 'm te gaan gebruiken? Want als het alleen voor je huidige klus is zou ik lekker huren. Geen ervaring met dit exemplaar van parkside, maar in het algemeen is Fein wel een heel stuk fijner om mee te werken dan parkside (als je hetzelfde type toestel beschouwd) dus het licht ook aan je wensen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:26
Ik ben een algemene hobby klusser die thuis alles zelf aanpakt. Maar dat betekent niet dat ik wekelijks gipsplaten plaats en afwerk.
Dus ja. Wat zal het zijn. 1 situatie per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
De behangers hier hadden gewoon een soort driehoek van 25cm op een telescopische stok, stuk schuurpapier erop, hadden het zo vlak geschuurd (200 m2 aan wanden en plafond, met 2 man).

Edit: begrijp nu dat het gaat om gipsplaat naden. Bij ons was het sausklaar stuuc wat moest worden behangen en gesausd, dus wellicht niet relevant!

[ Voor 29% gewijzigd door ps4mm op 12-03-2021 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:48

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb voor ons klushuis zo'n wand schuur machine gekocht, werkt ideaal. Lekker amateur stucen en vervolgens met korrel 120 en 320 een wand helemaal glad trekken. Buurman was heftig onder de indruk van mijn stuc kunsten terwijl ik dat dus helemaal niet goed kan, maar wel genoeg geduld heb om het met schuren vlak te trekken. Ondertussen voor zeker 300m2 gebruikt dus voor mij de aanschaf meer dan waard.

Degene die ik gekocht heb:

https://www.amazon.de/dp/...BY42?_encoding=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is al vaker voorij gekomen. Je wilt eigenlijk een Planex2, maar die is zelfs voor @Boudewijn te duur denk ik.
Koop een fatsoenlijke van Flex oid op Marktplaats, en naderhand weer verkopen.
Heb iets teveel slechte ervaringen met budgetgereedschap waar je je dan weer aan ergert.
En als je EUR100 afschrijft is het veel, dat zal voor de Planex ook wel zo zijn, maar je moet maar zoveel knaken voor 1 machine neer willen/durven leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:28:
Ik ben een algemene hobby klusser die thuis alles zelf aanpakt. Maar dat betekent niet dat ik wekelijks gipsplaten plaats en afwerk.
Dus ja. Wat zal het zijn. 1 situatie per jaar?
Ik heb hier in een nieuwbouwhuis veel met een 150mm excenter gedaan. Kostte veel tijd, maar werkt ook wel. Een gedeelte hebben wat mannen gedaan met zo'n wandschuurmachine, en dat ging toch vele malen sneller en makkelijker. Met zo'n ding kan je in een dag doen waar ik drie dagen over deed. Zeker plafond schuren is zoveel makkelijker als je niet op een stellage hoeft te lopen / stellage moet verplaatsen iedere keer.

Voor een keer gebruiken kan je best zo'n ding huren. Is het voor meer dagen kom je met een goedkopere kopen ook wel weg, denk ik. Zorg in ieder geval voor goede afzuiging, want dat hadden die mannen bij ons niet, en dat gaf een enorme rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Voor mij is het plaatsen en afwerken van gipsplaten geen dagelijks werk, al heb ik nog wel driekwart huis te gaan. Voor mij is het gewoon een vlakschuurmachine en een trap. Liefst met stofafzuiging (moet wel je zuigslang lang genoeg zijn) en anders in ieder geval een mondkapje.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:05:
Is al vaker voorij gekomen. Je wilt eigenlijk een Planex2, maar die is zelfs voor @Boudewijn te duur denk ik.
Koop een fatsoenlijke van Flex oid op Marktplaats, en naderhand weer verkopen.
Heb iets teveel slechte ervaringen met budgetgereedschap waar je je dan weer aan ergert.
En als je EUR100 afschrijft is het veel, dat zal voor de Planex ook wel zo zijn, maar je moet maar zoveel knaken voor 1 machine neer willen/durven leggen.
:D.

Ik vond een planex te duur ja. Veel te duur voor een one trick pony. Ben ik nu de tweaker die dingen "niet te duur vindt" ofzo? Klinkt heel decadent.
henkie196 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Ik heb hier in een nieuwbouwhuis veel met een 150mm excenter gedaan. Kostte veel tijd, maar werkt ook wel. Een gedeelte hebben wat mannen gedaan met zo'n wandschuurmachine, en dat ging toch vele malen sneller en makkelijker. Met zo'n ding kan je in een dag doen waar ik drie dagen over deed. Zeker plafond schuren is zoveel makkelijker als je niet op een stellage hoeft te lopen / stellage moet verplaatsen iedere keer.

Voor een keer gebruiken kan je best zo'n ding huren. Is het voor meer dagen kom je met een goedkopere kopen ook wel weg, denk ik. Zorg in ieder geval voor goede afzuiging, want dat hadden die mannen bij ons niet, en dat gaf een enorme rotzooi.
Ik heb uiteindelijk een 150mm schuurmachine gepakt en ben eraan begonnen, hierbij werkte ik alleen de naden af. Dat ging prima, tot ik Corona kreeg en sindsdien in bed verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

inhico schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:06:
Voor mij is het plaatsen en afwerken van gipsplaten geen dagelijks werk, al heb ik nog wel driekwart huis te gaan. Voor mij is het gewoon een vlakschuurmachine en een trap. Liefst met stofafzuiging (moet wel je zuigslang lang genoeg zijn) en anders in ieder geval een mondkapje.
Je wil dat gewoon niet zonder afzuiging doen. Niet alleen voor je longen maar ook voor de rest van je tent.
Ik had het vorige week dat de slang even losschoot van mijn schuurmachine, toen realiseerde ik me weer hoeveel stof er vrijkomt/weggenomen wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:08:
Je wil dat gewoon niet zonder afzuiging doen. Niet alleen voor je longen maar ook voor de rest van je tent.
Ik had het vorige week dat de slang even losschoot van mijn schuurmachine, toen realiseerde ik me weer hoeveel stof er vrijkomt/weggenomen wordt.
En, zeker als je al inboedel hebt staan, zit alles onder de stof. Je vindt weken later nog overal stof.

Net zelf mooie illustratie gevonden waarom je graag afzuiging wilt hebben, of in ieder geval een goede adembescherming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0IAMs9bn9ewh8z8hA4mQQ1Rjhc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqnzWy7rFlpIlmNuNEbek5xm.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een schoon (P3) filter links en rechts een filter (gebruikt in een halfgelaatsmasker) na een betontegel of 5-10 doorgeslepen te hebben zonder stofafzuiging, met een slijptol. Daarom heb ik nu ook stofafzuiging op mijn slijptol zitten. En nog steeds met masker op slijpen, de afzuiging op een slijptol pakt nu eenmaal niet zo goed als op een invalzaag of schuurmachine.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 12-03-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens Kata
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 07:38
Kun je zo'n planex eigenlijk ook gebruiken voor het gladschuren van spachtelputz? Of is dat niet efficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:17
Spachtelputz is hard, dat valt niet goed te schuren.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Laurens Kata Spachtelputz moet je afsteken of gladstucen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:36

EMP

Krulloos!

Bedankt voor alle tips! Hier is ‘ie dan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljvKFmCbpR-uzlad5bmMaX0sMJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgiyQcXGj9lhtuT8KMGF9QlB.jpg?f=fotoalbum_large

De kist heeft wat kleurconcurrentie, maar dat mag de pret niet drukken (CDO trigger waarschuwing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYPtdAn2LjrHcEaSF58GiP6a8wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQfMRuXH66MI2pYkDaRoQLXP.jpg?f=fotoalbum_large

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:38
ahah bekend gezicht, zit ook in het Makita 18v systeem met bijna alles, maar voor de Flexclick en dremel moest ik toch uitwijken naar bosch 12v, die heeft Makita niet.....dus nu idd dan maar 2 systemen, 18V makita en 12v Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Jfwiet schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Heb voor ons klushuis zo'n wand schuur machine gekocht, werkt ideaal. Lekker amateur stucen en vervolgens met korrel 120 en 320 een wand helemaal glad trekken. Buurman was heftig onder de indruk van mijn stuc kunsten terwijl ik dat dus helemaal niet goed kan, maar wel genoeg geduld heb om het met schuren vlak te trekken. Ondertussen voor zeker 300m2 gebruikt dus voor mij de aanschaf meer dan waard.

Degene die ik gekocht heb:

https://www.amazon.de/dp/...BY42?_encoding=UTF8&psc=1
Zou je eens kunnen toelichten hoe je te werk bent gegaan? Hoe heb je er voor gezorgd dat het echt vlak werd? Iedere keer met een rij er tegenaan, schuren, rij er tegenaan?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:07:
[...]

:D.

Ik vond een planex te duur ja. Veel te duur voor een one trick pony. Ben ik nu de tweaker die dingen "niet te duur vindt" ofzo? Klinkt heel decadent.

[...]

Ik heb uiteindelijk een 150mm schuurmachine gepakt en ben eraan begonnen, hierbij werkte ik alleen de naden af. Dat ging prima, tot ik Corona kreeg en sindsdien in bed verkeer.
Dacht ik ook eerst, vond een Planex nets iets tè voor mijn Festool collectie toen ik ging verbouwen, kocht toen zo'n Lidl langnekschuurmachine. Wat een weggooibagger zeg, het verschil is kwalitatief zo groot, om van te janken...toen toch een Planex (instapmodel) gekocht, werkt geniaal.
Ja, het doet even pijn als je de prijs ziet, maar zoals met alles van Festool is het verschil met de rest gewoon dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zaphara schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:01:
Dacht ik ook eerst, vond een Planex nets iets tè voor mijn Festool collectie toen ik ging verbouwen, kocht toen zo'n Lidl langnekschuurmachine. Wat een weggooibagger zeg, het verschil is kwalitatief zo groot, om van te janken...toen toch een Planex (instapmodel) gekocht, werkt geniaal.
Ja, het doet even pijn als je de prijs ziet, maar zoals met alles van Festool is het verschil met de rest gewoon dag en nacht.
Definieer "de rest". De rest is best veel, en Planex is niet de top in wandschuurmachines ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:15:
[...]

Definieer "de rest". De rest is best veel, en Planex is niet de top in wandschuurmachines ;)
Hij bedoelt waarschijnlijk alles in de prijsklasse Parkside. Of misschien weet hij niet dat er naast Parkside en Festool nog meer merken zijn.

Andere redenen kan ik niet bedenken in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[Afbeelding]

[Afbeelding]

* Damic port@Jellabie want volgens mij heeft die dat in zijn vorig huis gebruikt gehad :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Damic schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:46:
[...]
* Damic port@Jellabie want volgens mij heeft die dat in zijn vorig huis gebruikt gehad :)
Mijn ervaring met de cheapass toestellen is dat ze veel wegen, zeker als je boven je hoofd moet werken.

Het voordeel van een grote schijf tegenover eentje van 125mm is dat je veel minder snel putten schuurt

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat lijkt mij ook wel erg handig. Ik volg dit even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:13
Wat zijn jullie favoriete (impact driver) bits?

Ik kom veel goede dingen tegen over Milwaukee Shockwave serie (veel reviews zijn US-gericht), maar er is zoveel aanbod dat ik een beetje de weg kwijt ben. Voor 'normale' bits heb ik zelf Wera in gebruik, en die hebben ook de Impactor serie b.v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ooit de goedkoopste gekocht die ik kon vinden, was destijds <€100 op vidaxl volgens mij. Prima ding voor het doel. Er zit een schuurschijf op die rondjes draait en je kan er een stofzuiger op aansluiten, veel ingewikkelder dan dat is het ook niet. Dat een apparaat van 10x de prijs makkelijker werkt en meer dan 3 klussen meegaat, tja dat zal wel.

Het is dat ik niet van plan ben ooit nog wat te gaan doen met muren en gips (want: kutwerk :+ ) anders zou ik hem zo weer kopen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Cyclonist
Ik heb een setje van Bosch, en die vind ik prima, fijne verpakking en was toen netjes geprijsd op Amazon. En voordeel tov een aantal andere waren de bits voor zeskantbouten met daarin een magneetje. En ook bits die aan beide kanten bruikbaar zijn.
Edit, even teruggezocht, het is deze:
https://www.amazon.nl/dp/...w_r_cp_apap_kNSJOUAjDKiqc

[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 13-03-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:13
_ferry_ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:50:
@Cyclonist
Ik heb een setje van Bosch, en die vind ik prima, fijne verpakking en was toen netjes geprijsd op Amazon. En voordeel tov een aantal andere waren de bits voor zeskantbouten met daarin een magneetje. En ook bits die aan beide kanten bruikbaar zijn.
Edit, even teruggezocht, het is deze:
https://www.amazon.nl/dp/...w_r_cp_apap_kNSJOUAjDKiqc
Die kwam ik ook tegen inderdaad, goed om te horen. Ik zie ook dat je 'navullingen' kan kopen per wit vakje, die zijn helemaal niet zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Cyclonist schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Die kwam ik ook tegen inderdaad, goed om te horen. Ik zie ook dat je 'navullingen' kan kopen per wit vakje, die zijn helemaal niet zo duur.
Paar maanden geleden heb ik een lading van sabrecut via amazon gekocht. Verrassend goede kwaliteit, houden zich in t10 formaat absurd goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

Flink m'n fontanellen laten kraken de afgelopen dagen over een schroefautomaat/bandschroefmachine, en dan liefst op accu.
Ik zit op Bosch 18V systeem, maar heb ook een 12V batterij en lader.

Zojuist maar een klap erop gegeven en voor de Bosch GTB12V-11 gegaan, die nu voor een schappelijk bedrag te koop was:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/3863/files/354520107/1000x640x2/bosch-gtb-12v-11-accu-droogbouwschroevendraaier-c.jpg

en een MA55 lintlader
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/051/115/DV_8_6233040_03_4c_DE_20161214114206.jpg

nu maar hopen dat ik er goed aan heb gedaan :P ik moet 150 m2 plafond schroeven.

Wilde eerst voor een integraal systeem gaan zoals die van Makita, maar ik heb daar geen accu's of lader van. Daarbij kan ik de Bosch altijd later nog als losse schroever toepassen.
Cyclonist schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:28:

Ik kom veel goede dingen tegen over Milwaukee Shockwave serie (veel reviews zijn US-gericht), maar er is zoveel aanbod dat ik een beetje de weg kwijt ben. Voor 'normale' bits heb ik zelf Wera in gebruik, en die hebben ook de Impactor serie b.v.
Ik heb ze van Milwaukee en Bosch. Beide lijken enorm op elkaar. Die van Milwaukee eens ergens voor weinig kunnen kopen, weet niet meer waar, maar daardoor waren ze 50% van de prijs van die van Bosch. Wat mij betreft zijn beide sets even goed.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 13-03-2021 19:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 15:22

timovd

Voorsprong door techniek

Bitjes zijn verbruiksartikelen, maar een goede pasvorm is belangrijk. Kijk voor een goede deal naar Wera of Milwaukee (die laatste heb ik zelf).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Milwaukee is relatief goedkoop op sommige plekken, maar ik vind ze in vergelijking met andere impact bits geen denderende kwaliteit hebben. Pasvorm is matig en ze slijten en torderen sneller dan die van bijvoorbeeld Bosch. In de VS lopen ze weg met alles waar Milwaukee op staat, dus dat moet je met een korrel zout nemen.

Ik gebruik ook Wiha, Bosch en Saxton impact bitjes en vind die van Wiha en Bosch beter dan Milwaukee. Saxton ziet er hetzelfde uit als Milwaukee, DeWalt en Bosch (zwarte coating en zelfde form factor) en die doen het prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

YouTube: Best Star (Torx) Bit Brand? Lets find out! hier zie je de slijtage van torx-bits.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Gaaf dat iemand zoveel tijd en moeite neemt voor zoiets. Zie je wel dat Wera dus niet zomaar zo duur is. Maar ook dat het wisselend is qua prijs/kwaliteit bij de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:54:
Flink m'n fontanellen laten kraken de afgelopen dagen over een schroefautomaat/bandschroefmachine, en dan liefst op accu.

Zojuist maar een klap erop gegeven en voor de Bosch GTB12V-11 gegaan, die nu voor een schappelijk bedrag te koop was:
[Afbeelding]

en een MA55 lintlader
[Afbeelding]

nu maar hopen dat ik er goed aan heb gedaan :P ik moet 150 m2 plafond schroeven.

Wilde eerst voor een intergaal systeem gaan zoals die van Makita, maar ik heb daar geen accu's of lader van. Daarbij kan ik de Bosch altijd later nog als losse schroever toepassen.
Lijkt me heerlijk om mee te kunnen werken :)
Flinke klus , 150m2 plafond schroeven. Ongemakkelijke houding ook, dan begrijp ik wel dat je meteen goede tools koopt.
Ben benieuwd hoe je plafond er gaat uitzien, post je ergens je updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik moet van mn dekvloer een randje/laagje wegfrezen. Ongeveer een cm in de hoogte en een oppervlakte van 30x100cm.
(In de badkamer, voor de douchruimte iets voorbereidend werk voor het tegelen).

Zou deze machine dat kunnen?
https://www.boels.nl/hure...novatie/betonslijpmachine

Aangezien hij geschikt is voor beton, lijkt me een zachte cementvloer geen probleem :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:48
Solomon schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Zou je eens kunnen toelichten hoe je te werk bent gegaan? Hoe heb je er voor gezorgd dat het echt vlak werd? Iedere keer met een rij er tegenaan, schuren, rij er tegenaan?
Bij ons in huis waren er veel baksteen muren die we glad wilde hebben. Dus daar begonnen met voorstrijk, tegellijm (op aanraden, goedkoop en maakt makkelijk aan) en van die gaas netten. Meeste van deze muren hadden een buitenhoek, dus kon ik een stuchoekprofiel erin zetten. Meeste van dit zware werk gelukkig samen gedaan met 2 ooms die dit werk wel vaker gedaan hadden.

Maar het afwerken was bij deze en andere al min of meer gladde wanden (behang) het zelfde. Met fix&finish eerst grof vlak trekken. Met die stuc profielen ging het makkelijkst. Dan trek je vanaf een metalen rechte rand zo een meter strak. Vervolgens schuren met die wand schuur machine dat het redelijk was. Daarna met kant en klare fix&finish een flinterdun laagje erop. Wand schuur machine erop met uiteindelijk korrel 230 en tevreden zijn met niet een perfect wandje maar goed genoeg.

Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KclVTLUd57gqHGoZw0J4O1Sr8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unZ5QClxD32HBvcULYRSxNSU.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwddqR4ypjAMIBTqeZDhWRAbdWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84T65NjciL35EdeOod4Phsa7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

[Afbeelding]

en een MA55 lintlader
[Afbeelding]

Wilde eerst voor een intergaal systeem gaan zoals die van Makita, maar ik heb daar geen accu's of lader van. Daarbij kan ik de Bosch altijd later nog als losse schroever toepassen.
Dit systeem vind ik persoonlijk wel handiger dan een vaste machine. Ik heb zoiets van Makita 18V. Scheelt qua gewicht en als je handmatig losse schroeven wil schroeven, kan dat ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter

Project Farm heeft onlangs een vrij doortastende review gedaan hiervan op youtube. Dewalt en Milwaukee kwamen er erg goed uit, Wera nog net ff beter.

Qua prijsverschil tussen die merken, dat weet ik zo niet, in zijn filmpje is Wera enorm veel duurder maar hij is dan ook US based.

Ik gebruik zelf thuis al jaren tevreden Wera, op werk heb ik het liever niet over Ecotools, en Würth AW15/20. Ecotools bitjes zijn waardeloos en wat niet breekt vervormt wel. Würth bitjes ratel ik er elke maand eentje doormidden gemiddeld, denk ik?

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 13-03-2021 19:25 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Framoes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:14:
[...]

Dit systeem vind ik persoonlijk wel handiger dan een vaste machine. Ik heb zoiets van Makita 18V. Scheelt qua gewicht en als je handmatig losse schroeven wil schroeven, kan dat ook.
Vooral dat laatste heeft me over de drempel geholpen. Ik geloof zomaar dat die makita's sneller zijn, en wellicht zelfs wat trefzekerder, maar dit is met name voor een eenmalige redelijk grote klus.
Ik probeer hem van de week eens uit. Als het bevalt ritsel ik nog wel ergens een accuutje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

Ik stond een tijdje geleden voor dezelfde keuze, uiteindelijk voor Wera impaktor gekozen, reviews zijn overweldigend positief "buy once, cry once" en ben tot nu toe nog niet teleurgesteld. Enige risico is dat een minder ervaren klusser onwetend war zo'n ding doet je slagschroevendraaier pakt/leent en je nogal dure bitje over de kling jaagt ;).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ

paQ

sloth schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:00:
[...]

Ben benieuwd hoe je plafond er gaat uitzien, post je ergens je updates?
Not really.

Maar we zijn al aardig op weg. Twee tegenvallers thus far.
1 vuren draagbalk die bijna 2 cm doorhing, snel vervangen voor staal.

En nu blijkt een jaren 40 stampvloertje met cement erop, slechts 15mm dik :')
Totaal van dat deel (uitbouw) is een slordige 88m2

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LhdnfBVS/IMG-4260.jpg

Dus we gaan deze week afgraven en beton storten Dat is behalve een kostenpost die alles behalve welkom is, ook vrij tijdrovend. We weten nog niet exact hoeveel er zo flinterdun is, maar de schatting zit tussen de 55 en 65 m2. #demmit
Dat haalt het tempo er aardig uit dus, want het was eigenlijk de bedoeling alle stalen binten in te hangen dan kon het dak dicht. Maar het weer zit al een poosje tegen, dus vervangen we dat nu maar meteen voor het beton, Dan kunnen we maandag over een week weer stempelen voor de balken.

Raggelwerk voor de woonkamer maak ik hopelijk morgen af, dan kan ik dinsdag alle elektra erin hebben, en woensdag komt de schroever binnen, dus dan kan ik hem meteen proberen :)

dinsdag + woensdag alle kozijnen vervangen in het woonhuis (14 stuks)

donderdag - zaterdag nieuw water en badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:21
Framoes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:16:
[...]

Milwaukee is relatief goedkoop op sommige plekken, maar ik vind ze in vergelijking met andere impact bits geen denderende kwaliteit hebben. Pasvorm is matig en ze slijten en torderen sneller dan die van bijvoorbeeld Bosch. In de VS lopen ze weg met alles waar Milwaukee op staat, dus dat moet je met een korrel zout nemen.

Ik gebruik ook Wiha, Bosch en Saxton impact bitjes en vind die van Wiha en Bosch beter dan Milwaukee. Saxton ziet er hetzelfde uit als Milwaukee, DeWalt en Bosch (zwarte coating en zelfde form factor) en die doen het prima.
Gen 1: helemaal gelijk dat waren echt flutbitjes, maar gen 2 bitjes van Milwaukee zijn echt stappen verder, te herkennen aan de zilveren kop.

Heb nu een tijdje een gen 2 op de 18v zitten en een Bosch bit op de 12v. Ik moet zeggen dat die Bosch sneller slijt!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
paQ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Vooral dat laatste heeft me over de drempel geholpen. Ik geloof zomaar dat die makita's sneller zijn, en wellicht zelfs wat trefzekerder, maar dit is met name voor een eenmalige redelijk grote klus.
Ik probeer hem van de week eens uit. Als het bevalt ritsel ik nog wel ergens een accuutje.
Ook met die 'dedicated' machines heb je missers. Hangt ook af van de staat van het bitje, de hoeveelheid gips die in de machine/neusstuk is gekomen en de strips. Die van ecotools hebben bijvoorbeeld dikker en minder soepel plastic dan die van Grabber.

Ik ben persoonlijk blij met losse machine met bandschroefadapter. Werkt toch wel relaxter boven je hoofd met een halve kilo minder en een kleiner formaat.

Heb overigens ook wel eens met een Hilti schroefautomaat gewerkt. Die zijn wel echt beduidend beter. Lopen soepeler en minder missers.
KillaZ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:50:
[...]

Gen 1: helemaal gelijk dat waren echt flutbitjes, maar gen 2 bitjes van Milwaukee zijn echt stappen verder, te herkennen aan de zilveren kop.

Heb nu een tijdje een gen 2 op de 18v zitten en een Bosch bit op de 12v. Ik moet zeggen dat die Bosch sneller slijt!
Ah, ik dacht dat het andersom was, omdat ik die zilveren moeilijk kon vinden en die oude nog veel te koop zijn.

Ik ga even een doosje T20 van die nieuwe halen en kijken of ze bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Framoes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:18:
[...]

Ook met die 'dedicated' machines heb je missers. Hangt ook af van de staat van het bitje, de hoeveelheid gips die in de machine/neusstuk is gekomen en de strips. Die van ecotools hebben bijvoorbeeld dikker en minder soepel plastic dan die van Grabber.

Ik ben persoonlijk blij met losse machine met bandschroefadapter. Werkt toch wel relaxter boven je hoofd met een halve kilo minder en een kleiner formaat.

Heb overigens ook wel eens met een Hilti schroefautomaat gewerkt. Die zijn wel echt beduidend beter. Lopen soepeler en minder missers.

[...]
Die van Hilti wordt verhuurd bij Boels / Hornbach.
maar dan zitten we nog steeds op 65 euro voor een week... en dan moet het ook die week allemaal gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
paQ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Die van Hilti wordt verhuurd bij Boels / Hornbach.
maar dan zitten we nog steeds op 65 euro voor een week... en dan moet het ook die week allemaal gedaan zijn.
Voor deze hoeveelheid is zo'n Hilti ook niet per se nodig. Qua aanschaf is het ook alleen maar interessant als je heel veel afbouw doet. Die op accu kost met 2.6Ah accu's en zo'n schroefmagazijn €770 ex btw. Die van Makita met 5Ah accu's en magazijn €399.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:30
Inmiddels heb ik een zaagtafel gekocht, ontvangen en in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZrl6MFBPIObG4nwgVOQxlvrDX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hQNBZC0Bq7dwpOxdzh57IHq.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een Axminster AC216TS, erg blij mee en echt een mooie machine voor het geld. Na lange tijd gedaan te hebben met vooral een Scheppach invalzaag en Inca lintzaag, is dit echte en wereld van verschil. Superstrakke zaagsnedes, enorm precies en zo'n zaagtafel werkt een stuk fijner dan klooien met een invalzaag voor de dingen die ik doe _/-\o_ .

Volledige beschrijving hier voor de liefhebbers: https://www.woodworking.n...-ac216ts-zaagtafel.31439/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok.Gezocht hier, niks gevonden

Zoek rolmaat 5M, liefst met magnetisch einde en niet zo snel doorbuigbaar. Ik heb toolstation in mijn dorp.
Daar staat de 5m Milwaukee Magnetic voor 18 euro.
Iemand ervaring met dat ding? Beetje kwaliteit? Zie wel dat je bij terugschieten rolmaat je niet je vingers er tussen moet hebben, zit behoorlijke kracht achter.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 14-03-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

maartend schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:34:

Zoek rolmaat 5M, liefst met magnetisch einde en niet zo snel doorbuigbaar. Ik heb toolstation in mijn dorp.
Iemand ervaring met dat ding? Beetje kwaliteit? Zie wel dat je bij terugschieten rolmaat je niet je vingers er tussen moet hebben, zit behoorlijke kracht achter.
Ik gebruik deze; niet zo duur en prima nauwkeurig. Je kunt ze ook krijgen met magnetische kop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I42FpLLOMrH1OUlEmeYdvagR8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZM8ghWS1j3s5Q7A3AOtPZd0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulQ9wPvNIq5_zAvuvLS3IUGtX_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhoLMmINE58tCZ8n4RU4HnvM.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zijn ze ook gelijk aan elkaar, sommige rolmaten verschillen kennelijk nogal in de schaal?
Edit; dit dus. Kwam een uitvoerder laatst mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKxRbvlQyPCVaDfzxYbtHNEXqbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pT32k6CecROSz8wIKRYgi7J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 14-03-2021 12:53 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maartend schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:34:

wat wil je met dat magnetische uiteinde?
Ik heb een talmeter van hultafors, de 3m versie. Buigt niet veel door, kan binnenmaten meten en is behoorlijk stevig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akatar
Pixeltje schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Ik gebruik deze; niet zo duur en prima nauwkeurig. Je kunt ze ook krijgen met magnetische kop. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens zijn ze ook gelijk aan elkaar, sommige rolmaten verschillen kennelijk nogal in de schaal?
[Afbeelding]
Vandaar dat men altijd zegt, met dezelfde rolmaat meten en het hout aftekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Boudewijn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:40:
[...]
wat wil je met dat magnetische uiteinde?
Ik ben allemaal gipswandprofielen aan het plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Pixeltje schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:49:
[...]

...

[Afbeelding]
Dingetje van AliExpress... Weer 2 euro bespaard. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Shoot. Heb niet gezocht in oude topics. Thnx

Ik duik de HEMA ramshbak in

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 14-03-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

[Afbeelding]

en een MA55 lintlader
[Afbeelding]

Wilde eerst voor een integraal systeem gaan zoals die van Makita, maar ik heb daar geen accu's of lader van. Daarbij kan ik de Bosch altijd later nog als losse schroever toepassen.

[...]

Ik heb ze van Milwaukee en Bosch. Beide lijken enorm op elkaar. Die van Milwaukee eens ergens voor weinig kunnen kopen, weet niet meer waar, maar daardoor waren ze 50% van de prijs van die van Bosch. Wat mij betreft zijn beide sets even goed.
Daar ga je geen spijt van krijgen hoor! Ik heb de 18v variant en dat werkt uitstekend. Je kunt de 18v variant vastzetten, dan hoef je het knopje niet ingedrukt te houden 😁, vandaar dat ik toen die heb gekocht.

Hij ligt nu alweer een half jaar werkloos in de schuur... Misschien maar weer een keer verkopen.. Ach ja..

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Raymond schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:39:
Ik moet van mn dekvloer een randje/laagje wegfrezen. Ongeveer een cm in de hoogte en een oppervlakte van 30x100cm.
(In de badkamer, voor de douchruimte iets voorbereidend werk voor het tegelen).

Zou deze machine dat kunnen?
https://www.boels.nl/hure...novatie/betonslijpmachine

Aangezien hij geschikt is voor beton, lijkt me een zachte cementvloer geen probleem :)
Ik pak altijd de muur frees. Instellen op 1 cm diepte, allemaal gleuven naast elkaar maken en dan met de boorhamer weg tikken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
prein2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Daar ga je geen spijt van krijgen hoor! Ik heb de 18v variant en dat werkt uitstekend. Je kunt de 18v variant vastzetten, dan hoef je het knopje niet ingedrukt te houden 😁, vandaar dat ik toen die heb gekocht.

Hij ligt nu alweer een half jaar werkloos in de schuur... Misschien maar weer een keer verkopen.. Ach ja..
Heeft die van Bosch ook auto-start mode? Dat als je de knop vastzet, de machine pas gaat draaien als je hem tegen een schroef, of bij gebruik magazijn tegen de gipsplaat, aandrukt?
Pagina: 1 ... 20 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).