Goed, deze post heb ik al een tijdje willen maken. De afgelopen ~2 jaar heb ik mijn huis volledig gerenoveerd en verbouwd, waarbij ik 90% zelf heb gedaan. Hiervoor ook een hoop gereedschap gekocht. Hieronder korte reviews van een deel van mijn 'verzameling'

In willekeurige volgorde. Voor het idee geef ik er sterren aan, waarbij 5 het max is.
Karcher WD-6P
Oordeel: 3 van 5
Grotendeels een prima ding. Kan enorm veel opzuigen. Ook water. Goed te koppelen met veel gereedschap (mede door verloopslangetje) en automatisch in- en uitschakelen van afzuiging door gebruik van je apparaat is ideaal. Zuigkracht is mwah. Neemt ook behoorlijk snel af door vol filter en/of volle zak. De zakken zelf zijn (waren?) ook niet gemakkelijk te krijgen. Daarnaast is de standaard 'bocht' die aan de slang zit, het handvat zeg maar, onpraktisch. Kan er niet (gemakkelijk) af en zit in de weg bij aansluiten op machines als muurfrees. Ook is de slang vrij kort wat bijzonder onhandig is in sommige situaties.
Festool CTL MINI I
Oordeel: 4.5 van 5
"Nog een stofzuiger?!" Ja. Helaas had ik een verschrikkelijk stoffige klus waarbij de Karcher hierboven niet voldoende zuigkracht had. Dus een nier verkocht en deze Festool gekocht. Wat een topding. De Karcher is echt niet slecht maar dit is wel echt 'next level'. Ongelooflijk goede zuigkracht, over bijna alles is goed nagedacht. Zuigkracht blijft ook vrij hoog bij volle filters en/of volle zakken. Slang is erg lang wat ideaal is. Er zit Bluetooth op, maar dat heb ik niet gebruikt (mocht je het niet weten: hiermee kun je stofafzuiging met accumachines triggeren). De gesegmenteerde stang is ook ideaal (bij mij bijgeleverd, niet op foto te zien). Als er iets vast zit, haal je die dingen zo uit elkaar.
Maar niet alleen maar lof. De speciale Festool quick-release koppeling van de slang is vaak onhandig bij gebruik met gereedschap van andere merken. Op m'n Makita invalzaag gaat het vrij goed, maar Makita bovenfrees is een ander verhaal. En DeWalt schuurmachine idem. Ligt niet alleen aan festool: uniformiteit hierin zou welkom zijn. Verder is de tiptoets om de machine handmatig in te schakelen onhandig. Soms moet ik er 5 keer op tippen voordat de machine wordt ingeschakeld.
Makita SP6000J1X invalzaag
Oordeel: 4.5 van 5
Deze Makita invalzaag is top. Ongelooflijk veel plezier van gehad. Hardhouten deur 2 mm inkorten? Geen probleem. Plaatmateriaal verstek zagen? Geen probleem. Laminaat over de lengte doorzagen? Ook geen probleem (maar wel crap voor je zaagblad). De machine heeft veel kracht en met een scherp zaagblad kom je overal doorheen. Het fijne van een invalzaag is dat je ook midden in een plaat kunt 'invallen'. In de praktijk heb ik dat niet vaak nodig gehad, maar het is wel fijn dat het kan.
De bijbehorende tracks werken ook goed. Ik heb 2x140cm tracks en kan daarmee standaardmaten plaatmateriaal altijd over de lengte doorzagen. Ik raad wel aan om de Festool/Bessey track-klemmen erbij te kopen. Makita heeft ze ook maar die zijn matig. Voor het meeste zaagwerk zijn de klemmen trouwens niet nodig. Het rubber onder de tracks heeft op vrijwel al het materiaal dat ik ben tegen gekomen genoeg grip. Bij gelamineerd MDF of gelamineerde spaanplaat is klemmen wel een must. Ook niet onbelangrijk: de machine heeft een lang snoer!
Zijn er dan ook nadelen? Nou, om eerlijk te zijn vrijwel niet. Een vriend van me heeft de variant van Festool. Het enige wat ik af en toe wel mis is de extra 'splinter guard' die de Festool heeft. Vandaar 0.5 punten aftrek
Makita RT0700CX3J boven- en kantenfrees
Met deze frees heb ik een beetje een haat-liefdeverhouding. Op zich is het een fijn ding. Compact maar redelijk krachtig en de meeste hulpstukken zijn prima. Wat ik echter onbegrijpelijk vind is dat er geen beveiligingsmechanisme op het in-uitschakelen zit. Het is letterlijk een knopje omschakelen en het loeischerpe freesbitje begint te spinnen. Bij deze machine is het ontzettend belangrijk om de stekker uit het stopcontact te halen als je een bitje wil verwisselen of bijstellen. Maar ook even neerleggen kan gevaarlijk zijn, omdat de knop dan ook ingeschakeld kan worden.
Ook vind ik de stofafzuiging behoorlijk ondermaats. Zelfs met de Festool hierboven schiet het stof alle kanten op. Aansluiten van afzuiging op de machine is zonder verloopstuk ook vrij problematisch. De bijbehorende geleider waarmee je de frees op de invzalzaagtrack kunt gebruiken is helaas waardeloos. Echt onbruikbaar. Je kunt beter een balkje klemmen en die als geleider gebruiken.
Wellicht klinkt dit verhaal erg negatief. Dat is het niet per se. Voor het geld is dit setje denk ik echt prima en veelzijdig. Ik gebruik 'm ook met plezier, maar ben me altijd wel erg bewust van de tekortkomingen. Met de kennis van nu zou ik waarschijnlijk een andere keuze maken.
DeWalt DCF887N slagschroevendraaier
Oordeel: 5 van 5
Hier kan ik heel kort over zijn: topding. Ongelooflijk krachtig en gaat lang mee met een 18V 2Ah-accu. De eerste helft van de verbouwing had ik alleen een accuschroefboor (hieronder) maar dit was een gevalletje "waarom heb ik dit niet eerder gekocht?!". De 'ringverlichting' werkt ook goed. Hij is twee keer van flinke hoogte gevallen maar bleef gewoon werken. Met de bouwkwaliteit zit het dus ook wel goed. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat 'ie een pokkeherrie maakt.
DeWalt DCD790D2 accuschoefboor
Oordeel: 4 van 5
Dit is een wat ouder model, dus ik weet niet of 'ie überhaupt nog verkrijgbaar is. Maakt gebruik van dezelfde accu's als de slagschroevendraaier hierboven. Ook over deze machine ben ik erg enthousiast en alles wat ik bij de slagschroevendraaier heb beschreven geldt ook voor deze machine. Hoewel er geen klopboorstand op zit, kom je met een goed boortje prima in zachtere materialen als kalkzandsteen. Ik heb overigens wel een accuschroefboor gebruikt van DeWalt (geleend) en als je nu iets moet aanschaffen, zou ik zo'n ding kopen.
In dit geval 4 van 5 sterren omdat ik twee nadelen heb. De kwaliteitscontrole is matig (hopelijk intussen niet meer). Ik heb 2 machines terug moeten sturen omdat de boorkop niet gecentreerd was en het boortje daardoor een ovaal gat maakte. Daarnaast heeft de boorkop soms problemen met ronde boortjes, die gaan dan slippen. Verder een fijn ding en prima combinatie met de slagschroevendraaier hierboven.
DeWalt DWE4237KT haakse slijper (125mm)
Een ontzettend krachtige haakse slijper van 1400 Watt. Gaat als een heet mes door boter in praktisch alle materialen. Ik heb 'm gebruikt voor staal (zowel slijpen als afbramen), tegels (harde vloertegels en zachtere wandtegels), in baksteen en kalkzandsteen en ook met hout. "Met hout?!", ja met zo'n lamellenschijf. Werkt prima om met weinig moeite een hoop hout weg te schuren

Er zijn twee beveiligingskappen (of hoe heten die dingen) meegeleverd voor de verschillende soorten schijven. Werkt goed en is makkelijk te verstellen. Softstart is ook prettig.
Een nadeel vind ik wederom het ontbreken van een beveiligingsmechanisme. Je moet op zich wel moeite doen om de machine aan te zetten (schuifje) dus dat zal niet zo snel per ongeluk gaan. Maar uitschakelen is daardoor ook wat lastig. Ik heb liever een machine die gemakkelijk is uit te schakelen. Daarnaast is 'ie wat aan de zware kant om met één hand te gebruiken.
Metabo KGS216M afkortzaag
Prima afkortzaag. Nauwkeurig, veel mogelijkheden, relatief krachtig en veelzijdig. Ook prima om laminaat mee te zagen maar dat is wel rot voor je zaagblad. Correct haaks instellen van geleiderrail ten opzichte van het zaagblad is wel wat onhandig, maar goed te doen. Geïntegreerde verlichting is handig. Geïntegreerde laser heeft wat minder meerwaarde omdat je die, voor zover ik heb kunnen vinden, niet kunt instellen. De nauwkeurigheid laat daardoor wat te wensen over. Stofafzuiging met bijbehorende stofzak is matig. Actieve afzuiging met bouwzuiger is goed. Grootste nadeel is echter het lompe formaat. Een beetje inherent aan dit soort dingen, en Metabo heeft wel geprobeerd om het zo compact mogelijk te houden. Maar het neemt opgeruimd wel een hoop ruimte in beslag.
Bosch PMF 250 CES Multitool
Een multitool is ontzettend handig. Ik heb er dingen mee gedaan die erg lastig of onmogelijk zijn met andere soorten gereedschap. Vooral met zagen. Denk aan inkorten van deurkozijnen om laminaat onder te leggen of het afzagen van uitstekende spijkers. Werkt ook goed voor het uitschrapen van voegwerk. Starlocksysteem, waarmee je gemakkelijk de zaagjes kunt verwisselen en oriënteren, is goed. Nadeel ervan is dat er het lastig is om 3rd party zaagjes te kopen. En de officiële Bosch (of Fein) zaagjes zijn erg aan de prijs. Ook is het schuurpadje van matige kwaliteit. Het klittenband erop slijt erg snel waardoor het schuurpapier snel loslaat. Ik raad dus af om het te gebruiken voor schuurwerk, maar door het kleine formaat kom je met deze machine toch op plekken waar je met een gewone (delta)schuurmachine niet komt.
Grootste nadeel vind ik het korte stroomdraad. Ik zou deze multitool ook niet opnieuw kopen. Ik kan iedereen aanraden om voor een accumachine te gaan, juist omdat je zo'n ding in mijn ervaring vooral gebruikt op plekken waar je lastig bij komt.
Metabo FMS 200 schuurmachine
Oordeel: 3.5 van 5
Bouwkwaliteit is top. Schuurt ook vrij goed. Klittenband van de standaard schuurpad is ook goed, in tegenstelling tot die bij Bosch hierboven. Passieve stofafzuiging is vrij waardeloos. Actieve afzuiging met bouwzuiger is goed, maar dan moet je wel eerst zelf een adaptertje kopen om de stofzuiger op aan te sluiten. Had gewoon bijgeleverd moeten worden. Daarnaast is het snoer vrij kort, wat bijzonder onhandig is als je kozijnen aan het schuren bent. Het is me daardoor regelmatig overkomen dat ik de snoer uit stofzuiger trok. Werkt overigens prima samen met schuurpapier van Ecotools.
DeWalt DWE6423 schuurmachine
Heel fijn voor grotere vlakken en hout dat je blank wil lakken of wilt olieën. Laat namelijk geen krassen achter door het draaiende mechanisme. Bijbehorende passieve stofafzuiging is verrassend prima op horizontale vlakken. Op verticale vlakken minder. Actieve afzuiging werkt natuurlijk beter, maar DeWalt heeft ook weer een eigen systeem hiervoor. Gevolg is dat ik m'n Festool stofzuiger hier niet goed op kan aansluiten. Is me nog niet gelukt om hier een oplossing voor te bedenken.
Verder valt er niet zo veel over te vertellen! Het schuurt en schuurt goed. Niet te veel kracht op zetten want dan stop je het draaimechanisme.
Powerplus POWX0650 muurfrees
Ik heb alle elektra in huis zelf aangelegd/verlegd. Hiervoor had ik natuurlijk een muurfrees nodig. Deze Powerplus biedt veel voor het geld. Werkt uitstekend in kalkzandsteen, (holle)bakstenen en cellenbeton. Op een paar plekken in m'n huis zat betonemaille. Daar had 'ie wel moeite mee en sloeg soms af. Daar pakte ik dan meestal de haakse slijper (hierboven) voor. Stofafzuiging bij deze muurfrees is redelijk, maar ik vond het gebruik van een goed FFP2 of FFP3-masker toch wel echt noodzakelijk. Grootste nadeel vind ik het gewicht. Met 8.5 kg is het vrij zwaar om van beneden tot boven een sleuf te frezen, zeker omdat je ook nog kracht moet zetten om 'm de muur in te duwen. Snoerlengte is adequaat. Prima budgetfrees die makkelijk twee verbouwingen mee gaat. Op de bijgeleverde diamantschijven heb ik ook niets aan te merken.
Nou, dat was 'm voor nu. Heb nog meer gereedschap maar dat is wellicht minder boeiend

Sorry voor deze enorme post, maar hoop dat iemand hier iets aan heeft! Vragen? Stel ze gerust!