Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een goede rolmaat koop je van bijvoorbeeld Sola (net als een waterpas)

https://www.sola.at/nl-nl/competentie/rolbandmaten

https://www.sola.at/nl-nl/producten/rolbandmaten-c1645

Ik heb zelf de Popular (is Klasse II, Klasse I is het meest nauwkeurig), zijn ook prima te betalen.

[ Voor 47% gewijzigd door Navi op 14-03-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Framoes schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:51:
[...]

Heeft die van Bosch ook auto-start mode? Dat als je de knop vastzet, de machine pas gaat draaien als je hem tegen een schroef, of bij gebruik magazijn tegen de gipsplaat, aandrukt?
De motor draait dan wel. Maar het bitje niet. Dus hij koppelt pas aan een draaiende motor als je de schroef ertegen aan drukt. Dit is overigens altijd zo.

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:32

Pelle

🚴‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/RT0700CX3J_A1L0_s100.jpg

Ik heb mezelf getrakteerd op een Makita RT0700CX3J boven- en kantenfrees. Ik heb (afgezien van een aantal proefstukjes dit weekend) verder nul frees-ervaring. Maar in de afgelopen jaren heb ik vaak gedacht "had ik nu maar een frees". Nou, bij deze :P

Ik heb een startersetje frezen van de Hornbach erbij: WISVO Frezenset HM 12-delig
Reviews waren positief en voor dat bedrag kan ik me er geen buil aan vallen.

De frezenset heeft alleen geen 18mm groeffrees, en ik verwacht dat ik die juist het meest ga gebruiken.
Verder is de flush trim bit (hoe heet dat in het Nederlands? kantenfrees?) ook te klein voor 18mm materiaal, dus daar zou ik ook nog wel een grotere voor willen hebben.

Waar kopen jullie doorgaans lose houtfrezen? Het is echt voor hobby-gebruik, dus het moet ook wel een beetje betaalbaar blijven :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:05
Pelle schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:49:
[Afbeelding]

Ik heb mezelf getrakteerd op een Makita RT0700CX3J boven- en kantenfrees. Ik heb (afgezien van een aantal proefstukjes dit weekend) verder nul frees-ervaring. Maar in de afgelopen jaren heb ik vaak gedacht "had ik nu maar een frees". Nou, bij deze :P

Ik heb een startersetje frezen van de Hornbach erbij: WISVO Frezenset HM 12-delig
Reviews waren positief en voor dat bedrag kan ik me er geen buil aan vallen.

De frezenset heeft alleen geen 18mm groeffrees, en ik verwacht dat ik die juist het meest ga gebruiken.
Verder is de flush trim bit (hoe heet dat in het Nederlands? kantenfrees?) ook te klein voor 18mm materiaal, dus daar zou ik ook nog wel een grotere voor willen hebben.

Waar kopen jullie doorgaans lose houtfrezen? Het is echt voor hobby-gebruik, dus het moet ook wel een beetje betaalbaar blijven :)
Goede frezen via Amazon, gewoon CMT. Die zijn daar heel betaalbaar.
Goedkope frezen haal ik via ecotools.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 09:30
Raymond schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Goede frezen via Amazon, gewoon CMT. Die zijn daar heel betaalbaar.
Goedkope frezen haal ik via ecotools.
Mee eens, alleen cmt koop ik in Italië bij:
https://www.mobiltecnica.com/en

Over het algemeen zijn ze daar stukken goedkoper. Al is de factuur en communicatie wel in het italiaans.

Ik ben voorstander van lokaal kopen, maar als het dan toch van ver weg is liever niet via amazon. Als het dan nog goedkoper kan is het dat een mooie bijkomstigheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Deann schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Mee eens, alleen cmt koop ik in Italië bij:
https://www.mobiltecnica.com/en

Over het algemeen zijn ze daar stukken goedkoper. Al is de factuur en communicatie wel in het italiaans.

Ik ben voorstander van lokaal kopen, maar als het dan toch van ver weg is liever niet via amazon. Als het dan nog goedkoper kan is het dat een mooie bijkomstigheid ;)
Klopt, ik heb ook via amazon bij mobiltechnica gekocht. Maar die rekenen 11 euro verzendkosten, dus dat kan niet altijd uit (ik heb prime, dus ik let vooral op gratis verzenden :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:12
Ik was ook op zoek naar een bovenfrees. Ik had ook die Makita bekeken, maar zag dat die maar 3,5cm diep kon, en ik voor hetgeen ik die gepland heb, had ik 6 cm nodig. Dus ben ik voor een Festool OF 1400 gegaan. Vorige week stond die bij klium.be nog met 15% korting, en vandaag een mailtje gehad dat die onderweg is.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 20:57
Arator schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:47:
Ik was ook op zoek naar een bovenfrees. Ik had ook die Makita bekeken, maar zag dat die maar 3,5cm diep kon, en ik voor hetgeen ik die gepland heb, had ik 6 cm nodig. Dus ben ik voor een Festool OF 1400 gegaan. Vorige week stond die bij klium.be nog met 15% korting, en vandaag een mailtje gehad dat die onderweg is.
De RT0700 is (volgens mij) een kantenfrees die ook al bovenfrees te gebruiken is met de juiste hulpstukken.
De Festool lijkt me primair een bovenfrees, en die heeft Makita i.i.g. tot 70mm diep.
Maar wel een mooi ding die OF 1400!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:00
Vraag;

Weet iemand of er dingetjes/flubbertjes of wat dan ook bestaan om bijv netwerkkabel of andersoortig kabel netjes een gipsplaatwand in laten lopen? Ik deed het tot nu toe door gaatje boren, kabel er door, omheen dicht kitten. Maar dat beschadigt al er wat druk op wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 16:18

BrZ

maartend schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:41:
Vraag;

Weet iemand of er dingetjes/flubbertjes of wat dan ook bestaan om bijv netwerkkabel of andersoortig kabel netjes een gipsplaatwand in laten lopen? Ik deed het tot nu toe door gaatje boren, kabel er door, omheen dicht kitten. Maar dat beschadigt al er wat druk op wordt uitgevoerd.
Inbouwdoos met een RJ45 aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BrZ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Inbouwdoos met een RJ45 aansluiting?
Nope. Ik zoek echt datgene dat ik zoek.
Zou zou ik ook inbouwstekkerdozen kunnen plaatsen. Of zoiets. Dat ken en kan ik allemaal wel, maar ik zoek dus datgene dat ik zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:10
maartend schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Nope. Ik zoek echt datgene dat ik zoek.
Zou zou ik ook inbouwstekkerdozen kunnen plaatsen. Of zoiets. Dat ken en kan ik allemaal wel, maar ik zoek dus datgene dat ik zoek.
Als je de connector kan vervangen, dan zou je kunnen zoeken op een rubber grommet (aliexpress). Alleen weet ik niet of die te krijgen zijn met dikte van 9 - 12mm (zo dik als je gipsplaat) en dan nogmet een gat diameter zoals de dikte van je kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Jfwiet schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Als je de connector kan vervangen, dan zou je kunnen zoeken op een rubber grommet (aliexpress). Alleen weet ik niet of die te krijgen zijn met dikte van 9 - 12mm (zo dik als je gipsplaat) en dan nogmet een gat diameter zoals de dikte van je kabel.
Een grommet. Wat een heerlijk woord.

Desnoods kan ik ze aan een kant afsnijden

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 15-03-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
maartend schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:41:
Vraag;

Zoiets misschien? https://www.reichelt.com/...m-kab-df-19-0-p53628.html

Laatst gebruikt voor een kabeldoorvoer in werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

Is een 30mm SDS boor nou zo exotisch? Voor een vorstvrije buitenkraan moet ik 2 stuks 30mm gaten vinden, maar die boren zijn of heel duur of uitverkocht.

Voor een dozenboor is 30mm wat krap (goedkopere dozenboren zwabberen vaak wat en dan is het gat weer te groot) en de goedkopere spiraalboren houden vaak op bij ca. 25mm :?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Asteroid9 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:03:
Is een 30mm SDS boor nou zo exotisch? Voor een vorstvrije buitenkraan moet ik 2 stuks 30mm gaten vinden, maar die boren zijn of heel duur of uitverkocht.

Voor een dozenboor is 30mm wat krap (goedkopere dozenboren zwabberen vaak wat en dan is het gat weer te groot) en de goedkopere spiraalboren houden vaak op bij ca. 25mm :?
Wat is "heel duur"?
Toolstation verkoopt er eentje van 22 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 16:18

BrZ

Raymond schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:15:
[...]

Wat is "heel duur"?
Maar die is niet op voorraad ;)

Kom wel deze tegen voor 34:
https://www.conrad.nl/p/m...m-sds-max-1-stuks-1498778

nvm, dat is SDS max

[ Voor 3% gewijzigd door BrZ op 15-03-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:50
Cavalera125 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:56:
[...]

Zoiets misschien? https://www.reichelt.com/...m-kab-df-19-0-p53628.html

Laatst gebruikt voor een kabeldoorvoer in werkblad.
of anders effectief iets dat gebruikt wordt om een kabel door een werkblad te leiden (bij bureau of keuken)? Wel groot helaas. Kabeldoorvoer dingetjes. Geeft meer flexibiliteit, maar naar uitzicht minder ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jfwiet schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Uiteindelijk toch iets anders. Er moeten 6 kabels die gipswand in, ik ga iets 3d-printen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

maartend schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Een grommet. Wat een heerlijk woord.

Desnoods kan ik ze aan een kant afsnijden
Ook wel "doorvoertule" of "doorvoerthule" genoemd. :)

@Jfwiet

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Asteroid9

General Failure

Raymond schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:15:
[...]

Wat is "heel duur"?
Ja, maar niet op voorraad.... Alleen maar bij 1 filiaal hier 15km verderop, denk dat ik dat tochtje toch maar ga maken dan.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Asteroid9 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Ja, maar niet op voorraad.... Alleen maar bij 1 filiaal hier 15km verderop, denk dat ik dat tochtje toch maar ga maken dan.
Ik heb vanaf google gekeken en zag op de site de melding dat er in Zwolle (mijn standaardvestiging) 3 op voorraad liggen. Ik heb niet naar de webshop voorraad gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Van mijn decoupeerzaag Bosch PST 700 E is het 'wieltje met asje' achter het zaagblad het zaagblad verdwenen (zie foto hieronder). Online kan ik alleen het hele bracket bestellen met typenr 160804011G, maar dat kost meteen 15e. Ga je niet falliet aan, maar toch zonde om alles te vervangen omwille van het wieltje.

Heeft iemand een idee waar ik gewoon het asje en wieltje kan halen? Lijkt me vrij universeel eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA9wMx3U--4w20b6c1Y4rjLmZ0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dV6VqUXok1XrCdaAz2lNUD1v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MWDKing schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:04:
Van mijn decoupeerzaag Bosch PST 700 E is het 'wieltje met asje' achter het zaagblad het zaagblad verdwenen (zie foto hieronder). Online kan ik alleen het hele bracket bestellen met typenr 160804011G, maar dat kost meteen 15e. Ga je niet falliet aan, maar toch zonde om alles te vervangen omwille van het wieltje.

Heeft iemand een idee waar ik gewoon het asje en wieltje kan halen? Lijkt me vrij universeel eigenlijk.

[Afbeelding]
Klinkt als iets wat ze bij kruis.nl zo uit de la trekken. Ik zou ze ff bellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
The Eagle schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:11:
[...]

Klinkt als iets wat ze bij kruis.nl zo uit de la trekken. Ik zou ze ff bellen :)
Hehe, dat is precies waar ik online iig alleen het complete beugeltje kon vinden: https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/pst-700-e (item 48)
Zal morgen wel ff bellen of ze het wieltje ook los hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Wij krijgen eind dit jaar een nieuwbouwhuis opgeleverd, waar we toch ook zelf wat willen gaan doen (binnen en buiten). Mooi excuus om wat goede spullen aan te schaffen met goedkeuring van de wederhelft ;-)

Nu heb ik een matige schroefboormachine (Hitachi 14v) die ik wil vervangen, ik heb een set van Mannesmann (doppen, bitjes, schroevendraaiers, ratel, etc) die niet heel bijzonder is maar voor incidenteel gebruik prima.

Ik zou graag een betere boormachine willen, eventueel ook een slagschroevendraaier, een goede set schroevendraaiers (zit naar een Wera setje te kijken) en een schuurmachine. Dit gaat waarschijnlijk in stapjes aangeschaft worden, wanneer het concreet nodig is. Het zou fijn zijn om in het goede accu ecosysteem te komen. Makita en DeWalt spreken me aan, maar ik vind het lastig om in te schatten welke modellen de moeite waard zijn. De instappers vallen toch al snel af (niet brushless), maar daar boven zit ook veel variatie. Ik wil nu kwaliteitsspul, maar het gaat niet dagelijks gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:38
@Mj2sL Die vraag is hier en in vorige delen al zo vaak gesteld. Genoeg info over te vinden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28

dragonhaertt

@_'.'

Mj2sL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:08:
Wij krijgen eind dit jaar een nieuwbouwhuis opgeleverd, waar we toch ook zelf wat willen gaan doen (binnen en buiten). Mooi excuus om wat goede spullen aan te schaffen met goedkeuring van de wederhelft ;-)

Nu heb ik een matige schroefboormachine (Hitachi 14v) die ik wil vervangen, ik heb een set van Mannesmann (doppen, bitjes, schroevendraaiers, ratel, etc) die niet heel bijzonder is maar voor incidenteel gebruik prima.

Ik zou graag een betere boormachine willen, eventueel ook een slagschroevendraaier, een goede set schroevendraaiers (zit naar een Wera setje te kijken) en een schuurmachine. Dit gaat waarschijnlijk in stapjes aangeschaft worden, wanneer het concreet nodig is. Het zou fijn zijn om in het goede accu ecosysteem te komen. Makita en DeWalt spreken me aan, maar ik vind het lastig om in te schatten welke modellen de moeite waard zijn. De instappers vallen toch al snel af (niet brushless), maar daar boven zit ook veel variatie. Ik wil nu kwaliteitsspul, maar het gaat niet dagelijks gebruikt worden.
Als je serieus kijkt naar een aantal accu tools, dan kan je het beste een keuze baseren op het ecosysteem.
De nieuwe machines zijn niet zo belachelijk duur, als je losse bodies koopt. Een groot deel van de investering zal in de accu's zitten.

In principe zijn de verschillen tussen de systemen ook niet heel groot. Makita staat bekend om een breed assortiment (ook tuingereedschap), festool staat bekend om goede stofafzuiging, maar ook Bosch blauw, DeWalt, Milwaukee en Hikoki zitten in hetzelfde segment. (en zo zijn er nog wat meer, duurder, goedkoper, makkelijker of minder makkelijk verkrijgbaar)

Ik ben zelf voor Makita gegaan, en zou iemand snel Makita (18V) of Bosch Blauw (12V) aanraden. Maar dat is een groot deel persoonlijke voorkeur/overwegingen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
MWDKing schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Hehe, dat is precies waar ik online iig alleen het complete beugeltje kon vinden: https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/pst-700-e (item 48)
Zal morgen wel ff bellen of ze het wieltje ook los hebben.
Zojuist gebeld; als het niet los is afgebeeld is, is het niet los verkrijgbaar. Dus helaas het hele beugel vervangen dan maar.

[ Voor 56% gewijzigd door MWDKing op 16-03-2021 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e72lsOaUpL0LWBz5geB-qlcsTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uLtmuve3wcIXx0QDmlrVMTkL.jpg?f=user_large

Say hello to my new friend! Kettingzaag op een stokkie :D Ben benieuwd hoe deze bevalt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:12
Rob Z schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:58:
[...]

De RT0700 is (volgens mij) een kantenfrees die ook al bovenfrees te gebruiken is met de juiste hulpstukken.
De Festool lijkt me primair een bovenfrees, en die heeft Makita i.i.g. tot 70mm diep.
Maar wel een mooi ding die OF 1400!
Ik had de Makita bovenfrezen bekeken, en het is pas bij de zware toestellen (6kg of meer) dat je tot 70mm diep kan gaan. En laat me nu toch in de waan dat ik die festool echt nodig had ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rob Z
[knip]
Geen antwoord op je vraag maar hier is de bouwstofzuiger verrassend vaak gebruikt in die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De instappers vallen toch al snel af (niet brushless), maar daar boven zit ook veel variatie. Ik wil nu kwaliteitsspul, maar het gaat niet dagelijks gebruikt worden.
Waarom per se brushless? Als amateur krijg je het eerste paar borstels waarschijnlijk zelfs niet versleten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Slonzo schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Waarom per se brushless? Als amateur krijg je het eerste paar borstels waarschijnlijk zelfs niet versleten...
Compact, krachtig, loopt mooi aan...
Maar eens: ons kwaliteitsgereedschap is waarschijnlijk nog bruikbaar voor de kleinkinderen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
[...]

Het is me gelukt, als 'amateur' met een Bosch professional. Maar dat komt vooral omdat mijn GSR 10.8v een paar jaar lang mijn primaire machine was terwijl we ons huis compleet verbouwd hebben. Voor alle opbouwwerk, nieuwe plafonds, montagewerk in badkamer, de complete keuken en zo nog wat meer, is dat ding goed gebruikt. Totdat hij begon te ratelen, vonken en ook stinken...

Voor een prikkie scoor je een nieuwe motor en kan hij weer jaren mee. Ik denk niet dat ik hem de komende jaren nog zo ga misbruiken als ik tussen 2017 en 2020 heb gedaan. ;)

edit: voor wie nu denkt: waarom doe je dat allemaal dan ook met zo'n lichte machine? Ik houd ook graag van grote, stoere, zware machines, maar ik houd mijn pols graag heel. Plafonds monteren en keukens bouwen gaat zo ontzettend veel fijner met licht gereedschap...

[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 16-03-2021 11:56 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb een GSB-12V-15 van bosch en daarnaast nog een GSR18V LI en ik kan beamen dat die eerste wel prettiger vasthoudt. Valt me ook reuze mee hoe krachtig hij is en hoeveel schroeven je op een acculading kunt verwerken. Qua lengte van de tool hoef je het niet te doen, maar qua gewicht en dikte scheelt het aanzienlijk.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Rob Z schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Geen antwoord op je vraag maar hier is de bouwstofzuiger verrassend vaak gebruikt in die situatie.
Goede tip, dank!
[...]

Niet omdat het per se nodig is, maar omdat ik begrijp dat het technisch superieur is, ook minder slijtagegevoelig. En ik wil graag goede spullen hebben nu, omdat ik dat fijn vind en het graag ook in een keer goed wil hebben. Als het echt een heel groot prijsverschil is, dan wil ik er nog wel eens over nadenken, maar volgens mij valt het ook wel mee. De (instap) brushless modellen schrikken me in ieder geval niet af qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Mj2sL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Goede tip, dank!

[...]

Niet omdat het per se nodig is, maar omdat ik begrijp dat het technisch superieur is, ook minder slijtagegevoelig. En ik wil graag goede spullen hebben nu, omdat ik dat fijn vind en het graag ook in een keer goed wil hebben. Als het echt een heel groot prijsverschil is, dan wil ik er nog wel eens over nadenken, maar volgens mij valt het ook wel mee. De (instap) brushless modellen schrikken me in ieder geval niet af qua prijs.
Online koop je een losse body brushless voor dezelfde prijzen als dat je in de bouwmarkt een unit van 3 generaties terug koopt.
Brushless is inderdaad doorgaans zuiniger, compacter en slijtvaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou idd niet zozeer blind staren op brushless. Sure...vast allemaal veel beter maar zet het in perspectief van de prijs en goed is goed genoeg. Ook ik heb 2 12v bosch bodies en wil niks anders meer. Super betaalbaar en liggen perfect in de hand. Al van alles mee gemaakt, schuttingen, schuurafwerking, gaatjes in de stenen muur. Ding is perfect en kost geen hol.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:26:
Online koop je een losse body brushless voor dezelfde prijzen als dat je in de bouwmarkt een unit van 3 generaties terug koopt.
Brushless is inderdaad doorgaans zuiniger, compacter en slijtvaster.
Zuiniger en slijtvaster zijn inderdaad eigenschappen van een brushless motor. Maar compactheid en koppel zijn meer ontwerpkeuzes, denk ik.

Anyway, ik wilde ook ooit een brushless machine, maar ben toen uiteindelijk gegaan voor meer flexibiliteit, in de vorm van verwisselbare koppen met haakse kop en excenter (zoals de vaak besproken 12V flexiclick van Bosch), want dat zorgt er voor dat je de machine vaker kunt gebruiken, ook als je in lastige hoekjes iets moet schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Zuiniger en slijtvaster zijn inderdaad eigenschappen van een brushless motor. Maar compactheid en koppel zijn meer ontwerpkeuzes, denk ik.

Anyway, ik wilde ook ooit een brushless machine, maar ben toen uiteindelijk gegaan voor meer flexibiliteit, in de vorm van verwisselbare koppen met haakse kop en excenter (zoals de vaak besproken 12V flexiclick van Bosch), want dat zorgt er voor dat je de machine vaker kunt gebruiken, ook als je in lastige hoekjes iets moet schroeven.
De 12V flexiclick heeft nu ook een brushless versie (12V-35 FC)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:59:
De 12V flexiclick heeft nu ook een brushless versie (12V-35 FC)
Dat is mooi :) Toen ik voor de keuze stond had Bosch alleen een 18V machine met flexiclick systeem, en was Milwaukee min of meer de enige keuze op 10.8V, als je niet alleen een haakse kop wilde, maar ook een excenter. Nou ja, er waren ook nog die Festool machines met verwisselbare koppen, maar dat leek me wat onnodig duur.

@Mj2sL nog een overweging in de keuze voor een machine: 10.8/12V machines zijn vaak lichter en handzamer dan 18/20V, maar, zeker als je ook in de toekomst nog wat lompere machines op accu wilt halen, zoals een decoupeerzaag of cirkelzaag, heb je over het algemeen een grotere keuze in het 18/20V segment. Aan de andere kant is een 10.8V schroefmachine voor het meeste gebruik in en om het huis meer dan voldoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

henkie196 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Dat is mooi :) Toen ik voor de keuze stond had Bosch alleen een 18V machine met flexiclick systeem, en was Milwaukee min of meer de enige keuze op 10.8V, als je niet alleen een haakse kop wilde, maar ook een excenter. Nou ja, er waren ook nog die Festool machines met verwisselbare koppen, maar dat leek me wat onnodig duur.

@Mj2sL nog een overweging in de keuze voor een machine: 10.8/12V machines zijn vaak lichter en handzamer dan 18/20V, maar, zeker als je ook in de toekomst nog wat lompere machines op accu wilt halen, zoals een decoupeerzaag of cirkelzaag, heb je over het algemeen een grotere keuze in het 18/20V segment. Aan de andere kant is een 10.8V schroefmachine voor het meeste gebruik in en om het huis meer dan voldoelde.
Bosch heeft een redelijk complete lijn van machines op het 12V vlak, in ieder geval een cirkelzaag en decoupeerzaag (en zelfs slijptol) zeker ook. Uiteraard zijn deze kleiner en compacter, dus inderdaad groter/lomper is wel 18V gebied. Maar voor het type machine hoef je het niet te laten.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:24
Heeft iemand hier ervaring met het verschil tussen starlock en OIS (van Bosch) voor multitools?
Ik heb een PMF190E en die heeft dus een OIS systeem om de zaagjes te bevestigen, nu is de norm starlock geworden. Ik begrijp dat OIS zaagjes niet forward compatible zijn naar starlock apparaten. Maar kan niet echt uitsluitsel vinden of starlock zaagjes backwards compatible zijn met OIS apparaten. Ik krijg de indruk van wel, iemand die uitsluitsel kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:18
Ja, de meeste Starlock zaagjes passen op een OIS machine. Starlock Plus- of Max zaagjes passen niet.

Zie ook https://diy.stackexchange...ock-mount?r=SearchResults

Matkita levert zelfs Starlock zaagjes bij zn OIS machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 10:29

Crazy-

Best life ever

Het verlengde van elektrisch gereedschap kom je uit op “poets/boem/olie”machines voor de parket vloer.

Om een idee te geven de Kärcher FP303 (https://www.kaercher.com/...hine/fp-303-10568200.html)

Maar eigenlijk zoek een “hand” model; puur alleen al om het goed op te bergen ipv een groot apparaat. Dus ik zoek meer een model “auto polijstmachine cq schuurmachine”

Het doel is uiteraard om de houtenvloer te cleanen & oliën.

Zo die keuze een verkeerde zet zijn en ik beter voor die Kärcher gaan? Of is het werkelijk zo simpel als een goede polijstmachine?

Onze vloer is toe aan een goede onderhoudsbeurt. Iemand inhuren reken maar uit; machine huren ... tja 1x per jaar dag of 2 a 3 werk. (Ophalen, boenen, olieen, retour) etc kost je ook al gauw 100€+

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Crazy- schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:27:
Het verlengde van elektrisch gereedschap kom je uit op “poets/boem/olie”machines voor de parket vloer.

Om een idee te geven de Kärcher FP303 (https://www.kaercher.com/...hine/fp-303-10568200.html)

Maar eigenlijk zoek een “hand” model; puur alleen al om het goed op te bergen ipv een groot apparaat. Dus ik zoek meer een model “auto polijstmachine cq schuurmachine”

Zo die keuze een verkeerde zet zijn en ik beter voor die Kärcher gaan? Of is het werkelijk zo simpel als een goede polijstmachine?

Onze vloer is toe aan een goede onderhoudsbeurt. Iemand inhuren reken maar uit; machine huren ... tja 1x per jaar dag of 2 a 3 werk. (Ophalen, boenen, olieen, retour) etc kost je ook al gauw 100€+
Mja budget?... Festool Rotex excenter kan dit, maar wil je een vloer helemaal afgaan op je knieën? Overigens ook niet de goedkoopste machine, wel heel veelzijdig.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Crazy- schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:27:

Machine huren idd... :Y

Auto polijstmachines kan je denken aan rupes, flex, of DAP en dan heb je de keuze uit rotary (eigenlijk een haakse slijper) en dual action (excenter). Maar op je knietjes de hele vloer af doe je denk ik maar 1 keer.... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 10:29

Crazy-

Best life ever

teacher schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Machine huren idd... :Y

Auto polijstmachines kan je denken aan rupes, flex, of DAP en dan heb je de keuze uit rotary (eigenlijk een haakse slijper) en dual action (excenter). Maar op je knietjes de hele vloer af doe je denk ik maar 1 keer.... :Y
Dan kies ik toch liever voor de Kärcher qua aanschaf. Amper 200€ Is een prima prijs.

Mee eens hoor; 60m2 op de knietjes is niet echt ideaal - reden meer denk ik dat ze ook niet te koop zijn hand-formaat >:)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 21:19
In het vorige topic postte ik al dat Makita een aankondiging deed voor zijn verlichting. Nu is er goed nieuws voor degene op het Makita 18v platform die een accu bouwlamp zoeken met een beetje leuke lichtopbrengst.

De DEADML811 en DEADML809 welke buiten Europa beschikbaar waren, zijn ook in Nederland aangekomen.

Ze hebben de volgende specs:

DEADML811
  • Werkt op 14,4/18v of op netstroom
  • 3 modi 750/1500/3000 lumen
  • 11/5.5/2.7 uur brandtijd op een BL1850
  • Adviesprijs: 302,50
DEADML809
  • Werkt op 1 of 2x 14,4/18v of op netstroom
  • 3 modi 2000/4000/10.000 lumen
  • 4/2/0.8 uur brandtijd op 1x BL1850
  • 7.5/3.5/1.4 uur brandtijd op 2x BL1850
  • Adviesprijs: 471,90
Gelukkig liggen de daadwerkelijke prijzen iets lager, ik heb ze al gevonden voor respectievelijk 200 en 290 euro. Hiermee liggen ze wel wat hoger dan Bosch 18v, maar wel met het voordeel dat ze ook op netstroom te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ok bom en bomen probleem! (nee ik zoek geen kettingzaag, daarvan weet ik al welke ik wil hebben :+ )

Ik ben op zoek naar een bouwstofzuiger. Eisen:
• Nat/ droog
• Liefste zonder zak (geen idee of dat mogelijk is?)
• Wordt gebruikt tijdens verbouwing en wordt dus mishandeld.
• Met automatische aan/ uit voor aansluiting op bv afkotzaag/ zaagtafel.

Nu kwam ik als eerste deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/...0-liter/9200000024816708/

Lijkt op zich prima voor wat ik ermee wil doen, maar vraag me af of er voor die prijs nog betere te krijgen zijn :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

DeWalt heeft nu een interessante actie voor u:

https://actions.dewalt.be/promo-gratis-machine/

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Atlas schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:58:
Ok bom en bomen probleem! (nee ik zoek geen kettingzaag, daarvan weet ik al welke ik wil hebben :+ )

• Nat/ droog

Nu kwam ik als eerste deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/...0-liter/9200000024816708/

Lijkt op zich prima voor wat ik ermee wil doen, maar vraag me af of er voor die prijs nog betere te krijgen zijn :)
Ik heb deze, nog elke dag erg blij mee :)
https://www.coolblue.nl/product/816648/makita-vc2512l.html

Je hebt ook nog iets goedkopere varianten, maar ik vind de hulpstukken erg prettig.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

• Nat/ droog

Ik heb 'm, prima ding hoor

- zonder zak zou ik nooit doen. Daarmee gaan je filters zo snel vol dat je niet meer zuigt. (In ieder geval met deze machine)
- als je in muren gaat frezen neemt de zuigkracht snel af. Dan moet je heel vaak zelf het filter uit kloppen

Mijn nieuwe met automatische filter reiniging doet dat natuurlijk mooier. Maar is ook ruim 2x zo duur

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steennnn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-08 13:03
Ik heb zelf recent ook een zoektocht gedaan naar een bouwstofzuigen en heb deze gekocht:
https://www.coolblue.nl/p...bosch-advancedvac-20.html
Hier kan je dan deze zakken bij kopen:
https://stofzuigerzakken-online.nl/contents/nl/p8106.html

Reden waarom ik voor deze heb gekozen is omdat de filters bij de andere machines vrij duur zijn (vooral karcher) en bij deze geven ze aan dat je hem kunt wassen.
Verder zou ik inderdaad nooit zonder zak doen, filter zit zo vol. Heb wel een bouwstofzuiger geleend van iemand en als dan de (papier) zak schuurt zit het filter zo vol.
Geen idee hoe goed deze tegen mishandeling kan, daar heb ik hem nog niet lang genoeg voor. Voelt allemaal wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:06
Ik heb zelf deze:
https://www.gereedschappr...ger-tijdelijke-actie.html

Echt ideaal ding zuigt zowel nat als droog.
Het is een L klasse zuiger maar met M klasse filters.
Inschakel automaat werkt erg makkelijk en je kan hem evt als verlengsnoer gebruiken dat hebben ook niet alle stofzuigers.
Heb deze intensief gebruikt tijdens een grote verbouwing en hij heeft alle mishandelingen overleefd ;)

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:58
Hier de Karcher WD 5 premium (was toen met korting over korting 100 euro of zo)
Deze heeft geen inschakelautomaat wat voor mij ook geen echte must was, zeker voor het prijsverschil schakel ik zelf wel ;-)

Prima apparaat met als nadelen, korte kabel (maar dat hebben de meeste) maar ik red het bijv niet om de auto ff uit te zuigen zonder verlengsnoer.
En de stang is van plastic wat tijdens de laatste klus resulteerde in een gescheurde stang.
Dus mocht ik een tip kunnen geven kijk naar eentje met een stalen buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dank voor de opties :)
Als ik zo zoek wil je eigenlijk wel een L-klasse hebben.
Nu kwam ik op deze: https://www.toolnation.nl..._Tfwkc-AyOtwaAoqREALw_wcB maar hier is nog enorm weinig over bekend.

Heeft iemand deze toevallig staan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 08:38

• Nat/ droog

Voor (ongeveer) die prijs wellicht de Bosch GAS 20?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Atlas schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:37:
Nu kwam ik op deze: https://www.toolnation.nl..._Tfwkc-AyOtwaAoqREALw_wcB maar hier is nog enorm weinig over bekend.

Ah, het budget gaat in eens keer twee. :P
Heb je persé het grote volume nodig? Besef wel dat hoe groter de inhoud des te logger de stofzuiger wordt.

Je kan voor dit bedrag bijna een Festool MINI of MIDI kopen met als voordeel dat ze long-life zakken hebben (leegbaar) en daarnaast een hoge restwaarde hebben (mocht je na de verbouwing 'm weer verkopen).

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:12
Gewoon een Makita vc2512l kopen, goedkoop, compleet en prima ding.
Heb er hier 2 staan, en ze werken echt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16

Toevallig wel.

Paar weken geleden aangeschaft om met een sleuvenfrees te gebruiken. Bijzonder fijne machine, bleeft ongeveer 10 meter perfect draaien met de sleuvenfrees (toen was ik klaar). Mooie is de 3 filters, de 3e was aan het einde nog steeds brandschoon.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed, deze post heb ik al een tijdje willen maken. De afgelopen ~2 jaar heb ik mijn huis volledig gerenoveerd en verbouwd, waarbij ik 90% zelf heb gedaan. Hiervoor ook een hoop gereedschap gekocht. Hieronder korte reviews van een deel van mijn 'verzameling' ;) In willekeurige volgorde. Voor het idee geef ik er sterren aan, waarbij 5 het max is.

Karcher WD-6P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGGfwpWC6LXShzwa4k9mUz8kzV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LqsBgSBNAgpk0hb83LRmwAqM.jpg?f=user_large
Oordeel: 3 van 5
Grotendeels een prima ding. Kan enorm veel opzuigen. Ook water. Goed te koppelen met veel gereedschap (mede door verloopslangetje) en automatisch in- en uitschakelen van afzuiging door gebruik van je apparaat is ideaal. Zuigkracht is mwah. Neemt ook behoorlijk snel af door vol filter en/of volle zak. De zakken zelf zijn (waren?) ook niet gemakkelijk te krijgen. Daarnaast is de standaard 'bocht' die aan de slang zit, het handvat zeg maar, onpraktisch. Kan er niet (gemakkelijk) af en zit in de weg bij aansluiten op machines als muurfrees. Ook is de slang vrij kort wat bijzonder onhandig is in sommige situaties.

Festool CTL MINI I
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ7MMhp4mYRkVwr-5ljwugJgXC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9JdBcyZM7IxK3Tvf669EclA6.jpg?f=user_large
Oordeel: 4.5 van 5
"Nog een stofzuiger?!" Ja. Helaas had ik een verschrikkelijk stoffige klus waarbij de Karcher hierboven niet voldoende zuigkracht had. Dus een nier verkocht en deze Festool gekocht. Wat een topding. De Karcher is echt niet slecht maar dit is wel echt 'next level'. Ongelooflijk goede zuigkracht, over bijna alles is goed nagedacht. Zuigkracht blijft ook vrij hoog bij volle filters en/of volle zakken. Slang is erg lang wat ideaal is. Er zit Bluetooth op, maar dat heb ik niet gebruikt (mocht je het niet weten: hiermee kun je stofafzuiging met accumachines triggeren). De gesegmenteerde stang is ook ideaal (bij mij bijgeleverd, niet op foto te zien). Als er iets vast zit, haal je die dingen zo uit elkaar.

Maar niet alleen maar lof. De speciale Festool quick-release koppeling van de slang is vaak onhandig bij gebruik met gereedschap van andere merken. Op m'n Makita invalzaag gaat het vrij goed, maar Makita bovenfrees is een ander verhaal. En DeWalt schuurmachine idem. Ligt niet alleen aan festool: uniformiteit hierin zou welkom zijn. Verder is de tiptoets om de machine handmatig in te schakelen onhandig. Soms moet ik er 5 keer op tippen voordat de machine wordt ingeschakeld.

Makita SP6000J1X invalzaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oznE05LzHQKMcSAthCOE1_ZlE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjM95qanJHKdQTvIRHCA53GH.jpg?f=fotoalbum_large
Oordeel: 4.5 van 5
Deze Makita invalzaag is top. Ongelooflijk veel plezier van gehad. Hardhouten deur 2 mm inkorten? Geen probleem. Plaatmateriaal verstek zagen? Geen probleem. Laminaat over de lengte doorzagen? Ook geen probleem (maar wel crap voor je zaagblad). De machine heeft veel kracht en met een scherp zaagblad kom je overal doorheen. Het fijne van een invalzaag is dat je ook midden in een plaat kunt 'invallen'. In de praktijk heb ik dat niet vaak nodig gehad, maar het is wel fijn dat het kan.

De bijbehorende tracks werken ook goed. Ik heb 2x140cm tracks en kan daarmee standaardmaten plaatmateriaal altijd over de lengte doorzagen. Ik raad wel aan om de Festool/Bessey track-klemmen erbij te kopen. Makita heeft ze ook maar die zijn matig. Voor het meeste zaagwerk zijn de klemmen trouwens niet nodig. Het rubber onder de tracks heeft op vrijwel al het materiaal dat ik ben tegen gekomen genoeg grip. Bij gelamineerd MDF of gelamineerde spaanplaat is klemmen wel een must. Ook niet onbelangrijk: de machine heeft een lang snoer!

Zijn er dan ook nadelen? Nou, om eerlijk te zijn vrijwel niet. Een vriend van me heeft de variant van Festool. Het enige wat ik af en toe wel mis is de extra 'splinter guard' die de Festool heeft. Vandaar 0.5 punten aftrek ;)

Makita RT0700CX3J boven- en kantenfrees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIHmy3Rl1SUFKrwamjb_WlSKX5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MhAVtoymPcL3pBI0FwnzJ3Fw.jpg?f=user_large
Met deze frees heb ik een beetje een haat-liefdeverhouding. Op zich is het een fijn ding. Compact maar redelijk krachtig en de meeste hulpstukken zijn prima. Wat ik echter onbegrijpelijk vind is dat er geen beveiligingsmechanisme op het in-uitschakelen zit. Het is letterlijk een knopje omschakelen en het loeischerpe freesbitje begint te spinnen. Bij deze machine is het ontzettend belangrijk om de stekker uit het stopcontact te halen als je een bitje wil verwisselen of bijstellen. Maar ook even neerleggen kan gevaarlijk zijn, omdat de knop dan ook ingeschakeld kan worden.

Ook vind ik de stofafzuiging behoorlijk ondermaats. Zelfs met de Festool hierboven schiet het stof alle kanten op. Aansluiten van afzuiging op de machine is zonder verloopstuk ook vrij problematisch. De bijbehorende geleider waarmee je de frees op de invzalzaagtrack kunt gebruiken is helaas waardeloos. Echt onbruikbaar. Je kunt beter een balkje klemmen en die als geleider gebruiken.

Wellicht klinkt dit verhaal erg negatief. Dat is het niet per se. Voor het geld is dit setje denk ik echt prima en veelzijdig. Ik gebruik 'm ook met plezier, maar ben me altijd wel erg bewust van de tekortkomingen. Met de kennis van nu zou ik waarschijnlijk een andere keuze maken.

DeWalt DCF887N slagschroevendraaier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zNynpeBGRMtJ_G1LCL8xlsSx_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cinTcQ9mo70Ezz3RSg5uqy5B.jpg?f=user_large
Oordeel: 5 van 5
Hier kan ik heel kort over zijn: topding. Ongelooflijk krachtig en gaat lang mee met een 18V 2Ah-accu. De eerste helft van de verbouwing had ik alleen een accuschroefboor (hieronder) maar dit was een gevalletje "waarom heb ik dit niet eerder gekocht?!". De 'ringverlichting' werkt ook goed. Hij is twee keer van flinke hoogte gevallen maar bleef gewoon werken. Met de bouwkwaliteit zit het dus ook wel goed. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat 'ie een pokkeherrie maakt.

DeWalt DCD790D2 accuschoefboor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXpGKBtSP_Zo5kAGGx53eBHOKfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q1joNHRttDKE0KAUfGMtUzZM.jpg?f=user_large
Oordeel: 4 van 5
Dit is een wat ouder model, dus ik weet niet of 'ie überhaupt nog verkrijgbaar is. Maakt gebruik van dezelfde accu's als de slagschroevendraaier hierboven. Ook over deze machine ben ik erg enthousiast en alles wat ik bij de slagschroevendraaier heb beschreven geldt ook voor deze machine. Hoewel er geen klopboorstand op zit, kom je met een goed boortje prima in zachtere materialen als kalkzandsteen. Ik heb overigens wel een accuschroefboor gebruikt van DeWalt (geleend) en als je nu iets moet aanschaffen, zou ik zo'n ding kopen.

In dit geval 4 van 5 sterren omdat ik twee nadelen heb. De kwaliteitscontrole is matig (hopelijk intussen niet meer). Ik heb 2 machines terug moeten sturen omdat de boorkop niet gecentreerd was en het boortje daardoor een ovaal gat maakte. Daarnaast heeft de boorkop soms problemen met ronde boortjes, die gaan dan slippen. Verder een fijn ding en prima combinatie met de slagschroevendraaier hierboven.

DeWalt DWE4237KT haakse slijper (125mm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klyq6TR-QVqjDeFj97le2my5Ng4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T8D3vq4ql9td6CRECzhY2eas.jpg?f=user_large
Een ontzettend krachtige haakse slijper van 1400 Watt. Gaat als een heet mes door boter in praktisch alle materialen. Ik heb 'm gebruikt voor staal (zowel slijpen als afbramen), tegels (harde vloertegels en zachtere wandtegels), in baksteen en kalkzandsteen en ook met hout. "Met hout?!", ja met zo'n lamellenschijf. Werkt prima om met weinig moeite een hoop hout weg te schuren :) Er zijn twee beveiligingskappen (of hoe heten die dingen) meegeleverd voor de verschillende soorten schijven. Werkt goed en is makkelijk te verstellen. Softstart is ook prettig.

Een nadeel vind ik wederom het ontbreken van een beveiligingsmechanisme. Je moet op zich wel moeite doen om de machine aan te zetten (schuifje) dus dat zal niet zo snel per ongeluk gaan. Maar uitschakelen is daardoor ook wat lastig. Ik heb liever een machine die gemakkelijk is uit te schakelen. Daarnaast is 'ie wat aan de zware kant om met één hand te gebruiken.

Metabo KGS216M afkortzaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZinNoSlTefHE_EFD3qKxSyEgEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DACs0w793FJeuCHN6OUttVr6.jpg?f=user_large
Prima afkortzaag. Nauwkeurig, veel mogelijkheden, relatief krachtig en veelzijdig. Ook prima om laminaat mee te zagen maar dat is wel rot voor je zaagblad. Correct haaks instellen van geleiderrail ten opzichte van het zaagblad is wel wat onhandig, maar goed te doen. Geïntegreerde verlichting is handig. Geïntegreerde laser heeft wat minder meerwaarde omdat je die, voor zover ik heb kunnen vinden, niet kunt instellen. De nauwkeurigheid laat daardoor wat te wensen over. Stofafzuiging met bijbehorende stofzak is matig. Actieve afzuiging met bouwzuiger is goed. Grootste nadeel is echter het lompe formaat. Een beetje inherent aan dit soort dingen, en Metabo heeft wel geprobeerd om het zo compact mogelijk te houden. Maar het neemt opgeruimd wel een hoop ruimte in beslag.

Bosch PMF 250 CES Multitool
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD27C5ngo4JK5f6z2srbrplZocs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vi7fmRwmLUAF9nG3TOhD2WQF.jpg?f=user_large
Een multitool is ontzettend handig. Ik heb er dingen mee gedaan die erg lastig of onmogelijk zijn met andere soorten gereedschap. Vooral met zagen. Denk aan inkorten van deurkozijnen om laminaat onder te leggen of het afzagen van uitstekende spijkers. Werkt ook goed voor het uitschrapen van voegwerk. Starlocksysteem, waarmee je gemakkelijk de zaagjes kunt verwisselen en oriënteren, is goed. Nadeel ervan is dat er het lastig is om 3rd party zaagjes te kopen. En de officiële Bosch (of Fein) zaagjes zijn erg aan de prijs. Ook is het schuurpadje van matige kwaliteit. Het klittenband erop slijt erg snel waardoor het schuurpapier snel loslaat. Ik raad dus af om het te gebruiken voor schuurwerk, maar door het kleine formaat kom je met deze machine toch op plekken waar je met een gewone (delta)schuurmachine niet komt.

Grootste nadeel vind ik het korte stroomdraad. Ik zou deze multitool ook niet opnieuw kopen. Ik kan iedereen aanraden om voor een accumachine te gaan, juist omdat je zo'n ding in mijn ervaring vooral gebruikt op plekken waar je lastig bij komt.

Metabo FMS 200 schuurmachine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYtcFabNDFd2TLQ4gbB1kah3Qzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QEOGzNyhPillaLGpTm0vyN9j.jpg?f=user_large
Oordeel: 3.5 van 5
Bouwkwaliteit is top. Schuurt ook vrij goed. Klittenband van de standaard schuurpad is ook goed, in tegenstelling tot die bij Bosch hierboven. Passieve stofafzuiging is vrij waardeloos. Actieve afzuiging met bouwzuiger is goed, maar dan moet je wel eerst zelf een adaptertje kopen om de stofzuiger op aan te sluiten. Had gewoon bijgeleverd moeten worden. Daarnaast is het snoer vrij kort, wat bijzonder onhandig is als je kozijnen aan het schuren bent. Het is me daardoor regelmatig overkomen dat ik de snoer uit stofzuiger trok. Werkt overigens prima samen met schuurpapier van Ecotools.

DeWalt DWE6423 schuurmachine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFOrZnWdi_TJXOq64mBaPJwwiXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ksOSVIQSjzgnBi5Ih7BnpBqv.jpg?f=user_large
Heel fijn voor grotere vlakken en hout dat je blank wil lakken of wilt olieën. Laat namelijk geen krassen achter door het draaiende mechanisme. Bijbehorende passieve stofafzuiging is verrassend prima op horizontale vlakken. Op verticale vlakken minder. Actieve afzuiging werkt natuurlijk beter, maar DeWalt heeft ook weer een eigen systeem hiervoor. Gevolg is dat ik m'n Festool stofzuiger hier niet goed op kan aansluiten. Is me nog niet gelukt om hier een oplossing voor te bedenken.

Verder valt er niet zo veel over te vertellen! Het schuurt en schuurt goed. Niet te veel kracht op zetten want dan stop je het draaimechanisme.

Powerplus POWX0650 muurfrees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42_YYE8RE-lVSFAaoAas73kii84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CvDmKEK7vsYkMrFB660kems7.jpg?f=user_large
Ik heb alle elektra in huis zelf aangelegd/verlegd. Hiervoor had ik natuurlijk een muurfrees nodig. Deze Powerplus biedt veel voor het geld. Werkt uitstekend in kalkzandsteen, (holle)bakstenen en cellenbeton. Op een paar plekken in m'n huis zat betonemaille. Daar had 'ie wel moeite mee en sloeg soms af. Daar pakte ik dan meestal de haakse slijper (hierboven) voor. Stofafzuiging bij deze muurfrees is redelijk, maar ik vond het gebruik van een goed FFP2 of FFP3-masker toch wel echt noodzakelijk. Grootste nadeel vind ik het gewicht. Met 8.5 kg is het vrij zwaar om van beneden tot boven een sleuf te frezen, zeker omdat je ook nog kracht moet zetten om 'm de muur in te duwen. Snoerlengte is adequaat. Prima budgetfrees die makkelijk twee verbouwingen mee gaat. Op de bijgeleverde diamantschijven heb ik ook niets aan te merken.

Nou, dat was 'm voor nu. Heb nog meer gereedschap maar dat is wellicht minder boeiend ;) Sorry voor deze enorme post, maar hoop dat iemand hier iets aan heeft! Vragen? Stel ze gerust! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sOid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:04:
DeWalt DWE4237KT haakse slijper (125mm)
Een nadeel vind ik wederom het ontbreken van een beveiligingsmechanisme. Je moet op zich wel moeite doen om de machine aan te zetten (schuifje) dus dat zal niet zo snel per ongeluk gaan. Maar uitschakelen is daardoor ook wat lastig. Ik heb liever een machine die gemakkelijk is uit te schakelen.
Had je dan niet beter een model met dodemansknop (knijpschakelaar) kunnen nemen? Of heeft DeWalt die niet met verder dezelfde specs als deze?

Mensen mopperen soms wel eens over het idiote aantal verschillende haakse slijpers van Makita, maar dat is onder meer precies hierom: van alle modellen is een variant met vastzetschakelaar (vooral fijn voor 'schurende' bewerkingen) en een variant met veiligheidsschakelaar (vooral voor doorslijpen waar er heen hoger risico is op kickback).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Karcher WD-6P
[Afbeelding]
Grotendeels een prima ding. Kan enorm veel opzuigen. Ook water. Goed te koppelen met veel gereedschap (mede door verloopslangetje) en automatisch in- en uitschakelen van afzuiging door gebruik van je apparaat is ideaal. Zuigkracht is mwah. Neemt ook behoorlijk snel af door vol filter en/of volle zak. De zakken zelf zijn (waren?) ook niet gemakkelijk te krijgen. Daarnaast is de standaard 'bocht' die aan de slang zit, het handvat zeg maar, onpraktisch. Kan er niet (gemakkelijk) af en zit in de weg bij aansluiten op machines als muurfrees.
Mooie post met ervaringen :)
Ik heb twee van deze Karchers en ik vind ze ideaal. Goedkoop. Zakken zijn imho prima te krijgen en ook betaalbaar (ik heb amazon.de prime).
Het handvat pak je er juist heel makkelijk af (twee knopjes aan de zijkant induwen en hij ligt eraf). En de aansluiting die dan tevoorschijn komt, is van een standaardafmeting en kan rechtstreeks in mn ts55, of via meegeleverde koppelslang makkelijk aan een willekeurige schuurmachine.
Ik heb er een ctl-midi naast, omdat ik die altijd al wilde hebben, maar qua stofafzuigen heb ik geen voorkeur. Ik gebruik de midi wat vaker door het huis heen, omdat ik er lekker nerderig een festool gereedschapkist op kan klikken, waar ik dan de losse tools makkelijk in kan flikkeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:54:
[...]

Had je dan niet beter een model met dodemansknop (knijpschakelaar) kunnen nemen? Of heeft DeWalt die niet met verder dezelfde specs als deze?
Ja, achteraf gezien wel. Maar het is m'n eerste (eigen) haakse slijper, dus simpelweg niet bij stil gestaan. Als deze ooit kapot gaat is dat zeker een feature waar ik op let! Gelukkig heb ik nog steeds 10 vingers ;) Het blijft hoe dan ook opletten met dit soort gereedschap.
Raymond schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Mooie post met ervaringen :)
Ik heb twee van deze Karchers en ik vind ze ideaal. Goedkoop. Zakken zijn imho prima te krijgen en ook betaalbaar (ik heb amazon.de prime).
Ook voor de WD6? Ik kon in de buurt alleen WD5 zakken vinden, en die hebben afaik een andere maat. De zakken van Festool kan ik gewoon bij iedere bouwmaatvestiging krijgen, dus dat is wel handig. Overigens vind ik het bij de festoolzakken ook vrij geniaal dat ze een schuifje hebben ingebouwd om de zak af te sluiten.
Het handvat pak je er juist heel makkelijk af (twee knopjes aan de zijkant induwen en hij ligt eraf). En de aansluiting die dan tevoorschijn komt, is van een standaardafmeting en kan rechtstreeks in mn ts55, of via meegeleverde koppelslang makkelijk aan een willekeurige schuurmachine.
Ah! Daar heb ik nooit op gelet. Viel misschien niet op door al het stof :+
Ik heb er een ctl-midi naast, omdat ik die altijd al wilde hebben, maar qua stofafzuigen heb ik geen voorkeur. Ik gebruik de midi wat vaker door het huis heen, omdat ik er lekker nerderig een festool gereedschapkist op kan klikken, waar ik dan de losse tools makkelijk in kan flikkeren :)
Niet? Ik vind het verschil in zuigkracht echt behoorlijk. Inderdaad fijn dat je systainers kan klikken op de zuiger!

De Karcher staat te koop trouwens, mocht iemand interesse hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:05
Heb nu een paar maanden de Bosch GLL30G van Ali, op aanraden van dit topic, maar die krijg ik helaas niet meer 'aan'. Hij had al wel vaker kuren, zo knipperde de laser soms random, terwijl er gewoon nieuwe batterijen in zaten, of dat je het schuifje een paar keer aan/uit moest doen voor ie inschakelde, maar nu doet ie helemaal niks meer.

Heb 'm al opengemaakt om te kijken of de schakelaar het begeven had, maar die werkt nog gewoon. Valt er daarnaast nog iets te checken, te vervangen, schoon te maken?
Heb 'm nu 5 maanden waarvan 3 intensief gebruikt tijdens verbouwing.. dat moet ie wel kunnen hebben toch? Wat is jullie ervaring met deze laser?

Ali verkoper zegt 'stuur maar terug' maar daar heb ik weinig zin in. Kan evt een nieuwe uit dezelfde shop kopen met korting...
Heb 'm wel met veel plezier gebruikt, misschien toch maar tijd om een 'echte' te kopen in Europa :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4uvRx4tcP-OZzMtU6H4cJyE4J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKk43fKlKFaNRoK4Loh2yAdx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dit is de opvolger van die ik heb (ik heb 'm gekocht toen het model eol ging) maar het filtersysteem is hetzelfde. De nieuwe heeft alleen een grotere opvangbak. Erg tevreden over, niet heel erg luid maar zuigt goed af. Twee slangen erbij (een dunnere lange slang die lekker flexibel is en een dikke en kortere slang met hogere zuigcapaciteit).

Ik zou 'm zo weer kopen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
sOid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:11:
Ook voor de WD6? Ik kon in de buurt alleen WD5 zakken vinden, en die hebben afaik een andere maat. De zakken van Festool kan ik gewoon bij iedere bouwmaatvestiging krijgen, dus dat is wel handig. Overigens vind ik het bij de festoolzakken ook vrij geniaal dat ze een schuifje hebben ingebouwd om de zak af te sluiten.
In de WD4, WD5 en WD6 gaan dezelfde zakken:
https://www.idealo.de/pre...2-863-006-0-kaercher.html

Ik heb via amazon iets van 11-12 euro betaald geloof ik:
https://www.amazon.de/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Niet? Ik vind het verschil in zuigkracht echt behoorlijk.
Hij hangt bij mij aan een zaagtafel en in het verleden aan bovenfrees, TS55 en schuurmachines. Ik heb niet de indruk dat ik met de Festool minder last heb van stof, dan met de Kärcher. Zuigen beide voldoende af om met die machines stofvrij te kunnen werken.
De slang van de Festool is idd wel iets langer en nog iets beter aan te sluiten. Magoed, die slang kost net zoveel als die hele Kärcher :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
ps4mm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:12:
Heb nu een paar maanden de Bosch GLL30G van Ali, op aanraden van dit topic, maar die krijg ik helaas niet meer 'aan'. Hij had al wel vaker kuren, zo knipperde de laser soms random, terwijl er gewoon nieuwe batterijen in zaten, of dat je het schuifje een paar keer aan/uit moest doen voor ie inschakelde, maar nu doet ie helemaal niks meer.

Heb 'm al opengemaakt om te kijken of de schakelaar het begeven had, maar die werkt nog gewoon. Valt er daarnaast nog iets te checken, te vervangen, schoon te maken?
Heb 'm nu 5 maanden waarvan 3 intensief gebruikt tijdens verbouwing.. dat moet ie wel kunnen hebben toch? Wat is jullie ervaring met deze laser?

Ali verkoper zegt 'stuur maar terug' maar daar heb ik weinig zin in. Kan evt een nieuwe uit dezelfde shop kopen met korting...
Heb 'm wel met veel plezier gebruikt, misschien toch maar tijd om een 'echte' te kopen in Europa :)

[Afbeelding]
Ik heb vroeger wel eens een iPhone gerepareerd door hem korte tijd in een oven op 100 graden te leggen. Kan helpen bij losse contactjes.

Die iPhone heeft daarna alsnog niet lang meer geleefd door weer een val, dus kan weinig over bestendigheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:11:
[...]

In de WD4, WD5 en WD6 gaan dezelfde zakken:
https://www.idealo.de/pre...2-863-006-0-kaercher.html

Ik heb via amazon iets van 11-12 euro betaald geloof ik:
https://www.amazon.de/dp/...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Hmm. Misschien ben ik dan in de war met die andere serie. Als ik bijvoorbeeld bij Praxis kijk, zie ik alleen zakken voor de WD3 en andere simpeler modellen. Hoe dan ook, ik vond het gedoe om er offline zakken voor te vinden :+
[...]

Hij hangt bij mij aan een zaagtafel en in het verleden aan bovenfrees, TS55 en schuurmachines. Ik heb niet de indruk dat ik met de Festool minder last heb van stof, dan met de Kärcher. Zuigen beide voldoende af om met die machines stofvrij te kunnen werken.
Hangt ook wel van de machines af inderdaad. De ene machine is veel beter dan stof afvoeren dan de ander. Festoolmachines staan er natuurlijk om bekend dat ze qua stofafvoering 'next level' zijn.
De slang van de Festool is idd wel iets langer en nog iets beter aan te sluiten. Magoed, die slang kost net zoveel als die hele Kärcher :+
Heb jij ook die bluetooth afstandsbediening eigenlijk? Of heb jij nog een model zonder BT? Vraag me af hoe handig dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
sOid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Hmm. Misschien ben ik dan in de war met die andere serie. Als ik bijvoorbeeld bij Praxis kijk, zie ik alleen zakken voor de WD3 en andere simpeler modellen. Hoe dan ook, ik vond het gedoe om er offline zakken voor te vinden :+
Je moet ook bij de karwei zijn (serieus). Die zijn nauwelijks duurder dan online.
https://www.karwei.nl/ass...zakken-mv-4-5-6/p/B506685
En dan een 20% kortingsbonnetje toepassen.

WD3 en lager hebben papieren zakken, dat is een heel andere klasse.
Heb jij ook die bluetooth afstandsbediening eigenlijk? Of heb jij nog een model zonder BT? Vraag me af hoe handig dat is.
Ja, voor die paar tientjes vond ik dat een no-brainer: Van m'n gewone stofzuiger ben ik ook gewend dat ik die vanaf het handvat kan aanzetten. Dus de AB aan de slang is gewoon gemakzucht :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 17-03-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 20:26
Ik heb ook de Karcher WD6. idd voor mij ook 3 van de 5 sterren.
Ik doe het al de hele verbouwing zonder zakken. Ja de zuigkracht loopt dan redelijk snel terug (bij fijn steenpuin), maar ik heb een compressor ernaast om de filter even uit te blazen (20 sec werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:26
Geneuzel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:58:
Ik doe het al de hele verbouwing zonder zakken. Ja de zuigkracht loopt dan redelijk snel terug (bij fijn steenpuin), maar ik heb een compressor ernaast om de filter even uit te blazen (20 sec werk).
Dus je zuigt stof af op daarna dan het stof met een compressor terug de ruimte in te blazen? Speciaal.

Als je elke keer paar trappen op en af moet om dat buiten te gaan doen, Dan zijn die paar zakken ook het probleem niet 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waarom zou je dat doen met een compressor? De WD6 kan zelf het filter schoonblazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ik ben het ook eens met de 3/5 hoor, maar begrijp niet waarom je zakloos werkt.
In mijn verbouwing heb ik misschien 20 zakken gebruikt en daarna nog een keer 20 of zo. Dat zijn de kosten toch niet als je dat afzet naast alle andere kosten.. en de voordelen voor zowel fijnstof en minder snel vol lopend filter..

Maar goed ieder zijn ding natuurlijk.

@sOid mooie review, wellicht als tip: zowel hornbach als toolstation hebben de karcher zakken op voorraad..

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 17-03-2021 20:09 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@breagor @herofruit Die vc2512l ziet er interessant uit zeg. Op de een of andere manier had ik de Makitas nog niet goed bekeken maar dit lijkt alles te hebben wat ik zoek voor een mooie prijs. Begrijp ik van de site nu goed dat hij ook een filter reinigings functie heeft? (Handmatig maar dat is prima) Werkt dat een beetje ok?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

paQ

paQ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:54:
Flink m'n fontanellen laten kraken de afgelopen dagen over een schroefautomaat/bandschroefmachine, en dan liefst op accu.
Ik zit op Bosch 18V systeem, maar heb ook een 12V batterij en lader.

Zojuist maar een klap erop gegeven en voor de Bosch GTB12V-11 gegaan, die nu voor een schappelijk bedrag te koop was:
[Afbeelding]

en een MA55 lintlader
[Afbeelding]

nu maar hopen dat ik er goed aan heb gedaan :P ik moet 150 m2 plafond schroeven.

Wilde eerst voor een integraal systeem gaan zoals die van Makita, maar ik heb daar geen accu's of lader van. Daarbij kan ik de Bosch altijd later nog als losse schroever toepassen.

[...]

Ik heb ze van Milwaukee en Bosch. Beide lijken enorm op elkaar. Die van Milwaukee eens ergens voor weinig kunnen kopen, weet niet meer waar, maar daardoor waren ze 50% van de prijs van die van Bosch. Wat mij betreft zijn beide sets even goed.
Last minute geswitched naar de 18V versie, want die heeft een hold knopje voor ‘gas geven’ O+

Ding werkt als een trein. Aanzetten en alleen maar duwen, meer hoef je niet te doen _/-\o_
Kan niet wachten tot de stucplaatjes geleverd worden morgen :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:10
Ik heb een wd4 en ik vind vooral de zuigkracht snel terugnemen naar matig zodra de zak zich een beetje vult, maar nog lang niet verzadigt is.
Dat stoort mij het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mddd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:00:
Die vc2512l ziet er interessant uit zeg. Op de een of andere manier had ik de Makitas nog niet goed bekeken maar dit lijkt alles te hebben wat ik zoek voor een mooie prijs. Begrijp ik van de site nu goed dat hij ook een filter reinigings functie heeft? (Handmatig maar dat is prima) Werkt dat een beetje ok?
Ik doe soms de handmatige filterreinig een paar keer, maar merk geen verschil.
Met de fleece zakken blijft het filter gewoon schoon :+
(disclaimer: ik doe er vooral schuren en houtbewerking mee, niet slijpen in steen e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
@breagor @herofruit Die vc2512l ziet er interessant uit zeg. Op de een of andere manier had ik de Makitas nog niet goed bekeken maar dit lijkt alles te hebben wat ik zoek voor een mooie prijs. Begrijp ik van de site nu goed dat hij ook een filter reinigings functie heeft? (Handmatig maar dat is prima) Werkt dat een beetje ok?
Inderdaad je kunt het filter handmatig reinigen dmv een knop ingedrukt houden.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zeer zelden gebruik, wellicht 3 keer ofzo in het jaar dat ik ze heb (ongeveer 15 zakken ermee gezogen), ik gebruik altijd zakken in de zuiger en het filter blijft daarmee mooi schoon (houtbewerking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Vriendje van mij heeft de Makita en ik de Kärcher wd6 en na een weekendje samen klussen vonden we beiden de Kärcher net fijner, maar het scheelde weinig.
Pluspunten karcher: je kunt het ingebouwde stopcontact ook gebruiken zonder de stofzuiger te laten triggeren. Handig voor decoupeerzaag of koffiezetter.
Zuigkracht met een knop instelbaar. Voelt toch moderner dan met een schuifje valse lucht aanzuigen. Bovendien wordt ie dan minder luid.

Verder qua zuigkracht niet echt verschil gemerkt

Edit: hier staat sinds gisteren eindelijk een stationaire afzuiginstallatie, een hbm200profi. Hoef ik mijn vandiktebankje (hbm1 combi met frees) niet meer naar buiten te slepen als ik iets wil schaven of frezen. En verdorie het scheelde niets of ik sloopte bijna mijn makita 305mm bouw zaag bij het schulp en van 4cm dik eiken van 3m lang.. Gelukkig heeft ie een beveiliging heb ik ontdekt!

[ Voor 17% gewijzigd door prein2 op 18-03-2021 08:18 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@breagor @prein2 Super fijn die praktische feedback zeg. Belangrijkste gebruik voor mij zal zijn 1: algemene klusjes met hout en 2: opschuren van bestaande lak. Het fijnere stof zal bij het schuren voorkomen denk ik. Regelbare zuigkracht kan inderdaad een voordeel zijn. Ik ga beide machines in elk geval in gedachten houden (kan er 1 voor mijn verjaardag vragen ;)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:17

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik wil een Makita DHR202ZJ bestellen en gebruik maken van de gratis accu actie die nog geldt. De prijzen beginnen vanaf € 186,00 bij o.a. Toolmax en Combitools. Zijn dat goede winkels om te bestellen? Had het liefst bij toolnation of Mtools besteld, maar die liggen voor dezelfde machine rond de 220 euro. Dat vind ik wel erg veel verschil? Iemand ervaring met Toolmax?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 22:54
Chrosser schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:35:
Ik wil een Makita DHR202ZJ bestellen en gebruik maken van de gratis accu actie die nog geldt. De prijzen beginnen vanaf € 186,00 bij o.a. Toolmax en Combitools. Zijn dat goede winkels om te bestellen? Had het liefst bij toolnation of Mtools besteld, maar die liggen voor dezelfde machine rond de 220 euro. Dat vind ik wel erg veel verschil? Iemand ervaring met Toolmax?
Recent aantal keer via Toolmax besteld en erg tevreden. Waren ook heel courant met retouren toen ik verkeerde product had besteld. Nette afwikkeling, duidelijke communicatie en als op voorraad hele snelle levering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb ook bij toolmax gekocht. Een accuboormachine en een keer wat klein spul.

Lijkt me een nette winkel te zijn, maar geen aftersales nodig gehad.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
Chrosser schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:35:
koop zeer regelmatig bij toolmax en dat gaat tot op heden prima...
Een keer aftersales nodig gehad (retour zending gedaan), en dat ging ook prima

[ Voor 6% gewijzigd door breagor op 18-03-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Laatst online: 16:17

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Dank, daar vertrouw ik daar op en ga ik bestellen, thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:23
Allereerst complimenten met je zeer uitgebreide post met minireviews _/-\o_
Bij deze machine is het ontzettend belangrijk om de stekker uit het stopcontact te halen als je een bitje wil verwisselen of bijstellen.
Ik denk dat je hier toch echt iets aan je eigen workflow moet doen.
Nooit maar dan ook echt nooit, een freesje zaagblad of slijpschijf verwisselen/losdraaien met een de stekker van de machine in het stopcontact.

Bij een frees of slijptol is dat erg aanlokkelijk, bij een afkortzaag of zaagtafel wat minder maar doe het gewoon niet. altijd de stekker fysiek uit het stopcontact halen.
Maar ook even neerleggen kan gevaarlijk zijn, omdat de knop dan ook ingeschakeld kan worden.
hier heb je wel een punt, zeker omdat de frees vaak uitsteekt onder de zool.
Hier mag wel een redesign tegenaan gegooid worden.
Ook vind ik de stofafzuiging behoorlijk ondermaats. Zelfs met de Festool hierboven schiet het stof alle kanten op.
Met de mijne heb ik nog niet lang genoeg gewerkt, maar in combinatie met de vc2512L heb ik geen last van stof gehad. maar dat kan ook komen omdat ik hem tot nu toe alleen buiten gebruikt heb.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 18-03-2021 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:15:
Allereerst complimenten met je zeer uitgebreide post met minireviews _/-\o_

[...]

Ik denk dat je hier toch echt iets aan je eigen workflow moet doen.
Nooit maar dan ook echt nooit, een freesje zaagblad of slijpschijf verwisselen/losdraaien met een de stekker van de machine in het stopcontact.

Bij een frees of slijptol is dat erg aanlokkelijk, bij een afkortzaag of zaagtafel wat minder maar doe het gewoon niet. altijd de stekker fysiek uit het stopcontact halen.
Oh dat heb ik misschien niet helemaal goed beschreven. Want inderdaad: bij verwisselen sowieso altijd het ding uit stopcontact (m'n oom heeft dat een keer niet gedaan met drie operaties aan hand tot gevolg :X). Daar ben ik dus heel voorzichtig mee. Het gaat me ook meer om het neerleggen en het oppakken. Je moet het ding als stekker erin zit heel bewust oppakken, omdat de schakelaar zo makkelijk te triggeren is. Als je even niet oplet en de frees verkeerd vastpakt slaat 'ie meteen aan. Met een extra beveiliging kan dat makkelijk worden voorkomen.
[...]

Met de mijne heb ik nog niet lang genoeg gewerkt, maar in combinatie met de vc2512L heb ik geen last van stof gehad. maar dat kan ook komen omdat ik hem tot nu toe alleen buiten gebruikt heb.
Hangt ook een beetje af wat je aan het doen bent heb ik gemerkt. En welke kan je de frees op beweegt. Bijvoorbeeld met dado's. Als je dan de frees van je af duwt (wat in dit geval de juiste richting is), wordt al het zaagsel in je groef gesmeten. De afzuiging werkt dan niet goed, waardoor je het handmatig moet uitzuigen. Vrij irritant als je bijvoorbeeld 8mm diep wil in 3 stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Laatst online: 08-09 17:33
Raymond schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:21:
[...]

Waarom zou je dat doen met een compressor? De WD6 kan zelf het filter schoonblazen.
Ik heb de WD5 P die deze functie ook heeft, maar die filter reinigingsfunctie werkt voor geen meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Laatst online: 07-07-2024
@sOid Inderdaad wil ik je ook complimenteren met jou verslag/review.
Echter mis ik een werkgebruik van jezelf hoe jij deze gereedschappen gebruikt; sommigen hier zijn bedrijfsmatig bezig en dan weer de doe het zelvers. Wat ik wel kan zeggen dat het heel verhelderend werkt voor mij.
Ikzelf heb de Makita kantenfrees op accu (wel met beveiliging) maar neem de accu ook altijd eraf met handelingen.
Chapeau voor jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
-ION- schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Ik heb de WD5 P die deze functie ook heeft, maar die filter reinigingsfunctie werkt voor geen meter.
Je moet de slang afsluiten als je dat doet.
Dan werkt het prima, is mijn ervaring met de WD6 en WD5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Laatst online: 11-09 20:31
Chrosser schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:55:
Dank, daar vertrouw ik daar op en ga ik bestellen, thnx!
bij Toolnation is ie toch ook 188 euro?

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Anyway, hier ook prima ervaring met Toolmax, verzenden snel en prima verpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Zo te zien heeft Snickers een heel erg vergelijkbaar assortiment als Snikki. Ook de riem lijkt me wel fijn (redelijk breed, zacht, en snelsluiting voor)
De Tasjes van Snikki zijn ook heel vergelijkbaar. Misschien dat ik een Snickers riem koop, en een tasje van Snikki. En dan eens vergelijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt me dat deze ook wel uitwisselbaar zijn. Interessant spul.
Om hier nog maar eens op terug te komen.
Vandaag de Snickers toolbelt binnen gekregen.
(ik had een S besteld, maar een L gekregen, dus die gaat sowieso retour)

Erg mooi tasje, maar de riem is niet geweldig. Ik vind de gesp niet erg stevig, en door hoe het gemaakt is kan je geen tasjes met volledige lus er aan hangen. Deze riem combineren met een Snikki tasje zal dus niet gaan.

Ik denk niet dat ik hem laat vervangen, maar gewoon mijn geld terug vraag.
Het tasje is bijna precies wat ik wil, maar doordat er geen volledige lus aan zit, is hij slecht te combineren met een 'normale' riem.
Het kan wel, maar dan heb je een best smalle riem nodig, en moet je die er doorheen rijgen. Hij steunt dan maar op twee plekken.

Voor de impressie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XR_TAzmQ7AcSQRIftR0n306-KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqqFmEovo7RYRpxNngk6aDTl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door dragonhaertt op 18-03-2021 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Sa.Tan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:42:
@sOid Inderdaad wil ik je ook complimenteren met jou verslag/review.
Echter mis ik een werkgebruik van jezelf hoe jij deze gereedschappen gebruikt; sommigen hier zijn bedrijfsmatig bezig en dan weer de doe het zelvers. Wat ik wel kan zeggen dat het heel verhelderend werkt voor mij.
Ikzelf heb de Makita kantenfrees op accu (wel met beveiliging) maar neem de accu ook altijd eraf met handelingen.
Chapeau voor jou!
Staat in inleiding ;) Maar ter verduidelijking: dit gereedschap heb ik (bijna) allemaal gekocht voor de verbouwing en renovatie van mijn huis. Het meeste zal ik houden, want houtbewerking vind ik hobbymatig leuk. Maar dingen zoals de muurfrees denk (/hoop) ik de komende tig jaar niet nodig te hebben. Die gaat dus ook weg.

Dank voor compliment overigens. Fijn om te merken dat het wordt gewaardeerd! Zat toch een uurtje of anderhalf aan werk in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Om hier nog maar eens op terug te komen.
Vandaag de Snickers toolbelt binnen gekregen.
(ik had een S besteld, maar een L gekregen, dus die gaat sowieso retour)

Erg mooi tasje, maar de riem is niet geweldig. Ik vind de gesp niet erg stevig, en door hoe het gemaakt is kan je geen tasjes met volledige lus er aan hangen. Deze riem combineren met een Snikki tasje zal dus niet gaan.

Ik denk niet dat ik hem laat vervangen, maar gewoon mijn geld terug vraag.
Het tasje is bijna precies wat ik wil, maar doordat er geen volledige lus aan zit, is hij slecht te combineren met een 'normale' riem.
Het kan wel, maar dan heb je een best smalle riem nodig, en moet je die er doorheen rijgen. Hij steunt dan maar op twee plekken.

Voor de impressie: [Afbeelding]
Voor je edit vroeg je volgens mij om tips voor een belt ;) Ik vind deze dingen fijn. Kan veel gewicht aan hangen voor ze gaan 'rollen' en die Cobra buckles zijn sowieso top.

https://www.klikbelts.com/pages/men-s-belts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

sOid schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:43:
[...]

Voor je edit vroeg je volgens mij om tips voor een belt ;) Ik vind deze dingen fijn. Kan veel gewicht aan hangen voor ze gaan 'rollen' en die Cobra buckles zijn sowieso top.

https://www.klikbelts.com/pages/men-s-belts
Thanks!
Ik twijfel toch om hem wel te houden, tenminste het tasje.

Een goede riem daarvoor zou wel fijn zijn, ik ga een van deze eens proberen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nav Ramzzz in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2021!"

Kan nig wel een bithouder gebruiken. Weet iemand of deze ook ergens te koop is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/8bf4f6b2e0110a0547883b11ac6032cb1bb46562/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FYmDSLX2.jpg

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 17:13
Pagina: 1 ... 21 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).