“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
1. Apparaat?
2. Zaagblad?
3. Mijn techniek?
Het gaat om een Bosch PST 900
Waarschijnlijk alle bovenstaande, in combinatie met de techniek van een decoupeerzaag. Deze zijn gewoon weg niet geschikt om perfect recht te zagen. Sommige zijn er beter minder slecht in dan andere, maar om perfect recht te zagen zijn er andere gereedschappen.Cavalera125 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:57:
Decoupeerzaag probleem. Als ik ermee zaag heb ik vaak dat het zaagvlak verticaal niet recht is. Dus ik zaag netjes langs het lijntje, maar verticaal gaat het alle kanten op. Ligt dit aan:
1. Apparaat?
2. Zaagblad?
3. Mijn techniek?
Kortom een beter (stijver) zaagje kan helpen, zeker ook een zaag met een stevigere/stijvere pendelconstructie, wellicht valt er met veel oefenen ook nog wat te winnen, maar het best pak je een ander type zaag.
Ik heb ook een PST 900 (PEL) gehad, ik heb nu al geruime tijd een Makita DJV141, dat is al een klap beter, maar als je in dit topic (en de vorige delen) zoekt zul je ontdekken dat de meeste fan zijn van de Bosch Pro 150* of 160* en de vergelijkbare Mafell decoupeerzagen
* ik ken de exacte type benamingen van Bosch Pro niet
Zoals @Nivado zegt, een combinatie in ieder geval de eerste twee punten. Misschien in mindere mate ook de derde, maar vanuit het principe is een verticale zaagsnede meer geluk dan wijsheid bij een decoupeezaag.Cavalera125 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:57:
Decoupeerzaag probleem. Als ik ermee zaag heb ik vaak dat het zaagvlak verticaal niet recht is. Dus ik zaag netjes langs het lijntje, maar verticaal gaat het alle kanten op. Ligt dit aan:
1. Apparaat?
2. Zaagblad?
3. Mijn techniek?
Het kan beter worden met een betere decoupeerzaag, en het kan ook beter worden met een beter zaagblad, maar qua principe heb je gewoon een zaagblad dat aan één kant ondersteund is, en de onderkant kan min of meer alle kanten op.
Een betere zaag zou een betere klem kunnen hebben, of, zoals in het geval van de Mafell, een beter systeem waardoor het zaagblad minder warm wordt en daardoor minder gauw zal vervormen. Maar ook met de beste decoupeerzaag kun je niet garanderen dat je een verticale / haakse snede maakt. Van alles wat ik er van gehoord hebt, is die Bosch PST niet een hele fijne machine om mee te werken, dus verbetering hier is wel makkelijk gemaakt.
Een beter zaagblad zal wellicht minder vervomen, wat stijver zijn, makkelijker zagen, maar het blijft een dun stukje metaal dat maar aan één kant ondersteund wordt. Het kan altijd weglopen. Sommige dingen maken het wel erger, zoals bv. een omgekeerde vertanding.
Voor nettere zaagsnedes zul je, zoals @Nivado zegt, moeten kijken naar een ander type zaag. Een cirkelzaag / invalzaag / afkortzaag zullen uit zichzelf in ieder geval al een nette haakse snede moeten kunnen geven, bijvoorbeeld. Het hangt er vanaf wat je er mee wilt doen, maar een invalzaag op een rail is ook een stuk beter om een zaagsnede te maken die echt strak is (want je volgt de lineaal), iets wat met een decoupeerzaag ook nooit helemaal zo netjes zal lukken (ook niet als je de decoupeerzaag op een rail zet, omdat het zaagje dus weg kan buigen, ook als de machine recht gaat).
Ach, een goed argument voor upgradeïtis.
Punctuality is the politeness of kings
Ik moet dus ook een nieuwe laser. Ik heb nu een Bosch Quigo maar die projecteert geen overhead lijnen (plafond en vloer) en in mijn nieuwe huis gaat dat wel heen handig zijn. Moet veel ophangen aan het plafond. Nu twijfel ik heel erg tussen Rood/Groen. Ik gebruik hem alleen binnenshuis. Nu twijfel ik tussen:mierenfokker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:25:
Nu toch echt maar een Laser kopen. Sommige hebben hier een Deko laser gekocht via Aliexpress, en die waren daar uitermate tevreden over. Nu kwam ik ook een Hilda laser tegen. Deze ziet er ook goed uit, echter is deze versie ook in 16 lijnen ipv 12 lijnen beschikbaar. Iemand ervaring met Hilda en wat is het verschil tussen 12 en 16 lijnen, maw is dit echt nodig voor wat DIY?
https://www.bosch-profess...ducts/gcl-2-15-0601066E00
EN
https://www.bosch-profess...cts/gll-2-15-g-0601063W00
De GCL 2-15 doet ook loodlijnen wat mij erg handig lijkt voor voorzetwandjes en het stellen van kozijnen e.d. De GLL 2-15G is enkel een lijnlaser maar wel met groene lijnen. Het werk bereik is hetzelfde. De GCL in het groen is meteen 100 euro duurder en dat vind het niet waard.
Wat is jullie ervaring voor binnen werkzaamheden is groen echt een verbetering t.o.v. een rode laser?
HD4Life @ Full-HD
Ben zelf ook langere tijd op zoek geweest naar een laser waarbij ik plafond, vloer en muren kon projecteren. Merken zoals Bosch, DeWalt ging al snel in de papieren oplopen. Na meerdere keren hier deko vermeld zien worden, heb ik hem ook maar aangeschaft.mierenfokker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:25:
Nu toch echt maar een Laser kopen. Sommige hebben hier een Deko laser gekocht via Aliexpress, en die waren daar uitermate tevreden over. Nu kwam ik ook een Hilda laser tegen. Deze ziet er ook goed uit, echter is deze versie ook in 16 lijnen ipv 12 lijnen beschikbaar. Iemand ervaring met Hilda en wat is het verschil tussen 12 en 16 lijnen, maw is dit echt nodig voor wat DIY?
Sindsdien kan ik niet meer zonder en het werkt echt perfect. Ik was er eerst heel sceptisch over, want ja Ali is over het algemeen niet heel goed in kwaliteit. Op een zonnige dag zie je de lijn nog goed. Zelf leveling systeem is ideaal, de voet met fijne afstelling is ook heel goed over nagedacht. Voor de prijs-kwaliteitverhouding zou ik een 10/10 geven.
Als ik het kan bedenken, kan ik het maken
Volgend voorjaar een grote veranda, ook van Douglas/ Rabat.
Nu denk ik dat je dit het best met rvs rondkop nagels kan tackeren. Niet zozeer vanwege de snelheid maar vooral omdat dit het hout het minst beschadigd. Schroeven geeft grotere gaatjes en de plank is natuurlijk niet zwart aan de binnenkant dus lijken mooie rvs nagels me het mooiste resultaat geven. Eventueel een zwarte variant hiervan.
Nu ben ik benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met dergelijke tackers / coilnailers.
Weet iemand een goede betaalbare variant?
Had zelf zoiets gezien: https://www.werkplaatstec...565b-coilnailer-32-65mm-1
Nu valt me op dat de prijs nogal verschilt. Professionele zijn zo 1000 euro, terwijl deze zo’n 250 euro kost. Voor een paar projecten lijkt het me niet nodig om zo’n dure te kopen, en huren vind ik meestal zonde.
*insert signature here
https://www.wovar.nl/bolk...-gOCSxU5-WrEaArFCEALw_wcBrtenklooster schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:12:
Van’t zomer ga ik een tuinschuurtje zetten van Douglas / zwart gespoten Zweeds Rabat.
Nu denk ik dat je dit het best met rvs rondkop nagels kan tackeren. Niet zozeer vanwege de snelheid maar vooral omdat dit het hout het minst beschadigd. Schroeven geeft grotere gaatjes en de plank is natuurlijk niet zwart aan de binnenkant dus lijken mooie rvs nagels me het mooiste resultaat geven. Eventueel een zwarte variant hiervan.
Nu ben ik benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met dergelijke tackers / coilnailers.
Nu valt me op dat de prijs nogal verschilt. Professionele zijn zo 1000 euro, terwijl deze zo’n 250 euro kost. Voor een paar projecten lijkt het me niet nodig om zo’n dure te kopen, en huren vind ik meestal zonde.
Mooie RVS schroefnagels er in slaan met de hamer
Nee hoor, dat is zeker ook een mogelijkheid. Ben mijn opties wat aan het verkennen en RVS schroeven zijn wat duurder dan nagels. Als ik kijk naar bovenstaande link dan krijg je d'r al 1200 nagels bij. Dat ik zo'n 120 euro aan schroeven. Dan wordt de tacker dus goedkoper, en dan heb ik het voordeel van de snelheid van werken en kan ik hem gebruiken voor toekomstige projectjes als "constructie" tacker. Mooi ter aanvulling op mijn kleine afwerktacker.Tjark schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:22:
Vind je zwarte potdekselschroeven dan zo lelijk? Als je die netjes gespatieerd schroeft ziet dat er toch ook strak uit?
Das ook een optieAnton2610 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:29:
[...]
https://www.wovar.nl/bolk...-gOCSxU5-WrEaArFCEALw_wcB
Mooie RVS schroefnagels er in slaan met de hamer
Lijkt me geen geld, haal mn spijkers ook daar, goeie tent. Heb zelf een Bostitch N66C-Evan Amazon MP voor iets van €203, dat was een goede koop destijds.rtenklooster schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:12:
Van’t zomer ga ik een tuinschuurtje zetten van Douglas / zwart gespoten Zweeds Rabat.
Schroeven lijkt me niets, zeker het zwarte hout wil wel kunnen werken, en dat is met spijkers een stuk makkelijker.
Houd (...) er wel rekening mee dat je met de tacker niet op 1mm nauwkeurig kan schieten, als het echt autistisch op lijn moet dan is met het handje beter.
[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-03-2021 13:44 ]
Voor mij gemoedsrust een Laoa tang erbij genomen 😉Jfwiet schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:01:
[...]
Het is deze Wera set (spatels komen uit China).
https://products.wera.de/..._vde_17_extra_slim_1.html
De vraag gaat om de Knipex tang https://www.knipex.com/pr...ical-installation/1396200 of ik daar 4x2.5mm grondkabel mee kan knippen zonder hem te beschadigen. Is volgens mij niet alleen koper en plastic zo'n grondkabel.
Knipt met gemak door Ymvk-as 3x2.5 heen, officieel tot maximaal 6,5mm diameter (kabel is 11mm).
Verder voelt hij heel solide aan. Handvat is van wat mindere kwaliteit als de Knipex of de Wiha vde tangen. Maar voor €21 een prima aanschaf.
:strip_exif()/f/image/i6qvd0sr1VH87WLCP85I2SnO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm, goeie tip, ziet er uit als een goeie vervanger/upgrade voor m'n Ali GLL30GGhostbuilder schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:09:
[...]
Ben zelf ook langere tijd op zoek geweest naar een laser waarbij ik plafond, vloer en muren kon projecteren. Merken zoals Bosch, DeWalt ging al snel in de papieren oplopen. Na meerdere keren hier deko vermeld zien worden, heb ik hem ook maar aangeschaft.
Sindsdien kan ik niet meer zonder en het werkt echt perfect. Ik was er eerst heel sceptisch over, want ja Ali is over het algemeen niet heel goed in kwaliteit. Op een zonnige dag zie je de lijn nog goed. Zelf leveling systeem is ideaal, de voet met fijne afstelling is ook heel goed over nagedacht. Voor de prijs-kwaliteitverhouding zou ik een 10/10 geven.
Welke versie heb jij precies? Staan een aantal varianten die niet al te veel van elkaar verschillen..
Check voor de zekerheid je batterijen nog een keer. Hij is vrij gevoelig voor te lage spanning. Had laatst een batch (IKEA) batterijen waarvan circa de helft met 1.2V of minder uit de verpakking kwam. Daarmee had ik dus ook dat gedrag. Uiteindelijk met een multimeter twee eruit gepikt dit gewoon netjes 1.5V gaven, en tot op heden geen problemen meer.ps4mm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:12:
Heb nu een paar maanden de Bosch GLL30G van Ali, op aanraden van dit topic, maar die krijg ik helaas niet meer 'aan'. Hij had al wel vaker kuren, zo knipperde de laser soms random, terwijl er gewoon nieuwe batterijen in zaten, of dat je het schuifje een paar keer aan/uit moest doen voor ie inschakelde, maar nu doet ie helemaal niks meer.
Heb 'm al opengemaakt om te kijken of de schakelaar het begeven had, maar die werkt nog gewoon. Valt er daarnaast nog iets te checken, te vervangen, schoon te maken?
Heb 'm nu 5 maanden waarvan 3 intensief gebruikt tijdens verbouwing.. dat moet ie wel kunnen hebben toch? Wat is jullie ervaring met deze laser?
Ali verkoper zegt 'stuur maar terug' maar daar heb ik weinig zin in. Kan evt een nieuwe uit dezelfde shop kopen met korting...
Heb 'm wel met veel plezier gebruikt, misschien toch maar tijd om een 'echte' te kopen in Europa
[Afbeelding]
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
Ik had de versie van rond de 70 euro. Dit was dan inclusief statief, die is wel een must have vind ik zelf.ps4mm schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:09:
[...]
Hmm, goeie tip, ziet er uit als een goeie vervanger/upgrade voor m'n Ali GLL30G
Welke versie heb jij precies? Staan een aantal varianten die niet al te veel van elkaar verschillen..
[ Voor 26% gewijzigd door Ghostbuilder op 19-03-2021 15:13 ]
Schroeven gaat ook prima hoor. Kan genoeg werken zonder al te rare dingen te doen. Tacken of nieten gaat wel sneller.bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:40:
[...]
Lijkt me geen geld, haal mn spijkers ook daar, goeie tent. Heb zelf een Bostitch N66C-Evan Amazon MP voor iets van €203, dat was een goede koop destijds.
Schroeven lijkt me niets, zeker het zwarte hout wil wel kunnen werken, en dat is met spijkers een stuk makkelijker.
Houd (...) er wel rekening mee dat je met de tacker niet op 1mm nauwkeurig kan schieten, als het echt autistisch op lijn moet dan is met het handje beter.
16 lijnen is als je in de 4e dimensie wil werkenmierenfokker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:25:

(12 lijnen is 3 roterende lasers, X, Y en Z as, dus 3 richtingen)
Zonder gekheid, die variant heeft 2 horizontale lasers, dus 2 keer X-as, met daartussen zo te zien ca. 15 cm (staat niet vermeld bij de advertentie die ik geopend heb, de hoogte van het kastje). Ik zie daar niet zo de toegevoegde waarde van.
:strip_exif()/f/image/mDcUOKdnnTCn03eCv0dHvPAX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 19-03-2021 16:47 ]
Ik heb gisteren toevallig mijn DEKO binnen vanuit ali (spaans warehouse). Ziet er netjes uit, goed zichtbare groene laserlijnen die niet te veel uitwaaieren. Slechts 1 maar, de laserlijnen zijn niet erg waterpasps4mm schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:09:
[...]
Hmm, goeie tip, ziet er uit als een goeie vervanger/upgrade voor m'n Ali GLL30G

op een meter of 10 zag ik in een snel testje al snel een 12mm verschil als ik de laser een halve slag draaide, echt te veel schat ik zo in.
Ik heb de verkoper maar eens een berichtje gestuurd, maar nog geen respons. Ze leveren dus niet alleen goede units uit, of er is wat misgegaan tijdens transport, al zag de doos en de inhoud er onbeschadigd uit.
Dan wordt het de DekoWild Chocolate schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:45:
[...]
16 lijnen is als je in de 4e dimensie wil werken![]()
(12 lijnen is 3 roterende lasers, X, Y en Z as, dus 3 richtingen)
Zonder gekheid, die variant heeft 2 horizontale lasers, dus 2 keer X-as, met daartussen zo te zien ca. 15 cm (staat niet vermeld bij de advertentie die ik geopend heb, de hoogte van het kastje). Ik zie daar niet zo de toegevoegde waarde van.
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik altijd een 360 graden versie nemen.Davidshadow13 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:03:
[...]
Ik moet dus ook een nieuwe laser. Ik heb nu een Bosch Quigo maar die projecteert geen overhead lijnen (plafond en vloer) en in mijn nieuwe huis gaat dat wel heen handig zijn. Moet veel ophangen aan het plafond. Nu twijfel ik heel erg tussen Rood/Groen. Ik gebruik hem alleen binnenshuis. Nu twijfel ik tussen:
https://www.bosch-profess...ducts/gcl-2-15-0601066E00
EN
https://www.bosch-profess...cts/gll-2-15-g-0601063W00
De GCL 2-15 doet ook loodlijnen wat mij erg handig lijkt voor voorzetwandjes en het stellen van kozijnen e.d. De GLL 2-15G is enkel een lijnlaser maar wel met groene lijnen. Het werk bereik is hetzelfde. De GCL in het groen is meteen 100 euro duurder en dat vind het niet waard.
Wat is jullie ervaring voor binnen werkzaamheden is groen echt een verbetering t.o.v. een rode laser?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
wel handig als je laag een horizontale lijn wil hebben, bv eerste laag van tegels net boven de grond?Wild Chocolate schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:45:
Ik zie daar niet zo de toegevoegde waarde van.
[ Voor 30% gewijzigd door Tjark op 19-03-2021 18:28 ]
*insert signature here
Dat zal niet helemaal goed zijnlithoijen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:48:
[...]
Ik heb gisteren toevallig mijn DEKO binnen vanuit ali (spaans warehouse). Ziet er netjes uit, goed zichtbare groene laserlijnen die niet te veel uitwaaieren. Slechts 1 maar, de laserlijnen zijn niet erg waterpas![]()
op een meter of 10 zag ik in een snel testje al snel een 12mm verschil als ik de laser een halve slag draaide, echt te veel schat ik zo in.
Ik heb de verkoper maar eens een berichtje gestuurd, maar nog geen respons. Ze leveren dus niet alleen goede units uit, of er is wat misgegaan tijdens transport, al zag de doos en de inhoud er onbeschadigd uit.

Ik huur hem altijd, ik ben letterlijk langer bezig met het ophalen dan met het boenen zelf.Crazy- schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:27:
Het verlengde van elektrisch gereedschap kom je uit op “poets/boem/olie”machines voor de parket vloer.
Om een idee te geven de Kärcher FP303 (https://www.kaercher.com/...hine/fp-303-10568200.html)
Maar eigenlijk zoek een “hand” model; puur alleen al om het goed op te bergen ipv een groot apparaat. Dus ik zoek meer een model “auto polijstmachine cq schuurmachine”
Het doel is uiteraard om de houtenvloer te cleanen & oliën.
Zo die keuze een verkeerde zet zijn en ik beter voor die Kärcher gaan? Of is het werkelijk zo simpel als een goede polijstmachine?
Onze vloer is toe aan een goede onderhoudsbeurt. Iemand inhuren reken maar uit; machine huren ... tja 1x per jaar dag of 2 a 3 werk. (Ophalen, boenen, olieen, retour) etc kost je ook al gauw 100€+
Maar twee dagen werk? De laatste keer had ik twee uur ingepland, al dat bleek toch wat te kort. Het is wel maar de helft van jouw oppervlak, maar nog.
Even meubels aan de kant, zuigen+dweilen, uurtje met de hand olie aanbrengen, uur drogen en machine halen, kwartier boenen en vervolgens een dag wachten tot je er weer op kunt.
Gereviseerde coiltacker uit de us halen? Ik was voor een gereviseerde NR90 Hitachi nog geen 200 euro kwijt incl import uit mijn hoofd.rtenklooster schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:12:
K to the KillaZ
Past ook op Mafell, deze is identiek aan Bosch, maar andere kleur en duurderMMatthijsV schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:28:
Net een GKT 55 GCE aangeschaft. Past deze alleen op de fsn geleiderail of zijn er ook alternatieven?
Ja hoor..... Ik had 10 paar batterijen random gepakt, blijkt er dus maar 1 combinatie mogelijk te zijn die werkt.. maar thanks voor de tip!!BartV schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:10:
[...]
Check voor de zekerheid je batterijen nog een keer. Hij is vrij gevoelig voor te lage spanning. Had laatst een batch (IKEA) batterijen waarvan circa de helft met 1.2V of minder uit de verpakking kwam. Daarmee had ik dus ook dat gedrag. Uiteindelijk met een multimeter twee eruit gepikt dit gewoon netjes 1.5V gaven, en tot op heden geen problemen meer.
:strip_exif()/f/image/jYoJUW2LGFhb7FyzHfSVn2ak.jpg?f=fotoalbum_large)
9 van de 10 batterijen zitten blijkbaar op of onder de 1.30v, dus voortaan ook maar betere kwaliteit batterijen halen!
[ Voor 5% gewijzigd door ps4mm op 19-03-2021 21:25 ]
https://www.weragereedsch...urbo-1-4013288214614.html
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Uh weet je dat zeker?Twijfels schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:53:
[...]
Past ook op Mafell, deze is identiek aan Bosch, maar andere kleur en duurderen ook op Festool rails (en alles wat hetzelfde systeem als Festool gebruikt dus).
Dat je zo 24 schroevendraaier hebt en klein doosje.FSSF schreef op zondag 21 maart 2021 @ 00:12:
Zou niet weten waarom je dat zou willen... Zie er geen voordeel van in, hoewel ze bij Wera het wel leuk gedaan hebben, met een 4x versnelling per rotatie.
Mafell en bosch zijn dezelfde rails.
Of een Bosch past op Festool rails? Zou goed kunnen.
Mijn mafell zaag (Die van die mafell/Bosch rails gebruik maakt) gebruik ik graag op een festool rail. Domweg omdat ik daar de klemmen voor heb, itt de mafell rail. Als het voor mafell kan op basis van dat rail ontwerp vind ik het niet raar als dat voor Bosch ook geldt
[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 21-03-2021 01:52 ]
https://www.youtube.com/watch?v=GIF1rZEsH2s
...
Ik heb ook de demo en deze afwijking niet. (Over 8m gemeten)lithoijen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:48:
[...]
Ik heb gisteren toevallig mijn DEKO binnen vanuit ali (spaans warehouse). Ziet er netjes uit, goed zichtbare groene laserlijnen die niet te veel uitwaaieren. Slechts 1 maar, de laserlijnen zijn niet erg waterpas![]()
Er zit overigens een handleiding/instructie bij hoe de deko te controleren op waterpast
Een beetje dit idee? Voor normale grootte schroevendraaiers weet ik zo gauw even niet zo'n set. Dacht dat Wiha wel zoiets had. PB Swiss heeft de klingen wel los voor normale grootte schroevendraaiers, maar zo'n omdraaikling alleen voor de kleine maten.ppatrick schreef op zondag 21 maart 2021 @ 00:02:
Ik zag een tijdje geleden iemand werken met schroevendraaier set waar je het handvat eraf kon halen en en zo wisselen wat voor schroevendraaier het was de staven hadden aan beide kant een ander type plat kruiskop enz. Het was blauw met zwart en merk begon met en a en was dacht ik 5 of 7 letters lang iemand idee welk merk dit zou kunnen zijn?
Dat is meer een bitset met lange bits en bithouder. Wel breder inzetbaar, maar niet wat je noemt een wisselklingenset. Maar het voordeel zou van het plaatje al duidelijk moeten zijn. Met een enkel handvat en verder een stapel klingen neemt het simpelweg veel minder ruimte in met opbergen.FSSF schreef op zondag 21 maart 2021 @ 00:12:
Zou niet weten waarom je dat zou willen... Zie er geen voordeel van in, hoewel ze bij Wera het wel leuk gedaan hebben, met een 4x versnelling per rotatie.
Ik weet niet of alle Bosch invalzagen dezelfde voet hebben (gok van niet), maar zo op het eerste gezicht heeft die Bosch GKT 55 GCE een zelfde voet als de Mafell MT55c (ik dacht dat dit misschien de invalzaag was die door Mafell ook gemaakt werd?), en daar kun je een rubber eruit halen, waardoor het op de bredere geleiding van de Festool rails past. Voor de Festool is volgens mij inderdaad niet iets beschikbaar waarmee die op een FSN rail zou passen.inhico schreef op zondag 21 maart 2021 @ 07:51:
Ja, Bosch past ook op Festool rails. Andersom niet meen ik.
https://www.youtube.com/watch?v=GIF1rZEsH2s
Wat zijn een beetje nuttige accesoires voor die Deko laser? Statief heb ik al, maar er zijn ook versies met een klein driepoot statiefje (lijkt me minder nuttig) en een muur bracket...barry86 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 07:56:
[...]
Ik heb ook de demo en deze afwijking niet. (Over 8m gemeten)
Er zit overigens een handleiding/instructie bij hoe de deko te controleren op waterpast
:strip_exif()/f/image/ogJNgIb5zbz6luXDJOxmO3XY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een goeie gebruikte HBM 300 Profi met Microfilters op de kop kunnen tikken.
De enige 'maar' is dat de opvangzakken (á 2,49 per stuk, jawel) versleten zijn en te vaak gerepareerd door de vorige eigenaar. Ik kan simpelweg nieuwe bestellen, maar kom er tijdens het bestellen achter dat HBM ook canvas versies aanbied voor een tientje. Vanuit 'reuse' perspectief interessant, steviger waarschijnlijk, maar kan ik hetzelfde resultaat verwachten qua zuigkracht, filtering van de lucht etc etc? Wat zouden jullie doen?
Met canvas heb je de kans dat je de micro-houtvezels weer de ruimte terug in slingert, dan doe je die microfilters ook teniet. Lekker die plastic halen dus.HTT-Thalan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:15:
[Afbeelding]
Ik heb een goeie gebruikte HBM 300 Profi met Microfilters op de kop kunnen tikken.
De enige 'maar' is dat de opvangzakken (á 2,49 per stuk, jawel) versleten zijn en te vaak gerepareerd door de vorige eigenaar. Ik kan simpelweg nieuwe bestellen, maar kom er tijdens het bestellen achter dat HBM ook canvas versies aanbied voor een tientje. Vanuit 'reuse' perspectief interessant, steviger waarschijnlijk, maar kan ik hetzelfde resultaat verwachten qua zuigkracht, filtering van de lucht etc etc? Wat zouden jullie doen?
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Gefeliciteerd! Ik heb net een 200 profi op de kop getikt. Motor wilde niet draaien, dus voor weinig meegekregen. Nieuwe condensator erin, oude was inderdaad geploft, en gaan!HTT-Thalan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:15:
[Afbeelding]
Canvas is niet handig, omdat het fijnstof doorlaat. Dus als je een afzuiger hebt zonder microfilters dan is het een optie, maar met microfilters moet je het niet doen. En vergeet niet af en toe aan die hendels te draaien!
Hier iemand die ook zo'n inlay in een sys1 heeft en die daar even zijn bevindingen over kan delen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Juist de driepoot is erg handig. Zit een fijn verstelling op voor roteren en parallel verplaatsen.DRAFTER86 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:42:
[...]
Wat zijn een beetje nuttige accesoires voor die Deko laser? Statief heb ik al, maar er zijn ook versies met een klein driepoot statiefje (lijkt me minder nuttig) en een muur bracket...
Why not both? Plastic als echte opvangzak, canvas er omheen. Slijten die plastic zakken ook vrijwel niet meer want beschermd, en ziet er ws nog mooi uitookHTT-Thalan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:15:
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Vond ik ook een goed idee, maar de Canvas zak is kleiner, 85 vs 100cm en ook weer een centimeter groter in omtrek, dus weet niet of dat lekker past. Ik ga dus voor plasticThe Eagle schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:27:
[...]
Why not both? Plastic als echte opvangzak, canvas er omheen. Slijten die plastic zakken ook vrijwel niet meer want beschermd, en ziet er ws nog mooi uitook
Kijk eens naar plastic puinzakken, die passen er bij mij onder.
Kosten een paar dubbeltjes. Ik geloof dat ik 60 x 80 zakken heb.
Maar wellicht passen 70 x110 zakken bij jou? Zijn al twee kwartjes goedkoper dan bij de HBM.
Of wellicht zijn er koi-karper-zakken te krijgen die zo groot zijn.
En ondanks dat mijn zak nu weinig kost gooi ik een volle toch over in een dubbele (iets grotere) dunne vuilniszak van de rol/supermarkt.
Ook steeds een paar kwartjes weggooien vind ik onnodig als het voor een paar cent kan.
[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 21-03-2021 14:56 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Maar er hoeven echt geen zaken van 2,50 onder. Je kan ook kijken of die 120L containerzakken uit de supermarkt passen.
Zijn alleen niet doorzichtig volgens mij, dus minder makkelijk te zien wanneer ze vol zitten
Of witte 80x110/0,2
Maar dan gebruikt om de zakken in te legen, 20 mu is net te dun om gelijk onder het apparaat te zetten en twee werkt niet handig. Al went dat.
Ik heb ook een aantal dubbele gewone vuilniszakken volgeblazen zonder probleem, bij gebrek aan dikke zakken.
[ Voor 39% gewijzigd door Teijgetje op 21-03-2021 15:20 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Roteren snap ik, maar wat moet ik me voorstellen bij parallel verplaatsen?barry86 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:18:
[...]
Juist de driepoot is erg handig. Zit een fijn verstelling op voor roteren en parallel verplaatsen.
Je hebt je laserlijn en die kun je dan met draaiknoppen fijn verstellen/verplaatsen tot een 10mm.DRAFTER86 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:41:
[...]
Roteren snap ik, maar wat moet ik me voorstellen bij parallel verplaatsen?
Zo hoef je niet de hele opstelling te verplaatsen, wat vaak een ruw resultaat geeft
Ja dat is een mooie inlay (heb die van het eerste plaatje). Tool past er mooi in. Er is ruimte voor wat zaagblaadjes/schuur spul maar niet super veel. Verder is het materiaal 10x beter dan van het standaard plastic van bijv de Makita inlays.Toppe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:01:
Ik ben bezig met opruimen en heb een Fein MultiMaster in een Fein koffer. Ik heb nog een Festool (T-Loc) Systainer 1 'over' en na lang zoeken kwam ik op deze inlay uit.
Hier iemand die ook zo'n inlay in een sys1 heeft en die daar even zijn bevindingen over kan delen?
Enige nadeel is misschien dat het een beetje krap is; het snoer moet je bijvoorbeeld eigenlijk altijd netjes oprollen.
En nog even een foto:
:strip_exif()/f/image/YRAbSli6eJdL4hOObUfF1qFE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Melmer op 21-03-2021 20:14 ]
Top, besteld. Dank voor je info en foto!Melmer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:38:
[...]
Ja dat is een mooie inlay (heb die van het eerste plaatje). Tool past er mooi in. Er is ruimte voor wat zaagblaadjes/schuur spul maar niet super veel. Verder is het materiaal 10x beter dan van het standaard plastic van bijv de Makita inlays.
Enige nadeel is misschien dat het een beetje krap is; het snoer moet je bijvoorbeeld eigenlijk altijd netjes oprollen.
En nog even een foto:
[Afbeelding]
Ik ben dus gaan zoeken naar een verdere oplossing en kwam op het woodworking forum (zelfbouw) fijnstof filterunits tegen. Met een flinke ventilator en stoffilters wordt de lucht actief schoon gefilterd. Zijn er hier ook tweakers die zoiets hebben?
Omdat ik ook veel met solderen bezig ben zit ik te denken om zelf iets te maken waarin ik met wat kleppen ook actief de soldeerdampen kan afzuigen. Maar ik zoek dus nog meer inspiratie..
Zelf ben ik er niet mee bezig maar Mattias Wandel op YouTube heeft wel wat mooie zelfbouw filter filmpjes:ranjo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:17:
Ondanks dat ik tevreden eigenaar ben van een Makita vc2512l in combinatie met een cycloon, is stof nog steeds wel een dingetje. Daarom heb ik recentelijk ook een 3M halfgelaatsmasker gekocht om te zorgen dat ik bij de frees en zaagklusjes alsnog geen stof in adem. Maar ik blijf me ergeren aan de stofwolk die in mijn hobbyruimte rond dwarrelt en uiteindelijk overal tussenin komt te zitten. Dat komt ook omdat de hobbyruimte een zolder is op de garage, waar ik met een flizotrap in kan komen. Veel stof beland dus ook een verdieping lager.
Ik ben dus gaan zoeken naar een verdere oplossing en kwam op het woodworking forum (zelfbouw) fijnstof filterunits tegen. Met een flinke ventilator en stoffilters wordt de lucht actief schoon gefilterd. Zijn er hier ook tweakers die zoiets hebben?
Omdat ik ook veel met solderen bezig ben zit ik te denken om zelf iets te maken waarin ik met wat kleppen ook actief de soldeerdampen kan afzuigen. Maar ik zoek dus nog meer inspiratie..
YouTube: Building another air cleaner
@s0ulmaster heeft er eentje (bouwpakket?) in de werkplaats hangen die best goed werkt. Scheelt een hele hoop fijnstof in de lucht na bijvoorbeeld schuren of met de zaagtafel werken.ranjo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:17:
Ondanks dat ik tevreden eigenaar ben van een Makita vc2512l in combinatie met een cycloon, is stof nog steeds wel een dingetje. Daarom heb ik recentelijk ook een 3M halfgelaatsmasker gekocht om te zorgen dat ik bij de frees en zaagklusjes alsnog geen stof in adem. Maar ik blijf me ergeren aan de stofwolk die in mijn hobbyruimte rond dwarrelt en uiteindelijk overal tussenin komt te zitten. Dat komt ook omdat de hobbyruimte een zolder is op de garage, waar ik met een flizotrap in kan komen. Veel stof beland dus ook een verdieping lager.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik heb nog even verder gegoogled. Dit weekend ook bezig geweest met het uithakken van de douchegoot (die lag iets te diep verzonken).Raymond schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:39:
Ik moet van mn dekvloer een randje/laagje wegfrezen. Ongeveer een cm in de hoogte en een oppervlakte van 30x100cm.
(In de badkamer, voor de douchruimte iets voorbereidend werk voor het tegelen).
Zou deze machine dat kunnen?
https://www.boels.nl/hure...novatie/betonslijpmachine
Aangezien hij geschikt is voor beton, lijkt me een zachte cementvloer geen probleem
Ik kwam vaak van die komschijven tegen, om beton mee te frezen enzo. En toen bedacht ik me: Ik heb een multitool, met zo'n "diamantblad" erbij. En aangezien ik dit weekend bevestigd heb gekregen dat zandcementvloeren idd best heel zacht zijn, leek me dat de moeite van het proberen wel waard.
En idd, na een paar minuten ben ik al halverwege. Ik ben ff gestopt vanwege het stof. Straks stofzuiger erbij pakken en dan afronden.
Opgelost
Je zou eens naar een Record Power ac400 kunnen kijken. Die bevalt mij erg goed!ranjo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:17:
Inderdaad, met 550m3 per uur zuig ik mijn 30m2 werkplaats binnen een 10/15 minuten af.dragonhaertt schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:10:
[...]
@s0ulmaster heeft er eentje (bouwpakket?) in de werkplaats hangen die best goed werkt. Scheelt een hele hoop fijnstof in de lucht na bijvoorbeeld schuren of met de zaagtafel werken.
een afzuiging voor het solderen zou ik persoonlijk toch liever direct bij de print hebben, omdat je anders alsnog met je bakkus in de dampen hangt.
De record power die hierboven wordt genoemd is een wat goedkoper alternatief, maar het fijnstof filter in de die van Kor (die van het woordworking forum) is wel veel beter! (kor heeft de meetresultaten wel als het wantrouwig bent).
[ Voor 17% gewijzigd door s0ulmaster op 22-03-2021 13:10 ]
tijd voor wat klusjes!
Nou.. paar weekjes in gebruik.Tarkin schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:41:
[...]
Naar die batterijen ben ik wel benieuwd hoe ze presteren tov de originele
Ze presteren prima, laden prima, maar.... het zijn Chinese Ampere ‘uren’....
ik sta er niet met een stopwatch naast, maar mijn stofzuiger gaat langer op een 4Ah BOSCH, dan op de 5Ah nepper.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nu sta ik op het punt om de 6AH 12v accu van bosch zelf te bestellen, maar ik kom erachter dat er ook al "naamloze" accu's tekoop zijn.
Op 123accu zijn ze niet eens significant goedkoper, maar bijvoorbeeld op grandado, scheelt het echt een enorme bak centen.
Heeft 1 van jullie toevallig al ervaring met de naam/merkloze accu's??
Is het troep, en moet je er ver vandaan blijven, of is het misschien wel redelijk vergelijkbaar, maar dan zonder het dure merk stickertjes erop?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Toch maar de collectie uitgebreid met dit ding, ik ben heel benieuwd of het wat is
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Het ziet er in ieder geval indrukwekkend uit.Atlas schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:32:
[Afbeelding]
Toch maar de collectie uitgebreid met dit ding, ik ben heel benieuwd of het wat is
Nice, waar heb je 'm vandaan en waar wil je 'm voor gaan gebruiken? (In het algemeen)Atlas schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:32:
[Afbeelding]
Mooi ding! Maar toch... bij een kettingzaag is het geluid toch de helft van de belevenis, het is toch een beetje formule 1 met V6 i.p.v. V10Atlas schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:32:
[Afbeelding]
FTFYDen_S85 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:57:
[...]
Mooi ding! Maar toch... bij een kettingzaag is het geluid toch de helft van de belevenisergernis
Bij autosport ben ik het met je eens, maar voor gereedschap heb ik toch echt liever elektrisch dan benzine hoor (mits voldoende power uiteraard). Het lawaai, de stank, de vibraties, het gedoe met starten en het onderhoud van bezine apparaten kunnen me gestolen worden.
@Atlas mooie nagelknipper
Maar eens een keer testen tegen mijn Makita's
[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 23-03-2021 17:08 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Deze kwam van Mastertools vandaanps4mm schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:45:
[...]
Nice, waar heb je 'm vandaan en waar wil je 'm voor gaan gebruiken? (In het algemeen)
En gaat voornamelijk gebruikt worden voor het kleinere werk. Boompje her en der enzo
Ik heb al 5 accu's van DeWalt en de rest van de gereedschap dus een Makita was geen optie @Orion84
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Zo'n breder zaagblad helpt ook nog een stuk:Cavalera125 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:57:
1. Apparaat?
2. Zaagblad?
3. Mijn techniek?
https://topgereedschap.co...YcyhrEoeVUpwaAlSfEALw_wcB
Ik post het net 2 posts boven jeduc848 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:56:
Ik ben opzoek naar nieuwe accu's voor mijn bosch 12v gereedschap.
Nu sta ik op het punt om de 6AH 12v accu van bosch zelf te bestellen, maar ik kom erachter dat er ook al "naamloze" accu's tekoop zijn.
Op 123accu zijn ze niet eens significant goedkoper, maar bijvoorbeeld op grandado, scheelt het echt een enorme bak centen.
Is het troep, en moet je er ver vandaan blijven, of is het misschien wel redelijk vergelijkbaar, maar dan zonder het dure merk stickertjes erop?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ben er geen fan van. Ken mensen die zeggen dat ze prima werken, maar naast de naam betaal je ook voor de kwaliteit. Dus chip die de accu beschermt, accucellen, plastic van de behuizing, etc.duc848 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:56:
Ik ben opzoek naar nieuwe accu's voor mijn bosch 12v gereedschap.
:strip_exif()/f/image/Ve7R5lqIkrXUsm72Fh3zN8n0.jpg?f=fotoalbum_large)
@Melmer inlay is ook binnen. Past prima, inderdaad wel wat beperkte ruimte en de stofafzuiging past helemaal niet. Lekker belangrijk
[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 23-03-2021 18:45 ]
Duur geintje, of wil je per sé dat het spul op elkaar past?Toppe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:31:
Toevallig ook iemand hier ervaring met de nieuwe XXL 337 (of 237) Systainer? Twijfel om er eentje aan te schaffen voor hand gereedschap zoals zagen, breekijzers en lijmtangen. Dat zwerft nu gewoon door het huis heen.
Boeit je dat niet., dan keek ik voor zo'n verzamelbak met vrij grof spul naar een euronorm krat, die zijn ook in dergelijke, grotere, formaten verkrijgbaar zoals 60x40 of 80x60 in diverse hoogtes met handgrepen, deksels etc.
https://www.palletplaza.nl/euronorm-bakken/
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Haha, nee ik ben heel bewust alles aan het vervangen voor systainers. Kwestie van kopen op het juiste moment.Fraggert schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:55:
[...]
Duur geintje, of wil je per sé dat het spul op elkaar past?
Boeit je dat niet., dan keek ik voor zo'n verzamelbak met vrij grof spul naar een euronorm krat, die zijn ook in dergelijke, grotere, formaten verkrijgbaar zoals 60x40 of 80x60 in diverse hoogtes met handgrepen, deksels etc.
https://www.palletplaza.nl/euronorm-bakken/
Ondertussen echt alles wel gehad qua opberg mogelijkheden maar dit is echt wel het fijnste om mee te werken.
Die xxl systainer is even wennen maar bedoeld voor het grote en losse gereedschap.
En ja, OCD aan deze kant
Die bakken kan je goedkoop bij Bauhaus krijgen. Heb er stuk of 8 van, ideaal voor opbergen van elektra, sanitair, lampen, ed
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 23-03-2021 19:06 ]
Hahaha ging dat toch wel over deze accu’s! Ik zat nog terug te zoeken of het over deze ging, maar kon de originele post niet vinden. 😂 nou dan toch maar een setje van 2 6ah accu’s bestellen. Ben benieuwd
Netjes! Bij mij zit de stofafzuiging vlak onder de machine (wel los).. dus of heb je een andere afzuiging of een andere inlay (die waar de machine er diagonaal in ligt).Toppe schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:44:
PostNL kwam even pakketjes brengen
[Afbeelding]
@Melmer inlay is ook binnen. Past prima, inderdaad wel wat beperkte ruimte en de stofafzuiging past helemaal niet. Lekker belangrijk
Maar er is anders vast wel een plekje in je xxl sys
Kom toevallig wat tegen hierover op YouTube.sOid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:04:
Makita RT0700CX3J boven- en kantenfrees
Ook vind ik de stofafzuiging behoorlijk ondermaats. Zelfs met de Festool hierboven schiet het stof alle kanten op. Aansluiten van afzuiging op de machine is zonder verloopstuk ook vrij problematisch.
Is wel interessant wat een stukje tape of een 3d geprint kapje voor verbetering brengt.
https://youtu.be/Vokhe3JkvXY
Wow tof, wat een enorm verschil zeg. Ga ik zeker onthouden. Dank voor het delen!FRANQ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:48:
[...]
Kom toevallig wat tegen hierover op YouTube.
Is wel interessant wat een stukje tape of een 3d geprint kapje voor verbetering brengt.
https://youtu.be/Vokhe3JkvXY
Wat ook ideaal werkt is de los verkrijgbare afstandbediening. Daarmee kan je de stofzuiger aan zetten zonder te bukkensOid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:04:
Er zit Bluetooth op, maar dat heb ik niet gebruikt (mocht je het niet weten: hiermee kun je stofafzuiging met accumachines triggeren).
Ja daar had ik het al even over in dit topic indd. Heb 'm nog niet, maar zie de voordelen wel. Komt er wel een keerPeer_76 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:21:
[...]
Wat ook ideaal werkt is de los verkrijgbare afstandbediening. Daarmee kan je de stofzuiger aan zetten zonder te bukken
Uiteindelijk mijn schuurmachine maar gewoon in een emmer gelegd en laten lopen zodat ik boven kon stofzuigen. Toch keer even wat voor maken.
Ik heb er eigenlijk wel spijt van dat ik starmix ipv festool heb gekozen qua stofzuiger. Starmix is beter, maar festool werkt handiger als je in dat ecosysteem zit
Ik ben een professionele hobbybobPeer_76 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:55:
Gebruiken jullie de tools ook professioneel of hobbymatig?
Hobby.Peer_76 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:55:
Gebruiken jullie de tools ook professioneel of hobbymatig?
Dat ja.Raymond schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:11:
Met meer geld dan tijd en een hobby mag geld kosten. Dus ik koop mooi en fijn gereedschap.
Vrienden rijden een racefiets van 4mille of hebben 3 motoren, of gaan 4 weken naar de jungle op vakantie.
Iedere gek z'n gebrek
Maar het blijft toch lekkerder als je 21% terug mag claimenRaymond schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:11:
Met meer geld dan tijd en een hobby mag geld kosten.

Moet je wel omzet maken waarmee je dat kan verrekenen, toch?Peer_76 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:20:
[...]
Maar het blijft toch lekkerder als je 21% terug mag claimen
Dat en met name relevante omzet. Ik heb een IT bedrijf, maar een kapex kopen ofzo zal wel tot vragen kunnen leiden bij de BD.Raymond schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:24:
[...]
Moet je wel omzet maken waarmee je dat kan verrekenen, toch?
Maatje van mij heeft een paar horeca tenten, en die verbouwt zijn bar ermee en doet allemaal onderhoud enzo. Die zet zijn spullen uiteraard wel op de zaak. Als IT zzp'er is dat wat raar
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 23-03-2021 22:14 ]
Voor de Starmixen bestaat er niet zo'n afstandsbediening?Boudewijn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:38:
Dat is superhandig. Merkte ik deze zomer toen ik 6 meter hoog op een steiger stond en de stofzuiger op de 1e "etage" (van de steiger) stond.
Uiteindelijk mijn schuurmachine maar gewoon in een emmer gelegd en laten lopen zodat ik boven kon stofzuigen. Toch keer even wat voor maken.
offtopic:
Ik heb er eigenlijk wel spijt van dat ik starmix ipv festool heb gekozen qua stofzuiger. Starmix is beter, maar festool werkt handiger als je in dat ecosysteem zit
Niet dat ik kan vinden, nee. Misschien dat er third party wat is.DRAFTER86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:07:
Voor de Starmixen bestaat er niet zo'n afstandsbediening?
Al zou je een verbruiker op het stopcontact kunnen zetten en die schakelen met een afstandsbediening, misschien, maar dat is ook weer niet zo handig als je al een machine op het stopcontact hebt, natuurlijk.
Ik zou het misschien zelf af en toe wel kunnen gebruiken, alhoewel ik over het algemeen ook niet iets met blue tooth bij me draag de hele tijd, dus weet niet of dat nou veel makkelijker is.
Na het kopen van een huis en een leuke meevaller met de kerstdagen begonnen met het aanschaffen van Gereedschap dat langer meegaat dan 1 klus.
Inmiddels ben ik in bezit van:
DHP458 klopboor-/schroefmachine
DTD152 Slagschroevendraaier
DBO180 Excenter schuurmachine
Nu ben ik nog op zoek naar een goede zaagmachine.
Ik ben zelf uitgekomen op de DHS680 maar ben benieuwd of er betere opties beschikbaar zijn die ik nog niet heb gezien.
Over het algemeen zal de zaag gebruikt worden voor klusjes in en rond het huis en het maken van huis/tuin meubelen.
Ook de discussies gezien over Cirkelzaag vs Invalzaag maar zie de toegevoegde waarde niet om midden in een plaat te beginnen. Daarnaast is het mogelijk om met een extra hulpstuk voor de 680 te kopen waarna deze op de Makita’s zijn te gebruiken.
Zoals iedereen inmiddels heeft begrepen zit ik in de Makita 18v accu lijn en wil ik daar ook graag in blijven.
Graag hoor ik of 1 van jullie evaring heeft met de DHS680 of Tips heeft voor een andere machine
Het hele bluetooth gebeuren vond ik maar een beetje gammel en zeer merk eigen overkomen.henkie196 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:50:
[...]
Niet dat ik kan vinden, nee. Misschien dat er third party wat is.
Al zou je een verbruiker op het stopcontact kunnen zetten en die schakelen met een afstandsbediening, misschien, maar dat is ook weer niet zo handig als je al een machine op het stopcontact hebt, natuurlijk.
Ik zou het misschien zelf af en toe wel kunnen gebruiken, alhoewel ik over het algemeen ook niet iets met blue tooth bij me draag de hele tijd, dus weet niet of dat nou veel makkelijker is.
Bij Makita werkt het alleen met machines die er voor gemaakt zijn (AWS) en dan een stofzuiger met ook AWS de weer schaars zijn, of een adapter.
Bij Festool werkt het dan weer heel goed als je ook een bluetooth accu hebt. De afstandsbediening is mooi, maar vergt wel weer een extra handeling.
Toevallig zag ik gisteren een filmpje over een Metabo stofzuiger die automatisch op basis van de trillingen herkent dat er een machine aanstaat en dan begint te zuigen. Dus onafhankelijk van het merk dat er aanhangt:
https://youtu.be/1WDqIhWDTU8
Dit is dan weer een goede stap in de juiste richting.
Wel een dure stofzuiger overigens.
Ik heb deze zelf ook, en tot nu toe erg tevreden er mee! Zorg wel natuurlijk dat je een kwalitatief goed blad er op zet.Macrco17mps schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:37:
Nu ben ik nog op zoek naar een goede zaagmachine.
Ik ben zelf uitgekomen op de DHS680 maar ben benieuwd of er betere opties beschikbaar zijn die ik nog niet heb gezien.
Over het algemeen zal de zaag gebruikt worden voor klusjes in en rond het huis en het maken van huis/tuin meubelen.
Ook de discussies gezien over Cirkelzaag vs Invalzaag maar zie de toegevoegde waarde niet om midden in een plaat te beginnen. Daarnaast is het mogelijk om met een extra hulpstuk voor de 680 te kopen waarna deze op de Makita’s zijn te gebruiken.
Zoals iedereen inmiddels heeft begrepen zit ik in de Makita 18v accu lijn en wil ik daar ook graag in blijven.
Graag hoor ik of 1 van jullie evaring heeft met de DHS680 of Tips heeft voor een andere machine
De Makita specialized voor accuzagen zijn wel prettig, aangezien deze extra dun zijn.
Hou er wel rekening mee dat dit een 'linkshandig' model is. Waarbij het zaagblad dus links van je hand zit.
Ik vind dit zelf alleen maar fijner, omdat ik dan een plaat/plank van rechts naar links kan zagen, met het blad naar me toe. Dit geeft me meer controle en zicht.
Wat mij betreft ook makkelijker als je een rails gebruikt.
Met de rails werkt in principe heel goed met adapter, zolang je de adapter heel precies telkens hetzelfde monteerd. één keertje fout en je splinterstrip is nutteloos. Daarom zou ik zelf liever een invalzaag of hybride zaag nemen als je van plan bent veel met plaatmateriaal/rails te werken.
In ieder geval een prima alleskunner. Grof blad en grof bouwhout gaat snel en diep. Een fijn blad + geleiderails en meerdere 'passes' en je kan een geweldige afwerking verwachten.
4.5 cm mahonie met de rails:
:strip_exif()/f/image/3AcgwEARjA6e5krpOG67Pkha.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik vooral een 25 tands blad en een 40 tands blad op de zaag.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).