Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
yay schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:57:
Het hele bluetooth gebeuren vond ik maar een beetje gammel en zeer merk eigen overkomen.
Bij Makita werkt het alleen met machines die er voor gemaakt zijn (AWS) en dan een stofzuiger met ook AWS de weer schaars zijn, of een adapter.
Bij Festool werkt het dan weer heel goed als je ook een bluetooth accu hebt. De afstandsbediening is mooi, maar vergt wel weer een extra handeling.

Toevallig zag ik gisteren een filmpje over een Metabo stofzuiger die automatisch op basis van de trillingen herkent dat er een machine aanstaat en dan begint te zuigen. Dus onafhankelijk van het merk dat er aanhangt:
https://youtu.be/1WDqIhWDTU8

Dit is dan weer een goede stap in de juiste richting.

Wel een dure stofzuiger overigens. :o
Oh kijk, dan heeft Starmix toch wel iets met detectie op accu apparaten. Die Metabo is namelijk hetzelfde als de Starmix ISC BATRIX M ;) Op accu's en M-klasse, daarom zo duur, gok ik.

Helpt nog altijd niet met de use case van @Boudewijn, maar daarvoor zou je echt de remote moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:04:
Ik heb deze zelf ook, en tot nu toe erg tevreden er mee! Zorg wel natuurlijk dat je een kwalitatief goed blad er op zet.
De Makita specialized voor accuzagen zijn wel prettig, aangezien deze extra dun zijn.

Hou er wel rekening mee dat dit een 'linkshandig' model is. Waarbij het zaagblad dus links van je hand zit.
Ik vind dit zelf alleen maar fijner, omdat ik dan een plaat/plank van rechts naar links kan zagen, met het blad naar me toe. Dit geeft me meer controle en zicht.
Wat mij betreft ook makkelijker als je een rails gebruikt.

Met de rails werkt in principe heel goed met adapter, zolang je de adapter heel precies telkens hetzelfde monteerd. één keertje fout en je splinterstrip is nutteloos. Daarom zou ik zelf liever een invalzaag of hybride zaag nemen als je van plan bent veel met plaatmateriaal/rails te werken.

In ieder geval een prima alleskunner. Grof blad en grof bouwhout gaat snel en diep. Een fijn blad + geleiderails en meerdere 'passes' en je kan een geweldige afwerking verwachten.

4.5 cm mahonie met de rails:
[Afbeelding]

Ik gebruik vooral een 25 tands blad en een 40 tands blad op de zaag.
Een invalzaag kan in principe hetzelfde als een cirkelzaag, en nog wat meer. Persoonlijk vind ik het wel fijn werken om de invalzaag op een paar millimeter dieper te zetten dan het materiaal waar je doorheen wilt zagen, en de plaat / balk / whatever op een opoffer plaat te leggen. Dan is je materiaal aan beide kanten gewoon goed ondersteund, en heb je niet dat het laatste stuk af kan breken en weg valt als je er bijna doorheen bent.

Een invalzaag of cirkelzaag zonder rails is aardig voor grof werk, waar het niet uit maakt dat je een niet helemaal rechte snede hebt. Anders is een cirkelzaag of invalzaag met bodemplaat voor een rail wel een stuk makkelijker werken, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:24

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Een invalzaag kan in principe hetzelfde als een cirkelzaag, en nog wat meer. Persoonlijk vind ik het wel fijn werken om de invalzaag op een paar millimeter dieper te zetten dan het materiaal waar je doorheen wilt zagen, en de plaat / balk / whatever op een opoffer plaat te leggen. Dan is je materiaal aan beide kanten gewoon goed ondersteund, en heb je niet dat het laatste stuk af kan breken en weg valt als je er bijna doorheen bent.

Een invalzaag of cirkelzaag zonder rails is aardig voor grof werk, waar het niet uit maakt dat je een niet helemaal rechte snede hebt. Anders is een cirkelzaag of invalzaag met bodemplaat voor een rail wel een stuk makkelijker werken, lijkt me.
Nou ja, een cirkelzaag is lichter, kleiner en je kan je blad makkelijker zien. Voor sommige taken zou ik toch echt liever een cirkelzaag hebben (of 'skillsaw' model met achtergreep)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:00
Macrco17mps schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:37:
Na 80+ pagina's gelezen te hebben ook maar is mijn brandende vraag stellen.

Na het kopen van een huis en een leuke meevaller met de kerstdagen begonnen met het aanschaffen van Gereedschap dat langer meegaat dan 1 klus.

Inmiddels ben ik in bezit van:
DHP458 klopboor-/schroefmachine
DTD152 Slagschroevendraaier
DBO180 Excenter schuurmachine

Nu ben ik nog op zoek naar een goede zaagmachine.
Ik ben zelf uitgekomen op de DHS680 maar ben benieuwd of er betere opties beschikbaar zijn die ik nog niet heb gezien.

Over het algemeen zal de zaag gebruikt worden voor klusjes in en rond het huis en het maken van huis/tuin meubelen.

Ook de discussies gezien over Cirkelzaag vs Invalzaag maar zie de toegevoegde waarde niet om midden in een plaat te beginnen. Daarnaast is het mogelijk om met een extra hulpstuk voor de 680 te kopen waarna deze op de Makita’s zijn te gebruiken.

Zoals iedereen inmiddels heeft begrepen zit ik in de Makita 18v accu lijn en wil ik daar ook graag in blijven.

Graag hoor ik of 1 van jullie evaring heeft met de DHS680 of Tips heeft voor een andere machine :*)
Een invalzaag is wel significant meer precies dan een gewone cirkelzaag. Ik weet dat er anderen zijn met een andere mening, maar ik heb beide gehad (DHS680 + Adapter, en een Scheppach invalzaag), maar een echte invalzaag werkte veel fijner en preciezer - dat is echt niet alleen het invallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
Peer_76 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:21:
Ik zit in de schildersbranche.
Timmerman hier.
DRAFTER86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:07:
[...]

Voor de Starmixen bestaat er niet zo'n afstandsbediening?
Metabo start/stop systeem met bt. Je prikt de stofzuiger in een BT module. Werkt dmv knopje indrukken of trilling van de machine. Werkt beter dan ik had verwacht.
Macrco17mps schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:37:
Na 80+ pagina's gelezen te hebben ook maar is mijn brandende vraag stellen.

Na het kopen van een huis en een leuke meevaller met de kerstdagen begonnen met het aanschaffen van Gereedschap dat langer meegaat dan 1 klus.

Inmiddels ben ik in bezit van:
DHP458 klopboor-/schroefmachine
DTD152 Slagschroevendraaier
DBO180 Excenter schuurmachine

Nu ben ik nog op zoek naar een goede zaagmachine.
Ik ben zelf uitgekomen op de DHS680 maar ben benieuwd of er betere opties beschikbaar zijn die ik nog niet heb gezien.

Over het algemeen zal de zaag gebruikt worden voor klusjes in en rond het huis en het maken van huis/tuin meubelen.

Ook de discussies gezien over Cirkelzaag vs Invalzaag maar zie de toegevoegde waarde niet om midden in een plaat te beginnen. Daarnaast is het mogelijk om met een extra hulpstuk voor de 680 te kopen waarna deze op de Makita’s zijn te gebruiken.

Zoals iedereen inmiddels heeft begrepen zit ik in de Makita 18v accu lijn en wil ik daar ook graag in blijven.

Graag hoor ik of 1 van jullie evaring heeft met de DHS680 of Tips heeft voor een andere machine :*)
De DHS680 is echt een aanrader, als je een cirkelzaag op accu zoekt. Ik merk amper verschil met een bedrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macrco17mps
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 20:54
@dragonhaertt@henkie196 @TheJVH @Framoes
Bedankt voor de nuttige reacties. Ik ga hem bestellen ! _/-\o_
TheJVH schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Een invalzaag is wel significant meer precies dan een gewone cirkelzaag. Ik weet dat er anderen zijn met een andere mening, maar ik heb beide gehad (DHS680 + Adapter, en een Scheppach invalzaag), maar een echte invalzaag werkte veel fijner en preciezer - dat is echt niet alleen het invallen.
Het is altijd een optie om er 1 naast te nemen natuurlijk. Welke versie had je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:00
Macrco17mps schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:40:
@dragonhaertt@henkie196 @TheJVH @Framoes
Bedankt voor de nuttige reacties. Ik ga hem bestellen ! _/-\o_

[...]

Het is altijd een optie om er 1 naast te nemen natuurlijk. Welke versie had je ?
Ik heb nu de Scheppach PL55, werkt prima en je moet vooral voor jezelf afwegen of "budget" goed genoeg is (ik zou nu graag een Makita willen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:56:
Nou ja, een cirkelzaag is lichter, kleiner en je kan je blad makkelijker zien. Voor sommige taken zou ik toch echt liever een cirkelzaag hebben (of 'skillsaw' model met achtergreep)
Tuurlijk, een cirkelzaag heeft zo z'n eigen inzet gebied. Er zijn ook cirkelzagen met een insteldiepte, dus de grens is ook niet overal even duidelijk.

Maar voor wat @Macrco17mps aangeeft er mee te willen doen, voor het stukje huis/tuin meubilair, lijkt een invalzaag me wel een logischere keuze. Makkelijker om precies mee te werken, en dat is meestal wat je wilt voor meubelbouw. Iets dat native op rails kan zonder adapter lijkt me wel fijner om mee te werken, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 22:20
henkie196 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Maar voor wat @Macrco17mps aangeeft er mee te willen doen, voor het stukje huis/tuin meubilair, lijkt een invalzaag me wel een logischere keuze. Makkelijker om precies mee te werken, en dat is meestal wat je wilt voor meubelbouw. Iets dat native op rails kan zonder adapter lijkt me wel fijner om mee te werken, in ieder geval.
Gebruik de PL55 ook al een tijdje voor wat hierboven beschreven staat, plus een verbouwing (plaatmateriaal verwerken, laminaat etc) en heb een gewone circelzaag nog geen moment gemist. Wel recent een afkortzaag erbij gehaald, maar dat is weer wat anders...
Prima apparaat die PL55. Wel even de veer wat inkorten, tip kwam hier laatst voorbij, had ik veel eerder moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@henkie196 @dragonhaertt Even inhaken.. ben ook aan het kijken naar een geleide zaag. Ik denk aan Bosch GKS 55 of GKT 55. Heb nu een groene Bosch maar die kan niet (standaard iig) op een serieuze rail en dat stukje precisie mis ik nu. Heb nog nooit een invalzaag gehad dus probeer er nog iets meer van te leren nu.
dragonhaertt schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:56:
Voor sommige taken zou ik toch echt liever een cirkelzaag hebben (of 'skillsaw' model met achtergreep)
Cirkelzaag is lichter en makkelijker uit de hand te gebruiken mede omdat je het blad goed ziet, dat kan ik me inderdad voorstellen. Daardoor (denk ik) makkelijker om even iets af te korten waar de precisie iets minder belangrijk is. Hebben jullie nog iets anders in gedachten waar de 'gewone' cirkelzaag eigenlijk beter toegepast wordt?

[ Voor 9% gewijzigd door mddd op 24-03-2021 13:38 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
Naar mijn mening is een echte invalzaag gewoon niet de gebruiken 'uit de hand'.
Het voelt lomp en is er gewoon niet voor gemaakt.

De Makita invalzaag kan je bijvoorbeeld ook niet 'locken' volgens mij. Hij veert altijd naar boven, dus als je een balk wilt doorzagen zonder rail, moet je eerst de zaag doen 'invallen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:04
mddd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:37:
@henkie196 @dragonhaertt Even inhaken.. ben ook aan het kijken naar een geleide zaag. Ik denk aan Bosch GKS 55 of GKT 55. Heb nu een groene Bosch maar die kan niet (standaard iig) op een serieuze rail en dat stukje precisie mis ik nu. Heb nog nooit een invalzaag gehad dus probeer er nog iets meer van te leren nu.

[...]

Cirkelzaag is lichter en makkelijker uit de hand te gebruiken mede omdat je het blad goed ziet, dat kan ik me inderdad voorstellen. Daardoor (denk ik) makkelijker om even iets af te korten waar de precisie iets minder belangrijk is. Hebben jullie nog iets anders in gedachten waar de 'gewone' cirkelzaag eigenlijk beter toegepast wordt?
Ik gebruik(te) de invalzaag altijd om platen netjes in stukken te zagen. Heb inmiddels een mooie grote paneelzaag staan dus de invalzaag doet bijna niks meer :D

Cirkelzaag gebruik ik eigenlijk alleen maar om bijv. pallets snel kapot te zagen of ander afval hout klein te maken, zit een grof getand blad op en verder wordt die dus ook nergens voor gebruikt. Eigenlijk ook alleen maar aangeschaft vanwege accu acties vorig jaar waardoor de machine naar verhouding bijna niks meer kostte :+

Moest ik kiezen tussen alleen cirkel of alleen inval, dan gaat de keuze direct zonder twijfel uit naar een invalzaag. Werkt 10x zo fijn en makkelijk. Uit de losse hand zou ik hem overigens nooit gebruiken. In het begin 1x geprobeerd en direct flinke kickback, no thanks, apparaat is gewoon gemaakt om op rail te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 24-03-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 10:09
Breezz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:29:
Naar mijn mening is een echte invalzaag gewoon niet de gebruiken 'uit de hand'.
Het voelt lomp en is er gewoon niet voor gemaakt.

De Makita invalzaag kan je bijvoorbeeld ook niet 'locken' volgens mij. Hij veert altijd naar boven, dus als je een balk wilt doorzagen zonder rail, moet je eerst de zaag doen 'invallen'.
Klopt, ook mijn ervaring. En als je hem zonder rails niet goed laat invallen, wil hij nog wel eens terugschieten. Ik heb het andere zien doen die zonder problemen hem er zo opzetten maar ik doe het niet graag. Grotere balken zaag in dan ook liever met een cirkelzaag door dan met een invalzaag. Of, een goede handzaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Ik ben op zoek naar een setje houtboortjes en SDS plus beton boortjes (liefst met een kruis op de kop), heeft iemand nog suggesties? Heb eigenlijk geen idee wat goede merken hiervoor zijn. Of maakt het niet zoveel uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:37
Gisteren bonus gekregen en een freestafel staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Vanmiddag de frees opgehaald. En net te laat voor de bijbehorende freestafel. Die was gisteren nog op voorraad, maar vandaag uitverkocht }:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nUYNtq6S9zlQt1WbGf4uYFR90E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GH8rnInSk23oYBFUDFyfksxy.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste klus zijn ladefrontjes voor badmeubel, die wil vrouwlief van bamboe. En dat in de winkel of online kopen is duur. Dus de eerste paar honderd euro zijn alweer bespaard. #goedpraatexcuus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:54:
Ik ben op zoek naar een setje houtboortjes en SDS plus beton boortjes (liefst met een kruis op de kop), heeft iemand nog suggesties? Heb eigenlijk geen idee wat goede merken hiervoor zijn. Of maakt het niet zoveel uit?
Moet ook nog een setje SDS plus kopen, denk dat ik voor Heller ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
Raymond schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:28:
Gisteren bonus gekregen en een freestafel staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Vanmiddag de frees opgehaald. En net te laat voor de bijbehorende freestafel. Die was gisteren nog op voorraad, maar vandaag uitverkocht }:|

[Afbeelding]

Eerste klus zijn ladefrontjes voor badmeubel, die wil vrouwlief van bamboe. En dat in de winkel of online kopen is duur. Dus de eerste paar honderd euro zijn alweer bespaard. #goedpraatexcuus :)
Mooi. Zit zelf ook al lang te twijfelen over deze versus freeslift voor mijn makita.

Waar ga je je bamboe panelen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:26
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:54:
Ik heb zelf al mijn borensets van Heller en daar ben ik uiterst tevreden over. Prijzen liggen in DLD wel een stuk gunstiger dan in NL. Ik hoorlees hier ook regelmatig goede dingen over enkele andere merken, dus ik zou je willen adviseren de zoekfunctie te gebruiken.
Bouwmarkt setjes zou ik ver van blijven, die zijn vaak net zo duur, of zelfs duurder, maar echt belabberde kwaliteit (dit betreft niet de boortjes van de Hornbach).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Matthis schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:13:
[...]

Mooi. Zit zelf ook al lang te twijfelen over deze versus freeslift voor mijn makita.

Waar ga je je bamboe panelen halen?
Ik weet niet wat een freeslift kost, maar een triton frees is erg betaalbaar. Dit is de zwaarste en kost 309 euro.

Bamboe: ik ben met een lokale houthandel (zwolle) in overleg (we bellen steeds langs elkaar heen :P ). Ff checken wat die kunnen doen.
Online is ook wel het nodige te vinden, maar dit leek me makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@henkie196 @dragonhaertt

[...]

@Macrco17mps ter aanvulling:
Een cirkelzaag is gemaakt voor de ruwbouw, om balken en planken in te korten, waar het niet exact (haaks) hoeft te zijn. Invalzagen zijn gemaakt om plaatmateriaal mee te zagen, wat netjes, recht en/of precies moet zijn.
Een invalzaag is ook veiliger, doordat de het zaagblad volledig omsloten is als je hem niet indrukt. en ook omdat je de zaagdiepte makkelijk kan instellen en daardoor niet nog 4+ cm onder je zaag door zaagt.
Het zaagt al met al veel fijner en sneller langs een lijn/streepje omdat je gewoon de zaag liniaal aanlegt.
Ik heb inmiddels ca. 10 jaar een Makita SP6000 en zou hem voor geen goud willen missen.
Ik heb ook nooit de behoefte aan een cirkelzaag gehad. Als ik weleens een balk of plank ruw moet inkorten, doe ik dat meestal met mijn accu decoupeer. Zou laatst ook toen ik meerdere balkjes van ca. 115cm nodig had, en ik gewoon balken van 360 had gekocht. kreeg ik ze makkelijk mee in de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
Raymond schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Ik weet niet wat een freeslift kost, maar een triton frees is erg betaalbaar. Dit is de zwaarste en kost 309 euro.

Bamboe: ik ben met een lokale houthandel (zwolle) in overleg (we bellen steeds langs elkaar heen :P ). Ff checken wat die kunnen doen.
Online is ook wel het nodige te vinden, maar dit leek me makkelijker.
De Triton + een freesplaat is dan ongeveer hetzelfde als een Sauter freeslift (€399). Maar aangezien het iets voor de toekomst is, kan nog wel even doortwijfelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:18

paQ

zomaar even een noot: na 3 weken eindelijk begonnen aan de 'heropbouw' in mijn renovatieproject. En dat is wel fijn eigenlijk na 2 weken lang louter slopen en strippen.
Maar zonder deze twee, was dat lang niet zo vlug gegaan *D

Bosch Recipro GSA 18V-LI C
Afbeeldingslocatie: https://www.mastertools.nl/resize/112017-06016a5001_2557512577649.jpg/500/500/True/bosch-blauw-gsa-18-v-li-accu-reciprozaag-18v-losse-body-in-l-boxx-06016a5001.jpg

Zaagt door fakking alles. Ook superdikke stalen waterleidingen geen enkel probleem. :Y

en de Fubar II van Stanley
er is ook een Fubar III, superlijp ding
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/55830.jpg
Mijn sloop vriendje O+
Vensterbanken, kozijnen, veeeeeel plafonds.... (tot 3 plafonds dik :') )
breken, hakken, meppen, trekken, en stempels opdraaien... Hij doet het allemaal

tussenstand:
4 x 12 m3 puin
1 x 6 m3 PSA
1 x 20 m3 hout
1 x versleten kruiwagen
4 recipro zaagbladen
26 kozijnen afgevoerd
920 kilo bitumen (deels met hout)
42 kilo asbest

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 24-03-2021 20:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:40:
Ik gebruik(te) de invalzaag altijd om platen netjes in stukken te zagen. Heb inmiddels een mooie grote paneelzaag staan dus de invalzaag doet bijna niks meer :D

Cirkelzaag gebruik ik eigenlijk alleen maar om bijv. pallets snel kapot te zagen of ander afval hout klein te maken, zit een grof getand blad op en verder wordt die dus ook nergens voor gebruikt. Eigenlijk ook alleen maar aangeschaft vanwege accu acties vorig jaar waardoor de machine naar verhouding bijna niks meer kostte :+

Moest ik kiezen tussen alleen cirkel of alleen inval, dan gaat de keuze direct zonder twijfel uit naar een invalzaag. Werkt 10x zo fijn en makkelijk. Uit de losse hand zou ik hem overigens nooit gebruiken. In het begin 1x geprobeerd en direct flinke kickback, no thanks, apparaat is gewoon gemaakt om op rail te werken.
Invalzaag uit de losse hand is wat moeilijker te gebruiken omdat je er inderdaad een constante druk op moet houden om de zaag in te laten vallen. Heb het zelf ook wel eens meegemaakt dat ik te veel een bocht ging maken zonder rails met de invalzaag, vond die niet zo fijn. Gelukkig heeft de mijne wel een kickback beveiliging, dus de zaag viel gewoon stil, niks aan de hand.

Er zijn dus zeker zaken waar een invalzaag het beter doet. Aan de andere kant, alle zaken waarbij ik denk aan even gauw iets afkorten wat niet zo netjes hoeft, kun je ook doen met een decoupeerzaag, recipro, of handzaag.
Renoir schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:50:
Klopt, ook mijn ervaring. En als je hem zonder rails niet goed laat invallen, wil hij nog wel eens terugschieten. Ik heb het andere zien doen die zonder problemen hem er zo opzetten maar ik doe het niet graag. Grotere balken zaag in dan ook liever met een cirkelzaag door dan met een invalzaag. Of, een goede handzaag :)
Daar hebben ze een afkortzaag voor uitgevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Een beetje rond zitten kijken, van wat ik kan zien kun je bij Heller als je het niet al te gek wil maken prima terecht. Mijn oog is gevallen op deze twee sets: Heller TriJet & Heller CV Houtboren. Is dit wat? Het is voor huis tuin en keuken werk. Woon nieuwbouw, dus vrij stevige muren, maar ben ook niet dagelijks tientallen gaten aan het boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:23

Nhz

DVNTR

paQ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:40:
zomaar even een noot: na 3 weken eindelijk begonnen aan de 'heropbouw' in mijn renovatieproject. En dat is wel fijn eigenlijk na 2 weken lang louter slopen en strippen.
Maar zonder deze twee, was dat lang niet zo vlug gegaan *D

Bosch Recipro GSA 18V-LI C
[Afbeelding]

Zaagt door fakking alles. Ook superdikke stalen waterleidingen geen enkel probleem. :Y

[Afbeelding]
Mijn sloop vriendje O+
Vensterbanken, kozijnen, veeeeeel plafonds.... (tot 3 plafonds dik :') )
breken, hakken, meppen, trekken, en stempels opdraaien... Hij doet het allemaal

tussenstand:
4 x 12 m3 puin
1 x 6 m3 PSA
1 x 20 m3 hout
1 x versleten kruiwagen
4 recipro zaagbladen
26 kozijnen afgevoerd
920 kilo bitumen (deels met hout)
42 kilo asbest
Haha mooi. Hier ook flink aan het slopen. Ben echt blij met mijn tools op accu. Repro, slijptol, circelzaag, boorhamer, ideaal. Echter, hoeveel accu gereedschap je ook hebt, een koevoet (of variant), mokertje en voorhamer werken toch ook heerlijk.

Hier is de tussenstand:
3x 15m3 puin
3x 10m3 hout
3x 10m3 PSA

3 tandemassers diverse metalen
18 kozijnen

En heel flink aantal zaagbladen, slijpschijven, stofmaskers en flesjes pils. ;)

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:41

yay

paQ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:40:
....
[Afbeelding]
Mijn sloop vriendje O+
...
Ik kende hem niet. Vet ding. :9

Te koop:FS GPON Leox GPON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:35
Toppe schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:44:
PostNL kwam even pakketjes brengen :+
[Afbeelding]

@Melmer inlay is ook binnen. Past prima, inderdaad wel wat beperkte ruimte en de stofafzuiging past helemaal niet. Lekker belangrijk :+
Hier is nog een liefhebber van Systainers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkT4ROoZcDCL2sRTemznmn0GDV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36yhxam53MTLHMSDX52IWjUz.jpg?f=fotoalbum_large

De Mataloc's van Metabo kunnen daar ook moeiteloos aan gekoppeld worden. De 2 bovenste Systainers zijn van het oudere type en kunnen alleen onder de huidige Systainers worden gekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZvkrFjAUxyfbJRazwqg9xz3_Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aE4nQ2K4jPpB3GMTlOkJPpvs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Metalocs zijn briljant. Ik heb er ook eentje en ik vind het de fijnste vorm van systainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:35
rockerpoet schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:56:
[...]

Moet ook nog een setje SDS plus kopen, denk dat ik voor Heller ga.
Na lang wikken en wegen (ja, er gaat voor veel geld aan materialen en gereedschappen uit maar een setje boren van 35 twijfel ik dan nog over..) heb ik na een paar keer een setje HILTI TE-CX boren van m'n vader te hebben gebruikt de knoop doorgehakt en ook een setje van hen gekocht.

Ik gebruik ze meestal met m'n Bosch gbh18V-26 en merk dat die minder moeite heeft wanneer ik met de Hilti boortjes Boor dan bij wanneer ik een dewalt boortje (ook nieuw) gebruik...

Inmiddels liggen de dewalt boortjes als reserve onder in de kist en de hiltis op de voorkeurspositie.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
Raymond schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:40:
Metalocs zijn briljant. Ik heb er ook eentje en ik vind het de fijnste vorm van systainer.
Het voordeel van de T-Loc is de mogelijkheid om een Systainer te openen terwijl daar andere Systainers bovenop staan. De Metaloc vind ik weer een robuustere uitstraling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Peer_76 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:55:
[...]

Het voordeel van de T-Loc is de mogelijkheid om een Systainer te openen terwijl daar andere Systainers bovenop staan. De Metaloc vind ik weer een robuustere uitstraling hebben.
Yep, ik zie jou echt die rotex eruit pakken terwijl de rest erop blijft staan :+
Ik vind het iig maar een geklungel van niks, terwijl ik max een keertje 3 systainers op elkaar heb staan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond op 24-03-2021 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:18
Peer_76 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:32:
[...]

[Afbeelding]

De Mataloc's van Metabo kunnen daar ook moeiteloos aan gekoppeld worden. De 2 bovenste Systainers zijn van het oudere type en kunnen alleen onder de huidige Systainers worden gekoppeld.
[Afbeelding]
Die Duo-Plus is echt een kanon he _/-\o_
Wel blij dat ik hem ook heb (al heb ik er weken over zitten piekeren of ik daar wel het geld aan wou uitgeven)
Zat eerst met een stuk of 4-5 oude werklampen te werken, en deze vervangt een stuk of 20 van die lampen.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 25-03-2021 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Ondertussen ben ik oudere type’s en mbox systainers aan het vervangen voor Festool exemplaren. Kan nu twee stapels plafond hoogte bouwen :+

Het zijn nog niet eens zoveel powertools maar vooral organisatie. Nog een KS60E-Set en een TPC en geloof dat ik er dan aardig ben.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

[...]

Balken schulpen. Je hebt namelijk niet altijd een zaagtafel bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de handleiding van m'n Starmix staat dat je niet te veel erop moet stapelen, maar voor de Festool is dit kennelijk ok? :P Wel mooi spul, die systainers, maar standaard maten zijn niet heel handig om dingen behalve de electrische tools in op te bergen. Mijn stack of doom is wel wat kleiner, en aanzienlijk kleurrijker :P

Is er trouwens een reden dat je die P1cc hebt gehaald? Meestal zie je in dit soort situaties dat toch een Carvex ofzo in de verzameling komt (zelfde kleurtjes, enzo). Voor het geld van een Carvex zou ik ook liever de P1cc hebben, daar niet van, maar gewoon nieuwsgierig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 10:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Framoes schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:52:
[...]

Balken schulpen. Je hebt namelijk niet altijd een zaagtafel bij de hand.
Het heeft ook beetje met je budget te maken natuurlijk. Voor de prijs van 1 invalzaag heb je 2 circelzagen. Als je toch alleen maar grofbouwt waar recht maar matig belangrijk is dan is die circelzaag meer dan prima.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:55:
[...]

Wel mooi spul, die systainers, maar standaard maten zijn niet heel handig om dingen behalve de electrische tools in op te bergen.
Hoezo niet? Ik heb op dit moment 3x de Toolbox, 1x hoog model en 2x laag model. Daar passen mijn meest gebruikte items prima is, is te stapelen en makkelijk mee te nemen.

Voor sortering heb ik 3x SYS 3 M ORG, 1 voor schroeven, 1 voor elektra en 1 voor ‘diverse’ zoals ringen, haken, ogen, deuvels etc.

Verder heb ik ook nog 2x de SYS4 sort/3 waar items zoals boren sets, verzinkboren, gatenboren maar ook zaken zoals laserwaterpas, extra afteken materiaal, en wat divers klein materiaal in zitten.

Grote items zoals lijmklemmen, breekijzers, handzagen zitten in de SYS 3 XXL 337.

Ik vindt dat Festool de enige is die nadenkt over hun manier van opslaan, er is geen enkel ander merk die zo’n groot assortiment aan opslag heeft. De enige die in de buurt komen zijn DeWalt en Milwaukee. Beide zo gebouwd dat je ze van een bouwplaats op 6 hoog kan laten vallen en dat je koffers nog heel zijn. Daar in tegen zijn ze écht een stuk zwaarder en lomper.

Afgelopen weken druk bezig geweest met opruimen en van een hele volle zolder en nog 2 grote kasten terug gegaan naar bovenstaande koffers. Nog wel 8 verhuisdozen gevuld die richting mijn ouders gaan met materiaal.

Ik ben erg blij met mijn systainers :) en nog een groot voordeel: Ze passen perfect in Ikea Stuva kasten. Ideaal om niet gebruikte systainers alsnog netjes weg te zeggen :!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZxRX89FBk6itWruX73UxzaraIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akOuoxgHIZAdY6AUE8YmxG3v.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, de systainers zijn van Tanos, maar Tanos en Festool vallen onder de zelfde holding (TTS). Ga er dus maar vanuit dat Festool zeer nauw betrokken is bij het ontwerpen van nieuwe systainers.

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 25-03-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 22:52
Ik ben een uit de hand gelopen hobbyist en ben best ruim voorzien als het om Bosch blauw gereedschap gaat. Ik snap oprecht de terugkerende vergelijking tussen een cirkelzaag en een invalzaag niet. Ze liggen namelijk net zo dicht bij elkaar als een decoupeerzaag en een reciprozaag.

De GKT 55 GCE, Gebruik ik uitsluitend om plaatmateriaal (Mdf, betonplex, populieren- berkenmultiplex ect.) op maat te zagen. In combinatie met een liniaal is hier zeer nauwkeurig mee te zagen. Door de werking van de zaag is er in mijn beleving zonder liniaal niet mee te werken.

De GKS18v-68 GC (BiTurbo), Gebruik ik voornamelijk in massiefhout. Soms om te schulpen maar meestal afkortwerk. Hij kan in combinatie met een liniaal maar ik gebruik hem eigenlijk uitsluitend zonder. Door de accu kan ik gaan/staan/hangen waar ik wil zonder dat ik last heb van het snoer.

De GCM 12 GDL Gebruik ik voor seriematig afkortwerk en voor zaken die in verstek moeten. Hoewel de dubbele knikarm ontzettend veel ruimte achter de machine bespaard geeft dit wel iets meer kans op speling / afwijkingen in het zaagwerk. Met wat beleid en oefening in het gebruik van de zaag merk je hier overigens niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-06 10:09
henkie196 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:02:

Daar hebben ze een afkortzaag voor uitgevonden ;)
Ja klopt maar die staat niet altijd paraat. Of de balk hangt al op hoge hoogte. Dan is toch de handzaag geen slecht stuk gereedschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 22:52
Toppe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:34:

Ik vindt dat Festool de enige is die nadenkt over hun manier van opslaan, er is geen enkel ander merk die zo’n groot assortiment aan opslag heeft. De enige die in de buurt komen zijn DeWalt en Milwaukee. Beide zo gebouwd dat je ze van een bouwplaats op 6 hoog kan laten vallen en dat je koffers nog heel zijn. Daar in tegen zijn ze écht een stuk zwaarder en lomper.
Ik denk niet dat Sortimo en Tanos veel veel voor elkaar onderdoen als het om veelzijdigheid en duurzaamheid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macrco17mps
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 20:54
Nivado schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:28:
[...]

@Macrco17mps ter aanvulling:
Een cirkelzaag is gemaakt voor de ruwbouw, om balken en planken in te korten, waar het niet exact (haaks) hoeft te zijn. Invalzagen zijn gemaakt om plaatmateriaal mee te zagen, wat netjes, recht en/of precies moet zijn.
Een invalzaag is ook veiliger, doordat de het zaagblad volledig omsloten is als je hem niet indrukt. en ook omdat je de zaagdiepte makkelijk kan instellen en daardoor niet nog 4+ cm onder je zaag door zaagt.
Het zaagt al met al veel fijner en sneller langs een lijn/streepje omdat je gewoon de zaag liniaal aanlegt.
Ik heb inmiddels ca. 10 jaar een Makita SP6000 en zou hem voor geen goud willen missen.
Ik heb ook nooit de behoefte aan een cirkelzaag gehad. Als ik weleens een balk of plank ruw moet inkorten, doe ik dat meestal met mijn accu decoupeer. Zou laatst ook toen ik meerdere balkjes van ca. 115cm nodig had, en ik gewoon balken van 360 had gekocht. kreeg ik ze makkelijk mee in de auto :)
Bedankt voor de aanvulling, Persoonlijk heb ik het niet zo op decoupeer zagen. Ik ga er even overna denken. De Cirkelzaag lijkt mij voor de mobiliteit de juiste oplossing voor mij. Ik moet daarna nog na gaan denken of er nog iets bij moet bijvoorbeeld een Inval zaag of een zaagtafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:34:
Hoezo niet? Ik heb op dit moment 3x de Toolbox, 1x hoog model en 2x laag model. Daar passen mijn meest gebruikte items prima is, is te stapelen en makkelijk mee te nemen.

Voor sortering heb ik 3x SYS 3 M ORG, 1 voor schroeven, 1 voor elektra en 1 voor ‘diverse’ zoals ringen, haken, ogen, deuvels etc.

Verder heb ik ook nog 2x de SYS4 sort/3 waar items zoals boren sets, verzinkboren, gatenboren maar ook zaken zoals laserwaterpas, extra afteken materiaal, en wat divers klein materiaal in zitten.

Grote items zoals lijmklemmen, breekijzers, handzagen zitten in de SYS 3 XXL 337.

Afgelopen weken druk bezig geweest met opruimen en van een hele volle zolder en nog 2 grote kasten terug gegaan naar bovenstaande koffers. Nog wel 8 verhuisdozen gevuld die richting mijn ouders gaan met materiaal.

Ik ben erg blij met mijn systainers :) en nog een groot voordeel: Ze passen perfect in Ikea Stuva kasten. Ideaal om niet gebruikte systainers alsnog netjes weg te zeggen :!

[Afbeelding]

Ja, de systainers zijn van Tanos, maar Tanos en Festool vallen onder de zelfde holding (TTS). Ga er dus maar vanuit dat Festool zeer nauw betrokken is bij het ontwerpen van nieuwe systainers.
Ja, systainers is mooi spul, en ik ben ook blij met de systainers die ik heb.

Maar dat maakt het niet persé de beste keuze, naar mijn idee. Zo'n sys-tool is naar mijn idee weinig meer dan een emmer om lukraak wat tools in te gooien en dan vervolgens niet meer terug te kunnen vinden. Zo'n sortainer is dan al wat beter, maar als je daar bv. een setje ring-steeksleutels in wil bewaren, is mijn ervaring dat je het beste het bakje leeg kunt kiepen om dan de juiste maat eruit te zoeken, want anders is steevast de laatste sleutel die je vast houdt degene die je nodig hebt ;) Voor handgereedschap opslaan en mobiel zijn, heb ik veel liever een Parat koffer, is veel overzichtelijker en bergt netter op.

Voor schroefjes, boutjes, kabelschoenen, krimpkousen, etc. heb, zou ik denk ik meer dan 6 van die organizers nodig hebben, dan heb ik liever zo'n Asorter van Raaco ofzo. Past meer in, meer verschillende bakjes beschikbaar, en stuk goedkoper. Ook stapelbaar, trouwens, alhoewel vast niet zo robuust als een systainer.

Voor de rest, Eurokratten zijn ook in verschillende maten beschikbaar, stapelbaar, en stuk goedkoper ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind systainers mooi spul om m'n dure elektrische tools op te slaan, maar voor de rest zijn ze niet persé een erg logische keuze. Beetje net als iemand die alles van Gedore koopt. Past misschien mooi bij elkaar, maar ik heb liever tangen van Knipex en schroevendraaiers van PB Swiss ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Maar dat maakt het niet persé de beste keuze, naar mijn idee. Zo'n sys-tool is naar mijn idee weinig meer dan een emmer om lukraak wat tools in te gooien en dan vervolgens niet meer terug te kunnen vinden. Zo'n sortainer is dan al wat beter, maar als je daar bv. een setje ring-steeksleutels in wil bewaren, is mijn ervaring dat je het beste het bakje leeg kunt kiepen om dan de juiste maat eruit te zoeken, want anders is steevast de laatste sleutel die je vast houdt degene die je nodig hebt ;) Voor handgereedschap opslaan en mobiel zijn, heb ik veel liever een Parat koffer, is veel overzichtelijker en bergt netter op.

Voor schroefjes, boutjes, kabelschoenen, krimpkousen, etc. heb, zou ik denk ik meer dan 6 van die organizers nodig hebben, dan heb ik liever zo'n Asorter van Raaco ofzo. Past meer in, meer verschillende bakjes beschikbaar, en stuk goedkoper. Ook stapelbaar, trouwens, alhoewel vast niet zo robuust als een systainer.

Voor de rest, Eurokratten zijn ook in verschillende maten beschikbaar, stapelbaar, en stuk goedkoper ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind systainers mooi spul om m'n dure elektrische tools op te slaan, maar voor de rest zijn ze niet persé een erg logische keuze. Beetje net als iemand die alles van Gedore koopt. Past misschien mooi bij elkaar, maar ik heb liever tangen van Knipex en schroevendraaiers van PB Swiss ;)
Raaco carrylite (bestaat in twee maten BxD, drie hoogtematen) zijn ideaal voor bouten/schroeven. Niet de goedkoopste, maar erg stevig, veel bakjes, schuift niet, goed slot en makkelijk te stapelen.

Voor grote kratten ben ik uiteindelijk bij "Really useful box" terecht gekomen.
Om de een of andere reden zijn deze goedkoper dan eurokratten. Met deksel, verschillende kleuren, veel verschillende maten (niet allemaal stapelbaar) en erg stevig.

Mijn powertools zitten allemaal in MBox, al vind ik de sluitingen niet heel prettig. Ik heb ook één L-boxx, en die bevalt me een stuk beter. Mijn meeneem-handgereedschap en toekomstige bosch-blauw 12V gaan ook in L-Boxx komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 18:02
dragonhaertt schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:16:
[...]
[knip]
Mijn powertools zitten allemaal in MBox, al vind ik de sluitingen niet heel prettig.
[knip]
'k Heb die zwarte clips laatst ingespoten met siliconenspray en daar werd het een stuk beter minder vervelend van

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Z op 25-03-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Rob Z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:29:
[...]

'k Heb die zwarte clips laatst ingespoten met siliconenspray en daar werd het een stuk beter van
Ga ik ook eens doen, dat heb ik nog wel liggen.

Ik ben trouwens ook een kastje aan het bouwen om mijn Raaco carrylite in op te bergen, want stapelen is leuk, maar niet heel praktisch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raaco carrylite (bestaat in twee maten BxD, drie hoogtematen) zijn ideaal voor bouten/schroeven. Niet de goedkoopste, maar erg stevig, veel bakjes, schuift niet, goed slot en makkelijk te stapelen.

Voor grote kratten ben ik uiteindelijk bij "Really useful box" terecht gekomen.
Om de een of andere reden zijn deze goedkoper dan eurokratten. Met deksel, verschillende kleuren, veel verschillende maten (niet allemaal stapelbaar) en erg stevig.

Mijn powertools zitten allemaal in MBox, al vind ik de sluitingen niet heel prettig. Ik heb ook één L-boxx, en die bevalt me een stuk beter. Mijn meeneem-handgereedschap en toekomstige bosch-blauw 12V gaan ook in L-Boxx komen.
Wist niet eens dat die Carrylite ook in de kleine maat beschikbaar was. Heb zelf gekozen voor Assorters, die zijn minder robuust dan de carrylite boxen, maar een stuk goedkoper. En ze hebben een betaalbare Handybox waardoor je makkelijk de boel kan stapelen en toch overal makkelijk bij kan.

Het formaat van de grotere carrylite spreekt me ook wel aan, maar is een stuk duurder. En zo'n equivalente safebox, of shelving is echt behoorlijk aan de prijs. Wel mooi spul, maar voor mij is die Assorter goed genoeg.

Ik begon met een paar van die Stanley Fatmax containers, maar die bakjes zijn niet los verkrijgbaar, en dat beperkt de vrijheid met indeling toch wel behoorlijk. Uiteindelijk daarmee op die Raaco bakken terecht gekomen, en dat bevalt tot nu toe heel goed.

Zal eens naar die really useful boxes kijken als ik weer wat meer eurokratten nodig lijk te hebben ;)

In het kader van de boel netjes opruimen, was al een tijdje op zoek naar deze post:
Twijfels schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:40:
Mensen die hun gereedschap niet opruimen :N :N

Opruimen is tegenwoordig haast m'n favoriete bezigheid :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QBJsJaQ.jpg

Alle lades lekker traploos in kunnen stellen door de alu-profielen, zéér tevreden met de uitkomst, precies zoals gepland.
Zat er ook aan te denken om zo'n soort stellage te bouwen voor de systainers en eurokratten. @Twijfels, weet je nog wat voor profielen dat zijn? Ik had een systeem van minitec gevonden wat er wel wat op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Eigenlijk is zo'n gestapelde toren helemaal niet handig idd. Heb er zelf ook last van, je hebt dan toch altijd net de middelste of onderste nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
[...]
Mijn powertools zitten allemaal in MBox, al vind ik de sluitingen niet heel prettig. Ik heb ook één L-boxx, en die bevalt me een stuk beter.
Heb ook Mboxen. Probeer eens de twee pennetjes van de sluiting voorzichtig te vijlen, sluit hij ook beter,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:41
Rob Z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:29:
[...]

'k Heb die zwarte clips laatst ingespoten met siliconenspray en daar werd het een stuk beter minder vervelend van
Naar aanleiding van exact deze tip in dit draadje een tijdje geleden heb ik dit zelf ook eens geprobeerd en dit is echt een verademing. Gewoon even goed inspuiten en je kunt ze zonder inspanning met je pink openklikken _/-\o_ (en ja, ze blijven wel vastzitten, ze vallen niet vanzelf open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Schroevendraaiers moeten van Wera zijn :9

Ik begrijp je heel goed hoor, zelf ondertussen van alles geprobeerd inclusief een Parat koffer. Die krengen zijn amper te tillen als je ze een beetje leuk vult. Nu vervangen voor 3x toolbox.

Heb net m’n laatste Mbox verkocht en de nieuwe SYS-COMBI 3 komt vandaag binnen als het goed is. Frees machine boven in, accessoires in de vaste lade er onder.

De nieuwe SYS toolbox heeft gaatjes in de ‘deksel’ waar je schroevendraaiers rechtop in kwijt kan.. dat werkt makkelijk maar nadeel is dat dit model inderdaad een stortbak is. Bij de oude heb je 2 gescheiden kanten, één voor schroevendraaiers en de andere kant voor tangen. Werkt heurlijk.

Uiteindelijk is het allemaal heel persoonlijk en bestaat er geen perfect systeem.

Nu we toch bezig zijn. Ik heb een mooi setje waterpassen en wil het 60cm exemplaar in m’n XXL 337 deksel plaatsen, iemand enig idee waar ik dit soort beugeltjes kan krijgen zonder dat ze €25 per stuk zijn of dat je er 100 moet kopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5s1H-i8MqR6iOPiojb6B9uuhLgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xovriae4p2nYiAZG7Kmv4YX8.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 25-03-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou even kijken bij de lokale ijzerwarenboer. die heeft dat vast.

Ik heb zelf nu veel in systainers zitten (inclusief gereedschapskist en twee van die open bakken) maar heb ook nog 10 hornbachdoosjes met spullen. Laatst een zootje mini-systainers bijgekocht, die van het weekend maar eens netjes vullen. Ben ook nog niet helemaal happy met hoe alles is verdeeld (inderdaad een XXL systainer zou handig zijn voor lijmklemmen ed)

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 25-03-2021 13:53 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:52:
Ik zou even kijken bij de lokale ijzerwarenboer. die heeft dat vast.

Ik heb zelf nu veel in systainers zitten (inclusief gereedschapskist en twee van die open bakken) maar heb ook nog 10 hornbachdoosjes met spullen. Laatst een zootje mini-systainers bijgekocht, die van het weekend maar eens netjes vullen. Ben ook nog niet helemaal happy met hoe alles is verdeeld (inderdaad een XXL systainer zou handig zijn voor lijmklemmen ed)
Al gekeken, maar in veel gevallen zitten er dan 2 schroefbanken in of zijn ze haaks, dan heb ik er niets aan.

Speedboren passen perfect in een sys mini. Even wat schuim halen, sleuven maken en drukken maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2cmy8Hi45cGrJ2TgFTvHOCbnKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pi2YvF6Dl46JObGTk85uo4yy.jpg?f=fotoalbum_large

XXS systainer gebruik ik ook voor verzinkboortjes, doppen voor op de schroefboor ed.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 25-03-2021 13:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Laatst online: 18:20
@Twijfels heeft het TT circuit in een koffertje zitten.
Maakt me toch wel benieuwd wat er in zit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRyQ5POR_Zzt6AZFiGWvVCZ0Njo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/539cHs0tMzi2UZRrLcFcii58.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 15:04
DasNieNix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:12:
@Twijfels heeft het TT circuit in een koffertje zitten.
Maakt me toch wel benieuwd wat er in zit...
[Afbeelding]
Haha inmiddels is die sticker eraf ;)
Is een lege box met deksel inleg voor los handgereedschap, nam ik altijd mee met circuit dagen op de motor, inmiddels mee gestopt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
henkie196 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:55:
[...]

Is er trouwens een reden dat je die P1cc hebt gehaald?
Mijn oude Bosch werkte niet meer zoals het zou moeten, dus was ik op zoek naar een vervanger. En ik heb graag goed spul waardoor de Mafell toch hoger op de "want to buy" lijst kwam te staan. Ik heb daar ook gelijk maar de verstelbare voet bij gekocht. De P1cc geeft ook echt perfect haakse zaagsnedes, en cirkels zijn ook mooi rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
Raymond schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:57:
[...]

Yep, ik zie jou echt die rotex eruit pakken terwijl de rest erop blijft staan :+
De opstelling op de foto heb ik ook puur voor de foto gemaakt. In de bus heb ik 3 Systainers aan elkaar gekoppeld staan (Rotex onderaan, RTS400Q in het midden en daarboven een Systainer met schuurpapier (Abranet Ace) plug-it en de bluetooth afstandbediening. Op de werkvloer staat die combinatie bovenop de CTM Midi. De andere Systainers hebben weer andere vakken in de bus zodat alles wel handzaam te pakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:35:

Ik begrijp je heel goed hoor, zelf ondertussen van alles geprobeerd inclusief een Parat koffer. Die krengen zijn amper te tillen als je ze een beetje leuk vult. Nu vervangen voor 3x toolbox.

Heb net m’n laatste Mbox verkocht en de nieuwe SYS-COMBI 3 komt vandaag binnen als het goed is. Frees machine boven in, accessoires in de vaste lade er onder.

De nieuwe SYS toolbox heeft gaatjes in de ‘deksel’ waar je schroevendraaiers rechtop in kwijt kan.. dat werkt makkelijk maar nadeel is dat dit model inderdaad een stortbak is. Bij de oude heb je 2 gescheiden kanten, één voor schroevendraaiers en de andere kant voor tangen. Werkt heurlijk.

Uiteindelijk is het allemaal heel persoonlijk en bestaat er geen perfect systeem.

Nu we toch bezig zijn. Ik heb een mooi setje waterpassen en wil het 60cm exemplaar in m’n XXL 337 deksel plaatsen, iemand enig idee waar ik dit soort beugeltjes kan krijgen zonder dat ze €25 per stuk zijn of dat je er 100 moet kopen?
[Afbeelding]
Het is inderdaad persoonlijk, maar aan de andere kant gaan jouw kisten niet opeens veel lichter zijn als je hetzelfde gereedschap in drie kisten verdeeld ipv één. En het antwoord op dat één koffer zwaar is om te tillen, is natuurlijk om er nog een tweede bij te nemen zodat je in balans bent ;)

Ik twijfel wel wat of het in een paar systainers qua overzichtelijkheid veel beter gaat zijn dan een paar koffers. Hier pak ik zo uit wat ik nodig heb, in één klap te zien en te pakken, geen zoeken naar waar iets is.

gereedschap gereedschap

Maar goed, iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren en prioriteiten (PB Swiss heeft een fijnere grip dan Wera :P ).

Voor die oogjes, ik zou niet verwachten dat m'n lokale ijzerboer die heeft, misschien bij een grotere Hornbach, E-norm, of Hubo of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:49

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

even een korte vraag: zijn er winkels uitgesloten van de LPG van Hornbach? In dit geval Mastertools? :P
Scheelt uiteindelijk 40 euro (incl lpg 10%) dat ik zou besparen, wel de moeite waard denk ik :$

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Shadow_Agent schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:50:
even een korte vraag: zijn er winkels uitgesloten van de LPG van Hornbach? In dit geval Mastertools? :P
Scheelt uiteindelijk 40 euro (incl lpg 10%) dat ik zou besparen, wel de moeite waard denk ik :$
Even de voorwaarden doorlezen op de site van de hornbach.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
Shadow_Agent schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:50:
Nee ik heb van de week de sp6000j1x besteld en mastertools aangegeven voor de lagere prijs en de LPG is goed gekeurd (maar nog niet binnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 06:47

vanDaal

-ismeereentje

Mijn oude Makita reciprozaag had het helaas begeven (schroefje van zaaghouder gebroken), dus zojuist een nieuwe besteld. Nu een iets sterkere variant besteld, de DJR360ZK. Ik hoop op 135,68 euro uit te komen na Hornbach LPG en verkoop van de accu voor 50 euro ;)

[ Voor 5% gewijzigd door vanDaal op 26-03-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:53
Toppe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:35:
[...]

[Afbeelding]
Voor de spanogen kun je eens kijken bij leveranciers van uitrusting voor bedrijfsvoertuigen. Deze zitten nog wel eens in de vloer van bestelwagens. bijvoorbeeld

Of een lokale sloop bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:42
Heb een Bosch PSR 14.4Li verkregen die defect is. Hij werkt wel, maar hij rookt en de motor geeft echt flinke vonken af. Ik neem aan dat als ik deze bestel (€37 op Amazon), de boormachine gefixt is? Of zou het ook nog ergens anders aan kunnen liggen? Dan ga ik dat ook eens even onderzoeken.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

MJ-Princeps schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Voor de spanogen kun je eens kijken bij leveranciers van uitrusting voor bedrijfsvoertuigen. Deze zitten nog wel eens in de vloer van bestelwagens. bijvoorbeeld

Of een lokale sloop bellen ;)
Check, zoek alleen eerder iets met M4 maatje ipv M8. Ik blijf zoeken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:48
Boudewijn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:38:
Dat is superhandig. Merkte ik deze zomer toen ik 6 meter hoog op een steiger stond en de stofzuiger op de 1e "etage" (van de steiger) stond.
Uiteindelijk mijn schuurmachine maar gewoon in een emmer gelegd en laten lopen zodat ik boven kon stofzuigen. Toch keer even wat voor maken.

offtopic:
Ik heb er eigenlijk wel spijt van dat ik starmix ipv festool heb gekozen qua stofzuiger. Starmix is beter, maar festool werkt handiger als je in dat ecosysteem zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sLLmQAxufECT5guGJ1hStHPeRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SvKW7XWvMAXUXSiMSsUaYnE9.jpg?f=user_large

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zie niet in hoe dat me had geholpen. Wat is je idee?

De stofzuiger staat natuurlijk op A-stand, niet op altijd aan hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:48
Boudewijn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Ik zie niet in hoe dat me had geholpen. Wat is je idee?

De stofzuiger staat natuurlijk op A-stand, niet op altijd aan hé ;)
Je hoeft in ieder geval je schuurmachine niet in een emmer te doen.
Verlengsnoer in de stofzuiger en aan het einde die schakelaar en daar dan een apparaat mee verbinden.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-06 22:01
RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:35:
Heb een Bosch PSR 14.4Li verkregen die defect is. Hij werkt wel, maar hij rookt en de motor geeft echt flinke vonken af. Ik neem aan dat als ik deze bestel (€37 op Amazon), de boormachine gefixt is? Of zou het ook nog ergens anders aan kunnen liggen? Dan ga ik dat ook eens even onderzoeken.
Ik zou eerst even naar de koolborstels kijken als je daar bij kan. Dan kan je voor €5 of zo klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DeeeJeee schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:20:
[...]

Je hoeft in ieder geval je schuurmachine niet in een emmer te doen.
Verlengsnoer in de stofzuiger en aan het einde die schakelaar en daar dan een apparaat mee verbinden.
Dan wordt er alsnog geen stroom verbruikt, ergo de stofzuiger gaat niet aan. Je moet minstens 50W ofzo (exacte waarden weet ik niet) verbruiken op de stekkerdoos van de stofzuiger voor deze aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Boudewijn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Dan wordt er alsnog geen stroom verbruikt, ergo de stofzuiger gaat niet aan. Je moet minstens 50W ofzo (exacte waarden weet ik niet) verbruiken op de stekkerdoos van de stofzuiger voor deze aangaat.
Als je nog ergens een stevige gloeilamp hebt liggen... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rmanen schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Als je nog ergens een stevige gloeilamp hebt liggen... :*)
Ja zover was ik ook al ;). Die afstandsbediening, of een bt module+ relais (en eventueel een grote weerstand/gloeilamp bij de stofzuiger) is vast handiger .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Waarom geen klikaan/klikuit schakelaar o.i.d. op de voeding van de stofzuiger? Als ik mijn stofzuiger schakelaar op de aan stand zet, gaat hij gelijk zuigen als ik de stekker in het stopcontact steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:33
Boudewijn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Ja zover was ik ook al ;). Die afstandsbediening, of een bt module+ relais (en eventueel een grote weerstand/gloeilamp bij de stofzuiger) is vast handiger .
Paar pagina's terug werd een nieuwe oplossing genoemd (Metabo Cordless Control). Dat zou een makkelijke oplossing kunnen zijn denk ik maar is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nivado schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:05:
Waarom geen klikaan/klikuit schakelaar o.i.d. op de voeding van de stofzuiger? Als ik mijn stofzuiger schakelaar op de aan stand zet, gaat hij gelijk zuigen als ik de stekker in het stopcontact steek.
Omdat ik soms hem aan wil laten slaan als ik stroom trek? Mijn bedraadde spullen hangen gewoon aan die stofzuiger, dus kaku = geen spanning.

Die metabo unit ziet er wel goed uit, voor 89E is dat best okay. Denk niet dat ik daar zelf voor ga hobby-boppen. Of toch maar gewoon een festool stofzuiger kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Omdat ik soms hem aan wil laten slaan als ik stroom trek? Mijn bedraadde spullen hangen gewoon aan die stofzuiger, dus kaku = geen spanning.

Die metabo unit ziet er wel goed uit, voor 89E is dat best okay. Denk niet dat ik daar zelf voor ga hobby-boppen. Of toch maar gewoon een festool stofzuiger kopen :+
of je stofzuiger op zelfde hoogte zetten. Of stekker van stofzuiger op je eigen hoogte hebben. Werkt alleen ff niet het automatische gedeelte niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Die Metabo unit werkt prima. Je kan het knopje ook op een machine vastmaken. Hij kan namelijk ook aanslaan dmv trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 16:06
Framoes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:19:
[...]

Die Metabo unit werkt prima. Je kan het knopje ook op een machine vastmaken. Hij kan namelijk ook aanslaan dmv trilling.
Ik vind dat wel een hele uitkomst voor draadloos materieel en voor 90 euro niet eens gek duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
[...]

Ga maar voor de festool.
I know you want him ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bottom line schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Ga maar voor de festool.
I know you want him ;)
ik kan dat niet echt verantwoorden na een half jaar geleden een starmix gekocht te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Boudewijn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:22:
[...]

ik kan dat niet echt verantwoorden na een half jaar geleden een starmix gekocht te hebben ;)
Op marktplaats zetten he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nah tis wel goed zo. Voor nu.

Andere vraag: ik heb binnenkort een berg blank/ruw hout te schuren (gordingen en spanten van het dak) en heb tot nu altijd netjes Granat schuurpapier gekocht, omdat ik ook best wel wat lak heb geschuurd.

Gezien ik toch wat spul aan het bestellen was heb ik ook wat Rubin bijbesteld, dat is dan speciaal voor hout aldus festool. Gezien ik verwacht merendeel lakwerk te schuren blijf ik voornamelijk Granat gebruiken.

Zit er er echt zoveel verschil in Rubin versus Granat, of is dit een beetje marketingcrap? Iemand een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Vraagje voor de kenners onder ons mbt Trespa (compactplaten). Ik moet binnenkort een paar boekdelen vervangen en dus op maat maken. Met wat voor zaag kan ik dit het beste doen. Lijkt mij verstandig om dit met een fijn zaagje te doen, staal/aluminium zaagje bijvoorbeeld.

Iemand hier ervaring mee?

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Boudewijn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:27:
Nah tis wel goed zo. Voor nu.

Andere vraag: ik heb binnenkort een berg blank/ruw hout te schuren (gordingen en spanten van het dak) en heb tot nu altijd netjes Granat schuurpapier gekocht, omdat ik ook best wel wat lak heb geschuurd.

Gezien ik toch wat spul aan het bestellen was heb ik ook wat Rubin bijbesteld, dat is dan speciaal voor hout aldus festool. Gezien ik verwacht merendeel lakwerk te schuren blijf ik voornamelijk Granat gebruiken.

Zit er er echt zoveel verschil in Rubin versus Granat, of is dit een beetje marketingcrap? Iemand een mening?
Granat is meer voor het schuren van dingen die geschilderd / vernist ofzo zijn, en waar je dat van het hout af wilt halen.
Rubin is perfect voor blank hout dat je fijner wilt schuren of om oneffenheden sneller vlak te schuren.
Als er op hout lijm / verf / gupa gebruikt, zie je dat veel sneller terug op het Rubin schuurpapier, en is dat snel naar de knoppen
Geen marketing. Er is echt een verschil tussen beide.

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 26-03-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Toppe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Check, zoek alleen eerder iets met M4 maatje ipv M8. Ik blijf zoeken :9
Die dingen noemen ze ook wel "D-ringen", zo vind je in elk geval ook de kleinere maten, liggen bij elke bouwmarkt wel in 't schap voor je.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bottom line schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Granat is meer voor het schuren van dingen die geschilderd / vernist ofzo zijn, en waar je dat van het hout af wilt halen.
Rubin is perfect voor blank hout dat je fijner wilt schuren of om oneffenheden sneller vlak te schuren.
Als er op hout lijm / verf / gupa gebruikt, zie je dat veel sneller terug op het Rubin schuurpapier, en is dat snel naar de knoppen
Geen marketing. Er is echt een verschil tussen beide.
Dank voor de toelichting. Ik ga het verschil eens merken, ik doe voornamelijk lakwerk dus zit wel goed met Granat. En dan idd nu keertje de Rubin testen als ik me wat beter voel.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 26-03-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Fraggert schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Die dingen noemen ze ook wel "D-ringen", zo vind je in elk geval ook de kleinere maten, liggen bij elke bouwmarkt wel in 't schap voor je.
Klopt, alleen vaak zonder schroef beugeltje. Wellicht dat ik gewoon niet zo moeilijk moet denken en een sjorband moet kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 07:56
@Boudewijn
Ipv een superhandige afstandbediening van 9 tientjes kan het ook gewoon met een master-slave aansluiting van 20 euro. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07
RazorMaron schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:35:
Ben zelf een GSR 12 V-15 aan het repareren die hetzelfde heeft. Gloeiende koolborstels en roken inderdaad.

Op AliExpress heb ik een nieuwe motor (€12) besteld. Losse koolborsteltjes waren ook wel te koop, maar de commutator van de motor zag er bij mij ook niet al te fris meer uit. Op YouTube krabben ze het vuil tussen de lamellen weg en dan met fijn schuurpapier opschuren. Maar voor €12 ga ik daar niet aan beginnen als ik daar een nieuw motortje voor heb. Ik wacht nog tot hij afgeleverd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2021 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 07:56
Het zal vast kloppen.....alleen geeft Kruis geen koolborstels aan bij de GSR12V-15 of 15FC, alleen een complete gelijkstroommotor?
(vroeg me af wat dat dan scheelde Ali vs Kruis en of dat het risico waard was, Chinamade vs Origineel (zal ook ergens vandaan komen. Ik zie ook de koolborstelsetjes voor een euro daar inderdaad, zal vast een passende te krijgen zijn vanaf 36 cent.)

@RazorMaron Als je hem open schroeft kan je zien of het de motor is of de printplaat wat rookt , de printplaat is van het eerste type niet meer leverbaar, die zou je dan zelf moeten repareren.

[ Voor 36% gewijzigd door Teijgetje op 26-03-2021 18:11 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:29:
[...]

Ben zelf een GSR 12 V-15 aan het repareren die hetzelfde heeft. Gloeiende koolborstels en roken inderdaad.

Op AliExpress heb ik een nieuwe motor (€12) besteld. Losse koolborsteltjes waren ook wel te koop, maar de commutator van de motor zag er bij mij ook niet al te fris meer uit. Op YouTube krabben ze het vuil tussen de lamellen weg en dan met fijn schuurpapier opschuren. Maar voor €12 ga ik daar niet aan beginnen als ik daar een nieuw motortje voor heb. Ik wacht nog tot hij afgeleverd wordt.
Laat me weten wat het resultaat is!

Bedankt aan de rest voor hun input!

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Ghostbuilder schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:21:
Vraagje voor de kenners onder ons mbt Trespa (compactplaten). Ik moet binnenkort een paar boekdelen vervangen en dus op maat maken. Met wat voor zaag kan ik dit het beste doen. Lijkt mij verstandig om dit met een fijn zaagje te doen, staal/aluminium zaagje bijvoorbeeld.

Iemand hier ervaring mee?
Handzaag of elektrisch gereedschap? En bij iets op stroom: wat voor gereedschap? Cirkelzaag/afkortzaag/invalzaag? Decoupeerzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Framoes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:21:
[...]

Handzaag of elektrisch gereedschap? En bij iets op stroom: wat voor gereedschap? Cirkelzaag/afkortzaag/invalzaag? Decoupeerzaag?
Helaas niets in de zin van cirkelzaag/invalzaag/zaagtafel waarbij ik de benodigde bladen heb. Alleen geschikt voor hout momenteel. Off course de standaard handzagen heb ik wel. En een decoupeerzaag met een breed assortiment aan zaagjes.

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Toppe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Klopt, alleen vaak zonder schroef beugeltje. Wellicht dat ik gewoon niet zo moeilijk moet denken en een sjorband moet kopen :+
Ow das jammer, mijn lokale GBI (vroegah: E-norm) heeft wel van die complete setjes.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 08:57
Heeft iemand ervaring met multitool zaagbladen voor in beton?

Moet vrij secuur een stukje beton wegslijpen van onze betonpoer om de rails van de glazen schuifwanden van onze overkapping te kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:03
Rambo41 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:46:
Heeft iemand ervaring met multitool zaagbladen voor in beton?

Moet vrij secuur een stukje beton wegslijpen van onze betonpoer om de rails van de glazen schuifwanden van onze overkapping te kunnen plaatsen.
Goed, dun schijfje op een haakse slijper. Misschien eerst een beetje oefenen maar ik heb daarmee vensterbanken van composiet mee geslepen en dat gaat eigenlijk verbazingwekkend precies. Gewoon je hand laten rusten en op het gemak.

----

Ga van het weekend ook aan de slag met betonpoeren hoop ik. Eerst de schutting aanpakken met wat nieuw speelgoed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulkXOR8g9vWRvoNZsYsbckbHnRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFMV6Tfuyz9waUAruGMbCZd4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Jfwiet op 26-03-2021 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 08:57
Jfwiet schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:59:
[...]

Goed, dun schijfje op een haakse slijper. Misschien eerst een beetje oefenen maar ik heb daarmee vensterbanken van composiet mee geslepen en dat gaat eigenlijk verbazingwekkend precies. Gewoon je hand laten rusten en op het gemak.
Klopt, daar heb ik ook ervaringen mee. Echter is de plek waar ik moet zijn te krap voor een haakse slijper. Wil het met de multi tool gaan proberen met daarop een zaagblad voor steen en beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Ghostbuilder schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:42:
[...]

Helaas niets in de zin van cirkelzaag/invalzaag/zaagtafel waarbij ik de benodigde bladen heb. Alleen geschikt voor hout momenteel. Off course de standaard handzagen heb ik wel. En een decoupeerzaag met een breed assortiment aan zaagjes.
Je hebt voor zaagmachines bladen speciaal voor trespa. Voor een rechte zaagsnede is dat wel makkelijk. Met een decoupeerzaag en wat geduld kom je natuurlijk ook een heel end. Op gevoel zou ik zeggen een fijngetand zaagje (metaal, laminaat), maar heb nog nooit een decoupeerzaag gebruikt voor trespa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik vraag het gewoon even hier.

Ik ben nieuw als het gaat om repareren van elektronica, een multimeter is dus in deze essentieel. Maar ik snap bij god niet hoe ik zoiets moet gebruiken. Ik heb al verscheidene filmpjes en sites erbij gepakt om te zoeken hoe je een diagnose kan doen en dan krijg ik dat ik of de weerstand moet meten of diode mode moet gebruiken. Het gaat dus om defecte elektronica waarvan ik de mobo wil doormeten op allerlei punten en controleren welke component evt kapot is.

Goed, maar bij welke waardes weet ik of het nu goed of fout is? Ik kan nu wel uren gaan meten maar ik heb geen idee bij welke waardes ik een short te pakken heb. Dat mijn multimeter überhaupt geen speaker heeft maakt het moeilijker om dit uit te vogelen.

Alle bronnen die ik opzocht geven alleen aan hoe je een diagnose pleegt zonder het te hebben over waardes. Snap ik ook wel, je hoeft daar niet per se naar te kijken als je het aan de hand van geluid al weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:49
Ik had mn Bosch GAS altijd op de automatische inschakelstand staan, maar merkte dat de stofzuiger best wel warm was ondanks dat ie in een koude garage ongebruikt stond. Voortaan toch maar de knop omzetten dus, standby verbruik is een stuk hoger dan ik had verwacht.
Pagina: 1 ... 23 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).