• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Woody179 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 06:22:
[...]

Welke el cheapo heb jij? Pakken we die als start/verbeter punt.
Deze; https://www.bol.com/nl/p/...ZG2w.1_6_7.9.ProductImage

Maar:
Zakken te klein
Rolbandhouder niet ideaal, als je bukt wip je 'm er soms uit
Hamerband aan de kleine kant, en leer dus stroef
Sluiting aan achterkant
Sluiting met kliksysteem, wil wel ooit eens losspringen met veel gewicht
Smalle ongevoerde band

En toch zou ik 'm niet willen missen, maar een upgrade is mss wel wenselijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:34
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Uh slijperij?

Hier verleden week mn eerste bladen terug (binnen 4 dagen!) van MZS. Zeer netjes werk! Bij Ecotools bladen beter dan nieuw.
Ik ga een blad van 8 euro echt niet weg brengen/verzenden, betalen voor t slijpen en dan wachten tot ie weer terug is... Ik heb een stapeltje liggen en pak gewoon een nieuwe als ie bot is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:44
Ik heb twee week geleden (na lang wachten op een goede prijs toch maar net geen 140 betaald) mijn starterset 2x 12v 6ah accu’s van Bosch blauw binnengekregen. In een woord: wauw! Ben de zolder aan het isoleren, dus gebruik vaak de recipro en de decoupeerzaag, beide lopen een stuk sneller en mooier met de accu’s. En heb ze in vier dagen buffelen op zolder nog maar twee keer op hoeven laden. Ook heel prettig dat ze ook in mijn accuboor en rakketak passen en dat deze dan rechtop kunnen staan af en toe. Aanrader!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Makrolon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:11:
[...]

Ik ga een blad van 8 euro echt niet weg brengen/verzenden, betalen voor t slijpen en dan wachten tot ie weer terug is... Ik heb een stapeltje liggen en pak gewoon een nieuwe als ie bot is.
Ok, voor het cheapste 160mm blad kun je idd niet tegenaan slijpen.
Maar waarom geen beter blad? Ecotools Industrial of CMT 8) ? Mooiere, snellere zaagsnede, blad gaat langer mee en slijpen kost uiteindelijk een fractie van een (goed) blad.
We gooien al genoeg weg in de wereld.
Zo heb ik mijn Ecotools Industrial vlak/daktand voor de afkorter (254mm) al 3x laten slijpen aangezien deze nog steeds elke keer bot is als je een paar honderd meter laminaat hebt gelegd. Om daar een echt goed blad voor te kopen gaat me te ver ($$$) en degene waar ik aan het leggen ben betaald toch....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:16:
Ok, voor het cheapste 160mm blad kun je idd niet tegenaan slijpen.
Maar waarom geen beter blad? Ecotools Industrial of CMT 8) ? Mooiere, snellere zaagsnede, blad gaat langer mee en slijpen kost uiteindelijk een fractie van een (goed) blad.
We gooien al genoeg weg in de wereld.
Zo heb ik mijn Ecotools Industrial vlak/daktand voor de afkorter (254mm) al 3x laten slijpen aangezien deze nog steeds elke keer bot is als je een paar honderd meter laminaat hebt gelegd. Om daar een echt goed blad voor te kopen gaat me te ver ($$$) en degene waar ik aan het leggen ben betaald toch....
Maar als je een Ecotools industrial koopt, is het prijsverschil met een CMT blad klein. Dus je koopt een niet zo goed blad voor ietsjes minder dan een goed blad, en dan is het wel goed? Ik volg de redenatie even niet helemaal, denk ik :P

Maar ja, zo kun je doorgaan met vragen stellen. Bv. waarom gebruik je een afkortzaag voor laminaat, en niet een laminaatsnijder? Stuk goedkoper en minder problemen met dingen moeten slijpen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
paQ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Hier even naar de 2e kansjes scrollen. Ik had hem voor 151,58 ex. BTW

https://www.amazon.de/-/n...=ppx_pt2_mob_b_prod_image

Betaalde ex accu en lader (en batterijadapter :( ) 155 ex.
Laat je nog even weten of deze wel alles vind wat de Bosch groen niet doet? Voor een dergelijke prijs vind ik het upgraden van mijn GMS120 nog wel waard :9

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:01

paQ

Davidshadow13 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Laat je nog even weten of deze wel alles vind wat de Bosch groen niet doet? Voor een dergelijke prijs vind ik het upgraden van mijn GMS120 nog wel waard :9
sure :)

Hij komt vandaag binnen.
Wel pas wat later vanavond zo te zien, maar ik zal hem opzeker direct testen.

Moest nog even 'lachen' zojuist bij het retourneren van de eerste zending.
Er zit een enorme sticker op de doos van KIJK UIT BATTERIJEN!!!! :')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:52
MJV schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:10:
[...]

Voor dat je een dure schuifmaat koopt is dit de moeite waard om te kijken: YouTube: BOLTR: $33 Mitutoyo Calipers, too good to be true?
Snap je opmerking niet helemaal, maar dat filmpje laat toch juist heel goed zien waarom je voor die dure moet gaan? Die gaat 4 keer zo lang mee (voor iedereen, want ook als hij uitstaat gebruikt hij stroom, wist ik ook niet maar verklaart wel een hoop) - en hij wordt niet inconsistent als je batterij bijna leeg is.

Niets is zo irritant als je batterij moeten vervangen als je even wat wilt meten... Of gewoon een analoge kopen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09
Mijn grastrimmer is kapot. Omdat ik het gedoe met 2 takt benzine te mengen/ synthetische benzine kopen beu ben, was ik aan het kijken voor een grastrimmer op accu.

Omdat ik toch al een paar accu’s heb van bosh, leek dit mij een goede optie. Dit voor 150m graskant per keer.

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07KWT33MX

Maar ik vraag mij af, of zulks toestel wel voldoende power heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je twijfelt kun je beter voor een 36V machine gaan, zoals de Makita DUR368AZ.
Bosch zal ook wel zoiets hebben neem ik aan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Davidshadow13 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Hij is binnen *O*
L-Boxx finaal in de poeier. Dat is niet “een kleine beschadiging” dus ik ruil de Cases wel even om. De groeten.
Apparaat is nieuw evenals lader en accu.

Ja en detectie. Hahahahh dat is wel even andere koek! Akelig nauwkeurig, pijltjes erbij als je uit de center raakt. Stopt ook meteen met gepiep zodra je naast het gedetecteerde bent.
Fantastisch! :Y

Edit:
Het was even pielen, en stukje inlay uitsnijden, maar zo past het prima. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vZrqDyv6/33792-C01-835-E-4-D49-A430-B69-A1-FC97-FB4.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 19-02-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 19:45
Juup schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:40:
Als je twijfelt kun je beter voor een 36V machine gaan, zoals de Makita DUR368AZ.
Bosch zal ook wel zoiets hebben neem ik aan.
Geloof dat Bosch alleen dedicated 36v machines heeft en geen samengestelde 18v machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Vertor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:09:
Mijn grastrimmer is kapot. Omdat ik het gedoe met 2 takt benzine te mengen/ synthetische benzine kopen beu ben, was ik aan het kijken voor een grastrimmer op accu.

Omdat ik toch al een paar accu’s heb van bosh, leek dit mij een goede optie. Dit voor 150m graskant per keer.

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07KWT33MX

Maar ik vraag mij af, of zulks toestel wel voldoende power heeft...
Behalve de andere opmerkingen hierover dacht ik de tuinspullen van Bosch een andere accu hebben de powertools, niet perse uitwisselbaar dus!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
paQ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Hij is binnen *O*
L-Boxx finaal in de poeier. Dat is niet “een kleine beschadiging” dus ik ruil de Cases wel even om. De groeten.
Apparaat is nieuw evenals lader en accu.

Ja en detectie. Hahahahh dat is wel even andere koek! Akelig nauwkeurig, pijltjes erbij als je uit de center raakt. Stopt ook meteen met gepiep zodra je naast het gedetecteerde bent.
Fantastisch! :Y

Edit:

[Afbeelding]
Ik heb echt exact het zelfde gedaan haha. Ook de laser samen met de dtect in een lbox

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik eigenlijk niet zoveel spijkers maar kom ze wel eens tegen. Maarja het Gear Acquisition Syndrome belde weer aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxIVYfyTa5hGw30slzfD391-u_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eRNQXn9enEY7aqzgPFCWNJj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2GDFgg3MYE8nepfSQ9QRxNCt3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCE3lqlww0maDKPLAaJa6H5e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-umPARcIOQz4AnCf2WHwvgZI_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0FLVuSaRRJNq8XdCijzYv2S.jpg?f=fotoalbum_tile
Wel een tikkie slordig afgewerkt. En om het af te maken nog wat spij uhh schroefjes. Voor mijn zolderprojectje.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
Boudewijn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:57:
Maarja het Gear Acquisition Syndrome belde weer aan...
>:)

Heb ik ook last van, gelukkig heb ik een heleboel hobby’s :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Ik heb meerdere trappen gedaan. Gewoon een 48 tands hout blad van ecotools in de invalzaag. Na een trap kan je t blad wel weg gooien. :P

De neus van de tredes redde ik net niet qua diepte. T laatste stukje dan met de handzaag.
Geen versplintering van het laminaat gehad?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JT schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Ik heb met een alu/trespa blad van eco tools gewerkt met laminaat. Kreeg ik hier als tip, en dat ging als een trein. Halverwege een nieuw blad en klaar.

Eerste blad was uiteindelijk goed op, je begon wat splinters (millimeterwerk) te zien en je moest de zaag wat meer duwen. Maarja een blad van een tientje O-) . Had er twee besteld. Prima oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 19-02-2021 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
JT schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Nope gaat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:49

MJV

TheJVH schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Snap je opmerking niet helemaal, maar dat filmpje laat toch juist heel goed zien waarom je voor die dure moet gaan? Die gaat 4 keer zo lang mee (voor iedereen, want ook als hij uitstaat gebruikt hij stroom, wist ik ook niet maar verklaart wel een hoop) - en hij wordt niet inconsistent als je batterij bijna leeg is.

Niets is zo irritant als je batterij moeten vervangen als je even wat wilt meten... Of gewoon een analoge kopen :D .
Daar heb je ook weer een punt. Mijn take-away van een van de video's van AvE op dit onderwerp (twijfel nu of het deze was), was dat de nauwkeurigheid tussen nep en echt hetzelfde was, maar als je ze laat vallen ze toch allebei kapot zijn. En dan kun je dus beter een paar nepperds kopen, i.p.v. één echte. Zeker als je zo lomp bent als ondergetekende.

Ik heb een Preciva van Amazon van ~20 euro die het prima doet (batterij so far so good), en een echte analoge Mitutoyo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:57
Weet iemand waar deze stanley of iets vergelijkbaars in nederland te verkrijgen is voor een normale prijs? Dus niet de 125 euro van amazon😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
@Avvd Vorig jaar heb ik ook een digitale schuifmaat aangeschaft met wat tips hier. Met name dit topic was wel informatief: Aanschaf digitale schuifmaat - Waar moet ik op letten?

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 20-02-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jichem schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:14:
Weet iemand waar deze stanley of iets vergelijkbaars in nederland te verkrijgen is voor een normale prijs? Dus niet de 125 euro van amazon😁
Lijkt ook wel een Amerikaans dingetje. Die bouwen graag houten waaibomen huisjes. :P
Maar waarom niet een buisklem. Makkelijk verkrijgbaar en oerdegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 14:08
paQ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Edit:

[Afbeelding]
Goeie tip! Ik had de lader nog in de bijgeleverde boormachine inlay zitten en de laser in de doos. Scheelt weer een lboxx kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPkaUBdC8V5CsjBfxF0NtzaSFzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErGlOnHvKBeQjUYOjJNVoQOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Lijkt ook wel een Amerikaans dingetje. Die bouwen graag houten waaibomen huisjes. :P
Maar waarom niet een buisklem. Makkelijk verkrijgbaar en oerdegelijk.
Omdat deze perfect te combineren is met de c700 schragen. Daar kan die 5x10cm balk mooi in geklemd worden en dan deze er om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Wat is wél een normale prijs? Eur 77? In dat geval: https://www.ebay.nl/itm/ST-2X4IN-CLAMP/274661135308

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Edit: Verkeerde topic ;)

[ Voor 90% gewijzigd door JT op 20-02-2021 14:24 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Die had ik idd ook gezien. Ebay is niet mijn favo platform. Anders maar wel zelf wat fixen met buisklemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 16:43
In het kader van: Leuk om te weten. Wat is een tool/apparaat waar je het meest blij mee bent, zonder het te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:13
webber87 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:07:
In het kader van: Leuk om te weten. Wat is een tool/apparaat waar je het meest blij mee bent, zonder het te verwachten.
Mijn makita accu bandenpomp. lekker makkelijk zonder moeite o.a. de fietsbanden oppompen (met gratis accu)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:24
Verkapte post 'ik wil nieuw gereedschap'? :+
Voor 2020 heb ik er 2:
- Compressor + luchttacker. Compressor is gewoon handig om dingen schoon te blazen, en de tacker is enorm handig om dingen even snel vast te zetten voordat je het permanent vastmaakt (schroeven, of voordat de lijm droog is).
- M'n nieuwe decoupeerzaag (Makita DJV182Z). Ik had daarvoor een Parkside decoupeerzaag, en die viel mij enorm tegen. Dus ik had niet verwacht dat een andere/nieuwe decoupeerzaag zoveel verschil zou uitmaken, maar dat doet hij dus wel. Veel nauwkeuriger en makkelijker te gebruiken om recht te zagen.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb echt al 20+ jaar een noname vuistschroevendraaier, zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapland.nl/repository/product/full/Pb195Phillips_vuist_schroevendraaier.jpg
Klein, simpel, en ideaal voor eigenlijk alles in huis met een kruiskop, hoeveel PC's en elektronica ik er niet mee open en dicht heb geschroefd weet ik niet, maar veel, heel veel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:01

Det

M'n afgebroken schroevendraaier die ik met de slijpsteen omvormde tot een priem. Kostte niks, al jaren plezier van. Ideaal om schroefgaten op te lijnen, gaatjes in rubber oid te prikken, krasjes te zetten en nog veel meer dingen.
Makkelijkste is een versleten philips 2 schroevendraaier te verslijpen. Als je stoer wil doen verslijp je ook nog een philips 1. Heb je een dunne en een dikke priem. _/-\o_

Zo, dat zal jullie leren met je kooplust :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Raegin
Det schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:47:
[...]

M'n afgebroken schroevendraaier die ik met de slijpsteen omvormde tot een priem. Kostte niks, al jaren plezier van. Ideaal om schroefgaten op te lijnen, gaatjes in rubber oid te prikken, krasjes te zetten en nog veel meer dingen.
Makkelijkste is een versleten philips 2 schroevendraaier te verslijpen. Als je stoer wil doen verslijp je ook nog een philips 1. Heb je een dunne en een dikke priem. _/-\o_

Zo, dat zal jullie leren met je kooplust :+
Goed plan wel, toch maar eens een slijpsteen kopen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
Multitool, initieel een met kabel, maar toch vervangen door een accu-variant. Ik merk toch dat ik er wel snel naar grijp voor allerhande klusjes. Van het afslijpen van een stuk reeds gemonteerde gordijnrail tot het verwijderen van voegen. Schuren heb ik er ook wel meegedaan, maar daar zou ik liever iets dedicated voor hebben ivm gewicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Jij bent opzoek naar een ‘serre joints’ klem.

Ik heb vier van deze gekocht en met balken van 200cm een eikenhouten eettafel gemaakt.

https://www.baptist.nl/ho...t-koppen-voor-houten-balk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKBvM-SiE45dApqF1sf4ZSDDPuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmX1rdF4N8mpfmPr7mZDTGlY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fPG2d0OsexithuC0dkpeSfhE94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVZi4jHhsvn59TWW7VMCBC6h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl1SqajxFl-5dPVdXu755VGO48s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gdiKcLVmoGvgS7bRH1X9brY.jpg?f=fotoalbum_tile

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
herofruit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 06:14:
[...]

Jij bent opzoek naar een ‘serre joints’ klem.

Ik heb vier van deze gekocht en met balken van 200cm een eikenhouten eettafel gemaakt.

https://www.baptist.nl/ho...t-koppen-voor-houten-balk

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er goed uit inderdaad, welke dikte balk heb je ze op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:46
mijn pocket hole systeem....niet gedacht dat ik het zoveel zou gebruiken, maar het is nu mijn nummer 1 verbindings methode.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
jichem schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:40:
[...]

Dat ziet er goed uit inderdaad, welke dikte balk heb je ze op?
27x44 en 27x69. Beide kan prima, 69 buigt iets minder door bij hele flinke spanning maar over het algmeeen voldoet 27x44 prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Raegin schreef op zondag 21 februari 2021 @ 05:24:
[...]

Multitool, initieel een met kabel, maar toch vervangen door een accu-variant. Ik merk toch dat ik er wel snel naar grijp voor allerhande klusjes. Van het afslijpen van een stuk reeds gemonteerde gordijnrail tot het verwijderen van voegen. Schuren heb ik er ook wel meegedaan, maar daar zou ik liever iets dedicated voor hebben ivm gewicht.
Mee eens, pas ook bijvoorbeeld de naad tussen plafond en wand ingesneden met de multitool, daarna kitrandje er in. Sneller dan met een mes. Maar voor schuren kwam hij ook wel eens van pas omdat hij een hele kleine kop heeft, en dus in lastige hoekjes kon komen. Bijvoorbeeld bij een trap, waar de normale schuurmachine weer tegen de trede erboven kwam.
Even een pleintje inkorten of voorzien van een uitsparing, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
herofruit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:09:
[...]

27x44 en 27x69. Beide kan prima, 69 buigt iets minder door bij hele flinke spanning maar over het algmeeen voldoet 27x44 prima :)
Dankjewel, hij moet 27 dik zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:49
breagor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:39:
[...]

mijn pocket hole systeem....niet gedacht dat ik het zoveel zou gebruiken, maar het is nu mijn nummer 1 verbindings methode.....
Zoiets wil ik ook nog eens. Ik kan alleen terug vinden tussen welke je twijfelde. Welke heb je uiteindelijk gekozen?

Ervaar je ook nog nadelen aan het pocket hole concept? Ik lees bijvoorbeeld vaak dat het toch nog net wat verschuift bij het vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
jichem schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Dankjewel, hij moet 27 dik zijn dus.
Balkbreedte is eigenlijk 25mm maar die was niet in de bouwmarkt in die lengte verkrijgbaar.

(Staat overigens ook in de specs in de gelinkte site ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

microcuts schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Zoiets wil ik ook nog eens. Ik kan alleen terug vinden tussen welke je twijfelde. Welke heb je uiteindelijk gekozen?

Ervaar je ook nog nadelen aan het pocket hole concept? Ik lees bijvoorbeeld vaak dat het toch nog net wat verschuift bij het vastschroeven.
Ik vind het erg grote gaten. Bij bijvoorbeeld de binnenkant van de corpus van een kast moet je die wel wegwerken lijkt me.

Dat was voor mij de overweging om niet op pockethole te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:46
microcuts schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Ik gebruik er nu 2, beetje random door elkaar heen. Heb de wolfcraft versie van 30 euro en de duurdere set van UJK. Beiden werken prima.

Om te voorkomen dat het verschuift bij het inschroeven gewoon goed klemmen, dan is dat geen probleem. Bij hoek verbindingen gebruik ik ook vaak nog dergelijke dingen https://www.gereedschappr...en-goedkoop-en-recht.html , werkt ook prima om ze mooi haaks te houden tijdens het inschroeven.

Ervaar eigenlijk weinig nadelen....wel zorgen dat je de gaten niet in de het zicht zijdes boort want die zijn vaak wat rafelig. Is dit onoverkomelijk dan gewoon ff beetje schuren en van die plugs gebruiken om het gat te dichten. Maar meestal kun je dit wel vermijden dus door de verbindingen uit het zicht te maken.
Ik ben super tevreden over dit systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
herofruit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:45:
[...]

Balkbreedte is eigenlijk 25mm maar die was niet in de bouwmarkt in die lengte verkrijgbaar.

(Staat overigens ook in de specs in de gelinkte site ;))
Compleet over de link heen gekeken😬.
Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raegin schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:17:
[...]

Goeie tip! Ik had de lader nog in de bijgeleverde boormachine inlay zitten en de laser in de doos. Scheelt weer een lboxx kopen.

[Afbeelding]
lekker :)

Ik heb zojuist die dtect nog eens langs de MS wanden op kantoor gehaald. Alles spot on! studs, elektra, gewoon zoals je verwacht dat het zou werken.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe slecht al die magnetische veld detectors werken eigenlijk :F Bij wijlen ronduit gevaarlijk zelfs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wie kan er een stofmasker aanraden, met goeie luchtdoorstroom, en op een later moment ook geschikt voor spuitverf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:49

MJV

Pocketholesysteem +1
Maar ook: bouwstofzuiger, altijd gedacht "toch niet echt nodig" maar zeer veel gebruikt bij klussen, en als stofafzuiging met zagen. Echt een uitkomst t.o.v. heel veel vegen en in het stof staan.
En het onderstel bij mijn afkortzaag, veel eerder moeten kopen, zonder dat onderstel komt heel die afkortzaag eigenlijk amper uit de verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:07
paQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:31:
Wie kan er een stofmasker aanraden, met goeie luchtdoorstroom, en op een later moment ook geschikt voor spuitverf?
Ik heb er een van Moldex in bestelling staan, maar nog niet in huis (omdat ik ook traag leverbare items besteld heb). De reden dat ik voor deze gekozen heb, is omdat het de enige (betaalbare) was die ik kon vinden, waarbij je zowel combinatiefilters (A2P3) voor spuiten kan gebruiken, als alleen stoffilters. Bovendien lijken de filters goed leverbaar te zijn, daar heb ik ook op gelet.
Beetje zonde om bij "gewone" kluswerkzaamheden dure gasfilters te moeten gebruiken, tenslotte

Ik heb hem dus nog niet kunnen proberen, maar het filteroppervlak is redelijk groot, dus ik verwacht geen grote weerstand met ademen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wild Chocolate schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb er een van Moldex in bestelling staan, maar nog niet in huis (omdat ik ook traag leverbare items besteld heb). De reden dat ik voor deze gekozen heb, is omdat het de enige (betaalbare) was die ik kon vinden, waarbij je zowel combinatiefilters (A2P3) voor spuiten kan gebruiken, als alleen stoffilters. Bovendien lijken de filters goed leverbaar te zijn, daar heb ik ook op gelet.
Beetje zonde om bij "gewone" kluswerkzaamheden dure gasfilters te moeten gebruiken, tenslotte

Ik heb hem dus nog niet kunnen proberen, maar het filteroppervlak is redelijk groot, dus ik verwacht geen grote weerstand met ademen.
Sja ik zie dat al die dingen wel uit dezelfde mal lijken te komen afgezien van het merkje. 3M , zelbuck, fuba, Nasum...

Ik kwam deze tegen, incl goggles, wel handig met boven je macht plafonds uitzagen.
https://www.amazon.de/-/n...smid=A138R0NRMVL52L&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
paQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Sja ik zie dat al die dingen wel uit dezelfde mal lijken te komen afgezien van het merkje. 3M , zelbuck, fuba, Nasum...

Ik kwam deze tegen, incl goggles, wel handig met boven je macht plafonds uitzagen.
https://www.amazon.de/-/n...smid=A138R0NRMVL52L&psc=1
Ja, daarvoor heb ik een losse bril bijbesteld.

Volgens mij kan je bij het masker dat jij linkt, geen losse stoffilters gebruiken, maar alleen in combinatie met gasfilter? Ik vond dat juist een belangrijk punt, daarnaast zijn de patronen van Moldex alleszins betaalbaar. Qua filters wil ik liefst wel een merk, geen merkloze.

EDIT: Ik zie bij de door jou gelinkte geen filterklasse vermeld staan. Ik zou ook wel graag willen weten waartegen de filters beschermen, en hoe goed. Anders lukt het mij ook wel om goedkope filters te leveren...

[ Voor 11% gewijzigd door Wild Chocolate op 21-02-2021 15:08 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:13:
[...]

Maar als je een Ecotools industrial koopt, is het prijsverschil met een CMT blad klein. Dus je koopt een niet zo goed blad voor ietsjes minder dan een goed blad, en dan is het wel goed? Ik volg de redenatie even niet helemaal, denk ik :P

Maar ja, zo kun je doorgaan met vragen stellen. Bv. waarom gebruik je een afkortzaag voor laminaat, en niet een laminaatsnijder? Stuk goedkoper en minder problemen met dingen moeten slijpen, toch?
Afkortzaag had ik al, mooiere zaagsnede, verstek makkelijker.

Maar waar vind ik een CMT TCG (#225.672.10 of #254.080.10) voor €45?

En als ik het opnieuw zou doen dan idd meteen CMT, uberbladjes 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
paQ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:31:
Gewoon een 3m scoren, een 750x (de x geeft de maat aan)
https://stofmasker-shop.n...m-halfgelaatsmaskers.html

voor stof:
https://stofmasker-shop.n...iting-3m-set-2-stuks.html

Of een houdertje opbouwen uit:
https://stofmasker-shop.nl/filterhouder-603-3m-per-stuk.html
https://stofmasker-shop.nl/filterkap-501-3m-per-stuk.html

en dan dit soort inleggertjes erin:
https://stofmasker-shop.n...-5911-3m-set-2-stuks.html
https://stofmasker-shop.n...-5925-3m-set-2-stuks.html

Voor spuiten een setje 6051 of 6055
https://stofmasker-shop.n...jonet-3m-set-2-stuks.html

(6055 + p2 stoffilter, om te spuiten)

Je kan met behulp van dat 501 houdertje op zo'n gasfilter ook een stoffilter plaatsen. Dan filter je zowel stof als gas (en slibt je gasfilter niet zo snel dicht).

Ik heb via amazon een starterskitje gekocht waarin bovenstaand allemaal zit (setje stoffilters, een houdertje en een 6055 setje). Dat was wel voordelig, maar die is intussen onbetaalbaar geworden :)
https://www.amazon.de/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1
Prijs is intussen weer iets normaal geworden, zie ik. Is nu vergelijkbaar met alles los kopen :+

Die coolsafety is een prima zaak, ik heb daar wat extra filters en houdertjes besteld. Liep prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 21-02-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
handige 3m folder, met op blz 10-12 goede info over filters en filterklasses

https://stofmasker-shop.n...chure_adembescherming.pdf

[ Voor 37% gewijzigd door Raymond op 21-02-2021 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
Ik heb sommige specifieke tools die ik maar heel gebruik, maar als ik ze gebruik wordt ik er wel heel blij van. Eentje is bijvoorbeeld een derailleur alignment tool om te zorgen dat je achterderailleur (schakel apparaat) van een racefiets/mountainbike recht op de kettingkransjes staat en alles fijn schakelt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/lXNjbpg4H9A/maxresdefault.jpg

Verder wordt ik gewoon blij van tools met een goede passing. Eentje waarbij de schroef gewoon aan de kop blijft zitten, niet vanwege magnetische werking maar gewoon omdat de passing perfect is.

De meest gebruikte tool momenteel die ik ook het liefste even snel pak is de PB Swiss 6510-R30 ratelschroevendraaier. Hier heb ik in de helft van alle gevallen genoeg aan:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0458/1189/2392/products/PB6510-R-30_0_1024x.jpg?v=1605696089

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Iemand hier ervaring met linialen (voor Bosch, Festool, Metabo, Makita en meer) van Youtool.de? Ik overweeg om deze te kopen voor de Bosch cirkelzaag. Als ik de 3 meter koop dan kan ik met de afkortzaag met blad voor alu eentje van 2 meter maken en eentje van 1 meter maken voor een mooi prijs. Anderzijds zijn de verzendkosten wat pittig dus twijfel ik nog.
Multitool, er was me hier al verteld dat als je die eenmaal hebt je hem voor meer gaat gebruiken dan wat je in gedachte had. Dat klopt :Y) Afkortzaag ook een beetje; met een beetje gevoel kun je meer dan de 38cm zagen die kan met de mijne, omdraaien, even passen en het gaat. Bij gebrek aan (ruimte voor) een zaagtafel werkt het best ok!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

De 650x is ook aan te raden, zeker als je vaak met bril/oorbeschermers werkt.
Makkelijk even praten of adem halen, zonder dat je je bril/oordoppen van het hoofd hoeft te halen. Voor mij is dat de volgende die ik ga kopen. (ik gebruik nu een 6x00)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:22
Raymond schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Gewoon een 3m scoren, een 750x (de x geeft de maat aan)
https://stofmasker-shop.n...m-halfgelaatsmaskers.html

voor stof:
https://stofmasker-shop.n...iting-3m-set-2-stuks.html

Of een houdertje opbouwen uit:
https://stofmasker-shop.nl/filterhouder-603-3m-per-stuk.html
https://stofmasker-shop.nl/filterkap-501-3m-per-stuk.html

en dan dit soort inleggertjes erin:
https://stofmasker-shop.n...-5911-3m-set-2-stuks.html
https://stofmasker-shop.n...-5925-3m-set-2-stuks.html

Voor spuiten een setje 6051 of 6055

(6055 + p2 stoffilter, om te spuiten)

Je kan met behulp van dat 501 houdertje op zo'n gasfilter ook een stoffilter plaatsen. Dan filter je zowel stof als gas (en slibt je gasfilter niet zo snel dicht).

Ik heb via amazon een starterskitje gekocht waarin bovenstaand allemaal zit (setje stoffilters, een houdertje en een 6055 setje). Dat was wel voordelig, maar die is intussen onbetaalbaar geworden :)
https://www.amazon.de/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1
Prijs is intussen weer iets normaal geworden, zie ik. Is nu vergelijkbaar met alles los kopen :+

Die coolsafety is een prima zaak, ik heb daar wat extra filters en houdertjes besteld. Liep prima.
Precies dit. Ik gebruik al een tijd de 630x. Zou nu ook een 750x kopen als de andere nog niet versleten waren. Zitten heel comfortabel, ook als je een halve dag in de warmte bezig bent. En ze zijn duurzaam, al heel wat jaren in gebruik en een doos (originele) stoffilters op de plank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
MJV schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:04:
[...]

De Estwing is inmiddels binnen! 16oz was inderdaad de juiste keuze, hij is zeker zwaar genoeg. En het is een prachtige hamer, vond het bijna zonde om de eerste spijkers ermee in het hout te slaan ;).
Het zijn echt fijne hamers. Ligt naar mijn idee beter in de hand dan een Stanley oid. Maar kan ook gewenning zijn.

En gebruikt zijn ze nog mooier ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u1R9Yp9XPAnWk7NvbxQV8pap0U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOJWEVEPywcev4HOyer9kVIc.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Vraagje ..

Passen alle frees-bitjes in elke frees-machine ?

dus de :
https://www.bol.com/nl/p/...Fw.2_9_10.16.ProductImage

passen in de:

https://www.toolstation.n...155-e-freesmachine/p11717

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Solid Seal schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:21:
Vraagje ..

Nee, frees bitjes passen alleen in een frees met de juiste schacht-opname (collet)
Ja, die bitjes hebben een schacht van 8mm, en de frees heeft een opname voor 6 en 8 mm.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

dragonhaertt schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Nee, frees bitjes passen alleen in een frees met de juiste schacht-opname (collet)

[...]

Ja, die bitjes hebben een schacht van 8mm, en de frees heeft een opname voor 6 en 8 mm.
Ah ok .. dus als ik een frees-machine heb allen kijken naar die 6 of 8 of X mm collet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Solid Seal , je koopt eerst de frees machine, vaak met 2 (6 en 8mm.) collets, haal en koop alleen 8mm. freesjes, hoef je de collets nooit meer te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Even een vraagje voor de makita liebhebbers.....
Ik had een 18 volt reciprozaag gekocht en het bleek al snel dat deze (voor mij) te weinig kracht heeft en ook de accu is in no-time leeg, nu ben ik aan het kijken naar makita de 2 x 18 volt recipro en de 40 volt recipro.
Beiden hebben een compleet ander prijskaartje, is hier iemand die deze heeft en kan hij er iets zinnigs overzeggen?
Ik wil best wel wat geld uitgeven maar het moet wel de moeite waard zijn.

2 x 18 volt:
de accu's heb ik al dus ik heb aan een body voldoende.

de 40 volt variant.
Hier heb ik niets voor dus moet de set kopen met accu's en lader, ben dan wel gelijk klaar voor de "toekomst"

Laat de meningen/adviezen maar horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:59
akatar schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:10:
Ik had een 18 volt reciprozaag gekocht en het bleek al snel dat deze (voor mij) te weinig kracht heeft en ook de accu is in no-time leeg, nu ben ik aan het kijken naar makita de 2 x 18 volt recipro en de 40 volt recipro.
Beiden hebben een compleet ander prijskaartje, is hier iemand die deze heeft en kan hij er iets zinnigs overzeggen?

2 x 18 volt:

de 40 volt variant.
Hier heb ik niets voor dus moet de set kopen met accu's en lader, ben dan wel gelijk klaar voor de "toekomst"

Zelf geen ervaring mee, maar dit is wat onze vriend Scott Brown er een paar dagen geleden over te zeggen had: YouTube: MAKITA 40 VOLT: Should You Ditch Your 18 Volt Now?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@akatar Wat doe je met die zaag?
als je hem zo veel gebruikt, is er misschien een ander soort machine waarmee je dat werk beter kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
akatar schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:10:

2 x 18 volt:

de 40 volt variant.

Welke 18V heb je en wat voor werkzaamheden doe je er mee?

De 2x18V en 40V max (is ook 36V) zijn volgens mij min of meer hetzelfde. Aangezien Makita nog vol inzet op 18V, denk ik dat je met de 2x18V prima zit voor nu en de toekomst.

Ik zie trouwens dat zowel de DJR187, DJR360, als de JR001 dezelfde slaglengte en zaagsnelheid hebben.

Als je de DJR186 had, is zowel qua kracht als gebruiksduur de DJR187 al een stap vooruit. Misschien geen 36V, maar wel lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Solid Seal schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:21:
Vraagje ..

dus de :
https://www.bol.com/nl/p/...Fw.2_9_10.16.ProductImage
Heb ik gehad, gaan best wel snel bot. Vervang nu de botte door goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Framoes schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:53:
[...]

De 2x18V en 40V max (is ook 36V) zijn volgens mij min of meer hetzelfde. Aangezien Makita nog vol inzet op 18V, denk ik dat je met de 2x18V prima zit voor nu en de toekomst.

Ik zie trouwens dat zowel de DJR187, DJR360, als de JR001 dezelfde slaglengte en zaagsnelheid hebben.

Als je de DJR186 had, is zowel qua kracht als gebruiksduur de DJR187 al een stap vooruit. Misschien geen 36V, maar wel lichter.
@Raymond

Ik had een 18v van bosch, niet zo handig aangezien ik maar 2 bosch accu's heb.

De werkzaamheden is divers, een recipro is een sloopzaag dus eigenlijk al het werk waar je je decoupeerzaag/circelzaag etc niet aan wil vernielen.

In mijn geval van omzagen van (dunne) bomen tot ijzerzagen tot sloophout etc

Ik zie ook in de specs weinig verschil, maar in de youtube video waar de 2x18 en de 40 volt vergeleken worden is de 40 volt sneller, vandaar hier even de vraag of er mensen zijn met ervaring met deze reciprozagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
akatar schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:15:

De werkzaamheden is divers, een recipro is een sloopzaag dus eigenlijk al het werk waar je je decoupeerzaag/circelzaag etc niet aan wil vernielen.

Ah, mooi: een recipro vind ik idd ook echt een sloopzaag. Dus ik vroeg me al af wat je er mee deed dat accu en kracht een issue waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Raymond schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:24:
[...]

Ah, mooi: een recipro vind ik idd ook echt een sloopzaag. Dus ik vroeg me al af wat je er mee deed dat accu en kracht een issue waren :)
Haha, dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
akatar schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:15:
[...]

@Raymond

Ik had een 18v van bosch, niet zo handig aangezien ik maar 2 bosch accu's heb.

Ik zie ook in de specs weinig verschil, maar in de youtube video waar de 2x18 en de 40 volt vergeleken worden is de 40 volt sneller, vandaar hier even de vraag of er mensen zijn met ervaring met deze reciprozagen.
Ik gebruik de DJR187 voor allerlei sloopwerk. Planken en latten tot balken en het slopen van oude trappen in huizen.

En laatst de kerstboom voor hij in de vuurkorf ging.

Ik denk dat die Bosch gewoon een misser was. Ze hebben recent wat machines een update gegeven, maar misschien dat die recipro een oud model is. En als je ziet hoe snel de ontwikkelingen gaan op dit gebied...

[ Voor 11% gewijzigd door Framoes op 22-02-2021 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Framoes schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Ik heb de 186 laatst gekocht en ben nog niets tegengekomen wat hij niet aankon eigenlijk. Bewapeningsstaal was hij zo door heen en heb toch een heel behoorlijke tijd kunnen rossen in de tuin op een 5ah accu. Hiervoor een parkside en bosch gehad, maar de makita was een verademing eigenlijk. Hoewel ik bij bosch het gevoel had dat ik een maandag ochtend modelletje had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
In principe heeft de 2x18V ook meer capaciteit aan boord dan de 36V (jammer dat Makita ook naar marketingvoltages is overgestapt). Want BL4040; 36x4Ah=144Wh, de BL1850; 2x18x5=180Wh.
De runtime voor een vergelijkbare 2x18V machine zou dus beter moeten zijn.

Als de XGT sneller is dan is dat omdat ze een betere, nieuwere (of gewoon een zwaardere 8)7 ) motor of electronica hebben gebruikt.
In principe is voltage, stroom en dus vermogen dat 2x18 kan leveren niet anders dan de nieuwe 36V.
Ik weet zo niet welke cellen Makita gebruikt in de BL40xx, anders kunnen we dat ff doorrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/HqoAAOSwpbhfu9AR/s-l1600.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-02-2021 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:29
Sa.Tan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:47:
@Solid Seal , je koopt eerst de frees machine, vaak met 2 (6 en 8mm.) collets, haal en koop alleen 8mm. freesjes, hoef je de collets nooit meer te wisselen.
Eens, hier recent ook een verzameling 8mm freesjes gehaald voor de Makita RT0700C.
Maar de 8mm spantang daarvan is een kreng vind ik. Moet heel vast voordat ie goed houdt en uiteindelijk laat ie maar heel moeilijk weer los.
Achteraf zou ik hier voor 6mm hebben gekozen.

Dit is de 8mm spantang van het ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4PD5nk-W3V_qcj-Z7l9nE6M8Fs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j9ZE0mZYvtqDF9Ny06cfEpHf.png?f=user_large

Die van 6mm ziet er uit zoals het hoort vind ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AoezvK4JGcyPbKcK94J82AhbIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lEfa7PqAJg4K8uw1kgDDUIBr.png?f=user_large

(Voor de rest een fijne goedgebouwde machine, met electronisch geregeld toerental en soft start)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:26

yay

Heeft iemand ervaring met de Makita assortimentskoffer?
In de beschrijving staat dat deze alleen in een MBOX 1 past.
Afbeeldingslocatie: https://www.mastertools.nl/resize/p-83652_makita_mastertools.nl_1.jpg/0/1100/True/makita-p-83652-assortiment-tbv-mbox-1.jpg

Nu heb ik een MBOX 2 over en hoopte ik dat deze handig stapelbaar (Dus met 2) in een MBOX 2 zou passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
yay schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:21:
[Afbeelding]

Nu heb ik een MBOX 2 over en hoopte ik dat deze handig stapelbaar (Dus met 2) in een MBOX 2 zou passen?
De afmetingen van Mboxen zijn even groot in de lengte en breedte, enkel de hoogte verschilt.
Bij deze set wordt noppenschuim geleverd zodat de bakjes als het ware ingeklemd worden in de Mbox. Mocht de Mbox dan ooit onverwacht vallen, zal de inhoud van de vakjes niet door elkaar komen. Het noppenschuim voorkomt dit namelijk.
Bij een Mbox nummer 2 zal dit namelijk niet werken. Het idee om 2 vakes op elkaar te stapelen lijkt met niet handig aangezien je dan steeds elk bakje afzonderlijk los moet halen om te kijken wat er in de onderste vakken zit.

Wellicht is dit een andere oplossing voor je usercase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:45
Ik heb de DHP481.

Nu wil ik de spankop eraf halen.
En dat lukt me niet.

Ik heb de schroef eruit (met linkse draad)
Daarna een grote inbussleutel ingespannen, en deze rechtsom een flinke tik gegeven zoals op de youtube filmpjes.

Maar helaas hij komt niet los.

Ik heb dit nog een aantal keer herhaald.
Toen de inbus ingespannen in de bankschroef en de boormachine met beugel vastgehouden en proberen los te draaien zonder succes.

Toen de slagschroefmachine er nog op gezet, ook geen succes.
Dan de slagmoersleutel maar.... idem.

Probleem is dat op stand 1 en de boorstand zoals aangegeven de motor alsnog draait als je een tik geeft.

Iemand een idee om hem eraf te krijgen?

Ondertussen werkt de snelspankop door al het geweld wel weer als voorheen :P
(Die zat vast door hardhout stof)

[ Voor 95% gewijzigd door FRANQ op 22-02-2021 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
yay schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:21:
[Afbeelding]

Het zal er best in passen, maar 2 op elkaar past niet (Mbox 2 is maar 53mm hoger).
Opstapelen lijkt me ook niet handig omdat je de bovenste er denk ik niet makkelijk uit kunt pakken.

Mbox 1 Hoogte: 110 mm
Mbox 2 Hoogte: 163 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

DBBMAX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:34:
[...]

De afmetingen van Mboxen zijn even groot in de lengte en breedte, enkel de hoogte verschilt.
Bij deze set wordt noppenschuim geleverd zodat de bakjes als het ware ingeklemd worden in de Mbox. Mocht de Mbox dan ooit onverwacht vallen, zal de inhoud van de vakjes niet door elkaar komen. Het noppenschuim voorkomt dit namelijk.
Bij een Mbox nummer 2 zal dit namelijk niet werken. Het idee om 2 vakes op elkaar te stapelen lijkt met niet handig aangezien je dan steeds elk bakje afzonderlijk los moet halen om te kijken wat er in de onderste vakken zit.

Wellicht is dit een andere oplossing voor je usercase.
Dat is misschien een betere oplossing. Dankjewel. Ik zie dat de koffer ook uit te breiden is met extra bakjes. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

FRANQ schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Het zal er best in passen, maar 2 op elkaar past niet (Mbox 2 is maar 53mm hoger).
Opstapelen lijkt me ook niet handig omdat je de bovenste er denk ik niet makkelijk uit kunt pakken.

Mbox 1 Hoogte: 110 mm
Mbox 2 Hoogte: 163 mm
Dat is ook wel een puntje. :) Ik had nog niet gemeten / opgezocht. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Rob Z heb ik ook met de mijne, ik span nu de frees niet er helemaal in, laat een 5mm. buiten de collet staan, scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Rob Z

Zit die spantang 8mm er standaard bij?

ik heb gister de rt0700cx3j van mijn vriendin gekregen voor mijn verjaardag. *O*
(waarschijnlijk in de hoop dat ik dan nu toch echt die nachtkastjes eens ga maken) :+

Heb de zakjes nog niet open gemaakt.

Machine is wel echt super mooi.
Had hem al erg lang op mijn lijstje staan.

Heb een Bosch POF1400ace, en daar bergen 8mm freesbits voor.

Denk dat ik voor de makita het op 6mm hou, maar het is wel handig dat ik de frezen voor de scharniermal gewoon kan hergebruiken. (alhoewel dat hangt natuurlijk weer af van de kopieerring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:09
@Rob Z @FRANQ Ik heb een DRT50 (de accu variant van de RT0700) en ik herken de problemen niet. Ik gebruik uitsluitend 8mm freesjes (mede omdat die dan ook in een toekomstige zwaardere bovenfrees passen) deze zitten altijd goed vast, en komen eenvoudig weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:24
Ben op zoek naar een decoupeerzaag, ik moet volgende maand in een nieuwe woning 5 kamers van laminaat voorzien... Nu heb ik een hele oude bosch groen van 20 jaar die het nog steeds doet maar het zaagblad hiervan heeft nogal wat speling. Ik heb ook nog een andere bosch groen maar dat is er een met een toolless manier om het zaagblad te wisselen, werkt leuk als het blad ook echt vast blijft zitten.....

Dus op zoek naar iets nieuws, ben uitgekomen op een makita 4351FCTJ. Ook nog even gekeken naar accumodellen maar daarvoor gebruik ik een decoupeerzaag te weinig, ergo accu's gaan door zelfontlading stuk (kijkt naar een plank met 5 kapotte dewalt accu's die ooit eens gereviseerd moeten worden).

Iemand ervaring met deze makita, ander merk/model wat ook goed bevalt met ongeveer dezelfde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@BMW_Gizzmo Voor laminaat zou ik een cirkelzaag overwegen (eventueel zo'n kleintje). En voor de kopse kanten is een afkortzaag nog veel makkelijker. Ik heb een Lidl afkortzaag al voor meerdere laminaatvloeren gebruikt, en dat gaat echt veel sneller en makkelijker, daarnaast decoupeerzaag gebruikt voor die paar planken die overlangs gezaagd moesten worden, maar nu zou ik daar mijn invalzaag voor gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:42:
@BMW_Gizzmo Voor laminaat zou ik een cirkelzaag overwegen (eventueel zo'n kleintje). En voor de kopse kanten is een afkortzaag nog veel makkelijker. Ik heb een Lidl afkortzaag al voor meerdere laminaatvloeren gebruikt, en dat gaat echt veel sneller en makkelijker, daarnaast decoupeerzaag gebruikt voor die paar planken die overlangs gezaagd moesten worden, maar nu zou ik daar mijn invalzaag voor gebruiken.
Voor haaks op de planken is een laminaatsnijder het makkelijkst, denk ik, anders inderdaad een afkortzaag. Voor de lengte kun je ook een laminaatsnijder gebruiken (of in ieder geval dat kon met degene die ik heb), anders een inval-, cirkel-, of decoupeerzaag. Voor hoekjes heb je toch een decoupeerzaag nodig.

Heb persoonlijk de haakse dingen allemaal met de laminaatsnijder gedaan. Voor de lengtesnedes heb ik de decoupeerzaag gebruikt. Voor de hoekjes heb je weinig andere keus. En een decoupeerzaagje kost een fractie van een cirkelzaag blad, dus waarom ook niet. En de snedes waren ook niet allemaal recht, dus dan helpt een cirkelzaag ook niet heel veel.

@BMW_Gizzmo Qua decoupeerzaag kreeg ik de indruk meer positieve verhalen te lezen van de Bosch blauw GST reeks dan de Makita decoupeerzagen. Weet niet of het in de praktijk heel merkbaar is, zal hoe dan ook een grote verbetering t.o.v. de Bosch groen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
henkie196 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Voor haaks op de planken is een laminaatsnijder het makkelijkst, denk ik, anders inderdaad een afkortzaag. Voor de lengte kun je ook een laminaatsnijder gebruiken (of in ieder geval dat kon met degene die ik heb), anders een inval-, cirkel-, of decoupeerzaag. Voor hoekjes heb je toch een decoupeerzaag nodig.

Heb persoonlijk de haakse dingen allemaal met de laminaatsnijder gedaan. Voor de lengtesnedes heb ik de decoupeerzaag gebruikt. Voor de hoekjes heb je weinig andere keus. En een decoupeerzaagje kost een fractie van een cirkelzaag blad, dus waarom ook niet. En de snedes waren ook niet allemaal recht, dus dan helpt een cirkelzaag ook niet heel veel.

@BMW_Gizzmo Qua decoupeerzaag kreeg ik de indruk meer positieve verhalen te lezen van de Bosch blauw GST reeks dan de Makita decoupeerzagen. Weet niet of het in de praktijk heel merkbaar is, zal hoe dan ook een grote verbetering t.o.v. de Bosch groen zijn.
Laminaatsnijder heb ik geen ervaring mee, maar dat wil ik geloven dat dat ook werkt.
Die hoekjes zijn er meestal niet zo veel, die zou ik desnoods nog met een handzaag (fijnzaag) doen, als ik daardoor niet de hele klus meer met een decoupeerzaag hoef te doen (en ik heb ook al eens een hele flat met de decoupeerzaag gelegd, ben ervaringsdeskundige). En ik weet niet hoe (on)bruikbaar @BMW_Gizzmo 's huidige decoupeerzaag is voor een paar hoekjes?
In mijn ervaring is een decoupeerzaag weliswaar heel veelzijdig, maar niet heel handig voor recht zagen.

Voor wat betreft zaagjes, ik denk niet dat ik qua zaagjes veel goedkoper uit was geweest dan met de afkortzaag. Een behoorlijk afkortzaagblad kost bij Ecotools misschien €15,-? Dat weet ik niet, omdat ik het originele blad er na 3 laminaatvloeren en een zooi andere klussen nog in heb zitten...
Decoupeerzaagjes versleet ik er meerdere per vloer. Die zullen per zaagje dan wel goedkoper zijn, maar per meter ben ik bang dat ze gewoon duurder zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-02-2021 11:59 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hier ook nog even mijn licht een laatste keer opsteken:

Sta op het punt een afzuiger te bestellen. Ik ga leidingen leggen dus hoe meer M3/uur hoe beter. Wil wel krachtstroom en microfilters en wil max rond de 800 uitgeven. Heb veel tweedehands gekeken, maar ofwel te klein/zwak of oude troep zonder filters.

Ook een Jet, Tendotools of Airflux is dan zonder filters (voor die prijs) en Laguna en dergelijke gaan zwaar over de 2000 euro heen. Ding komt op een verdieping dus lawaai is minder een issue.

Onderaan de streep kom ik dus toch weer bij de HBM 300 Profi uit.

https://www.hbm-machines.com/offerte-aanvragen

heb reeds een kleine afzuiger van ze en die presteert dikke prima (hij is alleen te klein).
Last minute advies? Andere opties? Iemand die iets moois weg doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
henkie196 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Laminaatsnijder heb ik helaas niet, en zo'n ding eenmalig kopen is ook weer zoiets (heb een stelling in de schuur vol met 'eenmalig gebruikt'). Heb zelf al een aantal keren laminaat gelegd met behulp van alleen een decoupeerzaag en dat ging eigenlijk wel goed (niet snel). Afkortzaag is ook een optie maar die moet ik dan ook aanschaffen. Korte einden van laminaat laat ik de zool m'n zaag altijd langs een verstekhoek of plankje lopen. Gaat nauwkeuring genoeg met plinten van 1 cm dik.

Ga ook nog een keer naar de bosch blauw serie kijken. Zag daar een aanbieding van gst90 (uit het hoofd) met 40 zaagjes.. daar kan je een stapel laminaat mee 'verwerken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 15:10
BMW_Gizzmo schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Laminaatsnijder heb ik helaas niet, en zo'n ding eenmalig kopen is ook weer zoiets (heb een stelling in de schuur vol met 'eenmalig gebruikt'). Heb zelf al een aantal keren laminaat gelegd met behulp van alleen een decoupeerzaag en dat ging eigenlijk wel goed (niet snel). Afkortzaag is ook een optie maar die moet ik dan ook aanschaffen. Korte einden van laminaat laat ik de zool m'n zaag altijd langs een verstekhoek of plankje lopen. Gaat nauwkeuring genoeg met plinten van 1 cm dik.

Ga ook nog een keer naar de bosch blauw serie kijken. Zag daar een aanbieding van gst90 (uit het hoofd) met 40 zaagjes.. daar kan je een stapel laminaat mee 'verwerken'.
Laminaatsnijder kan je prima huren bij bv Boels (via Praxis). Heb ik twee keer gedaan en zou ik zo weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bbbrumbrum schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:35:
In principe heeft de 2x18V ook meer capaciteit aan boord dan de 36V (jammer dat Makita ook naar marketingvoltages is overgestapt). Want BL4040; 36x4Ah=144Wh, de BL1850; 2x18x5=180Wh.
De runtime voor een vergelijkbare 2x18V machine zou dus beter moeten zijn.

Als de XGT sneller is dan is dat omdat ze een betere, nieuwere (of gewoon een zwaardere 8)7 ) motor of electronica hebben gebruikt.
In principe is voltage, stroom en dus vermogen dat 2x18 kan leveren niet anders dan de nieuwe 36V.
Ik weet zo niet welke cellen Makita gebruikt in de BL40xx, anders kunnen we dat ff doorrekenen.

[Afbeelding]
Belangrijk verschil is dat de nieuwe 40Vmax accu's, dikkere cellen gebruiken. Dus die kunnen makkelijker meer stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

HTT-Thalan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:49:
Hier ook nog even mijn licht een laatste keer opsteken:

Sta op het punt een afzuiger te bestellen. Ik ga leidingen leggen dus hoe meer M3/uur hoe beter. Wil wel krachtstroom en microfilters en wil max rond de 800 uitgeven. Heb veel tweedehands gekeken, maar ofwel te klein/zwak of oude troep zonder filters.

Ook een Jet, Tendotools of Airflux is dan zonder filters (voor die prijs) en Laguna en dergelijke gaan zwaar over de 2000 euro heen. Ding komt op een verdieping dus lawaai is minder een issue.

Onderaan de streep kom ik dus toch weer bij de HBM 300 Profi uit.

https://www.hbm-machines.com/offerte-aanvragen

heb reeds een kleine afzuiger van ze en die presteert dikke prima (hij is alleen te klein).
Last minute advies? Andere opties? Iemand die iets moois weg doet?
Je link werkt niet.

Ik heb deze: orf in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Wel echt een verschil door de cycloon. Zuigkracht blijft daardoor constant.

Past misschien net binnen je budget: https://www.axminstertool...one-dust-extractor-105845 (alleen verzendkosten zijn wat hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
loeberce schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Laminaatsnijder kan je prima huren bij bv Boels (via Praxis). Heb ik twee keer gedaan en zou ik zo weer doen.
Inderdaad, maar dan heb ik 'm zomaar 2 weken nodig, kan je er kostentechnisch gezien net zo goed 1 kopen. Ik moet nieuw laminaat van de woonkamer naar de zolder verhuizen, dan 3 kamers + 2 x overloop van nieuw laminaat voorzien na het oude afgevoerd te hebben. Ik gok dat ik daar langer dan een week mee bezig ben.
Ik zit nu te kijken naar een simpele bosch blauw decoupeerzaag en een goedkope laminaatsnijder ;) die ik daarna weer op marktplaats 'doneer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

orf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Je link werkt niet.

Ik heb deze: orf in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Wel echt een verschil door de cycloon. Zuigkracht blijft daardoor constant.

Past misschien net binnen je budget: https://www.axminstertool...one-dust-extractor-105845 (alleen verzendkosten zijn wat hoog)
Ook nog eens niet op voorraad :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:38
kan je zo'n cycloon ook aansluiten op een gewone nat/droog bouwstofzuiger?

zou nog wel interessant zijn momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Tarkin schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:34:
kan je zo'n cycloon ook aansluiten op een gewone nat/droog bouwstofzuiger?

zou nog wel interessant zijn momenteel
Ja. Ik heb een goedkoop ding van de AC Tion. Wel verloopje geprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens Kata
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 07:38
Al lang een volger van dit topic. Sinds kort ben ik ook begonnen met wat hobby houtbewerking maar nauwkeurig meten en aftekenen is af en toe nog lastig. Hebben jullie hier tips hier? Wat voor soort meet gereedschap gebruiken jullie voor grof en nauwkeurig afmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 13:28
Laurens Kata schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:11:
Al lang een volger van dit topic. Sinds kort ben ik ook begonnen met wat hobby houtbewerking maar nauwkeurig meten en aftekenen is af en toe nog lastig. Hebben jullie hier tips hier? Wat voor soort meet gereedschap gebruiken jullie voor grof en nauwkeurig afmeten?
Zou even de 'big ruler' video (nummer 19 en 20) kijken van hookedonwood.

Dan moet je voor jezelf bepalen in waarin je wil investeren en welke nauwkeurigheid je nodig hebt voor de projecten die je doet. Voor wat meer ruwbouw, tuin, etc. kan je prima uit de voeten met bijvoorbeeld een speedsquare, rolmaat en een grovere lineaal/blokhaak en een 'dikker potlood'.
Wil je meer de precisie voor meubels, dan kan je beter denken aan bijvoorbeeld die 'incra' linealen met een fijn 0.5mm potlood of een aftekenmes.
Pagina: 1 ... 15 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).