Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Tips, als ervaringsdeskundigepaQ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:19:
[...]
Alhoewel we niet van die groene vingers hebben... (handig met 450m2 tuin)
- paar zitjes
- heul veul gras
- robomaaier
30m2 zwembad helpt ook (als het geld over blijft)maartend schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:29:
[...]
Tips, als ervaringsdeskundige
- paar zitjes
- heul veul gras
- robomaaier
En anders asfalteren en een vangrail er omheen.
Mijn ac10304 heeft een snoer van ~ 2.80mbreagor schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:34:
Zou iemand die een senco low noise compressor (ac10304 of ac8305) of de hbm 10l (die van 179 euro) of 20l (die van 249 euro) low noise heeft wellicht voor mij de lengte van de elektra kabel willen meten?
Ik zoek een compressor, alleen die moet op een specifieke plaats komen, waarbij de afstand tot de dichtsbijzijnde stroompunt een factor is...(dat stroompunt is al een verlengkabel, en ben geen fan van doorlussen van verlengkabels, dus de compressor moet deze rechtstreeks kunnen bereiken).
Eigen zwembad is heel veel werk. Echt heel veel. Zwembad in de buurt is dan veel makkelijker. Kun je rest van de tijd heerlijk in je zitjes hangen.paQ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:31:
[...]
30m2 zwembad helpt ook (als het geld over blijft)
Wij hebben nog wel een waterbak, beton, maar daar hoef ik tegenwoordig niet meer naar om t ekijken, biologisch evenwicht.
Maar je wordt wel populair in de buurt met een eigen zwembad.
Lijkt wel alsof ik niet zo zwemmerig ben. Klopt
Maar idd, eigen F1 circuitje is wel heel erg stoer
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 15-02-2021 10:33 ]
Een lange liniaal zonder overgangen is net wat makkelijker en fijner dan 2x 70 met overgang. Ik gebruik m'n 70 voor korte stukken. Ik heb wel een extra setje aansluiting besteld meteen bij HBM voor mocht ik ooit 140+140cm lengte nodig hebben.webber87 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:27:
Nu heb ik eerder gelezen dat de geleiderail het beste vervangen kan worden door een aftermarket. Ik heb het topic even doorgelezen en ik zie dat mensen de rail van HBM hiervoor hebben gepakt. Is dat nog steeds de beste keuze? En wat is nou exact het voordeel? Ik neem aan dat deze rechter zaagt?
*insert signature here
Een massieve band loopt wel direct vast in mul zand, een "ouderwetse" band kun je iets leeg laten lopen waardoor je niet direct vast loopt.Pixeltje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:19:
[...]
In dat geval een knappe kunststoffen kopen met een massieve band. geen onderhoud, geen gedonder.
ja daar dacht ik net aan met dat artsi-fartsi wiel op die metalen kruiwagen. Daar loop je natuurlijk genadeloos mee vast.Den_S85 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:38:
[...]
Een massieve band loopt wel direct vast in mul zand, een "ouderwetse" band kun je iets leeg laten lopen waardoor je niet direct vast loopt.

Toch maar gewoon voor een horse gaan dan denk ik.
Kun je je volgens mij geen bult aan vallen, en nog enigszins profiel op het bandje.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 15-02-2021 10:40 ]
ik heb zo'n ding eens gekocht bij de gamma, doet wat het moet doen, maar inderdaad, er komt wel wat roest bij omdat er ook al wat van de coating afbladderd (en hij regelmatig in weer en wind blijft staan). Maakt me verder niet zoveel uit, het is en blijft een kruiwagen, dat ding mag afzien.
Inderdaad, maar bij onze Fort is het frame niet goed gepoedercoat in de hoeken waardoor dat wel roestTrichoglossus schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:17:
Of een Fort, kunststof kuip op luchtband. Die dingen gaan eeuwig mee in de tuin, ook geen gedoe met een roestende kuip als ie buiten staat.

Dat heb ik ook gehad. Afschuren, hammerite erop en sinds die opknapbeurt staat ie alweer 5 jaar in weer en wind buiten.Rob Z schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:46:
[...]
Inderdaad, maar bij onze Fort is het frame niet goed gepoedercoat in de hoeken waardoor dat wel roest
:strip_exif()/f/image/a5AeADBDv3e2MwK6vx6QRhWl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit weekend mijn nieuwe las/werk tafel afgewerkt. Het tafelblad komt uit de schroothoop van een bedrijf; de gaten hebben een diameter van 27mm.
Nu zou ik graag van die handige klemmen willen, die ik in die gaten kan steken.
Ik vind echter enkel klemmen gemaakt voor MFT tafels (20mm gaten).
Iemand suggesties?
Ik zag laatst van die klemmen die in een rails van een invalzaag passen. Daarvan is de kop niet zo groot en passen dus door je tafelgaten heen. Bv deze.Breezz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:07:
[Afbeelding]
Ik heb dit weekend mijn nieuwe las/werk tafel afgewerkt. Het tafelblad komt uit de schroothoop van een bedrijf; de gaten hebben een diameter van 27mm.
Nu zou ik graag van die handige klemmen willen, die ik in die gaten kan steken.
Ik vind echter enkel klemmen gemaakt voor MFT tafels (20mm gaten).
Iemand suggesties?
https://www.banggood.com/...989.html?cur_warehouse=CN
Grappig, Ik verbaas me er altijd over dat mensen soms wel 20 schroevendraaiers in de gereedschapkist hebben zitten maar vervolgens met een soort hamer al het werk willen doen.MJV schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:43:
Ik overweeg een nieuwe klauwhamer aan te schaffen, de oude hamer die ik heb is krom (de steel). Estwing heeft een hele fraaie, net als Picard overigens. Maar, welk gewicht te kiezen? 450g lijkt de standaard te zijn, maar wellicht is 560g ook prettig, want iets meer punch?
Het is niet dat ik dagelijks nagels in houtskeletbouw sta te meppen ofzo, gebruik de hamer voor vanalles, bij slagijzer voor laminaatvloer, wat hakwerk met een beitel, enz.
Welk gewicht zouden jullie kiezen? Andere suggesties dan de Estwing ook welkom.
Ik heb er zelf een stuk of 4 die ik met enige regelmaat gebruik.
- Stanley steelmaster 450 gram voor huis tuin en keuken werk (schilderijtje ophangen enz.)
- Estwing 708gram houtensteel voor timmerwerkzaamheden (niet op je vingers slaan met een geprofileerde kop... ik zeg dit namens een vriend

- Vuistje (1000gr), voor het betere hak en breekwerk.
- Houten sleg, Ideaal voor schuttingpalen de grond in te meppen, muurtjes op zijn plek helpen of zelfs een klein stukje grond te verdichten.
Verder nog een legio aan andere hamers waaronder: bankhamer, voorhamer, stratemakershamer, hamerbijl en een rubberen hamer.
+1 voor de vangrailpaQ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:31:
[...]
30m2 zwembad helpt ook (als het geld over blijft)

We gaan een nieuwbouwwoning bouwen en daar wil ik (extra kamer creëren) een tacker / bradtacker voor aanschaffen. De walt hoor ik goede verhalen over.
Nu zie ik deze bradtacker 16g staan op amazon. Wordt verstuurd uit portugal.
Vertrouwen jullie deze aanbieder? Prijs is laag, maar gewicht vh pakket waarmee geadverteerd wordt etc, ik vertrouw het nog niet zo heel erg
Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....
Bij amazon sta je relatief veilig, maar de gouden regel: if it's too good to be true, it usually is; gaat ook bij amazon op. Als ik bij .nl het adres in .de verander zie ik die aanbieder er ook bij staan trouwens (dat is gunstig). Ik zou persoonlijk voor de 5 euro verschil de Duitse versie bestellen (op .de dus) (155€ en gratis verzending, al zal dat met de btw correctie iets hoger zijn) Dan haal je 'm bij de Dewalt store, weet je in ieder geval zeker dat je geen brol en/of nep koopt.beerns schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:52:
ik heb sinds kort een airpress lmo5-380. Prima compressor.
We gaan een nieuwbouwwoning bouwen en daar wil ik (extra kamer creëren) een tacker / bradtacker voor aanschaffen. De walt hoor ik goede verhalen over.
Vertrouwen jullie deze aanbieder? Prijs is laag, maar gewicht vh pakket waarmee geadverteerd wordt etc, ik vertrouw het nog niet zo heel erg
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Je zegt specifiek extra kamer creëren, waar ga je die brads voor gebruiken?beerns schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:52:
ik heb sinds kort een airpress lmo5-380. Prima compressor.
K to the KillaZ
Of is dan een bradtacker compleet overbodig?
Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....
idd, ik zie de .de versie; betere koop inderdaad. Thanksrockhopper schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:02:
[...]
Bij amazon sta je relatief veilig, maar de gouden regel: if it's too good to be true, it usually is; gaat ook bij amazon op. Als ik bij .nl het adres in .de verander zie ik die aanbieder er ook bij staan trouwens (dat is gunstig). Ik zou persoonlijk voor de 5 euro verschil de Duitse versie bestellen (op .de dus) (155€ en gratis verzending, al zal dat met de btw correctie iets hoger zijn) Dan haal je 'm bij de Dewalt store, weet je in ieder geval zeker dat je geen brol en/of nep koopt.
Hij is zojuist binnengekomen.paQ schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:29:
[...]
Sja, dan doet het ding 'dus' gewoonweg niet wat het belooft. Kwalijk.
Over de groene bosch veel minder reviews te vinden, maar ik ga het meemaken. Als hij binnen is en ik ga thuis eens wat over muren waarvan ik weet wat waar zit, dan weten we dat snel genoeg. Krijg ik ook daar missers op, dan moet ik besluiten of ik diep in de buidel tast
Volgens het ding heb ik studs van 20cm breed (is niet) , en detecteert ie van alles overal. Of zegt: er zijn apparaten in de buurt die storen, haal ze weg.
Elektra meet ie overigens wel in de MS wandjes. Ik zal hem voor de vorm thuis nog even op gips en beton testen, maar uh... misschien alvast een Dtect bestellen maar?
Als je er na je verbouwing geen gebruik meer van maakt zou ik serieus overwegen om dat enkele muurtje gewoon met de hand in elkaar te kloppen. Los van het feit dat er echt wel een leercurve aan zo'n apparaat zit zijn de spijkers ook fors duurder. Mocht je toch een constructietacker willen hou dan marktplaats eens in de gaten. Ik heb er zelf pas een hagelnieuwe Bostitch f33pt gekocht. Deze was door de vorige eigenaar 1x gebruikt en verkocht hem voor een fractie van de nieuwprijs. Voor hem zonde van het geld, voor mij een goeie deal.beerns schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:18:
ik wil een constructietanker hebben (verlanglijstje) voor de bouw vd kamer en de bradtacker (ja, minder sterke verbindingen) voor de afwerking vd woning/kamer. Plinten etc.
Of is dan een bradtacker compleet overbodig?
Qua bradtacker zou ik eens bij ECO-tools kijken. Zijn echt prima tackers die ze daar hebben voor de gemiddelde diy-er. en qua prijs een derde van die DeWALT. Luchtslangen en dergelijke zijn daar ook gunstig geprijsd.
Thanks! Heb jij alle rails vervangen door die van HBM? Ik zit te denken om eerste alleen de 140cm te bestellen en de 70cm eerst te laten. Volgens mij zijn van 70cm wel recht. Die kromming komt volgens mij vooral wanneer je meerdere aan elkaar koppelt.Tjark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:34:
[...]
Een lange liniaal zonder overgangen is net wat makkelijker en fijner dan 2x 70 met overgang. Ik gebruik m'n 70 voor korte stukken. Ik heb wel een extra setje aansluiting besteld meteen bij HBM voor mocht ik ooit 140+140cm lengte nodig hebben.
Mocht die van 70cm ook beter werken dan bestel ik die er misschien ook wel bij. De 140cm is op dit moment toch nog uitverkocht.
Anders gezegd: ik denk dat de 2x 70cm HBM niet meer/beter secuur te bevestigen zijn aan elkaar dan de 'originelen' (wrs komen de stukken allemaal uit dezelfde scheppach fabroek oid)
[ Voor 25% gewijzigd door Tjark op 15-02-2021 16:50 ]
*insert signature here
Bedankt voor de tip!loeberce schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:13:
[...]
Ik zag laatst van die klemmen die in een rails van een invalzaag passen. Daarvan is de kop niet zo groot en passen dus door je tafelgaten heen. Bv deze.
https://www.banggood.com/...989.html?cur_warehouse=CN
Ik heb 2 sets van deze klemmen gekocht: https://www.toolnation.nl...nelspanklemmen-2-pcs.html
Ze passen niet doorheen de gaten van een Festool MFT, maar met een beetje geluk wel door mijn gaten van 30mm. Anders een klein beetje bijwerken met de slijpschijf...
Ze zouden ook moeten passen op mijn Makita rail. Daar had ik ook nog geen klemmen voor dus een echte win-win.
OK that’s it... het is volstrekt hit and miss...kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:54:
[...]
Als je live wire in stalen buis hebt pikt hij dat niet want afgeschermd. Maar dan gaat 'ie wel als je hem op metaal zet. Grondkabel idem.
Maargoed, veel van die dingen piepen dus overal. Dan moet je je mobiel wegleggen, je horloge afdoen, je hand op de muur, etc. etc. etc. en dan kun je uiteindelijk leidingen volgen waarvan je weet waar ze liggen.
Ben toch blijer met mijn D-Tect 120.
in HSB:
Ik meet elektra 30cm in de breedte, terwijl ik zeker ben dat het verticaal zit. De piep stopt als ik voorbij de leiding ben. Ga ik terug naar links, NIKS

in beton boven een schakelaar: nada
In de andere betonmuur zelfgefreesde leidingen: ongeacht waar ik de scanner op de muur zet. Piiiieeeeeppppp rood.

Ik ga de dtect120 bestellen.
De reden om voor de 180 te kiezen is dat bij deze het toerental te regelen is via de schakelaar wat de 182 niet heeft. De reden om voor de 182 te kiezen is dat deze koolborstelloos is.
Wat zijn jullie ervaringen met deze decoupeerzagen en waarom zou je voor welke van de 2 kiezen?
Beetje hetzelfde als beugel versus knop. Het is maar wat je fijn vind werken. Ik persoonlijk hecht weinig waarde aan het regelen van een toerental, voor mijn gebruik is het niet belangrijk. Ik zou daarom voor koolborstelloos gaan. Maar goed jouw gebruik kan die toerental regeling misschien wel die regeling nodig hebben....Rouge Baste schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:13:
Ik wil een nieuwe decoupeerzaag op accu. Nu zit ik al in het Makita accu milieu dus hier wil ik mee verder. Nu twijfel ik tussen de DJV180 en DJV182.
De reden om voor de 180 te kiezen is dat bij deze het toerental te regelen is via de schakelaar wat de 182 niet heeft. De reden om voor de 182 te kiezen is dat deze koolborstelloos is.
Wat zijn jullie ervaringen met deze decoupeerzagen en waarom zou je voor welke van de 2 kiezen?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Gewoon voor de Estwing 16oz (450gr?) gaan. Dan maakt naar mijn idee de greep niet heel erg uit.MJV schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:43:
Ik overweeg een nieuwe klauwhamer aan te schaffen, de oude hamer die ik heb is krom (de steel). Estwing heeft een hele fraaie, net als Picard overigens. Maar, welk gewicht te kiezen? 450g lijkt de standaard te zijn, maar wellicht is 560g ook prettig, want iets meer punch?
Het is niet dat ik dagelijks nagels in houtskeletbouw sta te meppen ofzo, gebruik de hamer voor vanalles, bij slagijzer voor laminaatvloer, wat hakwerk met een beitel, enz.
Welk gewicht zouden jullie kiezen? Andere suggesties dan de Estwing ook welkom.
Ik gebruik zelf al een jaar of 6 die met de blauwe greep. Ook wel een paar keer van een collega de 560gr in m'n handen gehad, maar die vind ik persoonlijk net niet lekker in de hand liggen qua gewicht.
Je hebt dat gewicht ook niet nodig bij de meeste werkzaamheden. Voor echt hard slaan pak je gewoon een vuistje.
Zou zoiets handig zijn? En waar koop je zo'n dergelijke plaat? Misschien formulier ik het wat simplistisch maar het is ook nog geen concreet idee.
Op YouTube staan wel wat 'portable bench' videos met inklapbaar onderstel.
Edit: je formuliert het inderdaad wel grappig ;-)
[ Voor 17% gewijzigd door florizla op 15-02-2021 22:21 . Reden: Formuliering ]
https://www.amazon.de/gp/...smid=A2MH4J0PUJ0WGE&psc=1
[ Voor 3% gewijzigd door Woody179 op 15-02-2021 23:58 ]
Ik was toevallig zelf ook laatst aan het zoeken naar een simpele pouch/belt voor het makkelijk opbergen en meenemen van mijn 'EDC' tools als ik ergens ga klussen (of naar de werkplaats ga)Woody179 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:41:
Iemand nog advies voor een goede gereedschaps gordel... Blackdiamond en occidentale leather is me qua budget net "iets" te veel van t goeie. Brede gordel en bretels zijn een pré en grote zakken een must. Ik zat naar zo iets te kijken maar ik kom aardig wat wisselende reviews tegen buiten Amazon.de
Ik draag vooral kleine dingen zoals potloden, rolmaat, blokhaakje, markeermes, centerpons e.d.
Maar echt kleine pouches voor dit soort spul, met een optie voor af een toe een hamer, heb ik nog niet gevonden. Veel van die dingen heb gigantische zakken voor schroeven, speedsquares of tangen. Die hoef ik niet constant bij me te dragen.
Voor iets modulairs/hoog kwaliteit kwam ik ook snel bij occidental uit. Maar ik zag ook Snickers workwear op Klium staan. Heb je die al bekeken? Zag er op zich wel oké uit.
Als iemand anders nog een suggestie heeft, vooral voor iets modulairs, dan hou ik me ook aanbevolen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik ben sinds vandaag trots in het bezit van een DTM51Z. Hiervoor zoek ik alleen nog een leuke set accessoires zodat ik tenminste altijd wat bij de hand heb, specifieke bladen kan ik altijd bijbestellen. Kan je het aanraden gewoon een redelijk compleet setje van Alie te halen op basis van het aantal bestellingen, of zijn er echt specifieke stores die alleen interessant zijn? Indien anderen nog goede tips hebben voor een redelijk geprijsd setje houd ik mij ook aanbevolen natuurlijk.bazzzzzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:06:
[...]
Ik koop deze vaak: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dt4RyOx
(4e plaatje van de advertentie laat vrij duidelijk zien op welke merken dit zaagje past, @ydr )
Kwaliteitszaagjes zijn beter maar ook 5 keer zo duur dan alieexpress
Dat het iets mindere kwaliteit is vind ik niet erg, klus niet extreem veel dus ik zal mij wel redden.
Ik zie zo iets soms wel eens voorbij komen op "tiny house nation" (of hoe het programma ook precies heet) en ik vraag me zelf dan altijd af of zoiets nou echt fijn werkt. De hele tijd rondzeulen met een hoop extra gewicht. Het zal misschien sneller zijn en misschien dat je minder loopt te zoeken, maar ik vind het er heel lastig en ongemakkelijk uitzien. (einde rant) Niet liever een klein emmertje dat je naast je werk zet en dingen in en uit kan pakken?Woody179 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:41:
Iemand nog advies voor een goede gereedschaps gordel... Blackdiamond en occidentale leather is me qua budget net "iets" te veel van t goeie. Brede gordel en bretels zijn een pré en grote zakken een must. Ik zat naar zo iets te kijken maar ik kom aardig wat wisselende reviews tegen buiten Amazon.de
Ja is echt fijn, heb er soms ook nog 3 machines aanhangen. Gewicht geen proleem, want hangt op je heupen.rockhopper schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:24:
[...]
Ik zie zo iets soms wel eens voorbij komen op "tiny house nation" (of hoe het programma ook precies heet) en ik vraag me zelf dan altijd af of zoiets nou echt fijn werkt. De hele tijd rondzeulen met een hoop extra gewicht. Het zal misschien sneller zijn en misschien dat je minder loopt te zoeken, maar ik vind het er heel lastig en ongemakkelijk uitzien. (einde rant) Niet liever een klein emmertje dat je naast je werk zet en dingen in en uit kan pakken?
Lees stiekem even mee want mijn el cheapo valt na een goed jaar bouwen al uit elkaar.
Welke el cheapo heb jij? Pakken we die als start/verbeter punt.bbbrumbrum schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 01:49:
[...]
Ja is echt fijn, heb er soms ook nog 3 machines aanhangen. Gewicht geen proleem, want hangt op je heupen.
Lees stiekem even mee want mijn el cheapo valt na een goed jaar bouwen al uit elkaar.
ik was niet op de hoogte van snickers, ik ga ze eens bekijken.dragonhaertt schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]
Ik was toevallig zelf ook laatst aan het zoeken naar een simpele pouch/belt voor het makkelijk opbergen en meenemen van mijn 'EDC' tools als ik ergens ga klussen (of naar de werkplaats ga)
Ik draag vooral kleine dingen zoals potloden, rolmaat, blokhaakje, markeermes, centerpons e.d.
Maar echt kleine pouches voor dit soort spul, met een optie voor af een toe een hamer, heb ik nog niet gevonden. Veel van die dingen heb gigantische zakken voor schroeven, speedsquares of tangen. Die hoef ik niet constant bij me te dragen.
Voor iets modulairs/hoog kwaliteit kwam ik ook snel bij occidental uit. Maar ik zag ook Snickers workwear op Klium staan. Heb je die al bekeken? Zag er op zich wel oké uit.
Als iemand anders nog een suggestie heeft, vooral voor iets modulairs, dan hou ik me ook aanbevolen.
Modulair is inderdaad wel handig naarmate de taken tijdens de bouw veranderen mag de gordel best mee veranderen. Voor de HSB fase wil ik juist die grote zakken hebben. Er lijkt me niks zo irritant om elke 10 minuten de ladder weer af te moeten omdat de spijkers op zijn.
En om nou overal kapstokken te moeten creëeren omdat ik mijn emmertje ergens kwijt moet... Nee dat lijkt me ook niks
DeWALT heeft opzich ook een redelijk ogende gordel https://www.amazon.de/-/nl/dp/B001P30BTG
Maar als Bosch fanboy is dat toch net ff een brug te ver.
Ik bestel maar 2 keer per jaar zaagjes en daardoor dus bijna iedere keer bij een andere Ali shop. De combi zaagjes metal+wood zijn vaak van acceptabele kwaliteit. Ook de zaagjes van de action zijn acceptabel. Ik zorg vaak dat ik een stuk of 5 goedkope zaagjes in mijn koffer heb en 2 kwaliteit zaagjes voor precisie werkBlackMonkey schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:15:
[...]
Ik ben sinds vandaag trots in het bezit van een DTM51Z. Hiervoor zoek ik alleen nog een leuke set accessoires zodat ik tenminste altijd wat bij de hand heb, specifieke bladen kan ik altijd bijbestellen. Kan je het aanraden gewoon een redelijk compleet setje van Alie te halen op basis van het aantal bestellingen, of zijn er echt specifieke stores die alleen interessant zijn? Indien anderen nog goede tips hebben voor een redelijk geprijsd setje houd ik mij ook aanbevolen natuurlijk.
Dat het iets mindere kwaliteit is vind ik niet erg, klus niet extreem veel dus ik zal mij wel redden.
De curved zaagjes van bosch professional zijn echt TOP.
Zeker als je bezig bent met afwerking van je huis (vloer plinten architraven)
Door de curve zijn ze makkelijker te positioneren (ze lopen niet weg)
En heb ook gewoon het idee dat ze 3x zo lang mee gaan.
Wel jammer dat ze zo idioot duur zijn bij de gamma/hornbach.
Hier zijn ze iets goedkoper.
Ze hebben ze in verschillende maten en vertandingen

https://www.multitoolworld.com/sl151
Ik heb zelf de Snickers 9780 electricians toolbelt maar op mijn verlanglijstje gezet.Woody179 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 06:37:
[...]
ik was niet op de hoogte van snickers, ik ga ze eens bekijken.
Modulair is inderdaad wel handig naarmate de taken tijdens de bouw veranderen mag de gordel best mee veranderen. Voor de HSB fase wil ik juist die grote zakken hebben. Er lijkt me niks zo irritant om elke 10 minuten de ladder weer af te moeten omdat de spijkers op zijn.
En om nou overal kapstokken te moeten creëeren omdat ik mijn emmertje ergens kwijt moet... Nee dat lijkt me ook niks
DeWALT heeft opzich ook een redelijk ogende gordel https://www.amazon.de/-/nl/dp/B001P30BTG
Mooi compleet (in plaats van losse onderdelen bestellen) dus qua modulairiteit prima.
En vooral lekker compact. Ik ga het vooral gebruiken in een houtwerkplaats, dus grote zakken vol met tangen, hamers en schroeven is voor mij niet nodig.
Mocht ik wel rond het huis gaan klussen/bouwen, dan kan ik de bretels en grotere zakken er aan hangen.
De rest van de tijd zal riem+tasje voldoende zijn.

Toevallig tijdje terug met een Stanley werktas / koffer van een aannemer kunnen werken en moet zeggen dat de kwaliteit eigenlijk hartstikke prima was voor de prijs.
Fristads verkoopt kant en klare riemen en losse elementen.Woody179 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 06:37:
[...]
ik was niet op de hoogte van snickers, ik ga ze eens bekijken.
Afhankelijk van wat je mee wil sjouwen is een werkbroek met spijkerzakken ook een optie. Als je dan een keer echt veel schroeven mee wil nemen, kan je altijd een spijkertas aan een riem pakken of de hele doos schroeven meenemen.
Of lukt het ook met 15mm? Ik wil er zelf een paar boren, en schaf een volle plaat aan.
Wat heb je zelf al gevonden? Gaat het over montageplaat of over de frontplaat? Wat wil je er mee doen? welke scharnieren heb je?Rob Z schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:13:
Is 18mm de aanbevolen plaatdikte voor een keukenscharnier? (potscharnier van o.a. Blum)
Of lukt het ook met 15mm? Ik wil er zelf een paar boren, en schaf een volle plaat aan.
Blum heeft hele goede documentatie waar de maten duidelijk in aangegeven zijn.
Ik heb een aantal korte broeken van snickers en heb daar de zakken juist afgehaald, zaten me altijd in de weg.Framoes schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:55:
[...]
Fristads verkoopt kant en klare riemen en losse elementen.
Afhankelijk van wat je mee wil sjouwen is een werkbroek met spijkerzakken ook een optie. Als je dan een keer echt veel schroeven mee wil nemen, kan je altijd een spijkertas aan een riem pakken of de hele doos schroeven meenemen.
Snikki heeft me wel een mooie basisriem zeg.
:strip_exif()/f/image/J6uLu8XmbZDiFXw1dnjgHjz9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom hem tegen voor om en nabij de 90 euro
Incl zakken en bretels ga je dan alsnog gauw richting de € 200..
Ik hou hem zeker in gedachte. Dat brede rugpand lijkt me namelijk wel heel fijn.
Dankjewel, 'k heb inderdaad wat specifieke documentatie van Blum gevonden bij de webwinkel. Het gaat om de frontplaat en de dikte is minimaal 16mm -> dus 18 doen hier. 'k Heb nog niks liggen; moet alles nog voorbereiden.dragonhaertt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:25:
[...]
Wat heb je zelf al gevonden? Gaat het over montageplaat of over de frontplaat? Wat wil je er mee doen? welke scharnieren heb je?
Blum heeft hele goede documentatie waar de maten duidelijk in aangegeven zijn.
Zo te zien heeft Snickers een heel erg vergelijkbaar assortiment als Snikki. Ook de riem lijkt me wel fijn (redelijk breed, zacht, en snelsluiting voor)Woody179 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:45:
[...]
Ik heb een aantal korte broeken van snickers en heb daar de zakken juist afgehaald, zaten me altijd in de weg.
[Afbeelding]
Ik hou hem zeker in gedachte. Dat brede rugpand lijkt me namelijk wel heel fijn.
De Tasjes van Snikki zijn ook heel vergelijkbaar. Misschien dat ik een Snickers riem koop, en een tasje van Snikki. En dan eens vergelijken.

Het lijkt me dat deze ook wel uitwisselbaar zijn. Interessant spul.
Bij een diepte van je potboring van 13mm blijft er te weinig vlees over. Grote kans dat je bij 15mm aan de andere kant de doordruk van de pot gaat zien. Maar dat is ook (deels) afhankelijk van de oppervlakte van de plaat, een hoogglans plaat is hiervoor veel gevoeliger dan bijvoorbeeld een plaat met een sinaasappelstructuur. Persoonlijk pas ik geen standaard potscharnieren toe in platen dunner dan 16mm.Rob Z schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:13:
Is 18mm de aanbevolen plaatdikte voor een keukenscharnier? (potscharnier van o.a. Blum)
Ik zat ook al aan zoiets te denken, een soort van Frankenstein riem er van maken.dragonhaertt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:00:
[...]
Zo te zien heeft Snickers een heel erg vergelijkbaar assortiment als Snikki. Ook de riem lijkt me wel fijn (redelijk breed, zacht, en snelsluiting voor)
De Tasjes van Snikki zijn ook heel vergelijkbaar. Misschien dat ik een Snickers riem koop, en een tasje van Snikki. En dan eens vergelijken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stanley heeft een nette riem, kost je de kop niet (45 euro uit mijn hoofd)Woody179 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:41:
K to the KillaZ
Mede hierdoor wou ik gebruik maken van aluminium profielen waarmee ik een frame bouw. Ik kan dan op het frame de houten frontjes monteren.
Maar hoe zaag ik nu nauwkeurig de aluminium profielen op lengte? Gewoon haaks afzagen is voldoende, verstek hoeft niet. Ik heb momenteel een parkside verstek/afkortzaag en een slijpschijf. De slijpschijf gaat veel te onnauwkeurig zijn.
Kan ik de profielen nauwkeurig genoeg zagen met de afkortzaag, desnoods met een speciaal blad voor aluminium? Is de zaagsnede dan netjes? Online vind ik wel verschillende zaagbladen voor aluminium maar ik heb geen idee of dit in de praktijk goed werkt.
En als dit al überhaupt zou kunnen met de afkortzaag, is dit wel veilig? Zou ik dit beter met een handzaag of recipro doen? Invalzaag lijkt me hiervoor niet geschikt. Of is onderstaande machine hiervoor beter geschikt? Dit lijkt op een slijpschijf maar dan in de vorm van een machine?
https://www.lidl-shop.be/...-180-A1-1280-W/p100317516
De profielen al op lengte bestellen is een mogelijkheid maar ik vermoed dat ik ze toch soms ga moeten inkorten en aanpassen etc…
[ Voor 4% gewijzigd door Sparco op 17-02-2021 13:05 ]
Het klinkt misschien heel simpel, maar een slijptol met doorslijpschijfje is wat je nodig bent.Sparco schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
Ik ga beginnen aan een nieuw project, namelijk het ombouwen van een bestelbusje tot een soort van camper, maar dan heel basic. De bedoeling is dat ik het 'bed' en de kastjes redelijk eenvoudig kan demonteren om zo terug een lege bus te hebben.
Mede hierdoor wou ik gebruik maken van aluminium profielen waarmee ik een frame bouw. Ik kan dan op het frame de houten frontjes monteren.
Maar hoe zaag ik nu nauwkeurig de aluminium profielen op lengte? Gewoon haaks afzagen is voldoende, verstek hoeft niet. Ik heb momenteel een parkside verstek/afkortzaag en een slijpschijf. De slijpschijf gaat veel te onnauwkeurig zijn.
Kan ik de profielen nauwkeurig genoeg zagen met de afkortzaag, desnoods met een speciaal blad voor aluminium? Is de zaagsnede dan netjes? Online vind ik wel verschillende zaagbladen voor aluminium maar ik heb geen idee of dit in de praktijk goed werkt.
En als dit al überhaupt zou kunnen met de afkortzaag, is dit wel veilig? Zou ik dit beter met een handzaag of recipro doen? Invalzaag lijkt me hiervoor niet geschikt. Of is onderstaande machine hiervoor beter geschikt? Dit lijkt op een slijpschijf maar dan in de vorm van een machine?
De profielen al op lengte bestellen is een mogelijkheid maar ik vermoed dat ik ze toch soms ga moeten inkorten en aanpassen etc…
Ik zou dan weer voor de afkortzaag gaan met een aangepast zaagblad. Gaat veel properdere en accuratere zaagsnedes geven. Aluminium is zacht genoeg om met je afkortzaag te doenSparco schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
Ik ga beginnen aan een nieuw project, namelijk het ombouwen van een bestelbusje tot een soort van camper, maar dan heel basic. De bedoeling is dat ik het 'bed' en de kastjes redelijk eenvoudig kan demonteren om zo terug een lege bus te hebben.
En niet te vergeten het centreer puntje dat op veel van de boren zit, dat lukt met 15mm plaat maar net. Maar inderdaad, je gaat het zien dus zou er niet aan beginnen. Heb zelf net een deurtje opnieuw gemaakt omdat de bolling bij het scharnier me toch te veel tegen stond.Waaj schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:00:
[...]
Bij een diepte van je potboring van 13mm blijft er te weinig vlees over. Grote kans dat je bij 15mm aan de andere kant de doordruk van de pot gaat zien. Maar dat is ook (deels) afhankelijk van de oppervlakte van de plaat, een hoogglans plaat is hiervoor veel gevoeliger dan bijvoorbeeld een plaat met een sinaasappelstructuur. Persoonlijk pas ik geen standaard potscharnieren toe in platen dunner dan 16mm.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik weet toevallig dat Makita een mooie nieuwe lijn aan toolholders heeft. Van rolbandmaathouders, hamerhouders etc tot complete gordels voor de timmerman. Ik heb ook een simpele riem met van die houders gehaald en moet zeggen dat de kwaliteit me erg verbaasde. Het is gemaakt en Polen door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is. Die maken onder andere ook alle toolholders voor merken zoals Gedore. Dus de kwaliteit is echt heel erg goed.dragonhaertt schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:12:
[...]
Ik was toevallig zelf ook laatst aan het zoeken naar een simpele pouch/belt voor het makkelijk opbergen en meenemen van mijn 'EDC' tools als ik ergens ga klussen (of naar de werkplaats ga)
En wat als je al 15mm platen hebt en al halverwege het project bent?Himalaya schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:43:
[...]
En niet te vergeten het centreer puntje dat op veel van de boren zit, dat lukt met 15mm plaat maar net. Maar inderdaad, je gaat het zien dus zou er niet aan beginnen. Heb zelf net een deurtje opnieuw gemaakt omdat de bolling bij het scharnier me toch te veel tegen stond.
asking for a friend

Doen alsof je bovenstaande niet gelezen hebt!checkdiz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:35:
[...]
En wat als je al 15mm platen hebt en al halverwege het project bent?
asking for a friend
Probeer voorzichtig eerst een deurtje en kijk wat er gebeurd. Weggooien en opnieuw beginnen kan altijd nog

De slijpschijf is prima nauwkeurig hoor, de onnauwkeurigheid zit 'm in PEBKAC.Sparco schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
Ik heb een standaard voor mijn haakse slijper, ooit bij Lidl gekocht. zoiets
Maar een vaste hand met een dun schijfje zou mij denk ik ook wel lukken.
Maar een zaagblad voor aluminium in je afkortzaag is ook een goede optie. Daarvoor is Ecotools.nl een goede shop, met goede prijs-kwaliteit verhouding.
Heel voorzichtig en vooral het gat wel diep genoeg maken, je bent natuurlijk bang om te diep te gaan en dus komt het scharnier er te strak in te zitten en gaat het bol staan. Dus probeerstukje en de frees/boor (ik doe het altijd met een bovenfrees) goed instellen op de maximale diepte. Het kan, maar is even proberen.checkdiz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:35:
[...]
asking for a friend
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Maar als je scharnieren van een maatje kleiner kan krijgen is dat misschien nog beter.
https://www.vanhoecke.be/nl/scharnieren-voor-dunne-frontencheckdiz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:35:
[...]
asking for a friend
Ik heb er nog geen ervaring mee dus ik kan er verder niets over vertellen
[edit] Een andere methode die ik in het verleden wel eens heb toegepast is ter plekke van het scharnier een stukje HPL plakken zodat je daar ter plekke 16mm materiaal hebt. Wel netjes doen anders wordt dat heel snel een beun-oplossing.
[ Voor 25% gewijzigd door Waaj op 17-02-2021 14:57 ]
de plaats waar de scharnieren komen opdikken met een reststukje? dan heb je 2x 15mmcheckdiz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:35:
[...]
asking for a friend
Zoals nvermen al zegt, dit gaat echt perfect met het juiste blad (veel tanden, zie bijv. bij Ecotools) op de afkortzaag. Heb zelf de 80/40 profielen van mijn simrig op die manier ingekort. Gaat echt heel makkelijk en superstrak, zelfs in verstek als je wilt. Alleen een goede stofzuiger er bij pakken, komt wel heel veel "zaagsel" bij vrij.Sparco schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
En als dit al überhaupt zou kunnen met de afkortzaag, is dit wel veilig?
Met alle respect, maar je moet wel een hele strakke hand hebben om dit met een slijptol te kunnen benaderen. (of een standaard inderdaad
Ik heb laatst ook wat aluminium gezaagd met de afkortzaag. Gaat prima; voor zover ik weet kun je aluminium gewoon met standaard bladen zagen. Mijn tip is wel om het goed vast te zetten voor je zaagt, i.t.t. hout of plaatmateriaal zijn aluminium profielen wat meer geneigd om gegrepen te worden door de zaag en daarmee als een ongeleid projectiel door de ruimte te knallen. En zet ook zeker even een beschermende bril op, je wilt geen aluminiumsplinters in je oog hebbenSparco schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
Maar met een goede (hand)metaalzaag kun je ook heel prima netjes zagen, het is even wat meer werk maar zal qua resultaat helemaal prima zijn.
Als je een haakse slijper gebruikt zou ik wel een geschikte doorslijpschijf voor aluminium monteren, en als je er niet vaak mee werkt eerst even oefenen op een stuk wat je niet gaat gebruiken. Mijn ervaring met haakse slijpers is dat het nog best een kunst is om mooie netjes en strak te werken.(m.a.w.: ervaring helpt enorm, die moet ik zelf nog een beetje opbouwen
Reciprozaag zou ik afraden, die zijn te lomp.
Decouperzaag met metaalzaagje is overigens wel een optie als je profielen niet te dik zijn.
Uhh, tja, dat is dus precies de reden om een geschikt zaagblad in je machine te zetten en waarom een grof getand blad ongeschikt is voor metaal. Maar als je het niet erg vindt om naar de SEH te moeten om een stuk aluminiumprofiel uit je voorhoofd te laten peuteren, prima zo blijven doen hoor...Pelle schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:33:
[...]
Ik heb laatst ook wat aluminium gezaagd met de afkortzaag. Gaat prima; voor zover ik weet kun je aluminium gewoon met standaard bladen zagen. Mijn tip is wel om het goed vast te zetten voor je zaagt, i.t.t. hout of plaatmateriaal zijn aluminium profielen wat meer geneigd om gegrepen te worden door de zaag en daarmee als een ongeleid projectiel door de ruimte te knallen. En zet ook zeker even een beschermende bril op, je wilt geen aluminiumsplinters in je oog hebben
(...)
Precies dit. Geef gewoon 3 tientjes uit aan een blad wat er voor gemaakt is bij ecotools. En klem het werkstuk gewoon goed vast. Een ongeluk is zo gebeurd, revalidatie duurt alleen wat langer.Wild Chocolate schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:27:
[...]
Uhh, tja, dat is dus precies de reden om een geschikt zaagblad in je machine te zetten en waarom een grof getand blad ongeschikt is voor metaal. Maar als je het niet erg vindt om naar de SEH te moeten om een stuk aluminiumprofiel uit je voorhoofd te laten peuteren, prima zo blijven doen hoor...
De grootste kanshebber is nu de Senco ac10304 met de tacker s200bn.
Echter welke slang is voor dit soort werkzaamheden het beste? Ik zie zoveel verschillende diameters, materialen, aansluitingen etc. ik raak een beetje de weg kwijt.
Ik kijk nu vooral naar deze https://www.senco-emea.com/node/6990 een spiraalslang met 6.5mm diameter van 6 meter lang.....is dit een beetje geschikte keuze? Of beter de variant met 5 of 8mm diameter?
Of beter geen spiraal maar een gewone slang?
[ Voor 8% gewijzigd door breagor op 17-02-2021 18:36 ]
Mooie prijzen, maar helaas zie ik er zo geen echte zaagjes tussen staan?
Bedankt voor je reactie. Ik ga dan denk ik voor een goedkoop setje en neem daarnaast 1 of 2 kwaliteit zaagjes, zoals die @FRANQ linkt.bazzzzzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:13:
[...]
Ik bestel maar 2 keer per jaar zaagjes en daardoor dus bijna iedere keer bij een andere Ali shop. De combi zaagjes metal+wood zijn vaak van acceptabele kwaliteit. Ook de zaagjes van de action zijn acceptabel. Ik zorg vaak dat ik een stuk of 5 goedkope zaagjes in mijn koffer heb en 2 kwaliteit zaagjes voor precisie werk

Boven verwachting
jeeeej

Alleen... zonder accu betekent dus óók zonder batterijadapter 10/12V type AA1

Heeft een tweaker toevallig zo'n ding over?
edit:
nvr mnd.
Ik vind hem nu op amazon voor minder MET accu en lader dan voor 1 zonder alles.
Beiden in L-box
schiet mij maar lek

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 17-02-2021 20:04 ]
Nog eens zoeken naar een betere prijs, maar dit lijkt me geen slechte oplossingps4mm schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:54:
Weet iemand waar je dit soort kunststof kokertjes los kunt bestellen?
Ik zoek er 1 om de snelspan kop die nu los in de boordoos ligt netjes op te bergen tegen stof en gruis e.d. Het kartonnen doosje waar die in zat is na 2x gebruiken uiteraard gescheurd.
[Afbeelding]
Iemand een idee? Anders stuur ik wat mailtjes rond naar borenshops, die hebben vast wat los liggen
https://nl.aliexpress.com...r.0.0.582728c9Kblfvn&mp=1
Die sawmex dingen waren paar weken terug in de uitverkoop, hier vind je vrijwel alles...BlackMonkey schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:45:
[...]
Mooie prijzen, maar helaas zie ik er zo geen echte zaagjes tussen staan?
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik ga dan denk ik voor een goedkoop setje en neem daarnaast 1 of 2 kwaliteit zaagjes, zoals die @FRANQ linkt.
Goed gevonden! Thxnvermen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:12:
[...]
Nog eens zoeken naar een betere prijs, maar dit lijkt me geen slechte oplossing![]()
https://nl.aliexpress.com...r.0.0.582728c9Kblfvn&mp=1
Mijn punt is dat goed vastzetten en denken om je eigen veiligheid belangrijker is dan een ander blad (waarmee je het risico misschien wel verkleint maar zeker niet elimineert).Wild Chocolate schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:27:
[...]
Uhh, tja, dat is dus precies de reden om een geschikt zaagblad in je machine te zetten en waarom een grof getand blad ongeschikt is voor metaal. Maar als je het niet erg vindt om naar de SEH te moeten om een stuk aluminiumprofiel uit je voorhoofd te laten peuteren, prima zo blijven doen hoor...
Als je altijd zacht vuren zaagt en nog nooit aluminium op je afkortzaag hebt gehad dan kun je nog voor een vervelende verrassing komen te staan als je het op dezelfde manier behandelt
Maar als je maar een paar zaagsnedes nodig hebt zou ik het lekker bij een handzaag houden.
Mijn punt is, dat je uiteraard van alles kan doen aan veiligheid, bril op, gehoorbescherming, handschoenen, maliënkolder, maar dat veiligheid begint met het gebruiken van het juiste gereedschap voor de juiste klus.Pelle schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:34:
[...]
Mijn punt is dat goed vastzetten en denken om je eigen veiligheid belangrijker is dan een ander blad (waarmee je het risico misschien wel verkleint maar zeker niet elimineert).
Als je altijd zacht vuren zaagt en nog nooit aluminium op je afkortzaag hebt gehad dan kun je nog voor een vervelende verrassing komen te staan als je het op dezelfde manier behandelt
Maar als je maar een paar zaagsnedes nodig hebt zou ik het lekker bij een handzaag houden.
Ik was toevallig op zoek naar hetzelfde, mijn Alpen borenopbergdoosje is nu al stuk. Kwam dit tegen. Nog niet gekeken in hoeverre ze per stuk te koop zijn.
Linkje? Ik vind hem zonder accu voor 190, dus als jij goedkoper kon vinden?paQ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:50:
edit:
nvr mnd.
Ik vind hem nu op amazon voor minder MET accu en lader dan voor 1 zonder alles.
Beiden in L-box
schiet mij maar lek
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
AgreeWild Chocolate schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:38:
[...]
Mijn punt is, dat je uiteraard van alles kan doen aan veiligheid, bril op, gehoorbescherming, handschoenen, maliënkolder, maar dat veiligheid begint met het gebruiken van het juiste gereedschap voor de juiste klus.
Hier even naar de 2e kansjes scrollen. Ik had hem voor 151,58 ex. BTWIllusion schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:40:
[...]
Linkje? Ik vind hem zonder accu voor 190, dus als jij goedkoper kon vinden?
https://www.amazon.de/-/n...=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Betaalde ex accu en lader (en batterijadapter
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 17-02-2021 22:53 ]
Als hij erbij hoort en amazon heeft niet aangegeven dat'ie miste, dan kan je daar even bij amazon over miepen, dan krijg je nog wat korting
Ik had ook wel logisch gevonden als ie er bij zou zitten. Maar ach. Retour, en een met accu besteld.Raymond schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:56:
Balen van die adapter, ik dacht dat die er bij hoorde te zitten.
Als hij erbij hoort en amazon heeft niet aangegeven dat'ie miste, dan kan je daar even bij amazon over miepen, dan krijg je nog wat korting
Dan nog maar paar dagen wachten.
Ik heb ook nog 9mm liggen om opdikken uit te testen. het gaat om een inliggende deur, ik vermoed dat de draaihoek wel anders wordt met opdikken, we gaan het zien!Tarkin schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:56:
[...]
de plaats waar de scharnieren komen opdikken met een reststukje? dan heb je 2x 15mm
Verschilt ook wel per persoon. Ik heb broeken van Blaklader en gebruik die spijkertassen wel. Voor m'n rolmaat, bitjes en een handvol schroeven.Woody179 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:45:
[...]
Ik heb een aantal korte broeken van snickers en heb daar de zakken juist afgehaald, zaten me altijd in de weg.
[Afbeelding]
Als ik boven m'n hoofd werk (gipsen ofzo), pak ik wel m'n riem met grotere tassen.
Maar de halve dag met zo'n tuig rondsjouwen vind ik persoonlijk niks. Ik heb vrijwel alles binnen bereik en anders loop ik een paar meter.
Snickers heeft een speciaal systeem met open clipjes. Zit volgens mij ook op sommige broeken, maar werkt niet met een standaard riem. Je hangt die clips aan een broek/riem van Snickers en dan vouwt er iets overheen, als ik het me goed herinner. Ik heb een hamerlus en die kan niet normaal aan een gewone riem.dragonhaertt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:00:
[...]
Zo te zien heeft Snickers een heel erg vergelijkbaar assortiment als Snikki. Ook de riem lijkt me wel fijn (redelijk breed, zacht, en snelsluiting voor)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die Snikki tassen hebben een lus met drukknoop, die met alle riemen (binnen de breedte van die lus) werkt.
Snikki is trouwens van Fristads en dat is weer een concurrent van Snickers. Maken ook werkbroeken.
Mee eens, paar stappen doen en gewoon proberen een fatsoenlijke werkplek te maken. Enige moment dat ik zo'n riem wel zou willen proberen is op de ladder / steiger als ik weer eens misgrijp voor een toestel of onderdeeltje.Framoes schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:36:
[...]
Verschilt ook wel per persoon. Ik heb broeken van Blaklader en gebruik die spijkertassen wel. Voor m'n rolmaat, bitjes en een handvol schroeven.
Als ik boven m'n hoofd werk (gipsen ofzo), pak ik wel m'n riem met grotere tassen.
Maar de halve dag met zo'n tuig rondsjouwen vind ik persoonlijk niks. Ik heb vrijwel alles binnen bereik en anders loop ik een paar meter.
[...]
Zo te zien een verkeerde prijs gehad op de website, deze set gekocht voor €35. https://www.alternate.nl/...duct/1690179?event=search
:strip_exif()/f/image/VdEBRklc607ZRn1TyHjF8N8e.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ze ook, prima tangen.
https://www.amazon.co.uk/...g-in-L-Boxx/dp/B074XN2FX8
Weird, op de foto staat die striptang er niet bij.
Ik zal wel weer in de bonen zijn
[ Voor 41% gewijzigd door Raymond op 18-02-2021 15:11 ]
35?Jfwiet schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:33:
Onder het motto, ik wil mijn gereedschaptas opruimen, nog maar wat extra tangen... Misschien dat deze wat zichtbaarder zijn. Heb besloten dat ik de komende tijd een hoop Wera gereedschap aanschaf in hun oprol tassen. Maar zij hebben geen tangen en die van mij waren 'op' genoeg. Zeer waarschijnlijk koop ik ook deze om de tangen in op te bergen: https://www.amazon.de/Kra...&pd_rd_i=B086DHXZFB&psc=1
Zo te zien een verkeerde prijs gehad op de website, deze set gekocht voor €35. https://www.alternate.nl/...duct/1690179?event=search
[Afbeelding]
lucky basterd.
Ik had ze in de aanbieding bij Praxis voor 42,50 . En dat is al laag. (nog steeds overigens)
Fijne set!

Koop een blad om alu te zagen. Slijptol levert matige resultaten op. Heb m'n gordijnrails met een slijptol in een standaard gedaan (om recht mee af te korten) en moest de uiteinden flink nabewerken vanwege omgesmolten randen en bramen. Later heb ik voor de alu trapleuningen een goed blad voor de afkortzaag gekocht (die ik nog niet had ten tijde van het ophangen van de rails). Echt he-le-maal top. Gewoon alsof het af-fabriek was gezaagd en direct te gebruiken zonder nabewerking. En ook heel makkelijk. Nogmaals, niet aan de gang gaan met slijptollen ofzo.Sparco schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
In navolging op m'n vorige post, een extra Sortainer erbij en een Sys-Roll om alle Festool en Makita koffers makkelijker te vervoeren. Binnenkort komt de Sys-Storagebox binnen. De oplettende kijker ziet dat ik m'n schroevendraaiers iets anders heb ingedeeld waardoor ik er meer in kwijt kan.Remy!!!! schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:23:
Vanmiddag de Festool Sortainer en wat matjes EPE Foam binnen gekregen. Vanavond even bezig geweest om al het gereedschap uit te snijden, en dat is redelijk gelukt. Alles blijft goed op zijn plek liggen, ook als je de sortainer heen en weer schud.
Binnenkort nog de Festool storagebox halen voor o.a. m'n hamer en dan is al m'n handgereedschap ook mooi opgeborgen en makkelijk mee te nemen![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
![]() | ![]() |
Met:

zonder:

De prijs is ongeveer hetzelfde, weet iemand wat het nut is van de rolknop bij een schuifmaat?
Dit zal vast prima kunnen met een cirkelzaag, maar zorg dat je er een oud of goedkoop blad voor gebruikt. Laminaat is killing voor zaagbladen...JT schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:40:
Binnenkort weer warmer en droog weer. Tijd voor de volgende klus, overzettraptreden voor de trap naar zolder. Deze overzettreden hebben een laminaat. Ik wil ze graag recht én splintervrij zagen want de randjes willen we netjesDus even flink gaan zoeken. Op diverse plekken lees je, handzaag of decoupeer met duwzaagje. Alleen ik zaag echt niet 100% recht met die twee zagen
Heb echter ook een mooie Bosch blauw cirkelzaag. Maar ik kan eigenlijk niks vinden over het zagen van overzettreden met een laminaat met een cirkelzaag. Wie o wie kan mij hier iets over vertellen wat wel en niet kan?
Je hebt met de rolknop iets meer controle, bijvoorbeeld bij zachtere materialen. Verder maakt het niet zo veel uit. Ik heb beide en mis het niet op de schuifmaat zonder.Avvd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:55:
Ik ben aan het kijken om een fatsoenlijke schuifmaat te kopen, nu zag ik dat er bij verschillende merken een optie is tussen wel of geen rolknop:
Met:
[Afbeelding]
zonder:
[Afbeelding]
De prijs is ongeveer hetzelfde, weet iemand wat het nut is van de rolknop bij een schuifmaat?
Ik heb meerdere trappen gedaan. Gewoon een 48 tands hout blad van ecotools in de invalzaag. Na een trap kan je t blad wel weg gooien.JT schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:40:
Binnenkort weer warmer en droog weer. Tijd voor de volgende klus, overzettraptreden voor de trap naar zolder. Deze overzettreden hebben een laminaat. Ik wil ze graag recht én splintervrij zagen want de randjes willen we netjesDus even flink gaan zoeken. Op diverse plekken lees je, handzaag of decoupeer met duwzaagje. Alleen ik zaag echt niet 100% recht met die twee zagen
Heb echter ook een mooie Bosch blauw cirkelzaag. Maar ik kan eigenlijk niks vinden over het zagen van overzettreden met een laminaat met een cirkelzaag. Wie o wie kan mij hier iets over vertellen wat wel en niet kan?
[...]
Koop een blad om alu te zagen. Slijptol levert matige resultaten op. Heb m'n gordijnrails met een slijptol in een standaard gedaan (om recht mee af te korten) en moest de uiteinden flink nabewerken vanwege omgesmolten randen en bramen. Later heb ik voor de alu trapleuningen een goed blad voor de afkortzaag gekocht (die ik nog niet had ten tijde van het ophangen van de rails). Echt he-le-maal top. Gewoon alsof het af-fabriek was gezaagd en direct te gebruiken zonder nabewerking. En ook heel makkelijk. Nogmaals, niet aan de gang gaan met slijptollen ofzo.
De neus van de tredes redde ik net niet qua diepte. T laatste stukje dan met de handzaag.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
De Estwing is inmiddels binnen! 16oz was inderdaad de juiste keuze, hij is zeker zwaar genoeg. En het is een prachtige hamer, vond het bijna zonde om de eerste spijkers ermee in het hout te slaanFramoes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:30:
[...]
Gewoon voor de Estwing 16oz (450gr?) gaan. Dan maakt naar mijn idee de greep niet heel erg uit.
Ik gebruik zelf al een jaar of 6 die met de blauwe greep. Ook wel een paar keer van een collega de 560gr in m'n handen gehad, maar die vind ik persoonlijk net niet lekker in de hand liggen qua gewicht.
Je hebt dat gewicht ook niet nodig bij de meeste werkzaamheden. Voor echt hard slaan pak je gewoon een vuistje.
Voor dat je een dure schuifmaat koopt is dit de moeite waard om te kijken: YouTube: BOLTR: $33 Mitutoyo Calipers, too good to be true?Avvd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:55:
Ik ben aan het kijken om een fatsoenlijke schuifmaat te kopen, nu zag ik dat er bij verschillende merken een optie is tussen wel of geen rolknop:
Met:
[Afbeelding]
zonder:
[Afbeelding]
Uh slijperij?Makrolon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:59:
[...]
Ik heb meerdere trappen gedaan. Gewoon een 48 tands hout blad van ecotools in de invalzaag. Na een trap kan je t blad wel weg gooien.
Hier verleden week mn eerste bladen terug (binnen 4 dagen!) van MZS. Zeer netjes werk! Bij Ecotools bladen beter dan nieuw.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).