Forstnerboor is wel erg duur, maar beschikbaar in 42mm.JBS schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:32:
AH, ik had de 41mm uit de laatste afbeelding, maar zie bij de specificaties nu inderdaad ook 40mm staan.
De 774 en heeft inderdaad gedefinieerde hoeken als 45 en 90 met gaatjes. Dat werkt heel snel en zuiverWoohooo schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:44:
[...]
Juist ja, en dan heb je ook die 774 of 777?
Zag in wat filmpjes dat vooraf gedefinieerde hoeken als 45 en 90 met gaatjes zijn aangemerkt.
In de specificaties staat boormaat diameter 40mm. Ik zie goedkope speedboren en forestnerboren van 40mm. Dus zou daar voor gaan.
41mm is een afwijkende maat en daarom duurder?
41mm is een afwijkende maat en daarom duurder?
Moet je verzinken of helemaal door de balk?JBS schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:21:
Om deze mini inbouwspots https://www.into-led.com/...5422119.html?id=244306951 in de dwarsbalken van een douglas overkapping te maken zoek ik een houtboor met diameter 41/42mm. Deze diameter lijkt beetje buiten het breed verkrijgbare assortiment te liggen. Iemand een tip? Een speedboor of forstnerboor?
Bij verzinken is forstner bijna altijd de beste keus.
Als je er helemaal doorheen moet kan je ook een gatzaag pakken. Een stuk goedkoper, sneller en minder zwaar voor je machine. (vooral voor grotere gaten)
41mm is natuurlijk niet heel groot, dus ook best te doen met een forstner.
40mm is niet zo heel duur: https://www.klium.nl/milw...x-90-mm-4932363720-733081
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Bij ons thuis zijn de stelkozijnen niet echt lekker afgewerkt. Dus aan de slag met afdeklijst/latten die ik wil bevestigen met kit en daarna de randen afkitten zodat alles er top uit ziet. Om de boel meteen goed vast te hebben zitten denk ik aan wat nagels te schieten.
Hornbach is voor mij de handigste leverancier van de latten en die zijn 4/5/6mm dik.
Hornbach verkoopt de Novus J-105 en die kan tot 16mm nagels schieten. Model J-165 kan tot 19mm, dus dat zie ik niet als een enorme stap omhoog.
Zou 16mm genoeg zijn? Of toch de kracht van 19mm? En is Novus het merk waar ik naar moet kijken?
Hornbach is voor mij de handigste leverancier van de latten en die zijn 4/5/6mm dik.
Hornbach verkoopt de Novus J-105 en die kan tot 16mm nagels schieten. Model J-165 kan tot 19mm, dus dat zie ik niet als een enorme stap omhoog.
Zou 16mm genoeg zijn? Of toch de kracht van 19mm? En is Novus het merk waar ik naar moet kijken?
Je gaat MDF kop/afdeklatten gebruiken? Dat weegt natuurlijk geen reet dus alleen hightac is meer dan genoeg. Scheelt je ook weer een hoop afwerken (nagels wegplamuren)Jfwiet schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:43:
Bij ons thuis zijn de stelkozijnen niet echt lekker afgewerkt. Dus aan de slag met afdeklijst/latten die ik wil bevestigen met kit en daarna de randen afkitten zodat alles er top uit ziet. Om de boel meteen goed vast te hebben zitten denk ik aan wat nagels te schieten.
Om toch maar ontopic te blijven;
Ik blijf toch wel verbaasd over het prijsverschil tussen Amazon.nl en Amazon.de
Ik was in de markt voor een bouwstofzuiger.
Wat ik zeker wist, was dat het geen Einhell ging worden. Die onlangs van iemand geleend en dat viel ontzettend tegen. Maar om €500+ uit te geven was ook niet het doel. Ik had €300,-- als max bedacht.
Het liefst ging ik voor de Bosch ivm goede ervaring en het gros van mijn elektrisch gereedschap zit ook uit he blauwe kamp komt. Dus de L-boxxen erop kunnen gestapeld worden
Echter was het 500+ prijskaartje mij toch echt te gortig.
Na hier wat gelezen te hebben was ik eigenlijk wel overtuigd om de hier zo geliefde Makita VC2512 aan te schaffen.
Toen kwam ik bij toeval op de Duitse Amazon site en daar stond de betreffende GAS 35 voor €400 te koop. Daar ging vervolgens nog eens 15% vanaf ivm één of andere coupon die je kon verzilveren. Dus dat maakte de prijs net onder de €350,-
Daar kon ik het niet voor laten!
PSN: Flix20-NL
Hallo,
ik weet niet of ik het hier direct kan plaatsen. Maar zit met het volgende.
Ik heb een HAGER zekeringskast 3-rijig gekocht een jaart geleden. In de tussentijd is er veel hier en daar gesjouwd. Waardoor ik de benamingspapier verloren heb. waar ik alles kan opschrijven welke zekering wat is.
Is dit nog los te verkrijgen? want HAGER duitsland, waar ik nu ook woon heeft niet genatwoord. dus ik vermoed die zien mijn email niet,
iemand misschien in nederland die een adres voor me heeft, ik betaal er eventueel voor.
Ik heb een HAGER zekeringskast 3-rijig gekocht een jaart geleden. In de tussentijd is er veel hier en daar gesjouwd. Waardoor ik de benamingspapier verloren heb. waar ik alles kan opschrijven welke zekering wat is.
Is dit nog los te verkrijgen? want HAGER duitsland, waar ik nu ook woon heeft niet genatwoord. dus ik vermoed die zien mijn email niet,
iemand misschien in nederland die een adres voor me heeft, ik betaal er eventueel voor.
Zoiets bedoel je?theduke1989 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:29:
Hallo,

Dat kan je ook gewoon op een A4tje schrijven, daarvoor hoef je echt geen officieel papiertje te gebruiken hoor!
Groepenkaart of groepenverklaring net wat @dragonhaertt aangaf op een a4 schrijven en anders ergens een voorbeeld downloaden en uitprinten.theduke1989 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:29:
Hallo,
Als ik het goed heb heb je een verdeelkast met 3 rijen van HAGER, met of zonder deur er zijn ook varianten waar een setje stickers word geleverd die je onder elke groep kunt nummeren en opschrijven.
En anders stel je vraag hier Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
N=1, maar ik zou ver weg blijven van die Novus tackers. Heb ze direct weer teruggestuurd, werkte totaal niet lekker, amper fatsoenlijke nagels en nietjes mee kunnen schieten..Jfwiet schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:43:
Ik gebruik momenteel een al gedateerde Makita accuboormachine met 14,4V nimh accu's. Oerdegelijk maar ik merk dat de accu's slecht beginnen te worden en zoek ik iets nieuws.
Nu twijfel ik een beetje tussen Makita en DeWalt. Nu vind ik kwaliteit belangrijk en wil ik in de toekomst ook verder uitbreiden met accugereedschap waarop dezelfde accu past.
Hoe zijn jullie ervaringen tussen de 2 'grootmachten'?
Nu twijfel ik een beetje tussen Makita en DeWalt. Nu vind ik kwaliteit belangrijk en wil ik in de toekomst ook verder uitbreiden met accugereedschap waarop dezelfde accu past.
Wat betreft platforms: Bosch blauw, makita(lxt), milwaukkee, dewalt, hikoki, festool. Al deze merken zijn degelijk en vergelijkbaar.Ruudje88 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:38:
Ik gebruik momenteel een al gedateerde Makita accuboormachine met 14,4V nimh accu's. Oerdegelijk maar ik merk dat de accu's slecht beginnen te worden en zoek ik iets nieuws.
Kijk vooral naar welk merk voor jou de beste selectie aan tools heeft.
Ieder merk heeft zo zijn sterke en minder sterke punten. Betere en minder goede tools. Betere en minder goede prijs/kwaliteit verhouding.
Er zijn weinig mensen die écht bij één merk zweren, maar als je eenmaal geïnvesteerd hebt in accu's is het een logische keus om bij dat merk te blijven (voor accu-tools)
Dit onderwerp is trouwens al vaak besproken, en er is veel over te vinden in dit topic.
[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 24-04-2023 15:51 ]
al gedacht aan een nieuwe accu?Ruudje88 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:38:
out off the box
dewalt heeft een actie waarbij je bij o.a. een afkortzag een heel behoorlijke boormachine krijgt
nu hoor ik je denken: "Ja, maar ik heb geen afkortzaag nodig" nu wil het geval dat die boren massaal op marktplaats worden gezet en de prijs inmiddels dicht bij de 100 euro komt (door het grote aanbod) ik heb die van mij nog verkocht voor 120 maar moest er wel wat moeite voor doen, ik denk dat minder echt wel lukt.
DCD778D2T vindt je de meeste op marktplaats (accu's zijn niet heel groot, maar voor thuis gebruik denk ik nog steeds wel te doen.)
In dit soort rijtjes mis ik nog wel eens Metabo. Door de jaren heen aardig wat gereedschap(merken) versleten, maar uiteindelijk geland bij dit merk voor de accu tools. Ze bevallen uitermate goed, behalve dan de haakse slijper. En 3 jaar garantie, ook op de (CAS) accu's is niet verkeerd. Verder geen merken freak, heb ook gereedschap van o.a. alle bovenvermelde merken -behalve Hikoki en Festooldragonhaertt schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:49:
[...]
Wat betreft platforms: Bosch blauw, makita(lxt), milwaukee, dewalt, hikoki, festool. Al deze merken zijn degelijk en vergelijkbaar.
Het metabo gereedschap dat ik persoonlijk heb gebruikt is toch wel van een andere categorie imho. Dat past beter in een rijtje met Ryobi, Makita (bouwmarkt lijn), bosch groen, black&decker en parkside.Tivo schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:39:
[...]
In dit soort rijtjes mis ik nog wel eens Metabo. Door de jaren heen aardig wat gereedschap(merken) versleten, maar uiteindelijk geland bij dit merk voor de accu tools. Ze bevallen uitermate goed, behalve dan de haakse slijper. En 3 jaar garantie, ook op de (CAS) accu's is niet verkeerd. Verder geen merken freak, heb ook gereedschap van o.a. alle bovenvermelde merken -behalve Hikoki en Festool
Ze zullen vast wat goede tools hebben en misschien passen ze tegenwoordig ook wat beter tussen de duurdere merken.
Dan zijn je persoonlijke ervaringen waarschijnlijk wat beperkt en gedateerd. En waarom zo denigrerend? In mijn ervaring kunnen ze zich meten met alle gevestigde 'duurdere' merken waarvan ik er aardig wat in handen heb gehad. Ik zie meer goedkoop gestunt met b.v. Bosch/DeWalt/Makita dan Metabo.dragonhaertt schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:53:
[...]
Het metabo gereedschap dat ik persoonlijk heb gebruikt is toch wel van een andere categorie imho. Dat past beter in een rijtje met Ryobi, Makita (bouwmarkt lijn), bosch groen, black&decker en parkside.
Ze zullen vast wat goede tools hebben en misschien passen ze tegenwoordig ook wat beter tussen de duurdere merken.
metabo is best ok, hun probleem was meer het eco systeem van de grond krijgen daar liepen ze hopeloos mee achter. CAS kan wellicht nog wat redden. maar bosch heeft ze daar misschien ook in afgetroeft ik heb een 12v tol en die is gewoon dikke prima. Ook nog ouder spul liggen (van voor de overname) bv een 230 boormachine en die is gewoon echt top. probleem is dan meestal ook niet de kwaliteit maar de keuze mogelijkheden
Ook metabo heeft last van het bouwmarkt syndroom met een goedkope en dure range net zoals bijv Makita met de grijze accu’s
Het is over het algemeen gewoon minder (maar goed scheelt ook wat in geld)
Bosch heeft het gewoon wat beter geregeld met de splitsing tussen groen en blauw.
De duurdere range van Metabo is gewoon prima
Bosch heeft het gewoon wat beter geregeld met de splitsing tussen groen en blauw.
Ik geef gewoon aan wat mijn persoonlijke ervaring is, en dat deze tegenwoordig misschien niet meer toepasselijk is. Daar is niks denigrerends aan.Tivo schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:29:
[...]
Dan zijn je persoonlijke ervaringen waarschijnlijk wat beperkt en gedateerd. En waarom zo denigrerend? In mijn ervaring kunnen ze zich meten met alle gevestigde 'duurdere' merken waarvan ik er aardig wat in handen heb gehad. Ik zie meer goedkoop gestunt met b.v. Bosch/DeWalt/Makita dan Metabo.
Dat jij dat anders ervaart dat is prima,
Het concept achter CAS vind ik wel erg mooi. Bijna de helft van je geld gaat op aan accus en dat is ook het onderdeel dat als eerste stuk gaat.
Wel jammer dat Bosch nu ook zo'n systeem gestart is. Straks hebben we 8 verschillende "universele" accu systemen.
Jammere is dat bosch blauw geen tuinmachines in zijn ampshare programma heeft (maar wel o.a Fein)dragonhaertt schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:35:
[...]
Het concept achter CAS vind ik wel erg mooi. Bijna de helft van je geld gaat op aan accus en dat is ook het onderdeel dat als eerste stuk gaat.
Wel jammer dat Bosch nu ook zo'n systeem gestart is. Straks hebben we 8 verschillende "uniforme" accu systemen.
Metabo heeft wél tuinmachines, maar die zijn niet goedkoper dan makita lijkt het.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik heb met een aantal bedrade boormachines gewerkt van Metabo, en die waren toch altijd prima. Geen plastic troep.
Deze misschien?JBS schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:21:
Om deze mini inbouwspots https://www.into-led.com/...5422119.html?id=244306951 in de dwarsbalken van een douglas overkapping te maken zoek ik een houtboor met diameter 41/42mm. Deze diameter lijkt beetje buiten het breed verkrijgbare assortiment te liggen. Iemand een tip? Een speedboor of forstnerboor?
De slijptollen en boormachines van Metabo (230V) waarmee ik gewerkt heb waren zeker geen lagere categorie. Ik zou juist zeggen dat ze meer richting de top zitten.
Zeker de slijptollen vind ik eigenlijk dat het 1 vd beste zijn.
Accu machines weet ik dan weer niet maar wat ik zoal zie op internet en dergelijk lijken ook die van zeer goede kwaliteit.
Ik schaal juist Dewalt eigenlijk altijd een stukje lager in. Maar dat is puur op wat ik op internet lees en zie.
Accu machines weet ik dan weer niet maar wat ik zoal zie op internet en dergelijk lijken ook die van zeer goede kwaliteit.
Ik schaal juist Dewalt eigenlijk altijd een stukje lager in. Maar dat is puur op wat ik op internet lees en zie.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ook Bosch heeft binnen blauw een goedkope en een dure range (plastic kop vs metalen boorkop, bv). Maar ik weet niet hoe het goedkope spul van Bosch blauw zich vergelijkt met het goedkope spul van Metabo. Het dure spul van Metabo is, van wat ik er van heb gehoord, meer dan prima.Togi schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:17:
Ook metabo heeft last van het bouwmarkt syndroom met een goedkope en dure range net zoals bijv Makita met de grijze accu’s
DeWalt heeft ook een soortgelijk probleem, in dat ze een bouwmarkt lijn hebben en goed spul, alleen moet je goed onderzoek doen om erachter te komen wat in welke lijn zit.
Note; ik voel me niet geroepen om Metabo hier te promoten, maar alleen dit platform ook onder ogen te brengen bij starters/belanghebbenden zonder merken discussies te starten. Maar een kritische noot moet kunnen. Ik denk dat je het goed bedoelt twain4me, maar eigenlijk vind je Metabo 'best ok' op grond van je ervaring met een 12 v tool en oude 230 machines. En een beperkt ecosysteem, ik zou zeggen kijk eens op de Metabo site en zeg me welke accu tool je mist. Sinds de overname door Hitachi in 2015 is er best wat veranderd @ Togi; welk goedkoop spul, ik ben er wel voor intwain4me schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:51:
metabo is best ok, hun probleem was meer het eco systeem van de grond krijgen daar liepen ze hopeloos mee achter. CAS kan wellicht nog wat redden. maar bosch heeft ze daar misschien ook in afgetroefd ik heb een 12v tol en die is gewoon dikke prima. Ook nog ouder spul liggen (van voor de overname) bv een 230 boormachine en die is gewoon echt top. probleem is dan meestal ook niet de kwaliteit maar de keuze mogelijkheden
[ Voor 10% gewijzigd door Tivo op 24-04-2023 21:06 ]
Niet lullig bedoelt henkie196, maar ook hier welk goedkoop spul van Metabo bedoel je dan precies?henkie196 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:19:
[...]
Ook Bosch heeft binnen blauw een goedkope en een dure range (plastic kop vs metalen boorkop, bv). Maar ik weet niet hoe het goedkope spul van Bosch blauw zich vergelijkt met het goedkope spul van Metabo. Het dure spul van Metabo is, van wat ik er van heb gehoord, meer dan prima.
Vergelijk een gewone BS 18 met bv een BS 18 LTX BL Q I. Dat zijn volgens mij niet alleen de FC opties die daar een verschil maken.Tivo schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:00:
Niet lullig bedoelt henkie196, maar ook hier welk goedkoop spul van Metabo bedoel je dan precies?
L vs LT vs LTX zit hem met name in het koppel en het accutype. LT en LTX zijn brushless. LTX heeft de LiHD accus, veel meer capaciteit, en wordt met een zwaardere lader geleverd. Is ook stiller en verder de meeste opties. Bouwkwaliteit zonder uitzondering prima. Opdr site van Metabo kun je een product erfelijk maken, dan zie je het wel.henkie196 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:16:
[...]
Vergelijk een gewone BS 18 met bv een BS 18 LTX BL Q I. Dat zijn volgens mij niet alleen de FC opties die daar een verschil maken.
Overigens zijn de tuinmachines dikke prima. Heb een 18v heggenschaar en een 18v strimmer. Die laatste is een halve bosmaaier, maar dan heel erg stil en krachtig, met twee draden. Niet te vergelijken met een normale grasstrimmer eigenlijk (en voor mijn doel eigenlijk iets te lomp, maar omdat het kan is ook een prima reden
[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 24-04-2023 21:33 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Metabo maakt wel meer top machines in zijn rance vergeet ook niet Metabo heeft Electra Beckum toen overgenomen en daar vindt je nog steeds enkele machines van zoals de bekende vlak van dikte bank de HC260 erg populair zelfs 2e hands.thijsco19 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:15:
De slijptollen en boormachines van Metabo (230V) waarmee ik gewerkt heb waren zeker geen lagere categorie. Ik zou juist zeggen dat ze meer richting de top zitten.
Ook de van diktebank DH 330 schijnt het beste uit de test te zijn en de tafelcirkelzaag ook goed laat staan een lintzaag van Metabo niets op aan te merken etc.
Ok, die ken ik niet. Geen idee hoe die zich verhoud tot andere goedkope merkmachines in dezelfde prijsklasse.henkie196 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:16:
[...]
Vergelijk een gewone BS 18 met bv een BS 18 LTX BL Q I. Dat zijn volgens mij niet alleen de FC opties die daar een verschil maken.
Misschien ten overvloede:dragonhaertt schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:53:
[...]
Het metabo gereedschap dat ik persoonlijk heb gebruikt is toch wel van een andere categorie imho. Dat past beter in een rijtje met Ryobi, Makita (bouwmarkt lijn), bosch groen, black&decker en parkside.
Metabo heeft net als de andere grote fabrikanten verschillende lijnen.
Hun duurdere lijn is kwalitatief zeer goed. Made in Germany met onderdelen van eigen fabrikaat. En ze zijn ook best innovatief. Bijvoorbeeld een snelwisselsysteem voor boorkoppen dat Mafell ook gebruikt op de schroefmachines die ze deels van Metabo hebben overgenomen. Net als de accu's trouwens.
Kortom: Metabo maakt erg goed gereedschap, maar heeft ook een goedkope lijn.
Check, hier ook de heggenschaar, bosmaaier en sinds kort grasmaaier (35). 2x10A erin en de rest van de dag dikke pret!The Eagle schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:30:
[...]
Overigens zijn de tuinmachines dikke prima. Heb een 18v heggenschaar en een 18v strimmer. Die laatste is een halve bosmaaier, maar dan heel erg stil en krachtig, met twee draden. Niet te vergelijken met een normale grasstrimmer eigenlijk (en voor mijn doel eigenlijk iets te lomp, maar omdat het kan is ook een prima reden).
Welkom thuis.Door veel verhuizen binnen en buiten Nederland heb ik de fase gemist waarin je op "natuurlijke" wijze langzaamaan gereedschap vergaart.
Is dit een beetje een degelijke set om mee te beginnen?
https://www.bol.com/nl/nl...9Llw.2_18.30.ProductTitle
Zit even naar de koffer te kijken maar ik zou het niet doen.
Zit niet eens een bandenplaksetje bij.
Ff serieus naar de gereedschapskoffer van Stanley gekeken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQ40l4rPqyolj0tvIv2IU2vz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3eQUq9oU6UqLQP4znYTh2K4.jpg?f=user_large)
Volgens de recensies zijn de schroevendraaiers slecht.
Een recensent zegt dat de kwaliteit niet hetzelfde is van de gewone Stanley gereedschappen. Hij noemt de "ratelsleutel die kleiner is en minder mogelijkheden heeft dan de aprat verkochte van 1/4 inch"
Een ander noemt het geen Fatmax kwaliteit. Alleen het bitsetje schijnt Fatmax te zijn.
Als ik naar het plaatje kijk zie ik ringsteeksleutels, maar geen ratel. Kan me vergissen.
Zelf zou ik ook graag de kleinere maten hebben voor m3 en m4 (da's 5.5 en 7)
https://www.gyzs.nl/blog/sleutelmaat-voor-bouten-en-moeren/
Koop een set van Lidl of Action, heb je alles. Vervang de belangrijkste sleutels door merksleutels. Sowieso bij grotere maten vind ik de pasvorm minder belangrijk. Ik heb een sleuteltang van Knipex maar werk er niet graag mee. Kwestie van smaak overigens.
De doppensets. Je kunt voor mooie prijzen hele leuke doppensets kopen. Zelf geef ik de voorkeur aan een losse ratel en losse doppensets zonder opsmuk. Duurdere ratel met veel tanden en basic doppen. Doppen zijn zeskant, vind ik prettig.
De 1/4 doppenset kan ik niet beoordelen, geen idee wat erin zit maar veel zal wel vulling zijn zoals bitjes.
Metaalzaag lijkt een stelschroef onderaan te hebben. Zelf heb ik er een van Bahco die ik erg fijn vind.
:strip_exif()/f/image/oE4bt33GcWCqIdFn88Nf42Lq.jpg?f=fotoalbum_large)
Afbreekmes lijkt van Action huismerk kwaliteit. In dit geval raad ik je een echt Stanleymes aan. Ik gebruik een uitschuifbare
:strip_exif()/f/image/1ZxWn8Er2uFumfe6bOa53A4A.jpg?f=fotoalbum_large)
Bankhamer, anderen zeiden het ook al, als je maar een hamer hebt, neem een klauwhamer. Deze zit momenteel in mijn tas.
:strip_exif()/f/image/3U7Fr6SaCeutaQfifcSc1qSc.jpg?f=fotoalbum_large)
Waterpomptang van Stanley durf ik niets over te zeggen. Viel me vanavond bij de bouwmarkt trouwens wel op dat de randen van de twee componentengrip slordig zijn afgewerkt.
Combinatietang gebruik ik alleen voor geweldadige dingen, neem een goedkope.
Kniptang is 150mm. Dat is vrij klein. Bij zijsnijtangen is de kwaliteit wel essentieel maar dat merk je pas na een paar keer gebruiken. Worden ze wel of niet snel bot. Geef ik graag wat meer geld aan uit. Aan de andere kant erg teleurgesteld in mijn laatste Knipex. Heb er ook nog een die in West-Duitsland is gemaakt van Knipex en die is vele malen beter.
Moersleutel altijd handig. Voor mij het belangrijkste dat er geen speling op zit en je dus niet continu aan het wieltje moet draaien. Ik heb er een van Bahco, een oudere. Ff bij Bol gekeken en de recensies zijn niet erg goed. Wel tevreden over de mijne.
:strip_exif()/f/image/FBPnI8OYl7JHgvRvxRYn9VaO.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaar voor zware toepassingen? Heb twee blikscharen liggen. Voor algemeen gebruik nog nooit nodig gehad. Koop liever een ouderwetse nijptang. Hoeft niet eens een dure te zijn als je 'm zoals ik vooral voor het ruwere werk gebruikt.
Telefoontang, ik noem het punttang. Erg handig, gebruik 'm voor alles en nog wat. Kan de vorm van de Stanley niet goed zien, maar ik heb graag een erg spitse als ik er maar een mag kiezen. B.v. deze van Wiha bij Hornbach.
:strip_exif()/f/image/jJuOy6gSPMUtxZjSho5hFExE.jpg?f=fotoalbum_large)
Imbussleutels gebruik ik erg veel. Pasvorm is belangrijk, zeker voor de lange kant waar de bal zit. Daar heb ik zelf setjes van PB Swiss en Stahlwille voor. Die zijn echt aan de prijs maar het meer dan waard.
:strip_exif()/f/image/uAujUdgnhC1lLq56jqKVbJdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Waterpas is een veelgebruikt stuk gereedschap. Maar wil je er een van 22cm omdat die toevallig in de koffer past? Als je er maar een mag kiezen zou ik voor 40 of 60cm gaan. Sowieso bevallen de plastic oren van de Stanley me niet. In mijn handtas [ja die heb ik] zitten er twee. Eentje van 22cm van het Hornbach huismerk en een van 40 van Stabila, allebei zogenaamde steigerbouwerswaterpassen. Hoesje van de Hornbach meteen weggegooid. Stabila zal zo rond de 50 euro kosten.
:strip_exif()/f/image/QKVWbMlEKBfBLUCva34c4CX4.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ENi32EqFnZ0scRL31EB6UxpW.jpg?f=user_large)
Rolmaat Tylon 5 meter. Prima ding, ik heb 'm in drie en acht meter. Mijn favoriet is echter eentje van Hornbach die automatisch vergrendelt bij het uittrekken. Vind ik heerlijk.
:strip_exif()/f/image/wq5ze92ESOwVwxT4FFFCb9SF.jpg?f=fotoalbum_large)
De schroevendraaiers zijn volgens de recensies slecht. Gelukkig is er genoeg keus in alle prijsklasses. Zelf hou ik niet van verwisselbare klingen en heb liefst de belangrijkste schroevendraaiers allemaal los. Voor mij PH0, 1 en 2 en Torx 10, 20 en 25 en een paar sleufschroevendraaiers.
Zie in de set ook nog een zaklampje. Heb je een telefoon voor en een doosje. Geen idee wat daar in zit.
Koffer vind ik zelf niet praktisch en volgens een van de recensies op Bol is het handvat ook niet stevig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/StJKLnnEqp6AkAPdfOTJir3O.jpg?f=user_large)
Ligt er aan waar je alles voor gaat gebruiken maar ik zou het kopen als ik het nodig heb of een mooie aanbieding zie. Verder verschillen smaken en toepassingsgebieden. Ik sleutel bijvoorbeeld niet aan auto's dus kijk anders naar doppen dan iemand met een hobbygarage aan huis.
Als ik binnenkort tijd heb, zal ik wel eens proberen wat foto's van mijn handtas te maken. Zit genoeg in om de meest voorkomende klusjes te doen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQ40l4rPqyolj0tvIv2IU2vz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3eQUq9oU6UqLQP4znYTh2K4.jpg?f=user_large)
Een recensent zegt dat de kwaliteit niet hetzelfde is van de gewone Stanley gereedschappen. Hij noemt de "ratelsleutel die kleiner is en minder mogelijkheden heeft dan de aprat verkochte van 1/4 inch"
Een ander noemt het geen Fatmax kwaliteit. Alleen het bitsetje schijnt Fatmax te zijn.
Als ik naar het plaatje kijk zie ik ringsteeksleutels, maar geen ratel. Kan me vergissen.
Koop een set van Lidl of Action, heb je alles. Vervang de belangrijkste sleutels door merksleutels. Sowieso bij grotere maten vind ik de pasvorm minder belangrijk. Ik heb een sleuteltang van Knipex maar werk er niet graag mee. Kwestie van smaak overigens.
De doppensets. Je kunt voor mooie prijzen hele leuke doppensets kopen. Zelf geef ik de voorkeur aan een losse ratel en losse doppensets zonder opsmuk. Duurdere ratel met veel tanden en basic doppen. Doppen zijn zeskant, vind ik prettig.
De 1/4 doppenset kan ik niet beoordelen, geen idee wat erin zit maar veel zal wel vulling zijn zoals bitjes.
Metaalzaag lijkt een stelschroef onderaan te hebben. Zelf heb ik er een van Bahco die ik erg fijn vind.
:strip_exif()/f/image/oE4bt33GcWCqIdFn88Nf42Lq.jpg?f=fotoalbum_large)
Afbreekmes lijkt van Action huismerk kwaliteit. In dit geval raad ik je een echt Stanleymes aan. Ik gebruik een uitschuifbare
:strip_exif()/f/image/1ZxWn8Er2uFumfe6bOa53A4A.jpg?f=fotoalbum_large)
Bankhamer, anderen zeiden het ook al, als je maar een hamer hebt, neem een klauwhamer. Deze zit momenteel in mijn tas.
:strip_exif()/f/image/3U7Fr6SaCeutaQfifcSc1qSc.jpg?f=fotoalbum_large)
Waterpomptang van Stanley durf ik niets over te zeggen. Viel me vanavond bij de bouwmarkt trouwens wel op dat de randen van de twee componentengrip slordig zijn afgewerkt.
Kniptang is 150mm. Dat is vrij klein. Bij zijsnijtangen is de kwaliteit wel essentieel maar dat merk je pas na een paar keer gebruiken. Worden ze wel of niet snel bot. Geef ik graag wat meer geld aan uit. Aan de andere kant erg teleurgesteld in mijn laatste Knipex. Heb er ook nog een die in West-Duitsland is gemaakt van Knipex en die is vele malen beter.
Moersleutel altijd handig. Voor mij het belangrijkste dat er geen speling op zit en je dus niet continu aan het wieltje moet draaien. Ik heb er een van Bahco, een oudere. Ff bij Bol gekeken en de recensies zijn niet erg goed. Wel tevreden over de mijne.
:strip_exif()/f/image/FBPnI8OYl7JHgvRvxRYn9VaO.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaar voor zware toepassingen? Heb twee blikscharen liggen. Voor algemeen gebruik nog nooit nodig gehad. Koop liever een ouderwetse nijptang. Hoeft niet eens een dure te zijn als je 'm zoals ik vooral voor het ruwere werk gebruikt.
Telefoontang, ik noem het punttang. Erg handig, gebruik 'm voor alles en nog wat. Kan de vorm van de Stanley niet goed zien, maar ik heb graag een erg spitse als ik er maar een mag kiezen. B.v. deze van Wiha bij Hornbach.
:strip_exif()/f/image/jJuOy6gSPMUtxZjSho5hFExE.jpg?f=fotoalbum_large)
Imbussleutels gebruik ik erg veel. Pasvorm is belangrijk, zeker voor de lange kant waar de bal zit. Daar heb ik zelf setjes van PB Swiss en Stahlwille voor. Die zijn echt aan de prijs maar het meer dan waard.
:strip_exif()/f/image/uAujUdgnhC1lLq56jqKVbJdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Waterpas is een veelgebruikt stuk gereedschap. Maar wil je er een van 22cm omdat die toevallig in de koffer past? Als je er maar een mag kiezen zou ik voor 40 of 60cm gaan. Sowieso bevallen de plastic oren van de Stanley me niet. In mijn handtas [ja die heb ik] zitten er twee. Eentje van 22cm van het Hornbach huismerk en een van 40 van Stabila, allebei zogenaamde steigerbouwerswaterpassen. Hoesje van de Hornbach meteen weggegooid. Stabila zal zo rond de 50 euro kosten.
:strip_exif()/f/image/QKVWbMlEKBfBLUCva34c4CX4.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ENi32EqFnZ0scRL31EB6UxpW.jpg?f=user_large)
Rolmaat Tylon 5 meter. Prima ding, ik heb 'm in drie en acht meter. Mijn favoriet is echter eentje van Hornbach die automatisch vergrendelt bij het uittrekken. Vind ik heerlijk.
:strip_exif()/f/image/wq5ze92ESOwVwxT4FFFCb9SF.jpg?f=fotoalbum_large)
De schroevendraaiers zijn volgens de recensies slecht. Gelukkig is er genoeg keus in alle prijsklasses. Zelf hou ik niet van verwisselbare klingen en heb liefst de belangrijkste schroevendraaiers allemaal los. Voor mij PH0, 1 en 2 en Torx 10, 20 en 25 en een paar sleufschroevendraaiers.
Zie in de set ook nog een zaklampje. Heb je een telefoon voor en een doosje. Geen idee wat daar in zit.
Koffer vind ik zelf niet praktisch en volgens een van de recensies op Bol is het handvat ook niet stevig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/StJKLnnEqp6AkAPdfOTJir3O.jpg?f=user_large)
Ligt er aan waar je alles voor gaat gebruiken maar ik zou het kopen als ik het nodig heb of een mooie aanbieding zie. Verder verschillen smaken en toepassingsgebieden. Ik sleutel bijvoorbeeld niet aan auto's dus kijk anders naar doppen dan iemand met een hobbygarage aan huis.
Als ik binnenkort tijd heb, zal ik wel eens proberen wat foto's van mijn handtas te maken. Zit genoeg in om de meest voorkomende klusjes te doen.
Nou mijn vraag. Ik moet een nieuwe kabelhaspel hebben van 40 of 50 meter. Gamma heeft ze in de aanbieding. Prijzen zijn daarmee op het niveau van Hornbach, die ze nooit heeft. Maar wat is nou echt het verschil tussen de Bremax versie en de gewone [nrs twee, drie en vier]
Allebei IP44 en aderdikte van 1.5mm
:strip_exif()/f/image/BExzCmGn9Siw9AktfO0T3VrB.jpg?f=fotoalbum_large)
Bremax heeft andere (meer flexibelere en iets dikkere) kabel dan Garant, da's eigenlijk het enige verschil. Bij bremax kabel gaat er max zo'n 40m op de haspel bij garant is dat 50m. Vergis je trouwens niet in het gewicht van zo'n ding.... echt 40-50 m nodig?pietje belhamel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 01:44:
[Afbeelding]
best ok is best goedTivo schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:52:
[...]
Note; ik voel me niet geroepen om Metabo hier te promoten, maar alleen dit platform ook onder ogen te brengen bij starters/belanghebbenden zonder merken discussies te starten. Maar een kritische noot moet kunnen. Ik denk dat je het goed bedoelt twain4me, maar eigenlijk vind je Metabo 'best ok' op grond van je ervaring met een 12 v tool en oude 230 machines. En een beperkt ecosysteem, ik zou zeggen kijk eens op de Metabo site en zeg me welke accu tool je mist. Sinds de overname door Hitachi in 2015 is er best wat veranderd @ Togi; welk goedkoop spul, ik ben er wel voor in)
Ik heb alleen het vermoede dat bosch ze heeft afgetroeft met een universeel accusysteem (wat mij betreft) interesantere merken, (FEIN, wagner, klauke, etc) maffel en rothenberger zijn dan weer wel top.
het is ook wel bijzonder om een generiekaccusysteem te maken en dan moederbedrijf hikoki niet mee te nemen. geeft wel een beetje aan hoe die er zelf in staan.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 25-04-2023 08:45 ]
Voor wat betreft die waterpassen, ik heb deze van Stabila, alleen heeft die van mij een verstelbare verticale libel. Nauwelijks duurder dan degene die je laat zien, maar heeft al heel wat gebruik overleeft en is nog steeds nauwkeurig. De 25cm is degene die ik het meest gebruik, alhoewel ik met je eens ben dat een 40-60 cm erbij zeker nuttig is.pietje belhamel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 01:30:
Ff serieus naar de gereedschapskoffer van Stanley gekeken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bremax is een vrij soepele kabel van Brennenstuhl, prettig in gebruik. De anderen hebben verschillende huls materialen, gok ik. H07RN is bv een dikke neopreen kabel, die goed tegen wat lomper gebruik kan. H05RR is een dunnere kabel, meer voor binnengebruik. De dikke neopreen kabel van Brennenstuhl is een stuk stugger dan de Bremax, ook wat zwaarder bij gelijke lengte.pietje belhamel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 01:44:
Nou mijn vraag. Ik moet een nieuwe kabelhaspel hebben van 40 of 50 meter. Gamma heeft ze in de aanbieding. Prijzen zijn daarmee op het niveau van Hornbach, die ze nooit heeft. Maar wat is nou echt het verschil tussen de Bremax versie en de gewone [nrs twee, drie en vier]
[Afbeelding]
Ik denk dat je daar de verschillen moet zoeken, in ieder geval. Ik ben zelf wel te spreken over de Bremax, maar de dikke neopreen kabel is ook prima.
Ik heb zijn kleine broertje, de Metabo RTD 18 LTX BL 30inhico schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:59:
---
Even zijsprongetje wat betreft de Metabo bosmaaier.
@Tivo en @The Eagle
Hebben jullie de FSB 18-36 BL40 bosmaaier? Zo ja, hoe lang gaat ie ongeveer mee op een acculading (bijv 2x 5,2Ah)?
Maar ergens op de Metabo site zit een sheet verstopt die per apparaat aangeeft hoe lang ze met een accu kunnen doen, en die is vrij accuraat heb ik gemerkt
(Mijn 2,5Ah is met een half uurtje strikken wel leeg, maar meer heb ik ook niet nodig
Overigens een kleine waarschuwing betreffende bestellen bij Art & Craft. Prima webshop, maar leveren vanuit BE dus een evt extra accu actie in NL kun je vergeten. Found out the hard way

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja, die heb ik. En hoe lang die mee gaat op een acculading ben ik nog niet achter. Het langst is hij gebruikt door een schoonzoon die een wandelpad door de bush voor ons vrijmaakte. Daar zat toen 2x10A in. Hij is uren bezig geweest en daarna waren ze nog niet leeg. Maar het groeit alweer aardig, ik zal hem de volgende keer 5,2 laten gebruikeninhico schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:59:
---
Even zijsprongetje wat betreft de Metabo bosmaaier.
@Tivo en @The Eagle
Hebben jullie de FSB 18-36 BL40 bosmaaier? Zo ja, hoe lang gaat ie ongeveer mee op een acculading (bijv 2x 5,2Ah)?
Ik heb de 486 en 485 even vast gehad (met 5,0 Ah accu) en vond de 486 toch wel een stuk zwaarder. Ik heb de DHP485RTJ besteld en kijk dan wel later voor eventueel een losse 486 body. Heb de set voor onder de €210,- besteld bij Amazon (Duitsland). Dus ben benieuwd. Bedankt voor je adviezen.Fraggert schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:26:
[...]
Ik ken jouw huidige machine niet maar zo te lezen mist die de klopfuntie. Dat is dus geen klopboor toch?
Ik ken de DHP484 (dus mijn DDF484 maar dan als klopboor) wel, daar boor en schroef ik mee bij een maatje en de reden dat ik nu ook een 484 heb.
Ik kan mij niet voorstellen dat je met die DHP485 machine in en om huis te kort gaat schieten wat betreft boren in bakstenen.
Omdat je de 453 ernaast hebt is dat wel een reden om toch voor die 486 te gaan, je 453 gebruik je dan voor lichte werkzaamheden.
Met het 486bakbeest kom je in elk geval nooit meer te kort………die doet er nog eenschepje bovenop ten opzichte van de 485 en dan kan jouw 220 klopboor de deur uit (of achteraf in een donker hoekje op reserve).
Valt of staat even dus met wat je zelf vind als je die 486 even vastpakt.
Graag gedaan.....mooi dat je daar de gelegenheid even voor hebt gehad.red1 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:41:
[...]
Ik heb de 486 en 485 even vast gehad (met 5,0 Ah accu) en vond de 486 toch wel een stuk zwaarder. Ik heb de DHP485RTJ besteld en kijk dan wel later voor eventueel een losse 486 body. Heb de set voor onder de €210,- besteld bij Amazon (Duitsland). Dus ben benieuwd. Bedankt voor je adviezen.
Het is een fantastische machine, maar wat een lomp ding indeed.
Veel plezier met je 485 gewenst

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@pietje belhamel
Deze inbusset van PB is gangbaarder: https://pb.swisstools.nl/...kogelkop-actie-aanbieding
Deze inbusset van PB is gangbaarder: https://pb.swisstools.nl/...kogelkop-actie-aanbieding

Soms draait ook het midden van de haspel mee en bij anderen staat het stil, dan kun je de stekkers laten zitten.pietje belhamel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 01:44:
[Afbeelding]
Idd altijd lastig te vinden die verschillen.
GezinGereedschapsuitbreiding
:strip_exif()/f/image/r4h5WCgjGdb2VMS2bbteqaAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet hier de geboorte van mijn lastafel/montagetafel
Maatje van me is ergens Chef Werkplaats zeg maar, en die hebben net een mega lasersnijder aan laten rukken en daar moet mee geoefend worden
Eindelijk niet meer martelen met onderdelen die net niet haaks of vlak te krijgen zijn

:strip_exif()/f/image/r4h5WCgjGdb2VMS2bbteqaAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet hier de geboorte van mijn lastafel/montagetafel
Maatje van me is ergens Chef Werkplaats zeg maar, en die hebben net een mega lasersnijder aan laten rukken en daar moet mee geoefend worden

Eindelijk niet meer martelen met onderdelen die net niet haaks of vlak te krijgen zijn

Als je toch al deze aanraad, dan zou ik zeker de regenboog variant aanraden, dit is al vele jaren mijn favoriete tool. Nooit meer kijken naar welke maat je nodig hebt, maar gewoon direct de juiste kleur pakken (na een tijdje uiteraard). https://pb.swisstools.nl/...bow-inbussleutelset-actieRob Z schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:28:
@pietje belhamel
[Afbeelding]

Zo te zien de kabel kleur: de ene is zwart en de ander oranjepietje belhamel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 01:44:
Maar wat is nou echt het verschil tussen de Bremax versie en de gewone [nrs twee, drie en vier]
[ Voor 3% gewijzigd door akoster op 28-04-2023 07:35 ]
I can see clearly now, the brain is gone...
Gisteren toevallig veel in de weer geweest met een inbussleutel, maar ik moet zeggen dat ik veel liever gewoon m'n gebruikelijke bitratel en bits zou hebben gebruikt. (Maar was imperisch maat inbus, en die heb ik niet in bits, helaas). Zo'n L-sleutel pak ik echt alleen als het niet anders kan.ramonlambal schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:14:
Als je toch al deze aanraad, dan zou ik zeker de regenboog variant aanraden, dit is al vele jaren mijn favoriete tool. Nooit meer kijken naar welke maat je nodig hebt, maar gewoon direct de juiste kleur pakken (na een tijdje uiteraard). https://pb.swisstools.nl/...bow-inbussleutelset-actie
[Afbeelding]
Ik heb overigens wel een setje met regenboog kleuren, maar zou je niet kunnen vertellen welke kleur overeenkomt met welke maat.
+1henkie196 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:40:
[...]
Gisteren toevallig veel in de weer geweest met een inbussleutel, maar ik moet zeggen dat ik veel liever gewoon m'n gebruikelijke bitratel en bits zou hebben gebruikt. (Maar was imperisch maat inbus, en die heb ik niet in bits, helaas). Zo'n L-sleutel pak ik echt alleen als het niet anders kan.
Ik heb overigens wel een setje met regenboog kleuren, maar zou je niet kunnen vertellen welke kleur overeenkomt met welke maat.
moet ik wat meer met inbussen in de weer en kan ik er bij dan pak ik mijn 1/4-doppensetje met inbus/HEX-bit.
Moet het ff snel dan heb ik zo'n uitvouw-setje of ik pak een losse inbus.
inmiddels pak ik in 99/100 gevallen meteen de juiste, daar heb ik geen kleuren voor nodig.
Dat is met steek/ringsleutels wel anders overigens......daar grijp ik rustig eerst 4 x de verkeerde
Op het oog pak ik #13...en dan check ik...prijkt er rustig #11 of #15 op het heft

die kogelkoppen zijn trouwens erg fijnramonlambal schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:14:
[...]
Als je toch al deze aanraad, dan zou ik zeker de regenboog variant aanraden, dit is al vele jaren mijn favoriete tool. Nooit meer kijken naar welke maat je nodig hebt, maar gewoon direct de juiste kleur pakken (na een tijdje uiteraard). https://pb.swisstools.nl/...bow-inbussleutelset-actie
[Afbeelding]
Ik sluit mij hier bij aan. Zeker als je al even bezig bent en de sleutels op dat moment los op de werkbank liggen is het erg makkelijk pakken. Ik heb ze nu een jaar of 10 en gebruik ze regelmatig voor iets met een fiets, de kleur zit er nog steeds op.ramonlambal schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:14:
[...]
[Afbeelding]
Van klussen krijg je grijze haren
De steeksleutels zitten toch netjes op volgorde in een doos of tegen de wand?Fraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:25:
[...]
+1
moet ik wat meer met inbussen in de weer en kan ik er bij dan pak ik mijn 1/4-doppensetje met inbus/HEX-bit.
inmiddels pak ik in 99/100 gevallen meteen de juiste, daar heb ik geen kleuren voor nodig.
Dat is met steek/ringsleutels wel anders overigens......daar grijp ik rustig eerst 4 x de verkeerde![]()
Op het oog pak ik #13...en dan check ik...prijkt er rustig #11 of #15 op het heft
bij jou misschienjadjong schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:32:
[...]
De steeksleutels zitten toch netjes op volgorde in een doos of tegen de wand?
Ik heb nu 2 van die kleine bisley ladenkastjes naast elkaar (lang leve marktplaats).

en ik heb dan nu eindelijk bijvoorbeeld mijn steeksleutels en ringsleutels los van elkaar en ingedeeld in bijvoorbeeld 3-10, 11-17, 19-xx.
Ik moet de lades nog labelen maar het scheelt al dat ik de helft van mijn gereedschapskist in mijn klauwen heb voor ik de juiste sleutel heb
Ook wil ik nog eens een paar latjes erin doen zodat ze mooi opvolgorde liggen inderdaad, maar dat is een work in progress
Zou er meteen wielen onder maken. Kan je deze ernaast zetten en hoef je niet steeds te lopenFraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:37:
[...]
bij jou misschien.......ze lagen voorheen zelfs tussen al het andere gereedschap in een grote kist.
Ik heb nu 2 van die kleine bisley ladenkastjes naast elkaar (lang leve marktplaats).
[Afbeelding]
en ik heb dan nu eindelijk bijvoorbeeld mijn steeksleutels en ringsleutels los van elkaar en ingedeeld in bijvoorbeeld 3-10, 11-17, 19-xx.
Ik moet de lades nog labelen maar het scheelt al dat ik de helft van mijn gereedschapskist in mijn klauwen heb voor ik de juiste sleutel heb![]()
Ook wil ik nog eens een paar latjes erin doen zodat ze mooi opvolgorde liggen inderdaad, maar dat is een work in progress
ik ben benieuwd wat je er van gaat makenFraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:37:
[...]
bij jou misschien.......ze lagen voorheen zelfs tussen al het andere gereedschap in een grote kist.
[Afbeelding]
Ik moet de lades nog labelen maar het scheelt al dat ik de helft van mijn gereedschapskist in mijn klauwen heb voor ik de juiste sleutel heb![]()
ik heb een tijdje een emmer met sleutels gehad, sleutel 10 of kleiner liggen gegarandeerd onderop ik noem dat indelen met behulp van zwaartekracht.
Moet het even snel, dan pak ik...Fraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:25:
+1
Dat is met steek/ringsleutels wel anders overigens......daar grijp ik rustig eerst 4 x de verkeerde![]()
:strip_exif()/f/image/h5igwfU6xYDXuQAMNqOzsewz.jpg?f=fotoalbum_medium)
+ eventueel bitratel als het wat vaster moet / zit, of weinig hoogte heeft.
Kogelkop inbus bits staan nog wel op de wensenlijst, maar helaas niet zo breed verkrijgbaar. Is erg handig in bepaalde gevallen met weinig ruimte, heb ik gemerkt.
Pro-tip, doe je sleutels in een oproletui of iets dergelijks. Los in een bak is inderdaad altijd (en ik bedoel 100% van de tijd) eerst misgrijpen. Kan me met m'n oude gereedschapskist nog wel herinneren dat de juiste sleutel meestal de laatste of een van de laatste was die ik vast had als ik een maat zocht. Gelukkig tegenwoordig wel netjes op volgorde.Fraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:37:
[...]
[Afbeelding]
De juiste sleutel is altijd de laatste die je vast hebt, dat is namelijk het moment dat je stopt met zoeken
Mijn sleutels liggen los in een vrij platte la, de grote (>=17) liggen wel gescheiden van de kleinere. Dat werkt prima voor mij
Mijn sleutels liggen los in een vrij platte la, de grote (>=17) liggen wel gescheiden van de kleinere. Dat werkt prima voor mij
De beste ideeën komen als je bezig bent.
jadjong schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:32:
[...]
De steeksleutels zitten toch netjes op volgorde in een doos of tegen de wand?

:strip_exif()/f/image/LACHEwWsLUZc3JeTfTSpZcaP.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Uiteindelijk dit setje besteld in de aanbieding voor €375Ruudje88 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:38:
DLX2432TJ Comboset - DDF486 Accuboor + DTD153 Slagschroever 18V 5,0 AH Li-ion in Mbox
Na registratie krijg ik nog een 3e 5Ah accu erbij.
Hier kan ik mooi mijn accu gereedschapsassortiment op verder gaan bouwen.
Grappig, ik heb dat dus precies andersom. Steeksleutels zie ik echt direct, ook al werken we 50% imperial en 50% metrisch, vaak gewoon even nadenken wie de fabrikant is, Amerika of rest van de wereld, en dan zie ik in de grootte direct welke sleutel ik moet hebben.Fraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:25:
[...]
Bij Imbus pak ik altijd 1 te groot for some reason, maar dat is door de kleuren eigenlijk afgelopen.
Ik gebruik 99% alleen de kogelkop, alleen om het 1e stukje los the halen de langere lengte. Daarna lekker makkelijk loshalen met de kogelkop, en de imbus door je vingers te laten rollen, gaat super snel.henkie196 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:54:
[...]
Kogelkop inbus bits staan nog wel op de wensenlijst, maar helaas niet zo breed verkrijgbaar. Is erg handig in bepaalde gevallen met weinig ruimte, heb ik gemerkt.
[...]
Pro-tip, doe je sleutels in een oproletui of iets dergelijks. Los in een bak is inderdaad altijd (en ik bedoel 100% van de tijd) eerst misgrijpen. Kan me met m'n oude gereedschapskist nog wel herinneren dat de juiste sleutel meestal de laatste of een van de laatste was die ik vast had als ik een maat zocht. Gelukkig tegenwoordig wel netjes op volgorde.
Een oproletui vind ik een beetje een tussenoplossing: waarom niet direct voor inlays gaan? Ik weet niet wat de maten zijn, maar zelf was ik ook te lui om alle inlays zelf te snijden, dus heb gewoon dingen uit deze lijn gekocht(of iets vergelijksbaars): https://www.gereedschapla...603/bgs-modules-foam-leeg, bijv deze voor ring steeksleutels: https://www.gereedschapla...sleutelset?categoryid=603
Daarvoor hadden we inderdaad ook van die ladenkastjes op wielen, alleen toen lag het gereedschap gewoon gescheiden door aluminium plaatjes (onze laden hadden een soort van kam waar die in konden) Maar als je er een beetje hard mee reed, of iemand pakte de tools niet voorzichtig, las alles weer door elkaar. Ik wi lgewoon in 1 keer de goede maat pakken
Ook eindelijk maar eens verstandig gedaan en een halfgelaatsmasker en filters besteld.
Simpel maar goed snuitje met vervangbare filters van Moldex.
Even gebeld met de stofmaskershop en die heeft veel uitgelegd en me goed geholpen, aanradertje.
Uitgekomen op de 7005 met A2P3 filters.
Ik slijp en las in een klein schuurtje achterin de tuin en sta dus, weliswaar geen 8 uur per dag, te stofhappen. Na een paar lasjes leggen en met de slijptol in de weer merk ik dat flink in mijn strot.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W985cqfn9dMfDnaepC3pMKyj.jpg?f=user_large)
Ik ga in de achterwand van het schuurtje zo’n soort eenvoudige badkamer-wandventilator zetten zodat ik ook afzuiging/ventilatie heb.
Even gebeld met de stofmaskershop en die heeft veel uitgelegd en me goed geholpen, aanradertje.
Ik slijp en las in een klein schuurtje achterin de tuin en sta dus, weliswaar geen 8 uur per dag, te stofhappen. Na een paar lasjes leggen en met de slijptol in de weer merk ik dat flink in mijn strot.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W985cqfn9dMfDnaepC3pMKyj.jpg?f=user_large)
Ik ga in de achterwand van het schuurtje zo’n soort eenvoudige badkamer-wandventilator zetten zodat ik ook afzuiging/ventilatie heb.
dat helpt al heel veel dat had ik vroeger , ik heb zelf nu een afgedankte afzuiger die is gebruikt in de horeca toen ik die op vol vermogen zetten vloog het schuurstof het dak uitFraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:56:
Ook eindelijk maar eens verstandig gedaan en een halfgelaatsmasker en filters besteld.
ik heb ook al tijden een afzuigkapje waaronder ik lijm en soldeer. dat werkt nog iets beter dan een losse badkamer ventilator.
Ik heb een afgedankte ventilatiebox in de schuur hangen.Fraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:56:
[Afbeelding]
Als ik aan het lassen of slijpen ben gaat dat ding aan.
Frituurpan staat er ook wel eens onder.
Het meeste houtbewerking gereedschap heb ik de bouwstofzuiger aan hangen.
Al zit dat filter soms wel vlot dicht met houtstof.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zo weer een nieuw systainertje erbij.
nieuw accusysteem. Jaja heel weinig koppel, maar 90% van de schroeven die ik indraai is 3 of 4mm... en als ik zwaarder wil pak ik een van mijn 18V klopboormachines (met dezelfde centrotec-chuck).
Ben deze dagen veel in de meterkast bezig, en dan is een klein licht ding wel heel fijn.
nieuw accusysteem. Jaja heel weinig koppel, maar 90% van de schroeven die ik indraai is 3 of 4mm... en als ik zwaarder wil pak ik een van mijn 18V klopboormachines (met dezelfde centrotec-chuck).
Ben deze dagen veel in de meterkast bezig, en dan is een klein licht ding wel heel fijn.
:strip_exif()/f/image/gF7mAyTrdUuR8WBSUHk1sGAd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gebruik van een L-sleutel werkt alleen bij inbusbout + moer of schroefdraad combinaties, als je een inbusbout in hout moet draaien, heb je meestal meer kracht nodig, want je kan waarschijnlijk meer kracht zetten met draaien aan de kop zelf dan met de L-sleutel (die dunner zal zijn dan de kop).ramonlambal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:44:
Ik gebruik 99% alleen de kogelkop, alleen om het 1e stukje los the halen de langere lengte. Daarna lekker makkelijk loshalen met de kogelkop, en de imbus door je vingers te laten rollen, gaat super snel.
Een oproletui vind ik een beetje een tussenoplossing: waarom niet direct voor inlays gaan? Ik weet niet wat de maten zijn, maar zelf was ik ook te lui om alle inlays zelf te snijden, dus heb gewoon dingen uit deze lijn gekocht(of iets vergelijksbaars): https://www.gereedschapla...603/bgs-modules-foam-leeg, bijv deze voor ring steeksleutels: https://www.gereedschapla...sleutelset?categoryid=603
Als je ergens goedkoop aan een mooie foam inlay kan komen, zou ik dat zeker ook eerst doen. Maar een oproletui is een makkelijke en goedkope oplossing om de sleutels makkelijk en netjes op te ruimen.
Voor slijpen vind ik een volgelaatsmasker wel fijn, eigenlijk. Heb je ook geen problemen met of de veiligheidsbril wel goed past over het halfgelaatsmasker. Maar zelf ook afgelopen weekend aardig wat metaal geslepen, en dan werkt de stofzuiger niet altijd zo goed. Kwam er maandag wel achter dat ik inderdaad beter een van m'n maskers erbij had moeten gebruiken. Dat was geen fijn gevoel in m'n neus (en de slijpschijf was 1cm minder groot geworden).Fraggert schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:56:
[Afbeelding]
Qua afzuiging, is zo'n filterunit niet een idee? Lijkt me wat effectiever dan wat een badkamer unit, in ieder geval.
Ok, helemaal eens met je, ik werk eigenlijk uitsluitend met metaal en plastic, dus was al weer helemaal vergeten dat je imbus ook voor schroeven ipv bouten kunt gebruikenhenkie196 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:35:
[...]
Dat gebruik van een L-sleutel werkt alleen bij inbusbout + moer of schroefdraad combinaties, als je een inbusbout in hout moet draaien, heb je meestal meer kracht nodig, want je kan waarschijnlijk meer kracht zetten met draaien aan de kop zelf dan met de L-sleutel (die dunner zal zijn dan de kop).
Als je ergens goedkoop aan een mooie foam inlay kan komen, zou ik dat zeker ook eerst doen. Maar een oproletui is een makkelijke en goedkope oplossing om de sleutels makkelijk en netjes op te ruimen.
Goedkoop is een etui zeker, sterker nog, ik bedacht me net dat we ook nog 1 lade hebben waar een rol in ligt, vol met ongesorteerde dingen waar ik nog geen inlay voor heb
Ter voorbereiding op bouwen van een overkapping en aanvullingen op mijn invalzaag.
Makita DHS660

Dikke prima om mee af te korten en het groffere zaagwerk te doen :-)
Makita DHS660

[ Voor 13% gewijzigd door The Fatal op 28-04-2023 18:58 ]
Ik heb deze nu een klein jaartje en vind het echt een geweldig dingThe Fatal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:53:
Ter voorbereiding op bouwen van een overkapping en aanvullingen op mijn invalzaag.
Makita DHS660
[Afbeelding]
Deze heb ik erbij: https://www.hornbach.nl/p...-300x180-mm-staal/927822/
[ Voor 7% gewijzigd door Okasha op 28-04-2023 19:52 ]
Heb even gespeeld om 50*150 af te korten. En dat ging inderdaad dikke prima. Erg handzaam. Stopt snel. Op accu. Erg fijn!Okasha schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:51:
[...]
Ik heb deze nu een klein jaartje en vind het echt een geweldig dingSamen met een hoeklat gebruik ik de afkortzaag ook nauwelijks meer. Lekker handzaam, vrij krachtig, best stil.
Deze heb ik erbij: https://www.hornbach.nl/p...-300x180-mm-staal/927822/
En goede haak heb ik al liggen. Ga nog 150*200 in korten. Dat zal wel even rond draaien zijn. Maar dat is geen probleem En laatste stukje met de hand
.The Fatal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:59:
[...]
Heb even gespeeld om 50*150 af te korten. En dat ging inderdaad dikke prima. Erg handzaam. Stopt snel. Op accu. Erg fijn!
En goede haak heb ik al liggen. Ga nog 150*200 in korten. Dat zal wel even rond draaien zijn. Maar dat is geen probleem En laatste stukje met de hand
Ook de zelfde zeker een top ding en lekker licht in gewicht en met een nachtlampje
Geleiderail van 150 heb ik ingekort 0p 90 en 60 cm en handig in gebruik voor korte stukken platen en balken met hoekaanslag die in graden verstelbaar is.
De Makita DHS 661 is de zelfde maar met AWS vond ik de meerprijs niet waard, heb hem gekocht tijdens actie met gratis accu in M-box als body met adapter.
@twain4me @Ronald.42
Morgenochtend haal ik via marktplaats een oude ventilatiebox voor 2 tienen op
Dank zij jullie tip even snel gezocht
stond 1 te koop in de buurt, beter plan dan zon lullig badkamer buisventilatortje in de wand schroeven
Morgenochtend haal ik via marktplaats een oude ventilatiebox voor 2 tienen op
Dank zij jullie tip even snel gezocht
stond 1 te koop in de buurt, beter plan dan zon lullig badkamer buisventilatortje in de wand schroeven
Heeft iemand hier ervaring met de Bosch GAS 35 M AFC die, na inschakelen stofzuiger en uitschakelen AFC, de AFC na een paar seconden tot een minuut uit zichzelf weer inschakelt? Ik gebruik stofzuiger zakken waar AFC bij uit moet staan dus het is erg vervelend dat die zichzelf steeds waar aan zit. Een zoektocht op internet levert nog geen resultaten op. Is het filter gewoon vervuild of heb ik een defect?
Ik heb dezelfde maar dat nog nooit meegemaakt. Staat er niks over in de handleiding? En misschien even openmaken en het filter bekijken om dat uit te sluiten?Bobmeister schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:12:
[...] Een zoektocht op internet levert nog geen resultaten op. Is het filter gewoon vervuild of heb ik een defect?
Addicted to silent computing
Dust Deputy Cyclone (of de aliexpress-versie) ervoor, scheelt echt enorm!Ronald.42 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:06:
[...]
Ik heb een afgedankte ventilatiebox in de schuur hangen.
Als ik aan het lassen of slijpen ben gaat dat ding aan.
Frituurpan staat er ook wel eens onder.
Het meeste houtbewerking gereedschap heb ik de bouwstofzuiger aan hangen.
Al zit dat filter soms wel vlot dicht met houtstof.
Ha goeie tip.Kurma schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:21:
[...]
Dust Deputy Cyclone (of de aliexpress-versie) ervoor, scheelt echt enorm!
Die ga ik zelf knutselen leuk ding!
:strip_exif()/f/image/y5ZxOflLmM5OnIvWPXVsYcHs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel even een stevig vat nemen. Zo'n frietsausemmer is niet stevig genoeg, die implodeert vraag me hoe ik dat weetRonald.42 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:24:
[...]
Ha goeie tip.
Die ga ik zelf knutselen leuk ding!
[Afbeelding]
Zelf gebruik ik zo’n vat: https://www.vatenonline.n...vat-conische/#descriptionKurma schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:28:
[...]
Wel even een stevig vat nemen. Zo'n frietsausemmer is niet stevig genoeg, die implodeert vraag me hoe ik dat weet
Catch a smile out there!
Ik ben lui geweest en heb een complete set besteld. https://cycloonfilters.nl/product/filterpakket-3-30/
Gebruik hem ondertussen ook om bouwpuin op te zuigen. 30l vat is groot zat, zou niet graag een vol 60l vat de trap af willen tillen.
Gebruik hem ondertussen ook om bouwpuin op te zuigen. 30l vat is groot zat, zou niet graag een vol 60l vat de trap af willen tillen.
Ik vraag me af hoe je dat weetKurma schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:28:
[...]
Wel even een stevig vat nemen. Zo'n frietsausemmer is niet stevig genoeg, die implodeert vraag me hoe ik dat weet
Niets spectaculairs. Wel treurig dat je druk bezig bent geweest om zo'n emmer te kopen, de cycloon keurig zo luchtdicht mogelijk op het deksel hebt gemaakt, hoopvol de enórme verbetering wil gaan testen.. om meteen daarna de kutzooi in de prullenbak te kunnen flikkeren.
Wow, luiheid heeft zeker een prijs wat dit betreftfenrir schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:34:
Ik ben lui geweest en heb een complete set besteld. https://cycloonfilters.nl/product/filterpakket-3-30/
Zelfbouw is letterlijk een kwartiertje tot een halfuurtje werk, en het kost nog niet de helft (en dan heb ik hetzelfde vat, dezelfde cycloon, maar dan zonder fancy logo'tje erop, een flink stuk slang en een set met verloopstukjes voor de stofzuigeraansluitingen op diverse gereedschappen.
Catch a smile out there!
ouch, dat is zuur manKurma schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:47:
[...]
Niets spectaculairs. Wel treurig dat je druk bezig bent geweest om zo'n emmer te kopen, de cycloon keurig zo luchtdicht mogelijk op het deksel hebt gemaakt, hoopvol de enórme verbetering wil gaan testen.. om meteen daarna de kutzooi in de prullenbak te kunnen flikkeren.

Ach ja, er zijn ergere dingen in de wereld zullen we maar zeggen
De verbouwing vordert hier gestaag én gezien ik nog steeds erg gelukkig ben met het vorige advies (resulterend in een Makita VC2512L) gooi ik er maar weer een adviesvraagje in 
Ik heb de komende tijd een goede honderd meter plint te leggen en een paar koofjes en een voorzetwandje te maken. Nu dacht ik voor het verstek- en afkortwerk een afkortzaag aan te schaffen. En voor het verzagen van plaatmateriaal een cirkelzaag of invalzaag. Met name die laatste lijkt mij mooi ivm geleiderail en de mogelijkheid om halverwege een plaatje te starten (handig voor het maken van een luik in de koven).
Ik merk alleen dat ik door de bomen het bos niet helemaal meer zie. Zit ik nog op het goede spoor, of zie ik een goede optie volledig over het hoofd?
En zo ja, wat zijn de criteria om een keuze op te baseren? Ik zie bijvoorbeeld nogal wat diversiteit in diameters van zaagbladen (~165mm tot ~305mm oid), maar ook prijsklasses (Festool tot Einhell ed) en allicht ook in kwaliteit/precisie. Met mijn beperkte verstand van zaken zou ik ergens veilig in het midden gaan zitten voor allrounders. Zowel qua maten: een afkortzaag met 165mm lijkt specifiek voor plinten; gezien ik ook balkjes wil verwerken lijkt 260 oid logischer. Maar ook qua prijs/merk; een Makita LS1018 en SP6000/DSP600 ofzo zitten grofweg in het midden. Én heb ik tot dusverre prima ervaringen mee. Dus qua kwaliteit zullen deze wel snor zitten? Maar als het goedkoper kan, hoeft het natuurlijk niet blauw te zijn
Iemand die hier enig licht over kan schijnen?
Leuk hoor, van een appartement naar een groter huis. Ineens heb je allemaal ruimte voor leuke dingen
Ik heb de komende tijd een goede honderd meter plint te leggen en een paar koofjes en een voorzetwandje te maken. Nu dacht ik voor het verstek- en afkortwerk een afkortzaag aan te schaffen. En voor het verzagen van plaatmateriaal een cirkelzaag of invalzaag. Met name die laatste lijkt mij mooi ivm geleiderail en de mogelijkheid om halverwege een plaatje te starten (handig voor het maken van een luik in de koven).
Ik merk alleen dat ik door de bomen het bos niet helemaal meer zie. Zit ik nog op het goede spoor, of zie ik een goede optie volledig over het hoofd?
En zo ja, wat zijn de criteria om een keuze op te baseren? Ik zie bijvoorbeeld nogal wat diversiteit in diameters van zaagbladen (~165mm tot ~305mm oid), maar ook prijsklasses (Festool tot Einhell ed) en allicht ook in kwaliteit/precisie. Met mijn beperkte verstand van zaken zou ik ergens veilig in het midden gaan zitten voor allrounders. Zowel qua maten: een afkortzaag met 165mm lijkt specifiek voor plinten; gezien ik ook balkjes wil verwerken lijkt 260 oid logischer. Maar ook qua prijs/merk; een Makita LS1018 en SP6000/DSP600 ofzo zitten grofweg in het midden. Én heb ik tot dusverre prima ervaringen mee. Dus qua kwaliteit zullen deze wel snor zitten? Maar als het goedkoper kan, hoeft het natuurlijk niet blauw te zijn
Leuk hoor, van een appartement naar een groter huis. Ineens heb je allemaal ruimte voor leuke dingen
If you can see, look. If you can look, observe
Ik kon het destijds niet bijelkaar shoppen, zeker niet als ik verzendkosten meenam.Glenfiddich schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:57:
[...]
Wow, luiheid heeft zeker een prijs wat dit betreft![]()
Zelfbouw is letterlijk een kwartiertje tot een halfuurtje werk, en het kost nog niet de helft (en dan heb ik hetzelfde vat, dezelfde cycloon, maar dan zonder fancy logo'tje erop, een flink stuk slang en een set met verloopstukjes voor de stofzuigeraansluitingen op diverse gereedschappen.
Maar post je lijstje, kunnen anderen van profiteren.
https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p15129Roozzz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:02:
De verbouwing vordert hier gestaag én gezien ik nog steeds erg gelukkig ben met het vorige advies (resulterend in een Makita VC2512L) gooi ik er maar weer een adviesvraagje in
Leuk hoor, van een appartement naar een groter huis. Ineens heb je allemaal ruimte voor leuke dingen![]()
boormachine verkopen en je hebt iets wat qua prijs kwaliteit moeilijk te verslaan is.
qua invalzaag zou ik persoonlijk voor de bekende makita gaan.
Als je plinten niet meer dan 70mm hoog zijn, in ieder gevaltwain4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:27:
https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p15129
boormachine verkopen en je hebt iets wat qua prijs kwaliteit moeilijk te verslaan is.
En voor plaatmateriaal zijn denk ik de Maktia (SP6000) en Bosch blauw (GKT55) invalzagen goede canditaten voor een aardig punt tussen nauwkeurigheid en prijs.
want? liggend zagen is geen optie?henkie196 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:30:
[...]
Als je plinten niet meer dan 70mm hoog zijn, in ieder geval
En voor plaatmateriaal zijn denk ik de Maktia (SP6000) en Bosch blauw (GKT55) invalzagen goede canditaten voor een aardig punt tussen nauwkeurigheid en prijs.
Veel mensen geven de voorkeur aan staand voor plinten zagen, in ieder geval. Maar goed, je kunt met een invalzaag of cirkelzaag die plinten ook wel verzagen, werkt alleen minder gemakkelijk.twain4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:31:
want? liggend zagen is geen optie?
Ik heb vorige week ook zoiets gekocht, de DHS680. Wat een heerlijk ding zeg. Ik heb 40 jaar zonder gedaan en nu ik hem heb gebruik ik het zowat om de dagThe Fatal schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:53:
Makita DHS660
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor degenen die nog wat zoeken om zo nu en dan dingen schoon te blazen, maar geen complete compressor daarvoor willen aanschaffen: die AS001G blazer van Makita is er nu ook in 18V: DAS180Z. Vooralsnog niet leverbaar via Makita NL, maar Klium heeft 'm al wel in het assortiment staan. En bij informeren bleek ook dat hij op voorraad was bij Makita (België dus). Perfect op tijd voor mijn verjaardagOrion84 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:30:
Druk is voor schoonblazen niet zo heel relevant, je wil vooral een flinke flow hebben. Dat lukt niet met een luchtpomp die bedoeld is om banden op te pompen en dergelijke. Die leveren veel te weinig volume aan airflow. Een eenvoudige compressor an sich ook, maar die heeft doorgaans een buffervat en daar kan je dan wel kortstondig een hoger volume uithalen om te blazen.
Dus inderdaad: een compressor met buffervat of een apparaat dat specifiek gemaakt is om te blazen. Zoals dit soort dingen: https://www.makita.nl/art...blaas-en-zuigmachine.html
Maar zoals eerder gezegd is het een beetje overkill om je puur voor dit doel in te kopen in dat dure platform. Helaas nog geen 18V versie beschikbaar (bij Makita althans, wellicht dat bij andere merken vergelijkbare tools beschikbaar zijn).
Heb 'm dit weekend al even goed aan de tand kunnen voelen. Mijn kettingzagen zijn nog nooit zo schoon geweest (behalve toen ze nieuw uit de doos kwamen dan), echt een fijn ding. Het is wel even anders werken dan met een compressor met spuitpistool, daar heb je instant lucht, terwijl deze unit echt even op toeren moet komen. Je kan de trigger dus beter vasthouden / vastzetten dan steeds loslaten en weer terug inknijpen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Voor de invalzaag heb ik een vinkje gezettwain4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:27:
[...]
https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p15129
qua invalzaag zou ik persoonlijk voor de bekende makita gaan.
Nu alleen nog chocola van de afkortzaag maken. Deze aanbieding klinkt als een goede deal ja. Alleen de zaagdiepte doet me sterk twijfelen. Voor de huidige klusjes genoeg, maar een balk voor in een schutting oid is uitdagend... Dan beter een maatje groter denk ik.
Iets als een LS1019 ziet er ook erg mooi uit, maar vind ik toch net ff wat te gek worden
Alle tips meer dan welkom
Heeft er iemand een tip voor een fijne en niet te dure laser waterpas?
Ik zie ze voor €60 maar ook voor €400.
Is voornamelijk om af en toe iets recht te hangen (Electra buis buiten)
Ik zie ze voor €60 maar ook voor €400.
Is voornamelijk om af en toe iets recht te hangen (Electra buis buiten)
Ik heb hem, het is wel echt een top ding, de onderkant lockt automatisch op veel gebruikte hoeken zodat je snel de zaag kan instellen, er zit een lampje boven het zaagblad waardoor je een schaduwlijntje krijgt op je zaagwerk en je dus nooit loopt te pielen met het potloodstreepje. Verder is het apparaat zeer compact waardoor hij gemakkelijk op te ruimen is.Roozzz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Voor de invalzaag heb ik een vinkje gezet![]()
Nu alleen nog chocola van de afkortzaag maken. Deze aanbieding klinkt als een goede deal ja. Alleen de zaagdiepte doet me sterk twijfelen. Voor de huidige klusjes genoeg, maar een balk voor in een schutting oid is uitdagend... Dan beter een maatje groter denk ik.
Iets als een LS1019 ziet er ook erg mooi uit, maar vind ik toch net ff wat te gek worden
eens met wat @Rob Z zegt........er is altijd een dikkere balk.Roozzz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Ik zaag al 20 jaar met een groene bosch PCM8s met 216mm blad.
Ja, dat is soms ernstig frustrerend kutviolen.......maar in 90% van mijn zaagwerk voldoende gebleken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DiSg1DEQICw6pnttB5j7I9Ve.jpg?f=user_large)
Deze balken pasten er niet op
Is budget geen echte belemmering, pak een maat groter als je kan, zo'n zaag koop je (in theorie) maar 1 keer. Van die investering daar ga je echt geen spijt van krijgen.
Zo niet, of verwacht je echt weinig kluswerk buiten de specs van zo'n 216 machine, koop dan de beste die je kan zoals die DeWAlt, dat XPS systeem schijnt heel prettig en goed te werken AFAIK.
een afkortzaag is altijd ergens te klein voor.Roozzz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Haha, jullie hebben uiteraard helemaal gelijk! En toch kan ik me nog niet helemaal over de twijfel heen zetten
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).