Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-07 06:48
Hoe groot zijn de te verwerken tegels? Als het gaat met een gewone (niet elektrische tegelsnijder) prima, de snijranden zijn redelijk netjes en vallen gewoonlijk weg in de hoeken of onder deklatten/strips. Anders een water tegelzaagmachine voor strakke zaagsneden en seriewerk op dezelfde breedte. (Deze zijn tweedehands voor weinig te koop en na de klus gewoon weer verkopen. Meestal goedkoper dan huren en je kan de tijd nemen.) Overigens zijn de snijranden altijd goed te zoeten met een natte wetsteen voor zichtwerk.

De vloer vlakken met een kom diamant is dan weer een heel ander beestje. Dat gaat prima En een slijptol komt altijd van pas. Een accu versie is handiger maar mist voor sommige klussen de nodige power. Ook zijn in mijn ervaring de komschijven vaak wat zwaar en ongebalanceerd wat zeker bij accumachines nog wel eens leidt toch extra vibraties en slijtage van de machine. Een aanvullende optie kan zijn om de vloer te vlakken met een egalisatie vloeivloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoe groot de tegels zijn weet ik nog niet. Ik ben nog in de fase van voorbereiding :+ maar ik verwacht iets van rond de "standaard" 50x50cm of een langwerpige tegel.
Heb tegels altijd op maat gemaakt met slijptol en diamantschijf. Buiten, met stofmasker vanwege het stof, maar dan zat na afloop alsnog shirt en gezicht onder het stof. Verder ging dat wel goed, deed ze vaak voor de helft inslijpen, paar tikjes er op, en dan op de rand van de werkbank doorbreken. Werkte voor mij, maar verschilt wellicht per tegel, of tot je ervaart hoe het ook kan met een slijper die water gebruikt.

De slijpkom zou ook op 1 van de 230v machines kunnen die ik al heb maar de stofafzuiging leek mij wel een plus. Al weet ik pas nadat de vloer er uit is of ik die ook echt veel nodig heb. Soms geef je een klap en heb je de tegel met lijm en al in je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 20:56
silmaril8 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Er is een nieuwe versie van deze invalzaag, klik:119 euro

Er is ook een Performance versie welke ook nog met accu's werkt, klik:139 euro
Nog steeds geen toerental regeling, soft start staat niet genoemd. Heeft de HBM versie beide wel. Body is volgens mij zelfde kopie als alle China merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dimi_v schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:28:
Nog steeds geen toerental regeling, soft start staat niet genoemd. Heeft de HBM versie beide wel. Body is volgens mij zelfde kopie als alle China merken.
Welke type HBM invalzaag heeft toerental regeling en soft start? De HBM body is dezelfde als de China merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:56:
Hoe groot de tegels zijn weet ik nog niet. Ik ben nog in de fase van voorbereiding :+ maar ik verwacht iets van rond de "standaard" 50x50cm of een langwerpige tegel.
Heb tegels altijd op maat gemaakt met slijptol en diamantschijf. Buiten, met stofmasker vanwege het stof, maar dan zat na afloop alsnog shirt en gezicht onder het stof. Verder ging dat wel goed, deed ze vaak voor de helft inslijpen, paar tikjes er op, en dan op de rand van de werkbank doorbreken. Werkte voor mij, maar verschilt wellicht per tegel, of tot je ervaart hoe het ook kan met een slijper die water gebruikt.

De slijpkom zou ook op 1 van de 230v machines kunnen die ik al heb maar de stofafzuiging leek mij wel een plus. Al weet ik pas nadat de vloer er uit is of ik die ook echt veel nodig heb. Soms geef je een klap en heb je de tegel met lijm en al in je handen.
ik slijp klinkertjes etc voor in de tuin met de tol+diamantblad en ik heb zelf zo'n cheap-ass tegelzaagje met zo'n waterbakje (in de categorie Ferm etc). Dat is behelpen en echt meh qua werken.

wat @ThinkPad roept zou ik ook doen, mijn volgende tegelklus van een beetje formaat zou ik een natzaag huren.

Toen we de tuin deden met 2 maatjes hadden die ook hun eigen grote natzaag mee en dat werkt echt superfijn gewoon.

vergelijkbaar met zulks: https://www.boels-huurser...afelzaagmachine-600mm-123

voor wand/vloertegels is er een kleinere
https://www.boels-huurser...tegelzaagmachine-400mm-86

daar ga je echt geen spijt van krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 21-02-2023 07:34 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fraggert schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:32:
[...]

ik slijp klinkertjes etc voor in de tuin met de tol+diamantblad en ik heb zelf zo'n cheap-ass tegelzaagje met zo'n waterbakje (in de categorie Ferm etc). Dat is behelpen en echt meh qua werken.

wat @ThinkPad roept zou ik ook doen, mijn volgende tegelklus van een beetje formaat zou ik een natzaag huren.

Toen we de tuin deden met 2 maatjes hadden die ook hun eigen grote natzaag mee en dat werkt echt superfijn gewoon.

vergelijkbaar met zulks: https://www.boels-huurser...afelzaagmachine-600mm-123

voor wand/vloertegels is er een kleinere
https://www.boels-huurser...tegelzaagmachine-400mm-86

daar ga je echt geen spijt van krijgen.
Klinkt goed, ook omdat je met zo'n zaag natuurlijk makkelijker een strakke rechte lijn maakt, aftekenen en gaan, terwijl je met de slijptol moet proberen om ergens tussen de kap en het stof je lijntje te volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dimi_v schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:28:
Toerentalregeling en softstart zie ik ook bij bv. de Mafell niet genoemd worden ;) Ik weet ook even niet zeker wat het nut van een toerental regeling zou moeten zijn op een invalzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Klinkt goed, ook omdat je met zo'n zaag natuurlijk makkelijker een strakke rechte lijn maakt, aftekenen en gaan, terwijl je met de slijptol moet proberen om ergens tussen de kap en het stof je lijntje te volgen.
ja, of een stuk hoeklijn klemmen, het is het allemaal net niet :P

Nou ben ik niet geheel onhandig maar klussen kost al moeite genoeg om een mooi resultaat te krijgen, dan ga ik ook niet lopen kloten met gereedschap dat gewoon niet lekker werkt.

Ik zaag liever ontspannen een tegeltje op maat dan dat ik sta te kutten met een slijptol met een hoop frustratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:23:
[...]

Toerentalregeling en softstart zie ik ook bij bv. de Mafell niet genoemd worden ;) Ik weet ook even niet zeker wat het nut van een toerental regeling zou moeten zijn op een invalzaag?
als je veel verschillende materialen en diktes zaagt is een varianbel toerental handig.

Kunststof kan gevoelig zijn voor warmte, dan pak je een laag toerental

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 21-02-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:37:
als je veel verschillende materialen en diktes zaagt is een varianbel toerental handig.

Kunststof kan gevoelig zijn voor warmte, dan pak je een laag toerental
Dat klinkt wel logisch, ja. En ik zie nu dat de Mafell toch wel een variabel toerental heeft, had ik zo straks overheen gelezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:55:
[...]

Dat klinkt wel logisch, ja. En ik zie nu dat de Mafell toch wel een variabel toerental heeft, had ik zo straks overheen gelezen :P
Het is voor mij ook een haast theoretisch verhaal hoor, ik zaag bijna alles op #6

Met een keer wat klooien met acryl en hoeheetdatanderedoorzichtigeplastic ook alweer plexiglas moest ik echt wel laag in toeren, spul versmeerde zowat.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 21-02-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 22:47

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

In de categorie, je kunt er maar beter mee verlegen dan om verlegen mee zitten de volgende vraag.
Ik ga binnen nu en een paar jaar een groot project doen, HSB woning zo veel mogelijk in eigen beheer/tezamen met inhuur timmerman, en voor nu ga ik mijn hobby werk van meubels maken weer eens oppakken.
Voor nu ben ik aan het kijken voor een Multitool van Makita (DTM52RTJX2 accusysteem LTX 18V) en aangezien mij accutol redelijk lam is (accu en kop), ben ik gelijk aan het kijken voor een combinatie aanbieding van een accu (klop)boor/schroefmachine met een schroefmachine (slag of impuls), dit zijn dan de DLX combinatiesets van Makita.
Alleen de vraag, wat is beter een slag (DTD) of een impuls(DTS)? Ik zal deze voornamelijk gaan gebruiken voor HoutSkeletBouw. Als ik de uitleg van Makita lees is een Impuls stiller, maar verder?
Of moet ik gewoon een goede accu (klop)boor/schroefmachine kopen en klaar is Kees (Ollie)?

Combinatieset waar ik nu naar kijk zijn https://www.makita.nl/art...n-slagschroefklussen.html https://www.makita.nl/art...n-slagschroefklussen.html welke dus beide een slagschroevendraaier hebben. Combinatiesets met een impuls heb ik nog niet gevonden, en waarom zijn er die dan niet?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ollie1965 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:10:
In de categorie, je kunt er maar beter mee verlegen dan om verlegen mee zitten de volgende vraag.
Ik ga binnen nu en een paar jaar een groot project doen, HSB woning zo veel mogelijk in eigen beheer/tezamen met inhuur timmerman, en voor nu ga ik mijn hobby werk van meubels maken weer eens oppakken.
Voor nu ben ik aan het kijken voor een Multitool van Makita (DTM52RTJX2 accusysteem LTX 18V) en aangezien mij accutol redelijk lam is (accu en kop), ben ik gelijk aan het kijken voor een combinatie aanbieding van een accu (klop)boor/schroefmachine met een schroefmachine (slag of impuls), dit zijn dan de DLX combinatiesets van Makita.
Alleen de vraag, wat is beter een slag (DTD) of een impuls(DTS)? Ik zal deze voornamelijk gaan gebruiken voor HoutSkeletBouw. Als ik de uitleg van Makita lees is een Impuls stiller, maar verder?
Of moet ik gewoon een goede accu (klop)boor/schroefmachine kopen en klaar is Kees (Ollie)?

Combinatieset waar ik nu naar kijk zijn https://www.makita.nl/art...n-slagschroefklussen.html https://www.makita.nl/art...n-slagschroefklussen.html welke dus beide een slagschroevendraaier hebben. Combinatiesets met een impuls heb ik nog niet gevonden, en waarom zijn er die dan niet?
ik zou de DTD 154 pakken die standen wat mij betreft goud waard (ook voor het geluid)

persoonlijk zou ik gewoon apparaten pakken die je wil en niet kijken naar sets. je krijgt bij veel makita apparaten punten voor gratis accu's dus heb je waarschijnlijk meer voor het zelfde geld als je graag koffers hebt moet je naar het typenummer kijken met ZJ op het einde

DTD154ZJ

https://www.gereedschapce...Gkyr_KyPtY#googleshopping

156 euro + gratis accu
40 euro voor een snellader (of wat meer voor een dubbele)
etc etc (je kan hier en daar op producten ook nog hornbach laagsteprijs garantie toepassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 20:56
silmaril8 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:39:
[...]

Welke type HBM invalzaag heeft toerental regeling en soft start? De HBM body is dezelfde als de China merken?
https://www.hbm-machines....mm-met-2-x-700-mm-liniaal
Staat niet als specificatie gemeld maar ik heb hem hier en het zit er op.
[...]

Mafell weet ik niet maar festool hebben het ook, dus zal wel soms handig of nuttig zijn. Bij mij staat ie ook op max. ;)

Softstart kan ook als traag worden ervaren maar is minder storend dan er met zo’n klap inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Softstart zit niet op de MT55cc, toerentalregeling wel.

Maar voor mijn begrip, je wil voor je invalt sowieso lekker toeren maken en dan pas omlaag met het blad. Als je het blad eerst op het hout zet en dan toeren maakt, dan loop je het risico op lekkere kickback.

Ik zie de meerwaarde van softstart dus niet in.

Toerentalregeling gebruik ik eigenlijk nooit, zowel bij plaat als bij volhout gewoon op standje 6/6. Als hij tot 11 ging had ik hem op 11 gezet :+ . Ik doe geen kunststof enzo, dan snap ik het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 21-02-2023 23:58 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:58:
[...]

Maar voor mijn begrip, je wil voor je invalt sowieso lekker toeren maken en dan pas omlaag met het blad. Als je het blad eerst op het hout zet en dan toeren maakt, dan loop je het risico op lekkere kickback.

Toerentalregeling gebruik ik eigenlijk nooit, zowel bij plaat als bij volhout gewoon op standje 6/6. Als hij tot 11 ging had ik hem op 11 gezet :+ . Ik doe geen kunststof enzo, dan snap ik het wel.
een softstart heeft niks te maken met de materiaal bewerking, het zorgt ervoor dat de electromotor minder hard op zijn kloten krijgt ;)

Daarmee verleng je de levensduur van je apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Nou ik er over nadenk, de groene Bosch cirkelzaag van m'n vader bokt wel behoorlijk bij het starten, dat doet m'n MT55 niet, dus wellicht heeft die toch wel een softstart? Is wel beter voor de elektronica en de mechanische krachten om het rustig aan op te starten (zolang het niet te langzaam is). Ben bv. blij dat m'n frees niet in 1x op 22000 rpm wil gaan draaien maar daar relatief rustig naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:38:
[...]

een softstart heeft niks te maken met de materiaal bewerking, het zorgt ervoor dat de electromotor minder hard op zijn kloten krijgt ;)

Daarmee verleng je de levensduur van je apparaat :)
Ik doelde op die stand die je bij decoupeerzagen ed ziet dat hij pas echt gaat zagen als hij weerstand ondervindt.

De softstart die jij bedoelt, een goedkope zaag bokt meer dan die mafell. Of dat bouwkwaliteit of softstart is weet ik niet, wel dat het fijn is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

twain4me schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:27:
[...]

ik zou de DTD 154 pakken die standen wat mij betreft goud waard (ook voor het geluid)

persoonlijk zou ik gewoon apparaten pakken die je wil en niet kijken naar sets. je krijgt bij veel makita apparaten punten voor gratis accu's dus heb je waarschijnlijk meer voor het zelfde geld als je graag koffers hebt moet je naar het typenummer kijken met ZJ op het einde

DTD154ZJ

https://www.gereedschapce...Gkyr_KyPtY#googleshopping

156 euro + gratis accu
40 euro voor een snellader (of wat meer voor een dubbele)
etc etc (je kan hier en daar op producten ook nog hornbach laagsteprijs garantie toepassen)
Oh, zo had ik hem met deze acties van gratis accu nog niet bekeken. Eigenlijk krijg je uiteindelijk met afzonderlijke apparaten meer accu's voor (bijna) hetzelfde geld.
Goede tip, nog even snel kiezen en bestellen dan voor 31 maart

Dan alleen nog bedenken of het een DDF of een DHP accu(klop)boor/schroefmachine wordt.
Ben wel van de kisten voor opbergen van apparaten (en gelijk een voorraad verbruiksartikelen/schroeven enz), dus dan wordt het beide met kist en nog een paar dingen erbij.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ollie1965 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Oh, zo had ik hem met deze acties van gratis accu nog niet bekeken. Eigenlijk krijg je uiteindelijk met afzonderlijke apparaten meer accu's voor (bijna) hetzelfde geld.
Goede tip, nog even snel kiezen en bestellen dan voor 31 maart

Dan alleen nog bedenken of het een DDF of een DHP accu(klop)boor/schroefmachine wordt.
Ben wel van de kisten voor opbergen van apparaten (en gelijk een voorraad verbruiksartikelen/schroeven enz), dus dan wordt het beide met kist en nog een paar dingen erbij.
heb je helemaal geen goede boormachine?

persoonlijk zou ik nu overwegen om helemaal geen accu boor op 18v te kopen het is hier zo ongeveer het minst gebruikte apparaat uit de 18v lijn. ik heb wel 2 slag schroevendraaiers en een 12 v accu tol en die is veel handzamer en lichter en voor 99% van de klussen gewoon prima. voor die 1 % moet je dan wel iets hebben met snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De 18V boormachines zijn wel aardig aan het gewicht als je veel boven je macht werkt inderdaad. Maar voor je het weet zit je met een boormachine, slagschroevendraaier, slagtol, schroefmachine en klopboor. :+ En dan kom je er achter dat je ook nog wat gaten in beton moet boren en komt er nog een boorhamer bij.

Wat je sowieso wilt (althans, ik wel) is een machine om voor te kunnen boren, en nog een machine om te kunnen schroeven. Zodat je lekker door kunt werken zonder telkens van bit te moeten wisselen. Dan moet je voor jezelf bekijken of je dan bijvoorbeeld een DHP of DDF kiest en daarbij een lichte (12v of kleine 18v accu) machine voor het schroeven, of een slagschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Heeft die MT55cc trouwens niet ook een gebrek aan anti-kickback en electronische rem?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:47:
Heeft die MT55cc trouwens niet ook een gebrek aan anti-kickback en electronische rem?
De MT55cc heeft wel kickback beveiliging, electronische rem zou ik zo niet weten, meestal staat het blad snel genoeg stil dat ik er geen last van heb, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:53:
[...]

De MT55cc heeft wel kickback beveiliging, electronische rem zou ik zo niet weten, meestal staat het blad snel genoeg stil dat ik er geen last van heb, in ieder geval.
Ah, goed om te weten.
Ik vraag me wel af waarom ze daar niet mee adverteren.
En ik vraag me ook af hoe dat geïmplementeerd is, aangezien de motor niet brushless is (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:56:
Ah, goed om te weten.
Ik vraag me wel af waarom ze daar niet mee adverteren.
En ik vraag me ook af hoe dat geïmplementeerd is, aangezien de motor niet brushless is (toch?)
Ik zou gokken dat de MT55cc inderdaad geen brushless motor heeft, maar ik zou ook even niet weten waarom dat invloed zou hebben op de kickback beveiliging. Voor de kickback beveiliging zou ik aannemen dat ze iets hebben om het toerental te vergelijken met afgenomen vermogen, en als dat boven een bepaalde waarde komt schakel je de stroom naar de motor af. Geen idee of het zo werkt op de MT55, maar ik ken andere systemen met elektromotoren die zo beveiligd zijn, in ieder geval.

In ieder geval zet de zaag zichzelf uit als het blad echt langzaam gaat draaien doordat het hout tegen het blad klemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Ik zou gokken dat de MT55cc inderdaad geen brushless motor heeft, maar ik zou ook even niet weten waarom dat invloed zou hebben op de kickback beveiliging. Voor de kickback beveiliging zou ik aannemen dat ze iets hebben om het toerental te vergelijken met afgenomen vermogen, en als dat boven een bepaalde waarde komt schakel je de stroom naar de motor af. Geen idee of het zo werkt op de MT55, maar ik ken andere systemen met elektromotoren die zo beveiligd zijn, in ieder geval.

In ieder geval zet de zaag zichzelf uit als het blad echt langzaam gaat draaien doordat het hout tegen het blad klemt.
Omdat een (snelle) rem een stuk makkelijker te implementeren is in een brushless motor.
Brushless motor is ook veel krachtiger t.o.v. brushed per watt.

'motor uit' bij 'langzaam draaien' is wat anders dan kickback beveiliging.
Bij kickback beveiliging moet de motor actief geremd worden en deze beveiliging moet snel inschakelen. Twee dingen die een standaard brushed motor niet zomaar ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

twain4me schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:29:
[...]

heb je helemaal geen goede boormachine?

persoonlijk zou ik nu overwegen om helemaal geen accu boor op 18v te kopen het is hier zo ongeveer het minst gebruikte apparaat uit de 18v lijn. ik heb wel 2 slag schroevendraaiers en een 12 v accu tol en die is veel handzamer en lichter en voor 99% van de klussen gewoon prima. voor die 1 % moet je dan wel iets hebben met snoer.
Jawel ik heb een goede 230V machine van Makita (die kleur overheerst best wel in mijn gereedschapsrek :) ) voor het echte zware werk , maar mijn huidige accu tol was echt te licht (koppel) en nog een 14,4V 1,4Ah.
Vandaar dat ik graag een slag groter wil, en als hij dan toch te zwaar is/wordt voor mij met veel boven mij macht werken dan heb ik een mooi excuus voor het advies van @_ferry_ om van alles wat te hebben liggen. Mijn derde kast met gereedschap heeft nog een beetje plaats _O-

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ollie1965 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Jawel ik heb een goede 230V machine van Makita (die kleur overheerst best wel in mijn gereedschapsrek :) ) voor het echte zware werk , maar mijn huidige accu tol was echt te licht (koppel) en nog een 14,4V 1,4Ah.
Vandaar dat ik graag een slag groter wil, en als hij dan toch te zwaar is/wordt voor mij met veel boven mij macht werken dan heb ik een mooi excuus voor het advies van @_ferry_ om van alles wat te hebben liggen. Mijn derde kast met gereedschap heeft nog een beetje plaats _O-
waar heb je veel koppel voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

twain4me schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:10:
[...]

waar heb je veel koppel voor nodig?
Bijvoorbeeld met een grote diameter metaal boren op lage sneheid en dus ook veel accu capaciteit om het even vol te houden. Die hele grote diameters komt niet vaak voor, meer beter mee dan om verlegen mee te zitten.
Ik weet het ik ben bij heel veel dingen van de overkill, ik krijg ook altijd de opmerking "moet het olifant bestendig zijn" als ik weer iets oversized heb gebouwd.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ollie1965 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Bijvoorbeeld met een grote diameter metaal boren op lage sneheid en dus ook veel accu capaciteit om het even vol te houden. Die hele grote diameters komt niet vaak voor, meer beter mee dan om verlegen mee te zitten.
Ik weet het ik ben bij heel veel dingen van de overkill, ik krijg ook altijd de opmerking "moet het olifant bestendig zijn" als ik weer iets oversized heb gebouwd.
Dan zou ik het geld investeren in betere boren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wie kent het het bedrijf VANOTOOLS? http://www.vanotools.nl/

Ik wil een TIG-machine van ESAB naast mijn MIG en het scheelt nogal geld met reguliere aanbieders

https://esab.lasmachinedi...i-0700500080-p-20382.html

Zij hebben een ESAB webshop onder de naam "lasmachinedirect". Een bedrijf als Lasaulec verkoopt ook ESAB maar die hebben niet zo'n "vage" webshop ernaast

Ik wilde even zeker weten hoe betrouwbaar die toko is :) ze zijn wel officieel ESAB-dealer.

Het gehalte "curb-appeal" van het hoofdkantoor doet mij iets twijfelen :X :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSowNmPaeBjT053Gxoaok32kYck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ij9EtxbJCZ7sHfYYN8wJpHod.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Fraggert op 22-02-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fraggert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:54:

Ik wil een TIG-machine van ESAB naast mijn MIG en het scheelt nogal geld met reguliere aanbieders

Zij hebben een ESAB webshop onder de naam "lasmachinedirect". Een bedrijf als Lasaulec verkoopt ook ESAB maar die hebben niet zo'n "vage" webshop ernaast

Ik wilde even zeker weten hoe betrouwbaar die toko is :) ze zijn wel officieel ESAB-dealer.

Het gehalte "curb-appeal" van het hoofdkantoordoet mij iets twijfelen :X

[Afbeelding]
zijn wat mijj betreft vaak de beste bedrijven, opzich wel fijn dat ik niet voor de gevel of een nieuw pand hoef te betalen :+ zelf geen ervaaring mee, maar ik zou het wel durven (ze bestaan ook al lang). die las branch is nog een beetje schimmig altijd fijn als er gewoon vraagprijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:15:
[...]

zijn wat mijj betreft vaak de beste bedrijven, opzich wel fijn dat ik niet voor de gevel of een nieuw pand hoef te betalen :+ zelf geen ervaaring mee, maar ik zou het wel durven. die las branch is nog een beetje schimmig altijd fijn als er gewoon vraagprijzen zijn.
Nee dat klopt, ik had mijn gasfles ook bij een lasbedrijfje ergens achteraf, was gewoon dealer van Supergas (grote gasflessenketen) dus het hoeft niks te zeggen over de kennis, kunde en kwaliteit van het bedrijf, maar ik moest wel even lachen toen ik even ging kijken op streetview :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-07 16:37
Ik ben aan het oriënteren op een kruislijnlaser met 3x360 lijnen. Nu zie ik bij sommige lasers (deze bijvoorbeeld die volgens mij wel aardig geprijsd is) dat de horizontale lijn onder het apparaat zit. Dit is vooral handig bij tegels leggen. Nu vraag ik me af of hier ook nadelen aanzitten. Ik kan zo snel niets bedenken, maar misschien zijn er hier ervaringen met zulke lasers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:01
Ken Wood schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:29:
Ik ben aan het oriënteren op een kruislijnlaser met 3x360 lijnen. Nu zie ik bij sommige lasers (deze bijvoorbeeld die volgens mij wel aardig geprijsd is) dat de horizontale lijn onder het apparaat zit. Dit is vooral handig bij tegels leggen. Nu vraag ik me af of hier ook nadelen aanzitten. Ik kan zo snel niets bedenken, maar misschien zijn er hier ervaringen met zulke lasers.
Als je een plafond wilt plaatsen kun je de lijn potentieel niet hoog genoeg krijgen :+ De laser boven komt denk ik vaker voor. Bij die met de laser beneden wordt als feature inderdaad meestal benoemd dat het handig is met bv tegels plaatsen / werken aan de grond. En bij die met laser boven zie je vaak genoeg de voorbeelden m.b.t. plaatsen plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 05:56
Ik heb een vergelijkbaar model laser (futech) en het werk op zich prima om een lijn dicht bij het oppervlak te hebben als je hem gewoon op de grond zet. Bij plafond werk of iets dergelijks plaats je hem gewoon wat hoger en dan werkt het net als een reguliere laser met de opening aan de bovenzijde. Uiteindelijk maakt het denk ik niet zo veel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb recent een Heupar P03cg gekocht met de laser aan de bovenkant. Mijn gedachte is dat ik vaker een plafond zal uitlijnen dan een vloer. Heb ook de gele paal van Heupar, misschien kan ik de laser wel op de kop ophangen. Dit moet ik nog wel testen.

De reden voor een P ipv een S is de accu. Zowel de accu duur als vervangbaarheid.

[ Voor 14% gewijzigd door fenrir op 22-02-2023 21:50 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:41
Als je tegels hebt die zo klein zijn dat je laser te hoog zit dan stapel je er gewoon 2 op elkaar om aan de hoogte te komen... Ik heb een bosch laser en heb echt nooit t probleem dat de laser niet laag genoeg kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Laatst online: 20-07 07:00
Hier onlangs ook een 3 x 360 Huepar aangeschaft. Bevalt erg goed. Zitten magneten aan de behuizing om de laser op te hangen.
Je kunt dus altijd ff iets van metaal aan het plafond of muur monteren en daar de laser aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:47
Edit: verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door El-Vder op 22-02-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 11:43

[Afbeelding]
Rijd er elke dag langs, maar ken het niet, in de zin van binnen geweest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

fenrir schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:47:
misschien kan ik de laser wel op de kop ophangen. Dit moet ik nog wel testen.
Dat gaan de pendulums niet zo leuk vinden, die laser is waterpas áls hij rechtop staat.
Als je hem opzijnkop wil gebruiken moet je de pendulums locken, en dan heb je die waterpas functie niet.

Je kan hem dan wel gebruiken om een rechte lijn te maken, maar niet een waterpas lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

dragonhaertt schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Dat gaan de pendulums niet zo leuk vinden, die laser is waterpas áls hij rechtop staat.
Als je hem opzijnkop wil gebruiken moet je de pendulums locken, en dan heb je die waterpas functie niet.

Je kan hem dan wel gebruiken om een rechte lijn te maken, maar niet een waterpas lijn.
Dan stel ik hem in die gevallen wel handmatig. Zo vaak zal ik dit niet nodig hebben.
Dank voor je post, scheelt weer testen en puzzelen _/-\o_

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

fenrir schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Dan stel ik hem in die gevallen wel handmatig. Zo vaak zal ik dit niet nodig hebben.
Dank voor je post, scheelt weer testen en puzzelen _/-\o_
Mijn bosch laser begint als een gek te piepen als je hem meer dan (ongeveer?) 20 graden kantelt, dan loop je tegen het eindbereik van de pendulums aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24

talin

ES-MA

Fraggert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Nee dat klopt, ik had mijn gasfles ook bij een lasbedrijfje ergens achteraf, was gewoon dealer van Supergas (grote gasflessenketen) dus het hoeft niks te zeggen over de kennis, kunde en kwaliteit van het bedrijf, maar ik moest wel even lachen toen ik even ging kijken op streetview :P
exact zo'n bedrijfje kwam ik ook altijd voor mijn lasspulletjes.
aan de rand van een dorpje, klein halletje maar goede spullen te koop.
Ik kwam daar dan op zaterdagmiddag en dan kreeg je eerst koffie en dan pas werd er gepraat over de spullen die je nodig had.
Vaak onder de noemer: "ach neem maar mee!"

De gemeente wilde hem naar nieuw industrie terein hebben en kreeg een zak geld.
In z'n oude kloffie heeft hij alles 1 op 1 verhuisd, ik zei hem toen, je moet ff iemand vinden die een webshop voor je kan inrichten en zodoende de boel via internet kan verkopen.
blijkbaar had hij een kleinzoon die dat wel kon want zie: https://www.kippersrijssen.nl/

maar koffie krijg ik nog altijd als ik daar kom.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:35

Vliegvlug

Flight Simple

Wat nieuw handgereedschap aangeschaft! :)Knipex zijsnijtang & Wera inbussleutel set

Ik had hiervoor de 200mm versie van die Knipex zijsnijtang, de 74 02 200, maar die ben ik helaas kwijt geraakt. :|
Was al een paar maanden aan het wachten tot die weer op zou duiken want ik laat gereedschap soms op de vreemdste plekken liggen maar dat is helaas niet gebeurd dus daarom deze 160mm aangeschaft.
Deze keer een kleinere variant omdat ik de 200mm toch wel wat groot en zwaar vond en ik ‘m toch niet gebruikte om dikke metalen (piano)draden door te knippen. (en ik stiekem hoop dat die andere tang toch nog opduikt ;))

Ik heb nog getwijfeld tussen de 140 en 160mm variant maar ben uiteindelijk voor de 160 gegaan omdat de 140 te klein was om lekker in de hand te liggen.

De Wera inbussleutelset is ter vervanging van een setje uit de knakenbak, was er echt helemaal klaar mee toen een van die dingen spontaan afbrak bij een weerbarstig bout en flink in mijn handpalm sneed waarmee ik aan het aandrukken was. :X

Wera heeft ook setjes met zo’n kunststof omhulsel maar daar ben ik bewust niet voor gegaan hoewel het er wel leuk uit ziet. Het lijkt me dat het snel vies wordt en ik las in reviews dat het omhulsel bij sommigen los kwam te zitten waardoor het rond de inbus kon draaien wat het lastig maakt het goed vast te pakken.
Bovendien worden de schachten er dikker van en dat kan bij krappe plekken ook onhandig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:13:
Wat nieuw handgereedschap aangeschaft! :)[Afbeelding: Knipex zijsnijtang & Wera inbussleutel set]

Ik had hiervoor de 200mm versie van die Knipex zijsnijtang, de 74 02 200, maar die ben ik helaas kwijt geraakt. :|
Was al een paar maanden aan het wachten tot die weer op zou duiken want ik laat gereedschap soms op de vreemdste plekken liggen maar dat is helaas niet gebeurd dus daarom deze 160mm aangeschaft.
Deze keer een kleinere variant omdat ik de 200mm toch wel wat groot en zwaar vond en ik ‘m toch niet gebruikte om dikke metalen (piano)draden door te knippen. (en ik stiekem hoop dat die andere tang toch nog opduikt ;))

Ik heb nog getwijfeld tussen de 140 en 160mm variant maar ben uiteindelijk voor de 160 gegaan omdat de 140 te klein was om lekker in de hand te liggen.

De Wera inbussleutelset is ter vervanging van een setje uit de knakenbak, was er echt helemaal klaar mee toen een van die dingen spontaan afbrak bij een weerbarstig bout en flink in mijn handpalm sneed waarmee ik aan het aandrukken was. :X

Wera heeft ook setjes met zo’n kunststof omhulsel maar daar ben ik bewust niet voor gegaan hoewel het er wel leuk uit ziet. Het lijkt me dat het snel vies wordt en ik las in reviews dat het omhulsel bij sommigen los kwam te zitten waardoor het rond de inbus kon draaien wat het lastig maakt het goed vast te pakken.
Bovendien worden de schachten er dikker van en dat kan bij krappe plekken ook onhandig zijn.
De X-cut van Knipex kan net zoveel als de 200mm gewone kracht-zijkniptang, maar dan in 160mm formaat. Dan had je twee in één gehad ;) :P

Die L-sleutels gebruik ik overigens zeer zelden nog, vrijwel altijd pak ik dan gewoon de bitratel, werkt zoveel makkelijker. Dus als ik een L-sleutel nodig heb, is het vrijwel altijd voor de moeilijke hoekjes met erg weinig ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

henkie196 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:53:
[...]

De X-cut van Knipex kan net zoveel als de 200mm gewone kracht-zijkniptang, maar dan in 160mm formaat. Dan had je twee in één gehad ;) :P
Dat zijn ook mooie tangen ja maar wel 1,5 á 2 keer duurder. Voor die 160mm kracht-zijsnijtang heb ik €21,50 betaald.
En aangezien ik de extra kracht toch niet nodig heb vind ik het wel mooi zo. :)
Die L-sleutels gebruik ik overigens zeer zelden nog, vrijwel altijd pak ik dan gewoon de bitratel, werkt zoveel makkelijker. Dus als ik een L-sleutel nodig heb, is het vrijwel altijd voor de moeilijke hoekjes met erg weinig ruimte.
Ik gebruik meestal ook de lange inbus bits uit mijn Wera Kraftform KK 60 RA:
Wera Kraftform KK 60 RA inhoud
Ideaal setje wat ik al lange tijd heb.
Ziet er inmiddels ook niet meer zo schoon uit en de ratel blijft soms hangen bij het omschakelen maar een paar tikjes helpt dan. ;)

Maar zoals je zegt kan ik daar niet altijd mee uit de voeten zoals bij de boutjes van mijn scooter, vandaar dit L-setje.
En ook voor de grotere en kleinere maten die niet in die Kraftform set zitten; moest eergisteren nog het voorblad van een fiets demonteren waarbij die grote versie van de L-set goed van pas kwam, kan je ook meer kracht mee zetten dan die bitratel.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Dat zijn ook mooie tangen ja maar wel 1,5 á 2 keer duurder. Voor die 160mm kracht-zijsnijtang heb ik €21,50 betaald.

[...]

[Afbeelding: Wera Kraftform KK 60 RA inhoud]
Ziet er inmiddels ook niet meer zo schoon uit en de ratel blijft soms hangen bij het omschakelen maar een paar tikjes helpt dan. ;)

Maar zoals je zegt kan ik daar niet altijd mee uit de voeten zoals bij de boutjes van mijn scooter, vandaar dit L-setje.
En ook voor de grotere en kleinere maten die niet in die Kraftform set zitten; moest eergisteren nog het voorblad van een fiets demonteren waarbij die grote versie van de L-set goed van pas kwam, kan je ook meer kracht mee zetten dan die bitratel.
Ik heb de inbus bits uit mijn set weggehaald, en vervangen voor bits die ik vaker gebruik. Voor inbus heb ik ook een mooie wera set dus die hoef ik niet meer te gebruiken in een bithouder.

Wera en knipex krijgen sowieso een +1 _/-\o_

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

dragonhaertt schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb de inbus bits uit mijn set weggehaald, en vervangen voor bits die ik vaker gebruik.
Als ik iets uit mijn set weg zou moeten halen zouden dat in mijn geval de torx bits zijn, die gebruik ik nog het minst.
Voor inbus heb ik ook een mooie wera set dus die hoef ik niet meer te gebruiken in een bithouder.
Zit daar dan ook een ratelfunctie op?
Ik merk dat ik dat altijd mis op gewone schroevendraaiers als ik die weer in handen heb ;)
Wera en knipex krijgen sowieso een +1 _/-\o_
Eens! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:38:
[...]

Als ik iets uit mijn set weg zou moeten halen zouden dat in mijn geval de torx bits zijn, die gebruik ik nog het minst.

[...]
Ik heb al mijn niet-torx schroeven en bouten weg gegooid, en gebruik nu uitsluitend torx.
PH en PZ worden hier nooit meer nieuw toegepast.
Torx is oneindig veel fijner.

Niet alleen is de kracht overbrenging een stuk beter, maar door de beter passing kan je een schroef gewoon op een torx bit zetten zonder dat hij er af valt. Horizontaal of verticaal-omhoog blijft die schroef gewoon zitten, dan heb je geen magneet nodig.
Zit daar dan ook een ratelfunctie op?
Ik merk dat ik dat altijd mis op gewone schroevendraaiers als ik die weer in handen heb ;)
Oh, nee. Geen ratel voor inbus.
Als het echt moet heb ik inbus als bitje op de schroefboor (of pak ik de lange bit uit een doosje)
Ik heb precies zon der inbus als jij hebt, alleen dan met regenboog kleurtjes.

Bij inbus mis ik het eigenlijk niet om een ratel of bithouder te gebruiken. Ik heb dan ook alleen in mijn fiets inbus, verder kom ik het weinig tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snader2
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 16:45

[Afbeelding]
Mijn ESAB TIG hier ook gehaald prima bedrijf maar verwacht inderdaad geen fancy showroom. Wel een bedrijf dat al vele jaren actief is in de laswereld maar ook redelijk wat verouderd.
Ooit een keer een probleempje gehad met de klem voor de wolfraam punt en is toen netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

snader2 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:06:
[...]

Mijn ESAB TIG hier ook gehaald prima bedrijf maar verwacht inderdaad geen fancy showroom. Wel een bedrijf dat al vele jaren actief is in de laswereld maar ook redelijk wat verouderd.
Ooit een keer een probleempje gehad met de klem voor de wolfraam punt en is toen netjes opgelost.
Kijk, dat is nog eens fijn om te horen :)

Zo'n loods boeit me niet zo heel veel, maar ik wou het even zeker weten, ik kom er niet voor een pak stroopwafels zeg maar :P

thanks voor je reactie d:)b
talin schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:25:
[...]

exact zo'n bedrijfje kwam ik ook altijd voor mijn lasspulletjes.
aan de rand van een dorpje, klein halletje maar goede spullen te koop.
Ik kwam daar dan op zaterdagmiddag en dan kreeg je eerst koffie en dan pas werd er gepraat over de spullen die je nodig had.
Vaak onder de noemer: "ach neem maar mee!"

De gemeente wilde hem naar nieuw industrie terein hebben en kreeg een zak geld.
In z'n oude kloffie heeft hij alles 1 op 1 verhuisd, ik zei hem toen, je moet ff iemand vinden die een webshop voor je kan inrichten en zodoende de boel via internet kan verkopen.
blijkbaar had hij een kleinzoon die dat wel kon want zie: https://www.kippersrijssen.nl/

maar koffie krijg ik nog altijd als ik daar kom.
Ha, das geinig _/-\o_ d:)b

ook vaak zat op de website zitten loeren voordat ik mijn MIG kocht, niet daar overigens want ze verkochten geen GYS.

KIppers kende ik dus al maar van Vanotools had ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:03:
Nodig is het wellicht niet, maar het knipt wel makkelijker met grotere krachtoverbrenging, dat merk je bv. ook wel met het doorknippen van een 2.5 mm2 installatiedraadje.
[Afbeelding: Wera Kraftform KK 60 RA inhoud]

Ik doelde meer op zoiets als bitratel (eerste hit bij zoeken, deze is wel erg mini, heb zelf ratels meer richting standaard 1/4" ratel). Met zo'n bitralet kun je net zoveel kracht zetten als met een L-sleutel, en hoef je eigenlijk alleen nog maar naar een L-sleutel te grijpen als je geen ruimte hebt voor de kop van de ratel. Heb wel genoeg inbus schroeven gehad waar je maar erg weinig hoogte hebt boven de schroef, en dan is het toch wel makkelijk dat je niet iedere keer bij weinig ruimte de sleutel uit de schroef hoeft te halen en er weer op te zetten. Of je moet speciale L-sleutels met extra korte korte poot hebben die je dan kan gebruiken.

Met een bitratel en een bitratelschroevendraaier heb ik de L-sleutels en gewone schroevendraaiers niet zo vaak nodig (gewone schroevendraaiers zijn wel vaker handiger, vind ik, zeker als je iets eventjes een klein beetje moet los / vast draaien, zoals bv. bij scharnieren stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

dragonhaertt schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:58:
[...]

Ik heb al mijn niet-torx schroeven en bouten weg gegooid, en gebruik nu uitsluitend torx.

Niet alleen is de kracht overbrenging een stuk beter, maar door de beter passing kan je een schroef gewoon op een torx bit zetten zonder dat hij er af valt. Horizontaal of verticaal-omhoog blijft die schroef gewoon zitten, dan heb je geen magneet nodig.
Ik ben het helemaal met je eens hoor! :Y
En als ik met hout in de weer ben pak ik ook zoveel mogelijk torx schroeven, of het is noodgedwongen toch een PZ als ik direct en bepaalde schroef tekort kom die ze bij de bouwmarkt om de hoek niet als TX hebben liggen.

Maar ik merk gewoon dat ik dat Wera bitsetje met ratel eigenlijk voornamelijk gebruik voor andere toepassingen dan hout zoals apparatuur, fietsen, scooters, de meterkast, etc. En daar kom je weinig torx tegen.
Wanneer ik met hout aan de slag ga pak ik eigenlijk altijd mijn 12V Bosch GSR FlexiClick voor het boren en de 12V GSR met Hex aansluiting voor het schroeven of als het zwaarder moet de Makita DDF 484 of DHP480 hoewel ik die laatste eigenlijk nauwelijks meer gebruik nadat ik de DDF484 kocht.
[...]

Als het echt moet heb ik inbus als bitje op de schroefboor (of pak ik de lange bit uit een doosje)

Bij inbus mis ik het eigenlijk niet om een ratel of bithouder te gebruiken. Ik heb dan ook alleen in mijn fiets inbus, verder kom ik het weinig tegen
Ik vind die ratel juist wel fijn voor inbus boutjes op fiets en scooter en die L-set is dus voor als de ratelschroevendraaier er niet bij kan of als ik echt meer kracht moet zetten.

Heb ook het idee dat die Hex-plus fitting van dit nieuwe L-setje wat beter aangrijpt dan die van mijn Wera lange bits die in de ratelset zitten maar die zijn ook al ouder en meer gebruikt dus misschien is het geen eerlijk vergelijk.
Zag wel dat er ook losse bits zijn met Hex-Plus dus mochten die oude echt versleten zijn dan probeer ik die.

Mooi marketing plaatje van Wera van het verschil tussen normaal vs Hex-plus, waarbij de laatste dus een groter contactoppervlak heeft wat help beschadiging van de schroef voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9cPRlsjRqvkbS1Gxj7SdOV8Sag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s1zbl7c0yG5GxKveq7JaBJlD.webp?f=user_large
Of het alleen marketing is of in de praktijk ook echt veel uitmaakt gaan we hopelijk ondervinden in de praktijk maar ik heb wel redelijk vertrouwen in Wera dat het niet enkel marketing is maar wel echt iets (een beetje?) doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

henkie196 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:46:
[...]

Nodig is het wellicht niet, maar het knipt wel makkelijker met grotere krachtoverbrenging, dat merk je bv. ook wel met het doorknippen van een 2.5 mm2 installatiedraadje.
Dat zal zeker zo zijn maar het prijsverschil was het me niet waard eerlijk gezegd.
[...]

Ik doelde meer op zoiets als bitratel (eerste hit bij zoeken, deze is wel erg mini, heb zelf ratels meer richting standaard 1/4" ratel).
Ik heb niet zo’n specifieke bitratel maar wel een 1/4” en 3/8” doppenset met hex adapter voor bitjes maar merk dat ik die in de praktijk nauwelijks gebruik.
Komt waarschijnlijk ook omdat ik die dan speciaal moet pakken en ze in metalendoos zitten wat toch weer een extra handeling is terwijl dat Wera bitratel schroevendraaiersetje veel makkelijk te pakken en openen is en dat tot nu toe altijd voldoet en ik nooit de neiging heb om de ratel uit de doppensets te pakken maar dan de L-inbussleutel pak om het laatste stukje extra vast te zetten mocht dat nodig zijn.

Mogelijk dat als ik zo’n specifieke losse bitratel zou hebben liggen ik die vaker zou pakken maar ik heb nog geen noodzaak gevoeld er een aan te schaffen ;)
Met zo'n bitralet kun je net zoveel kracht zetten als met een L-sleutel, en hoef je eigenlijk alleen nog maar naar een L-sleutel te grijpen als je geen ruimte hebt voor de kop van de ratel.
Wel grappig om te lezen dat iedereen weer zijn eigen workflow heeft en eigen voorkeuren heeft qua (handgereed)gereedschap voor dezelfde klus. :)
Heb wel genoeg inbus schroeven gehad waar je maar erg weinig hoogte hebt boven de schroef, en dan is het toch wel makkelijk dat je niet iedere keer bij weinig ruimte de sleutel uit de schroef hoeft te halen en er weer op te zetten. Of je moet speciale L-sleutels met extra korte korte poot hebben die je dan kan gebruiken.
In zo’n situatie is een haakse bitratel wel handig ja.
Doordat de ratels uit mijn doppensets nog een adapter nodig hebben worden ze echter al snel hoger dan een losse L-sleutel en kan ik ze niet toepassen wanneer er weinig ruimte boven de schroef is.
Zou wel een goede use-case zijn voor een specifieke bitratel met kleine kop maar ik kom dat zo sporadisch tegen dat ik daar nog geen reden toe heb gezien, evenals een L-sleutel aanschaffen met korte poot.
In die gevallen pak ik nu een los klein bitje die ik in mijn Knipex sleuteltang vastklem en daarmee de schroef los- en vastdraai. :P
Met een bitratel en een bitratelschroevendraaier heb ik de L-sleutels en gewone schroevendraaiers niet zo vaak nodig (gewone schroevendraaiers zijn wel vaker handiger, vind ik, zeker als je iets eventjes een klein beetje moet los / vast draaien, zoals bv. bij scharnieren stellen).
Ik heb ook nog een flinke collectie gewone schroevendraaiers die ik nauwelijks meer pak omdat mijn voorkeur naar die bitratelschroevendraaierset (mooi scrabblewoord!) uitgaat.
Ook voor stellen van scharnieren e.d. want de middenstand van de ratel blokkeert de ratelfunctie waarmee het in feite een gewone schroevendraaier wordt! ;)
Het meeste gebruik ik nu nog de normale platte schroevendraaiers maar dan voornamelijk om dingen los te wrikken :P want daar wil ik mijn ratel niet aan bloot stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39
dragonhaertt schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:58:
[...]

[...]

Ik gebruik wel ratel met inbus dop die in een dopsleutel set zit, kom ze nog wel tegen voor de motor bijv.
met een accumachine wil je ze niet los en vast maken de inbusbouten omdat bepaalde bouten het liefst met een momentsleutel wilt aandraaien.

Alu en rvs hebben bepaalde vastheid nodig draaimoment, te vast rvs krijg je niet meer los en alu kans dat schroefdraad er uit molt.

Torx gebruik ik ook steeds meer al mijn schroeven wat ik nu haal is torx kruiskop niet zo veel oude schroeven eerst op maken beetje goede schroeven zijn ook niet goedkoop maar weg gooien :?

heb wel lange Torx sleutel setje van parkside en inbus van wera kan handig zijn bepaalde apparatuur waar de schroeven in zitten Torx of inbus met diepe nauwe schacht is een setje onmisbaar normaal kom je met een bitje met adaper niet bij of je moet hele lange bitjes hebben om het schroefje er uit te draaien.
Ook is lange inbus handig met bepaalde afstellingen bijv. zonwering knikarmscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Laatst online: 09-07 16:37
fenrir schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:47:
Ik heb recent een Heupar P03cg gekocht met de laser aan de bovenkant. Mijn gedachte is dat ik vaker een plafond zal uitlijnen dan een vloer. Heb ook de gele paal van Heupar, misschien kan ik de laser wel op de kop ophangen. Dit moet ik nog wel testen.

De reden voor een P ipv een S is de accu. Zowel de accu duur als vervangbaarheid.
Vervangbaarheid van de accu is bij mij ook een belangrijk afwegingsfactor. Ik vermoed namelijk dat dit het eerste onderdeel is dat gaat sneuvelen.

De Heupar S03CG-C heeft ook een vervangbare batterij. Deze heeft ook de optie om 4 AA batterijen als accu te gebruiken. De bijgeleverde accu is 7.4 V / 2600 mAh met een accuduur van 7 uur. In de omschrijving staat dat bij gebruik van 4 AA batterijen de gebruiksduur 1,5 uur is. Ik heb AA-batterijen met 2100 mAh dus dan lijkt mij toch dat deze langer mee moeten gaan? Of maak ik hier ergens een denkfout :?

Er zijn trouwens echt veel Huepars dus dit maakt de vergelijking er niet makkelijker op. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:01:
Dat zal zeker zo zijn maar het prijsverschil was het me niet waard eerlijk gezegd.
Begrijpelijk, ik noem het vooral omdat er zoveel verschillende types zijkniptangen zijn, en het was voor mij wel een eye-opener om met hogere krachtoverbrenging te werken.
Ik heb niet zo’n specifieke bitratel maar wel een 1/4” en 3/8” doppenset met hex adapter voor bitjes maar merk dat ik die in de praktijk nauwelijks gebruik.
Komt waarschijnlijk ook omdat ik die dan speciaal moet pakken en ze in metalendoos zitten wat toch weer een extra handeling is terwijl dat Wera bitratel schroevendraaiersetje veel makkelijk te pakken en openen is en dat tot nu toe altijd voldoet en ik nooit de neiging heb om de ratel uit de doppensets te pakken maar dan de L-inbussleutel pak om het laatste stukje extra vast te zetten mocht dat nodig zijn.

Mogelijk dat als ik zo’n specifieke losse bitratel zou hebben liggen ik die vaker zou pakken maar ik heb nog geen noodzaak gevoeld er een aan te schaffen ;)
De 1/4" set gebruik ik hoofdzakelijk bij de fiets, de bitadapter voor de 1/4" vierkant zit waarschijnlijk nog het meest op de momentsleutel. Maar de bitratel, bitratelschroevendraaier, en de (meest uitgebreide) bitsets zitten allemaal in een gereedschapskoffer, en meestal pak ik die als ik ergens in huis bezig ben, dus die gebruik ik het meest, zelfs met doppen op de bitratel.

En wat is nodig? Heb je echt 3 schroefboormachines nodig? Heb je een bitratel nodig? Het antwoord is natuurlijk dat het niet perse nodig is, maar dat het handig werkt. En ondanks dat ik meerdere bitratels en meerdere bitratelschroevendraaiers heb, heb ik nog steeds maar 1 schroefboormachine ;)
Wel grappig om te lezen dat iedereen weer zijn eigen workflow heeft en eigen voorkeuren heeft qua (handgereed)gereedschap voor dezelfde klus. :)
Je gebruikt wat je hebt, natuurlijk. En voor handgereedschap ligt voor mij de aanschafgrens wat lager dan voor electrische gereedschappen, o.a. omdat het globaal gezien gewoon een levenlang mee gaat.
In zo’n situatie is een haakse bitratel wel handig ja.
Doordat de ratels uit mijn doppensets nog een adapter nodig hebben worden ze echter al snel hoger dan een losse L-sleutel en kan ik ze niet toepassen wanneer er weinig ruimte boven de schroef is.
Zou wel een goede use-case zijn voor een specifieke bitratel met kleine kop maar ik kom dat zo sporadisch tegen dat ik daar nog geen reden toe heb gezien, evenals een L-sleutel aanschaffen met korte poot.
In die gevallen pak ik nu een los klein bitje die ik in mijn Knipex sleuteltang vastklem en daarmee de schroef los- en vastdraai. :P
Inbus / torxdoppen of bits met adapter op een gewone ratel geeft inderdaad aardig wat extra hoogte. Meestal is dat niet erg, maar soms past het gewoon niet. De laatste keer dat ik erg weinig ruimte had boven de schroef was met het vastzetten van een zadel, dat zou ik niet met een sleuteltang willen doen, dat moet wel goed vast zitten (voor de kanteling van het zadel). Dan werkt het met een rateltje (of L-sleutel, maar dat is een boel erop-eraf bij het aandraaien) wel zo fijn.
Ik heb ook nog een flinke collectie gewone schroevendraaiers die ik nauwelijks meer pak omdat mijn voorkeur naar die bitratelschroevendraaierset (mooi scrabblewoord!) uitgaat.
Ook voor stellen van scharnieren e.d. want de middenstand van de ratel blokkeert de ratelfunctie waarmee het in feite een gewone schroevendraaier wordt! ;)
Het meeste gebruik ik nu nog de normale platte schroevendraaiers maar dan voornamelijk om dingen los te wrikken :P want daar wil ik mijn ratel niet aan bloot stellen.
Ik kan m'n bitratelschroevendraaiers ook locken, maar vind het in veel gevallen toch fijner werken met een gewone schroevendraaier voor dat soort stelwerk. Maar, zoals je zegt, ieder heeft z'n eigen werkmethodes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:23

Toppe

Oké ✅

Vraag voor de experts.

Eerdaags moeten wij (zakelijk) in een EX zone werken. Hiervoor moeten we binnenkort op cursus.

Nu ben ik vooruit aan het denken: wat voor gereedschap hebben we nodig. In dit geval hoeven we niet te boren dus elektrisch gereedschap is niet aan de orde.

Wel moeten we spanning meten. We moeten EX gecertificeerd gereedschap gebruiken volgens de juiste normen. Echter mag je volgens de NEN3140 niet enkel polig de spanning meten maar altijd dubbel polig. Er bestaan echter geen dubbel polige duspols die EX gecertificeerd zijn.

Wie zou er een oplossing kunnen verzinnen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Toppe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:53:
Vraag voor de experts.

Eerdaags moeten wij (zakelijk) in een EX zone werken. Hiervoor moeten we binnenkort op cursus.

Nu ben ik vooruit aan het denken: wat voor gereedschap hebben we nodig. In dit geval hoeven we niet te boren dus elektrisch gereedschap is niet aan de orde.

Wel moeten we spanning meten. We moeten EX gecertificeerd gereedschap gebruiken volgens de juiste normen. Echter mag je volgens de NEN3140 niet enkel polig de spanning meten maar altijd dubbel polig. Er bestaan echter geen dubbel polige duspols die EX gecertificeerd zijn.

Een (fluke) multimeter?

voorbeeldje
https://www.fluke.com/nl-...iek-veilig/fluke-28-ii-ex

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 24-02-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:23

Toppe

Oké ✅

Klopt. Heb ook contact met de ATEX trainer en kwam ook met deze aanzetten maar gaf al meteen aan dat deze voor ATEX veilig zijn tot 65V, zinloos op 230 dus.

Edit: De zelfde man geeft aan dat er inderdaad geen officiële oplossing is voor dit probleem en hij geeft aan dat je met een EX Voltstick de spanning moet meten, als die negatief is dan met een Duspol de controle meting uitvoeren. Dit kan, maar zorgt er voor dat we voor één klus 3x volt stick en 3x Duspol moeten aanschaffen.

Blijft raar, een norm verzinnen en geen oplossingen bieden.

[ Voor 33% gewijzigd door Toppe op 24-02-2023 16:17 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Ken Wood schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Vervangbaarheid van de accu is bij mij ook een belangrijk afwegingsfactor. Ik vermoed namelijk dat dit het eerste onderdeel is dat gaat sneuvelen.

De Heupar S03CG-C heeft ook een vervangbare batterij. Deze heeft ook de optie om 4 AA batterijen als accu te gebruiken. De bijgeleverde accu is 7.4 V / 2600 mAh met een accuduur van 7 uur. In de omschrijving staat dat bij gebruik van 4 AA batterijen de gebruiksduur 1,5 uur is. Ik heb AA-batterijen met 2100 mAh dus dan lijkt mij toch dat deze langer mee moeten gaan? Of maak ik hier ergens een denkfout :?

Er zijn trouwens echt veel Huepars dus dit maakt de vergelijking er niet makkelijker op. :?
Ik was op laslev beland en https://laslev.com/review...-and-12v-battery/#battery gaf mij de doorslag. Mocht de accu defect gaan dan kan ik hem goedkoop repareren door de cellen te vervangen. Daarnaast doet hij het wat langer op een acculading vergeleken met de S serie.

Mis nu wel de display tov de S, verwacht ik niet te missen. Tot zover mijn overwegingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 13:06
Vraag voor de Makita pro:

Ik heb mijn boormachine open om hem schoon te maken. Bij het omdraaien viel er een klein metalen plaatje uit. Waar hoort deze te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgyEfbK3-iYBaxGN1E6TOmWkrMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDmIKvyviyzJztB7oeTRsDmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:51

thijsco19

KTM 990 SMT

Lijkt een soort veertje. Werken alle knopjes nog goed?
Heb je zelf enig idee uit welk gedeelte dit onderdeel gekomen is?

Wat is het model nummer?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 01:20

bakkerl

Let there be light.

t14wo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:48:
Vraag voor de Makita pro:

Ik heb mijn boormachine open om hem schoon te maken. Bij het omdraaien viel er een klein metalen plaatje uit. Waar hoort deze te zitten?
Op de makita site staan van alle types tekeningen van alle onderdelen en waar dezen behoren te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
idd even op type zoeken en dan schema zoeken. Makita heeft ze voor alles online staan

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Jep. Had ik net gevonden.

https://www.makita.nl/dat...pdf?rnd=25-2-202311:51:57

Het is nummer 15 (bladveer). En ik zie ongeveer waar hij hoort, maar ik niet duidelijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Zo te zien voor de links rechts schakeling

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

kendo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:59:
Dat denk ik ook, de veer die #17 weerstand geeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
kendo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:59:
gevonden!

Is de vergrendeling voor de versnellingen (de zwarte ring). Staat niet duidelijk op die tekening. Maar youtube hielp me.

Top trouwens en verfrissend voor een elektrisch apparaat dat de fabrikant gewoon support biedt op reparatie en alle onderdelen los verkoopt. Ik zat een beetje in de iPhone gedachte.

Overigens van de week bij Hornbach een Makita multitool gekocht. Inclusief prijsgarantie, omdat deze ergens anders goedkoper te vinden was. krijg je vervolgens die prijs en daar halen ze ook nog eens 10% extrz vanaf. Je vraagt je af hoe dit houdbaar is.

Maargoed, ik heb voor 190 euro een mooie multitool incl gratid accu met de punten en alles in een M-box. :)

[ Voor 51% gewijzigd door t14wo op 25-02-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03
Toppe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:53:
Vraag voor de experts.

Ervanuit gaande dat het om dampen/gas en niet stof gaat. Als je een LEL meter in je werkgebied legt (die heb je sowieso op je overall zitten als je in een zone werkt) en die geeft geen melding van een verhoogde concentratie, dan kun je daar letterlijk met een aansteker spelen.

Vanuit dat principe kun je elke multimeter op dat moment gebruiken.

Zolang je LEL meter geen alarm geeft is er lokaal geen risico tot ontbranding bij vonken, je mist immers de brandstof uit de vuurdriehoek.

Disclaimer: wel vooraf even overleggen met de site manager, niet elke site manager wil dit principe snappen, en dan zul je alsnog EX spul moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:16:
[...]

gevonden!

Is de vergrendeling voor de versnellingen (de zwarte ring). Staat niet duidelijk op die tekening. Maar youtube hielp me.

Top trouwens en verfrissend voor een elektrisch apparaat dat de fabrikant gewoon support biedt op reparatie en alle onderdelen los verkoopt. Ik zat een beetje in de iPhone gedachte.

Overigens van de week bij Hornbach een Makita multitool gekocht. Inclusief prijsgarantie, omdat deze ergens anders goedkoper te vinden was. krijg je vervolgens die prijs en daar halen ze ook nog eens 10% extrz vanaf. Je vraagt je af hoe dit houdbaar is.

Maargoed, ik heb voor 190 euro een mooie multitool incl gratid accu met de punten en alles in een M-box. :)
Ideaal die schema's online. Dat doet makita iid wel goed.

Ik ben de afgelopen weken buiten aan het klussen geweest met mijn nieuwe LXT brushless set.
Wat een genot was dat.

Voor ongeveer €550 een 1/4 schroefmachine, een boor/klop machine, een 1/2 slagmoersleutel, 2x 5ah accu, een snellader en met een m-box waar alles mooi in past. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew5e3LqvFgrIUz_rOs-gYLOohUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztUoOB2EMGY61ql2VmyuEsH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtZxqoU7qzG2zmU0aaoeV7V17J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIb1bWyd2mJdiuLTCS1Fyy4f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:51

thijsco19

KTM 990 SMT

kendo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:09:
[...]

Ideaal die schema's online. Dat doet makita iid wel goed.

Ik ben de afgelopen weken buiten aan het klussen geweest met mijn nieuwe LXT brushless set.
Wat een genot was dat.

Voor ongeveer €550 een 1/4 schroefmachine, een boor/klop machine, een 1/2 slagmoersleutel, 2x 5ah accu, een snellader en met een m-box waar alles mooi in past. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Linkje naar die set? Klinkt als een zeer mooie set!

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
thijsco19 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Linkje naar die set? Klinkt als een zeer mooie set!
Ik heb hem rond de kerst samengesteld bij gereedschapcentrum.nl.

* Een losse dtw285z body

* De set dlx2180tj met een dhp484 klop/boor, een dtd153 schroefmachine en 2x 5ah accu en een single snellader in een M-box.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kendo schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb hem rond de kerst samengesteld bij gereedschapcentrum.nl.

* Een losse dtw285z body

* De set dlx2180tj met een dhp484 klop/boor, een dtd153 schroefmachine en 2x 5ah accu en een single snellader in een M-box.
@thijsco19 ik zou de DTD154 nemen, krijg je geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-07 05:03
Ken je dat, dat je zoveel argumenten in een discussie hebt gelezen, dat alles plausibel klinkt en je geen keuze meer kunt maken?

Ik heb ongeveer vier miljoen posts gelezen over welke zaag het beste is voor welke klus, en nu heb ik geen idee meer.

Ons hele huis gaat voorzien worden van voorzetwanden en nieuwe plafonds, dus er is een hoop hout te verzagen. Voor balken zou je zeggen een afkortzaag, maar er gaat ook een hoop plaatmateriaal verzaagd moeten worden. Is een invalcirkelzaag dan een beter idee, en is die allround genoeg om mee uit te kunnen, of heb ik ze eigenlijk allebei nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met een invalzaag, en een haakse toevoeging (desnoods een speed square tegen je rail aan drukken) op je rail kun je best okay afkorten.
Met een afkortzaag kun je geen platen verzagen.

Als je 1 zaag neemt zou ik voor handcirkelzaag of invalzaag gaan. Die eerste kort wellicht makkelijker af omdat je geen neerwaartse druk uit hoeft te oefenen.
Afkortzaag is enorm handig maar wel een one trick pony, en daarmee dus handig *naast* een bestaande andere zaag.

Tafelzaag is niet handig voor plaat.
Decoupeerzaag is niet strak, alleen voor niet kromme dingen handig.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 26-02-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Pussolini

De vraag stellen is hem beantwoorden :)

Als je dit allemaal zelf gaat doen en je gaat heel veel zagen, dan beide.

Als het je puur om balkjes afkorten gaat, kies dan de lichtste afkortzaag die je kan gebruiken. Dat is lekker mobiel. Het is constructiewerk, geen meubelwerk. Een metabo 216 van 130 euries zou al goed moeten werken. (125 bij Hornbach)

Voor platen bewerken is een invalzaag met rail (liefst uit één stuk, daar heb je veel gemak van) inderdaad heel praktisch. Daarin kan je helemaal los gaan.
Voordeel van een merk kiezen (makita/bosch/dewalt/festool/mafell) is dat je meer keuze hebt uit accessoires en daarmee ook lange rails. Als je platen in de lengte wilt doorzagen is een rail van langer dan 250cm wel zo fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pussolini schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:18:
Ken je dat, dat je zoveel argumenten in een discussie hebt gelezen, dat alles plausibel klinkt en je geen keuze meer kunt maken?

Ik heb ongeveer vier miljoen posts gelezen over welke zaag het beste is voor welke klus, en nu heb ik geen idee meer.

Ons hele huis gaat voorzien worden van voorzetwanden en nieuwe plafonds, dus er is een hoop hout te verzagen. Voor balken zou je zeggen een afkortzaag, maar er gaat ook een hoop plaatmateriaal verzaagd moeten worden. Is een invalcirkelzaag dan een beter idee, en is die allround genoeg om mee uit te kunnen, of heb ik ze eigenlijk allebei nodig?
Ruwbouw afkorten gaat met bijna alle zagen heel redelijk en met een afkortzaag heel makkelijk. maar met een inval zaag eigenlijk het minst makkelijk. als je echt maar 1 zaag wil kopen zou ik eerder denken aan een handzaam normale cirkelzaagje geschikt voor een rail.. die is wat handiger met afkorten en maar marginaal minder handig met plaatmateriaal. (minder nauwkeurig in kunnen vallen en voor ipv op het materiaal moeten beginnen. Je hebt dus meer rails nodig en meer ruimte. )

Zelf gebruik ik de invalzaag eigenlijk alleen maar als ik het niet uit de hand kan zagen ivm zichtwerk. en ik gebruik de afkortzaag ook vooral voor repeterend werk of zichtwerk
verreweg het meeste gaat hier met een kleine cirkelzaag op accu uit het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:15

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Inderdaad een afweging die we eigenlijk niet voor je kunnen maken. De invalzaag kan het meeste, maar is voor sommige dingen niet zo praktisch. Het meest precies bij gebruik van een rail, detailwerk
De cirkelzaag is de meeste allrounder, alleen kan deze niet invallen (al doen sommigen dit toch, op eigen risico) kortom een instrument voor grover werk.
De afkortzaag zou ik alleen overwegen als je deze veel nodig denkt te hebben. Wat hij kan, kan hij heel goed, maar is verreweg het minst veelzijdig.

In een situatie waarbij je maar 1 machine mag hebben zou ik altijd voor de invalzaag gaan. Als snelheid mee gaat tellen in plaat van nauwkeurigheid de cirkelzaag. Maar ieder gereedschap heeft is het beste voor bepaalde dingen, als je er iets anders mee gaat doen sluit je compromissen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

Je hebt ze allebei nodig, dat gaat je veel frustraties besparen. Met de afkortzaag kun je snel en nauwkeurig balken zagen, verstek, plinten en dergelijke. Met de invalzaag en een lange rails de platen. Ik moet er niet aan denken honderden balken te zagen met een inval- of cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bobmeister schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Je hebt ze allebei nodig, dat gaat je veel frustraties besparen. Met de afkortzaag kun je snel en nauwkeurig balken zagen, verstek, plinten en dergelijke. Met de invalzaag en een lange rails de platen. Ik moet er niet aan denken honderden balken te zagen met een inval- of cirkelzaag.
Ik moet er niet aan denken om honderden zaagsnedes te moeten maken met een invalzaag. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 26-02-2023 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rockhopper schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:41:
Inderdaad een afweging die we eigenlijk niet voor je kunnen maken. De invalzaag kan het meeste, maar is voor sommige dingen niet zo praktisch. Het meest precies bij gebruik van een rail, detailwerk
De cirkelzaag is de meeste allrounder, alleen kan deze niet invallen (al doen sommigen dit toch, op eigen risico) kortom een instrument voor grover werk.
De afkortzaag zou ik alleen overwegen als je deze veel nodig denkt te hebben. Wat hij kan, kan hij heel goed, maar is verreweg het minst veelzijdig.

In een situatie waarbij je maar 1 machine mag hebben zou ik altijd voor de invalzaag gaan. Als snelheid mee gaat tellen in plaat van nauwkeurigheid de cirkelzaag. Maar ieder gereedschap heeft is het beste voor bepaalde dingen, als je er iets anders mee gaat doen sluit je compromissen.
Waarom zeggen zoveel mensen dat de inval zaag nauwkeurdiger is. Vergelijken die hun nieuwe 300€ - 800 € invalzaag met hun 40 jaar oude gratis bij de esso gespaarde cirkelzaag ofzo? de nauwkeurigheid zit hem in de rails en de bouwkwaliteit van de machine niet zo zeer in het type cirkelzaag
Het verschil is invallen (en dus op of achter de plaat starten met de machine)
met voorritsen van een invalzaag is het wel makkelijk om een nettere zaagsnede te maken aan de zaagkant, maar dat is imho iets anders dan nauwkeurigheid.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 26-02-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt. In ben fan van mijn invalzaag en gebruik hem best vaak. Vaker dan de andere 3 electrische zaagopties die ik heb, maar ik heb de invaloptie twee of drie keer gebruikt denk ik.
Voor mijn doeleinden was de niet invallende versie net zo handig, ervanuit gaande dat hij verder dezelfde opties en afstelmogelijkheden biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03

Voor je omschreven werkzaamheden kun je het beste voor een afkortzaag en een handcirkelzaag met geleiderail gaan, als je budget beperkt is.

Een handcirkelzaag met losse geleiderail is over het algemeen goedkoper en breder inzetbaar dan een invalzaag.

Rachelwerk (21x45) kort ik zelf altijd in het werk met een handzaag af, geeft een stuk minder fijnstof en lawaai in een ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39
B-lex schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:53:
[...]

Voor je omschreven werkzaamheden kun je het beste voor een afkortzaag en een handcirkelzaag met geleiderail gaan, als je budget beperkt is.

Een handcirkelzaag met losse geleiderail is over het algemeen goedkoper en breder inzetbaar dan een invalzaag.

Rachelwerk (21x45) kort ik zelf altijd in het werk met een handzaag af, geeft een stuk minder stof en lawaai in een ruimte.
Rachelwerk met de handzaag, voor een paar rachels te doen maar als je meer moet zagen is een afkortzaag toch handiger, moet er niet aan denken om pakweg 50 rachels met de handzaag te zagen :?

Een afkortzaag kun je voor meer doeleinden gebruiken balken, regelwerk, latten, boeien, plinten etc. je kunt verstek zagen.

Ik gebruik voor platen Makita handcirkelzaag op accu met geleiderails gekoppeld 2 x1500 zit je op 3 meter vind het makkelijker dan met een vaste plaat van 3 meter in geheel, je zit toch met bepaalde lengte wegens ruimte gebrek en vervoer ? en een lange plaat weer niet handig in gebruik als je maar 140 cm moet zagen en duurder dan 2 losse platen met koppelstuk.

Ik heb 3 platen van 1500 MM uit de zelfde bats wel belangrijk wegens koppelen van 2 platen en soepel
en precies overeen komt, 1 plaat doormidden gezaag op een lengte van 90 cm en 60 cm voor kortere platen met evt. gebruik van een aanslag bijv. een meubelplaat van 60 cm in lengte zagen dan zijn korte lengte platen handig in gebruik en alles past in een foedraal wat weer handig op te bergen is.

Een tafel cirkelzaag heb ik ook mobiel met parallel geleider er op te monteren zelfs nooit gebruikt en 2 losse bladen om het blad te vergroten, de zaagtafel gebruik ik nooit meer onhandig en neemt ruimte in beslag en met grote platen ben je weer afhankelijk van een mannetje extra, alleen wil wel maar een gehannes met grote platen zagen op een tafelzaag dan kom je een handje te kort.

De tafelzaag gaat binnenkort de deur uit op marktplaats, maar met een hand/invalzaag met geleiderail veel handiger in gebruik en geeft minder stof en rotzooi met de stofzuiger er op dan met een tafelzaag waar je zelf onder de zaagsel zit :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-07 05:03
B-lex schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:53:
[...]

Dit gaat hem worden. Net even in de Hornbach ook aan eea gesnuffeld, de combi lijkt toch het handigst te zijn.

Net als wel vast wat ander speelgoed meegenomen:
De Bosch GEX 125-1 AE excentrische schuurmachine en de GLM 40 laserafstandsmeter. Die laatste prijsgarantie is best leuk :).

[ Voor 8% gewijzigd door Pussolini op 26-02-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
https://www.festool.nl/pr...60-kebq-plus-fs#Overzicht

Ok, die had ik even gemist. Blijkbaar heeft Festool weer een stapje gezet met het doorontwikkelen van de invalzaag :)

Nu met voorritsfunctie. Op de video een indrukwekkend ding. Ben benieuwd naar de praktijkervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:54
Raymond schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:06:
https://www.festool.nl/pr...60-kebq-plus-fs#Overzicht

Ok, die had ik even gemist. Blijkbaar heeft Festool weer een stapje gezet met het doorontwikkelen van de invalzaag :)

Nu met voorritsfunctie. Op de video een indrukwekkend ding. Ben benieuwd naar de praktijkervaringen
Ik zag hem volgens mij bij Kyle van RR voorbij komen. Mooie functie, alleen vraag ik mij dan af hoe lang die functie het blijft doen. Festool kennende zal je het de komende 20 jaar nog kunnen servicen, maar toch :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@kendo het laad geluidje van je lader al veranderd?
Einde-opladen-melodie veranderen
1. Nadat de accu in de acculader is gestoken, klinkt kortstondig de laatst ingestelde einde-opladen-melodie.
2. Als u binnen vijf seconden de accu eruit haalt en weer erin steekt, verandert de melodie.
3. Iedere keer wanneer u de accu binnen vijf seconden eruit haalt en weer erin steekt, verandert de melodie op volgorde.
4. Wanneer de gewenste melodie klinkt, laat u de accu in de acculader zitten zodat het opladen begint. Als de korte pieptoon is
geselecteerd, zal geen einde-opladen-melodie klinken nadat het opladen is voltooid (geluidloze functie).
5. Nadat het opladen is voltooid, blijft het groene laadlampje branden en gaat het rode laadlampje uit, en klinkt de melodie die is
ingesteld toen de accu erin werd gestoken of de zoemer (lange pieptoon) om aan te geven dat het opladen voltooid is. (Als de stille
functie is geselecteerd, klinkt geen melodie.)
6. De ingestelde melodie wordt onthouden, ook als de stekker van de acculader uit het stopcontact wordt getrokken.

[ Voor 90% gewijzigd door Damic op 26-02-2023 18:37 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Damic schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:34:
@kendo het laad geluidje van je lader al veranderd?

[...]
Nee, nog niet. Maar weet dat dit kan. Tot 10 jaar geleden veel met lxt gewerkt bij mijn vorige werkgever. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-07 22:07
(jarig!)
twain4me schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Waarom zeggen zoveel mensen dat de inval zaag nauwkeurdiger is. Vergelijken die hun nieuwe 300€ - 800 € invalzaag met hun 40 jaar oude gratis bij de esso gespaarde cirkelzaag ofzo? de nauwkeurigheid zit hem in de rails en de bouwkwaliteit van de machine niet zo zeer in het type cirkelzaag
Het verschil is invallen (en dus op of achter de plaat starten met de machine)
met voorritsen van een invalzaag is het wel makkelijk om een nettere zaagsnede te maken aan de zaagkant, maar dat is imho iets anders dan nauwkeurigheid.
Omdat een invalzaag van minder dan 300 euro (als je goed op aanbiedingen let) over het algemeen veel nauwkeuriger is gebouwd dan een gewone zaag, en het is er ook gewoon voor bedoeld. Naast het invallen heeft hij vaak betere stofafzuiging, meer / betere instelmogelijkheden en standaard een goed zaagblad (wat ook gewoon 30 / 50 euro waard is). Daarnaast is het ding gewoon gemaakt voor de meubelbouw / afbouw, niet zoals de meeste andere cirkelzagen (die zijn voor ruwbouw bedoeld), en ik gok dat 90% van de mensen hier daarvoor een zaag koopt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 21:54
Voor hen die nog op zoek zijn naar een klein dealtje voor de KGS254M, bij Hornbach is hij te duur ;) dus je krijgt nog 10% extra lage prijs garantie korting. Ik kwam uit op 246 nog wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Onder het mom van "je kan nooit te veel lijmklemmen hebben" de voorraad maar eens bijgevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otNCFke5mN7DgPhy51mqyp5R1UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nW8jUBpVbG0aBMNf2YJCMRge.jpg?f=fotoalbum_large

Heel jammer dat de oude versie van deze klemmen (met een schroef-verbinding om de kop er af te halen) niet meer te krijgen is. Deze vond ik zelf wat ergonomischer.
Dit type is trouwens wel in de aanbieding momenteel, wat de aankoop een stuk interessanter maakte.

Volgende stap is een mooi houdertje bouwen om ze op te hangen. Ik heb een idee wat ik nog nergens anders tegen ben gekomen, dus ik ben benieuwd of dit zo briljant is of zo dom is dat niemand anders het heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TheJVH schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:52:
[...]

Omdat een invalzaag van minder dan 300 euro (als je goed op aanbiedingen let) over het algemeen veel nauwkeuriger is gebouwd dan een gewone zaag, en het is er ook gewoon voor bedoeld. Naast het invallen heeft hij vaak betere stofafzuiging, meer / betere instelmogelijkheden en standaard een goed zaagblad (wat ook gewoon 30 / 50 euro waard is). Daarnaast is het ding gewoon gemaakt voor de meubelbouw / afbouw, niet zoals de meeste andere cirkelzagen (die zijn voor ruwbouw bedoeld), en ik gok dat 90% van de mensen hier daarvoor een zaag koopt :) .
99% van de mensen hier hebben nooit een vergelijkbare cirkelzaag vast gehad en lullen gewoon een eind in de ruimte. om hun eigen keuze te verdedigen.
beweren dat de een nauwkeuriger is dan de andere is gewoon onzin.
vergelijkbare zagen zijn ook goed instelbaar maar de gesloten kap van de invalzaag geeft idd een betere stofafzuiging en dat kan een argument zijn om een invalzaag te kopen. dat je (vaak) een beter zaagblad krijgt kan ook een argument zijn om voor een invalzaag te kiezen maar ook dat wil niet zeggen dat de machine nauwkeuriger is. ik begrijp dus prima dat mensen invalzagen willen (ik heb er zelf ook 2 :9 ) maar de bewering dat die nauwkeuriger is omdat het een invalzaag is. Die bewering is gewoon niet waar.

Er zijn genoeg redenen om wel of niet voor een invalzaag te kiezen, we hoeven ze er niet bij te verzinnen.

Op het werkstuk starten (en dus efficienter gebruik van de rails)
Ander zaagblad bij aankoop
Betere stofafzuiging
Zwaarder
Onhandiger afkorten
Zaagblad minder goed kunnen zien
Moeilijker om blad te vervangen
Terug schieten van de zaag maakt het makkelijk om de zaag neer te zetten
etc

maar je kan met beide een rechte lijn zagen en met beide een plankje op maat zagen.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 27-02-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
@dragonhaertt
Zelfs met 1+1 gratis zijn die nog 16eur/stuk.
Zijn deze irwins prettiger in gebruik dan een ecotools van 13 euro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Raymond schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:29:
@dragonhaertt
Zelfs met 1+1 gratis zijn die nog 16eur/stuk.
Zijn deze irwins prettiger in gebruik dan een ecotools van 13 euro?
Ik vind de positie van de ontspan-hendel van eco-tools (en bijvoorbeeld ook de Bessey EZS) niet prettig werken, vandaar dat ik mijn bessey klemmen weg heb gedaan en alles Irwin heb (voor one-hand klemmen)

Ik hou ook gewoon van goed gereedschap, dus ik stel niet dat deze klemmen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben of dat goedkopere klemmen niet net zo goed gebruikt kunnen worden.
Ik denk overigens wel dat je met deze irwin klemmen een betere kwaliteit en hogere klemkracht hebt dan een Ecotools klem.

De oude versie en de oude XP versie van irwin zijn nog beter, maar nergens meer te krijgen :(
Oude versies:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/r/irt518qcel7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/r/irwinquickgrip.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:27:
99% van de mensen hier hebben nooit een vergelijkbare cirkelzaag vast gehad en lullen gewoon een eind in de ruimte. om hun eigen keuze te verdedigen.
beweren dat de een nauwkeuriger is dan de andere is gewoon onzin.
vergelijkbare zagen zijn ook goed instelbaar maar de gesloten kap van de invalzaag geeft idd een betere stofafzuiging en dat kan een argument zijn om een invalzaag te kopen. dat je (vaak) een beter zaagblad krijgt kan ook een argument zijn om voor een invalzaag te kiezen maar ook dat wil niet zeggen dat de machine nauwkeuriger is. ik begrijp dus prima dat mensen invalzagen willen (ik heb er zelf ook 2 :9 ) maar de bewering dat die nauwkeuriger omdat het een invalzaag is is gewoon niet waar.
Over het algemeen zou ik zeggen dat een invalzaag een voordeel heeft in gemak en nauwkeurigheid van de instellingen, en de vaste voet die altijd gelijk. Of wellicht ben ik verwend met m'n MT55, en zijn andere invalzagen niet zo fijn en makkelijk in te stellen. Als je een cirkelzaag van soortgelijke prijs als een invalzaag koopt, mag je in ieder geval wel soortgelijke nauwkeurigheid verwachten, dat ben ik met je eens. Er is vanuit het principe inderdaad niet een voordeel in de nauwkeurigheid van een cirkelzaag t.o.v. een invalzaag. Maar een cirkelzaag is over het algemeen een stuk goedkoper dan een invalzaag (en dat is ook de aantrekkingskracht voor veel mensen, natuurlijk), dus de indruk is dan gauw gewekt dat de ene nauwkeuriger / hogere bouwkwaliteit heeft dan de ander.

Er zijn wel duurdere cirkelzagen (Mafell verkoopt ze ook, dus natuurlijk zijn er dure cirkelzagen :P ), maar meestal zijn die ook een groter formaat, waarmee de inzet ook weer anders wordt.
Raymond schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:30:
@Pussolini

De vraag stellen is hem beantwoorden :)

Als je dit allemaal zelf gaat doen en je gaat heel veel zagen, dan beide.

Als het je puur om balkjes afkorten gaat, kies dan de lichtste afkortzaag die je kan gebruiken. Dat is lekker mobiel. Het is constructiewerk, geen meubelwerk. Een metabo 216 van 130 euries zou al goed moeten werken. (125 bij Hornbach)

Voor platen bewerken is een invalzaag met rail (liefst uit één stuk, daar heb je veel gemak van) inderdaad heel praktisch. Daarin kan je helemaal los gaan.
Voordeel van een merk kiezen (makita/bosch/dewalt/festool/mafell) is dat je meer keuze hebt uit accessoires en daarmee ook lange rails. Als je platen in de lengte wilt doorzagen is een rail van langer dan 250cm wel zo fijn :)
Met een Bosch / Mafell rail is aan elkaar verbinden niet zo'n probleem.

En een enkele rail van ~3m is wel lastig te hanteren (probeer die maar eens om te draaien zonder iets te raken, of mee te nemen een wenteltrap op). En om een 60 of 120cm plaat overdwars te zagen is ook niet erg handig met een zo'n lange rail, dus dan heb je alsnog een kortere rail erbij nodig.
Pagina: 1 ... 140 ... 256 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).