Dat zal zeker zo zijn maar het prijsverschil was het me niet waard eerlijk gezegd.
[...]
Ik doelde meer op
zoiets als bitratel (eerste hit bij zoeken, deze is wel erg mini, heb zelf ratels meer richting standaard 1/4" ratel).
Ik heb niet zo’n specifieke bitratel maar wel een 1/4” en 3/8” doppenset met hex adapter voor bitjes maar merk dat ik die in de praktijk nauwelijks gebruik.
Komt waarschijnlijk ook omdat ik die dan speciaal moet pakken en ze in metalendoos zitten wat toch weer een extra handeling is terwijl dat Wera bitratel schroevendraaiersetje veel makkelijk te pakken en openen is en dat tot nu toe altijd voldoet en ik nooit de neiging heb om de ratel uit de doppensets te pakken maar dan de L-inbussleutel pak om het laatste stukje extra vast te zetten mocht dat nodig zijn.
Mogelijk dat als ik zo’n specifieke losse bitratel zou hebben liggen ik die vaker zou pakken maar ik heb nog geen noodzaak gevoeld er een aan te schaffen

Met zo'n bitralet kun je net zoveel kracht zetten als met een L-sleutel, en hoef je eigenlijk alleen nog maar naar een L-sleutel te grijpen als je geen ruimte hebt voor de kop van de ratel.
Wel grappig om te lezen dat iedereen weer zijn eigen workflow heeft en eigen voorkeuren heeft qua (handgereed)gereedschap voor dezelfde klus.

Heb wel genoeg inbus schroeven gehad waar je maar erg weinig hoogte hebt boven de schroef, en dan is het toch wel makkelijk dat je niet iedere keer bij weinig ruimte de sleutel uit de schroef hoeft te halen en er weer op te zetten. Of je moet speciale L-sleutels met extra korte korte poot hebben die je dan kan gebruiken.
In zo’n situatie is een haakse bitratel wel handig ja.
Doordat de ratels uit mijn doppensets nog een adapter nodig hebben worden ze echter al snel hoger dan een losse L-sleutel en kan ik ze niet toepassen wanneer er weinig ruimte boven de schroef is.
Zou wel een goede use-case zijn voor een specifieke bitratel met kleine kop maar ik kom dat zo sporadisch tegen dat ik daar nog geen reden toe heb gezien, evenals een L-sleutel aanschaffen met korte poot.
In die gevallen pak ik nu een los klein bitje die ik in mijn
Knipex sleuteltang vastklem en daarmee de schroef los- en vastdraai.

Met een bitratel en een bitratelschroevendraaier heb ik de L-sleutels en gewone schroevendraaiers niet zo vaak nodig (gewone schroevendraaiers zijn wel vaker handiger, vind ik, zeker als je iets eventjes een klein beetje moet los / vast draaien, zoals bv. bij scharnieren stellen).
Ik heb ook nog een flinke collectie gewone schroevendraaiers die ik nauwelijks meer pak omdat mijn voorkeur naar die bitratelschroevendraaierset
(mooi scrabblewoord!) uitgaat.
Ook voor stellen van scharnieren e.d. want de middenstand van de ratel blokkeert de ratelfunctie waarmee het in feite een gewone schroevendraaier wordt!

Het meeste gebruik ik nu nog de normale platte schroevendraaiers maar dan voornamelijk om dingen los te wrikken

want daar wil ik mijn ratel niet aan bloot stellen.