Eens. Maar als je veel platen (die indruk kreeg ik uit de vraag) langsop gaat zagen, dan lijkt het me wel de moeite waard om er een lange rail bij te fixen.henkie196 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:52:
En een enkele rail van ~3m is wel lastig te hanteren (probeer die maar eens om te draaien zonder iets te raken, of mee te nemen een wenteltrap op). En om een 60 of 120cm plaat overdwars te zagen is ook niet erg handig met een zo'n lange rail, dus dan heb je alsnog een kortere rail erbij nodig.
Even een makkelijke vraag van mezelf: Ik heb een hele mooie (LS1219 van Makita) afkortzaag. Superding, goede afzuiging en nauwkeurigheid.
Nadeel: Het ding weegt anderhalve ton lijkt het wel. Dus die staat semi-stationair opgesteld.
Maar ook ik ga dit seizoen veel klein spul afkorten (denk aan plinten en 5x7 balkjes). Ik overweeg om er (tijdelijk) een klein afkortzaagje naast te kopen.
Twee eisen:
-Licht (anders kan ik net zo goed die makita gaan verslepen).
-Goed zaagresultaat (dus goed af te stellen en stabiel. Een goed zaagblad zal ik er iig even bij halen).
Zou een metabo KS216m (zonder trekfunctie dus) al hiervoor kunnen werken?
Of zou ik dan beter kunnen kijken naar een dewalt, zoals de dws774 bijvoorbeeld? Kost meer, maar bij Toolstation krijg je er een set zaagbladen en een gratis boormachine bij (die op MP 125-150 euro lijkt te doen, dus dat is een mooie korting).
Nadeel: Het ding weegt anderhalve ton lijkt het wel. Dus die staat semi-stationair opgesteld.
Maar ook ik ga dit seizoen veel klein spul afkorten (denk aan plinten en 5x7 balkjes). Ik overweeg om er (tijdelijk) een klein afkortzaagje naast te kopen.
Twee eisen:
-Goed zaagresultaat (dus goed af te stellen en stabiel. Een goed zaagblad zal ik er iig even bij halen).
Of zou ik dan beter kunnen kijken naar een dewalt, zoals de dws774 bijvoorbeeld? Kost meer, maar bij Toolstation krijg je er een set zaagbladen en een gratis boormachine bij (die op MP 125-150 euro lijkt te doen, dus dat is een mooie korting).
Als je iets kleinser/lichters wil zou ik inderdaad kijken naar een machine zonder trekfunctie.Raymond schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:21:
Even een makkelijke vraag van mezelf: Ik heb een hele mooie (LS1219 van Makita) afkortzaag. Superding, goede afzuiging en nauwkeurigheid.
Twee eisen:
Mét trekfunctie én licht/goedkoop is geheid niet erg nauwkeurig.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Het hoeft niet perse de goedkoopste te zijn. Maar een festool of metabo met symmetrische functie van €1K schiet ook weer het doel voorbijdragonhaertt schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:42:
Als je iets kleinser/lichters wil zou ik inderdaad kijken naar een machine zonder trekfunctie.
Mét trekfunctie én licht/goedkoop is geheid niet erg nauwkeurig.
Vandaag/morgen bjj de hornbach ff die metabo van 125 euro bekijken.
Die dewalt ziet er op papier wel aantrekkelijk uit, en kost per saldo nog geen 75 euro extra (ervanuitgaande dat ik 125 euro voor de boormachine krijg en geen los zaagblad hoef te kopen). Dus die is ook aantrekkelijk. Weegt 2kg meer oid, maar in vergelijking met andere merken/modellen nog steeds licht. En da's bijna 20kg minder dan de makita die ik heb.
Ook naar de Makita MLS100N gekeken? Die kan je ook wel vinden onder de 250 euro.Raymond schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Eens. Maar als je veel platen (die indruk kreeg ik uit de vraag) langsop gaat zagen, dan lijkt het me wel de moeite waard om er een lange rail bij te fixen.
Heb ik hier sinds kort ook staan. Nog maar een paar keer gebruikt maar wel fijn apparaat.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Als je die 1219 gewend bent ga je echt geen andere afkorter meer vasthoudenRaymond schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:21:

Het probleem is volgens mij dat die LS1219 juist ook niet vast te houden isTivo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:43:
Als je die 1219 gewend bent ga je echt geen andere afkorter meer vasthouden![]()
Psies dat 
Ff met dik 30KG aan afkortzaag trap op/af, met de afmetingen van de ls1219L valt vies tegen. Dat heb ik onderschat, geef ik eerlijk toe.
Ff met dik 30KG aan afkortzaag trap op/af, met de afmetingen van de ls1219L valt vies tegen. Dat heb ik onderschat, geef ik eerlijk toe.
Nee, daar begin ik ook niet aan. Bij mij staat hij op het brede DeWalt onderstel, een prima combi. Maar het is inderdaad wel zo'n superfijne zaag dat de rest alleen maar kan tegenvallen.
Beetje jammer dat je meteen voor 99% van de mensen hier een oordeel velt.twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:27:
[...]
99% van de mensen hier hebben nooit een vergelijkbare cirkelzaag vast gehad en lullen gewoon een eind in de ruimte. om hun eigen keuze te verdedigen.
beweren dat de een nauwkeuriger is dan de andere is gewoon onzin.
vergelijkbare zagen zijn ook goed instelbaar maar de gesloten kap van de invalzaag geeft idd een betere stofafzuiging en dat kan een argument zijn om een invalzaag te kopen. dat je (vaak) een beter zaagblad krijgt kan ook een argument zijn om voor een invalzaag te kiezen maar ook dat wil niet zeggen dat de machine nauwkeuriger is. ik begrijp dus prima dat mensen invalzagen willen (ik heb er zelf ook 2) maar de bewering dat die nauwkeuriger is omdat het een invalzaag is. Die bewering is gewoon niet waar.
Om even te reageren op de nauwkeurigheid, er is wel verschil, maar deze is subtiel.
Er zijn bijna geen cirkelzagen (niet inval) die op de rails versteld kunnen worden, maar ze zijn er inderdaad wel. Bij de invalzaag kan dit wel standaard.
Verder is er bij in verstek zagen bij de invalzaag 100% nauwkeurigheid, dat wil zeggen dat het scharnierpunt en daarmee het zaagsnede punt niet verplaatst. Dit is zeker niet bij alle cirkelzagen zo, ook hier zijn er uitzonderingen waarbij het wel netjes gemaakt is.
Dus in principe zou je met goed onderzoek inderdaad een cirkelzaag, die op geleider kan, daar ook netjes op ingesteld kan worden (geen beweging op de rail) en netjes in verstek gaat. Maar dat is niet voor de meeste modellen cirkelzaag zo.
Je kan zeggen dat beide soorten naar elkaar toe aan het groeien zijn (daarmee bedoel ik dat de allround cirkelzaag nog wat beter is geworden) maar voor het algemene advies hier zou ik niet zo op iedere slak zout leggen. Vandaar het nauwkeurigheid onderscheid.
Of die dingen verder belangrijk zijn voor iemand mogen ze van mij lekker zelf bepalen
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
uiteraard een overdrijving om mijn punt wat kracht bij te zetten. het is iets wat hier bijna dagelijks gebeurd. pas je de schoen trek je hem aan, of je laat hem liggen. dat mag iedereen zelf weten.rockhopper schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:25:
[...]
Beetje jammer dat je meteen voor 99% van de mensen hier een oordeel velt.
Maakt dat het 100% nauwkeurig? ik zeg van niet. Het maakt het voorbereidings traject anders en eventueel makkelijker als je weet dat je zaag 5 mm verschuifd en je zet je potloodstreepje 5 mm de juiste kant op is het net zo nauwkeurig en heb je exact het zelfde plankje als resultaat. makkelijker? ja, nauwkeuriger? nee.Om even te reageren op de nauwkeurigheid, er is wel verschil, maar deze is subtiel.
Er zijn bijna geen cirkelzagen (niet inval) die op de rails versteld kunnen worden, maar ze zijn er inderdaad wel. Bij de invalzaag kan dit wel standaard.
Verder is er bij in verstek zagen bij de invalzaag 100% nauwkeurigheid, dat wil zeggen dat het scharnierpunt en daarmee het zaagsnede punt niet verplaatst. Dit is zeker niet bij alle cirkelzagen zo, ook hier zijn er uitzonderingen waarbij het wel netjes gemaakt is.
"inval = nauwkeuriger" wekt de indruk dat je een rechter of haaksere zaagsnede krijgt dan met een normale cirkelzaag en dat klopt gewoon niet. dat heeft niets te maken met zout op slakken leggen. maar met de informatie correct weergeven.maar voor het algemene advies hier zou ik niet zo op iedere slak zout leggen. Vandaar het nauwkeurigheid onderscheid.
ik heb hier een holzher invalzaag (de moeder der invalzagen) zonder rails (dat was toen nog geen automatische combi) als jij kan bewijzen dat die nauwkeuriger is vanwegen het invallen geef ik je 100% gelijk. Hij werdt toen ook veel verkocht vanwegen zijn bouwkwaliteit en de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid die daar uit voort kwam. Daarnaast werdt hij uiteraard gekocht omdat hij kon invallen en de daarbij behorende voordelen.. niet omdat hij nauwkeuriger zou zijn dan zijn niet inval broertje, dat was hij namelijk gewoon niet.
ofwel invallen opzich maakt geen verschil in de nauwkeurigheid van zagen met een cirkelzaag.
van mij ook, graag zelf, maar dan wel met correcte informatie.Of die dingen verder belangrijk zijn voor iemand mogen ze van mij lekker zelf bepalen
Ik ben het met je eens dat de nuance belangrijk is, heel belangrijk zelfs.twain4me schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:26:
[...]
uiteraard een overdrijving om mijn punt wat kracht bij te zetten. het is iets wat hier bijna dagelijks gebeurd. pas je de schoen trek je hem aan, of je laat hem liggen. dat mag iedereen zelf weten.
[...]
Maakt dat het 100% nauwkeurig? ik zeg van niet. Het maakt het voorbereidings traject anders en eventueel makkelijker als je weet dat je zaag 5 mm verschuifd en je zet je potloodstreepje 5 mm de juiste kant op is het net zo nauwkeurig en heb je exact het zelfde plankje als resultaat. makkelijker? ja, nauwkeuriger? nee.
[...]
"inval = nauwkeuriger" wekt de indruk dat je een rechter of haaksere zaagsnede krijgt dan met een normale cirkelzaag en dat klopt gewoon niet. dat heeft niets te maken met zout op slakken leggen. maar met de informatie correct weergeven.
ik heb hier een holzher invalzaag (de moeder der invalzagen) zonder rails (dat was toen nog geen automatische combi) als jij kan bewijzen dat die nauwkeuriger is vanwegen het invallen geef ik je 100% gelijk. Hij werdt toen ook veel verkocht vanwegen zijn bouwkwaliteit en de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid die daar uit voort kwam. Daarnaast werdt hij uiteraard gekocht omdat hij kon invallen en de daarbij behorende voordelen.. niet omdat hij nauwkeuriger zou zijn dan zijn niet inval broertje, dat was hij namelijk gewoon niet.
ofwel invallen opzich maakt geen verschil in de nauwkeurigheid van zagen met een cirkelzaag.
[...]
van mij ook, graag zelf, maar dan wel met correcte informatie.
Echter vind ik ook dat "makkelijker nauwkeurig mee te werken" resulteert in "nauwkeuriger". Zeker gezien de doelgroep van (onervaren) doe het zelvers.
Dat een pro (en een enkele perfectionist) met een gewone cirkelzaag (die met adapter op rails kan) mooiere resultaten kan behalen dan een beginner met een invalzaag, neemt niet weg dat die beginner met die invalzaag over het algemeen betere resultaten behaald dan met een gewone cirkelzaag.
Mooie deal, helaas niet in België van toepassingdragonhaertt schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:49:
[...]
Ik vind de positie van de ontspan-hendel van eco-tools (en bijvoorbeeld ook de Bessey EZS) niet prettig werken, vandaar dat ik mijn bessey klemmen weg heb gedaan en alles Irwin heb (voor one-hand klemmen)
Ik hou ook gewoon van goed gereedschap, dus ik stel niet dat deze klemmen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben of dat goedkopere klemmen niet net zo goed gebruikt kunnen worden.
Ik denk overigens wel dat je met deze irwin klemmen een betere kwaliteit en hogere klemkracht hebt dan een Ecotools klem.
De oude versie en de oude XP versie van irwin zijn nog beter, maar nergens meer te krijgen
Oude versies:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Just my 2 cents: ik heb al vijf jaar een Metabo KS-55 cirkelzaag met rail (€139 met 1400mm rails) en die gebruik ik voor alles qua plaatmateriaal. Diverse meubels mee gemaakt en dat gaat allemaal prima. Behalve stofafzuiging zou er voor mij geen aanleiding zijn om over te stappen naar een invalzaag.Nivado schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:04:
[...]
Ik ben het met je eens dat de nuance belangrijk is, heel belangrijk zelfs.
Echter vind ik ook dat "makkelijker nauwkeurig mee te werken" resulteert in "nauwkeuriger". Zeker gezien de doelgroep van (onervaren) doe het zelvers.
Dat een pro (en een enkele perfectionist) met een gewone cirkelzaag (die met adapter op rails kan) mooiere resultaten kan behalen dan een beginner met een invalzaag, neemt niet weg dat die beginner met die invalzaag over het algemeen betere resultaten behaald dan met een gewone cirkelzaag.
Het is de DWS774 geworden. Ik zie wat wisselende reviews online, maar over het algemeen lijkt het me wel een heel praktisch zaagje voor erbij tijdens de verbouwing dit jaar. Mezelf kennende zal ik hem niet weg gaan doen als'ie bevaltRaymond schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:17:
[...]
Het hoeft niet perse de goedkoopste te zijn. Maar een festool of metabo met symmetrische functie van €1K schiet ook weer het doel voorbij
Vandaag/morgen bjj de hornbach ff die metabo van 125 euro bekijken.
Die dewalt ziet er op papier wel aantrekkelijk uit, en kost per saldo nog geen 75 euro extra (ervanuitgaande dat ik 125 euro voor de boormachine krijg en geen los zaagblad hoef te kopen). Dus die is ook aantrekkelijk. Weegt 2kg meer oid, maar in vergelijking met andere merken/modellen nog steeds licht. En da's bijna 20kg minder dan de makita die ik heb.
Uiteraard waren de extra zaagbladen gisteravond online niet meer beschikbaar en lukte het online bestellen niet, Gelukkig heeft TS een goeie klantenservice en kan ik na het plegen van een telefoontje morgen het setje ophalen bij de lokale toolstation
Nieuw nieuws uit het koffertje van opa. Bekleed met een dikke laag tapijtlijm en een afgebladderde grijze coating. De tapijtlijm was vrij eenvoudig te verwijderen. Met een houtje opduwen en je kan het er zo vanaf trekken. De grijze laag was wat meer werk. Daarna opgepoetst met staalwol en het gelaten voor wat het is.
Een Rabone Chesterman 1731. Rabone (Birmingham) en Chesterman (Sheffield) blijken bekende namen sinds de Engelse industriële revolutie. Beide bekend van precisie instrumenten. Kennelijk is het merk Rabone Chesterman in 1989 opgekocht door Stanley Tools en is het daarmee opgehouden te bestaan.
Zojuist even een nieuw mesje geplaatst. Tegen iedere verwachting in blijkt een mes van Stanley te passen.
1 Rabone, 'Measuring Rules', in Timmins (1866), 628-632; Hallam (1984).
/f/image/WbfiYTlRQ8nuFGcbm3T3e4MT.png?f=fotoalbum_large)
Een Rabone Chesterman 1731. Rabone (Birmingham) en Chesterman (Sheffield) blijken bekende namen sinds de Engelse industriële revolutie. Beide bekend van precisie instrumenten. Kennelijk is het merk Rabone Chesterman in 1989 opgekocht door Stanley Tools en is het daarmee opgehouden te bestaan.
Zojuist even een nieuw mesje geplaatst. Tegen iedere verwachting in blijkt een mes van Stanley te passen.
1 Rabone, 'Measuring Rules', in Timmins (1866), 628-632; Hallam (1984).
/f/image/WbfiYTlRQ8nuFGcbm3T3e4MT.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dbK5z9a2MFcCa8Rwl889NKGo.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.makita.nl/artikelen/luchtpomp.html
Ik heb een klusbon gekregen bij mn afscheid van mn vorige werk. Ik overweeg een makita luchtpomp daarvoor aan te schaffen. Die bon is (onder andere) geldig bij praxis en hornbach
Bij de hornbach is de DMP180 te koop en niet de dmp181.
Is het verschil groot tussen die twee pompjes? De maximale druk of luchtopbrengst vind ik niet zo boeiend. Maar ik zie wel dat de dmp181 ook als functie heeft om een band leeg te laten lopen, wat volgens mij wel erg praktisch is om te kunnen.
Wie heeft er ervaring met deze pompjes? Als die dmp180 echt een mindere keuze is, dan zoek ik gewoon ff verder naar een leuke bestemming voor mn bon. Die komt heus wel op
Ik heb een klusbon gekregen bij mn afscheid van mn vorige werk. Ik overweeg een makita luchtpomp daarvoor aan te schaffen. Die bon is (onder andere) geldig bij praxis en hornbach
Is het verschil groot tussen die twee pompjes? De maximale druk of luchtopbrengst vind ik niet zo boeiend. Maar ik zie wel dat de dmp181 ook als functie heeft om een band leeg te laten lopen, wat volgens mij wel erg praktisch is om te kunnen.
Wie heeft er ervaring met deze pompjes? Als die dmp180 echt een mindere keuze is, dan zoek ik gewoon ff verder naar een leuke bestemming voor mn bon. Die komt heus wel op
hoevaak heb je dat gemist in je leven?Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:40:
de 2 keer in mijn leven dat ik perongeluk een band tehard heb opgepompd liet ik gewoon wat lucht uit het ventiel lopen.
Niet, want ik doe het nu met een compressor en op die pomp zit een knopje om lucht mee weg te laten lopen
Ik pomp verrassend vaak een bandje op, vind ik zelf (auto, fiets, kruiwagen, motor, steekwagentje). Altijd spijt gehad dat ik niet een paar jaar terug bij een makita actie zo'n ding heb gescoord. Juist met zo'n bon vind ik het wel leuk om iets te halen wat ik daadwerkelijk kan gebruiken. Tijdens de verbouwing gaat er genoeg geld naar de Hornbach, maar dan voelt het ergens wel sneu om die bon dan te gebruiken voor qboard panelen waar we de badkamer mee gaan aftimmeren
haha, herkenbaar! "Daar zie je niets meer van, dat is ook niet leuk als ze er ooit naar vragen..." (wat de bon gevers nooit doen) "nou dan koop ik wel ...." * twain4me loopt tegelijk naar gereedschapshoekRaymond schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:01:
[...]
Niet, want ik doe het nu met een compressor en op die pomp zit een knopje om lucht mee weg te laten lopen
Ik pomp verrassend vaak een bandje op, vind ik zelf (auto, fiets, kruiwagen, motor, steekwagentje). Altijd spijt gehad dat ik niet een paar jaar terug bij een makita actie zo'n ding heb gescoord. Juist met zo'n bon vind ik het wel leuk om iets te halen wat ik daadwerkelijk kan gebruiken. Tijdens de verbouwing gaat er genoeg geld naar de Hornbach, maar dan voelt het ergens wel sneu om die bon dan te gebruiken voor qboard panelen waar we de badkamer mee gaan aftimmeren
Ik heb die Makita DMP180 ook laatst bij de Hornbach gekocht met laagste prijs garantie voor 48,59 dus het loont om even de laagste prijs elders te zoeken voordat je 'm koopt... Scheelt toch weer 10 euro.
@twain4me @rockhopper
De hele discussie over de nauwkeurigheid van zagen wordt wat bemoeilijkt doordat er soms wat verwarring is over wat voor zaag men nu spreekt.
In het Engels is het een stuk duidelijke.......tracksaws...circularsaws.
De ene staat op een rail, de andere niet......en dan is het logisch dat de "invalzaag" die op een rail staat inderdaad nauwkeuriger zou moeten zijn.
Hier in het topic is al eens eerder een discussie geweest over handcirkelzagen die al dan niet in diepte verstelbaar waren en of het dan wel of niet een invalzaag zou mogen heten et cetera et cetera
ik zou in elk geval nooit een cirkelzaag zonder rail verkiezen boven 1 die wel een rail heeft, of ontworpen is voor een rail.
Het koppelen van rails is wel nog een drama, zelfs bij dure rails van Festool en MAfell, ik vind het gewoon kut.
Bij een eerstvolgend project met een hele hoop groot plaatzaagwerk komt er een 210cm Bosch FSN.
De hele discussie over de nauwkeurigheid van zagen wordt wat bemoeilijkt doordat er soms wat verwarring is over wat voor zaag men nu spreekt.
In het Engels is het een stuk duidelijke.......tracksaws...circularsaws.
De ene staat op een rail, de andere niet......en dan is het logisch dat de "invalzaag" die op een rail staat inderdaad nauwkeuriger zou moeten zijn.
Hier in het topic is al eens eerder een discussie geweest over handcirkelzagen die al dan niet in diepte verstelbaar waren en of het dan wel of niet een invalzaag zou mogen heten et cetera et cetera
ik zou in elk geval nooit een cirkelzaag zonder rail verkiezen boven 1 die wel een rail heeft, of ontworpen is voor een rail.
Het koppelen van rails is wel nog een drama, zelfs bij dure rails van Festool en MAfell, ik vind het gewoon kut.
Bij een eerstvolgend project met een hele hoop groot plaatzaagwerk komt er een 210cm Bosch FSN.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
ik heb die 180, prima ding.Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:40:
[Mike Farrington voice-over]
Pro-tip :
als je gewoon niet al te handig het ventiel ff aandrukt dan loopt die band ook wel leeg hoor, hoef je geen speciale fancy functie voor op je pomp te hebben.
Met de huissleutel die je in je broekzak hebt zitten lukt dat overigens ook meer dan prima-de-luxe
[/Mike Farrington voice-over]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
De 181 kan volgens mij langer aan 1 stuk pompen. Zal misschien betere koeling hebben of iets beter gebouwd. Weet dat ik het ooit heb opgezocht toen ik zelf ééntje wou aanschaffen.Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:40:
Nu willen we natuurlijk wel weten welke het is geworden.Breezz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:50:
[...]
De 181 kan volgens mij langer aan 1 stuk pompen. Zal misschien betere koeling hebben of iets beter gebouwd. Weet dat ik het ooit heb opgezocht toen ik zelf ééntje wou aanschaffen.
afhankelijk van waar je hem voor wilt gaan gebruiken kan ik zelf ook de https://www.amazon.nl/Xia...-batterijen/dp/B09JZWJ2QY aanraden. Ideaal klein ding om mee te nemen en kan een paar banden oppompen onderweg (zelf neem ik hem op de motor mee om na een prop erin geschoten te hebben hem op te kunnen pompen).Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:40:
4 stuks gekocht voor de prijs van 2 tijdens een toolstation deal. Waren nog steeds niet goedkoop maar wel ongelofelijk blij mee. Dit zijn inderdaad de klemmen waar ik gerust toch even de trap op loop omdat die boven ligt en ik er eentje nodig heb. Je moet ze alleen niet buiten laten liggen. Dan ben je toch weer even zoet met goed schoonmaken.dragonhaertt schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:49:
[...]
De oude versie en de oude XP versie van irwin zijn nog beter, maar nergens meer te krijgen
Oude versies:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@dragonhaertt @Raymond Ook ik geef een +1 voor deze Irwin klemmen. Van alle éénhand-/snelspanlijmklemmen die ik heb vastgehouden heb ik het liefst deze Irwins. Heb ook Ecotools geprobeerd (aanmerkelijk slapper/zwakker). En de Bessey heeft de ontgrendeling op een (voor mij in ieder geval) verkeerde plek.
Mooi, ik had er ook meteen 4 besteld. Mijn zwager heeft van die zware 1 hands klemmen, dat zijn echt absolute koningen (en kan je ook nog buiten laten liggen of op je uitbouw laten overnachten). Zijn wel een tikkie duurder.
mijn ervaringen met workpro lijmklemmen is heel behoorlijk. maar die zijn te duur als ome jeff ze niet in de aanbieding heeft op primeday
De goedkoopste, 180 dustwain4me schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Nu willen we natuurlijk wel weten welke het is geworden.
Het is de dmp181 geworden. Ik had nog een stapel bol.com bonnen liggen (afscheidcadeau van opdrachtgever
) en Toolmax verkoopt ook via bol.com (kost wel €3,50 extra
). Is een prima shop.
Opgelost en weer een gadget rijker.
Opgelost en weer een gadget rijker.
Helaas is het zaagblad van mijn Makita DSP600 overleden, heeft iemand ervaring met aftermarket bladen? Origineel zou deze erop moeten, maar die is toch wat prijzig.
Heb bv https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-48 of https://www.toolstation.nl/trend-cirkelzaagblad/p23125 gezien, maar zijn die niet te dik? De Trend staat bv 2.2mm dik in de link, maar bij de specs 1.6...
Of toch maar in de buidel tasten en een origineel blad kopen?
Heb bv https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-48 of https://www.toolstation.nl/trend-cirkelzaagblad/p23125 gezien, maar zijn die niet te dik? De Trend staat bv 2.2mm dik in de link, maar bij de specs 1.6...
Ik heb een verscheidenheid aan bladen van Ecotools, en die zijn prima. Gunstig geprijsd en prima standtijd.Smitovic schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:28:
Helaas is het zaagblad van mijn Makita DSP600 overleden, heeft iemand ervaring met aftermarket bladen? Origineel zou deze erop moeten, maar die is toch wat prijzig.
Heb overigens wel eens met goedkope (dunne) bladen van o.a. Toolstation en Aldi/Lidl meegemaakt dat ze te dun zijn, en dus niet vast worden geklemd in de zaag, geen succes.
[ Voor 10% gewijzigd door MJV op 02-03-2023 19:47 ]
Vaak staan er bij zaagbladen 2 maten 1 is de dikte van het blad (dus zeg maar de ronde schijf) en de 2e maat is de breedte van de tanden dus de breedte van de zaagsnede.Smitovic schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:28:
Echt stuk of alleen bot?Smitovic schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:28:
Slijpen kost ca. 15
zelfs een enkele tand vervangen is vaak nog wel te doen qua prijs.
Krom geslagen, helaas... Moet hem er nog uit halen, maar verwacht dat ie niet meer te redden is.
Ga er eentje van Ecotools proberen dan, voor die prijs kan dat wel. Thanks voor de tips
Ga er eentje van Ecotools proberen dan, voor die prijs kan dat wel. Thanks voor de tips
Wat is handig om voegen te verwijderen zonder dat gelijmde of in cement gezette tegels los komen te zitten?
Je hebt Dremel en multitools van allerlei merken en van iedere soort ook nog specifieke onderdelen, maar precies wat is hiervoor nu echt geschikt en "value for money"?
Je hebt Dremel en multitools van allerlei merken en van iedere soort ook nog specifieke onderdelen, maar precies wat is hiervoor nu echt geschikt en "value for money"?
Vraagje, hoe bevalt het mobiele aspect? Ik heb daar eigenlijk een metabo voor maar dat ding wil eigenlijk niet verplaatst worden, dus dan moet ik of lopen naar een goede zaag, of dat kreng weer gaan "stellen" en ergens ben ik dat wel een beetje zat.Raymond schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:06:
[...]
Het is de DWS774 geworden. Ik zie wat wisselende reviews online, maar over het algemeen lijkt het me wel een heel praktisch zaagje voor erbij tijdens de verbouwing dit jaar. Mezelf kennende zal ik hem niet weg gaan doen als'ie bevalt![]()
Uiteraard waren de extra zaagbladen gisteravond online niet meer beschikbaar en lukte het online bestellen niet, Gelukkig heeft TS een goeie klantenservice en kan ik na het plegen van een telefoontje morgen het setje ophalen bij de lokale toolstation
het is met beide een pokke werkje past er geen slijptol in de voeg?mrmrmr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:01:
Wat is handig om voegen te verwijderen zonder dat gelijmde of in cement gezette tegels los komen te zitten?
en anders zou ik voor de multitool (Oscillerende zaag) gaan
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 02-03-2023 20:10 ]
Ja, maar gevoelsmatig vermoed ik dat die andere 2 beter controleerbaar zijn vlak naast de tegel.twain4me schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:08:
[...]
het is met beide een pokke werkje past er geen slijptol in de voeg?
Dat het meer tijd kost is niet zo'n probleem voor mij.
Als je een goede multitool kan krijgen is dat een prima optie, maar ik zou persoonlijk geen goedkoop rot ding nemen die trillen gewoon veel te hard ik heb zelf altijd fein gehad maar ik snap als dat te duur is voor 1 klusjemrmrmr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:11:
[...]
Ja, maar gevoelsmatig vermoed ik dat die andere 2 beter controleerbaar zijn vlak naast de tegel.
Dat het meer tijd kost is niet zo'n probleem voor mij.
is zoiets niet een veel beter idee?
https://www.verhuurmaat.nl/voegenkrabber-huren
Al langer kijk ik naar een slagmoersleutel. We klussen soms aan eigen funspullen (crosser/motorskelter) maar ook basis landbouwvoertuigen.
Nu is een ontsteking stuk en moet er een vliegwiel af. Dus een slagmoersleutel.
Optie 1:
Parkside accu; want de jongens hier hebben al van alles hiervan en dat gaat best goed. Dus kijk ik naar wat mogelijkheden. Lucht of accu.
Optie 2: op lucht. Of is dat ondertussen ouderwets? Ik heb namelijk de indruk dat een Airpress compressor langer meegaat dan een accu..
:strip_exif()/f/image/CP1DKAN0aWx2ASgcnoAAuqDi.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik dan nog geen raad mee weet: hoe lang kun je met een accu doen? Als je 3 wielbouten los hebt is dan dan klaar? Andere kant; slang- en snoerloos is ook wel handig denk ik. En wielbouten is denk ik 1/jaar..
Kracht; hoe ver kom je dan met 310Nm of moet je door naar die 1356Nm?
Optie 1:
Parkside accu; want de jongens hier hebben al van alles hiervan en dat gaat best goed. Dus kijk ik naar wat mogelijkheden. Lucht of accu.
Optie 2: op lucht. Of is dat ondertussen ouderwets? Ik heb namelijk de indruk dat een Airpress compressor langer meegaat dan een accu..
:strip_exif()/f/image/CP1DKAN0aWx2ASgcnoAAuqDi.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik dan nog geen raad mee weet: hoe lang kun je met een accu doen? Als je 3 wielbouten los hebt is dan dan klaar? Andere kant; slang- en snoerloos is ook wel handig denk ik. En wielbouten is denk ik 1/jaar..
Welke partij gebruiken jullie waar het blad voor 15 euro geslepen kan worden? Heb hier ook een blad dat niet al te best zaagt momenteel, en waar ik een ecotools vervanging voor heb gehaald.
Zelf heb ik voor mijn badkamer een multitool (Makita DTM51) gebruikt met een voegen / segment blad.mrmrmr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:01:
Dit werkte nauwkeurig en redelijk oké. niet het snelste maar wel goed te controleren en niet in de tegels.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MCI0rmivp98JRpL8WZtEby7i.jpg?f=user_large)
Zoals je wellicht weet worden wielbouten +/- vastgezet met 100Nm..
Mij lijkt 310Nm dikke prima.
Zelf heb ik de groene parkside met 400Nm, en daar kan ik prima alle wielbouten losdraaien. Accu capaciteit is oke, heb nog niet meegemaakt dat ik tijdens een klusje de accu leeg was.
Je ziet ook steeds meer garagebedrijven met accu slagschroevendraaiers aan de slag, welliswaar met de betere A merken.
Zelf heb ik de groene parkside met 400Nm, en daar kan ik prima alle wielbouten losdraaien. Accu capaciteit is oke, heb nog niet meegemaakt dat ik tijdens een klusje de accu leeg was.
Je ziet ook steeds meer garagebedrijven met accu slagschroevendraaiers aan de slag, welliswaar met de betere A merken.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Ik ben ook geen dagelijks/zakelijk gebruiker.AMDFreak schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:39:
Wielbouten van landbouwvoertuigen willen overigens na 30 jaar wel wat vast zitten. WD40, een dagje geduld en goed gereedschap is dan wel fijn.
Dus de pro's stappen ook over op accu begrijp ik.
@the noise Mijn ervaring met (goedkope) slagmoersleutels op lucht is dat ze heel veel lucht verbruiken. Als je compressor en de leidingen die hoeveelheid niet kunnen leveren dan is een slagmoersleutel op lucht echt waardeloos.
Ga je het ding alleen gebruiken voor zaken die echt vast zitten dan zou ik zeker die performance 1/2" variant overwegen. Ik heb, naast mijn zware machine, een machientje wat 300nm doet en kom toch behoorlijk wat zaken tegen waar die veel moeite mee heeft. Op youtube zijn wel een aantal filmpjes te vinden van die passp 20 li die zeker de moeite waard zijn om te bekijken. Wil je, naast parkside, ook merk machines overwegen dan is het youtube kanaal van Torque Test Channel erg interessant.
Ga je het ding alleen gebruiken voor zaken die echt vast zitten dan zou ik zeker die performance 1/2" variant overwegen. Ik heb, naast mijn zware machine, een machientje wat 300nm doet en kom toch behoorlijk wat zaken tegen waar die veel moeite mee heeft. Op youtube zijn wel een aantal filmpjes te vinden van die passp 20 li die zeker de moeite waard zijn om te bekijken. Wil je, naast parkside, ook merk machines overwegen dan is het youtube kanaal van Torque Test Channel erg interessant.
[ Voor 7% gewijzigd door sjirafje op 03-03-2023 12:21 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
@the noise Over de Parkside accu slagmoersleutels lees ik uiteenlopende ervaringen; zelf geen ervaring mee.
Geen idee of de opgegeven waarden altijd worden gehaald.
Ik heb nog een lucht slagmoersleutel maar die is uiteindelijk ernstig astmatisch na heel veel jaar trouwe dienst. Werd alleen voor motoren gebruikt.
Ben er nog niet uit of ik weer een luchtsleutel koop of 1 op accu.
Voor landbouwvoertuigen lijkt mij 300 Nm niet genoeg; hier heb je volgens mij wat sterkers nodig. Voor de crosser moet dit wel voldoende zijn.
Geen idee of de opgegeven waarden altijd worden gehaald.
Ik heb nog een lucht slagmoersleutel maar die is uiteindelijk ernstig astmatisch na heel veel jaar trouwe dienst. Werd alleen voor motoren gebruikt.
Ben er nog niet uit of ik weer een luchtsleutel koop of 1 op accu.
Voor landbouwvoertuigen lijkt mij 300 Nm niet genoeg; hier heb je volgens mij wat sterkers nodig. Voor de crosser moet dit wel voldoende zijn.
Van een auto ja, bij een landbouwvoertuig kan dat zo richting de 300nm gaan (of nog veel meer blijkbaar). Als het dan dus nog extra vast zit wordt het snel krap met een slagmoersleutel die "maar" 310nm doet.AMDFreak schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:39:
Ik ben erg benieuwd of die 1356nm slagmoersleutel ook maar een beetje in de buurt komt van die waarde, jammer dat ik zo snel geen goede test ervan kan vinden
Er zijn op youtube meerdere tests te vinden van die 1356nm machine. 800nm lijkt hij over het algemeen goed los te halen.BrZ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Van een auto ja, bij een landbouwvoertuig kan dat zo richting de 300nm gaan. Als het dan dus nog extra vast zit wordt het snel krap met een slagmoersleutel die "maar" 310nm doet.
Ik ben erg benieuwd of die 1356nm slagmoersleutel ook maar een beetje in de buurt komt van die waarde, jammer dat ik zo snel geen goede test ervan kan vinden
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Daar zat ik net ook naar te kijken, maar dan staat er "MOD 1898nm" en het is in een taal die ik niet verstasjirafje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:35:
[...]
Er zijn op youtube meerdere tests te vinden van die 1356nm machine. 800nm lijkt hij over het algemeen goed los te halen.
Als hij hem daarna vast zet moet hij de moer nog een kwartslag draaien met de momentsleutel om hem op 800nm te krijgen...
Je kunt bij veel van die filmpjes ondertiteling aanzetten. Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik mijn DCF891 heb ik de tests van slagmoersleutels niet meer echt actief volg.
Mja. Een standaard consumenten Airpress model. Dan ga je daar weer op nat zeg maar.sjirafje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:13:
@the noise Mijn ervaring met (goedkope) slagmoersleutels op lucht is dat ze heel veel lucht verbruiken. Als je compressor en de leidingen die hoeveelheid niet kunnen leveren dan is een slagmoersleutel op lucht echt waardeloos.
Voor serieuzer werk kom je dan blijkbaar op de Parkside Performance lijkt het. Wat meer dan 100,- wat ik bedacht had.. maar klooien met ellende kan ik slecht tegen. En dan heb je daarin PASSP A2 en A3 ..?
Slijtage door veel gebruik oid?Ik heb nog een lucht slagmoersleutel maar die is uiteindelijk ernstig astmatisch na heel veel jaar trouwe dienst.
Ik denk dat vele bouten en moeren een veelvoud nodig hebben om los te komen tov het moment waarmee ze zijn aangedraaid. Roest, vuil, chemische binding, het helpt allemaal niet mee.
Het hangt wel heel erg van je usecase af, als ik het zo inschat heb je eigenlijk 2 slagsleutels nodig. Een 1/2 inch voor auto en kleiner, een een 1 inch voor landbouw/vrachtwagens.the noise schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:20:
Al langer kijk ik naar een slagmoersleutel. We klussen soms aan eigen funspullen (crosser/motorskelter) maar ook basis landbouwvoertuigen.
Optie 1:
[Afbeelding]
Milwaukee heeft in deze range wel prima spul op accu. Buy once, cry once.
Een fein multi tool icm een diepteaanslag. Zo kan je het apparaat op de tegels laten rusten en is het makkelijker sturen/controleerbaarder.mrmrmr schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:01:
https://fein.com/nl_nl/ac...iepteaanslag-32127069010/
Denk ook aan je oren, longen en ogen. Gebruik pbm.
Van klussen krijg je grijze haren
Dit dus. Vastdraaien (wat je overigens nou net niet moet doen met een slagmoersleutel) is makkelijk, kracht heb je nodig om iets los te krijgen.Lankman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:12:
Ik denk dat vele bouten en moeren een veelvoud nodig hebben om los te komen tov het moment waarmee ze zijn aangedraaid. Roest, vuil, chemische binding, het helpt allemaal niet mee.
Gisteren deze mooie verstekzaag opgehaald, het kleinste model volgens mij de 348. Heb al het roest al verwijderd en alles weer netjes in dun laagje olie gezet. Schroeven van handvat staan nu te drogen in blanke lak. Zaagt zuiver haaks op beide vlakken en ook zuiver 45 graden. Aangeschaft voor 40 euro dus koopje.
:strip_exif()/f/image/m6qXgmHrlv2t8yxZeiKEAerC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal een combinatie zijn van veel gebruik en de leeftijd van het apparaat (begin jaren 80)
Wat kunstof onderdelen binnenin begonnen uit elkaar te vallen.
Vandaag het apparaat even in handen gehad en beetje verplaatst enzo.twain4me schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:04:
[...]
Vraagje, hoe bevalt het mobiele aspect? Ik heb daar eigenlijk een metabo voor maar dat ding wil eigenlijk niet verplaatst worden, dus dan moet ik of lopen naar een goede zaag, of dat kreng weer gaan "stellen" en ergens ben ik dat wel een beetje zat.
Weegt bijna niks
Lekker mobiel!
Wanneer ik meer tijd heb, ga ik checken hoe goed hij is afgesteld.
Ik heb voor nu een Airpress kunnen lenen. Eerst eens proberen.DasNieNix schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:25:
[...]
Zal een combinatie zijn van veel gebruik en de leeftijd van het apparaat (begin jaren 80)
Wat kunstof onderdelen binnenin begonnen uit elkaar te vallen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L4FKbOCNaXCWr3VS8KTpDw5d.jpg?f=user_large)
Ondertussen neig ik ernaar de accu versie te kopen. Vandaag in ieder geval eerst testen met lucht; of er genoeg lucht is voor het zware werk icm met de Airpress (500nm) en de bijbehorende slanghaspel die ook van Parkside is.
Dit is in ieder geval het model wat ik overweeg. Die keer dat het écht vast zit dan gewoon met de handset doen, zal echter maar 1 of 2x / jaar zijn..
:strip_exif()/f/image/IkJzCFelYfpA0kPBxBzHr0mW.jpg?f=fotoalbum_large)
Achtergrond is dat de kids ooit accu gereedschap van parkside hebben gehad wat het goed weet vol te houden dus hun parkside en ik hou het nog even bij Makika en Bosch ;-)
Dit is dan ook de werkplaats en berging van hun spullen. Ik dacht misschien wel aardig om wat te delen zo
:strip_exif()/f/image/JFQVANxBjWRzcLEd4rsQhMn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y3f4tGA5Jr5xJ3I4kApRSPDy.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze Parkside heb ik kort eind vorig jaar in de aanbieding met accu en lader gekocht voor 4 tientjes. Voor dat geld een prima apparaat, maar de 400 Nm gaat ie nooit niet halen nie.
Sterk genoeg om mijn wielmoeren los te draaien, dus doel bereikt. Maar 6 tientjes voor alleen de body vind ik niet echt een koopje.
Sterk genoeg om mijn wielmoeren los te draaien, dus doel bereikt. Maar 6 tientjes voor alleen de body vind ik niet echt een koopje.
Welke accu heb je er onder?Erikzelf schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:40:
Deze Parkside heb ik kort eind vorig jaar in de aanbieding met accu en lader gekocht voor 4 tientjes. Voor dat geld een prima apparaat, maar de 400 Nm gaat ie nooit niet halen nie.
Die gele skelter met motor doet mij denken aan vroegerthe noise schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:05:
[...]
Ik heb voor nu een Airpress kunnen lenen. Eerst eens proberen.
[Afbeelding]
Ondertussen neig ik ernaar de accu versie te kopen. Vandaag in ieder geval eerst testen met lucht; of er genoeg lucht is voor het zware werk icm met de Airpress (500nm) en de bijbehorende slanghaspel die ook van Parkside is.
Dit is in ieder geval het model wat ik overweeg. Die keer dat het écht vast zit dan gewoon met de handset doen, zal echter maar 1 of 2x / jaar zijn..
[Afbeelding]
Achtergrond is dat de kids ooit accu gereedschap van parkside hebben gehad wat het goed weet vol te houden dus hun parkside en ik hou het nog even bij Makika en Bosch ;-)
Dit is dan ook de werkplaats en berging van hun spullen. Ik dacht misschien wel aardig om wat te delen zo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Levensgevaarlijk was dat vooral dat zwabberen in de bocht door de speling in het stuur later verbetert maar een bestaande trapskelter ombouwen is toch wat anders.
Maar ja gevaar kennen we vroeger niet, en hoe harder hoe gekker maar mooie herinneringen in die tijd.
Aii herkenbaar :-)J.E. Weinor schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:27:
[...]
Die gele skelter met motor doet mij denken aan vroeger...... en hoe harder hoe gekker maar mooie herinneringen in die tijd.
Hier was de basis goed. Met de kids gewerkt aan een upgrade naar meer vermogen (meer=beter principe) maar ook betere banden en de mogelijkheid om achter op sper te rijden én remmen. Op het land stopt het bij 50km/u wat mooi zat is.
Volgende knutselen wordt een beetje vering erin, maar dat weet ik nog niet hoe te doen.
Dat is wat ik mij herinner van de laatste keer in Hengelo ov (Erdelt). Maar het aantal tanden zal ook verschil maken lijkt me. Zelf afgeven/ophalen.Zinloos1 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:29:
[...]
Welke partij gebruiken jullie waar het blad voor 15 euro geslepen kan worden? Heb hier ook een blad dat niet al te best zaagt momenteel, en waar ik een ecotools vervanging voor heb gehaald.
Maar gereedsschapslijperijen zitten overal wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Rob Z op 04-03-2023 15:39 ]
De normale 20V 4 Ah accu. Geen smart accu.
ik heb hem vandaag ook opgehaaldRaymond schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:38:
[...]
Vandaag het apparaat even in handen gehad en beetje verplaatst enzo.
Weegt bijna niks![]()
Lekker mobiel!
Wanneer ik meer tijd heb, ga ik checken hoe goed hij is afgesteld.

@twain4me Bij toolstation, met alle gratis shizzle?
ja, de gratis zaagbladen waren online op en in de winkel ook, dus die worden nageleverd. Aanvraag voor de boormachine net ingevuld. kijken welke er eerder op marktplaats staat ?Raymond schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:51:
@twain4me Bij toolstation, met alle gratis shizzle?
In de buurt van Hengelo OV in Enter slijptechniek daar ga ik altijd met mijn bladen naar toe het is een professioneel bedrijf in slijptechniek en als particulier kun je er ook terecht aan de balie, voor een zaagblad van 30 cm met 60 tanden ben je 17 Euro kwijt kleiner en minder tanden zelfs minder, is er een tand afgebroken zetten ze er een nieuwe tand op en kost €2,50 per tand en ze controleren op kromming van het blad en graveren je naam en datum in het blad.Rob Z schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Dat is wat ik mij herinner van de laatste keer in Hengelo ov (Erdelt). Maar het aantal tanden zal ook verschil maken lijkt me. Zelf afgeven/ophalen.
Maar gereedsschapslijperijen zitten overal wel.
Is het zaagblad niet meer herstelbaar dan kun je bij hun ook een zaagblad kopen en de prijs veel voordeliger dan op online voor een kwaliteit zaagblad.
Vandaag wat speelgoed gehaald in de Hornbach, te weten..

En

We hebben nog staan puzzelen wb de Bosch acties die gaande zijn, maar om er nou een apparaat bij te kopen vanwege de actie, is ook weer zo wat. Al wil ik wel nog graag een multitool...
Ongemerkt zijn we een Bosch huishouden geworden

En

We hebben nog staan puzzelen wb de Bosch acties die gaande zijn, maar om er nou een apparaat bij te kopen vanwege de actie, is ook weer zo wat. Al wil ik wel nog graag een multitool...
hoe minder gereedschap je hebt hoe handiger een multitool is, eigenlijk moet je hem dus als "eerste" kopenPussolini schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:09:
[Afbeelding]
En
[Afbeelding]
Goede keuze kwa boor. Is dat de gsr of gsb variant. 18v-55 denk ik.Pussolini schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:09:
[Afbeelding]
En
[Afbeelding]
Twijfel zelf ook tussen deze of de 18V-150C. Maar die laatste is misschien een beetje overkill. En komt dan zonder accu’s. Voor een duurdere prijs dan de 18v-55. Twijfel, twijfel.
Uiteindelijk zoek ik een vervanger voor de gsb 18V-2li waar enkel rook uitkomt als ik die wil gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 05-03-2023 09:32 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
In de (woningbouw) praktijk komt het bij mij zelden voor dat er met Bosch wordt gewerkt... de aannemer, installateur, 'iedereen' werkt met 18Volt Makita, dan kun je nog eens een accu van een collega pakken of een lege accu in de lader van de timmerman plaatsen.Pussolini schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:09:
[Afbeelding]
En
[Afbeelding]
De kwaliteit van Makita is echter niet meer zo goed als het wel geweest is; de boor in de boorhouder trilt altijd los tijdens het boren, de lader is 0% bestand tegen wat regendruppels en een sds boor schiet maar al te graag uit de boorhouder.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Bosch blauw is ook niet meer helemaal wat het ooit was sinds het bij de gamma in de bakken ligt 
Maar goed, er zijn meerdere merken die professioneel gebruikt worden, met meerdere al dan niet uitwisselbare accusystemen. Lijkt mij dat jij als professional graag je eigen keuze in gereedschap doet, en zelf overwegingen maakt over wat wel en niet belangrijk is.
Of niet, en dan bepaalt de baas op de zelfde manier.
Maar goed, er zijn meerdere merken die professioneel gebruikt worden, met meerdere al dan niet uitwisselbare accusystemen. Lijkt mij dat jij als professional graag je eigen keuze in gereedschap doet, en zelf overwegingen maakt over wat wel en niet belangrijk is.
Of niet, en dan bepaalt de baas op de zelfde manier.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Gisteren een voorzet wand van isolatie en folie voorzien, de HT 14 bevalt goed. Nietjes gaan bijna altijd goed. Soms niet, maar dat is dan altijd op de plekjes waar je er niet lekker bij kan. Denk dat ik dit ook met een andere (electrische) nieter zou hebben.valluik schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:29:
[...]
Even gecheckt, die is het ja.
Bosch Professional handtacker HT 14 (hout, niettype 53) https://amzn.eu/d/7ETW3By
Vergeet de nietjes niet, die heb je toch nodig en kosten niks:
Bosch Nietjes, Type 53, Lengte 10 Mm, 1,000 Stuks
https://amzn.eu/d/28SqXWk
Vind het wel jammer dat er geen hele strip van 100 nietjes in een keer in past. Denk dat het met ongeveer 60 stuks wel ophoudt omdat de veer niet ver genoeg in gedrukt kan worden.
Van klussen krijg je grijze haren
Ik ben op zoek naar een schroefautomaat. Ik twijfel tussen een Makita en een DeWalt? Iemand ook voor die keuze gestaan een keer? Ik twijfel tussen de bedrade Makita 6842 en DFR550ZJ20 op accu. Ik lees wel gemengde ervaringen bij die laatste over het goed kunnen gebruiken. En ik lees wel wat goed dingen over de DeWalt schroefautomaat maar ik zie bv op MP vrijwel alleen Makita dus wellicht is er een reden voor dat die meer wordt gekocht. Ik wil er niet de wereld aan uitgeven.
makita is er volgens mij al wat langer mee bezig en was redelijk geprijst. Daar zijn er denk ik gewoon meer van. In de begin jaren van de automaten zag je alleen maar makita's op de bouwplaats. Met dewalt helaas geen ervaring. Makita is wat afhankelijk van de opperator. er zijn mensen die het nooit goed zullen kunnen, een festool is vergevingsgezinder. een gebruikte makita zal vaak onderhoud nodig hebben vooral bij schroeven in het plafond wordt het systeem stroef. Schoonmaken, de klepjes (plus veertjes) aan de voorkant vervangen en soms de grote veer. om onderhoud te voorkomen wil je eigenlijk altijd een compressor in de buurt hebben zodat je hem regelmatig schoon kan blazen dan is het een geweldige machine. En hoewel ik zelf een 230 versie heb zou ik nu altijd een accu versie kopen.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:44:
Ik ben op zoek naar een schroefautomaat. Ik twijfel tussen een Makita en een DeWalt? Iemand ook voor die keuze gestaan een keer? Ik twijfel tussen de bedrade Makita 6842 en DFR550ZJ20 op accu. Ik lees wel gemengde ervaringen bij die laatste over het goed kunnen gebruiken. En ik lees wel wat goed dingen over de DeWalt schroefautomaat maar ik zie bv op MP vrijwel alleen Makita dus wellicht is er een reden voor dat die meer wordt gekocht. Ik wil er niet de wereld aan uitgeven.
De gsr is het.TheKerremenke schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:31:
[...]
Goede keuze kwa boor. Is dat de gsr of gsb variant. 18v-55 denk ik.
Twijfel zelf ook tussen deze of de 18V-150C. Maar die laatste is misschien een beetje overkill. En komt dan zonder accu’s. Voor een duurdere prijs dan de 18v-55. Twijfel, twijfel.
Uiteindelijk zoek ik een vervanger voor de gsb 18V-2li waar enkel rook uitkomt als ik die wil gebruiken.
De recipro gaat als een warm mes door boter in ieder geval, wat erg fijn is als je er een houten plafond uit moet slopen.
Ik heb de DeWalt DCF620. Die doet het goed genoeg, mits je hem goed gebruikt. Het is heel belangrijk dat je hem recht op je gipsplaat drukt, anders springt de schroef weg of gaat hij er niet lekker in. Als je hem vasthoudt als een gewone accuboormachine zit je niet lekker in lijn met de richting van de schroef, dus je houdt hem het beste aan de achterkant vast. Bij verkeerd gebruik vreet hij bitjes.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:44:
Ik heb geen ervaring met de Makita machines maar het handvatdesign van de Makita machines is op dat punt handiger omdat je recht bovenop de schroef drukt.
Dus een goede deal op een gebruikte DeWalt zou je kunnen overwegen maar bij dezelfde prijs zou ik een Makita nemen.
En accu vs 230V: ik zie dat ze in dezelfde prijsrange zitten, een accu versie is dan een no-brainer. Dat is veel makkelijker en een schroefautomaat is geen accuvreter.
[ Voor 6% gewijzigd door Springuin op 05-03-2023 12:46 ]
Over de DFR550 gesproken, ik heb er een stukje muur (na wat oefenen) soepel mee kunnen doen. Inmiddels is er alleen wat veranderd en komt het schroefbit niet meer zo'n 5mm aan de voorkant uit het apparaat zetten wanneer je 'm maximaal indrukt, zoals ze in de handleiding aangeven. Effectief blijft hij er zo'n 5mm in zitten, waardoor de schroeven zo'n afstand uit blijven steken. Het draaien aan het instelmechanisme heeft ook te weinig impact.
Weet iemand wellicht wat hiervan de oorzaak kan zijn? Het is bijna alsof het bitje 10mm gekrompen is maar dat is onwaarschijnlijk
. Ook de ingestelde schroeflengte zou moeten kloppen, variëren hiermee loste ook niets op.
Weet iemand wellicht wat hiervan de oorzaak kan zijn? Het is bijna alsof het bitje 10mm gekrompen is maar dat is onwaarschijnlijk
Op Marktplaats worden ze meer verkocht dan bv deWalt machines.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:44:
Ik ben op zoek naar een schroefautomaat.
En ik lees wel wat goed dingen over de DeWalt schroefautomaat maar ik zie bv op MP vrijwel alleen Makita dus wellicht is er een reden voor dat die meer wordt gekocht. Ik wil er niet de wereld aan uitgeven.
Een goede schroefautomaat verkoop je niet.......die hou je er bij.
Wat ik een beetje mis is de mogelijkheid om zoals bij Hilti het schroefgedeelte er makkelijk af te klikken, zodat je schroeven die uit steken even er in kunt draaien zonder dat je een andere machine nodig hebt. En dat gebeurt vaker dan je denkt.
Ik heb een oude versie van de SD M-2, samen met een snoermachine zoals de SD 2500.
Werkt perfect en superlicht.
Ook kan je bv de machine continu aan zetten zodat je alleen nog hoeft te duwen.
Ik schroef er ook houtplaten mee vast. dus niet alleen gips- of vezelplaten.
Natuurlijk is die er ook met accu als SD 5000.
Hier met een SD M-1 die iets kortere schroeven aankan.
Alleen bij mij passen er gewoon universele bandschroeven in.
Milwaukee heeft een dergelijke machine.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 05-03-2023 18:53 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dank voor de antwoorden. Kun je met zo'n ding ook gewoon osb op hout schroeven bijvoorbeeld? Of is het echt alleen voor gipsplaten?
Ook binnen bosch blauw heb je eigenlijk 2 lijnen, gamma bouwmarkt zijn vaak losse sets, zien er net iets anders uit, andere koffer etc. (Geen lboxx)The Eagle schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:05:
Bosch blauw is ook niet meer helemaal wat het ooit was sinds het bij de gamma in de bakken ligt.
Kan prima. Wel even opletten dat je dan gipsplaat schroeven met grove draad gebruikt.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:46:
Dank voor de antwoorden. Kun je met zo'n ding ook gewoon osb op hout schroeven bijvoorbeeld? Of is het echt alleen voor gipsplaten?
Fijne draad is voor metal stud, grove draad is voor hout.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Met houtop hout pak ik bij voorkeur spaanplaatschroeven. die kan je ook op de band kopen.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:46:
klopt daarom heb ik een makita schroefautomaatTeijgetje schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:44:
[...]
Op Marktplaats worden ze meer verkocht dan bv deWalt machines.![]()
Een goede schroefautomaat verkoop je niet.......die hou je er bij.
Ik denk dat het weinig zin heeft om indirect te beweren dat makita een slecht product heeft (had) en het daarom op marktplaats staat.
[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 06-03-2023 03:59 ]
Voor als het eens nodig is wil ik een bi-metaal gatenzaag set aanschaffen,iemand ervaring met deze set?
Is betaalbaar en veel maten.
Yep, paar weken geleden aangeschaft met dezelfde gedachte.linp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:46:
Voor als het eens nodig is wil ik een bi-metaal gatenzaag set aanschaffen,iemand ervaring met deze set?
Inmiddels wat gaten in meubelpaneel gezaagd en dat doet hij meer dan prima.
Maar standtijd etc. kan ik nog niet over oordelen.
Ik heb zelf deze gekocht (in de aanbieding) en ben daar erg tevreden over.linp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:46:
Deze is ook in andere samenstellingen te krijgen, zoals deze
Die was toendertijd in dezelfde prijscategorie.
Ik heb de goedkopere (met witte gatzagen), en die is al top! Profiline en Industrial hadden ze toen nog niet. Echt heel veel waar voor je geld. Kleine tip, bestel gelijk een paar extra centreer boortjes mee, die willen nog wel eens krom of bot raken. Aangezien die bijna niets kosten, kan je ze beter op voorraad hebben dan ineens zonder zitten.linp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:46:
@dragonhaertt
De Bosch 17 delig van je amaz.nl link is 114 e, bij amaz.de 86.50 e, flink goedkoper.
De Bosch 17 delig van je amaz.nl link is 114 e, bij amaz.de 86.50 e, flink goedkoper.
[ Voor 41% gewijzigd door linp op 06-03-2023 11:17 . Reden: Link bijgevoegd ]
ik heb altijd het talent om de verkeerde maat in een set te hebben dus ik koop ze gewoon los per maat die ik gebruik.linp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:46:
Ik heb hem gekocht voor 70e, dus dat was helemaal goedkoperlinp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:12:
@dragonhaertt
Ok, heb de amazon.de set gekocht,heb al eerder meegemaakt dat na een paar keer klikken en vergelijken de prijs omhoog ging, dus niet langer gewacht.
Offtopic, maar even de koekjes en geschiedenis in je browser wissen doet dan soms wonderen.linp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:28:
Ok, heb de amazon.de set gekocht,heb al eerder meegemaakt dat na een paar keer klikken en vergelijken de prijs omhoog ging, dus niet langer gewacht.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).