Ja, slim, dat zal ik onthouden.m181087 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Offtopic, maar even de koekjes en geschiedenis in je browser wissen doet dan soms wonderen.
Ik heb ook de overstap gemaakt van een 18V-2LI (de GSR welliswaar) naar de (wederom GSR) 18v-55.TheKerremenke schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:31:
[...]
Goede keuze kwa boor. Is dat de gsr of gsb variant. 18v-55 denk ik.
Twijfel zelf ook tussen deze of de 18V-150C. Maar die laatste is misschien een beetje overkill. En komt dan zonder accu’s. Voor een duurdere prijs dan de 18v-55. Twijfel, twijfel.
Uiteindelijk zoek ik een vervanger voor de gsb 18V-2li waar enkel rook uitkomt als ik die wil gebruiken.
Wat een freaking wereld van verschil is dat al man. Alleen de metalen spankop is al een verademing.
Ik was zelf aan het twijfelen tussen de 55 en de 110, maar het verschil in gewicht (en het ontbreken van een usecase voor een dergelijke krachtige machine) heeft mij de 55 doen kiezen.
Nou, de kogel is door de kerk
ik vroeg eerdaags even of jullie ervaring hadden met het bedrijf Vanotools in Oosterhout en hierop stelde @twain4me mij al gerust dat beauty aan de de binnenkant zit en @The Fatal liet weten wat hij er zelfs ook al een lasapparaat had gekocht.
Afgelopen vrijdag dus even gebeld of er voorraad was en na het werk naar Oosterhout gevlogen om de door mij bestelde ESAB op te halen. Prettige telefonische communicatie met Ruud dus meteen online de machine besteld en betaald.
Aangekomen liep ik de loods in waar een stukje showroom aanwezig was met een batterij aan ESAB machines en een grote balie. Achter die balie stonden magazijnrekken vol met gereedschappen en toebehoren.
Óp de balie stond één doos met een leverbon al klaar........mijn ET200iP Pro*
*in principe had ik mijn oog op de ET180 maar de ET200iP Pro bied voor een kleine meerprijs heel wat functies extra en nog eens wat meer vermogen.
Leuk praatje staan maken met de kerel die daar in de loods de scepter zwaaide. Ik vroeg nog even naar lastoevoegingmateriaal en hij checkte even de prijs van zo'n koker van 5kg maar omdat hij wist dat ik hobbymatig wilde gaan Tiggen rukte hij de dop eraf en kreeg ik 10 staven mee.......en hij liep nog meteen naar achter voor een 1.6mm Tungsten electrode, spantang en spankraag omdat hij niet zeker wist of er een 1.6mm setje in de doos zat.
"Veel plezier met oefenen"
Kijk, dat zijn dus weer de betere ervaringen, wat een fijne service
Door de file heen terug naar huis en afgelopen weekend het spul uitgepakt. Wat een mooie machine
Ik heb 20 liter Argon en een reduceerventiel in bestelling staan en als ik het setje compleet heb dan zal ik nog even een plaatje schieten op de werkbank.

ik vroeg eerdaags even of jullie ervaring hadden met het bedrijf Vanotools in Oosterhout en hierop stelde @twain4me mij al gerust dat beauty aan de de binnenkant zit en @The Fatal liet weten wat hij er zelfs ook al een lasapparaat had gekocht.
Afgelopen vrijdag dus even gebeld of er voorraad was en na het werk naar Oosterhout gevlogen om de door mij bestelde ESAB op te halen. Prettige telefonische communicatie met Ruud dus meteen online de machine besteld en betaald.
Aangekomen liep ik de loods in waar een stukje showroom aanwezig was met een batterij aan ESAB machines en een grote balie. Achter die balie stonden magazijnrekken vol met gereedschappen en toebehoren.
Óp de balie stond één doos met een leverbon al klaar........mijn ET200iP Pro*

*in principe had ik mijn oog op de ET180 maar de ET200iP Pro bied voor een kleine meerprijs heel wat functies extra en nog eens wat meer vermogen.
Leuk praatje staan maken met de kerel die daar in de loods de scepter zwaaide. Ik vroeg nog even naar lastoevoegingmateriaal en hij checkte even de prijs van zo'n koker van 5kg maar omdat hij wist dat ik hobbymatig wilde gaan Tiggen rukte hij de dop eraf en kreeg ik 10 staven mee.......en hij liep nog meteen naar achter voor een 1.6mm Tungsten electrode, spantang en spankraag omdat hij niet zeker wist of er een 1.6mm setje in de doos zat.

"Veel plezier met oefenen"

Kijk, dat zijn dus weer de betere ervaringen, wat een fijne service

Door de file heen terug naar huis en afgelopen weekend het spul uitgepakt. Wat een mooie machine

Ik heb 20 liter Argon en een reduceerventiel in bestelling staan en als ik het setje compleet heb dan zal ik nog even een plaatje schieten op de werkbank.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb met zowel Makita, Hilti als Festool gewerkt hierin. Makita beviel mij het slechts.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:44:
Ik ben op zoek naar een schroefautomaat. Ik twijfel tussen een Makita en een DeWalt? Iemand ook voor die keuze gestaan een keer? Ik twijfel tussen de bedrade Makita 6842 en DFR550ZJ20 op accu. Ik lees wel gemengde ervaringen bij die laatste over het goed kunnen gebruiken. En ik lees wel wat goed dingen over de DeWalt schroefautomaat maar ik zie bv op MP vrijwel alleen Makita dus wellicht is er een reden voor dat die meer wordt gekocht. Ik wil er niet de wereld aan uitgeven.
De Makita krijgt de klus wel gedaan maar het werk minder snel en makkelijk dan die andere 2.
Misschien is het ook wel flauw dat ik eerst Hilti en Festool in handen heb gehad daarna pas een keer Makita, die valt dan vies tegen.
Festool is niet zwaar en hanteert zich makkelijk en grote voordeel dat je alleen maar druk hoeft uit te oefenen om de machine te activeren (geen power knop indrukken).
Verder is het afnemen van de automaat kinderspel om even die paar schroeven na te draaien.
Als je veel schroefwerk hebt zou ik deze zeker aanraden, als het slechts voor een kleine klus is dan is dit mogelijk wat overdreven. Zeker als je naar het prijsverschil kijkt.
Hilti is ook een topproduct maar ook daar is de prijs natuurlijk ook wel na (beide best te doen mits je al accu's hebt).
Begrijp dat als ik de 18v-150 biturbo zou kopen je er een 18v-55 bij kunt krijgen. Met die Bosch actie.Dr Pro schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:36:
[...]
Ik heb ook de overstap gemaakt van een 18V-2LI (de GSR welliswaar) naar de (wederom GSR) 18v-55.
Wat een freaking wereld van verschil is dat al man. Alleen de metalen spankop is al een verademing.
Ik was zelf aan het twijfelen tussen de 55 en de 110, maar het verschil in gewicht (en het ontbreken van een usecase voor een dergelijke krachtige machine) heeft mij de 55 doen kiezen.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 14 Pro Zilver Apple Watch Series 6 Product Red Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePod Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik heb een tijdje de DFR550 gehad, om een berg gipsplaten in huis te schroeven, na een verbouwing. Werkte prima, als je hem goed bediend. Met zowel hikoki (hornbach) en ecotools schroefbanden gebruikt.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:44:
Ik ben op zoek naar een schroefautomaat. Ik twijfel tussen een Makita en een DeWalt? Iemand ook voor die keuze gestaan een keer? Ik twijfel tussen de bedrade Makita 6842 en DFR550ZJ20 op accu. Ik lees wel gemengde ervaringen bij die laatste over het goed kunnen gebruiken. En ik lees wel wat goed dingen over de DeWalt schroefautomaat maar ik zie bv op MP vrijwel alleen Makita dus wellicht is er een reden voor dat die meer wordt gekocht. Ik wil er niet de wereld aan uitgeven.
Zoals gezegd: Je moet hem wel goed bedienen en dat luistert best nauw. Anders pakt'ie de schroef niet, of draait hem niet helemaal in. Ik heb wel alles gecontroleerd en best wel wat schroefjes nagedraaid, om ze vlak met het oppervlak te krijgen.
Ik was er uiteindelijk goed mee geholpen, met die machine. En ik kon hem toen (2018) nog voordelig kopen, voor 152 euro ex verzenden uit Duitsland. Ik zie dat je er tegenwoordig de helft meer voor kwijt bent

Maar ik kan hem niet zoals bovenstaande poster vergelijken met andere modellen. Ik geloof meteen dat een festool of hilti beter werkt. En als je productie moet draaien, is dat wel belangrijk. Voor mij, voor een eenmalige klus (paar duizend schroeven zit je toch zo aan), was het een uitkomst. Dat had ik echt niet uit de hand willen doen met losse gipsplaat schroeven.
Al was het alleen maar omdat je met zo'n machine wel een hand vrij houdt om de plaat op z'n plek te houden (ik had ook een platenliftje gescoord via MP, dat was echt een handig ding!) .
Das best of both dan natuurlijk. Enige reden zou dan kosten kunnen zijn.TheKerremenke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:31:
[...]
Begrijp dat als ik de 18v-150 biturbo zou kopen je er een 18v-55 bij kunt krijgen. Met die Bosch actie.
Enige 'nadeel' bij die BiTurbo dingen, is dat je minimaal de ProCore 5,5Ah nodig hebt als je er echt gebruik van wilt maken.
Die 5,5Ah valt nog wel mee qua gewicht, maar de 8,0 of 12,0Ah is echt mega zwaar werken voor 'simpel' schroef- en boorwerk.
Als je niet in metaal hoeft dan is de TCT versie een aanrader.linp schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:46:
Voor als het eens nodig is wil ik een bi-metaal gatenzaag set aanschaffen,iemand ervaring met deze set?
Is betaalbaar en veel maten.
De standtijd van deze dingen is prima.
Die had ik overwogen omdat ik ook trespa verwerk, en daar is bi-metaal ongeschikt voor.Rob Z schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:48:
[...]
Als je niet in metaal hoeft dan is de TCT versie een aanrader.
De standtijd van deze dingen is prima.
Maar de optie om ook in metaal te kunnen zagen vind ik belangrijk.
Maar goed om te weten dat de standtijd goed is, kan ik altijd ev. een losse gatzaag kopen bij Ecotools.
Heb vorig jaar deze set gekocht https://www.amazon.de/-/n...t%2Cdiy%2C66&sr=1-14&th=1 vanwege de vele maten en kwam goed van pas, vooral de grootste maat die er bij zat wegens een doorvoer ventilatie het is geen professioneel maar viel mij absoluut niet tegen voor die prijs en heb menig gaten in verschillende diameter en houtsoorten mee gezaagd zelfs pvc.twain4me schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:17:
[...]
ik heb altijd het talent om de verkeerde maat in een set te hebben dus ik koop ze gewoon los per maat die ik gebruik.
Ik heb de set van Bosch die hierboven voorbij kwam.
Het klikmechanisme is een verademing in vergelijking met het 'oud' systeem met schroefdraad en een moertje.
Kost wat geld maar gaat ook eeuwig mee indien je het niet vaak gebruikt...
Het klikmechanisme is een verademing in vergelijking met het 'oud' systeem met schroefdraad en een moertje.
Kost wat geld maar gaat ook eeuwig mee indien je het niet vaak gebruikt...
Probleem in die setjes is dat er geen 68mm in zit meestal. En laat dat net een maat zijn die veel gebruikt wordt in België (inbouw Stopcontacten, spotjes,...) 

Ik heb OSB op metalstud gedaan en dan gipsplaat op het OSB; voor OSB gebruik ik gipsvezelplaatschroeven, die hebben een andere kop. Als ik daar gipsplaatschroeven gebruik dan gaan ze niet diep genoeg de plaat in. Er zijn ook houtbouwschroeven verkrijgbaar, maar die zijn wat minder gangbaar. Ik heb er een doos van maar gebruik ze nooit, dus ik kan daar niks over zeggen.Davidrrr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:46:
Dank voor de antwoorden. Kun je met zo'n ding ook gewoon osb op hout schroeven bijvoorbeeld? Of is het echt alleen voor gipsplaten?
Ik heb de 17-delige set en daar zit hij blijkbaar wel in. LINKTarkin schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:16:
Probleem in die setjes is dat er geen 68mm in zit meestal. En laat dat net een maat zijn die veel gebruikt wordt in België (inbouw Stopcontacten, spotjes,...)
Dat is dezelfde set die voor een stuk goedkoper op Amazon (en amazon.de) staat.Breezz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:57:
[...]
Ik heb de 17-delige set en daar zit hij blijkbaar wel in. LINK
De eerste set die ik hier besprak:
Dat is inderdaad wel een mooie selectie imho, vandaar ook dat ik hem zelf ook heb gekocht. 60 - 68 en 76 zijn veel gebruikte maten.dragonhaertt schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Ik heb zelf deze gekocht (in de aanbieding) en ben daar erg tevreden over.
Deze is ook in andere samenstellingen te krijgen, zoals deze
Die was toendertijd in dezelfde prijscategorie.
Het kleinere spul is altijd wel handig (en ook goedkoper om er bij te kopen)
[Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 07-03-2023 12:03]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Precies had zon el-cheapo off brand setje en heb nu een setje van Rotec (https://www.toolmax.nl/ro...-dlg-22-76mm-5274110.html) wat een verademing en als er een maat niet tussenzit koop je die voor <10 euro erbijJ.E. Weinor schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:24:
[...]
Heb vorig jaar deze set gekocht https://www.amazon.de/-/n...t%2Cdiy%2C66&sr=1-14&th=1 vanwege de vele maten en kwam goed van pas, vooral de grootste maat die er bij zat wegens een doorvoer ventilatie het is geen professioneel maar viel mij absoluut niet tegen voor die prijs en heb menig gaten in verschillende diameter en houtsoorten mee gezaagd zelfs pvc.

Of gewoon meteen een Pro-fit set kopen natuurlijk (de Mafell onder de gatenzagen

HD4Life @ Full-HD
@linpDavidshadow13 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:03:
[...]
Precies had zon el-cheapo off brand setje en heb nu een setje van Rotec (https://www.toolmax.nl/ro...-dlg-22-76mm-5274110.html) wat een verademing en als er een maat niet tussenzit koop je die voor <10 euro erbij![]()
Of gewoon meteen een Pro-fit set kopen natuurlijk (de Mafell onder de gatenzagen.
nice!
je bent me net voor

https://www.rotec.tools/n...atzagen/groups/g+c+m+view
Rotec is mijn go to voor boortjes, decoupeerbladen, recirpobladen etc etc, goede kwaliteit zonder achterlijkveel geld kwijt te zijn.
ff flink googlenen voor prijzen want die lopen nog wel eens uit een bij de diverse aanbieders.
Ik zie dat in mijn ogen 'forstnerboren' en 'cilinderkop' boren vaak door elkaar gebruikt worden. Klopt het dat het hetzelfde is?Fraggert schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:05:
[...]
@linp
nice!
je bent me net voor![]()
https://www.rotec.tools/n...atzagen/groups/g+c+m+view
Rotec is mijn go to voor boortjes, decoupeerbladen, recirpobladen etc etc, goede kwaliteit zonder achterlijkveel geld kwijt te zijn.
ff flink googlenen voor prijzen want die lopen nog wel eens uit een bij de diverse aanbieders.
Dat heb je goedwebber87 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:11:
[...]
Ik zie dat in mijn ogen 'forstnerboren' en 'cilinderkop' boren vaak door elkaar gebruikt worden. Klopt het dat het hetzelfde is?

De uitvinder heette Forstner.
Beetje zoals veel mensen een waterpomptang en/of verstelbare combinatietang een "bahco" noemt, dat is een merknaam.
[Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 07-03-2023 13:15]
Ah zo! Beetje zoals Chocomel(k) en Chocolademelk.Fraggert schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:13:
[...]
Dat heb je goed
Beetje zoals veel mensen een waterpomptang en/of verstelbare combinatietang een "bahco" noemt, dat is een merknaam.

een "bahco" is een verstelbaremoersleutel ofwel engelse sleutel . Combinatie tang of waterpomptang? .. uhmm Nee, gewoon NEE.Fraggert schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:13:
[...]
Dat heb je goed

Ja, precieswebber87 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:20:
[...]
Ah zo! Beetje zoals Chocomel(k) en Chocolademelk.

"Nee, gewoon NEE"twain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:24:
[...]
een "bahco" is een verstelbaremoersleutel ofwel engelse sleutel . Combinatie tang of waterpomptang? .. uhmm Nee, gewoon NEE.

ik was ff de juiste term kwijt, ik dacht ik kom hier wel mee weg

mea culpa

Net zoals een schuifmaat, die ook wel 'precisie-bahco' genoemd wordt.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als ik "geef me de baco even aan" roep dan krijg ik wel iets aangegeven.twain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:24:
[...]
een "bahco" is een verstelbaremoersleutel ofwel engelse sleutel . Combinatie tang of waterpomptang? .. uhmm Nee, gewoon NEE.
Als ik "geef me de verstelbaremoersleutel even aan" roep, dan kijken ze me zo

Mooi voorbeeld hoe ingeburgerd een merknaam is

[Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 07-03-2023 14:17]
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:

Meetinstrument meteen verziekt

wait...wut?.........een precisie-bahcodragonhaertt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:

Ok, ik rolde niet om, maar heb wel een grote smile op mn kop.[b]Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"Fraggert schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:31
mea culpa
Je hoeft gelukkig niet altijd naar het theater om te lachen.
Zekers niet, we treden hier gratis op in één van de, zo niet het leukste topic op TweakersLankman schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:28:
[...]
Ok, ik rolde niet om, maar heb wel een grote smile op mn kop.
Je hoeft gelukkig niet altijd naar het theater om te lachen.

In de kroeg krijg je weer wat anders aangegeven als je dat daar roept :-)FRANQ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:15:
[...]
Als ik "geef me de baco even aan" roep dan krijg ik wel iets aangegeven.
Als ik "geef me de verstelbaremoersleutel even aan" roep, dan kijken ze me zoaan.
Mooi voorbeeld hoe ingeburgerd een merknaam is
Die noem ik dan juist weer kraspendragonhaertt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:10:

En vroeger en nog steeds noemde iedereen luxaflex wat er voor de ramen hangt terwijl het jaloezieën zijn en maar een gewone merknaam is.Fraggert schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:13:
[...]
Dat heb je goed
Verrek zegJ.E. Weinor schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:23:
[...]
En vroeger en nog steeds noemde iedereen luxaflex wat er voor de ramen hangt terwijl het jaloezieën zijn en maar een gewone merknaam is.

zullen we het maar bij het gereedschap houden
stanleymes
En in de catogorie net niet gehaald: fein en dremel.
En weer vergeten: kango

[Voor 10% gewijzigd door twain4me op 07-03-2023 21:32]
Je hebt toch gereedschap nodig om het op te hangentwain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:30:
zullen we het maar bij het gereedschap houdenstanleymes

Wat is handiger een schroevendraaier of toch maar een schroefmachientje met lang of kort bitje

om hem los te maken heb je een platte schroevendraaier nodig anders verneuk je je nagels. voor plaatsen een schroefmachientjeJ.E. Weinor schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:40:
[...]
Je hebt toch gereedschap nodig om het op te hangen![]()
Wat is handiger een schroevendraaier of toch maar een schroefmachientje met lang of kort bitje

Duspol? Ook zo'n merk / productnaam die synoniem staat aan het type apparaat.twain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:30:
offtopic:
Maggi als smaakmaker; Walkman / discman zijn productnamen van Sony, voor draagbare cassettespeler / CD-speler; iPad dat voor velen synoniem staat aan tablet; ...
Maggi als smaakmaker; Walkman / discman zijn productnamen van Sony, voor draagbare cassettespeler / CD-speler; iPad dat voor velen synoniem staat aan tablet; ...
Is Flex voor haakse slijper ook niet zo een?RobertMe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
[...]
Duspol? Ook zo'n merk / productnaam die synoniem staat aan het type apparaat.
Zou zomaar kunnen als ik dit zie.
De echte FLEX
's Werelds eerste haakse slijper met hoog toerental
In 1954 brengt FLEX (toentertijd nog Ackermann + Schmitt) de eerste hoogtoerige haakse slijper op de markt. De eerste Flex. En tot op de dag van vandaag overtuigen de haakse slijpers van FLEX door krachtige motoren, op gebruikers afgestemde uitrusting evenals een perfecte ergonomie: hoog werkcomfort en veilige apparaatgeleiding – met aanzienlijk meer vermogen. Want wij weten wat de perfecte haakse slijper is.
Gewoon goede proformance. Met de echte Flex.
[Voor 52% gewijzigd door RobertMe op 07-03-2023 23:25]
Oja, die hadden we ook nog, ik hoor het niet heel veel meer, net als kango eigenlijk.
workmatetwain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:30:
En in de categorie net niet gehaald: fein en dremel.
De 4 Ah ProCore is mooi compact.Dr Pro schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:22:
[...]
Das best of both dan natuurlijk. Enige reden zou dan kosten kunnen zijn.
Enige 'nadeel' bij die BiTurbo dingen, is dat je minimaal de ProCore 5,5Ah nodig hebt als je er echt gebruik van wilt maken.
Die 5,5Ah valt nog wel mee qua gewicht, maar de 8,0 of 12,0Ah is echt mega zwaar werken voor 'simpel' schroef- en boorwerk.
De 5,5 Ah heeft dezelfde maat en gewicht als de 8 AH. (Bosch site doet het even niet, maar hier, hier en bij Amazon gecheckt en eerder al eens naar zitten kijken bij Bosch zelf.)
En ook qua prijzen vind ik de 5,5 niet echt waar voor z'n geld geven. Dus als je groter wilt dan 4, zou ik altijd voor 8 gaan.
Dat was me ook al opgevallen, ik vraag me dan af wat het verschil is tussen de 5.5 Ah en de 8 Ah, er zitten evenveel cellen in en het uiteindelijke voltage is ook gelijk, dus wat is er dan anders?Wild Chocolate schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:30:
[...]
De 4 Ah ProCore is mooi compact.
De 5,5 Ah heeft dezelfde maat en gewicht als de 8 AH. (Bosch site doet het even niet, maar hier, hier en bij Amazon gecheckt en eerder al eens naar zitten kijken bij Bosch zelf.)
En ook qua prijzen vind ik de 5,5 niet echt waar voor z'n geld geven. Dus als je groter wilt dan 4, zou ik altijd voor 8 gaan.
Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker
Het aantal ampere urenPixeltje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:48:
[...]
Dat was me ook al opgevallen, ik vraag me dan af wat het verschil is tussen de 5.5 Ah en de 8 Ah, er zitten evenveel cellen in en het uiteindelijke voltage is ook gelijk, dus wat is er dan anders?

Ik heb deze : link . Heel tevreden van En gemakkelijk om de proppen te verwijderen.Tarkin schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:16:
Kango, blij dat we niet meer hebben, koop nooit meer een Renaulttwain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:30:

Flex kende ik niet, tot m'n schoonvader hem een keer vroeg. Kangoo gebruiken we hier dan wel weer vaak. Tegelijkertijd word elke boor/klophamer hier een hilti genoemd. Best verwarrend als je dan alleen Duss en Keyang ziet liggentwain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:25:
[...]
Oja, die hadden we ook nog, ik hoor het niet heel veel meer, net als kango eigenlijk.

On topic...I lost....A13X schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:50:
[...]
Vandaar dat ik die nog in 12v wil, maar kan mij er niet toe zetten om hem te kopen... want heb toch al die 18v en dan ligt de schroefmachine veel meer stil.
Had hem een fractie kleiner dan de FC verwacht, geen idee waarom eigenlijk.
Amazon warehouse deal, doosloos voor €85,- ben toch maar gezwicht. Nu nog een extra accu (of 2) ritselen, 2 accu's voor 2 machines is wel karig.
[Voor 40% gewijzigd door A13X op 08-03-2023 09:22]
The tweaker formaldehyde known as Raym09
Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar Flex schijnt in DE wel nog equivalent te zijn voor een haakse slijper.twain4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:25:
Als ik mij niet vergis is het @Pixeltje die zijn (makita (?) ) haakse slijpers hier altijd kleine en grote flex noemt.henkie196 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:19:
[...]
Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar Flex schijnt in DE wel nog equivalent te zijn voor een haakse slijper.

Nee dat zijn de rossen die je bedoeld denk iktwain4me schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:29:
[...]
Als ik mij niet vergis is het @Pixeltje die zijn (makita (?) ) haakse slijpers hier altijd kleine en grote flex noemt.

Edit; pics or it didn’t happen:
[Voor 38% gewijzigd door Pixeltje op 08-03-2023 17:15]
Heeft met het aantal cellen te maken, je hebt 5 cellen parallel nodig om 18 V te maken, als ik me niet vergis (5*3,7 = 18,5 Volt). Wil je vervolgens meer Ah hebben dan 1 cel heeft, heb je dubbel zoveel cellen nodig, waarbij je 2 sets in serie schakelt.Pixeltje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:48:
[...]
Dat was me ook al opgevallen, ik vraag me dan af wat het verschil is tussen de 5.5 Ah en de 8 Ah, er zitten evenveel cellen in en het uiteindelijke voltage is ook gelijk, dus wat is er dan anders?
Bij Makita is dat ook zo:
3, 5 en 8 Ah hebben dezelfde vorm. En de gewichten zijn respectievelijk 640, 630 en 650 gram (3Ah is dus selfs iets zwaarder dan 5 Ah!).
Bij 8Ah en 5/5,5 Ah is Makita dus 30% lichter dan Bosch (Pro-Core). Maar bij 4 Ah is Bosch 20% lichter dan 3 Ah Makita...
Waar je serie zegt bedoel je parallel, en waar je parallel zei bedoel je serie.Wild Chocolate schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:52:
[...]
Heeft met het aantal cellen te maken, je hebt 5 cellen parallel nodig om 18 V te maken, als ik me niet vergis (5*3,7 = 18,5 Volt). Wil je vervolgens meer Ah hebben dan 1 cel heeft, heb je dubbel zoveel cellen nodig, waarbij je 2 sets in serie schakelt.
3, 5 en 8 Ah hebben dezelfde vorm. En de gewichten zijn respectievelijk 640, 630 en 650 gram (3Ah is dus selfs iets zwaarder dan 5 Ah!).
Bij 8Ah en 5/5,5 Ah is Makita dus 30% lichter dan Bosch (Pro-Core). Maar bij 4 Ah is Bosch 20% lichter dan 3 Ah Makita...
Stop-de-tijd-je-zet-geen-jokers-in.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Snap ik, maar de accu’s (die van Bosch dan) zijn even groot en nagenoeg even zwaar, wat me doet vermoeden dat er evenveel cellen in de 5,5Ah en de 8Ah versie zitten, vandaar dat ik me afvraag wat dan het verschil is, tenzij de cellen zelf een hogere capaciteit hebben in de 8Ah accu?Wild Chocolate schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:52:
[...]
Heeft met het aantal cellen te maken, je hebt 5 cellen parallel nodig om 18 V te maken, als ik me niet vergis (5*3,7 = 18,5 Volt). Wil je vervolgens meer Ah hebben dan 1 cel heeft, heb je dubbel zoveel cellen nodig, waarbij je 2 sets in serie schakelt.
Cellen worden af fabriek getest, die 100% scoren worden een 8Ah accu en die 50% scoren een 4Ah accu.
Oooooh, er is een verslaving aan het ontwikkelen.
Vandaag opgehaald:
De 254, want de 216 leek toch iets te klein en het scheelde qua prijs niet zo veel en fuck it
. Inclusief onderstel "want die gaan we toch een keer aanschaffen en om nou op de knieën te zagen is ook weer zo wat".
En de 2-28, na dit topic te hebben doorgespit op reviews.
Ik vind de Bosch Pro deals trouwens maar matig, vergeleken met Makita, of ligt dat aan mij?
Vandaag opgehaald:
De 254, want de 216 leek toch iets te klein en het scheelde qua prijs niet zo veel en fuck it

Ik vind de Bosch Pro deals trouwens maar matig, vergeleken met Makita, of ligt dat aan mij?
[Voor 12% gewijzigd door Pussolini op 08-03-2023 18:38]
bosch heeft redelijke deals via amazon Naast behoorlijke basisprijzen, doen ze eigenlijk altijd mee met black friday en primeday. makita heeft de accu/puntenactie. en zie je eigenlijk nooit in de aanbieding op blackfridayPussolini schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:36:
Oooooh, er is een verslaving aan het ontwikkelen.
Vandaag opgehaald:
[Afbeelding]
De 254, want de 216 leek toch iets te klein en het scheelde qua prijs niet zo veel en fuck it. Inclusief onderstel "want die gaan we toch een keer aanschaffen en om nou op de knieën te zagen is ook weer zo wat".
[Afbeelding]
opzich grappig, hier is de 216 er net uit gegaan.
[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-03-2023 19:03]
Mja, nadeel is dat we nu aan het verbouwen zijn, dus een flinke uitzet aan gereedschap bij elkaar moeten sprokkelen. Normaal zou wachten op wat aanbiedingen niet zo erg zijn, maar van een nieuwbouwappartement in de binnenstad verhuizen naar een klushuis in the middle of nowhere vraagt om wat beter spul dan wat ik voorheen in huis hadtwain4me schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:57:
[...]
bosch heeft redelijke deals via amazon Naast behoorlijke basisprijzen, doen ze eigenlijk altijd mee met black friday en primeday. makita heeft de accu/puntenactie. en zie je eigenlijk nooit in de aanbieding op blackfriday
opzich grappig, hier is de 216 er net uit gegaan.

Waarom heb je hem weggedaan, als ik vragen mag? Heb je hem vervangen?
Iemand ervaring met schwabenbach sds betonboren?
Heb er een giga exemplaar besteld (40mm en een halve meter lang) om mijn gat te kunnen boren voor de antivries buitenkraan, maar vroeg me af of de andere boren ook interessant zijn om te nemen. Ik ben aan een serieuze verbouwing bezig en ben dus wel in de markt voor goed en betaalbaar spul
Heb er een giga exemplaar besteld (40mm en een halve meter lang) om mijn gat te kunnen boren voor de antivries buitenkraan, maar vroeg me af of de andere boren ook interessant zijn om te nemen. Ik ben aan een serieuze verbouwing bezig en ben dus wel in de markt voor goed en betaalbaar spul
het is een zaag met uhmm gebruiksaanwijzing.. en die pagina's zitten er niet bijPussolini schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:11:
[...]
Mja, nadeel is dat we nu aan het verbouwen zijn, dus een flinke uitzet aan gereedschap bij elkaar moeten sprokkelen. Normaal zou wachten op wat aanbiedingen niet zo erg zijn, maar van een nieuwbouwappartement in de binnenstad verhuizen naar een klushuis in the middle of nowhere vraagt om wat beter spul dan wat ik voorheen in huis had.
Waarom heb je hem weggedaan, als ik vragen mag? Heb je hem vervangen?

ik kon er opzich prima mee zagen maar hij werdt erg makkelijk scheef vooral na verplaatsen en laat ik hem daar nu net voor hebben makkelijk verplaatsen, in de auto mikken etc. en geen 30 kg. met andere woorden recht zagen kost een beetje moeite.
Dat hij recht zaagt zou op zich wel fijn zijntwain4me schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:15:
[...]
het is een zaag met uhmm gebruiksaanwijzing.. en die pagina's zitten er niet bij![]()
ik kon er opzich prima mee zagen maar hij werdt erg makkelijk scheef vooral na verplaatsen en laat ik hem daar nu net voor hebben makkelijk verplaatsen, in de auto mikken etc. en geen 30 kg. met andere woorden recht zagen kost een beetje moeite.

zoals ik het hier heb gelezen is de 254 beter, zelf geen ervaring mee.Pussolini schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:20:
[...]
Dat hij recht zaagt zou op zich wel fijn zijn. Ik ga er voor mijn gemoedsrust maar van uit dat dat met de 254 véél makkelijker gaat
. Op zich hoeven we hem ook niet veel te verplaatsen, zodra de bovenverdieping is voorzien van Rachel werk, krijgt hij een mooie vaste plek in de klusschuur.
@Pussolini Heb hier de Metabo KGS 254 M staan en die bevalt prima hoor, zaagt goed haaks
.

My favorite programming language is solder.
Ik ken dat merk niet, maar puur uit interesse: wat voor boorhamer ga je daarvoor gebruiken? Voor 40mm heb je een flinke jongen nodig.Tarkin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:15:
Voor wat voor een vorstvrije buitenkraan is een gat van 40 mm diameter nodig?Tarkin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:15:
Een brandweerslang-aansluitpunt?
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
wat is er mis met heller? je moet wel heel veel gaten boren wil dat duur worden.Tarkin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:15:
40mm ... ik hoop dat je door baksteen moet.

Ik vermoed een mantelbuis, hier moest ik ook een flink groot gat maken voor zo’n zelfde soort buitenkraan.Teijgetje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:17:
[...]
Voor wat voor een vorstvrije buitenkraan is een gat van 40 mm diameter nodig?
Een brandweerslang-aansluitpunt?
Van klussen krijg je grijze haren
Ik heb 25 mm gaten staan te boren in het beton, en heb echt wel een leuke boormachine...... Maar de volgende keer teken ik alles af, huur ik een dag een diamantboor en klaar.Tarkin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:15:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.
Ik heb de 254 maar idem wat betreft recht zagen.twain4me schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:24:
[...]
zoals ik het hier heb gelezen is de 254 beter, zelf geen ervaring mee.
Als ik dat ding verplaats altijd eerst checken of ie nog wel recht staat.
En dan vooral verticaal recht omdat je hem optilt aan de zaag.
Maar verder prima tevreden mee, goed scherp blad en dan kun je er alles mee.
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Er is al op gehint, maar waarom geen diamantboor? Dan krijg je een veel netter gat, zeker aan de achterkant. Met zo’n grote sds boor heb je er voor je het weet een halve steen uit liggen.Tarkin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:15:
@Tarkin Zo'n apparaat en dan even een adapter meebestellen voor in de gewone boormachine dat wil prima door een bakstenen spouwmuur.decipherer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:04:
[...]
Er is al op gehint, maar waarom geen diamantboor? Dan krijg je een veel netter gat, zeker aan de achterkant. Met zo’n grote sds boor heb je er voor je het weet een halve steen uit liggen.
Of 1 huren met machine geen idee wat dat kost, ik koop gewoon zo'n kernboor dan heb ik hem maar want je weet maar nooit.... owh wacht heb ik daarom zoveel zooi..

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Metabo heeft ook de blauwe lijn gehad een tijdje en volgens mij tijdens de overname van Electra Beckum die waren blauw en dat waren top producten je komt ze nog wel tegen 2e hands en de vraagprijzen liggen nog wel wat hoog.Ronald.42 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:32:
[...]
Ik heb de 254 maar idem wat betreft recht zagen.
Als ik dat ding verplaats altijd eerst checken of ie nog wel recht staat.
En dan vooral verticaal recht omdat je hem optilt aan de zaag.
Maar verder prima tevreden mee, goed scherp blad en dan kun je er alles mee.
De afkortzagen van Metabo de KGS M versie tegenover de KGSV 72 Xact of de KGS plus versie een stap hoger die ligt aanzienlijk hoger in prijsklasse, hoe die zich verhoud tegenover de Makita/ De Walt etc. geen idee.
De M versie heeft een dwars zij motor die in de weg kan zitten de plus versie en de Metabo Afkortzaag KGSV 72 XACT zit de motor bovenop wat het zagen links en rechtsom afgeschuind niet in de weg zit laat staan dikke balken.
Met een afkortkaag met een zij dwarsmotor horizontaal kun je vaak maar eenzijdig de zaag links schuin zetten dan varianten waarvan de motor is afgeschuind of er bovenop zit.
[Voor 21% gewijzigd door J.E. Weinor op 09-03-2023 05:34]
Ik ken geen buitenkranen die groter dan een 25mm gat nodig hebben? Zoals gezegd sla je met een 40mm boor een groot stuk uit de muur..Tarkin schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:15:
Ik boor trouwens alles met ecotools boren en die doen het perfect. En ik boor wekelijks gaten de kruipruimte in.
https://benem.nl/vsh-sepp...Bu_N0BlUJsJgaApENEALw_wcBMakrolon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:02:
[...]
Ik ken geen buitenkranen die groter dan een 25mm gat nodig hebben? Zoals gezegd sla je met een 40mm boor een groot stuk uit de muur..
Ik boor trouwens alles met ecotools boren en die doen het perfect. En ik boor wekelijks gaten de kruipruimte in.
Alstublieft:+
Is een gat van minimaal 34mm dat nodig is, de 40mm was de eerstvolgende buitenmaat die ik in lange lengte kon vinden (buitenmuur is ong 50cm, een renovatie, wel in titaalbiets vanneen 20cm isolatie en lucht ertussen ook)
Is maar eenmalig dat ik dat moet doen en het is beton, maar ik ga met verschillende diameters aal de slag om zo stelselmatig het gat groter te maken. Zal wel even duren gok ik

Is met een gewone sds plus. Dus mijn blauw bosch machine mag ermee spelen.BrZ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:40:
[...]
Ik ken dat merk niet, maar puur uit interesse: wat voor boorhamer ga je daarvoor gebruiken? Voor 40mm heb je een flinke jongen nodig.
Nu ik verwacht zeker niet dat het zoals door boter zal gaan en dat het met heel veel beleid zal zijn. Maar we hebben tijd
Al een beetje gebruikt? Heb nu een te grote om leuk de trap af te zeulen, beetje zelfde verhaal als jij en raymond. Ik ben benieuwd hoe die dws 774 bevalt, twijfel nog lichtjes mede door die drie staps beveiliging. Al denk ik ook wel weer dat je dat zo gewend bent.twain4me schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:39:
[...]
ik heb hem vandaag ook opgehaaldis idd goed een trap op te tillen ( niet alleen vanwegen het gewicht) hopelijk zaagt hij ook nog een beetje behoorlijk
maar als ik voorgangers mag geloven zit dat wel goed.
Met 40 MM beton boor met 4 snijder kans groot dat aan 1 kant het gat groter word, afhankelijk van de hardheid materiaal beton/steen is hoe harder hoe groter het gat. hoe voorzichtig je ook boort met een boorhamer.Makrolon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:02:
[...]
Ik ken geen buitenkranen die groter dan een 25mm gat nodig hebben? Zoals gezegd sla je met een 40mm boor een groot stuk uit de muur..
Het gat veroorzaak door de trilling als je op laats er bijna doorheen bent dat kun je zelfs horen het geluid wordt anders maar vaak net te laat, zelfs meegemaakt door een beton muur met 12 mm beton boor voor een stroomkabel van buiten naar binnen andersom wou niet wegens situatie nu pak je door jaren ervaring het anders aan met dit soort situaties, boor vaak ook met 22 MM door de stenen of betonmuren binnen wegen rolluiken plaatsen op de dag met band of elektrisch voor 22mm gebruik ik vaak een diamant kernboor risico wil je niet lopen bij de klant.
Je kunt ook met 10 mm beginnen en dan met een tussenmaat en dan met 40 mm er door, ook kun je aan twee kanten inboren minder kans dat het aan 1 zijde groter wordt maar alles afhankelijk hardheid materiaal en beton wapening die je tegenkomt met boren in beton, ook het zicht binnen/buitenmuur een groot gat in de muur wordt je niet vrolijk voor een bakstenen buitenmuur wat moeilijk weg te werken is dan een binnenmuur.
Als je door de fundering moet boren maakt het niet uit hoe groot het gat word dat zie je niet, maar wil je het risico niet nemen kun je beter een diamant kernboor nemen dan heb je dat probleem niet.
Hier de buitenkraan ook in etappes gedaan. Zat met hetzelfde probleem dat ik geen lange 30mm boor had.
Lokatie binnen kant was leidend dus rustig met een lange 10 mm voorgeboord en daarna vanuit beide kanten het gat vergroot.
Zeker met die dikke maten vind ik de kosten van een lange boor (boor was bijna duurder dan de kraan) voor eenmalig gebruik niet opwegen tegen het alternatief wat misschien maar een paar minuten extra kost en een net zo netjes resultaat geeft
Lokatie binnen kant was leidend dus rustig met een lange 10 mm voorgeboord en daarna vanuit beide kanten het gat vergroot.
Zeker met die dikke maten vind ik de kosten van een lange boor (boor was bijna duurder dan de kraan) voor eenmalig gebruik niet opwegen tegen het alternatief wat misschien maar een paar minuten extra kost en een net zo netjes resultaat geeft
Heeft iemand ervaring met deze schroeven van toolstation voor de bandschroefmachine? De prijs is scherp te noemen. Te scherp?
It's time to play the music, it's time to light the lights
wat zijn in hemelsnaam "zotte rossen"?Pixeltje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:01:
[...]
Nee dat zijn de rossen die je bedoeld denk ikmaar ik noem mijn slijptol ook flex idd.
Edit; pics or it didn’t happen:
[Afbeelding]

Heeft ie meer opbrengst dan dan een andere kraan? Anders zou ik er lekker een van bonfix pakken. Die zijn perfect.Tarkin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:08:
[...]
https://benem.nl/vsh-sepp...Bu_N0BlUJsJgaApENEALw_wcB
Alstublieft:+
Is een gat van minimaal 34mm dat nodig is, de 40mm was de eerstvolgende buitenmaat die ik in lange lengte kon vinden (buitenmuur is ong 50cm, een renovatie, wel in titaalbiets vanneen 20cm isolatie en lucht ertussen ook)
Is maar eenmalig dat ik dat moet doen en het is beton, maar ik ga met verschillende diameters aal de slag om zo stelselmatig het gat groter te maken. Zal wel even duren gok ik
Ga bij het opboren niet in de kleine stappen omhoog qua diameter. Anders komt je boor vast te zitten. Ik zou 20mm en dan direct 40 doen.
Illusion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:01:
[...]
Waar je serie zegt bedoel je parallel, en waar je parallel zei bedoel je serie.
Stop-de-tijd-je-zet-geen-jokers-in.

Gisteravond mezelf in slaap gehuild, maar inmiddels wel weer in staat om te antwoorden... Je hebt inderdaad gelijk... De kern van het verhaal blijft verder gelukkig in stand, op zeker moment moet je het aantal cellen verdubbelen om de capaciteit verder te verhogen.
Mede-fan van Per Seconde Wijzer, trouwens

[Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 09-03-2023 13:44]
Mijn ervaring is dat die bonfix maar weinig debiet doorlaten en dat de spindel zeer snel kapot gaat. Al een keer een kapot rubbertje gehad (nog te vervangen) en nu een afgebroken spindel in het binnenwerk (niet te repareren)Makrolon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Heeft ie meer opbrengst dan dan een andere kraan? Anders zou ik er lekker een van bonfix pakken. Die zijn perfect.
Nee, vrijwel exact in ‘t midden van het landFraggert schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:04:
[...]
wat zijn in hemelsnaam "zotte rossen"?Zit jij beneden de rivieren?

Ik weet het ook niet precies, maar je hebt soms van die opmerkingen die blijven hangen en toen ik met een maat een van de werkbanken aan het bouwen+inrichten was kwam dit tot stand..
Edit, filmpje op youtube.
[Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 09-03-2023 15:09]
Fantastische YouTube video. Bedankt voor het delen.Pixeltje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Nee, vrijwel exact in ‘t midden van het landDe ROS is een Random Orbit Sander, ofwel een excenter, ze wonen met zijn tweeën in een L-Boxx, verklarende het meervoud. ‘Zotte Ros’ komt van een (heel oud?) filmpje waar de draak wordt gestoken met de militaire parade van Noord Korea, zal eens kijken of ik ‘m nog kan vinden.
Ik weet het ook niet precies, maar je hebt soms van die opmerkingen die blijven hangen en toen ik met een maat een van de werkbanken aan het bouwen+inrichten was kwam dit tot stand..
Edit, filmpje op youtube.

iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 14 Pro Zilver Apple Watch Series 6 Product Red Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePod Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik heb er al meerdere geplaatst en nog geen klachten gehoord.. geef wel altijd duidelijk de instructie mee dat ze m niet te strak dicht moeten draaien.Thimmah schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:37:
[...]
Mijn ervaring is dat die bonfix maar weinig debiet doorlaten en dat de spindel zeer snel kapot gaat. Al een keer een kapot rubbertje gehad (nog te vervangen) en nu een afgebroken spindel in het binnenwerk (niet te repareren)
Zat in het easykit pakket dusdanig, ik heb em nu alMakrolon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Heeft ie meer opbrengst dan dan een andere kraan? Anders zou ik er lekker een van bonfix pakken. Die zijn perfect.
Ga bij het opboren niet in de kleine stappen omhoog qua diameter. Anders komt je boor vast te zitten. Ik zou 20mm en dan direct 40 doen.

On anotjer note, vandaag eens geprobeerd in de beton. Bosch pro says no. 25mm nog geen probleem, maar bij die 40 trekt hij een grens en begint er zelf niet aan.
Zaterdag kopt de ruwbouwannemer nog een klein klusje doen, heb hem maar gevraagd om het gat te boren, al doende leert men

Die beveiliging ben je idd zo gewend. De actie met de extra zaagbladen is helaas voorbij. De actie met de schroefmachine loopt nog welTijn89 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:18:
[...]
Al een beetje gebruikt? Heb nu een te grote om leuk de trap af te zeulen, beetje zelfde verhaal als jij en raymond. Ik ben benieuwd hoe die dws 774 bevalt, twijfel nog lichtjes mede door die drie staps beveiliging. Al denk ik ook wel weer dat je dat zo gewend bent.

Vandaag bij de Hornbach heel even de hikoki van 199 euro bekeken. Die zag er ook goed uit, om eerlijk te zijn.
Ik ga een liniaal aanschaffen voor de cirkelzaag. Deze ga ik kopen van Youtool. Nu heb ik een aantal opties:
In het geval van optie 2 kan ik met gemak een hele plaatlengte doen. Maar geen kortere liniaal voor kleinere stukken hout. Optie 3 is het duurst door verzendkosten. .Maar dan zou ik dan met mijn afkortzaag 1 handzame liniaal kunnen maken op een andere lengte dan 1 meter als iedereen hier roept "1 meter is veel te lang om handzaam te zijn!!!11"
Daarnaast kan ik er een nieuw rolletje splinterbescherming bij bestellen en ook nieuw teflon waar de liniaal op glijdt. Maar dat is gelijk 5 meter en 13e per rolletje. Hoe groot is de kans dat ik dat uberhaupt nieuw nodig heb met af en toe hobbygebruik?
Ben benieuwd naar jullie meningen/inzichten
- Ik koop een van 140 voor langere eindes, een van een meter voor iets korter/handzamer (en een koppelstuk).
- Ik koop twee van 140 (en een koppelstuk).
- Ik koop een van 263 en met mijn afkortzaag en zaablad voor alu zaag ik er twee van op de lengte die ik wil (en een koppelstuk erbij).
In het geval van optie 2 kan ik met gemak een hele plaatlengte doen. Maar geen kortere liniaal voor kleinere stukken hout. Optie 3 is het duurst door verzendkosten. .Maar dan zou ik dan met mijn afkortzaag 1 handzame liniaal kunnen maken op een andere lengte dan 1 meter als iedereen hier roept "1 meter is veel te lang om handzaam te zijn!!!11"
Daarnaast kan ik er een nieuw rolletje splinterbescherming bij bestellen en ook nieuw teflon waar de liniaal op glijdt. Maar dat is gelijk 5 meter en 13e per rolletje. Hoe groot is de kans dat ik dat uberhaupt nieuw nodig heb met af en toe hobbygebruik?

4. Koop de lengtes die je nodig hebt. En koop de rubberen strip van Makita wanneer die aan vervanging toe is.
Houd er rekening mee dat de linialen van Youtool niet compatible zijn met de FS-WA/90° (en mogelijk andere hoekaanslagen) en smaller dan de linialen van Makita en Festool en dus ook sommige zagen (zoals de TS55). Bij het maken van een afkortbak is dat iets om rekening mee te houden.
Houd er rekening mee dat de linialen van Youtool niet compatible zijn met de FS-WA/90° (en mogelijk andere hoekaanslagen) en smaller dan de linialen van Makita en Festool en dus ook sommige zagen (zoals de TS55). Bij het maken van een afkortbak is dat iets om rekening mee te houden.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
@JT: Als je zowel handzaam wilt, als geschikt voor lange platen en je wilt niet koppelen: Dan is mijn advies er eentje van 263 te kopen en eentje van 140. Dan ben je in 1x klaar.
Voor kortere stukken is een kortere lineaal wel fijner om mee te werken. Qua lengtes, 80 + 140 gaat niet genoeg zijn voor een plaat van 244 of 250, of in ieder geval lijkt dat me niet fijn werken als je het begin en het einde min of meer uit de vrije hand moet doen. Zeker als je alleen een gewone cirkelzaag hebt, niet een invalzaag. Het liefst wil je iets van 20 cm aan beide kanten extra hebben om netjes langs je rail te kunnen beginnen en eindigen. Zelfs 263 lijkt me dus wat krap voor een 250 plaat. 140 is ook wat krap voor een 122 plaat te zagen. Het kan wel, maar werkt niet zo fijn.JT schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:33:
Ik ga een liniaal aanschaffen voor de cirkelzaag. Deze ga ik kopen van Youtool. Nu heb ik een aantal opties:Ik wil er zowel wat kleinere stukken mee kunnen zagen (<35cm kan met de afkortzaag) als volledige plaatslengtes (244cm). Bij optie 1 heb ik 1 liniaal die wat handzamer is voor kleinere stukken. Nadeel is dat die net geen hele plaatlengte is. Maar dat lijkt mij toch niet zo een probleem toch? Het is niet zo dat na 240cm je cirkelzaag direct van de liniaal af is, grotendeels zit die er nog in/op?
- Ik koop een van 140 voor langere eindes, een van een meter voor iets korter/handzamer (en een koppelstuk).
- Ik koop een van 263 en met mijn afkortzaag en zaablad voor alu zaag ik er twee van op de lengte die ik wil (en een koppelstuk erbij).
De rail uit een stuk kan fijner werken voor het lange plaatmateriaal, maar veel hangt ook af van hoe goed de kleinere rails te koppelen zijn. Ik heb zelf 2x160 en 1x 80 (FSN, dus Bosch / Mafell), en die zijn eenvoudig te koppelen en je merkt het verschil ook niet als je van de ene lineaal over gaat naar de andere. Maar ik begrijp dat de dingen van Festool / Makita minder fijn werken met koppelen, en ik weet niet hoe het systeem voor de Youtool werkt. Als dat wel ok werkt, zou ik eerder voor de 2x140 gaan.
De splinterstrip kun je kopen wanneer je het nodig hebt. Zolang je zaagbladen gelijke diktes hebben, en zolang je een vaste voet hebt op je cirkelzaag (dus niet dat je die iedere keer moet stellen), dan kan dat lang mee gaan. Anders is die 5m er waarschijnlijk zo doorheen, als ik bij mezelf kijk kan ik daar al m'n rails een keer vernieuwen, en dan is het ongeveer op.
Voor de DeWalt DW774 kopers hier (en anderen met afkortzaag).
Ik wil er ook plinten mee gaan zagen, voor de benedenverdieping. Ik heb er dit zaagblad bij gekregen:https://www.toolstation.nl/dewalt-cirkelzaagblad/p84301
Ik moet hem nog proberen, dus weet niet hoe goed hij is. De tekst op de site geeft iig aan dat hij een wat minder goede afwerking geeft.
Stel dat dit blad tegenvalt qua zaagkwaliteit en ik een goed plintenzaagblad wil scoren, wat zou dan een geschikt blad zijn? Liefst eentje die ik kan halen bij Hornbach of Toolstation (die zitten lekker dichtbij).
Kom ik dan op iets als dit uit?
https://www.hornbach.nl/p...216x30x2-mm-60t/10591717/
https://www.toolstation.n...cut-cirkelzaagblad/p23129
Ik wil er ook plinten mee gaan zagen, voor de benedenverdieping. Ik heb er dit zaagblad bij gekregen:https://www.toolstation.nl/dewalt-cirkelzaagblad/p84301
Ik moet hem nog proberen, dus weet niet hoe goed hij is. De tekst op de site geeft iig aan dat hij een wat minder goede afwerking geeft.
Stel dat dit blad tegenvalt qua zaagkwaliteit en ik een goed plintenzaagblad wil scoren, wat zou dan een geschikt blad zijn? Liefst eentje die ik kan halen bij Hornbach of Toolstation (die zitten lekker dichtbij).
Koop 1 stuk 140 en spaar door voor de 263 (of 210 wat ze dan ook hebben >200cm)JT schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:33:
Ik ga een liniaal aanschaffen voor de cirkelzaag. Deze ga ik kopen van Youtool. Nu heb ik een aantal opties:Ik wil er zowel wat kleinere stukken mee kunnen zagen (<35cm kan met de afkortzaag) als volledige plaatslengtes (244cm). Bij optie 1 heb ik 1 liniaal die wat handzamer is voor kleinere stukken. Nadeel is dat die net geen hele plaatlengte is. Maar dat lijkt mij toch niet zo een probleem toch? Het is niet zo dat na 240cm je cirkelzaag direct van de liniaal af is, grotendeels zit die er nog in/op?
IMHO : Koppelen is echt volkomen kut, zelfs met mijn mafell rails
Ik heb een 80 en 160 rails en zou die 80 zo opgeven voor wat meer omslachtigheid met de 160 (waar jouw 140 dus al handzamer is) voor de combinatie 160 en 210.
Maar zoals altijd, dit vind ik er van en anderen denken allicht anders, alleen maar even om je te helpen

Check even hoe je @JT tagged in je postinhico schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:18:
@JT Metabo heeft lineaal/rails die compatibel is met Makita/Festool. Maar bij Metabo is de manier van verbinden van twee stukken rails anders/beter/aangenamer opgelost.

+1Raymond schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:58:
@JT: Als je zowel handzaam wilt, als geschikt voor lange platen en je wilt niet koppelen: Dan is mijn advies er eentje van 263 te kopen en eentje van 140. Dan ben je in 1x klaar.
@JT
@JT voor wat betreft zagen van materiaal dat net iets langer is dan je liniaal: houd er ook rekening mee dat je zaagblad, zeker wanneer je minder diep zaagt, bij lange na niet zo lang is als de voet van je zaag. Dus je wilt vaak juist dat je liniaal echt wel wat over heeft, zodat je je zaag kan laten invallen buiten het materiaal en helemaal door kan zagen tot het einde.
Als je regelmatig moet wisselen tussen kort en lang en dus steeds zou moeten koppelen en ontkoppelen dan wordt je daar niet blij van en het geeft ook wel iets risico op scheef koppelen waardoor je zaagsnede niet perfect recht is. Dus een lange en een korte liniaal @Fraggert ook voorstelt is geen gek idee. Mits je die hele lange ook makkelijk kwijt kan natuurlijk. En ik kan me voorstellen dat voor mensen die meer op locatie werken, het ook makkelijker is om 2 korte mee te nemen en te koppelen waar nodig, dan met zo'n liniaal van meer dan 2,5m te gaan lopen zeulen.
Als je regelmatig moet wisselen tussen kort en lang en dus steeds zou moeten koppelen en ontkoppelen dan wordt je daar niet blij van en het geeft ook wel iets risico op scheef koppelen waardoor je zaagsnede niet perfect recht is. Dus een lange en een korte liniaal @Fraggert ook voorstelt is geen gek idee. Mits je die hele lange ook makkelijk kwijt kan natuurlijk. En ik kan me voorstellen dat voor mensen die meer op locatie werken, het ook makkelijker is om 2 korte mee te nemen en te koppelen waar nodig, dan met zo'n liniaal van meer dan 2,5m te gaan lopen zeulen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik moet morgen in Arnhem zijn. Ik wil dan meteen even neuzen bij Baptist.
Ik wil sowieso een rafter square kopen maar de botte Gamma-handzaag is ook aan vervanging toe.
Kunnen jullie een handzaag aanraden van Baptist?
Wil hem onder andere gaan gebruiken voor het afkorten van hardhouten palen (schutting en tuinhekje).
Ik wil de kerk nog een beetje in het midden laten, dus wil er niet meteen meer dan €50 aan uitgeven.
Ik lees ook veel over Japanse zagen en heb er ook een paar video's over gelezen. Je kan er mooi mee zagen, lijkt mij maar het lijkt me een hele kunst om ermee te zagen.
Zou een €30 Japanse zaag wat zijn om te proberen? Of is dat weggegooid geld?
Ik wil sowieso een rafter square kopen maar de botte Gamma-handzaag is ook aan vervanging toe.
Kunnen jullie een handzaag aanraden van Baptist?
Wil hem onder andere gaan gebruiken voor het afkorten van hardhouten palen (schutting en tuinhekje).
Ik wil de kerk nog een beetje in het midden laten, dus wil er niet meteen meer dan €50 aan uitgeven.
Ik lees ook veel over Japanse zagen en heb er ook een paar video's over gelezen. Je kan er mooi mee zagen, lijkt mij maar het lijkt me een hele kunst om ermee te zagen.
Zou een €30 Japanse zaag wat zijn om te proberen? Of is dat weggegooid geld?
Dank allen voor de input
Lange zaagsnedes zullen niet snel voorkomen maar ik heb geen voorzieningen of familie/vrienden/buren waar ik iets van kan lenen dus voor die paar keer dat het voorkomt wil ik dat ook kunnen. Maar het zal zeker niet regelmatig zijn ofzo. Ruimte is wel een ding voor linialen van 263cm of 300cm.
En ja, de lengtes kopen die je nodig hebt...dan zou ik misschien wel 80, 140 en 300 centimeter meter moeten kopen gezien de opmerking van @Orion84. Als het meezit gebruik ik het enkele keren per jaar. Enkele plannen zijn het verzagen van een eiken tafelblad om er een bureaublad van te maken en ik ga subwoofers bouwen. Om een idee te geven. Het wordt dan wel een heel duur geintje plus 3 meter opbergen wordt een crime, grote kans dat er een keer een muur beschadigd als ik met dat ding van de zolder naar beneden moet. Dus....bij genoeg ruimte en geld over had ik het misschien wel gedaan. Maar voor nu is het denk ik niet de optie voor mij denk ik.

Het gaat bij mij om Bosch blauw8088 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:56:
4. Koop de lengtes die je nodig hebt. En koop de rubberen strip van Makita wanneer die aan vervanging toe is.

Los van de vraag hoe goed ik 263 kwijt kan en hoe vaak ik een volledige plaatlengte nodig heb, hoe handig werkt 140 als ik een stuk van 40 of 50cm wil zagen?Raymond schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:58:
Het zou dan gaan om 100+140cm. Dus 4cm te kort. Maar gezien de opmerking van @Orion84 is dat ook vrij suboptimaal.henkie196 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:14:
[...]
Voor kortere stukken is een kortere lineaal wel fijner om mee te werken. Qua lengtes, 80 + 140 gaat niet genoeg zijn voor een plaat van 244 of 250, of in ieder geval lijkt dat me niet fijn werken als je het begin en het einde min of meer uit de vrije hand moet doen. Zeker als je alleen een gewone cirkelzaag hebt, niet een invalzaag. Het liefst wil je iets van 20 cm aan beide kanten extra hebben om netjes langs je rail te kunnen beginnen en eindigen. Zelfs 263 lijkt me dus wat krap voor een 250 plaat. 140 is ook wat krap voor een 122 plaat te zagen. Het kan wel, maar werkt niet zo fijn.
Ik verwacht meer kortere lengtes te zagen dan de hele lange, waarbij ik mij dan afvraag hoe handig 140 werkt voor stukken van 40-50cm?De rail uit een stuk kan fijner werken voor het lange plaatmateriaal, maar veel hangt ook af van hoe goed de kleinere rails te koppelen zijn. Ik heb zelf 2x160 en 1x 80 (FSN, dus Bosch / Mafell), en die zijn eenvoudig te koppelen en je merkt het verschil ook niet als je van de ene lineaal over gaat naar de andere. Maar ik begrijp dat de dingen van Festool / Makita minder fijn werken met koppelen, en ik weet niet hoe het systeem voor de Youtool werkt. Als dat wel ok werkt, zou ik eerder voor de 2x140 gaan.
Kopen wanneer ik het nodig heb zou ik in principe het liefst willen doen maar ik betaal verzendkosten vanuit Duitsland, vandaar de vraagDe splinterstrip kun je kopen wanneer je het nodig hebt. Zolang je zaagbladen gelijke diktes hebben, en zolang je een vaste voet hebt op je cirkelzaag (dus niet dat je die iedere keer moet stellen), dan kan dat lang mee gaan. Anders is die 5m er waarschijnlijk zo doorheen, als ik bij mezelf kijk kan ik daar al m'n rails een keer vernieuwen, en dan is het ongeveer op.

Ik heb Bosch Blauw. Ik kan niet direct vinden dat dat past met een Metaboliniaal?inhico schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:18:
@JT Metabo heeft lineaal/rails die compatibel is met Makita/Festool. Maar bij Metabo is de manier van verbinden van twee stukken rails anders/beter/aangenamer opgelost.
edit: tag aangepast. met dank aan @Fraggert
Regelmatig zal het niet zijn maar ik heb geen zaagtafel en ik wil ook wanneer de situatie zich voordoet langer kunnen zagen. Zoals het hierboven gegeven voorbeeld van een bureaublad maken. Maar ik zal het zo weinig doen dat ik het gedoe met opbergen en het extra geld voor 263 of 300 centimeter denk ik niet waard vind.Orion84 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:21:
@JT voor wat betreft zagen van materiaal dat net iets langer is dan je liniaal: houd er ook rekening mee dat je zaagblad, zeker wanneer je minder diep zaagt, bij lange na niet zo lang is als de voet van je zaag. Dus je wilt vaak juist dat je liniaal echt wel wat over heeft, zodat je je zaag kan laten invallen buiten het materiaal en helemaal door kan zagen tot het einde.
Ik heb een Bosch Prof zaagblad voor alu met veel tanden op mijn afkortzaag en heb weinig zin gehad tot nu toe om hem te wisselen met het meegeleverde optiline blad en dus heb ik de hardhouten plinten ermee gezaagdRaymond schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:17:
Voor de DeWalt DW774 kopers hier (en anderen met afkortzaag).

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).