• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36
badkuip schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:00:
Ik moet morgen in Arnhem zijn. Ik wil dan meteen even neuzen bij Baptist.
Ik wil sowieso een rafter square kopen maar de botte Gamma-handzaag is ook aan vervanging toe.

Kunnen jullie een zaag aanraden van Baptist?
Wil hem onder andere gaan gebruiken voor het afkorten van hardhouten palen (schutting en tuinhekje).
Ik wil de kerk nog een beetje in het midden laten, dus wil er niet meteen meer dan €50 aan uitgeven.

Ik lees ook veel over Japanse zagen en heb er ook een paar video's over gelezen. Je kan er mooi mee zagen, lijkt mij maar het lijkt me een hele kunst om ermee te zagen.
Zou een €30 Japanse zaag wat zijn om te proberen? Of is dat weggegooid geld?
Een Japanse zaag is toch voornamelijk voor fijn werk in de meubel bouw, werken aan zwaluw verbindingen bijvoorbeeld. Zou zelf gewoon een standaard handzaag nemen voor hardhouten palen.

Neemt niet weg dat voor dat bedrag om te experimenteren een Japanse zaag niet verkeerd is. >:)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JT schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:14:
hoe handig werkt 140 als ik een stuk van 40 of 50cm wil zagen?
Dat ligt er vooral aan in hoeverre je de ruimte hebt op je werkbank / vloer / ... om een en ander neer te leggen en te ondersteunen.

Wat je in elk geval wilt voorkomen is dat zo'n lange liniaal op een werkstuk van 40cm ligt en er voor en er achter niet ondersteund wordt. Dan is de kans dat ie niet goed blijft liggen erg groot. Klemmen kunnen daar ook bij helpen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:17
TheKerremenke schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Een Japanse zaag is toch voornamelijk voor fijn werk in de meubel bouw, werken aan zwaluw verbindingen bijvoorbeeld. Zou zelf gewoon een standaard handzaag nemen voor hardhouten palen.

Neemt niet weg dat voor dat bedrag om te experimenteren een Japanse zaag niet verkeerd is. >:)
jij denkt dat ze in japan geen palen doorzagen? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheKerremenke
twain4me schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:48:
[...]

jij denkt dat ze in japan geen palen doorzagen? ;)
Ik dacht dat ze daarvoor een flex gebruiken :X :+

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +5Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Het gaat bij mij om Bosch blauw :)
Aha, dan gaat het verhaal voor wat betreft Makita en Festool uiteraard niet op. Maar mogelijk wel voor (de accessoires van) Bosch en/of Mafell.
Los van de vraag hoe goed ik 263 kwijt kan en hoe vaak ik een volledige plaatlengte nodig heb, hoe handig werkt 140 als ik een stuk van 40 of 50cm wil zagen?
Dat kan uitstekend, zeker met een afkortbak:

Gemaakt van mdf (122 x 61 x 1.8 cm), dus effectief een zaagbereik van zo'n 56 cm. Voor 12 mm plaatmateriaal leg ik er 6 mm mdf in. Heb er een hele keuken mee gebouwd.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-03 22:19
@JT Bosch/Mafell (inval)zagen kunnen ook gebruik maken van Festool/Makita/Metabo/etc geleiders. Andersom niet. In hoeverre dat bij andere cirkelzagen ook zo is weet ik niet precies.
Maar juist bij het systeem van Bosch/Mafell is het koppelen van twee stukken geleider ook goed geregeld: beter dan Makita/Festool. Dus daar kun je gewoon bij Bosch blijven. Ik vermoed dat Metabo niet goedkoper zal zijn.

...

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:52
Dank allen voor de input :) Lange zaagsnedes zullen niet snel voorkomen maar ik heb geen voorzieningen of familie/vrienden/buren waar ik iets van kan lenen dus voor die paar keer dat het voorkomt wil ik dat ook kunnen. Maar het zal zeker niet regelmatig zijn ofzo. Ruimte is wel een ding voor linialen van 263cm of 300cm.

[...]

Het gaat bij mij om Bosch blauw :) En ja, de lengtes kopen die je nodig hebt...dan zou ik misschien wel 80, 140 en 300 centimeter meter moeten kopen gezien de opmerking van @Orion84. Als het meezit gebruik ik het enkele keren per jaar. Enkele plannen zijn het verzagen van een eiken tafelblad om er een bureaublad van te maken en ik ga subwoofers bouwen. Om een idee te geven. Het wordt dan wel een heel duur geintje plus 3 meter opbergen wordt een crime, grote kans dat er een keer een muur beschadigd als ik met dat ding van de zolder naar beneden moet. Dus....bij genoeg ruimte en geld over had ik het misschien wel gedaan. Maar voor nu is het denk ik niet de optie voor mij denk ik.

[...]

Los van de vraag hoe goed ik 263 kwijt kan en hoe vaak ik een volledige plaatlengte nodig heb, hoe handig werkt 140 als ik een stuk van 40 of 50cm wil zagen?

[...]

Het zou dan gaan om 100+140cm. Dus 4cm te kort. Maar gezien de opmerking van @Orion84 is dat ook vrij suboptimaal.

[...]

Ik verwacht meer kortere lengtes te zagen dan de hele lange, waarbij ik mij dan afvraag hoe handig 140 werkt voor stukken van 40-50cm?

[...]

Kopen wanneer ik het nodig heb zou ik in principe het liefst willen doen maar ik betaal verzendkosten vanuit Duitsland, vandaar de vraag :)

[...]

Ik heb Bosch Blauw. Ik kan niet direct vinden dat dat past met een Metaboliniaal?

[...]

Regelmatig zal het niet zijn maar ik heb geen zaagtafel en ik wil ook wanneer de situatie zich voordoet langer kunnen zagen. Zoals het hierboven gegeven voorbeeld van een bureaublad maken. Maar ik zal het zo weinig doen dat ik het gedoe met opbergen en het extra geld voor 263 of 300 centimeter denk ik niet waard vind.
Waarom haal je niet gewoon bosch linealen dan??

Ik heb het jaren gedaan met 2 van 160. En nu sinds kort ook een van 80 er bij, das toch wel lekker handzaam moet ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 22:09
Fraggert schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:58:
[...]

IMHO : Koppelen is echt volkomen kut, zelfs met mijn mafell rails

Ik heb een 80 en 160 rails en zou die 80 zo opgeven voor wat meer omslachtigheid met de 160 (waar jouw 140 dus al handzamer is) voor de combinatie 160 en 210.
Wat vind je zo vervelend aan het koppelen bij een Mafell/Bosch rails.

Mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt, altijd kaarsrecht en makkelijk wisselen tussen gekoppeld en los.
Geen apart gereedschap nodig wat altijd kwijt is (Maar dat komt omdat ik altijd mijn huissleutel gebruik en die heb ik meestal wel bij me :) )

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 18:57
TheKerremenke schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Ik dacht dat ze daarvoor een flex gebruiken :X :+
Wat is een flex?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:52
Die oplaadbare ledlampjes van de Aldi, tevens powerbank, geven best veel licht voor 18 euro.

met geïntegreerde haak, zodat je ze behalve neer kan zetten, ook op kan hangen.

[Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 10-03-2023 18:36]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:33
badkuip schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:00:
Ik moet morgen in Arnhem zijn. Ik wil dan meteen even neuzen bij Baptist.
Ik wil sowieso een rafter square kopen maar de botte Gamma-handzaag is ook aan vervanging toe.

Kunnen jullie een handzaag aanraden van Baptist?
Wil hem onder andere gaan gebruiken voor het afkorten van hardhouten palen (schutting en tuinhekje).
Ik wil de kerk nog een beetje in het midden laten, dus wil er niet meteen meer dan €50 aan uitgeven.

Ik lees ook veel over Japanse zagen en heb er ook een paar video's over gelezen. Je kan er mooi mee zagen, lijkt mij maar het lijkt me een hele kunst om ermee te zagen.
Zou een €30 Japanse zaag wat zijn om te proberen? Of is dat weggegooid geld?
Japanse zaag zeker doen! Ik ben een paar jaar geleden overgestapt en ga nooit meer terug. Ik gebruik mijn 'normale' handzaag eignlijk alleen voor grof spul. Hardhouten schutting palen moet ook prima gaan met een japanzaag. Bij Baptist kunnen ze je vast wel wat advies geven. Er zijn een aantal soorten met verschillende vertanding voor een aantal doeleinden.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Erikzelf schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:06:
Wat vind je zo vervelend aan het koppelen bij een Mafell/Bosch rails.

Mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt, altijd kaarsrecht en makkelijk wisselen tussen gekoppeld en los.
Geen apart gereedschap nodig wat altijd kwijt is (Maar dat komt omdat ik altijd mijn huissleutel gebruik en die heb ik meestal wel bij me :) )
Dat is ook mijn ervaring met de FSN rails. Was ook wel benieuwd @Fraggert waarom hij het zo lastig vindt. En een rail van 200 / 210 lijkt me dan ook weer niet genoeg voor de gangbare maten panelen (244 / 250), dus dan zou je aan een rail van 320 (is meen ik de volgende maat?) vast zitten, en ik kan je vertellen dat dat niet heel handzaam is als je dat een keer moet omdraaien. Of de trap mee opnemen.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:56
henkie196 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Voor kortere stukken is een kortere lineaal wel fijner om mee te werken. Qua lengtes, 80 + 140 gaat niet genoeg zijn voor een plaat van 244 of 250, of in ieder geval lijkt dat me niet fijn werken als je het begin en het einde min of meer uit de vrije hand moet doen. Zeker als je alleen een gewone cirkelzaag hebt, niet een invalzaag. Het liefst wil je iets van 20 cm aan beide kanten extra hebben om netjes langs je rail te kunnen beginnen en eindigen. Zelfs 263 lijkt me dus wat krap voor een 250 plaat. 140 is ook wat krap voor een 122 plaat te zagen. Het kan wel, maar werkt niet zo fijn.

De rail uit een stuk kan fijner werken voor het lange plaatmateriaal, maar veel hangt ook af van hoe goed de kleinere rails te koppelen zijn. Ik heb zelf 2x160 en 1x 80 (FSN, dus Bosch / Mafell), en die zijn eenvoudig te koppelen en je merkt het verschil ook niet als je van de ene lineaal over gaat naar de andere. Maar ik begrijp dat de dingen van Festool / Makita minder fijn werken met koppelen, en ik weet niet hoe het systeem voor de Youtool werkt. Als dat wel ok werkt, zou ik eerder voor de 2x140 gaan.

De splinterstrip kun je kopen wanneer je het nodig hebt. Zolang je zaagbladen gelijke diktes hebben, en zolang je een vaste voet hebt op je cirkelzaag (dus niet dat je die iedere keer moet stellen), dan kan dat lang mee gaan. Anders is die 5m er waarschijnlijk zo doorheen, als ik bij mezelf kijk kan ik daar al m'n rails een keer vernieuwen, en dan is het ongeveer op.
De Makita rails gekoppeld werkt fijn geen hinder, je moet alleen opletten dat je 2 platen uit 1 bats bestands koopt dat heeft te maken waar de platen wanneer en waar zijn ze zijn geproduceerd, daar kan verschil in zitten dat het gekoppeld niet helemaal 1 op 1 mooi aansluit en iets verloop in zit.

Heb zelfs 3 platen van 150 waarvan 1 plaat in stuken gezaagd van 90 en 60 cm 2 platen gekoppeld zit je op 3 meter lengte ruim voldoende voor platen van 244 en 305

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:56
Merknaam die is verworden tot soortnaam

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:51

thijsco19

KTM 990 SMT

Inmiddels 11 jaar in de metaal branch actief maar nog nooit van een flex gehoord of gezien. :X

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• J.E. Weinor
:?

[Voor 99% gewijzigd door J.E. Weinor op 10-03-2023 20:24]

• J.E. Weinor
:?

• J.E. Weinor
Dank allen voor de input :) Lange zaagsnedes zullen niet snel voorkomen maar ik heb geen voorzieningen of familie/vrienden/buren waar ik iets van kan lenen dus voor die paar keer dat het voorkomt wil ik dat ook kunnen. Maar het zal zeker niet regelmatig zijn ofzo. Ruimte is wel een ding voor linialen van 263cm of 300cm.

[...]

Het gaat bij mij om Bosch blauw :) En ja, de lengtes kopen die je nodig hebt...dan zou ik misschien wel 80, 140 en 300 centimeter meter moeten kopen gezien de opmerking van @Orion84. Als het meezit gebruik ik het enkele keren per jaar. Enkele plannen zijn het verzagen van een eiken tafelblad om er een bureaublad van te maken en ik ga subwoofers bouwen. Om een idee te geven. Het wordt dan wel een heel duur geintje plus 3 meter opbergen wordt een crime, grote kans dat er een keer een muur beschadigd als ik met dat ding van de zolder naar beneden moet. Dus....bij genoeg ruimte en geld over had ik het misschien wel gedaan. Maar voor nu is het denk ik niet de optie voor mij denk ik.

[...]

[...]

Het zou dan gaan om 100+140cm. Dus 4cm te kort. Maar gezien de opmerking van @Orion84 is dat ook vrij suboptimaal.

[...]

Ik verwacht meer kortere lengtes te zagen dan de hele lange, waarbij ik mij dan afvraag hoe handig 140 werkt voor stukken van 40-50cm?

[...]

Kopen wanneer ik het nodig heb zou ik in principe het liefst willen doen maar ik betaal verzendkosten vanuit Duitsland, vandaar de vraag :)

[...]

Ik heb Bosch Blauw. Ik kan niet direct vinden dat dat past met een Metaboliniaal?

[...]

Regelmatig zal het niet zijn maar ik heb geen zaagtafel en ik wil ook wanneer de situatie zich voordoet langer kunnen zagen. Zoals het hierboven gegeven voorbeeld van een bureaublad maken. Maar ik zal het zo weinig doen dat ik het gedoe met opbergen en het extra geld voor 263 of 300 centimeter denk ik niet waard vind.
Als je geen lange lengte kwijt kunt opbergen vaste plek schuur/garage kun je beter 2 lengtes koppelen en heb je meer gemak van dat dat een lange plaat aan een stuk in de weg ligt, laat staan het transporteren er van op locatie.

Een lange lengte van 3 meter is vaak duurder dan 2 losse lengtes althans van Makita 2x 150 cm + koppelstuk ben je goedkoper uit dan 1 rail van 3 meter en als je een beetje op de prijzen let heb je er een foudraal om in op te bergen bij heb ze wel al wel voor €20 voorbij zien komen in een actie prijs Combitools evt of via Amazon etc.

Was zelfs voor 2 geleiderails 150 cm + koppelstuk en foudraal €135 kwijt afgelopen jaar terwijl 1 plaat van 3 meter wel €150 of meer kwijt bent wel op de prijzen letten dat schommelt nog wel met de prijzen, en afgelopen jaar aangeschaft en zijn niet echt verhoogd met dit jaar betreft de prijzen hierin, dus dat valt nog mee.

Begin dit jaar nog een extra Makita plaat bij aangeschaft van 150 cm en afgekort op 90 en 60 cm voor een sterke prijs van €37 op Amazon en gratis verzenden.

Uit ervaring met een lengte 140 of 150 cm om korte stukken van 50 a 60 cm te zagen met een lange plaat vind ik onhandig in gebruik en niet fijn om te werken, laat staan dat je een hoekaanslag gebruikt maar dat is persoonlijk.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06

Exigence

dnkroz

@badkuip @thijsco19 komen jullie toevallig van onder de rivieren? Dat zou het verklaren. Hier een noorderling, en bij ons in de regio is "flex" enorm ingeburgerd. Onder de rivieren is de term "flex" voor een haakse slijper volgens mij veel minder ingeburgerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Exigence schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:35:
@badkuip @thijsco19 komen jullie toevallig van onder de rivieren? Dat zou het verklaren. Hier een noorderling, en bij ons in de regio is "flex" enorm ingeburgerd. Onder de rivieren is de term "flex" voor een haakse slijper volgens mij veel minder ingeburgerd.
Regio Maastricht zuidelijk genoeg? :P Ik zeg echt gegarandeerd flex, en haakse slijper "voelt raar". Als het dan al regio gebonden is eerder oost/west dan noord/zuid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
Exigence schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:35:
In t zuiden van Zeeland is het vooral haakse slijper of slijptol.
Hier voor het eerst over de flex gehoord.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
Slijptol, brabant.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59

Slijptol, Spanje

[Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 10-03-2023 23:06]

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J.E. Weinor
Twente Overijsel idem.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
En dit is dan een flexwerker zeker?

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ken de term flex, mn door veel te lezen op fora. Zou het zelf niet snel zo noemen, en ken ook niemand die dat doet.

Ik heb ook weer nieuwe spullen:

- GRRR-RIpper pushblock voor de tafelzaag
- Nieuwe oude bovenfrees.
- en een trolley voor systainers, in combinatie met een organiser systainer (goeie deal dan)

Mn die trolley is gaaf, hij is heel soepel en mooi lopend. Heb zelf al tijdje een plan om met MDF platen en kleine wieltjes een ghetto-versie te maken, maar nu deze met die organiser voor een nette prijs te krijgen was deze genomen. Weet nu niet of ik die ghetto-versie nog wil :+

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheKerremenke
RobertMe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Regio Maastricht zuidelijk genoeg? :P Ik zeg echt gegarandeerd flex, en haakse slijper "voelt raar". Als het dan al regio gebonden is eerder oost/west dan noord/zuid.
Moet eerlijk zeggen dat ik eerder zou zeggen sliepsjief maar dat begrijpt al helemaal niemand. Vandaar de term flex of haakse slijper. (Alhoewel die me ook vreemd klinken kwa uitspraak). Zal wel een dialect dingetje zijn.

• Raymond

Aangezien ik de rechter tang alweer een tijdje leen, besloten om er zelf eentje te kopen. Niet moeilijk doen, gewoon dezelfde (een maatje langer).

Misschien niet helemaal zichtbaar op de foto, maar bij het vasthouden valt het meteen op: de tang is in de loop der jaren behoorlijk afgeslankt :X

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:51

thijsco19

KTM 990 SMT

@exponential Nope, Rotterdam. Al heb ik geregeld op andere locaties in Nederland gewerkt.
Hier is het voornamelijk slijptol. :*)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:31
Iemand ooit een alternatief gevonden voor de Kregg Automaxx klemmen ?
Zijn speciale klemmen voor gebruik met pocket holes. Heb me al dood gezocht...

• henkie196
  • Niet online
Breezz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:12:
Probeer eens te zoeken op griptangen ;)

• Breezz
Nee ik heb het over de tangen die passen in een pocket hole. Jij verwijst naar redelijk standaard griptangen.

• Lankman
  • Niet online
*snip* geen google-linkjes

[Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2023 13:17]

• Breezz
Sorry maar vind het maar een sneu antwoord... Ik ben vertrouwd met de dit forum en weet welke soort vragen hier wel/niet thuishoren. Heb ook voldoende capaciteit om google te gebruiken, maar nee je vind helemaal niet gemakkelijk alternatieven voor hetgeen ik vraag.

[Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2023 13:19]

• twain4me
  • Laatst online: 15:17
Breezz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Sorry maar vind het maar een sneu antwoord... Ik ben vertrouwd met de dit forum en weet welke soort vragen hier wel/niet thuishoren. Heb ook voldoende capaciteit om google te gebruiken, maar nee je vind helemaal niet gemakkelijk alternatieven voor hetgeen ik vraag.
https://www.gereedschappr...anklem-met-pockethole-pin

(geen ervaring mee)

• Raymond
https://www.gereedschappr...anklem-met-pockethole-pin

Ik heb er een van milescraft. Ik weet niet of die ook aan automax doet, andere modellen van milescraft hebben wel die functie.

https://www.milescraft.com/product/pocketclamp/

#spuitelf :+

[Voor 4% gewijzigd door Raymond op 11-03-2023 10:55]

• Lankman
  • Niet online
Breezz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Het is maar net wat je erin leest. Ik had meerdere hits op die Google pagina, en daarom heb ik geen specifiek product gelinkt. Niet zo moeilijk doen.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

J.E. Weinor schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:33:
[...]

De Makita rails gekoppeld werkt fijn geen hinder, je moet alleen opletten dat je 2 platen uit 1 bats bestands koopt dat heeft te maken waar de platen wanneer en waar zijn ze zijn geproduceerd, daar kan verschil in zitten dat het gekoppeld niet helemaal 1 op 1 mooi aansluit en iets verloop in zit.

Heb zelfs 3 platen van 150 waarvan 1 plaat in stuken gezaagd van 90 en 60 cm 2 platen gekoppeld zit je op 3 meter lengte ruim voldoende voor platen van 244 en 305
Idd je moet ze wel van dezelfde batch kopen. Hier al eens verschil gehad tussen 2 geleiderails. Uiteindelijk de oude verkocht en nog een nieuwe er bij :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Fuel_80
  • Laatst online: 13:15
Flex, Zuid Limburg.... Slijptol dan kost het een paar minuten voordat je de haakse slijper aangereikt krijgt...... :o

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Flex voor een haakse slijper is bij mij ook bekend, maar of ik het in Friesland, Gelderland, Noord-Holland of Noord Brabant heb opgepikt weet ik niet.

Maar nu het over Flex gaat, heeft iemand ervaring met een Flex Ore Excenter? Bijvoorbeeld, https://www.flex-tools.co...huurmachines/ore-5-150-ec

Van klussen krijg je grijze haren

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pfoe die zit in de prijsrange met de ETS150 van Festool, scheelt een paar tientjes. Dan verwacht ik ook wat.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ja precies. Maar zit nog niet in de prijsklasse van een Festool ETS EC, een Mirka, etc.

Van klussen krijg je grijze haren

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
TheKerremenke schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:58:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik eerder zou zeggen sliepsjief maar dat begrijpt al helemaal niemand.
Valt mee hoor, d’n Aakse slieper, slieptolle of sliepschieve maakt hier meer kans dan de flex 🤣

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:23
https://nl-m.banggood.com...16.html?rmmds=orderdetail
gebruik ik er voor...

Specs | Canon 5Dmk2 | 24-105L | 50 f/1.8 | 70-200L f/4 IS | 135L | Speedlight 580EX | laurensdegroot.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Van het weekend weer wezen opruimen in de werkplaats, waarmee het alleen maar een grotere puinhoop is geworden. Inmiddels begonnen met hey afstellen van een Record Power BS250 lintzaag, nog even de geleiders en dan kan deze getest worden.

Tevens het oude gereedschap wat ik heb overgenomen overgeheveld naar de gereedschapskist uit m'n studententijd aan het HMC Rotterdam.

Ik vraag mij af hoe ik deze profielschaven een beetje fatsoenlijk kan opknappen. Het liefst breng ik ze terug naar een bruikbare staat, echter ben ik nog niet helemaal uit hoe.

• Raymond
Zondagavond, dus ik ben een beetje aan het snuffelen :+

Van de week (bij toolstation) gezien dat Hultafors nu ook een grotere speedsquare heeft:

https://www.hultafors.nl/...0520-rafter-square/188391

Is zo'n 30cm versie dan ook echt bruikbaarder dan een 18cm? Op mij kwam die 18cm altijd wat klein over.

Deze hamer kan ik online nergens vinden, dus nu geen idee wat die moet kosten. Hebben jullie enig idee waar dit te koop is?
https://www.hultafors.nl/...9-klauwhamer-tr-el/211770

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03 23:33
Raymond schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:59:

Van de week (bij toolstation) gezien dat Hultafors nu ook een grotere speedsquare heeft:

Is zo'n 30cm versie dan ook echt bruikbaarder dan een 18cm? Op mij kwam die 18cm altijd wat klein over.

Deze hamer kan ik online nergens vinden, dus nu geen idee wat die moet kosten. Hebben jullie enig idee waar dit te koop is?
https://www.outdoor-arsen...rs-elektrikerhammer-tr-el

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik ben een beetje aan het plaatjes kijken voor een adereindhulzenkrimptang.
Maar dan niet voor WIHA / Knipex prijzen :+
Prima als je dat ding meerdere malen per week (of zelfs maand) zou gebruiken, maar dat is bij mij niet het geval.

Amazon staat er vol mee. WS allemaal dezelfde tang met een andere kleurtje handgreep en 'merk' .
Ze hebben echter allemaal 1 grote flaw (behalve kwaliteit ws tov de gevestigde merken), en dat is dat ze een instelknop missen.
Behalve! deze
Preciva AWG23-7

https://www.amazon.de/-/n...en+pre%2Cdiy%2C76&sr=1-36
In de VS ook voor 36 incl verzenden in huis, maar wel 2 weken onderweg.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit daadwerkelijk de enige laag geprijsde krimptang met zo'n instelknop?
Alle overige tangen die ik vind moet je een schroef losdraaien (met een schroevendraaier) en hem op de correcte aderhuls "instellen" en de schroef weer terug vast. Hopeloos irritant als je allerlei maten door elkaar gebruikt natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Arloid schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:24:
Van het weekend weer wezen opruimen in de werkplaats, waarmee het alleen maar een grotere puinhoop is geworden. Inmiddels begonnen met hey afstellen van een Record Power BS250 lintzaag, nog even de geleiders en dan kan deze getest worden.

Tevens het oude gereedschap wat ik heb overgenomen overgeheveld naar de gereedschapskist uit m'n studententijd aan het HMC Rotterdam.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vraag mij af hoe ik deze profielschaven een beetje fatsoenlijk kan opknappen. Het liefst breng ik ze terug naar een bruikbare staat, echter ben ik nog niet helemaal uit hoe.
Ik zou ze in ieder geval even invriezen (of anders behandelen) ivm de houtworm.
Metaal en hout van elkaar scheiden en dan per component reinigen/schuren/polijsten/slijpen/olieen. Wel mooi om oud gereedschap weer tot leven te wekken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:36
Precies wat ik nu ook kan gebruiken, gelijk besteld (amazon.nl, zelfde prijs, gratis bezorging) Tnx voor de tip!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:26

Bij Hultafors?: https://shop.hultafors.com/hammers

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:41
paQ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:16:
Ze hebben echter allemaal 1 grote flaw (behalve kwaliteit ws tov de gevestigde merken), en dat is dat ze een instelknop missen.

[...]

Zie ik iets over het hoofd, of is dit daadwerkelijk de enige laag geprijsde krimptang met zo'n instelknop?
Alle overige tangen die ik vind moet je een schroef losdraaien (met een schroevendraaier) en hem op de correcte aderhuls "instellen" en de schroef weer terug vast. Hopeloos irritant als je allerlei maten door elkaar gebruikt natuurlijk.
De instelknop op de tangen die jij linkt zijn voor verschillende maten. Veel adereindhulstangen zijn zelfinstellend, je hoeft de maat dus niet in te stellen. De stelschroef je die vaak ziet is voor het instellen van de krimpkracht, maar daar hoef je normaliter niet aan te komen. Als het goed is komt dat goed ingesteld uit de fabriek.

En dan zijn er nog tangen die allebei hebben. Bijvoorbeeld deze tang die ik zelf heb:

Die hendel links is om de maat in te stellen (0,08mm² - 10mm² of 16mm²), die stelschroef rechts om de krimpkracht in te stellen. Die laatste hoef je normaliter dus niet aan te komen.

Ik ken geen enkele tang waar je een schroevendraaier nodig hebt om een andere maat huls te krimpen. Misschien maakt dat je zoektocht simpeler. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• paQ
  • Nu online
het gaat bij die ali/ama tangen ws om de krimpkracht.
Maar zomaar switchen van 10mm naar 1mm zal echt wel een andere instelling vergen.
Die ik net als laatste linkte is knop optillen en op andere kracht zetten. Daar is ook een eenvoudigere versie van waar er een wieltje aan de schroef zit die je dan moet losdraaien om daarna het vergrijp goed te zetten.
Bij alles daaronder moet je echt zelf met de schroevendraaier in de weer.

Als ik kijk naar de knipex variant, zie je ook die instelschroef zitten:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
paQ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:30:
Maar zomaar switchen van 10mm naar 1mm zal echt wel een andere instelling vergen.
Waarom denk je dat?
[Afbeelding]
Je kiest met die knop tussen 0,08mm² tot 10mm², of 2x10mm². Oftewel 0,08mm² tot 10mm² krimpen gaat zonder ook maar iets te verstellen.

Bij mijn (oudere) Knipex krimptang verstel je met dexe knop daadwerkelijk de maat van de bek (anders past 16mm² er niet in), niet de krimpkracht. Ik stel me voor dat dat bij deze tang hetzelfde werkt. Een instelschroef voor de krimpkracht heeft deze dus niet.

[Voor 3% gewijzigd door Xander op 12-03-2023 23:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Xander schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:38:
[...]

Waarom denk je dat?

[...]

Je kiest met die knop tussen 0,08mm² tot 10mm², of 2x10mm². Oftewel 0,08mm² tot 10mm² krimpen gaat zonder ook maar iets te verstellen.
Dit klopt. Ik heb bovenstaande tang en zolang je niet 2x10mm^2 knijpt heb je die knop niet nodig :)

• J.E. Weinor
Heb zelf een krimptang van Ali is verstelbaar gebruik het nooit staat op max van de dunste tot aan een dikker diameter in een assortiment doos met verschillende diameter.

https://nl.aliexpress.com...5957&gatewayAdapt=glo2nld

De tang is 6 zijdig krimp maar werk perfect zelf het dunste draad, en 8 mm draad zonder te verstellen mee gebruikt om verbinding van ALS naar groep hobbymatig te verbinden, en de prijs voordelig tegenover een knipex hobbymatig gebruik beetje duur voor af en toe gebruik, als het dagelijks werk is kan ik me voorstellen.

Hobbymatig voldoet de tang perfect als je een beetje met elektra knutselt, een eind bus om de draad minder kans dat het draad afbreekt ook het vastschroeven er van zit vaster en hergebruikt zonder het draad weer te strippen en afbreekt te

Een krimptang handig stuk gereedschap in gebruik en overal voor te gebruiken met eindbusjes, ik zet altijd een eind bus op de draad ook handig in kroonsteentjes en waterdichte stekkers 3 a5 polig met schroefdraad bevestiging 2 jaar terug veel gebruikt wegens hobbymatig zwembad verlichting en verdeelkast voeding 12 volt en op verbindingsbord etc.

[Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 13-03-2023 00:27]

• Raymond
Daar staat"ie niet tussen volgens mij?

• henkie196
  • Niet online
paQ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:30:
Het idee van een zelf-instellende krimptang lijkt me dat je niet iedere keer een instelling handmatig moet zetten. Anders is het toch niet zelf-instellend?

Op dit plaatje is het denk ik vrij duidelijk, deze tang kan van 0.14 tot 16 mm2 krimpen, zonder een instelwieltje erbij (het draaidingetje rechts is voor de vergrendeling van de dwangsluiting).

Kracht is hierbij ook niet instelbaar, dat zou in de fabriek goed ingesteld moeten zijn.
Die ik net als laatste linkte is knop optillen en op andere kracht zetten. Daar is ook een eenvoudigere versie van waar er een wieltje aan de schroef zit die je dan moet losdraaien om daarna het vergrijp goed te zetten.
Bij alles daaronder moet je echt zelf met de schroevendraaier in de weer.

[Afbeelding]
Met een schroevendraaier aan de gang, dat doet me denken aan deze :P

Kan je de bekken wisselen met een inbussleuteltje. Overigens ook geen kracht instelling, ongeacht of je UTP stekker, adereindhulsen, of kabelschoenen aan het krimpen bent.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:09:
[...]

Ik zou ze in ieder geval even invriezen (of anders behandelen) ivm de houtworm.
Metaal en hout van elkaar scheiden en dan per component reinigen/schuren/polijsten/slijpen/olieen. Wel mooi om oud gereedschap weer tot leven te wekken :)
Dat is afgelopen winter ook gebeurd, gehele werkplaats was een vrieskast. Natuurlijk wel de accu's binnen gehaald. Al wist ik daarvoor al zeker dat er geen houtworm in zat.

Voor de rest wacht ik nog even met het slijpen, blijkt lastiger dan wat ik op dit moment aandurf. Eerst maar leren om goed met de hand te slijpen met beitels en gutsen. Wil toch een keer beginnen met een spring pole lathe volgens het model van Roy Underhill. Ofwel een met de voet aangedreven draaibank.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:41:
[Afbeelding]

Aangezien ik de rechter tang alweer een tijdje leen, besloten om er zelf eentje te kopen. Niet moeilijk doen, gewoon dezelfde (een maatje langer).

Misschien niet helemaal zichtbaar op de foto, maar bij het vasthouden valt het meteen op: de tang is in de loop der jaren behoorlijk afgeslankt :X
*Moordenaar
*Sokkentang
*Zweedse tang

;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• paQ
  • Nu online
henkie196 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:10:
[...]

H
Met een schroevendraaier aan de gang, dat doet me denken aan deze :P

[Afbeelding]
het gaat me om dat + - wieltje onderaan
De tang die ik nu besteld heb heeft een lift and turn wieltje om dat in te stellen. Alle andere goedkope tangen hebben dat net als dit voorbeeld met een schroefje.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Dat is ook mijn ervaring met de FSN rails. Was ook wel benieuwd @Fraggert waarom hij het zo lastig vindt. En een rail van 200 / 210 lijkt me dan ook weer niet genoeg voor de gangbare maten panelen (244 / 250), dus dan zou je aan een rail van 320 (is meen ik de volgende maat?) vast zitten, en ik kan je vertellen dat dat niet heel handzaam is als je dat een keer moet omdraaien. Of de trap mee opnemen.
@Erikzelf

Mijn mafell rails zijn identiek aan de Bosch FSN.

ik vind het voornamelijk irritant dat ik moet koppelen vanwege de omslachtigheid, maar toegegeven daar ben ik een zeikerd in. Ik wil gewoon een rail pakken, zaag erop en klaar.
Zeker als ik met iets bezig ben en doordat de 80 en 140 toch vrij korte rails zijn omdat je in principe het liefst de rail aan het einde van de zaagsnede over de plaat heen steekt zodat je zaag niet half in het luchtledige hangt.

daarnaast heb ik toch ervaren dat je op de overgang van de 2 rails wat sporen ziet liggen dat je zaagblad de splinterstrip heeft geraakt. Dit zorgt ervoor (nogals ik ben een zeikerd en pietjeprecies) dat die strip niet 100% meer is.

wat ook lastig is is dat je die gekoppelde strip niet lekker ff kan oppakken en kan wegleggen, ik hou er rekenig mee met dat die dan niet meer lekker aansluiten. een rail uit 1 stuk kun je gewoon een schuif geven en weer pakken en die is dan weer net zo recht als eerder.

ik neem dan weer het manoeuvreren met 210 centimeter rail voor lief :)

De 3100 is inderdaad wel enorm lang, ik zou die dan opzagen in 2600 en 500.

Dan heb ik 2600,1400 en 500, de 800 zou voor mij mogen vervallen.

maar goed, as per usual......allemaal "IMHO" :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

werkt zoiets voor je :?

https://www.amazon.com/WO...srp_d_product_top?ie=UTF8

of zoek je exact dezelfde met zo'n dunne steel zodat je die in het geboorde gat kunt klemmen?

deze? :

https://www.amazon.com/WE...&pd_rd_i=B07SWFJ1LV&psc=1

[Voor 28% gewijzigd door Fraggert op 13-03-2023 09:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:00

Ik heb de 18cm Speedsquare van Hultafors, en vind dat een prima formaat. Past precies in mijn spijkerschort waardoor ik 'm altijd bij de hand heb (misschien heb ik teveel Essential Craftsman gekeken).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:19

Ik heb een Hultafors die in mijn riem past, wat ideaal is voor het meeste gebruik. Daarnaast heb ik een Swanson, die 30 cm is en ik daar voor eigenlijk alleen maar heb gebruikt.

Nu ik de Hultafors heb, gaat die in mijn riem (en heb ik dus altijd bij mij). De Swanson ligt eigenlijk alleen maar bij het zaagstation voor de cirkelzaag geleiding of het aftekening van wat grotere objecten.

K to the KillaZ

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:26
Raymond schreef op maandag 13 maart 2023 @ 04:12:
[...]

Daar staat"ie niet tussen volgens mij?
Klopt, wellicht nog te nieuw en nog niet te koop dan? Anders even een mailtje sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
paQ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:58:
[...]

het gaat me om dat + - wieltje onderaan
De tang die ik nu besteld heb heeft een lift and turn wieltje om dat in te stellen. Alle andere goedkope tangen hebben dat net als dit voorbeeld met een schroefje.
henkie196 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:10:
[...]

Het idee van een zelf-instellende krimptang lijkt me dat je niet iedere keer een instelling handmatig moet zetten. Anders is het toch niet zelf-instellend?

Op dit plaatje is het denk ik vrij duidelijk, deze tang kan van 0.14 tot 16 mm2 krimpen, zonder een instelwieltje erbij (het draaidingetje rechts is voor de vergrendeling van de dwangsluiting).

[Afbeelding]

Kracht is hierbij ook niet instelbaar, dat zou in de fabriek goed ingesteld moeten zijn.
Dat wieltje rechts is dus wel voor het instellen van de krimpkracht.

Maar daar moet je inderdaad nooit aankomen, die tangen komen goed gekalibreerd uit de fabriek.

• paQ
  • Nu online
https://m.media-amazon.co...ault.jobtemplate.hls.m3u8

Hier zie je hem voorbij komen

[Voor 48% gewijzigd door paQ op 13-03-2023 13:49]

• Breezz
@Fraggert , @Aesculapius, @twain4me
Dank voor de voorstellen!

Die van Milescraft zijn helaas nergens op voorraad, was inderdaad een perfect alternatief. Die van Amazon heeft €15 shipping. Die van Banggood is dan nog de beste keuze, maar koop niet meer graag in China, recupereer ook BTW op gereedschap dat ik aankoop

[Voor 49% gewijzigd door Breezz op 13-03-2023 21:14]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je btw terug kunt vragen is het een zakelijke aankoop, in dat geval zou ik gewoon een goeie kopen ;)

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 22:09
@Fraggert Helder. Ik heb overigens nooit in de zaagsnede zelf een overgang van liniaal teruggezien.

Ik dacht trouwens dat de FSN alleen in 160 kwam en niet in 140. Samen met een 80 kom je dan aan 240cm wat net voldoende is voor een hele plaat. 140 + 80 lijkt me inderdaad iets te weinig om lekker mee te werken.

Ik vind juist de combi 160+80 zo handig, omdat je hiermee de hele plaat in de lengte kunt zagen en daarna met alleen de 160 of 80 verder afkorten.

Maar zoveel klussers zoveel meningen. Een 260 aan een stuk lijkt me ook wel fijn werken maar manoeuvreren en opbergen is alweer wat lastiger.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ze zijn er ook in 140. Heb zelf 2x 140 + 1x 80. 2x 140 aan elkaar voor hele platen, 1x 140 voor platen overdwars en de 80 voor kleine stukjes.

• badkuip
Kan je met deze striptang (een jokari) in het midden van een draad ook de isolatie weghalen? Ik moet halverwege een draad een aftakking maken. Wil dus 1 cm isolatie weghalen. Is bij de verlichting van de motor, waar ik een aftakking voor de navi wil maken. Dun draad dus.

Of moet ik dan zo’n tang hebben, zoals de Stanley?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me met zo'n automaat lastig omdat hij de bedrading lastig naar achter kan schuiven. Persoonlijk zou ik met die automaat de insnijding maken en dan niet doordrukken.
Doe dit aan het begin van het stuk draad dat je weg wil krijgen, en aan het eind. En snijd het daarna parallel aan het koper weg met een mesje. Voorzichtig.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:16
Wat @Boudewijn zegt zou ik zelf ook kiezen, maar het vergt wel wat fingerspitzengefühl. Easy does it.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 18:04

sjirafje

Why so serious, Sam?

badkuip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:33:
Kan je met deze striptang (een jokari) in het midden van een draad ook de isolatie weghalen? Ik moet halverwege een draad een aftakking maken. Wil dus 1 cm isolatie weghalen. Is bij de verlichting van de motor, waar ik een aftakking voor de navi wil maken. Dun draad dus.

Ik heb het met zo'n tang als die Stanley gedaan. De isolatie was in mijn geval flexibel genoeg dat ik hem voldoende opzij kon schuiven en dus feitelijk niets van de isolatie heb hoeven verwijderen.

Als je er genoeg gevoel in hebt kun je het ook gewoon met een scherp mesje doen, heb je helemaal geen tang nodig.

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-03 22:43
badkuip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:33:

Dit werkt makkelijk en snel voor aftakkingen bij auto en motor.
https://www.hornbach.nl/p...m-rood-100-stuks/8379785/

• paQ
  • Nu online
Tang binnen, en blij mee :)
Als ik de 'instelling' op 10mm zet, dan voel ik dat ik harder moet knijpen dan op 4 bijv.
Ik maak er dan maar uit op dat er voor dikke aders net wat meer kracht benodigd is voor een goede hechting van de huls. (?) Of het is een placeboknopje :')
Dunne draad nog niet geprobeerd overigens.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:11:
Mijn mafell rails zijn identiek aan de Bosch FSN.

ik vind het voornamelijk irritant dat ik moet koppelen vanwege de omslachtigheid, maar toegegeven daar ben ik een zeikerd in. Ik wil gewoon een rail pakken, zaag erop en klaar.
Zeker als ik met iets bezig ben en doordat de 80 en 140 toch vrij korte rails zijn omdat je in principe het liefst de rail aan het einde van de zaagsnede over de plaat heen steekt zodat je zaag niet half in het luchtledige hangt.

daarnaast heb ik toch ervaren dat je op de overgang van de 2 rails wat sporen ziet liggen dat je zaagblad de splinterstrip heeft geraakt. Dit zorgt ervoor (nogals ik ben een zeikerd en pietjeprecies) dat die strip niet 100% meer is.

wat ook lastig is is dat je die gekoppelde strip niet lekker ff kan oppakken en kan wegleggen, ik hou er rekenig mee met dat die dan niet meer lekker aansluiten. een rail uit 1 stuk kun je gewoon een schuif geven en weer pakken en die is dan weer net zo recht als eerder.

ik neem dan weer het manoeuvreren met 210 centimeter rail voor lief :)

De 3100 is inderdaad wel enorm lang, ik zou die dan opzagen in 2600 en 500.

Dan heb ik 2600,1400 en 500, de 800 zou voor mij mogen vervallen.

maar goed, as per usual......allemaal "IMHO" :)
80 zou nog steeds handig kunnen zijn voor een 60 diepe plaat overdwars te zagen. Maar 140cm, is dat zo'n oude FS rail nog? Ik dacht dat de FSN rails altijd 160 waren.

Ik heb zelf in ieder geval niet de ervaring dat iets nog gaat schuiven als ik het gekoppeld heb, of dat er wat beschadigingen in de splinterstrip komen bij de overgang. Misschien dat dit inderdaad slechter is met het oudere type rails (alhoewel die volgens mij toch al behoorlijk lang uit produktie zijn).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:43:
[...]

80 zou nog steeds handig kunnen zijn voor een 60 diepe plaat overdwars te zagen. Maar 140cm, is dat zo'n oude FS rail nog? Ik dacht dat de FSN rails altijd 160 waren.

Ik heb zelf in ieder geval niet de ervaring dat iets nog gaat schuiven als ik het gekoppeld heb, of dat er wat beschadigingen in de splinterstrip komen bij de overgang. Misschien dat dit inderdaad slechter is met het oudere type rails (alhoewel die volgens mij toch al behoorlijk lang uit produktie zijn).
Ik heb ook de 160 en 80 van mafell, herken de beschadigingen ook niet. Het op elkaar aansluiten gaat makkelijk en strak.

Rails zijn ook niet tegelijkertijd aangeschaft. Wellicht stelt mafell stiekem toch hogere eisen aan de toleranties in een batch?

Het enige wat ik echt fijner vind aan Festool's rail os dat hij iets beter blijft liggen qua stroefheid.

[Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 14-03-2023 08:47]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kingsolo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:53:
[...]

doe iedere mechanieker en toekomstige eigenaar van je voertuig een lol en gebruik deze nooit!
bron van zeer veel ergernis en problemen aangezien deze delen van het draad doorsnijden.

als het snel en zonder gereedschap moet dan zou ik een posi-tap gebruiken:
https://www.posi-products.com/posiplug.html

die gaat tussen de individuele draadjes door en blijven in mijn ervaring gewoon goed vast zitten zonder issues

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:46:
Ik heb ook de 160 en 80 van mafell, herken de beschadigingen ook niet. Het op elkaar aansluiten gaat makkelijk en strak.

Rails zijn ook niet tegelijkertijd aangeschaft. Wellicht stelt mafell stiekem toch hogere eisen aan de toleranties in een batch?

Het enige wat ik echt fijner vind aan Festool's rail os dat hij iets beter blijft liggen qua stroefheid.
Ik heb 2x 160, 1x 80, en de F-WA van Mafell ook. Twee keer de 160 aan elkaar blijft goed zitten, zelfs als je aardig wat acrobatiek uit moet voeren om het ding omgedraaid neer te leggen.

Maar voor de huidige FSN was er kennelijk de FS, als ik het me goed herinner. Ik weet niet precies wat de verschillen waren, maar op de FS kon je kennelijk de Festool klemmen gebruiken, op de FSN had je die speciale klemmen nodig (of een stukje van de Festool klem af veilen). De 140 maat die @Fraggert noemt doet me denken dat het om zo'n oud type rail gaat, maar misschien heb ik het mis. Zou misschien wel verklaren waarom zijn ervaringen met koppelen minder goed zijn, als dat zo is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• badkuip
[...]

Ik ben juist bezig om van die dingen af te komen.

Ze rammelen los en maken geen contact meer. Dus ik haal ze eruit en soldeer wel een aftakking.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik ga eens kijken naar die rails van mij :)
[...]

Ga je mond spoelen :P

wat een slechte uitvinding, hooguit voor wat 12volt spul wat statisch is maar met de trillingen in de automotive is dit vragen om problemen op den duur.

Ik heb deze uit onze camper getrokken na dagenlang zoeken naar een massaprobleem |:(

@badkuip

[Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 14-03-2023 10:36]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
badkuip schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]
Ze rammelen los en maken geen contact meer. Dus ik haal ze eruit en soldeer wel een aftakking.
In automotive toepassingen is solderen bijna nooit een goed alternatief.
Je kan veel beter krimpen.

áls je dan soldeert, zorg dat je een goede splice gebruikt. Solderen is een elektrische verbinding, geen mechanische.

Hier wat meer uitleg:
dragonhaertt in "Koplamp pas aan na 10 seconden --> Gloeilamp kapot of...?"

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:01:
[...]

In automotive toepassingen is solderen bijna nooit een goed alternatief.
Je kan veel beter krimpen.

áls je dan soldeert, zorg dat je een goede splice gebruikt. Solderen is een elektrische verbinding, geen mechanische.

Hier wat meer uitleg:
dragonhaertt in "Koplamp pas aan na 10 seconden --> Gloeilamp kapot of...?"
@badkuip

+1

soldeer is mechanisch niet sterk

daarom ook eigenlijk altijd gevlochten draad pakken en geen solide draad. Soide draad kan op de lange duur bezwijken door trillingen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• J.E. Weinor
badkuip schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]
Draad aftappen van kabelboom motor die blauwe klemmen wat je gebruikt zijn waardeloos en raken los door trilling kabel.

Heb ze vervangen door andere klemmen deze, en had het probleem ook.

https://123ledstrips.nl/p...liconen-gel-set-20-stuks/

De klemmen zijn ook waterdicht door siliconen/gel die er in zit, deze klemmen zijn beter dan die andere en zitten goed vast en trilt niet los, gewoon de kabel doorkippen insteken aanknijpen en klaar.

Voor op de motor een aanrader, afschermen niet noodzakelijk omdat ze waterdicht zijn in regen en de
motor wassen zijn het perfecte klemmen.

Werk simpel en snel dan met een strip/ tang of wat dan ook de ontmanteling met een tang/mes vrij te maken vooral als je tussen een kabelboom moet aftappen.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:59
Ik heb vandaag m’n (eerste) frees besteld. Maar moet nog een setje freesjes uitzoeken. Iemand nog een suggestie voor een goed merk / setje?

Liefst met schacht 6mm

• henkie196
  • Niet online
Smithkj schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:25:
Ik heb vandaag m’n (eerste) frees besteld. Maar moet nog een setje freesjes uitzoeken. Iemand nog een suggestie voor een goed merk / setje?

Liefst met schacht 6mm
Goede merken zijn bv CMT en ENT, maar type frees is echt heel sterk afhankelijk van wat je van plan bent om te doen met de frees.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou geen setje nemen, en voor de prijs van 1 setje twee goede freesjes nemen. Afhankelijk van wat je voor klus gaat doen.
Cmt is prima.

Ik heb een goedkoop setje gebruikt om te ontdekken wat ik wilde. En daarna een voor een voor elk klusje cmt gekocht.

• Exigence

Exigence

dnkroz

henkie196 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Ook de FSN is er in 140 (eigenlijk noemen ze het 1400), Bosch typenummer 1600A021AV, echter niet zo veel voorkomend, volgens mij alleen in Duitsland. Heb destijds een set van 2 stuks gekocht, inclusief foudraal en koppelstuk voor zo'n € 170 (https://www.alango.de/zub...l-fsn-1400-set-0615990m8z). Dat is zo'n € 60 euro goedkoper dan een set van 2 stuks FSN 1600. En vind ze qua lengte eigenlijk ideaal.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:24
Fsn 700 en 1400 zijn oudere modellen dan de 800/1600/2100 dacht ik. En niet compatibel met elkaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03 23:35
_O-

"Ik zoek een auto, wat zal ik kopen?"
"Och, Rolls Royce is best aardig"

Verder zou ik exact doen wat je zelf hebt gedaan. Koop een setje met vanalles en nog wat.
Groeffrees ga je waarschijnlijk het meest gebruiken dus dan kan een tientje of wat voor 1 cmt frees geen kwaad.
Als je vooral niet mis wilt pakken ga je naar ecotools of ali. Kwaliteit is beduidend minder maar ze hebben alles voor een geringe prijs.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:48
Aardappel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:59:
[...]

_O-

Verder zou ik exact doen wat je zelf hebt gedaan. Koop een setje met vanalles en nog wat.
Groeffrees ga je waarschijnlijk het meest gebruiken dus dan kan een tientje of wat voor 1 cmt frees geen kwaad.
Als je vooral niet mis wilt pakken ga je naar ecotools of ali. Kwaliteit is beduidend minder maar ze hebben alles voor een geringe prijs.
Ik zie dat Ecotools nu ook "Industrial" freesjes van 8mm hebben, heb een 2mm afrondfrees ervan gekocht om ze eens te proberen. Ik zou alleen hele simpele goedkope freesjes kopen, lange freesjes van een rommelmerk is echt gevaarlijk vind ik met trillingen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aardappel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:59:
[...]

_O-

Yup. En dan ga je een beetje spelen met je 20E ecotools setje en leer je vanzelf wat wel en niet bij je past. Daar koop je dan een goed freesje voor. Die ecotools dingen zijn leuk om mee te spelen en te kijken wat je nodig hebt.

Ik snap dat beter dan mensen die een bosch/makita setje freesjes kopen. Wel vrij prijzig, 3/4 gebruik je niet, en geen topkwaliteit. Dat is meer het punt wat ik wilde maken ;)

[Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 15-03-2023 00:28]

• Smithkj
Dat is ook een antwoord waar ik wat mee kan, omdat ik juist naar setje van Bosch aan het kijken was 😆 ik ga er eens wat goedkoops op de kop tikken om te oefenen!

Thanks!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Smithkj schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:25:

Liefst met schacht 6mm
Welke frees heb je eigenlijk? :)

ik koop mijn freesjes meestal van ENT. Die zijn niet goedkoop, maar wel erg goed, lange standtijd omdat ik meestal in watervast V313 MDF frees, dat is harder geperst dan het standaard slappe bouwmarkt-MDF en er zit meer lijm in, dat maakt het een gruwel voor de snijkant van freesjes, goedkoop spul heeft daarin een hele korte standtijd.

Voor nu oefenen zou ik even een 6 of 8mm freesje kopen en neem er ook 1 met zo'n kogellager en een afrondfrees. Bij ecotools ben je dan best goed af.

Groeffrees
https://www.ecotools.nl/f...effrees-6-mm-6-mm-schacht
Kantenfrees
https://www.ecotools.nl/f...ees-9-5x26mm-6-mm-schacht
Afrondfrees
https://www.ecotools.nl/f...ht/hm-afrondfrees-r-4-8mm

Dan kun je mooi oefenen met eigenlijk alles wat je frees kan.

Ik heb een afkortzaag-zaagblad gekocht van Ecotools, was 25 euro ofzo, maar velen malen beter dan het standaardblad dat in mijn Bosch zat en voor veel meer geld over de toonbank heen gaat.

Ik adviseer daarna je freesjes stuk voor stuk te kopen op wat je nodig hebt.

#buy-once-cry-once ;)

[Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 15-03-2023 07:59]

• Smithkj
Fraggert schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:57:
[...]

Welke frees heb je eigenlijk? :)
Makita DRT50 - ik heb al meer LXT. dus daar maar bij aangesloten.

maar het uitkiezen van freesjes en alle terminologie is alweer een hele (leuke) studie :) dank voor de tips. ik ga bij Ecotools paar freesjes bestellen en dan oefenen!
Pagina: 1 ... 143 144 145 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee