Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:30

Exigence

dnkroz

Tarkin schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:09:
Fsn 700 en 1400 zijn oudere modellen dan de 800/1600/2100 dacht ik. En niet compatibel met elkaar.
Nee, lees wat ik schrijf.

De FSN 70 en de FSN 140 zijn de oude modellen. De FSN 800/1100/1400/1600/2100/3100 de nieuwe modellen. De 1400 is echter géén gemeengoed in Nederland, maar wél het nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Nu het toch over CMT gaat ;) heb ik ook een vraag hierover:

Voor mijn DWE7485 tafelzaag zoek ik een nieuw blad. Op dit moment zit er nog het standaard 24T blad in dat er bij de zaag kwam. Deze heeft z'n werk goed gedaan. Ik was hier vrij tevreden over. Het enige wat ik zaag is multiplex, (droog) eiken en soms MDF, al probeer ik dit laatste ivm stof zo min mogelijk te doen.

Nu heb ik deze 2 bladen op het oog:
CMT Orange Tools circular saw blade HW 210 x 2.8/1.8 x 30 Z = 36 15° ATB - 291.210.36M - for longitudinal and cross sections
CMT 271.210.36M circular saw blade ITK Plus Hw, 210 x 1,8 x 30 (+25) z=36

Wat is nu het verschil tussen deze 2 bladen behalve de kleur?

[ Voor 9% gewijzigd door NCSmits op 15-03-2023 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:06

dragonhaertt

@_'.'

NCSmits schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:

Voor mijn DWE7485 tafelzaag zoek ik een nieuw blad. Op dit moment zit er nog het standaard 24T blad in dat er bij de zaag kwam. Deze heeft z'n werk goed gedaan. Ik was hier vrij tevreden over. Het enige wat ik zaag is multiplex, (droog) eiken en soms MDF, al probeer ik dit laatste ivm stof zo min mogelijk te doen.

CMT Orange Tools circular saw blade HW 210 x 2.8/1.8 x 30 Z = 36 15° ATB - 291.210.36M - for longitudinal and cross sections

In de catalogus (pagina 65) staat een overzicht van alle bladen die ze hebben:
https://www.cmtorangetool...NGLISH_CATALOGUE_2022.pdf
code:
1
2
210 30 (+25)    2/7/42 36  1,8 1,2 15° 10° ATB + 8°    Shear                10 271.210.36M
210 30          2/7/42 36  2,8 1,8 15° 15° ATB          General Purpose     10 291.210.36M

De 271 is een stuk dunner en daarmee wat meer ontworpen voor accu-tools. Meer deflectie, maar minder power nodig voor hetzelfde materiaal. Ze hebben ook iets andere tanden.

Voor een tafelzaag zou ik trouwens ook even naar de 285 serie kijken, die heeft demp-gleuven en daarmee een stuk stiller.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 15-03-2023 11:01 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Exigence schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:46:
Nee, lees wat ik schrijf.

De FSN 70 en de FSN 140 zijn de oude modellen. De FSN 800/1100/1400/1600/2100/3100 de nieuwe modellen. De 1400 is echter géén gemeengoed in Nederland, maar wél het nieuwe model.
Aan de andere kant, Mafell heeft tegenwoordig alleen de 80, 110, 160, 210, en 310 in het assortiment, dus welke @Fraggert heeft, is nog even de vraag. Maar als hij zijn 140 kan koppelen met een 80, dan zou het wel de nieuwe FSN 1400 moeten zijn, want de koppeling van de oude is behoorlijk anders dan de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
dragonhaertt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:57:
[...]

In de catalogus (pagina 65) staat een overzicht van alle bladen die ze hebben:
https://www.cmtorangetool...NGLISH_CATALOGUE_2022.pdf
code:
1
2
210 30 (+25)    2/7/42 36  1,8 1,2 15° 10° ATB + 8°    Shear                10 271.210.36M
210 30          2/7/42 36  2,8 1,8 15° 15° ATB          General Purpose     10 291.210.36M

De 271 is een stuk dunner en daarmee wat meer ontworpen voor accu-tools. Meer deflectie, maar minder power nodig voor hetzelfde materiaal. Ze hebben ook iets andere tanden.

Voor een tafelzaag zou ik trouwens ook even naar de 285 serie kijken, die heeft demp-gleuven en daarmee een stuk stiller.
Thanks voor de uitleg. Voor een stationaire 230v machine lijkt me dan de 291 gewoon de keuze? Een 285 is er helaas niet in 210mm. De keuze daarin is sowieso beperkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 16:06

dragonhaertt

@_'.'

NCSmits schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Thanks voor de uitleg. Voor een stationaire 230v machine lijkt me dan de 291 gewoon de keuze? Een 285 is er helaas niet in 210mm. De keuze daarin is sowieso beperkt...
Dan zou ik weer even in de catalogus moeten duiken welke dat precies is.
In ieder geval is een 'industrial' model mét noise-dampening sleuven aan te raden. De ITK plus serie is volgens mij ook wel populair.

De categorieën in de catalogus zijn in principe best overzichtelijk en duidelijk welke toepassing ze geschikt voor zijn. Alleen prijzen zal je zelf moeten uitzoeken/vergelijken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Aan de andere kant, Mafell heeft tegenwoordig alleen de 80, 110, 160, 210, en 310 in het assortiment, dus welke @Fraggert heeft, is nog even de vraag. Maar als hij zijn 140 kan koppelen met een 80, dan zou het wel de nieuwe FSN 1400 moeten zijn, want de koppeling van de oude is behoorlijk anders dan de nieuwe.
Op mijn fuhrungsschiene prijken de volgende type-aanduidingen:

F 160
F 80

Was ff in de war met welke lengte het nou precies was.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een nieuwe cirkelzaag (merk einheil) moeten kopen maar ik had de keuze tussen 1 zonder rei/geleiderail maar wel goed voor mijn "wolfcraft multitafel" of 1 met maar niet geschikt

dus ik mis een rei, de vorige (HB huismerk ding denk ik) had een rei en die heb ik wel redelijk vaak gebruikt
hebben jullie advies voor een rei of gewoon zoeken voor een Einheil geschikte ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:29:
ik heb een nieuwe cirkelzaag (merk einheil) moeten kopen maar ik had de keuze tussen 1 zonder rei/geleiderail maar wel goed voor mijn "wolfcraft multitafel" of 1 met maar niet geschikt

dus ik mis een rei, de vorige (HB huismerk ding denk ik) had een rei en die heb ik wel redelijk vaak gebruikt
hebben jullie advies voor een rei of gewoon zoeken voor een Einheil geschikte ?
Dus als ik goed begrijp kan je circelzaag niet op een rails? misschien wel met een adapter?

zelf heb ik km's langs dit ding gezaagd. https://www.lidl.nl/p/par...en-geleiderail/p100345129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Dus als ik goed begrijp kan je circelzaag niet op een rails? misschien wel met een adapter?

zelf heb ik km's langs dit ding gezaagd. https://www.lidl.nl/p/par...en-geleiderail/p100345129
niet kunnen is iets te ver ;) denk wel dat Einheil eigen rails verkoopt.

ik ben echter inderdaad meer op zoek naar de lidl achtige oplossing(en) lees iets universeler .. zag dat wolfcraft er ook 1 heeft. . bv decoupeerzaag/frees is jou geleiderails ook voor te gebruiken (indien nodig)
deze (random link) https://www.amazon.nl/gp/product/B081QR72TJ

ik heb btw de wolfcraft 1600 tafel nice maar zonder afzuiging vond de oude cirkelzaag niet zo fijn (denk dat dat de reden was dat tie rooksignalen gaf ..doe het zelf maar) en de tafel is niet praktisch om te vervoeren/op te slaan.

maar hoe bevalt die van de Lidl? ik zou denken dat je hem er toch wel tegenaan moet drukken / houden anders loopt tie ervan weg ?

Vendor lock-in ben ik niet zo van .. liever een tools voor de job, en enige waar ik wel wat meer geld aan uit geef is bv een accu-boor machine die word enorm veel gebruikt. alhoewel de volgende set (nu via omstandigheden 3x 14v boormachine(s) maar dat is toeval draad vind ik niet zo erg ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:21:
[...]

ik ben echter inderdaad meer op zoek naar de lidl achtige oplossing(en) lees iets universeler .. zag dat wolfcraft er ook 1 heeft. . bv decoupeerzaag/frees is jou geleiderails ook voor te gebruiken (indien nodig)

ik heb btw de wolfcraft 1600 tafel nice maar zonder afzuiging vond de oude cirkelzaag niet zo fijn (denk dat dat de reden was dat tie rooksignalen gaf ..doe het zelf maar) en de tafel is niet praktisch om te vervoeren/op te slaan.

maar hoe bevalt die van de Lidl? ik zou denken dat je hem er toch wel tegenaan moet drukken / houden anders loopt tie ervan weg ?

Vendor lock-in ben ik niet zo van .. liever een tools voor de job, en enige waar ik wel wat meer geld aan uit geef is bv een accu-boor machine die word enorm veel gebruikt. alhoewel de volgende set (nu via omstandigheden 3x 14v boormachine(s) maar dat is toeval draad vind ik niet zo erg ..
wat kan ik er van zeggen? het werkt beter dan zonder rails en slechter dan met rails :+ waar een rails echt vanzelf gaat moet je met een geleiding zelf iets doen. Het is eigenlijk niet heel anders dan langs een latje zaggen wat met 2 lijmklemmen vast zit.
Als lijmklem is het alleen handig als je eerst de boel kan aandraaien met een andere lijmklem want daar zit niet genoeg beweging voor in (je kan niet nog een keer pompen) , maar klemmen op een plaat hout werkt best goed. persoonlijk zou ik gewoon een rails nemen.. vendor lockin? tsja, gewoon een rails bij de circelzaag, ik wilde het maar niet groter maken dan dat. Met de decoup langs een geleiding zagen? Ik zou er niet aan beginnen.. toen ik een jaar of 13 was probeerde ik voor het laatst recht te zagen met een decoup. :+ voor een frees heb ik hem volgens mij nooit gebruikt, daar pak ik eigenlijk altijd gewoon lat en een paar goede lijmklemmen (of schroefjes) voor, ergens heb ik er denk ik onbewust te weinig vertrouwen in. :+

edit: oja die van mij kan dacht ik maximaal 1000mm dus multiplex oid kan je niet overdwars zagen uit een hele plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Einhel heeft wel eigen geleiderails zie link, tenminste als je deze bedoelt.

https://www.einhellwinkel...luminium-2x-98560500.html

Of de rail op andere type machines merk past geen idee, zoals van Festool Makita Triton daar passen de machines wel onderling op de rails en in verschillende lengtes verkrijgbaar.

Het gemak van een geleiderail tegenover een zaagtafel, zal niet terug willen naar een tafelzaag de ruimte wat al in beslag neemt, laat staan grote platen het gehannes op een tafel, een rail is uitkomst en super strak en gemak, laat staan dat je met een inval/handcirkelzaag frees of decoupeerzaag met wel of geen adapter voor je machine nodig hebt.

Pollood lijn trekken bijv. met een lange rail en een rechte lijn op je werkstuk dan met een lat/plank etc. moet je weer zoeken wat niet krom is door een rechte lijn te trekken ook weer het gehannes er langs zagen in rechte lijn. met een kromme lat/plank ook krom gezaagd dan een strakke rechte lijn.

Nee geef mij maar een geleiderail en meer inzetbaar dan alleen een plaatje doorzagen.

De machines waar je mee werkt, verschillend het past wel of niet elkaar laat staan wel of niet verkrijgbaar of je neemt dat alles bij of op elkaar past en wat er verkrijgbaar is.

Bekende merken is veel meer verkrijgbaar dan minder bekende merken of de accessoires minder uitgebreid etc., het kost iets meer, maar in verhouding ben je voordeliger uit laat staan het gemak alles van één merk waar je mee werkt.

Zo te horen is VSO met een nieuwe hobby begonnen en nieuwe berekeningen op toepast dan alleen water temperatuur :o :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

J.E. Weinor schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Of de rail op andere type machines merk past geen idee, zoals van Festool Makita Triton daar passen de machines wel onderling op de rails en in verschillende lengtes verkrijgbaar.

Het gemak van een geleiderail tegenover een zaagtafel, zal niet terug willen naar een tafelzaag de ruimte wat al in beslag neemt, laat staan grote platen het gehannes op een tafel, een rail is uitkomst en super strak en gemak, laat staan dat je met een inval/handcirkelzaag frees of decoupeerzaag met wel of geen adapter voor je machine nodig hebt.

Pollood lijn trekken bijv. met een lange rail en een rechte lijn op je werkstuk dan met een lat/plank etc. moet je weer zoeken wat niet krom is door een rechte lijn te trekken ook weer het gehannes er langs zagen in rechte lijn. met een kromme lat/plank ook krom gezaagd dan een strakke rechte lijn.

Nee geef mij maar een geleiderail en meer inzetbaar dan alleen een plaatje doorzagen.

De machines waar je mee werkt, verschillend het past wel of niet elkaar laat staan wel of niet verkrijgbaar of je neemt dat alles bij of op elkaar past en wat er verkrijgbaar is.

Bekende merken is veel meer verkrijgbaar dan minder bekende merken of de accessoires minder uitgebreid etc., het kost iets meer, maar in verhouding ben je voordeliger uit laat staan het gemak alles van één merk waar je mee werkt.

Zo te horen is VSO met een nieuwe hobby begonnen en nieuwe berekeningen op toepast dan alleen water temperatuur :o :P
Als je een beetje vollume moet zagen (aantal plankjes) zweer ik toch echt bij een zaagtafel. :9 gehannes met grote platen kan ik wel inkomen maar is meestal goed te voorkomen met rolbokjes. plek neemt het wel in ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Als je een beetje vollume moet zagen (aantal plankjes) zweer ik toch echt bij een zaagtafel. :9 gehannes met grote platen kan ik wel inkomen maar is meestal goed te voorkomen met rolbokjes. plek neemt het wel in ja.
Ja dat weet ik ook dat bepaalde afmeten met een tafelzaag soms wat makkelijk kan zijn in aantallen en vooral als je met een zaagslede werkt, afmetingen en de ruimte als vaste opstelling of weer opbergen.

En plaatje van pakweg 50 x 50 cm ook wel te doen met gebruik met rail met hoekaanslag nog kleiner dan de afkortzaag.

Maar alles wat je aanschaft veel of enkele keer wat zagen laat staan de ruimte die je beschikt bepaald vaak wat de aanschaf wordt en wat je zelf handiger vind etc.

En je hebt grote en kleine zaagtafels, mobiel of vaste opstelling of de zaag zit in een opgesteld zaagtafel die je zelf hebt gemaakt als DIY in de werkplaats.

Ik heb zelfs ook geen al te grote grote schuur 5 x 4 meter die moet je ook inrichten werkbank kasten machines materiaal etc. en je wilt nog een beetje ruimte houden om er fatsoenlijk in te kunnen werken,

Vind de werkruimte die je overhoud wel belangrijk als alles efficiënt is ingericht in een bepaalde ruimte creëer je ruimte, en ik moet ook met mijn motor aan het werk kunnen in de schuur rondom.

Daar gaat een tafelzaag niet inpassen, vandaar ook veel met de rail te werk gaat, en anders de afkortzaag en het staat het mij meer in de weg dan dat ik er gemak van heb, maar dat is persoonlijk en situatie bij iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

J.E. Weinor schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:46:
[...]

ik hoopte op zoiets als "vet gedrukt" .. 1 brand fits x others.

nu voordeliger voor 400,- ex accu voor 1 tool koop ik nu 8 andere tools , maar als duur goed was .. was dit topic er niet ;)

Cirkelzaag met geleiderails is zeker wel een aanwinst geweest alleen dat de zaag ermee ophoud is het zoveelste product van HB dat ik de prullenbak in lazer dat toch wel erg teleurstelt .. andere eveneens goedkoop gereedschap is toch robuster .. kwaliteit is wellicht (ken niks beters) oftewel ter discussie ..
zie DIY klussende tweakers topic delen.. hahahah

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:23

JT

VETAK y0

J.E. Weinor schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Als je geen lange lengte kwijt kunt opbergen vaste plek schuur/garage kun je beter 2 lengtes koppelen en heb je meer gemak van dat dat een lange plaat aan een stuk in de weg ligt, laat staan het transporteren er van op locatie.

Een lange lengte van 3 meter is vaak duurder dan 2 losse lengtes althans van Makita 2x 150 cm + koppelstuk ben je goedkoper uit dan 1 rail van 3 meter en als je een beetje op de prijzen let heb je er een foudraal om in op te bergen bij heb ze wel al wel voor €20 voorbij zien komen in een actie prijs Combitools evt of via Amazon etc.

Was zelfs voor 2 geleiderails 150 cm + koppelstuk en foudraal €135 kwijt afgelopen jaar terwijl 1 plaat van 3 meter wel €150 of meer kwijt bent wel op de prijzen letten dat schommelt nog wel met de prijzen, en afgelopen jaar aangeschaft en zijn niet echt verhoogd met dit jaar betreft de prijzen hierin, dus dat valt nog mee.

Begin dit jaar nog een extra Makita plaat bij aangeschaft van 150 cm en afgekort op 90 en 60 cm voor een sterke prijs van €37 op Amazon en gratis verzenden.

Uit ervaring met een lengte 140 of 150 cm om korte stukken van 50 a 60 cm te zagen met een lange plaat vind ik onhandig in gebruik en niet fijn om te werken, laat staan dat je een hoekaanslag gebruikt maar dat is persoonlijk.
Misschien ga ik dan wel gewoon voor 2x140 en verzaag ik er 1. Bosch rails 2x160 met tas vind ik niet voor 135 euro. Youtool is 125 voor 2 stuks 140.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Waarom haal je niet gewoon bosch linealen dan??
Kosten ;) 2x FSN 1600 is 178 euro. Verbindingsstuk is 52 euro. 2x Youtool 140 is 125 inclusief verzenden, verbindingsstuk 8,50 (moet ik nog wel even 2 betere schroeven voor kopen volgens een review).230 vs 133,50 is nogal een verschil.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Orion84 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:45:
[...]

Dat ligt er vooral aan in hoeverre je de ruimte hebt op je werkbank / vloer / ... om een en ander neer te leggen en te ondersteunen.

Wat je in elk geval wilt voorkomen is dat zo'n lange liniaal op een werkstuk van 40cm ligt en er voor en er achter niet ondersteund wordt. Dan is de kans dat ie niet goed blijft liggen erg groot. Klemmen kunnen daar ook bij helpen.
Ja, ik denk dat ik sowieso iets korter wil, voor flexibiliteit, zodat je voor kleine stukken niet afhankelijk bent van een zaagbak ofzo.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Die heb ik ook maar is altijd een gereken plus niet in alle situaties zit die stevig (dun materiaal bijvoorbeeld) én als je plaat te lang is dan kun je het hiermee ook niet in twee delen doen door hem te verschuiven in verband met die klemmen ofzo. Ik ben nu wel toe aan het gemak van een liniaal; aftekenen wat er daadwerkelijk af moet, ding erlangs en gaan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik heb een decoupeerzaag Bosch GST 60 PE uit een huisontruiming van mijn opa.
Uit mijn ervaring zagen decoupeerzagen (Ferm, AEG) nooit echt recht en kan ze hakken als ik decoupeerzaag niet stevig genoeg vasthou
Die van Bosch hakt veel minder veel minder. En die wil ik gebruiken.

Ik wil graag binnenkort zelf platen recht afzagen zodat ik thuis kan zagen ipv bij gamma zaagservice.
Weten jullie of deze combinatie op een GST 60 PE past?

https://www.bosch-profess...roducts/fsn-sa-1600A001FS
https://www.bosch-profess...oducts/fsn-800-1600Z00005

Of hebben jullie een alternatief voor een geleider voor recht zagen met een decoupeerzaag?

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 16-03-2023 23:34 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MedionAkoya schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:32:
Hoi, ik heb een decoupeerzaag Bosch GST 60 PE uit een huisontruiming van mijn opa.
Uit mijn ervaring zagen decoupeerzagen (Ferm, AEG) nooit echt recht en kan ze hakken als ik decoupeerzaag niet stevig genoeg vasthou

Ik wil graag binnenkort zelf platen recht afzagen zodat ik thuis kan zagen ipv bij gamma zaagservice.

Of hebben jullie een alternatief voor een geleider voor recht zagen met een decoupeerzaag?
cirkelzaag waarom ? --> post hierboven van @J.E. Weinor

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Recht zagen met een decoupeerzaag werkt niet echt goed. Het zaagblad zit maar aan een kant vast, en de andere kant kan alle kanten op zwabberen. Je kan best je decoupeerzaag netjes recht laten gaan langs een rail of een (fictionele) rechte lat, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je zaagsnede recht gaat zijn. En zonder geleidingsrail of lat corrigeer je het weglopende zaagje door de decoupeer wat te draaien, maar als je de decoupeerzaag tegen / op de geleiding houdt, kan dat niet.

Dat is mijn ervaring met rails en decoupeerzagen, in ieder geval.

Voor wat betreft de adapter, er staat niet op dat de GST 60 er op past, dus ik zou er ook niet van uit gaan dat het past. Misschien past het wel, als je geluk hebt, maar een GST 150 past er bv ook niet op, dus zou er niet vanuit gaan dat het werkt.

De beste methode om 'recht' te zagen met een decoupeerzaag is naar mijn idee door met de hand een lijntje te volgen. Wat nooit echt recht gaat worden, maar veel rechter dan dat ga je het niet krijgen met een decoupeerzaag.

Wil je echt recht zagen? Cirkel- of invalzaag op geleidingsrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ook hier slechte ervaringen met proberen recht te zagen met een decoupeerzaag. Behoeft denk ik geen verdere toelichting dankzij de posters boven mij.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 17:23
Ik heb recent een Makita DHR242Z combihamer gekocht. Ik zit te kijken hoe ik dat apparaat het beste kan opbergen. Ik zie dat Makita inzetjes verkoopt voor mbox-4 maar ik zit niet echt te wachten op een dergelijke grote mbox. Ik neem aan dat een mbox 4 nodig is omdat de boor rechtop staat en niet plat ligt?

Heeft iemand ervaring om een combihamer in een andere mbox (of systainer) te stoppen die kleiner zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NCSmits schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:

Ik heb voor mijn DWE7485 de https://www.cmtonline.nl/...nding-250-x-30-x-60t.html

Gekocht op amazon voor +/- 60 euro bij mobiltechna, italiaanse toko waar meerdere tweakers en ook lui van woodworking.nl forum hebben gekocht. Geen gezeik en vlotte verzending.

Dikke faal-edit ik heb de 7492, op een 7485 past dit blad niet natuurlijk |:( |:( |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 18-03-2023 11:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 11:52
zerokill schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:02:
Ik heb recent een Makita DHR242Z combihamer gekocht. Ik zit te kijken hoe ik dat apparaat het beste kan opbergen. Ik zie dat Makita inzetjes verkoopt voor mbox-4 maar ik zit niet echt te wachten op een dergelijke grote mbox. Ik neem aan dat een mbox 4 nodig is omdat de boor rechtop staat en niet plat ligt?

Heeft iemand ervaring om een combihamer in een andere mbox (of systainer) te stoppen die kleiner zijn?
De machine past in een mbox 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhtnXnEmgUfZlgOjq2i9GVSjc0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FA3caYaPTCUlSztMHUIkdc8y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
zerokill schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:02:

De grotere m-box is er met name voor de stofafzuiging die er meestal bij gekocht wordt. Deze is ook wel een must gezien de huidige arbo normen omtrent boren in beton. ;)

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:39
BoomSlang schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:08:
[...]

De grotere m-box is er met name voor de stofafzuiging die er meestal bij gekocht wordt. Deze is ook wel een must gezien de huidige arbo normen omtrent boren in beton het inademen van kwartsstof kankerverwekkend is. ;)
Fixed that for you. ;)

(Om het gebruik van PBM's/Afzuiging even extra kracht bij te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hoi,
Nieuwe vraag, wat is volgens jullie een goede meetlint met kijkvenster + vergrendeling?
Ik heb goede ervaring met twee meetlinten van MABO supermatic no 118 (van mijn vader en opa).
Helaas is de metalen lint vervormd en is een nieuwe is niet te koop in de winkel.

Maar is dit een goede vervanger van MABO?
https://www.amazon.nl/Con...kijkvenster/dp/B00CFXZH3U
of
https://www.amazon.nl/Sta...a6-424a-a60e-fbc5a841bab4
Ik vind het rubber omhusel bij de meeste Stanley meetlinten niets, gelukkig heeft bovenstaande Stanley dat niet.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

JT schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:08:
[...]

Ook hier slechte ervaringen met proberen recht te zagen met een decoupeerzaag. Behoeft denk ik geen verdere toelichting dankzij de posters boven mij.
Oke, dat slechte zagen met decoupeerzaag ligt dus niet helemaal aan mij.
Ik denk dat ik inderdaad weer voor zaagservice ga of een cirkelzaag met geleider leen/huur.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:08
MedionAkoya schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:48:
Hoi,
Nieuwe vraag, wat is volgens jullie een goede meetlint met kijkvenster + vergrendeling?
Ik heb goede ervaring met twee meetlinten van MABO supermatic no 118 (van mijn vader en opa).
Helaas is de metalen lint vervormd en is een nieuwe is niet te koop in de winkel.

of
Ik vind het rubber omhusel bij de meeste Stanley meetlinten niets, gelukkig heeft bovenstaande Stanley dat niet.
Ik vind dit type erg prettug, geen kijkvenster maar wel dezelfde functionaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:33
Hoi,

of
Ik heb er wel eens een voorbij zien komen in een vergelijking op YouTube (andere dan de Stanley, ik denk hier maar kan de video niet zo snel vinden. Die Stanley zal denk ik geen miskoop zijn.

Die optie van Breezz zou ik niet kopen, die is voor algemeen gebruik niet handig (heeft wel zn waarde, maar in specifieke gevallen -> door het markeerpinnetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:40

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb die rode maar ik heb nooit begrepen waar dat pinnetje voor was, nu zie ik pas waar het voor dient :X

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

6killer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Ik heb er wel eens een voorbij zien komen in een vergelijking op YouTube (andere dan de Stanley, ik denk hier maar kan de video niet zo snel vinden. Die Stanley zal denk ik geen miskoop zijn.

Die optie van Breezz zou ik niet kopen, die is voor algemeen gebruik niet handig (heeft wel zn waarde, maar in specifieke gevallen -> door het markeerpinnetje).
Mwa dat hoor ik altijd iedereen zeggen. Ik gebruik mijn talmeter altijd. Dat markeerpinnetje zit niet in de weg en ik vind het een fijn robuust ding.

Sowieso geniet een Europees product (Hultafors) altijd de voorkeur boven Chinees (Stanley).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:02
Hoi,

of
Gebruik al een tijdje Milwaukee rolmaten. Beide 5 en 8 meter en deze voldoen mij heel goed alleen ze hebben geen kijkvenster. Ook nog een Stanley Powerlock liggen en deze doet het na 5 jaar ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Laatst online: 20-04 09:26
Fraggert schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Ik heb voor mijn DWE7485 de https://www.cmtonline.nl/...nding-250-x-30-x-60t.html

Gekocht op amazon voor +/- 60 euro bij mobiltechna, italiaanse toko waar meerdere tweakers en ook lui van woodworking.nl forum hebben gekocht. Geen gezeik en vlotte verzending.
De CMT bladen ken ik niet, al hoor ik er goede dingen over. Zelf onlangs via ebay 3 Freud bladen gekocht voor de DWE7492. (24T, 40T en 60T} Zaagt als een baas. Komt uit Engeland, dus wel een paar dagen wachten. Totaal 125,- euro incl. invoerrechten en verzending. https://www.ebay.nl/str/toolden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 10:19
Hoi,

of
Dit is mijn Powerlock na 18 maanden:
De rem loopt dus aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAk8AjM-9LqaBST2TOxfUGHBlVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRndUEpXhjWpM3XteyFBel0n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt8elPrguQVmto_F_8MG8Ixg16U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZgnkS8ipnb1oF7akuN1ttPU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
Fraggert schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Een 250mm is toch veel te groot? Standaard zit er een 210mm in.

[ Voor 4% gewijzigd door NCSmits op 18-03-2023 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:33
Boudewijn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Mwa dat hoor ik altijd iedereen zeggen. Ik gebruik mijn talmeter altijd. Dat markeerpinnetje zit niet in de weg en ik vind het een fijn robuust ding.

Sowieso geniet een Europees product (Hultafors) altijd de voorkeur boven Chinees (Stanley).
Dan is het persoonlijk misschien, maar even snel de band eruit trekken vind ik makkelijker bij een standaard rolmaat door dat markeerpennetje (die in een jaszak ook nog wel eens blijft haken).

Edit:

@MedionAkoya Ik heb nog even verder gezocht naar de versie die ik ergens gezien had: deze was het volgens mij, zelfde UK producent als de Hultafors.

[ Voor 16% gewijzigd door 6killer op 18-03-2023 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NCSmits schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 06:27:
[...]

Een 250mm is toch veel te groot? Standaard zit er een 210mm in.
1000 x excuus, ik heb de 7492 8)7

Ik zal mijn berichtje aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
Fraggert schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:16:
[...]

1000 x excuus, ik heb de 7492 8)7

Ik zal mijn berichtje aanpassen.
Haha geen probleem. Ik zal je wel een tikkie sturen voor de retourkosten :+ :+ ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-05 08:27
Hoi,

of
Niet goedkoop maar met digitaal afleesvenster en met bluetooth koppelbaar aan de app waarmee je afmetingen onmiddellijk in een afbeelding kan plaatsen: https://www.sola.at/nl-be/producten/cito-p341201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

IceBlue schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Niet goedkoop maar met digitaal afleesvenster en met bluetooth koppelbaar aan de app waarmee je afmetingen onmiddellijk in een afbeelding kan plaatsen: https://www.sola.at/nl-be/producten/cito-p341201
Dat is wel interessant, hierover is altijd gedoe met familie met afmetingen van een gordijn, tapijt, kasten etc etc.
app met foto met afmetingen helpt denk ik wel

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:53
Dat is wel erg over de top :-) Ik zou dan eerder voor een laser kiezen bijvoorbeeld Sndway SW-T40 of een ander merk. Over het algemeen letten op de kleur, maximale afstand en nauwkeurigheid is voldoende. Maar als je de laser ook als rekenmachine wenst dan ook aan die zaken denken, zoals oppervlakte en inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Een laser als meter kan zeker maar is vaak niet nauwkeurig genoeg. Ik zie vaak dat ze opmeten met een laser afstandsmeter maar bij de productie nemen ze dan een rol of vouwmeter om af te tekenen. Dan heb je 2x een afwijking. Voor veel zaken maakt dit niet veel uit maar als je bvb een keukentablet of traptredes maakt kan die 2 à 3mm vaak teveel zijn. Als je kan meten met dezelfde rolmeter als waar je gaat aftekenen dan kan je deze afwijking vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:53
Ja, helemaal mee eens. Er zit meestal te veel speling tussen de haakomslag en de rolband. Je komt er al snel achter dat je deze een beetje kunt bewegen en in de loop van de tijd gaat dat groeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:25
royaljoop schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:26:
Ja, helemaal mee eens. Er zit meestal te veel speling tussen de haakomslag en de rolband. Je komt er al snel achter dat je deze een beetje kunt bewegen en in de loop van de tijd gaat dat groeien.
Je weet dat daar speling op hoort te zitten? Voor het correct meten van zowel buiten- als binnenmaten.

Die speling hoort natuurlijk niet groter te worden na verloop van tijd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Xander schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Je weet dat daar speling op hoort te zitten? Voor het correct meten van zowel buiten- als binnenmaten.

Die speling hoort natuurlijk niet groter te worden na verloop van tijd.
Waarom hoort daar speling op te zitten?
En waar zit hij dan? Volgens mij begrijp ik dit niet :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:25
Boudewijn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Waarom hoort daar speling op te zitten?
En waar zit hij dan? Volgens mij begrijp ik dit niet :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aaahh die wiggle. Check. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 23:01
I.v.m. storten zwaluwstaartvloer moet ik circa 14-16 zakken beton verwerken.
Nu kan ik dat met de Makita accu boormachine (DDF484Z) doen, maar vraag me af hoe goed het voor de machine is om 16 van die zakken vrij kort achter elkaar te mengen.

Denken jullie dat de machine dit aankan, of is het beter om voor deze klus een cheapo betonmenger aan te schaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:59
Koop/leen of huur de betonmixer, nog beter een betonmolen.
Je accuboor is hier niet voor gemaakt, hooguit wat verf mengen of 1 zakje gietmortel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlue
Tegenwoordig vind je al een menger van een a-merk voor +/-€100. Ik zou hiervoor ook niet mijn boormachine overbelasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rainier15 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:08:
Nu kan ik dat met de Makita accu boormachine (DDF484Z) doen, maar vraag me af hoe goed het voor de machine is om 16 van die zakken vrij kort achter elkaar te mengen.

Denken jullie dat de machine dit aankan, of is het beter om voor deze klus een cheapo betonmenger aan te schaffen?
ik blijf er normaliter ver van weg maar ik heb inmiddels een zakje of 15 staan mengen met zo'n einhell mixer en dat gaat verbazingwekkend goed :)

Fijne traploze snelheidsregelaar

zijn er in 2 maten
https://www.toolstation.n...mixers/c242?brand=Einhell

Hyundai heeft een 1800 wattrer zelfs voor 85 euro bij de Hornbach
https://www.hornbach.nl/p/hyundai-mixer-1800-w/10496500/
(let op: niet traploos vlgns mij, heeft 2 standen)

Dat mengt boven verwachting.......ik deed dat voorheen zakje voor zakje met oftewel mijn, 14,4 panasonic maar ik kreeg het idee dat dat geen goed plan was :P , toen een 600watt Bosch Pro GSB13 klopboor (zonder kloppen)wat ook niet echt overhoud.....en toen heb ik mijn Bosch GBH2-28 maar ingezet, maar dat vond ik een beetje zonde want ik zorg goed voor mijn spullen en dat gespetter met beton en je gore klauwen aan mijn dure boorhamer vond ik niet echt cool (ja het is gereedschap maar ik hou mijn spullen graag netjes).

Mijn maatje heeft dus die Einhell (ik dacht de 1400 watter) en dat is echt wel een verbetering ten opzichte van bovenstaande workarounds.

Ik leen hem binnenkort voor een betonvloertje in het kwartelhok.......(hele hok is muisdicht....tot ze domweg 20 cm onder een opsluitband doorgroeven en in het hok weer omhoog kwamen voor een maaltje meelwormen |:( ) maar als ik weer eens palen moet zetten voor een schutting o.i.d. dan haal ik meteen zo'n ding. Je kunt er ook een grondboor opzetten namelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 21-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

IceBlue schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:37:
Tegenwoordig vind je al een menger van een a-merk voor +/-€100. Ik zou hiervoor ook niet mijn boormachine overbelasten.
een A-merk? kun je even linken welke dat is dan? dan koop ik hem meteen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IceBlue
Deze: https://www.hikoki-powert...schap/mixers/um12vst2uaz/

Wordt in veel vakhandels verkocht rond de €100.

Ik kom uit de professionele wereld van verkoop van elektrische machines en gereedschappen minder naar de afwerking maar meer naar het brutere werk. Betonmolens/stellingen/bekistingsmateriaal maar ook veiligheidskleding, gereedschappen en machines (Milwaukee, Hikoki, Dewalt, Flex, Metabo, Makita). Ik ben al heel lang Tweaker en wil zeker geen reclame maken. Dit is waar mijn interesse ligt en ik weet graag wat er leeft en gebruikt wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

IceBlue schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:12:
Deze: https://www.hikoki-powert...schap/mixers/um12vst2uaz/

Wordt in veel vakhandels verkocht rond de €100.

Ik kom uit de professionele wereld van verkoop van elektrische machines en gereedschappen minder naar de afwerking maar meer naar het brutere werk. Betonmolens/stellingen/bekistingsmateriaal maar ook veiligheidskleding, gereedschappen en machines (Milwaukee, Hikoki, Dewalt, Flex, Metabo, Makita). Ik ben al heel lang Tweaker en wil zeker geen reclame maken. Dit is waar mijn interesse ligt en ik weet graag wat er leeft en gebruikt wordt.
mooi ding, mijn andere maatje die veel klust heeft heel veel hikoki/hitachi, hij doet veel metaalwerk.

Ik vond die namelijk niet onder de 120 euro, vandaar even specifiek de vraag. Maar goed, 2 tientjes erop voor een Hikoki , daar is over na te denken :)

https://www.toolmax.nl/hi...0-mm-m14-aansluiting.html

ps: wij kijken hier wel naar prijzen in de BTW ;)

Merken noemen, of zelfs types is geen reclame, zolang je je er verder geen affiniteit mee hebt (de exacte regeltjes weet ik niet zo, ik ben geen mod) of je komt alleen je eigen shop pluggen....... maar zo'n forumlid met veel praktijkervaring voor tips en tricks is een waardevolle aanwinst in een topic zoals dit _/-\o_ d:)b

Hoe meer zielen hoe meer vreugd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 21-03-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
voor zandcement, gips, tegellijm of egaline pak ik altijd een oude bedraade bosch blauw klopboor => die gebruik ik verder nergens anders mee voor en doet dit soort werk zonder problemen.

voor zoveel zakken beton zou ik echter een betonmolen huren aangezien al die steentjes in het beton er voor zorgen dat met de hand mengen zeer veel zwaarder is. 1 of 2 zakken gaat nog wel met de hand, maar meer dan dat is echt het huren van een betonmolen meer dan waard in mijn ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Leipo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:23:
voor zandcement, gips, tegellijm of egaline pak ik altijd een oude bedraade bosch blauw klopboor => die gebruik ik verder nergens anders mee voor en doet dit soort werk zonder problemen.

voor zoveel zakken beton zou ik echter een betonmolen huren aangezien al die steentjes in het beton er voor zorgen dat met de hand mengen zeer veel zwaarder is. 1 of 2 zakken gaat nog wel met de hand, maar meer dan dat is echt het huren van een betonmolen meer dan waard in mijn ogen :)
@rainier15

ik meng 2x25 kg zakken achter elkaar in een kuip met die Einhell, méér moet je inderdaad zoals @Leipo zegt zeker niet willen.
Kwestie van met beleid mengen.....beginnen met veel water en dan mak aan het droge spul erbij.

Een betonmolen huren is zeker een te overwegen alternatief, denk dan wel aan dat die niet in je Fiat500 past, je dus een trekhaak moet hebben, een aanhanger...of deze zaken moet kunnen regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 09-05 06:35
Normaal ben ik groot voorstander voor A-merk gereedschap maar ik heb vorig jaar deze gekocht en heb inmiddels al een kuip of 20 cement en beton mortel onder elkaar gezet met de mixer en dat werkt prima. Twee mechanische versnellingen en traploze toerenregeling. Ruim onder de honderd euro te krijgen....
https://vonroc.com/verf-cement-menger-1800w-pm502ac

Ding doet gewoon wat hij moet doen. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Fuel_80 op 21-03-2023 09:09 . Reden: Link gefixed ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fuel_80 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:58:
Normaal ben ik groot voorstander voor A-merk gereedschap maar ik heb vorig jaar deze gekocht en heb inmiddels al een kuip of 20 cement en beton mortel onder elkaar gezet met de mixer en dat werkt prima. Twee mechanische versnellingen en traploze toerenregeling. Ruim onder de honderd euro te krijgen.... https://vonroc.com/verf-cement-menger-1800w- pm502ac

Modelnummer 404 :+

fiks je link ff ;)

@rainier15 ischrijven voor de nieuwsbrief gaat er nog 5 euro korting af.

veel goedkoper gaat het niet worden d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 21-03-2023 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tivo
rainier15 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:08:

Beton mengen met een (accu)boor gaat niet goed werken en zonde van je machine. Ooit gebruikte ik er een betonmolen voor, maar elke keer dat schoonmaken ervan werd ik niet vrolijk van en het is een behoorlijke sta in de weg. Ook sta je vaak wat verder van je werk, heb je weer een kruiwagen nodig, die ook weer schoonmaken... Ik heb toen, zo'n 15/20 jaar geleden een Ferm betonmixer gekocht. Je speciekuip in of naast het werk, 2 zakjes erin en sneller gemixt dan in de molen. Met de 2 handvaten kan je ook goed kracht zetten. (Het is beter om het beton aan de dikke kant te houden). Emmer water ernaast om de mixer gelijk schoon te spoelen. Speciekuip even spoelen en klaar. Het apparaat toen gekocht voor 1 klus, maar inmiddels al aardig wat pallets beton weggewerkt en hij doet het nog steeds! Overigens de betonmolen verkocht aan een jeu de boule vereniging, gingen ze hun ballen mee schoonmaken 8)7 P.s. je gebruikt lichtgewicht constructiebeton op de platen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Aangezien ik binnenkort ca 50 zakken mortel mag gaan mixen (niet allemaal achterelkaar), volg ik dit even. En kwam deze tegen, beslist geen a-merk ;) maar voor niet-professioneel gebruik misschien wel wat? Ook handig dat-ie twee 'roerstaven' heeft en een flink vermogen: https://www.lidl.nl/p/par...gFU_NLYe3stBoCwrMQAvD_BwE

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Ik ben niet bekend met parkside apparaten, maar ik denk dat deze prima gaat werken voor je klus. HBM heeft ook een goedkopere mixer met dubbele garde, die is waardeloos, de handvaten kan je zo dubbel vouwen. En 50 zakken, dat wordt dan een pallet met 48 zakjes laten bezorgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 16:24
Fuel_80 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:58:
Normaal ben ik groot voorstander voor A-merk gereedschap maar ik heb vorig jaar deze gekocht en heb inmiddels al een kuip of 20 cement en beton mortel onder elkaar gezet met de mixer en dat werkt prima. Twee mechanische versnellingen en traploze toerenregeling. Ruim onder de honderd euro te krijgen....
https://vonroc.com/verf-cement-menger-1800w-pm502ac

Deze heb ik ook gekocht, heeft al vele emmers rotband/f&f en afgelopen zomer ook 24 zakken egaline gedraaid. (de mixstaaf had wel een 20cm langer gemogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Tivo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:44:
Ik ben niet bekend met parkside apparaten, maar ik denk dat deze prima gaat werken voor je klus. HBM heeft ook een goedkopere mixer met dubbele garde, die is waardeloos, de handvaten kan je zo dubbel vouwen. En 50 zakken, dat wordt dan een pallet met 48 zakjes laten bezorgen? :)
Ja, die HBM ziet er wat fragieler uit. Ik ga het gewoon proberen met de Parkside. En inderdaad, dat wordt wel bezorgen, die zakjes ;)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 09-05 19:38
Cella schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:29:
Aangezien ik binnenkort ca 50 zakken mortel mag gaan mixen (niet allemaal achterelkaar), volg ik dit even. En kwam deze tegen, beslist geen a-merk ;) maar voor niet-professioneel gebruik misschien wel wat? Ook handig dat-ie twee 'roerstaven' heeft en een flink vermogen: https://www.lidl.nl/p/par...gFU_NLYe3stBoCwrMQAvD_BwE
Relatief gezien is 50-100 zakken voor zo'n machine natuurlijk ook peanuts (dat zou het in ieder geval moeten zijn), als iemand zo'n ding professioneel koopt, zal die honderden zakken mixen (zeg gemiddeld een paar zakken per dag, als het meer wordt zal men al gauw een menger aanschaffen). Dus één verbouwing zou elk merk het wel moeten uithouden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Deze heb ik ook gekocht, heeft al vele emmers rotband/f&f en afgelopen zomer ook 24 zakken egaline gedraaid. (de mixstaaf had wel een 20cm langer gemogen)
Ik zet de kuip op een stapeltje stenen of zelfs een paar zakken mortel, geen enkele van die mixstaven is lang genoeg om lekker rechtop te staan mixen, je moet toch best wat kracht zetten en het slaat bij mij acuut in mijn lage onderrug als ik dat ook maar iets voorover sta te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 16:24
Fraggert schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Ik zet de kuip op een stapeltje stenen of zelfs een paar zakken mortel, geen enkele van die mixstaven is lang genoeg om lekker rechtop te staan mixen, je moet toch best wat kracht zetten en het slaat bij mij acuut in mijn lage onderrug als ik dat ook maar iets voorover sta te doen.
Dat wil met stucen inderdaad prima!
(het was wat minder handig met egaline die je toch wel wil mengen daar waar je het gaat gebruiken, zit je verhoging vast in de nieuwe vloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jichem schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Dat wil met stucen inderdaad prima!
(het was wat minder handig met egaline die je toch wel wil mengen daar waar je het gaat gebruiken, zit je verhoging vast in de nieuwe vloer)
nou, we mengden beton in de tuin, terwijl de vloer in de woonkamer lag ;)

maar ik snap wat je bedoelt, zeker met egaline (of welke dunne gietvloer dan ook) heb je heel wat minder tijd dan met een klats beton. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Fraggert schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:23:
[...]

nou, we mengden beton in de tuin, terwijl de vloer in de woonkamer lag ;)

maar ik snap wat je bedoelt, zeker met egaline (of welke dunne gietvloer dan ook) heb je heel wat minder tijd dan met een klats beton. :)
Met egaline kun je geen vloer storten ook met egalisatie mortel niet die giet je over de vloer voor top afwerking, het mixen er van nog best te doen met een accu machine, met een lange mixer in een kuip en zelf ook gedaan in de garage met egalisatie mortel en 3 cm afdeklaag de mortel is vrij dun bijna water.

Met beton of droge mortel cement metsel of beton storten is een betonmolen toch wel handig als je veel moet storten dan met een mixer aan de gang, met de hand mengen kan ook :? :o

Tegenwoordig heb je kant en klare zakken van 25kg voor, een betonvloer van pakweg 16m2 heb je veel zakken nodig laten storten of zelf doen.

50 zakken al gauw 1250kg aan gewicht pak je niet gauw in je kleine aanhangertje of auto 100 stoeptegels weegt al wat laat staan een kuub zand.

Heel wat jaren geleden zelf ook beton gestort voor een bijkeuken dat kon je kant en klaar kopen kreeg een grote aanhanger bij een beton bedrijf in de buurt mee en de beton werd terplekke gestort in de aanhanger dat kon je met een schep zelf uithalen in de kruiwagen en storten, dat was was super handig en de kosten vielen toen heel erg mee dan laten storten terplekke, en was zelf net zo duur uit als ik kosten aan een betonmolen moest huren beton + verzend aanhanger huren etc. en dan moet je zelf alle beton nog zelf mengen.

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-03-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 09-05 06:35
J.E. Weinor schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Met egaline kun je geen vloer storten ook met egalisatie mortel niet die giet je over de vloer voor top afwerking, het mixen er van nog best te doen met een accu machine, met een lange mixer in een kuip en zelf ook gedaan in de garage met egalisatie mortel en 3 cm afdeklaag de mortel is vrij dun bijna water.

Met beton of droge mortel cement metsel of beton storten is een betonmolen toch wel handig als je veel moet storten dan met een mixer aan de gang, met de hand mengen kan ook :? :o

Tegenwoordig heb je kant en klare zakken van 25kg voor, een betonvloer van pakweg 16m2 heb je veel zakken nodig laten storten of zelf doen.

50 zakken al gauw 1250kg aan gewicht pak je niet gauw in je kleine aanhangertje of auto 100 stoeptegels weegt al wat laat staan een kuub zand.

Heel wat jaren geleden zelf ook beton gestort voor een bijkeuken dat kon je kant en klaar kopen kreeg een grote aanhanger bij een beton bedrijf in de buurt mee en de beton werd terplekke gestort in de aanhanger dat kon je met een schep zelf uithalen in de kruiwagen en storten, dat was was super handig en de kosten vielen toen heel erg mee dan laten storten terplekke, en was zelf net zo duur uit als ik kosten aan een betonmolen moest huren beton + verzend aanhanger huren etc. en dan moet je zelf alle beton nog zelf mengen.
Zeker voor grotere hoeveelheden heb je gelijk.
Maar ik maak de afweging soms anders omdat het gewoon beter uitkomt enz. Ondanks dat ik gelukkig de mogelijkheid heb om een 1,5 kuub zand te laden op mijn aanhanger (die ik vervolgens leeg kan kiepen _/-\o_ ).

Ik heb ook een eigen betonmolen maar bij af en toe een zakje mortel, of als je zelf de mortel ook nog moet verwerken is een mixer ideaal.
Het schoonmaken van betonmolen kost vaak al meer tijd dan het mixen. Dat neem ik ook mee in mijn afweging.

Van het weekend nog een paar zakken betonmortel gemixed en dat was binnen een kwartiertje gebeurd inclusief schoonmaken. Dat lukt met een molen niet, als je ze een beetje schoon wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:43
Leipo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:23:

Een mixer mengt t wel 4 keer zo snel.

Ik zou als je regelmatig mixt altijd een mixer aanschaffen. Dat werkt zoveel fijner

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 23:01
Zo wat een hoop antwoorden, bedankt allemaal!
Ik ga een (budget) mixer aanschaffen.
Komt in de toekomst vast vaker van pas.

Ik denk dat het die parkside word met de dubbele roer staven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Voor een volgende badkamer verbouwing ga ik ook een kruislijnlaser kopen. Ik zie dat veel positieve reacties en ervaringen van de DEKO DKLL en van de Parkside Performance kruislijnlaser. Beiden zijn leverbaar binnen een dag of 5.

De vraag is al vaker gesteld, maar misschien na wat langere ervaring, welke is aan te raden? Zijn er trouwens verschillende versies van de DEKO DKLL? Ik zie DEKO DKLL12PB1/2 en een DKLL12PB1. Zijn dat dezelfde maar dan met andere accessoires?

Dit is trouwens een tool dat ik al heel lang een keer wil kopen en nu eindelijk een goede reden heb :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
rainier15 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:15:

Ik denk dat het die parkside word met de dubbele roer staven.
ik ken die van parkside niet, maar controleer van te voren wel of de roerstaven geschikt zijn voor beton en andere zware substanties. een te lichte roerstaaf heeft namelijk het effect dat de kern wel draait, maar de buitenkant stil blijft staan door de grote weerstand van het beton/zandcement. oftewel: hij wikkelt om zichzelf heen als een wokkel en mengt helemaal niets (been there done that: zandcement met een tegellijm garde mixen ging niet zo goed :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Leipo op 22-03-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:17
webber87 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:40:
Voor een volgende badkamer verbouwing ga ik ook een kruislijnlaser kopen. Ik zie dat veel positieve reacties en ervaringen van de DEKO DKLL en van de Parkside Performance kruislijnlaser. Beiden zijn leverbaar binnen een dag of 5.

De vraag is al vaker gesteld, maar misschien na wat langere ervaring, welke is aan te raden? Zijn er trouwens verschillende versies van de DEKO DKLL? Ik zie DEKO DKLL12PB1/2 en een DKLL12PB1. Zijn dat dezelfde maar dan met andere accessoires?

Dit is trouwens een tool dat ik al heel lang een keer wil kopen en nu eindelijk een goede reden heb :-)
Ik heb die van parkside. Nog niet echt gebruikt, maar hij is iig waterpas. Ik heb geen ervaring met een andere, volgens mij nivelleren de duurdere merken elektrisch, deze nivelleert mechanisch. Ik vind de strepen wel vrij dik, mm of 3 denk ik, maar ga vandaag eens kijken of dat vervelend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb een paar prima bitsets (Wera, Makita) maar mis goede inbus-bits.
Mijn huidige inbus-bits gebruik ik vooral met een momentsleutel voor racefiets onderhoud, en inmiddels heb ik al een paar keer een boutje gesloopt door een te slechte bit.

Wat is voor een fatsoenlijke prijs een goed setje met de 4-6 meest voorkomende inbus-bitjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:54
Pelle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:42:
Ik heb een paar prima bitsets (Wera, Makita) maar mis goede inbus-bits.
Mijn huidige inbus-bits gebruik ik vooral met een momentsleutel voor racefiets onderhoud, en inmiddels heb ik al een paar keer een boutje gesloopt door een te slechte bit.
De wera impaktor / Milwaukee shockwave bits houden het beter in een slagmoerschroevendraaier; misschien zijn die ook meer geschikt voor jouw toepassing?

Of als je momentsleutel een "vierkante" (1/4" of andere maat) aansluiting heeft zijn er ook doppen die rechtstreeks naar inbus gaan.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:12:
De wera impaktor / Milwaukee shockwave bits houden het beter in een slagmoerschroevendraaier; misschien zijn die ook meer geschikt voor jouw toepassing?

Of als je momentsleutel een "vierkante" (1/4" of andere maat) aansluiting heeft zijn er ook doppen die rechtstreeks naar inbus gaan.
Het is aan z'n race fiets, hij zet de bouten met de momentsleutel op het juiste moment vast ;) Geen slagschroevendraaier nodig (alhoewel er vast wel mensen zullen zijn die het daarmee doen).

@Pelle, ik gebruik zelf bitjes van PB Swiss daarvoor, maar heb ook goede ervaringen met Wera, en hoor goede dingen over de diamond reeks van hun. Wera heeft ook hex-plus bitjes wat volgens Wera beter kracht overdraging zou moeten hebben, en dus minder kans op dol draaien van de inbus bouten.

Ik gebruik ook wel inbusdoppen op de momentsleutel, van Proxxon zijn goede prijs-kwaliteitsverhouding, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
henkie196 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Het is aan z'n race fiets, hij zet de bouten met de momentsleutel op het juiste moment vast ;) Geen slagschroevendraaier nodig
Dat snap ik, maar hij draait zijn bitjes naar de eeuwige klusvelden, en als die impaktor/shockwave bitjes het in een slag schroevendraaier overleven dan misschien ook wel voor zijn toepassingen ;)
Ik gebruik ook wel inbusdoppen op de momentsleutel, van Proxxon zijn goede prijs-kwaliteitsverhouding, naar mijn idee.
+1 voor die proxxon dingen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:07:
Dat snap ik, maar hij draait zijn bitjes naar de eeuwige klusvelden, en als die impaktor/shockwave bitjes het in een slag schroevendraaier overleven dan misschien ook wel voor zijn toepassingen ;)
Hij zegt dat hij de bouten sloopt door slechte bits, ik neem aan dat hij dus slechte passing heeft van de bits, niet dat de bits kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Het is aan z'n race fiets, hij zet de bouten met de momentsleutel op het juiste moment vast ;) Geen slagschroevendraaier nodig (alhoewel er vast wel mensen zullen zijn die het daarmee doen).

@Pelle, ik gebruik zelf bitjes van PB Swiss daarvoor, maar heb ook goede ervaringen met Wera, en hoor goede dingen over de diamond reeks van hun. Wera heeft ook hex-plus bitjes wat volgens Wera beter kracht overdraging zou moeten hebben, en dus minder kans op dol draaien van de inbus bouten.

beter bitje helpt vooral de eerste keer. daarna vervangen voor een fatsoenlijk boutje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

Pelle

🚴‍♂️

Het is inderdaad dat ik wil voorkomen dat slecht passende bitjes mijn boutjes slopen en ik weer moet gaan uitboren.
Ik had al gezien dat je Wera bitjes los kunt kopen, maar het liefst koop ik gewoon een setje in 1 keer (maar dan niet voor de hoofdprijs omdat er dan weer een fancy bithouder oid bij zit. :) )

Ik zal die Proxxon doppen eens checken iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
henkie196 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Hij zegt dat hij de bouten sloopt door slechte bits, ik neem aan dat hij dus slechte passing heeft van de bits, niet dat de bits kapot gaan.
Ow wacht. Nja van geen enkele wera bit zou ik verwachten dat deze een bout sloopt. Vervang de Chinesium boutjes eens door 10.9 of 12.9 inderdaad :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:51
Beste mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar een vouwladder.
Nu is mijn ook gevallen op deze:
https://www.hornbach.nl/p...erkhoogte-4-55-m/8435119/

Ding is verder helemaal merkloos. Heeft iemand ervaring met deze ladder?

Of is het advies toch om voor €50,- meer de Altrex Varitrex aan te schaffen?

Ik heb inmiddels drie soort ladders maar deze leek mij wel handig voor het trapgat en om niet heel de steiger naar boven te moeten sjouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

ik heb facom bitjes, wera bitjes, witte bitjes en wera diamond bitjes. Die laatste vind ik het fijnste, happen het lekkerste in het schroefje zonder de boel te slopen oid.
Facoms vind ik erg glad en zal ik niet snel bijkopen.

Witte : geen expliciete mening over. Gewoon gekocht bij de Hornbach of Bauhaus toen ik ff snel een T30 nodig had.

Bovenstaande geldt mnt voor Torx in diverse formaten, niet per se voor inbus. Die gebruik ik eigenlijk alleen voor deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JayRune schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:03:
Beste mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar een vouwladder.
Nu is mijn ook gevallen op deze:
https://www.hornbach.nl/p...erkhoogte-4-55-m/8435119/

Ding is verder helemaal merkloos. Heeft iemand ervaring met deze ladder?

Of is het advies toch om voor €50,- meer de Altrex Varitrex aan te schaffen?

Ik heb inmiddels drie soort ladders maar deze leek mij wel handig voor het trapgat en om niet heel de steiger naar boven te moeten sjouwen.
Als je het vaker gebruikt is de Altrex denk ik fijner. Stabiel kunnen werken is bij hen meestal wel goed, bij huismerken wil dat nog wel eens varieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
big bang schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Ow wacht. Nja van geen enkele wera bit zou ik verwachten dat deze een bout sloopt. Vervang de Chinesium boutjes eens door 10.9 of 12.9 inderdaad :*)
Ik deel deze ervaring. Vaak is het de kwaliteit van de schroeven/bouten die niet goed is. Zelfs als de bits stuk gaat is dit vaak het gevolg van een slechte kwaliteit schroef/bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
Vandaag binnengekregen via Ali. Slechts 19 euro en binnen een week in huis (ik bestel niet zo vaak bij Ali, dus rekende op een maand ofzo).
Nu maar even bekijken hoe accuraat het is... M'n buro is dus net niet waterpas. Maar hij is te kalibreren, heb je alleen wel een goede referentie nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsPmBLHrVFe1YRfgDJR_pyZTOfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOQpjWXcjBCk8n5DR64lVubm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cella schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:38:
Vandaag binnengekregen via Ali. Slechts 19 euro en binnen een week in huis (ik bestel niet zo vaak bij Ali, dus rekende op een maand ofzo).
Nu maar even bekijken hoe accuraat het is... M'n buro is dus net niet waterpas. Maar hij is te kalibreren, heb je alleen wel een goede referentie nodig.
[Afbeelding]
ik heb zo'n een in oranje, merk ben ik even kwijt maar al die dingen van een paar tientje zijn nagenoeg hetzelfde.

maar ik wil wel graag weten hoe je die kan kalibreren want daar heb ik nog nooit van gehoord.

Je kunt wel zo'n ding "nullen" maar kalibreren dat krijg ik graag uitgelegd.

"Niveau box biedt relatieve en absolute metingen evenals nul instelling om elke positie. Extra LCD is handig te lezen. Klein en licht, het is echt gemakkelijk om worden gedragen en gebruikt. Meten vliegtuig bevat schijf magneet die kan worden bevestigd aan het oppervlak te worden gemeten. Het is vooral gemakkelijk om de toonhoogte van helikopter, schuine hoek van verstekzaag, auto testen en reparatie enzovoort.
"

mijn god zeg _O-

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 23-03-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:55
offtopic:
Had je anders verwacht? Die (automatische) vertaling van AliExpress is altijd al beroerd geweest. Gok ook dat de originele teksten in het Chinees zijn, vervolgens automatisch vertaald worden naar Engels, en dan bv naar Nederlands. En in Chinees naar Engels zullen er al voldoende fouten in zitten. Laat staan als het dan nog eens naar Nederlands moet.

Weet ook niet of dat nu nog zo is, maar vroeger kon je ook land instellen op / laten verzenden naar "Kalkoen".

spoiler:
Turkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:21:
[...]

offtopic:
Had je anders verwacht? Die (automatische) vertaling van AliExpress is altijd al beroerd geweest. Gok ook dat de originele teksten in het Chinees zijn, vervolgens automatisch vertaald worden naar Engels, en dan bv naar Nederlands. En in Chinees naar Engels zullen er al voldoende fouten in zitten. Laat staan als het dan nog eens naar Nederlands moet.

Weet ook niet of dat nu nog zo is, maar vroeger kon je ook land instellen op / laten verzenden naar "Kalkoen".

spoiler:
Turkey
eigenlijk niet nee, maar ik was op zoek naar die kalibreerfunctie...en toen zat ik dus even wat te lezen.
Het is toch een kleine moeite voor zo'n toko ff het spul door een vertaalsite te jagen en dan nog even na te lezen 7(8)7

Kalkoen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
Fraggert schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:24:
[...]

eigenlijk niet nee, maar ik was op zoek naar die kalibreerfunctie...en toen zat ik dus even wat te lezen.
Zoals gezegd, even afwachten hoe hij zich gedraagt :) Ali is gelukkig hoop ik niet de fabrikant..

Op de website van de fabrikant kon ik de handleiding niet downloaden, maar hier wel. Zie punt 9 User's calibration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cella schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Zoals gezegd, even afwachten hoe hij zich gedraagt :) Ali is gelukkig niet de fabrikant..

Op de website van de fabrikant kon ik de handleiding niet downloaden, maar hier wel. Zie punt 9 User's calibration
verrek, deze gebruikt dus het middelen van 2 metingen als waterpas. Geinig.

Ik zal eens in mijn handleiding kijken of die van mij dat ook kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stubsub
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-09-2024
Tja, de welbekende overweging..

Ik wil een lichtere schroefmachine naast de 18v accuboor. Ben gewoon een hobby klusser en gebruik het voornamelijk voor schroeven en boren in hout. Wat dat betreft is de 18v accuboor wel een beetje overkill.

Zoals vele in dit topic kom je dan al snel bij de Bosch GSR 12V-15 of 35 uit.

De 15 is denk al voldoende waarvoor ik hem gebruik. Toch neig ik op het moment naar de 35 en dan de 18v helemaal weg te doen. Heb nog een boormachine met stekker voor het zwaardere werk.

Daarnaast twijfel ik nog over wel of geen FC. In de afgelopen jaren heb ik slecht 1 keer gehad dat een haakse kop wel handig was geweest.

Wat denken jullie? Gewoon de 12v-15 pakken en pas verder kijken wanneer het daadwerkelijk nodig is? Of toch voor een 35 gaan zonder danwel met FC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:21:
[...]

offtopic:

spoiler:
Turkey
offtopic:
Of nog erger, verzenden uit porcelein...

spoiler:
China
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:09

A13X

Dude

stubsub schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:58:

Ik wil een lichtere schroefmachine naast de 18v accuboor. Ben gewoon een hobby klusser en gebruik het voornamelijk voor schroeven en boren in hout. Wat dat betreft is de 18v accuboor wel een beetje overkill.

De 15 is denk al voldoende waarvoor ik hem gebruik. Toch neig ik op het moment naar de 35 en dan de 18v helemaal weg te doen. Heb nog een boormachine met stekker voor het zwaardere werk.

Daarnaast twijfel ik nog over wel of geen FC. In de afgelopen jaren heb ik slecht 1 keer gehad dat een haakse kop wel handig was geweest.

Wat denken jullie? Gewoon de 12v-15 pakken en pas verder kijken wanneer het daadwerkelijk nodig is? Of toch voor een 35 gaan zonder danwel met FC?
Dat is echt persoonlijke voorkeur en budget. Als je het kan zou ik de 35 pakken met FC, is gewoon de laatste versie. Ik heb de 15FC en zou niet weten wat ik mis met de 35FC, doet alles wat ik er van verwacht. De FC hulpstukken gebruik ik ook maar sporadisch, maar dan ben ik er wel weer erg blij mee. Heb er zelf een set bitjes bij waar ook boren met bit opname bij zitten. Gebruik de boorkop daardoor erg weinig en de bit opname standaard.

Sinds een 2 weken ofzo ook een GDR12V-105 slagschroevendraaier, werkt ook erg fijn. Niet zo snel als z'n 18V broers maar voor schroeven fijner als de GSR. Had misschien voor de -120 moeten gaan maar kon deze voor een stuk minder krijgen.

De verschillen zijn niet schokkend groot, dus als budget geen issue is lekker voor de nieuwere gaan en anders wat euro's besparen met de oudere.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 18:24

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

stubsub schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:58:

Hangt vooral af van je budget en hoe je over gereedschap denkt. De 35 is iets nieuwer en koolborstelloos, dus fractie zuiniger en efficiënter (al zal je dat buiten de levensduur waarschijnlijk niet snel merken). FC geeft je gewoon meer opties, en als je die boorhamer extentie erbij haalt heb je wel een volwaardig klein beestje.
In tegenstelling tot de eerste negatieve berichten lijkt de GFA 12-H toch best goed te werken tot een bepaalde dikte en met bepaalde reserveringen (het duurt iets langer)

Of je het vaak nodig hebt? Maakt het uit? Ik ben blij dat ik de opties heb ook al gebruik ik ze slechts 1x per jaar.
En het is ook fijn om met de 18V het zware boorwerk te doen en dan gelijk zonder wisselen met de 12v de schroefjes erin jassen. Maar met de FC kan je in principe alles met één koffer meenemen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1 ... 144 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).