vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:21:
[...]
niet kunnen is iets te ver

denk wel dat Einheil eigen rails verkoopt.
ik ben echter inderdaad meer op zoek naar de lidl achtige oplossing(en) lees iets universeler .. zag dat wolfcraft er ook 1 heeft. . bv decoupeerzaag/frees is jou geleiderails ook voor te gebruiken (indien nodig)
deze (random link)
https://www.amazon.nl/gp/product/B081QR72TJ
ik heb btw de wolfcraft 1600 tafel nice maar zonder afzuiging vond de oude cirkelzaag niet zo fijn (denk dat dat de reden was dat tie rooksignalen gaf ..doe het zelf maar) en de tafel is niet praktisch om te vervoeren/op te slaan.
maar hoe bevalt die van de Lidl? ik zou denken dat je hem er toch wel tegenaan moet drukken / houden anders loopt tie ervan weg ?
Vendor lock-in ben ik niet zo van .. liever een tools voor de job, en enige waar ik wel wat meer geld aan uit geef is bv een accu-boor machine die word enorm veel gebruikt. alhoewel de volgende set (nu via omstandigheden 3x 14v boormachine(s) maar dat is toeval draad vind ik niet zo erg ..
Einhel heeft wel eigen geleiderails zie link, tenminste als je deze bedoelt.
https://www.einhellwinkel...luminium-2x-98560500.html
Of de rail op andere type machines merk past geen idee, zoals van Festool Makita Triton daar passen de machines wel onderling op de rails en in verschillende lengtes verkrijgbaar.
Het gemak van een geleiderail tegenover een zaagtafel, zal niet terug willen naar een tafelzaag de ruimte wat al in beslag neemt, laat staan grote platen het gehannes op een tafel, een rail is uitkomst en super strak en gemak, laat staan dat je met een inval/handcirkelzaag frees of decoupeerzaag met wel of geen adapter voor je machine nodig hebt.
Pollood lijn trekken bijv. met een lange rail en een rechte lijn op je werkstuk dan met een lat/plank etc. moet je weer zoeken wat niet krom is door een rechte lijn te trekken ook weer het gehannes er langs zagen in rechte lijn. met een kromme lat/plank ook krom gezaagd dan een strakke rechte lijn.
Nee geef mij maar een geleiderail en meer inzetbaar dan alleen een plaatje doorzagen.
De machines waar je mee werkt, verschillend het past wel of niet elkaar laat staan wel of niet verkrijgbaar of je neemt dat alles bij of op elkaar past en wat er verkrijgbaar is.
Bekende merken is veel meer verkrijgbaar dan minder bekende merken of de accessoires minder uitgebreid etc., het kost iets meer, maar in verhouding ben je voordeliger uit laat staan het gemak alles van één merk waar je mee werkt.
Zo te horen is VSO met een nieuwe hobby begonnen en nieuwe berekeningen op toepast dan alleen water temperatuur