Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Heb zelf de Bosch GSR 12V-15 FC en die bevalt me wel goed met alle bijbehorende hulpstukken.stubsub schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:58:
Tja, de welbekende overweging..
Ik wil een lichtere schroefmachine naast de 18v accuboor. Ben gewoon een hobby klusser en gebruik het voornamelijk voor schroeven en boren in hout. Wat dat betreft is de 18v accuboor wel een beetje overkill.
Zoals vele in dit topic kom je dan al snel bij de Bosch GSR 12V-15 of 35 uit.
De 15 is denk al voldoende waarvoor ik hem gebruik. Toch neig ik op het moment naar de 35 en dan de 18v helemaal weg te doen. Heb nog een boormachine met stekker voor het zwaardere werk.
Daarnaast twijfel ik nog over wel of geen FC. In de afgelopen jaren heb ik slecht 1 keer gehad dat een haakse kop wel handig was geweest.
Wat denken jullie? Gewoon de 12v-15 pakken en pas verder kijken wanneer het daadwerkelijk nodig is? Of toch voor een 35 gaan zonder danwel met FC?
Puntje van kritiek is dat ik soms bij het lossen van de chuck per ongeluk de boorhouder loskoppel. Deze valt vervolgens op de grond. User error zullen we maar zeggen, hebben andere Tweakers hier soms ook last van?
My favorite programming language is solder.
35FC hier, nog geen last van gehad.Puch-Maxi schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Heb zelf de Bosch GSR 12V-15 FC en die bevalt me wel goed met alle bijbehorende hulpstukken.
Puntje van kritiek is dat ik soms bij het lossen van de chuck per ongeluk de boorhouder loskoppel. Deze valt vervolgens op de grond. User error zullen we maar zeggen, hebben andere Tweakers hier soms ook last van?
Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
@rockhopper
Bedankt beide. Ik had ondertussen de knoop al doorgehakt en de 12v-35 non FC zat al in mijn winkelwagentje

De extra hulpstukken zal ik niet vaak gebruiken, maar inderdaad altijd handig om te hebben. In dit geval gaf het budget toch de doorslag en wilde ik de prijs wat drukken om voor de non FC te gaan.
Wilde de 35 aanschaffen voor een klusje volgende maand. Misschien komt er intussen nog een leuke aanbieding voor de FC variant.
Geen last van, eerder dat ik de Chuck eraf haal maar vergeet het boortje eruit te halen. Kun je hem er weer terug op zettenPuch-Maxi schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Heb zelf de Bosch GSR 12V-15 FC en die bevalt me wel goed met alle bijbehorende hulpstukken.

Awesome

My favorite programming language is solder.
Chuck vasthouden en linksom 'boren'. Gaat ook nog eens een stuk sneller.Puch-Maxi schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:29:
Als ik de chuck losdraai dan gaat de lock-ring soms dus meedraaien.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Heel herkenbaar.A13X schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:24:
[...]
Geen last van, eerder dat ik de Chuck eraf haal maar vergeet het boortje eruit te halen. Kun je hem er weer terug op zetten

Op zich werkt dat zaagblad aardig zeker in vrij zachte steen als poriso ,maar ik denk dat een grote slijptol een stuk sneller isFuel_80 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:34:
Iemand ervaring met het zagen van snelbouw blokken / thermoblokken / porotherm met een reciprozaag en speciaal zaagblad, zoiets als dit https://www.amazon.nl/rec...d=pla-1680121365751&psc=1 ?Werkt dat een beetje? Ben op dit moment bezig met het opnieuw metselen van een draagmuur onder het dak en wil de stenen netjes schuin laten aansluiten op de dakplaten...
Die slijptol heb ik ook hier, maar vanwege de hoeveelheid stof en rotzooi die daarmee gepaard gaat was ik op zoek naar een betere optieMLLL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Op zich werkt dat zaagblad aardig zeker in vrij zachte steen als poriso ,maar ik denk dat een grote slijptol een stuk sneller is

De Parkside Performance 12V is nu in de aanbieding voor 50 euro, klik.stubsub schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:58:
Tja, de welbekende overweging..
Ik wil een lichtere schroefmachine naast de 18v accuboor. Ben gewoon een hobby klusser en gebruik het voornamelijk voor schroeven en boren in hout. Wat dat betreft is de 18v accuboor wel een beetje overkill.
Zoals vele in dit topic kom je dan al snel bij de Bosch GSR 12V-15 of 35 uit.
De 15 is denk al voldoende waarvoor ik hem gebruik. Toch neig ik op het moment naar de 35 en dan de 18v helemaal weg te doen. Heb nog een boormachine met stekker voor het zwaardere werk.
Daarnaast twijfel ik nog over wel of geen FC. In de afgelopen jaren heb ik slecht 1 keer gehad dat een haakse kop wel handig was geweest.
Wat denken jullie? Gewoon de 12v-15 pakken en pas verder kijken wanneer het daadwerkelijk nodig is? Of toch voor een 35 gaan zonder danwel met FC?
Ik heb deze ook en ben er erg tevreden. Een aanrader. Ik pak hem tegenwoordig vaker dan mijn 20V versie.
Sinds een jaar of 2 beschik ik over beide machines en in tegenstelling tot wat ik eerst dacht en verwachte is de 18v boormachine de eerste die ik er bij pak. Meer snelheid met boren, meer power als het nodig is, en ik kan er prima nauwkeurig met werken.
Is de ruimte te krap, vraagt het nog meer fijngevoeligheid, haakse kop nodig, dan pak ik mijn 12v machine...
18v accu boormachine is 1 van de minst gebruike apperaten hier. 12v boormachine of 18v slagschroevendraaier is wat ik hier pak, als ik vandaag voor de keuze zou staan zou ik hem 100% niet kopen en het geld ergens anders in steken.Fuel_80 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:50:
Ik wil toch nog een beetje een tegengeluid laten horen ten aanzien van de 12v -18v accu boormachine discussie...
Sinds een jaar of 2 beschik ik over beide machines en in tegenstelling tot wat ik eerst dacht en verwachte is de 18v boormachine de eerste die ik er bij pak. Meer snelheid met boren, meer power als het nodig is, en ik kan er prima nauwkeurig met werken.
Is de ruimte te krap, vraagt het nog meer fijngevoeligheid, haakse kop nodig, dan pak ik mijn 12v machine...
Zo dat is wel heel goedkoop..silmaril8 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:42:
[...]
De Parkside Performance 12V is nu in de aanbieding voor 50 euro, klik.
[Afbeelding]
Ik heb deze ook en ben er erg tevreden. Een aanrader. Ik pak hem tegenwoordig vaker dan mijn 20V versie.
Uiteindelijk hangt het vooral af van welk werk je aan het doen bent. Ik zit op dit moment thuis vooral in de ruwbouw, dus misschien is mijn beeld op dit moment ook een beetje vertroebeldtwain4me schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:55:
[...]
18v accu boormachine is 1 van de minst gebruike apperaten hier. 12v boormachine of 18v slagschroevendraaier is wat ik hier pak, als ik vandaag voor de keuze zou staan zou ik hem 100% niet kopen en het geld ergens anders in steken.

En, laten we vooral niet weer de slagschroevendraaier discussie aanwakkeren.....

Veel meer ruwbouwerig dan ik hier op het moment zal je niet zittenFuel_80 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:26:
[...]
Uiteindelijk hangt het vooral af van welk werk je aan het doen bent. Ik zit op dit moment thuis vooral in de ruwbouw, dus misschien is mijn beeld op dit moment ook een beetje vertroebeld![]()
En, laten we vooral niet weer de slagschroevendraaier discussie aanwakkeren.....

Ik wil geen slagschroevendraaier discussie aanwakkeren, een 2e (3e) machine in de buurt is altijd handig dat kan een accutol zijn, maar ook een slagschroevendraaier (juist in ruwbouw) dat is alles wat ik er mee aangeef.
De 18v boormachine is bij mij een aantal jaar geleden echt op de plank beland. en komt er eigenlijk niet meer vanaf. zelftappers/boorders gaat naar mijn mening beter met de slagtool met zelf tap functie. (daar gebruikte ik de 18 machine nog voor). Staal boren gaat prima met een 12v machine (maar liever de kolomboor). Verf ofzo roeren gaat ook prima met 12v, voor zwaarderde dingen gebruikte ik ook geen 18v machine maar een mixer, of eventueel een nog krachtiger 230v machine (die ik ook eigenlijk nog maar heel weinig gebruik) ik zou echt niet weten waar ik al dat vermogen nog voor nodig zou hebben. Ja voor constructie schroeven ,maar dat doet dus de slagschroevendraaier die ik niet mag benoemen

De 18v accutool gebruik ik dus eigenlijk gewoon helemaal niet meer. alleen nog om als 4e of 5e machine in te zetten. zelf had ik dit overgens niet verwacht de 12v is hier eigenlijk voor mijn vrouw.

Maar als jij heel gelukkig bent met 18v mag dat prima hoor

Ik kan niets zeggen over dit specifieke (merk) zaagblad maar zeker snelbouw en Yton kan je goed zagen op deze manier. Alleen niet teveel mee wringen anders breekt het blad bij de aansluiting.Fuel_80 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:35:
[...]
Die slijptol heb ik ook hier, maar vanwege de hoeveelheid stof en rotzooi die daarmee gepaard gaat was ik op zoek naar een betere optie
ik gebruik momenteel mijn "versleten" houtzagen voor cellenbeton. nu hoef ik niet veel te zagen maar voorlopig gaat dat prima., ik heb ergens een speciaal blad, maar dat is misplaatstFuel_80 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:34:
Iemand ervaring met het zagen van snelbouw blokken / thermoblokken / porotherm met een reciprozaag en speciaal zaagblad, zoiets als dit https://www.amazon.nl/rec...d=pla-1680121365751&psc=1 ?Werkt dat een beetje? Ben op dit moment bezig met het opnieuw metselen van een draagmuur onder het dak en wil de stenen netjes schuin laten aansluiten op de dakplaten...

helaas geen referentie voor veel blokken.
ik heb meestal dit type zagen
https://mastertools.nl/pr...roqMk0jc5jDBtmVVZPl4nIUjc
Ik heb dezelfde Bosch GSR 12V-15 FC en dat is heel herkenbaar!Puch-Maxi schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Heb ook al een paar keer gehad dat dat boorkop viel of ik ‘m los in mijn hand had bij het losdraaien van een boortje. Voor de rest is het een heerlijke set maar dat is wel een klein minpuntje omdat ik er nu steeds bewust op moet letten bij het los halen van een boortje waar ik dat bij mijn 18V Makita gewoon blind kan doen.
Alsnog pak ik nog steeds vaker de 12V dan de 18V machine maar wel als het even kan met de Alpen Multicut hex boortjes

Dit heb ik ook overwogen, maar die thermoblokken zijn toch behoorlijk harder dan cellenbeton. Die zagen die je linkt zijn trouwens best goed geprijst! Ik bestel zelf meestal ezarc bladen op Amazon, nog een paar euro goedkoper en prima bladen voor de prijs. (Deze bladen: https://www.amazon.de/dp/...G9uZV9zZWFyY2hfbXRm&psc=1 )twain4me schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:33:
[...]
ik gebruik momenteel mijn "versleten" houtzagen voor cellenbeton. nu hoef ik niet veel te zagen maar voorlopig gaat dat prima., ik heb ergens een speciaal blad, maar dat is misplaatstmet recipro kan je nog redelijk goed binnen zagen en 15cm blokken zagen , dat lukt met mijn 230 slijptol niet makkelijk.
helaas geen referentie voor veel blokken.
ik heb meestal dit type zagen
https://mastertools.nl/pr...roqMk0jc5jDBtmVVZPl4nIUjc
[Voor 78% gewijzigd door Fuel_80 op 24-03-2023 20:46]
Ik ben gek op die hout+spijker bladen van milwalkee nooit 1 gebroken. Spijkers is geen probleem, vooral de langere zijn wel prijzig. Meestal koop ik ze binnen een actie of om een bestelling aan te vullen tot gratis verzenden (komt wel op, mits ik het niet kwijt raakFuel_80 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:18:
Ik heb een paar zagen besteld komen morgen binnen en begin volgende week aan de slag met de blokken. Benieuwd of het gaat werken. Een paar tientjes om niet hoeven te slijpen is het me wel waard..
[...]
Dit heb ik ook overwogen, maar die thermoblokken zijn toch behoorlijk harder dan cellenbeton. Die zagen die je linkt zijn trouwens best goed geprijst! Ik bestel zelf meestal ezarc bladen op Amazon, nog een paar euro goedkoper en prima bladen voor de prijs.

Ik ben één van de velen die zijn eerste stuk elektrisch gereedschap wil aanschaffen (en door het bos de bomen niet meer ziet).
Waarschijnlijk is op bijna elke vraag die hierna volgt online wel ergens een antwoord te vinden (voor wie écht goed zoekt).
Ik heb mijn best gedaan mij wat in te lezen, toch zijn er nog wat onduidelijkheden waar ik niet onmiddellijk een antwoord op vindt (door weinig technisch inzicht/ervaring en niet weten waar te beginnen).
Hopelijk kunnen en willen jullie mij verlichten, vergeef mij de vele noob-vragen aub

Situatie:
Wij bezitten een oude woning en hebben besloten de handen dan eindelijk eens maar uit te mouwen te steken (oudere woning zonder beton, qua accu gereedschap zal bv. betonboren niet nodig zijn, vnl. hout en baksteen…).
We willen de garage inrichten om er een deftige klusruimte/opbergruimte van te maken. Misschien wel heel uitgebreid aanpakken door te isoleren, multiplex wanden te zetten, ophangsystemen en houten rekken maken, vloer egaliseren, stopcontacten bijsteken, extra verlichting hangen en dus kabels trekken, etc.
Daarnaast willen we ook klikvinyl plaatsen in de living en de mogelijkheid hebben zelf plinten in verstek te zagen etc.
Globaal genomen willen we voldoende materiaal om te kunnen boren, schroeven, zagen om zo allerhande klussen aan te pakken.
Ook ons buitenschrijnwerk dient dringend onderhouden en geverfd, dus een schuurmachine zou ook wel handig zijn (ook voor de houten tuintafel).
Stiekem droom ik er van er ooit wat professioneel mee te doen, hoewel 0 ervaring. Je weet maar nooit, dus ik koop misschien toch wel van de eerste maal goed.
Volgende vragen:
1. Voor welk merk ik ga moet ik zelf beslissen snap ik, Festool klinkt super goed maar waarschijnlijk iets te duur als ik voor een breed scala ga. Normaal zou ik voor Makita gaan (18V lijn denk ik?), simpelweg omdat het zo’n breed gamma heeft (te breed, ik verdwaal een beetje in alle opties per soort gereedschap) en aangezien het hier wijdverspreid is (na-service). Verder Feist, Hilti, Dewalt, Milwaukee, Hikoki, zijn allen opties voor mij, maakt vermoedelijk niet zoveel uit. Of toch, want stapelbaarheid van de dozen (Festool is hierin iets beter dan Makita?) en comptabiliteit (besparen op accu’s!) vind ik ook wel belangrijk. Zo “kwalitatief” mogelijk, nog te betalen en een breed aanbod in hetzelfde platform —> Kortom 18V- reeks van Makita of hebben jullie andere ervaringen? Daarbij, mogen we stellen dat de nieuwe 40V reeks van Makita eerder een commerciële gimmick is en niet veel meerwaarde biedt t.a.v. de 18V?
2. Wat denk ik nodig te hebben: eerst- en vooral een accu schroef (boor) machine. Afhankelijk van jullie advies 2 stuks, om speling te vermijden op uitgaande as als ik teveel boor met de schroefmachine? Verder een cirkelzaag of verstekzaag, liefst een zo polyvalent mogelijk stuk, nog niet helemaal uit wat het wordt. Decoupeerzaag lijkt me dan minder nodig als ik al een accu cirkelzaag of verstekzaag heb. Een schuurmachine, liefst ook zo polyvalent mogelijk (delta, band, vlak of excenter, geen idee

3. Koop ik een schroef en boormachine afzonderlijk voor elk doel? Dit om speling op uitgaande as te vermijden door klopboorfunctie veelvuldig te gebruiken op schroefmachine? Of koop ik dan beter schroefmachine en boorhamer (maar dan is de boorhamer misschien overkill voor niet-beton boren en ook te weinig precies misschien)? Alhoewel ik een boor- en/of breekhamer altijd wel kan gebruiken natuurlijk. Of koop ik beter een slagschroevendraaier die juist beter geschikt is voor vastzittende schroeven en krachtiger dus? Wie kan mij verlichten

4. Toolsets lijken mij soms vrij voordelig maar zoals ik hier al dikwijls las, dikwijls zaken die ik niet nodig heb (koffiedik kijken) en sommige ontbreken dan weer (in geen enkele set kom ik de klaarblijkelijk a-typische slagmoersleutel tegen… maar bv. deze set lijkt ook wel nice prijs/kwaliteit, niet? —> https://www.toolstation.nl/dewalt-dck654p3t-qw-combopack/p43416
5. Hoe kan je de goedkope lijn van Makita (bouwmarkt) herkennen? Dit zijn dan de motoren met borstel motor? Witte accu’s zijn de zogenaamde G-lijn vs XT lijn (zwarte) maar hoe weet je of de machine zelf niet tot die goedkope lijn behoort?
6. Fein maakt een onderscheid in boren in hout of metaal wanneer je een accu schroefmachine wil selecteren, iets om rekening mee te houden?
7. Is het max. koppel van belang bij de accu schroefmachines etc.? Misschien een te algemene vraag, maar, hoe moet ik dit zien?
8. Stel dat ik bv. toch voor Festool zou gaan, bitsetjes en boortjes zijn gewoon compatibel tussen merken onderling, logischerwijze? Of hebben sommige merken hun eigen specificaties die niet compatibel zijn? Kan ik mijn Facom dopset en bitset gebruiken op accu schroefmachine en slagmoersleutel?
9. Zou je theoretisch gezien je dopsleutel (met adapter) kwijt kunnen op een accu slagschroefmachine (ipv slagmoersleutel)? Maar kan vast niet genoeg kracht zetten om bv. wielbouten los te maken/aan te draaien?
10. Kan ik met een slagmoersleutel op moment aandraaien (vooraf in te stellen), ik dacht te begrijpen dat er doppen zijn die “pre-ingesteld” zijn op een aantal Nm? Hoe zit dit precies?
11. Bij Makita zie je bv. een mengkop (mengen verf, cement mix, etc.) verkrijgbaar voor een accu schroefboor maar er bestaat ook een afzonderlijke accu mengmachine, is het verschil is gewoon dat de afzonderlijke machines telkens beter en zwaarder uitgevoerd zijn voor die ene taak?
12. Is dit bv. brol ivm met duurdere Makita schroefmachine of is dit gelijkwaardig aan kwaliteit (borstelloze motor, spec’s quasi hetzelfde…)? —> https://www.toolnation.nl/hikoki-ds18ddtn-accu-boor-schroefmachine-18-volt-1-5-ah-li-ion-accessoires-in-systainer.html
13. Als ik deze Makita poster bekijk, dan geraak ik precies het noorden wat kwijt in welke machine voor welke verbinding —> https://www.makita.nl/data/ab/public/kenniscentrum/stroomschema/a0_poster_verbindingen.pdf… any input

14. Als je de foto van onze raamprofielen ziet (in bijlage), welke schuurmachine zou je dan aanraden? Of lijkt het beter met de hand (want, hout is niet al te kwalitatief, met machine schuren kan misschien snel te heftig zijn, idem voor het weghalen van silicone met multitool gezien het enkel glas betreft)?
15. Interpreteer ik de specificaties van de betaalbare slagmoersleutel reeks (DTW190ZJ - DTW180ZW - DTW181ZJ) van Makita correct? —> “Capaciteit standaard bout
M 16” —> betekent dit max. M16 bouten dus ongeschikt voor de M17 bouten van mijn wielset? Daarbij is het verschil tussen een harde bout en standaard bout mij onduidelijk, any input?
16. Hebben jullie tips welke koffersets, indeling, organizers, het handigst werken? Noemenswaardige verschillen per merk? Ik hou wel van de Makita “klik” foam om alle koffers op maat te maken

17. Het is opnieuw wat koffiedik kijken welke bit- en boorsets ik alles startende klusser

18. Boren in een oud huis is altijd opletten met leidingen raken… over de leidingzoeker Bosch Truvo lees ik alvast geen al te positieve commentaren. De echt professionele toestellen gaan algauw +1000 EUR op het eerste zicht. Hoe doen jullie dat? Inschattingen maken op basis van stopcontacten of andere aanraders?
Ik hoop wat wijzer te worden... ik besef dat ik veel vragen stel, alle hulp is welkom

[Voor 3% gewijzigd door Rootless3 op 25-03-2023 14:31]
Ik kan niet al je vragen beantwoorden maar ik ben ook begonnen met 0 ervaring en heb nu redelijk wat klussen gedaan. Onderstaand is mijn advies, anderen denken hier ongetwijfeld anders over.Rootless3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:36:
Beste Tweakers
Ik ben één van de velen die zijn eerste stuk elektrisch gereedschap wil aanschaffen (en door het bos de bomen niet meer ziet).
Waarschijnlijk is op bijna elke vraag die hierna volgt online wel ergens een antwoord te vinden (voor wie écht goed zoekt).
Ik heb mijn best gedaan mij wat in te lezen, toch zijn er nog wat onduidelijkheden waar ik niet onmiddellijk een antwoord op vindt (door weinig technisch inzicht/ervaring en niet weten waar te beginnen).
Hopelijk kunnen en willen jullie mij verlichten, vergeef mij de vele noob-vragen aub.
Situatie:
Wij bezitten een oude woning en hebben besloten de handen dan eindelijk eens maar uit te mouwen te steken (oudere woning zonder beton, qua accu gereedschap zal bv. betonboren niet nodig zijn, vnl. hout en baksteen…).
We willen de garage inrichten om er een deftige klusruimte/opbergruimte van te maken. Misschien wel heel uitgebreid aanpakken door te isoleren, multiplex wanden te zetten, ophangsystemen en houten rekken maken, vloer egaliseren, stopcontacten bijsteken, extra verlichting hangen en dus kabels trekken, etc.
Daarnaast willen we ook klikvinyl plaatsen in de living en de mogelijkheid hebben zelf plinten in verstek te zagen etc.
Globaal genomen willen we voldoende materiaal om te kunnen boren, schroeven, zagen om zo allerhande klussen aan te pakken.
Ook ons buitenschrijnwerk dient dringend onderhouden en geverfd, dus een schuurmachine zou ook wel handig zijn (ook voor de houten tuintafel).
Stiekem droom ik er van er ooit wat professioneel mee te doen, hoewel 0 ervaring. Je weet maar nooit, dus ik koop misschien toch wel van de eerste maal goed.
Volgende vragen:
1. Voor welk merk ik ga moet ik zelf beslissen snap ik, Festool klinkt super goed maar waarschijnlijk iets te duur als ik voor een breed scala ga. Normaal zou ik voor Makita gaan (18V lijn denk ik?), simpelweg omdat het zo’n breed gamma heeft (te breed, ik verdwaal een beetje in alle opties per soort gereedschap) en aangezien het hier wijdverspreid is (na-service). Verder Feist, Hilti, Dewalt, Milwaukee, Hikoki, zijn allen opties voor mij, maakt vermoedelijk niet zoveel uit. Of toch, want stapelbaarheid van de dozen (Festool is hierin iets beter dan Makita?) en comptabiliteit (besparen op accu’s!) vind ik ook wel belangrijk. Zo “kwalitatief” mogelijk, nog te betalen en een breed aanbod in hetzelfde platform —> Kortom 18V- reeks van Makita of hebben jullie andere ervaringen? Daarbij, mogen we stellen dat de nieuwe 40V reeks van Makita eerder een commerciële gimmick is en niet veel meerwaarde biedt t.a.v. de 18V?
2. Wat denk ik nodig te hebben: eerst- en vooral een accu schroef (boor) machine. Afhankelijk van jullie advies 2 stuks, om speling te vermijden op uitgaande as als ik teveel boor met de schroefmachine? Verder een cirkelzaag of verstekzaag, liefst een zo polyvalent mogelijk stuk, nog niet helemaal uit wat het wordt. Decoupeerzaag lijkt me dan minder nodig als ik al een accu cirkelzaag of verstekzaag heb. Een schuurmachine, liefst ook zo polyvalent mogelijk (delta, band, vlak of excenter, geen idee). Multitool/oscileertool indien vereist om bv. plinten weg te snijden, silicone weg te snijden, te schuren (uitsparen schuurmachine?), etc. Verder op termijn misschien bijpassende stofzuiger (cirkelzaag, schuurmachine). Haakse slijper heb ik van Bosch blauw (met snoer
). Plus sowieso een slagmoersleutel om wielen auto te wisselen en heb hier ook best veel metalen apparatuur staan (homegym) waar deze van pas kan komen. Verder nog niet accu-gereedschap zoals geïsoleerde schroevendraaier set, waterpas, werkbank, etc.
3. Koop ik een schroef en boormachine afzonderlijk voor elk doel? Dit om speling op uitgaande as te vermijden door klopboorfunctie veelvuldig te gebruiken op schroefmachine? Of koop ik dan beter schroefmachine en boorhamer (maar dan is de boorhamer misschien overkill voor niet-beton boren en ook te weinig precies misschien)? Alhoewel ik een boor- en/of breekhamer altijd wel kan gebruiken natuurlijk. Of koop ik beter een slagschroevendraaier die juist beter geschikt is voor vastzittende schroeven en krachtiger dus? Wie kan mij verlichten? M.a.w., de meest belangrijke aankoop is die accu schroefmachine. Koop ik één stuk of combineer ik en zo ja met welke machine (boorhamer, slagschroefmachine of andere)?
4. Toolsets lijken mij soms vrij voordelig maar zoals ik hier al dikwijls las, dikwijls zaken die ik niet nodig heb (koffiedik kijken) en sommige ontbreken dan weer (in geen enkele set kom ik de klaarblijkelijk a-typische slagmoersleutel tegen… maar bv. deze set lijkt ook wel nice prijs/kwaliteit, niet? —> https://www.toolstation.nl/dewalt-dck654p3t-qw-combopack/p43416
5. Hoe kan je de goedkope lijn van Makita (bouwmarkt) herkennen? Dit zijn dan de motoren met borstel motor? Witte accu’s zijn de zogenaamde G-lijn vs XT lijn (zwarte) maar hoe weet je of de machine zelf niet tot die goedkope lijn behoort?
6. Fein maakt een onderscheid in boren in hout of metaal wanneer je een accu schroefmachine wil selecteren, iets om rekening mee te houden?
7. Is het max. koppel van belang bij de accu schroefmachines etc.? Misschien een te algemene vraag, maar, hoe moet ik dit zien?
8. Stel dat ik bv. toch voor Festool zou gaan, bitsetjes en boortjes zijn gewoon compatibel tussen merken onderling, logischerwijze? Of hebben sommige merken hun eigen specificaties die niet compatibel zijn? Kan ik mijn Facom dopset en bitset gebruiken op accu schroefmachine en slagmoersleutel?
9. Zou je theoretisch gezien je dopsleutel (met adapter) kwijt kunnen op een accu slagschroefmachine (ipv slagmoersleutel)? Maar kan vast niet genoeg kracht zetten om bv. wielbouten los te maken/aan te draaien?
10. Kan ik met een slagmoersleutel op moment aandraaien (vooraf in te stellen), ik dacht te begrijpen dat er doppen zijn die “pre-ingesteld” zijn op een aantal Nm? Hoe zit dit precies?
11. Bij Makita zie je bv. een mengkop (mengen verf, cement mix, etc.) verkrijgbaar voor een accu schroefboor maar er bestaat ook een afzonderlijke accu mengmachine, is het verschil is gewoon dat de afzonderlijke machines telkens beter en zwaarder uitgevoerd zijn voor die ene taak?
12. Is dit bv. brol ivm met duurdere Makita schroefmachine of is dit gelijkwaardig aan kwaliteit (borstelloze motor, spec’s quasi hetzelfde…)? —> https://www.toolnation.nl/hikoki-ds18ddtn-accu-boor-schroefmachine-18-volt-1-5-ah-li-ion-accessoires-in-systainer.html
13. Als ik deze Makita poster bekijk, dan geraak ik precies het noorden wat kwijt in welke machine voor welke verbinding —> https://www.makita.nl/data/ab/public/kenniscentrum/stroomschema/a0_poster_verbindingen.pdf… any input?
14. Als je de foto van onze raamprofielen ziet (in bijlage), welke schuurmachine zou je dan aanraden? Of lijkt het beter met de hand (want, hout is niet al te kwalitatief, met machine schuren kan misschien snel te heftig zijn, idem voor het weghalen van silicone met multitool gezien het enkel glas betreft)?
15. Interpreteer ik de specificaties van de betaalbare slagmoersleutel reeks (DTW190ZJ - DTW180ZW - DTW181ZJ) van Makita correct? —> “Capaciteit standaard bout
M 16” —> betekent dit max. M16 bouten dus ongeschikt voor de M17 bouten van mijn wielset? Daarbij is het verschil tussen een harde bout en standaard bout mij onduidelijk, any input?
16. Hebben jullie tips welke koffersets, indeling, organizers, het handigst werken? Noemenswaardige verschillen per merk? Ik hou wel van de Makita “klik” foam om alle koffers op maat te maken.
17. Het is opnieuw wat koffiedik kijken welke bit- en boorsets ik alles startende klusserzoal in huis moet halen. Je hebt natuurlijk de bouwmarkt setjes zoals deze —> https://www.toolmax.nl/makita-hp488daex1-combipack-hp488d-accu-klopboor-schroefmachine-74-delige-boor-bit-set-incl-accu-en-lader.html maar dat betreft de goedkopere lijn. Vermoedelijk zijn er niet echt deftige kits die all-in zijn bij de meer professionele reeksen (niet persé Makita)?
18. Boren in een oud huis is altijd opletten met leidingen raken… over de leidingzoeker Bosch Truvo lees ik alvast geen al te positieve commentaren. De echt professionele toestellen gaan algauw +1000 EUR op het eerste zicht. Hoe doen jullie dat? Inschattingen maken op basis van stopcontacten of andere aanraders?
Ik hoop wat wijzer te worden... ik besef dat ik veel vragen stel, alle hulp is welkom, thanks a lot![Afbeelding]
[Afbeelding]
- Haal als aller eerste een goede bouwstofzuiger. Starmix/makita (2512l?) o.i.d. Dit is je aller belangrijkste gereedschap.
- Haal vervolgens goede PBM's. Goede bril en gehoorbescherming zijn een must. Stofmasker indien nodig, je hebt maar 1 set longen. Goede werkschoenen zijn ook fijn, bezuinig hier niet op.
- Ik zou per klus eerst eens gaan kijken naar wat je nodig hebt om onnodige uitgaven te voorkomen. Wil je met die slagmoersleutel je zomer wielen op je auto gaan zetten of ga je er nog meer mee doen? Ik zou sowieso moment handmatig aandraaien met een momentsleutel. Ik heb een doppenset maar gebruik deze eigenlijk nooit.
- Accu boormachine is sowieso altijd handig en ik zou investeren in een knappe Makita/Bosch/Milwaukee/Dewalt. Parkside performance is trouwens ook prima, ik snap nog steeds niet waarom zoveel mensen hierop haten. Aangezien je 0 ervaring hebt is het misschien verstandig om deze te halen en kijken of je het ook echt leuk vind om te klussen. (Ik ben zelf begonnen met action gereedschap en een goedkope parkside groen boormachientje)
- Bitjes en boortjes zijn uitwisselbaar. Bitjes en boortjes zijn verbruiksartikelen en gaan niet eeuwig mee. Ik haal altijd setjes van Wera.
- Verf mengen kan prima met de hand. Met een klein mixertje kan ook voor op de boormachine. Cementmixers zijn pas geleden nog besproken in dit topic. Ik heb er zelf een van de lidl van 50 euro ofzo en bevalt prima. Ik heb hier cement/stuc/tegellijm mee gemaakt.
- Tafelblad schuren doe je met een excentrische schuurmachine. Ik heb geen ervaring met kozijnen.
- Koffers vind ik overbodig, vooral handig voor onderweg. Bij mij heeft elk gereedschap gewoon een eigen plekje in de schuur.
- Voor leidingschanners gebruik ik de bosch D-tect 120 deze vond ik relatief betaalbaar en is goed aangeschreven. Dit ding heeft mij al een keer gered, ik had bijna door een waterleiding geboord.
Verder vind ik aanschaf van 'premium' merken voor gereedschap best wel zonde van het geld. Ik heb bijvoorbeeld een multitool van Amazon, de goedkoopste die er is. Werkt prima. Ja een Fein van 500 euro zal de klus sneller klaren met minder trilling maar ik heb dat ding hooguit 10 minuten achter elkaar in mijn handen. Ja een Festool invalzaag zou leuk zijn maar mijn groene parkside krijgt die plaat ook wel doormidden.
Als laatste tip: Je klus gaat langer duren dan je had verwacht. In therorie klinkt alles heel leuk en op youtube lijkt het zo simpel. Maar je komt altijd dingen tegen die je niet verwacht. En dan moet je 'even' naar de bouwmarkt en voor je het weet ben je een week verder.
hoewel ik het motto buy once, cry once vaak hanteer gaat dat voor niet al je gereedschap op.
Festool is over de top voor DHZ, vooral bedoelt voor afwerking en mm werk, hun kapex, domino, schuurmachines en stofzuigers staan eenzaam aan de top.
Voor overig gereedschap hebben andere merken uitstekende, goedkopere alternatieven.
Kies een accu platform, neem in je overwegingen mee of je tuingereedschap op accu wilt.
Excentrische schuurmachine en schuurmachine (bv Bosch gss160) zou ik bedraad kopen en van degelijk merk ivm trillingen en levensduur.
Multitool van black&dekker voldoet uitstekend voor af en toe kort gebruik en de universele accessoires zijn veel goedkoper dan de starlock spullen. Boorhamer om te hakken of grotere gaten boren is Parkside prima.
PbM’s zijn al genoemd, schaf ook een betaalbare werkbroek met voldoende zakken en de kniepads erin aan.
Ecotools, Toolstation en Amazon.be of .de zijn prima om gereedschap, onderdelen en verbruiksartikelen te bestellen.

Dus moet er een vervanger komen. Ik heb al een accuschroefboormachine (zonder klopfunctie) en een slagschroevendraaier (beide De Walt).
Ook heb ik een pneumatische boorhamer van Parkside. Die is echter alleen geschikt voor SDS boren. Bovendien is het ding lomp zwaar. Er zit wel een adapter bij van SDS>HSS, maar dat werkt ruk.
Toch komt een gewone boormachine-met-snoer nog best vaak van pas. Welke moet het worden? Goedkope meuk zoals Skill, Powerplus, Gamma huismerk en andersoortige troep schiet ik bij voorbaat af.
Need to haves
- snoer, geen accu
- voor HSS boortjes zonder adapter
- moet kunnen kloppen, hameren is niet nodig
- fijne systeem voor het fixeren van de boortjes
- hoeft geen extreem zwaar werk aan te kunnen
- moet niet lomp zwaar zijn
Ik neig zelf naar een wat saaie maar volgens mij gewoon goede Bosch groen. Of wellicht een Parkside? Of hebben jullie nog andere alternatieven. Budget, laten we zeggen 100 euro?
[Voor 9% gewijzigd door havana op 25-03-2023 17:22]
Bosch groen zou ik niet snel voor kiezen, Bosch blauw (professional) is dan toch wat beter. Ik heb zelf een Bosch blauw GSB 13, die vind je voor een euro of 80 wel. Komt hier prima overal de muur in.havana schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:18:
Mijn 20 jaar oude Einhell klopboormachine heeft het begeven
Dus moet er een vervanger komen. Ik heb al een accuschroefboormachine (zonder klopfunctie) en een slagschroevendraaier (beide De Walt).
Ook heb ik een pneumatische boorhamer van Parkside. Die is echter alleen geschikt voor SDS boren. Bovendien is het ding lomp zwaar. Er zit wel een adapter bij van SDS>HSS, maar dat werkt ruk.
Toch komt een gewone boormachine-met-snoer nog best vaak van pas. Welke moet het worden? Goedkope meuk zoals Skill, Powerplus, Gamma huismerk en andersoortige troep schiet ik bij voorbaat af.
Need to haves
- snoer, geen accu
Ik neig zelf naar een wat saaie maar volgens mij gewoon goede Bosch groen. Of wellicht een Parkside? Of hebben jullie nog andere alternatieven. Budget, laten we zeggen 100 euro?
Deze dan van Bosch pro versie blauw mooie prijs zal mijn keuze zijn, en heb ik loever dan de 2 andere in je link.havana schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:18:
Mijn 20 jaar oude Einhell klopboormachine heeft het begeven
Need to haves
- snoer, geen accu
https://www.ibood.com/off...or-100-accessoires/796430
Hier wil ik toch even nuanceren. Ik dacht dit ook en kocht een Parkside, met het idee "tegels uitbreken is tegels uitbreken, hoef ik geen fancy ding voor". Na een half uur lag het ding aan de kant, wegens onuitstaanbaar trillen met een pijnlijke pols als gevolg. Ik heb hem gauw retour gestuurd en een Makita gekocht, die X keer duurder was, maar wel 2x minder trillingen geeft...Jeweetje schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:02:
Boorhamer om te hakken of grotere gaten boren is Parkside prima.
Hey Voggy, bedankt voor de respons!Voggy schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Ik kan niet al je vragen beantwoorden maar ik ben ook begonnen met 0 ervaring en heb nu redelijk wat klussen gedaan. Onderstaand is mijn advies, anderen denken hier ongetwijfeld anders over.
- Haal als aller eerste een goede bouwstofzuiger. Starmix/makita (2512l?) o.i.d. Dit is je aller belangrijkste gereedschap.
- Haal vervolgens goede PBM's. Goede bril en gehoorbescherming zijn een must. Stofmasker indien nodig, je hebt maar 1 set longen. Goede werkschoenen zijn ook fijn, bezuinig hier niet op.
- Ik zou per klus eerst eens gaan kijken naar wat je nodig hebt om onnodige uitgaven te voorkomen. Wil je met die slagmoersleutel je zomer wielen op je auto gaan zetten of ga je er nog meer mee doen? Ik zou sowieso moment handmatig aandraaien met een momentsleutel. Ik heb een doppenset maar gebruik deze eigenlijk nooit.
- Accu boormachine is sowieso altijd handig en ik zou investeren in een knappe Makita/Bosch/Milwaukee/Dewalt. Parkside performance is trouwens ook prima, ik snap nog steeds niet waarom zoveel mensen hierop haten. Aangezien je 0 ervaring hebt is het misschien verstandig om deze te halen en kijken of je het ook echt leuk vind om te klussen. (Ik ben zelf begonnen met action gereedschap en een goedkope parkside groen boormachientje)
- Bitjes en boortjes zijn uitwisselbaar. Bitjes en boortjes zijn verbruiksartikelen en gaan niet eeuwig mee. Ik haal altijd setjes van Wera.
- Verf mengen kan prima met de hand. Met een klein mixertje kan ook voor op de boormachine. Cementmixers zijn pas geleden nog besproken in dit topic. Ik heb er zelf een van de lidl van 50 euro ofzo en bevalt prima. Ik heb hier cement/stuc/tegellijm mee gemaakt.
- Tafelblad schuren doe je met een excentrische schuurmachine. Ik heb geen ervaring met kozijnen.
- Koffers vind ik overbodig, vooral handig voor onderweg. Bij mij heeft elk gereedschap gewoon een eigen plekje in de schuur.
- Voor leidingschanners gebruik ik de bosch D-tect 120 deze vond ik relatief betaalbaar en is goed aangeschreven. Dit ding heeft mij al een keer gered, ik had bijna door een waterleiding geboord.
Verder vind ik aanschaf van 'premium' merken voor gereedschap best wel zonde van het geld. Ik heb bijvoorbeeld een multitool van Amazon, de goedkoopste die er is. Werkt prima. Ja een Fein van 500 euro zal de klus sneller klaren met minder trilling maar ik heb dat ding hooguit 10 minuten achter elkaar in mijn handen. Ja een Festool invalzaag zou leuk zijn maar mijn groene parkside krijgt die plaat ook wel doormidden.
Als laatste tip: Je klus gaat langer duren dan je had verwacht. In therorie klinkt alles heel leuk en op youtube lijkt het zo simpel. Maar je komt altijd dingen tegen die je niet verwacht. En dan moet je 'even' naar de bouwmarkt en voor je het weet ben je een week verder.
Enig advies welke combi accu schroefmachine/slagschroefmachine/klopfunctie/boorhamer het meest ideale is als beginnend klusser?
De slagmoersleutel is enkel voor wielwissel auto en eventueel ook om fitness rekken in elkaar te zetten.
Bedankt voor de info, zeer nuttig!Jeweetje schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:02:
@Rootless3 enerzijds verstandig om het vanaf begin goed aan te pakken, goed gereedschap is het halve werk, maar hakt wel stevig in je budget en sommige stukken liggen vooral in de weg.
hoewel ik het motto buy once, cry once vaak hanteer gaat dat voor niet al je gereedschap op.
Festool is over de top voor DHZ, vooral bedoelt voor afwerking en mm werk, hun kapex, domino, schuurmachines en stofzuigers staan eenzaam aan de top.
Voor overig gereedschap hebben andere merken uitstekende, goedkopere alternatieven.
Kies een accu platform, neem in je overwegingen mee of je tuingereedschap op accu wilt.
Excentrische schuurmachine en schuurmachine (bv Bosch gss160) zou ik bedraad kopen en van degelijk merk ivm trillingen en levensduur.
Multitool van black&dekker voldoet uitstekend voor af en toe kort gebruik en de universele accessoires zijn veel goedkoper dan de starlock spullen. Boorhamer om te hakken of grotere gaten boren is Parkside prima.
PbM’s zijn al genoemd, schaf ook een betaalbare werkbroek met voldoende zakken en de kniepads erin aan.
Ecotools, Toolstation en Amazon.be of .de zijn prima om gereedschap, onderdelen en verbruiksartikelen te bestellen.
Persoonlijk slagmoersleutel voor de wielwissel: koop een momentsleutel en een lang ijzer om ze los te maken. Ik heb ook een slagmoersleutel maar is vooral handig met los halen, vastzetten wil je op moment doen en dan pak ik toch de momentsleutel.Rootless3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:33:
[...]
Hey Voggy, bedankt voor de respons!
Enig advies welke combi accu schroefmachine/slagschroefmachine/klopfunctie/boorhamer het meest ideale is als beginnend klusser?
De slagmoersleutel is enkel voor wielwissel auto en eventueel ook om fitness rekken in elkaar te zetten.
Die 2x per jaar wisselen vind ik het dan achteraf niet waard :-). Let ook dat je slagmoersleutel krachtdoppen moet hebben en niet je reguliere dop uit je doppenset.
Fitness rekken? Pak even een ratel of steeksleutel en je traint gelijk je onderarmenRootless3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Ik heb nou echt nog nooit gehad dat ik dacht, goh, wat jammer dat mijn boormachine geen snoer heeft maar een accu. Voor wat voldoet je huidige accumachine niet? (aangezien je zegt dat de klopfunctie niet per se hoeft)havana schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:18:
- snoer, geen accu
[Voor 8% gewijzigd door BrZ op 25-03-2023 23:19]
Hoe bereken je de netto luchtopbrengst van een compressor?
Vorige week was ik bij HBM in de showroom en vroeg ik naar de netto luchtopbrengst van de 30 liter low noise compressor H130411. Afgezien van het feit dat de tank van die compressor nooit 30 liter kan zijn: radius 12 cm, lengte 50 cm: 1,2 x 1,2 x pi x 5 = 22,6 liter (buitenmaat en verlies door bolling van de tankkappen buiten beschouwing gelaten), liet de medewerker mij zien hoe eenvoudig het is om de netto luchtopbrengst te berekenen. Het gaat om het tijdsverschil dat nodig is om de druk van 6,0 naar 8,0 bar te verhogen, omrekenen naar 1 minuut, vermenigvuldigd met de tankinhoud. Het resultaat voor die compressor kwam neer op 110 liter per minuut netto luchtopbrengst, bij 22 liter tank (die tank inhoud moet in de wekelijkheid kleiner zijn dan 22 liter).Ter vergelijking: De HBM website noemde vorige week 220 liter per minuut netto bij 250 liter bruto per minuut. Inmiddels, gelukkig, gecorrigeerd naar 130 bruto bij 110 liter netto per minuut. Het label bij de compressor in de showroom schreef toen 165 liter per minuut netto.
Corrigeren voor 2 bar, hoe?
Ondanks dat de methode zo eenvoudig was, ben ik vergeten hoe ik de netto luchtopbrengst voor 2 bar moet corrigeren: delen door... of vermenigvuldigen met 2?Een voorbeeld
Bij de H130413 compressor duurt het circa 20 seconden om de tank van 6,0 naar 8,0 bar te brengen.De tankinhoud is naar schatting 42 liter (echt geen typeplaatje 50 liter).
Hoe bereken ik dan de netto luchtopbrengst van deze compressor?
Ik las ook nog wel eens wat staalconstructies in elkaar. Als ik daar dan 15 gaten in moet boren is het snel gebeurd met mijn 2 AH accu's. Bovendien is een beetje meer power dan echt wel lekker vind ik.BrZ schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:18:
[...]
Ik heb nou echt nog nooit gehad dat ik dacht, goh, wat jammer dat mijn boormachine geen snoer heeft maar een accu. Voor wat voldoet je huidige accumachine niet? (aangezien je zegt dat de klopfunctie niet per se hoeft)
Zo gebeurt het ook nog wel eens dat ik veel gaten in hout moet boren. En daar geldt eigenlijk hetzelfde voor.
Voordeel nummer drie is dat ik dan drie apparaten heb en dus minder boortjes/bitjes enz. hoef te wisselen.
Combi van een middel accutol en middel slagschroevendraaier en een multihamer op 230v.Rootless3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:33:
[...]
Hey Voggy, bedankt voor de respons!
Kun je in principe alles mee aan.
Wielwissel auto loszetten met kruissleutel, vast met moment en de rest met de slagschroevendraaier met dop.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Aangezien ik sinds enige tijd een Lidl PARKSIDE® Accu-motorvoertuig slagschroevendraaier 20V heb, deze:
Waarop ik ook bitjes wil kunnen gebruiken dus deze keer op zoek naar een bit setje die ook geschikt is voor slagschroevendraaiers.
Uiteindelijk terecht gekomen op dit setje: Bit-Check 30 Impaktor 1, 30‑delig (05057690001)
Het is een lekker compleet setje met veel verschillende bits waaronder inbus die ik echt erbij wilde hebben.
Net even getest met verschillende bitjes en daar schroeven op zetten maar ik moet zeggen dat de bithouder me wel tegenvalt helaas.
Het begint al met het beweegbare deel waar de ringmagneet in zit, die klemt erg vast in ingeschoven stand en als je ‘m naar boven schuift valt hij zo weer naar beneden, er zit geen enkele weerstand in.
Hij blijft alleen naar boven zitten wanneer hij zich magnetisch vastplakt aan schroef.
Had liever gezien dat het beweegbare deel wat weerstand had zodat op elke positie blijft zitten en je niet bij elke schroef je ‘m weer met flink wat kracht uit de onderste stand hoeft te halen.
Wat echt een probleem is met die houder is dat hij niet ver genoeg naar boven kan schuiven waardoor de magneet niet elke schroef haalt.
Deze Spax schroeven bijv.
Maar er zijn ook schroeven met een verzonken kop waar ik dat bij heb.
En aangezien de bithouder het bitje zelf niet magnetisch maakt blijven die schroeven dus niet vast zitten anders dan de mechanische passing op de bit zelf.
Ik snap echt niet waarom die houder niet wat verder naar boven kan schuiven, zo ontworpen of stuk?
Iemand misschien dezelfde bithouder die kan aangeven of dit bij hun ook zo is of niet?
Die ringmagneet leek me op papier een handig ding maar in de praktijk werkt die dus niet echt optimaal.
Even een andere bithouder pakken die ik nog heb liggen die wel het bitje magnetisch maakt kan niet zomaar aangezien de bithouder zelf 2 van de 3 impact zones van het tritorsion systeem uitmaakt:
Achteraf gezien had ik denk ik beter voor de Wera Bit-Check 30 Impaktor 2 bit set kunnen gaan want die heeft een RVS Impaktor bithouder die wel de bitjes magnetisch maakt:
De 897/4 IMP Impaktor houder met spanring en Magneet (05057675001)
Die houdt daarnaast ook nog het bitje echt vast ipv dat hij er enkel ingeklemd zit zoals bij die andere bithouder.
Ik twijfel nog om het setje om te ruilen, moet nog uitzoeken of ik die gratis kan retourneren en die andere set is ook weer bijna €6 duurder.
Iemand toevallig ervaring met die RVS Impaktor bithouder en kan zeggen of die bevalt?
Je wilt wel een bithouder die geschikt is om te gebruiken met een slagschroevendraaier, maar of het die speciale torsie zones moet hebben, vraag ik me af. Wat het in feite doet is de slag van je slagschroevendraaier wat meer uitsmeren over de tijd. Zoals Wera aangeeft komt dit de levensduur van je bits ten goede, maar dat is dus vooral omdat de klap van de slagschroevendraaier minder zwaar wordt gemaakt. Door de belasting op je schroef wat meer als een gewone schroeftol te maken, dus. Lijkt me altijd wat tegenstrijdig aan die bithouders, in ieder geval.Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:32:
Omdat mijn Bosch Professional bit set kwijt is geraakt was ik op zoek naar een nieuwe bit set.
Aangezien ik sinds enige tijd een Lidl PARKSIDE® Accu-motorvoertuig slagschroevendraaier 20V heb, deze:
[Afbeelding: PARKSIDE® Accu-motorvoertuig slagschroevendraaier 20V]
Waarop ik ook bitjes wil kunnen gebruiken dus deze keer op zoek naar een bit setje die ook geschikt is voor slagschroevendraaiers.
Uiteindelijk terecht gekomen op dit setje: Bit-Check 30 Impaktor 1, 30‑delig (05057690001)
[Afbeelding: Wera Bit-Check 30 Impaktor 1, 30‑delig]
Het is een lekker compleet setje met veel verschillende bits waaronder inbus die ik echt erbij wilde hebben.
Net even getest met verschillende bitjes en daar schroeven op zetten maar ik moet zeggen dat de bithouder me wel tegenvalt helaas.
Het begint al met het beweegbare deel waar de ringmagneet in zit, die klemt erg vast in ingeschoven stand en als je ‘m naar boven schuift valt hij zo weer naar beneden, er zit geen enkele weerstand in.
Hij blijft alleen naar boven zitten wanneer hij zich magnetisch vastplakt aan schroef.
Had liever gezien dat het beweegbare deel wat weerstand had zodat op elke positie blijft zitten en je niet bij elke schroef je ‘m weer met flink wat kracht uit de onderste stand hoeft te halen.
Wat echt een probleem is met die houder is dat hij niet ver genoeg naar boven kan schuiven waardoor de magneet niet elke schroef haalt.
[Afbeelding: Wera Impaktor bithouder]
En aangezien de bithouder het bitje zelf niet magnetisch maakt blijven die schroeven dus niet vast zitten anders dan de mechanische passing op de bit zelf.
Ik snap echt niet waarom die houder niet wat verder naar boven kan schuiven, zo ontworpen of stuk?
Iemand misschien dezelfde bithouder die kan aangeven of dit bij hun ook zo is of niet?
Die ringmagneet leek me op papier een handig ding maar in de praktijk werkt die dus niet echt optimaal.
Even een andere bithouder pakken die ik nog heb liggen die wel het bitje magnetisch maakt kan niet zomaar aangezien de bithouder zelf 2 van de 3 impact zones van het tritorsion systeem uitmaakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Achteraf gezien had ik denk ik beter voor de Wera Bit-Check 30 Impaktor 2 bit set kunnen gaan want die heeft een RVS Impaktor bithouder die wel de bitjes magnetisch maakt:
[Afbeelding: Wera Bit-Check 30 Impaktor 2]
Die houdt daarnaast ook nog het bitje echt vast ipv dat hij er enkel ingeklemd zit zoals bij die andere bithouder.
Ik twijfel nog om het setje om te ruilen, moet nog uitzoeken of ik die gratis kan retourneren en die andere set is ook weer bijna €6 duurder.
Iemand toevallig ervaring met die RVS Impaktor bithouder en kan zeggen of die bevalt?
De Wera bits top product daar niet van, wat ik altijd het nadeel vind van sets vooral met torx dat de kleinste maat van T10 T15 en T20 er altijd maar 1 bitje in zit die je toch vaak het meest gebruikt, en van T25 T30 Of T40 er altijd per 2 bits in zitten en deze maat het minst gebruikt.Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:32:
Omdat mijn Bosch Professional bit set kwijt is geraakt was ik op zoek naar een nieuwe bit set.
[Afbeelding: PARKSIDE® Accu-motorvoertuig slagschroevendraaier 20V]
[Afbeelding: Wera Impaktor bithouder]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding: Wera Bit-Check 30 Impaktor 2]
De Wera Torx sets ook niet echt verkrijg de lange bits per 2 stuks per maat in een set, of je moet losse bits aan schaffen per stuk wat het weer duurder maakt.
Welke schroeven je ook neemt zit verschil onderling in maat van een bit T15 bit bijv. past niet met bepaalde schroeven of het zit te los od je moet ze met een hamer inslaan bijv. als het te los zit gaat je bit ook sneller slijten ook de Wera het bitje zit net niet lekker in een schroefkop.
De adapter van Wera vind ik ook niet lekker werken geef mij maar een standaard impact vaste bit houder met magneet, dan een knoest van een bit houder met snel span, maar dat is persoonlijk.
Dat is ergens wel tegenstrijdig inderdaad maar ik vermoed dat het in de praktijk toch goed werkt en tegelijkertijd je bits veel langer heel houdt.henkie196 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:02:
[...]
Je wilt wel een bithouder die geschikt is om te gebruiken met een slagschroevendraaier, maar of het die speciale torsie zones moet hebben, vraag ik me af. Wat het in feite doet is de slag van je slagschroevendraaier wat meer uitsmeren over de tijd. Zoals Wera aangeeft komt dit de levensduur van je bits ten goede, maar dat is dus vooral omdat de klap van de slagschroevendraaier minder zwaar wordt gemaakt. Door de belasting op je schroef wat meer als een gewone schroeftol te maken, dus. Lijkt me altijd wat tegenstrijdig aan die bithouders, in ieder geval.
Er zal inderdaad wat energie verloren gaan in het draaien van die torsiezones wat niet helemaal terug wordt gegeven bij het terug veren van die zones maar uiteindelijk komt er wel bijna evenveel energie op die schroef. Dat is dan wel uitgespreid in de tijd dan wanneer je niet zo’n torsie bithouder toepast maar die energie gaan natuurlijk niet verloren dus zal bijna net zo goed schroeven als met een starre bithouder.
Waar ik me met een niet impact bithouder vooral zorgen om maak is dat deze simpelweg stuk gaat, enerzijds door afbreken anderzijds doordat het bit opname systeem er niet op berekend is en de bit niet meer goed klemt of juist (te) vast komt te zitten in de houder.
hout/gips/steen/metaal
Heb nu een ultra goedkoop setje en ik irriteer me eigenlijk wel aan het gehannis met de uitzaagstukken eruit halen enzv nu 1ntje bij kabeldoorvoer deksels gekregen en dat ging als boter + de veer die erop zit schoot het stukje hout weg ..erg fijn.
ik doe het niet dagelijks, en eigenlijk is het 50mm/60mm en eventueele leidingen / ventilatie gebruik ik wel ..
wat is jullie advies ?
[Voor 3% gewijzigd door vso op 26-03-2023 17:00]
Tja vanalles
In deze Bit-check 30 Impaktor 1 of 2 set zitten wel 2x T20 trouwens maar van de T10 en T15 maar één inderdaad.J.E. Weinor schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:07:
[...]
De Wera bits top product daar niet van, wat ik altijd het nadeel vind van sets vooral met torx dat de kleinste maat van T10 T15 en T20 er altijd maar 1 bitje in zit die je toch vaak het meest gebruikt, en van T25 T30 Of T40 er altijd per 2 bits in zitten en deze maat het minst gebruikt.
Ik vind het zelf niet zo’n bezwaar, ik gebruik ook nog best wat PZ schroeven en daarbij schroef ik sowieso niet zo super veel dus ik doe lang met mijn bitjes.
Bedoel je met lange bits degene met impact zone of die hele lange van een cm of tien?De Wera Torx sets ook niet echt verkrijg de lange bits per 2 stuks per maat in een set, of je moet losse bits aan schaffen per stuk wat het weer duurder maakt.
Die laatste heb je niet als impact versie zover ik weet.
En die impact bits zijn bij Wera wel per maat per 10 stuks verkrijgbaar: Wera 867/1 IMP DC TORX® DIY Impaktor Bits:
Code
05057628001 10x TX 10x25 mm
05057623001 10x TX 15x25 mm
05057624001 10x TX 20x25 mm
05057625001 10x TX 25x25 mm
05057626001 10x TX 30x25 mm
05057627001 10x TX 40x25 mm
Kost alsnog 3 euro per bit zag ik net voor de T15 maar als je er snel doorheen gaat is het wel handig om in 1x een voorraad te hebben liggen lijkt me.
Heb daar eigenlijk alleen maar last mee gehad met de niet-merk bits, maar met merk bits in merk schroeven niet.Welke schroeven je ook neemt zit verschil onderling in maat van een bit T15 bit bijv. past niet met bepaalde schroeven of het zit te los od je moet ze met een hamer inslaan bijv. als het te los zit gaat je bit ook sneller slijten ook de Wera het bitje zit net niet lekker in een schroefkop.
Welke impact bithouder gebruik jij dan?De adapter van Wera vind ik ook niet lekker werken geef mij maar een standaard impact vaste bit houder met magneet, dan een knoest van een bit houder met snel span, maar dat is persoonlijk.
Ik moet zeggen dat ik de dikte niet echt een probleem vind en snelspan die de bit echt vasthoud juist wel handig want met die inschuifbithouders heb ik wel gehad dat de bit beter in de schroef vastklemt dan in de houder; wil ik de volgende schroef op mijn bitje zetten en blijkt die niet meer in de houder te zitten maar in de schroef die ik net heb vastgezet.

Op de slagschroevendraaier gebruik ik vaak de simpele impact bithouders van Milwaukee... Aangezien ik vaak de hele dag door van bitjes moet wisselen heb ik gewoon een stuk of 4 bithouders met de meest gebruikte bitjes voor schroeven/boutjes... Werkt een stuk efficienter dan je bitje er uit prutsen en vervolgens je bitsetje te moeten zoeken. Met die snelspan bithouders heb ik toch de ervaring dat deze na een tijdje stukgaan/vastzitten.. zeker na wat aanraking met vuil.Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:13:
[...]
In deze Bit-check 30 Impaktor 1 of 2 set zitten wel 2x T20 trouwens maar van de T10 en T15 maar één inderdaad.
Ik vind het zelf niet zo’n bezwaar, ik gebruik ook nog best wat PZ schroeven en daarbij schroef ik sowieso niet zo super veel dus ik doe lang met mijn bitjes.
[...]
Bedoel je met lange bits degene met impact zone of die hele lange van een cm of tien?
En die impact bits zijn bij Wera wel per maat per 10 stuks verkrijgbaar: Wera 867/1 IMP DC TORX® DIY Impaktor Bits:
Code
Kost alsnog 3 euro per bit zag ik net voor de T15 maar als je er snel doorheen gaat is het wel handig om in 1x een voorraad te hebben liggen lijkt me.
[...]
Heb daar eigenlijk alleen maar last mee gehad met de niet-merk bits, maar met merk bits in merk schroeven niet.
[...]
Welke impact bithouder gebruik jij dan?
Ik moet zeggen dat ik de dikte niet echt een probleem vind en snelspan die de bit echt vasthoud juist wel handig want met die inschuifbithouders heb ik wel gehad dat de bit beter in de schroef vastklemt dan in de houder; wil ik de volgende schroef op mijn bitje zetten en blijkt die niet meer in de houder te zitten maar in de schroef die ik net heb vastgezet.
Die heb ik ook en voor een paar euro per stuk bij Amazon kun je daar geen buil aan vallen. Daar doe ik dan Bosch impact bits in (doosje van 25st voor 10 euro).. T15/T20 wordt veelgebruikt, en de rest zo weinig dat daar gewone bits in gaan uit een willekeurige set uit een willekeurige doos.PotatoChip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:35:
[...]
Op de slagschroevendraaier gebruik ik vaak de simpele impact bithouders van Milwaukee... Aangezien ik vaak de hele dag door van bitjes moet wisselen heb ik gewoon een stuk of 4 bithouders met de meest gebruikte bitjes voor schroeven/boutjes... Werkt een stuk efficienter dan je bitje er uit prutsen en vervolgens je bitsetje te moeten zoeken. Met die snelspan bithouders heb ik toch de ervaring dat deze na een tijdje stukgaan/vastzitten.. zeker na wat aanraking met vuil.
Milwaukee bit houder
Bosch impact bits
[Voor 8% gewijzigd door Bobmeister op 26-03-2023 20:05]
Voor de lange bit bedoel ikVliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:13:
[...]
In deze Bit-check 30 Impaktor 1 of 2 set zitten wel 2x T20 trouwens maar van de T10 en T15 maar één inderdaad.
[...]
Bedoel je met lange bits degene met impact zone of die hele lange van een cm of tien?
Code
[...]
Heb daar eigenlijk alleen maar last mee gehad met de niet-merk bits, maar met merk bits in merk schroeven niet.
[...]
Welke impact bithouder gebruik jij dan?
TX 10x50 mm
TX 15x50 mm
TX 20x50 mm
etc.
Er zijn wel langere impact bits bijv, deze van MILWAUKEE SHOCKWAVE SCHROEFBIT SHW TX 15 X 90 MM - MILWAUKEE 4932471571
https://www.klium.nl/milwaukee-torx-c170661
Ik gebruik een eenvoudige standaard impact bit houder magneet van Makita voor de Wera bits, de Wera bit houder is al lang stuk het veertje die er in zit, vond het geen fijne bit houder en net als die goedkope varianten in het verleden met snel span en zijn ook vaak wat dikker dan de standaard bit houders wat in de weg zit als je ergens in een smalle schacht of gat opening diep moet vastschroeven.
Maar dat is persoonlijk wat je het zelfs prettig vind om mee te werken,
Betreft schroeven en een goed passende bit niet alle schroeven ook goede merken kom je wel eens tegen vooral kleinere maten tot TX15 enkel TX 20 dat een bit niet goed in de schroef past of andersom zowel onder duurder en goedkoper.
Je komt wel eens schroeven tegen van een bepaald merk dat er een bitje wordt bijgeleverd.
Als ik schroeven haal neem ik mijn eigen bit mee die ik gebruik, soms kom je wel eens merken tegen ook van kwaliteit met voordeliger prijs, maar dan moet het bitje wel goed passen die je gebruikt wat je altijd gebruikt van een soort merk zoals van Wera.
Hier ook impactor eigenaar. En die bithouder is ronduit ruk. Onvoorstelbaar dat een Wera zo'n prul durft mee te leveren.Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:32:
Op zich een mooi compleet setje, maar ik heb er spijt van. Je kan beter een ander setje zoeken. Ik heb een milwaukee slagschroevedraaier setje, met lange bits. Die vind ik beter, om eerlijk te zijn.
Met dit setje kan ik voorlopig mee vooruit, was iets van 20 euro bij de Toolstation.
Als slagschroevendraaier is zo`n slagmoersleutel erg zwaar.
De Impaktor bitjes sla ik met mijn 18V Makita slagschroevendraaier al stuk, hoewel ze langer mee gaan zijn ze zeker niet onverwoestbaar. Zelfs niet op jouw twee laagste standen.
En let er op dat de Lidl machine niet tegen een regenbuitje kan, een paar spatjes en het is klaar.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Deze week die boormachine ontvangen. Vandaag heel even mee gespeeld. Eigenlijk wel een heel fijn ding. Om eerlijk te zijn, vind ik hem lekkerder lopen dan mn Makitatwain4me schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:55:
[...]
ja, de gratis zaagbladen waren online op en in de winkel ook, dus die worden nageleverd. Aanvraag voor de boormachine net ingevuld. kijken welke er eerder op marktplaats staat ?

Maar ik zit al volledig in het Makita eco-systeem, dus hij gaat idd op MP.
Koop een magneet voor aan je machine, daar plak je de meest gebruikte bitjes aan. Als je dit eenmaal hebt wil je echt niet meer andersPotatoChip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:35:
[...]
Op de slagschroevendraaier gebruik ik vaak de simpele impact bithouders van Milwaukee... Aangezien ik vaak de hele dag door van bitjes moet wisselen heb ik gewoon een stuk of 4 bithouders met de meest gebruikte bitjes voor schroeven/boutjes... Werkt een stuk efficienter dan je bitje er uit prutsen en vervolgens je bitsetje te moeten zoeken. Met die snelspan bithouders heb ik toch de ervaring dat deze na een tijdje stukgaan/vastzitten.. zeker na wat aanraking met vuil.

Bedoel je met “zwaar” nu het gewicht of de slagkracht van die Lidl slagmoersleutel?Teijgetje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:48:
@Vliegvlug
Als slagschroevendraaier is zo`n slagmoersleutel erg zwaar.
De Impaktor bitjes sla ik met mijn 18V Makita slagschroevendraaier al stuk, hoewel ze langer mee gaan zijn ze zeker niet onverwoestbaar. Zelfs niet op jouw twee laagste standen.
Ding is inderdaad wel zwaar maar ik gebruik ‘m maar heel weinig waarschijnlijk.
Tot nu toe voor de asmoer van mijn scooter, de inbus waar de schokdemper mee vast zat en een aantal erg vastzittende metaal schroeven die ik met mijn accuboormachine echt niet los kreeg en daardoor al helemaal uitgewoond waren. Daar was die slagmoersleutel echt een life-saver, was bang dat ik ze daar ook niet mee los zou krijgen vanwege te weinig grip maar één slagje van dat ding op 100Nm en ze waren los!

Ik had trouwens juist het idee dat die Lidl slagmoersleutel aan de lichte kant zou zijn voor een slagmoersleutel met zijn 4 standen van 100 tm 400Nm. Zie die dingen ook langskomen met 1000Nm of mee. Maar een slagschroevendraaier is in de regel dus lichter dan die 400Nm?
Goed om te weten, had ik niet bij stil gestaan. Niet dat ik van plan was er mee in de regen aan de slag te gaan maar kan me wel voorstellen dat het zou kunnen voorkomen bij gebruik op de wielen van mijn auto als het gaat regenen en je denkt het toch nog even af te ronden.En let er op dat de Lidl machine niet tegen een regenbuitje kan, een paar spatjes en het is klaar.
Die Milwaukee shockwave setjes zien er ook wel goed uit, en erg goed geprijsd met €21 voor de 32 set en €37 voor de 56 set bij de Toolstation.
Ook precies wat jij zoekt @J.E. Weinor met 2x T10 & T15 en zelfs 3x T20 in dat kleine setje, of zelfs van elk 1 meer als je de security versie ook mee rekent.

Die 9cm lange impact bits kende ik trouwens nog niet.
[Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 26-03-2023 23:59]
Zo stellig was ik er dan ook nog niet in, maar vind ‘m wel tegenvallen zo op de eerste indruk.Raymond schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:31:
[...]
Hier ook impactor eigenaar. En die bithouder is ronduit ruk. Onvoorstelbaar dat een Wera zo'n prul durft mee te leveren.
Maar in gebruik is het dus nog minder?
Als je dat ringmagneet mechanische niet gebruikt is het toch gewoon een simpele maar erg dikke bithouder? Of ging hij bij jou snel stuk?
Dat is deze dan set Milwaukee Shockwave bitset 56-delig?Op zich een mooi compleet setje, maar ik heb er spijt van. Je kan beter een ander setje zoeken. Ik heb een milwaukee slagschroevedraaier setje, met lange bits. Die vind ik beter, om eerlijk te zijn.
(Wel apart dat het plaatje bij de toolstation witte en het bovenstaande plaatje van HBM Machines zwarte bits laat zien terwijl beiden als artikelnummer 4932 4309 07 hebben)
ik heb er maar niet mee gespeeld., voor je het weet staat hij in de schuurRaymond schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:05:
[...]
Deze week die boormachine ontvangen. Vandaag heel even mee gespeeld. Eigenlijk wel een heel fijn ding. Om eerlijk te zijn, vind ik hem lekkerder lopen dan mn Makita
Maar ik zit al volledig in het Makita eco-systeem, dus hij gaat idd op MP.

Ik heb wel vaker in dit topic over deze set gepost. Mijn grootste probleem met die bithouder is, dat hij de bitjes niet vasthoudt. Dus elke 2-3 schroefjes kan je je bit weer terugstoppen. Bloedirritant.Vliegvlug schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:22:
[...]
Zo stellig was ik er dan ook nog niet in, maar vind ‘m wel tegenvallen zo op de eerste indruk.
Maar in gebruik is het dus nog minder?
Als je dat ringmagneet mechanische niet gebruikt is het toch gewoon een simpele maar erg dikke bithouder? Of ging hij bij jou snel stuk?
Ik gebruik deze set dan ook alleen maar als ik een afwijkend bitmaatje nodig heb.
ik koop die shockwave bithouders altijd los en vindt het heerlijke bithouders, ik heb er ~10 in gebruik en er liggen er denk ik nog 10 in de verpakkingRaymond schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:35:
[...]
Ik heb wel vaker in dit topic over deze set gepost. Mijn grootste probleem met die bithouder is, dat hij de bitjes niet vasthoudt. Dus elke 2-3 schroefjes kan je je bit weer terugstoppen. Bloedirritant.
Ik gebruik deze set dan ook alleen maar als ik een afwijkend bitmaatje nodig heb.

ik heb er wel 1 weg gemikt omdat die idd bitjes liet vallen. maandag morgen modelletje?
Ik had het over die wera impactor bithouder.twain4me schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:41:
[...]
ik koop die shockwave bithouders altijd los en vindt het heerlijke bithouders, ik heb er ~10 in gebruik en er liggen er denk ik nog 10 in de verpakking![]()
ik heb er wel 1 weg gemikt omdat die idd bitjes liet vallen. maandag morgen modelletje?
Ja, zwaar als in zwaar.

Een Makita 18 volt weegt incl. normale batterij ca 1,2 kg. Met een grote 1,5.
De Lidl machine weegt zelf al 1,9 kg en dan komt daar een accu bij van bijna 0,8 kg.
Dat is dus haast twee keer zo zwaar met een grote accu, met een kleine ruim 2,25x zo zwaar
Een "standaard" Makita slagschroevendraaier levert ca 180 Nm max, de 40 V machines max 210.
De bitjes sla ik al stuk met deze 18V kracht, dan is stand 200 Nm dus te zwaar voor de bitjes.
Tegen 400 Nm kunnen ze zeker niet.
De Lidl machine is voor een slagmoersleutel inderdaad niet de sterkste, maar voldoet bij normaal gebruik.
Helemaal als je hem afzet tegen de prijs van een 1000 Nm machine van Milwaukee of Makita.
Lidl heeft die 1000Nm ook, goedkoper, al is deze al een tijdje niet meer te koop.
De haakse variant voldoet ook meestal als elektrische ratel met 54 Nm, die doet niet echt onder voor de veel duurdere concurrentie.
Mijn eerste Lidl slagmoersleutel ligt hier inderdaad na even wat afmaken in de regen bij het defecte gereedschap, niet eens harde regen.
[Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 26-03-2023 23:04]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
DuhRaymond schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:35:
[...]
Ik heb wel vaker in dit topic over deze set gepost. Mijn grootste probleem met die bithouder is, dat hij de bitjes niet vasthoudt. Dus elke 2-3 schroefjes kan je je bit weer terugstoppen. Bloedirritant.

Is me nu wel duidelijk dat ik die set dus terug ga sturen!
Hopelijk vallen de retourkosten mee.
Hij is wel zwaar ja maar daar heb ik vooraf eigenlijk niet op gelet.Teijgetje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:55:
@Vliegvlug
Ja, zwaar als in zwaar.![]()
Een Makita 18 volt weegt incl. normale batterij ca 1,2 kg. Met een grote 1,5.
De Lidl machine weegt zelf al 1,9 kg en dan komt daar een accu bij van bijna 0,8 kg.
Dat is dus haast twee keer zo zwaar met een grote accu, met een kleine ruim 2,25x zo zwaar
Was ook niet echt aan het kijken naar zo’n apparaat maar die aanbieding voor €40 inclusief lader en accu voor die Lidl slagmoersleutel kon ik niet laten liggen.

Gebruik ‘m maar weinig ook dus het gewicht is ook niet echt een probleem.
Oh, dat is minder dan ik dacht, ging er vanuit dat die 400Nm ook nog wel moeiteloos zou gaan eigenlijk.Een "standaard" Makita slagschroevendraaier levert ca 180 Nm max, de 40 V machines max 210.
De bitjes sla ik al stuk met deze 18V kracht, dan is stand 200 Nm dus te zwaar voor de bitjes.
Tegen 400 Nm kunnen ze zeker niet.
Maar goed dat mijn normale bitjes het nog niet begeven hebben dan want om de inbus van mijn schokdemper los te krijgen heb ik de ongeveer 10cm lange normale bit uit mijn Wera ratelsetje gebruikt met de slagmoersleutel op 200Nm.

Tot nu toe voldoet hij inderdaad prima.De Lidl machine is voor een slagmoersleutel inderdaad niet de sterkste, maar voldoet bij normaal gebruik.
Helemaal als je hem afzet tegen de prijs van een 1000 Nm machine van Milwaukee of Makita.
Het bedrag voor zo’n 1000 Nm machine van Milwaukee of Makita heb ik er zeker niet voor over nee en zie me ook niet dergelijke krachten nodig gaan hebben. Kan me niet voorstellen dat ik dat op mijn scooter tegenkom en van de auto zal ik hooguit de wielen losdraaien.
Dat is weer een andere accu en wel heel specifiek gereedschap. Voordat ik zoiets koop komt er eerder een slagschroevendraaier verwacht ik.Lidl heeft die 1000Nm ook, goedkoper, al is deze al een tijdje niet meer te koop.
De haakse variant voldoet ook meestal als elektrische ratel met 54 Nm, die doet niet echt onder voor de veel duurdere concurrentie.

Is dat niet ook een gevalletje botte pech?Mijn eerste Lidl slagmoersleutel ligt hier inderdaad na even wat afmaken in de regen bij het defecte gereedschap, niet eens harde regen.
Dat een waterdruppel precies op de verkeerde plek terecht is gekomen met kortsluiting tot gevolg.
Die Lidl apparaten zullen zeker niet zo waterdicht zijn gemaakt als zeg een Makita maar bedrading en elektronica zitten wel binnenin dus je zou ook niet meteen uitval verwacht met wat lichte regen.
Ter overweging: ik sla met mijn Makita DTD154 ook 2x per jaar wielbouten los (130Nm) dmv een Milwaukee 1/2” verloopstuk en slagdoppen. Het apparaat trekt dat makkelijk.Vliegvlug schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:22:
[...]
Hij is wel zwaar ja maar daar heb ik vooraf eigenlijk niet op gelet.
Was ook niet echt aan het kijken naar zo’n apparaat maar die aanbieding voor €40 inclusief lader en accu voor die Lidl slagmoersleutel kon ik niet laten liggen.
Gebruik ‘m maar weinig ook dus het gewicht is ook niet echt een probleem.
[...]
Oh, dat is minder dan ik dacht, ging er vanuit dat die 400Nm ook nog wel moeiteloos zou gaan eigenlijk.
Maar goed dat mijn normale bitjes het nog niet begeven hebben dan want om de inbus van mijn schokdemper los te krijgen heb ik de ongeveer 10cm lange normale bit uit mijn Wera ratelsetje gebruikt met de slagmoersleutel op 200Nm.![]()
[...]
Tot nu toe voldoet hij inderdaad prima.
Het bedrag voor zo’n 1000 Nm machine van Milwaukee of Makita heb ik er zeker niet voor over nee en zie me ook niet dergelijke krachten nodig gaan hebben. Kan me niet voorstellen dat ik dat op mijn scooter tegenkom en van de auto zal ik hooguit de wielen losdraaien.
[...]
Dat is weer een andere accu en wel heel specifiek gereedschap. Voordat ik zoiets koop komt er eerder een slagschroevendraaier verwacht ik.
[...]
Is dat niet ook een gevalletje botte pech?
Dat een waterdruppel precies op de verkeerde plek terecht is gekomen met kortsluiting tot gevolg.
Die Lidl apparaten zullen zeker niet zo waterdicht zijn gemaakt als zeg een Makita maar bedrading en elektronica zitten wel binnenin dus je zou ook niet meteen uitval verwacht met wat lichte regen.
Voor af en toe een wieltje wisselen heb ik nog geen behoefte gehad aan een losse slagmoerseutel.
Als backup/voor het serieuze werk heb ik wel een pneumatische, toevallig van de Lidl.

Merci! "Middel" in de zin van accu schroefmachine en accu slagschroevendraaier? En multihamer in de zin van boorhamer waar je kan beitelen ook?The Eagle schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:04:
[...]
Combi van een middel accutol en middel slagschroevendraaier en een multihamer op 230v.
Kun je in principe alles mee aan.
Wielwissel auto loszetten met kruissleutel, vast met moment en de rest met de slagschroevendraaier met dop.
Wat een kanjer ben je zeg, wat een goede tip, thanks man!Den_S85 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:45:
[...]
Fitness rekken? Pak even een ratel of steeksleutel en je traint gelijk je onderarmen
Ik heb trouwens nog een Ecotools Trespa blad liggen in de schuur. Zou ik die ook kunnen gebruiken?
Doe ik ook (alleen de DTD171)B-lex schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:20:
[...]
Ter overweging: ik sla met mijn Makita DTD154 ook 2x per jaar wielbouten los (130Nm) dmv een Milwaukee 1/2” verloopstuk en slagdoppen. Het apparaat trekt dat makkelijk.
Voor af en toe een wieltje wisselen heb ik nog geen behoefte gehad aan een losse slagmoerseutel.
Als backup/voor het serieuze werk heb ik wel een pneumatische, toevallig van de Lidl.Echter voor het wisselen van de wielen pak ik snel even de DTD154 ipv dat ik de compressor aan moet zetten en een luchtslang moet uitrollen.
Wel gebruik ik voor de eerste slag vaak een lange kruismoersleutel ter bescherming van mijn slagschroevendraaier
Maar het los draaien en aandraaien doe ik dan met de machine (scheelt een hoop draaien)
Behalve dan de laatste slag vast, die doe ik weer met een momentsleutel.
Al zat ik vorig jaar wel te kijken naar een slagmoersleutel (was voor een andere klus ook wel handig maar uit eindelijk niet gedaan). Met een beetje korting kan je een losse body vrij goedkoop vinden en dan is het wel een leuke aanvulling op de collectie.
Voor Fermacel platen etc, neem je dit soort blad ook geschikt voor vezel, gips en cementgebonden platen etc. zie voorbeeld.webber87 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:46:
Binnenkort moet ik voor de renovatie van de badkamer een aantal gipsvezelplaten (Fermacell) gaan verzagen. Ik ga hiervoor mijn Makita invalzaag gebruiken. Aangezien het blad dat er nu op zit niet teveel geweld aan wil doen wil ik bij de Ecotools even een blad bestellen. Maar wat voor een blad gebruik je hiervoor het beste? Ik lees op de website van Fermacell dat er een hardmetalen zaag gebruikt moet worden. Dus volgens mij kan ik alle zaagbladen dan wel bestellen?
Ik heb trouwens nog een Ecotools Trespa blad liggen in de schuur. Zou ik die ook kunnen gebruiken?
[Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 27-03-2023 11:16]
Dank voor je reactie. Ik heb even bij Ecotools gekeken en volgens mij is het dan deze. Echter is het blad 30 euro en ik hoef maar een zaagsnede of 10 te maken in totaal. Is er misschien een goedkopere oplossing?J.E. Weinor schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:13:
[...]
Voor Fermacel platen etc, neem je dit soort blad ook geschikt voor vezel, gips en cementgebonden platen etc. zie voorbeeld.
[Afbeelding]
Denk voor invalzaag ook even na over de dikte van het blad, als dat anders is dan je normale bladen moet je daarna ook weer de anti-splinter strip van je rail vervangen.webber87 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:21:
Dank voor je reactie. Ik heb even bij Ecotools gekeken en volgens mij is het dan deze. Echter is het blad 30 euro en ik hoef maar een zaagsnede of 10 te maken in totaal. Is er misschien een goedkopere oplossing?
Volgens mij hebben ze ook wel blaadjes voor de decoupeer of recipro die je kunt gebruiken voor ferma-cell, is over het algemeen een stuk goedkoper dan een cirkelzaag blad.
Ik heb gewoon een standaard blad gepakt die ik nog had liggen van ecotools, ging prima. Gips en fermacell mee gezaagd en na de tijd weggegooid. iets van 30 tanden, ook met een Makita invalzaag. Wel een stofzuiger erop aansluiten anders wordt het erg mistigwebber87 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:46:
Binnenkort moet ik voor de renovatie van de badkamer een aantal gipsvezelplaten (Fermacell) gaan verzagen. Ik ga hiervoor mijn Makita invalzaag gebruiken. Aangezien het blad dat er nu op zit niet teveel geweld aan wil doen wil ik bij de Ecotools even een blad bestellen. Maar wat voor een blad gebruik je hiervoor het beste? Ik lees op de website van Fermacell dat er een hardmetalen zaag gebruikt moet worden. Dus volgens mij kan ik alle zaagbladen dan wel bestellen?

30 euro voor een blad is niet veel voor en speciaal blad, het zaagblad van De Walt is duurder.webber87 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:21:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb even bij Ecotools gekeken en volgens mij is het dan deze. Echter is het blad 30 euro en ik hoef maar een zaagsnede of 10 te maken in totaal. Is er misschien een goedkopere oplossing?
Goedkopere oplossingen zijn er ook daar niet van zoals de handzaag

Of je koopt een goedkope mini invalzaag van parkside lidl zitten 4 verschillende zaagblaadjes bij voor verschillende materiaal voor €49 zal ik doen dan de dure Makita inval zaag er voor te gebruiken voor fermacel of gipsplaten etc. maar meer af en toe voor het ruwe werk en en andere toepassingen als het op zagen aan komt dan de Makita, lijk me ook niet bevorderlijk voor de machine met andere materiaal er mee te zagen.
Als tip een goede stofzuiger wel noodzakelijk als je met andere materialen zaagt dan alleen hout,
Het is inderdaad niet zo duur, maar wel veel geld voor een 10-tal zaagsneden, aangezien ik het daarna niet meer ga gebruiken. Ik ga denk ik een hardmetalen blad bestellen bij Ecools. Of zou een trespablad ook kunnen? Die heb ik nog liggen. Als die daarna stomp is dan gooi het gewoon weg.J.E. Weinor schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:11:
[...]
30 euro voor een blad is niet veel voor en speciaal blad, het zaagblad van De Walt is duurder.
Goedkopere oplossingen zijn er ook daar niet van zoals de handzaagwat @henkie196 aangaf , en opletten dikte zaagblad voor je invalzaag.
Of je koopt een goedkope mini invalzaag van parkside lidl zitten 4 verschillende zaagblaadjes bij voor verschillende materiaal voor €49 zal ik doen dan de dure Makita inval zaag er voor te gebruiken voor fermacel of gipsplaten etc. maar meer af en toe voor het ruwe werk en en andere toepassingen als het op zagen aan komt dan de Makita, lijk me ook niet bevorderlijk voor de machine met andere materiaal er mee te zagen.
Als tip een goede stofzuiger wel noodzakelijk als je met andere materialen zaagt dan alleen hout,
En ik ga zagen in de tuin en zal een bouwstofzuiger aansluiten. Hopelijk hebben de buren de was niet buitenhangen

Zou natuurlijk ook een flex kunnen gebruiken met een diamant-doorslijpschijf. Maar dan is recht zagen weer een uitdaging.
Dank voor het meedenken!
Bij gipsplaten is dat inderdaad een gangbare methode, maar ik vermoed dat dit bij Fermacell niet gaat werken. Die platen zijn anders opgebouwd.royaljoop schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:44:
@webber87 ik gebruik voor het afkorten of smaller maken van gipsplaten gewoon een scherp mes bijv. Stanleymes.
Toevallig heb ik binnenkort zelf een projectje waarbij ik Fermacell wil gebruiken (koof rondom keuken) dus ik ben blij met deze suggesties voor een zaagblad.

Je bedoelt ter overweging voor de aanschaf van een slagschroevendraaier?B-lex schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:20:
[...]
Ter overweging: ik sla met mijn Makita DTD154 ook 2x per jaar wielbouten los (130Nm) dmv een Milwaukee 1/2” verloopstuk en slagdoppen. Het apparaat trekt dat makkelijk.
Voor mij is het precies andersom, omdat ik nu al een slagmoersleutel heb zal het kunnen losdraaien van wielen voor mij geen reden zijn om een slagschroevendraaier te rechtvaardigen.

Voor de rest heb ik nog geen nood gehad aan een slagschroevendraaier maar het kan zomaar zijn dat ik niet weet wat ik mis.

Maar als ze net zo luidruchtig zijn als die Lidl slagmoersleutel dan voel ik eerlijk gezegd niet snel de behoefte er een aan te schaffen.
Er is ook een Fermacell voorsnijmes waar je langs een lat na 2-3keer schrapen de plaat kan breken. Ik heb deze methode alsook met een invalzaag gewerkt met Ecotools blad. Voor stofvrij te werken en vooral binnen is dit laatste wel afgeraden.Ken Wood schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
[...]
Bij gipsplaten is dat inderdaad een gangbare methode, maar ik vermoed dat dit bij Fermacell niet gaat werken. Die platen zijn anders opgebouwd.
Toevallig heb ik binnenkort zelf een projectje waarbij ik Fermacell wil gebruiken (koof rondom keuken) dus ik ben blij met deze suggesties voor een zaagblad.
Goed om te weten, dank voor de tip. Aangezien jij beide methoden hebt gewerkt, kun je ook iets zeggen over welke methode rechtere en netter zaagsnedes krijgt? Ik vermoed zagen i.p.v. breken.
Ken Wood schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
[...]
Bij gipsplaten is dat inderdaad een gangbare methode, maar ik vermoed dat dit bij Fermacell niet gaat werken. Die platen zijn anders opgebouwd.
Waarom ga je voor een koof Fermacell gebruiken ipv stucplaten?
PSN: Flix20-NL
De rechtste snede krijg je ongetwijfeld met een invalzaag en TCD blad. Zeker indien je ze tegen elkaar wilt lijmen is dit aangeraden. Bij het voorsnijden en breken zijn ze meer 'gekarteld'.Ken Wood schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:46:
@Deesisgoe
Goed om te weten, dank voor de tip. Aangezien jij beide methoden hebt gewerkt, kun je ook iets zeggen over welke methode rechtere en netter zaagsnedes krijgt? Ik vermoed zagen i.p.v. breken.
Flix20 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:13:
[...]
offtopic:
Waarom ga je voor een koof Fermacell gebruiken ipv stucplaten?
Kreeg ik als tip van iemand. Stucplaten kan ook, maar Fermacell lijkt mij makkelijker te bewerken dan stucplaten. Ik ga het namelijk niet laten stuccen. Het plan is alles strak maken, naden etc. opvullen en vervolgens renovlies er tegenaan. Fermacell lijkt mij ook degelijker/steviger. Een deel van de koof wordt namelijk ook een wand.
Ik zat zelf naar bijvoorbeeld deze te kijken:
https://www.amazon.nl/K%C...dersteuning/dp/B08R11955G
De K5 en K7 worden al snel te duur. Echter heeft deze 'slechts' 130 bar, maar hij scoort wel in veel tests erg goed. Hebben jullie nog tips?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
https://www.idealo.de/pre...5_-k-1050-p-kraenzle.html
De Karchers hebben allemaal (de grijze, pro-reeks buiten beschouwing gelaten) een plastic pomphuis voor zover ik weet.
Nilfisk heeft vanaf een bepaalde lijn een messing of alu pomphuis, daar heb ik mijn keuze ook op gebasserd een paar jaar geleden.

Doe jezelf een lol, koop een Nilfisk met zoveel mogelijk accessoires. Die accessoires kun je er later ook bij kopen, maar dan zijn ze significant duurder. terrasreiniger is ideaal, maar zorg dan wel dat er de https://nilfiskdealer.nl/nilfisk-patiocleaner-2015 of de patiocleaner Plus bij zit. De https://nilfiskdealer.nl/...t-patiocleaner-model-2015 wil je niet hebben; die heeft een vaste kop en korte steel en da's heel onhandig

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Ik heb ook een Nilfisk, ook met die patio cleaner erbij (@The Eagle, je hebt twee keer hetzelfde gelinktThe Eagle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:42:
Kranzle is de Rolls Royce onder de HDR's. Karcher's duurdere modellen hebben (misschien) nog een alu pomphuis, maar veel vaker is het plastic. Nifisk is allemaal alu
Doe jezelf een lol, koop een Nilfisk met zoveel mogelijk accessoires. Die accessoires kun je er later ook bij kopen, maar dan zijn ze significant duurder. terrasreiniger is ideaal, maar zorg dan wel dat er de https://nilfiskdealer.nl/nilfisk-patiocleaner-2015 of de patiocleaner Plus bij zit. De https://nilfiskdealer.nl/...t-patiocleaner-model-2015 wil je niet hebben; die heeft een vaste kop en korte steel en da's heel onhandig

Die Kranzle hier boven genoemd is inderdaad redelijke prijs; had altijd het idee dat die veel duurder waren maar dat zijn waarschijnlijk de professionelere apparaten.
Maat van me heeft een Stihl, type weet ik niet maar bevalt ook heel goed. De kleinere apparaten zijn ook goed betaalbaar.
Enkele dagen geleden had ik een vraag gesteld over deze machine. De 15 of de 35 en wel/geen FC uitvoering.
Ik was er al snel uit dat ik de 12v35 variant wilde. Had het liefst de FC gewild, ook al zal ik de extra hulpstukken niet heel veel gebruiken. Toch fijn om ze wel te hebben..
Uiteindelijk toch voor de non FC gegaan wegens het prijsverschil van +- 60 euro. En zelfs 100 euro als je zou kiezen voor een Amazon Warehouse product.
Toen kwam iemand met een linkje naar de Parkside 12v voor 50,-. Dacht dat koop ik die voor nu en in de toekomst de Bosch 12v-35 FC variant. Kan geen kwaad de Parkside als 2e machine erbij te hebben..
Amazon heeft nu de lente deal actie lopen én de Bosch 12V-35 FC doet ook mee. 228 euro voor de set inc L boxx. In winkelwagentje, betalen en niet meer omkijken

Inmiddels ontvangen en zeer content mee! Compact, licht, zeker vergeleken met een 18v en voor mij voldoende power (voornamelijk schroeven en gaten boren in hout/gips). Meer dan wat ik oorspronkelijk wilde uitgeven, maar zeker geen spijt van. Al wat kleine klusjes opgepakt. Over een paar weken de eerste echte klus ermee, heb er nu al zin
[Voor 4% gewijzigd door stubsub op 28-03-2023 11:16]
Ik heb nu een tacklife laserafstandmeter, maar die vertrouw ik niet helemaal. Ik meet toch regelmatig een afwijking, ten opzichte van de rolmaat.
Maar een laserafstandmeter is wel heel erg makkelijk, heb ik gemerkt. Daarom zit ik nu naar deze te kijken:
https://www.bosch-profess...s/glm-50-27-cg-0601072U00
De versie met rode laser is 25 euro goedkoper. Op zich houd ik dat geld graag in de zak, maar als een groene laser echt da bomb is, dan moet het maar

Of is zo'n Bosch helemaal geen goede keuze en moet ik voor een Leica oid gaan? Dan blijf ik liever met de rolmaat meten

Ik zie de meerwaarde van een groene afstandsmeter niet. Heb zelf eentje met een rode laser van Bosch en die is nauwkeurig en prima zichtbaar bij daglicht.Raymond schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:14:
In het kader van de lente-aanbiedingen: Hoe fijn is het om een groene laser op je laserafstandmeter te hebben?
Ik heb nu een tacklife laserafstandmeter, maar die vertrouw ik niet helemaal. Ik meet toch regelmatig een afwijking, ten opzichte van de rolmaat.
Maar een laserafstandmeter is wel heel erg makkelijk, heb ik gemerkt. Daarom zit ik nu naar deze te kijken:
https://www.bosch-profess...s/glm-50-27-cg-0601072U00
De versie met rode laser is 25 euro goedkoper. Op zich houd ik dat geld graag in de zak, maar als een groene laser echt da bomb is, dan moet het maar![]()
Of is zo'n Bosch helemaal geen goede keuze en moet ik voor een Leica oid gaan? Dan blijf ik liever met de rolmaat meten
Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker
https://www.festool.com/accessory/577039---fsv2
[Voor 99% gewijzigd door BeaM-R op 28-03-2023 18:05]
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Mini Cooper Clubman Chili * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ik zou een telefoontje of mail wagen aan Kruis.walletje-w schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:17:
Weet iemand waar ik kan vinden wat voor boutje ik nodig heb om te gebruiken in het Festool koppelstuk om 2 geleiderails stukken met elkaar te verbinden? Die is losgedraaid en vervolgens eruit gevallen en niet meer te vinden natuurlijk.
Het linkje met de parkside is alweer duurder €89stubsub schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:13:
Update, en tip voor degene die al een tijdje op de Bosch GSR 12V-35 FC azen!
Enkele dagen geleden had ik een vraag gesteld over deze machine. De 15 of de 35 en wel/geen FC uitvoering.
Ik was er al snel uit dat ik de 12v35 variant wilde. Had het liefst de FC gewild, ook al zal ik de extra hulpstukken niet heel veel gebruiken. Toch fijn om ze wel te hebben..
Uiteindelijk toch voor de non FC gegaan wegens het prijsverschil van +- 60 euro. En zelfs 100 euro als je zou kiezen voor een Amazon Warehouse product.
Toen kwam iemand met een linkje naar de Parkside 12v voor 50,-. Dacht dat koop ik die voor nu en in de toekomst de Bosch 12v-35 FC variant. Kan geen kwaad de Parkside als 2e machine erbij te hebben..
Amazon heeft nu de lente deal actie lopen én de Bosch 12V-35 FC doet ook mee. 228 euro voor de set inc L boxx. In winkelwagentje, betalen en niet meer omkijken
Inmiddels ontvangen en zeer content mee! Compact, licht, zeker vergeleken met een 18v en voor mij voldoende power (voornamelijk schroeven en gaten boren in hout/gips). Meer dan wat ik oorspronkelijk wilde uitgeven, maar zeker geen spijt van. Al wat kleine klusjes opgepakt. Over een paar weken de eerste echte klus ermee, heb er nu al zin

Wat ik op de afbeelding zie lijkt dit een draadstift (zoek even op de Hornbach site). Zit er een puntje aan kijk dan voor krukbout.walletje-w schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:17:
Weet iemand waar ik kan vinden wat voor boutje ik nodig heb om te gebruiken in het Festool koppelstuk om 2 geleiderails stukken met elkaar te verbinden? Die is losgedraaid en vervolgens eruit gevallen en niet meer te vinden natuurlijk.
Zijn er beide in verschillende afmetingen.
Ik heb geen Festool dus kan het niet nakijken.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).