Ik had een Makita schroefautomaat Dfr550zj. Ik kreeg er geen fatsoenlijke schroef in. Ligt ongetwijfeld aan mij. Ik heb hem retour gestuurd. Ik heb vandaag een DeWalt ontvangen. Voelt veel fijner in de hand en gelijk een handvol gipsplaatschroeven erin kunnen drukken. Topding tot nu toe.
Gaat het om de m-maat van de setscrew? Dan zou je een normaal boutje in kunnen draaien om de diameter te bepalen, dat zoekt wat makkelijk.walletje-w schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:17:
Weet iemand waar ik kan vinden wat voor boutje ik nodig heb om te gebruiken in het Festool koppelstuk om 2 geleiderails stukken met elkaar te verbinden? Die is losgedraaid en vervolgens eruit gevallen en niet meer te vinden natuurlijk.
https://www.festool.com/accessory/577039---fsv2
Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker
Ik heb ook een DeWalt, echt een super ding. Zeker als ik ervaringen van andere merken hoor...Davidrrr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:04:
Ik had een Makita schroefautomaat Dfr550zj. Ik kreeg er geen fatsoenlijke schroef in. Ligt ongetwijfeld aan mij. Ik heb hem retour gestuurd. Ik heb vandaag een DeWalt ontvangen. Voelt veel fijner in de hand en gelijk een handvol gipsplaatschroeven erin kunnen drukken. Topding tot nu toe.
bel anders festool in Waddinxveen ff. Die zijn nogal behulpzaam met dit soort dingen.walletje-w schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:17:
Weet iemand waar ik kan vinden wat voor boutje ik nodig heb om te gebruiken in het Festool koppelstuk om 2 geleiderails stukken met elkaar te verbinden? Die is losgedraaid en vervolgens eruit gevallen en niet meer te vinden natuurlijk.
https://www.festool.com/accessory/577039---fsv2
Ondanks dat ik veel festool heb, heb ik dit niet.
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
En natuurlijk weer uitverkocht op .de.Raymond schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:14:
In het kader van de lente-aanbiedingen: Hoe fijn is het om een groene laser op je laserafstandmeter te hebben?
Ik heb nu een tacklife laserafstandmeter, maar die vertrouw ik niet helemaal. Ik meet toch regelmatig een afwijking, ten opzichte van de rolmaat.
Maar een laserafstandmeter is wel heel erg makkelijk, heb ik gemerkt. Daarom zit ik nu naar deze te kijken:
https://www.bosch-profess...s/glm-50-27-cg-0601072U00
De versie met rode laser is 25 euro goedkoper. Op zich houd ik dat geld graag in de zak, maar als een groene laser echt da bomb is, dan moet het maar![]()
Of is zo'n Bosch helemaal geen goede keuze en moet ik voor een Leica oid gaan? Dan blijf ik liever met de rolmaat meten
Wel op .nl op voorraad, paar euro meer.
Of toch maar voor de rode laser gaan? Blijkbaar is groen niet heel erg nodig.
Ik denk dat groen vooral voor de kruislijnlaser een voordeel is, omdat het meer zichtbaar is voor het menselijk oog. Maar het apparaat heeft geen menselijk oog, dus geen idee of het daarvoor veel uit maakt. Buiten dat je zelf het puntje wellicht beter ziet, dus dat je beter ziet waar je naar toe richt.Raymond schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:58:
En natuurlijk weer uitverkocht op .de.
Wel op .nl op voorraad, paar euro meer.
Of toch maar voor de rode laser gaan? Blijkbaar is groen niet heel erg nodig.
Vorige week ook wat besteld voor deze actie. Punten waren binnen 4-5 dagen binnen, accu was nog beschikbaar maar kan 4 weken duren voordat ie binnen is.banaliteit schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:40:
Als ik nu een stuk gereedschap bestel duurt het waarschijnlijk een aantal weken voordat ik de punten binnen heb.
Iemand die hier ervaring mee heeft / iets zinnigs over kan zeggen?
https://www.lidl.nl/p/par...2v-zonder-accu/p100341984J.E. Weinor schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:46:
[...]
Het linkje met de parkside is alweer duurder €89
Deze is nu nog voordeliger. Kan je de kop ook van af halen om een bitje te plaatsen, vind het wel handig als je de spankop daar niet voor nodig hebt.
Thanks voor de info!The Eagle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:42:
Kranzle is de Rolls Royce onder de HDR's. Karcher's duurdere modellen hebben (misschien) nog een alu pomphuis, maar veel vaker is het plastic. Nifisk is allemaal alu
Doe jezelf een lol, koop een Nilfisk met zoveel mogelijk accessoires. Die accessoires kun je er later ook bij kopen, maar dan zijn ze significant duurder. terrasreiniger is ideaal, maar zorg dan wel dat er de https://nilfiskdealer.nl/nilfisk-patiocleaner-2015 of de patiocleaner Plus bij zit. De https://nilfiskdealer.nl/...t-patiocleaner-model-2015 wil je niet hebben; die heeft een vaste kop en korte steel en da's heel onhandig
Heel toevallig is bij iBood vandaag een Nilfisk Core 140 PCAD in de aanbieding, is dit iets?
https://www.ibood.com/off...d-hogedrukreiniger/801903
Of is dit juist die slechte terrasreiniger?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Van iBoodmiicker schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Thanks voor de info!
Heel toevallig is bij iBood vandaag een Nilfisk Core 140 PCAD in de aanbieding, is dit iets?
Dit ontvang je:
- Compact Pation cleaner
Zoals The Eagle schreef:
Wat ik helemaal met hem eens ben (#ik heb hem zelf ook)The Eagle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:42:
Kranzle is de Rolls Royce onder de HDR's. Karcher's duurdere modellen hebben (misschien) nog een alu pomphuis, maar veel vaker is het plastic. Nifisk is allemaal alu
Doe jezelf een lol, koop een Nilfisk met zoveel mogelijk accessoires. Die accessoires kun je er later ook bij kopen, maar dan zijn ze significant duurder. terrasreiniger is ideaal, maar zorg dan wel dat er de https://nilfiskdealer.nl/nilfisk-patiocleaner-2015 of de patiocleaner Plus bij zit. De https://nilfiskdealer.nl/...t-patiocleaner-model-2015 wil je niet hebben; die heeft een vaste kop en korte steel en da's heel onhandig
Dus ja de terrasreiniger in deze set wil je niet hebben.
An sich wel jammer, Nilfisk staat echt goed bekend, dus kan me voorstellen dat het een leuke aanbieding was.
Wat ik me afvraag over hoge druk spuiten, en jullie misschien weten: wat is er waar van het verhaal dat je met een hoge drukspuit de toplaag van stenen 'openspuit' en je dus wel de steen schoonmaakt, maar als bijeffect de steen weer sneller vervuild?
Mijn vrouw heeft zonder overleg een Lidl hogedruk reiniger gekocht, maar ik ben bang om die voor het terras te gebruiken om bovenstaande reden. Met het handje mos verwijderen is een hels werk (waaltjes + beton +- 100 m2), en chemicaliën willen we niet gebruiken voor milieu. Geldt dat evt meer voor de directe vuilfrees dan voor zon patio cleaner?
Als het wel ok met een patio cleaner de steentjes te reinigen, dan ga ik die basic versie van de Lidl daarvoor gebruiken en testen, en als het tegenvalt dan upgrade ik naar een deftige Nilfisk excellent of premium.
Wat ik me afvraag over hoge druk spuiten, en jullie misschien weten: wat is er waar van het verhaal dat je met een hoge drukspuit de toplaag van stenen 'openspuit' en je dus wel de steen schoonmaakt, maar als bijeffect de steen weer sneller vervuild?
Mijn vrouw heeft zonder overleg een Lidl hogedruk reiniger gekocht, maar ik ben bang om die voor het terras te gebruiken om bovenstaande reden. Met het handje mos verwijderen is een hels werk (waaltjes + beton +- 100 m2), en chemicaliën willen we niet gebruiken voor milieu. Geldt dat evt meer voor de directe vuilfrees dan voor zon patio cleaner?
Als het wel ok met een patio cleaner de steentjes te reinigen, dan ga ik die basic versie van de Lidl daarvoor gebruiken en testen, en als het tegenvalt dan upgrade ik naar een deftige Nilfisk excellent of premium.
Raad je de patio cleaner in je link nou wel of niet aan? En zo niet, welke dan wel? Ons balkon begint groen te worden dus ik speel al een tijdje met het idee om een hogedrukreiniger te halen.The Eagle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:42:
Hier ben ik ook benieuwd naar. Heb dit verhaal ook vaker gehoord...Lankman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:26:
An sich wel jammer, Nilfisk staat echt goed bekend, dus kan me voorstellen dat het een leuke aanbieding was.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Met beton tegels kan ik dit bevestigen. Bovenste laag beschadigd en dan gaat het alleen maar sneller met hechten van vuil en mos (waarschijnlijk maakt winters weer dit ook weer erger).Lankman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:26:
Het staat echt in de post die je citeert.Shapeshifter schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:19:
Raad je de patio cleaner in je link nou wel of niet aan?
Afgeraden: Nilfisk Compact Patiocleaner (model 2015)
Aangeraden: Nilfisk Patiocleaner 2015
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ik heb via Bol deze besteld: https://www.bol.com/nl/p/...garantie/9300000021970992miicker schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Thanks voor de info!
Die heeft de “juiste” patiocleaner, en daarbij power controle op de lans.
Nu denk je maar die is veel duurder dan op Ibood, maar er is cashbackactie die voor Bol in ieder geval geldt en dat is 30,- cashback.
Kom je op 188,- die van Ibood met verzending zit je op 178,90.
Voor een 10’tje meer dus een model “hoger”.
Edit: + slang van 8meter ipv 6

Float like a butterfly, sting like a bee.
Dank je. Met de vuilfrees, of zo'n roterende tegelreiniger?6killer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:24:
[...]
Met beton tegels kan ik dit bevestigen. Bovenste laag beschadigd en dan gaat het alleen maar sneller met hechten van vuil en mos (waarschijnlijk maakt winters weer dit ook weer erger).
Second. Twee jaar terug het hele terras met beton tegels en de oprit met klinkers schoongespoten, dat was nooit eerder gedaan. Jaar later allemaal weer terug.6killer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:24:
[...]
Met beton tegels kan ik dit bevestigen. Bovenste laag beschadigd en dan gaat het alleen maar sneller met hechten van vuil en mos (waarschijnlijk maakt winters weer dit ook weer erger).
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Beide inmiddels, vuilfrees lijkt meer schade te maken maar dat kan is lastig vergelijken. (eerste keer daarmee gedaan later met een terrasreiniger met roterende kop en de gewone nozzles maar ook dat taste het oppervlak aan, alleen dat was dus al een beschadigd oppervlak).Lankman schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:
[...]
Dank je. Met de vuilfrees, of zo'n roterende tegelreiniger?
Als je geen schade wil is volgens de enige oplossing om met stoom te werken (professioneel apparaat).
Dat dus idd ja8088 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:29:
[...]
Het staat echt in de post die je citeert.
Afgeraden: Nilfisk Compact Patiocleaner (model 2015)
Aangeraden: Nilfisk Patiocleaner 2015

Vuilfrees moet je eigenlijk alleen gebruiken op beton, dat kan het hebben. Voor tegels not so much.
Patiocleaner is een stuk milder.
Vwb de toplaag er af spuiten: ik heb verschillende oppervlakten tegels met verschillende spuitmonden (patiocleaner, gewone spuitlans, vuilfrees) gedaan. Of er echt de toplaag af gaat: je ziet het niet, en het is ook lastig te beoordelen of er nou meer of minder aanslag op komt (want weers- en tijdsafhankelijk).
Either way heb je simpelweg een HDR, dus als het weer eens te groen is mag je daarmee aan de bak

Persoonlijk heb ik ze hoe vuiler hoe liever, heb ik tenminste eer van mijn werk

Overigens werkt die patiocleaner ook prima op (witte) kiezels enzo. Dat hoef je met de spuitlans of vuilfrees niet te proberen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zat naar een Core 130-6 Garden&Wash te kijken, maar die is via Nifilskdealer al 230 euro. Dus dit lijkt me de betere deal (zelfde accessoires maar wel regelbaar op lans).Martinusz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:33:
[...]
Ik heb via Bol deze besteld: https://www.bol.com/nl/p/...garantie/9300000021970992
Die heeft de “juiste” patiocleaner, en daarbij power controle op de lans.
Nu denk je maar die is veel duurder dan op Ibood, maar er is cashbackactie die voor Bol in ieder geval geldt en dat is 30,- cashback.
Kom je op 188,- die van Ibood met verzending zit je op 178,90.
Voor een 10’tje meer dus een model “hoger”.
Edit: + slang van 8meter ipv 6
Las ergens dat die cashback niet opging voor dingen via bol.com dealers, maar kan het niet meer vinden.
Mijn vrouw kwam nog met een gek idee: of ze hier de badkamer mee schoon kon maken. Schoonmaakmiddel in de fles en spuiten maar, wisser erover, klaar. Wil het idee niet meteen wegwuiven, want technisch gezien klinkt het niet onmogelijk, maar lijkt me dat zoiets alleen succesvol is met het juiste opzetstuk en de juiste afstand, anders blaas je je tegels aan gort. Iemand dat ooit geprobeerd?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik denk dat het best zou kunnen, maar met name uitkijken voor de kitranden, want die spuit je denk ik het snelste kapot.Shapeshifter schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Ik zat naar een Core 130-6 Garden&Wash te kijken, maar die is via Nifilskdealer al 230 euro. Dus dit lijkt me de betere deal (zelfde accessoires maar wel regelbaar op lans).
Las ergens dat die cashback niet opging voor dingen via bol.com dealers, maar kan het niet meer vinden.
Mijn vrouw kwam nog met een gek idee: of ze hier de badkamer mee schoon kon maken. Schoonmaakmiddel in de fles en spuiten maar, wisser erover, klaar. Wil het idee niet meteen wegwuiven, want technisch gezien klinkt het niet onmogelijk, maar lijkt me dat zoiets alleen succesvol is met het juiste opzetstuk en de juiste afstand, anders blaas je je tegels aan gort. Iemand dat ooit geprobeerd?
Met een doekje of spons haal je veel meer vuil weg. Vergelijk het met de auto "wassen" in een wasbox of met een emmer en een spons. Je kunt het verschil voelen als je er met je vingers overheen gaat.Shapeshifter schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Ik zat naar een Core 130-6 Garden&Wash te kijken, maar die is via Nifilskdealer al 230 euro. Dus dit lijkt me de betere deal (zelfde accessoires maar wel regelbaar op lans).
Inderdaad niet via een partner van Bol.com, maar de aanbieding is bij Bol.com zelf. Heb hem vandaag al binnen! Edit: en cashback ook al goedgekeurd!Shapeshifter schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Ff kijken voor een adapter, want mijn Gardena klikt niet goed op de adapter van Nikfisk. moet gewoon harder duwen

[Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 31-03-2023 09:53]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Iemand tips voor een goede wandschuurmachine? Ik heb wel eens met een parkside gewerkt en ondanks dat het vrij aardig werkt, is de machine vrij zwaar 'aan de kop'. Dat voel je dus wel na een half uurtje. Aangezien ik straks zo'n 350m2 mag schuren, zoek ik iets handzamers. Ik had gekeken om een festool planex te huren, maar daar ben je ook snel 60-80 euro per dag voor kwijt... In zo'n geval koop ik liever een machine om hem later weer te verkopen (of niet
), dan ben ik denk ik minder kwijt dan een paar dagen huren.

Als ik even gauw naar de specs van de Parkside en de Planex kijk, denk ik dat je qua gewicht er niks op vooruit gaat. Minder trillingen, ongetwijfeld, maar net zo zwaar.NCSmits schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:36:
Iemand tips voor een goede wandschuurmachine? Ik heb wel eens met een parkside gewerkt en ondanks dat het vrij aardig werkt, is de machine vrij zwaar 'aan de kop'. Dat voel je dus wel na een half uurtje. Aangezien ik straks zo'n 350m2 mag schuren, zoek ik iets handzamers. Ik had gekeken om een festool planex te huren, maar daar ben je ook snel 60-80 euro per dag voor kwijt... In zo'n geval koop ik liever een machine om hem later weer te verkopen (of niet), dan ben ik denk ik minder kwijt dan een paar dagen huren.
Een Mirka LEROS is wel een halve kg lichter, zo te zien, en lijkt qua prijs niet zo veel van de Festool te verschillen. Maar of the 3.5 vs 4 kg nu het verschil is waardoor je na een uur minder last van je spieren hebt? Ik denk dat dat ook wel mee valt.
Ik heb de planex nooit vastgehouden helaas, maar het scheelt nogal waar het gewicht zich bevind. Als je 3 van de 4 kilo in je hand hebt, is dat een stuk aangenamer dan wanneer die 3 kilo aan de wand zit.henkie196 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:47:
[...]
Als ik even gauw naar de specs van de Parkside en de Planex kijk, denk ik dat je qua gewicht er niks op vooruit gaat. Minder trillingen, ongetwijfeld, maar net zo zwaar.
Een Mirka LEROS is wel een halve kg lichter, zo te zien, en lijkt qua prijs niet zo veel van de Festool te verschillen. Maar of the 3.5 vs 4 kg nu het verschil is waardoor je na een uur minder last van je spieren hebt? Ik denk dat dat ook wel mee valt.

[Voor 4% gewijzigd door NCSmits op 31-03-2023 11:50]
Dat zou kunnen, alhoewel ik zou verwachten dat het meeste gewicht toch in de kop zal zitten, omdat daar nou eenmaal het werkende deel zitNCSmits schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:49:
Ik heb de planex nooit vastgehouden helaas, maar het scheelt nogal waar het gewicht zich bevind. Als je 3 van de 4 kilo in je hand hebt, is dat een stuk aangenamer dan wanneer die 3 kilo aan de wand zit.Ik had altijd het idee dat de 'professionelere' machines een wat betere gewichtsverdeling hadden.

ik moet zeggen dat ik de planex in januari even in mijn hand heb gehad en het viel me qua gewichtsgevoel niet tegen. Ik heb er geen parkside of iets anders naast gehad, maar het voelde als een relatief (!) comfortabele machine.
Iemand die ervaring heeft met Makita bouwradio’s?
En dan specifiek met de MR004GZ en de MR007GZ. Of de DMR112 en DMR115, want dat blijken de voorgangers te zijn.
Ik vraag me af of de 7 (of 115) de meerprijs waard is, belangrijkste verschil wat ik kan zien is de extra speaker voor bass en een equalizer.
MR004GZ:
MR007GZ:
En dan specifiek met de MR004GZ en de MR007GZ. Of de DMR112 en DMR115, want dat blijken de voorgangers te zijn.
Ik vraag me af of de 7 (of 115) de meerprijs waard is, belangrijkste verschil wat ik kan zien is de extra speaker voor bass en een equalizer.
MR004GZ:
MR007GZ:
[Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 01-04-2023 23:06]
Ik heb de DMR115, wat eigenlijk gewoon de 007 is maar dan zonder de 40v accu optie. Ik zat eerst ook naar de 007 te kijken, maar uiteindelijk dacht ik ik pak gewoon de 115. stuk goedkoper, kan alleen geen 40v accu in maar gezien die toch geen laadfunctie heeft kan je beter je 18v accu erin doen, houdt ie 't ook prima op en kan je 40v accu in je apparaat die daar alleen op draait.
@Fedde Dat is ook wel een goede tip, die Makita DMR115 bouwradio kwam niet naar voren op de Makita website omdat die uit het assortiment is. Maar als je op het typenummer zoekt vind je ‘m nog wel.
DMR115:
En de voorloper van de MR004 is blijkbaar de DMR112:
Vreemd genoeg verschillen de MR004GZ en DMR112 nauwelijks in prijs maar is de DMR115 wel €50 goedkoper dan de MR007GZ.
Dat maakt de stap naar het hogere model wel een stuk haalbaarder maar vraag me alsnog af of het die meerprijs wel waard is voor die speciale bass speaker en de equalizer.
En zo niet dan ga ik voor de MR004GZ want die vind ik er beter uitzien en heeft wel de optie voor 40V accu’s.
Hoe bevalt de DMR115 je qua geluid en DAB+ ontvangst?
DMR115:
En de voorloper van de MR004 is blijkbaar de DMR112:
Vreemd genoeg verschillen de MR004GZ en DMR112 nauwelijks in prijs maar is de DMR115 wel €50 goedkoper dan de MR007GZ.
Dat maakt de stap naar het hogere model wel een stuk haalbaarder maar vraag me alsnog af of het die meerprijs wel waard is voor die speciale bass speaker en de equalizer.
En zo niet dan ga ik voor de MR004GZ want die vind ik er beter uitzien en heeft wel de optie voor 40V accu’s.
Ik vind hem oké qua ontvangst. Geluid is top. Ik gebruik ‘m ook tijdens inrichting van nieuwe kantoren en dan heeft ie soms wat moeite met bereik ivm goede gevels. Huizen en buiten werkt ie top. Ik zie geen meerwaarde voor de 40v accu.Vliegvlug schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:54:
[..]
Goed te horen dat het geluid goed is. Niet te veel bass?
Kwam een review tegen van iemand die de 007 had en ‘m heeft teruggestuurd, die vond dat er teveel bass in zat en dat hij toen ook merkte dat je met de equalizer niet enkel de bass lager kon zetten omdat dan het volume van de andere speakers tegelijkertijd ook minder werd.
Dat laatste verbaasd me wel want je zou juist verwachten dat een equalizer juist is om de verschillende tonen apart te regelen.
Zelf ben ik geen fan van veel bass namelijk.
Goed te horen dat het ontvangst ook binnen wel goed is want daar was ik wel bang voor. Heb een DAB+ wekkerradio die aan de raamkant van het bed prima ontvangst heeft maar aan de andere kant nauwelijks nog.Ik gebruik ‘m ook tijdens inrichting van nieuwe kantoren en dan heeft ie soms wat moeite met bereik ivm goede gevels. Huizen en buiten werkt ie top.
Zal de radio ook wel eens in badkamers gebruiken en die kunnen ver naar binnen liggen dus hoop ik dat dat goed gaat.
Of anders overschakelen naar FM ontvangst en hopen dat in de toekomst het bereik van DAB+ binnenshuis verbetert. Als FM tzt wordt uitgezet zal dat toch wel het geval zijn hoop ik.
Ik ook niet hoor maar aangezien de 004 en de 112 gelijk geprijsd zijn ga ik in dat geval wel voor de nieuwe met 40V mogelijkheid.Ik zie geen meerwaarde voor de 40v accu.
€50 bijbetalen voor de 007 vs de 115 enkel voor de 40V optie zou ik inderdaad ook niet doen.
Ik vind dat je de bass wel redelijk kan regelen, maar luister wel vaak muziek die prima bass kunnen hebben. Het blijft een bouwradio en geen klassieke muziek radio. Maar af en toe staat ie in een ruimte die resoneert en dan kan je prima de bass wat terugtunen. DAB+ is erg afhankelijk ook van storing die in de buurt zit want is aan/uit. Bluetooth kan evt ook nog. Ik meen btw dat de DMR112 een losse is ipv geïntegreerd in het handvat. Dat zou ik niet zo fijn vinden. Dan zou ik ook voor de 004 gaan.
@Vliegvlug
@Vliegvlug
Iemand een goede tip voor een trekveer?
Voor een houtskelet nieuwbouw waar ik toch zo veel mogelijk (utp) kabels in wachtbuizen wil leggen.
Voor een houtskelet nieuwbouw waar ik toch zo veel mogelijk (utp) kabels in wachtbuizen wil leggen.
De 'gewone' stalen veer met een oog aan beide kanten?Breezz schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:50:
Volgens mij zit er niet veel verschil in

Ik heb een bladveer van milwaukee. Onding.
Een gewone veer van de gamma of bouwmaat, meh.
Een wymefa, besteld bij sander vunderink of elektramat, dat werkt wel fijner.
Weet wel welke ik het liefst pak. Ik heb denk ik >1km aan kabel/draad afgelopen maanden verwerkt en zweer bij die wymefa's (heb een 10 en 20 oid). Glijdt beter, je kunt de kopjes vervangen. Die van Bouwmaat heeft niet eens een echt kopje.
Een gewone veer van de gamma of bouwmaat, meh.
Een wymefa, besteld bij sander vunderink of elektramat, dat werkt wel fijner.
Weet wel welke ik het liefst pak. Ik heb denk ik >1km aan kabel/draad afgelopen maanden verwerkt en zweer bij die wymefa's (heb een 10 en 20 oid). Glijdt beter, je kunt de kopjes vervangen. Die van Bouwmaat heeft niet eens een echt kopje.
Ik heb een Bosch BT150 laserstandaard waar ik eigenlijk niet zoveel mee doe. Ik heb wel een TACX fietstrainer. Is er een mogelijkheid om een iPad op deze BT150 te monteren?
@Martinusz jij hebt die Nilfisk al binnen, ik heb hem nu ook binnen, bij mij zat er een klein afgebroken onderdeel in de doos. Ik kan echter niet vinden waar dit op hoort, geen idee wat het is en of het belangrijk is. Ik wil hem zo eigenlijk gewoon gebruiken, dus geen zin om hem weer terug te moeten gaan sturen.
Ik heb ook twee wymefa trekveren en vind die erg prettig werken en dan nog zo’n nylon uit de bouwmarkt, maar die laatste krult te veel naar mijn menig en heeft maar aan één kant een oog die ook nog eens vast zit dus je kan er niet makkelijk een treksokken (ook wel vlieter genoemd) aan vast zetten.Breezz schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:50:
Kan overigens wel als je een m5 oogje koopt die je in de treksokken draait en dan met een ring die aan het vaste oog van de kabel vastmaakt, maar vastzetten en loshalen is wat minder handig.
Van die wymefa heb ik een metalen van 10 meter en een polyester van 20 meter. Die laatste is wat fijner vind ik, want minder zwaar en beter hanteerbaar.
Ik heb er de volgende treksokken bij:
Van links naar rechts: 19-25mm | 11-15mm | 6-10mm
De eerste heb ik gebruikt om een 4x4mm2 YMVK-as kabel plus cat7 SFTP buitenkabel te trekken.
De middelste voor wanneer ik 2 netwerkkabels tegelijk door 19mm pvc buis trok en de laatste voor een enkele netwerkkabel.
Zijn niet van wymefa overigens maar van andere merken maar die werken ook prima.
Die grote heb ik bij Kormee.nl vandaan, die twee kleintjes van een verkoper op Amazon
Bij mijn Wymefa trekveer zat ook een zoekveer, bovenste op dit plaatje:
Die helpt makkelijker de bocht om gaan in een situatie dat je geen draad of iets anders in de buis hebt om de trekveer mee in te trekken en je de trekveer door de buis heen moet drukken.
Dat was bij mij niet het geval dus heb er geen ervaring mee of dit echt goed werkt maar het kan allicht helpen.
[Voor 19% gewijzigd door Vliegvlug op 02-04-2023 16:38]
Nvm heb het al gevonden. Het is het onderdeel waar je de hendel van de haspel op monteert. Gaat dus maar retour....miicker schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:40:
@Martinusz jij hebt die Nilfisk al binnen, ik heb hem nu ook binnen, bij mij zat er een klein afgebroken onderdeel in de doos. Ik kan echter niet vinden waar dit op hoort, geen idee wat het is en of het belangrijk is. Ik wil hem zo eigenlijk gewoon gebruiken, dus geen zin om hem weer terug te moeten gaan sturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat statief heeft zo te zien een 1/4" aansluiting. Daar is vast iets voor te vinden: https://www.startpage.com...ery=1/4%22%20ipad%20mountmierenfokker schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:38:
Ik heb een Bosch BT150 laserstandaard waar ik eigenlijk niet zoveel mee doe. Ik heb wel een TACX fietstrainer. Is er een mogelijkheid om een iPad op deze BT150 te monteren?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Zelf heb ik een DMR301, leuke aanbieding destijds. Wel een semi externe antenne, maar heb ik altijd in "ingeklapte" stand staan. DAB+ bereik is om te huilen, maar dat ligt aan mijn huis andere radio's hebben hetzelfde. Geluid vind ik wel erg goed voor een bouwradio, bass boost wel uitgeschakeldVliegvlug schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:40:
[...]
Goed te horen dat het geluid goed is. Niet te veel bass?
Kwam een review tegen van iemand die de 007 had en ‘m heeft teruggestuurd, die vond dat er teveel bass in zat en dat hij toen ook merkte dat je met de equalizer niet enkel de bass lager kon zetten omdat dan het volume van de andere speakers tegelijkertijd ook minder werd.
Dat laatste verbaasd me wel want je zou juist verwachten dat een equalizer juist is om de verschillende tonen apart te regelen.
Zelf ben ik geen fan van veel bass namelijk.
[...]
Goed te horen dat het ontvangst ook binnen wel goed is want daar was ik wel bang voor. Heb een DAB+ wekkerradio die aan de raamkant van het bed prima ontvangst heeft maar aan de andere kant nauwelijks nog.
Zal de radio ook wel eens in badkamers gebruiken en die kunnen ver naar binnen liggen dus hoop ik dat dat goed gaat.
Of anders overschakelen naar FM ontvangst en hopen dat in de toekomst het bereik van DAB+ binnenshuis verbetert. Als FM tzt wordt uitgezet zal dat toch wel het geval zijn hoop ik.
[...]
Ik ook niet hoor maar aangezien de 004 en de 112 gelijk geprijsd zijn ga ik in dat geval wel voor de nieuwe met 40V mogelijkheid.
€50 bijbetalen voor de 007 vs de 115 enkel voor de 40V optie zou ik inderdaad ook niet doen.

Hier de dmr203.
Doet alleen bluetooth. Dus streamen vanaf telefoon. Zit een telefoonvak in waar ook mn s23 ultra in past.
Komt prima geluid vanaf, ik ben er happy mee.
Volgens mij kan je dit ook te ver doordenken. Mijn advies is om te bepalen wat je wilt (fm/dab/bluetooth/18V/40V) en er dan eentje te bestellen die daaraan voldoet. Dan heb je er tenmiste eentje en kan je weer verder.
Niet meer kopen dan nodig, maar ook niet minder. Van dat laatste houd je altijd spijt.
Doet alleen bluetooth. Dus streamen vanaf telefoon. Zit een telefoonvak in waar ook mn s23 ultra in past.
Volgens mij kan je dit ook te ver doordenken. Mijn advies is om te bepalen wat je wilt (fm/dab/bluetooth/18V/40V) en er dan eentje te bestellen die daaraan voldoet. Dan heb je er tenmiste eentje en kan je weer verder.
Niet meer kopen dan nodig, maar ook niet minder. Van dat laatste houd je altijd spijt.
Die.polyester, is die ook geschikt voor 16/19 mm buis? En zo ja, heb je daar een link van?Vliegvlug schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik heb ook twee wymefa trekveren en vind die erg prettig werken en dan nog zo’n nylon uit de bouwmarkt, maar die laatste krult te veel naar mijn menig en heeft maar aan één kant een oog die ook nog eens vast zit dus je kan er niet makkelijk een treksokken (ook wel vlieter genoemd) aan vast zetten.
Kan overigens wel als je een m5 oogje koopt die je in de treksokken draait en dan met een ring die aan het vaste oog van de kabel vastmaakt, maar vastzetten en loshalen is wat minder handig.
Van die wymefa heb ik een metalen van 10 meter en een polyester van 20 meter. Die laatste is wat fijner vind ik, want minder zwaar en beter hanteerbaar.
[Afbeelding]
De eerste heb ik gebruikt om een 4x4mm2 YMVK-as kabel plus cat7 SFTP buitenkabel te trekken.
De middelste voor wanneer ik 2 netwerkkabels tegelijk door 19mm pvc buis trok en de laatste voor een enkele netwerkkabel.
Zijn niet van wymefa overigens maar van andere merken maar die werken ook prima.
Die grote heb ik bij Kormee.nl vandaan, die twee kleintjes van een verkoper op Amazon
[Afbeelding: Wymefa trekveer accessoires]
Die helpt makkelijker de bocht om gaan in een situatie dat je geen draad of iets anders in de buis hebt om de trekveer mee in te trekken en je de trekveer door de buis heen moet drukken.
Dat was bij mij niet het geval dus heb er geen ervaring mee of dit echt goed werkt maar het kan allicht helpen.
Het is de Polyester trekveer (zwart) Ø 6,0 mm + zoekveer + 1 M5 kopje, type 32020. Op deze pagina van de Wymefa website te vinden: Polyester trekverenMakrolon schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:35:
[...]
Die.polyester, is die ook geschikt voor 16/19 mm buis? En zo ja, heb je daar een link van?
Die zou ik niet voor 16 of 19mm pvc gebruiken, hij is vrij dik en stug.
Ik heb hem aangeschaft voor het trekken van de YMvK-as kabel omdat mijn 10 meter trekveer niet lang genoeg was en ik door een mantelbuis moest zonder trekdraad en daarom een stuggere wilde om goed te kunnen duwen.
Ik heb hem gekocht bij mdhelektroshop.nl: link
Dus je zou voor 16/19 mm wél een polyester aanraden, maar dan de 4,5mm ipv 6mm?Vliegvlug schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:57:
[...]
Het is de Polyester trekveer (zwart) Ø 6,0 mm + zoekveer + 1 M5 kopje, type 32020. Op deze pagina van de Wymefa website te vinden: Polyester trekveren
Die zou ik niet voor 16 of 19mm pvc gebruiken, hij is vrij dik en stug.
Ik heb hem aangeschaft voor het trekken van de YMvK-as kabel omdat mijn 10 meter trekveer niet lang genoeg was en ik door een mantelbuis moest zonder trekdraad en daarom een stuggere wilde om goed te kunnen duwen.
Ik heb hem gekocht bij mdhelektroshop.nl: link
Of toch de metalen dan?
Dat is wel een aardig prijzig radiootje, mag wel een goede aanbieding geweest zijn!Dartlink schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:18:
[...]
Zelf heb ik een DMR301, leuke aanbieding destijds.

Net even in de handleiding gekeken en zie dat die DMR301 radio een loudness functie heeft maar geen equalizer wat ik eigenlijk wel verwacht had gezien de prijs. Wordt ook niet genoemd dat deze een extra woofer heeft zoals de DMR115 en de MR007GZ wel hebben dus waarschijnlijk lijkt die radio dan meer op DMR112 en MR004GZ, hoewel die beiden geen loudness functie hebben.Wel een semi externe antenne, maar heb ik altijd in "ingeklapte" stand staan.
DAB+ bereik is om te huilen, maar dat ligt aan mijn huis andere radio's hebben hetzelfde. Geluid vind ik wel erg goed voor een bouwradio, bass boost wel uitgeschakeldAnders had ik inderdaad ook veel te veel bass.
Maar ik neem aan dat jij die loudness juist hebt uitgezet?
Dan vermoed ik dat het geluid vergelijkbaar is en dat klinkt positief

Verschil wat ik wel zie is dat de DMR301 twee speakers van 3.5 inches 8 ohm heeft en de DMR112 en MR004GZ twee speakers van 3.5 inches 32 ohm. Maar ik heb geen idee wat voor een invloed dat verschil in ohm heeft op het geluid.
Ter vergelijking: De MR007GZ en DMR115 hebben dan weer twee kleinere speakers: 2.5 inches 8 ohm maar wel een woofer van 4 inches 6 ohm.
Die andere speakers zijn vast kleiner omdat ze geen bass hoeven te produceren vanwege die woofer.
Ik vond de polyester fijner juist omdat die minder flexibel is dan die metalen die alle kanten op gaat en in de knoop.Breezz schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:09:
[...]
Dus je zou voor 16/19 mm wél een polyester aanraden, maar dan de 4,5mm ipv 6mm?
Of toch de metalen dan?
Met die dunnere heb ik geen ervaring maar vermoedelijk is die een stuk flexibeler dan die 6mm versie die ik heb maar tegelijkertijd wel wat stugger dan een metalen en dan zou ik daar zelf wel voor gaan ja.
Uit de post van @Erikzelf maak ik op dat het prima werkt die 4,5mm polyester in 16/19mm pvc dus zal waarschijnlijk op persoonlijke voorkeur aankomen.
De metalen die ik heb gebruikt voor al mijn netwerkkabels heeft de klus verder ook prima geklaard tenslotte.

Zou voorstellen om een ruim gesorteerde vakwinkel binnen te lopen en beide types eens vast te houd en te voelen.
Daar heb je wel een goed punt hoor.Raymond schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:32:
Hier de dmr203.
Volgens mij kan je dit ook te ver doordenken.
Wil liefst eerst alles uitzoeken voor ik een beslissing neem, soms wel wat te veel ja.

Heb nu een JBL charge 4 bluetooth speaker maar vind het erg onhandig om mijn telefoon dan nodig te hebben radio te luisteren.
Ook vind ik die JBL wat bassig.
Gaat mij om Radio FM, DAB+ en Bluetooth en moet op 18V draaien.Mijn advies is om te bepalen wat je wilt (fm/dab/bluetooth/18V/40V) en er dan eentje te bestellen die daaraan voldoet. Dan heb je er tenmiste eentje en kan je weer verder.
Welke radio voldoet probeer ik nu juist te bepalen, want dan zijn er alsnog 4 opties.

Niet meer dan nodig is een goed uitgangspunt, ik neig nu aardig naar de MR004GZ want die extra bass heb ik waarschijnlijk toch niet nodig, het scheelt weer 50 euro en 40V ondersteuning krijg ik er dat gratis bij wat in de toekomst misschien handig is, heb nu nog geen 40V accu’s.
Alleen over het ontbreken van een equalizer twijfel ik nog maar als het geluid van die 004 gewoon bevalt dan heb ik die natuurlijk niet nodig.
Heeft iemand hier, sinds de wissel van de accu-actie naar de cadeauwinkel met punten, de DDF484ZJ voorbij zien komen met cadeaupunten?
Het liefst dus de ZJ, dat is de body+mbox uitvoering. Ik heb al een LXT snellader.
Via de cadeaupunten wil ik dan een accu pakken.
Het liefst dus de ZJ, dat is de body+mbox uitvoering. Ik heb al een LXT snellader.
Via de cadeaupunten wil ik dan een accu pakken.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Zeker een goede aanbieding, zelfde prijs als nu een nieuwe 112Vliegvlug schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:37:
[...]
Dat is wel een aardig prijzig radiootje, mag wel een goede aanbieding geweest zijn!
[...]
Net even in de handleiding gekeken en zie dat die DMR301 radio een loudness functie heeft maar geen equalizer wat ik eigenlijk wel verwacht had gezien de prijs. Wordt ook niet genoemd dat deze een extra woofer heeft zoals de DMR115 en de MR007GZ wel hebben dus waarschijnlijk lijkt die radio dan meer op DMR112 en MR004GZ, hoewel die beiden geen loudness functie hebben.
Maar ik neem aan dat jij die loudness juist hebt uitgezet?
Dan vermoed ik dat het geluid vergelijkbaar is en dat klinkt positief![]()
Verschil wat ik wel zie is dat de DMR301 twee speakers van 3.5 inches 8 ohm heeft en de DMR112 en MR004GZ twee speakers van 3.5 inches 32 ohm. Maar ik heb geen idee wat voor een invloed dat verschil in ohm heeft op het geluid.
Ter vergelijking: De MR007GZ en DMR115 hebben dan weer twee kleinere speakers: 2.5 inches 8 ohm maar wel een woofer van 4 inches 6 ohm.
Die andere speakers zijn vast kleiner omdat ze geen bass hoeven te produceren vanwege die woofer.

Ja loudness was het inderdaad en geen equalizer inderdaad. Ik het geluid best wel goed

Ik ben op zoek naar een krimptang voor adereindhulzen < 30 euro. De tang zal allesbehalve veel gebruikt worden maar ik heb (mede dankzij jullie
) graag een bovengemiddeld stukje gereedschap vast dat lang mee kan. Het is voor een vrij dringende klus dus voorkeur voor een brick and mortar store.
Is deze Wiha van Hornbach wat? Deze optie zag ik iig (nog) niet voorbij komen in de zoekfunctie.
Als ik wat meer tijd had of de klus kan uitstellen lijken deze BAURIX of de duurste optie maar safe bet: Knipex 97 68 145 A me ook nog goede alternatieven.

Is deze Wiha van Hornbach wat? Deze optie zag ik iig (nog) niet voorbij komen in de zoekfunctie.
Als ik wat meer tijd had of de klus kan uitstellen lijken deze BAURIX of de duurste optie maar safe bet: Knipex 97 68 145 A me ook nog goede alternatieven.
Die Wiha had ik ooit en doet op zich gewoon wat het moet doen, duwt de huls wel een beetje in een V-vorm, voor sommige toepassingen is dat misschien minder wenselijk.
( Ze passen dan bijvoorbeeld niet lekker in de ronde openingen van kroonsteentjes waar een kale ader wel nog in zou passen.) Maar dat hebben al dat soort tangen vermoed ik.
( Ze passen dan bijvoorbeeld niet lekker in de ronde openingen van kroonsteentjes waar een kale ader wel nog in zou passen.) Maar dat hebben al dat soort tangen vermoed ik.
https://www.amazon.de/dp/...0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1sloth schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:15:
Ik ben op zoek naar een krimptang voor adereindhulzen < 30 euro. De tang zal allesbehalve veel gebruikt worden maar ik heb (mede dankzij jullie) graag een bovengemiddeld stukje gereedschap vast dat lang mee kan. Het is voor een vrij dringende klus dus voorkeur voor een brick and mortar store.
Erg Tevreden van, is 6 kanten, werkt ook voor kroonsteentjes etc.
Eenvoudig te bedienen zonder veel kracht en echt goed vast.
PH2 bitje van een willekeurig A merk?-Muncky- schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:41:
Iemand tips voor een GOED gipsschroefbitje?
Die had ik nog niet gevonden, bedankt!Jeweetje schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:00:
[...]
https://www.amazon.de/dp/...0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1
Erg Tevreden van, is 6 kanten, werkt ook voor kroonsteentjes etc.
Eenvoudig te bedienen zonder veel kracht en echt goed vast.
Overigens ook voor dezelfde prijs in NL te krijgen en zonder verzendkosten vandaag nog in huis (Prime)
https://www.amazon.nl/Kri...van+21%2Caps%2C246&sr=8-1
Uit leergierigheid: waarvoor wordt zo'n tang gebruikt? Je kunt toch ook gewoon de kale draad in een kroonsteentje vastzetten? Wat is het nut van een adereindhuls?sloth schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:15:
Ik ben op zoek naar een krimptang voor adereindhulzen < 30 euro. De tang zal allesbehalve veel gebruikt worden maar ik heb (mede dankzij jullie) graag een bovengemiddeld stukje gereedschap vast dat lang mee kan. Het is voor een vrij dringende klus dus voorkeur voor een brick and mortar store.
Soepele draad (dus meerdere dunne aders bij elkaar) kan je niet altijd zomaar gebruiken, de Wago 221 kan dat toevallig wel, maar vrijwel alle andere niet - en je gebruikt natuurlijk geen kroonsteentjes maar fatsoenlijke lasklemmenKen Wood schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:44:
[...]
Uit leergierigheid: waarvoor wordt zo'n tang gebruikt? Je kunt toch ook gewoon de kale draad in een kroonsteentje vastzetten? Wat is het nut van een adereindhuls?

Advies gewenst;
We zijn begonnen met verbouwen. Achter wat ruimte erbij en ook een stalen container wat we als garage hadden wordt netjes aan gebouwd. Hiervoor hebben we een aannemer die heel veel uit handen haalt.
Er zijn een paar klussen die we zelf doen, zoals het uitgraven voor de funderingsbalken (check ondertussen) en het verwijderen van de vloer in de woonkamer/keuken om wat geld te besparen.
In het woonkamer gedeelte hebben we een houten vloer, die kunnen we met goed zaagwerk en een reciprozaag wel verwijderen. De keuken heeft echter een zogeheten NeHoBo vloer met vloerverwarming. Dit zal een aardig bik werk worden en hier zoek ik een geschikte tool voor.
Daarnaast zal deze tool ook gebruikt worden om een enkel steens schuurtje ook te slopen.
Is deze https://www.lidl.nl/p/parkside-sloophamer-1300-w/p100350011 er geschikt voor, of kan ik beter een andere pakken?
We zijn begonnen met verbouwen. Achter wat ruimte erbij en ook een stalen container wat we als garage hadden wordt netjes aan gebouwd. Hiervoor hebben we een aannemer die heel veel uit handen haalt.
Er zijn een paar klussen die we zelf doen, zoals het uitgraven voor de funderingsbalken (check ondertussen) en het verwijderen van de vloer in de woonkamer/keuken om wat geld te besparen.
In het woonkamer gedeelte hebben we een houten vloer, die kunnen we met goed zaagwerk en een reciprozaag wel verwijderen. De keuken heeft echter een zogeheten NeHoBo vloer met vloerverwarming. Dit zal een aardig bik werk worden en hier zoek ik een geschikte tool voor.
Daarnaast zal deze tool ook gebruikt worden om een enkel steens schuurtje ook te slopen.
Is deze https://www.lidl.nl/p/parkside-sloophamer-1300-w/p100350011 er geschikt voor, of kan ik beter een andere pakken?
Hier zou ik persoonlijk gewoon een zware moker voor gebruiken, werk (meestal) stukken sneller...Snuitebolletje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:25:
Advies gewenst;
[...]Daarnaast zal deze tool ook gebruikt worden om een enkel steens schuurtje ook te slopen.[...]
Wikipedia: AdereindhulsKen Wood schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:44:
[...]
Uit leergierigheid: waarvoor wordt zo'n tang gebruikt? Je kunt toch ook gewoon de kale draad in een kroonsteentje vastzetten? Wat is het nut van een adereindhuls?
Als je een schroefklem hebt druk je vaak een aantal losse aders weg waardoor deze niet goed contact maken. Met een adereindhuls zorg je er voor dat alle losse draadjes in een geleider goed contact maken.Ken Wood schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:44:
[...]
Vaak voldoet een 30 euro adereindhulstang van Amazon prima als je hem niet elke dag gebruikt. Wel zou ik eentje kiezen die een 6 kant persing heeft aangezien deze vaak iets beter past dan wanneer je een vierkante persing hebt.
[Voor 19% gewijzigd door PotatoChip op 04-04-2023 20:00]
Wat het nut van is, een adereindhuls met tang is dat je de binnen kern met losse draadje niet kapot draait in bijv. in een kroonsteentje stekkers blokschroefklemmen etc. en geen breuk veroorzaakt door het vastdraaien van een kabel en makkelijker weer los te halen en weer te gebruiken zonder dat de eindjes afbreken en beter contact maakt, of het hobby matig met 12 24 of 220 volt gebruikt dikke of dunne kern draad en zit veel vaster met een klemschroef.Ken Wood schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:44:
[...]
Laats nog gebruikt bij iemand met een aanhanger 3 draden gebroken van een stekker waren behoorlijk aangetast alles opnieuw gestript en met adereindhuls voorzien zit veel beter en vaster en geen kans op breuken met vast draaien.
Zelfs handig voor speaker kabels achter in je versterker/radio met die steekklemmen zit veel beter dan de kabel er zo in steken, ook handig voor in de model bouw met adereindhuls op toe te passen.
Ik gebruik die van de toolstation. Maar bedenk wel dat dit verbruiksmateriaal is. Na een doosje schroeven erin te hebben gedraaid moet je het bitje gewoon weggooien en een nieuwe pakken.-Muncky- schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:41:
Iemand tips voor een GOED gipsschroefbitje?
Ik heb een veel te dure houder van knauff, waar PH bitjes in kunnen. Deze houder helpt met instellen van de hoogte van de punt van het bitje tov de buitenrand. Hiermee kun je de inschroef diepte van de schroef bepalen.
Bitjes zijn vebruikswaar, zeker als je ze een beetje laat slippen zoals bij PH aandrijving. Die houder is dat niet.
Bitjes zijn vebruikswaar, zeker als je ze een beetje laat slippen zoals bij PH aandrijving. Die houder is dat niet.
Wij willen deze zomer ons dak vernieuwen, heb alles uitgezocht qua materialen, veiligheid, gereedschap e.d. maar zit nog met één vraag.
Ik wil de tengels en panlatten gaan tacken met een tacker die ik nog moet aanschaffen. Maar ik kan nergens op internet vinden wat de beste maat nagels hiervoor is. Kan dit met 18ga, of moet dit met DA, of 16ga?
De reden dat ik het hier post is omdat het toch indirect over de aanschaf van een stuk gereedschap gaat.
EDIT; ik heb overigens dakbeschot van 10mm dik, daarna 10mm tengels en daarna 22mm panlatten, dus de nagel mag niet langer zijn dan 42mm anders komen ze er aan de binnenkant doorheen.
Ik wil de tengels en panlatten gaan tacken met een tacker die ik nog moet aanschaffen. Maar ik kan nergens op internet vinden wat de beste maat nagels hiervoor is. Kan dit met 18ga, of moet dit met DA, of 16ga?
De reden dat ik het hier post is omdat het toch indirect over de aanschaf van een stuk gereedschap gaat.
EDIT; ik heb overigens dakbeschot van 10mm dik, daarna 10mm tengels en daarna 22mm panlatten, dus de nagel mag niet langer zijn dan 42mm anders komen ze er aan de binnenkant doorheen.
[Voor 16% gewijzigd door Noeleke op 05-04-2023 13:40]
Paar maanden geleden een krimptang van Baurix gekocht plus een doos adereindhulzen. Samen 35 euro via Amazon. Tang is een zeskant, heb ik speciaal voor gekozen omdat het de ronde vorm beter benadert en dus hopelijk makkelijker werkt. Ben er erg tevreden over. Heb veel duur materiaal [gekregen] maar in dit geval zou ik niet weten waarom ik een merk als Knipex zou kopen.sloth schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:15:
Ik ben op zoek naar een krimptang voor adereindhulzen < 30 euro.
https://www.amazon.nl/BAU...refinements=p_89%3ABAURIX
En ik vind Baurix een sympathiek merk dat erg haar best doet om je voor zich te winnen. Jammer dat je haast hebt vragensteller.
-
Behalve dat een krimptang veiliger is, werkt het vaak ook fijner. Stel je koopt een nieuwe lamp en moet het snoer inkorten. Vervolgens moet je drie bosjes in elkaar gedraaide aders op 2.80 meter aan het plafond in het kroonsteentje zien te prutsen. Adereindhulsje erop en je steekt ze er zo in.
Als je eenmaal een krimptang hebt, gebruik je 'm vaker dan je denkt. Bijvoorbeeld als je bij de Action een verlengsnoer koopt en de contrastekker eraf knipt om die te vervangen door een drievoudige doos. Heb je voor bijna niks een stekdoos van fatsoenlijke lengte. Je moet tenslotte je uitgave terugverdienen / thuis kunnen veratnwoorden.
Maar alle gekheid op een stokje: veilgiheid!
Ik heb er toendertijd een Haubold coil tacker voor gekocht met ringnagels.Noeleke schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:38:
Wij willen deze zomer ons dak vernieuwen, heb alles uitgezocht qua materialen, veiligheid, gereedschap e.d. maar zit nog met één vraag.
Heb hem sinds die tijd nog veel gebruikt voor andere klussen ook.
Wel een duur geintje trouwens, al zie ik dat hij in die 12 jaar niet goedkoper geworden is.
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Zelf ondertussen mijn gereedschap aan het nakijken en opruimen. Ik ben definitief niet iemand van de systainers, L-boxen en M-boxen of hoe ze ook heten. Misschien begin ik wel een dinosaurus te worden want ik liep onlangs door de bouwmarkt - ja Gamma, dat zeg ik - met mijn HB potlood nog achter mijn oor. Vroeg even wat en toen merkte de man van de Gamma op dat ik daarmee wel ouderwets was. Nou, het wordt nog erger. Niet alleen heb ik mijn schroefjes en spijkers in goedkope doosjes van Big Bazaar die in nog goedkopere kartonnen druivendozen van de supermarkt staan, ik heb zelfs drie gereedschapskisten en tig roltassen. Hou je hart vast, ik wil meer. Meer roltassen. Maar niet zomaar roltassen, tassen die passen.
Voor het grotere sleutelgereedschap heb ik een aantal roltassen van Stanley. Ben ik erg blij mee. In een zitten er bijvoorbeeld mijn ring-steeksleutels 17 t/m 30. Daar zijn ze perfect voor. Als je de recensies leest, vinden veel mensen het touwtje om de rol dicht te binden niet handig. Ach, ik ben ook met een potlood achter mijn oor in de bouwmarkt betrapt. In ieder geval beter dan een plastic klik-gesp.
https://www.toolstation.nl/stanley-gereedschapsetui/p77510
Voor mijn kleinere sleutels - vanaf maat vijf tot circa 16-17 - zoek ik ook wat roltassen, ze zweten zich nou een ongeluk in langzaam scheurend half-doorzichtig plastic. Die van Stanley zijn te groot qua hoogte. Nou is roltas zo'n archaisch woord dat ik moeite met vinden heb. Ik hoop dat ik niet de enige ben die roltassen gebruikt. Ervaringsdeskundige iemand? Of suggesties? Graag.
Voor het grotere sleutelgereedschap heb ik een aantal roltassen van Stanley. Ben ik erg blij mee. In een zitten er bijvoorbeeld mijn ring-steeksleutels 17 t/m 30. Daar zijn ze perfect voor. Als je de recensies leest, vinden veel mensen het touwtje om de rol dicht te binden niet handig. Ach, ik ben ook met een potlood achter mijn oor in de bouwmarkt betrapt. In ieder geval beter dan een plastic klik-gesp.
Voor mijn kleinere sleutels - vanaf maat vijf tot circa 16-17 - zoek ik ook wat roltassen, ze zweten zich nou een ongeluk in langzaam scheurend half-doorzichtig plastic. Die van Stanley zijn te groot qua hoogte. Nou is roltas zo'n archaisch woord dat ik moeite met vinden heb. Ik hoop dat ik niet de enige ben die roltassen gebruikt. Ervaringsdeskundige iemand? Of suggesties? Graag.
Kijk eens bij ecotools voor T brads, zijn er in verschillende lengtesNoeleke schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:38:
Met 18GA brads kan ook maar is meer voor afwerken, je zou er meerdere bij elkaar kunnen schieten.
https://www.ecotools.nl/t-nagels
Tenzij je er nog andere leuke dingen mee gaat doen...Noeleke schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:38:
Ik heb het hier gedaan met een daarvoor gekochte Makita DTD154, en 4x45 schroeven voor de panlatten, ging ook super snel en zit goed vast. En ben nog blij met de machine voor andere doeleinden!
ik zou d nagels nemen omdat ik daar al gereedschap voor heb ringnagels werkt ook prima
zelf heb ik er trouwens ook een berg gewoon met de pulsa vast geknald die nagels zijn wel duurder
ik ben het wel eens met @JvdW gewoon schroeven werkt ook prima gaat alleen iets langzamer. (voordeel is dat het makkelijk te verplaatsen is als er iets mis is )
zelf heb ik er trouwens ook een berg gewoon met de pulsa vast geknald die nagels zijn wel duurder
ik ben het wel eens met @JvdW gewoon schroeven werkt ook prima gaat alleen iets langzamer. (voordeel is dat het makkelijk te verplaatsen is als er iets mis is )
Kan ook, maar als je al een compressor hebt is de tacker goedkoper.JvdW schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:14:
[...]
Tenzij je er nog andere leuke dingen mee gaat doen...
Ik heb het hier gedaan met een daarvoor gekochte Makita DTD154, en 4x45 schroeven voor de panlatten, ging ook super snel en zit goed vast. En ben nog blij met de machine voor andere doeleinden!
Daarnaast is het werken met tacker op een schuin dak sneller, veiliger en makkelijker.
@Jeweetje @twain4me
Oke, T nagels of D nagels dus! Of meerdere bradnagels per bevestigingspunt. Dan blijven er nog een aantal modellen over bij ecotools.
Schroeven geloof ik 100% dat het werkt, maar dit is de eerste keer werken op een schuin dak en ik voel me toch fijner/veiliger bij tacken.
Stel dat ik later ook nog bijvoorbeeld gevelbekleding van een tuinhuis of pergola wil doen, maakt dat nog verschil in welke nagels ik moet hebben?
Oke, T nagels of D nagels dus! Of meerdere bradnagels per bevestigingspunt. Dan blijven er nog een aantal modellen over bij ecotools.
Schroeven geloof ik 100% dat het werkt, maar dit is de eerste keer werken op een schuin dak en ik voel me toch fijner/veiliger bij tacken.
Stel dat ik later ook nog bijvoorbeeld gevelbekleding van een tuinhuis of pergola wil doen, maakt dat nog verschil in welke nagels ik moet hebben?
rvs ring nagels (bolkop) is vaak wel het mooiste voor zichtwerk buiten.Noeleke schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:01:
@Jeweetje @twain4me
voorbeeld
https://www.wovar.nl/rvs-bolkopnagels-op-rol-45mm/
[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 05-04-2023 21:14]
Ik kan je helaas niet adviseren maar wil je bedanken voor de tip roltassen, kende het niet. Dit werkt ook voor tangen en schroevendraaiers netjes op te bergen, toch?pietje belhamel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:58:
Ik heb zelfs drie gereedschapskisten en tig roltassen. Hou je hart vast, ik wil meer. Meer roltassen. Maar niet zomaar roltassen, tassen die passen.
[Afbeelding]
Op amazon.nl is dezelfde roltas €2,5 goedkoper trouwens https://www.amazon.nl/STA...-bolsillos/dp/B000P5T6MS/
Ik heb een set steek-ringsleutels van stahlwille inclusief roltas, en die bevalt goed. Die roltassen zijn ook los te koop.pietje belhamel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:58:
Zelf ondertussen mijn gereedschap aan het nakijken en opruimen. Ik ben definitief niet iemand van de systainers, L-boxen en M-boxen of hoe ze ook heten. Misschien begin ik wel een dinosaurus te worden want ik liep onlangs door de bouwmarkt - ja Gamma, dat zeg ik - met mijn HB potlood nog achter mijn oor. Vroeg even wat en toen merkte de man van de Gamma op dat ik daarmee wel ouderwets was. Nou, het wordt nog erger. Niet alleen heb ik mijn schroefjes en spijkers in goedkope doosjes van Big Bazaar die in nog goedkopere kartonnen druivendozen van de supermarkt staan, ik heb zelfs drie gereedschapskisten en tig roltassen. Hou je hart vast, ik wil meer. Meer roltassen. Maar niet zomaar roltassen, tassen die passen.
[Afbeelding]
https://www.stahlspeciali...wille-15005-81231045.html
Let op. Er zijn meerdere versies met meer/minder vakken dus weet niet of ik de goede heb gelinked.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Daar moet ik even een paar rolletjes van bestellen! Ik heb nog een 35m2 muur waar isolatie en thermowood op moet.twain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:07:
[...]
rvs ring nagels (bolkop) is vaak wel het mooiste voor zichtwerk buiten.
voorbeeld
Komt de haubold rol tacker wederom van pas.
Die ringnagels zitten trouwens wel echt vast.
Als je een panlat of wat dan ook weer los wil hebben trek je het hout om de ringnagels heen.
Ik had voor de gein een stukje panlat tegen een spant geschoten met 2x60mm ringnagels daar konden we met twee man aan hangen.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Kunt er alles in opbergen wat je wil. Hamers, tangen, in de reclame zie je vaak waterpomptangen.sloth schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:55:
[Roltassen] ... Dit werkt ook voor tangen en schroevendraaiers netjes op te bergen, toch?
Mijn gereedschap ligt beneden. Ff twee plaatjes op mijn pc gezocht. De ene is met beitels, de andere vijlen. Als extraatje hebben de Stanley roltassen die ik gebruik een vakje met een rits. Zie je links op de foto voor de vijltjes.
Bedankt voor de tip. Geen enkele reden voor maar zelf nogal Stahlwille fan. Wat is ongeveer de hoogte van die tassen [zonder flap]? Kun je dat toevallig zien? [Of binnenkort opmeten?]Illusion schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:08:
[...]
Ik heb een set steek-ringsleutels van stahlwille inclusief roltas, en die bevalt goed. Die roltassen zijn ook los te koop.
https://www.stahlspeciali...wille-15005-81231045.html
Dat was de prijs bij Toolstation een jaar geleden ook nog. Bedankt.sloth schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:55:
[...]
Op amazon.nl is dezelfde roltas €2,5 goedkoper trouwens https://www.amazon.nl/STA...-bolsillos/dp/B000P5T6MS/
Antwoord gevonden.twain4me schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:07:
[...]
rvs ring nagels (bolkop) is vaak wel het mooiste voor zichtwerk buiten.
voorbeeld
[Voor 32% gewijzigd door Noeleke op 06-04-2023 08:20]
Iemand ermee bekend of Festool nog steeds achterloopt met hun voorraad?
Ik zat te kijken naar een Festool SSU 200 maar die lijken nergens leverbaar, na mijn weten is het ook niet bepaald een nieuwe machine.
Ik zat te kijken naar een Festool SSU 200 maar die lijken nergens leverbaar, na mijn weten is het ook niet bepaald een nieuwe machine.
Ik heb er ook zo een, echt top ding.Vliegvlug schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik heb ook twee wymefa trekveren en vind die erg prettig werken en dan nog zo’n nylon uit de bouwmarkt, maar die laatste krult te veel naar mijn menig en heeft maar aan één kant een oog die ook nog eens vast zit dus je kan er niet makkelijk een treksokken (ook wel vlieter genoemd) aan vast zetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding: Wymefa trekveer accessoires]
Maar nu ik een polyester trekveer heb gebruik ik hem weinig meer.
Veel gladder in de buis, dus minder weerstand met trekken.

Die nylon bouwmarkt dingen zijn echt niks, die wokkelen helemaal op.
Nu het hier toch over trekveren gaat. Iemand nog tips voor een nieuwe trekveer voor een situatie met relatief veel 16mm flexbuis?
Heb al jaren een Wymefa Ideaal trekveer van 10 meter. Simpel dingen maar geschikt voor de meeste situaties. Echter lange stukken met 16mm flex (helaas) is hij niet zo geschikt voor, je merkt dat hij met name bij bochtjes gewoon vastloopt.
Ben dus op zoek naar een aanvulling voor lastigere stukken. Was aan het kijken naar de 6mm Wymefa, maar ben bang (ook naar aanleiding van een opmerking hierboven) dat hij te stug is.
Iemand een tip? Zoekkop lijkt mij nuttig?
Heb al jaren een Wymefa Ideaal trekveer van 10 meter. Simpel dingen maar geschikt voor de meeste situaties. Echter lange stukken met 16mm flex (helaas) is hij niet zo geschikt voor, je merkt dat hij met name bij bochtjes gewoon vastloopt.
Ben dus op zoek naar een aanvulling voor lastigere stukken. Was aan het kijken naar de 6mm Wymefa, maar ben bang (ook naar aanleiding van een opmerking hierboven) dat hij te stug is.
Iemand een tip? Zoekkop lijkt mij nuttig?
Het is eigenlijk de bedoeling dat de bolkop op het hout blijft "liggen" dus het is belangrijk dat je de machine goed kan instellen. bij hardhout gaat het makkelijker door de hoge weerstand bij de kop met het inschieten, bij zachthout schiet je hem snel tever. Thermowood heb ik zelf nooit geplaatst maar als ik het zie zitten de spijkers vaak wel netjes.Ronald.42 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:37:
[...]
Daar moet ik even een paar rolletjes van bestellen! Ik heb nog een 35m2 muur waar isolatie en thermowood op moet.
Komt de haubold rol tacker wederom van pas.

Op hun eigen website zeggen ze "Beschikbaar in de loop van het jaar 2023", dus ik denk dat de beschikbaarheid van dit specifieke artikel nu gewoon erg laag (of niet bestaand) is.FabianGTI schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:17:
Iemand ermee bekend of Festool nog steeds achterloopt met hun voorraad?
@TheJVH @akatar @PotatoChip @J.E. Weinor Dank voor de antwoorden, het is mij duidelijk. Ik vroeg dit omdat ik binnenkort ga verhuizen en een boel lampen moet aansluiten. Ik ben die installatiedraden die uit één koperen draad bestaan gewend (die uit het plafond komen zeg maar). Die gaan meestal gewoon rechtstreeks in de aansluiting in de lamp (wat doorgaans ook een kroonsteentje is).
Hmm, ik zie het, dan toch maar naar een invalzaag kijken.Mink Z. schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:22:
[...]
Op hun eigen website zeggen ze "Beschikbaar in de loop van het jaar 2023", dus ik denk dat de beschikbaarheid van dit specifieke artikel nu gewoon erg laag (of niet bestaand) is.

Ja dat klopt de spijker moet niet met de kop in het hout.twain4me schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:07:
[...]
het is eigenlijk de bedoeling dat de bolkop op het hout blijft "liggen" dus het is belangrijk dat je de machine goed kan instellen. bij hardhout gaat het makkelijker door de hoge weerstand bij de kop met het inschieten bij zachthout schiet je hem snel tever. thermowood heb ik zelf nooit geplaatst maar als ik het zie zitten de spijkers vaak wel netjes.
Daar gaat het anders rotten volgens wat ik aan info kan vinden.
De haubold is op diepte in te stellen en je kunt ook altijd nog wat met de luchtdruk rotzooien eventueel.
Onder de trekker kun je die diepte met dat rode wieltje verstellen.
Fijne machine al veel plezier van gehad, daken, schuttingen en hekjes etc.
Er moet hier een en ander aan elektra geknutseld worden waarvoor ik o.a. met mantelbuis gebouwen moet verbinden. Mooi voorbeeld o.a. kiddyl in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6".
Nu heb ik ook een GBH2-28F liggen maar het gaatje moet wat groter. Mantelbuis is 63mm buiten diameter, gat moet dus iets tussen 68 en 80 dia worden met een lengte van 300 tot 400mm.
Gaat dat nog wat worden of moet ik toch iets watergekoeld gaan huren? Is er nog een go / no-go voor bepaalde boorkroon merken?
Nu heb ik ook een GBH2-28F liggen maar het gaatje moet wat groter. Mantelbuis is 63mm buiten diameter, gat moet dus iets tussen 68 en 80 dia worden met een lengte van 300 tot 400mm.
Gaat dat nog wat worden of moet ik toch iets watergekoeld gaan huren? Is er nog een go / no-go voor bepaalde boorkroon merken?
Volgens google images een schrikdraadtang
https://www.agrishop.nl/v...draadtang-universeel.html
Ha thnxTivo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:31:
Volgens google images een schrikdraadtang

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).