Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
significant schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:46:
Er moet hier een en ander aan elektra geknutseld worden waarvoor ik o.a. met mantelbuis gebouwen moet verbinden. Mooi voorbeeld o.a. kiddyl in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6".

Nu heb ik ook een GBH2-28F liggen maar het gaatje moet wat groter. Mantelbuis is 63mm buiten diameter, gat moet dus iets tussen 68 en 80 dia worden met een lengte van 300 tot 400mm.
Gaat dat nog wat worden of moet ik toch iets watergekoeld gaan huren? Is er nog een go / no-go voor bepaalde boorkroon merken?
door beton zou ik watergekoeld doen, door baksteen gaat zonder ook wel (eventueel wat nat houden met een losse slang/plantenspuit) ik heb zelf die van fermotools maar die zijn flink duurder geworden in de afgelopen jaren. voor een paar gaten zou ik mij niet teveel zorgen maken over de standtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 09:23
copyer schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:50:
[...]

Ha thnx _/-\o_ , nou raadsel waarom ie dat nou weer nodig dacht te hebben..
Ik begrijp hem wel geloof ik. Ik heb ook veel gereedschap, met aparte stukken ertussen die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken, maar gewoon leuk om te hebben en eventueel op te knappen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 09-06 22:56
En het mooiste is dat je juist bij schrikdraad geen gebruik maakt van krammen om de draad te bevestigen, want anders heb je een een stroomlek... 8)7
Deze tangen worden gebruikt bij het plaatsen van draad / draadhekwerk, bijvoorbeeld met een gladde spandraad. Je kan er zowel krammen mee inslaan als verwijderen en de draad knippen. Dan hoef je tijdens het maken van afrastering maar 1 stuk gereedschap mee te slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
copyer schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:25:
Iemand een idee waarvoor dit hamertje/tang gebruikt word? zat tussen me pa zijn spul.. (verzamel/koop woede, komt altijd weel een x van pas - vader).

[Afbeelding]
offtopic:
Die herken ik van de serie Yellowstone. Waarin het inderdaad 1 stuk gereedschap is om prikkeldraad te repareren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Fuel_80 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:34:
[...]

En het mooiste is dat je juist bij schrikdraad geen gebruik maakt van krammen om de draad te bevestigen, want anders heb je een een stroomlek... 8)7
Ik kende heel het gebruik hiervan niet. En inderdaad, foute naam dan. Weer wat geleerd! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:07
significant schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:46:
Mantelbuis is 63mm buiten diameter, gat moet dus iets tussen 68 en 80 dia worden met een lengte van 300 tot 400mm.
Gaat dat nog wat worden of moet ik toch iets watergekoeld gaan huren?
Gewoon huren. Op de bouw boor in regelmatig van dat soort gaten, maar dan door 5 cm betondek. Dat gaat als boter, ook door 10mm wapening. De wateraansluiting past zo op de tuinslangkoppeling.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02

Illusion

(the art of)

pietje belhamel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:02:
[...]

Bedankt voor de tip. Geen enkele reden voor maar zelf nogal Stahlwille fan. Wat is ongeveer de hoogte van die tassen [zonder flap]? Kun je dat toevallig zien? [Of binnenkort opmeten?]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqpZKyBm4BmCUPTOLuneYqx9ljw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKZJQ5vs9LShAu4ILPZxtzUj.jpg?f=fotoalbum_large

Sleutel 7 t/m 22 zit er nu in. Maar hij was geleverd met 8-22 geloof ik.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Ik heb zo’n halfgelaatmasker van 3M (7500 series). Nu heb ik nog filters nodig. Hoe lang gaan die 3M 2135 filters ongeveer mee? Dan weet ik hoeveel ik er tegelijk moet bestellen. En heeft iemand nog een goed (lees goedkoop) adresje? Bij sommige webshops kun je alleen per 20 stuks bestellen, maar dan ben je gelijk ~€ 100 lichter. Lijkt me misschien ook overdreven om er zoveel in een keer te bestellen, vandaar mijn vraag over hoe lang je er mee kunt doen. Is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je ze gebruikt, maar laten we zeggen voor de gemiddelde hobbyklusser.

De goedkoopste die ik heb gezien waren bij metaaltechniek.nl. € 8,50 ex BTW en verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Ken Wood schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:05:
Ik heb zo’n halfgelaatmasker van 3M (7500 series). Nu heb ik nog filters nodig. Hoe lang gaan die 3M 2135 filters ongeveer mee? Dan weet ik hoeveel ik er tegelijk moet bestellen. En heeft iemand nog een goed (lees goedkoop) adresje? Bij sommige webshops kun je alleen per 20 stuks bestellen, maar dan ben je gelijk ~€ 100 lichter. Lijkt me misschien ook overdreven om er zoveel in een keer te bestellen, vandaar mijn vraag over hoe lang je er mee kunt doen. Is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je ze gebruikt, maar laten we zeggen voor de gemiddelde hobbyklusser.

De goedkoopste die ik heb gezien waren bij metaaltechniek.nl. € 8,50 ex BTW en verzendkosten.
kwam deze tegen is dat wat en per stuk en goedkoper.

https://pbmdiscounter.nl/product/3m-2135-stoffilter/2135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
@J.E. Weinor Klopt, die zag ik ook. Maar die gaan alleen per 20 stuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:12
Ken Wood schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:44:
@J.E. Weinor Klopt, die zag ik ook. Maar die gaan alleen per 20 stuks.
https://www.toolstation.nl/search?q=2135

6,10 euro per stuk, met 4 stuks gratis in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Laatst online: 08:45
Heeft iemand ook nog tips voor degelijke gereedschapskoffers?

Voor allerlei gereedschap; van klein hand gereedschap tot boren, Bitjes, zaagjes etc. Etc.

Het liefst ook stapelbaar, nu heb ik een paar gereedschapskoffers met slechte sorteermogelijkheden en is het steeds een bende (wat resulteert in veel zoeken en frustratie).

Makita heeft natuurlijk de Mboxxen (heb ik al elektrisch gereedschap van) maar die accessoires kisten zijn wel aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
rainier15 schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:03:

Voor allerlei gereedschap; van klein hand gereedschap tot boren, Bitjes, zaagjes etc. Etc.

Het liefst ook stapelbaar, nu heb ik een paar gereedschapskoffers met slechte sorteermogelijkheden en is het steeds een bende (wat resulteert in veel zoeken en frustratie).

Makita heeft natuurlijk de Mboxxen (heb ik al elektrisch gereedschap van) maar die accessoires kisten zijn wel aan de prijs.
Heb sinds een paar maanden deze in gebruik:
https://www.google.com/sh...41038188556,sgro:iv,mvi:0

Is wel aan de prijs, maar heb er echt veel plezier van voor mijn handgereedschap.
Boren en dergelijke heb ik bij de betreffende machine in de mbox zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rainier15 schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:03:

je wil degelijk en goedkoop en stapelbaar . Lastig.

Wat is de maat die je wil hebben? Ik ben zelf fan van systainers maar die vallen weer niet in het goedkoop groepje, en zijn soms ook te klein.

Die Stanley dingen wellicht wat? We hebben het er denk ik elke maand wel over :)

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 09-04-2023 20:20 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Laatst online: 08:45
Boudewijn schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:20:
[...]
je wil degelijk en goedkoop en stapelbaar . Lastig.

Wat is de maat die je wil hebben? Ik ben zelf fan van systainers maar die vallen weer niet in het goedkoop groepje, en zijn soms ook te klein.

Die Stanley dingen wellicht wat? We hebben het er denk ik elke maand wel over :)
Nou ja, wil best wat geld uitgeven, maar €130+ voor de makstor vind ik wel erg veel geld.

Wellicht dat ik wat m boxen aanschaf en wat organisers van Stanley idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rainier15 schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:15:
[...]

Nou ja, wil best wat geld uitgeven, maar €130+ voor de makstor vind ik wel erg veel geld.

Wellicht dat ik wat m boxen aanschaf en wat organisers van Stanley idd.
In zo'n makstor gaat niet veel gereedschap. Open bakjes in dat formaat zijn daar handiger voor. Stukken goedkoper maar het loopt alsnog in de papieren.
Ik denk dat je een van je wensen moet laten lopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:47

BeaM-R

Powerrrrr

Koekstra schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:10:
[...]

Heb sinds een paar maanden deze in gebruik:
https://www.google.com/sh...41038188556,sgro:iv,mvi:0

Is wel aan de prijs, maar heb er echt veel plezier van voor mijn handgereedschap.
Boren en dergelijke heb ik bij de betreffende machine in de mbox zitten.
Heb die ook en ook nog deze voor wat groter gereedschap
https://www.makita.nl/art...6-gereedschapskist-1.html

Zijn ook op elkaar te klikken.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BeaM-R schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:42:
[...]

Dat zijn de open systainers die ik bedoelde ja . Als je ze niet van merk X wil hebben is shoppeneen goed idee. Van Makita vind je ze nu voor 33€ ;)

Amazon, zoeken op:
Makita Toolbox number 1, P-83836

Ik heb op die manier drie of vier kleurtjes van die open bakken. Werkt prima en is wat betaalbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
BeaM-R schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:42:
[...]

Haha ja ik heb precies 't zelfde. Die gebruik ik hoofdzakelijk voor thuis om wat groter spul bij elkaar te houden tijdens de verbouwing. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:19
Boudewijn schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:05:
[...]

Dat zijn de open systainers die ik bedoelde ja . Als je ze niet van merk X wil hebben is shoppeneen goed idee. Van Makita vind je ze nu voor 33€ ;)

Amazon, zoeken op:
Makita Toolbox number 1, P-83836

Ik heb op die manier drie of vier kleurtjes van die open bakken. Werkt prima en is wat betaalbaarder.
Die van Makita heb ik een keer voor 18€ van Amazon geplukt. Spijt dat ik er toen niet meer heb gehaald.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 17:27
Rootless3 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:36:
Beste Tweakers

Ik ben één van de velen die zijn eerste stuk elektrisch gereedschap wil aanschaffen (en door het bos de bomen niet meer ziet)....
Las je bericht al een paar dagen geleden Rootless3. Als je klussen leuk vindt, ga je een interessante tijd tegemoet. Geen zorgen, achteraf heb je geen spijt. Jammer dat je verhaal lang is. [Kan ik ook hoor.] Wil je iets verkopen: hapklare brokken. Een onderwerp, een bericht. Ik ben maar een simpele boer uit Brabant en van een vraag als 'ik koop een oud huis, welk koppel moet mijn betonmixer hebben' krijg ik hoofdpijn. En niet omdat ik het ding al draaiend hebt ingeslikt. Je hebt er duidelijk zin in. Beetje jaloers ben ik wel.

Wat al eerder is gezegd, begin met voor jezelf zorgen. Al ben je marinier overdag en klusser 's nachts, een heel huis is zwaar werk. Zelf doe ik iets met getallen als de zon schijnt en boor gaten als die ondergaat. Daarom draag ik altijd handschoenen. Zodat ik de volgende ochtend weer mijn werk als typgeit kan oppakken. Een talent is tenslotte geen talent. Koop dikke handschoenen en dunne, oog-, oor- en overige bescherming, inclusief een helm voor het hakken. Geen grap kan ik je uit ervaring vertellen. En die broek met kniestukken. Geef er fors geld aan uit. Dan maar geen Hilti. Neem aan dat je lief beter een perfecte vent dan een perfect huis heeft.

Sorry maar ik zie het iedere keer. "Ik wil geen Ikea, ik moet Makita, desnoods neem ik wel twee conservenblikjes voor gehoorbescherming als het budget niet meerekt."

Ik denk dat werkcomfort erg belangrijk is om een groot project als je eigen huis verbouwen succesvol af te sluiten. Zelf word ik enorm blij van werken in schone kleren. Ik heb dan ook stapels t-shirts, truien en broeken. Als het cementgruis eenmaal over mijn ruggengraat dwarrelt, is de lol er voor mij wel af. Dus iedere dag schone kleren. Vaak zelfs meer dan eens per dag. Maar we spreken elkaar wel over een jaar.

Tip 1: Ik denk dat je in Belgie woont vanwege het woordje 'deftig'. Herintroductie ik ben een boer uit Noord-Brabant. Vlaanderen heeft volgens mij nog geen Hornbach en dat is in dit geval jammer. In Breda staat een van de grootste van Nederland. In je bericht lees ik van alles over dure merken, soms zelfs zo exclusief dat ik er nog nooit van gehoord heb maar ik ben dan ook maar een simpele boer. Dat 'Feist' lijkt me een pittig merk. En erg exclusief nog nooit van gehoord. Nou, ik kan het bij de Hornbach in ieder geval niet vinden.

Steek eens de grens over en wandel rond in de Hornbach. Viel me onlang op hoe simpel het is om verschillen in kwaliteit te leren onderscheiden. Bij het handgereedschap ligt de budgetlijn op kniehoogte. De duurdere dingen een meter daarboven. Pak van het zelfde item eens een goed stuk gereedschap - bij Hornbach is dat meestal Wiha - en een instapmodel, een tang bijvoorbeeld. Hoe liggen ze in de hand, hoe voelen ze? Kan ik hier wat mee? Ga er vervolgens eens wat mee friemelen. Hoeveel speling zit er tussen beide benen? Is dat erg voor waar ik het voor nodig heb. Rechtvaardigt dat onderscheid het prijsverschil. Gooi ik het ding over een jaar toch weg? Waarom zou ik de dure of goedkope nemen? Ben ik dan blijer, sneller klaar? Wordt mijn huis er mooier van? Je hebt geen titanium schroeven nodig om een balkje dat achter een muur verdwijnt, vast te zetten.

Allemaal vragen die je nu nog niet kunt beantwoorden maar ga toch eens kijken. Is goedkoop weggegooid geld of is duurder niet altijd beter. Zegt zo'n merk echt wat of zijn de heren [ja, in dit geval de heren] op Tweakers eigenlijk meer aan het rondneuzen in een enorm soort mannenschoenenwinkel met toevallig een verkeerd bord op de deur waarop gereedschapswinkel staat? Zo voelt het soms namelijk wel. Vriendinnen vertellen me regelmatig hoe hun nieuwe schoenen troosten, gezelschap houden en nog veel meer wat ik niet begrijp. Hoe duurder, hoe beter. Ze verzachten zelfs de pijn. Gereedschap doet dat niet. Gereedschap is keihard, genadeloos zelfs maar dat merk je wel als je de eerste keer met de hamer op je duim slaat. En als je onnodig duur gereedschap koopt, is het net zo genadeloos voor je portemonnaie. Zolang tang & co geen lange levertijd heeft of cruciaal is voor de voortgang, koop stukje bij beetje. Al doende leert men en iedere vervolgaankoop doe je met meer inzicht.

Tot slot, vraag jezelf of het niet beter is zo'n tang zeg maar met stekker te kopen dan zonder. Vanwege dat prijsverschil en omdat ik net lees dat je alle Tweakers voor de housewarming hebt uitgenodigd volgend jaar. Doe maar dik, mag wat kosten.

Tip 2: Leer bedelen. Vertel mensen dat je nog weinig ervaring en spullen hebt en vraag ze om oud gereedschap dat ze niet meer gebruiken. Gooi het in een grote bak en op een mooie zondag leg je een kleedje op het gras en ga je samen romantisch gereedschap sorteren, nakijken en schoonmaken voor jullie nieuwe huis. Merken tellen niet. Kwaliteit wel. Boor eens een gaatje, schroef eens wat los of vast en zie wat er gebeurt.

Mijn broer is onderhoudsmonteur, maar zo goed dat hij een soort van professor is. Zijn motto is "als het maar werkt." Amen. Merken zijn voor meisjes [en anderen die in de schoenenwinkel verdwalen]. Overigens verkopen ze zowel bij Action als Gamma een hoop troep. En dat heet nou ervaring dus vraag mensen lekker om oud gereedschap en probeer het uit. Zelf heb ik ik de kelder een grote bak die grabbelton heet. Alles wat ik niet nodig, over of dubbel heb, maak ik schoon en gaat daarin. Een jochie van twaalf krijgt van mij wel Gedore schroevendraaiers [ja ja, jeugd van tegenwoordig] maar geen hex krachtdoppen maat 100 ofzo van Stahlwille. [Die heb ik laten omsmelten tot nieuwe kronen, de tandarts is tegenwoordig al duur genoeg.]

Overigens wel een waarschuwing. Wel halen, niet brengen, bestaat niet. Als anderen je gereedschap geven, zul je veel dingen zesdubbel hebben. Die geef je dan weer door aan de volgende. Doe je dat niet, wordt je op een nacht wakker en kun je niet meer ademhalen. Da's de waterpomptang die je een lesje leert. Dan mag je nog blij zijn dat het niet de betonschaar is. We weten allemaal hoe dat afloopt.

Youtuber Timmerman Koos is niet de enige die het zegt: al het gereedschap dat je koopt is een ervaringsaankoop. Pas achteraf weet je of je tevreden bent. Afgaande op je lange bericht neem ik aan dat je hoogstens een of twee keer in je leven een gaatje geboord hebt. Dat geeft helemaal niets. Je wil, dat is alles wat je nodig hebt. Ik grap wel over die schoenenwinkel maar misschien is dit forum niet helemaal het juiste voor jou. Hier zitten vooral fanboys [Ik: Stahlwille, Parkside, Milwaukee, Topcraft, DeWalt en bovenal Werckman] die iedere avond hun gereedschap in slaap knuffelen. Maar gebruiken ho maar. Wordt je huis niet mooier van.

Je gaat heel veel onverwachte dingen tegenkomen. Laat het gebeuren. Dit is een geweldig leuk forum. Als je wil weten wat de enige officieel door Tweakers goedgekeurde Makita accutol is. Vorig jaar nog ontspoorde het gesprek hier dat begon met het leggen van een laminaatvloertje in een discussie die ook weer doordenderde tot in het oneindige. Iets met Boudewijn die een duimstok zoekt en Henk die reageert. Het resultaat: een discussie over de uitzettingscoefficient van houten meetmateriaal. Dus welke duimstok moet ik nou hebben. Nee, nee, nee. Ik heb er een van Stahlwille die van staal is, natuurlijk. Ook dat is niet de vraag. Waar het om gaat is: 'ligt die vloer nu eindelijk gozer of heeft ze je uit huis gezet?" Ik bedoel maar. Lijkt me trouwens niet onredelijk in het tweede geval.

Joh, ik begrijp je helemaal. Ik kan mijn pc aan en uitzetten. En nu wil ik een nieuwe laptop. Die het doet. En waar Windows 11 niet stom is. Ga ik bij de Tweakers adviesgids op bezoek en voel ik me toch een stuk onnozel. Die 250 pixels per vierkante centimeter is dat in kilopascal? Dus met de USB stekker 3/4 in mijn Thunderbolt laadt ie waarschijnlijk ook wel op. Meestal dan. Het enige wat ik wil is met mijn nieuwe aanwinst in het zonnetje kunnen zitten. Ooit koop ik een verse laptop, een huis heb ik gelukkig al.

Samenvattend:

1) Een bericht per vraag.
2) Merken zijn niet heilig, duurder is niet per se beter. Laat je niet gek maken. Waarom denk je dat iedereen over zijn nieuwe Makita praat en niemand over zijn nieuwe Festool of Maffel?
3) Dit forum op Tweakers is meer voor liefhebbers - vaak met een ruime beurs - dan mensen met een nieuw huis en weinig ervaring. Ik ben een van de weinige die durft te bekennen dat hij een beetje een crush heeft op mevrouw Parkside. Maar zo gauw ik naar juffrouw Milwaukee kijk, ziet P. groen van jaloezie.
4) Schoenenwinkels zijn er in vele vermommingen.
5) Vertel anderen van je project en vraag wat ze aan gereedschap kunnen missen.
6) Gereedschap is Lego, maar dan gevaarlijk. Voel het. Proef het, probeer het.
7) Ervaring is een ervaringsgoed. Begin gewoon. Kijk op dag een wat je voor die dag nodig hebt. Je hoeft vandaag nog niet de behangtafel voor de slaapkamer te kopen. Zelfs niet als je het behang al hebt.
8) Je gaat zoveel onverwachte zaken tegenkomen dat je toch niet alles kunt plannen.
9) Huur een professional in als je het zelf niet begrijpt. Zeker voor elektra, bouwkundige constructies etc.
10) Tweakers is een prima forum, maar niet het enige.
11) Open in een andere afdeling hier een nieuw onderwerp over je verbouwing. Als jij de lezers regelmatig bijpraat, zullen zij jou zeker van advies voorzien.
12) Vind iemand met wat meer ervaring die je zeker bij de eerste stappen kan begeleiden.
13) Een lokale bouwmarkt die niet bij een grote keten behoort, is misschien wat duurder maar probeer er eens een paar tot je iemand vindt die met je meedenkt en weet waarover ze praten.
14) Je mag kiezen. De verbouwing duurt twee keer zo lang maar gaat slechts 50 procent over budget of je budget is slechts half van wat je nodig hebt maar de verbouwing is dan wel weer sneller. Die duurt dan slechts 1,5 maal van wat je plant. Ingewikkeld hé?
15) Op de kosten van je huis - en de materialen - is het gereedschap verwaarloosbaar. Zelfs al gooi je die Makita van 300 euro over een jaar in de vuilnisbak, nou en? Beetje overdreven maar zie gereedschappen als verbruiksmaterialen. Ga niet moeilijk lopen doen of je met je slagmoersleutel en twee rietjes ook de skippybal van de buurjongen kunt oppompen. Alleen al de tijd die het kost.
16) Hoe nauwkeuriger je moet werken, hoe belangrijker de kwaliteit van het gereedschap. Grote gaten zijn voor alle apparaten, hoeft niet veel te kosten. Recht afhangen, nauwkeurig werken, heb je wat betere kwaliteit voor nodig. Nou en als je een handvol boormachines hebt?
17) Wat echt telt is de boor. Liever een topboor in een gemiddeld apparaat dan een supermachine met een zuurstok als boortje. Ronddraaien kunnen ze allemaal, zich vastbijten in het materiaal is iets anders.
18) Koop desnoods eens wat gasbetonblokken of trek rommel uit een afvalcontainer en ga lekker platen zagen en gaten boren en kijk wat er gebeurt.
19) Slagmoersleutels gebruik je weinig binnenshuis.
20) Als het je Zoete niet snel genoeg gaat, gewoon vragen waarom zij geen 80 uur per week werkt. Of 120. Alle beetjes helpen tenslotte.
21) De beste stuurlui staan aan wal. En gaan 's avonds naar hun eigen bed. Niet hun huis wat op z'n kop staat. Morgen weer een dag. Jouw stress is niet hun stress. Gebruik je gezonde verstand. Laat je niet gek maken. Stel prioriteiten maar vooral hou de hoofdlijn in de gaten. Het niveau hier vigeert tussen hoe bouw ik mijn eigen kernreactor [zonder dat de veiligheidsdiensten langskomen] en mijn eerste boomhut, volgend jaar als ik [bijna] zeven ben. Hoeveel nachtjes ook al weer? Ondertussen loop je wel over van alle dingen die op je afkomen. En je moet ook nog naar je werk neem ik aan. Dus hoeveel nachtjes? Ja, dat was een serieuze vraag.
22) Je wil, je hebt er zin in. Je vraagt meer dan scherp. Alleen theorie is niet de praktijk. Wat als het andermans project was? Wat zou je diegene dan adviseren? Op een gegeven moment zijn de centjes op of moet de huidige woning verlaten worden. Werk van daaruit terug. Heeft weinig met gereedschap te maken, sorry, maar is wel de beste manier. Wat je moet kopen en wanneer volgt dan vanzelf. Hoef je ondertussen ook niet meer zorgen te maken over het juiste koppel. Maak je niet druk over miskopen, je moest eens weten. [Had er een aannemer van kunnen inhuren.]
23) Uitzondering qua duur gereedschap is als je er heel veel uren non-stop mee moet werken. Ik heb zowel een Parkside multitool [klein] als een van Milwaukee [ groot]. Die laatste is niet alleen duurder omdat er een merk op staat maar ook omdat hij prettiger werkt als je er lang mee aan de slag bent. Hij trilt nauwelijks waardoor je minder moe bent. Over tijd is dat goud waard. Wel of geen stekker minder. Denk ook aan schuurmachines daarbij.

Groot project. Veel vragen. Tof. Zelf weinig tijd. Geen idee hoe daarop te antwoorden. Dan maar zo dacht ik. Hoop dat je er wat aan hebt. Nogmaal, stel je vragen opnieuw maar dan in brokjes en de juiste fora.

Geen tijd om langs te komen maar een korte vraag mag altijd zolang je bedenkt dat ik van huis uit geen techneut maar een [getallen]boer ben.

Tot slot: gooi je volgend jaar nog even je adres hier in de groep voor de house warming? We hebben nu al dorst van dat vele werken. Mag vandaag ook hoor, kun je het vast afvinken van je lijstje. Niet dat we komen helpen hé. Je kunt het ook overdrijven.

PS, heb ik gewonnen? Is mijn bericht echt langer dan dat van jou? Leest lastig hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:47

Roozzz

Plus ultra

Lang verhaal kort: :+

Wat gebruiken jullie voor het opzuigen van schuurstof e.d.?

Iets langer:
Onze oude doorsnee stofzuiger, die al een tijdje misbruikt wordt bij verbouwingen, vind het opzuigen van schuurstof nu écht niet meer leuk. Het schuren van een paar glad getrokken muurtjes was de druppel. De motor maakt nu zoveel lawaai dat naast een stofmasker ook oorkappen benodigd zijn.
Is een bouwstofzuiger de way to go of valt er nog iets te redden met een doorsnee stofzuiger? Nog tips voor geschikte apparaten voor de hobby klusser?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:47

BeaM-R

Powerrrrr

Voor bouwstof gewoon een bouwstofzuiger gebruiken. Heb zelf de Makita VC2512L.
uitvoering: Makita VC2512L

Prima apparaat voor huis tuin en keuken klussen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:58:

Iets langer:
Onze oude doorsnee stofzuiger, die al een tijdje misbruikt wordt bij verbouwingen, vind het opzuigen van schuurstof nu écht niet meer leuk. Het schuren van een paar glad getrokken muurtjes was de druppel. De motor maakt nu zoveel lawaai dat naast een stofmasker ook oorkappen benodigd zijn.
Is een bouwstofzuiger de way to go of valt er nog iets te redden met een doorsnee stofzuiger? Nog tips voor geschikte apparaten voor de hobby klusser?
De gewone huis tuin en keuken stofzuigers zijn niet bedoelt om bouwstof op te zuigen. De nodige (hepa) filters en dergelijke ontbreken, fijn stof komt ook in de draaiende delen terecht met diverse schades tot gevolg (ook jouw stofzuiger zo te lezen).

Een korte zoektocht in dit topic geeft je al een redelijk beeld van een geschikte stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:20
Hulde voor deze post! Eigen veiligheid eerst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39

Iets langer:
Ik gebruik nu bijna 3 jaar deze. Voor 50 euro een prima apparaat, heeft hier al flink wat zakken met bouwstof volgezogen en ook nog wat vies water. En ik gebruik hem ook aan de zaagtafel en aan de schuurmachine.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:28

Iets langer:
Als het een klus is van een paar weken, Parkside multisuck. Als je nog een paar jaar bezig bent moet je echt overwegen om een goede te kopen, en dan echt een goede, die je na 18 maanden klussen kan terug brengen omdat ie niet meer alles doet (denk aan Hilty etc). Persoonlijk, en met groot excuus aan het milieu, koop ik liever elke twee jaar een Parkside.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Koekstra schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:10:
De gewone huis tuin en keuken stofzuigers zijn niet bedoelt om bouwstof op te zuigen. De nodige (hepa) filters en dergelijke ontbreken, fijn stof komt ook in de draaiende delen terecht met diverse schades tot gevolg (ook jouw stofzuiger zo te lezen).

Een korte zoektocht in dit topic geeft je al een redelijk beeld van een geschikte stofzuiger.
Globaal klopt je verhaal wel, maar een HEPA filter is juist iets dat je op normale stofzuigers wel ziet, maar dat soort filters zijn niet geschikt voor grote hoeveelheden fijnstof. Bouwstofzuigers hebben andere filters, die normaalgesproken wel een specificatie hebben voor hoeveel fijnstof ze tegenhouden. Meestal geldt hiervoor dat een groter filter oppervlak beter is, want dat geeft minder drukverlies over het filter en het raakt minder snel verstopt.

@Roozzz er zijn genoeg goedkopere en duurdere opties voor bouwstofzuigers gepasseerd, veel hangt af van je budget en hoeveel je de bouwstofzuiger later nog gaat gebruiken (en als je wilt zagen, schuren, boren, frezen, en alle andere dingen waar stof mee gemaakt wordt, dan is dat over het algemeen vaker dan je denkt ;) ). Let alleen op dat je geen bouwstofzuiger met papieren zak neemt, dat is waardeloos met schuren. Dan slaan de porieën van het papier in no-time dicht, en heb je na vijf minuten geen zuigkracht meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
henkie196 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:15:
[...]

Globaal klopt je verhaal wel, maar een HEPA filter is juist iets dat je op normale stofzuigers wel ziet, maar dat soort filters zijn niet geschikt voor grote hoeveelheden fijnstof. Bouwstofzuigers hebben andere filters, die normaalgesproken wel een specificatie hebben voor hoeveel fijnstof ze tegenhouden. Meestal geldt hiervoor dat een groter filter oppervlak beter is, want dat geeft minder drukverlies over het filter en het raakt minder snel verstopt.
Ik wist niet dat die ook in normale stofzuigers zaten, maar als ik naar de filters (ook hepa) in mijn starmix kijk, had ik eigenlijk het idee dat we het over andere filters hebben, haha.

Anyhow, de klasse en formaat spelen zeker een rol, en hier zal dan dus ook het verschil zitten. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Koekstra schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:10:
[...]

Dat wist ik eigenlijk wel, maar dat gemak hè ;)

Anyway de kogel is door de kerk. Jullie gaven het laatste zetje om op de bestelknop te drukken. In de nieuwe woning ook wat meer ruimte voor dit soort spul. Dank allen voor de reacties!
BeaM-R schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:06:
Voor bouwstof gewoon een bouwstofzuiger gebruiken. Heb zelf de Makita VC2512L.
uitvoering: Makita VC2512L

Prima apparaat voor huis tuin en keuken klussen.
Het is uiteindelijk deze geworden. Bescheiden prijsje voor (ik denk) een mooi product voor mijn doeleinden, dat mooi past bij de rest van de Makita-zut. Ik heb hier net iets meer vertrouwen in dan de Parkside. Hoewel het prijsverschil fors is ja...

Iemand nog de gouden tip voor waar stofzuigerzakken te kopen?

[ Voor 21% gewijzigd door Roozzz op 11-04-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 20:31
Is er hier iemand aanwezig die ervaring heeft met deze set voor draad snijden en tappen in hout? Ik heb een leuk projectje in de voorbereiding waar ik graag een grote hoeveel draad op en in hout wil draaien, ik heb geen draaibank oid tot mijn beschikking helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Koekstra schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:19:
[...]

Ik wist niet dat die ook in normale stofzuigers zaten, maar als ik naar de filters (ook hepa) in mijn starmix kijk, had ik eigenlijk het idee dat we het over andere filters hebben, haha.

Anyhow, de klasse en formaat spelen zeker een rol, en hier zal dan dus ook het verschil zitten. Weer wat geleerd :)
Er zit verschil in welke Hepa filters er in zitten in klasse en H12 is geen H13 of G4 en G7 stof of lucht je hebt L of M klasse filters vaak hoe hoger get getal hoe fijner de stof filtert.

En de normale huis stofzuiger zit tegenwoordig ook een Hepa filter en de stofzak zelf zit ook verschil in klasse, een goede stofzak voelt dikker aan dan de dunne varianten en laat minder stof door.

Dat merk je als je de stofzak vernieuwd in de behuizing hoe schoon het blijft tussen verschillende stofzak kwaliteiten van je stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 15:02

dragonhaertt

@_'.'

Roozzz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:38:
[...]

Anyway de kogel is door de kerk. Jullie gaven het laatste zetje om op de bestelknop te drukken. In de nieuwe woning ook wat meer ruimte voor dit soort spul. Dank allen voor de reacties!

[...]

Het is uiteindelijk deze geworden. Bescheiden prijsje voor (ik denk) een mooi product voor mijn doeleinden, dat mooi past bij de rest van de Makita-zut. Ik heb hier net iets meer vertrouwen in dan de Parkside. Hoewel het prijsverschil fors is ja...

Makita (nilfisk) bouwstofzuigers zijn over het algemeen een prima aankoop (y)
In mijn ervaring zijn de Makita accesoires ook goedkoper dan de 'officiele' accesoires voor deze machines. Ik heb zelf ook gewoon Makita stofzakken.

Overigens zijn de filters niet het enige verschil tussen bouwstofzuigers en huis-tuin-keuken stofzuigers.
Bouwstofzuigers hebben vaak een losse airflow voor de koeling van de motor, waardoor de motor niet te heet wordt als de zuigmond verstopt is. Ook komt het stof minder snel bij je motor(koeling) terecht.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Koekstra schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:19:

Als ik even de wiki voor HEPA er op na kijk, lijkt het vooral iets voor gewone stofzuigers, alhoewel ze wel heel goed moeten filteren. Mijn Starmix heeft geen HEPA filter, maar een M-klasse. De H-klasse filters die ik er ook in kan stoppen zijn wel ook HEPA, zo te zien. Het verschil met een normale stofzuiger is denk ik vooral dat het filter op een gewone stofzuiger geen actieve reiniging heeft, en redelijk gauw vol zal zitten als je er mee gaat schuren.

En wat @dragonhaertt zegt (en wat ook in de TS staat), de bouw van een normale stofzuiger is over het algemeen zodanig dat de motor zelf niet persé in de gefilterde lucht zit, en dus gauw vol stof kan komen te zitten, of anders raken de filters of stofzakken verstopt en raakt de motor oververhit doordat er niet genoeg luchtstroom over de motor gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 15:02

dragonhaertt

@_'.'

HEPA is een amerikaanse norm.

L M H klasse is een europese stofzuiger klasse norm (IEC 60335-2-69)

G - M - F klassen zijn luchtstoffilter klassen volgens de europese norm EN779:2012
De europese norm EN779:2012 is nu vervangen door ISO16890

HEPA / LMH / GMF zijn lastig met elkaar te vergelijken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:24
Hopelijk mag er ook advies gevraagd worden in dit topic..

Door veel verhuizen binnen en buiten Nederland heb ik de fase gemist waarin je op "natuurlijke" wijze langzaamaan gereedschap vergaart. Nu loop ik steeds vaker tegen dingen aan in en rondom het huis waar ik de juiste tools voor mis. Dus is het tijd om een set degelijk gereedschap aan te schaffen dat vele jaren mee kan gaan.

Momenteel heb ik nagenoeg niks; die paar willekeurige schroevendraaiers die in een kast liggen zetten weinig zoden aan de dijk.

Nu zat ik te kijken naar een gereedschapskist die allround is en waarbij ik voor de standaard zaken in elk geval niet mis grijp. Lastig om goed te zien wat wel en wat niet, sommige dingen zijn spotgoedkoop terwijl andere dingen ver, ver boven budget lijken te komen.

Is dit een beetje een degelijke set om mee te beginnen?

https://www.bol.com/nl/nl...9Llw.2_18.30.ProductTitle

Of kan ik toch beter los dingen aanschaffen?

Budget is flexibel maar laten we zeggen tot 400 euro. Wat ik in elk geval hoop te hebben is een standaard set schroevendraaiers, tangen en een hamer. Steek graag de handen uit de mouwen dus er zijn vast een boel dingen waar ik nu niks aan heb, maar die in de toekomst zeker van pas zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:45
Ik heb een aantal dingen van Stanley en dat is over het algemeen prima spul voor de prijs. Ik heb Stanley messen, waterpassen, vuistje, koevoet, rolmaat en korte werkbroek van ze en geen van dat spul valt tegen ondanks de lage prijzen.

Het is niet meer hetzelfde merk als vroeger, maar wat mij betreft prima voor af en toe wat mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 22:43
Stanley heeft over het algemeen wel een prima prijs kwaliteit verhouding, vooral de Fatmax lijn, maar als ik deze set zie is het toch wel een beetje het budget spul van Stanley.

Voor die prijs zou ik liever wat spul los aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Yakumos Ik vind stanley echt vergane glorie. Veelal niet beter dan HBM, soms echt waardeloos (https://www.hornbach.nl/p...-1-12-034-245-mm/4117375/ om maar even een voorbeeld te noemen).
Ik zou zelf een aanbiedingssetje kopen van Wera (schroevendraaiers), Knipex (tangen) en dan die hamer bij de Gamma/Hornbach/Bouwmaat/Bauhaus/Amazon halen. Op hamergebied merk ik minder verschil tussen een goedkope en een dure dan met schroevendraaiers.
Met die combinatie blijf je ruim binnen budget (doe er ook een emmer bij om alles in te gooien) en koop daarna per klus wat je nodig hebt.
Voor electrisch gereedschap: Parkside performance schijnt heel aardig te zijn.

Maar goed, merken zijn niet heilig aldus @pietje belhamel . Ik heb met een glimlach zijn post gelezen, deels ben ik het ermee eens, deels ook niet.

in dat kader: maar eens een #4 schaaf van Veritas besteld. Kan mijn Juuma #4 te deur uit.
De veritas-schaven die ik heb hebben zo weinig speling op de draaiknop zitten dat ik er heel erg blij van word. Hij komt eind april bij Dictum binnen. Inshallah.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 11-04-2023 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Naar aanleiding van mijn posts laatst over linialen, ik heb er 2 van 140cm van Youtool besteld, eentje ga ik denk ik opdelen in 80cm en 60cm. Of 90/50. Dank aan allen die feedback hebben gegeven.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Yakumos schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:05:

Door veel verhuizen binnen en buiten Nederland heb ik de fase gemist waarin je op "natuurlijke" wijze langzaamaan gereedschap vergaart. Nu loop ik steeds vaker tegen dingen aan in en rondom het huis waar ik de juiste tools voor mis. Dus is het tijd om een set degelijk gereedschap aan te schaffen dat vele jaren mee kan gaan.

Momenteel heb ik nagenoeg niks; die paar willekeurige schroevendraaiers die in een kast liggen zetten weinig zoden aan de dijk.

Nu zat ik te kijken naar een gereedschapskist die allround is en waarbij ik voor de standaard zaken in elk geval niet mis grijp. Lastig om goed te zien wat wel en wat niet, sommige dingen zijn spotgoedkoop terwijl andere dingen ver, ver boven budget lijken te komen.

Budget is flexibel maar laten we zeggen tot 400 euro. Wat ik in elk geval hoop te hebben is een standaard set schroevendraaiers, tangen en een hamer. Steek graag de handen uit de mouwen dus er zijn vast een boel dingen waar ik nu niks aan heb, maar die in de toekomst zeker van pas zullen komen.
Persoonlijk heb ik van een Stanley ph1 schroevendraaier de kop kapot gedraaid bij veel kracht zetten dus dat komt er bij mij niet meer in, mede door de slechte service van Stanley. Ook vind ik mijn Stanley nijptang niet bijzonder scherp. Ben er allemaal niet bijzonder van onder de indruk.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Iets langer:
Ik heb een Bosch GAS 25L20 L gehaald in de aanbieding. Erg blij mee. We hebben een goede stofzuiger binnen maar de Bosch zuigt toch nog net wat harder. De erg lange slang is handig, de half automatische stoffilterreiniger is ideaal en ook het automatisch aan/uit bij inschakelen apparatuur op stekker (afkortzaag vooral) is heerlijk. En last but not least, hij past op mijn Bosch blauw spullen ;) Hij kan daarnaast ook ook nat zuigen en de lange slang is erg handig om de auto uit te zuigen ;)

Al met al erg blij met de aankoop.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@Yakumos ik zou het rustig doen. Heb je meteen alles waar je mee aan de slag kan, en een koffer om het bij elkaar te houden. Dan is een 200 euro start nog niet zo slecht. het is geen topkwaliteit, maar je kan later mocht het kapot gaan of niet meer aan je ontwikkelde ervaring voldoen altijd vervangen. en dan nog is het heerlijk om zon koffer snel te kunnen pakken en mee te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80

Ik zou ook even wat rondkijken en bijvoorbeeld YouTube raadplegen. Bijvoorbeeld deze van Bauforum24 YouTube: BESSER als AMAZON! BESTES WERKZEUG SET unter 100 EURO | WERKZEUG NEW... . Er staan op dat kanaal meerdere tests van complete gereedschapssets.

Wat me in die Stanley kist zo wie zo tegenstaat is dat er geen klauwhamer in zit maar een bankhamer. Als eerste en enige hamer is een klauwhamer handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:26
JT schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:34:
[...]

Ik heb een Bosch GAS 25L gehaald in de aanbieding. Erg blij mee. We hebben een goede stofzuiger binnen maar de Bosch zuigt toch nog net wat harder. De erg lange slang is handig, de half automatische stoffilterreiniger is ideaal en ook het automatisch aan/uit bij inschakelen apparatuur op stekker (afkortzaag vooral) is heerlijk. En last but not least, hij past op mijn Bosch blauw spullen ;) Hij kan daarnaast ook ook nat zuigen en de lange slang is erg handig om de auto uit te zuigen ;)

Al met al erg blij met de aankoop.
Dan is die beter dan de gas 35. Ik heb de l en m AFC gehad maar de Bosch stofzuigers komen er hier niet meer in. Wat een ellende, slecht zuigen, bijgeluiden maken, filterreiniging die opeens niet goed meer werkt, piepen omdat ie denkt dat ie verstopt zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:35:
[...]

Dan is die beter dan de gas 35. Ik heb de l en m AFC gehad maar de Bosch stofzuigers komen er hier niet meer in. Wat een ellende, slecht zuigen, bijgeluiden maken, filterreiniging die opeens niet goed meer werkt, piepen omdat ie denkt dat ie verstopt zit.
Hier geen last van. Met de kanttekening dat ik niet elk weekend dat ding in gebruik heb. En n=1. Maar op Amazon waren de waarderingen erg goed en las ik er weinig tot geen lange termijnproblemen mee. Ik wou eigenlijk volautomatische filterreiniging, maar goed dan dat ik dat te duur vond :D

Correctie, ik heb de GAS 20.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 09:38
Roozzz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:38:
[...]

[...]

Weet iemand of die makita stofzuiger met de slang adapter op meerdere merken apparatuur past? Bosch/Festool/DeWalt etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo'n hele set zou niet mijn keuze zijn, de hamer is al benoemt en Stanley zelf is al sinds jaren niet echt meer een hoogvlieger. Een klauwhamer kun je amper mis mee van ze, zelfde als een rolmaat maar de rest gooit niet echt hoge ogen, maar goed, het is net als met auto's....de een koopt een gloednieuwe BMW M5 terwijl ik rondtoer in mijn 2dehands Skoda Fabia....een ieder maakt zijn eigen keuzes.

Voor schroevendraaiers kun je trouwens ook kijken naar een bithouderschroevendraaier en dan goede bitjes kopen die je ook in je accuschroefmachine kunt gebruiken, sla je 2 vliegen in 1 klap :)

zoiets heb je van meerdere merken, ik heb deze
https://www.weragereedsch...-416-r-4013288214157.html

Perfect als je wat meer kracht moet zetten maar ik merkte al dat het formaat (en de korte kling) niet altijd handig.

Dus een "normale" staat op mijn verjaardaglijstje in 2024 :P

https://www.weragereedsch...agneet-4013288012272.html

Setje bits erbij en je bent klaar. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Fraggert schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:27:
[...]

Zo'n hele set zou niet mijn keuze zijn, de hamer is al benoemt en Stanley zelf is al sinds jaren niet echt meer een hoogvlieger. Een klauwhamer kun je amper mis mee van ze, zelfde als een rolmaat maar de rest gooit niet echt hoge ogen, maar goed, het is net als met auto's....de een koopt een gloednieuwe BMW M5 terwijl ik rondtoer in mijn 2dehands Skoda Fabia....een ieder maakt zijn eigen keuzes.

Voor schroevendraaiers kun je trouwens ook kijken naar een bithouderschroevendraaier en dan goede bitjes kopen die je ook in je accuschroefmachine kunt gebruiken, sla je 2 vliegen in 1 klap :)

zoiets heb je van meerdere merken, ik heb deze
https://www.weragereedsch...-416-r-4013288214157.html

Perfect als je wat meer kracht moet zetten maar ik merkte al dat het formaat (en de korte kling) niet altijd handig.

Dus een "normale" staat op mijn verjaardaglijstje in 2024 :P

https://www.weragereedsch...agneet-4013288012272.html

Setje bits erbij en je bent klaar. :)
In aanvulling daarop. Voor willekeurige huis, tuin en keuken schroefklusjes pak ik eigenlijk standaard deze Wera-bitset en een goede bithouder mee. Daarmee grijp ik zelden mis.

Voor serieuzer kluswerk zou ik naar behoefte spullen aanschaffen wanneer dat relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:42:
[...]

In aanvulling daarop. Voor willekeurige huis, tuin en keuken schroefklusjes pak ik eigenlijk standaard deze Wera-bitset en een goede bithouder mee. Daarmee grijp ik zelden mis.

Voor serieuzer kluswerk zou ik naar behoefte spullen aanschaffen wanneer dat relevant is.
Kijk hem eens......niet alleen verstand van hardlopen.......maar hij staat zijn mannetje hier ook _/-\o_

mooi setje die Wera.......ik snap alleen niet waarom daar een dop 5,5 in zit

1 x 5,5x23,0
1 x 6,0x23,0
1 x 7,0x23,0
1 x 8,0x23,0
1 x 10,0x23,0
1 x 12,0x23,0
1 x 13,0x23,0

iemand een idee of dat géén obscure maat is maar dat ik iets over het hoofd zie, wat maak je daar mee los?

Maar goed, elk setje heeft wel iets erin zitten dat niet of nauwelijks gebruikt wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36
Fraggert schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:54:
mooi setje die Wera.......ik snap alleen niet waarom daar een dop 5,5 in zit

1 x 5,5x23,0
1 x 6,0x23,0
1 x 7,0x23,0
1 x 8,0x23,0
1 x 10,0x23,0
1 x 12,0x23,0
1 x 13,0x23,0

iemand een idee of dat géén obscure maat is maar dat ik iets over het hoofd zie, wat maak je daar mee los?
Sleutelwijdte 5.5 is de maat voor een boutje (of moertje) M3. Niks obscuurs aan dus. Ik zou me eerder afvragen waarom 6.0 erin zit, want die kom je werkelijk nooit tegen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Tja, zoals altijd, wat wil je er mee gaan doen? Een 1/2" en 1/4" doppenset is best handig om te hebben, maar niet perse voor klussen in en om huis. De 1/4" set is daar nog wel voor bruikbaar, maar de 1/2" set is over het algemeen te lomp, is meer om aan (het onderstel van) de auto te klussen.

Het is wat onduidelijk welke schroevendraaiers nu precies in de set zitten, maar het lijkt erop dat dit 3x sleuf schroevendraaier, een spanningstester, en 3x een phillips schroevendraaier zijn (2x PH2 en 1x PH1, lijkt?). Dat is niet heel handig, want als je zelf schroeven koopt, zullen dat waarschijnlijk Torx zijn, of op z'n minst PZ, niet PH. Nou zullen de torx en PZ wel in de bitset zitten, dus je zult het niet volledig missen.

Bankhamer ipv klauwhamer is, zoals al eerder genoemd, een gemiste kans, klauwhamer is wat veelzijdiger dan een bankhamer.

Persoonlijk zou ik zo'n set niet halen, al was het alleen maar omdat de meeste merken specialismen hebben waar ze goed in zijn, en dingen waar ze niet zo goed in zijn. Dit nog even buiten de vraag of dit inderdaad voor jou een goede set is, want we weten niet wat je ermee denkt te gaan doen.

Een suggestie van mij zou zijn:
  • Proxxon ring-steeksleutelset, goede prijs-kwaliteit, en dan heb je in ieder geval iets om boutjes en moertjes mee vast en los te kunnen draaien.
  • Wera tool-check voor de bits en de bitratel, ben je min of meer in een keer voorzien van L-sleutels en schroevendraaiers
  • Wera / Wiha / whatever bitschroevendraaier, want de bitschroevendraaier bij de bitcheck is te klein om normale schroeven lekker vast en los te kunnen draaien. Wera ligt wat bijzonder in de hand, sommigen vinden de grip fijn, anderen wat minder, kun je het beste zelf ergens proberen te vinden en vast te houden.
  • Knipex tangenset (denk vooral aan zijkniptang en langbekpunttang / radiotang, combinatie tang en waterpomptang zit ook vaak in die sets, maar gebruik ik maar zeer sporadisch)
  • Klauwhamer
  • Eventueel een steekmoersleutel (bahco), of sleuteltang (Knipex) om moertjes of boutjes te fixeren als je met de ring-steeksleutels ze aandraait.
Koop een bak of emmer om het (voorlopig) bij elkaar te houden.

Er zijn nog veel meer dingen die je erbij kan bedenken, maar veel hangt af van wat je er mee wilt gaan doen, dus lijkt me beter om vanuit dit begin te kijken wat je verder nog nodig hebt of mist en dat dan los aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:58:
[...]

Sleutelwijdte 5.5 is de maat voor een boutje (of moertje) M3. Niks obscuurs aan dus. Ik zou me eerder afvragen waarom 6.0 erin zit, want die kom je werkelijk nooit tegen.
thanks, weer wat geleerd

ik zat ook niet goed te denken, ik dacht aan "dopmaten"...dus dop 6,7,8 et cetera.....en dus snapte ik 5,5 niet...want dopmaat 5,5 had ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:27:
[...]
Zeker een goede tip. Alleen van veelgebruikte types zou ik persoonlijk ofwel losse schroevendraaiers willen hebben of een paar langte bits erbij. Want Ik ben vaker dan eens in de situatie gekomen dat ik er met een bithouder niet bij kwam doordat die breed is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:58:
Sleutel 6 is voor M3.5, alhoewel je dat inderdaad niet vaak tegen komt, zie ook de link uit de TS. Maar je kan je ook afvragen waarom 12 er in zit, dat is ook niet een standaardmaat. Alhoewel ik 11 en 12 wel sporadisch nodig heb gehad, en zo ongeveer alle fietsen zitten met sleutel 15 vast, wat ook geen standaardmaat is, dus standaard is ook niet altijd even standaard ;)

Zou me eerder afvragen waarom PH2 er 3x in zit en PH1 2x, terwijl er geen enkele torx maat dubbel in zit, want zo vaak heb ik PH (of zelfs PZ) niet meer nodig. Maar goed, dat is helaas een van die dingen die ik me wel vaker bij Wera sets afvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:07:
Zeker een goede tip. Alleen van veelgebruikte types zou ik persoonlijk ofwel losse schroevendraaiers willen hebben of een paar langte bits erbij. Want Ik ben vaker dan eens in de situatie gekomen dat ik er met een bithouder niet bij kwam doordat die breed is.
Een klingenset kan ook een alternatief zijn, zit er een beetje tussenin. Maar net als met lange doppen, is een set lange bits ook vaak handig, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:07:
[...]

precies dit, je zult altijd zien dat je een keer ergens niet bij kan, en hoe meer je gaat lopen klussen, hoe vaker je hier tegenaan loopt......DIY..the gift that keeps on giving :P

verder heb ik bij mijn accuboor 2 nu van die lange bithouders, 152 en 305 mm

https://www.toolstation.n...uders/c43?brand=Milwaukee

vorige week moest ik met kunst-en vliegwerk met alle verleng en koppelstukken uit mijn doppensets ergens bij komen |:( ......lukte net niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:26
henkie196 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:12:
[...]

Maar je kan je ook afvragen waarom 12 er in zit, dat is ook niet een standaardmaat. Alhoewel ik 11 en 12 wel sporadisch nodig heb gehad, en zo ongeveer alle fietsen zitten met sleutel 15 vast, wat ook geen standaardmaat is, dus standaard is ook niet altijd even standaard ;)
(Japanse) autofabrikanten gebruiken standaard 12 voor M8 bouten als ik me niet vergis.

Wat betreft dop 15, dit is voor zo ver ik weet en ben tegengekomen de standaard maat voor M12M10. Het kan zijn dat dit officieel 16 zou moeten zijn, maar dat kom ik dan weer nooit tegen.

@henkie196 Mijn fout, ik bedoel M10 natuurlijk i.p.v. M12.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 12-04-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:18:
[...]

precies dit, je zult altijd zien dat je een keer ergens niet bij kan, en hoe meer je gaat lopen klussen, hoe vaker je hier tegenaan loopt......DIY..the gift that keeps on giving :P

verder heb ik bij mijn accuboor 2 nu van die lange bithouders, 152 en 305 mm

https://www.toolstation.n...uders/c43?brand=Milwaukee

vorige week moest ik met kunst-en vliegwerk met alle verleng en koppelstukken uit mijn doppensets ergens bij komen |:( ......lukte net niet :(
Ik heb een keer 3 standaard bithouders gebruikt om er te komen :D Vorig jaar met het installeren van een beter spruitstuk op de auto had ik 4 verlengstukken nodig voor 1 bout op een vervelende plek :+ Was blij dat ik nog een klein setje voor binnen had :P

Maar voor wat ik bedoel zou ik juist geen verlengde bithouder gebruiken want dan zou ik er nog steeds niet in komen. Ik heb dan echt een schroevendraaier nodig of een lange bit. Een voorbeeld is bijvoorbeeld toen ik rolluiken monteerde. Je hebt dan het profiel waar je van voren een gat in boort en dan door de achterkant, aan de voorkant volgens mij 1cm. Dan moet de schroef door de voorkant helemaal erin en door de achterkant in de muur. Die 1cm was niet voldoende voor de bithouder om erdoor te passen waardoor de schroef er niet volledig in ging. En dus had ik een lange bit nodig :) Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/x1000,q80/http://wovar.zilvercdn.nl/uploads/product/images/Torx-bit-tx25-75-mm.png

En deze valt nog mee qua lengte :P

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 12-04-2023 11:38 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nivado schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:21:
(Japanse) autofabrikanten gebruiken standaard 12 voor M8 bouten als ik me niet vergis.

Wat betreft dop 15, dit is voor zo ver ik weet en ben tegengekomen de standaard maat voor M12. Het kan zijn dat dit officieel 16 zou moeten zijn, maar dat kom ik dan weer nooit tegen.
Geloof inderdaad dat dop 12 iets voor Japanse dingen is, ja. Alhoewel ik die wel eens ben tegengekomen als dop 12 moertje voor een M10 bout.

De diameter van een as van een fiets is meestal iets in de buurt van de M9 of iets in imperische maten dat er dicht bij in de buurt komt (maar natuurlijk net niet helemaal), geloof ik. Dop 16 en 17 zijn de nieuwe en oude maten voor M10, 17 zal je normaalgesproken krijgen als je zelf een M10 bout koopt, maar bij in ieder geval een aantal duitse auto merken hebben de M10 bouten wel een dop 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:53
Al zou een verzamelset prima zijn met standaard gereedschap voor af en toe wat los/vast zetten zou ik toch proberen wat verder te kijken. Voor een budget van 400 euro is echt wel een mooie set samen te stellen. Al is het wel zo eerlijk om te zeggen dat ik veel dingen pas later heb vervangen voor beter. Er lopen bij mij wat verslaafde gereedschap collega's rond waar ik even rondneus voor tips :o.

Deze sprongen er uit wat ik voor thuisgebruik heb gekocht.
Bijv. (persoonlijke mening) heb ik de bahco vervangen voor de knipex sleuteltang, zo veel fijner.
Afbeeldingslocatie: https://www.knipex.com/sites/default/files/styles/knipex_product_detail/public/IM0006432.png?itok=Bt9YLn7J

De waterpomptang van knipex met de push button, wat fijn is dit.
Afbeeldingslocatie: https://www.knipex.com/sites/default/files/styles/knipex_product_detail/public/IM0009927.png?itok=ck5zweg0

Schroevendraaiers gebruik ik Wera VDE slimline kompakt en ook voor het gemak een bitsetje van Wera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb een keer 3 standaard bithouders gebruikt om er te komen :D Vorig jaar met het installeren van een beter spruitstuk op de auto had ik 4 verlengstukken nodig voor 1 bout op een vervelende plek :+ Was blij dat ik nog een klein setje voor binnen had :P

Maar voor wat ik bedoel zou ik juist geen verlengde bithouder gebruiken want dan zou ik er nog steeds niet in komen. Ik heb dan echt een schroevendraaier nodig of een lange bit. Een voorbeeld is bijvoorbeeld toen ik rolluiken monteerde. Je hebt dan het profiel waar je van voren een gat in boort en dan door de achterkant, aan de voorkant volgens mij 1cm. Dan moet de schroef door de voorkant helemaal erin en door de achterkant in de muur. Die 1cm was niet voldoende voor de bithouder om erdoor te passen waardoor de schroef er niet volledig in ging. En dus had ik een lange bit nodig :) Zoiets:

[Afbeelding]

Een lange bit is onmisbaar dan een kort bitje minimaal 5 cm of langer gelang het doel anders met een verlengde bit houder en meerdere bit houders op elkaar kun je zelfs iets om de bocht heen voor een lastig schroefje waar je niet bij komt wat iets in de weg kan zitten om het fatsoenlijk los en vast te kunnen draaien.

Profiel rolluiken heb je een lange bit nodig 5 cm of lange bit stiften voorop de dag of in de dag naar gelang je niet wegkomt met de boorkop die tegen de dag van de muur aankomt en met een bit adapter kom je niet door het gat van 10 mm. in het profiel waar het afdekdopje op past voor de afwerking.

Voor de zonwering gebruiken wij altijd lange bits en lange schroevendraaier laat staan lange inbus en onmisbaar in de praktijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

@J.E. Weinor Ik wil niet heel bot zijn maar je reply is moeilijk te lezen, mede door het gebrek aan interpunctie. Twee zinnen van 3 regels is wel pittig, zeker zonder interpunctie ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999

Roy

Hobbies?

Lastig, lastig. Ik heb al vele jaren een rode kruislijnlaser, destijds bij Ali gekocht. Ding werkt op zich prima, maar ik heb zo mijn twijfels over de nauwkeurigheid. Dus tijd om wat beters te kopen; een groene kruislijnlaser. Ik was van plan de Bosch GLL 3-80 (https://amzn.eu/d/gftZGk7) te kopen, maar lees ook wel veel positieve verhalen over een Huepar (bijvoorbeeld deze https://amzn.eu/d/449I5yq). Die Huepar is toch wel echt veel voordeliger, maar ik ben meestal toch zo eigenwijs om iets van de 'bekende' merken te kopen.
Iemand een advies/voorkeur om voor de Bosch of Huepar te gaan?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:02:
[...]

Tja, zoals altijd, wat wil je er mee gaan doen? Een 1/2" en 1/4" doppenset is best handig om te hebben, maar niet perse voor klussen in en om huis. De 1/4" set is daar nog wel voor bruikbaar, maar de 1/2" set is over het algemeen te lomp, is meer om aan (het onderstel van) de auto te klussen.

Het is wat onduidelijk welke schroevendraaiers nu precies in de set zitten, maar het lijkt erop dat dit 3x sleuf schroevendraaier, een spanningstester, en 3x een phillips schroevendraaier zijn (2x PH2 en 1x PH1, lijkt?). Dat is niet heel handig, want als je zelf schroeven koopt, zullen dat waarschijnlijk Torx zijn, of op z'n minst PZ, niet PH. Nou zullen de torx en PZ wel in de bitset zitten, dus je zult het niet volledig missen.

Bankhamer ipv klauwhamer is, zoals al eerder genoemd, een gemiste kans, klauwhamer is wat veelzijdiger dan een bankhamer.

Persoonlijk zou ik zo'n set niet halen, al was het alleen maar omdat de meeste merken specialismen hebben waar ze goed in zijn, en dingen waar ze niet zo goed in zijn. Dit nog even buiten de vraag of dit inderdaad voor jou een goede set is, want we weten niet wat je ermee denkt te gaan doen.

Een suggestie van mij zou zijn:
  • Proxxon ring-steeksleutelset, goede prijs-kwaliteit, en dan heb je in ieder geval iets om boutjes en moertjes mee vast en los te kunnen draaien.
  • Wera tool-check voor de bits en de bitratel, ben je min of meer in een keer voorzien van L-sleutels en schroevendraaiers
  • Wera / Wiha / whatever bitschroevendraaier, want de bitschroevendraaier bij de bitcheck is te klein om normale schroeven lekker vast en los te kunnen draaien. Wera ligt wat bijzonder in de hand, sommigen vinden de grip fijn, anderen wat minder, kun je het beste zelf ergens proberen te vinden en vast te houden.
  • Knipex tangenset (denk vooral aan zijkniptang en langbekpunttang / radiotang, combinatie tang en waterpomptang zit ook vaak in die sets, maar gebruik ik maar zeer sporadisch)
  • Klauwhamer
  • Eventueel een steekmoersleutel (bahco), of sleuteltang (Knipex) om moertjes of boutjes te fixeren als je met de ring-steeksleutels ze aandraait.
Koop een bak of emmer om het (voorlopig) bij elkaar te houden.

Er zijn nog veel meer dingen die je erbij kan bedenken, maar veel hangt af van wat je er mee wilt gaan doen, dus lijkt me beter om vanuit dit begin te kijken wat je verder nog nodig hebt of mist en dat dan los aan te schaffen.
Grappig hoe we het toch wel vaak met elkaar eens zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ingelogd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:23:
Al zou een verzamelset prima zijn met standaard gereedschap voor af en toe wat los/vast zetten zou ik toch proberen wat verder te kijken. Voor een budget van 400 euro is echt wel een mooie set samen te stellen. Al is het wel zo eerlijk om te zeggen dat ik veel dingen pas later heb vervangen voor beter. Er lopen bij mij wat verslaafde gereedschap collega's rond waar ik even rondneus voor tips :o.

Deze sprongen er uit wat ik voor thuisgebruik heb gekocht.
Bijv. (persoonlijke mening) heb ik de bahco vervangen voor de knipex sleuteltang, zo veel fijner.
[Afbeelding]

De waterpomptang van knipex met de push button, wat fijn is dit.
[Afbeelding]

Schroevendraaiers gebruik ik Wera VDE slimline kompakt en ook voor het gemak een bitsetje van Wera.
Sinds ik een paar sleuteltangen heb, heb ik die waterpomptang eigenlijk niet meer aangeraakt. Gebruik je die echt nog vaak?

(heb ook die cobra)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Roy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:55:
Lastig, lastig. Ik heb al vele jaren een rode kruislijnlaser, destijds bij Ali gekocht. Ding werkt op zich prima, maar ik heb zo mijn twijfels over de nauwkeurigheid. Dus tijd om wat beters te kopen; een groene kruislijnlaser. Ik was van plan de Bosch GLL 3-80 (https://amzn.eu/d/gftZGk7) te kopen, maar lees ook wel veel positieve verhalen over een Huepar (bijvoorbeeld deze https://amzn.eu/d/449I5yq). Die Huepar is toch wel echt veel voordeliger, maar ik ben meestal toch zo eigenwijs om iets van de 'bekende' merken te kopen.
Ik had een rode laser van Parkside, maar kwam er al snel achter dat de toepassing beperkt is. Het was geen 3D laser. Toen ook lang gezocht naar en getwijfeld over een vervanger. Ik wilde eerste de Deko kopen, maar ben na het lezen van reviews toch voor de Huepar gegaan (zie bijv. laslev.com). Ik heb dezelfde als die uit jouw link. Ik heb hem nog niet voor klussen gebruikt, maar ga binnenkort verhuizen dus dan gaat hij wel van pas komen. Ik heb wel wat testjes gedaan om te kijken hoe accuraat hij is en hij valt in elk geval binnen de opgegeven foutmarge. In mijn nieuwe huis ga ik nog wat uitgebreidere testen doen, want daar heb ik meer ruimte en kan ik makkelijk op de muur streepjes zetten. Op Youtube staat een handig filmpje over hoe je de accuraatheid kan testen.

Mijn eerste indruk is van het apparaat is zeker goed. Het ziet er heel degelijk en afgewerkt uit en de lijnen zijn erg fel. Het is zeker geen Ali-kwaliteit. Hij is wel zwaar, dus je heb een goed statief nodig. Ik heb hem met een bepaalde constructie aan mijn Parkside plafondsteunen vastgeklemd. Het voordeel van plafondsteunen t.o.v. een statief is dat je hem van vloer tot plafond kunt gebruiken.

Je kunt ook op huepar.com bestellen. Daar hebben ze soms goede aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JT schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]

meerdere kleine bithouders heeft ook als voordeel dat het iets flexibel is. ik heb wel lange bithouders maar als ik ze nodig heb uiteraard niet in de buurt. stapelen werkt prima :D

en over bithulpstukken gesproken. ik heb onlangs de milwalkee osd 2 gekocht om om bochtjes te kunnen (slag)schroeven en dat werkt verassend goed.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/3jEqLlmP1GV9/1200x478.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 12:23
Ik heb de Bosch ooit gekocht en toen was er een actie waarbij ik gratis een ontvanger kreeg.
Gebruik het niet veel maar wel leuk om erbij te hebben, als je dan toch zoveel geld geeft aan een laser heb je ten minste een compleet pakket....

Is erg duur spul maar neem aan dat het ook wel een heel of minstens half leven mee gaat. Zit veilig opgeborgen in de doos met de AA-batterijen er uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik heb zelf een goedkope bosch van wat jaren terug en die is prima geweest kan een plus en horizontaal of verticaal. Nu heb een level laser van dewalt STHT77616 https://www.toolprofessio...oterende-pendellaser.html
Als je heb via hun besteld wordt hij zelfs geijkt waardoor je zeker weet dat hij correct is. (verder geen belang bij hun maar wilde hem geijkt hebben omdat ik te veel issues gehad met waterpassen die niet goed waren.

Heeft alleen geen horizontaal tegelijk maar je kan hem 90 graden draaien. Deze is wel geniaal voor buiten en binnen zeker met de module die er bij zit. Erg handig om op relatief grote afstand hoogte bepalen. zelf getest op 30-40 meter en werkt prima.

Voor mijn klussen heb ik niet veel meer nodig gehad dan de laatste. Snap wel als je tegels wilt doen of iets dat die 3d optie wel erg handig kan zijn. Maar meestal heb ik alleen maar de horizontaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

Ken Wood schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:52:
[...]

Ik had een rode laser van Parkside, maar kwam er al snel achter dat de toepassing beperkt is. Het was geen 3D laser. Toen ook lang gezocht naar en getwijfeld over een vervanger. Ik wilde eerste de Deko kopen, maar ben na het lezen van reviews toch voor de Huepar gegaan (zie bijv. laslev.com). Ik heb dezelfde als die uit jouw link. Ik heb hem nog niet voor klussen gebruikt, maar ga binnenkort verhuizen dus dan gaat hij wel van pas komen. Ik heb wel wat testjes gedaan om te kijken hoe accuraat hij is en hij valt in elk geval binnen de opgegeven foutmarge. In mijn nieuwe huis ga ik nog wat uitgebreidere testen doen, want daar heb ik meer ruimte en kan ik makkelijk op de muur streepjes zetten. Op Youtube staat een handig filmpje over hoe je de accuraatheid kan testen.

Mijn eerste indruk is van het apparaat is zeker goed. Het ziet er heel degelijk en afgewerkt uit en de lijnen zijn erg fel. Het is zeker geen Ali-kwaliteit. Hij is wel zwaar, dus je heb een goed statief nodig. Ik heb hem met een bepaalde constructie aan mijn Parkside plafondsteunen vastgeklemd. Het voordeel van plafondsteunen t.o.v. een statief is dat je hem van vloer tot plafond kunt gebruiken.

Je kunt ook op huepar.com bestellen. Daar hebben ze soms goede aanbiedingen.
Als ik dat zo lees/zie dan vraag ik me af waar de meerwaarde van de Bosch zit. Voornamelijk het gevoel van een bekend merk denk ik dan.
Breezz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:59:
[...]

Ik heb de Bosch ooit gekocht en toen was er een actie waarbij ik gratis een ontvanger kreeg.
Gebruik het niet veel maar wel leuk om erbij te hebben, als je dan toch zoveel geld geeft aan een laser heb je ten minste een compleet pakket....

Is erg duur spul maar neem aan dat het ook wel een heel of minstens half leven mee gaat. Zit veilig opgeborgen in de doos met de AA-batterijen er uitgehaald.
Even wachten op een aanbieding is natuurlijk voor mij ook een optie
MeZZiN schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:23:
Ik heb zelf een goedkope bosch van wat jaren terug en die is prima geweest kan een plus en horizontaal of verticaal. Nu heb een level laser van dewalt STHT77616 https://www.toolprofessio...oterende-pendellaser.html
Als je heb via hun besteld wordt hij zelfs geijkt waardoor je zeker weet dat hij correct is. (verder geen belang bij hun maar wilde hem geijkt hebben omdat ik te veel issues gehad met waterpassen die niet goed waren.

Heeft alleen geen horizontaal tegelijk maar je kan hem 90 graden draaien. Deze is wel geniaal voor buiten en binnen zeker met de module die er bij zit. Erg handig om op relatief grote afstand hoogte bepalen. zelf getest op 30-40 meter en werkt prima.

Voor mijn klussen heb ik niet veel meer nodig gehad dan de laatste. Snap wel als je tegels wilt doen of iets dat die 3d optie wel erg handig kan zijn. Maar meestal heb ik alleen maar de horizontaal nodig.
Ik heb nu ook een 2x 3D laser, en ik zou niet meer terug willen naar alleen horizontaal/verticaal. Die had ik namelijk hiervoor, en daar mistte ik echt de 360 graden.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Zoek je een kruislaser of een 360 laser?

Verschil zit 'm in de naam. De kruis projecteert een kruis naar voren.
Een 360 laser heeft over 3 assen een 360 graden laser.

Ik heb zelf een verbouwing gedaan met een simpele kruislijn van bosch groen en dat was niet zo'n groot succes.
Mede omdat ik er geen statief bij had, bleef het altijd wel een gevecht om 'm op de juiste hoogte/lijn in te stellen.

Bij een volgende verbouwing kwam een maat helpen met een Dewalt DW088K en dat was echt een verademing. Met name de sterke magneet op de achterkant was top. Je kon 'm aan hoeklijsten van het stucwerk plakken, aan de trap maar we hadden er ook een statief bij.
Dus voor de aanstaande verbouwing heb ik deze ook opgepikt en zie dat die nu ook weer in de aanbieding is.

Ik heb de simpele bosch in groene laser gehad en de Dewalt in het rood en ik vond persoonlijk binnenshuis de rode laser makkelijker te zien. Zodoende ben ik nu ook weer bewust voor rood gegaan.

Wat ik ook meldingswaardig vind; de rest van mijn gereedschap heb ik in het Bosch blauw ecosysteem.
Heb dus in eerste instantie ook naar de Bosch blauw lasers gekeken, maar voor dezelfde prijs, kwam de Dewalt in een mmooie hard case, waar de Bosch enkel in een etui kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door Flix20 op 13-04-2023 14:02 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Roy schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:36:
Als ik dat zo lees/zie dan vraag ik me af waar de meerwaarde van de Bosch zit. Voornamelijk het gevoel van een bekend merk denk ik dan.
Kan ook de helderheid van de laser zijn, bv., maar ik heb geen ervaring met de Bosch. Mijn Huepar (ouder model dan je linkt, maar ook groen) is prima voor binnen, maar buiten is het met een beetje zon al gauw niet meer zichtbaar. Dus als je die ook buiten wilt gebruiken, zou ik zeker een detector erbij nemen.

Verder wel heel blij met m'n Huepar, is al vaak heel goed van pas gekomen.

En wat @Flix20 ook zegt, een statief of iets dergelijks is ook erg handig om te hebben. Zelf monteer ik de laser tegenwoordig op een plafondsteun, is wat handiger dan een statief binnenshuis, omdat statieven over het algemeen een vrij beperkte hoogte hebben, en met een plafondsteun kan je het lijntje op elke willekeurige hoogte leggen.

Piher klem op steun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:43
henkie196 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:37:
[...]

Kan ook de helderheid van de laser zijn, bv., maar ik heb geen ervaring met de Bosch. Mijn Huepar (ouder model dan je linkt, maar ook groen) is prima voor binnen, maar buiten is het met een beetje zon al gauw niet meer zichtbaar. Dus als je die ook buiten wilt gebruiken, zou ik zeker een detector erbij nemen.

Verder wel heel blij met m'n Huepar, is al vaak heel goed van pas gekomen.

En wat @Flix20 ook zegt, een statief of iets dergelijks is ook erg handig om te hebben. Zelf monteer ik de laser tegenwoordig op een plafondsteun, is wat handiger dan een statief binnenshuis, omdat statieven over het algemeen een vrij beperkte hoogte hebben, en met een plafondsteun kan je het lijntje op elke willekeurige hoogte leggen.

[Afbeelding: Piher klem op steun]
Ah dat is slim. Die ga ik onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:53
Boudewijn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:35:
[...]

Sinds ik een paar sleuteltangen heb, heb ik die waterpomptang eigenlijk niet meer aangeraakt. Gebruik je die echt nog vaak?

(heb ook die cobra)
De sleuteltangen gebruik ik ook altijd eerder dan de waterpomptang. Voor in huis heb ik de laatste keer de waterpomptang nodig gehad voor de wastafelsifon en om de wasmachineslang los te maken van de kraan. Al was dit alweer een half jaar geleden. Al zou dit natuurlijk ook met een goedkoper model kunnen, toch iedere keer weer blij als ik een stukje fatsoenlijk gereedschap vast heb waar een hele keuze en analyse stress aan vooraf is gegaan :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:26
Ik heb een bosch (lijkt op die uit jouw link maar mijne heeft zilveren kapjes en kan een accu in) en die bevalt iig erg goed. Over die andere kan ik weinig zeggen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Heupar heeft zelf ook een statief en plafondsteun. https://uk.huepar.com/pro...os=2&_fid=02f697a20&_ss=c

Heb het tot nu toe niet gebruikt, zal met het plafond nog wel van pas komen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Ik heb sinds kort een Futech 360 laser en die bevalt ook prima, gekalibreerd bij levering en inclusief de belangrijkste accesoires. Die zijn net wat vriendelijker geprijst dan een Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
fenrir schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:28:
Heupar heeft zelf ook een statief en plafondsteun. https://uk.huepar.com/pro...os=2&_fid=02f697a20&_ss=c

Heb het tot nu toe niet gebruikt, zal met het plafond nog wel van pas komen.
Zelf zit ik met de gedachte, waarom moet het perse een gereedschap merk statief zijn.
Werkt een camera statief ook niet gewoon?
Dus ik kom op zoiets uit. Denk dat ik m gewoon ga bestellen en kijk hoe het bevalt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Flix20 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:40:
[...]

Zelf zit ik met de gedachte, waarom moet het perse een gereedschap merk statief zijn.
Dus ik kom op zoiets uit. Denk dat ik m gewoon ga bestellen en kijk hoe het bevalt.
Zo te zien kun je die niet per poot afzonderlijk in hoogte bestellen. Dat werkt alleen als de vloer nagenoeg vlak is. De lasers kunnen maar een paar graden uitvlakken.... alles meer zul je met het statief moeten oplossen. Ik zou gewoon een echt statief zoeken en misschien een paar verlengstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

De paal van heupar kan je ook klemmen, zonder statief. Juist dit lijkt mij binnen erg handig. Bijna recht is genoeg, de laatste paar graden corrigeer je wel met de steun en de auto calibratie van de laser.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0482/3764/1896/products/61p_2B58Jg7lL.jpg

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Heb zelf ook een oud camera statief gebruikt met de laser, dat werkt ook goed. Nadeel van normale foto statieven is de beperkte hoogte, alhoewel dat bij dit lampstatief geen probleem zou moeten zijn. Minimale hoogte van 78 cm (plus de hoogte van je laser) is niet altijd even handig. En even in de gaten houden dat je de juiste maat schroefdraad erop hebt zitten (of adapter erbij halen).

En de stempel gebruik ik ook wel om dingen omhoog te houden, is handig als je anders handen te kort komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 21:55
Na veel lezen hier, wellicht kunnen jullie mij helpen.

In het verleden heb ik een accu boormachine gehaald (Metabo 18V, ergens in dit topic gevonden en die werkt eigenlijk voor 90 procent van de taken top).

Maar ben nu opzoek naar een klopboor machine om ook het plafond en in de schuur te kunnen boren (dat trekt de accuboormachine niet).
Nu zag ik ook in dit topic de Bosch blauw: Bosch Professional SDS+ boorhamer GBH 2-21 (nu bij de gamma voor 114 euro).

Dat is voor die klusjes die de accuboormachine net niet trekt perfect denk ik toch? Of zijn er nog andere tips/aanraders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

incomer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:11:

In het verleden heb ik een accu boormachine gehaald (Metabo 18V, ergens in dit topic gevonden en die werkt eigenlijk voor 90 procent van de taken top).

Maar ben nu opzoek naar een klopboor machine om ook het plafond en in de schuur te kunnen boren (dat trekt de accuboormachine niet).
Nu zag ik ook in dit topic de Bosch blauw: Bosch Professional SDS+ boorhamer GBH 2-21 (nu bij de gamma voor 114 euro).

Dat is voor die klusjes die de accuboormachine net niet trekt perfect denk ik toch? Of zijn er nog andere tips/aanraders :)
hoi :)

even heel kort.....want moet zo weg

Ik heb de GBH-2-28 (iets zwaardere machine) en dat is een BOORHAMER/HAMERBOOR

In je vraag lees ik dat je zoekt naar een klopboor dus lees je even goed in tussen de verschillen van beide machines.

consensus:

klopboor = baksteen
boorhamer = beton

Prima machine verder, als je een Hornbach in de buurt hebt dan kun je nog goedkoper uit zijn*.

https://www.hornbach.nl/p...rhamer-gbh-2-21/10421409/

je krijgt dan de Gamma prijs en 10 % extra korting dus 114-11,40 = 102 euro

*disclaimertje; ik ken niet alle ins en outs van de Laagste PrijsGarantie van de HB maar volgens mijj werkt het zo :)

voorwaarden: https://www.hornbach.nl/services/laagste-prijsgarantie/

edit: niet de gelijke machine dus de LPG van de HB gaat niet op, zie een post verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 14-04-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
incomer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:11:

Waarschijnlijk heb je een betonnen plafond, is dus niet zozeer dat je boormachine het net niet trekt, het is meer dat de energie niet op de juiste manier wordt gebruikt. Slagenergie heb je nodig om door het beton te komen, en daar kies je correct voor een boorhamer (@Fraggert: technisch gezien zijn de meeste boorhamers eigenlijk combi-hamers :P ). De GBH 2-21 lijkt me prima daarvoor.

Overigens kan het ook wel met je accuboor, maar dan heb je een diamantboor nodig. En eventueel waterkoeling. En een boel geduld :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:30:
[...]
(@Fraggert: technisch gezien zijn de meeste boorhamers eigenlijk combi-hamers :P ). De GBH 2-21 lijkt me prima daarvoor.
als jij met "combi" bedoelt dat de boorhamer zowel kan boren als hameren, omdat de hamerdraaifunctie uitgezet kan worden dan klopt dat als een bus.

Wat is het verschil tussen een boorhamer en een combihamer?
Het verschil tussen een boorhamer en een combihamer is dat een combihamer een draaistop heeft en een boorhamer niet. Het voordeel van een draaistop is dat als je er een beitel op plaatst, de combihamer ook gebruikt kan worden voor licht breekwerk. Zo kun je bijvoorbeeld tegels van je muur af beitelen

bron ; de interwebs

ik maakte alleen even het onderscheid tussen KLOPPEN en HAMEREN.

Mijn 2-28 kan hameren en boren, los van elkaar..maar een KLOPfunctie zoals een klopboor is natuurlijk een ander beestje.

Hameren is kloppen-kwadraat-to-the-max-op-amfetamine :+

[ Voor 23% gewijzigd door Fraggert op 14-04-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:30:
[...]

Overigens kan het ook wel met je accuboor, maar dan heb je een diamantboor nodig. En eventueel waterkoeling. En een boel geduld :P
_O- _O- _O-

het is ook even de vraag of een gat van 230mm afdoende is voor die hanglamp boven de tafel :+

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 14-04-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@incomer

vergeet even die Laagste Prijs Garantie

die bij de Gamma heeft 3 boortjes erbij zitten en die van de Hornbach niet, zowel de leveranciersproductcode als de EAN zijn dus niet gelijk.

Bosch levert de GHB2-21 in 3 versies
https://www.bosch-profess...ducts/gbh-2-21-06112A6000

dus de Gamma is het goedkoopste en je krijgt daar zelfs de versie met 3 SDS boren.

[gamma]
Toebehoren Machinedoek, handgreep, 3-delige SDS-plus borenset
[/gamma]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

ik heb zoiets maar dan per voet verstelbaar goedkoop statief van ik dacht aldi werkt opzich best OK. maar ik gebruik hem maar weinig het is al snel telaag voor bv een plafond en voor verticale lijnen heb je geen statief nodig. als je dagelijks foto plankjes of keukens gaat stellen snap ik hemen opzich kan een plafond ook maar dan heb je al snel een erg lang maat- /reverentielatje nodig. ik zou de eerder gelinkte paal prefereren. Zelf gebruik ik vaak de magneten op het bijbehorende pootje en kan ik hem gewoon aan een deurpost of metalstudprofiel kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Ik was van plan de Bosch GLL 3-80 (https://amzn.eu/d/gftZGk7) te kopen, maar lees ook wel veel positieve verhalen over een Huepar (bijvoorbeeld deze https://amzn.eu/d/449I5yq). Die Huepar is toch wel echt veel voordeliger, maar ik ben meestal toch zo eigenwijs om iets van de 'bekende' merken te kopen.
Je zou kunnen kijken wat de prijs van dit apparaat gaat doen. Overigens heb ik zelf sinds kort de Huepar S04CG 16 met statief. Hij bevalt op zich prima, ik gebruik hem voor het uitvlakken van vloer/plafond/wanden en het uitzetten van tussenmuren. De nauwkeurigheid daarvoor is goed genoeg, maar voor bv. het stellen van kozijnen wijkt hij toch teveel af naar mijn smaak. Geen idee of de Bosch dat beter doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

Tivo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:16:
[...]

Je zou kunnen kijken wat de prijs van dit apparaat gaat doen. Overigens heb ik zelf sinds kort de Huepar S04CG 16 met statief. Hij bevalt op zich prima, ik gebruik hem voor het uitvlakken van vloer/plafond/wanden en het uitzetten van tussenmuren. De nauwkeurigheid daarvoor is goed genoeg, maar voor bv. het stellen van kozijnen wijkt hij toch teveel af naar mijn smaak. Geen idee of de Bosch dat beter doet.
Ik heb de knoop doorgehakt en geef de Huepar S03CG een kans. Ik vind het prijsverschil met de Bosch toch te groot voor het hobbywerk wat ik er mee doe :)

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:49
Qua plafondsteun: de meeste lasers hebben een magneet, je kan ook kijken of je met een oude stempel (pun intented) of desnoods ter plekke met een lat en een stukje metaal (hoekprofiel) iets maakt. In mijn geval is dat laatste meestal sneller dan bedenken waar het statief ook alweer is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPE-cDJrSdfyKoQT9H92Ap49btk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K91dOKMLFVQpxrh2iet6MK1O.jpg?f=user_large

Yiehaaaaawwhhh :P

Tijd voor een nieuwe accuschroefboormachine :+

De accus van de panasonic werden steeds slechter *O*

Tijd getwijfeld tussen de 486 en de 484 maar zeker door wat adviezen hier én nog een keer dat ding in mijn handen gepakt te hebben besloten dat de 484 de betere machine is, die 486 is echt een lomp ding, dan pak ik mijn combiboor wel als ik echt grof geschut nodig heb :P

Blijkbaar spaar ik bij Vattenfall Exclusief punten waar ik cadeaubonnen mee kan kopen die ik (onder andere) bij de Hornbach kan inwisselen. Schijnbaar zit er een maximum aantal spaarpunten op waar ik niet van wist dus er werden al maanden geen punten bijgeschreven omdat ik ze nooit inwisselde -O-

Meteen maar spaartegoed omgezet voor 60 euro bonnen :)

Bij de Hornbach stond de 484 voor 126 euro in het rek maar omdat het een uitlopend model is was de laagste prijs inmiddels 118 voor de ZJ uitvoering met inlay en Mbox.

Servicemedewerker verrekende netjes de laagste prijs mét de extra 10% korting en dat werdt dus 107 euro minus de 60 waardebonnen.

47 euro betaald _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:42:
[Afbeelding]

Yiehaaaaawwhhh :P

Tijd voor een nieuwe accuschroefboormachine :+

De accus van de panasonic werden steeds slechter *O*

Tijd getwijfeld tussen de 486 en de 484 maar zeker door wat adviezen hier én nog een keer dat ding in mijn handen gepakt te hebben besloten dat de 484 de betere machine is, die 486 is echt een lomp ding, dan pak ik mijn combiboor wel als ik echt grof geschut nodig heb :P

Blijkbaar spaar ik bij Vattenfall Exclusief punten waar ik cadeaubonnen mee kan kopen die ik (onder andere) bij de Hornbach kan inwisselen. Schijnbaar zit er een maximum aantal spaarpunten op waar ik niet van wist dus er werden al maanden geen punten bijgeschreven omdat ik ze nooit inwisselde -O-

Meteen maar spaartegoed omgezet voor 60 euro bonnen :)

Bij de Hornbach stond de 484 voor 126 euro in het rek maar omdat het een uitlopend model is was de laagste prijs inmiddels 118 voor de ZJ uitvoering met inlay en Mbox.

Servicemedewerker verrekende netjes de laagste prijs mét de extra 10% korting en dat werdt dus 107 euro minus de 60 waardenonnen.

47 euro betaald _O-
Lekker hoor, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 17:14
Ik ben bezig met het plaatsen van een schutting in de achtertuin. Vandaag de palen geplaatst op plekke van tegels.

De tegels moeten er dus weer in maar daarvoor moet er eerst een stuk uit de tegel. Dit kan met een haakse slijper maar omdat ik deze zelf niet heb zal ik het moeten huren.

Ik kan daarbij kiezen uit een 125mm of een 230mm. En ik zie doorslijp schijven of diamant schijven. De diamant schijven zijn een flink stuk duurder bij de gamma/praxis.

Het gaat om betontegels van 50x70x5 en ik hoef er slechts 3 te slijpen.

Welke haakse slijper kan ik hier het beste voor gebruiken en welke schijf? En in het geval van een 125mm slijper is een 750w dan voldoende?

[ Voor 10% gewijzigd door Robbie T op 15-04-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

persoonlijk zou ik liever een (goede) 230mm machine pakken met een universeelblad dat is doorgaans een gesegmenteerd diamantblad. en bij voorkeur een stofkap en een stofzuiger.. maargoed een beetje wind de goede kant op helpt ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je moet even kijken hoe groot het stuk is wat er uit moet. Met een 125mm schijf slijp je ongeveer 35/40mm diep, met een 230 schijf plm 70mm.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Robbie T schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:11:
Ik ben bezig met het plaatsen van een schutting in de achtertuin. Vandaag de palen geplaatst op plekke van tegels.

De tegels moeten er dus weer in maar daarvoor moet er eerst een stuk uit de tegel. Dit kan met een haakse slijper maar omdat ik deze zelf niet heb zal ik het moeten huren.

Ik kan daarbij kiezen uit een 125mm of een 230mm. En ik zie doorslijp schijven of diamant schijven. De diamant schijven zijn een flink stuk duurder bij de gamma/praxis.

Welke haakse slijper kan ik hier het beste voor gebruiken en welke schijf? En in het geval van een 125mm slijper is een 750w dan voldoende?
Een 230 geniet de voorkeur. Diamant schijf 2 tientjes online.
En stofkapje of zorgen dat het stof van je weg gaat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Ik heb zelf een 125 en daarmee gaan tegels tot 5cm prima, maar je moet dan dus wel van 2 kanten werken wat gedoe is. Dus halverwege draaien. Als ik zou huren zou ik absoluut voor de 230 gaan. Maar kun je niet een 125 bij een buurman of vriend of collega lenen? Haakse slijpers genoeg op de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:12
Robbie T schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:11:

Als je wel een reciprozaag hebt kun je daar ook een betonzaagje voor kopen
Pagina: 1 ... 147 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).