Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38
TheCrius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Toevallig de tandjes niet naar de haaien? Door b.v. laminaat te zagen? (been there, done that)
Waarom kan dat niet? Oprechte vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
W.Wonderland schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:38:
Zijn er Tweakers met een Makita Multitool DTM52? Het lijkt mij een fantastische machine echter tijdens het inlezen kom ik op verschillende plaatsen problemen met de Asbout en vergrendeling tegen. Is dit een zwak punt bij deze machine of ben ik toevallig tegen de verkeerde berichten aangelopen van personen met een eerste batch maandagochtend DTM52.
Ik moet beginnen met een complete set (DTM52RTJX2) aangezien ik nog geen Makita 18V LXT accus in mijn bezit heb (al mijn "zwaardere" machines hebben een snoer).
Zijn we nog tips van Makita LXT gebruikers, zoals geen kit kopen omdat? of even wachten ivm standaard extra accessoires in november?
Ik heb de DTM51 en heb daar nog geen enkel probleem mee gehad. Indien je niet persé de DTM52 wil, kan je met de DTM51 ongeveer €100 besparen (DTM51RTJX3).

Ik heb overigens mijn eerste Makita LTX Schroefboormachine ook als bundel gekocht met lader en twee accu's. Je moet toch ergens beginnen. Daarbij kreeg ik ook een gratis extra accu. (Accu teller: 3)

De overige apparaten heb ik gekocht als losse body, waarbij ik wederom 1 gratis accu kreeg bij mijn DTM destijds. (Accu teller: 4) En bij mijn heggenschaar van €79 kwam ook een gratis accu als actie. Ik heb dus 5 accu's, wat ruim voldoende is voor de gemiddelde verbouwing :)

Heb een slagschroeverdraaier, schroefboormachine, multitool, looplamp (ideaal!), heggenschaar. Alle zagende/schurende machines heb ik van Festool. En klopboor (tenzij je ze echt heel vaak gebruikt) ook lekker aan het snoer houden (PowerPlus ofzo).

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 13-10-2022 14:59 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023
FitTiv schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Niet alle zaagbladen zijn geschikt voor laminaat, omdat in dit type 'hout' materialen zijn verwerkt die het voor het zaagblad erg zwaar maken. Tevens kan een onjuiste zaagtechniek (bijvoorbeeld niet voorritsen) i.c.m. een verkeerd blad leiden tot extreme slijtage.

Edit:
Laminaat bestaat doorgaans uit:
  • Een kunststof onderlaag (meestal van melanine)
  • Een dragende laag (meestal van High-Density Fibreboard)
  • Een laag bedrukt papier (meestal bedrukt met een houtstructuur)
  • Een kunststof toplaag (meestal melanine versterkt met aluminiumoxide)

[ Voor 27% gewijzigd door herofruit op 13-10-2022 15:12 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06 12:53
[...]

Wat HeroFruit zegt. Ik meende zo handig te zijn om de invalzaag met geleiderail te gebruiken om laminaat planken in de lengterichting door te halen. Na een plank of 8 (niet overdreven) was er niet meer door hout heen te komen. Roken, zwarte aanslag op het hout en de zaag die vastliep. Het blad was niet krom, maar de tandjes van het blad waren flink beschadigd.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@TheCrius
Maar dit kan wel als je een speciaal laminaat blad in je invalzaag schroeft, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door sloth op 13-10-2022 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

de vorm van de tand en de hoek die je gebruikt voor hout is anders dan die voor hpl of volkern platen (trespa) laminiaat is daar familie van. een tand voor hout wordt extreem snel bot. Maar meestal niet zo snel dat je meerdere zagen nodig hebt voor een klus , dus een goedkoop "hout" blad kopen en die gebruiken voor laminiaat kan prima, daar gaat de machine echt niet stuk van. ik zou er echter geen duur blad voor gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 13-10-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:56:
de vorm van de tand en de hoek die je gebruikt voor hout is anders dan die voor hpl of volkern platen (trespa) laminiaat is daar familie van. een tand voor hout wordt extreem snel bot. Maar meestal niet zo snel dat je meerdere zagen nodig hebt voor een klus , dus een goedkoop "hout" blad kopen en die gebruiken voor laminiaat kan prima, daar gaat de machine echt niet stuk van. ik zou er echter geen duur blad voor gebruiken
Hoe hard het slijt zal ook afhankelijk zijn van het laminaat zelf. Een meer slijtvast laminaat (meestal ook dikkere toplaag) zal ook je bladen sneller doen slijten, denk ik. Ik heb een paar weken terug nog zo'n 30 m2 klik PVC gelegd en dat kostte me ongeveer 4 decoupeerzaagjes. Wel redelijk wat planken in de lengte door moeten zagen, dus dan gaat het hard. En buiten de toplaag is het allemaal tamelijk zacht plastic, dus slijtage is echt van de toplaag, naar mijn idee. Wel goedkope decoupeerzaagjes gebruikt, zal de slijtage wat erger maken, maar ga geen dure blaadjes bot maken op laminaat. En je kan het ook duidelijk zien op het zaagblaadje naderhand, op het zaagvlak zijn de tandjes gewoon duidelijk korter na een paar planken door midden te zagen.

Maar dit sloopt alleen je zagen, het zal niet je machine slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben bij mijn nieuwbouwhuis bezig en zat even met de meneer van de BAM te praten over het rachelen van een plafond. Ik heb 45mm ruimte voor ik bij de VVW ben (van onder gerekend) en de BAM-meneer gaf aan dat er 40mm SDS boortjes in de handel zijn zodat ik zeker weet dat ik niet in mijn VVW boor.

Ik vind ze zo 1-2-3 niet. Iemand?

Voor nu een tapeje om de boor heen gedaan maar dan moet ik zelf wel ff nadenken tot hoever ik die boor erin ram.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36

Exigence

dnkroz

Als je zoekt op "aanslagboor sds" dan kom je er wel denk ik :) Vaak van fabrikanten van bevestigingsmaterialen/inslagankers. Schnabel/Fischer/Wurth hebben ze wel.

Maareh, als je in je plafond boort zit je na 4,5cm in de vloerverwarming? Dat lijkt me heel sterk...

[ Voor 24% gewijzigd door Exigence op 13-10-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Exigence schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:11:
Als je zoekt op "aanslagboor sds" dan kom je er wel denk ik :) Vaak van fabrikanten van bevestigingsmaterialen/inslagankers. Schnabel/Fischer/Wurth hebben ze wel.

Maareh, als je in je plafond boort zit je na 4,5cm in de vloerverwarming? Dat lijkt me heel sterk...
Dat was de opmerking van de meneer van BAM. Ik ben vrij huiverig om te testen of het echt zo is ;)

Hoeveel denk jij dat het is dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:49

BrZ

Boudewijn schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

Dat was de opmerking van de meneer van BAM. Ik ben vrij huiverig om te testen of het echt zo is ;)

Vloerverwarming kom je pa na 20-30cm tegen. Als het een breedplaatvloer is zou je na 5cm wel leidingen kunnen tegen komen, maar geen vloerverwarming, dat ligt in de dekvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:09
[...]

Je moet niet denken, maar de tekening van je huis lezen, dan weet je alles. Je praat tenslotte over een nieuwbouwhuis, dus zijn er tekeningen van de opbouw van je vloeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001

Exigence

dnkroz

[...]

Als het een kanaalplaatvloer is: kanaalplaten beginnen bij 150mm dikte, vaak dikker. Dus daar kom je pas vanaf 150mm of meer in de bovenliggende dekvloer terecht waar de vloerverwarming in zit.

Als het een breedplaatvloer is heb je het ook vaak wel over 200mm of meer, voordat je in de dekvloer zit. Echter, in de laag er onder zit vaak ook allerlei (geen vloerverwarming) leidingwerk in het beton gestort. Wanneer je bij een breedplaatvloer in de eerste leidingen tegenkomt is afhankelijk van de schildikte, dit is vanaf 50mm.

Of het een breedplaatvloer of kanaalplaatvloer is zou je snel moeten kunnen zien. In geval van kanaalplaatvloer zit je zeker tot max 150mm wel safe. In geval van breedplaatvloer zeker tot max 50. Om zeker te weten wat voor diktes het zijn even de tekening er bij pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Exigence op 13-10-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BrZ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:32:
[...]

Vloerverwarming kom je pa na 20-30cm tegen. Als het een breedplaatvloer is zou je na 5cm wel leidingen kunnen tegen komen, maar geen vloerverwarming, dat ligt in de dekvloer.
Hmm makes sense. Die vloer is inderdaad natuurlijk veel dikker. Suf van me.

Teveel tijd doorgebracht met dit soort dingen, ik merk dat ik echt niet meer scherp ben. Of het breed of kanaalplaat is moet ik uitzoeken, ik merkte dat aan de rand van de kamer ik vrij snel (na 1.5 of 2) cm boren in een holle ruimte kwam. Morgen eens op mijn gemak kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 14-10-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:49:

Teveel tijd doorgebracht met dit soort dingen, ik merk dat ik echt niet meer scherp ben. Of het breed of kanaalplaat is moet ik uitzoeken, ik merkte dat aan de rand van de kamer ik vrij snel (na 1.5 of 2) cm boren in een holle ruimte kwam. Morgen eens op mijn gemak kijken.
Voor die rachels hoef je toch niet al te diep te boren, en voor kanaalplaten duurt het wel even voor je door de kanaalplaat heen bent. Maar wellicht heb je tijdens de bouw ook gezien hoe ze de ventilatie aanlegden? Ik heb een breedplaatvloer, waarop de electriciteit, water, en ventilatie is gelegd, daarop is beton gestort, dan een laag isolatie, en dan de dekvloer. Dacht ik, zou ik de foto's nog eens na moeten kijken. Maar met een kanaalplaatvloer krijg je alleen isolatie en dan dekvloer (ook niet altijd isolatie voor de eerste verdieping), als ik het goed heb, dus vraag me af waar ze dan de ventilatie leggen, want in de dekvloer is daar niet veel ruimte voor.

Maar goed, veel boorhamers hebben ook zelf een diepteaanslag, zie bv. het metalen staafje aan de zijkant van de boorhamer hier. Even opletten op hoe ver de boor nog op en neer kan bewegen in de SDS kop, maar is eenvoudig in te stellen, verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

1,5 tot 2 cm is wel erg vlug, maar een kanaalplaat heeft natuurlijk dunnere delen, zie hier een voorbeeld met maatvoering:
Afbeeldingslocatie: https://www.dycore.nl/wp-content/uploads/2019/07/Leuningplug-k.png

Dit zou over 38mm gaan. Ook breedplaatvloeren zijn dikker dan 2cm, dus ook dat zou het niet mogen zijn.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:54

A13X

Dude

henkie196 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:19:
[...]

Voor die rachels hoef je toch niet al te diep te boren, en voor kanaalplaten duurt het wel even voor je door de kanaalplaat heen bent. Maar wellicht heb je tijdens de bouw ook gezien hoe ze de ventilatie aanlegden? Ik heb een breedplaatvloer, waarop de electriciteit, water, en ventilatie is gelegd, daarop is beton gestort, dan een laag isolatie, en dan de dekvloer. Dacht ik, zou ik de foto's nog eens na moeten kijken. Maar met een kanaalplaatvloer krijg je alleen isolatie en dan dekvloer (ook niet altijd isolatie voor de eerste verdieping), als ik het goed heb, dus vraag me af waar ze dan de ventilatie leggen, want in de dekvloer is daar niet veel ruimte voor.

Maar goed, veel boorhamers hebben ook zelf een diepteaanslag, zie bv. het metalen staafje aan de zijkant van de boorhamer hier. Even opletten op hoe ver de boor nog op en neer kan bewegen in de SDS kop, maar is eenvoudig in te stellen, verder.
Ventilatie en vwa ligt in vooraf opgegeven sleuven in de kanaalplaten, krijg nog jeuk van alle regeltjes waaraan je je als installateur moet houden bij het ontwerpen in kanaalplaat.

Awesome

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 21:40
Alle Tweakers welke gereageerd hebben over mijn vraag over de Makita DTM52 bedankt!
Op advies heb nog naar Fein, Bosch blauw en zelfs Lidl gekeken maar het is uiteindelijk toch de DTM52 geworden.
Belangrijkste redenen waren: Anti vibratie en breed apparaten aanbod voor het accu platform.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grp0hU-9CpFUWjr3v3jwB6cWARY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfatkSXtIkuCcZddHDmXZaWv.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels gisteren direct ongeveer een uur getest en functioneel gebruikt en ik kan me nu al niet meer voorstellen dat ik ooit getwijfeld heb over de aanschaf. Komende maand gaat deze nog vele uren gebruikt worden (renovatie/aanpassing daken en kozijnen).
Ik heb eerder wel met een Fein model (~2012) en Bosch (groen)(~2020) gewerkt en bij beiden vond ik destijds dat de multitools flink trillen bij het gebruikt op harde materialen. De anti vibratie van Makita lijkt zijn werk perfect te doen (mogelijk hebben ander merken inmiddels ook hun vibratie gereduceerd).

En uiteraard direct weer aan het kijken naar het volgend stuk gereedschap: een slagschroevendraaier.

[ Voor 7% gewijzigd door W.Wonderland op 17-10-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe afkortzaag, ik heb daarbij de festool kapex 120 op het oog. Nu werk ik in een kleine ruimte en moet ik hem makkelijk kunnen opbergen in een van de rekken. Is er wellicht iemand met een kapex 120 die de totale hoogte kan opmeten als de zaag is ingeklapt ("transport stand").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
Festool zelf kan je dat perfect vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
W.Wonderland schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:31:
Alle Tweakers welke gereageerd hebben over mijn vraag over de Makita DTM52 bedankt!
Op advies heb nog naar Fein, Bosch blauw en zelfs Lidl gekeken maar het is uiteindelijk toch de DTM52 geworden.
Belangrijkste redenen waren: Anti vibratie en breed apparaten aanbod voor het accu platform.

[Afbeelding]

Inmiddels gisteren direct ongeveer een uur getest en functioneel gebruikt en ik kan me nu al niet meer voorstellen dat ik ooit getwijfeld heb over de aanschaf. Komende maand gaat deze nog vele uren gebruikt worden.
Ik heb eerder wel met een Fein en Bosch (groen) gewerkt en bij beiden vond ik dat de multitool flink trillen bij het gebruikt op harde materialen. De anti vibratie van Makita lijkt zijn werk perfect te doen.

En uiteraard direct weer aan het kijken naar het volgend stuk gereedschap: een slagschroevendraaier.
Nou ben ik wel benieuwd naar hoe de DTM52 het doet qua trillingen, want ik vind persoonlijk de Fein helemaal niet veel trillen. Dan moet die DTM52 wel helemaal fluisterstil zijn :+

En ik ben ook benieuwd waar je een multitool vele uren voor nodig hebt, meeste werk dat ik voor de multitool heb, is een kwestie van een paar minuten werk.
A13X schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:00:
Ventilatie en vwa ligt in vooraf opgegeven sleuven in de kanaalplaten, krijg nog jeuk van alle regeltjes waaraan je je als installateur moet houden bij het ontwerpen in kanaalplaat.
Ik reed vanmorgen langs een vrachtwagen met kanaalplaten er op, en verbaasd me dat die sleuven voor de ventilatie me nooit eerder waren opgevallen, eigenlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 17-10-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Laatst online: 18-06 22:30
Ik zit in dubio. In huis alle muren naar volle tevredenheid gestuct alleen nu moeten alle hoeken worden gekit. (Alles losgesneden om scheuren te voorkomen). Daarnaast moeten alle plinten worden bevestigd en afgekit.
Kortom ik ben opzoek naar een nieuwe kitspuit. Budget is maximaal €100,00.

Ik heb een Bison kitspuit maar dat ding heeft zijn beste tijd wel gehad en werkt niet altijd lekker.

Kijkend naar dit topic kom ik op twee kitspuiten uit.

- Irion XP Delta: lijkt de beste koop prijs/kwaliteit. +- €50,00
- Kroger H40 kitspuit +-€90,00.

Prijsverschil is een goede €40,00. In dit topic zie ik voor beide positieve verhalen. Waar er ook wat mensen negatief zijn over de Kroger.

Nu zie ik dat Kroger een goedkopere variant van de H40 heeft uitgebracht namelijk de Kroger H40ps. Zelfde eigenschappen als de H40 maar dan van plastic voor +-€50,00. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

JayRune schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:56:
Ik zit in dubio. In huis alle muren naar volle tevredenheid gestuct alleen nu moeten alle hoeken worden gekit. (Alles losgesneden om scheuren te voorkomen). Daarnaast moeten alle plinten worden bevestigd en afgekit.

Ik heb een Bison kitspuit maar dat ding heeft zijn beste tijd wel gehad en werkt niet altijd lekker.

Prijsverschil is een goede €40,00. In dit topic zie ik voor beide positieve verhalen. Waar er ook wat mensen negatief zijn over de Kroger.

Nu zie ik dat Kroger een goedkopere variant van de H40 heeft uitgebracht namelijk de Kroger H40ps. Zelfde eigenschappen als de H40 maar dan van plastic voor +-€50,00. Iemand hier ervaring mee?
Kitspuiten zijn hier twee weken terug nog uitgebreid besproken: Reintje in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06 10:31
En heeft iemand een goede tip om elecktrisch gereedschap schoon te maken? Na een projectje met gips gaat mijn accuboor nu echt aan alle kanten stroef, als ik dit niet opgelost krijg kan ik hem niet echt meer gebruiken.

Ik heb perslucht geprobeerd, dat heeft iets geholpen maar niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47

Als je lijmkitten gaat gebruiken zou ik zeker niet besparen op de kitspuit. Je knijpt je zelf een ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 16:32
vegboy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:44:
En heeft iemand een goede tip om elecktrisch gereedschap schoon te maken? Na een projectje met gips gaat mijn accuboor nu echt aan alle kanten stroef, als ik dit niet opgelost krijg kan ik hem niet echt meer gebruiken.

Opendraaie en dan met perslucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online

Heb je al eens naar Wolfcraft gekeken? Je kan een korte review en mijn beweegredenen in dit topic vinden.

sloth in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 17-10-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:15

sjirafje

No inspirational quotes here

Volg eerst het advies van @Breezz op, eventueel aangevuld met het gebruik van een (tanden)borsteltje. Grote kans alleen dat het smeermiddel vervuild is. In dat geval moet je hem echt goed schoon maken en ontvetten en vervolgens van nieuw vet voorzien en hopen dat er geen schade is ontstaan aan lagers en andere draaiende delen. Van de grote merken zijn wel exploded view tekeningen te vinden die kunnen helpen bij het open schroeven en weer in elkaar zetten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:17

ChillPascal

In the end...

Ik ben er nu wel achter gekomen dat een klopboormachine (18v & 230v) met snelspankop onvoldoende is om door betonnen muren van nieuwbouwwoningen te komen. Je komt letterlijk nog geen centimeter diep, daarna houdt het op. Daarom ben ik op zoek naar uitbereiding van mijn 18v Makita set in de vorm van een boorhamer.

Je komt dan al snel uit bij de DHR-serie. Enkele goedverkrijgbare types, zoals de DHR171, DHR202 en DHR243, heb ik bekeken. Ik vraag mij nu af wat het meest geschikt is. Ik zal de boor voornamelijk gebruik om gaten te boren voor pluggen. De gaten zullen veelal hoogstens 12 mm zijn.

Als ik de slagkracht in Joule vergelijk kom ik op respectievelijk 1,2; 1,9 en 2,0. Enkel uitgaand op dit getal lijk de DHR202 het meest geschikt.

Ik ben benieuwd naar jullie kijk en ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ChillPascal schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:53:
Ik ben er nu wel achter gekomen dat een klopboormachine (18v & 230v) met snelspankop onvoldoende is om door betonnen muren van nieuwbouwwoningen te komen. Je komt letterlijk nog geen centimeter diep, daarna houdt het op. Daarom ben ik op zoek naar uitbereiding van mijn 18v Makita set in de vorm van een boorhamer.

Je komt dan al snel uit bij de DHR-serie. Enkele goedverkrijgbare types, zoals de DHR171, DHR202 en DHR243, heb ik bekeken. Ik vraag mij nu af wat het meest geschikt is. Ik zal de boor voornamelijk gebruik om gaten te boren voor pluggen. De gaten zullen veelal hoogstens 12 mm zijn.

Als ik de slagkracht in Joule vergelijk kom ik op respectievelijk 1,2; 1,9 en 2,0. Enkel uitgaand op dit getal lijk de DHR202 het meest geschikt.

Die net geen cm is waarschijnlijk het stucwerk waar de klopboor doorheen komt ;)

Als ik die 171, 202, en 243 opzoek in borstelloze versies, is de 243 mooi met de beschikbare stofafzuiging, maar niet sterker dan de 202ZJ (beiden 2J). De 243 kost wel een stuk meer. Aan de andere kant, ingebouwde stofafzuiging is wel een groot plus punt met accu, want anders ben je alleen snel met boren, en daarna nog een keer zoveel tijd kwijt met opruimen.

Met 1.2J lijkt de 171 wat zwakjes, maar komt waarschijnlijk even goed wel de betonnen muur in, je moet alleen meer geduld hebben.

Ik weet niet hoe erg je getrouwd bent met het idee dat je op accu moet kunnen hameren, maar een besnoerde boorhamer heeft voor dezelfde prijs een stuk meer slagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Laatst online: 18-06 22:30
Had ik inderdaad gezien. Om die reden in eerste instantie uitgekomen op de Orion. Maar ben nog benieuwd of er wellicht mensen zijn met ervaring met de h40ps.

Onlangs hetzelfde. Eerst de machines ingespoten met WD40 multi use om te reinigen. Alles goed afdoen met een doek.

Daarna heb ik de machines ingespoten met pfte droogsmeerspray van WD40. Dat trekt geen vuil aan en smeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48

Een hamerboor met SDS is een megaverschil ivm klopboor. Bij een hamerboor wordt actief "geslagen", terwijl een klopboor alleen een beetje "stuitert".

Hoe 'hoger' je gaat, gaat niet alleen de slagkracht omhoog maar bijvoorbeeld ook het aantal slagen per minuut, meer trillingsdemping etc. Ook kan bij duurdere machines de kop gewisseld worden voor een snelwisselhouder voor bijvoorbeeld boren in staal. Onthoudt wel dat de 243 significant zwaarder is, dus als je vaak op een ladder of boven je hoofd werkt zou ik de 202 doen. 2J is prima power voor in huis, investeer in een knap setje boren (bosch blauw, hilti, heller) en je hebt er veel lol aan.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48

Ik heb zelf de Zwaluw MK5 (zoals ook eerder in dit topic genoemd) en veel plezier aan. De zwaluw pro 2000 op het werk en hier wordt echt dagelijks mee gewerkt. Ik vind zelf 90 wel echt veel voor een kitspuit, al ben ik het eens met de 'slechte kitspuit is foute bezuiniging'.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Door omstandigheden ben ik wellicht in de markt voor een multitool. Meeste spul heb ik van Metabo, en van zowel het 12v als het 18v systeem heb ik al accus.
Nou heeft Metabo van beide lijnen een multitool, resp de powermaxx MT 12 en de MT 18 LTX. De powermaxx is ca 130 ex accu en lader, 190 met lader. De 18v is ca 190 ex lader. In een directe vergelijking lijken ze elkaar weinig te maken. Wat zou het voordeel van een 18v pakken zijn?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

The Eagle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:45:
Door omstandigheden ben ik wellicht in de markt voor een multitool. Meeste spul heb ik van Metabo, en van zowel het 12v als het 18v systeem heb ik al accus.
Nou heeft Metabo van beide lijnen een multitool, resp de powermaxx MT 12 en de MT 18 LTX. De powermaxx is ca 130 ex accu en lader, 190 met lader. De 18v is ca 190 ex lader. In een directe vergelijking lijken ze elkaar weinig te maken. Wat zou het voordeel van een 18v pakken zijn?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een 12v en 18v machine gelijke vermogens kunnen wegzetten, dus daar zou het voordeel van de 18v versie moeten zitten. De vraag is een beetje hoeveel ‘power’ zo’n multitool nodig heeft om goed te kunnen werken natuurlijk.

Bedrade versies komen met zo’n 300w voorbij, dat zou op 12V 25A moeten zijn, lijkt me sowiezo erg veel maar dat gaat ook ten koste van de tijd die je op een accu kunt multitoolen (is dat een werkwoord?). 18V accu’s hebben vaak een hogere capaciteit, dus langere werktijd?

Onder de streep voor een multitool niet zo spannend denk ik, tenzij je ook van plan bent om er mee te schuren, dat zijn vaak wat langere klussen dan ‘effe’ ergens een hoekje uit foefelen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De 12v accus is 2 stuks 2Ah. Die van 18v heb ik 2*2,5Ah en 5Ah van :)
Metabo is vrij goed in hun accus gelukkig, dat gaat redelijk lang mee bij beide voltages, hangt wel van de machine af uiteraard maar minimaal uur continue. Of ik er mee ga schuren, geen idee, maar heb zoals gezegd meerdere accus, dus wisselen is ook niet echt een issue :)
Vooralsnog zie ik mezelf geen trap schuren ofzo, hooguit wat kozijnen.

Mijn vraag is idd waar je de power voor nodig zou kunnen hebben (behalve meer = beter dan :P).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
The Eagle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:33:
De 12v accus is 2 stuks 2Ah. Die van 18v heb ik 2*2,5Ah en 5Ah van :)
Metabo is vrij goed in hun accus gelukkig, dat gaat redelijk lang mee bij beide voltages, hangt wel van de machine af uiteraard maar minimaal uur continue. Of ik er mee ga schuren, geen idee, maar heb zoals gezegd meerdere accus, dus wisselen is ook niet echt een issue :)
Vooralsnog zie ik mezelf geen trap schuren ofzo, hooguit wat kozijnen.

Mijn vraag is idd waar je de power voor nodig zou kunnen hebben (behalve meer = beter dan :P).
Een 10,8V (=12V) accu van 2Ah heeft 21,6 Wh capaciteit
Een 18V (=20V) accu van 2,5Ah heeft 45 Wh capactiteit.
De 18V accu heeft dus meer dan 2x zoveel capaciteit. De 5 Ah 18V accu haal zelfs 90Wh, dus die kan ruim 4x zo lang werken op 1 accu als een 12V 2 Ah combi.

In aanvulling op @Pixeltje: 18V accu's kunnen over het algemeen ca. 700W leveren (sommige nog veel meer), dus de ca. 300W die een multitool nodig heeft zal inderdaad niet minder presteren. Het verschil zit hem dus inderdaad in de langere werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

Als je een schroef of stalen paumelle moet doorzagen is die extra power wel fijn, en de hoeveelheid uitslag maakt daar ook een heel groot verschil.
Het zou me niet verbazen als de 18v een grotere uitslag heeft dan de 12v versie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

The Eagle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:45:
Ik gebruik van DeWalt 12V machines, de buurman heeft Makita 18v. Ik vind de 12v machines veel compacter en daardoor makkelijker te hanteren. Zeker voor de klusser rond huis heeft t allemaal genoeg power!

Geen idee of dat bij Metabo ook opgaat dat de 12v lijn compacter is. Over accus, ik kan ze niet sneller leeg krijgen dan dat ze opladen dus 1 in de lader en 1 in de machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
henkie196 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd naar hoe de DTM52 het doet qua trillingen, want ik vind persoonlijk de Fein helemaal niet veel trillen. Dan moet die DTM52 wel helemaal fluisterstil zijn :+
Ten opzichte van mijn vorige Fein multitool is de Makita stiller en voel ik minder trilling. Maar de Fein had ik al een paar jaar. Die zullen inmiddels hun antivibratie ook wel hebben verbeterd.

Maar desalniettemin was ik wel positief verrast hoe 'smooth' hij zaagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 17:51
stevenP schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Ik heb zelf de Zwaluw MK5 (zoals ook eerder in dit topic genoemd) en veel plezier aan. De zwaluw pro 2000 op het werk en hier wordt echt dagelijks mee gewerkt. Ik vind zelf 90 wel echt veel voor een kitspuit, al ben ik het eens met de 'slechte kitspuit is foute bezuiniging'.
Ik gebruik, na jarenlang een goedkope kitspuit te hebben gebruikt, tegenwoordig een Akkit van de Hornbach. Een solide apparaat naar het geld moet ik zeggen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Framoes schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Ten opzichte van mijn vorige Fein multitool is de Makita stiller en voel ik minder trilling. Maar de Fein had ik al een paar jaar. Die zullen inmiddels hun antivibratie ook wel hebben verbeterd.

Maar desalniettemin was ik wel positief verrast hoe 'smooth' hij zaagt.
mijn nieuwe fein lijkt qua trillingen ook beter dan mijn oude fein (in basis het zelfde model.) wellicht heeft slijtage ook nog iets te vertellen op het gebied van trillingen. zaagjes hebben er denk ik ook iets mee te maken, newone zaagjes lijken bv harder te trillen dan "echte" zaagjes. Op mijn oude fein konden van die 13 in een dozijn elcheepo zaagjes en die trilde ook harder dan de orginele. en hoewel ik het niet meer kan vergelijken heb ik het idee dat die elcheepo zaagjes het weer slechter deden dan starlock newone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Achter ons kookeiland heb ik een achtermuurtje gezet welke ik ga betegelen. Tegelen heb ik nog nooit eerder gedaan dus ik zou graag een paar zaken met jullie willen checken.

1. Het gaat om nog geen vierkante meter, dus om de tegels op maat te maken zit ik te denken aan een simpele HBM-tegelsnijder te halen van een paar tientjes. Eventueel zou ik een extra snijwieltje erbij kunnen kopen mocht het snel bot worden, maar aangezien het waarschijnlijk maar gaat om een tegel op 5 verwacht ik van niet. Iemand ervaring met een dergelijke machine?

(In de nabije toekomst zal ook onze badkamer opnieuw getegeld moeten worden, maar onze badkamer is mini, dus dat zal wederom gaan om maar een paar tegels die op maat gemaakt dienen te worden.)

2. De tegels kunnen volgens de tegelverkoper ook prima koud gelegd worden. D.w.z. zonder voegen. Online lees ik wisselende verhalen. Kortom is dit mogelijk? De tegels komen wel achter een inductieplaat dus vetspetters zijn niet uit te sluiten :) Anders een minimale voeg van een enkele millimeter?

3. Is het aan te raden om een diamantschijf voor tegels op te halen? Ik weet niet of alle tegels mooi en netjes 'breken'. Misschien dat ik het dan kan bijwerken met de flex? Misschien ook een tegelkniptang?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc-BGEA3gLHx_jMVbY8PUxLa36Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIQ2rEU6UKtTpvGxuy4TXF4t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnd9OVZjE60ZRG39zfrXTYYJULw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7s2aW2utGcvyy8M0aNHTCuq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door webber87 op 18-10-2022 09:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 19:23
Dit soort gladde tegels snijden prima met een tegelsnijder. Een extra snijwieltje heb je niet nodig. 1 keer er overheen snijden en dan breken en dan heb je een keurige op maat gemaakte tegel. Wel even uitkienen dat je niet te dicht bij de rand moet snijden, want dan breekt hij niet altijd over je kerf.

Lastige hoekjes kun je doen met haakse slijper met diamantschijf (gladde schijf zonder segmenten) of tegelzaag. Dat is vaak net wat minder mooi dan snijden.

Grote ronde gaten met een klokboor met sponsje erin dat je in water drenkt.

Een tegelkniptang is niet nodig.

Koud tegen elkaar aanleggen: tja, met gerectificeerde tegels kun je het misschien doen, die zijn nauwkeurig qua maat, maar dan nog zit er een groef tussen, waar je dan de viezigheid uit moet borstelen. Ik zou zelf voegen, dan is het ook netjes waterdicht.

Verder advies: Denk ook even na hoe je de randen gaat doen: verf, kit of randprofiel? En dek je kookplaat af met iets stevigs, 't zou zonde zijn als daar iets op valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Springuin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:05:
Dit soort gladde tegels snijden prima met een tegelsnijder. Een extra snijwieltje heb je niet nodig. 1 keer er overheen snijden en dan breken en dan heb je een keurige op maat gemaakte tegel. Wel even uitkienen dat je niet te dicht bij de rand moet snijden, want dan breekt hij niet altijd over je kerf.

Lastige hoekjes kun je doen met haakse slijper met diamantschijf (gladde schijf zonder segmenten) of tegelzaag. Dat is vaak net wat minder mooi dan snijden.

Grote ronde gaten met een klokboor met sponsje erin dat je in water drenkt.

Een tegelkniptang is niet nodig.

Koud tegen elkaar aanleggen: tja, met gerectificeerde tegels kun je het misschien doen, die zijn nauwkeurig qua maat, maar dan nog zit er een groef tussen, waar je dan de viezigheid uit moet borstelen. Ik zou zelf voegen, dan is het ook netjes waterdicht.

Verder advies: Denk ook even na hoe je de randen gaat doen: verf, kit of randprofiel? En dek je kookplaat af met iets stevigs, 't zou zonde zijn als daar iets op valt.
Dank! Hier kan ik wat mee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010

Persoonlijk vind ik het lastig om advies te geven over een accu boorhamer. Ik heb hier de HR2610 (230) en de dhv243.
De 243 is echt een ideaal ding en voor de meeste klussen een geweldige machine. Ik
merk dat ik hem gewoon sneller pak dan de bedrade op moment van twijfel of mijn klopboor (dhp481) het niet gaat halen of tijdens klussen met veel wisselingen van hout naar steen/beton. Waar ik vroeger weleens koos voor het wisselen ipv een 2de boormachine pak ik nu sneller een 2de machine.
Maar ik heb toch ook al enkele keren gehad waarbij de 243 mij in de steek liet omdat ie het niet haalde, waarna de 2610 geen krimp gaf (met hetzelfde boortje). Al waren dit wel momenten met 18mm of zo in een betonvloer.
Zou ik zelf moeten kiezen voor bedraad of accu zal ik kiezen voor bedraad omdat je meestal toch een stofzuiger erbij hebt en je gewoon wat meer power hebt
Ook zorgt het gewicht en de gewichtsverdeling bij mij voor een lichte voorkeur voor de HR.
Maar zoals gezegd voor de meeste klussen is de 243 een prima machine die echt wel lekker werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Vraagje aan de multitool-gebruikers hier.

Ik ben in het bezit van een Bosch multitool met star lock. Nu zijn die zaagbladjes natuurlijk onbeschoft duur in tegenstelling tot 'universeel' zaagbladen, dus ik was eigenlijk op zoek naar een adapter van star lock naar universeel. Ik heb natuurlijk al even zitten googelen en kom eigenlijk niet zoveel tegen behalve deze op Amazon die niet meer leverbaar is.

Weet iemand of dit bestaat en waar ik dit kan krijgen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TTG101
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07-2024

Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een DHR243ZJW set (met stofzuiger). Heb voor de selectie lang getwijfeld of de meerprijs voor dit duuredere apparaaraat (T.o.v. de DHR202) het waard zou zijn.

Na ongeveer een jaar klussen in onze mid jaren '90 woning kan ik hem niet genoeg aanraden.Ruim voldoende kracht en toch redelijk handzaam. Hij maakt een enorm verschil bij het boren in de betonnen muren. Daarbij was de breekfunctie onmisbaar bij het slopen van de oude badkamer. De tegels, wandjes en de dekvloer waren binnen no-time omgetoverd tot puin.

Hij is niet perfect maar de stofzuiger is wel een enorm vorodeel. Het scheelt enorm in de troep die je op moet ruimen. Daarbij heeft de afzuiging een dubbelfunctie als diepteinstelling waardoor dat malle plakbandje op de boor onnodig is en je meerdere gaten op exact dezelfde diepte kunt boren.

Mocht je hem gaan aanschaffen dan is het goed om op het typenummer te letten. Makita maakt een DHR242 en een DHR243. De 242 heeft een vaste SDS boorkop en de 243 heeft zowel een SDS als een snelspan boorkop. Ik ben zelf voor die laatste gegaan want je weet maar nooit. (heb hem overigens nog nooit gebruikt)

En een tip voor de SDS boor liefhebber: investeer in 4-puntige boren. Daarmee springt de boor niet eerst 2 cm in het rond voordat hij de muur in gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Harrie_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:08:

Ik ben in het bezit van een Bosch multitool met star lock. Nu zijn die zaagbladjes natuurlijk onbeschoft duur in tegenstelling tot 'universeel' zaagbladen, dus ik was eigenlijk op zoek naar een adapter van star lock naar universeel. Ik heb natuurlijk al even zitten googelen en kom eigenlijk niet zoveel tegen behalve deze op Amazon die niet meer leverbaar is.

ik koop zaagjes van newone voor het prutswerk. tekoop bij onze vrienden in china ik zie wel dat die ook wat duurder zijn geworden.

zoekterm: newone starlock

tip: zet de snelheid wat lager dan verbranden ze minder en gaan ze best lang mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 19-10-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Laatst online: 24-06 15:06
Harrie_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:08:

Ik haal ze bij ecotools, je zou een adapter moeten gebruiken maar ik krijg ze zonder er prima op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

twain4me schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

ik koop zaagjes van newone voor het prutswerk. tekoop bij onze vrienden in china ik zie wel dat die ook wat duurder zijn geworden.

zoekterm: newone starlock

tip: zet de snelheid wat lager dan verbranden ze minder en gaan ze best lang mee :)
Ik zie dat die nog steeds ongeveer € 5 per stuk kosten. De universeelbladen koop je voor € 1, dus mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een adapter; dat heb je met een paar bladen er al uit (mits die adapter ook niet de hoofdprijs kost). Tjah, gereedschap cadeau krijgen dan krijg je zoiets; zelf had ik nooit starlock gekocht vanwege de absurde prijs van die bladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

meenkdrie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Ik haal ze bij ecotools, je zou een adapter moeten gebruiken maar ik krijg ze zonder er prima op..
Zal vanavond dat ding nog eens ter hand nemen om te kijken hoe het zit. Ik heb nu wat universeelbladjes liggen en die krijg ik er niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Harrie_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Ik zie dat die nog steeds ongeveer € 5 per stuk kosten. De universeelbladen koop je voor € 1, dus mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een adapter; dat heb je met een paar bladen er al uit (mits die adapter ook niet de hoofdprijs kost). Tjah, gereedschap cadeau krijgen dan krijg je zoiets; zelf had ik nooit starlock gekocht vanwege de absurde prijs van die bladen...
ja, ze zijn duurder geworden ik denk dat ze inmiddels weten dat ze een van de weinigen zijn die dat spul betaalbaar konden leveren.

ergens is dat starlock wel fein (grin) en door het beperkte verbruik per jaar valt het duurder zijn per jaar wat mij betreft wel wel mee.

anders verkoop je de machine toch en koop je een andere terug, met een imbus ofzo een adpter gaan zitten bedienen zit je volgens mij ook niet op te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Laatst online: 24-06 15:06
Harrie_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Zal vanavond dat ding nog eens ter hand nemen om te kijken hoe het zit. Ik heb nu wat universeelbladjes liggen en die krijg ik er niet op...
Ik doe hem open, dan hard die blaadjes er tegen duwen en locken. Zit het gewoon vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-06 13:14
knip verkeerde topic.

[ Voor 94% gewijzigd door engeneer13 op 19-10-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Harrie_ @twain4me @meenkdrie ik heb zelf ook sinds kort een multitool met Starlock, dus ik lees met interesse mee.

Zou deze adapter van Starlock naar universele blade wat zijn? Het ziet er me iig wel goede kwaliteit uit. En compatibel met Bosch, Fein en Festool. Het zou gezien de korting en gratis verzending wel interessant zijn om deze met enkele tweakers samen in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sloth schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:40:
@Harrie_ @twain4me @meenkdrie ik heb zelf ook sinds kort een multitool met Starlock, dus ik lees met interesse mee.

Zou deze adapter van Starlock naar universele blade wat zijn? Het ziet er me iig wel goede kwaliteit uit. En compatibel met Bosch, Fein en Festool. Het zou gezien de korting en gratis verzending wel interessant zijn om deze met enkele tweakers samen in te kopen.
groupbuy's mogen op tweakers formeel niet ;)

ik had een fein met de bekende snel sluiting nu heb ik starlock. Ik geloof niet dat ik starlock heb om te degraderen naar een imbus :+ dan heb ik wel een beetje het idee dat ik het el cheapo kranenbroek ding van een vriend vast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
meenkdrie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Ik doe hem open, dan hard die blaadjes er tegen duwen en locken. Zit het gewoon vast :)
Klinkt niet alsof het dan heel denderend vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Als we met minimaal 3 zijn dan heb ik daar wel interesse in, al met al toch nog best prijzig die adapter.
twain4me schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:50:
[...]
ik had een fein met de bekende snel sluiting nu heb ik starlock. Ik geloof niet dat ik starlock heb om te degraderen naar een imbus :+ dan heb ik wel een beetje het idee dat ik het el cheapo kranenbroek ding van een vriend vast heb.
Ik snap wat je bedoelt maar de vraag is ook een beetje hoeveel gebruik je zo'n apparaat... Ik heb er nu trouwens een met starlock + inbus (lekker nuttig) dus los en vast draaien moet ik toch wel. Ik gebruik 'm incidenteel voor een klusje - waarbij ik dan 3 zaagbladen naar de klote help - dus ik vind het ook niet onoverkomelijk om voor die incidentele klussen het 'snel wisselen' te moeten missen.

En over el cheapo Cranenbroek gesproken; daar kosten de universeelbladjes dus ongeveer € 1 per stuk, dat scheelt wel een slok op een borrel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Harrie_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:51:
Ik snap wat je bedoelt maar de vraag is ook een beetje hoeveel gebruik je zo'n apparaat... Ik heb er nu trouwens een met starlock + inbus (lekker nuttig) dus los en vast draaien moet ik toch wel. Ik gebruik 'm incidenteel voor een klusje - waarbij ik dan 3 zaagbladen naar de klote help - dus ik vind het ook niet onoverkomelijk om voor die incidentele klussen het 'snel wisselen' te moeten missen.

En over el cheapo Cranenbroek gesproken; daar kosten de universeelbladjes dus ongeveer € 1 per stuk, dat scheelt wel een slok op een borrel :)
Is inderdaad apart dat Bosch starlock multitools heeft die geen snelwissel systeem hebben (de 12V en de basic bedrade versie, zo te zien). Dure blaadjes en geen voordeel van het wisselsysteem. En op 12V heb je niet eens de keuze voor een snelwissel systeem.

Drie blaadjes per klus is ook behoorlijk veel, ben benieuwd wat je zaagt dat het zo hard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09

Dan koop je starlock, lekker makkelijk wisselen van bladen, ga je een adapter kopen zodat je alsnog met een inbussleutel aan t hannesen bent :+

Oh dit was al opgemerkt :P

Ik vind starlock echt perfect, super snel wisselen van blad, of en even de hoek aanpassen oid. vind ik de paar euro extra per blad echt meer dan waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Makrolon op 20-10-2022 08:53 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 15:37
Makrolon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Dan koop je starlock, lekker makkelijk wisselen van bladen, ga je een adapter kopen zodat je alsnog met een inbussleutel aan t hannesen bent :+

Oh dit was al opgemerkt :P

Ik vind starlock echt perfect, super snel wisselen van blad, of en even de hoek aanpassen oid. vind ik de paar euro extra per blad echt meer dan waard.
Starlock wil niet zeggen dat je snel kunt wisselen. Dat kan alleen met de Snap-In modellen.

Bosch heeft biedt de multitools in drie vermogensklassen aan: Starlock, StarlockPlus en StarlockMax. Deze vermogensklassen dienen als oriëntering bij het kiezen van het telkens bij het machinevermogen passende accessoire

Waarbij b.v StarlockPlus accessoires niet op een gewone Starlock machine passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
remmuz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Starlock wil niet zeggen dat je snel kunt wisselen. Dat kan alleen met de Snap-In modellen.

Bosch heeft biedt de multitools in drie vermogensklassen aan: Starlock, StarlockPlus en StarlockMax. Deze vermogensklassen dienen als oriëntering bij het kiezen van het telkens bij het machinevermogen passende accessoire

Waarbij b.v StarlockPlus accessoires niet op een gewone Starlock machine passen.
Ahh oke. Dan snap ik de reden van starlock inderdaad niet zo en zou ik ook zon adapter overwegen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

henkie196 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Is inderdaad apart dat Bosch starlock multitools heeft die geen snelwissel systeem hebben (de 12V en de basic bedrade versie, zo te zien). Dure blaadjes en geen voordeel van het wisselsysteem. En op 12V heb je niet eens de keuze voor een snelwissel systeem.

Drie blaadjes per klus is ook behoorlijk veel, ben benieuwd wat je zaagt dat het zo hard gaat.
Ben niet zo'n multitool gebruiker, maar dan lig ik bijvoorbeeld ergens op een vliering en moet ik in een of ander raar hoekje een stukje uit een gording of slaper halen om iets passends te krijgen, dan krijg je van die situaties dat je met gestrekte arm achter het knieschot onder spanning (omdat het eigenlijk niet past) het zaagbladje ergens geforceerd in loopt te duwen. Weet niet of je daar beeld bij hebt, maar dat is zeg maar waar ik af en toe mee te maken heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Harrie_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:22:
Ben niet zo'n multitool gebruiker, maar dan lig ik bijvoorbeeld ergens op een vliering en moet ik in een of ander raar hoekje een stukje uit een gording of slaper halen om iets passends te krijgen, dan krijg je van die situaties dat je met gestrekte arm achter het knieschot onder spanning (omdat het eigenlijk niet past) het zaagbladje ergens geforceerd in loopt te duwen. Weet niet of je daar beeld bij hebt, maar dat is zeg maar waar ik af en toe mee te maken heb :+
Drie blaadjes verbruik niet omdat ze door slijten, maar omdat ze afbreken, dan? Tenzij je metalen gordingen hebt, maar dan zou ik wat nerveus worden over wat een hoekje daaruit zagen doet voor de constructie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 10:02
[b]Makrolon in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Ja, ik snap dat starlock systeem ook niet goed, want echt universeel is het zelfs binnen starlock niet... Als je nog geen accu's hebt of niet merkgebonden bent zou ik altijd de DeWalt DCS356 adviseren. Werkt met de goedkope, universele zaagbladen en een simpeler / sneller systeem om bladen te wisselen heb ik nog niet gezien. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
NCSmits schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Ja, ik snap dat starlock systeem ook niet goed, want echt universeel is het zelfs binnen starlock niet... Als je nog geen accu's hebt of niet merkgebonden bent zou ik altijd de DeWalt DCS356 adviseren. Werkt met de goedkope, universele zaagbladen en een simpeler / sneller systeem om bladen te wisselen heb ik nog niet gezien. ;)
Helemaal eens. Een vriend van mij zit "in" DeWalt en ik ben echt jaloers op zijn multitool. Je knijpt in de hendel en je kan de bladen verwisselen. Je laat de hendel los en het blad zit muur vast. En de bladen koop je gewoon bij Ecotools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Nivado schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Helemaal eens. Een vriend van mij zit "in" DeWalt en ik ben echt jaloers op zijn multitool. Je knijpt in de hendel en je kan de bladen verwisselen. Je laat de hendel los en het blad zit muur vast. En de bladen koop je gewoon bij Ecotools.
Ik verbaas me eigenlijk dat dit z'n onderwerp kan zijn. Ik heb ooit een simpele Black&Deck multitool gekocht en die heeft gewoon een (naar mijn idee) universeel gaatjes systeem en met een simpele knijp hendel.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
BoschR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Ik verbaas me eigenlijk dat dit z'n onderwerp kan zijn. Ik heb ooit een simpele Black&Deck multitool gekocht en die heeft gewoon een (naar mijn idee) universeel gaatjes systeem en met een simpele knijp hendel.
Ik ga er van uit dat dit gepatenteerd is door de Stanley Black & Decker holding.
Laat DeWalt nu net een dochter onderneming zijn van Stanley Black & Decker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 13:32
Mijn vorige van Lidl had ook gewoon een Flip om zaagjes vast te zetten. Ik wissel nu met de Bosch met inbus veel minder. Maar gebruik en gebruikte hem eigenlijk alleen voor zagen (niet in gordingen =)) dus wissel van eigenlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BoschR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Nog los van de hendel zelfd op die pinnentjes die in de gaatjes moeten zitten ook rechten en zijn niet universeel ;)

ze maken de zaagjes universeel zodat ze op (bijna) al die systemen passen. (deze dus niet op die dewalt omdat dan de achterkant open moet zijn om snel te kunnen wisselen, en plat waarschijnlijk)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S345094b676a64fb6a20952a1c2aef427V.jpg

Wel kudo's voor dewalt, dit lijkt wel een hele goede oplossing. :)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 20-10-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 10:02
twain4me schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:07:
[...]
(deze dus niet op die dewalt omdat dan de achterkant open moet zijn om snel te kunnen wisselen, en plat waarschijnlijk)
Ik heb mijne niet bij de hand, maar er staat me iets van bij dat je er ook gesloten zaagbladen op kunt zetten door alsnog de inbus los te draaien. Dan doe je de hendel-handigheid wel teniet, maar kun je het blad nog steeds gebruiken.

Edit: Ik heb het niet verkeerd onthouden, behalve dat je geen inbus los draait, maar een extra inbus er in draait. ;) Hier zie je het: YouTube: DeWalt 18v XR DCS356 ~ Multi Tools #3

[ Voor 19% gewijzigd door NCSmits op 20-10-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

NCSmits schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Ik heb mijne niet bij de hand, maar er staat me iets van bij dat je er ook gesloten zaagbladen op kunt zetten door alsnog de inbus los te draaien. Dan doe je de hendel-handigheid wel teniet, maar kun je het blad nog steeds gebruiken.

Edit: Ik heb het niet verkeerd onthouden, behalve dat je geen inbus los draait, maar een extra inbus er in draait. ;) Hier zie je het: YouTube: DeWalt 18v XR DCS356 ~ Multi Tools #3
ja, maar dat zie ik meer als oplossing om je oude of verkeerd gekochte zaagjes te verbruiken. ik zou niet met opzet een zaagje kopen wat alleen met een omweg past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:20
Ik heb een GST 12V-70 daar wil ik een geleider gebruiken daarvoor heb ik een adapter als deze nodig en kan ik toch op deze monteren

Bosch handleiding is nou niet bepaald duidelijk over geleider :F
bepaalde GST decoupeerzagen
Vervolgens nergens te vinden of het om de GST 12V-70 gaat

[ Voor 6% gewijzigd door Amdwarrior op 20-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Amdwarrior schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:40:
Ik heb een GST 12V-70 daar wil ik een geleider gebruiken daarvoor heb ik een adapter als deze nodig en kan ik toch op deze monteren

Bosch handleiding is nou niet bepaald duidelijk over geleider :F

[...]
Vervolgens nergens te vinden of het om de GST 12V-70 gaat
Op dat plaatje bij de adapter staat op de adapter zelf welke zagen die op zou passen: GST 160, GST 140, GST 1400, GST 18V-LIB, GST 18V-LIS, JS587. Een paar van die zagen zijn uit produktie, denk ik, maar ik zie er niks 12V op staan, in ieder geval.

Eveneens op één van die plaatjes zie ik dat de adapter op een FSN rail zou moeten passen, zo te zien aan de kant waar de splinterstrip niet ziet.

Let op dat dit trouwens geen garantie is op een volledig rechte zaagsnede, het is best mogelijk dat je zaagje nog uit zichzelf wat heen en weer gaat lopen. Wat dat aan gaat kun je net zo goed gewoon de FSN rail op je werkstuk klemmen en de voet van de zaag daar tegenaan houden. Andere mensen zullen vast een latje noemen om als geleiding te nemen, maar ik moet de eerste rechte lat nog tegenkomen, terwijl de rail wel gewoon altijd recht is ;)

Maar goed, als je een echt rechte zaagsnede wilt hebben, heb je een cirkelzaag / invalzaag op een geleidingsrail nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 20-10-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
henkie196 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Op dat plaatje bij de adapter staat op de adapter zelf welke zagen die op zou passen: GST 160, GST 140, GST 1400, GST 18V-LIB, GST 18V-LIS, JS587. Een paar van die zagen zijn uit produktie, denk ik, maar ik zie er niks 12V op staan, in ieder geval.

Eveneens op één van die plaatjes zie ik dat de adapter op een FSN rail zou moeten passen, zo te zien aan de kant waar de splinterstrip niet ziet.

Let op dat dit trouwens geen garantie is op een volledig rechte zaagsnede, het is best mogelijk dat je zaagje nog uit zichzelf wat heen en weer gaat lopen. Wat dat aan gaat kun je net zo goed gewoon de FSN rail op je werkstuk klemmen en de voet van de zaag daar tegenaan houden. Andere mensen zullen vast een latje noemen om als geleiding te nemen, maar ik moet de eerste rechte lat nog tegenkomen, terwijl de rail wel gewoon altijd recht is ;)
Het hoeft ook niet heel recht te zijn gewoon puur hobby

Maar op Bosch website staat bij mijn GST 12V-70 past op volgende https://www.bosch-profess...roducts/fsn-sa-1600A001FS 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Laatst online: 28-04 21:33
Hoi, kort vraagje: Kent iemand een rolmaat met daarop alleen maar millimeters? Dus 100 bij de 10cm etc.? Ik weet dat ze bestaan, maar ik weet ook dat ze zeldzaam zijn, want ik kan er geen enkele vinden.

Voor degene die denkt: Waarom zou je dat in godsnaam willen? Omdat ik vaak tot op een halve millimeter werk met een rolmaat, merk ik dat ik in m'n hoofd vaak bijvoorbeeld 40 9,5 zeg voor 409,5 millimeter, wat ik dan later omvorm naar 49,5, oftewel 495,0 millimeter. Ook omdat ik veel technische tekeningen in millimeters gemaakt heb zijn millimeters voor mij gewoon een logischere standaard dan centimeters, zelfs op een schaal van 5 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Amdwarrior schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:06:
Het hoeft ook niet heel recht te zijn gewoon puur hobby

Maar op Bosch website staat bij mijn GST 12V-70 past op volgende https://www.bosch-profess...roducts/fsn-sa-1600A001FS 8)7 8)7 8)7
Mwah, ik maak voor de hobby ook kasten thuis, maar wil het wel graag recht hebben ;)

Maar is inderdaad vervelend dat er nergens direct beschreven staat dat de 12V 70 op de FSN SA past, behalve op de product pagina van de 12V 70 zelf via de 'past op' linkjes. Misschien een mailtje richting Bosch zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
timmiej93 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:29:
Hoi, kort vraagje: Kent iemand een rolmaat met daarop alleen maar millimeters? Dus 100 bij de 10cm etc.? Ik weet dat ze bestaan, maar ik weet ook dat ze zeldzaam zijn, want ik kan er geen enkele vinden.

Voor degene die denkt: Waarom zou je dat in godsnaam willen? Omdat ik vaak tot op een halve millimeter werk met een rolmaat, merk ik dat ik in m'n hoofd vaak bijvoorbeeld 40 9,5 zeg voor 409,5 millimeter, wat ik dan later omvorm naar 49,5, oftewel 495,0 millimeter. Ook omdat ik veel technische tekeningen in millimeters gemaakt heb zijn millimeters voor mij gewoon een logischere standaard dan centimeters, zelfs op een schaal van 5 meter.
Van wat ik er van kan vinden, heeft Stabila een aantal opties. Een BM100 en BM300 met 1000 metrische schaal, volgens de website. Ook een mm/mm duimstok (607, niet te verwarren met de 607 N-S). Butien dat heb ik ook niet veel kunnen vinden, eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
henkie196 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Let op dat dit trouwens geen garantie is op een volledig rechte zaagsnede, het is best mogelijk dat je zaagje nog uit zichzelf wat heen en weer gaat lopen.
Dit.
Maar goed, als je een echt rechte zaagsnede wilt hebben, heb je een cirkelzaag / invalzaag op een geleidingsrail nodig.
En dit!

@Amdwarrior Ik heb in het verleden (voor ik een invalzaag en afkortzaag had) een Een Bosch PSL 800 i.c.m. een zaagstation gehad. Dat maakte van je decoupeerzaag min of meer een afkortzaag. Ik dacht hiermee mooi recht en onder verstek te kunnen zagen. Boy was I wrong! Hoe meer ik mijn best deed om recht te zagen hoe meer het zaagje afboog. Ik heb uiteindelijk het zaagstation en de PSL voor een habbekrats verkocht.
Ik heb zelf geconcludeerd dat een decoupeerzaag heel handig is voor de hoekjes van b.v. laminaat en allerlei vormen, maar absoluut niet voor recht zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Makrolon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Ahh oke. Dan snap ik de reden van starlock inderdaad niet zo en zou ik ook zon adapter overwegen.
Heeft vooral te maken met hoe stevig de blaadjes in de multitool zitten. Bij starlock kan je grotere zaagjes en multitools met grotere uitslag gebruiken.

Sneller zagen en groter bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Nivado schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Dit.

[...]

En dit!

@Amdwarrior Ik heb in het verleden (voor ik een invalzaag en afkortzaag had) een Een Bosch PSL 800 i.c.m. een zaagstation gehad. Dat maakte van je decoupeerzaag min of meer een afkortzaag. Ik dacht hiermee mooi recht en onder verstek te kunnen zagen. Boy was I wrong! Hoe meer ik mijn best deed om recht te zagen hoe meer het zaagje afboog. Ik heb uiteindelijk het zaagstation en de PSL voor een habbekrats verkocht.
Ik heb zelf geconcludeerd dat een decoupeerzaag heel handig is voor de hoekjes van b.v. laminaat en allerlei vormen, maar absoluut niet voor recht zagen.
Cue de eigenaar van een Mafell decoupeerzaag die zegt dat je met hun decoupeerzaag en zaagblaadjes wel goed recht kan zagen.

Heb je alleen een zak geld voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Nivado schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Dit.

[...]

En dit!

Hhmm misschien toch nog een GKS 12V-26 kopen vanwege eco systeem.

En voor eventuele andere licht tot middelgrote projecten wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:53
Amdwarrior schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Hhmm misschien toch nog een GKS 12V-26 kopen vanwege eco systeem.

En voor eventuele andere licht tot middelgrote projecten wel handig.
Zaagdiepte van 26mm is wel echt "niks" naar mijn idee. Leuk om een dunner plankje te zagen, maar een balkje gaat al niet lukken. En daarnaast is het ook maar de vraag hoe makkelijk die dan bv door 2 - 2,5cm heen komt. Of dat echt makkelijk gaat of dat die 12V dan al te ligt is en je eigenlijk maximaal 1 tot 2 cm dik kunt zagen fatsoenlijk.

* RobertMe heeft ook (alleen) wat Bosch 12V spul, maar die GKS zie ik het nut niet van in voor incidenteel gebruik. Kans dat die dan te klein / zwak is lijkt mij dan toch bijzonder hoog. Naast dat ik dan liever een "echte" invalzaag heb i.p.v. puur een handcirkelzaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 22:26
RobertMe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Zaagdiepte van 26mm is wel echt "niks" naar mijn idee. Leuk om een dunner plankje te zagen, maar een balkje gaat al niet lukken. En daarnaast is het ook maar de vraag hoe makkelijk die dan bv door 2 - 2,5cm heen komt. Of dat echt makkelijk gaat of dat die 12V dan al te ligt is en je eigenlijk maximaal 1 tot 2 cm dik kunt zagen fatsoenlijk.

* RobertMe heeft ook (alleen) wat Bosch 12V spul, maar die GKS zie ik het nut niet van in voor incidenteel gebruik. Kans dat die dan te klein / zwak is lijkt mij dan toch bijzonder hoog. Naast dat ik dan liever een "echte" invalzaag heb i.p.v. puur een handcirkelzaag.
Ben in het bezit van dit fijne machientje, kracht en gemak in het gebruik is verbazingwekkend.
Met winkelhaak of speedsquare als zaagliniaal al menig plankje en lat haaks afgezaagd.
Op woodworking zijn er meer meningen over te vinden.
https://www.woodworking.n...accucirkelzaag-12v.34312/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:38:
Cue de eigenaar van een Mafell decoupeerzaag die zegt dat je met hun decoupeerzaag en zaagblaadjes wel goed recht kan zagen.

Heb je alleen een zak geld voor nodig.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat ook de P1cc niet recht kan zagen. De kans dat het goed gaat is groter, maar het is nog steeds maar een lang dun zaagje dat maar aan één kant ondersteund wordt. Dus ook op een Mafell kan het nog alle kanten op zwabberen. De P1cc warmt het zaagje minder op door z'n aandrijving, en daarom zal het zaagje hopelijk wat stijver blijven en daarmee wat minder erg gaan zwabberen, maar een decoupeerzaag is nou eenmaal niet voor precisie gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 13:32
Jeweetje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Ben in het bezit van dit fijne machientje, kracht en gemak in het gebruik is verbazingwekkend.
Met winkelhaak of speedsquare als zaagliniaal al menig plankje en lat haaks afgezaagd.
Op woodworking zijn er meer meningen over te vinden.
https://www.woodworking.n...accucirkelzaag-12v.34312/
Ik heb dat ding ook en gebruik sindsdien de decoupeer niet meer. Fantastisch ding, zeker icm winkelhaak/ speedsquare! Voor balkjes heb ik dan een Japanse zaag bij de hand, als nodig zaag ik even in met de gks en wat geduld.
Ik heb een wat grotere ryobi cirkelzaag op 220 voor die paar keer per jaar dat het dieper+recht moet (deuren mostly).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 20:36

MJV

Ik heb die Bosch GKS12V-26 gehad maar uiteindelijk weer verkocht. Doordat voor m'n gevoel het blad relatief klein is en niet zo fijn vertand, werd de zaagsnede vaak wat grof. Geen probleem voor panlatten en dergelijke, maar merkte dat ik 'm weinig gebruikte. Zaagdiepte is inderdaad ook niet veel, maar dat weet je van te voren en hoeft niet problematisch te zijn.

Nu ik mijn Makita DHS680 geen gemis meer aan een kleinere cirkelzaag. Afkorten doe ik dan volgens de methode die @Knappel noemt, dus met speedsquare. Ideaal, afkortzaag komt alleen nog uit de schuur voor plinten en ander precieziewerk/verstek.

[ Voor 16% gewijzigd door MJV op 21-10-2022 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:32
Omdat we binnenkort weer flink mogen meten in een nieuw project wil ik graag een laserafstandsmeter.
Nu heb je groen en rode lasers, voor mijn doel reikt rood voldoende. Opnemen van vlakken erc is een pré.
Wat zijn naast kleur nou nog dingen om op te letten? Mij wordt bv niet duidelijk of je de lengte van het apparaat zelf erbij moet tellen als je een binnenmaat meet.
Iemand tips voor of ervaringen met een bepaald apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47
significant schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:19:
Omdat we binnenkort weer flink mogen meten in een nieuw project wil ik graag een laserafstandsmeter.
Nu heb je groen en rode lasers, voor mijn doel reikt rood voldoende. Opnemen van vlakken erc is een pré.
Wat zijn naast kleur nou nog dingen om op te letten? Mij wordt bv niet duidelijk of je de lengte van het apparaat zelf erbij moet tellen als je een binnenmaat meet.
De meeste lasers laten de keuze aan je zelf.
Dus je meet ofwel van de voorkant ofwel van de achterkant van het apparaat, afhankelijk van je instelling.
Ik zou vooral naar de precisie van de meetresultaten kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
Ik heb zelf een goedkope van Amazon (deze), hij werkt perfect en is (imo) nauwkeurig genoeg. Je hoeft zelf geen afstanden erbij op te tellen, met een knopje kun je switchen tussen meten vanaf de onderkant of bovenkant van het apparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Voggy op 21-10-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ik had er eentje van Amazon van een paar tientjes. Van Tacklife ofzo. Deed het prima. Heb hem een keer getest met een Leica er naast en die kwamen tot dezelfde metingen.

Helaas overleefde de afstandsmeter een paar keer in een kuip met gereedschap vervoeren niet helemaal. Nu wijkt hij altijd X aantal cm af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:46:
Ik had er eentje van Amazon van een paar tientjes. Van Tacklife ofzo. Deed het prima. Heb hem een keer getest met een Leica er naast en die kwamen tot dezelfde metingen.

Helaas overleefde de afstandsmeter een paar keer in een kuip met gereedschap vervoeren niet helemaal. Nu wijkt hij altijd X aantal cm af.
Ik heb ook zo'n goedkope en werkt op zich prima, berekend ook oppervlakte en inhoud, kan instellen of je van de voorkant of achterkant meet.

Alleen buiten is die niet goed bruikbaar. Op een zonnige of zelfs maar licht bewolkte dag ziet die, ook afhankelijk van de ondergrond, al vanaf een meter of 3 al niets meer, zelfs al kan ik wel het puntje zien. Dus als je iets buiten wilt gebruiken, investeer dan in een wat betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

meestal hebben ze een knopje voor binnen/buiten maten. anders is de "binnenmaat" standaard

ik heb ooit met korting op korting voor bijna niets een groene bosch plr30 c gekocht die altijd in mijn auto ligt ik heb ook nog een leica disto voor lastig of veel inmeetwerk. qua nauwkeurigheid is het bijna allemaal wel prima. het gaat dan meer om de features die je zoekt.

edit: buiten merk je idd sneller verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-06 13:09

valluik

Probeert ook maar wat

Beetje afhankelijk wat je budget is natuurlijk. Heb zelf sinds kort een Leica Disto D2 via mijn werk, daar zit ook een smartphone app bij die via Bluetooth verbindt. Daar kan je de gemeten afstanden meteen in een ruimte zetten en daarmee een plattegrond/ruimte dimensioneren. Werkt best geinig, maar moet bekennen dat ik het nog niet serieus gebruikt heb. Hij ligt ook lekker in de hand, maar ik verwacht daarin niet heel veel verschil met een goedkopere.

Kan hem van harte aanraden, hij kost alleen ca. €200 :X

Edit: ter toevoeging: hij werkt buiten ook opvallend goed. Geen hinder van daglicht o.i.d. ondervonden vooralsnog.

[ Voor 5% gewijzigd door valluik op 21-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
twain4me schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Nog los van de hendel zelfd op die pinnentjes die in de gaatjes moeten zitten ook rechten en zijn niet universeel ;)

ze maken de zaagjes universeel zodat ze op (bijna) al die systemen passen. (deze dus niet op die dewalt omdat dan de achterkant open moet zijn om snel te kunnen wisselen, en plat waarschijnlijk)

[Afbeelding]

Wel kudo's voor dewalt, dit lijkt wel een hele goede oplossing. :)
Ik heb ook een fein multitool met snel wissel systeem en werk met de originele en new one zaagjes.
De new one zijn bakken goedkoper maar trillen wel harder en zijn onnauwkeuriger.
Maar dat vind ik prima omdat in niet een multitool gebruik om accuraat te werken.
Wanneer dit wel gewenste is dan pak ik de orginele fein accesoiris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

barry86 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Ik heb ook een fein multitool met snel wissel systeem en werk met de originele en new one zaagjes.
De new one zijn bakken goedkoper maar trillen wel harder en zijn onnauwkeuriger.
Maar dat vind ik prima omdat in niet een multitool gebruik om accuraat te werken.
Wanneer dit wel gewenste is dan pak ik de orginele fein accesoiris
Die ervaring heb ik ook, maar met alle goedkope zaagjes, zachter zetten helpt enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:59
timmiej93 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:29:

Ik heb er een van Fastcap die in millimeters is. Ik denk meer in centimeters, en dan is dit juist niet handig, maar ik begrijp dus helemaal waarom je hiernaar zoekt.
Voor de rest een hele fijne rolmaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Deze week weer al het gereedschap mogen omruilen voor nieuw speelgoed 8)
De nieuwe lijn van Hilti, Nuron.
Niet dat het oude versleten was... Maar iedere 4 jaar alles nieuw is toch wel leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imoPejcrccZvqyMbjsRDfwuT9Wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urrO30Yxk7jwvEuNPnvdxKgT.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk sterk monster dit, beetje zwaar in gewicht. Maar bij zwaar werk geen probleem.
Voor het lichtere werk heb ik de SF 4H.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
Oxellaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:54:
Deze week weer al het gereedschap mogen omruilen voor nieuw speelgoed 8)
De nieuwe lijn van Hilti, Nuron.
Niet dat het oude versleten was... Maar iedere 4 jaar alles nieuw is toch wel leuk.

[Afbeelding]

Heerlijk sterk monster dit, beetje zwaar in gewicht. Maar bij zwaar werk geen probleem.
Voor het lichtere werk heb ik de SF 4H.
Hilti…. Ik heb eens de gereedschap aanbesteding van 15 monteurs in de machinebouw mogen uitvoeren. Op verzoek van de baas was al het elektrische gereedschap van Hilti, ik ben me echt kapot geschrokken van de prijzen. Iig niet consument waardig. Wel levenslang garantie op alles en zonder vragen omruilen.

[ Voor 16% gewijzigd door barry86 op 21-10-2022 22:12 ]

Pagina: 1 ... 123 ... 252 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).