Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Graag zou ik jullie willen vragen welk kitpistool ik het beste kan aanschaffen.

Ik zoek een pistool dat ook de zwaardere kitten/lijmen aankan en graag ook een anti drup functie heeft.

Nu heb ik m'n oog laten vallen op de

Tec7 Gun
https://www.toolstation.nl/tec7-tec-gun/p43976

Zwaluw MK5
https://www.bol.com/nl/nl...Cng.2_6.12.ProductPageUrl

Maar bij Toolstation werd mij medegedeeld dat beide pistolen geen anti drup functie hebben.
Ik dacht zelf van wel.

Hebben jullie een goed advies voor me voor een geschikt kitpistool in een prijsklasse tot zo'n 30-35 euro.

Het is voor hobbymatig gebruik

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:15
@Reintje Het verschil met de voordelige kitpistolen (< €10) ontgaat me hier

[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 05-10-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:59
@Reintje Volgens mij zijn ze hetzelfde

Ik heb de Irion XP Delta Antidrip kitspuit die wel een antidrup functie heeft

Wel iets meer dan 35 euro maar m.i. zijn prijs wel waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Mocht toevallig iemand opzoek zijn naar een haakse slijper. De Makita DGA505ZJ is bij Coolblue goedkoper dan de Hornbach, dus heb hem bij laatstgenoemde voor de Coolblue prijs + 10% korting aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:20
Raymond schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Ik lees op het web (met name klusidee) verschillende meningen. Beetje verwarrend. Mij lijkt idd ook dat een dekvloer ook niet zoveel beukwerk nodig heeft. Maar ik zag ook al een advies van iemand die zei "9-11kg" breekhamer, wat neerkomt op 20+ joule.

Maar aangezien onze tussenvloer van die rode blokken is gemaakt (dus geen kanaalplaten), vind ik het ook wel spannend om een heel zware machine te gebruiken. Maar ik heb ook geen zin om een te lichte te hebben en dus die vloer niet weg te krijgen.

Maar als ik jou begrijp, zou die 5j machine zwaar genoeg moeten zijn? Dan neem ik die morgen ff mee, want 55euries is minder dan huren (zeker als ik hem daarna voor 25 weer op MP trap).
Mijn ervaring is dat tegelwerk met 3-5j prima gaat. Toplaagvloeren kan ook. Maar je merkt dan wel vaak het limiet van de hamer. Iets zwaarder is wel fijner dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:11
[...]

Ik lees op het web (met name klusidee) verschillende meningen. Beetje verwarrend. Mij lijkt idd ook dat een dekvloer ook niet zoveel beukwerk nodig heeft. Maar ik zag ook al een advies van iemand die zei "9-11kg" breekhamer, wat neerkomt op 20+ joule.

Maar aangezien onze tussenvloer van die rode blokken is gemaakt (dus geen kanaalplaten), vind ik het ook wel spannend om een heel zware machine te gebruiken. Maar ik heb ook geen zin om een te lichte te hebben en dus die vloer niet weg te krijgen.

Maar als ik jou begrijp, zou die 5j machine zwaar genoeg moeten zijn? Dan neem ik die morgen ff mee, want 55euries is minder dan huren (zeker als ik hem daarna voor 25 weer op MP trap).
Ik heb ook zo'n "keramische broodjes betonvloer" in de badkamer en keuken, en die rode blokken zijn behoorlijk broos, dus daar zou ik niet te veel kracht op willen zetten.
Dat gezegd hebbende ben ik heel benieuwd naar jouw bevindingen als je de dekvloer t.z.t. heb verwijderd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:32
Reintje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:54:

Ik zoek een pistool dat ook de zwaardere kitten/lijmen aankan en graag ook een anti drup functie heeft.

Tec7 Gun

Zwaluw MK5

Maar bij Toolstation werd mij medegedeeld dat beide pistolen geen anti drup functie hebben.
Ik dacht zelf van wel.

Hebben jullie een goed advies voor me voor een geschikt kitpistool in een prijsklasse tot zo'n 30-35 euro.

Ik vind deze fijn
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-kitspuit/p/B400842

Als je stuggere kit hebt dan hebben die open modellen de neiging de kitbus scheef te duwen.
Daar heb je bij zo'n koker model geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Over kitspuiten gesproken..

ik had laatst met mijn makita DCG180 dat een kitkoker (glaskit den braven) aan de onderkant open was gegaan. dan is het toch wel een heel erg slecht ontwerp om te demonteren en schoon temaken. zo moet je eigenlijk eerst de kit de machine in trekken. gelukkig had ik een bus cleaner & activator (den braven) liggen.

Hoewel veder een prima ding, zou ik als ik weer in de markt was zoeken naar een model wat beter te demonteren is.. de kans is best aanwezig dat er een keertje zoiets gebeurd. Voor nu zorg ik maar dat er altijd een busje cleaner op voorraad is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 17:17

Tec7 Gun

Zwaluw MK5

Ik dacht zelf van wel.

Ik ben heel tevreden over de dripless kitspuit van EcoTools:

https://www.ecotools.nl/kitspuit-dripless/

Had er eerst m'n twijfels over gezien de prijs maar hij is degelijk gebouwd en gewoon fijn om mee te kitten. Ook goed te gebruiken icm dikkere kitten zoals high tack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Even een vraagje over mijn nieuw aangeschafte slagmoersleutel van de Lidl.
Leek mij handig voor de winterbanden wissel.
Ik kan met mijn hand de dopsleutel tegenhouden, op 100nm en ook op 400nm.
Hij ratelt dan gewoon in mijn hand.
Is dat gewoon? Een boormachine ga ik echt niet tegenhouden met mijn hand!
Of is dit het principe van zo'n slagmoersleutel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

Speedboot schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:58:
Dat is inderdaad het principe, bij weerstand zal hij gaan ratelen, en een stuk sneller dan wat je aan kracht kan zetten met een boormachine.
Dit is ook de reden dat het een stuk minder belasting op je pols geeft.

Makkelijk aan het ratelen brengen, gewoon met de hand op een (kleine) dop is niet heel netjes. Bij een degelijke slagmoersleutel/slagschroevendraaier heb je toch al redelijk wat weerstand nodig voordat hij gaat ratelen. Dan vergelijk je natuurlijk wel een machine van 100+ euro met een machine van, wat is dat bij de Lidl, 25 euro?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15

Bijzonder.
De machine van 55euries kan ik op de site niet meer vinden, alleen nog de 70euries versie :o

Kan ook niet zien wat het verschil is. Misschien extra accessoires oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 20:19
Ik heb een jaar of wat geleden de Lidl slagmoersleutel gekocht, en daarmee kreeg ik de wielen van mijn auto niet los. Ook niet met een dikkere, kortere slang op mijn compressor. En ik heb vaker dergelijke berichten gelezen.

Inmiddels heb ik een knappe Hazet slagmoersleutel.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Als een schroefmachine ratelt, zit hij qua koppel aan zijn maximum. Als een slagmoersleutel of slagschroevendraaier ratelt, dan begint hij pas echt kracht te zetten. Het mechaniek om hem te laten ronddraaien zonder slag, dat is dermate licht dat je het dus zo tegenhoudt. En dus begint hij te slaan. Dat is dus iets heel anders dan de koppelbegrenzing van een schroefboormachine.

Mocht je twijfelen of het ding sterk genoeg is: zet hem even op één van je wielen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik heb ook een slagmoersleutel van de Lidl, die ligt sinds ik een DTW285 heb stof te happen. Waardeloos ding, kan hem iedereen afraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Bijzonder.
De machine van 55euries kan ik op de site niet meer vinden, alleen nog de 70euries versie :o

Kan ook niet zien wat het verschil is. Misschien extra accessoires oid?
Op de duitse site wel te vinden:
https://www.lidl.de/p/par...und-meisselset/p100351033

Raar gedoe weer 8)7 Alsof ze met de "folderaanbieding" de prijs gewoon ff 15 euro omhoog hebben gegooid. Via google ook niks terug te vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
barry86 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:22:
[...]

Dat is inderdaad erg goedkoop voor hoe robuust hij er uit ziet.

Ik zelf had deze gevonden:
[Afbeelding]

https://www.amazon.de/-/n...&pd_rd_i=B07Z644ZJN&psc=1

Die van HBM ziet er net zo goed uit, maar veeeel goedkoper.
Terugkomend op mijn "schragen" vraag.
Na mijn zoektocht van een imitatie en half geld tov de toughbuilt C700 heb ik toch de toughbuilt C700 gekocht.
De kwaliteit laat zich echt terugzien in stabiliteit. De imitaite versie doet zijn werk ook wel met alle functionaliteit, maar het waaiert alle kanten op. De toughbuilt is echt robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Rob Z schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:30:
@Reintje Het verschil met de voordelige kitpistolen (< €10) ontgaat me hier
Die tec7 heeft bv een pomp verhouding van 18:1. Dat is aanzienlijk en de Zwaluw mk5 is erg stevig gebouwd.
Beter dan het prul dat ik nu heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:32
twain4me schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:54:
Over kitspuiten gesproken..

ik had laatst met mijn makita DCG180 dat een kitkoker (glaskit den braven) aan de onderkant open was gegaan. dan is het toch wel een heel erg slecht ontwerp om te demonteren en schoon temaken. zo moet je eigenlijk eerst de kit de machine in trekken. gelukkig had ik een bus cleaner & activator (den braven) liggen.

Hoewel veder een prima ding, zou ik als ik weer in de markt was zoeken naar een model wat beter te demonteren is.. de kans is best aanwezig dat er een keertje zoiets gebeurd. Voor nu zorg ik maar dat er altijd een busje cleaner op voorraad is :+
Je kan toch gewoon de kitbushouder losdraaien en afnemen?
barry86 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Terugkomend op mijn "schragen" vraag.
Na mijn zoektocht van een imitatie en half geld tov de toughbuilt C700 heb ik toch de toughbuilt C700 gekocht.
De kwaliteit laat zich echt terugzien in stabiliteit. De imitaite versie doet zijn werk ook wel met alle functionaliteit, maar het waaiert alle kanten op. De toughbuilt is echt robuust.
Ja echt super fijne schragen.

Wel is aan te raden er een balken frame op te maken, dit maakt de schragen nog fijner om mee te werken.

Hier staat de afkortzaag erop, maar hoofzakelijk gebruik ik hem met het frame voor plaatmateriaal.
De afkortzaag heeft een eigen standaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTpuLRpb6tn3M1Mc7VSD58aDtYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy1uybCISjy6w4bq9k7PNTim.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door FRANQ op 06-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 08:47

gakkethijs

niks

Tec7 Gun

Zwaluw MK5

Ik dacht zelf van wel.

Ik heb ~3jr geleden gekozen voor een MK H-40. Had ik veel eerder moeten doen. Als je iemand bent die veel en vaak in de weer is met lijm en/of kit dan is het de prijs meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Om even wat tegengas te geven, heb goede ervaringen met de Parkside PASSK 20-Li A1 accu-slagmoersleutel op 20 volt (de B1 zal gelijkwaardig zijn). Ideaal voor de bandenwissel, ik krijg er alles mee los. Heb ook slagmoersleutels op lucht, maar die gebruik ik dus niet meer :).

[ Voor 3% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-10-2022 16:13 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FRANQ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Je kan toch gewoon de kitbushouder losdraaien en afnemen?
oja, je hebt gelijk. moet ik toch eens uitzoeken waarom er geen beweging meer inzit hier. :+
kennelijk een user error :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
dragonhaertt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Makkelijk aan het ratelen brengen, gewoon met de hand op een (kleine) dop is niet heel netjes. Bij een degelijke slagmoersleutel/slagschroevendraaier heb je toch al redelijk wat weerstand nodig voordat hij gaat ratelen
Ik heb het aan de timmerman gevraagd die nu bij ons aan het werk is. Hij heeft er een van 900nm. Ook die kan je laten ratelen als je de dop beet pakt in je hand, maar het voelt meer prikkelend.
Er is duidelijk verschil in 100nm en 400nm bij mijn slagmoersleutel, dus ik ga er van uit dat de sleutel werkt.
Ik ga een praktijktest doen op mijn autowielen.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Speedboot schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Ik heb het aan de timmerman gevraagd die nu bij ons aan het werk is. Hij heeft er een van 900nm. Ook die kan je laten ratelen als je de dop beet pakt in je hand, maar het voelt meer prikkelend.
Er is duidelijk verschil in 100nm en 400nm bij mijn slagmoersleutel, dus ik ga er van uit dat de sleutel werkt.
Ik ga een praktijktest doen op mijn autowielen.
Bedankt!
Net nog even geprobeerd met mijn Makita, en ja het gaat wel, maar makkelijk zou ik het niet noemen. Tenzij je een grotere dop pakt.
Met een 10mm moet ik best stevig knijpen om hem te laten ratelen.

'Makkelijk' is natuurlijk wel een subjectieve term. Vergeleken met een boormachine voelt het heel makkelijk, die dingen hou je niet zomaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:59

thijsco19

KTM 990 SMT

Maar wie gaat er dan ook een m6je met een slagmoersleutel los draaien?? :D :+
Pas vanaf een m10 wordt een slagmoersleutel handig. (Imo)

Een slagmoersleutel met een hogere kracht heeft een sterkere veer erin zitten. Een sterkere veer betekent dat je meer kracht nodig hebt om de hamer over het aambeeld te tillen = het verschil of je de dop nog vast kan houden of niet.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43
Nivado schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:54:
[...]

Voor het afbikken van tegels is 2,4 al meer dan genoeg. Voor een dekvloer lijkt me dat ook.
Teveel is ook niet goed, dan beschadig je de ondergrond.
Pas als je echt gaat breken heb je meer kracht nodig.
Hangt er erg sterk vanaf hoe de tegels geplaatst zijn. In de specie zoals ze dat vroeger deden dan heb je veel kracht nodig. Zijn ze gelijmd dan kun je met een lichte machine prima uit de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

thijsco19 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:25:
Maar wie gaat er dan ook een m6je met een slagmoersleutel los draaien?? :D :+
Pas vanaf een m10 wordt een slagmoersleutel handig. (Imo)

Een slagmoersleutel met een hogere kracht heeft een sterkere veer erin zitten. Een sterkere veer betekent dat je meer kracht nodig hebt om de hamer over het aambeeld te tillen = het verschil of je de dop nog vast kan houden of niet.
Een slagschroevendraaier heeft het zelfde mechanisme :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:25
gakkethijs schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Ik heb ~3jr geleden gekozen voor een MK H-40. Had ik veel eerder moeten doen. Als je iemand bent die veel en vaak in de weer is met lijm en/of kit dan is het de prijs meer dan waard.
Deze heb ik ook, heerlijk stuk gereedschap maar het echte grote verschil voel je bij lijmkitten, dan heb je veeel minder kracht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Nu online
Ik zit voor een volgens mij bekend dilemma, maar ik kan zo snel niet een goed antwoord vinden in dit draadje.
Volgende maand mogen wij ons nieuwe huis in, en daar gaat flink geschuurd worden.
Momenteel heb ik een no-brand schuurmachine (met roterende en driehoeksvoet), maar ik merk dat mijn handen tintelen en dat stof afzuiging matig is.
Nu zou ik het liefst een Rotex 125 halen, maar ik kan het mezelf nu niet verkopen er 550 euro aan uit te geven.
Waar werkt de rest hier mee? Volgens mij zie ik vaak de DeWalt DWE6423-QS280W voorbij komen of iets dergelijks? Een draad is voor mij geen probleem, gaat toch meestal een stofzuiger aan vast.
Zit er nog iets tussen een relatief simpele DeWalt random orbit sander en een rotex 125 in voor een schappelijke prijs (<250Euro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:13

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zinloos1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:03:
Ik zit voor een volgens mij bekend dilemma, maar ik kan zo snel niet een goed antwoord vinden in dit draadje.
Volgende maand mogen wij ons nieuwe huis in, en daar gaat flink geschuurd worden.
Momenteel heb ik een no-brand schuurmachine (met roterende en driehoeksvoet), maar ik merk dat mijn handen tintelen en dat stof afzuiging matig is.
Nu zou ik het liefst een Rotex 125 halen, maar ik kan het mezelf nu niet verkopen er 550 euro aan uit te geven.
Waar werkt de rest hier mee? Volgens mij zie ik vaak de DeWalt DWE6423-QS280W voorbij komen of iets dergelijks? Een draad is voor mij geen probleem, gaat toch meestal een stofzuiger aan vast.
Zit er nog iets tussen een relatief simpele DeWalt random orbit sander en een rotex 125 in voor een schappelijke prijs (<250Euro)?
Afhankelijk van hoe dapper je voelt zou je zoiets kunnen proberen:
YouTube: $135 ‘Deros’ 1 Year On vs £175, 2021 Sealey [video 483]
Peter millard en nog een andere britse youtuber hebben hier een video over en zijn niet ontevreden.

Ik gebruik zelf een Bosch gex 125 ae en een 150ave voor schuurwerk, die passen mij ook prima en zitten niet op het prijsniveau van de Festool. Makita en de andere merken hebben ongetwijfeld vergelijkbare machines maar daar ben ik niet zo in thuis. Heb destijds voor de Bosch gekozen obv reviews en beschikbaarheid (de grote is tweedehands).

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Waar werkt de rest hier mee?
Rotex 150 hier, absoluut topding :P Erg blij mee. Doet even pijn maar dat vergeet je snel.
Volgens mij heb ik die trouwens maar 550 betaald dus een 125 moet je zeker voor minder vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 10-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Nu online
Pixeltje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:12:
[...]

Afhankelijk van hoe dapper je voelt zou je zoiets kunnen proberen:
YouTube: $135 ‘Deros’ 1 Year On vs £175, 2021 Sealey [video 483]
Peter millard en nog een andere britse youtuber hebben hier een video over en zijn niet ontevreden.

Ik gebruik zelf een Bosch gex 125 ae en een 150ave voor schuurwerk, die passen mij ook prima en zitten niet op het prijsniveau van de Festool. Makita en de andere merken hebben ongetwijfeld vergelijkbare machines maar daar ben ik niet zo in thuis. Heb destijds voor de Bosch gekozen obv reviews en beschikbaarheid (de grote is tweedehands).
Interessant, ik moet zeggen dat mijn interesse gewekt is om eens rond te neuzen naar zo'n knock-off Mirka Devos. Iemand die dat ooit geprobeerd heeft hier? Lijken veel op amazon voorbij te komen onder tal van verschillende namen, bijvoorbeeld deze lijkt goed beoordeeld te worden. Amazon in principe een rotwinkel, maar wel goeie support als het mis gaat. Maar toch lijkt zo'n Rotex me ook nog steeds wel wat.

Nog andere alternatieven die de moeite van het bekijken waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:51
Ik heb de makita schuurmachine BO5041K en die bevalt goed en wordt ook vaak aangeprezen. Voor mij was het een enorme stap voorwaarts, komende van een Parkside schuurmachine. Met een prijs van iets van 150 euro ben ik er enorm blij mee. Of het de beste machine is voor heel veel schuurwerk weet ik niet goed. Ik vergelijk het dan ook vooral met mijn eerdere Parkside van 15 euro ;)

Ik ben dan ook wel benieuwd naar onderbouwde meningen/adviezen wanneer een machine van Festool nou de investering waard is. Bij een grote klus kan ik mij voorstellen dat je dan beter even wat meer kan uitgeven omdat.... Het sneller werkt, omdat het beter schuurt?

[ Voor 15% gewijzigd door webber87 op 10-10-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier een tevreden Bosch GEX gebruiker. Mocht je dat overwegen, er is goede kans dat bij Amazon de komende twee dagen Bosch blauw weer in de aanbieding is.

Kijk bij je oriëntatie in elk geval even goed naar de trillings waarden. De wat duurdere hebben vaak betere demping, lagere trilling en dus minder tintelende handen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Nu online
webber87 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Ik heb de makita schuurmachine BO5041K en die bevalt goed en wordt ook vaak aangeprezen. Voor mij was het een enorme stap voorwaarts, komende van een Parkside schuurmachine. Met een prijs van iets van 150 euro ben ik er enorm blij mee. Of het de beste machine is voor heel veel schuurwerk weet ik niet goed. Ik vergelijk het dan ook vooral met mijn eerdere Parkside van 15 euro ;)

Ik ben dan ook wel benieuwd naar onderbouwde meningen/adviezen wanneer een machine van Festool nou de investering waard is. Bij een grote klus kan ik mij voorstellen dat je dan beter even wat meer kan uitgeven omdat.... Het sneller werkt, omdat het beter schuurt?
Ook een interessante. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat de grote verschillen zijn. De rotex heb ik indrukwekkende video's gezien van bizar snel paint af schuren, en daarnaast de commentaren over het voordeel van trillingsvrij werken. Ook afvoer van stof en het geluidsniveau is belangrijk voor mij. Nu voor de verbouwing moet hij veel zwaar werk kunnen doen, later ook inzetten voor het afwerken van meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Zinloos1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Ook een interessante. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat de grote verschillen zijn. De rotex heb ik indrukwekkende video's gezien van bizar snel paint af schuren, en daarnaast de commentaren over het voordeel van trillingsvrij werken. Ook afvoer van stof en het geluidsniveau is belangrijk voor mij. Nu voor de verbouwing moet hij veel zwaar werk kunnen doen, later ook inzetten voor het afwerken van meubels.
Ah! Dus de variabelen zijn dan kortom samengevat:
- Snelheid / afname snelheid
- Gebruikersgemak / Hanteerbaarheid? (Trillingsvrij)
- Afvoer van stof (gezondheids ding / overweging)

Bovenstaande dus vs <Prijs>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
webber87 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

Ah! Dus de variabelen zijn dan kortom samengevat:
- Snelheid / afname snelheid
- Gebruikersgemak / Hanteerbaarheid? (Trillingsvrij)
- Afvoer van stof (gezondheids ding / overweging)

Bovenstaande dus vs <Prijs>
Wat wil je gaan schuren dan? In een huis kan je van alles schuren, van dakgoten tot trappen en van vloeren tot kozijnen.
Als het ter voorbereiding van schilderklussen is, kijk dan eens naar een rts/dts400 of vergelijkbaar van rupes. dan ben je tegen de 300 euro klaar (geloof ik, niet bekend met huidige prijzen :+ ) en daarmee kom je wel in hoekjes (itt een rotex en andere schuurmachines met ronde voetjes).

* Raymond eigenaar van zowel rotex als rts en het zijn heel verschillende machines.

Weinig leuker dan eerst met de rotex met schuurpapiertje met korrel stoeptegel een stuk hout flink te vormen en daarna met dezelfde machine op standje excenter en korrel 320 het heel mooi glad te schuren :)

Maar het ding maakt niks klaar op een kozijn, daarvoor is de RTS400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rupes LS71 ?
Geen grote machine, maar of dat een probleem is voor je hangt af van wat je er mee gaat doen.
Voor kozijnen is het IIG een uitkomst, erg stil en stabiel, weinig stof, en zowel in de hoekjes als op vlakke stukken kom ik er goed mee weg.

edit: met @Raymond dus :P

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 10-10-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het is al eerder gevraagd, maar wat moet je schuren? Als je alle muren nog moet schuren en verfen, doe jezelf een plezier en haal een wandschuurmachine, dat scheelt je een boel tijd en moeite.

Maar globaal:
  • Grote oppervlakken: Excenter (voor muren en plafonds, grote excenter op stok, oftewel wandschuurmachine)
  • Kleine oppervlakken: Vlakschuurmachine
  • Moeilijke hoekjes: Delta schuurmachine
  • Het moet echt kaal: Geforceerde excenter (rotex, zeg maar)
Tussen een goedkope DeWalt en een Festool kun je nog denken aan een Flex, of Rupes. Type is afhankelijk van wat je moet schuren. Ik ben met m'n Rupes excenter erg tevreden, goede afzuiging, weinig trillingen, schuurt lekker vlot. Daarnaast heb ik nog een Mirka vlakschuurmachine, ook weinig trillingen en goede afzuiging, werkt lekker voor in de hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Verdiep je ook in het schuurpapier, er zit enorm veel verschil in kwaliteit.
Ik ben voorstander van vsm schuurlinnen. Zeer lange standtijden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even crossposten..want gereedschap en handig voor de zoekfunctie :)

bij het lijmen van de XPS plaat van mijn vliegtuigje smolt de smeltlijm ( :+ ) stukjes van de plaat weg.

ik kon net op tijd wat lijm weghalen en afkoelen door te blazen maar het scheelde weinig of de vleugel was niet vastgelijmd maar losgesmolten |:(

Grote boosdoener in dit verhaal is mijn KWB lijmpistool met 11mm lijmstiften, deze gaat tot 195 graden en dat is dus iets te veel van het goede.

Dus op Amazon maar even de Dremel 930 gekocht, die is instelbaar tussen op 105 en óf 165 graden en gebruikt lekkere dunne 7mm lijmstiften met een kleine precisietip :)
Er zijn dan ook lijmstiften met een lage en hoge smelttemperatuur verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.dremel.com/imagestorage/nl-nl/dremel-lijmpistool-930-470-hires-png-rgb-oneux-18775_w_1600_h_800.png

19 euro d:)b

https://www.dremel.com/nl...tool-930-930-18hobby-v470

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 13-10-2022 07:29 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
Als je trillingsvrij wilt, moet je naar Mirka, Rupes of Festool kijken.

De Makita/Dewalt/Metabo/Bosch machines zijn leuk voor het geld en schuren prima, maar leggen het op ergonomie af tegen de eerder genoemde merken.

Dan kan je natuurlijk gelijk voor een Rotex 125 gaan, maar er zit nog wat tussen, namelijk de ETS125. Heeft niet de gigantische afname van een Rotex, maar is wel minstens zo ergonomisch. Rupes heeft volgens mij practisch de zelfde modellen voor meestal een paar tientjes minder.

Ik heb zelf de ETS125 icm een DTS400. Heerlijke machines waar ik heel de dag mee kan schuren. Geen seconde3 spijt gehad van de ca. 300,- per machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik ben zelf van een no-brand schuurmachine naar een Bosch GSS 160 overgestapt en dat verschil in ergonomie was al gigantisch. Voor grote schuurklussen heb ik ook wel eens een Rotex 125 kunnen lenen, die is inderdaad ergonomisch nog beter, maar voor de schuurklussen die ik meestal doe voldoet de Bosch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met aftermarket accu's (en laders?) voor de 18V lijn van Makita. Ik moet eigenlijk nog een accu of 2 erbij hebben maar die prijzen zijn tegenwoordig om te janken :')

Volgens Makita zelf moet je daar absoluut niet aan beginnen:
quote: Makita
[...]
Deze accu’s bevatten als regel inferieure cellen, en nooit de Makita chip die een Makita accu z’n kwaliteit geeft. We hebben via onze reparatiedienst de voorbeelden gezien van de kwalijke gevolgen van deze imitaties. Ze kunnen leiden tot machineproblemen, laders onbruikbaar maken en in een uiterst geval zelfs lichamelijk letsel veroorzaken.
[...]
Wat zijn de ervaringen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Harrie_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:36:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met aftermarket accu's (en laders?) voor de 18V lijn van Makita. Ik moet eigenlijk nog een accu of 2 erbij hebben maar die prijzen zijn tegenwoordig om te janken :')

[...]

Wat zijn de ervaringen?
ik riep de gek.

Ik heb een originele Makita snellader......de huppeldepup18RC

en een Yanec 4Ah replacement accu....die zijn niet baggergoedkoop, maar een stuk beter als ik een paar avonden research mag geloven, dan het echt veel goedkope spul.

Ik heb die Yanec gekozen omdat ik met mijn Panasonic 14,4V ook een heb gekocht toen daar een van de accu's overleed. Die accu heb ik nu al jaren en ik merk geen verschil met de originele.
Het vergelijk is wat lastig, aangezien de originele is 1,5Ah en de Yanec 3Ah.

Met de makita lader en de Yanec accu heb ik af en toe wel een dingetje. Bij het op de lader plaatsen gaat de lader in de zeik, piept en laat de storingslamp zien.

Als ik dan de accu gewoon lekker laat zitten dan gaat die uiteindelijk gewoon geladen worden, het verloop op de acculader is te zien en na laden dan gaat de " klaar" lamp branden.

Dus, geen smooth sailing...maar onoverkomelijk is het niet dat de lader begint te zeiken over non-makita accu's. Er zit tegenwoordig zoveel software in machines en dat heeft ook de weg gevonden naar accu's.

Ik weet niet uit mijn hoofd welk merk dit had, maar er zijn laders die herkennen inmiddels of er een non-brand accu in geplaatst wordt en die gaat dan domweg niet eens laden.

Het hele relaas op de Makita site zou ik met een korreltje zout nemen, ja er zijn dramatisch slechte producten op de markt, maar een goede vervangingaccu hoeft IMHO niet altijd voor origineel onder te doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:40
Nivado schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

De Makita/Dewalt/Metabo/Bosch machines zijn leuk voor het geld en schuren prima, maar leggen het op ergonomie af tegen de eerder genoemde merken.
Ik heb vorige week nog een hele dag staan schuren met een GEX 40-150 (nu in prime aanbieding, DE prime account nodig) en totaal geen last van onvrijwillige jazz hands. De oudere Bosch machines hadden hier meer last van.

Wel weegt dat ding wat, dus als je veel boven je macht staat te schuren is dat nog iets om op te letten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Nu online
henkie196 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:21:
[...]

Het is al eerder gevraagd, maar wat moet je schuren? Als je alle muren nog moet schuren en verfen, doe jezelf een plezier en haal een wandschuurmachine, dat scheelt je een boel tijd en moeite.

Maar globaal:
  • Grote oppervlakken: Excenter (voor muren en plafonds, grote excenter op stok, oftewel wandschuurmachine)
  • Kleine oppervlakken: Vlakschuurmachine
  • Moeilijke hoekjes: Delta schuurmachine
  • Het moet echt kaal: Geforceerde excenter (rotex, zeg maar)
Tussen een goedkope DeWalt en een Festool kun je nog denken aan een Flex, of Rupes. Type is afhankelijk van wat je moet schuren. Ik ben met m'n Rupes excenter erg tevreden, goede afzuiging, weinig trillingen, schuurt lekker vlot. Daarnaast heb ik nog een Mirka vlakschuurmachine, ook weinig trillingen en goede afzuiging, werkt lekker voor in de hoekjes.
Nog niet helemaal helder wat er precies geschuurd moet worden allemaal.
Ik verwacht de deuren, deurposten en waarschijnlijk ook de kozijnen. Misschien de trap ook nog.
Voor het bouwen van meubels dat ik veel doe zijn het voornamelijk grote oppervlakten.
Heb ook nog ergesn een delta schuurmachine en die oude met een driehoeksvoet.

Wanneer doet men normaal het schuren van muren? Er zit nu behang op, ik ben van plan dat te verwijderen en dan te gaan schilderen (met eerst primer). Lijkt mij niet dat dat per se nog geschuurd dient te worden?
Of is het om van die structuurverf te verwijderen?
barry86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:04:
Hoe zet je die in voor een excentrische schuurmachine? Of is het enkel voor een beltsander?

[ Voor 10% gewijzigd door Zinloos1 op 11-10-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Harrie_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:36:

[...]

Wat zijn de ervaringen?
ja, ze zijn prijzig maar ze werken naar mijn ervaring meer dan 10 jaar, dan zijn ze per jaar en per klus best goedkoop :+
er is een kans dat immitatie net zo goed werkt en niet zorgt voor probelemen zoals brand. maar ik vindt het in het geval van die klusprijs niet waard om het uit te proberen. Ik koop eigenlijk alleen immitaie als het orgineel er niet meer is of echt belachelijk duur (en dan met name per klus omgerekend)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webber87
barry86 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:04:
My 2 cents. Ik heb een ooit een aantal doosjes schuurpapier gekocht bij Ecotools. Die bevallen mijn inziens prima en volgens mij gebruiken meerdere Tweakers hier de schuurvellen van Ecotools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier ook +1 voor de Ecotools schuurvellen/netten.
Werken prima, presteren naar verwachting.

Al moet ik zeggen dat de grovere 150mm vellen soms wat 'broos' zijn; de randen brokkelen nogal makkelijk af.

[ Voor 37% gewijzigd door Slonzo op 11-10-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 17:20
Ik heb een paar doosjes schuurnetten van Ecotools gekocht voor op de 125mm excenter schuurmachine. Man wat is dat een drama zeg, ik begon mij al tijden af te vragen of het nou aan mij lag, of dat het schuurpapier gewoon troep is.

Paar weken terug heb ik 3M Cubitron II gekocht (terwijl ik nog halve doosjes had van Ecotools): https://www.nonpaints.com...ing-discs-125mm-50-pieces

Het verschil is echt bizar, die troep van Ecotools is direct de prullenbak in gegaan. Met die 3M netten kan ik twee keer rustig over eiken heen gaan om m'n markeerlijntjes weg te halen met 120 grit, dat lukte met die Ecotools netten echt niet.

Ik ben er nu van overtuigd dat het gebruikte schuurpapier meer uitmaakt dan de machine. Ik heb een DeWalt DWE6423 en die werkt best fijn, zuigt ook erg goed af icm die schuurnetten.

Kijk vooral deze test: YouTube: Largest Sandpaper Test EVER Done - Top 19 brands Tested using Robots...

Die ecotools netten zou ik nooit iemand aanraden, met het normale schuurpapier heb ik geen ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
TheJVH schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:41:
Die ecotools netten zou ik nooit iemand aanraden, met het normale schuurpapier heb ik geen ervaring.
Ik wel. Het groene schuurpapier is prima bruikbaar. Misschien niet zo goed als mn Festool Granit. Maar het verschil is niet zo groot, dat ik de neiging heb om alles maar van Granit te halen.
Dat zou nog weer een paar 100 € extra betekenen :) (5-8 soorten korrel, voor 4-5 machines tikt wel aan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Raymond schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Ik wel. Het groene schuurpapier is prima bruikbaar. Misschien niet zo goed als mn Festool Granit. Maar het verschil is niet zo groot, dat ik de neiging heb om alles maar van Granit te halen.
Dat zou nog weer een paar 100 € extra betekenen :) (5-8 soorten korrel, voor 4-5 machines tikt wel aan :) )
ik ook prima spul.. wel eens vergist in het aantal gaatjes, dus volgende keer moet ik iets beter opletten wat ik koop. ik gebruik ook de beschermpad om de machine te beschermen, dat werk vooralsnog ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zinloos1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:53:
Nog niet helemaal helder wat er precies geschuurd moet worden allemaal.
Ik verwacht de deuren, deurposten en waarschijnlijk ook de kozijnen. Misschien de trap ook nog.
Voor het bouwen van meubels dat ik veel doe zijn het voornamelijk grote oppervlakten.
Heb ook nog ergesn een delta schuurmachine en die oude met een driehoeksvoet.

Wanneer doet men normaal het schuren van muren? Er zit nu behang op, ik ben van plan dat te verwijderen en dan te gaan schilderen (met eerst primer). Lijkt mij niet dat dat per se nog geschuurd dient te worden?
Of is het om van die structuurverf te verwijderen?
Voor de deuren en je meubels is wellicht de excenter wel handig. Maar voor de deurposten, kozijnen, en mogelijk in de hoekjes van je te maken meubels is een vlakschuurmachine ook nodig, dat ga je niet lukken met een excenter. De excenter heeft wel een hogere afname wat handig is voor een trap kaal te schuren (rotex nog hogere afname), maar dan heb je nog steeds een vlak- of deltaschuurmachine nodig voor de hoekjes. Een lakfrees werkt ook goed om een trap kaal te krijgen.

Hoort misschien wat meer thuis in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6, maar met muren met behang zou ik er niet vanuit gaan dat je na afhalen van het behang het meteen kunt schilderen. Of in ieder geval niet dat het eindresultaat er dan mooi uit ziet. Een kale muur schuur je meestal voordat je gaat schilderen, zodat je een mooie, vlakke, en gladde muur krijgt. Na behang verwijderen heb je goede kans dat je nog de laatste resten behang / behanglijm moet verwijderen, dan een dunne laag stuc erop om het netjes vlak te krijgen, dat opschuren, dan met een primer verfen en nog een keer met de uiteindelijke verf (of twee keer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Raymond schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Volgens mij heeft @TheJVH het over schuurnetten en geen schuurpapier. Of het moet Vlaams zijn voor schuurpapier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
webber87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Volgens mij heeft @TheJVH het over schuurnetten en geen schuurpapier. Of het moet Vlaams zijn voor schuurpapier.
Hij vroeg zich af hoe zit met schuurpapier, daar reageerde ik op. Zie ook mn quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er toevallig een Metabo KGS 254 M eigenaar die me de afmetingen in transportstand (zaagblad naar beneden ingeklapt) zou kunnen geven?

Ik twijfel of deze unit in mijn auto (sedan) past. Dan kan ik het even nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Ik ben in de markt voor een mooie railsquare voor mijn Scheppbach rail. In de toekomst wil ik een MFT-tafel gaan maken maar dit lijkt mij een mooie eerste (snelle) stap naar sneller werken met de invalzaag.

Ik zit te kijken maar ik vind ze wel aan prijs, bijvoorbeeld die van Benchdogs. Heeft iemand tips voor een prima railsquare, maar dan voor een iets lievere prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Ik heb een paar doosjes schuurnetten van Ecotools gekocht voor op de 125mm excenter schuurmachine. Man wat is dat een drama zeg, ik begon mij al tijden af te vragen of het nou aan mij lag, of dat het schuurpapier gewoon troep is.

Paar weken terug heb ik 3M Cubitron II gekocht (terwijl ik nog halve doosjes had van Ecotools): https://www.nonpaints.com...ing-discs-125mm-50-pieces

Het verschil is echt bizar, die troep van Ecotools is direct de prullenbak in gegaan. Met die 3M netten kan ik twee keer rustig over eiken heen gaan om m'n markeerlijntjes weg te halen met 120 grit, dat lukte met die Ecotools netten echt niet.

Ik ben er nu van overtuigd dat het gebruikte schuurpapier meer uitmaakt dan de machine. Ik heb een DeWalt DWE6423 en die werkt best fijn, zuigt ook erg goed af icm die schuurnetten.

Kijk vooral deze test: YouTube: Largest Sandpaper Test EVER Done - Top 19 brands Tested using Robots...

Ik heb helaas dezelfde ervaring met de Ecotools schuurnetten, maar al een jaar of 2 geleden. Compleet onbruikbaar, binnen een paar seconden verliest het alle grit. Heb dit ook aan Ecotools gemeld, maar kennelijk verkopen ze die rotzooi dus nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:53
webber87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:15:
Ik ben in de markt voor een mooie railsquare voor mijn Scheppbach rail. In de toekomst wil ik een MFT-tafel gaan maken maar dit lijkt mij een mooie eerste (snelle) stap naar sneller werken met de invalzaag.

Ik zit te kijken maar ik vind ze wel aan prijs, bijvoorbeeld die van Benchdogs. Heeft iemand tips voor een prima railsquare, maar dan voor een iets lievere prijs?
Misschien moet je even in de China-tools serie kijken van HookedOnWood op Youtube. Volgens mij was hij prima te spreken over de Fonson railsquare bij Banggood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Voor goede stofafzuiging kun je ook gaas schuur vellen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

Iemand ervaring met zowel een goedkope bouwmarkt behangafstomer en een professionele stoomapparaat? Waar zit het verschil in? Qua vermogen zit het allemaal in de 2kW+ en de techniek lijkt mij ook vrij simpel.
We willen in het nieuwe huis behang verwijderen in de woonkamer en afhankelijk van beschikbaarheid van vrienden/familie, kan het misschien een paar dagen duren, dan lijkt het mij handiger om iets te kopen dan te huren, net als een prikroller. Het behang zit er waarschijnlijk al tientallen jaren op en lijkt op een vliesbehang. De naden zijn goed zichtbaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Nu online
webber87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:15:

Heb zelf die van banggood, die door HookedOnWood was gereviewed (Kleine Fonson railsquare). Werkt top, perfect haaks en hoge kwaliteit.Had hem binnen een week binnen voor dacht onder de 30 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:50
FRANQ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Ik vind deze fijn
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-kitspuit/p/B400842

Als je stuggere kit hebt dan hebben die open modellen de neiging de kitbus scheef te duwen.
Daar heb je bij zo'n koker model geen last van.
Hij kit idd prima, maar als je de trekker loslaat gaat hij nog even een flink aantal seconden door met kit geven. Echt waardeloos want het enige wat je ertegen kan doen is de "dop" eraf draaien. Oftewel ik zou hem niet aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
sloth schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:00:
Is er toevallig een Metabo KGS 254 M eigenaar die me de afmetingen in transportstand (zaagblad naar beneden ingeklapt) zou kunnen geven?

Ik twijfel of deze unit in mijn auto (sedan) past. Dan kan ik het even nameten.
Ingeklapt in 47 graden stand is het Hoogste punt 39 cm, 67cm breed en 69cm diep.
Kortom best een bakbeest, maar fijne betaalbare machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Zinloos1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Heb zelf die van banggood, die door HookedOnWood was gereviewed (Kleine Fonson railsquare). Werkt top, perfect haaks en hoge kwaliteit.Had hem binnen een week binnen voor dacht onder de 30 euro.
Dank voor de reacties. Die van Fonson kwam ik inderdaad ook tegen. Die is nu verkrijgbaar rond de 50 euro. Voor de grote versie, een kleinere versie zag ik niet zo snel. Fijn om te horen dat ze prima werken. Ik koop wel vaker houtbewerkings-tools via Bangood/AliXpress en soms zijn ze fantastisch goed maar soms ook dikke prut.

Ik twijfel nog of ik eerst voor een railsquare ga of dat ik een MFT-blad ga kopen en dan ga werken met bench-dogs en/of een paralell guide syteem. Uiteindelijk is mijn doel toch om goede mobiele werkplek te creëren waar ik zowel kan zagen, klemmen, frezen etc.

Via Marktplaats worden op bestelling MFT-tafels aangeboden voor een schappelijke prijs.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waar je precies zaagt op een MFT-tafel. Aangezien de zaag natuurlijk iets dieper ingesteld moet worden dan het materiaal, zaag je dus altijd een stukje in je MFT-tafel. Als ik het goed zie in de video's van o.a. Peter Millard zagen ze steeds op dezelfde plek(ken) op de tafel.

(Ik ben een beetje huiverig dat ik per ongeluk een keer de diepte verkeerd in ga stellen en daarmee mijn MFT-blad doormidden zaag.)

[ Voor 18% gewijzigd door webber87 op 12-10-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Kurma schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:33:
[...]

Ik heb helaas dezelfde ervaring met de Ecotools schuurnetten, maar al een jaar of 2 geleden. Compleet onbruikbaar, binnen een paar seconden verliest het alle grit. Heb dit ook aan Ecotools gemeld, maar kennelijk verkopen ze die rotzooi dus nog steeds.
Mijn schuurnetten zijn ook al twee jaar oud, dus ik weet niet wat de huidige staat is. Echter was het voor mij zo'n domper dat ik niet zomaar weer dingen bij ecotools haal. Ook hun freesjes zijn soms van wat discutabele kwaliteit waarbij de balans soms niet goed is en de schacht niet precies 8mm is.
barry86 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:38:
Voor goede stofafzuiging kun je ook gaas schuur vellen gebruiken.
Die Ecotools schuurnetten zijn ook gaas, net als die 3M Cubitron II netten, ook gaas :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:50
webber87 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Dank voor de reacties. Die van Fonson kwam ik inderdaad ook tegen. Die is nu verkrijgbaar rond de 50 euro. Voor de grote versie, een kleinere versie zag ik niet zo snel. Fijn om te horen dat ze prima werken. Ik koop wel vaker houtbewerkings-tools via Bangood/AliXpress en soms zijn ze fantastisch goed maar soms ook dikke prut.

Ik twijfel nog of ik eerst voor een railsquare ga of dat ik een MFT-blad ga kopen en dan ga werken met bench-dogs en/of een paralell guide syteem. Uiteindelijk is mijn doel toch om goede mobiele werkplek te creëren waar ik zowel kan zagen, klemmen, frezen etc.

Via Marktplaats worden op bestelling MFT-tafels aangeboden voor een schappelijke prijs.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waar je precies zaagt op een MFT-tafel. Aangezien de zaag natuurlijk iets dieper ingesteld moet worden dan het materiaal, zaag je dus altijd een stukje in je MFT-tafel. Als ik het goed zie in de video's van o.a. Peter Millard zagen ze steeds op dezelfde plek(ken) op de tafel.

(Ik ben een beetje huiverig dat ik per ongeluk een keer de diepte verkeerd in ga stellen en daarmee mijn MFT-blad doormidden zaag.)
Kijk dan vooral de youtube series China tools van Hooked on wood, goede reviews van houtbewerkings gereedschap van met name Banggood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 21:34
Hmm ik heb net flink geinvesteerd in schuurgaas van Ecotools..... verwacht het een dezer dagen binnen te krijgen. Nog nooit met schuurgaas gewerkt, maar heb een flinke verfklus voor de boeg (buitenkozijnen) en hoop dat de korrel niet al te snel verdwijnt op de hoekjes....

Heb een vreselijke hekel aan dat schuren gekregen omdat het schuurpapier helemaal volloopt met oude verf (standtijd schuurpapier laag), dat ik dacht laat ik eens voor de nieuwste revolutie gaan: schuurlinnen/schuurgaas.

Ik zal tzt wel doorgeven hoe het werkte

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 19:52
webber87 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Hier is de kleine te vinden: https://nl.banggood.com/F...uide-Plate-p-1941837.html

Na de video van hooked on wood ook aangeschaft. En bevalt prima.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 12-10-2022 22:07 . Reden: Affliate gedeelte uit de link gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:30
Heeft iemand enig idee waar je dit soort slijpsystemen in Nederland kan kopen?
https://www.amazon.nl/Edg...p-Edgmaking/dp/B0002IXQD8

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 12-10-2022 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

...
Hmmm nu je het zegt... Ik merkte ook wel een relatief snelle degradatie (binnen de minuut) van de 150mm Ecotools netten die ik gebruikt heb om mijn tuinhuis te schuren. Had nog niet eerder schuurnetten gebruikt dus ik ging er vanuit dat dat normaal was en/of dat het aan het oneffen oppervlak van het tuinhuis lag. Maar met de Rotex ging er nog altijd genoeg materiaal af dus verder niet over nagedacht. Misschien zijn de schuurnetjes dan inderdaad toch niet zo'n aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Nu online
huppelepups schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:31:
Heeft iemand enig idee waar je dit soort slijpsystemen in Nederland kan kopen?
https://www.amazon.nl/Edg...p-Edgmaking/dp/B0002IXQD8
Uiteraard ken ik je usecase niet, maar volgens mij is het slijpen op hogere snelheid niet heel geschikt voor messen en beitels (of dun metaal in het algemeen). Het metaal warmt op en de eigenschappen veranderen (wordt zachter). Daarom zijn veel slijpsets met de hand aangedreven.

[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 12-10-2022 22:08 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
wowly schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:19:
Hmm ik heb net flink geinvesteerd in schuurgaas van Ecotools..... verwacht het een dezer dagen binnen te krijgen. Nog nooit met schuurgaas gewerkt, maar heb een flinke verfklus voor de boeg (buitenkozijnen) en hoop dat de korrel niet al te snel verdwijnt op de hoekjes....

Heb een vreselijke hekel aan dat schuren gekregen omdat het schuurpapier helemaal volloopt met oude verf (standtijd schuurpapier laag), dat ik dacht laat ik eens voor de nieuwste revolutie gaan: schuurlinnen/schuurgaas.

Ik zal tzt wel doorgeven hoe het werkte
Goede afzuiging helpt bij mij ook wel goed om het schuurpapier schoon te houden. Zie het vaak bij m'n excenter dat volgelopen stukjes na een tijdje weer schoon worden. Schuurgaas loopt bij mij ook nooit vol, maar geen idee hoe dat gaat zonder een bouwstofzuiger er aan. Zal vast ook wel van de schuurmachine zelf afhangen, maar heb daar niet veel ervaring met verschillende machines.
Slonzo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:59:
Hmmm nu je het zegt... Ik merkte ook wel een relatief snelle degradatie (binnen de minuut) van de 150mm Ecotools netten die ik gebruikt heb om mijn tuinhuis te schuren. Had nog niet eerder schuurnetten gebruikt dus ik ging er vanuit dat dat normaal was en/of dat het aan het oneffen oppervlak van het tuinhuis lag. Maar met de Rotex ging er nog altijd genoeg materiaal af dus verder niet over nagedacht. Misschien zijn de schuurnetjes dan inderdaad toch niet zo'n aanrader.
Het schuurgaas dat ik op m'n vlakschuurmachine gebruik houdt het meestal wel een half uur / drie kwartier vol. Maar is van Mirka (wat gek genoeg niet altijd superduur is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Fuel_80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Uiteraard ken ik je usecase niet, maar volgens mij is het slijpen op hogere snelheid niet heel geschikt voor messen en beitels (of dun metaal in het algemeen). Het metaal warmt op en de eigenschappen veranderen (wordt zachter). Daarom zijn veel slijpsets met de hand aangedreven.
Ik zoek een relatief goedkope (onder de 100 euro) oplossing om snel zonder veel gedoe beitels en messen te slijpen. Heb al een slijpmachine maar daar worden ze niet scherp genoeg van. Als ik ze regelmatig even in water koel dan blijven ze koel genoeg (kan ze nog aanraken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:49
huppelepups schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Ik zoek een relatief goedkope (onder de 100 euro) oplossing om snel zonder veel gedoe beitels en messen te slijpen. Heb al een slijpmachine maar daar worden ze niet scherp genoeg van. Als ik ze regelmatig even in water koel dan blijven ze koel genoeg (kan ze nog aanraken).
Diamant slijpsteen? Even oefenen maar daarna heb je je beiteltjes in 5 minuten weer scherp.

Edit: Zoiets

[ Voor 10% gewijzigd door Voggy op 12-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

bedoel je zoon dubbele slijpmachine? die zijn eigenlijk alleen geschikt voor veel materiaal, of je moet een hele goede hebben met een hele fijne steen, maar dan kan je die steen ook echt voor niets anders gebruiken en heb je nog meuk nodig om hem schoon rond en haaks te houden.. Ik gebruik mijn dubbele slijpsteen alleen voor een beitel met een hoek eruit ofzo veder ben je al snel beter af met een handsteen. je moet na het slijpen op een slijpmachine hoe dan ook een wetsteen gebruiken. dus als de hoek e.d. nog goed zijn kan je net zo goed direct met de hand slijpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
[...]

Gewoon een beetje fatsoenlijke wetsteen gebruiken. Als je geen schroeven en spijkers probeert weg te steken dan kan je je beitels eenvoudig scherp houden met een wetsteen. En in net zo veel tijd als met een machine die overigens ook nog onnodig veel ruimte opslokt.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Motor uit een oude wasmachine slopen en er een slijpsteen op monteren?
Als je het goed doet kost dat een paar tientjes. Zo niet potentieel je vingers :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Mijn Makita sp6000j (invalzaag) had een paar maanden geleden bij een zaagsessie ineens (ik denk door een nieuw - verkeerd zaagblad) veel rookontwikkeling en daarna was ‘t allemaal zo-zo (had ‘m uitgeleend)

Vandaag moest ik weer zagen en hij kwam maar moeilijk door t hout: hij komt wel op toeren, maar daarna staat ie heel snel stil.

Hij lijkt aan te lopen. T (nieuwe) blad zit er nu goed op (mooi recht). Opsturen naar Makita is denk ik niet te voorkomen: maar heeft iemand nog iets dat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Smithkj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:29:
Mijn Makita sp6000j (invalzaag) had een paar maanden geleden bij een zaagsessie ineens (ik denk door een nieuw - verkeerd zaagblad) veel rookontwikkeling en daarna was ‘t allemaal zo-zo (had ‘m uitgeleend)

Vandaag moest ik weer zagen en hij kwam maar moeilijk door t hout: hij komt wel op toeren, maar daarna staat ie heel snel stil.

Hij lijkt aan te lopen. T (nieuwe) blad zit er nu goed op (mooi recht). Opsturen naar Makita is denk ik niet te voorkomen: maar heeft iemand nog iets dat ik kan proberen?
Nieuwe koolborstels? Kan mij niet voorstellen dat die al op zijn maar als je buiten de garantie zit kan je het allicht proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Smithkj je koolborstel controleren en eens uitblazen, zou goed veel stof kunnen inzitten.
https://www.makita.be/dat...df?rnd=12-10-202220:38:07

[ Voor 81% gewijzigd door Damic op 12-10-2022 20:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Koolborstels had ik al gecheckt. Zou dat ook tot gevolg kunnen hebben dat ie direct weer tot stilstand komt?

Had ook al nieuwe koolborstels besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-06 12:53
Smithkj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:41:
Koolborstels had ik al gecheckt. Zou dat ook tot gevolg kunnen hebben dat ie direct weer tot stilstand komt?

Had ook al nieuwe koolborstels besteld :)
Toevallig de tandjes niet naar de haaien? Door b.v. laminaat te zagen? (been there, done that)

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Smithkj schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:29:

collector schoonmaken en koolbortsels nakijken veel meer kan je niet doen zonder echt te gaan demonteren.

kan je het blad wel vrij draaien zonder rare geluiden?

https://www.kruis.nl/onde...image?m=makita&t=SP6000_0

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 12-10-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
Ik ben simpelweg opzoek naar een alternatief op deze schijven voor op mijn slijpmachine.
Ik ben dus niet opzoek naar een wetsteen.
Overigens staat het internet vol met reviews over deze schijven dus zo slecht kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 21:40
Zijn er Tweakers met een Makita Multitool DTM52? Het lijkt mij een fantastische machine echter tijdens het inlezen kom ik op verschillende plaatsen problemen met de Asbout en vergrendeling tegen. Is dit een zwak punt bij deze machine of ben ik toevallig tegen de verkeerde berichten aangelopen van personen met een eerste batch maandagochtend DTM52.
Ik moet beginnen met een complete set (DTM52RTJX2) aangezien ik nog geen Makita 18V LXT accus in mijn bezit heb (al mijn "zwaardere" machines hebben een snoer).
Zijn we nog tips van Makita LXT gebruikers, zoals geen kit kopen omdat? of even wachten ivm standaard extra accessoires in november?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:21

franssie

Save the albatross

@W.Wonderland een multitool lijkt mij niet de beste start in een ecosysteem. Koop er eentje van LIDL, parkside.
Pa als je echt powertools nodig hebt ga je nadenken over wat je echt wil. Een multitool is toch een beetje een vibrator plus (en ja ik heb een Makita 18V en de Lidl)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
W.Wonderland schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:38:
Zijn er Tweakers met een Makita Multitool DTM52? Het lijkt mij een fantastische machine echter tijdens het inlezen kom ik op verschillende plaatsen problemen met de Asbout en vergrendeling tegen. Is dit een zwak punt bij deze machine of ben ik toevallig tegen de verkeerde berichten aangelopen van personen met een eerste batch maandagochtend DTM52.
Ik moet beginnen met een complete set (DTM52RTJX2) aangezien ik nog geen Makita 18V LXT accus in mijn bezit heb (al mijn "zwaardere" machines hebben een snoer).
Zijn we nog tips van Makita LXT gebruikers, zoals geen kit kopen omdat? of even wachten ivm standaard extra accessoires in november?
Ik heb de mijne nu op de dag af precies een jaar. Het enige wat ik heb ik dat de asbout er niet direct uit valt bij ontgrendelen. Dat deed m'n Fein met het oude systeem wel. Hierbij moet ik de pin dan lostrekken.

Verder nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
twain4me schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:11:
[...]

kan je het blad wel vrij draaien zonder rare geluiden?
Nee, hij ratelt. Maar ik weet niet of ie dat daarvoor deed. Maar t klinkt niet goed.

Ik ga even kijken of ik zelf ga schroeven of dat ik ‘n opstuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
[@W.Wonderland Ik heb m. Geen problemen mee. Ook nog niet heel vaak gebruikt. Maar ik had al LXT platform.

Ik heb toen een set gevonden met accuboor, decoupeerzaag, klopboor, zaklamp en 3 accu’s. Dat was een heel gunstige set (gebruik je allemaal veel).

Dus dan is losse body erbij te doen. Ik weet niet of ik voor dat apparaat ‘alleen’ naar LXT zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Framoes schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Ik heb de mijne nu op de dag af precies een jaar. Het enige wat ik heb ik dat de asbout er niet direct uit valt bij ontgrendelen. Dat deed m'n Fein met het oude systeem wel. Hierbij moet ik de pin dan lostrekken.

Verder nooit problemen mee gehad.
DTM51 doet precies hetzelfde. Daar valt de pin hier er ook nooit direct uit. Moet altijd even helpen.

Zal wel per design zijn dan ;)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:19
Exact de set gekocht die je refereert. Kwam van een besnoerde groene bosch multitool, dit is echt een vooruitgang qua comfort (minder herrie en minder trilling) en qua gemak (geen draad, en de accu gaat lang mee) Wellicht een kleine 2ah batterij aanschaffen als je echt nog meer bewegingsvrijheid wilt. Bladen etc wisselen is super snel met de spanbout, niks op aan te merken. Ook absoluut het gevoel dat ze stevig vast zitten. Enige waar ik me eventueel zorgen om zou maken is dat ik als ik bladen wissel de bout zou misleggen en kwijtraken, maar dat zou dan aan mij liggen en niet aan het apparaat...
Wat mij betreft een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:25
Moet het per se Makita zijn? Met de DTM52 heb ik nog nooit gewerkt maar ik vind het nadeel dat je alleen duurdere Starlock bladen kunt gebruiken maar niet de gebruikersvoordelen van het Starlock systeem krijgt. Misschien is de nieuwe Fein Multimaster die op Bosch blauw 18v accu's werken ook het overwegen waard?

Foto een beetje geblurred want er stonden nog een paar dingetjes op die nog niet gepubliceerd mogen worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBj27foHRYfYtRc0teHX3GOkSG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FEIg2xArgDreoypaFJiqSWG5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Autonoesis schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Moet het per se Makita zijn? Met de DTM52 heb ik nog nooit gewerkt maar ik vind het nadeel dat je alleen duurdere Starlock bladen kunt gebruiken maar niet de gebruikersvoordelen van het Starlock systeem krijgt. Misschien is de nieuwe Fein Multimaster die op Bosch blauw 18v accu's werken ook het overwegen waard?

Foto een beetje geblurred want er stonden nog een paar dingetjes op die nog niet gepubliceerd mogen worden

[Afbeelding]
Omdat sommige mensen al Makita accu's hebben. Overigens is de DTM52 volgens mij ook met een grotere rotatie (uitslag) dan de meeste multitools.

Die Fein werkt toch ook alleen maar met Starlock en Starlock plus?
Die Makita werkt met Starlock, starlock-plus én starlock-max. Dat is dus een breder assortiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:19:
Omdat sommige mensen al Makita accu's hebben. Overigens is de DTM52 volgens mij ook met een grotere rotatie (uitslag) dan de meeste multitools.

Die Fein werkt toch ook alleen maar met Starlock en Starlock plus?
Die Makita werkt met Starlock, starlock-plus én starlock-max. Dat is dus een breder assortiment?
Maar @W.Wonderland geeft aan nog geen Makita accu's te hebben. En er zijn ook Fein tools met Starlock max compatibiliteit. Het gaat meer om het ontgrendelen / vergrendelen van de zaagjes, volgens mij, wat bij Fein en Bosch fijner werkt, als ik het goed begrijp.

Fein op accu zou ik verder ook niet gauw doen, die hebben zo te zien verder geen compatibiliteit met iets anders. Vanuit dat opzicht kan ik me voorstellen dat er een voorkeur voor Makita is, als de wens is om meer spullen op accu aan te gaan schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:30

inhico

pw

henkie196 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Maar @W.Wonderland geeft aan nog geen Makita accu's te hebben. En er zijn ook Fein tools met Starlock max compatibiliteit. Het gaat meer om het ontgrendelen / vergrendelen van de zaagjes, volgens mij, wat bij Fein en Bosch fijner werkt, als ik het goed begrijp.

Fein op accu zou ik verder ook niet gauw doen, die hebben zo te zien verder geen compatibiliteit met iets anders. Vanuit dat opzicht kan ik me voorstellen dat er een voorkeur voor Makita is, als de wens is om meer spullen op accu aan te gaan schaffen.
Als ik het goed heb begrepen gebruikt Fein het accusysteem van Bosch (of gaat dat doen).
edit: ik zie nu dat dit mogelijk nog niet beschikbaar is. Gaat er wel komen.

[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 13-10-2022 13:08 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik ben opzoek naar een redelijke kolom/tafelboor.

Voor tweedehands kwam ik in een oude editie van deze topic reeks tegen dat je goed de lagers op horizontale speling moet checken, om welke lagers gaat dat dan?
Verder dat oude Ferms best hele prima machines zijn, maar dat de nieuwe beter vermeden kunnen worden. vanaf welk jaar zou je dan zeggen dat Ferm beter vermeden kan worden? Hoe oud is oud genoeg?

Voor een nieuwe kolomboor heb ik hier ergens gelezen dat de acceptabele beginnen bij een Bosch pbd 40 en dat je eigenlijk van het goedkopere spul beter kan wegblijven en dan beter een oude van marktplaats kan halen als dat buiten budget valt.

Waarom zou een PARKSIDE Tafelboormachine 710 W af te raden zijn bijvoorbeeld?

Kloppen deze conclusies en zijn er verder nog aanvullingen voor mijn zoektocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

inhico schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Als ik het goed heb begrepen gebruikt Fein het accusysteem van Bosch (of gaat dat doen).
https://mastertools.nl/pr...5fvSdzazeRRBoCtNgQAvD_BwE

is er gewoon. Wel opletten dat je de ampshare variant koopt en niet de 'oude'

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
inhico schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:06:
Ah, dat was me nog niet opgevallen. Zo te zien gebruiken de 18V Fein multitools de nieuwe AMPShare accu's, en die zouden compatible moeten zijn met Bosch blauw 18V (ze hebben ook ProCore voor die AMPshare accu's).

Dat maakt Fein op accu wel aantrekkelijker, als ze compatible zijn met Bosch pro. Moet je wel goed opletten of je iets hebt met de nieuwe of oude accu's.
Pagina: 1 ... 122 ... 252 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).