Zo'n tang als nummer 4 is afschuwelijk voor krimpen, en afschuwelijk voor strippen.henkie196 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:50:
[...]
Traditionele striptang heb je al, dus je weet hoe dat werkt. Dat afstellen en proberen geen draden door te knippen is bij die Knipex tang net zo.
De ergostrip heb ik, werkt makkelijk. Hoe lang het stuk is dat je stript is soms wat lastig herhaalbaar te doen, vind ik. Maar sinds ik de ergostrip heb, gebruik ik die normale striptang uit het eerste plaatje niet meer.
Automatische striptang lijkt me handig, zeker als je veel moet doen. Met diepteinstelling lijkt me ook makkelijk om spul op de juiste lengte af te knippen (adereindhuls heeft vaak een andere striplengte dan een lasklem, bv.).
Die laatste zou ik niet doen. Werkt vast wel ok voor het strippen van bepaalde diameters, maar kan me niet voorstellen dat je daar een goeie krimp mee krijgt.
Welke je kiest lijkt me ook afhankelijk van je budget. Ik heb een ergostrip, wat voor mij prima is voor af en toe wat draadjes te trekken of lampen op te hangen.
Voor krimpen zou ik een aparte krimptang nemen. Eentje die vergrendeld bij het inknijpen, zodat je er een adereindhuls of kabelschoen in kan vast zetten, dan rustig het draadje erin kan steken, dan verder aandrukken tot de vergrendeling klaar is. Zoiets werkt heel fijn, vind ik. Maar hangt sterk er vanaf of dat ook in je budget past.
Typisch stuk gereedschap wat 'alles kan, maar overal slecht in is'
Ik heb er zelf ook een, maar sinds ik een losse striptang en losse krimptang heb, nooit meer gebruikt.
Krimptangen zijn trouwens laatst nog besproken, vanaf hier:
Boudewijn in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.