Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@barry86 Nee, goedkoop is het zeker niet, maar het fleet systeem bevalt super.
Blijkbaar is het toch wel aantrekkelijk, om wat voor reden dan ook.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 20:00
Ja ik heb geen ervaring met de andere merken maar met zoveel monteurs gaat er natuurlijk wel eens wat kapot en de service was echt uitmuntend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Oxellaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:54:
Deze week weer al het gereedschap mogen omruilen voor nieuw speelgoed 8)
De nieuwe lijn van Hilti, Nuron.
Niet dat het oude versleten was... Maar iedere 4 jaar alles nieuw is toch wel leuk.

[Afbeelding]

Heerlijk sterk monster dit, beetje zwaar in gewicht. Maar bij zwaar werk geen probleem.
Voor het lichtere werk heb ik de SF 4H.
Ik zat te wachten op Nuron omdat het wel interessant is. Zag dat in de VS, waar het al langer te koop is, de prijzen gunstiger waren dan die van het vorige accusysteem. Maar toen ik de prijzen hier zag was het al niet meer interessant. Jammer, want Hilti maakt goed gereedschap.

€885 ex btw voor een slagschroevendraaier met 2 accu's van 4Ah is gewoon te veel. Voor De productie van Hilti is inmiddels ook grotendeels verplaatst naar China, dus dat is ook geen reden meer om hogere prijzen te verantwoorden. Voor iets meer dan de helft van dat bedrag koop ik een Makita 40V slagschroevendraaier met 2 accu's van 2,5Ah (op 18V is dat 5Ah) en snellader.

Een combihamer of Breekhamer met snoer zou ik nog overwegen, omdat die vaak langer meegaan en Hilti echt betere breekhamers maakt. Of als groter bedrijf met fleetsysteem en waarbij het verzamelen van data over gereedschapgebruik nuttig is. Als mijn gereedschap stof ligt te vangen, merk ik dat vanzelf. Maar als je 20 man met eigen bus hebt, is het moeilijk inschatten wie wat wel of niet gebruikt.

Nuron heeft geloof ik een cloudsysteem waarin je van alles kan monitoren.

Maar als ZZP'er vind ik het te weinig extra bieden om de prijs te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kort vraagje over multitools: kun je een zaagje daar ook haaks in zetten en er mee werken, of moet dat altijd recht?

Ben in de markt voor een Metabo powermaxx MT 12, maar daar waar ik in de meterkast aan de gang moet is een beetje weinig ruimte :p

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:03:
Kort vraagje over multitools: kun je een zaagje daar ook haaks in zetten en er mee werken, of moet dat altijd recht?
Het zaagje kun je draaien voor je hem vastzet. Kan dus recht vooruit steken maar ook naar links, rechts of iets daar tussenin.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
The Eagle schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:03:

Ben in de markt voor een Metabo powermaxx MT 12, maar daar waar ik in de meterkast aan de gang moet is een beetje weinig ruimte :p
Jup, dat gaat. En als je de multitool op het werk even niet nodig hebt draai ik het zaagje altijd even onder de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check, dank zover.
In hoeverre heeft een snelspanmechanisme nog voordeel bij incidenteel gebruik? Niet echt lijkt me?
Mt12 heeft dat niet, zijn 18v broertje wel, naast krachtiger en stofafzuiging. Dat laatste heb ik op geen enkele machine nog ooit gebruikt btw, ik zuig wel na :P

Prijsverschil is 70 a 100 euro. Kunnen doet het, maar moet het mezelf kunnen verantwoorden :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 22-10-2022 19:35 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-09 00:15
The Eagle schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:34:
Check, dank zover.
In hoeverre heeft een snelspanmechanisme nog voordeel bij incidenteel gebruik? Niet echt lijkt me?
Mt12 heeft dat niet, zijn 18v broertje wel, naast krachtiger en stofafzuiging. Dat laatste heb ik op geen enkele machine nog ooit gebruikt btw, ik zuig wel na :P

Prijsverschil is 70 a 100 euro. Kunnen doet het, maar moet het mezelf kunnen verantwoorden :)
Ik vind het grootste voordeel aan het snelspanmechanisme dat je tijdens het gebruik het zaagje makkelijk even in een andere hoek kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Cue de eigenaar van een Mafell decoupeerzaag die zegt dat je met hun decoupeerzaag en zaagblaadjes wel goed recht kan zagen.

Heb je alleen een zak geld voor nodig.
Maarja je hebt wel de winnende tool op het forum.

* Boudewijn gaat zijn p1cc even knuffelen.ik gebruik hem overigens zelden met liniaal.

De discussie rond prijzen van multitoolzaagjes snap ik niet zo goed qua financien. Ik heb festool en bosch blauw zaagjes, maar net wat in de aanbiedingsbak ligt. Ik verstook ze weinig , niet te hard duwen, niet wrikken en je multitool niet op standje 6 gebruiken helpt. Als een zaagje gaar wordt gebruik ik hem voor nasty werkjes. Ik ga niet zitten besparen met goedkope zaagjes a la ecotools.

Overigens is een p1cc ook niet heel goedkoop als je het goede zaagje wil hebben :+

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2022 23:47 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Erikzelf schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

Ik vind het grootste voordeel aan het snelspanmechanisme dat je tijdens het gebruik het zaagje makkelijk even in een andere hoek kan zetten.
Eens, of gewoon ander zaagje. Ik werk graag met die halfronde exemplaren om een rechte snede te zagen. Dan moet je in de hoekjes vaak nog even met een recht zaagje aan de slag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Boudewijn schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:12:
[...]

Maarja je hebt wel de winnende tool op het forum.

* Boudewijn gaat zijn p1cc even knuffelen.ik gebruik hem overigens zelden met liniaal.

De discussie rond prijzen van zaagjes snap ik niet zo goed qua financien. Ik heb festool en bosch blauw zaagjes, maar net wat in de aanbiedingsbak ligt. Ik verstook ze weinig , niet te hard duwen, niet wrikken en je multitool niet op standje 6 gebruiken helpt. Als een zaagje gaar wordt gebruik ik hem voor nasty werkjes. Ik ga niet zitten besparen met goedkope zaagjes a la ecotools.

Overigens is een p1cc ook niet heel goedkoop als je het goede zaagje wil hebben :+
Naar mijn idee is een decoupeerzaag van €500 niet echt winnen, maar ieder z'n meug ;)

En lange zaagjes voor de decoupeerzaag van Bosch zijn verreweg het best. Voor de plebs-decoupeerzagen iig, haha. Heb ze ook wel eens van een non-merk bij Amazon geprobeerd en dat was troep.

Maar als ik bij Ecotools bestel, bestel ik vaak wel een pak korte decoupeerzaagjes mee. Kwalitatief wel beter dan de Chinese merken op Amazon en daarvan gaan er in het werk sowieso genoeg doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Boudewijn schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Eens, of gewoon ander zaagje. Ik werk graag met die halfronde exemplaren om een rechte snede te zagen. Dan moet je in de hoekjes vaak nog even met een recht zaagje aan de slag .
Als je de platte kant van de halfronde zaagjes richting het eind van de te zagen lijn hebt, kan je tot strak in de hoek zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Naar mijn idee is een decoupeerzaag van €500 niet echt winnen, maar ieder z'n meug ;)
Och je kunt het ook aan een mobiel of 3d-kaart uitgeven. Stukje trots-op-eigenaarschap is wel aanwezig met zo'n ding.
En lange zaagjes voor de decoupeerzaag van Bosch zijn verreweg het best. Voor de plebs-decoupeerzagen iig, haha. Heb ze ook wel eens van een non-merk bij Amazon geprobeerd en dat was troep.

Maar als ik bij Ecotools bestel, bestel ik vaak wel een pak korte decoupeerzaagjes mee. Kwalitatief wel beter dan de Chinese merken op Amazon en daarvan gaan er in het werk sowieso genoeg doorheen.
Ik doelde met name op de multitoolblaadjes. Had de reactie al getikt voor ik het stukje tikte over de decoupeerzaag.

Voor de decoupeerzaag heb ik een berg mafell-eigen blaadjes (hout, metaal, extra lang, die extra-haakse, etc etc etc) voor veel teveel geld. Daarnaast wat bosch zaagjes voor rag en breek, en wat ecotools voor grof werk waar ik spijkers tegenkom... of laminaat.

Gisteren ging de vader van mijn vriendin ons ff helpen met verbouwen. Die man heeft minstens 25 gaten in 22mm vuren geboord met een 6mm boor.... die linksom draaide. Gewoon lomp door het hout heen gedouwd.
Toen de witte rook eraf kwam vroeg hij of het kon dat de boor erg bot was. Jezus flapdrol, hele boor verbrand (was een Famag, echt wel zonde).

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Boudewijn schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

Och je kunt het ook aan een mobiel of 3d-kaart uitgeven. Stukje trots-op-eigenaarschap is wel aanwezig met zo'n ding.
Ik geef het weer uit aan ander gereedschap, maar zal niet ontkennen dat ik best wat gereedschap van Mafell zou willen hebben.
Ik doelde met name op de multitoolblaadjes. Had de reactie al getikt voor ik het stukje tikte over de decoupeerzaag.

Voor de decoupeerzaag heb ik een berg mafell-eigen blaadjes (hout, metaal, extra lang, die extra-haakse, etc etc etc) voor veel teveel geld. Daarnaast wat bosch zaagjes voor rag en breek, en wat ecotools voor grof werk waar ik spijkers tegenkom... of laminaat.
Multitoolblaadjes van het goedkope segment zijn vaak ook beroerd. Omdat ze slechter zagen, duurt het langer en wordt het veel warmer. Ik ben er vanaf gestapt. Bosch, Fein of een van de merken die Bosch en Fein ook produceren. o.a. Makita, Eblades, Qblades, Rotec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik ben op zoek naar een schroevendraaierset voor elektronica. Ga het gebruiken voor Arduino’s en dergelijke. Heb al wat bij elkaar gesprokkeld maar wil nu een goede set.

Nu kom ik deze set van Wera tegen op Amazon. Heeft iemand er ervaring mee? Of er is er iets beters te vinden voor deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:13

Pixeltje

Woo-woohoo!

badkuip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:51:
Ik ben op zoek naar een schroevendraaierset voor elektronica. Ga het gebruiken voor Arduino’s en dergelijke. Heb al wat bij elkaar gesprokkeld maar wil nu een goede set.

Nu kom ik deze set van Wera tegen op Amazon. Heeft iemand er ervaring mee? Of er is er iets beters te vinden voor deze prijs?
Ik ben van mening dat je met Wera eigenlijk geen buil kunt vallen, en de set ziet er erg compleet uit.

Alternatief zou nog een setje van iFixit kunnen zijn, die hebben ook uitgebreide schroefsetjes voor klein werk en schijnen kwalitatief goed te zijn.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Excenters,

Ik wil binnenkort muren op gaan schuren in ons huis om het stucwerk met latex te verwijderen op plekken waar ik het niet los gestoken krijg. In een tijdspanne van twee jaar verwacht ik dit in meerdere ruimtes te gaan doen.

In de verdere toekomst staat houtschilderwerk in de planning, het liefst koop ik 1 apparaat waarmee ik beide kan doen in plaats van twee apparaten. Als ik zin heb misschien ook nog een keer een houten vloer opschuren. Het apparaat zal een blijvertje worden in de gereedschapverzameling. Ik heb al een Festool delta.

Selectie tot nu toe:
Metabo sxe 150
Festool ets ec150/5
Flex ore 5 150
Festool rotex 125 (iets goedkoper dan een ets ec 150).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ6fBX26sF67GTcwUHyK8tVr-Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVOxmzAZ7YYP8IoEJoX7woYk.jpg?f=fotoalbum_large

De flex is een stuk goedkoper dan de andere opties, maar ik kan er maar weinig ervaringen van terug vinden.
Voor gereedschap dat ik lang en vaker verwacht te gebruiken geef ik liever wat meer geld uit, zeker als het dan geen wegwerp kwaliteit meer is gerepareerd kan worden.
Merk gebonden ben ik niet, heb tot nu toe makita, metabo, de walt, festool, fein, panasonic maar ook gamma huismerk verzameld.

Bovenstaande werkzaamheden wil ik doen terwijl we in de andere kamers wonen. Stofzuiger aansluiting is een must, de festool midi zal zeker gebruikt gaan worden. Hierdoor heeft een 230v aansluiting voor de excenter een sterke voorkeur, er zit immers dan toch al een slang aan.

Is er iemand die ervaring heeft met de flex ore en dit kan vergelijken met (een van) de andere machines?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
fenrir schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:40:
Excenters,

Ik wil binnenkort muren op gaan schuren in ons huis om het stucwerk met latex te verwijderen op plekken waar ik het niet los gestoken krijg. In een tijdspanne van twee jaar verwacht ik dit in meerdere ruimtes te gaan doen.

In de verdere toekomst staat houtschilderwerk in de planning, het liefst koop ik 1 apparaat waarmee ik beide kan doen in plaats van twee apparaten. Als ik zin heb misschien ook nog een keer een houten vloer opschuren. Het apparaat zal een blijvertje worden in de gereedschapverzameling. Ik heb al een Festool delta.

Selectie tot nu toe:
Metabo sxe 150
Festool ets ec150/5
Flex ore 5 150
[Afbeelding]

De flex is een stuk goedkoper dan de andere opties, maar ik kan er maar weinig ervaringen van terug vinden.
Voor gereedschap dat ik lang en vaker verwacht te gebruiken geef ik liever wat meer geld uit, zeker als het dan geen wegwerp kwaliteit meer is gerepareerd kan worden.
Merk gebonden ben ik niet, heb tot nu toe makita, metabo, de walt, festool, fein, panasonic maar ook gamma huismerk verzameld.

Bovenstaande werkzaamheden wil ik doen terwijl we in de andere kamers wonen. Stofzuiger aansluiting is een must, de festool midi zal zeker gebruikt gaan worden. Hierdoor heeft een 230v aansluiting voor de excenter een sterke voorkeur, er zit immers dan toch al een slang aan.

Is er iemand die ervaring heeft met de flex ore en dit kan vergelijken met (een van) de andere machines?
persoonlijk zou ik toch overwegen om 2 machines te nemen, een langnekvoor wanden (en plafonds) is echt wel super handig hoeft echt geen duur ding te zijn lidl had er bv 1

al begrijp ik niet helemaal wat je gaat doen. wat ga je exact afsteken? het klinkt alsof je beter eerst kan gaan stucen dan schuren.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 23-10-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:04

dragonhaertt

@_'.'

Voor electronica kan je ook een klein bit houdertje kopen zoals deze

Dan heb je ook meteen weinig gebruikte bitjes zoals safety torx, triangle, pentalobe en dergelijke.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:13

Heel toevallig heb ik deze week dezelfde vraag gesteld bij de klantenservice van Wera. In mijn geval over mini computers, maar ga ervan uit dat Arduino’s daar ook onder vallen.

Wat ze adviseerden, voor elke toepassing hebben ze weer een eigen serie, voor mini computers adviseerden ze deze:

https://products.wera.de/...llips_screws_851_1_j.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

twain4me schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

persoonlijk zou ik toch overwegen om 2 machines te nemen, een langnekvoor wanden (en plafonds) is echt wel super handig hoeft echt geen duur ding te zijn lidl had er bv 1

al begrijp ik niet helemaal wat je gaat doen. wat ga je exact afsteken? het klinkt alsof je beter eerst kan gaan stucen dan schuren.
Alle zooi wil ik juist van de muur af hebben voordat ik ga na isoleren, sierstuc alles.
Verder moet het tapijt ook nog een keer van de houten trap (tapijtlijm wegschuren), en moeten de boei delen van de dakgoot over twee jaar kaal en nieuw in de verf.

Dus eigenlijk zoek ik 1 machine die goed is in het kaal halen van grotere oppervlaktes, waarbij ik de lastige hoekjes/randjes wel met mijn Festool delta doe. Dat ik een bepaald opzetstuk/pad nodig heb voor bepaalde werkzaamheden is prima.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
Wij hebben hier de muren met structuur/glasweefselbehang gewoon over laten stuccen.
Het eerst gladmaken is zinloos, je krijgt het toch niet 100% glad, dus die 3mm ruimte ben je in beide gevallen toch kwijt.

Ik vraag me af of je het er afgeschuurd krijgt. Volgens mij moet je gaan steken met een geschikt steekmes. Evt met een losweekmiddel of stoomapparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

fenrir schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Alle zooi wil ik juist van de muur af hebben voordat ik ga na isoleren, sierstuc alles.
Verder moet het tapijt ook nog een keer van de houten trap (tapijtlijm wegschuren), en moeten de boei delen van de dakgoot over twee jaar kaal en nieuw in de verf.

Dus eigenlijk zoek ik 1 machine die goed is in het kaal halen van grotere oppervlaktes, waarbij ik de lastige hoekjes/randjes wel met mijn Festool delta doe. Dat ik een bepaald opzetstuk/pad nodig heb voor bepaalde werkzaamheden is prima.
Dus het hoeft niet extreem recht te zijn, er komt immers tochiets nieuws voor, dan zou ik een komschijf pakken. en normale schuurmachine is niet heel geschikt om zoveel materiaal te verwijderen. Kamer wel goed afplakken tegen het stof. (stofdeur)

En ik zou waarschijnlijk een lakfrees overwegen voor de trap en schuren tot kaal, je wilt volgens mij wel ergveel materiaal verwijderen voor een schuurmachine.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 23-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:43
Excenters,

Selectie tot nu toe:
Metabo sxe 150
Festool ets ec150/5
Flex ore 5 150
[Afbeelding]

Ik heb een DeWalt excenter van 8 tientjes oid, echt een super ding voor dat geld.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:17

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb zelf voor dit werk voor een setje van iFixit gekozen en heb er geen spijt van gehad (3 of 4 jaar geleden met Black Friday gekocht). De bithouder werkt erg fijn (mede dankzij de gelagerde bovenkant) en doordat de bitjes met de bovenkant omhoog staan zie je direct welke je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0081/9537/5185/products/Mp3sWTcXXgsdmrQe_73f2a98e-accb-48e5-857a-0e8ce2b9177c_720x.jpg

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

inhico

pw

Bits met bithouder is dikker dan een "vaste" schroevendraaier, toch? Is dat voor dit werk een serieus nadeel?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:15
Bedankt voor de tips. Heb de wera-set intussen besteld. Als het niet goed is kan het altijd nog terug.

Ik ben naar iets anders op zoek naar een bithouder. Ik heb nu een bithouder van Tengtools maar bij een uurtje werken wordt ik omwisselen van bitjes een beetje zat. Zodoende ben ik voor een set gegaan met allemaal losse schroevendraaiers.

Als ie binnen is en als ik ermee gewerkt heb, laat ik weten hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 13-09 21:38
Makrolon schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb een DeWalt excenter van 8 tientjes oid, echt een super ding voor dat geld.
Welke is dat die je hebt? Ben ook nog steeds aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Ik sta voor de keuze van een merk qua accu gereedschap. Tot nu toe altijd geleend bij mijn vader die een bus vol mooie spullen heeft. Vanwege een wat grotere verbouwing van mijn huis wordt het echter tijd om zelf wat aan te schaffen.

Vanwege bekendheid met het merk wilde ik voor Makita gaan, maar ik kwam ook enkele mooie combisets van DeWalt tegen online. In de topic start lees ik echter dat juist deze merken ook enkele kwalitatief minder goede lijnen hebben. Ik kan in dit topic echter moeilijk terugvinden hoe ik dit kan onderscheiden (behalve de grijze streep bovenop de accu's van bouwmarkt lijn van Makita).

Is hier een makkelijk onderscheid in te maken? Voor de verbouwing heb ik al erg veel uitzoekwerk dus een hele verdieping in gereedschap hoopte ik eigenlijk te voorkomen :p

Wat nadere toelichting: In eerste instantie ben ik op zoek naar een schroef/boormachine, slagschroevendraaier, boorhamer (waarmee ook lichter breek/beitelwerk mogelijk is en af en toe boren in beton), cirkelzaag en haakse slijper, alles op accu. Voor zwaarder breekwerk huur ik wel iets.

Ik klus niet megaveel maar pak wel het nodige zelf aan (dus festtool is overdreven maar ook geen prullaria). Ik wil graag een 18V lijn waar ik lang plezier van kan hebben en waar ik in de toekomst op kan uitbreiden (dus in de toekomst ook nog compatibel).

Ik heb de spullen bij voorkeur in zo'n box of eventueel koffer, die trolley van DeWalt lijkt ook wel handig. Ik zie ook veel sets in een soort weekendtas maar dat lijkt mij niet handig.

Qua merk zit ik niet ergens aan vast. Makita of DeWalt lijkt me prima, alternatief Bosch blauw of Metabo o.i.d. maar die hebben wat minder combiset aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21
Zinloos1 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Dewalt DWE6423 is de machine die je zoekt. Top apparaat voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Zimonia2 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:30:
Ik sta voor de keuze van een merk qua accu gereedschap. Tot nu toe altijd geleend bij mijn vader die een bus vol mooie spullen heeft. Vanwege een wat grotere verbouwing van mijn huis wordt het echter tijd om zelf wat aan te schaffen.

Vanwege bekendheid met het merk wilde ik voor Makita gaan, maar ik kwam ook enkele mooie combisets van DeWalt tegen online. In de topic start lees ik echter dat juist deze merken ook enkele kwalitatief minder goede lijnen hebben. Ik kan in dit topic echter moeilijk terugvinden hoe ik dit kan onderscheiden (behalve de grijze streep bovenop de accu's van bouwmarkt lijn van Makita).

Is hier een makkelijk onderscheid in te maken? Voor de verbouwing heb ik al erg veel uitzoekwerk dus een hele verdieping in gereedschap hoopte ik eigenlijk te voorkomen :p

Wat nadere toelichting: In eerste instantie ben ik op zoek naar een schroef/boormachine, slagschroevendraaier, boorhamer (waarmee ook lichter breek/beitelwerk mogelijk is en af en toe boren in beton), cirkelzaag en haakse slijper, alles op accu. Voor zwaarder breekwerk huur ik wel iets.

Ik klus niet megaveel maar pak wel het nodige zelf aan (dus festtool is overdreven maar ook geen prullaria). Ik wil graag een 18V lijn waar ik lang plezier van kan hebben en waar ik in de toekomst op kan uitbreiden (dus in de toekomst ook nog compatibel).

Ik heb de spullen bij voorkeur in zo'n box of eventueel koffer, die trolley van DeWalt lijkt ook wel handig. Ik zie ook veel sets in een soort weekendtas maar dat lijkt mij niet handig.

Qua merk zit ik niet ergens aan vast. Makita of DeWalt lijkt me prima, alternatief Bosch blauw of Metabo o.i.d. maar die hebben wat minder combiset aanbiedingen.
Om heel eerlijk te zijn: kies er gewoon één. Bosch blauw, Makita, DeWalt of Milwaukee, allemaal prima (Metabo is een treetje lager als je het mij vraagt). Ik ken niemand die overgestapt is van ecosysteem omdat 'ie ontevreden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:43
Zinloos1 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Volgens mij deze:

https://www.coolblue.nl/p...57/dewalt-dwe6423-qs.html

Bevalt hier erg goed! Gebruik m voor hout, maar ook veel om wanden te schuren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:19
Ik wilde vandaag weer eens wat Auer producten bestellen, maar die zijn ook flink in prijs toegenomen zeg!

De assortimentsbox SB 443 kocht ik eind 2017 voor € 10,98 per stuk (ex BTW), deze kosten nu € 21,65 ex BTW! Dat is toch niet leuk meer zo als je er een paar wil kopen? De inzetbakjes valt dan wel weer mee qua prijsstijging, dat vind ik nog wel acceptabel.

Twijfel zo toch wel of ik niet gewoon van die plastic dingen koop bij de Toolstation, want dit vind ik zo niet meer echt te verantwoorden... 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Ik zou persoonlijk Makita aanraden. Gebruik het zelf voor m'n werk en heb veel collega-zzp'ers die dit ook gebruiken. Ze hebben een groot assortiment en daarbij ook veel tuinmachines. Verder zijn er machines waar 2 accu's op kunnen voor zwaarder werk. Kwalitatief is het met de bekende merken vrijwel gelijkwaardig.

Iemand anders zal misschien weer DeWalt of Metabo aanraden.

Je moet het vooral niet kopen bij de Gamma, want dan heb je vrijwel altijd de budgetzooi te pakken en betaal je er nog flink voor ook.
Kurma schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Om heel eerlijk te zijn: kies er gewoon één. Bosch blauw, Makita, DeWalt of Milwaukee, allemaal prima (Metabo is een treetje lager als je het mij vraagt). Ik ken niemand die overgestapt is van ecosysteem omdat 'ie ontevreden was.
Metabo is een van de enige fabrikanten die nog een deel (duurder profi segment) in Duitlsand produceert en eigen onderdelen produceert voor het gereedschap. Ze hebben wel net als Makita en DeWalt een goedkope lijn die bij de Gamma ligt. Maar het gereedschap uit het hogere segment is kwalitatief zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dennis schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:07:
Ik wilde vandaag weer eens wat Auer producten bestellen, maar die zijn ook flink in prijs toegenomen zeg!

De assortimentsbox SB 443 kocht ik eind 2017 voor € 10,98 per stuk (ex BTW), deze kosten nu € 25,76 ex BTW! Dat is toch niet leuk meer zo als je er een paar wil kopen? De inzetbakjes valt dan wel weer mee qua prijsstijging, dat vind ik nog wel acceptabel.

Twijfel zo toch wel of ik niet gewoon van die plastic dingen koop bij de Toolstation, want dit vind ik zo niet meer echt te verantwoorden... 😐
Voorheen konden ze concurreren op prijs, maar dat is niet meer zo. De boxen zijn bijna even duur als T-loc systainers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:00
Ik heb nu een oude trouwe MAKITA TD110DZ 10,8 V slagschroevendraaier.
https://www.toolmax.nl/ma...cvaWRQnX94jhoC1NIQAvD_BwE
Ben er best tevreden over maar wil eigenlijk iets met net iets meer koppel en een beetje stiller. Maar niet echt zwaarder dan wat ik nu heb. Wil niet naar een 18/20V platform.

Ik zit er aan te denken om te upgraden naar Milwaukee M12 FQID-0 FUEL hydraulische slagschroevendraaier.
https://www.gereedschapce...chroevendraaier-body.html
Die zal vast stiller zijn, maar heeft iemand hier ervaring met hoe ze vergelijken qua koppel? De specs vergelijken heeft weinig zin want die kloppen bij de Makita niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13

Ik heb alles van DeWalt, maar zou je adviseren om niet die combisets te kopen (muv boor + slagschroevendraaier bijvoorbeeld). Veel van de grote sets zitten oude, niet brushless, machines in. Zoveel duurder is het niet om losse tools te kopen (if, even), zeker nu met de gratis accu actie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:33
Ik heb nu een Bosch Blauw GSR 14,4 VE-2 Accuschroefboormachine met 2 NIMH accus.
https://www.bosch-profess...ve/gsr-14-4-ve-2-11744-p/

Maar die accus zijn elke keer leeg als ik hem nodig heb. Dus ik wil voor wat anders gaan. Na wat onderzoek kwam ik op de Makita DHP482 uit om hem mee te vervangen.
https://www.gereedschapce...ering/Complete%20set.html

Het is wel mijn eerste 18V accu machine dus als ik later meer elektrisch gereedschap nodig heb zal ik bij hetzelfde merk blijven.

Of raden jullie iets anders aan?

[ Voor 12% gewijzigd door inTIMidate op 24-10-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
pantslol schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:36:
iemand die de bosch GCM 8 SJL inc GTA 2600 onderstel heeft? Het is me niet helemaal duidelijk aan de handleiding hoe die 2 borgplaatjes bevestigd moeten worden. Plaats ik ze bovenop zoals op de tekening soort van wordt afgebeeld? Dan staat hij niet waterpas, maar in de drager past net niet lekker.
Hoe heb je dat uiteindelijk opgelost?

Ik heb het nu opgelost door die 2 borgplaatjes in de blauwe geleiders te doen, in plaats van erboven op. Daarmee staat de zaag waterpas.

[ Voor 14% gewijzigd door Bobmeister op 24-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 14:38
inTIMidate schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:36:
Ik heb nu een Bosch Blauw GSR 14,4 VE-2 Accuschroefboormachine met 2 NIMH accus.

Maar die accus zijn elke keer leeg als ik hem nodig heb. Dus ik wil voor wat anders gaan. Na wat onderzoek kwam ik op de Makita DHP482 uit om hem mee te vervangen.

Het is wel mijn eerste 18V accu machine dus als ik later meer elektrisch gereedschap nodig heb zal ik bij hetzelfde merk blijven.

Even los van merk en type, houd er rekening mee dat 18V machines wel flink zwaarder zijn dan 12/14V machines. Prima als je dat wilt, maar zelf heb ik ook nog maar een 12V machine gekocht (mede "gewoon omdat het kan"). Je kan je afvragen of je de extra kracht echt nodig hebt, en anders gewoon eerst weer voor een 12V machine gaan.

Ik heb zelf een paar jaar geleden voor Bosch-Blauw gekozen. Dit vooral omdat die (toen in ieder geval) wat goedkoper waren bij vergelijkbare specs (brushless, Nm's, metalen boorkop) t.o.v. Makita.
DeWalt heb ik weinig ervaring mee, maar ben niet zo'n fan van Amerikaans gereedschap, vaak wat grof.
Makita is natuurlijk gewoon top, zij hebben ook veruit het breedste assortiment, inclusief tuingereedschap.

Mocht je voor Bosch kiezen, dan zou ik voor een boormachine-set met veel/grote accu's kiezen, dat is de goedkoopste manier om aan accu's te komen. Zelf heb ik destijds voor €250,- een 55Nm brushless machine gekocht met 3 stuks 4Ah ProCore accu's (Daarnaast mocht ik nog een actie apparaat uitkiezen, daar heb ik toen een slagschroevendraaier gekozen). Later heb ik nog 2 2Ah accu's voor €20,-/st op de kop kunnen tikken en verder heb ik alleen losse body's gekocht. Het loont om aanbiedingen bij Amazon (zowel .de als .nl) te volgen, bijvoorbeeld met Keepa, die hebben vaak scherp geprijsde body's.

[ Voor 57% gewijzigd door Wild Chocolate op 24-10-2022 13:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
busscherski schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:34:
Ik heb nu een oude trouwe MAKITA TD110DZ 10,8 V slagschroevendraaier.
https://www.toolmax.nl/ma...cvaWRQnX94jhoC1NIQAvD_BwE
Ben er best tevreden over maar wil eigenlijk iets met net iets meer koppel en een beetje stiller. Maar niet echt zwaarder dan wat ik nu heb. Wil niet naar een 18/20V platform.

Ik zit er aan te denken om te upgraden naar Milwaukee M12 FQID-0 FUEL hydraulische slagschroevendraaier.
https://www.gereedschapce...chroevendraaier-body.html
Die zal vast stiller zijn, maar heeft iemand hier ervaring met hoe ze vergelijken qua koppel? De specs vergelijken heeft weinig zin want die kloppen bij de Makita niet.
Die 10.8V machines met staafbatterij zijn inmiddels al zo oud dat je er wel van uit kan gaan dat die M12 surge op z'n minst even sterk is.

Volgens mij doet die 50Nm die bij die olie impuls slagschroevendraaier staat niet helemaal recht aan de daadwerkelijke output. Een gewone 12V schroefmachine heeft ook 40-50Nm tegenwoordig. Wat biedt zo'n "stille" slagschroevendraaier dan nog als voordeel?
inTIMidate schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:36:

Makita heeft een heel breed assortiment, dus dat komt wel goed. Ook als je een grasschaar, waterkoker of kampeerlamp met ingebouwde radio zoekt.
Wild Chocolate schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

Even los van merk en type, houd er rekening mee dat 18V machines wel flink zwaarder zijn dan 12/14V machines. Prima als je dat wilt, maar zelf heb ik ook nog maar een 12V machine gekocht (mede "gewoon omdat het kan"). Je kan je afvragen of je de extra kracht echt nodig hebt, en anders gewoon eerst weer voor een 12V machine gaan.
Met 14.4V zal dat verschil toch wel meevallen? Dat is een soort 18V light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
Excenters,

Selectie tot nu toe:
Metabo sxe 150
Festool ets ec150/5
Flex ore 5 150
[Afbeelding]

Enige tijd geleden heb ik een Mirka deos aangeschaft en kan je deze ook van harte aanbevelen.
Een heerlijk lichte machine die goed in de hand ligt en weinig trilling geeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jichem schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:17:
Enige tijd geleden heb ik een Mirka deos aangeschaft en kan je deze ook van harte aanbevelen.
Een heerlijk lichte machine die goed in de hand ligt en weinig trilling geeft!
Een Deos is een vlakschuurmachine, hij kijkt hoofdzakelijk naar excenters, dus een Deros zou meer toepasselijk zijn ;) Of een Rupes ER305, als we naar wat goedkopere alternatieven willen kijken. Overigens zou ik de Flex niet zonder meer uitsluiten, is volgens mij prima spul wat ik ook wel gebruikt zie worden in de bouw (in Belgie). Maar ik denk dat @twain4me wel gelijk heeft dat een normale schuurmachine niet echt geschikt is om zoveel materiaal af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:11
Ik heb de 12v boormachine en slagschroevendraaier van Dewalt. Zijn top machines. Gaten boren in baksteen of hardhout is geen enkel probleem.
Echter heb ik soms wel spijt, het aanbod van bv Bosch is veel groter. Ik las dat Dewalt ook een 12v multi tool heeft, maar is hier in NL bijna nergens te vinden. Was toch een mooi apparaatje geweest voor wat klussen die ik afgelopen zomer heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Framoes
Ja klopt. Het gaat me ook om het geluid.

Ik heb volgens mij geen staafbatterij maar een 2 Ah platte. Of niet?

https://www.bol.com/nl/nl...-8v-2ah/9300000011339966/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
(jarig!)
Ik denk dat de conclusie is dat er weinig is tegen Milwaukee, DeWalt of Makita. In de ene test kom het ene merk een fractie beter uit, in de andere test het andere. Niet zo spannend dus.

Ik heb alles van DeWalt, omdat bij mijn eerste aankoop (18V boormachine) de aangeboden set (body, 2xbatterij, oplader, koffer) in "dikke promo" stond.
En eens je een toestel met batterijen hebt, is het altijd goedkoper om een bijkomend toestel (body only) te kopen van het merk waar je al de batterijen van hebt dan bij een ander merk body met batterijen te combineren.

Ondertussen heb ik 2 merken: voor degelijke toestellen heb ik DeWalt, voor "goedkopere" toestellen heb ik Einhell. Een LED-bouwlamp moet gewoon licht geven en dat doet die Einhell ook (al jaren naar welbevinden).

Persoonlijk ben ik wel fan van goede support, maar de prijzen die Amazon hanteert zijn dusdanig dat ik alsnog de lokale speciaalzaak links liet liggen. Onderhoud & herstelling (nooit nodig gehad voor die DeWalt) kan wel bij die speciaalzaak (ooit nodig gehad voor een Metabo schuurmachine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
busscherski schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:46:
@Framoes
Ja klopt. Het gaat me ook om het geluid.

Ik heb volgens mij geen staafbatterij maar een 2 Ah platte. Of niet?

https://www.bol.com/nl/nl...-8v-2ah/9300000011339966/
Ah, die nieuwere 10.8/12V van Makita. Ik dacht aan die hele oude met staafbatterij.

Dan weet ik het eerlijk gezegd niet. Hoewel de 12V lijn van Milwaukee wel bekend staat om de kracht.
Cafe Del Mar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat de conclusie is dat er weinig is tegen Milwaukee, DeWalt of Makita. In de ene test kom het ene merk een fractie beter uit, in de andere test het andere. Niet zo spannend dus.

Ik heb alles van DeWalt, omdat bij mijn eerste aankoop (18V boormachine) de aangeboden set (body, 2xbatterij, oplader, koffer) in "dikke promo" stond.
En eens je een toestel met batterijen hebt, is het altijd goedkoper om een bijkomend toestel (body only) te kopen van het merk waar je al de batterijen van hebt dan bij een ander merk body met batterijen te combineren.

Ondertussen heb ik 2 merken: voor degelijke toestellen heb ik DeWalt, voor "goedkopere" toestellen heb ik Einhell. Een LED-bouwlamp moet gewoon licht geven en dat doet die Einhell ook (al jaren naar welbevinden).

Persoonlijk ben ik wel fan van goede support, maar de prijzen die Amazon hanteert zijn dusdanig dat ik alsnog de lokale speciaalzaak links liet liggen. Onderhoud & herstelling (nooit nodig gehad voor die DeWalt) kan wel bij die speciaalzaak (ooit nodig gehad voor een Metabo schuurmachine).
Ik heb één ervaring met DeWalt reparatie en dat was niet best. Duurde lang, verkeerd gelezen wat er defect was (dus niet gefixt) en vervolgens ook nog een schroef afgebroken bij het opnieuw plaatsen van een beschermkap. En hun onderhoudslocatie zit in België.

Maar dat is wel N=1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

als je de speciaal zaak altijd links laat liggen zijn ze er straks niet meer als je ze nodig hebt, ik sponser afentoe met liefde de lokale gereedschapswinkel ipv ome jef zijn natte dromen.

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 24-10-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
twain4me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

als je de speciaal zaak altijd links laat liggen zijn ze er straks niet meer als je ze nodig hebt, ik sponser afentoe met liefde de lokale gereedschapswinkel ipv ome jef zijn natte dromen.
Een beetje speciaalzaak hoeft het niet te hebben van ons als doehetzelvers. Daar hebben grote bedrijven gewoon doorlopende accounts en die krijgen dan ook flinke kortingen op de adviesprijs, die wij als doehetzelver wel gewoon betalen.

Tip: Als je naar een speciaalzaak gaat, zeg altijd dat je van een of andere lokale grote aannemer bent. Die hebben er vaak wel een account en dan krijg je vaak zo 20-30% korting of meer. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NCSmits op 24-10-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 14:54
(jarig!)
twain4me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:03:
Ik koop er wel ander spul, geen paniek.
Het prijsverschil met Amazon gaat niet over €10 ofzo, het gaat om 15-30% lagere prijs bij Amazon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

NCSmits schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Een beetje speciaalzaak hoeft het niet te hebben van ons als doehetzelvers. Daar hebben grote bedrijven gewoon doorlopende accounts en die krijgen dan ook flinke kortingen op de adviesprijs, die wij als doehetzelver wel gewoon betalen.

Tip: Als je naar een speciaalzaak gaat, zeg altijd dat je van een of andere lokale grote aannemer bent. Die hebben er vaak wel een account en dan krijg je vaak zo 20-30% korting of meer. ;)
Ik krijg ook gewoon korting omdat ze mijn neus vaker zien, daar hoef ik echt niet voor te jokken en de adviesprijs betaal ik zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-10-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Cafe Del Mar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Ik koop er wel ander spul, geen paniek.
Het prijsverschil met Amazon gaat niet over €10 ofzo, het gaat om 15-30% lagere prijs bij Amazon...
soms is het ook extreem, zeker bij bosch ofzo, makita is er doorgaans niet echt goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 14:38
[...]
(...)Persoonlijk ben ik wel fan van goede support, maar de prijzen die Amazon hanteert zijn dusdanig dat ik alsnog de lokale speciaalzaak links liet liggen. Onderhoud & herstelling (nooit nodig gehad voor die DeWalt) kan wel bij die speciaalzaak (ooit nodig gehad voor een Metabo schuurmachine).
Ik heb 1 apparaat laatst llaten repareren onder garantie. Was gewoon een kwestie van aanmelden via het Bosch Pro platform (waar je de apparaten ook registreert voor verlengde garantie). Dat ging makkelijk en vlot, kwam Amazon verder niet bij kijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
henkie196 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Een Deos is een vlakschuurmachine, hij kijkt hoofdzakelijk naar excenters, dus een Deros zou meer toepasselijk zijn ;) Of een Rupes ER305, als we naar wat goedkopere alternatieven willen kijken. Overigens zou ik de Flex niet zonder meer uitsluiten, is volgens mij prima spul wat ik ook wel gebruikt zie worden in de bouw (in Belgie). Maar ik denk dat @twain4me wel gelijk heeft dat een normale schuurmachine niet echt geschikt is om zoveel materiaal af te nemen.
excuses deros bedoelde ik:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vraag 49274 van me over afkortzagen.

Ik was er helemaal uit. Metabo KGS 254 M. Goede prijs kwaliteit, grote zaagdiepte (want 254mm blad) 1800w vermogen en laser.

Valt me nu pas op dat het verstek maar tot 47° gaat. Is dat niet te beperkt?

Ik zie verschillende 216mm zagen die tot 60° gaan. Toch een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
sloth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:32:

Ik was er helemaal uit. Metabo KGS 254 M. Goede prijs kwaliteit, grote zaagdiepte (want 254mm blad) 1800w vermogen en laser.

Mijn afkortzaagsnedes zijn voor 95% recht toe recht aan, haaks op de balk/lat/plank.
Ik zou echt geen zaag uitzoeken en als hoofdcriterium die voorbij 45 graden gaat.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:43

MLLL

Palm Treo 650

Oxellaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:54:
Deze week weer al het gereedschap mogen omruilen voor nieuw speelgoed 8)
De nieuwe lijn van Hilti, Nuron.
Niet dat het oude versleten was... Maar iedere 4 jaar alles nieuw is toch wel leuk.

[Afbeelding]

Heerlijk sterk monster dit, beetje zwaar in gewicht. Maar bij zwaar werk geen probleem.
Voor het lichtere werk heb ik de SF 4H.
Ik ga langzamerhand ook over op Hilti.

Beginnetje is gemaakt met de gipsplaatschroefmachine en een slagschroefmachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELC77RYJwj51H9GA_0ZSpKw3jm8=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/VdUnSzvb9L9jKeY6J2gcmFOv.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGqbPXgQcOnPK90M6VOxG9BjEVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZmTKEPUncRBEJZbEMXj27sR.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MLLL schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Ik ga langzamerhand ook over op Hilti.

Beginnetje is gemaakt met de gipsplaatschroefmachine en een slagschroefmachine.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom heb je niet beide voor Nuron gekozen? Dan heb je één systeem. Nu heb je twee systemen met hetzelfde voltage, maar wel twee laders en niet uitwisselbare accu's.

De gipsschroefmachine is zelfs goedkoper in de Nuron-variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sloth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:32:

agh dan moet je 61° ook zagen door hem op 29° te zetten en andersom te zagen. ik zie niet echt een probleem. met 47° als max. of je moet nu al weten dat je heel erg veel zaagt tussen 45 en 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@loewie1984 @twain4me Dank voor jullie advies. Tenzij er nog andere reacties komen, blijf ik bij de Metabo KGS 254 M.

Ik kom er ook net achter, dat je bijvoorbeeld voor 65°, een balk op 45° kunt zagen en dan je afkortzaag op 20° instelt.
YouTube: Cut More Degrees Using This Miter Saw Trick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kan wel tot 60 graden zagen en doe het eerlijk gezegd nooit . Leuke feature, als je hem nodig hebt .

Ik vind zelf de zijarmen met goede maataanduiding, de grote capaciteit, goede stofafzuiging en handige klemmen van de mijne belangrijker. Heb hem deze week elke dag gebruikt met het maken van rachels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 05:43

MLLL

Palm Treo 650

Framoes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

Waarom heb je niet beide voor Nuron gekozen? Dan heb je één systeem. Nu heb je twee systemen met hetzelfde voltage, maar wel twee laders en niet uitwisselbare accu's.

De gipsschroefmachine is zelfs goedkoper in de Nuron-variant.
Zijn beide met Nuron accu's , verkeerde foto gegoogeled ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Voor mijn Deros gebruik ik nu 3m cubitron schuurgaas, en daar ben ik uitermate tevreden mee.
Nou dacht ik voor de rupes ook het zelfde merk in delta vorm te halen, helaas, niet te vinden.
Welke merken gebruiken jullie hiervoor?
De ecotools versie die ik nu heb geeft niet het resultaat dat ik zoek.

Ik zag in ieder geval de mirka abranet variant, of kan ik beter het gaas links laten liggen en voor granat oid gaan? (gaat om schuren van verf/hout geen gipsproducten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jichem schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:08:
Voor mijn Deros gebruik ik nu 3m cubitron schuurgaas, en daar ben ik uitermate tevreden mee.
Nou dacht ik voor de rupes ook het zelfde merk in delta vorm te halen, helaas, niet te vinden.
Welke merken gebruiken jullie hiervoor?
De ecotools versie die ik nu heb geeft niet het resultaat dat ik zoek.

Ik zag in ieder geval de mirka abranet variant, of kan ik beter het gaas links laten liggen en voor granat oid gaan? (gaat om schuren van verf/hout geen gipsproducten)
Ik gebruik Mirka abranet op m'n vlakschuurmachine en dat werkt prima. Ook hoofdzakelijk voor hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 20:02
Voor mijn tafelzaag GTS635-216 zoek ik een zaagblad met 48 of 60 tanden. Door de bomen zie ik het bos niet meer. Waar moet ik op letten qua soort tanden? Ik zie voornamelijk bladen van die maat voor een afkortzaag. Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
MMatthijsV schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:27:
Voor mijn tafelzaag GTS635-216 zoek ik een zaagblad met 48 of 60 tanden. Door de bomen zie ik het bos niet meer. Waar moet ik op letten qua soort tanden? Ik zie voornamelijk bladen van die maat voor een afkortzaag. Hebben jullie tips?
Grootte van het gat. Volgens mij is dat voor jou 20. Dikte, volgens mij die van jou 2,4. Dus je zoekt een 160x2,4x20 met 48/64 tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
mierenfokker schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Grootte van het gat. Volgens mij is dat voor jou 20. Dikte, volgens mij die van jou 2,4. Dus je zoekt een 160x2,4x20 met 48/64 tanden.
Ik bedoel meer wat maakt een tafelcirkelzaag blad een tafelcirkelzaag blad. Zijn de tandjes daar anders dan bij een handcirkelzaag of een afkortzaag?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Framoes
MMatthijsV schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Ik bedoel meer wat maakt een tafelcirkelzaag blad een tafelcirkelzaag blad. Zijn de tandjes daar anders dan bij een handcirkelzaag of een afkortzaag?
Ja, die zijn anders. Bij een cirkelzaag trekt het blad het materiaal naar de zool toe doordat de hoek van de tanden anders is dan bij een afkortzaag. Een afkortzaagblad trekt het materiaal juist niet richting de zaag, omdat het je materiaal dan omhoog zou trekken. Die trekt het materiaal dus richting de aanslag waar je het materiaal tegen aan zet.

Als je een afkortblad in een tafelzaag doet, drukt dat blad het materiaal dus juist jouw kant op ipv tegen het oppervlak van de zaagtafel aan.

Hier staat alles ook beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MMatthijsV schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:27:
je kan eventueel een 210 blad nemen als een 216 blad alleen duur te vinden is, iets kleiner is geen probleem (behalve dan dat je iets minder zaaghoogte hebt) ik doe het zelfde met 260 - 254 als ik een blad wil hebben en het bestaat niet in 260 (al komt dat niet heel veel meer voor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
@Framoes @twain4me Dankjewel, hier kan ik wat mee 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:34:
Ja, die zijn anders. Bij een cirkelzaag trekt het blad het materiaal naar de zool toe doordat de hoek van de tanden anders is dan bij een afkortzaag. Een afkortzaagblad trekt het materiaal juist niet richting de zaag, omdat het je materiaal dan omhoog zou trekken. Die trekt het materiaal dus richting de aanslag waar je het materiaal tegen aan zet.

Als je een afkortblad in een tafelzaag doet, drukt dat blad het materiaal dus juist jouw kant op ipv tegen het oppervlak van de zaagtafel aan.

Hier staat alles ook beschreven.
Het klinkt allemaal wellogisch, maar als ik bv. bij CMT kijk, zeggen ze eigenlijk dat een positieve hoek op de zaagtanden meer voor hout is, en een negatieve hoek meer voor metalen en plastic. Dan zou een afkortzaagblad dus meer voor metaal en plastic zijn, en een cirkelzaag / tafelzaag blad meer voor hout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK0wx1v0EzbArWS8Cl28FH_E9u8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XIsdNNbpeLj0YQwWn11uNaNS.png?f=user_large

En ik zou denken dat de hoek waaronder de tanden in het stuk aangrijpen veel meer bepalend zijn voor waar het werkstuk heen getrokken / geduwd wordt dan de hoek van de tanden zelf? Bij een afkortzaag zou een klein / laag werkstuk altijd naar beneden geduwd worden, maar als je een hoger werkstuk eronder zet, zou het blad in eerste instantie bovenaan aangrijpen en daarmee je werkstuk omhoog duwen, ongeacht de hoek van de tanden.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 26-10-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:28:
[...]

Het klinkt allemaal wellogisch, maar als ik bv. bij CMT kijk, zeggen ze eigenlijk dat een positieve hoek op de zaagtanden meer voor hout is, en een negatieve hoek meer voor metalen en plastic. Dan zou een afkortzaagblad dus meer voor metaal en plastic zijn, en een cirkelzaag / tafelzaag blad meer voor hout?

[Afbeelding]

En ik zou denken dat de hoek waaronder de tanden in het stuk aangrijpen veel meer bepalend zijn voor waar het werkstuk heen getrokken / geduwd wordt dan de hoek van de tanden zelf? Bij een afkortzaag zou een klein / laag werkstuk altijd naar beneden geduwd worden, maar als je een hoger werkstuk eronder zet, zou het blad in eerste instantie bovenaan aangrijpen en daarmee je werkstuk omhoog duwen, ongeacht de hoek van de tanden.
Ik kom het verhaal van Makita vaker tegen, maar ook dat van CMT dat metaal een flauwere hoek vereist. In combinatie met anders geslepen tanden.

Op een afkortzaag gebruik je dus sowieso een flauwere tandhoek, maar bij metaal een ander soort tand (vlak ipv wissel geloof ik). Maar bij een cirkelzaag gebruik je bij hout een scherpe tandhoek en bij metaal een flauwe hoek.

Op een afkortzaag ben je altijd beperkt in de maximale hoogte van wat je kan zagen. Door de flauwere tandhoek zal je waarschijnlijk nooit zo in het hout grijpen dat het werkstuk echt omhoog trekt. In principe zou je altijd van voor naar achter moeten kunnen zagen, tenzij je iets zaagt dat hoger is dan de maximale zaaghoogte van de zaag.

Nou moet ik zeggen dat ik nooit hetzelfde op een stuk hout aan kom als ik zaag. Soms meer aan de voorkant en soms meer van bovenaf. Maar tot nu toe nooit gehad dat het hout omhoog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 13:04

dragonhaertt

@_'.'

Framoes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

Ik kom het verhaal van Makita vaker tegen, maar ook dat van CMT dat metaal een flauwere hoek vereist. In combinatie met anders geslepen tanden.

Op een afkortzaag gebruik je dus sowieso een flauwere tandhoek, maar bij metaal een ander soort tand (vlak ipv wissel geloof ik). Maar bij een cirkelzaag gebruik je bij hout een scherpe tandhoek en bij metaal een flauwe hoek.

Op een afkortzaag ben je altijd beperkt in de maximale hoogte van wat je kan zagen. Door de flauwere tandhoek zal je waarschijnlijk nooit zo in het hout grijpen dat het werkstuk echt omhoog trekt. In principe zou je altijd van voor naar achter moeten kunnen zagen, tenzij je iets zaagt dat hoger is dan de maximale zaaghoogte van de zaag.

Nou moet ik zeggen dat ik nooit hetzelfde op een stuk hout aan kom als ik zaag. Soms meer aan de voorkant en soms meer van bovenaf. Maar tot nu toe nooit gehad dat het hout omhoog komt.
Naar mijn ervaring is tand-vorm belangrijker dan de tandhoek. Ook voor metaal (aluminium) heb je zaagbladen met zowel positieve als negatieve hoek. Hetzelfde geld voor hout.

Als je echter een blad voor aluminium gebruikt om een stukje multiplex te zagen, dan kan je met de afkortzaag toch een flinke kickback krijgen, ondanks de negatieve hoek.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
dragonhaertt schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Naar mijn ervaring is tand-vorm belangrijker dan de tandhoek. Ook voor metaal (aluminium) heb je zaagbladen met zowel positieve als negatieve hoek. Hetzelfde geld voor hout.

Als je echter een blad voor aluminium gebruikt om een stukje multiplex te zagen, dan kan je met de afkortzaag toch een flinke kickback krijgen, ondanks de negatieve hoek.
Tandvorm is waarschijnlijk ook belangrijker omdat dat bijdraagt aan de wrijving. In hout heb je wisseltanden omdat je daarmee de kans op klemmen verkleint. De wisseltanden maken de zaagsnede namelijk net iets breder dan het blad zelf. Maar bij metaal wil je juist geen tanden die te veel uitsteken aan beide kanten omdat het materiaal harder is. Je wil dus tanden die zoveel mogelijk in één lijn liggen met het blad. Als je dat weer met hout gebruikt, maak je de zaagsnede te smal en kan je blad knellen.

Als ik kijk naar de zaagbladen die ik hier heb liggen, hebben de cirkelzaagbladen (Bosch, Makita, Ecotools) wel allemaal een hoek van minimaal 10° graden. Het afkortzaagblad (Bosch) heeft een hoek van -5°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
Sinds bijna een jaar woon ik in een nieuwe woning, en heb al enkele stukken gereedschap in huis zoals een accuboor/schroefmachine, wat handzagen, schroevendraaiers, waterpas, en ander basis spul.

Nu wil ik gaan beginnen aan groter werk in de woning zoals planken ophangen, en dingen aftimmeren waarvoor ik dus op zoek ben naar een afkortzaag met trekfunctie.

Hierbij twijfel ik tussen Metabo en Parkside.

https://www.toolstation.n...agmachine/p60506?store=BU
Zaagbreedte: 30,5 cm, 20,5 bij verstek
Zaagblad 216, en zaagdiepte 6,5 of 3,6 cm bij gewoon of verstek

https://www.lidl.nl/p/par...en-verstekzaag/p100301062
zaagbreedte: 34 cm, 24 bij verstek
Zaagblad: 255, en zaagdiepte 7,8 of 4,2 bij gewoon of verstek

De Parkside is 140 euro (momenteel uitverkocht), en de Metabo 200 (momenteel beschikbaar).

Mijn voorkeur gaat uit naar de Parkside, goedkoper, en kan grotere planken aan.

Nu is mij opgevallen dat Parkside veel soorten heeft die op elkaar lijken.
De Kap-,Trek- en Verstekzaag voor 140 euro met zaagblad van 255(48 tanden) en zaaglengte van 34 cm.

https://www.lidl.nl/p/par...rekzaag-2000-w/p100346200
De Verstek- en trekzaag voor 140 euro met zaagblad van 210 (24 tanden) en zaaglengte van 34 centimeter.

https://www.lidl.nl/p/par...functie-2000-w/p100331353
Afkortzaag met trekfunctie voor 140 euro met zaagblad van 255 (48 tanden) en zaaglengte van 34 cm

https://www.lidl.nl/p/parkside-afkortzaag/p100254042
afkortzaag voor 90 euro met zaagblad van 210 (24 tanden) en zaaglengte van 34 cm

En daar is bij de Lidl voor Parkside ook een onderstel voor, zal die bij alle varianten passen, of alleen bij enkele?
https://www.lidl.nl/p/par...edschap-150-kg/p100350261

Want een parkside met grotere zaagsnede mogelijkheid en een onderstel is samen even duur als de Metabo, zie ik dat juist, of zijn er toch dingen die de Metabo beter maken als de Parkside?

Zijn er dingen die ik mis, wat is het belang van de diameter van de zaag en het aantal tanden.
Hoe groter de diameter, hoe meer tanden, dat snap ik wel, maar wat zijn de voor en nadelen van een groot of klein zaagblad?
Het zal mijn eerste elektrische zaag worden, en ik heb geen merkvoorkeur aangezien dit niet iets is met een accu dat compatible moet zijn met andere apparaten die ik heb.

Wat is jullie voorkeur, de Metabo, of Parkside?
En als het Parkside is, welke variant, en vooral waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
Metabo is qua kwaliteit en nauwkeurigheid een heel andere klasse dan de parkside.
Beiden hebben veel ruimte nodig om op te bergen doordat de trekstangen aan achterzijde uitsteken.
Afkortzaag veel nodig voor lastige hoeken en planken in verstek?
Anders zou je een handcirkelzaag met fikse winkelhaak kunnen overwegen.

Ben zelf in het bezit van een metabo kgs254.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeweetje op 26-10-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
Jeweetje schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:54:
Metabo is qua kwaliteit en nauwkeurigheid een heel andere klasse dan de parkside.
Beiden hebben veel ruimte nodig om op te bergen doordat de trekstangen aan achterzijde uitsteken.
Afkortzaag veel nodig voor lastige hoeken en planken in verstek?
Anders zou je een handcirkelzaag met fikse winkelhaak kunnen overwegen.

Ben zelf in het bezit van een metabo kgs254.
Wat is de reden voor de KGS254 in plaats van de KGS216?
Ik zie dat die 100 euro duurder is, en dezelfde zaagsnede heeft. wel als verschil een groter zaagblad, wat is daar het voordeel van? (zelfde vraag als bij de Parkside dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
Wordt of werd blijkbaar in Duitsland geproduceerd en heeft out of the box een goede nauwkeurigheid.
Daarnaast kunnen er dikkere balken etc mee gezaagd worden.
De 216 komt uit Chinese fabrieken gerold en zou wat grotere toleranties hebben.
Je kunt nog naar Hikoki kijken, heeft de glijstangen aan voorzijde en is rond de 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

inhico

pw

Een groter zaagblad betekent een grotere zaagdiepte. Of je dat nodig hebt is aan je zelf.

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
@Framoes
Ik heb er eentje besteld. De Milwaukee M12 FQID hydraulische slagschroevendraaier draait 6.0 x 80 schroeven bijna 2x sneller in hout dan de oude 10.8 V Makita TD110D.

Vvs dus het is waar.

YouTube: Compact (hydraulic) impactdriver. Makita TD110D vs Milwaukee M12 FQID

Edit: zelf gefilmd

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 26-10-2022 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
busscherski schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:55:
@Framoes
Ik heb er eentje besteld. De Milwaukee M12 FQID hydraulische slagschroevendraaier draait 6.0 x 80 schroeven bijna 2x sneller in hout dan de oude 10.8 V Makita TD110D.

Vvs dus het is waar.

YouTube: Compact (hydraulic) impactdriver. Makita TD110D vs Milwaukee M12 FQID

Edit: zelf gefilmd
Mijn Bosch GDX 18V doet dat in de helft van de tijd van die Milwaukee.. :P
En voordat het argument komt `die 18V weegt ook meer´, dat valt reuze mee vergeleken bij de GSB :+

[ Voor 8% gewijzigd door Bobmeister op 26-10-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Bobmeister schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Mijn Bosch GDX 18V doet dat in de helft van de tijd van die Milwaukee.. :P
En voordat het argument komt `die 18V weegt ook meer´, dat valt reuze mee vergeleken bij de GSB :+
Ja lol, ik weet dat deze niet sterker is dan 18V modellen. Al is de conventionele (niet hydraulische) M12 impact schroevendraaier icm minstens een 4.0 Ah batterij wel te vergelijken met het M18 model. Maar goed, ik lever een stukje prestaties in voor wat minder geluid.
Sowieso, als ik stokschroeven ga draaien doe ik er even een 4.0 Ah batterij in, dan zal het mogelijk iets sneller gaan.

Maar ik doe meestal kleinere schroeven. Was een beetje uitgekeken op de Makita omdat die het lastig heeft met stokschroeven indraaien.

edit:
@Bobmeister
Ik heb nou eenmaal M12 accu's.
Als koppel het belangrijkste was dan was het zoiets geworden
https://www.gereedschapce...6hSpnrNsacmkaAvGTEALw_wcB
En dan met een verloop van 3/8 naar 5/16 aansluiting Torx slag bitjes.
Ik denk dat die jouw Bosch 18V machine alle hoeken van de kamer laat zien. Maja, het is dan ook geen slagschroevendraaier meer.

Maar goed, Bosch heeft wel weer een sterkere slagmoersleutel, en Milwaukee ook weer etc. etc. Uiteindelijk kan dat helemaal uit de hand lopen.
https://nl.milwaukeetool....lengde-as/m18-onefhiwf1d/

[ Voor 33% gewijzigd door busscherski op 26-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:33
Heeft zo'n combi set zoals Makita DHP482 + DTD152 meerwaarde als je af en toe wat boort en schroeft? Wil wel graag met klopfunctie daarom DHP. En is dit dan de beste set van Makita of zijn er betere alternatieven? Liefste wil ik met Black Friday gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
inTIMidate schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:55:
Heeft zo'n combi set zoals Makita DHP482 + DTD152 meerwaarde als je af en toe wat boort en schroeft? Wil wel graag met klopfunctie daarom DHP. En is dit dan de beste set van Makita of zijn er betere alternatieven? Liefste wil ik met Black Friday gaan kopen.
Als je telkens 1 gaatje wilt boren en 1 schroefje wilt schroeven is het wel handig als je 2 apparaten hebt.

Een accu schroefboormachine heeft tegenwoordig ook flink wat koppel dus vrijwel alle schroeven gaan er wel mee in. Als het dikkere schroeven zijn dan moet je de boormachine met 2 handen vasthouden omdat je het reactiekoppel wel zelf moet tegenhouden. Voor je polsen etc is een slagschroevendraaier wat relaxter. Maar die maakt dan wel weer veel geluid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:01
dejeroen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:16:
Sinds bijna een jaar woon ik in een nieuwe woning, en heb al enkele stukken gereedschap in huis zoals een accuboor/schroefmachine, wat handzagen, schroevendraaiers, waterpas, en ander basis spul.

Nu wil ik gaan beginnen aan groter werk in de woning zoals planken ophangen, en dingen aftimmeren waarvoor ik dus op zoek ben naar een afkortzaag met trekfunctie.

Hierbij twijfel ik tussen Metabo en Parkside.

https://www.toolstation.n...agmachine/p60506?store=BU
Zaagbreedte: 30,5 cm, 20,5 bij verstek
Zaagblad 216, en zaagdiepte 6,5 of 3,6 cm bij gewoon of verstek

zaagbreedte: 34 cm, 24 bij verstek
Zaagblad: 255, en zaagdiepte 7,8 of 4,2 bij gewoon of verstek

De Parkside is 140 euro (momenteel uitverkocht), en de Metabo 200 (momenteel beschikbaar).

Mijn voorkeur gaat uit naar de Parkside, goedkoper, en kan grotere planken aan.

Nu is mij opgevallen dat Parkside veel soorten heeft die op elkaar lijken.
De Kap-,Trek- en Verstekzaag voor 140 euro met zaagblad van 255(48 tanden) en zaaglengte van 34 cm.

https://www.lidl.nl/p/par...rekzaag-2000-w/p100346200
De Verstek- en trekzaag voor 140 euro met zaagblad van 210 (24 tanden) en zaaglengte van 34 centimeter.

https://www.lidl.nl/p/par...functie-2000-w/p100331353
Afkortzaag met trekfunctie voor 140 euro met zaagblad van 255 (48 tanden) en zaaglengte van 34 cm

https://www.lidl.nl/p/parkside-afkortzaag/p100254042
afkortzaag voor 90 euro met zaagblad van 210 (24 tanden) en zaaglengte van 34 cm

En daar is bij de Lidl voor Parkside ook een onderstel voor, zal die bij alle varianten passen, of alleen bij enkele?
https://www.lidl.nl/p/par...edschap-150-kg/p100350261

Want een parkside met grotere zaagsnede mogelijkheid en een onderstel is samen even duur als de Metabo, zie ik dat juist, of zijn er toch dingen die de Metabo beter maken als de Parkside?

Zijn er dingen die ik mis, wat is het belang van de diameter van de zaag en het aantal tanden.
Hoe groter de diameter, hoe meer tanden, dat snap ik wel, maar wat zijn de voor en nadelen van een groot of klein zaagblad?
Het zal mijn eerste elektrische zaag worden, en ik heb geen merkvoorkeur aangezien dit niet iets is met een accu dat compatible moet zijn met andere apparaten die ik heb.

Wat is jullie voorkeur, de Metabo, of Parkside?
En als het Parkside is, welke variant, en vooral waarom?
Met het onderstel van Parkside heb ik helaas ervaring. Deze heb ik een keer tijdens een prijsfout weten aan te schaffen voor 14 euro. Dat was voor mij die 14 euro niet waard. Bijna alle plastic clips die de zaag op het onderstel houden zijn inmiddels afgebroken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 22:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

inTIMidate schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:55:
je link gaat niet naar een specifieke set, maar naar een hele zwik DHP combinaties.

even kort door de bocht........als je maar af en toe boort en schroeft...dan heb je, IMHO, een slagschroevendraaier niet nodig.

Waar denk je die slagtol meer voor te gebruiken als je DHP ook kan boren en schroeven? :)

edit:
Als je in huis wilt klussen, en bijv ook in jebetonmuur wilt kunnen boren (tv-tje ophangen) dan is een DHP voor algemeen schoef/boor-werk in hout en baksteen in combinatie met een hamerboor voor het hardere beton een betere combinatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 27-10-2022 09:17 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Laatst online: 12-09 16:09
Heeft iemand ervaring met de DeWALT DWE576K-QS cirkelzaag?

Zou het tevens mogelijk zijn om een Makita decoupeerzaag op de DeWalt geleider te gebruiken met een adapter?

[ Voor 7% gewijzigd door Jcrs7 op 27-10-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jcrs7 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:00:

Zou het tevens mogelijk zijn om hier een Makita decoupeerzaag op de gebruiken met een adapter?
Je wilt een decoupeerzaag aan een cirkelzaag koppelen met een adapter? Ik denk dat ik het even niet begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:45
@Jcrs7 @henkie196 Ik denk dat het idee is de Makita decoupeerzaag op de bij de DeWalt meegeleverde rail te gebruiken. Concreet: past deze op de DeWalt rail? Of mogelijk een 3rd party adapter. Ik weet het niet.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Crahsystor schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:43:
@Jcrs7 @henkie196 Ik denk dat het idee is de Makita decoupeerzaag op de bij de DeWalt meegeleverde rail te gebruiken. Concreet: past deze op de DeWalt rail? Of mogelijk een 3rd party adapter. Ik weet het niet.
Sowieso niet zonder adapter, er is ook geen officiële adapter voor.
Misschien dat er op ome ali iemand rondloopt die hem op de 3d printer heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als dat is wat gevraagd wordt, kan kennelijk een DeWalt wel op een Festool / Makita rail, maar niet andersom, want de DeWalt rail heeft 3 richels voor de geleiding, en de Festool / Makita maar één. Lijkt me dus niet zo te gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
henkie196 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Je wilt een decoupeerzaag aan een cirkelzaag koppelen met een adapter? Ik denk dat ik het even niet begrijp.
Ik heb het verkeerd neergezet zie ik nu, bij deze aangepast.
Klopt dit is het idee!
henkie196 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

Als dat is wat gevraagd wordt, kan kennelijk een DeWalt wel op een Festool / Makita rail, maar niet andersom, want de DeWalt rail heeft 3 richels voor de geleiding, en de Festool / Makita maar één. Lijkt me dus niet zo te gaan passen.
Het idee is om de DeWalt te kopen en hier een Makita decoupeerzaag op de rail te gebruiken.

----------------------------------------------------

Of is het een ide om een eigen DIY geleiderail/liniaal te maken voor een Makita cirkelzaag?

[ Voor 5% gewijzigd door Jcrs7 op 27-10-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Jcrs7 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:41:

Het idee is om de DeWalt te kopen en hier een Makita decoupeerzaag op de rail te gebruiken.
Waarom koop je dan geen Makita zaag met geleiderail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jcrs7 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:00:

Zou het tevens mogelijk zijn om een Makita decoupeerzaag op de DeWalt geleider te gebruiken met een adapter?
Die heb ik, werkt prima! Stofafzuiging is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
loeberce schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Waarom koop je dan geen Makita zaag met geleiderail?
Voornamelijk de prijs, de DeWalt is voor 175 euro te koop en Makita +300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jcrs7 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Voornamelijk de prijs, de DeWalt is voor 175 euro te koop en Makita +300 euro
Maar die Makita is dan waarschijnlijk een invalzaag ipv gewone cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Framoes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

Maar die Makita is dan waarschijnlijk een invalzaag ipv gewone cirkelzaag.
Klopt, maar een gewone cirkelzaag heb je nog een aparte adapter voor nodig en kom je ook op de 300+ uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Jcrs7 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Klopt, maar een gewone cirkelzaag heb je nog een aparte adapter voor nodig en kom je ook op de 300+ uit
Invalzaag en cirkelzaag hebben ook andere toepassingen.

Je hebt trouwens al een Makita HS7601 cirkelzaag voor €125, een geleiderail voor €45 en een adapter voor €30. Kom je op €200 uit.

Moet je dingen natuurlijk wel los bestellen, maar dan heb je wel een geleiderail die door Makita, Festool, Parkside en nog meer merken wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Framoes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:44:
[...]

Invalzaag en cirkelzaag hebben ook andere toepassingen.

Je hebt trouwens al een Makita HS7601 cirkelzaag voor €125, een geleiderail voor €45 en een adapter voor €30. Kom je op €200 uit.

Moet je dingen natuurlijk wel los bestellen, maar dan heb je wel een geleiderail die door Makita, Festool, Parkside en nog meer merken wordt gebruikt.
Ik ben eigenlijk niet zo kapot van een adapter op een geleiderail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jcrs7 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Ik ben eigenlijk niet zo kapot van een adapter op een geleiderail
Het is idd minder praktisch dan de zaag direct op de geleiderail. Voor zover ik weet heeft Makita alleen cirkelzagen op accu die direct op een geleiderail kunnen.

Enige nadeel is dan een bredere zool bij je cirkelzaag, maar daar heb je alleen last van wanneer de ruimte beperkt is.
Pagina: 1 ... 124 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).